Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 18:59
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 19:14

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie zabezpieczyć dane na komputerze?

A. Systematycznie aktualizować oprogramowanie i wykonywać kopie zapasowe
B. Nie używać kopii zapasowych
C. Przechowywać dane na niezabezpieczonych nośnikach przenośnych
D. Dzielić się hasłami do plików z współpracownikami
Regularne aktualizowanie oprogramowania oraz tworzenie kopii zapasowych to kluczowe działania zapewniające bezpieczeństwo danych na komputerze. Aktualizacje łatają luki w zabezpieczeniach i eliminują błędy, które mogą zostać wykorzystane przez hakerów. Kopie zapasowe chronią dane przed utratą spowodowaną awarią sprzętu, atakiem ransomware lub przypadkowym usunięciem. Najlepszą praktyką jest przechowywanie kopii zapasowych w różnych miejscach – lokalnie i w chmurze – co dodatkowo zwiększa poziom zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi sytuacjami.

Pytanie 2

Jakie środowisko jest natywne do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#?

A. PyCharm
B. NetBeans
C. Eclipse
D. MS Visual Studio
MS Visual Studio to środowisko natywne do programowania aplikacji desktopowych w języku C#. To jedno z najczęściej używanych IDE do programowania w ekosystemie Microsoftu, oferujące wsparcie dla debugowania, projektowania interfejsu użytkownika i integracji z .NET. Visual Studio posiada również zaawansowane narzędzia do refaktoryzacji kodu, analizy oraz tworzenia aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 3

Jakie obliczenia można wykonać za pomocą poniższego algorytmu, który operuje na dodatnich liczbach całkowitych?

Ilustracja do pytania
A. sumę cyfr wprowadzonej liczby
B. sumę wprowadzonych liczb
C. liczbę cyfr w wprowadzonej liczbie
D. największy wspólny dzielnik wprowadzonej liczby
Sumowanie cyfr wymaga dodatkowej operacji dodawania reszt z dzielenia przez 10, czego ten algorytm nie wykonuje. Największy wspólny dzielnik oblicza się zupełnie innymi metodami, np. algorytmem Euklidesa. Sumowanie wczytanych liczb odnosi się do iteracyjnego dodawania kolejnych wartości, co nie jest częścią przedstawionego algorytmu.

Pytanie 4

Które z wymienionych sformułowań najlepiej definiuje oprogramowanie typu ransomware?

A. Złośliwe aplikacje wyświetlające reklamy
B. Oprogramowanie stosowane do realizacji ataków DDoS
C. Oprogramowanie uniemożliwiające dostęp do danych w celu wymuszenia zapłaty
D. Programy zbierające prywatne dane bez zgody użytkownika
Oprogramowanie typu ransomware to rodzaj złośliwego oprogramowania, które ma na celu zablokowanie dostępu do danych użytkownika, a następnie wymuszenie okupu w zamian za ich przywrócenie. Ransomware działa na zasadzie szyfrowania plików na zainfekowanym urządzeniu, co uniemożliwia użytkownikowi korzystanie z danych. Po dokonaniu szyfrowania, ofiara otrzymuje wiadomość z żądaniem okupu, zazwyczaj w kryptowalutach, które mają na celu anonimowość transakcji. Przykłady ransomware to oprogramowanie takie jak WannaCry oraz Petya, które spowodowały globalne ataki, skutkując znacznymi stratami finansowymi dla wielu organizacji. Zgodnie z definicjami i standardami, takimi jak NIST (National Institute of Standards and Technology), ransomware jest klasyfikowane jako jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji. Warto również zauważyć, że ransomware rozwija się, a jego twórcy stosują różne techniki, aby zwiększyć skuteczność ataków, takie jak wykorzystywanie luk w oprogramowaniu oraz phishing, aby zainfekować systemy użytkowników.

Pytanie 5

Jakie rezultaty pojawią się po uruchomieniu poniższego kodu napisanego w języku C++?

Ilustracja do pytania
A. Pochodna. Pochodna.
B. Bazowa. Pochodna.
C. Bazowa. Bazowa.
D. Pochodna. Bazowa.
Kod wyświetla 'Pochodna. Pochodna.', co wskazuje, że metody klasy pochodnej przejęły kontrolę nad tymi z klasy bazowej. To fajny przykład polimorfizmu, jaki mamy w C++. Tutaj metoda w klasie pochodnej jest lepsza od metody w klasie bazowej. To, jakie wywołanie się wykona, zależy od konkretnego obiektu, a nie od tego, jaką metodę zdefiniowaliśmy w klasie bazowej.

