Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 11:25
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 11:52

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby sprawdzić funkcjonowanie układu zasilania paliwem w nowoczesnym samochodzie z silnikiem benzynowym, jakie urządzenie należy zastosować?

A. testera diagnostycznego
B. oscyloskopu
C. dymomierza
D. analizatora spalin
Dymomierz, analizator spalin oraz oscyloskop to narzędzia, które mają swoje specyficzne zastosowania w diagnostyce i pomiarach, ale nie są właściwymi wyborami do kontroli układu zasilania paliwem. Dymomierz służy do pomiaru stężenia dymu w spalinach, co może być pomocne w przypadku diagnozowania zanieczyszczeń, ale nie dostarcza informacji o stanie układu zasilania paliwem. Jego zastosowanie jest ograniczone do analizy emisji spalin, a nie diagnostyki systemów zasilania. Analizator spalin natomiast skupia się na ocenie jakości spalania paliwa, co może być przydatne w kontekście emisji, ale nie pozwala na bezpośrednią diagnostykę elementów związanych z zasilaniem paliwem, takich jak pompy czy wtryskiwacze. Oscyloskop, choć niezwykle przydatny do analizy sygnałów elektrycznych, wymaga zaawansowanej wiedzy i doświadczenia, by móc interpretować wyniki związane z systemem zasilania. Bez odpowiednich danych z systemu diagnostycznego pojazdu, oscyloskop mógłby prowadzić do błędnych wniosków. Wybór narzędzi diagnostycznych powinien być oparty na zrozumieniu ich funkcji oraz celów, jakie mają spełniać w procesie diagnostyki. Ignorowanie podstawowych zasad diagnostyki może prowadzić do pomyłek i niewłaściwego rozwiązywania problemów, co skutkuje wydłużeniem czasu napraw oraz zwiększeniem kosztów utrzymania pojazdów.

Pytanie 2

Sekcja przeznaczona do początkowego montażu jest oznaczona symbolem

A. AM
B. OE
C. OEM
D. OEQ
Odpowiedź "OE" jest poprawna, ponieważ oznaczenie to odnosi się do części przeznaczonej na pierwszy montaż w kontekście standardów przemysłowych. W terminologii inżynieryjnej oraz w dokumentacji technicznej, "OE" oznacza "Original Equipment" (oryginalny produkt), co wskazuje, że dana część była zaprojektowana i wyprodukowana przez oryginalnego producenta urządzenia. Części OE są preferowane w wielu zastosowaniach, ponieważ zapewniają najwyższą jakość i zgodność z wymaganiami technicznymi pojazdów oraz maszyn. Przykładem zastosowania części OE może być wymiana elementów w układzie hamulcowym, gdzie wykorzystanie oryginalnych części zwiększa bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jakości i zgodności, co czyni wybór części OE kluczowym dla utrzymania wysokich norm w produkcji i serwisowaniu sprzętu.

Pytanie 3

Odpady generowane w trakcie serwisowania pojazdów samochodowych powinny być

A. systematycznie oddawane na wysypisko komunalne
B. gromadzone w segregowanych pojemnikach.
C. sprzedawane w punktach zajmujących się skupem surowców wtórnych.
D. przekazywane klientowi po zakończeniu każdej naprawy oraz obsługi.
Przekazywanie odpadów użytkowych klientowi po każdej naprawie to rozwiązanie, które może prowadzić do wielu problemów. Klient, przyjmując odpady, staje się ich właścicielem, co wiąże się z odpowiedzialnością prawną za ich dalsze postępowanie. W praktyce, klienci rzadko mają odpowiednie środki do bezpiecznego składowania lub utylizacji tych odpadów, co może prowadzić do sytuacji niezgodnych z prawem, w tym nieprawidłowego pozbywania się odpadów. Sprzedaż odpadów w punktach skupu surowców wtórnych również jest kwestią problematyczną, ponieważ takie punkty mogą nie przyjmować wszystkich typów odpadów, a niektóre z nich, jak oleje czy chemikalia, wymagają specjalnego traktowania i nie mogą być po prostu sprzedawane. Oddawanie odpadów na wysypisko komunalne jest z kolei niewłaściwe, gdyż wiele z tych odpadów powinno być poddawanych recyklingowi lub innym formom utylizacji, a wysypiska są przeznaczone głównie dla odpadów organicznych i niebezpiecznych. Właściwe zarządzanie odpadami poprzez ich segregację jest kluczowe w kontekście ochrony środowiska oraz zgodności z normami prawnymi, a niedopełnienie tych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi.

Pytanie 4

Kalibrację analizatora spalin powinno się przeprowadzać przy użyciu gazów wzorcowych co najmniej raz na

A. 6 miesięcy
B. 24 miesiące
C. 18 miesięcy
D. 12 miesięcy
Wybór nierealistycznych interwałów kalibracji, takich jak 12, 18 czy 24 miesiące, może prowadzić do poważnych konsekwencji w kontekście dokładności pomiarów i zgodności z regulacjami środowiskowymi. Przede wszystkim, zwiększony czas między kalibracjami naraża na ryzyko, że analizator może nie działać zgodnie z założeniami, co prowadzi do fałszywych wyników. Fałszywe dane mogą z kolei skutkować niedostosowaniem procesów przemysłowych do aktualnych norm emisji, co prowadzi do potencjalnych kar finansowych oraz negatywnych skutków dla środowiska. W praktyce, wiele regulacji, w tym te określone przez lokalne organy ochrony środowiska oraz standardy branżowe, jasno określa, że instrumenty pomiarowe, takie jak analizatory spalin, powinny być kalibrowane co najmniej co 6 miesięcy. Zbyt rzadkie kalibracje mogą wpływać na jakość produkcji i zagrażać zdrowiu publicznemu, zwłaszcza w kontekście branż, które emitują zanieczyszczenia. Ponadto, brak regularnej kalibracji może skutkować awarią sprzętu, co pociąga za sobą dodatkowe koszty napraw oraz przestojów w produkcji. Należy zatem unikać myślenia, które opiera się na założeniu, że dłuższe interwały kalibracji są wystarczające, ponieważ rzeczywistość pokazuje, że dokładność pomiarów jest kluczowa dla utrzymania standardów jakości i bezpieczeństwa.

Pytanie 5

Stary olej silnikowy powinien być

A. użyty do konserwacji elementów drewnianych
B. przechowywany w dedykowanych pojemnikach
C. umieszczony w szczelnym pojemniku i wyrzucony do śmieci
D. przefiltrowany, a następnie spalone w piecu
Składowanie zużytego oleju silnikowego w specjalnych pojemnikach jest kluczowym elementem zarządzania odpadami niebezpiecznymi. Zużyty olej zawiera szereg toksycznych związków chemicznych, które mogą negatywnie wpływać na środowisko oraz zdrowie ludzi, jeśli nie zostaną właściwie zabezpieczone. Pojemniki do składowania oleju muszą być wykonane z materiałów odpornych na działanie substancji chemicznych oraz szczelne, co zapobiega ich przypadkowemu wylaniu. Przykładem dobrych praktyk jest korzystanie z punktów zbiórki odpadów niebezpiecznych, które są organizowane przez gminy, a także przestrzeganie norm określonych w przepisach dotyczących gospodarki odpadami. Współpraca z profesjonalnymi firmami zajmującymi się recyklingiem oleju silnikowego pozwala na jego bezpieczne przetworzenie, co sprzyja ochronie środowiska. Zastosowanie tej wiedzy w codziennym życiu, np. w warsztatach samochodowych czy w domowych garażach, przyczynia się do zmniejszenia negatywnego wpływu na ekosystem.

