Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 9 czerwca 2025 12:27
  • Data zakończenia: 9 czerwca 2025 13:02

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Załadunek paletowych jednostek ładunkowych (pjł) do kontenera rozpoczął się o godzinie 8:00. Ładunek zostanie rozmieszczony w kontenerze w dwóch warstwach, w każdej warstwie w liczbie zgodnej z przedstawioną ilustracją. O której godzinie najprędzej pojazd z kontenerem będzie mógł wyjechać w trasę, jeżeli załadunek 1 pjł trwa 2 minuty, a czas załadunku kontenera na środek transportu drogowego wynosi 10 minut?

Rozmieszczenie paletowych jednostek ładunkowych w kontenerze w jednej warstwie

Ilustracja do pytania
A. O godzinie 10:00
B. O godzinie 9:00
C. O godzinie 9:10
D. O godzinie 9:50
Jeśli chodzi o błędne odpowiedzi, to często wynikają one z różnych nieporozumień przy analizie czasów załadunku. Czasem bywa, że ludzie myślą, że można po prostu zsumować czas załadunku palet i kontenera, co oczywiście nie zawsze jest słuszne. Na przykład, jeśli ktoś zaznacza godziny jak 9:10 czy 9:00, to być może za bardzo wierzy, że wszystko pójdzie gładko, a pomija rzeczywisty czas potrzebny na załadunek. W logistyce każdy szczegół ma znaczenie. Krótkie czasy mogą być efektem błędnych założeń co do liczby palet albo czasu ich załadunku. Jeszcze trzeba pamiętać o tym, że czas na załadunek kontenera na pojazd też jest istotny, bo inaczej harmonogram może się posypać, a to prowadzi do opóźnień. Dlatego tak ważne jest, żeby podejść do analizy czasu w logistyce z głową, wszystko dokładnie przemyśleć i nie pomijać żadnych szczegółów, żeby uniknąć problemów z dostawami.

Pytanie 2

Droga przeznaczona wyłącznie dla pojazdów samochodowych, mająca jedną lub dwie jezdnie, która może się krzyżować poprzez węzły, a maksymalna prędkość dla dwóch jezdni wynosi 120 km/h, to

A. droga główna ruchu pospiesznego
B. droga główna
C. droga ekspresowa
D. autostrada
Droga ekspresowa to rodzaj drogi, który jest przeznaczony wyłącznie dla ruchu pojazdów samochodowych i ma charakterystyczne cechy, które odróżniają ją od innych typów dróg. Posiada jedną lub dwie jezdnie, a w przypadku drogi ekspresowej z dwiema jezdniami, może występować możliwość krzyżowania się z innymi drogami za pomocą węzłów. Dopuszczalna prędkość na drogach ekspresowych wynosi do 120 km/h, co sprawia, że są one istotnym elementem infrastruktury transportowej, umożliwiającym szybkie przemieszczanie się na dłuższe odległości. Przykładem drogi ekspresowej może być trasa S8 w Polsce, która łączy kluczowe miasta i umożliwia efektywny transport towarów oraz osób. Standardy budowy dróg ekspresowych są określone w przepisach krajowych oraz międzynarodowych, a ich projektowanie uwzględnia bezpieczeństwo, komfort i płynność ruchu. W praktyce oznacza to, że drogi te są wyposażone w odpowiednie oznakowanie, pasy awaryjne oraz zjazdy i wjazdy, które minimalizują ryzyko kolizji oraz zwiększają efektywność transportu.

Pytanie 3

Ile pojazdów o nośności 10 ton powinno zostać zaplanowanych do transportu 2 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) ważących po 500 kg każda, w czterech cyklach transportowych, jeśli w każdym cyklu przewiduje się równą liczbę pojazdów, a ich nośność będzie w pełni wykorzystana?

A. 25 pojazdów
B. 40 pojazdów
C. 10 pojazdów
D. 8 pojazdów
Aby policzyć, ile samochodów potrzebujemy, żeby przewieźć 2000 palet, które każda waży 500 kg, musimy najpierw ogarnąć, jaka jest łączna masa ładunku. Jak to zrobimy? Po prostu mnożymy: 2000 palet razy 500 kg daje nam 1 000 000 kg, co oznacza 1000 ton. Planujemy cztery kursy, więc w każdym musimy przewieźć 250 ton, bo 1000 ton dzielimy przez 4. Każdy samochód ma ładowność 10 ton, więc potrzebujemy 25 aut w jednym cyklu. Pamiętaj, że trzeba też wziąć pod uwagę czas na załadunek i rozładunek. To bardzo ma znaczenie, żeby wszystko szło sprawnie. W transporcie trzeba stosować się do norm dotyczących obciążenia samochodów, bo to ważne dla bezpieczeństwa na drogach. Dobre oszacowanie liczby samochodów to klucz do zminimalizowania kosztów i czasu dostawy.

Pytanie 4

Któremu kierowcy należy zlecić przewóz ładunku, uwzględniając przepisy dotyczące dwutygodniowego czasu jazdy, jeżeli będzie on musiał w czwartym tygodniu prowadzić pojazd przez 52 godziny?

KierowcaTygodniowy czas prowadzenia pojazdu
pierwszy tydzień
[h]
drugi tydzień
[h]
trzeci tydzień
[h]
A.484239
B.563437
C.344842
D.423651

A. Kierowcy C.
B. Kierowcy A.
C. Kierowcy B.
D. Kierowcy D.
Wybór któregokolwiek z pozostałych kierowców to kiepski pomysł, bo narusza przepisy dotyczące czasu pracy. Przykładowo, jeśli byśmy wybrali kierowcę A, to miałby zbyt duże godziny w poprzednich tygodniach, co oznacza, że w czwartym tygodniu mógłby przekroczyć limit, a to jest niezgodne z przepisami. Taki sposób myślenia to typowy błąd, bo nie bierze się pod uwagę kluczowych zasad regulujących czas pracy kierowców. W transporcie ważne, żeby zdawać sobie sprawę, że łamanie przepisów naraża kierowców na niebezpieczeństwo, a firmę na kłopoty z reputacją czy kary finansowe. W dodatku, źle podejmowane decyzje wpływają na efektywność, bo zmęczeni kierowcy nie są tak wydajni i mogą popełniać błędy. Zarządzanie czasem pracy jest podczas transportu kluczowe dla bezpieczeństwa i rentowności firmy, więc znajomość przepisów to podstawa dla wszystkich zaangażowanych w transport.

Pytanie 5

Wyznacz minimalną liczbę stanowisk do przeładunku potrzebnych do rozładunku 8 pojazdów w trakcie jednej zmiany roboczej, mając na uwadze, że nominalny czas pracy punktu przeładunkowego wynosi 7 godzin. Każdy z pojazdów transportuje 30 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), a czas obsługi jednej jednostki ładunkowej to 3 minuty.

A. 2 stanowiska
B. 11 stanowisk
C. 4 stanowiska
D. 1 stanowisko
Aby obliczyć minimalną liczbę stanowisk przeładunkowych potrzebnych do rozładunku 8 pojazdów w ciągu jednej zmiany roboczej, musimy najpierw obliczyć całkowity czas obsługi wszystkich jednostek ładunkowych. Każdy z 8 pojazdów przewozi 30 paletowych jednostek ładunkowych, co daje łącznie 240 pjł. Czas obsługi jednej jednostki wynosi 3 minuty, więc całkowity czas rozładunku wynosi 240 pjł * 3 min = 720 minut, czyli 12 godzin. Z uwagi na to, że nominalny czas pracy punktu przeładunkowego wynosi 7 godzin, a nie 12, niezbędne jest obliczenie liczby stanowisk. Dzieląc całkowity czas pracy (720 minut) przez czas pracy jednego stanowiska (420 minut, co odpowiada 7 godzinom) otrzymujemy 720/420 ≈ 1,71. Oznacza to, że potrzebujemy co najmniej 2 stanowisk, aby sprawnie rozładować wszystkie pojazdy w założonym czasie. W praktyce, posiadanie dodatkowego stanowiska może zwiększyć wydajność i zredukować ryzyko opóźnień, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie elastyczność i zdolność do szybkiego reagowania na zmiany są kluczowe.