Pytanie 6

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
B. Automatycznie wywołać funkcję throw
C. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
D. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
Aby zdefiniować własny wyjątek w języku C++, należy stworzyć klasę dziedziczącą po standardowej klasie 'std::exception' lub jednej z jej pochodnych. Klasa ta może zawierać własne metody i pola, dostosowując obsługę błędów do specyficznych potrzeb aplikacji. Dziedziczenie z 'std::exception' umożliwia korzystanie z funkcji takich jak 'what()', która zwraca opis błędu. Dzięki temu programista może precyzyjnie określić typ i przyczynę wyjątku, co prowadzi do bardziej czytelnego i łatwiejszego w utrzymaniu kodu. Tworzenie własnych wyjątków jest szczególnie przydatne w dużych projektach, gdzie występuje potrzeba kategoryzacji i obsługi różnych typów błędów w zależności od ich źródła.

Pytanie 7

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE?

A. RAD nie oferuje żadnych narzędzi do debugowania
B. RAD pozwala na szybkie tworzenie prototypów i rozwijanie aplikacji przy minimalnej ilości kodu
C. RAD funkcjonuje tylko w systemach operacyjnych Linux
D. RAD koncentruje się tylko na testowaniu programów
RAD (Rapid Application Development) to metodologia tworzenia oprogramowania, która kładzie nacisk na szybkie prototypowanie i iteracyjne podejście do rozwoju aplikacji, minimalizując czas poświęcany na pisanie kodu od podstaw. Kluczowym aspektem RAD jest możliwość szybkiego dostosowywania aplikacji do zmieniających się wymagań biznesowych oraz ciągła interakcja z klientem. Narzędzia RAD, takie jak Visual Studio, Delphi czy OutSystems, pozwalają na budowanie aplikacji przy użyciu graficznych interfejsów, gotowych komponentów i automatycznego generowania kodu, co znacząco skraca czas wprowadzenia produktu na rynek. RAD doskonale sprawdza się w przypadku projektów o krótkim cyklu życia i wymagających szybkich zmian.

Pytanie 8

Jaką instrukcję należy wykorzystać do poprawnej deklaracji zmiennej typu string w C++?

A. int name = "Jan"
B. float name = "Jan"
C. string name = "Jan"
D. bool name = "Jan"
Ta deklaracja 'string name = "Jan"' to naprawdę dobry sposób na zdefiniowanie zmiennej łańcuchowej w C++. Wiesz, 'string' to typ danych, 'name' to nazwa tej zmiennej, a 'Jan' to wartość, która jest jej przypisana. Typ 'string' jest częścią biblioteki <string> i daje nam wiele możliwości, gdy pracujemy z tekstem. Możemy łączyć, porównywać i modyfikować różne łańcuchy znaków bez większego problemu. To jest mega ważne w aplikacjach, które mają do czynienia z danymi tekstowymi, interfejsami użytkownika czy analizą danych, które wprowadzamy.

Pytanie 9

Kod funkcji "wykonaj()" przedstawiony powyżej weryfikuje, czy

Ilustracja do pytania
A. w tablicy liczb całkowitych znajdują się jedynie wartości 4, 15, -2, 9, 202
B. konkretny element (argument) jest obecny w tablicy liczb całkowitych
C. konkretny element (argument) przypada w zakresie od 0 do 4
D. wszystkie elementy w tablicy odpowiadają wartości konkretnego elementu (argument)
Funkcja 'wykonaj()' sprawdza, czy określony element (argument) znajduje się w tablicy zawierającej liczby całkowite. Algorytm przeszukuje tablicę iteracyjnie, porównując element wejściowy z każdym elementem tablicy, co pozwala na efektywne odnalezienie wartości, jeśli istnieje.

Pytanie 10

Jak zostanie przedstawiony poniższy kod XAML?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 4
B. Rysunek 1
C. Rysunek 2
D. Rysunek 3
W przedstawionym kodzie XAML widoczna jest struktura składająca się z kilku elementów UI ułożonych w pionowym StackLayout co skutkuje wyświetleniem ich w pionowej kolejności. Pierwszym elementem jest Entry z placeholderem Imię a kolejnym Entry z placeholderem Nazwisko co determinuje obecność dwóch pól tekstowych tak jak w Rysunku 4. Następnie w kodzie znajduje się poziomy StackLayout z etykietą Zgoda RODO i przełącznikiem ustawionym na wartość true co oznacza że przełącznik jest domyślnie włączony. To również odpowiada widokowi na Rysunku 4. Kolejny element to Slider z ustawionymi kolorami MinimumTrackColor i MaximumTrackColor co pozwala na zmianę koloru paska suwaka co również jest widoczne w Rysunku 4. Na końcu znajduje się Button z tekstem Zapisz i jest to jedyny przycisk w całym układzie co także zgadza się z Rysunkiem 4. Rozumienie kodu XAML i jego renderowania jest kluczowe w tworzeniu aplikacji mobilnych ponieważ pozwala na precyzyjne określenie wyglądu i funkcjonalności interfejsu użytkownika i jest zgodne z najlepszymi praktykami w projektowaniu UI.

