Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 09:35
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 09:48

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie są różnice między procesem kompilacji a interpretacją kodu?

A. Kompilacja wymaga użycia debuggera, natomiast interpretacja tego nie potrzebuje
B. Kompilacja przekształca cały kod źródłowy przed jego wykonaniem, podczas gdy interpretacja tłumaczy kod na bieżąco
C. Interpretacja umożliwia tworzenie bibliotek dynamicznych, a kompilacja bibliotek statycznych
D. Kompilacja jest stosowana jedynie w programowaniu obiektowym
Kompilacja i interpretacja to dwa różne sposoby, żeby uruchomić kod. Kiedy kompilujesz, to cały kod jest zamieniany na język maszynowy przed uruchomieniem programu, a na końcu dostajesz plik, który można odpalić. Z kolei w interpretacji, kod jest analizowany i wykonywany linia po linii „na żywo”. Kompilacja jest bardziej typowa dla języków takich jak C czy C++, a interpretacja jest popularna w językach skryptowych jak Python czy JavaScript. Kompilacja daje większą wydajność, ale musisz poczekać, aż cały kod się skompiluje, a interpretacja pozwala na szybkie testowanie i łatwiejsze znajdowanie błędów.

Pytanie 2

Która z wymienionych topologii sieci wykazuje cechę, że wszystkie urządzenia są połączone jednym kablem?

A. Topologia siatki
B. Topologia gwiazdy
C. Topologia pierścienia
D. Topologia magistrali
Topologia magistrali to jedna z podstawowych topologii sieci komputerowych, w której wszystkie urządzenia są podłączone do jednego kabla, zwanego magistralą. W tej konfiguracji dane przesyłane są w obu kierunkach na wspólnym przewodzie, a każde urządzenie musi odczytać dane i zidentyfikować, czy są one przeznaczone dla niego. Kluczową zaletą topologii magistrali jest jej prostota oraz niskie koszty instalacji, ponieważ wymaga mniej kabli niż inne topologie. Jest to jednak także jej największa wada - awaria jednego segmentu kabla może spowodować przerwanie komunikacji w całej sieci. Topologia magistrali jest często wykorzystywana w małych sieciach lokalnych oraz w systemach, gdzie nie ma potrzeby dużej niezawodności. Standardy, takie jak IEEE 802.3, definiują zasady działania sieci Ethernet korzystających z tej topologii. W praktyce, zastosowanie topologii magistrali można zaobserwować w starszych instalacjach sieciowych, gdzie budżet na infrastrukturę był ograniczony, a wymogi dotyczące skomplikowania sieci były minimalne.

Pytanie 3

Wskaż typy numeryczne o stałej precyzji

A. long long, long double
B. bool char, string
C. int, short, long
D. float, double
Typy stałoprzecinkowe, takie jak int, short i long, przechowują liczby całkowite bez części ułamkowej. Są to podstawowe typy danych w wielu językach programowania, używane do przechowywania liczb całkowitych różnej wielkości.

Pytanie 4

Jakie cechy powinien posiadać skuteczny negocjator?

A. dobra reputacja, przekora, porywczość
B. asertywność, pesymizm, buta
C. intuicja, cierpliwość, asertywność
D. lojalność, nieśmiałość, uczciwość
Cechy dobrego negocjatora to intuicja, cierpliwość i asertywność. Negocjator powinien umieć ocenić sytuację, przewidzieć reakcje drugiej strony i stanowczo, lecz spokojnie dążyć do celu. Te cechy pomagają budować relacje, znajdować kompromisy i skutecznie rozwiązywać konflikty, co jest kluczowe w biznesie i codziennych interakcjach.

Pytanie 5

Jakie są korzyści z wykorzystania struktur danych typu mapa (np. HashMap w Javie) w kontekście tworzenia zbiorów danych?

A. Z powodu szybkiego uzyskiwania dostępu do elementów przy użyciu klucza
B. Ponieważ struktury danych typu mapa zajmują mniej pamięci niż tablice
C. Bo pozwalają na sortowanie danych bez dodatkowych działań
D. Gdyż nie potrzebują znajomości wielkości danych przed kompilacją
Tablice faktycznie zajmują mniej pamięci, ale nie mają takiego sposobu dostępu do danych jak mapa, bo korzystamy z indeksów. Mapa nie jest od tego, żeby sortować dane, chociaż da się to jakoś obejść, na przykład z TreeMap. Jest też taka kwestia, że jeśli nie znamy rozmiaru danych przed kompilacją, to to jest typowe dla list i wektorów, a mapa w sumie się w tym nie sprawdzi. No i HashMap działa na zasadzie dynamicznej alokacji, więc sama się powiększa, gdy dodajemy nowe elementy.

Pytanie 6

Jaką funkcję pełnią okna dialogowe niemodalne?

