Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 7 stycznia 2025 18:09
  • Data zakończenia: 7 stycznia 2025 18:20

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką wydajność posiada sieć, która przesyła 500 MB danych w czasie 10 sekund?

A. 400 Mbps
B. 40 Mbps
C. 500 Mbps
D. 50 Mbps
Pierwsza odpowiedź, czyli 50 Mbps, jest znacznie za niska. Przy obliczeniach 500 MB w ciągu 10 sekund, ta wartość sugeruje, że tylko niewielka część danych zostałaby przesłana, co nie ma sensu w kontekście technicznym. Z tak małą przepustowością sieć byłaby totalnie nieefektywna, a transfer zająłby o wiele więcej czasu. Z kolei odpowiedź 400 Mbps jest wprawdzie blisko, ale też nie do końca poprawna, bo prawidłowy wynik to 500 Mbps. Chodzi o to, że nie liczy to całkowitej ilości danych w megabitach oraz czasu przesyłu. A na końcu, odpowiedź 40 Mbps to już totalna pomyłka, bo sugeruje ekstremalnie wolny transfer, co na pewno nie wystarczyłoby do przesłania 500 MB w takim krótkim czasie. Taka przepustowość nie spełnia wymagań nowoczesnych aplikacji jak strumieniowe przesyłanie wideo czy komunikacja na żywo, gdzie transfery na poziomie setek megabitów na sekundę to standard.

Pytanie 2

Która z wymienionych topologii sieci wykazuje cechę, że wszystkie urządzenia są połączone jednym kablem?

A. Topologia gwiazdy
B. Topologia magistrali
C. Topologia siatki
D. Topologia pierścienia
Topologia gwiazdy, w przeciwieństwie do magistrali, charakteryzuje się tym, że wszystkie urządzenia są podłączone do centralnego urządzenia, zazwyczaj switcha lub koncentratora. W tej konfiguracji, jeżeli wystąpi awaria jednego z urządzeń, pozostałe nadal mogą funkcjonować, co czyni tę topologię bardziej niezawodną. Topologia pierścienia polega na połączeniu wszystkich urządzeń w formie zamkniętego pierścienia, gdzie dane przekazywane są z jednego urządzenia do drugiego w określonym kierunku. W tej topologii każda awaria jednego z urządzeń lub kabla powoduje zakłócenia w całej sieci, co czyni ją mniej odporną na błędy. Z kolei topologia siatki, w której każde urządzenie jest połączone z wieloma innymi, zapewnia najwyższy poziom redundancji i niezawodności, ponieważ nawet w przypadku awarii jednego lub kilku połączeń, dane mogą nadal być przesyłane przez inne dostępne trasy. W przeciwieństwie do magistrali, siatka wymaga znacznie większej ilości kabli i jest bardziej skomplikowana w konfiguracji i zarządzaniu, co zwiększa koszty implementacji. Każda z tych topologii ma swoje unikalne właściwości i zastosowania, co sprawia, że wybór odpowiedniej topologii zależy od specyficznych wymagań danego projektu sieciowego.

Pytanie 3

Na podstawie definicji zamieszczonej w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje komponent Chip zdefiniowany w bibliotece Angular Material?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 1
B. Rysunek 3
C. Rysunek 2
D. Rysunek 4
Rysunek 1 i 2 mogą przedstawiać inne komponenty, takie jak przyciski lub pola tekstowe, które nie pełnią funkcji interaktywnych znaczników. Rysunek 3 najprawdopodobniej reprezentuje suwak lub inny element nawigacyjny, który nie posiada cech charakterystycznych dla komponentu Chip. Komponenty Chip mają specyficzną strukturę, która odróżnia je od standardowych kontrolek interfejsu użytkownika.

Pytanie 4

Która z metod zarządzania projektami stawia na przejrzystość oraz wizualizację bieżących zadań?

A. Waterfall
B. Scrum
C. Kanban
D. Agile
Scrum to metoda iteracyjna, która koncentruje się na sprintach i dostarczaniu działającego produktu w krótkich cyklach, ale nie skupia się na wizualizacji pracy na poziomie takim jak Kanban. Agile to ogólna filozofia zarządzania projektami, która obejmuje różne metodyki (w tym Scrum i Kanban), ale nie koncentruje się wyłącznie na wizualizacji. Waterfall to model sekwencyjny, gdzie prace realizowane są etapami, a transparentność nie jest kluczowym elementem tego podejścia, ponieważ każda faza musi zostać zakończona przed rozpoczęciem kolejnej.

Pytanie 5

Które z poniżej wymienionych afirmacji najtrafniej charakteryzuje proces interpretacji kodu?

A. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy w czasie rzeczywistym
B. Analiza struktury kodu przed tłumaczeniem
C. Tworzenie pliku wykonywalnego
D. Generowanie bibliotek dynamicznych dla programu
Generowanie pliku wykonywalnego to proces związany z kompilacją, a nie interpretacją. Kompilator przekształca cały kod źródłowy na kod maszynowy przed uruchomieniem programu, co odróżnia go od interpretacji. Analiza struktury kodu przed tłumaczeniem odnosi się do statycznej analizy kodu, a nie jego wykonywania. Tworzenie bibliotek dynamicznych to etap łączenia (linkowania), który następuje po kompilacji lub interpretacji, ale nie jest częścią samej interpretacji kodu źródłowego.

Pytanie 6

Czym jest klasa w programowaniu obiektowym?

A. typ danych
B. instrukcja
C. wskaźnik
D. zmienna
Klasa w programowaniu obiektowym jest typem danych, który pozwala na definiowanie własnych struktur zawierających pola (dane) i metody (funkcjonalność). Klasy są podstawą paradygmatu obiektowego i umożliwiają tworzenie obiektów, które są instancjami danej klasy. Klasa definiuje szablon dla obiektów, określając ich zachowanie i właściwości.

Pytanie 7

Jakie są kluczowe korzyści z wykorzystania frameworków podczas programowania aplikacji desktopowych?

A. Ułatwiają kontrolę nad wersjami systemu operacyjnego
B. Skracają czas tworzenia aplikacji dzięki gotowym komponentom i narzędziom
C. Gwarantują dostęp do niskopoziomowego kodu systemowego
D. Redukują zapotrzebowanie na pamięć operacyjną aplikacji
Jedną z głównych zalet stosowania frameworków w programowaniu aplikacji desktopowych jest znaczne skrócenie czasu tworzenia oprogramowania dzięki gotowym komponentom i narzędziom. Frameworki dostarczają struktury, która standaryzuje rozwój aplikacji i minimalizuje konieczność pisania kodu od podstaw. Frameworki takie jak WPF, Qt czy Electron umożliwiają szybkie tworzenie interfejsów użytkownika, obsługę zdarzeń oraz integrację z bazami danych i API. Ponadto frameworki wspierają modularność i umożliwiają łatwe zarządzanie dużymi projektami, co przekłada się na lepszą organizację kodu i wyższą jakość oprogramowania.

Pytanie 8

Kiedy w programie występuje problem z działaniem, a programista musi zweryfikować wartości znajdujące się w zmiennych w momencie działania aplikacji, to w tym celu należy zastosować

A. interpreter
B. debugger
C. wirtualną maszynę
D. analizator składni
Debugger to narzędzie, które pozwala na śledzenie wartości zmiennych i wykonywanie kodu linia po linii w czasie rzeczywistym. Jest nieoceniony w procesie wykrywania błędów logicznych i analizy działania aplikacji. Programista może ustawiać punkty przerwań (breakpoints), by zatrzymać wykonywanie programu w określonym miejscu i przeanalizować stan aplikacji.

Pytanie 9

Cytat zaprezentowany powyżej dotyczy metodyki RAD. Co oznacza ten skrót w języku polskim?

Ilustracja do pytania
A. zintegrowane środowisko deweloperskie
B. środowisko do tworzenia aplikacji
C. szybki rozwój aplikacji
D. środowisko błyskawicznego programowania
RAD czyli Rapid Application Development to podejście do tworzenia oprogramowania które skupia się na szybkim wytwarzaniu aplikacji. Kluczowym elementem tej metodyki jest minimalizacja czasu spędzanego na planowaniu i projektowaniu na rzecz szybkiego prototypowania i elastycznego dostosowywania się do zmieniających się wymagań. W praktyce RAD wykorzystuje krótkie cykle rozwoju oraz intensywną współpracę z użytkownikami końcowymi co pozwala na szybkie reagowanie na ich potrzeby. W porównaniu do tradycyjnych metod RAD zapewnia większą elastyczność i skrócenie czasu dostarczenia produktu co jest szczególnie wartościowe w dynamicznie zmieniających się środowiskach biznesowych. Dobre praktyki w RAD obejmują użycie narzędzi do szybkiego prototypowania oraz zaangażowanie użytkowników w proces testowania co pozwala na bieżące wprowadzanie zmian i udoskonaleń. Dzięki temu uzyskuje się produkt lepiej dopasowany do oczekiwań użytkowników co zwiększa jego użyteczność i satysfakcję końcową. RAD jest często stosowany w projektach gdzie czas dostarczenia jest krytycznym czynnikiem sukcesu co odzwierciedla jego praktyczne zastosowanie w wielu branżach

Pytanie 10

Jaką funkcję pełnią okna dialogowe niemodalne?

A. prezentowania komunikatów, które wymagają potwierdzenia, aby kontynuować działanie aplikacji
B. zarządzania stanem aplikacji za pomocą systemów menu
C. zarządzania ustawieniami aplikacji, jako okno, które pozostaje widoczne na ekranie przez cały czas trwania aplikacji
D. wstrzymywania działania aplikacji w czasie wprowadzania oraz zatwierdzania danych
Okna dialogowe niemodalne umożliwiają interakcję z innymi elementami aplikacji nawet wtedy, gdy są otwarte. Są często wykorzystywane w ustawieniach aplikacji, pozwalając użytkownikowi na wprowadzanie zmian i jednoczesne korzystanie z innych funkcji programu.

