Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 14:17
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 14:38

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie będą wydatki na wymianę końcówek rozpylających w silniku czterocylindrowym, jeśli cena jednej wynosi 25 zł, a koszt robocizny to 50 zł za sztukę?

A. 225 zł
B. 150 zł
C. 300 zł
D. 200 zł
Wymiana końcówek rozpylających w silniku czterocylindrowym to prosta sprawa, wystarczy dobrze policzyć. Każda końcówka kosztuje 25 zł, więc cztery końcówki to razem 100 zł. Do tego dochodzi robocizna, która wynosi 50 zł za sztukę. Jak policzymy, 4 końcówki razy 50 zł dają nam 200 zł. Więc całkowity koszt to 100 zł za części plus 200 zł za robociznę, czyli razem 300 zł. Takie obliczenia to norma w motoryzacji, bo trzeba brać pod uwagę zarówno ceny części, jak i to, co trzeba zapłacić za pracę. Myślę, że warto zwrócić uwagę na jakość części zamiennych i profesjonalizm serwisu, bo to wpływa na to, jak długo silnik będzie działał i jak będzie jeździł.

Pytanie 2

Aparat próżniowy przeznaczony do doju konwiowego powinien generować podczas dojenia podciśnienie w granicach około

A. 0,5 MPa
B. 0,5 kPa
C. 0,3 kPa
D. 0,3 MPa
Podciśnienie na poziomie 0,3 MPa jest znacznie przekroczone i w rzeczywistości może prowadzić do uszkodzenia wymienia krowy, co jest sprzeczne z zasadami dobrostanu zwierząt. W branży mleczarskiej norma dotycząca podciśnienia w dojarkach wynosi zazwyczaj od 20 do 40 kPa, co odpowiada około 0,2 do 0,4 kPa. Podobnie, wartość 0,5 MPa byłaby katastrofalna dla zdrowia zwierząt, ponieważ mogłaby spowodować poważne urazy tkanki i ból. Poziom 0,5 kPa również nie jest wystarczający do efektywnego odsysania mleka, prowadząc do niewłaściwego działania systemu i zmniejszonej wydajności. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru nieodpowiednich wartości podciśnienia, obejmują brak zrozumienia fizycznych skutków działania zbyt wysokiego lub zbyt niskiego podciśnienia. Właściwe zrozumienie tych parametrów jest kluczowe dla osiągnięcia efektywności produkcji mleka oraz zapewnienia zdrowia zwierząt, dlatego kluczowe jest stosowanie się do ustalonych standardów i praktyk w tym zakresie.

Pytanie 3

Aby przewieźć i rozładować kamienie, gruz oraz ziemię, należy wykorzystać przyczepę

A. zbierającą szkieletową
B. skorupową z wywrotem
C. sztywną skrzyniową
D. z przenośnikiem podłogowym
Wybór przyczepy skorupowej z wywrotem do transportu i rozładunku kamieni, gruzu oraz ziemi jest uzasadniony jej konstrukcją oraz funkcjonalnością. Przyczepy te charakteryzują się specjalnie zaprojektowanym systemem wywrotu, który umożliwia szybki i efektywny rozładunek materiałów sypkich. Dzięki temu, proces transportu staje się bardziej efektywny, co jest szczególnie istotne w branżach budowlanej i zajmującej się pracami ziemnymi. Przykładem zastosowania może być transport gruzu z miejsca budowy do wysypiska – wywrotka pozwala na szybkie opróżnienie przyczepy w wyznaczonym miejscu, co znacząco przyspiesza proces pracy. Standardy jakościowe w branży transportowej, takie jak normy ISO, podkreślają znaczenie używania odpowiednich narzędzi do specyficznych zadań, co znajduje potwierdzenie w popularności przyczep wywrotów w praktyce budowlanej.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Wybierz zestaw urządzeń niezbędnych w procesie zbioru trawy na sianokiszonkę.

A. Kosiarka rotacyjna, przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel, nośnik bel
B. Kosiarka rotacyjna, prasa zwijająca, owijarka bel
C. Przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel
D. Przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel, rozdrabniacz bel, nośnik bel
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne maszyny do efektywnego procesu zbioru trawy na sianokiszonkę. Kosiarka rotacyjna jest kluczowym elementem, który służy do koszenia trawy na odpowiednią wysokość, co zapewnia optymalny rozwój roślin i jakość materiału do zbioru. Przetrząsaczo-zgrabiarka, jako kolejny element, pozwala na równomierne rozłożenie skoszonej trawy, co przyspiesza jej suszenie oraz ułatwia zbiór. Prasa zwijająca jest niezbędna do formowania beli sianokiszonki, co zwiększa efektywność transportu i przechowywania. Owijarka bel natomiast zabezpiecza beli przed wilgocią i pleśnią, co jest kluczowe dla zachowania wartości odżywczych paszy. Nośnik bel, jako dodatkowy element wyposażenia, zapewnia efektywny transport i składowanie gotowych producentów, co jest istotne dla zarządzania farmą. Zastosowanie tych maszyn zgodnie z dobrą praktyką rolniczą przyczynia się do zwiększenia wydajności i jakości zbiorów, co jest kluczowe w nowoczesnym rolnictwie.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Która z realizacji serwisowych traktora rolniczego wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo prowadzenia?