A. zarządzania stanem aplikacji za pomocą systemów menu
B. zarządzania ustawieniami aplikacji, jako okno, które pozostaje widoczne na ekranie przez cały czas trwania aplikacji
C. wstrzymywania działania aplikacji w czasie wprowadzania oraz zatwierdzania danych
D. prezentowania komunikatów, które wymagają potwierdzenia, aby kontynuować działanie aplikacji
Okna dialogowe niemodalne umożliwiają interakcję z innymi elementami aplikacji nawet wtedy, gdy są otwarte. Są często wykorzystywane w ustawieniach aplikacji, pozwalając użytkownikowi na wprowadzanie zmian i jednoczesne korzystanie z innych funkcji programu.

Pytanie 7

Które z wymienionych poniżej błędów podczas wykonywania programu można obsłużyć poprzez zastosowanie wyjątków?

A. Błąd dzielenia przez zero
B. Błąd w składni
C. Niekompatybilność typów danych w kodzie
D. Błąd kompilacyjny
W języku C++ wyjątki pozwalają na obsługę błędów wykonania, takich jak dzielenie przez zero. Jest to klasyczny przykład błędu, który może prowadzić do nieprzewidywalnych rezultatów lub awarii programu. Dzięki użyciu wyjątków można zapobiec katastrofalnym skutkom takich błędów, przekierowując sterowanie do odpowiedniego bloku 'catch', gdzie można podjąć działania naprawcze lub zakończyć program w kontrolowany sposób. Obsługa błędów takich jak dzielenie przez zero jest kluczowa w programowaniu niskopoziomowym i aplikacjach wymagających wysokiej niezawodności.

Pytanie 8

Zaproponowany fragment kodu w Android Studio realizuje metodę nasłuchującą do obsługi wydarzenia

Ilustracja do pytania
A. naciśnięcia przycisku
B. wybór daty
C. zmiany w polu tekstowym
D. zmiany stanu kontrolki Switch
Metoda OnClickListener, to coś, co na pewno warto znać, gdy pracujesz z aplikacjami na Androida. Gdy użytkownik klika przycisk, wywoływana jest metoda onClick. I tu możesz zrobić różne rzeczy, jak na przykład przejść do innego ekranu, zapisać dane albo uruchomić jakąś akcję w tle. To jest dobry przykład wzorca projektowego zwanego Delegacja, który pomaga oddzielić to, co widzisz w interfejsie, od tego, co dzieje się w aplikacji. Dzięki temu łatwiej zarządzać kodem i wprowadzać zmiany. Fajnie jest, gdy logikę umieszczasz w osobnych metodach, bo wtedy testowanie całej aplikacji staje się prostsze. Przykłady? Możesz na przykład użyć OnClickListenera, żeby zrobić logowanie po kliknięciu przycisku lub wysłać formularz. Pamiętaj też, żeby unikać ciężkich operacji w metodzie onClick, żeby aplikacja działała płynnie.

Pytanie 9

Który z poniższych elementów UI umożliwia graficzną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji?

A. Menu
B. Obszar tekstowy
C. Przycisk opcji
D. Rozwijana lista
Pasek menu to kluczowy element interfejsu użytkownika, który umożliwia wizualną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji. Paski menu są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i mobilnych, ponieważ pozwalają na szybki dostęp do różnych funkcji oraz ustawień. Dzięki ich hierarchicznej strukturze użytkownicy mogą łatwo odnaleźć potrzebne narzędzia i opcje, co zwiększa intuicyjność i wygodę korzystania z aplikacji.

Pytanie 10

Która metoda w obrębie klasy jest uruchamiana automatycznie podczas tworzenia kopii obiektu?

A. Destruktor
B. Metoda statyczna
C. Konstruktor kopiujący
D. Metoda zaprzyjaźniona
Metoda statyczna jest związana z klasą, a nie z jej obiektami, więc nie wywołuje się automatycznie, gdy kopiujemy obiekt. Destruktor to kolejna metoda, która odpowiada za usuwanie obiektu i zwalnianie zasobów, ale jego rola pojawia się dopiero na końcu życia obiektu, a nie podczas samego kopiowania. Co do metody zaprzyjaźnionej, to ona ma dostęp do prywatnych i chronionych elementów klasy, ale też nie jest wywoływana automatycznie w procesie kopiowania. Tylko konstruktor kopiujący robi to właściwie, tworząc kopie obiektów.

Pytanie 11

Jaka jest składnia komentarza jednoliniowego w języku Python?

A. //
B. #
C. !
D. ""
Komentarz jednoliniowy w Pythonie rozpoczyna się od znaku '#'. Wszystko, co następuje po tym znaku, jest ignorowane przez interpreter. Używanie komentarzy pomaga dokumentować kod, co zwiększa jego czytelność i ułatwia współpracę w zespołach programistycznych.