Pytanie 11

Aby wykorzystać framework Django, należy pisać w języku

A. Java
B. Python
C. JavaScript
D. C#
Framework Django jest napisany w języku Python. Jest to jeden z najpopularniejszych frameworków do tworzenia aplikacji webowych, oferujący bogatą funkcjonalność, elastyczność i szybki czas realizacji projektów.

Pytanie 12

Który z frameworków bazuje na budowaniu komponentów przy użyciu języka JavaScript?

A. Node.js
B. Django
C. ASP.NET Core
D. React.js
React.js to popularna biblioteka JavaScript, która opiera się na komponencie jako podstawowym elemencie budowy interfejsu użytkownika. Framework ten umożliwia tworzenie dynamicznych i interaktywnych aplikacji webowych, które cechują się wysoką wydajnością. Dzięki wykorzystaniu komponentów, programiści mogą wielokrotnie wykorzystywać te same elementy interfejsu, co znacznie upraszcza zarządzanie kodem i poprawia jego czytelność. React jest szeroko stosowany w budowie Single Page Applications (SPA) i wspiera technologię Virtual DOM, co minimalizuje liczbę operacji na rzeczywistym DOM i zwiększa szybkość renderowania stron. React jest szczególnie polecany do tworzenia nowoczesnych aplikacji webowych o dynamicznych interfejsach, co czyni go jednym z liderów na rynku frontendowym.

Pytanie 13

Który z wymienionych frameworków służy do budowy aplikacji webowych w C#?

A. React.js
B. ASP.NET Core
C. Django
D. Angular
ASP.NET Core to nowoczesny, wydajny i skalowalny framework opracowany przez Microsoft, który jest przeznaczony do budowy aplikacji webowych w języku C#. ASP.NET Core umożliwia tworzenie dynamicznych stron internetowych, API oraz aplikacji mikroserwisowych. Jego modularność i wsparcie dla kontenerów (Docker) oraz chmury sprawiają, że jest to jeden z najczęściej wybieranych frameworków w środowiskach enterprise. ASP.NET Core obsługuje zarówno aplikacje serwerowe, jak i aplikacje klient-serwer, a dzięki technologii Razor Pages i Blazor pozwala na budowanie aplikacji, w których logika biznesowa jest ściśle zintegrowana z warstwą prezentacji. Dodatkowo ASP.NET Core oferuje wbudowane mechanizmy do zarządzania tożsamością użytkowników, autoryzacji i autentykacji, co czyni go doskonałym wyborem do tworzenia aplikacji biznesowych oraz korporacyjnych.

Pytanie 14

Który z poniższych procesów jest wyłącznie związany z kompilowaniem kodu?

A. Executing code step by step
B. Generating an executable file
C. Detection of logical errors during program execution
D. Real-time translation of instructions
Tłumaczenie instrukcji w czasie rzeczywistym to coś, co robi interpreter, a nie kompilator. Jeśli chodzi o błędy logiczne, to są one wykrywane podczas debugowania albo testów – nie podczas samego wykonywania kodu. Debugger zajmuje się wykonywaniem kodu krok po kroku, a kompilacja to coś zupełnie innego, bo nie dzieje się na żywo. Kompilacja przetwarza kod przed jego uruchomieniem, co różni ją od interpretacji. Takie podejście ma swoje plusy i minusy, ale na pewno warto je znać.

Pytanie 15

W systemie RGB kolor Pale Green przedstawia się jako RGB(152, 251, 152). Jaki jest szesnastkowy kod tego koloru?

A. 98 FE98
B. AO FB AO
C. AO FE AO
D. 98FB98
Kolor Pale Green w systemie RGB jest reprezentowany przez wartości RGB(152, 251, 152). Aby przekształcić te wartości na format szesnastkowy, należy każdy z komponentów koloru (czerwony, zielony, niebieski) przekształcić na format heksadecymalny. Wartość 152 w systemie dziesiętnym odpowiada 98 w systemie szesnastkowym, a 251 w systemie dziesiętnym odpowiada FE w systemie szesnastkowym. Dlatego, łącząc te wartości w kolejności od komponentu czerwonego, zielonego, do niebieskiego, uzyskujemy kod szesnastkowy 98FE98. Kod ten może być używany w projektach graficznych oraz w CSS do definiowania kolorów tła, tekstów i innych elementów. Użycie formatu szesnastkowego w projektowaniu stron internetowych oraz w aplikacjach jest zgodne z zasadami standardu W3C dotyczącego kolorów w HTML i CSS, co zapewnia spójność wizualną i ułatwia pracę z kolorami.