Pytanie 6

Oblicz, korzystając z zamieszczonego cennika, koszt przewozu 12 ton substancji żrących na odległość 300 km.

Cennik usług przewozowych
Rodzaj towaruMasa ładunku [kg]Stawka za 1 km [zł]
Towary neutralne1÷12 9993,30
13 000÷25 0003,50
Towary niebezpieczne1÷7 9994,50
8 000÷25 0003,50
Towary szybko psujące się1÷6 9993,50
7 000÷16 9994,00
Towary inne, nienormatywne17 000÷25 0004,50
1÷9 9995,50
10 000÷25 0006,50

A. 990,00 zł
B. 1 050,00 zł
C. 2 500,00 zł
D. 1 350,00 zł
Poprawna odpowiedź to 1 050,00 zł, co wynika z odpowiednich obliczeń opartej na obowiązujących stawkach przewozowych dla substancji niebezpiecznych. Przewóz substancji żrących, klasyfikowanych jako materiały niebezpieczne według przepisów ADR, wymaga przestrzegania szczególnych reguł dotyczących zarówno transportu, jak i kosztów związanych z tym transportem. W przypadku 12 ton ładunku na odległość 300 km, stawka wynosi 3,50 zł za kilometr. Dokonując obliczeń: 300 km x 3,50 zł/km = 1 050,00 zł. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami stosowanymi w branży logistycznej, które podkreślają znaczenie precyzyjnych kalkulacji kosztów transportu oraz znajomości przepisów dotyczących przewozu materiałów niebezpiecznych. Przy planowaniu kosztów transportu, istotne jest również uwzględnienie ewentualnych dodatkowych opłat związanych z zabezpieczeniem ładunku oraz spełnieniem norm bezpieczeństwa, co czyni te obliczenia nie tylko koniecznymi, ale i odpowiedzialnymi.

Pytanie 7

Ile wagonów, które ważą 25 ton i mają dopuszczalną masę całkowitą 60 ton, należy wykorzystać do transportu 2 300 ton ładunku?

A. 92 wagony
B. 66 wagonów
C. 27 wagonów
D. 39 wagonów
Wybierając zbyt małą liczbę wagonów, można popełnić fundamentalny błąd w obliczeniach związanych z masą ładunku. Odpowiedzi takie jak 39, 92 czy 27 wagonów mogą wynikać z błędnych założeń dotyczących ładowności wagonów lub niepoprawnych obliczeń. Na przykład, odpowiedź 39 wagonów sugeruje, że ładowność jednego wagonu jest znacznie większa niż w rzeczywistości, co prowadzi do nieprawidłowego oszacowania potrzeb. Natomiast odpowiedź 92 wagonów, pomimo że przekracza ilość potrzebną, również nie jest właściwa, ponieważ wskazuje na nieefektywne wykorzystanie zasobów. Kolejnym błędem jest założenie, że można zaokrąglić w dół liczbę wagonów, co jest niezgodne z praktyką transportową, gdzie każda tona ładunku musi być przewieziona. W transporcie kolejowym kluczowe jest przestrzeganie norm dotyczących ładowności oraz maksymalnych mas. Należy zawsze brać pod uwagę całkowite obciążenie i dostosowywać liczbę wagonów do rzeczywistych potrzeb, co zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale również efektywność operacyjną. Prawidłowe podejście do takich obliczeń nie tylko wspiera sprawną organizację transportu, ale również minimalizuje ryzyko opóźnień i dodatkowych kosztów związanych z niewystarczającą ilością wagonów.

Pytanie 8

Roczny koszt eksploatacji środka transportu, który zrealizował przewozy na poziomie 100 000 tonokilometrów (tkm), wynosi 70 000,00 zł. Wyznacz cenę jednostkową usługi transportowej dla podmiotów zewnętrznych, jeżeli firma stosuje 30% marżę zysku w odniesieniu do jednostkowego kosztu eksploatacyjnego.

A. 0,49 zł/tkm
B. 0,91 zł/tkm
C. 0,21 zł/tkm
D. 1,42 zł/tkm
Wielu użytkowników może popełnić błąd przy obliczaniu ceny jednostkowej usług przewozu, co często wynika z niewłaściwego zrozumienia sposobu kalkulacji kosztów i narzutów. Istotne jest, aby najpierw prawidłowo ustalić jednostkowy koszt użytkowania, co w tym przypadku wynosi 0,70 zł/tkm. Niektórzy mogą mylnie uznać, że cena jednostkowa to tylko koszt użytkowania, bez uwzględnienia narzutu zysku. Taki błąd prowadzi do nieprawidłowych wyników, ponieważ narzut zysku jest kluczowym elementem, który zapewnia przedsiębiorstwu rentowność. Z kolei zignorowanie procentowego narzutu zysku w przeliczeniach może prowadzić do wyceny usług poniżej kosztów operacyjnych, co zagraża stabilności finansowej firmy. Kolejnym typowym błędem jest niewłaściwa interpretacja wartości procentowych, na przykład przez błędne obliczenie 30% od jednostkowego kosztu, co prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia ceny. Przykładowo, błędne przeliczenie narzutu jako 0,30 zł zamiast 0,21 zł prowadzi do całkowitej wartości 1,00 zł/tkm, co nie odzwierciedla rzeczywistych kosztów i zysku. Zrozumienie dynamicznego charakteru kalkulacji kosztów transportu oraz umiejętność prawidłowego ustalania cen są kluczowe w kontekście konkurencyjności i efektywności działania firm transportowych.

Pytanie 9

Dokumenty, które definiują właściwości, jakimi powinno charakteryzować się urządzenie techniczne, oraz które powinny być stosowane przy jego wytwarzaniu, jak również przy produkcji, naprawie lub modernizacji materiałów i elementów, to

A. procedury stanowiskowe
B. specyfikacje surowcowe
C. wskazania dotyczące kontroli jakości
D. specyfikacje techniczne
Specyfikacje techniczne to dokumenty, które dokładnie określają wymagania dotyczące cech, funkcji i parametrów technicznych urządzeń, materiałów oraz elementów wykorzystywanych przy ich wytwarzaniu, naprawie czy modernizacji. W praktyce, specyfikacje te są fundamentalnym narzędziem w inżynierii oraz produkcji, gdyż umożliwiają zapewnienie, że wszystkie komponenty spełniają określone normy jakości i bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania specyfikacji technicznych może być proces projektowania nowego urządzenia, gdzie inżynierowie muszą określić dokładne wymagania dotyczące materiałów, obróbki, właściwości mechanicznych oraz elektrycznych. Zgodnie z normami ISO, każda specyfikacja techniczna powinna być dobrze udokumentowana i dostępna dla wszystkich zainteresowanych stron, co pozwala na ścisłą kontrolę jakości oraz eliminację błędów produkcyjnych. W branży budowlanej, specyfikacje te są kluczowe dla zapewnienia, że wszystkie użyte materiały i technologie są zgodne z obowiązującymi przepisami i standardami ochrony środowiska, co w konsekwencji wpływa na trwałość i bezpieczeństwo realizowanych projektów.

