Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu kolejowego
  • Kwalifikacja: TKO.07 - Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów
  • Data rozpoczęcia: 27 marca 2025 09:35
  • Data zakończenia: 27 marca 2025 09:49

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Oznakowanie ograniczenia prędkości jazdy na szlaku poniżej 10 km/h powinno być zabezpieczone tarczami

A. D0 i D1
B. D1 i D6
C. D6 i wskaźnikiem W14
D. D6 i wskaźnikiem W9
Odpowiedź D0 i D1 jest poprawna, ponieważ obie te tarcze rzeczywiście są stosowane do oznaczania ograniczenia prędkości na szlakach. Tarcza D0 informuje o maksymalnej prędkości 10 km/h, co jest istotne w kontekście bezpieczeństwa na szlakach, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych lub w okolicy przeszkód. Tarcza D1, sygnalizująca zakaz wjazdu dla pojazdów, również pełni kluczową rolę w kontekście zapewnienia bezpiecznej i odpowiedniej prędkości w określonych warunkach. Warto podkreślić, że stosowanie odpowiednich oznaczeń jest zgodne z normami zawartymi w rozporządzeniach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, co ma na celu minimalizację wypadków oraz poprawę ogólnego bezpieczeństwa na szlakach. Przykładowo, podczas organizacji wydarzeń masowych, takich jak festiwale czy imprezy sportowe, właściwe oznakowanie ograniczeń prędkości może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo uczestników eventu.

Pytanie 3

Na świetlnej tarczy sygnalizacyjnej należy używać świateł w kolorze

A. białego i zielonego
B. pomarańczowego i niebieskiego
C. pomarańczowego i zielonego
D. niebieskiego i białego
Pomarańczowe i zielone światła na tarczy ostrzegawczej semaforowej świetlnej są zgodne z obowiązującymi normami, które regulują stosowanie sygnalizacji świetlnej w ruchu drogowym oraz na terenach kolejowych. Światło pomarańczowe (lub żółte) jest powszechnie używane do sygnalizowania niebezpieczeństwa oraz potrzeby zachowania szczególnej ostrożności. Informuje kierowców o konieczności zwolnienia, a w niektórych przypadkach także o zatrzymaniu. Z kolei światło zielone oznacza bezpieczne przejście lub możliwość kontynuowania ruchu. W praktyce, w kontekście semaforów na drogach czy torach kolejowych, odpowiednie użycie tych kolorów ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Przykłady zastosowania to semafory na drogach, które wskazują kierowcom, czy mogą kontynuować jazdę, czy muszą się zatrzymać, co jest kluczowe dla zapobiegania wypadkom. Ponadto, zgodność z normami krajowymi i międzynarodowymi, takimi jak przepisy ruchu drogowego czy regulacje dotyczące bezpieczeństwa kolejowego, podkreśla znaczenie prawidłowego stosowania tych kolorów w sygnalizacji świetlnej.

Pytanie 4

Pociąg poruszający się po torze, który jest zamknięty, powinien zatrzymać się przed innymi pojazdami obecnymi na tym torze w odległości około

A. 700m
B. 300m
C. 500m
D. 1000m
No dobra, czyli odpowiedź 500m to strzał w dziesiątkę. Z przepisów wynika, że pociąg na torze zamkniętym powinien się zatrzymać minimum 500 metrów od innych pojazdów. Chodzi o bezpieczeństwo, zarówno załogi, jak i innych użytkowników torów. Jak chcesz uniknąć wypadków, to to jest kluczowa zasada. Przykładowo, kiedy pociąg manewruje na stacji, to operatorzy muszą mieć na oku odległość do innych składów, żeby móc szybko zareagować, jakby coś się działo. No i jeszcze sygnały i komunikacja w zespole - to też ważne. Dlatego trzymanie tych 500 metrów to taki standard, który naprawdę warto respektować w każdej sytuacji, a to się zgadza z międzynarodowymi regulacjami o bezpieczeństwie w transporcie kolejowym.

Pytanie 5

Liniowa blokada zarządzana przez dyżurnego ruchu ma na celu

A. organizowanie ruchu pociągów na stacji przy użyciu aparatu blokowego
B. zamykanie toru na szlaku
C. zamykanie toru na stacji
D. organizowanie ruchu pociągów na szlaku według zasady wyprawiania pociągów w odstępach blokowych
Odpowiedź dotycząca prowadzenia ruchu pociągów na szlaku wg zasady wyprawiania pociągów w odstępach blokowych jest poprawna, ponieważ blokada liniowa jest systemem, który umożliwia dyżurnemu ruchu efektywne zarządzanie ruchem pociągów na szlakach kolejowych. Blokada ta zapewnia, że pociągi poruszają się w określonych odstępach czasowych, co ma na celu minimalizowanie ryzyka kolizji oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Dzięki zastosowaniu blokady liniowej, dyżurny ruchu może precyzyjnie kontrolować, kiedy pociąg może wjechać na dany odcinek toru, co jest kluczowe w przypadku dużego natężenia ruchu kolejowego. W praktyce, system ten może być wspierany przez nowoczesne technologie, takie jak automatyczne systemy blokady czy monitorowanie ruchu pociągów, co przyczynia się do efektywności kolei oraz bezpieczeństwa pasażerów. Standardy branżowe, takie jak normy UIC (Międzynarodowego Związku Kolei), podkreślają znaczenie skutecznej organizacji ruchu oraz stosowania odpowiednich procedur blokadowych, aby zapewnić ciągłość i bezpieczeństwo przewozów kolejowych.