Pytanie 12

Jakie oprogramowanie służy jako przykład programu do komunikacji audio-wideo?

A. Slack
B. Google Drive
C. Microsoft Teams
D. Notion
Microsoft Teams to naprawdę fajne narzędzie do komunikacji. Łączy w sobie czat, wideo i audio, więc wszystko masz w jednym miejscu. Zostało stworzone przez Microsoft, żeby ułatwić współpracę w zespołach. To idealne, gdy trzeba prowadzić spotkania online z kilkoma osobami. Myślę, że to super rozwiązanie dla firm, które pracują zdalnie. Dzięki WebRTC jakość transmisji audio i wideo jest naprawdę wysoka. Można w nim organizować spotkania, webinary, a nawet stworzyć przestrzeń dla zespołów projektowych, gdzie można dzielić się plikami i prowadzić dyskusje. A jak jeszcze połączysz go z innymi aplikacjami Microsoft 365, jak OneNote czy SharePoint, to masz pełny zestaw do zarządzania projektami. Dobrze też, że Microsoft Teams dba o ochronę danych osobowych, więc jest bezpieczny dla różnych organizacji.

Pytanie 13

Jaką wartość zwróci funkcja napisana w języku C++, jeżeli jej argumentem wejściowym jest tablica stworzona w sposób następujący: int tablica[6] = {3,4,2,4,10,0};?

Ilustracja do pytania
A. 0
B. 23
C. 10
D. 20
Funkcja w C++ zwraca sumę elementów tablicy, co daje wynik 23. Algorytm iteracyjnie dodaje wszystkie elementy do zmiennej sumującej, co jest typowym rozwiązaniem dla tego typu operacji.

Pytanie 14

Jakie są główne cechy architektury klient-serwer?

A. Dane są przechowywane i przetwarzane na serwerze, a klient wysyła żądania i odbiera odpowiedzi
B. Każdy klient funkcjonuje niezależnie od pozostałych
C. Serwer pełni rolę pasywnego odbiorcy danych od klientów
D. Komunikacja odbywa się bezpośrednio między urządzeniami klienckimi
Komunikacja bezpośrednia między urządzeniami klienckimi to model peer-to-peer (P2P), który różni się od architektury klient-serwer. W modelu P2P dane są rozproszone pomiędzy uczestnikami sieci, a nie przechowywane centralnie na serwerze. Klient działający niezależnie od innych to typowy przykład aplikacji desktopowej, która nie korzysta z architektury klient-serwer. Serwer jako pasywny odbiornik danych nie spełnia aktywnej roli w przetwarzaniu żądań klientów, co nie jest zgodne z założeniami architektury klient-serwer, w której serwer przetwarza żądania i dostarcza dane w odpowiedzi na prośby klientów.

Pytanie 15

Zapis w języku C# przedstawia definicję klasy Car, która:

Ilustracja do pytania
A. jest zaprzyjaźniona z klasą Vehicle
B. używa pól prywatnych klasy Vehicle
C. jest klasą podstawową (nie dziedziczy po innej klasie)
D. odziedzicza po Vehicle
Klasa Car dziedziczy po klasie Vehicle w języku C#. Dziedziczenie pozwala na wykorzystanie funkcji i właściwości klasy bazowej (Vehicle) w klasie pochodnej (Car). Umożliwia to wielokrotne użycie kodu i rozszerzanie funkcjonalności bez konieczności powielania kodu. Jest to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego.

Pytanie 16

Polecenia wydane w kontekście repozytorium Git, przy założeniu, że folder projektu jest aktualnie wybrany, mają na celu

Ilustracja do pytania
A. rozpoczęcie pracy z nowym repozytorium, dodanie oraz zatwierdzenie kodu projektu jako first commit
B. zamknięcie projektu, co spowoduje zarchiwizowanie wszystkich rewizji do lokalnego archiwum pod nazwą first commit
C. utworzenie kopii istniejącego repozytorium z jedynie tą rewizją, która zostanie zapisana pod nazwą first commit
D. rozpoczęcie sesji z już istniejącym repozytorium oraz pobranie kodu projektu do lokalnego folderu
Polecenia git init git add . oraz git commit -m 'first commit' są podstawowymi komendami do rozpoczęcia pracy z nowym repozytorium Gita. git init inicjalizuje puste repozytorium w aktualnym katalogu co tworzy podkatalog .git zawierający wszystkie metadane i historię w wersjonowania. Następnie git add . dodaje wszystkie nowe i zmodyfikowane pliki w bieżącym katalogu do indeksu co oznacza że są one gotowe do zatwierdzenia w repozytorium. Kolejne polecenie git commit -m 'first commit' tworzy pierwszy snapshot aktualnego stanu projektu z przypisaną wiadomością 'first commit' co jest dobrą praktyką sygnalizującą początek nowej historii projektu. Taki proces inicjacji jest standardem w zarządzaniu wersjami w branży IT umożliwiając śledzenie zmian w kodzie ułatwiając współpracę zespołową oraz zapewniając kontrolę nad rozwojem oprogramowania. Ważne jest by w pierwszym commicie umieścić podstawowe działające elementy projektu co stanowi solidną bazę do dalszego rozwoju.