Pytanie 16

Który z poniższych problemów jest najczęściej rozwiązywany z zastosowaniem algorytmu rekurencyjnego?

A. Obliczanie sumy elementów w tablicy
B. Wyszukiwanie binarne w uporządkowanej tablicy
C. Generowanie ciągu Fibonacciego
D. Sortowanie za pomocą metody QuickSort
Generowanie ciągu Fibonacciego to klasyczny przykład problemu, który najczęściej rozwiązuje się za pomocą algorytmu rekurencyjnego. Algorytm rekurencyjny wywołuje sam siebie, dzieląc problem na mniejsze podproblemy, aż do osiągnięcia przypadku bazowego. W przypadku Fibonacciego każda liczba jest sumą dwóch poprzednich, a algorytm rekurencyjny odwzorowuje to wprost poprzez wywołania fib(n-1) + fib(n-2). Rekurencja jest intuicyjna i często stosowana w zadaniach matematycznych, takich jak obliczanie silni czy rozwiązywanie problemów związanych z przeszukiwaniem drzew. Choć rekurencja jest elegancka, dla dużych n może prowadzić do nadmiarowych obliczeń, dlatego często optymalizuje się ją za pomocą pamięci podręcznej (memoizacji) lub iteracyjnych wersji algorytmu.

Pytanie 17

Która zasada zwiększa bezpieczeństwo w sieci?

A. Pobieranie plików z niepewnych źródeł
B. Korzystanie z mocnych, unikalnych haseł
C. Zaniedbywanie aktualizacji systemu operacyjnego
D. Dzielnie się hasłami z przyjaciółmi
Używanie silnych, unikalnych haseł jest fundamentalną zasadą poprawiającą bezpieczeństwo w sieci. Silne hasło to takie, które składa się z co najmniej 12 znaków, zawiera wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Takie hasła są trudne do złamania przez ataki brute force, które wykorzystują algorytmy do próbowania różnych kombinacji znaków. Przykładem silnego hasła może być 'P@ssw0rd!2023', które łączy różnorodne typy znaków. Używanie unikalnych haseł dla różnych kont jest równie ważne, ponieważ w przypadku naruszenia bezpieczeństwa jednego konta, inne pozostają zabezpieczone. Standardy takie jak NIST (National Institute of Standards and Technology) zalecają tworzenie haseł w sposób, który ogranicza ich przewidywalność. Narzędzia do zarządzania hasłami, takie jak LastPass czy 1Password, mogą pomóc w generowaniu i przechowywaniu silnych haseł, co dodatkowo redukuje ryzyko. Stosowanie tej zasady jest kluczowe w kontekście ochrony danych osobowych oraz zapobiegania kradzieży tożsamości.

Pytanie 18

Programista aplikacji mobilnych pragnie zmienić swoją ścieżkę kariery na Full-Stack Developera. Wskaż kurs, który powinien wybrać, żeby to osiągnąć?

A. Raster and Vector Graphics with Adobe
B. Complete JavaScript React, SQL, Node.js Cource
C. Mastering Cross-platform Developping
D. Ultimate C# Serier from Beginner to Advanced
Kurs 'Complete JavaScript React, SQL, Node.js Course' obejmuje naukę pełnego stosu technologii webowych, umożliwiając przejście z roli developera mobilnego na stanowisko Full-Stack Developer. Kurs ten pokrywa zarówno frontend (React), jak i backend (Node.js, SQL), co jest kluczowe dla pracy full-stack.

Pytanie 19

Modyfikator dostępu znajdujący się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator sprawia, że:

Ilustracja do pytania
A. jest ona dostępna zarówno w samej klasie, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
B. nie jest ona dostępna z poziomu klas, które są zaprzyjaźnione z klasą Kalkulator
C. jest ona możliwa do wykorzystania w programie głównym i można ją wywołać na instancji klasy Kalkulator
D. nie jest ona osiągalna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
Modyfikator dostępu w C# to taki fajny element, który pozwala, żeby metoda Dodaj() była dostępna nie tylko w klasie Kalkulator, ale też w klasach, które dziedziczą po niej. To naprawdę ważne w programowaniu obiektowym, bo dzięki temu możesz rozbudowywać funkcje klasy bazowej, nie grzebiąc w jej kodzie. To w sumie daje większą elastyczność i ułatwia ponowne wykorzystywanie fragmentów kodu w różnych częściach aplikacji.

Pytanie 20

Jakie cechy powinien posiadać skuteczny negocjator?

A. intuicja, cierpliwość, asertywność
B. lojalność, nieśmiałość, uczciwość
C. asertywność, pesymizm, buta
D. dobra reputacja, przekora, porywczość
Cechy dobrego negocjatora to intuicja, cierpliwość i asertywność. Negocjator powinien umieć ocenić sytuację, przewidzieć reakcje drugiej strony i stanowczo, lecz spokojnie dążyć do celu. Te cechy pomagają budować relacje, znajdować kompromisy i skutecznie rozwiązywać konflikty, co jest kluczowe w biznesie i codziennych interakcjach.