Pytanie 6

Długi sygnał dźwiękowy wydawany przy pomocy gwizdka lub syreny lokomotywy, nadawany przez maszynistę, wskazuje na

A. Rp 12 "Gotów do odjazdu"
B. Rp 1 "Baczność"
C. Rp 7 "Odhamować"
D. Rp 38 "Rozpocząć popychanie"
Odpowiedź "Baczność" jest jak najbardziej na miejscu! W transportcie kolejowym jeden długi ton gwizdawki albo syreny jest używany do ostrzegania. To coś, co wszyscy w załodze muszą znać, bo taki sygnał mówi, że trzeba być czujnym i gotowym na różne sytuacje. Na przykład, jeśli lokomotywa zbliża się do stacji czy rozjazdu, to taki sygnał daje znać o ostrożności. W ogóle to, jak sygnalizujemy, jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa na torach. Warto wiedzieć o tych sygnałach, bo pomagają w komunikacji między maszynistą a innymi osobami w pobliżu. Reguły dotyczące dźwięków w transporcie kolejowym są uregulowane przez prawo, jak np. Ustawa o transporcie kolejowym, a to pokazuje, jak ważne są w zapewnieniu bezpieczeństwa na torach.

Pytanie 7

Zawórka sygnałowo-przebiegowa ma na celu zablokowanie

A. dźwigni zwrotnicowej
B. bloku przebiegowego utwierdzającego
C. dźwigni sygnałowej
D. drążka przebiegowego
Wybór innych opcji, które nie obejmują bloku przebiegowego utwierdzającego, może wydawać się logiczny, ale opiera się na niepełnym zrozumieniu funkcji zawórki przebiegowo-sygnałowej. Dźwignia zwrotnicowa i dźwignia sygnałowa są elementami, które służą do zmiany kierunku ruchu pociągów oraz do sygnalizowania ich stanu na torach, ale nie mają bezpośredniego związku z blokowaniem obszarów torowych. Wybierając drążek przebiegowy, można pomylić go z elementem, który, mimo że współpracuje z innymi komponentami systemu, nie spełnia roli blokady. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji zadań sterujących z funkcjami zabezpieczającymi. Zrozumienie, że zawórka przebiegowo-sygnałowa ma na celu zablokowanie obszaru torowego, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w systemie kolejowym. Dobre praktyki w branży podkreślają znaczenie jednoznaczności w definiowaniu ról poszczególnych elementów infrastruktury kolejowej, co jest niezbędne dla skutecznego zarządzania ruchem oraz zapobiegania kolizjom.

Pytanie 8

Zespół manewrowy to grupa pracowników składająca się z szefa manewrów oraz przynajmniej

A. trzech manewrowych
B. dwóch manewrowych
C. jednego manewrowego
D. pięciu manewrowych
Drużyna manewrowa to zespół organizacyjny, który skupia się na przeprowadzaniu manewrów w obrębie różnych operacji, takich jak transport towarów, zarządzanie ruchem czy działania logistyczne. Definicja drużyny manewrowej, która obejmuje kierownika manewrów oraz przynajmniej jednego manewrowego, jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży. W praktyce, taka struktura pozwala na elastyczne zarządzanie zasobami w zależności od skali operacji. Na przykład, w przypadku transportu dużych ładunków, wystarczy jeden manewrowy, aby wspierać kierownika w koordynacji działań, co znacznie zwiększa efektywność operacyjną. Warto również zauważyć, że w różnych kontekstach, takich jak przemysł czy logistyka, drużyna manewrowa może być dostosowywana do specyficznych potrzeb projektu, zachowując jednocześnie kluczowe zasady bezpieczeństwa i efektywności. Dzięki temu, organizacje mogą dostosowywać swoje zasoby do zmieniających się warunków operacyjnych, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania.

Pytanie 9

Zespół stacji oraz posterunków ruchu, które są ze sobą powiązane, określa się mianem

A. posterunkiem odgałęźnym
B. stacją węzłową
C. górką rozrządową
D. węzłem kolejowym
Odpowiedź 'węzeł kolejowy' jest poprawna, ponieważ termin ten odnosi się do złożonej struktury infrastrukturalnej, w której stacje i posterunki ruchu są ze sobą połączone oraz współdziałają w zakresie zarządzania ruchem kolejowym. Węzeł kolejowy umożliwia efektywne przesiadki i organizację transportu, a także optymalizację rozkładów jazdy, co jest kluczowe dla zapewnienia płynności i bezpieczeństwa operacji kolejowych. Przykładem węzła kolejowego może być duża stacja kolejowa, gdzie krzyżują się różne linie kolei, a pasażerowie mogą przesiadać się z jednego pociągu na inny. W kontekście standardów branżowych, węzły kolejowe powinny spełniać określone normy dotyczące bezpieczeństwa, dostępu oraz efektywności operacyjnej, co jest niezbędne w nowoczesnym systemie transportowym. Dobra praktyka w zarządzaniu węzłami polega na integracji różnych środków transportu, takich jak autobusy czy tramwaje, co zwiększa komfort podróżnych oraz wpływa na rozwój zrównoważonego transportu. W związku z tym, węzeł kolejowy odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu sieci transportowej.