A. Weryfikacja luzu w przegubach drążków układu kierowniczego
B. Napięcie paska klinowego napędu wentylatora oraz alternatora
C. Uzupełnienie płynu w systemie chłodzenia silnika
D. Czyszczenie osadnika filtra powietrza
Zdecydowanie warto regularnie sprawdzać luz w przegubach drążków układu kierowniczego, bo to naprawdę kluczowy element bezpieczeństwa przy jeździe ciągnikiem rolniczym. Te przeguby odpowiadają za precyzyjne kierowanie, a jak są w złym stanie, to może to prowadzić do nieprzewidywalnych sytuacji na drodze. Luzy mogą sprawić, że manewrowanie stanie się trudniejsze, a ryzyko wypadków rośnie, szczególnie w trudnym terenie, co w rolnictwie nie jest rzadkością. Kontrola tych rzeczy powinna być normą w każdym gospodarstwie i dobrze by było, żeby była zgodna z zaleceniami producentów. Najlepiej, żeby takie sprawdzenia robić przynajmniej raz w roku, a jeśli użytkuje się ciągnik intensywnie, to jeszcze częściej. Przykładowo, źle ustawione przeguby mogą prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, a to może wpłynąć na efektywność pracy i bezpieczeństwo na polu.

Pytanie 9

Który sklep oferuje najniższą cenę na zakup części do naprawy pompy próżniowej dojarki, polegającej na wymianie łopatek pompy, sprzęgła kompletnego oraz regulatora ciśnienia?

Nazwa części / Rabat na zakup częściCena części [zł] / Rabat na zakup [%]
S-1S-2S-3S-4
Łopatki pompy-komplet240230260250
Sprzęgło kompletne30404035
Regulator ciśnienia130130140135
Rabat na zakup części105510

A. S-2
B. S-3
C. S-4
D. S-1
Odpowiedź S-1 jest poprawna, ponieważ po dokładnej analizie cen części do naprawy pompy próżniowej, sklep ten oferuje najniższą całkowitą kwotę wynoszącą 360 zł. W kontekście zakupu części zamiennych kluczowe jest nie tylko porównanie cen bazowych, ale także uwzględnienie dostępnych rabatów oraz kosztów wysyłki. W branży zajmującej się serwisowaniem sprzętu, takie podejście do analizy kosztów ma fundamentalne znaczenie, gdyż pozwala na optymalizację wydatków oraz zarządzanie budżetem naprawy. Ważne jest również, aby mieć na uwadze standardy jakości komponentów, które mogą różnić się między dostawcami, co wpływa na długoterminową niezawodność sprzętu. Warto zatem regularnie monitorować oferty różnych sklepów i porównywać je, aby podejmować świadome decyzje zakupowe oraz zapewnić efektywność w zarządzaniu zasobami. Dodatkowo, dobrą praktyką jest korzystanie z platform porównawczych, które mogą przyspieszyć proces wyszukiwania najkorzystniejszych ofert.

Pytanie 10

Które z urządzeń pozwala na śrutowanie ziarna, a także na rozdrabnianie siana oraz siekanie roślin okopowych?

A. Śrutownik walcowy
B. Śrutownik tarczowy
C. Rozdrabniacz bijakowy
D. Rozdrabniacz uniwersalny
Wybór innych urządzeń, takich jak rozdrabniacz bijakowy, śrutownik tarczowy czy śrutownik walcowy, często wynika z nieporozumienia co do ich funkcji i zastosowań. Rozdrabniacz bijakowy, chociaż efektywny w rozdrabnianiu materiałów, nie jest zaprojektowany do realizacji wszystkich wspomnianych zadań, ponieważ jego konstrukcja jest bardziej ukierunkowana na mielenie i kruszenie surowców. Śrutownik tarczowy, z kolei, specjalizuje się w śrutowaniu ziarna, ale nie jest w stanie efektywnie rozdrabniać siana ani siekać okopowych, co ogranicza jego funkcjonalność. Śrutownik walcowy, podobnie, skupia się głównie na śrutowaniu, przez co również nie spełnia wymagań związanych z rozdrabnianiem innych rodzajów materiałów. Wybierając niewłaściwe urządzenie, użytkownik nie tylko marnuje potencjał produkcyjny, ale także zwiększa ryzyko uszkodzenia sprzętu. Zrozumienie różnic między tymi urządzeniami jest kluczowe, aby uniknąć typowych błędów, takich jak mylenie funkcji i zakresu zastosowania poszczególnych maszyn. W kontekście praktycznym, stosowanie niewłaściwego narzędzia może prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych oraz obniżenia jakości przygotowywanej paszy.

Pytanie 11

Jaki będzie koszt naprawy czteroskibowego pługa polegający na wymianie lemieszy ze śrubami mocującymi i nakrętkami, jeżeli jego naprawa wykonana będzie w ciągu 2 godzin? Lemiesz mocowany jest dwiema śrubami.

Tabela : Cennik części
L.p.Nazwa częściCena netto [zł]VAT [%]
1Lemiesz230,0023
2Śruba7,0023
3Nakrętka3,0023
4Roboczogodzina50,008

A. 1353 zł
B. 1000 zł
C. 1230 zł
D. 1338 zł
Wybór błędnej odpowiedzi często wynika z niepełnego zrozumienia procesu kalkulacji kosztów naprawy. Odpowiedzi takie jak 1230 zł, 1353 zł czy 1000 zł mogą być rezultatem pominięcia kluczowych elementów w obliczeniach. Na przykład, pominięcie kosztu robocizny lub błędne obliczenie podatku VAT to powszechne błędy, które prowadzą do nieprawidłowych wyników. W praktyce, aby dokładnie obliczyć całkowity koszt naprawy, niezbędne jest uwzględnienie wszystkich wymienianych części oraz pracy specjalisty, co powinno obejmować czas spędzony na wykonaniu usługi. Kolejnym typowym błędem jest nieprawidłowe zrozumienie, jak koszty poszczególnych części wpływają na całkowity koszt. Koszty są często przedstawiane w formie brutto, co oznacza, że wszelkie dodatkowe opłaty, jak VAT, muszą być doliczone do ceny netto. Użytkownik powinien być świadomy, że dokładność w obliczeniach jest kluczowa, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek finansowych. W branży serwisowej, stosowanie standardów kalkulacji i weryfikacja kosztów to praktyki, które pozwalają na lepsze przygotowanie się do wszelkich związanych z naprawami wydatków. Zrozumienie tego procesu jest istotne nie tylko z perspektywy kosztów, ale także w kontekście przyszłych inwestycji w sprzęt i jego konserwację.

