Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 5 kwietnia 2025 12:56
  • Data zakończenia: 5 kwietnia 2025 13:38

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Nadmierne zużycie oleju silnikowego w pojeździe może być skutkiem

A. zbyt niskiego stanu oleju.
B. uszkodzenia pompy olejowej.
C. zużycia panewek czopów głównych wału korbowego.
D. zużycia uszczelniaczy zaworów.
Uszczelniacze zaworowe to jeden z głównych powodów, dlaczego w silnikach może być nadmierne zużycie oleju. Dobrze działające uszczelniacze pomagają utrzymać olej w obrębie zaworów, co zapobiega jego przedostawaniu się do komory spalania. Kiedy uszczelniacze się zużywają, olej może w łatwy sposób trafiać do cylindrów, gdzie się spala, a to prowadzi do zwiększonego zużycia oleju. W praktyce widzimy to często w starszych silnikach, bo z wiekiem uszczelniacze tracą elastyczność i trudniej im trzymać olej. Warto też pamiętać, że standardy branżowe, takie jak ISO 9001, mówią, że dobrze jest regularnie sprawdzać stan silnika i wymieniać zużyte części. Używanie olejów dobrej jakości też może pomóc w ograniczeniu zużycia uszczelniaczy. Jeśli zauważysz, że z rury wydechowej leci dużo dymu, to może być znak, że olej dostaje się do komory spalania. Wtedy dobrze byłoby zbadać stan uszczelniaczy, żeby nie pogarszać problemu z olejem.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Międzynarodowe normy ISO z serii stanowią fundament dla budowy i dokumentacji systemu jakości w firmach serwisowych?

A. 7000
B. 9000
C. 5000
D. 3000
Widzisz, odpowiedzi 7000, 3000 i 5000 są związane raczej z różnymi aspektami norm ISO, ale nie trafiają w sedno, gdy mówimy o systemie zarządzania jakością. ISO 7000 to owszem, chodzi o symbole wizualne, ale to nie to, co dotyczy jakości. Te normy to bardziej pomoc w identyfikacji produktów, a nie w budowie systemu jakości. Z kolei ISO 3000 to zupełnie inny temat, bo dotyczy zarządzania projektami, czyli nie pasuje do jakości w usługach. Jeszcze ISO 5000 to zarządzanie energią, co ma swoje znaczenie, ale w kontekście jakości to nie ma sensu. Dużo ludzi popełnia błąd, myśląc tylko o poszczególnych normach, a nie widząc całego obrazu. Ważne jest, żeby zrozumieć, że ISO 9000 to szeroki zbiór wytycznych, które są kluczowe, jeśli chcemy wprowadzać systemy jakości w firmach.

Pytanie 4

Zlecenie serwisowe dotyczące naprawy pojazdu powinno w pierwszej kolejności zawierać

A. łączną kwotę do zapłaty
B. poszerzenie zakresu naprawy
C. opis uszkodzenia
D. nazwy wymienionych części
Opis uszkodzenia stanowi kluczowy element zlecenia serwisowego naprawy pojazdu, ponieważ to właśnie ten element dostarcza serwisowi niezbędnych informacji do zdiagnozowania problemu. W praktyce, dokładny opis uszkodzenia pozwala mechanikom zrozumieć, co się wydarzyło oraz jakie czynności naprawcze mogą być wymagane. Na przykład, jeśli klient zgłasza, że samochód ma problemy z hamulcami, ważne jest, aby zlecenie zawierało szczegóły dotyczące objawów, takie jak hałas, drgania czy opóźniona reakcja. Takie informacje pozwalają na szybsze i bardziej precyzyjne określenie przyczyny usterek. Ponadto, standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jasnej komunikacji w procesach serwisowych, co wpływa na jakość świadczonych usług oraz satysfakcję klientów. Praktyczne podejście do sporządzania zlecenia serwisowego powinno zawsze zaczynać się od opisu problemu, aby zapewnić efektywność i skuteczność naprawy, a także zminimalizować ryzyko wystąpienia nieporozumień między serwisem a klientem.

Pytanie 5

W kontekście zabezpieczenia pasażera w pojeździe czas, w jakim napinacz pasów bezpieczeństwa powinien zadziałać, powinien być

A. krótszy niż czas napełnienia poduszki powietrznej
B. taki sam jak czas napełnienia poduszki powietrznej
C. dłuższy niż czas napełnienia poduszki powietrznej
D. niezależny od czasu napełnienia poduszki powietrznej
Odpowiedzi, które mówią, że napinacz pasów powinien działać dłużej lub niezależnie od poduszki powietrznej, mają błąd w założeniach. W trakcie stłuczki bardzo ważne jest, żeby systemy zabezpieczeń zadziałały szybko. Napinacz pasów musi działać niemal od razu po wykryciu zagrożenia. Jak zadziała później, to może się okazać, że ciało pasażera nie jest odpowiednio zabezpieczone, a to naprawdę zwiększa ryzyko obrażeń. Myślenie, że napinacz może działać dłużej niż poduszka, może skutkować brakiem synchronizacji między tymi systemami, co jest sprzeczne z dobrymi praktykami bezpieczeństwa. Poza tym, rozumienie, jak działają te systemy, jest kluczowe przy projektowaniu aut. Standardy, jak ECE R16 i FMVSS 208, jasno pokazują, jak ważny jest czas reakcji systemów bezpieczeństwa, co jeszcze bardziej podkreśla rolę napinaczy w ochronie pasażerów.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Jaką czynność powinien przeprowadzić mechanik w pierwszej kolejności po wymianie końcówki drążka kierowniczego w pojeździe?