Pytanie 10

Spis tras, na których dozwolone jest jedynie pojedyncze prowadzenie, obejmuje

A. schematyczną mapę tras
B. plan rozmieszczenia linii
C. dodatek do wewnętrznego rozkładu jazdy
D. regulamin dotyczący linii
Odpowiedź "dodatek do wewnętrznego rozkładu jazdy" jest prawidłowa, ponieważ wykazy szlaków, na których zabroniona jest podwójna trakcja, są rzeczywiście częścią dokumentacji dotyczącej rozkładów jazdy. Wewnętrzne rozkłady jazdy są kluczowe dla operatorów kolejowych, ponieważ zawierają szczegółowe informacje dotyczące operacji na danym szlaku, w tym ograniczenia związane z ruchem pociągów. Podwójna trakcja, która oznacza jednoczesne prowadzenie dwóch składów pociągów na tym samym torze, może stwarzać poważne zagrożenia dla bezpieczeństwa, dlatego w odpowiednich dokumentach muszą być jasno określone szlaki, gdzie takie działania są zabronione. Przykładowo, w sytuacji, gdy dwa pociągi z różnych kierunków zbliżają się do tego samego odcinka toru, brak informacji o zakazie podwójnej trakcji może prowadzić do kolizji. W związku z tym w dokumentach tych należy wskazywać nie tylko szlaki, gdzie podwójna trakcja jest dozwolona, ale również te, gdzie jest ściśle zabroniona, co podkreśla znaczenie dodatku do wewnętrznego rozkładu jazdy jako dokumentu normującego te kwestie.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Rozjazdy muszą być oznaczone numerami

A. w dowolny sposób, jednak numer pierwszy zawsze od strony nastawni dysponującej
B. w dowolny sposób, ale z uwzględnieniem wskazówek zarządcy infrastruktury
C. kolejnymi liczbami arabskimi, w kierunku przeciwnym do wzrostu kilometrowania linii
D. kolejnymi liczbami arabskimi, w zgodzie z kierunkiem wzrostu kilometrowania linii
Numeracja rozjazdów kolei jest kluczowym elementem organizacji ruchu kolejowego. Zgodnie z ogólnymi standardami, rozjazdy powinny być ponumerowane kolejnymi liczbami arabskimi, zgodnie z kierunkiem wzrostu kilometrowania linii. Taki sposób numeracji ułatwia identyfikację poszczególnych rozjazdów oraz ich lokalizację na mapach i w systemach informacyjnych. Przykładowo, dla linii kolejowej o długości 100 km, rozjazdy powinny być oznaczone od 1 do n, gdzie n to liczba rozjazdów. Umożliwia to nie tylko łatwe nawigowanie, ale także zwiększa bezpieczeństwo, ponieważ operatorzy i personel mają jasne odniesienie do numerów rozjazdów w kontekście ich lokalizacji. Dodatkowo, zgodna numeracja jest zgodna z międzynarodowymi standardami i zasadami zarządzania infrastrukturą kolejową, co wspiera współpracę międzynarodową i wymianę informacji między różnymi systemami kolejowymi.

Pytanie 13

Wizualna ocena widocznych komponentów rozjazdów to

A. audyt
B. oględziny
C. rewizja
D. kontrola
Oględziny to systematyczna procedura sprawdzania widocznych elementów rozjazdów, która ma na celu zapewnienie ich prawidłowego stanu technicznego. W kontekście infrastruktury kolejowej, oględziny są kluczowe, ponieważ pozwalają na wczesne wykrywanie uszkodzeń oraz nieprawidłowości, które mogą prowadzić do poważnych awarii lub wypadków. Oględziny są wykonywane zgodnie z normami branżowymi, takimi jak normy PN-EN, które regulują sposób przeprowadzania inspekcji kolejowych. Przykładowo, oględziny mogą obejmować wizualną ocenę stanu szyn, zwrotnic, oraz innych elementów rozjazdów, co pozwala na podjęcie właściwych działań naprawczych. Regularne przeprowadzanie oględzin jest również zgodne z praktykami zarządzania bezpieczeństwem, które nakładają obowiązek na operatorów infrastruktury kolejowej, aby zapewnić niezawodność i bezpieczeństwo przewozów. W praktyce, efektywna kontrola wizualna podczas oględzin może znacznie zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników oraz zmniejszyć koszty związane z naprawami awaryjnymi.

Pytanie 14

Zgłoszenie awarii w urządzeniach srk dyżurny ruchu zapisuje w sekcji

A. dotyczącej serwisowania urządzeń
B. uzgodnionej z specjalistą ds. srk
C. załączników do protokołu kontroli urządzeń srk
D. pierwszej księgi kontroli urządzeń srk
Wybór 'pierwszej książki kontroli urządzeń srk' jako odpowiedzi na to pytanie jest właściwy, ponieważ zgodnie z zasadami zarządzania bezpieczeństwem w ruchu kolejowym, wszelkie usterki w urządzeniach systemu sterowania ruchem kolejowym (srk) powinny być rejestrowane w książkach kontroli. Pierwsza książka kontroli jest dokumentem, w którym gromadzi się wszystkie istotne informacje dotyczące funkcjonowania i konserwacji urządzeń, w tym również zgłaszanych usterek. Przykładowo, w przypadku awarii sygnalizacji, dyżurny ruchu ma obowiązek odnotować tę informację w odpowiedniej sekcji książki, co pozwala na późniejsze działania naprawcze i analizę stanu technicznego urządzeń. Zgodnie z normami, takimi jak PN-EN 50126, dokumentacja dotycząca eksploatacji urządzeń srk powinna być prowadzona w sposób systematyczny i dokładny, co zapewnia bezpieczeństwo i ciągłość ruchu kolejowego. Ponadto, dbałość o poprawne dokumentowanie usterek jest kluczowe dla efektywnej konserwacji oraz planowania modernizacji systemów.