Pytanie 6

Do zasadniczych zadań w obszarze gospodarki magazynowej części zamiennych nie należy

A. pakowanie materiałów i komponentów
B. utrzymywanie zapasów części na określonym poziomie
C. kompletowanie zestawów
D. analiza kosztów funkcjonowania magazynu
Analiza kosztów działalności magazynu, jako zadanie, jest kluczowym aspektem zarządzania finansami w każdym przedsiębiorstwie, ale nie jest bezpośrednio związana z podstawowymi funkcjami gospodarki magazynowej części zamiennych. Główne zadania magazynu części zamiennych koncentrują się na efektywnym zarządzaniu zapasami, co obejmuje konfekcjonowanie materiałów, utrzymanie zapasów na odpowiednim poziomie oraz kompletowanie zestawów. Przykładowo, konfekcjonowanie materiałów polega na dostosowywaniu produktów do specyficznych zamówień lub zestawów, co zwiększa efektywność operacyjną. Utrzymywanie zapasów na pewnym poziomie jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości produkcji i minimalizacji przestojów. Z kolei kompletowanie zestawów pozwala na szybkie reagowanie na potrzeby klientów, co jest niezwykle istotne w branży, gdzie czas realizacji zamówienia ma kluczowe znaczenie. Dlatego analiza kosztów, choć ważna, nie jest jednym z podstawowych zadań operacyjnych w kontekście gospodarki magazynowej.

Pytanie 7

Na tabliczce identyfikacyjnej pojazdu brakuje

A. numer świadectwa homologacji
B. numer VIN
C. model
D. dopuszczalna masa całkowita
Model pojazdu nie pojawia się na tabliczce znamionowej, dlatego ta odpowiedź jest ok. Ta tabliczka to taki ważny dokument, który zawiera same istotne informacje o pojeździe, jak na przykład numer VIN, maksymalna masa całkowita albo numer homologacji. VIN to taki unikalny numer, który pozwala zidentyfikować samochód i jego historię. Masa całkowita to maksymalna waga, jaką może mieć pojazd razem z ładunkiem, co jest super istotne, żeby zapewnić bezpieczeństwo na drodze i trzymać się przepisów. Numer homologacji z kolei mówi o tym, że auto spełnia różne normy prawne i techniczne. Poza tym, z racji tego, że jest tyle różnych modeli i wersji aut, informacje o modelu znajdują się głównie w dokumentach i systemach elektronicznych, a nie na tabliczce. Z mojego doświadczenia wiem, że znajomość tych rzeczy jest really ważna nie tylko dla właścicieli, ale też dla serwisów i instytucji zajmujących się rejestracją.

Pytanie 8

Który z elementów w samochodzie nie wpływa na polepszenie bezpieczeństwa biernego?

A. Zagłówki
B. Poduszki powietrzne
C. Lusterka wsteczne
D. Pasy bezpieczeństwa
Lusterka wsteczne są istotnym elementem wyposażenia pojazdu, jednak nie mają one bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo bierne. Bezpieczeństwo bierne odnosi się do pasywnych systemów ochrony, które minimalizują skutki wypadków, takich jak pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz zagłówki. Pasy bezpieczeństwa chronią pasażerów przed wychodzeniem z fotela w czasie kolizji, poduszki powietrzne amortyzują uderzenie, a zagłówki zapobiegają urazom głowy. W przeciwieństwie do tych elementów, lusterka wsteczne mają na celu jedynie zapewnienie lepszej widoczności i zwiększenie świadomości sytuacyjnej kierowcy, co może pośrednio przyczynić się do uniknięcia wypadków, ale nie zmniejsza skutków już zaistniałych zdarzeń. Dlatego lusterka wsteczne nie spełniają funkcji bezpieczeństwa biernego i nie są klasyfikowane jako elementy wpływające na ochronę w razie wypadku.

Pytanie 9

Która osoba z ASO przekazuje klientowi auto po dokonaniu naprawy i przedstawia szczegóły dotyczące zrealizowanych usług?

A. Pracownik BOK
B. Kierownik serwisu
C. Specjalista działu części
D. Mechanik samochodowy
Pracownik BOK, czyli Biura Obsługi Klienta, odgrywa kluczową rolę w procesie serwisowania pojazdów. To on jest odpowiedzialny za finalizację naprawy, co obejmuje przekazanie pojazdu klientowi oraz wyjaśnienie wszystkich wykonanych usług. W profesjonalej obsłudze klienta istotne jest, aby klient zrozumiał, jakie prace zostały wykonane na jego pojeździe, oraz dlaczego były one niezbędne. Pracownik BOK ma za zadanie nie tylko wręczyć kluczyki do samochodu, ale także omówić szczegóły dotyczące wykonanych napraw, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Na przykład, jeśli klient przychodzi po pojazd, w którym wymieniano olej silnikowy oraz filtry, pracownik BOK powinien wyjaśnić, jakie były powody tych działań i jakie korzyści przyniosą one dla długowieczności silnika. Takie podejście zwiększa zaufanie klienta do serwisu oraz podnosi jakość obsługi. Ponadto, ścisła współpraca między pracownikiem BOK a mechanikami pozwala na lepsze zrozumienie technicznych aspektów naprawy, co również wpływa na poprawę komunikacji z klientem.

Pytanie 10

Jakie jest prawidłowe napięcie podczas ładowania akumulatora?

A. 13,0 ÷ 13,5 A
B. 13,8 ÷ 14,5 V
C. 12,0 ÷ 13,0 V
D. 12,1 ÷ 12,9 A
Prawidłowe napięcie ładowania akumulatora wynosi 13,8 ÷ 14,5 V, co jest typowe dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych w pojazdach. Przy tym zakresie napięcia zapewnione jest efektywne ładowanie akumulatora przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka uszkodzenia. Napięcie ładowania powyżej 14,5 V może prowadzić do przeładowania, co skutkuje wydzielaniem gazów oraz zwiększonym zużyciem wody w elektrolicie, co w konsekwencji może skrócić żywotność akumulatora. Z drugiej strony, napięcie poniżej 13,8 V może skutkować niedostatecznym naładowaniem, co z kolei odbija się na wydajności akumulatora oraz powoduje problemy z uruchamianiem silnika. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej zalecają regularne sprawdzanie napięcia ładowania podczas eksploatacji pojazdu oraz używanie multimetru do oceny stanu akumulatora. Warto również pamiętać, że różne typy akumulatorów mogą mieć różne wymagania dotyczące napięcia ładowania, dlatego zawsze należy odnosić się do specyfikacji producenta. Dlatego, aby zapewnić długą żywotność i niezawodność akumulatora, przestrzeganie prawidłowego napięcia ładowania jest kluczowe.