A. Wykonać jazdę próbną
B. Sprawdzić wyważenie kół
C. Sprawdzić zbieżność kół
D. Odczytać kody błędów
Po wymianie końcówki drążka kierowniczego, pierwszym krokiem, który powinien wykonać mechanik, jest sprawdzenie zbieżności kół. Zbieżność kół, czyli kąt ustawienia kół w stosunku do siebie oraz do podłoża, ma kluczowe znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa pojazdu. Niewłaściwie ustawiona zbieżność może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, co z kolei wpływa na koszty eksploatacji oraz komfort jazdy. Przykładowo, jeżeli końcówka drążka kierowniczego została wymieniona z powodu uszkodzenia, to prawdopodobnie mogło dojść do zmian w geometrii zawieszenia. Sprawdzenie zbieżności kół powinno odbywać się zgodnie z obowiązującymi standardami, przy użyciu odpowiednich narzędzi diagnostycznych, takich jak urządzenia do ustawiania zbieżności. To działanie jest kluczowe, aby upewnić się, że pojazd będzie prowadził się prawidłowo i będzie bezpieczny zarówno dla kierowcy, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Dodatkowo, profesjonalne serwisy często zalecają, aby po każdej wymianie komponentów układu kierowniczego lub zawieszenia, sprawdzić geometrię, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 9

Obecność jednocześnie takich symptomów jak: zmniejszenie mocy silnika, stuki wewnętrzne silnika, nadmierne zużycie oleju w połączeniu z dymieniem są charakterystycznymi problemami systemu

A. kadłuba i głowicy
B. rozrządu silnika
C. wylotowego
D. korbowo-tłokowego silnika
Analizując inne odpowiedzi, należy zaznaczyć, że nie odnoszą się one bezpośrednio do symptomów, które zostały wymienione w pytaniu. Układ kadłuba i głowicy, mimo że jest istotnym elementem silnika, nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za spadek mocy czy nadmierne zużycie oleju. Te objawy znacznie częściej wiążą się z problemami w układzie korbowo-tłokowym, który zarządza przemianą energii mechanicznej. Ponadto, uszkodzenia kadłuba mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, ale objawy, które obserwujemy, są bardziej związane z samym procesem spalania i ruchami tłoków. Z kolei układ wylotowy ma wpływ głównie na odprowadzanie spalin, a nie na moc silnika, co czyni go mało prawdopodobnym źródłem opisywanych problemów. Układ rozrządu, z drugiej strony, odpowiada za synchronizację ruchów tłoków i zaworów, ale jego uszkodzenia zazwyczaj prowadzą do innych symptomów, takich jak problemy z uruchomieniem silnika czy nierówna praca na biegu jałowym. Kluczem do zrozumienia działania silnika jest wiedza o tym, jak poszczególne układy współdziałają ze sobą, a błędne przypisanie objawów do niewłaściwego układu może prowadzić do pominięcia istotnych problemów diagnostycznych. Właściwa diagnoza wymaga dogłębnej znajomości budowy silnika oraz umiejętności analizy objawów w kontekście ich przyczyn.

Pytanie 10

Aby sprawdzić funkcjonowanie układu zasilania paliwem w nowoczesnym samochodzie z silnikiem benzynowym, jakie urządzenie należy zastosować?

A. oscyloskopu
B. dymomierza
C. analizatora spalin
D. testera diagnostycznego
Tester diagnostyczny jest kluczowym narzędziem w diagnostyce nowoczesnych samochodów z silnikami benzynowymi. Umożliwia on odczyt kodów błędów zapisywanych w pamięci sterowników pojazdu, co pozwala zidentyfikować problemy związane z układem zasilania paliwem. Przykładowo, tester może wskazać, czy czujniki rzeczywiście prawidłowo monitorują ciśnienie paliwa, a także czy zawory są właściwie sterowane. W praktyce, diagnostyka przy użyciu testera diagnostycznego jest zalecana przez producentów pojazdów i stanowi standardową procedurę w warsztatach samochodowych. Dzięki takiemu podejściu technicy mogą szybko i skutecznie zlokalizować usterki, co przekłada się na oszczędność czasu i kosztów napraw. Ponadto, tester diagnostyczny umożliwia monitorowanie parametrów pracy silnika w czasie rzeczywistym, co dostarcza cennych informacji nie tylko o układzie zasilania, ale także o ogólnym stanie technicznym pojazdu, co jest zgodne z dobrą praktyką w zakresie utrzymania flot samochodowych.

