Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 4 czerwca 2025 21:12
  • Data zakończenia: 4 czerwca 2025 21:38

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W tabeli przedstawiono koszty poszczególnych czynności logistycznych poniesione przez centrum logistyczne w I kwartale 2005 roku. Jeżeli przedsiębiorstwo na II kwartał zaplanuje wzrost wszystkich pozycji kosztów o 10%, to ich wartość całkowita wyniesie

OkresKoszty fizycznego przepływu w mln złKoszty zapasu w mln złKoszty procesów informatycznych w mln zł
I kwartał500300200

A. 220 mln zł
B. 1 000 mln zł
C. 1 100 mln zł
D. 550 mln zł
Odpowiedź 1 100 mln zł jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć całkowite koszty po wprowadzeniu 10% wzrostu, należy najpierw zsumować wszystkie koszty z I kwartału. Wartością całkowitą kosztów przed wzrostem jest suma wszystkich poszczególnych wydatków logistycznych. Przykładowo, jeśli całkowite koszty wynosiły 1 000 mln zł, to 10% tej sumy to 100 mln zł. Po dodaniu tej kwoty do pierwotnej wartości dostajemy 1 100 mln zł. W kontekście standardów zarządzania kosztami w logistykę, takie obliczenia są kluczowe dla planowania budżetu oraz podejmowania decyzji strategicznych. Firmy często korzystają z tego typu analizy do przewidywania funduszy potrzebnych na przyszłość oraz oceny efektywności wydatków. Warto zauważyć, że podobne metodyki są stosowane w różnych branżach, co potwierdza ich uniwersalność i znaczenie w podejmowaniu decyzji finansowych.

Pytanie 2

Centrum dystrybucji poniosło miesięczne wydatki na transport w wysokości 100 000 zł oraz na utrzymanie zapasów w wysokości 800 000 zł. W kolejnym miesiącu prognozuje się, że koszty transportu wzrosną o 5%, podczas gdy wydatki na utrzymanie zapasów pozostaną bez zmian. Jakie będą łączne koszty transportu i utrzymania zapasów w nadchodzącym miesiącu?

A. 950 000 zł
B. 840 000 zł
C. 905 000 zł
D. 945 000 zł
Jak chcesz obliczyć koszty transportu i utrzymania zapasów w przyszłym miesiącu, to na początku musisz przeliczyć nowe koszty transportu. W tym miesiącu wynoszą one 100 000 zł, ale przewiduje się, że o 5% to wzrośnie. Więc 100 000 zł razy 0,05 daje nam 5 000 zł. Dodajesz to do obecnych kosztów, czyli 100 000 zł + 5 000 zł i wychodzi 105 000 zł. Koszty utrzymania zapasów zostają na poziomie 800 000 zł, więc jak wszystko razem dodasz: 105 000 zł + 800 000 zł, to otrzymasz 905 000 zł. Te obliczenia są ważne, bo w zarządzaniu finansami trzeba na bieżąco monitorować i przewidywać wydatki. A efektywna logistyka też się przydaje, bo może pomóc zoptymalizować koszty transportowe i zaoszczędzić trochę kasy.

Pytanie 3

Jakie obszary regulacji obejmuje norma ISO 14001?

A. bezpieczeństwa
B. przeciwpożarowej
C. higieny w miejscu pracy
D. środowiska
Norma ISO 14001 jest międzynarodowym standardem, który dotyczy systemów zarządzania środowiskowego (EMS). Jej celem jest wspieranie organizacji w minimalizowaniu ich wpływu na środowisko oraz w przestrzeganiu przepisów dotyczących ochrony środowiska. Zastosowanie ISO 14001 pozwala firmom na identyfikację, zarządzanie i monitorowanie zagrożeń dla środowiska, a także na wdrażanie odpowiednich działań mających na celu poprawę ich wyników środowiskowych. Przykładem praktycznego zastosowania tej normy może być instytucja, która wprowadza efektywne procedury segregacji odpadów, co przyczynia się do redukcji ilości śmieci trafiających na wysypiska. Organizacje, które stosują ISO 14001, mogą także zyskać przewagę konkurencyjną poprzez poprawę wizerunku i zwiększenie efektywności operacyjnej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Ponadto, wdrożenie tego standardu może prowadzić do oszczędności kosztów związanych z gospodarką odpadami, a także do lepszej zgodności z regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony środowiska.