Pytanie 11

Podczas inspekcji świec zapłonowych mechanik zauważył na powierzchni stożka izolatora jasnobrązowy osad. Taki stan rzeczy świadczy

A. o przegrzaniu świecy zapłonowej
B. o zużyciu pierścieni tłokowych
C. o niewłaściwym składzie mieszanki paliwowo-powietrznej
D. o prawidłowo dobranej świecy zapłonowej
Obie kwestie, czyli zużycie pierścieni tłokowych i przegrzanie świecy zapłonowej, mogą być problematyczne dla silnika, ale nie mają związku z jasnobrązowym nalotem na świecy. Zwykle, gdy tłokowe pierścienie są zużyte, to widać to po większym zużyciu oleju i dymieniu, a nie po osadach na świecach. Przegrzanie świecy zazwyczaj kończy się jej przypaleniem, a nie delikatnym nalotem. Chociaż niewłaściwy skład mieszanki może dawać różne osady, to jasnobrązowy nalot wskazuje na prawidłowe spalanie. Często mylimy osady z jakimiś awariami, co może prowadzić do niepotrzebnych wymian części. Ważne jest, aby zrozumieć, że różne osady na świecach mogą mieć różne przyczyny, a nie wszystkie są negatywne.

Pytanie 12

Konserwację oraz obsługę maszyn i urządzeń ASO, które nie podlegają Urzędowi Dozoru Technicznego, powinno się realizować na podstawie

A. wytycznych inspektora BHP
B. postanowień Państwowej Inspekcji Pracy
C. ustaleń społecznego inspektora pracy
D. dokumentacji techniczno-ruchowej
Wybór odpowiedzi dotyczących decyzji Państwowej Inspekcji Pracy jako podstawy do obsługi i konserwacji maszyn jest mylny, ponieważ inspekcja ta koncentruje się głównie na przestrzeganiu przepisów prawa pracy, a nie bezpośrednio na standardach eksploatacji maszyn. Chociaż decyzje tej instytucji mogą wpływać na politykę bezpieczeństwa w miejscu pracy, nie dostarczają one szczegółowych wytycznych dotyczących procedur konserwacyjnych czy obsługowych. Z kolei zalecenia inspektora BHP, mimo że są istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, również nie zastępują potrzeby korzystania z dokumentacji techniczno-ruchowej. Inspektorzy BHP mogą wskazywać na ryzyka związane z użytkowaniem maszyn, ale nie są odpowiedzialni za szczegółowe instrukcje dotyczące ich konserwacji. Wreszcie, ustalenia społecznego inspektora pracy są zazwyczaj oparte na opiniach pracowników i mogą nie mieć mocy prawnej do regulowania kwestii technicznych związanych z obsługą maszyn. W praktyce, poleganie na tych alternatywnych źródłach wiedzy może prowadzić do niepełnej lub niespójnej realizacji procedur konserwacyjnych, co z kolei może skutkować zwiększonym ryzykiem awarii sprzętu oraz zagrożeniem dla bezpieczeństwa pracy. Warto podkreślić, że zaniechanie stosowania dokumentacji techniczno-ruchowej może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno finansowych, jak i zdrowotnych, dlatego kluczowe jest przestrzeganie standardów i najlepszych praktyk w zakresie konserwacji maszyn.

Pytanie 13

Jaką minimalną przepuszczalność musi mieć szyba czołowa, aby pojazd mógł być dopuszczony do ruchu?

A. 70%
B. 80%
C. 85%
D. 75%
Odpowiedź 70% jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, minimalna przepuszczalność szyby czołowej w pojazdach dopuszczonych do ruchu drogowego wynosi właśnie 70%. Przepuszczalność oznacza zdolność szyby do przepuszczania światła, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej widoczności kierowcy. W praktyce, szyby o niskiej przepuszczalności mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, szczególnie w trudnych warunkach oświetleniowych. Regularne kontrole stanu szyb i zastosowanie odpowiednich materiałów, które spełniają normy, są istotnymi elementami dbania o bezpieczeństwo na drodze. Warto również pamiętać, że przepisy dotyczące przepuszczalności szyb mogą się różnić w zależności od kraju, jednak w większości z nich 70% stanowi standard, co potwierdzają organizacje zajmujące się bezpieczeństwem drogowym. Dobre praktyki w zakresie utrzymania odpowiedniej widoczności obejmują nie tylko kontrolę przepuszczalności, ale również regularne czyszczenie szyb oraz wymianę ich w przypadku uszkodzeń.

Pytanie 14

Jakim urządzeniem bada się lepkość oleju przekładniowego?

A. manometr mieszkowy
B. manometr cieczowy
C. wiskozymetr kapilarny
D. wakuometr
Manometr cieczowy, wakuometr i manometr mieszkowy to narzędzia, które często mylone są w kontekście pomiaru lepkości oleju przekładniowego. Manometr cieczowy używa się do pomiaru ciśnienia cieczy, działa na zasadzie hydrostatyki. Ale nie da się nim ocenić lepkości, bo po prostu nie pokazuje oporu cieczy przy przepływie. Z kolei wakuometr to urządzenie do mierzenia niskich ciśnień, tak więc też nie ma nic wspólnego z lepkością. Zwykle stosuje się go w pomiarach próżni, a nie do sprawdzania właściwości smarnych cieczy. Manometr mieszkowy działa na zasadzie odkształcania się mieszków pod wpływem ciśnienia, ale znowu, to nie dostarcza nam informacji o lepkości. Często ludzie mylą lepkość z ciśnieniem, co prowadzi do błędów w doborze narzędzi pomiarowych. Lepkość opisuje to, jak ciężko jest płynowi się poruszać, a ciśnienie to siła, jaka działa na jednostkę powierzchni. Zrozumienie tych różnic to klucz do dobrego pomiaru i oceny płynów w przemyśle czy motoryzacji. Dlatego tak ważne jest, żeby używać właściwych narzędzi, jak wiskozymetr kapilarny, które są stworzone do konkretnych pomiarów.

Pytanie 15

Mechanik dokonujący naprawy w ramach gwarancji powinien skorzystać z

A. części po regeneracji
B. części używanych z innego pojazdu
C. wyłącznie części oryginalnych
D. zamienników części oryginalnych
Wybór części do naprawy pojazdów w ramach gwarancji jest kluczową decyzją, a stosowanie części po regeneracji, zamienników lub używanych z innych pojazdów może prowadzić do wielu problemów. Części po regeneracji, choć mogą wydawać się atrakcyjnym rozwiązaniem ze względu na niższe koszty, często nie spełniają standardów jakości i wydajności oryginalnych komponentów. Takie części mogą mieć skróconą żywotność lub różnić się parametrami, co może wpłynąć na bezpieczeństwo i komfort jazdy. W przypadku zamienników, mogą one nie być dokładnie dostosowane do specyfikacji technicznych pojazdu, co w dłuższej perspektywie prowadzi do problemów z działaniem systemów samochodowych. Użycie części z innego pojazdu, szczególnie tych, które mogą być zużyte, jest ryzykowne i może prowadzić do poważnych awarii. Tego typu wybory mogą być wynikiem błędnego myślenia, że oszczędność na naprawach nie wpłynie na długoterminowe koszty eksploatacji. W rzeczywistości, wybór nieoryginalnych części może prowadzić do znacznie wyższych wydatków w przyszłości związanych z naprawami oraz możliwym unieważnieniem gwarancji, co jest niekorzystne zarówno dla właściciela pojazdu, jak i dla warsztatu wykonującego naprawę.