Pytanie 17

Jaki framework jest powszechnie wykorzystywany do rozwijania aplikacji desktopowych w języku C++?

A. Node.js
B. Flutter
C. WPF
D. Qt
Qt to jeden z najczęściej używanych frameworków do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C++. Dzięki Qt programiści mogą budować aplikacje wieloplatformowe (Windows, macOS, Linux) z jednolitym interfejsem użytkownika. Qt oferuje szeroką gamę narzędzi do tworzenia graficznych interfejsów użytkownika (GUI), obsługi baz danych, aplikacji sieciowych oraz animacji. Framework ten jest ceniony za wydajność, stabilność i możliwość pisania kodu raz, a następnie kompilowania go na różne platformy. Qt umożliwia również tworzenie aplikacji mobilnych i wbudowanych, co czyni go niezwykle uniwersalnym narzędziem dla programistów C++.

Pytanie 18

Kod przedstawiony w języku XML/XAML określa

Ilustracja do pytania
A. stepper
B. listę rozwijaną
C. przełącznik
D. suwak
Kod XML/XAML definiuje przełącznik (Switch), który jest standardową kontrolką używaną do reprezentowania dwustanowego wyboru (włącz/wyłącz). Jest to często stosowane w aplikacjach mobilnych i desktopowych do aktywowania i dezaktywowania funkcji. W XAML przełącznik jest łatwy do skonfigurowania za pomocą atrybutu 'IsToggled', co umożliwia programistom szybkie zarządzanie stanem kontrolki.

Pytanie 19

W przypadku przedstawionego fragmentu kodu Java, wyjątek zostanie zgłoszony, gdy wartość zmiennej index wyniesie:

Ilustracja do pytania
A. 7
B. 5
C. 1
D. 0
W podanym kodzie Java mamy do czynienia z tablicą o nazwie liczby zawierającą sześć elementów: {1 2 3 4 5 6}. Indeksy tablicy w Javie zaczynają się od 0 a kończą na n-1 gdzie n to długość tablicy. W tym przypadku tablica ma długość 6 a więc jej indeksy to 0 1 2 3 4 i 5. Kiedy próbujemy uzyskać dostęp do elementu tablicy za pomocą indeksu równego długości tablicy lub większego np. 6 w tym przypadku otrzymujemy wyjątek ArrayIndexOutOfBoundsException. Jest to standardowe zachowanie w języku Java mające na celu ochronę przed błędami związanymi z nieprawidłowym dostępem do pamięci. Tego rodzaju błędy mogą prowadzić do nieprzewidywalnych zachowań programów dlatego obsługa takich wyjątków jest dobrą praktyką programistyczną. Kod zawiera blok try-catch który przechwytuje wszelkie wyjątki w tym przypadku i drukuje komunikat aby poinformować użytkownika o błędzie. Takie podejście jest zgodne z zasadami bezpiecznego programowania oraz ułatwia debugging i zarządzanie błędami w aplikacjach produkcyjnych.

Pytanie 20

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
B. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
C. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
D. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
Konstruktor różni się od zwykłych metod klasy tym, że nosi taką samą nazwę jak klasa i nie zwraca żadnej wartości, nawet `void`. Konstruktor jest wywoływany automatycznie podczas tworzenia obiektu i nie można go wywołać ręcznie jak zwykłą metodę. Jego zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu i przygotowanie go do działania. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Ford"; } }`. W przeciwieństwie do innych metod konstruktor nie wymaga deklaracji typu zwracanego, co jest jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech.

Pytanie 21

Jakie jest podstawowe działanie w ochronie miejsca zdarzenia?

A. Zastosowanie sterylnych materiałów opatrunkowych
B. Zagwarantowanie odpowiedniego oświetlenia
C. Usunięcie niebezpiecznych przedmiotów z otoczenia
D. Zagwarantowanie stabilności ciała rannego
Moim zdaniem, zapewnienie stabilności ciała poszkodowanego jest ważne, ale nie można o tym zapominać, że najpierw powinno się zlikwidować zagrożenia. Jasne, że lepsze oświetlenie miejsca wypadku zwiększa widoczność, ale nie jest to najważniejsze, gdy są wokół niebezpieczne przedmioty. No i jasne, że użycie sterylnych materiałów do opatrunków ma znaczenie, ale w tej sytuacji nie pomaga w usuwaniu zagrożeń wokół.