Pytanie 12

Na podstawie informacji zawartych w tabeli wskaż jaki powinien być rozstaw kół ciągnika "b" i kół sterujących narzędzia "c", przy szerokości międzyrzędzi 67,5 cm?

Szerokość międzyrzędzi [cm]Rozstaw kół ciągnika [cm]Rozstaw kół sterujących [cm]
30150210
42125210
45135225
50150250
62,5125250
67,5135270
75150300

A. b=135 cm i c=250 cm
B. b=125 cm i c=250 cm
C. b=135 cm i c=270 cm
D. b=125 cm i c=270 cm
Poprawna odpowiedź to b=135 cm i c=270 cm, co wynika z zastosowania standardów dotyczących rozstawu kół w maszynach rolniczych. Przy szerokości międzyrzędzi wynoszącej 67,5 cm, odpowiedni rozstaw kół ciągnika oraz kół narzędziowych powinien zapewniać maksymalną stabilność podczas pracy w polu. Ustalony rozstaw 135 cm dla kół ciągnika zapewnia odpowiednią równowagę i minimalizuje ryzyko przewrócenia się maszyny, a 270 cm dla kół narzędziowych pozwala na skuteczne manewrowanie oraz precyzyjne prowadzenie narzędzi. Tego typu rozstaw kół jest zgodny z zaleceniami dostawców sprzętu rolniczego, które mają na celu minimalizację uszkodzeń gleby oraz poprawę efektywności pracy. Przykładowo, tak skonfigurowany ciągnik może być wykorzystywany do uprawy roli w trudnych warunkach, gdzie stabilność i precyzja są kluczowe. Zastosowanie tych wartości rozstawu kół przekłada się również na niższe zużycie paliwa dzięki mniejszemu oporowi przy manewrowaniu.

Pytanie 13

Jaką wartość procentową większej siły hamowania stanowi maksymalna dozwolona różnica sił hamowania kół na jednej osi dla roboczego hamulca ciągnika rolniczego?

A. 20%
B. 15%
C. 30%
D. 40%
Maksymalna dopuszczalna różnica sił hamowania kół jednej osi dla hamulca roboczego ciągnika rolniczego wynosi 30% wartości większej siły hamowania. Taki limit jest ustalany w celu zapewnienia odpowiedniej skuteczności hamowania oraz stabilności pojazdu podczas eksploatacji. Przy pojazdach rolniczych, które często pracują w trudnych warunkach, takich jak nierówności terenu czy zmienna przyczepność, kluczowe jest, aby siły hamowania były równomiernie rozłożone pomiędzy kołami. Nierównomierne hamowanie może prowadzić do zjawiska poślizgu, co w konsekwencji zwiększa ryzyko wypadków. Przykładem zastosowania tej normy są maszyny takie jak ciągniki, które muszą spełniać rygorystyczne przepisy dotyczące bezpieczeństwa. Wartość 30% jest zgodna z normami europejskimi, takimi jak dyrektywa 2003/37/WE, która reguluje kwestie homologacji pojazdów rolniczych. Przestrzeganie tych standardów jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa operatorów oraz efektywności pracy maszyn rolniczych.

Pytanie 14

Roczne obciążenie ciągnika rolniczego wyposażonego w układ wydechowy typu SCR wynosi 400 mth. Jaką kwotę powinien wydać rolnik na zakup płynu Ad Blue, jeżeli ciągnik spala 10 litrów paliwa na mth, a zużycie płynu Ad Blue, kosztującego 2 zł za litr, wynosi 10% zużytego paliwa?

A. 800 zł
B. 1 600 zł
C. 400 zł
D. 2 400 zł
Aby obliczyć, ile rolnik musi przeznaczyć na zakup płynu Ad Blue, zaczynamy od obliczenia całkowitego zużycia paliwa przez ciągnik rolniczy. Ze względu na obciążenie roczne wynoszące 400 mth oraz zużycie paliwa wynoszące 10 litrów na mth, całkowite zużycie paliwa wynosi 400 mth x 10 l/mth = 4000 litrów. Ponieważ zużycie płynu Ad Blue stanowi 10% zużytego paliwa, obliczamy ilość potrzebnego Ad Blue: 10% z 4000 litrów to 400 litrów płynu Ad Blue. Przy cenie 2 zł za litr, całkowity koszt zakupu Ad Blue wynosi 400 l x 2 zł/l = 800 zł. To obliczenie jest zgodne z dobrymi praktykami w branży rolniczej, gdzie efektywne zarządzanie kosztami eksploatacji maszyn rolniczych jest kluczowe dla rentowności gospodarstw. Używanie technologii SCR w ciągnikach rolniczych pozwala na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, a jednocześnie wiąże się z koniecznością zakupu płynów eksploatacyjnych, co powinno być uwzględnione w rocznym budżecie gospodarstwa.

Pytanie 15

Pod jakim kątem należy ustawić elementy brony talerzowej dwusekcyjnej w celu przeprowadzenia podorywki?