Pytanie 16

Elektromechanik wykonuje kontrolę jakości naprawy za pomocą stołu probierczego dla

A. przegubu napędowego
B. przekładni kierowniczej
C. amortyzatora
D. alternatora
Alternator jest kluczowym elementem w systemie elektrycznym pojazdu, odpowiedzialnym za produkcję energii elektrycznej niezbędnej do zasilania podzespołów oraz ładowania akumulatora. Kontrola jakości wykonania naprawy alternatora przy użyciu stołu probierczego jest istotna, ponieważ pozwala na dokładne zbadanie jego funkcjonalności oraz wydajności. Stół probierczy umożliwia przeprowadzenie testów w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, co jest niezwykle ważne w kontekście zapewnienia niezawodności i efektywności alternatora. Przykładowo, testowanie alternatora na stole probierczym pozwala na ocenę parametrów takich jak napięcie wyjściowe, prąd ładowania czy także sprawność mechaniczna. Zgodnie z normami branżowymi, regularne testy alternatorów powinny być przeprowadzane zgodnie z zasadami OHSAS 18001 oraz ISO 9001, które promują jakość i bezpieczeństwo w procesach produkcyjnych oraz naprawczych. Dbanie o te aspekty nie tylko zwiększa trwałość podzespołów, ale również podnosi ogólną jakość usług świadczonych przez warsztaty samochodowe.

Pytanie 17

Jakie obowiązki ma mechanik pracujący w autoryzowanym serwisie?

A. wymiana uszkodzonego panelu drzwiowego
B. wymiana regulatora napięcia w alternatorze
C. odczytanie kodów błędów zapisanych w pamięci komputera pokładowego
D. wymiana amortyzatorów
Wymiana uszkodzonego poszycia drzwi, wymiana regulatora napięcia w alternatorze oraz odczytanie kodów błędów z pamięci komputera pokładowego to zadania, które mogą być wykonywane przez mechanika, jednak nie należą one do jego podstawowych obowiązków w autoryzowanym serwisie. Zajmowanie się poszyciem drzwi zakłada interwencję w karoserię, co zazwyczaj dotyczy blacharzy lub lakierników, a nie mechaników silnikowych, którzy koncentrują się na aspektach technicznych i mechanicznych pojazdów. Wymiana regulatora napięcia wprawdzie może być częścią pracy mechanika, ale bardziej specyficzne jest to zadanie dla elektryków samochodowych, którzy posiadają specjalistyczną wiedzę na temat układów elektrycznych w pojazdach. Odczytanie kodów błędów z pamięci komputera pokładowego jest czynnością, która, choć ważna w diagnostyce, stanowi bardziej wstępny etap diagnozowania usterek, a nie czynność naprawczą. Często błędne myślenie o tych zadaniach jako o kluczowych obowiązkach mechanika wynika z nieznajomości specyfiki różnych ról w serwisie. Rola mechanika w autoryzowanym serwisie jest ściśle związana z obsługą układów mechanicznych, a nie z dziedzinami pokrewnymi, co podkreśla znaczenie wnikliwej analizy zadań w kontekście ich odpowiedzialności i kompetencji.

Pytanie 18

Na jaki maksymalny czas można podjąć decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu?

A. 24 miesięcy
B. 12 miesięcy
C. 6 miesięcy
D. 18 miesięcy
Decyzja o tym, żeby na 24 miesiące wycofać pojazd z ruchu, jest całkiem zgodna z prawem. Z tego, co wiem, ustawa o ruchu drogowym dopuszcza takie rozwiązanie, kiedy auto wymaga dłuższej naprawy lub modernizacji. To szczególnie ma sens w przypadku aut zabytkowych albo tych, które jeździ się rzadko, jak sportowe. Różni właściciele mogą w ten sposób uniknąć dodatkowych kosztów na ubezpieczenie i utrzymanie, bo przecież po co płacić, jak auto stoi. Dwa lata to sporo czasu, żeby dobrze zaplanować wszystkie naprawy i ewentualne zmiany, co jest na pewno lepsze niż chaotyczne działania. Przed podjęciem decyzji o wycofaniu warto pogadać z kimś, kto zna się na rzeczy, żeby mieć pewność, że wszystko jest zgodne z wymaganiami prawnymi i technicznymi. To zapewnia maksymalne bezpieczeństwo, więc nie ma co ryzykować.

Pytanie 19

Dokumentem kluczowym dla funkcjonowania serwisu pojazdowego, który stanowi podstawę do przyjęcia auta do naprawy, jest

A. potwierdzenie wydania części
B. zlecenie naprawy
C. harmonogram serwisowy pojazdu
D. wycena naprawy
Zlecenie naprawy to kluczowy dokument, który formalizuje przyjęcie pojazdu do serwisu samochodowego. Stanowi on podstawę prawną do wykonania wszelkich prac serwisowych oraz naprawczych. Dokument ten zawiera szczegółowe informacje o zakresie prac, które mają zostać wykonane, a także dane klienta oraz informacje o pojeździe, takie jak jego marka, model, numer rejestracyjny i VIN. Dzięki temu, zarówno mechanicy, jak i klienci mają jasność co do tego, jakie usługi zostały zamówione. Przykładem zastosowania zlecenia naprawy może być sytuacja, gdzie klient zgłasza problem z hamulcami. Mechanik, na podstawie zlecenia, może określić, czy wymagana jest naprawa, czy też wymiana części. Zlecenie to także przyczynia się do transparentności kosztów, ponieważ powinno zawierać wycenę wszystkich zaplanowanych usług. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, każdy warsztat powinien pracować na podstawie takiego dokumentu, aby zapewnić profesjonalizm oraz zminimalizować ryzyko nieporozumień pomiędzy klientem a serwisem.

Pytanie 20

Aby dostosować poziom paliwa w komorze pływakowej gaźnika, specjalista z warsztatu winien użyć

A. wskaźnika zegarowego
B. miernika cyfrowego
C. suwmiarki
D. mikrometru
Czujnik zegarowy to narzędzie, które jest bardzo precyzyjne i używa się go do mierzenia odchyleń liniowych. Może być użyty w różnych mechanikach, ale do regulacji poziomu paliwa w gaźniku wcale się nie nadaje. Miernik elektroniczny, chociaż jest przydatny w pomiarach, nie da nam informacji o wymiarach fizycznych, które są kluczowe do ustawienia poziomu paliwa. Mikrometr z kolei jest dobry do mierzenia bardzo małych wymiarów, ale w przypadku gaźnika, gdzie potrzebne są większe odległości, to nie jest najlepsze narzędzie. Wiele osób popełnia błąd myślowy, myśląc, że jakiekolwiek precyzyjne narzędzie pomiarowe wystarczy do wszystkiego. W rzeczywistości każde narzędzie ma swoje konkretne zastosowanie. Jak wybierzemy złe narzędzie, to możemy pomylić się w pomiarach, a to przy regulacji poziomu paliwa mogłoby spowodować naprawdę poważne problemy z działaniem silnika. Dlatego dobrze jest znać odpowiednie narzędzia do różnych zadań, co podkreśla znaczenie technicznej wiedzy w pracy mechanika.