Pytanie 11

Do podstawowych funkcji magazynu należy

A. tworzenie harmonogramu uzupełniania stanów magazynowych
B. poszukiwanie źródeł zaopatrzenia
C. techniczne wyposażenie warsztatu samochodowego
D. zbieranie materiałów i elementów zapewniających nieprzerwaną realizację procesów usługowych
Nadrzędnym zadaniem magazynu jest gromadzenie materiałów i części, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości procesów usługowych. Magazynowanie to nie tylko przechowywanie surowców, ale także zarządzanie zapasami, co pozwala na efektywne planowanie produkcji oraz eliminację przestojów. Przykładowo, w branży produkcyjnej, odpowiednie gromadzenie komponentów umożliwia płynne wytwarzanie produktów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami, takimi jak Just-in-Time (JIT), które redukują zapasy do niezbędnego minimum i zwiększają efektywność operacyjną. Ponadto, magazyny muszą przestrzegać standardów bezpieczeństwa, zapewniając, że materiały są prawidłowo oznakowane i przechowywane w sposób, który minimalizuje ryzyko uszkodzenia lub utraty. Właściwe zarządzanie materiałami wpływa nie tylko na efektywność operacyjną, ale także na satysfakcję klientów, ponieważ terminowe dostawy i dostępność produktów są kluczowe w konkurencyjnych rynkach.

Pytanie 12

Jakim symbolem oznacza się dowód wydania materiałów eksploatacyjnych z magazynu do celów wewnętrznych?

A. Mm
B. Rw
C. Wz
D. Pz
Odpowiedzi 'Pz', 'Mm' i 'Wz' nie są właściwe w kontekście dowodu wydania materiałów do użytku wewnętrznego. 'Pz' to 'Przyjęcie zewnętrzne', co dotyczy sytuacji, gdy firma dostaje towar z zewnątrz - więc nie pasuje do wydania. Potem mamy 'Mm', który to ogólny termin na materiały magazynowe, ale nie mówi nam nic konkretnego o dokumentach wydania. Ważne, by rozróżniać te dokumenty, bo każdy z nich ma swoją rolę w logistyce. 'Wz' z kolei oznacza 'Wydanie zewnętrzne', co też nie dotyczy tego, co nas interesuje. Dlatego zrozumienie różnic między tymi dokumentami to klucz do dobrej organizacji w magazynie. Niewłaściwe użycie dokumentów może prowadzić do chaosu i problemów w zarządzaniu zapasami, a tego przecież chcemy uniknąć.

Pytanie 13

Podczas wymiany pierścieni tłokowych mechanik powinien wykorzystać

A. dwa wkrętaki płaskie
B. prasę hydrauliczną o odpowiedniej sile nacisku
C. specjalne szczypce montażowe
D. odpowiednio dobraną blaszkę
Wybór specjalnych szczypców montażowych do wymiany pierścieni tłokowych jest kluczowy dla prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzenia tej operacji. Te narzędzia są zaprojektowane tak, aby umożliwić precyzyjne chwytanie i manipulowanie pierścieniami, co znacząco redukuje ryzyko ich uszkodzenia oraz minimalizuje ryzyko kontuzji mechanika. Szczypce montażowe zapobiegają niekontrolowanemu rozprężaniu się pierścieni, które mogłoby prowadzić do ich deformacji lub złamania. W praktyce, stosowanie tych narzędzi jest normą w warsztatach zajmujących się silnikami, co potwierdzają uznawane standardy branżowe, jak ISO 9001, które zalecają stosowanie odpowiednich narzędzi do określonych zadań. Użycie szczypców montażowych umożliwia również szybszą i bardziej efektywną pracę, co jest szczególnie ważne w przypadku większych zleceń serwisowych. Dodatkowo, ich ergonomiczny kształt i mechanizm umożliwiają precyzyjne dostosowanie siły chwytu, co jest kluczowe w kontekście ochrony delikatnych komponentów silnika.

Pytanie 14

Mechanik podczas odbioru pojazdu do kasacji zauważył, że masa tego pojazdu jest o 15% mniejsza niż masa nowego pojazdu. W związku z tym może sklasyfikować pojazd jako

A. powypadkowy
B. kompletny
C. niekompletny
D. uszkodzony
Wybór odpowiedzi, która klasyfikuje pojazd jako "kompletny", "powypadkowy" lub "uszkodzony", jest błędny z kilku powodów. Pojazd uznawany za kompletny oznacza, że zawiera wszystkie niezbędne elementy, które są wymagane do jego prawidłowego funkcjonowania, co w przypadku stanu opisanego w pytaniu nie jest spełnione. Pojazd, który ma ubytek masy o 15%, sugeruje, że brakują kluczowe podzespoły, co wyklucza możliwość zakwalifikowania go jako kompletny. Klasyfikacja jako "powypadkowy" nie jest adekwatna, ponieważ ta kategoria oznacza, że pojazd uległ wypadkowi, co niekoniecznie wiąże się z utratą masy. Pojazd powypadkowy może być kompletny, ale wymaga naprawy. Ponadto klasyfikacja jako "uszkodzony" nie uwzględnia faktu, że pojazd jest niekompletny. Uszkodzenie oznacza, że elementy pojazdu są uszkodzone, ale niekoniecznie brakuje całych podzespołów. Dlatego też, stwierdzenie, że masa pojazdu jest mniejsza o 15% od masy pojazdu nowego, jednoznacznie wskazuje na brak istotnych części, co powinno prowadzić do klasyfikacji jako niekompletny. W praktyce, błędne zrozumienie tych kategorii może prowadzić do nieprawidłowych decyzji w zakresie zakupu, naprawy lub kasacji pojazdów, co jest niezgodne z obowiązującymi normami i standardami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 15