Pytanie 4

Stawka za godzinę pracy pracownika magazynu wynosi 12,00 zł, a koszt użytkowania wózka to 10,00 zł za 20 minut. Przewidywany czas na wyładunek środka transportu to 6 godzin. Jaki będzie łączny koszt wyładunku?

A. 72,00 zł
B. 432,00 zł
C. 132,00 zł
D. 252,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wyładunku, należy uwzględnić zarówno koszty pracy pracownika, jak i koszty związane z używaniem wózka. Pracownik magazynu zarabia 12,00 zł za godzinę, a czas pracy wynosi 6 godzin. Zatem koszt pracy pracownika wynosi: 12,00 zł/godz. * 6 godz. = 72,00 zł. Koszt pracy wózka wynosi 10,00 zł za 20 minut, co oznacza, że w ciągu jednej godziny (60 minut) koszt ten wynosi: (60 min / 20 min) * 10,00 zł = 30,00 zł. Całkowity koszt używania wózka przez 6 godzin to: 30,00 zł/godz. * 6 godz. = 180,00 zł. Teraz sumujemy koszty: 72,00 zł (pracownik) + 180,00 zł (wózek) = 252,00 zł. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce i zarządzaniu magazynem, gdzie efektywne planowanie kosztów pracy wpływa na rentowność operacji. Właściwe ustalanie stawek za pracę oraz kontrolowanie kosztów sprzętu są standardami, które przyczyniają się do optymalizacji procesów magazynowych.

Pytanie 5

Użycie przetworzonych olejów jako materiału do produkcji wysokiej jakości paliw określa się mianem

A. recyklingiem
B. odparowywaniem
C. elektrolizą
D. spalaniem
Zastosowanie przepracowanych olejów jako surowca do produkcji wysokiej klasy paliw rzeczywiście odnosi się do procesu recyklingu, który ma na celu ponowne wykorzystanie odpadów w sposób, który minimalizuje negatywny wpływ na środowisko. Przykładem może być proces przetwarzania olejów używanych w silnikach samochodowych, który polega na oczyszczaniu ich z zanieczyszczeń i zamianie w paliwa, takie jak biodiesel. Tego rodzaju praktyki są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz normami emisji gazów cieplarnianych, co jest istotne w kontekście polityki środowiskowej wielu krajów. Recykling olejów nie tylko zmniejsza ilość odpadów, ale także przyczynia się do oszczędności surowców naturalnych, co jest kluczowe w obliczu globalnych wyzwań związanych z wyczerpywaniem zasobów. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednie certyfikacje, które potwierdzają jakość i bezpieczeństwo przetworzonych produktów, co jest niezbędne dla branży energetycznej.

Pytanie 6

W skład infrastruktury technicznej centrum logistycznego wchodzą

A. ludzie oraz środki umożliwiające zbieranie i przesyłanie danych
B. intermodalny terminal przeładunkowy, budowle magazynowe oraz personel
C. urządzenia transportowe, silosy i opakowania
D. środki transportowe, magazyny oraz pracownicy, którzy je obsługują
Odpowiedź dotycząca urządzeń transportowych, silosów i opakowań jest trafna, ponieważ te elementy stanowią kluczowe komponenty infrastruktury technicznej centrum logistycznego. Urządzenia transportowe, takie jak wózki widłowe, taśmociągi oraz systemy automatyzacji, są niezbędne do sprawnego przemieszczania towarów w obrębie magazynu oraz w procesach przeładunkowych. Silosy służą do gromadzenia surowców lub produktów w formie sypkiej, co ma kluczowe znaczenie w branżach takich jak rolnictwo czy przemysł spożywczy, gdzie odpowiednie przechowanie wpływa na jakość produktów. Opakowania, z kolei, mają fundamentalne znaczenie dla ochrony towarów podczas transportu oraz ich identyfikacji. Stosowanie standardów, takich jak ISO 9001, w zakresie zarządzania jakością, zapewnia optymalizację procesów logistycznych i minimalizację ryzyka uszkodzeń. Dobrym przykładem zastosowania tych elementów w praktyce jest system zarządzania magazynem (WMS), który integruje urządzenia transportowe z informacjami o stanach magazynowych, co zwiększa efektywność operacyjną.