Pytanie 21

Jakie wyrażenie logiczne powinno być użyte, aby zweryfikować, czy zmienna x zawiera wartości ujemne lub znajduje się w zakresie (10, 100)?

A. x > 10 || x < 100 || x < 0
B. x > 10 || x < 100 || x < 0
C. (x > 10 && x < 100) || x < 0
D. (x > 10 || x < 100) && x < 0
Poprawnym wyrażeniem logicznym sprawdzającym, czy zmienna x przechowuje wartości ujemne lub z przedziału (10, 100) jest (x > 10 && x < 100) || x < 0. Logika ta gwarantuje, że wartość x spełnia jeden z dwóch warunków: mieści się w przedziale lub jest ujemna.

Pytanie 22

Który z poniższych aspektów najdokładniej określa cel realizacji projektu?

A. Stworzenie harmonogramu działań
B. Zidentyfikowanie technologii, które mogą być zastosowane
C. Określenie problemu i metody jego rozwiązania
D. Ocena postępów w czasie realizacji projektu
Określenie problemu i sposobu jego rozwiązania to fundamentalny cel każdego projektu. Bez jasno zdefiniowanego problemu i sprecyzowanej metody jego rozwiązania, projekt może stać się chaotyczny i nieefektywny. Precyzyjna analiza problemu pozwala na wyznaczenie celów, które prowadzą do stworzenia wartościowego produktu lub usługi. Dzięki temu zespół może skupić się na kluczowych zadaniach i efektywnie zarządzać zasobami. Określenie problemu to pierwszy krok w metodykach Agile i Waterfall, który warunkuje sukces całego przedsięwzięcia.

Pytanie 23

Przykład wywołania funkcji zamien w języku C++ może wyglądać w następujący sposób

Ilustracja do pytania
A. zamien(&a, &b); //x,y - zmienne całkowite
B. zamien(*a, *b); //a,b - zmienne całkowite
C. zamien(m,n); //m,n - zmienne całkowite
D. zamien(12, 34)
Wywołanie zamien(12, 34) przekazuje wartości, ale nie umożliwia modyfikacji zmiennych poza funkcją. Użycie zamien(*a, *b) oznacza dereferencję, co prowadzi do błędu, jeśli wskaźniki nie są poprawnie zainicjalizowane. Zamien(m,n) nie używa wskaźników ani referencji, co powoduje brak zmiany oryginalnych wartości zmiennych.

Pytanie 24

Jakie stwierdzenie najlepiej tłumaczy cel podziału programu na funkcje (metody)?

A. Gwarantuje automatyczną kompilację programu
B. Umożliwia skrócenie kodu przez eliminację wszelkich komentarzy
C. Ułatwia proces debugowania oraz ponowne wykorzystanie fragmentów kodu
D. Eliminuje potrzebę korzystania ze zmiennych globalnych
Usunięcie komentarzy w kodzie nie ma wpływu na podział programu na funkcje. Komentarze pełnią rolę informacyjną dla programistów i nie wpływają na działanie kodu. Automatyczna kompilacja programu to proces wykonywany przez kompilator i nie ma związku z dzieleniem programu na funkcje – kompilator przetwarza kod niezależnie od tego, czy program jest podzielony na funkcje czy napisany jako jeden blok. Eliminacja zmiennych globalnych to dobra praktyka, ale dzielenie programu na funkcje nie eliminuje automatycznie potrzeby ich stosowania. W rzeczywistości funkcje mogą nadal korzystać ze zmiennych globalnych, jeśli nie zostaną odpowiednio zaprojektowane.

Pytanie 25

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu zestawów danych?

A. Narzędzia do analizy błędów
B. Metoda alokacji pamięci dla danych
C. Typ zastosowanego kompilatora
D. Ilość linii kodu programu
Sposób alokacji pamięci dla danych to kluczowy element projektowania zestawów danych, ponieważ wpływa na wydajność i efektywność programu. Dynamiczna alokacja pamięci pozwala na tworzenie struktur, których rozmiar jest zmienny i dostosowuje się w trakcie działania aplikacji. Dzięki temu programiści mogą optymalnie zarządzać zasobami systemowymi, unikając marnowania pamięci lub jej niedoboru. Wybór odpowiedniej metody alokacji, np. stosowanie wskaźników, dynamicznych tablic lub struktur danych takich jak lista czy mapa, pozwala na budowanie bardziej skalowalnych i elastycznych aplikacji.

Pytanie 26

Podczas programowania kontrolki stepper przedstawionej na ilustracji w aplikacji mobilnej, należy zarządzać zmienną, która zawsze przechowuje jej bieżącą wartość. Jakie zdarzenie można wykorzystać do osiągnięcia tej funkcjonalności?