Pytanie 11

Wykorzystując React.js oraz Angular, stworzono funkcjonalnie równoważne kody źródłowe. Aby móc w metodzie handleSubmit pokazać zawartość kontrolki input w miejscu oznaczonym ???, należy odwołać się do atrybutu o nazwie

Ilustracja do pytania
A. nazwa1
B. nazwa2
C. nazwa4
D. nazwa3
Aby wyświetlić zawartość kontrolki input w metodzie handleSubmit, należy odwołać się do atrybutu nazwa1. W React.js przypisanie referencji do elementu za pomocą ref lub state umożliwia dostęp do wartości tego elementu.

Pytanie 12

Zaznaczone elementy w przedstawionych obramowaniach mają na celu

Ilustracja do pytania
A. uzyskanie nazwy obiektu obrazującego okno aplikacji
B. zapisanie tytułu okna do obiektu Tekst
C. przypisanie nazwy obiektu obrazującego okno aplikacji
D. ustawienie tytułu okna na "Tekst"
Elementy w ramkach ustawiają tytuł okna na 'Tekst'. Jest to operacja zmiany właściwości okna, która pozwala użytkownikowi na dostosowanie tytułu wyświetlanego na pasku aplikacji.

Pytanie 13

Jaki framework jest powszechnie wykorzystywany do rozwijania aplikacji desktopowych w języku C++?

A. Node.js
B. Qt
C. WPF
D. Flutter
Node.js to środowisko uruchomieniowe dla języka JavaScript, przeznaczone do tworzenia aplikacji serwerowych i skryptów backendowych, a nie aplikacji desktopowych. WPF (Windows Presentation Foundation) jest frameworkiem dla języka C#, a nie C++. Flutter to framework stworzony przez Google, który służy do budowy aplikacji mobilnych i webowych, wykorzystując język Dart, co sprawia, że nie jest narzędziem pierwszego wyboru dla programistów C++.

Pytanie 14

Który z wymienionych procesów NIE jest częścią etapu kompilacji?

A. Weryfikacja błędów składniowych
B. Analiza działania programu w czasie rzeczywistym
C. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy
D. Optymalizacja kodu
Optymalizacja kodu to integralna część kompilacji, mająca na celu zwiększenie wydajności programu poprzez usunięcie zbędnych instrukcji i usprawnienie algorytmów. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy jest głównym zadaniem kompilatora, który generuje plik wykonywalny. Weryfikacja błędów składniowych jest jednym z pierwszych etapów kompilacji, mającym na celu upewnienie się, że kod jest poprawny pod względem składni, zanim zostanie przekształcony na kod maszynowy.

Pytanie 15

Jaki środek ochronny najlepiej chroni przed hałasem w biurze?

A. Lampy biurowe o niskim poziomie natężenia światła
B. Mata antypoślizgowa
C. Panele akustyczne wygłuszające
D. Okna zamknięte
Wygłuszające panele akustyczne to jedno z najlepszych rozwiązań w celu ograniczenia hałasu w biurach i innych miejscach pracy. Panele te redukują odbicia dźwięku i zmniejszają natężenie hałasu, co przekłada się na poprawę koncentracji oraz zmniejszenie zmęczenia i stresu. W biurach typu open space panele akustyczne znacząco poprawiają komfort pracy, umożliwiając prowadzenie rozmów bez nadmiernego zakłócania pracy innych osób. Dodatkowo, wygłuszenie pomaga w ochronie zdrowia pracowników, redukując ryzyko utraty słuchu w miejscach, gdzie występuje wysoki poziom hałasu. Odpowiednie rozmieszczenie paneli pozwala także na lepsze zarządzanie akustyką całego pomieszczenia.

Pytanie 16

Programista pragnie wybrać algorytm, który najszybciej przetwarza dane w jego aplikacji. Na podstawie złożoności obliczeniowej przedstawionej w tabeli, należy wskazać algorytm numer

Ilustracja do pytania
A. 2 lub 3
B. 1 lub 5
C. 4
D. 3
Algorytm numer 4 w tabeli złożoności obliczeniowej działa najszybciej, co wynika z jego niskiej złożoności czasowej. Algorytmy o niższej złożoności są bardziej efektywne przy dużych zbiorach danych.