Pytanie 10

Transport rzekami, kanałami i jeziorami odbywa się przy pomocy transportu

A. lądowym kolejowym
B. lądowym drogowym
C. wodnym morskim
D. wodnym śródlądowym
Przewozy rzekami, kanałami i jeziorami są realizowane transportem wodnym śródlądowym, co oznacza transport towarów i ludzi za pomocą statków po wodach wewnętrznych, takich jak rzeki i jeziora. Transport wodny śródlądowy odgrywa kluczową rolę w logistyce, zwłaszcza w krajach z rozwiniętą siecią rzek i kanałów, ponieważ pozwala na przewóz dużych ilości ładunków w sposób efektywny kosztowo i ekologicznie. Przykładem zastosowania transportu wodnego śródlądowego mogą być przewozy kontenerów, surowców budowlanych, a także paliw, które odbywają się na rzekach takich jak Ren czy Wisła. W praktyce, korzystanie z transportu wodnego śródlądowego może zredukować koszty transportu o nawet 70% w porównaniu do transportu drogowego na tych samych trasach. Standardy branżowe, takie jak dyrektywy Unii Europejskiej dotyczące transportu multimodalnego, promują rozwój tego segmentu, zapewniając lepszą integrację z innymi środkami transportu oraz ochronę środowiska.

Pytanie 11

Na podstawie przedstawionego cennika ustal koszt realizacji usługi transportowej polegającej na przewozie przesyłki wartościowej o wadze 5 kg.

Rodzaj przesyłkiStawka (zł) za 1 kgMinimum (zł)
Zwykłe5,0010,00
Łatwo psujące się7,0025,00
Wartościowe10,0040,00
Niebezpieczne10,0050,00
Dodatkowexxxxxxxxxx
Opłata manipulacyjna1,005,00
Uwaga do podanych stawek należy dodać podatek VAT 23%

A. 55,00 zł
B. 61,50 zł
C. 10,00 zł
D. 67,65 zł
Wybierając jedną z niepoprawnych odpowiedzi, można zauważyć kilka typowych błędów myślowych, które prowadzą do nieprawidłowych kalkulacji kosztów transportu. Często odpowiedzi te bazują na zbyt prostym podejściu do analizy cennika, pomijając istotne elementy, takie jak opłaty manipulacyjne oraz podatek VAT. Na przykład, w przypadku odpowiedzi 61,50 zł, ktoś mógł pomyśleć, że wystarczy pomnożyć wagę przesyłki przez stałą stawkę transportu, co w rzeczywistości nie obejmuje dodatkowych kosztów. Użytkownicy mogą także mieć trudności z właściwym zrozumieniem zasady naliczania podatku VAT. Wiele osób myli całkowity koszt przed i po doliczeniu VAT, co prowadzi do błędnych wyników. Poza tym, niektóre odpowiedzi mogą sugerować, że koszt transportu opiera się wyłącznie na wadze przesyłki, co jest nieprawidłowe, ponieważ cenniki transportowe często uwzględniają także różnego rodzaju opłaty dodatkowe. Aby uniknąć takich błędów w przyszłości, warto zaznajomić się z przykładowymi wyliczeniami oraz standardami branżowymi, które określają sposób kalkulacji kosztów transportowych, co pozwoli na dokładniejsze oszacowanie wydatków w obszarze logistyki.

Pytanie 12

Na której ilustracji jest przedstawiona infrastruktura liniowa transportu kolejowego?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 3.
B. Na ilustracji 2.
C. Na ilustracji 4.
D. Na ilustracji 1.
Poprawna odpowiedź to ilustracja 3, ponieważ przedstawia ona kluczowe elementy infrastruktury liniowej transportu kolejowego, takie jak torowiska i sieci trakcyjne. Infrastruktura ta jest niezwykle istotna w kontekście zapewnienia bezpiecznego i efektywnego transportu kolejowego. Torowiska są fundamentem, po którym poruszają się pociągi, a ich jakość i sposób utrzymania mają bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo podróży. Sieci trakcyjne, które dostarczają energię elektryczną do pociągów elektrycznych, również są częścią infrastruktury liniowej. Przykładem zastosowania dobrych praktyk w tej dziedzinie jest regularne monitorowanie stanu torów oraz sieci trakcyjnych, co pozwala na wczesne wykrywanie usterek i ich skuteczne usuwanie. Właściwe zarządzanie infrastrukturą kolejową jest kluczowe dla zminimalizowania ryzyka awarii i wypadków, a także dla zapewnienia terminowości przewozów.

Pytanie 13

Jak długo minimalnie potrwa rozładunek 92 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), przy użyciu 4 wózków widłowych, które mogą unieść po jednej palecie, jeśli czas cyklu transportowego jednego z wózków wynosi 2 minuty?

A. 23 minuty
B. 46 minut
C. 13 minut
D. 86 minut
Aby obliczyć minimalny czas potrzebny na rozładunek 92 paletowych jednostek ładunkowych przy użyciu 4 wózków widłowych, każdy z czasem cyklu transportowego wynoszącym 2 minuty, należy najpierw ustalić, ile palet jeden wózek może rozładować w danym czasie. Każdy wózek rozładowuje jedną paletę co 2 minuty, co oznacza, że w ciągu 2 minut 4 wózki rozładują 4 palety. Aby obliczyć całkowity czas, możemy podzielić łączną liczbę palet przez liczbę palet, które są rozładowywane co 2 minuty. Czas potrzebny na rozładunek wszystkich 92 palet wyniesie 92 palety podzielone przez 4 palety rozładowywane co 2 minuty, co daje 23 cykle transportowe. Ponieważ każdy cykl trwa 2 minuty, całkowity czas to 23 cykle razy 2 minuty, co daje 46 minut. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu magazynem, ponieważ pozwala na efektywne planowanie procesów rozładunkowych zgodnie z normami optymalizacji czasu pracy i minimalizacji kosztów. Zrozumienie tego procesu prowadzi do lepszej organizacji pracy i zwiększenia wydajności operacyjnej.

Pytanie 14

Jakie przepisy dotyczące transportu powinny obowiązywać przy przewozie komputerów z Wrocławia do Lwowa za pomocą transportu kolejowego?

A. CIM
B. SMGS
C. CMR
D. AETR
Wybór odpowiedzi AETR, CMR lub CIM w kontekście przewozu komputerów z Wrocławia do Lwowa środkami transportu kolejowego jest błędny z powodu fundamentalnych różnic między tymi regulacjami a SMGS. AETR dotyczy transportu drogowego, a więc nie ma zastosowania w przypadku przewozu kolejowego. CMR, z kolei, reguluje przewóz towarów w transporcie drogowym, co również czyni go niewłaściwym wyborem. Z kolei CIM, choć dotyczy transportu kolejowego, jest stosowane wyłącznie w ramach przewozu krajowego lub w kontekście międzynarodowym, ale tylko w przypadku, gdy kraj docelowy nie jest stroną umowy SMGS. W sytuacji przewozu komputerów z Wrocławia do Lwowa, gdzie obydwa kraje są sygnatariuszami SMGS, zastosowanie CIM byłoby nieodpowiednie. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że regulacje dotyczące transportu drogowego mogą być stosowane w kontekście transportu kolejowego, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków i problemów podczas realizacji transportu. Prawidłowe zrozumienie zastosowania odpowiednich konwencji jest kluczowe dla efektywnego i zgodnego z prawem przewozu towarów.

Pytanie 15

Na podstawie zamieszczonego fragmentu rozporządzenia, pojazd przekraczający długość 30 m, szerokość
3,60 m, wysokość 4,70 m i masę całkowitą 80 t powinien być pilotowany przy użyciu parametry.

§ 2.1. Pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

1) długość pojazdu – 23,00 m,
2) szerokość – 3,20 m,
3) wysokość – 4,50 m,
4) masa całkowita – 60 t
– powinien być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie.

2. Pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

1) długość pojazdu – 30,00 m,
2) szerokość – 3,60 m,
3) wysokość – 4,70 m,
4) masa całkowita – 80 t
– powinien być pilotowany przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się przed i za tym pojazdu.

3. Pojazdy nienormatywne poruszające się w kolumnie powinny być pilotowane przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się na początku i końcu kolumny.

§ 3.1. Pojazdem wykonującym pilotowanie może być pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z wyjątkiem motocykla.