Pytanie 15

Tory stacyjne po prawej stronie toru głównego zasadniczego nr 1, idąc od początku linii w kierunku jej końca, są oznaczane

A. kolejnymi liczbami parzystymi
B. co drugą liczbą nieparzystą
C. kolejnymi liczbami nieparzystymi
D. co drugą liczbą parzystą
Odpowiedź, że tory stacyjne znajdujące się po prawej stronie toru głównego zasadniczego nr 1 oznacza się kolejnymi liczbami nieparzystymi, jest zgodna z obowiązującymi standardami w zarządzaniu ruchem kolejowym. W praktyce oznaczenie torów w ten sposób ułatwia identyfikację i organizację ruchu pociągów, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności operacji kolejowych. W systemie oznaczeń kolejowych, tory po prawej stronie głównego toru są numerowane nieparzysto, co pozwala na jednoznaczną lokalizację konkretnego toru w danej stacji. Na przykład, jeśli główny tor jest oznaczony jako tor nr 1, to tory stacyjne będą miały numery 3, 5, 7 itd. W przypadku, gdyby doszło do zmiany organizacji ruchu, takie oznaczenia mogą ułatwić wprowadzenie ewentualnych modyfikacji bez konieczności wprowadzania zamieszania w systemie numeracji. Dobrą praktyką jest również stosowanie tych zasad w dokumentacji operacyjnej, aby zapewnić spójność i klarowność w komunikacji między pracownikami kolei.

Pytanie 16

Aby zapobiec dostępowi osób trzecich do radiowej sieci zapowiadawczej podczas komunikacji radiotelefonicznej związanej z pociągami oraz przekazywaniu informacji mogących negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu, wprowadza się

A. dodatkowe oznaczenia literowe
B. regulamin techniczny posterunku
C. tablice tożsamości
D. telefony komórkowe
Tablice tożsamości są kluczowym elementem w zapewnieniu bezpieczeństwa w radiowych sieciach zapowiadawczych. Dzięki nim możliwe jest jednoznaczne zidentyfikowanie osób odpowiedzialnych za komunikację w danym obszarze. Tablice te zawierają istotne informacje, takie jak imię, nazwisko oraz numery identyfikacyjne, co pozwala na weryfikację tożsamości osób, które mają dostęp do systemu. W praktyce, zastosowanie tablic tożsamości minimalizuje ryzyko nieautoryzowanego dostępu do komunikacji, co jest szczególnie ważne w kontekście zapowiadania pociągów, gdzie błędne informacje mogą prowadzić do poważnych incydentów. Standardy branżowe, takie jak te określone przez Międzynarodową Unię Kolejową (UIC), podkreślają znaczenie identyfikacji i weryfikacji osób zaangażowanych w ruch kolejowy, co czyni stosowanie tablic tożsamości najlepszą praktyką w zapewnianiu bezpieczeństwa operacyjnego.

Pytanie 17

W przypadku, gdy blok końcowy został odblokowany, a nie uzyskano informacji telefonicznej o numerze pociągu, co należy zrobić?

A. wyjaśnić powód odblokowania tego bloku
B. zamknąć tor dla ruchu
C. uznać szlak za wolny
D. wysłać sygnał "Alarm"
Odpowiedź, która wskazuje na konieczność wyjaśnienia przyczyny odblokowania się bloku, jest prawidłowa, ponieważ zapewnia bezpieczeństwo i integralność ruchu kolejowego. W sytuacji, gdy blok końcowy odblokował się, a nie otrzymano informacji telefonicznej o numerze pociągu, kluczowe jest przeprowadzenie analizy sytuacji. Należy ustalić, co spowodowało odblokowanie, aby zminimalizować ryzyko niebezpiecznych sytuacji, takich jak kolizja czy wykolejenie. W praktyce, może to oznaczać sprawdzenie systemu sygnalizacji, a także przeprowadzenie kontaktu z personelem odpowiedzialnym za ruch. Standardy branżowe, takie jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), podkreślają, że utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa wymaga dokładnej analizy każdej anomalii w ruchu. Tego rodzaju procedury są kluczowe dla utrzymania zaufania do systemu kolejowego oraz dla bezpieczeństwa pasażerów i pracowników.

Pytanie 18

Dla każdego skompletowanego pociągu należy przygotować

A. spis zdawczy
B. wykaz pojazdów w składzie pociągu
C. listę wagonów w składzie pociągu
D. spis oddawczy
Wykaz pojazdów w składzie pociągu to dokument, który szczegółowo określa wszystkie jednostki taborowe znajdujące się w danym pociągu. Ta odpowiedź jest poprawna, ponieważ każdy skład pociągu musi być dokładnie zidentyfikowany, aby zapewnić prawidłowe zarządzanie ruchem kolejowym oraz bezpieczeństwo pasażerów i ładunków. Wykaz ten zawiera informacje o rodzaju pojazdów, ich numerach rejestracyjnych, a także o ich przeznaczeniu, co jest niezwykle istotne w kontekście operacyjnym. Przykładowo, dla pociągu pasażerskiego, wykaz pojazdów umożliwia operatorom kolei planowanie skomunikowania, a także zarządzanie maintenance i kontrolą taboru. Standardy branżowe, takie jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), zalecają tworzenie takich dokumentów, aby ułatwić kontrolę i audyt taboru, co przekłada się na zwiększenie efektywności operacyjnej przedsiębiorstw kolejowych oraz ich zdolności do reagowania na ewentualne awarie.

Pytanie 19

Która zasada definiuje numerację torów na dwutorowych szlakach?

A. Numerację torów wyznacza projektant stacji oraz węzłów kolejowych
B. Numerację torów ustala zakład linii kolejowych
C. Tor prawy, patrząc od początku linii w kierunku jej końca, to tor nr 1, a tor lewy – to tor nr 2
D. Tor prawy, patrząc od początku linii w kierunku jej końca, to tor nr 2, a tor lewy – to tor nr 1
Poprawna odpowiedź wskazuje, że tor prawy, obserwując od początku linii ku jej końcowi, jest torem nr 1, a tor lewy to tor nr 2. Ta zasada jest zgodna z ogólnie przyjętymi standardami numeracji torów na szlakach dwutorowych w Polsce oraz w wielu krajach europejskich. W praktyce oznacza to, że dla kierunku jazdy, tor po prawej stronie uzyskuje niższy numer. Dzięki takiej jednolitej numeracji możliwe jest ułatwienie komunikacji i koordynacji ruchu kolejowego, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa operacji na torach. Na przykład, przy planowaniu tras pociągów czy organizacji pracy na stacjach, jednoznaczne przyporządkowanie numerów torów pozwala uniknąć pomyłek, które mogłyby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Warto również zwrócić uwagę, że w dokumentacji kolejowej, instrukcjach ruchu czy wizualizacjach infrastruktury numery torów są zdefiniowane zgodnie z tą zasadą, co podkreśla jej istotność. Dodatkowo, zasada ta jest zgodna z normami międzynarodowymi, co ułatwia współpracę między różnymi systemami kolejowymi.