Pytanie 17

Który z wymienionych elementów UI w aplikacjach mobilnych jest odpowiedzialny za przechodzenie pomiędzy ekranami?

A. Navigation Drawer
B. ListView
C. Przycisk
D. Pasek narzędziowy
Navigation Drawer to jeden z najczęściej stosowanych komponentów interfejsu użytkownika w aplikacjach mobilnych na platformie Android. Pozwala na stworzenie bocznego menu nawigacyjnego, które użytkownik może wysunąć z lewej (lub rzadziej z prawej) krawędzi ekranu. Drawer umożliwia szybki dostęp do różnych sekcji aplikacji, co poprawia nawigację i organizację interfejsu. Navigation Drawer jest szeroko wykorzystywany w aplikacjach mobilnych takich jak Gmail, YouTube czy Google Maps, ponieważ zapewnia przejrzysty i intuicyjny sposób poruszania się po aplikacji, zachowując minimalistyczny wygląd interfejsu. Dzięki niemu użytkownik ma dostęp do wielu opcji bez konieczności zaśmiecania głównego ekranu aplikacji przyciskami nawigacyjnymi. W Android Studio Navigation Drawer można zaimplementować poprzez gotowe szablony lub za pomocą komponentu DrawerLayout.

Pytanie 18

Jaką funkcję pełnią okna dialogowe niemodalne?

A. zarządzania ustawieniami aplikacji, jako okno, które pozostaje widoczne na ekranie przez cały czas trwania aplikacji
B. wstrzymywania działania aplikacji w czasie wprowadzania oraz zatwierdzania danych
C. prezentowania komunikatów, które wymagają potwierdzenia, aby kontynuować działanie aplikacji
D. zarządzania stanem aplikacji za pomocą systemów menu
Okna dialogowe niemodalne umożliwiają interakcję z innymi elementami aplikacji nawet wtedy, gdy są otwarte. Są często wykorzystywane w ustawieniach aplikacji, pozwalając użytkownikowi na wprowadzanie zmian i jednoczesne korzystanie z innych funkcji programu.

Pytanie 19

Który z wymienionych składników charakteryzuje się typowym wystąpieniem w diagramie Gantta?

A. Oś czasu oraz przedziały czasowe dla zadań
B. Wykaz użytkowników w systemie
C. Wykaz błędów w projekcie
D. Model relacji pomiędzy tabelami w bazie danych
Diagram Gantta zawiera oś czasu i zakresy czasowe dla zadań, co pozwala na wizualizację całego harmonogramu projektu. Każde zadanie jest reprezentowane jako pasek na wykresie, którego długość odzwierciedla czas trwania zadania. Diagram ten jest szczególnie pomocny w zarządzaniu złożonymi projektami, gdzie istnieje wiele współzależnych zadań. Dzięki diagramowi Gantta można łatwo określić, które zadania są krytyczne dla terminowego zakończenia projektu oraz jakie są dostępne bufory czasowe. Jest to jedno z najczęściej używanych narzędzi w zarządzaniu projektami.

Pytanie 20

Algorytmy, które są wykorzystywane do rozwiązywania problemów przybliżonych lub takich, które nie mogą być opisane za pomocą algorytmu dokładnego, na przykład w prognozowaniu pogody czy identyfikacji nowych wirusów komputerowych, to algorytmy.

A. iteracyjne
B. heurystyczne
C. liniowe
D. rekurencyjne
Algorytmy liniowe, iteracyjne i rekurencyjne, choć użyteczne w wielu kontekstach, nie są optymalnym rozwiązaniem dla problemów, które nie mogą być opisane klasycznymi algorytmami dokładnymi. Algorytmy liniowe działają na zasadzie sekwencyjnego przetwarzania danych, co sprawia, że są niewystarczające w kontekście złożonych problemów, takich jak przewidywanie pogody, gdzie musimy uwzględnić wiele zmiennych i ich interakcje. Algorytmy iteracyjne często polegają na powtarzaniu tego samego procesu wielokrotnie, co może prowadzić do nieefektywności w sytuacjach, gdy celem jest szybkie osiągnięcie rozwiązania agnosticznym podejściem. Z kolei algorytmy rekurencyjne, mimo swojej elegancji w rozwiązywaniu złożonych problemów przez podział na mniejsze jednostki, również nie radzą sobie z problemami, gdzie nie można precyzyjnie określić, w jaki sposób podzielić problem na mniejsze części. W takich przypadkach algorytmy heurystyczne wprowadzają elastyczność i są bardziej odpowiednie, gdyż pozwalają na eksplorację rozwiązań bazujących na intuicji i doświadczeniu, co jest kluczowe w dziedzinach takich jak rozpoznawanie wirusów komputerowych, gdzie nieznane wzorce mogą wymagać kreatywnego podejścia do analizy.