Pytanie 21

W autoryzowanym warsztacie zdiagnozowanie przyczyny zapalenia się kontrolki poduszki powietrznej należy do zadań

A. lakiernika
B. diagnosty
C. doradcy serwisowego
D. blacharza
Odpowiedź 'diagnosty' jest poprawna, ponieważ to właśnie diagnostyka pojazdu obejmuje identyfikację i analizę problemów związanych z systemami bezpieczeństwa, w tym poduszkami powietrznymi. Diagnosta, posiadający odpowiednie kwalifikacje i dostęp do specjalistycznych narzędzi diagnostycznych, może skutecznie zdiagnozować usterkę, która powoduje zapalanie się kontrolki poduszki powietrznej. W praktyce, diagnostyka ta wymaga znajomości zarówno elektronicznych systemów kontroli, jak i mechanicznych komponentów pojazdu. Dobrą praktyką w serwisach jest regularne szkolenie diagnostów w zakresie nowych technologii oraz standardów bezpieczeństwa, takich jak normy ISO dotyczące jakości usług. Dzięki skutecznej diagnostyce można nie tylko naprawić problem, ale także zapobiec potencjalnym awariom w przyszłości, co zwiększa bezpieczeństwo użytkowników pojazdu.

Pytanie 22

Do niebezpiecznych odpadów motoryzacyjnych nie wlicza się

A. filtra oleju
B. oleju silnikowego
C. metalowych części karoserii
D. płynu hamulcowego
Metalowe części nadwozia to nie to, co powinno cię niepokoić w kontekście niebezpiecznych materiałów samochodowych. Generalnie, nie są one toksyczne i nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ani dla środowiska, jeśli zostaną zutylizowane w odpowiedni sposób. W rzeczywistości, jak to często się robi, takie elementy jak blachy czy ramy można poddać recyklingowi. To z kolei pomaga zredukować odpady i oszczędza surowce naturalne. Weźmy na przykład stal i aluminium – te materiały są często odzyskiwane i ich użycie zmniejsza zapotrzebowanie na nowe surowce oraz ogranicza emisję CO2. Więc dobrze jest wiedzieć, że odpowiednie zarządzanie metalowymi odpadami w przemyśle motoryzacyjnym jest naprawdę ważne dla ochrony środowiska oraz wspiera ideę gospodarki obiegu zamkniętego.

Pytanie 23

Hybrydowy napęd w pojeździe oznacza użycie silnika

A. spalinowego oraz elektrycznego
B. elektrycznego
C. z zapłonem iskrowym
D. z zapłonem samoczynnym
Napęd hybrydowy w samochodach to coś fajnego, bo łączy silnik spalinowy i elektryczny. Dzięki temu mamy lepsze zużycie paliwa i mniej spalin, co jest super dla środowiska. Coraz więcej aut korzysta z tej technologii, żeby zmniejszyć swój wpływ na naturę. Weźmy na przykład Toyotę Priusa czy Hondę Insight – te modele mogą jeździć na elektryczności lub bencynie, co jest przydatne w różnych sytuacjach. Często spełniają też surowsze normy Euro dotyczące emisji, więc są dobrym wyborem zarówno dla producentów, jak i dla nas, konsumentów. W miastach, gdzie są ograniczenia dla spalinowych aut, hybrydy mogą jeździć na prądzie i zeroemisyjnie, co daje im przewagę. Takie rozwiązania to przyszłość, moim zdaniem.

Pytanie 24

Ile stanowisk powinien dysponować serwis, jeśli jeden przegląd trwa 2,5 godziny, a w czasie ośmiogodzinnej zmiany należy zrealizować co najmniej 12 przeglądów?

A. 3 stanowiska
B. 6 stanowisk
C. 4 stanowiska
D. 5 stanowisk
Obliczenia dotyczące liczby stanowisk w serwisie wymagały dokładnego przemyślenia, jednak wiele osób może być skłonnych do oszacowania potrzebnej liczby na podstawie prostych proporcji. Na przykład, mogą sądzić, że jeśli jeden przegląd zajmuje 2,5 godziny, to wystarczy podzielić 8 godzin przez 2,5 godziny, aby uzyskać 3 stanowiska. Takie rozumowanie jest błędne, ponieważ nie uwzględnia wymagań dotyczących wykonania co najmniej 12 przeglądów. Niewłaściwe podejście polega na tym, że sądzimy, iż każde stanowisko jednoznacznie odpowiada jednej jednostce pracy bez uwzględnienia całkowitych wymagań czasowych. Kolejnym błędnym założeniem może być pomijanie konieczności zaokrąglania w górę, co w praktyce oznacza, że nie możemy mieć ułamkowych stanowisk. W branży motoryzacyjnej ważne jest, aby zawsze poważnie podchodzić do planowania zasobów, zachowując równowagę pomiędzy wydajnością a elastycznością, co w przypadku serwisów samochodowych przekłada się na zadowolenie klientów i zwiększoną konkurencyjność. Błędy w obliczeniach mogą prowadzić do niewystarczającej liczby pracowników, co z kolei może skutkować przeciążeniem i opóźnieniami w realizacji usług.

Pytanie 25

Jakie będą wydatki związane z zakupem oraz wymianą wszystkich zaworów w czterocylindrowym silniku o symbolu 2.0 16V, jeżeli koszt jednego zaworu wynosi 5 zł, czas jego wymiany to 10 minut, a stawka za roboczogodzinę to 60 zł?

A. 80 zł
B. 260 zł
C. 240 zł
D. 140 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku błędów myślowych oraz nieprawidłowego rozumienia kosztów związanych z wymianą zaworów w silniku. W przypadku obliczeń dotyczących kosztów zakupu zaworów i robocizny, kluczowe jest zrozumienie, że każdy element kosztowy musi być dokładnie uwzględniony. Niektórzy mogą błędnie sumować tylko koszty zaworów, co prowadzi do odpowiedzi 80 zł, ignorując znaczenie kosztów robocizny. Inni mogą pomylić się w obliczeniach czasu pracy lub błędnie interpretować stawki robocze, co może skutkować wyższymi wartościami, takimi jak 260 zł. Ważne jest również, aby pamiętać o kontekście takich kosztów – umiejętność dokładnego wyliczenia całkowitych wydatków na naprawy czy wymiany części jest kluczowa w zarządzaniu finansami w branży motoryzacyjnej. W rzeczywistości, zrozumienie, jak poszczególne składniki kosztowe wpływają na całkowity koszt usługi, jest niezbędne do efektywnego planowania budżetu i zlecania prac serwisowych. Utrzymywanie precyzyjnych danych i stosowanie dobrych praktyk w obliczeniach pozwala uniknąć nieporozumień oraz błędów finansowych w przyszłych projektach naprawczych.