Pytanie 20

Ocena gotowości toru dla przejazdu pociągu przez pracowników punktu sterowania polega na weryfikacji

A. prawidłowego ustawienia zwrotnic i wykolejnic, które znajdują się w drodze przejazdu
B. lokalizacji drążków sygnalizacyjnych i dźwigni zwrotnicowych
C. stanu bloków systemu blokady stacyjnej oraz bloku przebiegowego-utwierdzającego
D. braku zajęcia toru, na który ma wjechać pociąg oraz przestrzeni na sąsiednich torach
Prawidłowe nastawienie zwrotnic i wykolejnic wchodzących w drogę przebiegu jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania transportu kolejowego. Zwrotnice i wykolejnice, jako elementy infrastruktury, determinują kierunek ruchu pociągów oraz ich bezpieczne przejście z jednego toru na inny. Nieprawidłowe nastawienie może prowadzić do poważnych wypadków, w tym wykolejeń, co podkreśla znaczenie dokładnego sprawdzenia tych urządzeń przed przyjęciem pociągu. W praktyce, pracownicy posterunku nastawczego wykonują rutynowe kontrole, aby upewnić się, że wszystkie urządzenia są ustawione zgodnie z obowiązującymi schematami ruchu. Zgodnie z normami branżowymi, powinny być również prowadzone regularne przeglądy techniczne oraz szkolenia dla personelu, aby minimalizować ryzyko błędów operacyjnych. Tego rodzaju praktyki są zgodne z zasadami bezpieczeństwa i dobrymi praktykami w branży kolejowej.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się pociąg ratunkowy przez przejazd okresowo zamknięty, gdzie ruch pociągów jest wstrzymany, nie może przekraczać

A. 40 km/h, a przez przejazdy kolejowo-drogowe 20 km/h
B. 30 km/h na całej trasie przejazdu oraz przez przejazdy kolejowo-drogowe
C. 40 km/h, a przez przejazdy kolejowo-drogowe z rogatkami 30 km/h
D. 30 km/h, a przez przejazdy kolejowo-drogowe z rogatkami 20 km/h
Wybór innych wartości prędkości jazdy pociągu ratunkowego w kontekście zamkniętych posterunków oraz przejazdów kolejowo-drogowych wskazuje na błędne rozumienie zasad bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Odpowiedzi, które sugerują wyższe prędkości, mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, w których maszyny nie będą w stanie odpowiednio zareagować na nieprzewidziane okoliczności. Na przykład, prędkość 40 km/h przez zamknięty posterunek może utrudnić szybkie dostrzeżenie przeszkód na torach, co zwiększa ryzyko kolizji. Zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, pociągi ratunkowe powinny poruszać się z prędkościami, które umożliwiają efektywną reakcję w nagłych sytuacjach. Przykładowo, 30 km/h jako maksymalna prędkość przez posterunki zamknięte oraz 20 km/h przez przejazdy z rogatkami odzwierciedlają praktyki mające na celu ochronę zarówno personelu, jak i pasażerów. Warto również zauważyć, że każda sytuacja na torze wymaga elastyczności i szybkiej reakcji, dlatego odpowiednie ograniczenia prędkości powinny być traktowane jako kluczowe zasady podczas przejazdu przez miejsca o ograniczonej widoczności, gdzie mogą wystąpić nieprzewidywalne warunki. Ignorowanie tych zasad prowadzi do poważnych konsekwencji, co podkreśla znaczenie znajomości i przestrzegania regulacji dotyczących prędkości w ruchu kolejowym.

Pytanie 23

Gdy pociąg zbliża się do tarczy ostrzegawczej, która sygnalizuje, że semafor wjazdowy pokazuje sygnał "Stój", obowiązkiem maszynisty jest

A. zatrzymać się przed tarczą ostrzegawczą
B. jako pierwszy skontaktować się z dyżurnym ruchu
C. zmniejszyć prędkość i oczekiwać na instrukcje od dyżurnego ruchu
D. zatrzymać się przed semaforem i skontaktować się z dyżurnym
Odpowiedź, że prowadzący pojazd kolejowy powinien jako pierwszy nawiązać łączność z dyżurnym ruchu jest zgodna z procedurami bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. W sytuacji, gdy zbliża się do tarczy ostrzegawczej, która wskazuje, że semafor wjazdowy sygnalizuje 'Stój', kluczowym działaniem jest szybkie uzyskanie informacji i potwierdzenia od dyżurnego ruchu, aby uniknąć potencjalnych niebezpieczeństw. Takie podejście jest zgodne z zasadami kolejnictwa, które stawiają na pierwszym miejscu bezpieczeństwo ruchu kolejowego. W praktyce, jeśli prowadzący pojazd kolejowy nawiąże łączność z dyżurnym ruchu, może uzyskać nie tylko potwierdzenie sygnału, ale także ewentualne instrukcje dotyczące dalszych działań, takich jak konieczność zatrzymania się czy kierunku jazdy. Istotne jest, aby prowadzący pojazd kolejowy był świadomy procedur i standardów, aby reagować adekwatnie w sytuacjach awaryjnych. Współczesne systemy łączności, w tym telefoniczne i radiowe, umożliwiają natychmiastowe przekazywanie informacji, co jest kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa na torach.