Pytanie 21

Który z wymienionych algorytmów sortowania jest najskuteczniejszy w przypadku dużych zbiorów danych w przeważającej liczbie sytuacji?

A. Sortowanie szybkie (QuickSort)
B. Sortowanie przez zliczanie
C. Sortowanie przez wstawianie
D. Sortowanie bąbelkowe
QuickSort to algorytm sortowania, który jest najbardziej efektywny dla dużych zbiorów danych, osiągając średnią złożoność obliczeniową O(n log n). Wykorzystuje strategię 'dziel i zwyciężaj', co pozwala na szybkie podzielenie tablicy na mniejsze części wokół elementu zwanego pivotem. Dzięki temu QuickSort jest wyjątkowo szybki, nawet w przypadku dużych i losowo rozłożonych zbiorów danych. Jego zaletą jest niskie zużycie pamięci oraz możliwość sortowania w miejscu (in-place), co oznacza, że nie wymaga dodatkowej przestrzeni poza rekurencyjnym stosowaniem wywołań. Algorytm ten jest szeroko stosowany w aplikacjach bazodanowych, systemach operacyjnych i analizie danych.

Pytanie 22

Po wykonaniu podanego kodu na konsoli wyświetli się liczba

Ilustracja do pytania
A. 73
B. 0
C. 115
D. 108
Kod generuje liczbę 115 w konsoli, co jest wynikiem przetwarzania wartości ASCII znaków lub obliczeń matematycznych na poziomie bajtów. W języku C++ konwersja i manipulowanie wartościami liczbowymi często obejmuje użycie operacji na typach całkowitych oraz zmiennych pomocniczych, co umożliwia precyzyjne zarządzanie wynikiem wyjściowym.

Pytanie 23

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
B. Plik graficzny
C. Nagłówek HTTP
D. Tabela w bazie danych
Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika są kluczowym elementem dynamicznego formularza logowania. Umożliwiają one użytkownikowi wprowadzenie informacji, takich jak nazwa użytkownika i hasło, co jest niezbędne do uwierzytelnienia w systemie. Formularze HTML wykorzystują tagi <input> do tworzenia pól tekstowych, a ich interakcja z użytkownikiem może być wspierana przez JavaScript lub inne technologie frontendowe, które walidują dane i zapewniają bezpieczeństwo procesu logowania. Pola tekstowe mogą być wzbogacone o atrybuty, takie jak 'required', 'pattern' czy 'type', które dodatkowo zabezpieczają formularz i ułatwiają użytkownikowi poprawne wypełnienie danych.

Pytanie 24

Który z wymienionych programów jest przeznaczony do zarządzania projektami przy pomocy tablic kanban?

A. Photoshop
B. Jira
C. Word
D. Trello
Trello to narzędzie do zarządzania projektami, które wykorzystuje tablice kanban do organizacji i monitorowania zadań. Użytkownicy mogą tworzyć karty reprezentujące poszczególne zadania, które następnie są przenoszone między kolumnami odzwierciedlającymi etapy realizacji. Dzięki swojej prostocie i intuicyjności Trello jest szeroko stosowane zarówno w małych zespołach, jak i dużych organizacjach. Umożliwia efektywne zarządzanie projektami, planowanie sprintów oraz monitorowanie bieżącego statusu prac. Tablice kanban pomagają wizualizować przepływ pracy, co ułatwia identyfikację wąskich gardeł i zarządzanie priorytetami.

Pytanie 25

W jakiej sytuacji należy umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji bocznej?

A. w przypadku urazu pleców, gdy osoba jest przytomna
B. gdy wystąpi uszkodzenie kręgosłupa
C. w sytuacji omdlenia i braku tętna
D. gdy osoba omdleje, ale oddycha
Osobę po omdleniu, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej. Taka pozycja zapobiega zadławieniu i zapewnia drożność dróg oddechowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa poszkodowanego.

Pytanie 26

Jakie kwestie związane z percepcją są uwzględnione w rekomendacjach standardu WCAG 2.0?