Pytanie 22

W jaki sposób procesor nawiązuje komunikację z pamięcią podręczną (cache)?

A. Za pomocą systemu przerwań
B. Bezpośrednio, omijając mostki systemowe
C. Używając wyłącznie pamięci RAM
D. Poprzez linie danych w magistrali systemowej
Komunikacja między procesorem a pamięcią podręczną nie odbywa się poprzez system przerwań, ponieważ przerwania są mechanizmem umożliwiającym procesorowi reagowanie na zdarzenia zewnętrzne, a nie transfer danych między pamięcią a procesorem. Przerwania są używane głównie do komunikacji z urządzeniami peryferyjnymi, które informują procesor o konieczności przetworzenia danych, a nie do bezpośredniej interakcji z pamięcią podręczną. Ponadto stwierdzenie, że procesor komunikuje się z pamięcią podręczną, wykorzystując jedynie pamięć RAM, jest błędne, ponieważ pamięć RAM i pamięć podręczna to różne typy pamięci, o różnych szybkościach i funkcjach. Pamięć podręczna jest znacznie szybsza i działa jako pośrednik między procesorem a wolniejszą pamięcią RAM, co oznacza, że procesor nie korzysta z pamięci RAM do komunikacji z pamięcią podręczną. Warto również zaznaczyć, że komunikacja bezpośrednia z pominięciem mostków systemowych jest niepraktyczna i technicznie niemożliwa. Mostki systemowe są niezbędne do zarządzania ruchem danych między różnymi komponentami w architekturze komputerowej, a ich pominięcie mogłoby prowadzić do chaosu w komunikacji oraz znacznie obniżyć wydajność systemu.

Pytanie 23

Jak najlepiej przełożyć oczekiwania klienta na dokumentację techniczną dla programistów?

A. Pomijając szczegółowe wymagania techniczne
B. Tworząc szczegółowy dokument z funkcjami oraz wymaganiami technicznymi
C. Opracowując wizualne makiety bez dokładnych opisów
D. Rozmawiając wyłącznie z zespołem programistów
Sporządzenie szczegółowego dokumentu z funkcjami i wymaganiami technicznymi to najlepszy sposób na przełożenie wymagań klienta na specyfikację techniczną. Dokumentacja techniczna jest podstawą do stworzenia aplikacji zgodnej z oczekiwaniami klienta i pozwala na precyzyjne określenie zakresu prac. Zawiera ona opisy funkcjonalności, diagramy architektury, wymagania dotyczące wydajności oraz harmonogram wdrożenia, co minimalizuje ryzyko błędów i nieporozumień podczas realizacji projektu.

Pytanie 24

Jak wygląda kod uzupełnienia do dwóch dla liczby -5 w formacie binarnym przy użyciu 8 bitów?

A. 10000101
B. 11111101
C. 11111011
D. 00000101
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi, która przedstawia wartość 00000101, jest błędna, ponieważ jest to binarna reprezentacja liczby 5, a nie -5. Kod uzupełnieniowy do dwóch wymaga przedstawienia liczby ujemnej poprzez inwersję bitów i dodanie jedynki. Ta odpowiedź nie ma zastosowania przy obliczaniu liczb ujemnych, stąd jest niewłaściwa. Kolejna odpowiedź, 11111101, również jest nieprawidłowa. W przypadku tej liczby, zainwersowanie bitów liczby 5 dawałoby 11111010, a dodanie 1 do tej wartości prowadziłoby do 11111011, co wskazuje, że ta odpowiedź nie jest zgodna z zasadą uzupełnienia do dwóch. Ostatnia z niepoprawnych odpowiedzi, 10000101, jest również błędna, ponieważ nie odpowiada żadnej z reprezentacji liczby -5. Gdybyśmy spróbowali konwertować ją z powrotem na wartość dziesiętną, otrzymalibyśmy 133, co jest zdecydowanie niepoprawne. Warto zauważyć, że każda z tych niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na brak zrozumienia zasad konwersji liczb ujemnych w systemie binarnym, co jest kluczowe w informatyce i programowaniu, a ich użycie w praktycznych aplikacjach mogłoby prowadzić do poważnych błędów w obliczeniach.

Pytanie 25

Która z wymienionych metod najlepiej chroni komputer przed złośliwym oprogramowaniem?

A. Właściwie zaktualizowany program antywirusowy
B. Cykliczne wykonywanie kopii zapasowych
C. Unikanie używania publicznych sieci Wi-Fi
D. Stosowanie mocnych haseł
Tworzenie kopii zapasowych to niewątpliwie ważny krok w zabezpieczaniu danych, ale pamiętaj, że to nie pomaga w aktywnej ochronie przed wirusami. Możesz oczywiście odzyskać dane po ataku, ale lepiej jest zapobiegać niż leczyć, prawda? Unikanie publicznych sieci Wi-Fi zmniejsza ryzyko przechwycenia danych, ale nie zabezpiecza twojego komputera przed złośliwym oprogramowaniem. Silne hasła, no jasne, są ważne, ale nie zapobiegają przedostawaniu się wirusów do systemu.