Pytanie 26

Proces recyklingu i utylizacji zużytego płynu hamulcowego, który został usunięty z układu hamulcowego, polega na przeprowadzeniu

A. filtracji mechanicznej, destylacji i rektyfikacji
B. obrótce tlenowej oraz kompostowaniu
C. filtracji grawitacyjnej, a następnie rafinacji
D. kriogenicznej metody rozdrabniania
Recykling i utylizacja zużytego płynu hamulcowego to tematy, które wymagają zastosowania kilku technik, jak na przykład filtracja mechaniczna, destylacja i rektyfikacja. To właśnie dzięki nim możemy skutecznie odzyskać różne substancje chemiczne. Filtracja mechaniczna jest super ważna, bo pomaga pozbyć się stałych zanieczyszczeń, co jest kluczowe, żeby móc dalej obróbić ten płyn. Później, jak już mamy czystszy materiał, przychodzi wielka rola destylacji, która pozwala oddzielić różne frakcje płynu. I tu znowu pojawia się rektyfikacja, która dodatkowo poprawia czystość odzyskiwanych komponentów. To istotne ze względu na przepisy dotyczące ochrony środowiska i normy jakości. Można spotkać te metody w zakładach recyklingowych, gdzie odzyskane chemikalia wprowadzane są z powrotem do produkcji. Trochę mi się wydaje, że to wszystko pięknie wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, bo zmniejszamy ilość odpadów i wpływ na środowisko.

Pytanie 27

Podczas przyjmowania pojazdu klienta do serwisu, pracownik wypełnia

A. wycenę naprawy.
B. zlecenie serwisowe.
C. zamówienie do magazynu.
D. kartę kontrolną.
Zlecenie serwisowe jest kluczowym dokumentem, który formalizuje przyjęcie pojazdu do naprawy w serwisie. Jego wypełnienie umożliwia szczegółowe określenie zakresu usług, które mają zostać wykonane, oraz identyfikację problemów zgłoszonych przez klienta. Zlecenie to stanowi podstawę do dalszych działań, w tym do stworzenia kosztorysu naprawy i wyceny. Przykładowo, w momencie przyjęcia samochodu do serwisu, mechanik może zauważyć dodatkowe usterki, które nie były wcześniej zgłoszone, i wówczas sporządzenie zlecenia serwisowego pozwala na ich uwzględnienie w całym procesie naprawy. Ponadto, zlecenie serwisowe może również zawierać informacje dotyczące części zamiennych, które będą potrzebne do realizacji naprawy, co jest zgodne z normami ISO w zakresie zarządzania jakością w serwisach samochodowych. Prawidłowo wypełnione zlecenie serwisowe staje się dokumentem nie tylko dla serwisu, ale także dla klienta, co zwiększa przejrzystość i zaufanie w relacji serwis-klient.

Pytanie 28

Aby potwierdzić właściwą diagnozę, po przeprowadzonym pomiarze, który wykazał zmniejszone wartości ciśnienia sprężania, zaleca się wykonanie

A. pomiary ciśnienia oleju
B. próby olejowej
C. pomiary temperatury oleju
D. pomiary średnicy tłoka
Próba olejowa jest kluczowym krokiem w weryfikacji prawidłowej diagnozy, szczególnie w przypadku obniżonych wartości ciśnienia sprężania. Wykonanie próby olejowej pozwala na ocenę szczelności układu tłokowo-cylindrowego oraz identyfikację potencjalnych nieszczelności. W trakcie próby olejowej do cylindra wprowadza się odpowiednią ilość oleju silnikowego, co zwiększa ciśnienie sprężania, jeśli przyczyną niskich wartości była nieszczelność. Zgodnie z najlepszymi praktykami, próba olejowa powinna być wykonywana po pomiarze ciśnienia sprężania, aby uzyskać pełny obraz stanu silnika. W przypadku, gdy ciśnienie wzrośnie po dodaniu oleju, można wnioskować o zużyciu pierścieni tłokowych lub uszkodzeniu cylindrów. To podejście jest zgodne z wytycznymi zawartymi w dokumentacji technicznej i jest powszechnie stosowane w diagnostyce silników spalinowych.

Pytanie 29

Dystans, jaki może pokonać pojazd między przeglądami okresowymi

A. wynosi zawsze 20 tys. km
B. jest taki sam dla aut o dmc. do 3,51
C. jest określony przez producenta
D. może być przedłużony o 25%
Dobra robota! Twoja odpowiedź pokazuje, że wiesz, jak ważne jest trzymanie się zaleceń producenta dotyczących przeglądów. To, co mówiłeś, ma sens, bo każdy producent ustala maksymalny przebieg, po którym pojazd powinien iść na przegląd. Wiesz, że to nie jest jednoznaczne dla wszystkich aut? Samochody osobowe i ciężarówki mogą się różnić pod względem tych interwałów, bo różnie się je eksploatuje. Regularne przeglądy są kluczowe, bo mogą uratować nas przed poważnymi awariami i wydatkami w przyszłości. No i co najważniejsze, jak auto jest w dobrym stanie, to i bezpieczeństwo na drodze jest większe. Trzymanie się tych zasad to świetny sposób, żeby mieć spokojną głowę, jeżdżąc samochodem.

Pytanie 30

Co należy zrobić z zużytym płynem chłodzącym silnika po jego wymianie?

A. przekazać do utylizacji
B. zwrócić właścicielowi pojazdu
C. wlać do kanalizacji
D. oczyścić i ponownie wykorzystać
Odpowiedź 'przekazać do utylizacji' jest prawidłowa, ponieważ zużyty płyn chłodzący silnika klasyfikowany jest jako niebezpieczny odpad, który wymaga odpowiedniego postępowania zgodnego z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. W Polsce, zgodnie z ustawą o odpadach, wszelkie odpady niebezpieczne muszą być zbierane, transportowane i unieszkodliwiane w sposób zapewniający bezpieczeństwo dla ludzi i środowiska. Przekazanie płynu do utylizacji powinno odbywać się w wyspecjalizowanych punktach, takich jak stacje demontażu pojazdów lub punkty zbiórki odpadów niebezpiecznych. To podejście nie tylko zabezpiecza środowisko przed szkodliwymi skutkami zanieczyszczenia, ale także podlega standardom branżowym, które nakładają obowiązki na producentów oraz użytkowników pojazdów. Przykładowo, w wielu lokalizacjach istnieją programy edukacyjne i informacyjne, które promują odpowiedzialne zarządzanie odpadami, co może pomóc w zwiększeniu świadomości na temat właściwego postępowania z zużytymi płynami eksploatacyjnymi.

Pytanie 31

Planowanie operacji magazynowych nie obejmuje

A. oceny wydatków związanych z działalnością magazynową
B. ustalenia ilości zamawianych komponentów
C. selekcji dostawców
D. kontroli kosztów stałych usług (prąd, woda)
Wybór liczby kupowanych części, weryfikacja kosztów stałych serwisu, analiza kosztów działalności magazynowej oraz wybór źródeł zakupu to elementy, które mogą wydawać się związane z planowaniem działalności magazynowej, ale niektóre z nich są istotnie mylone. Określenie liczby kupowanych części jest kluczowe dla zapewnienia odpowiednich stanów magazynowych i zapobiegania niedoborom, co jest niezbędne w zarządzaniu zapasami. Z kolei analiza kosztów działalności magazynowej pomaga w optymalizacji procesów, ale wiąże się bezpośrednio z aspektami operacyjnymi magazynu. Natomiast wybór źródeł zakupu ma ogromne znaczenie dla zapewnienia ciągłości dostaw, co jest ważne dla utrzymania efektywności operacyjnej. Najczęściej pojawiającym się błędem myślowym jest utożsamianie wszystkich kosztów operacyjnych z kosztami magazynowymi, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących zarządzania. Koszty stałe serwisu, takie jak prąd i woda, dotyczą ogólnych wydatków przedsiębiorstwa, a nie specyficznych działań związanych z magazynowaniem. Zrozumienie tego rozróżnienia jest kluczowe dla skutecznego planowania i zarządzania operacjami magazynowymi, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 32