Ilustracja do pytania
A. SizeChanged
B. ValueChanged
C. DescendantAdded
D. Unfocused
Zdarzenie ValueChanged jest kluczowe w kontekście programowania kontrolek takich jak stepper w aplikacjach mobilnych. To zdarzenie jest wywoływane zawsze, gdy wartość kontrolki zostaje zmieniona przez użytkownika, co umożliwia natychmiastowe przetwarzanie tej zmiany i aktualizację interfejsu użytkownika lub innych powiązanych komponentów. W praktyce, użycie zdarzenia ValueChanged to dobry przykład reaktywnego programowania, gdzie aplikacja reaguje na akcje użytkownika w czasie rzeczywistym. Przy implementacji takiego zdarzenia należy zadbać o poprawne sprawdzanie zakresu wartości, aby uniknąć błędów logicznych. Warto również pamiętać o optymalizacji wydajności takiej obsługi, zwłaszcza w aplikacjach złożonych z wielu komponentów zależnych od wartości steppera. Praktyczne zastosowanie tego zdarzenia można znaleźć w aplikacjach e-commerce, gdzie steppery mogą być używane do wyboru ilości produktów w koszyku, a zmiana wartości natychmiast wpływa na obliczenie ceny całkowitej. Używanie zdarzeń takich jak ValueChanged jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania interfejsów użytkownika, poprawiając ich responsywność i interaktywność.

Pytanie 27

Jakie zagrożenie związane z użytkowaniem cyberprzestrzeni ma wpływ na zdrowie fizyczne?

A. Depresja spowodowana cyberprzemocą
B. Problemy z kręgosłupem wynikające z długotrwałego siedzenia
C. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji
D. Uzależnienie od gier komputerowych
Wiesz, problemy z kręgosłupem przez zbyt długie siedzenie to naprawdę coś, na co trzeba zwrócić uwagę. To może prowadzić do bólu pleców, a nawet do wad postawy. Dobrze, że o tym mówimy! Fajnie jest robić przerwy na rozciąganie czy parę ćwiczeń. I pamiętaj, że ergonomiczne biurko i krzesło, które dobrze podpiera plecy, to klucz do zdrowia przy pracy z komputerem.

Pytanie 28

Który z wymienionych elementów jest fundamentalny w architekturze klient-serwer?

A. Wyłącznie komunikacja synchroniczna
B. Brak podziału na funkcje klienta i serwera
C. Scentralizowane przechowywanie danych
D. Zdalne wykonywanie aplikacji na urządzeniu klienta
Scentralizowane przechowywanie danych to podstawowy element architektury klient-serwer. W takim modelu dane przechowywane są na serwerze, a klient uzyskuje do nich dostęp na żądanie. Dzięki temu możliwa jest efektywna synchronizacja danych oraz ich ochrona przed nieautoryzowanym dostępem. Architektura klient-serwer jest skalowalna i umożliwia obsługę wielu klientów jednocześnie, co czyni ją fundamentem dla większości nowoczesnych aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 29

Jakie znaczenie ma framework w kontekście programowania?

A. System operacyjny, który umożliwia uruchamianie aplikacji
B. Program do graficznego projektowania interfejsów użytkownika
C. Moduł do zarządzania systemami baz danych
D. Zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i zasad ułatwiających tworzenie aplikacji
Framework to zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i reguł, które wspierają tworzenie aplikacji poprzez dostarczanie struktury ułatwiającej pracę programistów. Frameworki definiują standardowe komponenty aplikacji, umożliwiając programistom skoncentrowanie się na logice biznesowej zamiast na podstawowej architekturze aplikacji. Przykłady popularnych frameworków to .NET, Angular, Django i Spring. Frameworki przyspieszają proces programowania, poprawiają jakość kodu i wspierają skalowalność aplikacji, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 30

Które z wymienionych stanowi przykład zagrożenia fizycznego w miejscu pracy?

A. Nieodpowiednie relacje w zespole
B. Obciążenie psychiczne
C. Brak ergonomicznych miejsc pracy
D. Promieniowanie UV
Zagrożenia fizyczne w środowisku pracy obejmują czynniki, które mogą prowadzić do obrażeń ciała lub problemów zdrowotnych. Przykładem takiego zagrożenia jest promieniowanie UV, które może powodować oparzenia skóry, uszkodzenia oczu oraz zwiększać ryzyko nowotworów skóry. Ochrona przed promieniowaniem UV jest kluczowa w zawodach wymagających pracy na zewnątrz lub przy urządzeniach emitujących intensywne światło UV. Stosowanie odpowiednich środków ochrony, takich jak okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV, odzież ochronna i kremy z filtrem, jest niezbędne do minimalizacji ryzyka. Pracodawcy są zobowiązani do wdrażania procedur bezpieczeństwa i zapewniania odpowiednich środków ochrony pracowników narażonych na działanie promieniowania UV.