Pytanie 24

Zgłoszenie ostrożnej jazdy z powodu braku poinformowania dróżnika przejazdowego o zmianie standardowego kierunku jazdy pociągu na torze szlakowym powinno być dokonane na podstawie pisemnego rozkazu

A. N
B. Nrob
C. S
D. O
Polecenie ostrożnej jazdy z powodu niezawiadomienia dróżnika przejazdowego o zmianie normalnego kierunku jazdy pociągu po torze szlakowym powinno być przekazywane na podstawie rozkazu pisemnego, co wynika z regulacji dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zgodnie z obowiązującymi standardami, każda zmiana w kierunku jazdy pociągu wymaga formalnego zatwierdzenia, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów oraz personelu kolejowego. Przykładem zastosowania takiej procedury może być sytuacja, gdy pociąg musi zmienić tor w wyniku awarii lub konieczności dostosowania się do warunków na torach. W takim przypadku, przed podjęciem decyzji o zmianie kierunku jazdy, maszynista powinien złożyć pisemny rozkaz, który jest następnie przekazywany do dróżnika przejazdowego. Taka praktyka minimalizuje ryzyko błędów i zapewnia, że wszyscy zaangażowani w ruch kolejowy są odpowiednio poinformowani o zmianach, co jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na szlakach.

Pytanie 25

Jakie narzędzie jest używane do rejestrowania poleceń, informacji oraz zgłoszeń w kwestii organizacji drogi przejazdu dla wjazdów i wyjazdów pociągów?

A. sygnalizacja zajętości torów wjazdowych
B. książka przebiegów
C. rejestr ruchu
D. książka obsługi urządzeń E-1758
Książka przebiegów jest kluczowym dokumentem w systemie zarządzania ruchem kolejowym, który pozwala na szczegółowe rejestrowanie wszystkich operacji związanych z wjazdami i wyjazdami pociągów. Umożliwia ona monitorowanie przebiegu pociągów oraz rejestrowanie wszelkich incydentów, co jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności ruchu kolejowego. W praktyce, książka przebiegów służy do zapisywania informacji o czasie przyjazdu i odjazdu pociągów, a także o wszelkich zmianach w rozkładzie jazdy. Dobrze prowadzone zapisy w książce przebiegów są nie tylko wymogiem prawnym, ale również stanowią istotne wsparcie w analizie operacyjnej oraz w identyfikacji ewentualnych problemów w systemie transportowym. W kontekście dobrych praktyk branżowych, regularne audyty i kontrole zawartości książki przebiegów są zalecane, aby zapewnić jej zgodność z normami oraz aktualność danych.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Jak długo po oczekiwanym czasie przybycia pociągu należy ustalić powód braku potwierdzenia jego przyjazdu?

A. Po 15 minutach
B. Po 5 minutach
C. Po 10 minutach
D. Po 3 minutach
Odpowiedź 'Po 5 minutach' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi standardami w zakresie zarządzania transportem kolejowym, konkretne procedury informacyjne nakładają na operatorów obowiązek ustalenia przyczyny braku potwierdzenia przyjazdu pociągu w terminie do 5 minut po przewidywanym czasie przybycia. Jest to kluczowe dla zapewnienia efektywności systemu transportowego, umożliwiając szybką reakcję na potencjalne opóźnienia czy awarie. Przykładem może być sytuacja, w której pociąg nie dociera na czas z powodu awarii technicznej; w takim przypadku kluczowe jest, aby personel miał możliwość szybkiej interwencji i informowania pasażerów o zaistniałych problemach. Ustalanie przyczyny opóźnienia w tak krótkim czasie pozwala również na skuteczniejsze planowanie alternatywnych rozwiązań, takich jak przesiadki czy transport zastępczy, co z kolei zwiększa komfort podróżnych oraz zaufanie do systemu transportowego.

Pytanie 29

"Radio stop" to system, który stanowi kluczowy element łączności

A. telefonicznej bazowej
B. radiotelefonicznej
C. telefonicznej strażnicowej
D. telefonicznej zapowiadawczej
Wybór "radiotelefonicznej" jako odpowiedzi jest trafny. System "Radio stop" to naprawdę istotny element w łączności radiowej. Używa się go w różnych dziedzinach, jak na przykład służby ratunkowe czy transport, a nawet wojsko. Dzięki radiotelefonii można nawiązać rozmowę w czasie rzeczywistym, nawet na dużych odległościach. Przykład? Służby mundurowe, które muszą szybko wymieniać informacje, żeby zapewnić bezpieczeństwo. Ważne, żeby stosować odpowiednie protokoły komunikacyjne oraz dbać o jakość sygnału. A to oznacza, że trzeba regularnie testować sprzęt i aktualizować oprogramowanie. Warto też pamiętać o regulacjach ITU, które pomagają w harmonijnej współpracy różnych systemów radiowych. Myślę, że to naprawdę istotne, żeby być na bieżąco z tymi normami.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Jakie działania nie są realizowane przez dyżurnego ruchu manewrowego?