Proces naprawy opony metodą szorstkowania polega na

A. usunięciu gładkiej zewnętrznej warstwy oraz nadaniu powierzchni gumy odpowiedniej porowatości.
B. połączeniu powierzchni gumy z materiałem używanym do naprawy.
C. ujawnianiu uszkodzeń poprzez zanurzenie lekko napompowanej dętki w wodzie.
D. wulkanizacji powierzchni gumowej.
Naprawa opony metodą szorstkowania polega na usunięciu gładkiej warstwy zewnętrznej bieżnika, co pozwala na nadanie powierzchni gumy odpowiednio porowatej struktury. Dzięki temu, materiał naprawczy, na przykład w postaci łatki z gumy, może lepiej przylegać do opony, co jest kluczowe dla zapewnienia skuteczności naprawy. Szorstkowanie zwiększa powierzchnię kontaktu pomiędzy oponą a materiałem naprawczym, co wpływa na trwałość i bezpieczeństwo naprawy. Przykładowo, w przypadku opon samochodowych, prawidłowo przeprowadzone szorstkowanie pozwala na skuteczną naprawę uszkodzeń, takich jak przebicia czy nieszczelności, co w praktyce przekłada się na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i wydłużenie żywotności opon. Zgodnie z normami branżowymi, takie jak standardy ASTM, szorstkowanie jest jedną z najlepszych praktyk w naprawie opon, co podkreśla jego znaczenie w codziennym użytkowaniu pojazdów.

Pytanie 33

Na organizację miejsca pracy nie oddziałuje

A. postawa, w jakiej mechanik realizuje najwięcej zadań
B. układ przestrzenny miejsca pracy
C. narzędzie, z którego korzysta pracownik
D. indywidualne preferencje pracownika
Odpowiedź 'upodobanie osobiste pracownika' jest prawidłowa, ponieważ organizacja stanowiska pracy powinna opierać się na obiektywnych kryteriach związanych z ergonomią, bezpieczeństwem oraz efektywnością wykonywanych zadań. Upodobania osobiste mogą wpływać na komfort, ale nie determinują w sposób bezpośredni organizacji stanowiska. Ważne jest, aby stanowisko pracy było dostosowane do potrzeb i wymagań specyficznych dla danego zawodu, a nie do osobistych preferencji. Na przykład, w przypadku mechanika, kluczowe znaczenie ma odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni roboczej, aby zapewnić łatwy dostęp do narzędzi i materiałów, co przekłada się na wydajność pracy. Ergonomiczne podejście do projektowania stanowisk pracy, zgodne z normami ISO 9241, zakłada, że stanowisko powinno być dostosowane do zadań, a nie indywidualnych upodobań. Przy odpowiednim projektowaniu można zredukować ryzyko urazów i zwiększyć komfort pracy, co jest kluczowe dla zdrowia pracowników.

Pytanie 34

Które z wymienionych urządzeń nie podlegają nadzorowi UDT?

A. Suwnica
B. Montażownica do kół
C. Podnośnik nożycowy
D. Zbiorniki z acetylenem
Podnośniki nożycowe, suwnice oraz zbiorniki z acetylenem są urządzeniami, które podlegają kontroli UDT, co wynika z ich charakterystyki i potencjalnych zagrożeń związanych z ich użytkowaniem. Podnośniki nożycowe, wykorzystywane do podnoszenia ciężarów, muszą spełniać rygorystyczne normy bezpieczeństwa, aby zapewnić stabilność i niezawodność podczas pracy. UDT wymaga regularnych przeglądów tych urządzeń, aby monitorować ich stan techniczny i zapobiegać awariom, które mogą prowadzić do poważnych wypadków. Suwnice, podobnie jak podnośniki, są urządzeniami transportu bliskiego, które wymagają nadzoru technicznego z uwagi na możliwość wystąpienia zagrożeń związanych z przenoszeniem ciężkich ładunków. Zbiorniki z acetylenem, stosowane w spawalnictwie, również podlegają ścisłej kontroli, ponieważ acetylen jest gazem palnym, a niewłaściwe jego przechowywanie lub użytkowanie może prowadzić do wybuchów. Niezrozumienie, które urządzenia wymagają kontroli UDT, często wynika z mylnego postrzegania ich zastosowania. W praktyce, każde urządzenie, które może stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi lub środowiska, powinno być poddawane okresowym inspekcjom oraz kontroli technicznej, co jest zgodne z przepisami prawnymi i standardami branżowymi. Ignorowanie tych zasad prowadzi do potencjalnie niebezpiecznych sytuacji, dlatego tak istotne jest posiadanie wiedzy na ten temat oraz przestrzeganie norm bezpieczeństwa.

Pytanie 35

Zadanie wymiany zużytych amortyzatorów powinno być zlecone warsztatowi

A. diagnostyki pojazdów
B. elektryki i elektroniki
C. regeneracji
D. mechaniki pojazdowej
Wymiana zużytych amortyzatorów jest kluczowym aspektem utrzymania prawidłowego stanu technicznego pojazdu. Amortyzatory mają za zadanie nie tylko absorbować wstrząsy, ale również utrzymywać stabilność pojazdu podczas jazdy, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Warsztaty mechaniki pojazdowej dysponują odpowiednią wiedzą i sprzętem, aby przeprowadzać zarówno diagnostykę, jak i wymianę tych komponentów. Przykładowo, użycie profesjonalnych narzędzi do demontażu i montażu amortyzatorów pozwala na uniknięcie uszkodzeń pozostałych elementów zawieszenia. Ponadto, mechanicy są w stanie ocenić stan pozostałych części układu zawieszenia, co jest istotne dla ogólnej sprawności pojazdu. Standardy takie jak ISO 9001 w zarządzaniu jakością w warsztatach mechanicznych również potwierdzają, że profesjonalna wymiana amortyzatorów powinna być przeprowadzana przez wykwalifikowany personel, aby zapewnić najwyższą jakość usług i bezpieczeństwo pojazdu.

Pytanie 36

Aby właściwie zidentyfikować pojazd samochodowy i zamówić części zamienne do jego naprawy, należy podać

A. markę, model oraz datę pierwszej rejestracji
B. markę, model oraz moc silnika
C. numer nadwozia/podwozia
D. rok produkcji i markę auta
Podawanie jedynie marki, modelu samochodu czy roku produkcji nie zapewnia wystarczającej precyzji przy zamawianiu części zamiennych. Marki i modele mogą mieć różne wersje, które znacznie się różnią między sobą, co może prowadzić do błędów w doborze części. Na przykład, różne wersje tego samego modelu mogą mieć różne systemy hamulcowe, silniki lub elementy zawieszenia, które nie są ze sobą wymienne. Dlatego poleganie na tych informacjach może prowadzić do sytuacji, w której zamówione części nie będą pasować do pojazdu. W przypadku podawania daty pierwszej rejestracji, choć może to dostarczyć pewnych informacji o pojeździe, również nie jest wystarczające, aby zidentyfikować specyfikę potrzebnych części. Ponadto, numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) jest standardem branżowym, który został wprowadzony, aby zminimalizować ryzyko pomyłek oraz ułatwić identyfikację pojazdów w systemach informacyjnych. Ignorowanie tego kluczowego elementu może prowadzić do znacznych problemów w procesie zamawiania części oraz w późniejszych naprawach, co jest niezgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie obsługi i konserwacji pojazdów.