Podczas inspekcji świec zapłonowych mechanik zauważył na powierzchni stożka izolatora jasnobrązowy osad. Taki stan rzeczy świadczy

A. o niewłaściwym składzie mieszanki paliwowo-powietrznej
B. o prawidłowo dobranej świecy zapłonowej
C. o przegrzaniu świecy zapłonowej
D. o zużyciu pierścieni tłokowych
Jasny brązowy nalot na stożku świecy zapłonowej to znak, że wszystko działa jak należy. Ten osad powstaje przy spalaniu paliwa i pokazuje, że świeca osiąga odpowiednią temperaturę i mieszanka paliwowo-powietrzna jest dobrze ustawiona. Gdy mamy dobraną świecę do silnika, to jej temperatura stabilizuje się w normie, co zapobiega przegrzewaniu i awariom. Na przykład, w silnikach wysokoprężnych potrzebujemy świec o innych parametrach cieplnych niż w benzynowych, co jest dość istotne. Z mojego doświadczenia, warto trzymać się zaleceń producenta, bo to zapewnia najlepszą wydajność silnika i mniejsze ryzyko problemów. Regularne sprawdzanie stanu świec to też ważny element serwisowania układu zapłonowego, co w dużej mierze wpływa na osiągi silnika.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Klientów, którzy dostarczają serwisowi zasadniczą część dochodu, określa się mianem klientów

A. menadżerów
B. strategicznych
C. opcjonalnych
D. indywidualnych
Pojęcia takie jak klienci indywidualni, opcjonalni czy menadżerowie nie oddają sedna tematu dotyczącego kluczowych klientów w kontekście przychodów firmy. Klienci indywidualni to zazwyczaj osoby fizyczne, które dokonują zakupów na własny użytek, co niekoniecznie przekłada się na znaczący wpływ na przychody przedsiębiorstwa. Klienci opcjonalni, z drugiej strony, to klienci, których obecność nie jest niezbędna dla działalności firmy, co wyklucza ich z grona klientów strategicznych. Menadżerowie, choć istotni dla zarządzania, nie są kategorią klientów, lecz pracownikami firmy wpływającymi na decyzje dotyczące strategii sprzedaży i marketingu. Przy wyborze strategii zarządzania relacjami z klientami, błędem jest skupianie się na mniej istotnych grupach, co może prowadzić do marnotrawstwa zasobów i nieefektywności w działaniach marketingowych. Kluczowe jest zrozumienie, że klienci strategiczni to tacy, którzy mają istotny wpływ na przychody i rozwój firmy, a ich identyfikacja jest kluczowym elementem strategii biznesowej.

Pytanie 18

Podczas montażu głowicy w bloku silnika, kierownik warsztatu powinien szczególnie zwrócić uwagę na

A. sposób mocowania silnika
B. zastosowanie klucza Morsa przy śrubach
C. stan układu korbowo-tłokowego
D. kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę
Stan układu korbowo-tłokowego, zastosowanie klucza Morsa do śrub oraz sposób zamocowania silnika są istotnymi kwestiami w kontekście montażu silnika, jednak nie mają one kluczowego znaczenia w kontekście dokręcania głowicy silnika, co czyni je niewłaściwymi odpowiedziami w tej sytuacji. Utrzymywanie odpowiedniego stanu układu korbowo-tłokowego jest rzeczywiście ważne, ale nie wpływa bezpośrednio na jakość montażu głowicy. Zwracanie uwagi na jego stan powinno być częścią ogólnego przeglądu silnika, a nie konkretnego etapu montażu głowicy. Zastosowanie klucza Morsa do śrub również jest nieadekwatne, ponieważ właściwe dokręcanie śrub mocujących głowicę wymaga zastosowania klucza dynamometrycznego, który zapewnia precyzyjne ustawienie momentu dokręcania. Klucz Morsa, chociaż użyteczny w wielu zastosowaniach, nie nadaje się do tego zadania ze względu na brak możliwości precyzyjnego pomiaru. Wreszcie, sposób zamocowania silnika, choć ważny dla stabilności całej jednostki napędowej, nie jest bezpośrednio związany z procesem dokręcania głowicy. Oczywiste jest, że każdy z tych elementów ma swoje miejsce w diagnostyce i konserwacji silnika, jednak kluczowym czynnikiem wpływającym na prawidłowe działanie głowicy jest właściwa kolejność i technika dokręcania, co jest często pomijane w kontekście tych odpowiedzi.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Sprzętem znajdującym się w wyposażeniu warsztatu samochodowego, który wymaga regularnej kontroli przez Urząd Dozoru Technicznego, jest