A. Największym dla sekcji przedniej i najmniejszym dla sekcji tylnej
B. Najmniejszym dla obu sekcji
C. Największym dla obu sekcji
D. Najmniejszym dla sekcji przedniej i największym dla sekcji tylnej
Niepoprawne podejścia do ustawienia sekcji brony talerzowej mogą prowadzić do nieskutecznych zabiegów agrotechnicznych. Przykładowo, ustawienie sekcji przedniej oraz tylnej pod najmniejszym kątem dla obu sekcji ogranicza ich zdolność do penetracji gleby. W takim przypadku talerze mogą nie docierać do odpowiedniej głębokości, co skutkuje powierzchownym przetwarzaniem gleby. To z kolei prowadzi do nieefektywnego mieszania resztek roślinnych oraz ograniczonej aeracji gleby, co jest niekorzystne dla struktury i zdrowia gleby. Ustawienia o dużym kącie w przypadku sekcji tylnej są również mylnie postrzegane jako poprawne, ponieważ w praktyce mogą prowadzić do nadmiernego zrywania gleby bez jej odpowiedniego spulchnienia. Typowym błędem w myśleniu jest nie uwzględnienie, że różne kąty ustawienia sekcji wpływają na całkowitą efektywność pracy narzędzi. Ponadto, przyjęcie założenia, że najmniejszy kąt dla sekcji przedniej i największy dla tylnej może prowadzić do możliwości nieefektywnego działania, ponieważ może to skutkować problemami z równomiernością i efektywnością pracy brony. Dobre praktyki wskazują, że odpowiednie ustawienie obu sekcji pod maksymalnym kątem pozwala na uzyskanie optymalnych efektów w zakresie spulchniania i mieszania gleby.

Pytanie 16

Jednym z kroków przed pomiarem szczelności komory spalania w silniku Diesla jest

A. dokręcenie głowicy silnika
B. opróżnienie misy olejowej
C. zwiększenie luzów zaworowych
D. wyjęcie wszystkich wtryskiwaczy
Zwiększenie luzów zaworowych, opróżnienie misy olejowej oraz dokręcenie głowicy silnika to działania, które nie mają bezpośredniego wpływu na szczelność komory spalania i nie powinny być podejmowane w kontekście przygotowania do pomiaru. Zwiększenie luzów zaworowych może wpłynąć na pracę silnika, lecz nie eliminuje ryzyka związanego z obecnością paliwa w komorze. Luz zaworowy jest istotnym parametrem w pracy silnika, ale jego regulacja nie ma związku z procedurą pomiaru szczelności. Opróżnienie misy olejowej nie jest wymagane, ponieważ olej nie wpływa na szczelność komory spalania, a jego usunięcie może prowadzić do uszkodzenia silnika. Dokręcenie głowicy silnika, choć ważne w kontekście utrzymania prawidłowego ciśnienia w cylindrach, nie rozwiązuje problemu związane z obecnością wtryskiwaczy, które muszą być usunięte przed pomiarem. Typowym błędem jest mylenie ogólnych procedur serwisowych z konkretnymi wymaganiami dotyczącymi pomiarów diagnostycznych. Właściwe zrozumienie, jakie czynności należy wykonać przed diagnozą, jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowych wyników, co podkreśla znaczenie systematyczności i precyzji w pracy mechanika.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Dźwięk pukania, który wydobywa się z elementów napędu zespołu tnącego podczas eksploatacji kombajnu zbożowego, może być skutkiem

A. przeciążeniem maszyny
B. zużycia przegubów kulowych
C. stępieniem kosy
D. zbyt wysoką prędkością jazdy
Mówiąc o prędkości jazdy kombajnu, można myśleć, że to właśnie ona powoduje dźwięki z napędu, ale to nie do końca prawda. Zwiększenie prędkości może wywołać inne kłopoty, jak większe zużycie paliwa i gorszą jakość zbiorów. Ale luz w przegubach to co innego i nie można tego łączyć z szybkością. Zresztą, gdy kosa jest stępiona, bardziej martwimy się o to, że zboże będzie źle cięte, niż o jakieś dźwięki. Czasem ludzie myślą, że przeciążenie maszyny może być powodem hałasów, ale to prowadzi do innych problemów, jak przegrzanie silnika. Dlatego ważne jest, żeby naprawdę zrozumieć, jak wszystko działa, a nie tylko opierać się na intuicji.

Pytanie 19

Szarpanie ciągnikiem przy starcie z miejsca jest efektem zużycia

A. ogumienia.
B. tarczy sprzęgłowej.
C. koła atakującego.
D. zwolnicy.
Tarcza sprzęgłowa odgrywa kluczową rolę w przenoszeniu momentu obrotowego z silnika na układ napędowy ciągnika. Gdy tarcza sprzęgłowa jest zużyta, jej zdolność do prawidłowego zaciskania się na kole zamachowym silnika jest ograniczona. W wyniku tego, podczas ruszania z miejsca, może dochodzić do szarpania, ponieważ moment obrotowy silnika nie jest płynnie przenoszony na układ napędowy. Przykładem może być sytuacja, w której operator ciągnika próbuje ruszyć z miejsca, a ciągnik zamiast płynnie przyspieszać, nagle drga i przerywa ruch, co może prowadzić do nieprzewidywalnych sytuacji na drodze. W praktyce, regularne kontrolowanie stanu tarczy sprzęgłowej oraz stosowanie się do zaleceń producenta dotyczących wymiany może znacząco poprawić komfort pracy oraz bezpieczeństwo. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują także monitorowanie pracy sprzęgła na etapie eksploatacji, co pozwala na wczesne wychwycenie objawów zużycia i zapobiega poważniejszym awariom, które mogą prowadzić do kosztownych napraw.

Pytanie 20

Jakie działania powinny być podjęte w celu przygotowania pasów napędowych maszyn rolniczych do długotrwałego składowania?