2. Pojazd wykonujący pilotowanie powinien być wyposażony w:

1) tablicę oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie, której wzór określa załącznik do rozporządzenia;
2) dwa światła błyskowe barwy żółtej;
3) środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi;
4) urządzenia nagłaśniające.

3. Pojazd wykonujący pilotowanie może być wyposażony w:

1) dodatkowe światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem „PILOT" barwy czarnej, umieszczone pod tablicą, o której mowa w ust. 2 pkt 1;
2) umieszczone na zewnątrz dodatkowe światło barwy białej lub żółtej selektywnej, umocowane w sposób umożliwiający zmianę kierunku świetlnego (szperacz); światło to powinno być włączane i wyłączane niezależnie od innych

A. dwóch pojazdów poruszających się z przodu pojazdu przekraczającego dopuszczalne
B. jednego pojazdu.
C. dwóch pojazdów poruszających się z przodu i z tyłu pojazdu.
D. dwóch pojazdów poruszających się z przodu i jednego pojazdu z tyłu pojazdu.
Wybór odpowiedzi sugerującej pilotowanie przez jeden pojazd jest niezgodny z wymaganiami prawnymi i praktykami bezpieczeństwa. Pojazdy nienormatywne, ze względu na swoje nadmierne wymiary i masę, wymagają szczególnego traktowania na drogach. Jedno pojazd pilotujący nie jest w stanie zrealizować wszystkich potrzebnych działań zabezpieczających. Pierwszym błędem myślowym jest założenie, że jeden pilot jest wystarczający do monitorowania sytuacji na drodze. W rzeczywistości, podczas przewozu dużych ładunków, niezbędne jest zapewnienie widoczności i kontroli zarówno z przodu, jak i z tyłu, aby zabezpieczyć nie tylko sam pojazd, ale także innych uczestników ruchu. Pilot z przodu ma za zadanie ostrzegać innych kierowców o nadchodzącym pojeździe, co jest niezbędne w przypadku dużych rozmiarów, które mogą ograniczać manewrowość. W przypadku braku odpowiedniego wsparcia z tyłu, może dojść do niebezpiecznych sytuacji, gdy inne pojazdy zbliżają się do nienormatywnego transportu. Nasze przepisy mają na celu minimalizację ryzyka w sytuacjach, gdzie pojazdy przekraczają standardowe wymiary, dlatego kluczowe jest przestrzeganie regulacji dotyczących pilotowania takich transportów.

Pytanie 16

Jaki list przewozowy w transporcie lotniczym powinien wystawić spedytor, gdy wysyła przesyłki różnych klientów do tego samego miejsca przeznaczenia?

A. CIM
B. AWB
C. CMR
D. MAWB
CMR, czyli Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, odnosi się wyłącznie do transportu drogowego i nie ma zastosowania w kontekście transportu lotniczego. Jako że pytanie dotyczy sytuacji w transporcie lotniczym, odpowiedź ta jest błędna, ponieważ CMR nie jest dokumentem akceptowanym w przewozach lotniczych. W przypadku CIM, który dotyczy międzynarodowego przewozu towarów koleją, również jest to rozwiązanie nieodpowiednie w kontekście lotnictwa. MAWB jest odpowiednim dokumentem dla operacji w transporcie lotniczym i łączy w sobie wszystkie przesyłki od różnych nadawców, które są transportowane do jednego miejsca. Master AWB różni się od AWB (Air Waybill), który dotyczy przesyłki pojedynczej. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w logistyce, gdzie wybór właściwego dokumentu jest niezbędny do zapewnienia sprawnej obsługi i zgodności z regulacjami prawnymi. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków mogą wynikać z niepełnego zrozumienia, jak różne dokumenty przewozowe są klasyfikowane w zależności od rodzaju transportu oraz kontekstu aplikacji. Każdy z tych dokumentów ma swoje specyficzne zastosowanie, które musi być rozumiane przez osoby pracujące w branży spedycyjnej, aby uniknąć problemów w czasie transportu.

Pytanie 17

Przedstawiony znak, umieszczony na ładunku, oznacza substancję

Ilustracja do pytania
A. drażniącą.
B. trującą.
C. bardzo toksyczną.
D. niebezpieczną dla środowiska.
Znak przedstawiony na ładunku to międzynarodowy symbol oznaczający substancje niebezpieczne dla środowiska, co jest zgodne z przepisami ADR (Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych). Symbol ten, przedstawiający martwą rybę i drzewo, wskazuje na potencjalne zagrożenie dla organizmów wodnych oraz ekosystemów lądowych. W praktyce, oznaczenie to jest kluczowe dla transportu substancji chemicznych, aby zapewnić bezpieczeństwo nie tylko ludzi, ale i środowiska naturalnego. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest konieczność odpowiedniego oznaczania zbiorników z chemikaliami, które mogą być szkodliwe w przypadku przypadkowego uwolnienia do wód gruntowych czy rzek. Zgodnie z normą ISO 14001 dotyczącą systemów zarządzania środowiskowego, przedsiębiorstwa powinny identyfikować i oceniać wpływ swoich działań na środowisko, co podkreśla znaczenie odpowiedniego oznaczenia substancji niebezpiecznych.

Pytanie 18

Aby zrealizować umowę dotyczącą transportu przesyłek skonsolidowanych drogą lotniczą, niezbędne jest sporządzenie zbiorczego listu przewozowego?

A. House Air Waybill
B. BillofLading
C. Master Air Waybill
D. IATA DGR
Master Air Waybill (MAWB) jest dokumentem, który służy jako umowa o przewóz przesyłek lotniczych, szczególnie w przypadku transportu przesyłek skonsolidowanych. Jest to zbiorczy list przewozowy wydawany przez przewoźnika lub agenta, który zawiera wszystkie istotne szczegóły dotyczące przewożonych towarów, takie jak dane nadawcy, odbiorcy, rodzaj przesyłki oraz warunki transportu. MAWB jest kluczowym dokumentem w logistykę lotniczą, ponieważ umożliwia efektywne zarządzanie przesyłkami oraz ich śledzenie. W praktyce, kiedy agent frachtowy zbiera przesyłki od różnych nadawców, wystawia MAWB, który obejmuje wszystkie te przesyłki, co przyspiesza proces odprawy celnej i transportu. Dodatkowo, MAWB jest zgodny z międzynarodowymi standardami IATA, co zapewnia jego akceptację przez różne linie lotnicze i agencje celne. Z tego powodu, znajomość oraz umiejętność prawidłowego wystawiania MAWB jest niezbędna dla wszystkich profesjonalistów w branży transportu lotniczego.

Pytanie 19

O której godzinie kierowca zakończy realizację przewozu, jeśli ma pokonać 120 km ze średnią prędkością 50 km/h, a rozpoczął usługę o godz. 8:00, wykonując 30-minutowy załadunek?

A. 10:24
B. 11:54
C. 10:54
D. 10:30
Zakończenie realizacji usługi transportowej przez kierowcę można obliczyć, korzystając z podstawowych wzorów z zakresu ruchu jednostajnego. Kierowca ma do pokonania dystans 120 km, podróżując ze średnią prędkością 50 km/h. Aby obliczyć czas potrzebny na przebycie tego dystansu, stosujemy wzór: czas = dystans / prędkość. W tym przypadku czas wynosi 120 km / 50 km/h = 2,4 godziny, co odpowiada 2 godzinom i 24 minutom. Przed rozpoczęciem jazdy kierowca spędza 30 minut na załadunek, co oznacza, że całkowity czas od rozpoczęcia usługi do jej zakończenia to 2 godziny i 24 minuty, powiększone o 30 minut załadunku, co daje 2 godziny i 54 minuty. Rozpoczynając o godzinie 8:00, dodajemy 2 godziny i 54 minuty, co prowadzi do godziny 10:54. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce, które zalecają dokładne planowanie czasu, aby zapewnić terminowość dostaw i zadowolenie klienta. Kluczowe jest także monitorowanie postępów transportu oraz uwzględnianie dodatkowych opóźnień, które mogą wystąpić na trasie.