Pytanie 26

Teoria wyznaczania celów definiuje właściwie sformułowany cel jako SMART, od pierwszych liter słów: specyficzny, Mierzalny, Ambitny, Realny oraz Terminowy. Wskaź, który cel wymaga wysiłku i stanowi wyzwanie dla pracownika?

A. Mierzalny
B. Terminowy
C. Specyficzny
D. Ambitny
Cel ambitny (Achievable) w kontekście teorii SMART oznacza taki, który wymaga wysiłku i stanowi wyzwanie, ale jednocześnie jest osiągalny. Cele ambitne motywują pracowników do działania i podnoszenia swoich kwalifikacji, co prowadzi do rozwoju zawodowego.

Pytanie 27

Który z faz cyklu życia projektu wiąże się z identyfikacją wymagań użytkownika?

A. Etap planowania
B. Analiza
C. Wdrażanie
D. Przeprowadzanie testów
Planowanie koncentruje się na ustaleniu harmonogramu, budżetu i alokacji zasobów, ale nie obejmuje dogłębnej analizy wymagań użytkownika. Implementacja to faza, w której kod jest tworzony na podstawie wcześniejszych ustaleń, ale nie jest to etap zbierania wymagań. Testowanie odbywa się po implementacji i służy wykrywaniu błędów, a nie definiowaniu oczekiwań użytkownika wobec produktu.

Pytanie 28

Wykorzystując jeden z dwóch zaprezentowanych sposobów inkrementacji w językach z rodziny C lub Java, można zauważyć, że

Ilustracja do pytania
A. wartość zmiennej b będzie wyższa po użyciu drugiego zapisu w porównaniu do pierwszego
B. drugi zapis nie jest zgodny ze składnią, co doprowadzi do błędów kompilacji
C. bez względu na zastosowany sposób, w zmiennej b zawsze uzyskamy ten sam rezultat
D. tylko przy użyciu pierwszego zapisu, zmienna a zostanie zwiększona o 1
W językach programowania z rodziny C (w tym C++ i Java) istnieją dwie formy inkrementacji: preinkrementacja (++x) i postinkrementacja (x++). Preinkrementacja zwiększa wartość zmiennej przed jej użyciem w wyrażeniu, natomiast postinkrementacja zwiększa ją dopiero po zakończeniu aktualnej operacji. Oznacza to, że w przypadku postinkrementacji, wartość zmiennej przed zwiększeniem zostanie użyta w bieżącym wyrażeniu, a dopiero potem następuje jej zwiększenie o 1. Ta subtelna różnica ma istotne znaczenie, zwłaszcza w pętlach i wyrażeniach logicznych, gdzie każda iteracja wpływa na wynik. W praktyce preinkrementacja jest nieco bardziej efektywna, ponieważ nie wymaga przechowywania kopii pierwotnej wartości zmiennej, co przekłada się na minimalnie lepszą wydajność w niektórych przypadkach.

Pytanie 29

Jaką złożoność obliczeniową posiada podany algorytm?

Ilustracja do pytania
A. O(n2)
B. O(n)
C. O(1)
D. O(n log n)
Złożoność obliczeniowa tego algorytmu to O(n). To znaczy, że jak dodajemy więcej elementów, to czas działania algorytmu rośnie w liniowy sposób. To jest całkiem fajne, bo sprawdza się w wielu praktycznych sytuacjach.

Pytanie 30

Wskaż fragment kodu, który stanowi realizację przedstawionego algorytmu w języku C++

Ilustracja do pytania
A. kod 3
B. kod 1
C. kod 4
D. kod 2
Jak się przyjrzysz innym opcjom, można zauważyć sporo problemów, które mogą wprowadzać w błąd przy implementacji algorytmu związanym z schematem blokowym. Opcja Kod 2 stosuje instrukcję if-else, co już jest dużym błędem. W związku z tym operacje dodawania i zwiększania zmiennej `i` wykonają się tylko raz, jeśli początkowy warunek jest spełniony. Z tego wynika brak powtarzalności, co ważne w algorytmach, gdzie trzeba coś robić wielokrotnie, aż warunek będzie spełniony. Z kolei Kod 3 używa pętli for, która lepiej nadaje się do przypadków, gdzie liczba powtórzeń jest znana. Ale tutaj zmienna `i` jest źle umiejscowiona i nie pasuje do logiki algorytmu. Dodatkowo, sama konstrukcja pętli for nie pokazuje, że musimy coś zrobić przynajmniej raz, zanim sprawdzimy warunek. Kod 4 chociaż używa pętli while, to i tak nie spełnia warunku, że operacja musi się wykonać przynajmniej raz przed sprawdzeniem tego warunku. Pętla while najpierw weryfikuje warunek, więc jeśli na początku jest nieprawdziwy, to nie wejdzie w żadną iterację, co jest sprzeczne z logiką algorytmu. Dlatego tylko Kod 1 jest naprawdę zgodny z wymaganiami algorytmu i może być traktowany jako poprawna implementacja według tego schematu.