A. zapewnienia odpowiedniego czasu na zapoznanie się i przetworzenie informacji
B. umożliwienia interakcji między elementami użytkownika za pomocą klawiatury
C. jasności i dokładności w dostarczonych treściach na stronie
D. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
Rekomendacje WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na zapewnieniu dostępności treści dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności percepcyjnych. Obejmuje to m.in. dostarczanie tekstów alternatywnych dla obrazów, odpowiednie kontrasty i możliwość odczytu treści przez czytniki ekranowe. Percepcja jest jednym z kluczowych filarów dostępności i jej odpowiednie wdrożenie znacząco zwiększa użyteczność aplikacji i stron internetowych.

Pytanie 27

Która z wymienionych zasad odnosi się do zachowania prywatności w sieci?

A. Przechowywanie haseł w wiadomościach e-mail
B. Publikowanie danych osobowych na otwartych platformach
C. Stosowanie pseudonimów zamiast rzeczywistych imion na mediach społecznościowych
D. Umieszczanie wszystkich zdjęć na platformach społecznościowych
Używanie pseudonimów zamiast prawdziwych imion na portalach społecznościowych jest jedną z podstawowych zasad ochrony prywatności w internecie. Dzięki temu ograniczasz możliwość identyfikacji i śledzenia Twojej aktywności przez osoby trzecie. Pseudonimy minimalizują ryzyko kradzieży tożsamości i redukują ilość danych osobowych dostępnych publicznie. To działanie jest szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, chroniąc ich przed cyberprzemocą i innymi zagrożeniami. W wielu serwisach można także dostosować ustawienia prywatności, ukrywając profil przed osobami spoza listy znajomych.

Pytanie 28

Na ilustracji pokazany jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy warunek n&lt;7 będzie badany?

Ilustracja do pytania
A. 5
B. 6
C. 8
D. 7
Wybór innej odpowiedzi niż 4 wskazuje na nieprawidłowe rozumienie mechanizmu działania pętli z warunkiem końcowym Problem może tkwić w błędnym założeniu dotyczącym liczby iteracji które ma miejsce gdy nie uwzględnia się początkowej wartości n Wynik 8 mógłby wynikać z mylnego założenia że pętla sprawdza warunek również po zakończeniu gdy n wynosi 7 co jest nieprawidłowe Ponadto wybór 5 może sugerować że zrozumienie zakresu wartości n jest niepełne ponieważ pomija się pierwszą iterację gdy n równa się 1 Odpowiedź 7 mogłaby wynikać z błędnego przeliczania liczby iteracji lub niepoprawnego przeanalizowania działania inkrementacji w algorytmie Ważne jest aby zrozumieć że warunek n mniejsze od 7 jest sprawdzany na początku każdej iteracji pętli i gdy n osiąga wartość 7 pętla nie wykonuje się ponownie Zrozumienie tego mechanizmu jest kluczowe do poprawnego projektowania algorytmów i unikania typowych błędów logicznych które mogą prowadzić do nieefektywności kodu oraz trudności w jego debugowaniu i utrzymaniu Praktykując analizę schematów blokowych i algorytmów warto zwrócić uwagę na działanie warunków i ich wpływ na przebieg pętli co ma szerokie zastosowanie zarówno w programowaniu jak i w analizie danych oraz automatyzacji procesów

Pytanie 29

Klasa Mieszkaniec zawiera atrybuty: imie, nazwisko, ulica, nrDomu, rokUrodzenia. W tej klasie umieszczono opisane poniżej konstruktory (zapisano jedynie typy argumentów). Do tworzenia obiektu za pomocą konstruktora kopiującego wykorzystany będzie konstruktor określony w punkcie

Ilustracja do pytania
A. 4
B. 2
C. 3
D. 1
Konstruktor kopiujący to taka fajna metoda, która pozwala nam stworzyć nowy obiekt, będący kopią innego obiektu tej samej klasy. To naprawdę ważny element w programowaniu obiektowym, bo dzięki niemu możemy tworzyć nowe instancje bez konieczności ręcznego wpisywania wartości pól. Taki konstruktor kopiujący dba o to, żeby dane były spójne i integralne, co jest super istotne, zwłaszcza przy obiektach, które mają wskaźniki lub potrzebują dynamicznie przydzielanej pamięci.

Pytanie 30

Który z wymienionych kroków wchodzi w skład testowania aplikacji?