Pytanie 31

W środowisku do tworzenia aplikacji, gdzie przedstawiono menu, aby usunąć wszystkie pliki tymczasowe oraz wyniki projektu, należy wybrać opcję

Ilustracja do pytania
A. Clean Solution
B. Build Solution
C. Batch Build
D. Run Code Analysis on Solution
Opcja Clean Solution usuwa wszystkie pliki pośrednie i wyjściowe projektu, pozostawiając czysty kod źródłowy. Jest to przydatne przed ponownym kompilowaniem, aby uniknąć konfliktów i błędów wynikających z nieaktualnych plików.

Pytanie 32

Jakie jest najważniejsze właściwość algorytmów szyfrowania symetrycznego?

A. Zastosowanie identycznego klucza do szyfrowania oraz deszyfrowania
B. Szyfrowanie wyłącznie tekstowych plików
C. Funkcjonowanie bez użycia klucza
D. Zastosowanie odmiennych kluczy do szyfrowania i deszyfrowania
Algorytmy szyfrowania symetrycznego to takie, które używają tego samego klucza do szyfrowania i deszyfrowania danych. To jedna z najstarszych metod i, co ważne, bardzo często stosowanych, bo działa dość szybko i nie wymaga wielkich zasobów. Przykłady, które na pewno słyszałeś, to AES i DES. Symetryki są super w komunikacji sieciowej, przy przechowywaniu danych, a także w różnych protokołach bezpieczeństwa. Fajnie, że są szybkie, ale z drugiej strony trzeba pamiętać o tym, żeby klucz był bezpiecznie przechowywany, bo to może stanowić nie lada problem.

Pytanie 33

Jakie są różnice pomiędzy środowiskiem RAD a klasycznym IDE w kontekście aplikacji webowych?

A. RAD nie wspiera żadnych języków backendowych
B. RAD umożliwia szybsze prototypowanie i rozwój aplikacji dzięki narzędziom wizualnym
C. RAD funkcjonuje tylko w systemach Windows
D. RAD koncentruje się wyłącznie na budowie frontendu aplikacji
Rapid Application Development (RAD) to metodologia, która koncentruje się na szybkim prototypowaniu i iteracyjnym tworzeniu aplikacji. Dzięki narzędziom wizualnym RAD umożliwia programistom i projektantom szybkie budowanie interfejsów użytkownika oraz testowanie funkcjonalności aplikacji na wczesnym etapie rozwoju. RAD skraca czas potrzebny na dostarczenie gotowego produktu, co czyni go idealnym rozwiązaniem w dynamicznie zmieniających się projektach webowych. Narzędzia RAD umożliwiają także automatyczne generowanie kodu, co znacznie przyspiesza proces programowania.

Pytanie 34

Zawarty w ramce opis licencji sugeruje, że mamy do czynienia z licencją

Ilustracja do pytania
A. Freeware
B. Open Source
C. Shareware
D. OEM
Opis licencji wskazuje na licencję Open Source, która umożliwia użytkownikom przeglądanie, modyfikowanie i dystrybucję kodu źródłowego. Oprogramowanie open source sprzyja innowacji, współpracy i elastyczności, pozwalając na dostosowanie aplikacji do własnych potrzeb. Licencje takie jak GPL, MIT czy Apache są popularnymi przykładami licencji open source.

Pytanie 35

Gdzie są przechowywane informacje w sytuacji korzystania z chmury obliczeniowej?

A. Na zdalnych serwerach dostawcy usług
B. Na nośnikach optycznych użytkownika
C. Na lokalnym serwerze użytkownika
D. Na dysku twardym użytkownika
Przechowywanie danych na serwerze lokalnym użytkownika, na dysku twardym lub na dyskach optycznych jest w kontekście chmury obliczeniowej nieodpowiednie i nieefektywne. Serwer lokalny użytkownika, mimo że może przechowywać dane, nie oferuje takich samych korzyści jak zdalne serwery dostawcy usług chmurowych. W przypadku awarii, usunięcia danych lub kradzieży, użytkownik może stracić wszystkie informacje bez możliwości ich odzyskania, co jest minimalizowane w modelu chmurowym dzięki automatycznym kopiom zapasowym i redundancji. Dysk twardy użytkownika ma ograniczoną pojemność i nie jest w stanie zapewnić elastyczności w zarządzaniu dużymi zbiorami danych, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie big data. Przechowywanie danych na dyskach optycznych również nie jest praktycznym rozwiązaniem, ponieważ wymaga manualnej obsługi i nie oferuje natychmiastowego dostępu do danych. Ostatecznie, wszystkie te metody przechowywania są ułomne w porównaniu z korzyściami, jakie niesie za sobą korzystanie z zdalnych serwerów dostawcy usług, które są nie tylko bardziej wydajne, ale również zapewniają większe bezpieczeństwo i łatwość dostępu do danych.

Pytanie 36

Jakie narzędzie programowe jest odpowiedzialne za konwersję kodu źródłowego na formę zrozumiałą dla maszyny, weryfikuje wszystkie polecenia pod kątem ewentualnych błędów, a następnie generuje moduł do wykonania?