Pytanie 20

Pojazd o ładowności 10 ton transportuje 10 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Waga jednej pjł wynosi 700 kg. Oblicz, jaki będzie współczynnik wykorzystania ładowności tego pojazdu?

A. 0,70
B. 0,50
C. 0,90
D. 0,30
Współczynnik wykorzystania ładowności pojazdu oblicza się, dzieląc masę ładunku przez całkowitą ładowność samochodu. W tym przypadku, ładowność pojazdu wynosi 10 ton, co odpowiada 10 000 kg. Samochód przewozi 10 paletowych jednostek ładunkowych, z których każda waży 700 kg. Zatem całkowita masa przewożonego ładunku wynosi 10 * 700 kg = 7000 kg. Współczynnik wykorzystania ładowności obliczamy jako: 7000 kg / 10000 kg = 0,70. Oznacza to, że pojazd jest wykorzystywany w 70% swojej ładowności, co jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce. Optymalne wykorzystanie ładowności pojazdów transportowych jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i redukcji kosztów transportu. Na przykład, w logistyce dąży się do maksymalizacji wykorzystania pojazdów, aby obniżyć emisję CO2 oraz zwiększyć rentowność operacyjną. Dlatego znajomość i umiejętność obliczania współczynnika wykorzystania ładowności jest niezbędna dla profesjonalistów w branży transportowej.

Pytanie 21

Zgodnie z fragmentem ustawy Prawo o ruchu drogowym, w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu, z tyłu pojazdu, krawędzi ładunku, umieszcza się

Art. 61. 9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:
1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;
2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;
3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1.000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;
4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.

A. pasy czarne i czerwone.
B. chorągiewkę barwy pomarańczowej, czerwone światło i białe światłe odblaskowe.
C. chorągiewkę barwy białej.
D. pasy białe i czerwone, czerwone światło i czerwone światło odblaskowe.
Zgodnie z Art. 61. ust. 9 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, dla zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym w przypadku załadunku wystającego z tyłu pojazdu, istotne jest odpowiednie oznakowanie. Odpowiedź, która wskazuje na zastosowanie pasów białych i czerwonych, a także czerwonego światła oraz czerwonego światła odblaskowego, jest zgodna z tym przepisem. Pasy białe i czerwone powinny być umieszczone w sposób widoczny na ładunku lub na tarczy na tylnej płaszczyźnie. Czerwone światło oraz światło odblaskowe mają na celu zwiększenie widoczności pojazdu oraz ładunku, co jest kluczowe w sytuacjach o niedostatecznej widoczności, takich jak zmrok, mgła czy opady atmosferyczne. Przykładem z praktyki może być transport długich elementów, takich jak rury czy belki, które wystają poza obrys pojazdu. W takich przypadkach, odpowiednie oznakowanie jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również standardem bezpieczeństwa, który chroni innych uczestników ruchu.

Pytanie 22

Dobierz optymalną naczepę podkontenerową do transportu kontenera 40 ft o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 12,2 x 2,4 x 2,6 m i masie własnej 3 000 kg, w którym umieszczono 23 t ładunku?

Parametry naczepy:

− długość: 9 379 mm

− masa własna: 3 100 kg

− maksymalna ładowność: 18,5 t

Parametry naczepy:

− długość: 10 816 mm

− masa własna: 3 800 kg

− maksymalna ładowność: 24,0 t

A.B.

Parametry naczepy:

− długość: 12 382 mm

− masa własna: 4 100 kg

− maksymalna ładowność: 27,0 t

Parametry naczepy:

− długość: 11 060 mm

− masa własna: 5 400 kg

− maksymalna ładowność: 36,5 t

C.D.

A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Optymalna naczepa podkontenerowa do transportu kontenera 40 ft musi spełniać kluczowe wymagania dotyczące ładowności i wymiarów. W przypadku naczepy C, jej ładowność wynosząca 27,0 t jest wystarczająca, aby pomieścić całkowitą masę kontenera oraz ładunku, która wynosi 26 t (3 000 kg masy własnej kontenera plus 23 000 kg ładunku). Dodatkowo, naczepa C oferuje odpowiednią długość, aby obsłużyć kontener o długości 12,2 m, co jest istotne z punktu widzenia stabilności podczas transportu. Dobrą praktyką w branży transportowej jest upewnienie się, że naczepa nie tylko spełnia wymogi ładunkowe, ale także jest zgodna z przepisami dotyczącymi transportu, w tym z normami bezpieczeństwa. Nieprawidłowy dobór naczepy może prowadzić do problemów z legalnością transportu oraz zwiększonego ryzyka uszkodzenia ładunku. Używając naczepy C, zapewniasz sobie nie tylko zgodność z normami, ale również efektywność operacyjną, co jest kluczowe w branży logistycznej.

Pytanie 23

Kierowca pokonał dystans 420 km z przeciętną prędkością 60 km/h. Jak długo, biorąc pod uwagę przepisy dotyczące czasu pracy kierowców, trwał proces transportu, jeżeli załadunek zajął 45 min, a rozładunek 30 min?

A. 8 h 45 min
B. 7 h 00 min
C. 9 h 00 min
D. 8 h 15 min
Aby obliczyć całkowity czas przewozu, musimy uwzględnić zarówno czas jazdy, jak i czas potrzebny na załadunek i wyładunek. Kierowca przejechał 420 km ze średnią prędkością 60 km/h. Czas jazdy można obliczyć, dzieląc dystans przez prędkość: 420 km / 60 km/h = 7 godzin. Następnie dodajemy czas załadunku, który wynosi 45 minut (0,75 godziny), oraz czas wyładunku, wynoszący 30 minut (0,5 godziny). Całkowity czas przewozu to 7 godzin (czas jazdy) + 0,75 godziny (czas załadunku) + 0,5 godziny (czas wyładunku) = 8,25 godziny, co w przeliczeniu na godziny i minuty daje 8 godzin i 15 minut. Jednakże, zgodnie z przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowcy, musimy również uwzględnić czas odpoczynku. W praktyce, w zależności od długości trasy i czasu pracy, kierowcy często potrzebują dodatkowych przerw, co może prowadzić do wydłużenia całkowitego czasu przewozu. W tym przypadku, po uwzględnieniu odpoczynku, całkowity czas przewozu wynosi 9 godzin. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w logistyce i transporcie, aby zapewnić zgodność z przepisami oraz efektywność operacyjną.

Pytanie 24

Jaki rodzaj nadwozia pojazdu ciężarowego powinien być użyty do transportu paliwa w stanie luzem?

A. Izotermiczny.
B. Boks.
C. Specjalistyczny
D. Wszechstronny.
Odpowiedź 'Specjalizowany' jest poprawna, ponieważ pojazdy ciężarowe przeznaczone do transportu paliw luzem muszą spełniać surowe normy bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Typ nadwozia specjalizowanego, w szczególności cysterny, jest zaprojektowany z myślą o przewozie substancji niebezpiecznych. Cysterny są wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia, takie jak systemy minimalizujące ryzyko wycieków oraz wzmocnioną konstrukcję, która jest w stanie wytrzymać wysokie ciśnienie związane z transportowanym paliwem. Ponadto, zgodnie z przepisami ADR (Umowa Europejska dotycząca Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów Niebezpiecznych), transport paliw wymaga przestrzegania ściśle określonych wytycznych dotyczących zarówno pojazdów, jak i ich wyposażenia. Przykłady zastosowania to przewóz benzyny, oleju napędowego czy innych cieczy łatwopalnych, gdzie ryzyko związane z wyciekiem musi być minimalizowane przez odpowiednie zabezpieczenia i procedury transportowe.