A. wyważarka do kół
B. prasa warsztatowa
C. podnośnik samochodowy
D. szarpak
Wyważarka do kół, prasa warsztatowa i szarpak są ważnymi narzędziami w warsztacie samochodowym, jednak nie podlegają one tak rygorystycznym regulacjom jak podnośniki samochodowe. Wyważarki do kół są używane do precyzyjnego ustawienia ciężaru kół pojazdu, co pomaga w zapewnieniu stabilności i bezpieczeństwa podczas jazdy. Mimo że ich kalibracja jest kluczowa dla prawidłowego działania, nie wymaga ona regularnych kontroli przez Urząd Dozoru Technicznego. Prasa warsztatowa z kolei służy do wykonywania różnorodnych operacji, takich jak prostowanie elementów czy montaż i demontaż łożysk, ale również nie jest klasyfikowana jako urządzenie wymagające szczególnego nadzoru. Szarpak, choć użyteczny w kontekście napraw blacharskich, nie figuruje w grupie urządzeń podlegających okresowym przeglądom. Typowym błędem myślowym jest mylenie znaczenia regularnych kontrolnych przepisów z ogólnymi wymaganiami serwisowymi, co prowadzi do nieporozumień dotyczących klasyfikacji urządzeń. Warto pamiętać, że odpowiednie procedury nadzoru technicznego są kluczowe dla bezpieczeństwa pracy i utrzymania jakości usług w warsztacie.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Który z poniższych programów komputerowych jest przeznaczony do opracowywania kosztorysu naprawy po wypadku?

A. Warsztat
B. Eurotax
C. AutoCAD
D. Autodata
Odpowiedzi, które wskazałeś, są niepoprawne z kilku powodów. Autodata to oprogramowanie, które dostarcza informacji technicznych oraz danych dotyczących napraw pojazdów, ale nie jest specjalnie zaprojektowane do sporządzania kosztorysów napraw powypadkowych. Służy przede wszystkim jako źródło wiedzy dla mechaników, którzy chcą zapoznać się z procedurami naprawczymi i danymi technicznymi, ale nie zawiera funkcji wyceny, co czyni je nieadekwatnym narzędziem w kontekście kosztorysowania. Warsztat to ogólny termin odnoszący się do miejsca, gdzie dokonuje się napraw, ale nie jest programem komputerowym, więc również nie może być odpowiedzią na pytanie o oprogramowanie do sporządzania kosztorysów. AutoCAD z kolei jest programem do projektowania 2D i 3D, szeroko stosowanym w architekturze i inżynierii, ale nie ma zastosowania w kontekście wyceny napraw motoryzacyjnych. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru niewłaściwej odpowiedzi, to mylenie funkcji programów oraz niezrozumienie ich specyfiki. Ważne jest, aby posiadać wiedzę na temat dedykowanych narzędzi, takich jak Eurotax, które są dostosowane do konkretnego celu, jakim jest wycena kosztów napraw powypadkowych.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Podczas jazdy testowej pracownik działu kontroli jakości zauważył lekkie ściąganie pojazdu przy hamowaniu. Co powinien najpierw zlecić do sprawdzenia?

A. geometrii ustawienia kół
B. ciśnienia w oponach
C. cylinderków hamulcowych
D. ustawienia zbieżności
Wybór sprawdzenia ciśnienia w oponach jest kluczowy w sytuacji, gdy podczas jazdy próbnej pojazd ściąga na jedną stronę podczas hamowania. Odpowiednie ciśnienie w oponach jest fundamentalne dla stabilności prowadzenia pojazdu. Niekorrektne ciśnienie może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon oraz wpływać na zdolności hamowania. Na przykład, w przypadku zbyt niskiego ciśnienia, jedna z opon może być bardziej podatna na wgniecenia, co skutkuje ściąganiem pojazdu. Zgodnie z wytycznymi producentów samochodów, ciśnienie w oponach powinno być regularnie kontrolowane i dostosowywane do specyfikacji podanych w instrukcji pojazdu. W praktyce, kontrola ciśnienia w oponach powinna być częścią rutynowego przeglądu, co jest zgodne z dobrą praktyką w branży motoryzacyjnej. Zrozumienie tego zagadnienia pomaga nie tylko w diagnostyce, ale również w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 27

W przypadku, gdy numer VIN jest nieczytelny z powodu korozji, kto ma uprawnienia do jego ponownego nadania?

A. Komenda Wojewódzka Policji
B. Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego
C. Inspekcja Transportu Drogowego
D. Minister Transportu
Wybór Wojewódzkiej Komendy Policji, Inspekcji Transportu Drogowego czy Ministerstwa Transportu jako instytucji odpowiedzialnej za nadawanie nowego numeru VIN, gdy jest on nieczytelny, to trochę mylny krok. Tak naprawdę Wojewódzka Komenda Policji zajmuje się głównie ściganiem przestępstw drogowych oraz dbaniem o bezpieczeństwo publiczne, a nie rejestracją pojazdów. Policja może być zaangażowana w sprawy związane z kradzieżą czy fałszowaniem dokumentów, ale to nie ich rola w nadawaniu numerów VIN. Inspekcja Transportu Drogowego z kolei skupi się na tym, żeby kontrolować przestrzeganie przepisów związanych z transportem publicznym oraz jakością pojazdów, ale rejestracji pojazdów ani nadawania VIN nie robią. Ministerstwo Transportu, jako instytucja odpowiedzialna za politykę transportową w kraju, nie zajmuje się tym bezpośrednio, tylko ustala przepisy regulujące cały ten proces. Moim zdaniem, zrozumienie tego, jak te różne instytucje ze sobą współpracują, jest kluczowe, żeby uniknąć problemów z numerami VIN i żeby proces rejestracji przebiegał sprawnie.