Pytanie 31

Który z dokumentów stosowanych w metodologii Agile zawiera listę funkcjonalności produktu uporządkowanych według ich ważności?

A. Backlog sprintu
B. Product backlog
C. Harmonogram projektu
D. Diagram Gantta
Backlog sprintu zawiera jedynie zadania przypisane do aktualnego sprintu i jest podzbiorem całego backlogu produktu, co oznacza, że nie zawiera całości funkcjonalności. Diagram Gantta to narzędzie do planowania harmonogramu projektów, ale nie służy do zarządzania wymaganiami czy funkcjonalnościami produktu. Harmonogram projektu określa czas realizacji poszczególnych etapów, ale nie odnosi się do listy funkcji, jakie muszą zostać wdrożone, co jest celem backlogu.

Pytanie 32

Jakie jest podstawowe założenie normalizacji krajowej?

A. Utrudnienie handlu międzynarodowego
B. Zwiększenie ilości regulacji prawnych
C. Wzrost kosztów produkcji
D. Ujednolicenie wymagań technicznych i poprawa bezpieczeństwa
Ujednolicenie wymagań technicznych i poprawa bezpieczeństwa to główne cele normalizacji krajowej. Normalizacja polega na opracowywaniu standardów, które są stosowane w różnych branżach w celu zapewnienia jakości, bezpieczeństwa i kompatybilności produktów oraz usług. Dzięki normalizacji producenci tworzą wyroby zgodne z określonymi normami, co zwiększa ich konkurencyjność na rynku krajowym i międzynarodowym. Wdrożenie jednolitych standardów wpływa także na bezpieczeństwo użytkowników, minimalizując ryzyko awarii lub niezgodności produktów.

Pytanie 33

Jaki komponent środowiska IDE jest niezbędny do tworzenia aplikacji webowych?

A. Narzędzie do tworzenia grafiki
B. Zarządzanie bazami danych
C. Debugger, edytor kodu, integracja z systemem kontroli wersji
D. Emulator urządzeń mobilnych
Debugger, edytor kodu oraz integracja z systemem kontroli wersji to kluczowe elementy środowiska IDE, które umożliwiają efektywną pracę nad aplikacjami webowymi. Debugger pozwala na wykrywanie i naprawianie błędów w czasie rzeczywistym, edytor kodu umożliwia szybkie pisanie i modyfikowanie kodu, a integracja z systemem kontroli wersji (np. Git) pozwala śledzić zmiany i współpracować w zespołach programistycznych. Te narzędzia stanowią podstawę pracy każdego dewelopera webowego.

Pytanie 34

Która z wymienionych właściwości odnosi się do klasy pochodnej?

A. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
B. Nie ma możliwości dodawania nowych metod
C. Nie może być zastosowana w strukturze dziedziczenia
D. Dziedziczy atrybuty i metody z klasy bazowej
Stwierdzenie, że klasa pochodna nie może dodawać nowych metod, jest błędne – klasy pochodne mogą dodawać nowe metody, które rozszerzają funkcjonalność klasy bazowej. Automatyczne usuwanie klasy po zakończeniu programu dotyczy obiektów klasy, a nie samej klasy – za usuwanie obiektów odpowiada destruktor. Klasa, która nie może być używana w hierarchii dziedziczenia, to klasa oznaczona jako 'final' (w C++) lub 'sealed' (w C#), ale standardowe klasy pochodne nie mają tego ograniczenia, chyba że zostanie to jawnie zadeklarowane.

Pytanie 35

W jakim języku został stworzony framework Angular?

A. Postscript
B. C#
C. PHP
D. Typescript
Angular został napisany w TypeScript, który jest nadzbiorem JavaScriptu i wprowadza statyczne typowanie. TypeScript pozwala na lepszą organizację kodu, co czyni Angular bardziej stabilnym i efektywnym narzędziem do tworzenia aplikacji webowych.

Pytanie 36

Jakie elementy powinny być uwzględnione w dokumentacji testowej aplikacji?