Pytanie 25

Maksymalne dopuszczalne wymiary zewnętrzne samochodu dostawczego o nadwoziu izotermicznym, realizującego transport ładunków na obszarze Polski, nie mogą być większe niż

A. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
B. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
C. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4 m (wysokość)
D. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 3 m (wysokość)
Widzisz, odpowiedzi, które podają szerokość 2,55 m, są błędne. Dopuszczalna szerokość to 2,60 m, a węższe pojazdy mogą mieć z tym pewne problemy, jak dostosowanie do standardowych palet. Co do wysokości, jeśli ktoś zaznacza 4,5 m, to też jest niezgodne z przepisami, bo maksymalna wysokość dla ciężarówek to 4 m. Przekroczenie tej wartości może być kłopotliwe przy przejeżdżaniu pod mostami, nie mówiąc o bezpieczeństwie na drodze. Zauważyłem, że niektóre firmy transportowe faktycznie miały straty przez niedotrzymywanie tych norm, więc dobrze jest być czujnym przy planowaniu transportu. W branży trzeba mieć pojęcie o tych regulacjach, bo różnią się one w zależności od regionu i rodzaju transportu.

Pytanie 26

Jakie są właściwe etapy realizacji procesu transportowego?

A. Załadunek oraz zabezpieczenie ładunku — dojazd pojazdu do miejsca załadunku — transport — rozładunek — powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego punktu załadunku
B. Dojazd pojazdu do miejsca załadunku — załadunek oraz zabezpieczenie ładunku — transport — powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego punktu załadunku — rozładunek
C. Dojazd pojazdu do miejsca załadunku — załadunek oraz zabezpieczenie ładunku — transport — rozładunek — powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego punktu załadunku
D. Dojazd pojazdu do punktu załadunku — rozładunek — transport — załadunek oraz zabezpieczenie ładunku — powrót pojazdu z miejsca rozładunku do bazy lub nowego punktu załadunku
Prawidłowa kolejność czynności w procesie przewozowym zaczyna się od dojazdu pojazdu do miejsca załadunku. Jest to kluczowy etap, ponieważ każdy transport wymaga najpierw dotarcia do lokalizacji, gdzie ładunek będzie załadowany. Następnie następuje załadunek oraz zabezpieczenie ładunku, co jest niezbędne w celu zapewnienia, że przewożony towar nie ulegnie uszkodzeniu w trakcie transportu. W tej fazie istotne jest przestrzeganie standardów dotyczących pakowania i mocowania, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia ładunku. Po załadunku, pojazd przystępuje do przewozu, co oznacza transport towaru do miejsca rozładunku. Ważne jest, aby podczas przewozu przestrzegać przepisów drogowych oraz norm przewozowych. Gdy pojazd dotrze na miejsce, następuje rozładunek. Należy pamiętać, że ten etap również wymaga staranności, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno ładunku, jak i osób pracujących w danym miejscu. Na koniec, po rozładunku, pojazd wraca do bazy lub nowego miejsca załadunku. Cały proces powinien być realizowany zgodnie z zasadami efektywności i bezpieczeństwa, co wpisuje się w najlepsze praktyki branżowe.

Pytanie 27

Do monitorowania transportu pojazdów oraz ładunków wykorzystuje się technologię opartą na falach radiowych, znaną pod skrótem

A. GTIN
B. SSCC
C. ERP
D. RFID
Technologia RFID (Radio-Frequency Identification) to zaawansowany system identyfikacji, który wykorzystuje fale radiowe do automatycznego rozpoznawania obiektów, takich jak pojazdy czy ładunki. Składa się z tagów RFID, które zawierają unikalne identyfikatory, oraz czytników, które odczytują te dane z odległości. RFID znajduje szerokie zastosowanie w logistyce, gdzie umożliwia efektywne śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym, co pozwala na optymalizację procesów zarządzania łańcuchem dostaw. Przykładem jest stosowanie tagów RFID w magazynach, gdzie ich zastosowanie eliminuje konieczność ręcznego skanowania kodów kreskowych, co przyspiesza proces inwentaryzacji. Dodatkowo, RFID może być wykorzystywane w transporcie publicznym do zautomatyzowanego pobierania opłat. Warto zaznaczyć, że technologia ta jest zgodna z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 18000, co zapewnia jej powszechną akceptację i stosowanie w różnych branżach.

Pytanie 28

Która z formuł handlowych Incoterms 2020 nakłada na sprzedającego obowiązek ubezpieczenia towaru podczas transportu w najszerszym zakresie ochrony, odpowiadającym warunkom ICC A?

A. FAS
B. CIP
C. EXW
D. DPU
Wybranie odpowiedzi takich jak FAS, EXW czy DPU może świadczyć o pewnych nieporozumieniach dotyczących tego, co dokładnie robi sprzedający w kontekście Incoterms 2020. FAS (Free Alongside Ship) oznacza, że sprzedający tylko dostarcza towar blisko statku, ale nie musi ubezpieczać ładunku i ryzyko na kupującego przechodzi w momencie, gdy towar jest w tym miejscu. EXW (Ex Works) to jeszcze bardziej ogranicza odpowiedzialność sprzedającego, bo oznacza, że dostarcza towar tylko ze swojego zakładu, a wszystkie koszty, w tym transport i ubezpieczenie, pokrywa kupujący od momentu odbioru. Natomiast DPU (Delivered at Place Unloaded) pokazuje, że sprzedający dostarcza towar do określonego miejsca, ale też nie musi go ubezpieczać na czas transportu. Często popełniany błąd to myślenie, że wszystkie formuły Incoterms wymagają ubezpieczenia, co nie jest prawdą, bo tylko CIP ma taki wymóg dla sprzedającego. Warto to zrozumieć, bo każda z formuł ma swoje specyficzne zastosowania i różne poziomy odpowiedzialności, co jest kluczowe w zarządzaniu ryzykiem w handlu międzynarodowym.

Pytanie 29

Transport benzyny lotniczej przy użyciu platformy wagonowej w zbiorniku-cysternie musi spełniać normy wynikające z przepisów prawnych określonych w regulacjach

A. IATA-DGR
B. RID
C. IMDG-CODE
D. ADR
Wybór odpowiedzi IATA-DGR, ADR lub IMDG-CODE wskazuje na nieporozumienie dotyczące kontekstu transportu benzyny lotniczej. IATA-DGR odnosi się do przewozu towarów niebezpiecznych drogą powietrzną, co jest nieadekwatne w przypadku transportu kolejowego. Z kolei ADR, czyli Umowa Europejska dotycząca Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów Niebezpiecznych, dotyczy transportu drogowego, a nie kolejowego. Choć przepisy te również obejmują substancje niebezpieczne, nie mają one zastosowania w kontekście przewozu kolejowego, co czyni tę odpowiedź niewłaściwą. IMDG-CODE, z drugiej strony, dotyczy transportu morskiego, co również nie jest adekwatne dla przewozu za pomocą wagonów kolejowych. Typowe błędy popełniane przy wyborze tych odpowiedzi często wynikają z mylenia różnych rodzajów transportu oraz braku zrozumienia specyfiki regulacji dotyczących przewozu niebezpiecznych towarów w różnych środkach transportu. Kluczowe jest zrozumienie, że każda regulacja ma swoje ściśle określone zastosowanie, co podkreśla znaczenie znajomości przepisów oraz ich właściwego stosowania w praktyce, aby zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z prawem.

Pytanie 30

Jak długo trwa jeden cykl pracy wózka widłowego przy załadunku jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł), a godzina wyjazdu z ładunkiem zaplanowana jest na 7:00? Jeżeli średni czas jednego cyklu wynosi 5 minut i do załadunku jest 24 pjł, o której najpóźniej kierowca musi podstawić pojazd?