A. Organizuje i prowadzi ruch pociągów na posterunku zapowiadawczym i przyległych szlakach
B. Organizuje oraz kontroluje pracę manewrową związaną z obsługą punktów ładunkowych
C. Organizuje oraz kontroluje pracę manewrową związaną z zestawianiem i przekształcaniem składów
D. Organizuje oraz kontroluje pracę manewrową związaną z rozdzielaniem
Odpowiedź "Organizuje i prowadzi ruch pociągów na posterunku zapowiadawczym i przyległych szlakach" jest prawidłowa, ponieważ dyżurny ruchu manewrowy ma na celu koordynację i nadzór nad manewrami na stacji, a nie prowadzenie ruchu pociągów na szlakach. Dyżurny ruchu manewrowy koncentruje się na organizacji pracy związanej z zestawianiem i przeformowywaniem składów oraz nadzorowaniem obsługi punktów ładunkowych. W praktyce oznacza to, że dyżurny ten odpowiada za zapewnienie efektywności procesu manewrowania, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i terminowości operacji kolejowych. Na przykład, w przypadku załadunku lub rozładunku towarów, dyżurny ruchu manewrowy organizuje odpowiednie manewry w obrębie stacji, co wymaga znajomości układów torów oraz procedur związanych z obsługą pojazdów kolejowych. Właściwe zarządzanie tymi operacjami jest zgodne z normami branżowymi, a także standardami bezpieczeństwa, które muszą być przestrzegane na każdej stacji kolejowej.

Pytanie 33

Kiedy pociąg wjeżdża na stację, a szczeliny zwrotnicowe w urządzeniach przekaźnikowych są ciemne oraz brak jest kontroli położenia zwrotnicy, co powinien zrobić dyżurny ruchu?

A. powiadomić o tym naczelnika sekcji
B. obsłużyć przycisk dla przestawienia zwrotnicy
C. przyjąć pociąg na sygnał zastępczy
D. zabezpieczyć zwrotnicę zamkiem lub sponą
Zabezpieczenie zwrotnicy zamkiem lub sponą w sytuacji, gdy szczeliny zwrotnicowe są ciemne i brak jest kontroli położenia zwrotnicy, jest kluczowym działaniem mającym na celu zapewnienie bezpieczeństwa na stacji. Zamek lub spona to mechanizmy, które uniemożliwiają przypadkowe przestawienie zwrotnicy, co mogłoby prowadzić do wykolejenia pociągu. W sytuacji kryzysowej, takiej jak ta, dyżurny ruchu musi priorytetowo traktować bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Przykładem zastosowania tego działania może być stacja, gdzie nieprzewidziane warunki atmosferyczne lub awaria sprzętu spowodowały, że zwrotnica nie była w stanie działać poprawnie. W takich przypadkach, zastosowanie zabezpieczenia mechanicznymi środkami jest zgodne z zasadami obowiązującymi w branży, które podkreślają pierwszeństwo bezpieczeństwa przed wszelkimi innymi operacjami. Zgodnie z dokumentacją techniczną i zaleceniami dla pracowników kolei, zabezpieczenie zwrotnic w sytuacjach awaryjnych jest nie tylko praktyką, ale również wymogiem operacyjnym.

Pytanie 34

Dziennik ruchów powinien być prowadzony w nastawni

A. dysponującej
B. wykonawczej
C. rozrządowej
D. manewrowej
Dziennik ruchu jest kluczowym dokumentem w pracy nastawni dysponującej, ponieważ to właśnie ta nastawnia ma za zadanie koordynację i kontrolę ruchu pociągów na danym odcinku linii kolejowej. Prowadzenie dziennika ruchu w nastawni dysponującej umożliwia rejestrowanie i ścisłe monitorowanie wszystkich operacji związanych z ruchem pociągów, w tym odjazdów, przyjazdów, zmian w rozkładzie jazdy oraz sytuacji awaryjnych. Przykładowo, w przypadku awarii maszyny lub niespodziewanego zdarzenia, dobrze prowadzony dziennik ruchu pozwala na szybką analizę sytuacji i podjęcie odpowiednich działań naprawczych. W praktyce, stosowanie dziennika ruchu zgodnie z normami Eurokodu i wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego jest obowiązkowe, co wpływa na bezpieczeństwo i efektywność całego systemu kolejowego. Dokument ten jest również niezbędny w procesach audytowych oraz w trakcie szkoleń dla pracowników, które mają na celu zwiększenie ich kompetencji w zakresie zarządzania ruchem kolejowym.

Pytanie 35

Jeżeli po naciśnięciu przycisku zwrotnicowego zwrotnica nie zmieniła pozycji, mimo że nie jest zajęta, dyżurny ruchu może skorzystać z przycisku doraźnego "Iz" dopiero po

A. sprawdzeniu zwrotnicy na gruncie
B. odbyciu odpisu w II części E-1758
C. wcześniejszym odpisie oraz naciśnięciu przycisku "Kr"
D. wizualnym sprawdzeniu zwrotnicy
Odpowiedź wskazująca na konieczność sprawdzenia zwrotnicy na gruncie jest poprawna, ponieważ w sytuacji, gdy zwrotnica nie przestawia się pomimo braku zajęcia, dyżurny ruchu musi podjąć dodatkowe środki ostrożności. Sprawdzenie na gruncie pozwala na bezpośrednią weryfikację stanu zwrotnicy, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Praktyka ta jest zgodna z wytycznymi zawartymi w dokumentach regulujących zasady ruchu kolejowego, które podkreślają znaczenie fizycznej inspekcji w sytuacjach awaryjnych. Bezpośrednia obserwacja pozwala na identyfikację możliwych przyczyn awarii, takich jak zablokowanie mechanizmu zwrotnicy lub uszkodzenia elementów infrastruktury. Wzrokowe sprawdzenie, choć ważne, nie daje pełnego obrazu sytuacji, a działanie na podstawie informacji z drugiej ręki, takich jak odpisy, może prowadzić do pominięcia istotnych detali. Warto również wspomnieć, że w branży kolejowej przestrzeganie procedur bezpieczeństwa jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka wypadków oraz zapewnienia sprawności ruchu.

Pytanie 36

Podczas realizacji manewrów, przejazd manewrowy do sąsiedniego obszaru manewrowego bez wjazdu w sąsiedni okręg nastawczy jest możliwy po uzyskaniu zgody.