A. Odtłuścić w oleju napędowym i owinąć materiałem czyszczącym
B. Umyć w rozpuszczalniku TRI i zabezpieczyć wazeliną
C. Umyć w ciepłej wodzie z mydłem, przepłukać ciepłą wodą i osuszyć
D. Odtłuścić w benzynie i owinąć papierem
Właściwe przygotowanie pasów napędowych maszyn rolniczych przed długotrwałym przechowywaniem jest kluczowe dla ich długowieczności i niezawodności. Umycie pasów w ciepłej wodzie z mydłem pozwala usunąć zanieczyszczenia oraz resztki olejów, które mogą przyciągać brud i wilgoć. Przepłukanie ciepłą wodą zmywa wszelkie pozostałości detergentu, zapobiegając ich potencjalnemu oddziaływaniu na materiały gumowe w pasach. Następnie, osuszenie ich jest niezwykle ważne, ponieważ wilgoć może prowadzić do korozji metalowych elementów oraz rozwoju pleśni i grzybów, które mogą osłabić strukturę pasów. Przykładem zastosowania tej metody jest przygotowanie pasów do maszyn zbiorczych, które będą przechowywane w magazynach przez dłuższy czas – odpowiednie czyszczenie i osuszanie znacząco wpływają na ich przyszłe działanie. W branży rolniczej, zgodnie z zaleceniami producentów, regularne czyszczenie i konserwacja pasów napędowych są standardem, co zwiększa efektywność operacyjną oraz minimalizuje ryzyko awarii.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

W trakcie codziennego przeglądu ciągnika rolniczego konieczne jest skontrolowanie

A. sprawności układu kierowniczego i hamulcowego
B. czystości filtra paliwa dokładnego
C. gęstości elektrolitu w akumulatorze
D. luzów w układzie rozrządu
Działanie układu kierowniczego i hamulcowego jest kluczowym elementem bezpieczeństwa każdej maszyny rolniczej, w tym ciągnika. Regularne sprawdzanie tych układów jest zgodne z zaleceniami producentów oraz standardami branżowymi, co umożliwia wczesne wykrycie potencjalnych usterek. Układ kierowniczy zapewnia precyzyjne kierowanie pojazdem, co jest niezbędne w pracy na polu, gdzie manewrowanie w trudnych warunkach jest na porządku dziennym. Z kolei układ hamulcowy musi działać bez zarzutu, aby zapewnić bezpieczeństwo operatora oraz otoczenia, szczególnie podczas hamowania w trudnych warunkach terenowych. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest przeprowadzanie okresowych przeglądów, które powinny obejmować kontrolę luzów w mechanizmach kierowniczych oraz skuteczności działania hamulców, co może obejmować testy na drodze. Właściwe utrzymanie tych układów nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również wpływa na ogólną wydajność i długowieczność ciągnika.

Pytanie 26

W przypadku dwuetapowego zbioru buraków cukrowych, przy zbiorze zarówno liści, jak i korzeni, konieczne jest wykorzystanie następującego zestawu maszyn:

A. ogławiacz i wyorywacz ładujący
B. ogławiacz ładujący i wyorywacz
C. ogławiacz i wyorywacz
D. ogławiacz ładujący i wyorywacz ładujący
Wybór maszyn do dwuetapowego zbioru buraków cukrowych jest kluczowy dla efektywności i jakości zbiorów. Odpowiedzi, które nie uwzględniają obu elementów – ogławiacza ładującego oraz wyorywacza ładującego – pomijają istotny aspekt procesu. Ogławiacz, będący pierwszym etapem zbioru, musi skutecznie usunąć nadziemne części roślin, co w kontekście zbiorów buraków jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniej jakości i wydajności. W przypadku, gdy użyjemy tylko ogławiacza, nie będziemy w stanie wyciągnąć korzeni z gleby, co skutkuje stratami materiału i obniżeniem jakości zbioru. Z kolei wyorywacz, jeśli nie współpracuje z ogławiaczem, nie będzie miał możliwości efektywnego działania, gdyż korzenie mogą być zbyt mocno związane z liśćmi. Problemy te prowadzą do typowych błędów w myśleniu, takich jak przekonanie, że można pominąć którekolwiek z tych urządzeń bez negatywnych konsekwencji. W praktyce zatem, zastosowanie odpowiednich maszyn zgodnie z ich przeznaczeniem jest kluczowe dla osiągnięcia wysokich wyników w produkcji, co potwierdzają standardy branżowe w zakresie upraw i zbiorów roślin.

Pytanie 27

Zbyt duże wahania ciśnienia cieczy w opryskiwaczu polowym podczas jego eksploatacji mogą być spowodowane

A. niskiem poziomem cieczy w zbiorniku
B. niewłaściwie dobranymi dyszami
C. zbyt niskim ciśnieniem powietrza w powietrzniku
D. nieodpowiednią gęstością cieczy
Nadmierne pulsowanie ciśnienia cieczy w opryskiwaczu polowym najczęściej wynika z niskiego ciśnienia powietrza w powietrzniku. W przypadku opryskiwaczy, odpowiednie ciśnienie powietrza jest kluczowe dla równomiernego rozprowadzenia cieczy roboczej. Zbyt niskie ciśnienie prowadzi do niestabilności strumienia cieczy, co skutkuje pulsacjami. Praktyczny przykład to sytuacja, gdy operator opryskiwacza ustawia niewłaściwe ciśnienie w powietrniku, co prowadzi do zmiennej aplikacji chemikaliów, co z kolei wpływa na skuteczność zabiegów ochrony roślin. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące maszyn rolniczych, zalecają regularne sprawdzanie i kalibrację systemów ciśnieniowych, aby zapewnić optymalną wydajność. Dobre praktyki obejmują również szkolenie operatorów w zakresie właściwego ustawienia ciśnienia oraz monitorowania jego wartości podczas pracy, co umożliwia bieżącą korektę i zapobiega problemom z aplikacją cieczy.

Pytanie 28

Który ciągnik należy zastosować do współpracy z kosiarką dyskową o zapotrzebowaniu na moc 130 KM, wymaganej prędkości obrotowej WOM 1000 obr/min i układem zawieszenia przystosowanym do zaczepu kategorii II?