Pytanie 37

Serwis samochodowy nabył z hurtowni 260 litrów oleju silnikowego oraz 50 sztuk filtrów oleju. Do wymiany oleju w jednym silniku wymagane jest 5 litrów oleju. Ile wymian można przeprowadzić dzięki zakupionym olejowi i filtrom?

A. 50
B. 55
C. 48
D. 52
Podczas rozwiązywania tego zadania, wiele osób może skupić się tylko na ilości oleju silnikowego, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, obliczenie wymian na podstawie samej ilości oleju daje nam 52 wymiany, ale to podejście nie uwzględnia kluczowego elementu, jakim są filtry oleju. Używanie więcej oleju, niż mamy dostępnych filtrów, jest błędem, ponieważ wymiana oleju zawsze powinna być przeprowadzona z nowym filtrem, zgodnie z normami branżowymi dotyczącymi konserwacji silników. Dobre praktyki wskazują, że bez względu na ilość oleju, ograniczenie stanowią filtry. Ponadto, skupienie się jedynie na jednym zasobie może prowadzić do nieefektywności i zwiększonego ryzyka uszkodzenia silnika, co jest z kolei sprzeczne z zasadami zrównoważonego zarządzania zasobami w serwisach motoryzacyjnych. Dlatego istotne jest podejście holistyczne, uwzględniające wszystkie elementy potrzebne do przeprowadzenia usługi, co pozwala uniknąć nieporozumień i zapewnia wysoką jakość świadczonych usług.

Pytanie 38

Po zakończeniu czyszczenia w myjce ultradźwiękowej wtryskiwaczy w systemie zasilania silnika ZI, kolejną kontrolę ich funkcjonowania należy przeprowadzić za pomocą pomiaru

A. wzniosu iglic wtryskiwaczy
B. wydatku wtryskiwaczy
C. oporności cewek wtryskiwaczy
D. zadymienia spalin
Pomiar wydatku wtryskiwaczy jest kluczowym krokiem w ocenie ich działania po czyszczeniu w myjce ultradźwiękowej. Wydajność wtryskiwacza, mierzona w jednostkach objętości, jest bezpośrednio związana z jego zdolnością do dostarczania odpowiedniej ilości paliwa do cylindrów silnika, co ma decydujący wpływ na jego pracę oraz emisję spalin. Podczas pracy silnika, każda jednostka wtryskiwacza powinna precyzyjnie dostarczać określoną ilość paliwa w danym czasie, co można zweryfikować za pomocą specjalistycznych narzędzi do pomiaru wydatku. Przykładem może być stosowanie testera wtryskiwaczy, który pozwala na symulację warunków pracy silnika oraz pomiar ilości paliwa wtryskiwanego w określonym czasie. Wysoka dokładność pomiaru wydatku wtryskiwaczy jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej i standardami dotyczącymi diagnostyki układów zasilania. Utrzymanie prawidłowych parametrów wydatku wtryskiwaczy ma kluczowe znaczenie dla efektywności silnika, jego osiągów oraz minimalizacji emisji zanieczyszczeń. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, wtryskiwacze mogą wymagać dalszej diagnostyki lub wymiany, co powinno być przeprowadzone w oparciu o zalecenia producentów.

Pytanie 39

Który z poniższych programów komputerowych jest przeznaczony do opracowywania kosztorysu naprawy po wypadku?

A. Warsztat
B. Autodata
C. Eurotax
D. AutoCAD
Odpowiedzi, które wskazałeś, są niepoprawne z kilku powodów. Autodata to oprogramowanie, które dostarcza informacji technicznych oraz danych dotyczących napraw pojazdów, ale nie jest specjalnie zaprojektowane do sporządzania kosztorysów napraw powypadkowych. Służy przede wszystkim jako źródło wiedzy dla mechaników, którzy chcą zapoznać się z procedurami naprawczymi i danymi technicznymi, ale nie zawiera funkcji wyceny, co czyni je nieadekwatnym narzędziem w kontekście kosztorysowania. Warsztat to ogólny termin odnoszący się do miejsca, gdzie dokonuje się napraw, ale nie jest programem komputerowym, więc również nie może być odpowiedzią na pytanie o oprogramowanie do sporządzania kosztorysów. AutoCAD z kolei jest programem do projektowania 2D i 3D, szeroko stosowanym w architekturze i inżynierii, ale nie ma zastosowania w kontekście wyceny napraw motoryzacyjnych. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru niewłaściwej odpowiedzi, to mylenie funkcji programów oraz niezrozumienie ich specyfiki. Ważne jest, aby posiadać wiedzę na temat dedykowanych narzędzi, takich jak Eurotax, które są dostosowane do konkretnego celu, jakim jest wycena kosztów napraw powypadkowych.

Pytanie 40

Jak powinien zareagować mechanik, gdy stały klient serwisu zgłasza problem z układem wtryskowym pojazdu, a on nie ma wiedzy na temat budowy oraz technologii naprawy tego systemu?

A. Spróbować przeprowadzić naprawę układu, ponieważ zdobędzie nowe doświadczenia
B. Przyjąć zlecenie, a naprawę powierzyć specjalistycznemu warsztatowi
C. Przyjąć zlecenie i wymienić wszystkie komponenty układu wtryskowego na nowe
D. Podjąć się naprawy układu, a następnie zapisać na kurs dotyczący napraw układów wtryskowych tego rodzaju
Podejmowanie się naprawy układu wtryskowego pomimo braku wiedzy na temat jego budowy i technologii naprawy jest niewłaściwe i może prowadzić do poważnych konsekwencji. Przede wszystkim, każdy mechanik powinien działać w zgodzie z zasadą "znaj swoje ograniczenia". Praktyka polegająca na samodzielnym wykonywaniu napraw, które przekraczają posiadane umiejętności, często prowadzi do nieefektywnej diagnostyki, a w konsekwencji do dodatkowych uszkodzeń pojazdu. W przypadku układów wtryskowych, ich złożoność wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale także doświadczenia w praktyce. Ponadto, podejmowanie się takiej naprawy w celu zdobycia nowych doświadczeń narusza zasady bezpieczeństwa oraz jakości, co jest nie do zaakceptowania w profesjonalnym warsztacie. Kursy i szkolenia są zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, aby zdobyć odpowiednie umiejętności i wiedzę, zamiast ryzykować uszkodzenie pojazdu. Podobnie, wymiana wszystkich części układu wtryskowego na nowe bez dokładnej diagnozy jest nieekonomiczna i nieefektywna. Praktyka ta jest sprzeczna z zasadami zrównoważonego rozwoju i efektywności kosztowej w branży motoryzacyjnej, a także może prowadzić do niepotrzebnych wydatków dla klienta. Ostatecznie, kluczowym aspektem pracy mechanika jest zapewnienie, że wszystkie działania są podejmowane zgodnie z najlepszymi praktykami i w interesie klienta.