Pytanie 28

W nowoczesnych samochodach proces naprawy szczęk hamulcowych obejmuje

A. wyrównanie okładzin ciernych
B. nitowanie nowej okładziny ciernej
C. wymianę szczęk hamulcowych
D. klejenie nowej okładziny ciernej
Wymiana szczęk hamulcowych jest kluczowym procesem w utrzymaniu bezpieczeństwa i skuteczności systemu hamulcowego nowoczesnych pojazdów. Szczęki hamulcowe pełnią istotną rolę w generowaniu siły hamowania poprzez dociskanie okładzin ciernych do bębna hamulcowego. Z czasem okładziny te ulegają zużyciu, co może prowadzić do obniżenia wydajności hamowania, a nawet do uszkodzenia innych komponentów układu hamulcowego. Dlatego zgodnie z zaleceniami producentów oraz standardami branżowymi, zaleca się wymianę szczęk hamulcowych w odpowiednich interwałach serwisowych. Przykładowo, w niektórych modelach pojazdów wymiana szczęk powinna być przeprowadzana co 30 000 – 50 000 kilometrów, w zależności od stylu jazdy oraz warunków eksploatacji. Warto również zaznaczyć, że podczas wymiany szczęk zaleca się ocenę stanu całego układu hamulcowego, w tym bębnów, cylindrów oraz innych elementów, co pozwala na kompleksowe podejście do bezpieczeństwa pojazdu.

Pytanie 29

Strategia rynkowa, która opiera się na współpracy w sektorze motoryzacyjnym w celu podniesienia jakości i efektywności usług nie jest

A. car fleet management
B. coobranding
C. tworzenie stowarzyszeń
D. budowa dróg komunikacyjnych
W kontekście strategii rynkowych w branży motoryzacyjnej, odpowiedzi takie jak car fleet management, coobranding czy tworzenie stowarzyszeń mają solidne podstawy i są przykładami współpracy, która ma na celu poprawę jakości i efektywności. Car fleet management, jako element zarządzania flotą, obejmuje współpracę między firmami w celu optymalizacji użytkowania pojazdów, co przekłada się na obniżenie kosztów i zwiększenie wydajności operacyjnej. Coobranding to z kolei strategia, w której dwa lub więcej brandów współpracuje w celu wspólnego promowania produktów lub usług, co może zwiększać zasięg rynkowy i przyciągać nowych klientów. Tworzenie stowarzyszeń natomiast sprzyja współpracy w zakresie wymiany wiedzy, doświadczeń i zasobów, co jest istotne dla rozwoju całej branży. Typowym błędem myślowym jest zatem utożsamianie budowy dróg z strategią współpracy, co prowadzi do pominięcia kluczowych aspektów biznesowych i relacyjnych w zarządzaniu nowoczesnymi usługami motoryzacyjnymi. To podejście ignoruje fakt, że infrastruktura, choć niezbędna, nie stanowi samej strategii rynkowej, a raczej tło, na którym te strategie mogą być realizowane. W efekcie, zrozumienie roli współpracy w branży motoryzacyjnej jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania i konkurowania na dzisiejszym rynku.

Pytanie 30

Jaką wartość dopuszczalnego luzu sumarycznego na kole kierowniczym dla auta osobowego należy przyjąć?

A. 25°
B. 10°
C. 20°
D. 15°
Wartości luzu kierownicy, które przekraczają 10°, jak 15°, 20° czy 25°, są nieadekwatne w kontekście bezpieczeństwa i funkcjonalności pojazdu. Przyjęcie zbyt dużego luzu może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak osłabienie odpowiedzi pojazdu na polecenia kierowcy, co w efekcie może skutkować niekontrolowanym zachowaniem w trakcie jazdy. Luz kierownicy powinien być ściśle określony zgodnie z normami technicznymi, aby zapewnić stabilność jazdy. Przy luzach powyżej 10°, kierowca może odczuwać niepewność podczas manewrowania, co prowadzi do nadmiernego obciążenia układu kierowniczego i zawieszenia. Niekontrolowane ruchy kierownicy mogą spowodować nadmierne zużycie elementów układu, co zwiększa koszty eksploatacji i serwisowania. Ważne jest również, aby zrozumieć, że niektóre źródła błędnych odpowiedzi mogą wynikać z nieaktualnych informacji lub rozbieżności w interpretacji danych technicznych. Niekiedy kierowcy mogą mylnie sądzić, że luz kierownicy nie ma wpływu na bezpieczeństwo, co jest nieprawdziwe. W praktyce, aby utrzymać właściwe parametry układu kierowniczego, zaleca się regularne przeglądy oraz przestrzeganie standardów producentów, co pozwala uniknąć sytuacji zagrażających bezpieczeństwu na drodze.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Czy podnośnik nożycowy wymaga przeprowadzenia kontroli?