ParametrCiągnik
C1C2C3C4
Moc ciągnika [ kW]10090100130
Prędkość WOM [obr/min]540540/1000540/1000540/1000
Kategoria zaczepu TUZIIIIIIIII

A. C4
B. C1
C. C3
D. C2
Wybór złego ciągnika do kosiarki dyskowej może źle się skończyć. Jeśli wybierasz C1 lub C2, to one mają za małą moc. Po prostu nie poradzi sobie z wymaganiami kosiarki i może to prowadzić do jej złego działania, a nawet uszkodzenia. Te ciągniki nie będą miały wystarczającej siły napędowej, co w praktyce może skończyć się przegrzewaniem silnika i większym zużyciem paliwa. C4 niby ma odpowiednią moc, ale nie spełnia wymagań dotyczących kategorii zaczepu. Nieprawidłowy układ zawieszenia może sprawić kłopoty z montażem kosiarki, co wpłynie na bezpieczeństwo pracy. Wybierając ciągnik, nie można patrzeć tylko na moc, ale też na to, czy pasuje do specyfikacji technicznych maszyny. Ignorowanie tych rzeczy to zły pomysł i może skończyć się poważnymi problemami, jak uszkodzenia sprzętu czy zwiększone koszty. W rolnictwie naprawdę musimy trzymać się standardów, żeby praca była efektywna i bezpieczna.

Pytanie 29

Korzystając z danych przedstawionych w tabeli, dobierz koło łańcuchowe na wale koła napędowego (I) i koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II), aby uzyskać odstęp między ziemniakami w rzędzie 35 cm.

Tabela kół napędowych sadzarki SA2-074
Odstęp w rzędzieKoło łańcuchowe na wale koła napędowego (I)Koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II)
21 cm25 zębów30 zębów
25 cm25 zębów30 zębów
30 cm19 zębów30 zębów
35 cm19 zębów35 zębów
40 cm19 zębów40 zębów

A. 35 zębów na kole łańcuchowym (I) i 19 zębów na kole łańcuchowym (II)
B. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 40 zębów na kole łańcuchowym (II)
C. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 35 zębów na kole łańcuchowym (II)
D. 25 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
Zdecydowanie dobra decyzja z tymi 19 zębami na kole (I) i 35 zębami na kole (II). Dzięki temu masz idealny odstęp między ziemniakami, wynoszący 35 cm. W praktyce, jak już pewnie wiesz, ważne jest, żeby dobrze dobrać te parametry mechaniczne, bo to ma ogromne znaczenie przy sadzeniu. Odpowiednia liczba zębów na kołach łańcuchowych pozwala utrzymać stały odstęp, co jest kluczowe, żeby rośliny dobrze rosły. Teoretycznie, zanim zdecydujesz się na takie rozwiązanie, warto zrozumieć, jak działają przekładnie i jak to wpływa na wydajność sadzenia. Z doświadczenia wiem, że warto przed podjęciem decyzji przeanalizować wszystko dokładnie i przeprowadzić kilka testów, żeby mieć pewność, że wszystko działa jak należy. Taki dobór zębów to dobry przykład na to, jak precyzyjne planowanie może poprawić jakość pracy w rolnictwie.

Pytanie 30

W przypadku omłotu rzepaku, w odróżnieniu od ustawień do zbioru zbóż, jakie zmiany należy wprowadzić w kombajnie?

A. należy zwiększyć szczelinę pomiędzy bębnem a klepiskiem oraz obniżyć obroty bębna młócącego i wentylatora
B. należy zmniejszyć szczelinę między bębnem a klepiskiem oraz zwiększyć otwarcie dolnego sita
C. należy zmniejszyć przestrzeń pomiędzy bębnem a klepiskiem oraz zwiększyć obroty bębna młócącego i wentylatora
D. należy zmniejszyć szczelinę pomiędzy bębnem a klepiskiem oraz obroty bębna młócącego
Zwiększenie szczeliny między bębnem a klepiskiem oraz zmniejszenie obrotów bębna młócącego i wentylatora w trakcie omłotu rzepaku jest kluczowe dla efektywnego zbioru tej rośliny. Rzepak, w przeciwieństwie do zbóż, ma bardziej delikatne nasiona oraz większą skłonność do uszkodzeń mechanicznych. Zwiększenie szczeliny pozwala na swobodniejszy przepływ roślinności oraz minimalizuje ryzyko zatarcia bębna, co może prowadzić do nadmiernego uszkodzenia nasion. Zmniejszenie obrotów bębna młócącego oraz wentylatora ma na celu ograniczenie siły mechanicznej działającej na ziarno, co zmniejsza ryzyko łamania nasion. Praktyka ta jest zgodna z zaleceniami specjalistów ds. technologii zbioru, którzy wskazują na konieczność dostosowania ustawień maszyny do specyfiki rośliny. Warto również wspomnieć, że odpowiednie ustawienia kombajnu przyczyniają się do zwiększenia jakości uzyskiwanego plonu, co jest niezwykle istotne w kontekście ekonomicznego aspektu uprawy rzepaku.