A. kompilator
B. interpreter
C. dekompilator
D. debugger
Interpreter tłumaczy kod linia po linii, co oznacza, że nie tworzy pliku wykonywalnego i nie wykrywa wszystkich błędów przed uruchomieniem programu. Debugger jest narzędziem służącym do testowania i wykrywania błędów w kodzie podczas jego wykonywania. Dekompilator przekształca kod binarny na kod źródłowy, co jest procesem odwrotnym do kompilacji, lecz nie tworzy plików wykonywalnych.

Pytanie 37

Który z wymienionych elementów można zdefiniować jako psychofizyczny?

A. Nadmiar światła w miejscu pracy
B. Zanieczyszczenie powietrza
C. Stres i monotonia pracy
D. Promieniowanie elektromagnetyczne
Czynniki psychofizyczne w środowisku pracy obejmują takie elementy jak stres, monotonia pracy oraz nadmierne obciążenie organizmu. Są to zagrożenia, które mogą prowadzić do wypalenia zawodowego, depresji, spadku koncentracji i zwiększonego ryzyka popełniania błędów. Stres i monotonia pracy to jedne z najczęstszych psychofizycznych zagrożeń, które mogą wpływać nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również na fizyczne samopoczucie pracownika. W celu ich minimalizacji organizacje wdrażają programy wsparcia psychologicznego, zapewniają przerwy, rotację obowiązków i dbają o dobrą atmosferę w pracy. Kluczowe jest także odpowiednie zarządzanie czasem pracy i eliminowanie monotonnych zadań na rzecz bardziej zróżnicowanych obowiązków.

Pytanie 38

Jakie narzędzie umożliwia testowanie API w aplikacjach internetowych?

A. Microsoft Excel
B. Node.js
C. Blender
D. Postman
Postman to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do testowania API aplikacji webowych. Umożliwia wysyłanie żądań HTTP, testowanie endpointów oraz monitorowanie odpowiedzi serwera. Dzięki Postmanowi programiści mogą w łatwy sposób analizować dane przesyłane między frontendem a backendem, co jest kluczowe w trakcie budowania nowoczesnych aplikacji opartych na architekturze REST lub GraphQL. Narzędzie oferuje możliwość automatyzacji testów, co przyspiesza proces wykrywania błędów i zwiększa jakość dostarczanych aplikacji. Postman pozwala także na tworzenie skryptów pre-request i testowych, umożliwiając weryfikację poprawności danych oraz sprawdzanie integralności aplikacji na różnych etapach jej rozwoju.

Pytanie 39

Tworząc aplikację opartą na obiektach, należy założyć, że program będzie zarządzany przez

A. zbiór instancji klas współpracujących ze sobą
B. pętlę dyspozytora, która w zależności od zdarzenia wywoła właściwą funkcję
C. definicję warunków końcowego rozwiązania
D. moduły zawierające funkcje oraz zmienne globalne
W programowaniu obiektowym aplikacje są sterowane za pomocą instancji klas, które współpracują ze sobą. Obiekty reprezentują elementy rzeczywistego świata i komunikują się, co pozwala na większą elastyczność i modułowość kodu.

Pytanie 40

Zapisany fragment w C# wskazuje na definicję klasy Car, która

Ilustracja do pytania
A. dziedziczy po Vehicle
B. stanowi klasę bazową (nie dziedziczy z żadnej klasy)
C. jest przywiązana do klasy Vehicle
D. używa prywatnych pól klasy Vehicle
W przedstawionym kodzie w języku C# mamy definicję klasy Car, która dziedziczy po klasie Vehicle. Dziedziczenie to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego, pozwalający jednej klasie przejąć właściwości i metody innej klasy. W praktyce oznacza to, że klasa Car automatycznie zyskuje dostęp do metod i właściwości publicznych oraz chronionych klasy Vehicle, co umożliwia ponowne użycie kodu i zwiększa jego przejrzystość. Dziedziczenie jest kluczowe w projektowaniu skalowalnych systemów, gdzie umożliwia tworzenie bardziej specyficznych klas na podstawie klas ogólnych, co jest zgodne z zasadą DRY (Don't Repeat Yourself). Przykładowo, jeżeli klasa Vehicle zawiera metody takie jak Start() i Stop(), klasa Car może je wykorzystać bez konieczności ponownego definiowania. Dobre praktyki w programowaniu obiektowym zalecają wykorzystywanie dziedziczenia do tworzenia hierarchii klas, które logicznie odwzorowują relacje „jest-a” pomiędzy obiektami w systemie. Ważne jest też unikanie zbyt głębokiego dziedziczenia, co może prowadzić do skomplikowanego i trudnego w utrzymaniu kodu. Zrozumienie dziedziczenia jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania wzorców projektowych, takich jak wzorzec projektowy Adapter czy Dekorator.