A. kierownika manewrów sąsiedniego obszaru.
B. nastawniczego sąsiedniego obszaru.
C. dyżurnego ruchu dysponującego sąsiedniego obszaru.
D. dyżurnego ruchu manewrowego sąsiedniego obszaru.
Odpowiedź "kierownika manewrów sąsiedniego rejonu" jest poprawna, ponieważ zgodnie z regulacjami dotyczącymi manewrów kolejowych, to właśnie kierownik manewrów ma uprawnienia do udzielania zgody na przejazd do sąsiedniego rejonu manewrowego. Kierownik manewrów odpowiada za bezpieczeństwo i sprawność realizowanych operacji, a jego zgoda jest warunkiem niezbędnym do wykonania tego manewru. Przykładowo, podczas realizacji skomplikowanych manewrów, takich jak przetaczanie wagonów między rejonami, kierownik manewrów dba o koordynację działań oraz zapewnienie, że wszystkie procedury bezpieczeństwa zostały zachowane. W praktyce, przed rozpoczęciem manewru, kierownik manewrów musi dokładnie zrozumieć sytuację na torach, a także komunikować się z innymi pracownikami, aby uniknąć potencjalnych kolizji lub nieporozumień. W świetle dobrych praktyk, przed każdym manewrem powinno się odbyć spotkanie zespołu, aby omówić szczegóły i upewnić się, że każdy rozumie swoje zadania, co przyczynia się do zwiększenia ogólnego bezpieczeństwa operacji.

Pytanie 37

Blok początkowy używany w blokadzie liniowej ma na celu

A. zabezpieczenie blokowe semaforów wjazdowych
B. zgłoszenie blokowe przybycia pociągu
C. zgłoszenie blokowe przejazdu pociągu
D. zabezpieczenie blokowe semaforów wyjazdowych
Blok początkowy w systemie blokady liniowej odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu bezpieczeństwa na szlakach kolejowych. Jego zadaniem jest trzymanie pod zamknięciem blokowym semaforów wyjazdowych, co zapewnia, że tylko pociąg posiadający odpowiednią zgodę na przejazd może opuścić dany odcinek. Działanie to jest zgodne z procedurami bezpieczeństwa, które mają na celu eliminację ryzyka kolizji oraz zapewnienie płynności ruchu. Na przykład, w praktyce, gdy pociąg zakończy postoju na stacji, semafor wyjazdowy pokazuje sygnał zezwalający na wyjazd dopiero wtedy, gdy blokada liniowa zostaje zwolniona, co oznacza, że tor jest wolny od innego pociągu. Systemy blokad liniowych są projektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa, takimi jak normy EN 50126, EN 50128 i EN 50129, które definiują wymagania dotyczące oceny ryzyka i metodologii testowania systemów. Użycie bloków początkowych przyczynia się również do efektywnego zarządzania ruchem kolejowym, co jest szczególnie istotne w obszarach o dużym natężeniu ruchu.

Pytanie 38

Gdy odpowiedzialność za zgłoszenie o wjeździe pociągu z sygnałami końca pociągu spoczywa na drużynie pociągowej, w rozkładzie jazdy przy nazwie stacji umieszczany jest literowy symbol

A. ZK
B. DP
C. T
D. K
Odpowiedź K jest jak najbardziej trafna. W systemie sygnalizacji dotyczącej ruchu kolejowego, gdy mówimy o literze K, chodzi o to, że drużyna pociągowa ma za zadanie zgłosić, kiedy pociąg wjeżdża z sygnałami końca. W praktyce oznacza to, że członkowie drużyny muszą powiadomić o zakończeniu składu, żeby wszystko było bezpieczne na torach i żeby nie doszło do jakichkolwiek kolizji. To jest zgodne z normami bezpieczeństwa, które mówią, jak ważne jest komunikowanie się drużyny z dyspozytorami oraz innymi osobami na torach. Na przykład, gdy pociąg dociera na ostatnią stację, drużyna powinna jasno zasygnalizować zakończenie składu. Dzięki temu można lepiej zarządzać ruchem na stacji i planować kolejne przyjazdy. Użycie symbolu K w rozkładach jazdy jest kluczowe, bo jasno wskazuje, kto za co odpowiada. To wszystko ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i sprawności działania całego systemu kolejowego.

Pytanie 39

Dwa pomarańczowe światła ciągłe na sygnalizatorze oznaczają poruszanie się z prędkością nieprzekraczającą

A. 40 km/h, a przy kolejnym sygnalizatorze "stój"
B. 60 km/h, a przy kolejnym sygnalizatorze "stój"
C. 40 km/h przy tym oraz następnym sygnalizatorze
D. 60 km/h przy tym oraz następnym sygnalizatorze
Odpowiedź "40 km/h, a przy następnym semaforze 'stój'" jest prawidłowa, ponieważ dwa pomarańczowe światła ciągłe na semaforze oznaczają ostrzeżenie przed nadchodzącą zmianą sygnalizacji, co wymaga od kierowcy zmniejszenia prędkości do maksymalnie 40 km/h. Taka zasada wynika z ogólnych przepisów ruchu drogowego oraz regulacji dotyczących sygnalizacji świetlnej. Przykładowo, w sytuacjach, gdy kierowca zbliża się do skrzyżowania z dwoma pomarańczowymi światłami, powinien zachować szczególną ostrożność i być gotowym do zatrzymania się. Dotyczy to nie tylko bezpieczeństwa, ale również płynności ruchu, ponieważ nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dodatkowo, warto zauważyć, że w wielu krajach istnieją lokalne przepisy, które mogą precyzować szczegóły związane z tymi sygnałami, jednak zasada ograniczenia prędkości pozostaje uniwersalna.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.