Pytanie 31

Podczas weryfikacji kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa z wykorzystaniem momentoskopu, w silniku wyposażonym w sekcyjną pompę wtryskową, rurkę z kapilarą należy zamontować na

A. przewodzie doprowadzającym paliwo do pompy wtryskowej
B. króćcu pompy wtryskowej dowolnego z cylindrów
C. przewodzie wysokiego ciśnienia zamiast wtryskiwacza
D. króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra
Odpowiedź "króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra" jest poprawna, ponieważ wtryskiwanie paliwa w silnikach z sekcyjną pompą wtryskową jest ściśle związane z czasem i precyzją wtrysku. Montując rurkę z kapilarą na króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra, uzyskujemy najbardziej dokładny pomiar kąta wyprzedzenia wtrysku. To wynika z faktu, że proces wtrysku paliwa w silnikach wielocylindrowych odbywa się w ściśle określonej sekwencji, a pierwszy cylinder zazwyczaj inicjuje cykl spalania. Praktyczne zastosowanie tego pomiaru polega na optymalizacji pracy silnika, co przekłada się na jego sprawność oraz zmniejszenie emisji spalin. Standardy branżowe, takie jak normy emisji spalin, wymagają precyzyjnego ustawienia kątów wtrysku, aby silnik pracował zgodnie z zaleceniami producenta oraz spełniał wymogi ochrony środowiska. Dodatkowo, w przypadku diagnostyki silnika, odpowiednia regulacja kąta wtrysku jest kluczowa dla jego osiągów oraz niezawodności, co jest istotne w kontekście utrzymania floty pojazdów czy analizy problemów technicznych.

Pytanie 32

Jakie będą całkowite koszty wymiany trzech przewodów hydraulicznych w kombajnie zbożowym, jeżeli ceny przewodów netto wynoszą 25, 30 oraz 35 zł, stawka robocizny netto to 60 zł za godzinę, a czas wymiany wszystkich przewodów to 1/2 godz.? VAT na części to 23%, a na robociznę wynosi 8%?

A. 110,80 zł
B. 133,10 zł
C. 143,10 zł
D. 133,80 zł
Koszt wymiany trzech przewodów hydraulicznych w kombajnie zbożowym oblicza się poprzez sumowanie netto wartości przewodów oraz robocizny, a następnie dodanie należnego podatku VAT. Cena netto przewodów wynosi 25 zł, 30 zł i 35 zł, co daje łącznie 90 zł. Koszt robocizny, przy stawce 60 zł za godzinę i czasie wymiany 0,5 godziny, wynosi 30 zł. Suma kosztów netto wynosi zatem 120 zł (90 zł za części + 30 zł za robociznę). Następnie obliczamy VAT, który dla części wynosi 23% z 90 zł, co daje 20,70 zł, oraz 8% dla robocizny, co daje 2,40 zł. Całkowity VAT wynosi 23,10 zł. Sumując wszystkie koszty netto i VAT, otrzymujemy 143,10 zł. Warto zwrócić uwagę, że poprawne obliczenia VAT są kluczowe w działalności gospodarczej związanej z usługami i naprawami maszyn rolniczych, ponieważ wpływają na całkowity koszt usługi.

Pytanie 33

Co może być przyczyną zbyt głośnej pracy sprawnej pompy hydraulicznej w ciągniku?

A. zbyt wysoki poziom oleju w tylnym moście
B. nieszczelność w układzie cylinder-tłok
C. zbyt niski poziom oleju w tylnym moście
D. nieszczelność w rozdzielaczu
Zbyt niski poziom oleju w tylnym moście może prowadzić do nadmiernego tarcia komponentów pompy hydraulicznej, co w efekcie powoduje jej głośniejszą pracę. Olej pełni kluczową rolę jako smar oraz czynnik roboczy w układzie hydraulicznym. Niedobór oleju sprawia, że pompa nie jest w stanie efektywnie działać, co skutkuje wzrostem temperatury i hałasu. Przykładowo, w ciągnikach rolniczych, regularne sprawdzanie poziomu oleju jest standardem konserwacyjnym, które pozwala na uniknięcie uszkodzeń mechanicznych i przedwczesnego zużycia pompy. Zgodnie z normami branżowymi, należy przeprowadzać regularne inspekcje układu hydraulicznego oraz wymieniać olej zgodnie z zaleceniami producenta, aby zapewnić długotrwałą wydajność i niezawodność. Dbanie o jakość i poziom oleju w układzie hydraulicznym jest jednym z kluczowych aspektów utrzymania sprzętu rolniczego w dobrym stanie.

Pytanie 34

Celem smarowania łożysk tocznych i ślizgowych po zakończeniu sezonu agrotechnicznego jest

A. zmniejszenie tarcia pomiędzy elementami
B. zapewnienie cichej pracy maszyny
C. usunięcie starego smaru, opiłków i wody
D. uszczelnienie bieżni lub panewek łożysk
Smarowanie łożysk ma na celu różne aspekty, jednak koncentrowanie się jedynie na cichobieżności maszyny, zmniejszeniu tarcia czy uszczelnieniu bieżni, może prowadzić do mylnych wniosków na temat jego funkcji. Zapewnienie cichobieżności to efekt uboczny właściwego smarowania, a nie jego primary cel. W rzeczywistości, jeżeli łożyska są zanieczyszczone, to nawet zastosowanie smaru o wysokiej jakości nie zapewni ich cichej pracy, ponieważ zanieczyszczenia mogą powodować dodatkowe tarcie i hałas. Zmniejszenie tarcia między elementami jest istotnym aspektem pracy łożysk, ale osiąga się je przez regularne czyszczenie i wymianę smaru, co jest kluczowe w procesie konserwacji. Uszczelnienie bieżni czy panewek ma na celu zapobieganie wnikaniu zanieczyszczeń, jednak bez wcześniejszego usunięcia starych zanieczyszczeń, nowy smar nie będzie w stanie funkcjonować efektywnie. Typowym błędem w myśleniu jest skupienie się na symptomach, takich jak hałas czy tarcie, zamiast zrozumieć fundamentalne znaczenie czyszczenia i konserwacji łożysk. Działania prewencyjne, takie jak regularne inspekcje i wymiany smaru, są kluczowe dla długotrwałej wydajności maszyn.