A. Debugowanie kodu w celu znalezienia błędów
B. Opracowywanie interfejsu graficznego
C. Kompilowanie aplikacji
D. Projektowanie bazy danych
Debugowanie kodu w celu znalezienia błędów to jeden z kluczowych etapów testowania aplikacji. Proces ten polega na uruchamianiu programu w trybie debugowania, co pozwala na śledzenie jego działania linijka po linijce i identyfikowanie miejsc, w których występują błędy. Debugowanie umożliwia analizowanie wartości zmiennych, śledzenie przepływu programu i wykrywanie nieoczekiwanych zachowań, co jest niezbędne do usunięcia błędów i poprawy wydajności aplikacji. Narzędzia do debugowania, takie jak Visual Studio, PyCharm czy Chrome DevTools, pozwalają na dokładne testowanie kodu na różnych etapach jego rozwoju, co znacząco skraca czas naprawy błędów i zwiększa jakość oprogramowania.

Pytanie 31

Jakie jest główne zadanie debuggera w środowisku programowania?

A. Tworzenie kodu źródłowego
B. Kompilowanie kodu źródłowego
C. Analiza i usuwanie błędów w kodzie
D. Generowanie plików wykonywalnych
Debugger to narzędzie programistyczne służące do analizy i usuwania błędów w kodzie źródłowym. Pozwala na krokowe wykonywanie programu, śledzenie wartości zmiennych i identyfikowanie miejsc, w których występują błędy logiczne lub składniowe. Debugger umożliwia zatrzymanie wykonania programu w dowolnym miejscu, ustawienie tzw. breakpointów (punktów przerwania) i monitorowanie przepływu sterowania. Dzięki temu programista może dokładnie przeanalizować, dlaczego program nie działa zgodnie z oczekiwaniami i szybko znaleźć przyczynę problemu. Debuggery są dostępne w większości zintegrowanych środowisk programistycznych (IDE), takich jak Visual Studio, PyCharm czy IntelliJ IDEA.

Pytanie 32

Podaj wspólną cechę wszystkich kontrolek umieszczonych w ramce

Ilustracja do pytania
A. są w nich ustawione te same wartości domyślne
B. mają identyczny kolor czcionki
C. mają tło w tym samym kolorze
D. wszystkie są widoczne
Wszystkie kontrolki w ramce mają tło tego samego koloru. Jest to kluczowy aspekt projektowania interfejsu użytkownika, który zapewnia spójność wizualną i ułatwia nawigację.

Pytanie 33

Wykorzystanie typu DECIMAL w MySQL wymaga wcześniejszego określenia długości (liczby cyfr) przed oraz po przecinku. Jak należy to zapisać?

A. logiczny
B. łańcuchowy
C. stałoprzecinkowy
D. zmiennoprzecinkowy
Typ DECIMAL w języku MySQL jest używany do przechowywania liczb dziesiętnych z określoną precyzją. Przy definiowaniu tego typu danych wymagane jest określenie dwóch głównych parametrów: długości całkowitej liczby, czyli liczby cyfr przed przecinkiem, oraz długości części dziesiętnej, czyli liczby cyfr po przecinku. Taki zapis ma postać DECIMAL(M, D), gdzie M to maksymalna liczba cyfr, a D to liczba cyfr po przecinku. Przykład zastosowania to: DECIMAL(10, 2), co oznacza, że liczba może mieć maksymalnie 10 cyfr, z czego 2 cyfry będą po przecinku. Typ DECIMAL jest szczególnie przydatny w aplikacjach finansowych, gdzie precyzja obliczeń jest kluczowa, aby uniknąć błędów zaokrągleń, które mogą występować w przypadku typów zmiennoprzecinkowych. Standardy dotyczące typów danych w SQL, takie jak SQL:2008, również uznają znaczenie precyzyjnych reprezentacji liczbowych, co sprawia, że DECIMAL jest preferowany w wielu zastosowaniach. Warto dodać, że MySQL pozwala na elastyczność w definiowaniu długości, co umożliwia optymalne dostosowanie do specyficznych wymagań aplikacji.

Pytanie 34

Na ilustracji pokazano fragment emulacji iOS z elementem kontrolnym. Który fragment kodu XAML opisuje ten element?

Ilustracja do pytania
A. <Switch IsToggled= "true" />
B. <Slider Maximum= "255" />
C. <Entry IsPassword= "true" />
D. <Stepper Increment= "1" />
Kontrolka <Switch IsToggled= "true" /> w XAML to taki przełącznik. Ma dwa stany: włączony (true) i wyłączony (false). Można to porównać do zwykłego włącznika, tylko że w aplikacjach. Fajnie się z tego korzysta, bo pozwala szybko zmieniać ustawienia, nie trzeba nic więcej wpisywać. To jest dosyć intuicyjne dla użytkowników, więc można nim łatwo zarządzać funkcjami aplikacji.