A. Inspekcji Technicznej
B. Urzędowi Dozoru Technicznego
C. Wydziałowi Kontroli Urzędu Miasta
D. Transportowemu Dozorowi Technicznemu
Podnośnik nożycowy to urządzenie dźwignicowe, które jest stosowane w różnych branżach, w tym w budownictwie i logistyce, do podnoszenia i transportowania ciężkich ładunków na wysokości. Jego kontrola podlega Urzędowi Dozoru Technicznego (UDT), który odpowiada za nadzór nad urządzeniami technicznymi w Polsce. UDT zapewnia, że podnośniki są odpowiednio zainstalowane, użytkowane oraz regularnie kontrolowane pod kątem bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania podnośników nożycowych jest ich użycie w magazynach, gdzie pozwalają na efektywne podnoszenie towarów na regały o dużej wysokości. Regularne przeglądy i kontrole tych urządzeń są kluczowe dla zapewnienia ich sprawności oraz bezpieczeństwa pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kontrole powinny być przeprowadzane co najmniej raz w roku, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych usterek i zapobiega awariom, co może prowadzić do poważnych wypadków. Przestrzeganie norm technicznych oraz standardów bezpieczeństwa jest kluczowym elementem odpowiedzialnego zarządzania urządzeniami dźwignicowymi.

Pytanie 33

Nowoczesne warsztaty zajmujące się lakiernictwem samochodowym powinny stosować do konserwacji lakierów

A. nitro
B. renowacyjnych
C. wodnych
D. akrylowych
Wybór lakierów renowacyjnych, nitro czy akrylowych w kontekście nowoczesnych lakierni samochodowych może prowadzić do szeregu problemów, które są związane zarówno z jakością wykończenia, jak i wpływem na zdrowie i środowisko. Lakiery renowacyjne często mają wyższą zawartość LZO, co oznacza większe ryzyko dla zdrowia pracowników oraz konieczność stosowania bardziej skomplikowanych systemów wentylacji. Ponadto, lakiery te mogą nie zapewniać odpowiedniego poziomu trwałości czy odporności na czynniki atmosferyczne w porównaniu do nowoczesnych lakierów wodnych, co może skutkować częstszymi naprawami i wyższymi kosztami eksploatacyjnymi. Lakiery nitro, chociaż kiedyś popularne, są obecnie coraz rzadziej używane, ponieważ ich aplikacja wiąże się z dużym ryzykiem pożarowym oraz negatywnym oddziaływaniem na zdrowie. W stosunku do lakierów akrylowych, które są bardziej trwałe niż lakiery nitro, również odznaczają się wyższą szkodliwością, a ich stosowanie często wiąże się z koniecznością posiadania odpowiednich środków ochrony osobistej. Z tego powodu, wybór lakierów wodnych staje się nie tylko kwestią ekologiczną, ale i ekonomiczną w kontekście długofalowych kosztów napraw oraz bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 34

Ile pojemników oleju silnikowego jest koniecznych do wymiany oleju w 20 ciężarówkach oraz 40 samochodach osobowych, przy założeniu, że na ciężarówkę potrzeba średnio 12 l, a na osobowy 5 l oleju, przy czym olej jest dostępny w pojemnikach o pojemności 205 l, 60 l oraz 35 l, a po zakończeniu zamówienia nie może pozostać więcej niż 10 litrów oleju?

A. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
B. 3 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
C. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 35 l
D. 1 opakowanie 205 l i po 2 opakowania 60 l i 35 l
Żeby policzyć, ile oleju silnikowego potrzebujemy do wymiany w 20 ciężarówkach i 40 samochodach osobowych, musimy najpierw zsumować zapotrzebowanie na olej. Dla ciężarówek to 20 aut razy 12 litrów, co daje 240 litrów. A dla osobówek: 40 razy 5 litrów, czyli 200 litrów. Jak to wszystko dodamy, to mamy 240 litrów plus 200 litrów, co razem daje 440 litrów. Potem warto sprawdzić pojemność opakowań oleju. Jak mamy dwa opakowania po 205 litrów, to razem daje nam 410 litrów. Potrzebujemy jeszcze 30 litrów, a to można załatwić jednym opakowaniem 35 litrów. Więc mamy 2 opakowania po 205 litrów (410 litrów) i 1 po 35 litrów (35 litrów), co razem daje 445 litrów. Smaczne rozwiązanie, bo w tej branży zawsze lepiej mieć trochę zapasu, żeby nie zabrakło oleju po realizacji zamówienia. Fajnie jest też mieć odpowiednie pojemniki, bo ułatwia to transport i przechowanie oleju.