Pytanie 35

Zanim przystąpimy do wykręcania świec żarowych w ciągniku, na początku należy

A. lekko uderzyć w świece drewnianym młotkiem
B. podgrzać silnik do jego temperatury roboczej
C. zdjąć elektryczny przewód zasilający świece
D. odłączyć przewód masowy akumulatora
Odłączenie przewodu masowego akumulatora przed przystąpieniem do demontażu świec żarowych jest kluczowym krokiem, który pozwala zapewnić bezpieczeństwo oraz ochronę układu elektrycznego ciągnika. W trakcie demontażu świec żarowych może dojść do niezamierzonego zwarcia lub przepięcia, które mogą skutkować uszkodzeniem elektroniki lub akumulatora. Odłączenie przewodu masowego eliminuje ryzyko porażenia prądem oraz chroni delikatne komponenty przed uszkodzeniami. Dobrą praktyką jest także sprawdzenie stanu akumulatora, aby upewnić się, że jest on w dobrym stanie przed rozpoczęciem prac. W wielu instrukcjach serwisowych można znaleźć zalecenia dotyczące odłączania akumulatora, co jest potwierdzeniem, że jest to standardowa procedura w branży. Pamiętajmy również, że przed demontażem świece żarowe powinny być zimne, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia ich gwintów, a także ułatwia ich wykręcanie. Dbanie o bezpieczeństwo operatora i sprzętu powinno być zawsze na pierwszym miejscu, co potwierdzają przepisy BHP obowiązujące w warsztatach mechanicznych.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Podczas przeglądu instalacji pneumatycznej ciągnika rolniczego przed sezonem zimowym należy

A. podnieść ciśnienie w systemie
B. wymienić olej w kompresorze
C. usunąć wodę z zbiornika
D. wymienić zawory ssące i tłoczące w kompresorze
Usunięcie wody ze zbiornika to mega ważny krok, jeśli chodzi o przygotowanie instalacji pneumatycznej ciągnika na zimę. Ta woda, która się zbiera, może powodować korozję i zamarzanie, a to z kolei przysparza kłopotów z działaniem całego układu. Jak temperatura spada, to ta woda może zamarznąć, a wtedy sprężarka i inne części mogą się po prostu zepsuć. Dlatego regularne sprawdzanie i opróżnianie zbiornika z kondensatu jest szalenie istotne – to tak naprawdę jedna z najlepszych praktyk, jakich warto się trzymać przy użytkowaniu sprzętu rolniczego. Po tym, jak pozbędziesz się wody, dobrze byłoby jeszcze zrobić kontrolę szczelności układu i sprawdzić ciśnienie robocze. Przecież wszyscy chcemy, żeby instalacja działała jak należy. A jak się mówi w branży, standardy takie jak ISO 8573 też pokazują, jak ważna jest jakość powietrza w systemach pneumatycznych. Bez tego, wszystko może się posypać.

Pytanie 38

Jednym z działań, które należy wykonać przed pomiarem szczelności komory spalania w silniku typu Diesel jest

A. zwiększenie luzów zaworowych
B. opróżnienie misy olejowej
C. wymontowanie wszystkich wtryskiwaczy
D. dokręcenie głowicy silnika
Zwiększenie luzów zaworowych przed pomiarem szczelności komory spalania jest błędnym podejściem do diagnostyki. Luz zaworowy jest regulowany w celu zapewnienia prawidłowej pracy zaworów, ale nie ma on bezpośredniego wpływu na szczelność komory spalania. Zwiększanie luzów może wręcz prowadzić do problemów z pracą silnika, w tym do obniżenia jego mocy oraz zwiększenia zużycia paliwa. Kolejną nieprawidłową koncepcją jest opróżnienie misy olejowej, co w ogóle nie ma związku z procesem pomiaru szczelności. Misa olejowa jest elementem, który przechowuje olej silnikowy i jego opróżnienie nie wpływa na test szczelności komory spalania. W zależności od konstrukcji silnika, niewłaściwe zarządzanie olejem może prowadzić do uszkodzenia silnika. Dokręcanie głowicy silnika, z drugiej strony, jest działaniem, które wykonuje się w przypadku podejrzenia, że połączenie głowicy z blokiem silnika jest nieszczelne, co może prowadzić do utraty ciśnienia sprężania. Jednakże, w przypadku pomiarów szczelności, konieczne jest najpierw demontowanie wtryskiwaczy, aby uniknąć błędnych wyników. Nieprawidłowe decyzje w procesie diagnostyki mogą prowadzić do kosztownych napraw oraz długotrwałych przestojów w pracy silnika.

Pytanie 39

Oblicz wydatki na paliwo potrzebne do skoszenia zboża z terenu o powierzchni 120 ha, zakładając, że kombajn ma wydajność eksploatacyjną równą 0,6 ha/h, zużycie paliwa wynosi 10 l/h, a cena za litr wynosi 4 zł?

A. 8 800 zł
B. 7 200 zł
C. 8 000 zł
D. 9 600 zł
Aby obliczyć koszt paliwa potrzebnego do skoszenia zboża z powierzchni 120 ha, musimy najpierw ustalić czas pracy kombajnu. Przy wydajności eksploatacyjnej wynoszącej 0,6 ha/h, czas potrzebny do skoszenia całej powierzchni wyniesie 120 ha / 0,6 ha/h = 200 h. Następnie, biorąc pod uwagę spalanie paliwa na poziomie 10 l/h, całkowite zużycie paliwa wyniesie 200 h * 10 l/h = 2000 l. Z uwagi na cenę paliwa wynoszącą 4 zł/litr, całkowity koszt paliwa wyniesie 2000 l * 4 zł/l = 8000 zł. Te obliczenia pokazują, jak istotne jest precyzyjne szacowanie kosztów operacyjnych w rolnictwie, co pozwala na efektywne zarządzanie budżetem produkcyjnym. Przykłady dobrych praktyk obejmują regularne monitorowanie wydajności maszyn oraz analizę cen paliw, co może pomóc w planowaniu kosztów na przyszłość.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.