Pytanie 35

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do definiowania zmiennych globalnych
B. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
C. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
D. Do optymalizacji wydajności kodu
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 36

Zaproponowany fragment kodu w języku Java wypełnia tablicę elementami:

Ilustracja do pytania
A. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
B. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
C. 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20
D. 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2
Kod w języku Java wypełnia tablicę liczbami parzystymi od 2 do 20. W pętli inkrementacja wynosi 2, co skutkuje dodawaniem kolejnych parzystych liczb. To popularne rozwiązanie przy iteracji po wartościach, które mają spełniać określone warunki, np. podzielność przez 2.

Pytanie 37

Jakie informacje można uzyskać na temat metod w klasie Point?

Ilustracja do pytania
A. Zawierają błąd, ponieważ nazwy metod powinny być różne.
B. Zawierają przeciążenie operatora.
C. Służą jako konstruktory w zależności od liczby argumentów.
D. Są przeciążone.
Metody klasy Point są przeciążone, co oznacza, że mogą mieć tę samą nazwę, ale różnią się liczbą lub typem parametrów. Przeciążenie metod to jedna z podstawowych technik programowania obiektowego, która pozwala na bardziej elastyczne projektowanie kodu. Dzięki temu programista może tworzyć metody dostosowane do różnych sytuacji, zachowując spójność nazw i intuicyjność użycia. To zwiększa czytelność i utrzymanie kodu, ponieważ wywołania metod o tej samej nazwie, ale różnych parametrach, są łatwe do zrozumienia i odnalezienia.

Pytanie 38

Jakie narzędzie może zostać wykorzystane do automatyzacji testów aplikacji internetowych?

A. Visual Studio Code
B. Postman
C. Blender
D. Selenium
Postman to narzędzie do testowania API, umożliwiające wysyłanie zapytań HTTP i analizowanie odpowiedzi serwera, ale nie jest narzędziem do testowania interfejsów użytkownika w przeglądarce. Blender to narzędzie do modelowania 3D i animacji, które nie ma zastosowania w testowaniu aplikacji webowych. Visual Studio Code to edytor kodu źródłowego, który może być używany do pisania i debugowania kodu, ale samo w sobie nie jest narzędziem do automatycznego testowania aplikacji webowych, jak Selenium.

Pytanie 39

Jakie działanie powinno się wykonać w pierwszym kroku, oceniając stan osoby poszkodowanej?

A. Rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową
B. Sprawdzić, czy występuje krwawienie
C. Zadbać o własne bezpieczeństwo
D. Wezwać ambulans
Bezpieczeństwo to naprawdę ważna sprawa, kiedy oceniamy stan kogoś, kto uległ wypadkowi. Jak nie zadbamy o siebie, to możemy się sami narazić i to jeszcze bardziej skomplikować całą akcję ratunkową. Ruch uliczny, prąd, jakieś toksyczne substancje... to wszystko może być niebezpieczne. Dopiero jak mamy pewność, że jest ok w okolicy, możemy zająć się poszkodowanym i myśleć o dalszych krokach ratunkowych.

Pytanie 40

Jaki typ pamięci RAM powinno się wybrać do efektywnego komputera do gier?

A. DDR5
B. DDR4
C. DDR3
D. LPDDR4
Wybór odpowiedniego rodzaju pamięci RAM jest kluczowy dla osiągnięcia maksymalnej wydajności w komputerze gamingowym. DDR5, najnowszy standard pamięci dynamicznej RAM, oferuje znaczące ulepszenia w porównaniu do swoich poprzedników. Główne różnice dotyczą prędkości, efektywności energetycznej oraz pojemności. DDR5 może oferować prędkości sięgające 8400 MT/s, co przyczynia się do szybszego transferu danych, co ma bezpośredni wpływ na wydajność gier i aplikacji wymagających wysokiej przepustowości. Ponadto, DDR5 wprowadza architekturę, która pozwala na zwiększenie ilości pamięci w jednym module, co umożliwia konfiguracje do 128 GB na pojedynczy moduł, co jest niezwykle korzystne dla graczy korzystających z bardziej wymagających tytułów. Przykłady gier, które potrafią w pełni wykorzystać możliwości DDR5 to Cyberpunk 2077 czy Call of Duty: Warzone, gdzie wydajność pamięci jest kluczowym elementem w uzyskiwaniu płynności rozgrywki. Stosowanie DDR5 nie tylko poprawia wydajność, ale również zwiększa przyszłościowość sprzętu, co sprawia, że jest to najlepszy wybór na dzisiejszym rynku komputerów gamingowych.