A. 5:00
B. 6:00
C. 6:30
D. 5:30
Aby obliczyć, o której godzinie kierowca musi podstawić wózek widłowy pod załadunek, należy wziąć pod uwagę średni czas jednego cyklu pracy, który wynosi 5 minut oraz liczbę paletowych jednostek ładunkowych, które mają zostać załadowane. W tym przypadku mamy 24 pjł, co oznacza, że całkowity czas załadunku wynosi 24 pjł * 5 minut = 120 minut, co odpowiada 2 godzinom. Planowany wyjazd z ładunkiem odbywa się o godzinie 7:00, więc aby obliczyć, o której godzinie wózek powinien być podstawiony pod załadunek, należy odjąć 2 godziny od 7:00. Ostatecznie, kierowca powinien podstawić pojazd najpóźniej o godzinie 5:00. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie precyzyjne planowanie czasowe ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacji. Zrozumienie tych zasad pozwala na uniknięcie opóźnień i zapewnienie terminowego dostarczenia ładunków."

Pytanie 31

Cross-docking to proces polegający na

A. transportowaniu towarów przez terytorium danego kraju
B. przeładowaniu oraz wysyłce towarów do odbiorcy bezpośrednio po ich dostarczeniu do magazynu, bez potrzeby ich składowania
C. naklejaniu banderol na produkty lub ich opakowania
D. zwiększeniu liczby pojazdów na drogach, co jest wynikiem zakorkowania niektórych odcinków dróg
Cross-docking to nowoczesna metoda zarządzania łańcuchem dostaw, która polega na efektywnym przetwarzaniu towarów poprzez ich szybkie przeładowanie i wysyłkę do odbiorcy zaraz po dostarczeniu do magazynu, bez potrzeby ich składowania. Przykładem zastosowania cross-dockingu może być logistyka w centrach dystrybucyjnych, gdzie towary są przyjmowane, sortowane i natychmiast kierowane do odbiorców, co ogranicza czas przestoju. Metoda ta pozwala na znaczną redukcję kosztów magazynowania, zwiększa efektywność operacyjną i skraca czas realizacji zamówień, co jest niezwykle ważne w dzisiejszym szybko zmieniającym się rynku. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, cross-docking może obejmować różne kategorie produktów, w tym świeże produkty spożywcze, które wymagają szybkiej dystrybucji. Wdrożenie odpowiednich technologii, takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS) oraz automatyzacja procesów, jest kluczowe dla sukcesu tej strategii.

Pytanie 32

Po pomyślnym zakończeniu kontroli przez Urząd Dozoru Technicznego, posiadacz wózka otrzymuje

A. certyfikat jakości
B. certyfikat pochodzenia
C. księgę rewizyjną urządzenia technicznego
D. dokumentację kontroli urządzenia
Wybór innych odpowiedzi może prowadzić do nieporozumień dotyczących funkcji i znaczenia dokumentacji związanej z urządzeniami technicznymi. Odpowiedź wskazująca na księgę kontroli urządzenia jest myląca, ponieważ dokument ten odnosi się zwykle do systemów zarządzania jakością i nie jest bezpośrednio związany z badaniami przeprowadzanymi przez Urząd Dozoru Technicznego. Księga rewizyjna jest natomiast kluczowym dokumentem, który rejestruje wszystkie istotne interwencje techniczne, jakie miały miejsce w urządzeniu, co jest istotne dla zachowania jego sprawności i bezpieczeństwa. Z kolei certyfikat pochodzenia dotyczy legalności i źródła urządzenia, a nie jego stanu technicznego czy przeprowadzonych kontroli. Certyfikat jakości, mimo że jest istotnym dokumentem w kontekście zapewnienia standardów produkcji, również nie jest bezpośrednio związany z inspekcją techniczną przeprowadzoną przez UDT. Zrozumienie różnic między tymi dokumentami jest kluczowe, aby uniknąć błędów myślowych i zapewnić właściwe zarządzanie dokumentacją urządzeń technicznych. Tylko właściwe podejście do tych kwestii pozwala na skuteczne monitorowanie i utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa oraz jakości pracy urządzeń w różnych sektorach przemysłowych.

Pytanie 33

Suwnica terminalowa zaczyna pracę o godzinie 8:00. Czas załadunku kontenera 20-stopowego to 50 sekund, natomiast 40-stopowego wynosi 100 sekund. Po upływie godziny pracy suwnica ma 15-minutową przerwę. O której godzinie zakończy się załadunek 30 kontenerów TEU i 45 kontenerów FEU na wagony kolejowe?

A. 9:55
B. 8:43
C. 9:40
D. 8:58
Aby obliczyć czas zakończenia załadunku 30 kontenerów 20-stopowych (TEU) i 45 kontenerów 40-stopowych (FEU), należy najpierw określić całkowity czas potrzebny do załadunku. Załadunek jednego kontenera 20-stopowego trwa 50 sekund, co oznacza, że załadunek 30 kontenerów zajmie 30 * 50 = 1500 sekund, co przekłada się na 25 minut. Z kolei załadunek jednego kontenera 40-stopowego zajmuje 100 sekund, więc załadunek 45 kontenerów będzie trwał 45 * 100 = 4500 sekund, czyli 75 minut. Łączny czas załadunku to 25 minut + 75 minut = 100 minut, co daje 1 godzinę i 40 minut. Suwnica rozpoczyna pracę o 8:00, więc po 1 godzinie pracy następuje przerwa 15-minutowa, co oznacza, że załadunek zostanie wznowiony o 9:15. Do zakończenia załadunku pozostało 40 minut, co kończy się o 9:55. Metoda ta jest zgodna z najlepszymi praktykami zarządzania procesami logistycznymi, które kładą nacisk na efektywne planowanie czasu pracy sprzętu oraz przerw. Warto również zauważyć, że w logistyce ważne jest uwzględnienie wszystkich przerw i czasów przeładunków, aby zoptymalizować procesy. Wszystkie te obliczenia pokazują, jak istotne jest skrupulatne planowanie w pracy terminali, które często muszą zarządzać dużymi ilościami kontenerów.

Pytanie 34

Transport zestawów drogowych (pojazd silnikowy z przyczepą) w przewozach kombinowanych (szynowo-drogowych) wymaga użycia wagonów

A. kołyskowych
B. platformowych
C. kieszeniowych
D. bimodalnych
Wybór odpowiednich wagonów do transportu zestawów drogowych w przewozach kombinowanych jest zagadnieniem technicznym, które wymaga odpowiedniego zrozumienia specyfiki każdego z typów wagonów. Wagon bimodalny, mimo swojej nazwy sugerującej możliwość wielomodalnego transportu, nie jest idealnym rozwiązaniem, ponieważ jego konstrukcja nie jest przystosowana do przewozu pojazdów z przyczepą. Z kolei wagon kołyskowy, który umożliwia przewożenie ładunków o dużej wysokości, nie spełnia wymagań dotyczących stabilności i bezpieczeństwa przewozu sąsiednich pojazdów. Dodatkowo, wagony kieszeniowe są zaprojektowane głównie do transportu kontenerów, co wyklucza ich zastosowanie w przewozie zestawów drogowych. Często błędnym podejściem jest myślenie, że każdy typ wagonu może być użyty do różnych rodzajów transportu, co prowadzi do nieefektywności operacyjnych oraz zwiększenia kosztów. Niezrozumienie specyfiki wagonów i ich konstrukcji może prowadzić do zniszczenia ładunku, a także narażenia bezpieczeństwa transportu. Właściwy wybór wagonów, takich jak platformowe, jest zatem kluczem do efektywnego i bezpiecznego transportu w logistyce kombinowanej.

Pytanie 35

Oblicz na podstawie zamieszczonego cennika koszt przewozu 5 ton ładunku na odległość 230 km.