A. Opis procedur testowych oraz rezultaty wykonanych testów
B. Harmonogram wdrożenia aplikacji
C. Specyfikacje techniczne serwera
D. Zalecenia dotyczące optymalizacji kodu
Opis procedur testowych i wyników przeprowadzonych testów to kluczowy element dokumentacji testów aplikacji. Tego rodzaju dokumentacja obejmuje szczegółowe instrukcje dotyczące metod testowania, użytych narzędzi oraz kroków niezbędnych do przeprowadzenia testów jednostkowych, integracyjnych i systemowych. W dokumentacji znajdują się również raporty z wynikami testów, które wskazują, czy aplikacja działa zgodnie z wymaganiami oraz jakie błędy zostały wykryte. Testy pozwalają na wczesne wychwycenie problemów i eliminację błędów przed wdrożeniem aplikacji na produkcję, co znacząco zwiększa jakość oprogramowania. Dokumentacja testowa jest także nieocenionym źródłem informacji dla zespołów QA (Quality Assurance), umożliwiając śledzenie historii testów i zapewnienie, że wszystkie elementy aplikacji zostały przetestowane zgodnie z procedurami.

Pytanie 37

Który z wymienionych elementów stanowi przykład zbiorowej ochrony?

A. Zatyczki do uszu
B. Kask ochronny
C. Ekran akustyczny
D. Okulary ochronne
Ekran akustyczny to przykład środka ochrony zbiorowej, który redukuje poziom hałasu w miejscu pracy, chroniąc większą grupę pracowników jednocześnie. Środki ochrony zbiorowej mają na celu eliminowanie zagrożeń u źródła i zabezpieczanie całego środowiska pracy, a nie pojedynczych osób. Ekrany akustyczne są często stosowane w zakładach produkcyjnych, gdzie hałas maszyn może przekraczać dopuszczalne normy. Dzięki nim można zmniejszyć poziom hałasu i poprawić komfort pracy, bez konieczności wyposażania każdego pracownika w ochronniki słuchu. Środki ochrony zbiorowej są bardziej efektywne w długoterminowej perspektywie, ponieważ zmniejszają ryzyko dla wszystkich pracowników na danym stanowisku.

Pytanie 38

Jakie są różnice między dialogiem modalnym a niemodalnym?

A. Dialog modalny jest ograniczony wyłącznie do aplikacji konsolowych
B. Dialog modalny umożliwia interakcję z innymi oknami aplikacji, a dialog niemodalny tego nie pozwala
C. Dialog modalny wymaga zamknięcia, aby powrócić do głównego okna aplikacji, natomiast dialog niemodalny tego nie wymaga
D. Dialog modalny działa w tle, podczas gdy dialog niemodalny jest zawsze wyświetlany na pierwszym planie
Stwierdzenie, że dialog modalny działa w tle, jest błędne – dialog modalny jest zawsze na pierwszym planie i blokuje interakcję z innymi oknami aplikacji. Niemodalny dialog to ten, który działa w tle i nie wymaga natychmiastowej reakcji użytkownika. Określenie, że dialog modalny pozwala na interakcję z innymi oknami aplikacji, to nieporozumienie – to właśnie dialog niemodalny umożliwia taką interakcję. Stwierdzenie, że dialog modalny jest ograniczony tylko do aplikacji konsolowych, jest błędne – dialogi modalne są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i graficznych, a nie w aplikacjach konsolowych, gdzie interakcja odbywa się głównie za pomocą tekstu.

Pytanie 39

Jaki tekst zostanie wyświetlony po uruchomieniu jednego z poniższych fragmentów kodu?

Ilustracja do pytania
A. 4
B. {2+2}
C. {4}
D. {{2+2}}
Kod zwraca liczbę 4, ponieważ {2+2} jest interpretowane jako wyrażenie matematyczne, a nie ciąg znaków. W frameworkach React czy Angular operacje matematyczne wykonywane są automatycznie w miejscach, gdzie oczekiwany jest wynik obliczenia.

Pytanie 40

Który z wymienionych frameworków służy do budowy aplikacji webowych w C#?

A. Angular
B. Django
C. React.js
D. ASP.NET Core
ASP.NET Core to nowoczesny, wydajny i skalowalny framework opracowany przez Microsoft, który jest przeznaczony do budowy aplikacji webowych w języku C#. ASP.NET Core umożliwia tworzenie dynamicznych stron internetowych, API oraz aplikacji mikroserwisowych. Jego modularność i wsparcie dla kontenerów (Docker) oraz chmury sprawiają, że jest to jeden z najczęściej wybieranych frameworków w środowiskach enterprise. ASP.NET Core obsługuje zarówno aplikacje serwerowe, jak i aplikacje klient-serwer, a dzięki technologii Razor Pages i Blazor pozwala na budowanie aplikacji, w których logika biznesowa jest ściśle zintegrowana z warstwą prezentacji. Dodatkowo ASP.NET Core oferuje wbudowane mechanizmy do zarządzania tożsamością użytkowników, autoryzacji i autentykacji, co czyni go doskonałym wyborem do tworzenia aplikacji biznesowych oraz korporacyjnych.