Pytanie 35

Bieżące, gwarancyjne, pogwarancyjne oraz reklamacyjne naprawy wykonuje pracownik

A. biura wsparcia klienta
B. napraw mechanicznych
C. napraw powypadkowych
D. diagnosta
Biuro obsługi klienta, diagnostyk czy naprawy powypadkowe to tematy, które często mylone są z naprawami mechanicznymi. Zazwyczaj biuro obsługi klienta to miejsce, gdzie klienci zgłaszają swoje pytania, a nie tam, gdzie naprawia się auta. Diagnosta zajmuje się z kolei szukaniem problemów i wykonywaniem testów, ale nie przeprowadza napraw. A naprawy powypadkowe, no cóż, dotyczą konkretnych uszkodzeń po kolizji i są zupełnie inną sprawą. Często ludzie myślą, że wszystkie te role się zazębiają, a tak naprawdę każdy z tych specjalistów ma swoje zadanie i nie można ich mylić. Naprawy mechaniczne najlepiej zostawić wyspecjalizowanym mechanikom, którzy wiedzą, co robią. Rozumienie tych różnic jest ważne, jeśli chcemy, żeby naprawy były wykonane porządnie i żeby nasze samochody działały jak należy.

Pytanie 36

Kalibracja śruby mikrometrycznej jest realizowana przy użyciu

A. płytki wzorcowej
B. sprawdzianu dwugranicznego
C. czujnika zegarowego
D. mikroskopu warsztatowego
Kalibracja śruby mikrometrycznej z wykorzystaniem płytki wzorcowej jest najskuteczniejszym sposobem zapewnienia wysokiej dokładności pomiarów. Płytki wzorcowe są elementami o znanej i precyzyjnie określonej wartości wymiaru, które służą jako odniesienie do sprawdzania i kalibracji narzędzi pomiarowych. Proces kalibracji polega na porównaniu wskazania śruby mikrometrycznej z wartością z płytki wzorcowej. Dzięki temu można dostrzec ewentualne błędy i skorygować je, co jest kluczowe dla precyzyjnego pomiaru. Stosowanie płytek wzorcowych jest szeroko uznawane w przemyśle oraz laboratoriach, ponieważ pozwala utrzymać zgodność z wymaganiami norm ISO oraz innych standardów jakości. Taki sposób kalibracji jest szczególnie przydatny w przypadku zastosowań, gdzie precyzja jest kluczowa, jak w inżynierii, produkcji precyzyjnej czy badaniach naukowych. Warto również wspomnieć, że dobór odpowiedniej płytki wzorcowej powinien uwzględniać zakres pomiarowy używanej mikrometru.

Pytanie 37

Ile stanowisk powinien dysponować serwis, jeśli jeden przegląd trwa 2,5 godziny, a w czasie ośmiogodzinnej zmiany należy zrealizować co najmniej 12 przeglądów?

A. 6 stanowisk
B. 4 stanowiska
C. 3 stanowiska
D. 5 stanowisk
Aby obliczyć liczbę stanowisk potrzebnych do wykonania przynajmniej 12 przeglądów w czasie 8 godzin, należy najpierw obliczyć, ile przeglądów może wykonać jedno stanowisko w ciągu tego okresu. Jeśli jeden przegląd trwa 2,5 godziny, jedno stanowisko może wykonać 8 godzin / 2,5 godziny = 3,2 przeglądu w ciągu zmiany. Aby wykonać 12 przeglądów, potrzebujemy liczby stanowisk, która zaspokoi ten wymóg: 12 przeglądów / 3,2 przeglądów na stanowisko ≈ 3,75. Ponieważ liczba stanowisk musi być całkowita, zaokrąglamy w górę do 4. W praktyce, posiadanie 4 stanowisk zapewnia, że serwis jest w stanie zrealizować wymagane przeglądy, a także daje pewną elastyczność w przypadku nieprzewidzianych sytuacji, takich jak opóźnienia czy awarie sprzętu. Takie podejście jest zgodne z zasadami efektywności operacyjnej i optymalizacji procesów, które są kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Po wykonaniu naprawy hydraulicznego układu sterującego sprzęgłem, należy uzupełnić układ

A. smarem o konsystencji plastycznej
B. olejem do automatycznych skrzyń biegów
C. syntetycznym olejem do silników
D. płynem do układów hamulcowych
Wybór oleju do przekładni automatycznych lub syntetycznego oleju silnikowego do uzupełnienia hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem to powszechny błąd, który może wynikać z braku zrozumienia różnic między różnymi rodzajami płynów eksploatacyjnych. Oleje silnikowe oraz oleje do przekładni automatycznych mają całkowicie odmienne właściwości fizykochemiczne i nie są przeznaczone do pracy w systemach hydraulicznych. Używanie tych substancji może prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak degradacja uszczelek, co z kolei narazi użytkownika na ryzyko awarii układu sprzęgła. Płyny do układu hamulcowego, w tym płyn hamulcowy, są zaprojektowane z myślą o zachowaniu odpowiednich właściwości w warunkach wysokiego ciśnienia i temperatury, co jest kluczowe dla działania układów hydraulicznych. Ponadto, smar plastyczny, który również pojawił się w odpowiedziach, jest substancją przeznaczoną do smarowania ruchomych części i nie ma zastosowania w układach hydraulicznych, gdzie wymagana jest ciecz o odpowiednich właściwościach reologicznych. Przykładem dobrych praktyk w serwisie układów hydraulicznych jest zawsze używanie oryginalnych lub zatwierdzonych płynów, co nie tylko zapewnia długotrwałe użytkowanie, ale również wpływa na bezpieczeństwo i prawidłowe działanie pojazdu.