OdległośćStawka
0÷80 km1 200,00 zł
powyżej 80 kmStawka podstawowa jak do 80 km + 3,20 za każdy następny kilometr

A. 2 416,00 zł
B. 1 680,00 zł
C. 3 680,00 zł
D. 736,00 zł
Odpowiedź 1 680,00 zł jest poprawna, ponieważ aby obliczyć koszt przewozu ładunku na odległość 230 km, należy uwzględnić stawkę podstawową za pierwsze 80 km oraz dodatkowe koszty za pozostałe kilometry. Koszt za pierwsze 80 km w tym przypadku wynosi 800,00 zł. Następnie, na pozostałe 150 km, koszt wynosi 3,20 zł za każdy kilometr, co daje 480,00 zł (150 km * 3,20 zł/km). Łącząc te dwa wyniki, otrzymujemy całkowity koszt przewozu równy 1 680,00 zł. Tego typu obliczenia są niezwykle ważne w logistyce oraz transporcie, gdzie precyzyjne oszacowanie kosztów ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacyjnej. Przykład ten obrazuje zastosowanie praktycznych zasad kalkulacji kosztów transportu, które są zgodne z obowiązującymi standardami branżowymi, takimi jak normy ISO oraz najlepsze praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 36

Czas załadunku samochodu ciężarowego przy użyciu rampy i ręcznego wózka unoszącego wynosi 30 minut. Ile pojazdów można obsłużyć w ciągu godziny, mając do dyspozycji 4 stanowiska do przeładunku oraz 4 wózki?

A. 8 samochodów
B. 2 samochody
C. 12 samochodów
D. 4 samochody
Poprawna odpowiedź to 8 samochodów, co wynika z analizy dostępnych stanowisk przeładunkowych oraz czasu potrzebnego na obsługę jednego samochodu. Wyładunek każdego pojazdu zajmuje 30 minut, co oznacza, że w ciągu jednej godziny można obsłużyć dwa samochody na jednym stanowisku. Posiadając 4 stanowiska przeładunkowe, można zatem obsłużyć 4 stanowiska x 2 samochody, co daje łącznie 8 samochodów. Takie podejście jest zgodne z zasadami efektywności operacyjnej w logistyce, które zakładają optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów. Praktyczne zastosowanie tego obliczenia ma miejsce w centrach dystrybucyjnych, gdzie kluczowe jest minimalizowanie czasu przeładunku. Właściwe planowanie i organizacja przestrzeni ładunkowej mogą przyczynić się do poprawy wydajności, co jest szczególnie ważne w branżach, gdzie czas realizacji zamówień ma kluczowe znaczenie dla zadowolenia klienta. Oprócz tego, warto zwrócić uwagę na techniki zarządzania ruchem towarów, które mogą jeszcze bardziej zwiększyć efektywność operacyjną.

Pytanie 37

Który system transmisji danych jest wykorzystywany do automatycznego rejestrowania jednostek logistycznych opuszczających magazyn i załadowanych do środków transportu, przy użyciu fal radiowych?

A. RFID
B. GPS
C. GSM
D. EDI
RFID, czyli Radio-Frequency Identification, to technologia, która umożliwia automatyczną identyfikację obiektów przy użyciu fal radiowych. W systemie RFID jednostki logistyczne są oznaczane tagami, które zawierają unikalne identyfikatory. Te tagi są odczytywane przez czytniki RFID zamontowane w strategicznych lokalizacjach, takich jak wyjścia z magazynów. Dzięki temu proces rejestracji jednostek logistycznych opuszczających magazyn jest szybki i precyzyjny, co przyczynia się do efektywności łańcucha dostaw. Przykłady zastosowania RFID obejmują zarządzanie zapasami w magazynach, śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym oraz automatyczne rozliczanie towarów przy załadunku do środków transportu. Technologie RFID są zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak EPCglobal, co zapewnia interoperacyjność między różnymi systemami i producentami. Stosowanie RFID w logistyce pozwala na ograniczenie błędów ludzkich, zwiększa dokładność danych oraz umożliwia efektywne planowanie i optymalizację procesów logistycznych.

Pytanie 38

Reguły stworzone przez Międzynarodową Izbę Handlową, które odnoszą się do podziału wydatków, obowiązków oraz ryzyk pomiędzy firmami biorącymi udział w transporcie, są określane mianem

A. CLECAT
B. OPWS
C. INCOTERMS
D. IMDGC
INCOTERMS, czyli Międzynarodowe Reguły Handlu, to zestaw standardów opracowanych przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC), które regulują kwestie związane z podziałem kosztów, obowiązków i ryzyka pomiędzy stronami uczestniczącymi w transakcjach handlowych. INCOTERMS są istotnym narzędziem w międzynarodowym handlu, ponieważ ułatwiają zrozumienie odpowiedzialności wobec transportu towarów. Przykładowo, stosując regułę CIF (cost, insurance, freight), sprzedawca ponosi odpowiedzialność za koszty transportu oraz ubezpieczenie towaru do portu przeznaczenia, co staje się korzystne dla kupującego, który ma pewność, że towar dotrze bezpiecznie. W praktyce, dobrze zrozumiane INCOTERMS mogą znacznie zmniejszyć ryzyko nieporozumień i sporów w toku realizacji kontraktów międzynarodowych, co przekłada się na sprawniejsze funkcjonowanie łańcuchów dostaw. Używanie odpowiednich terminów INCOTERMS w dokumentacji przewozowej jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, co zwiększa transparentność i efektywność transakcji.

Pytanie 39

Firma wynajęła kontener. Na podstawie umowy wystawiono fakturę na kwotę 1500 zł. Wynajem podlega podstawowej stawce VAT. Jaką kwotę brutto należy zapłacić za wynajem?

A. 1219,51 zł
B. 345,00 zł
C. 1845,00 zł
D. 1830,00 zł
Wynajem kontenera podlega stawce VAT, która w Polsce wynosi 23%. Żeby policzyć wartość brutto, trzeba do wartości netto (1500 zł) dodać podatek VAT. Możemy to zrobić tak: wartość brutto to wartość netto plus (wartość netto razy stawka VAT). Więc liczymy: 1500 zł + (1500 zł * 0,23) = 1500 zł + 34,50 zł, co daje nam 1834,50 zł. A tak naprawdę, to po uwzględnieniu podatek wyjdzie nam 1845,00 zł. Ważne jest, żeby każda firma miała na uwadze, jak to działa, bo błędy w obliczeniach mogą się skończyć problemami z urzędami. Na przykład, jak firma wynajmuje różne usługi, to musi na bieżąco dostosowywać swoje kalkulacje do zmian w przepisach. Znajomość jak oblicza się VAT to kluczowa rzecz dla dobrego zarządzania finansami i trzymania się prawa.

Pytanie 40

Czas załadunku węgla do jednego wagonu wynosi 8 minut. Jak długo potrwa załadunek całego pociągu, który ma dostarczyć do klienta 1 920 t węgla, wiedząc, że w jednym wagonie mieści się 40 000 kg tego surowca?

A. 3 godziny 56 minut
B. 6 godzin 24 minuty
C. 0 godzin 48 minut
D. 2 godziny 48 minut
Załadunek węgla do jednego wagonu trwa 8 minut, a każdy wagon pomieści 40 000 kg węgla. Aby obliczyć, ile wagonów potrzebnych jest do przewiezienia 1 920 ton węgla, należy najpierw przekonwertować 1 920 ton na kilogramy, co daje 1 920 000 kg. Następnie dzielimy całkowitą masę węgla przez pojemność jednego wagonu: 1 920 000 kg / 40 000 kg = 48 wagonów. Czas załadunku całego składu obliczamy mnożąc liczbę wagonów przez czas załadunku jednego wagonu: 48 wagonów * 8 minut = 384 minut. Przekształcając 384 minuty na godziny i minuty, otrzymujemy 6 godzin i 24 minuty. Tego rodzaju obliczenia są powszechnie stosowane w logistyce i transporcie, zwłaszcza w branży surowcowej, gdzie precyzyjne planowanie czasowe jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Przykłady zastosowania obejmują planowanie transportu surowców do zakładów przemysłowych oraz organizację pracy w portach i na terminalach kolejowych.