Pytanie 7

Proces związany z lokalizowaniem zamówionych produktów w magazynie oraz ich przygotowaniem do wysyłki nazywa się

A. odbieranie
B. kompletowanie
C. optymalizacja
D. przechowywanie
Kompletowanie to kluczowy proces w zarządzaniu łańcuchem dostaw, który polega na precyzyjnym wyszukiwaniu i zbieraniu zamówionych towarów z magazynu, aby przygotować je do wysyłki. Proces ten jest niezbędny dla zapewnienia efektywności operacyjnej oraz zadowolenia klientów. Kompletowanie obejmuje różne techniki, takie jak zbieranie towarów na podstawie zamówień klientów, a także organizację produktów w sposób, który ułatwia ich późniejsze załadunek i transport. W praktyce może to oznaczać użycie systemów zarządzania magazynem (WMS), które automatyzują procesy kompletacji poprzez skanowanie kodów kreskowych, co pozwala na zwiększenie precyzji i redukcję błędów. Stosowanie dobrych praktyk, takich jak analiza ABC, pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią w magazynie oraz optymalizowanie tras zbierania towarów. Dobrze zorganizowany proces kompletacji wpływa bezpośrednio na czas realizacji zamówień oraz koszty operacyjne, co jest niezwykle istotne w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym.

Pytanie 8

Sieć powiązań pomiędzy producentem, hurtownikiem, detalistą i klientem określamy mianem łańcucha

A. klienta
B. dostaw
C. zapasów
D. produktu
Poprawna odpowiedź "dostaw" odnosi się do kluczowego elementu w systemie logistycznym, jakim jest łańcuch dostaw, który obejmuje wszystkie etapy od produkcji do dostarczenia finalnego produktu do klienta. Łańcuch dostaw to złożona sieć, w której przedsiębiorstwa, takie jak producenci, hurtownicy, detaliści i klienci, współpracują w celu zapewnienia efektywnego przepływu towarów i informacji. Przykładem zastosowania może być firma zajmująca się sprzedażą detaliczną, która koordynuje dostawy od różnych producentów, optymalizując stany magazynowe i minimalizując koszty transportu. W kontekście dobrych praktyk, zarządzanie łańcuchem dostaw powinno opierać się na zasadach takich jak Just in Time (JIT), co pozwala na redukcję zapasów i zwiększenie elastyczności w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynku. Ponadto, efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw przyczynia się do poprawy relacji z klientami, co jest kluczowe dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na współczesnym rynku.

Pytanie 9

Jak oblicza się udział kosztów magazynowych w łącznej wartości kosztów, przeprowadzając ich analizę?

A. dynamiki
B. korelacji
C. rozproszenia
D. struktury
Analiza struktury kosztów magazynowania jest kluczowym elementem zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Udział kosztów magazynowania w ogólnej wartości kosztów oblicza się poprzez zbieranie danych dotyczących poszczególnych kategorii kosztów, takich jak wynajem przestrzeni magazynowej, koszty energii, wynagrodzenia pracowników magazynu oraz inne wydatki związane z utrzymaniem zapasów. Przykładowo, jeśli firma ponosi wysokie koszty związane z wynajmem magazynu, analiza struktury pozwoli zidentyfikować te koszty jako dominujące w całkowitej puli wydatków. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie i przeglądanie struktury kosztów, co umożliwia lepsze zarządzanie budżetem oraz podejmowanie decyzji o optymalizacji procesów magazynowych. Warto również korzystać z narzędzi analitycznych, takich jak systemy ERP, które ułatwiają śledzenie i analizę kosztów, zapewniając lepsze fundamenty dla podejmowania strategicznych decyzji. Zrozumienie struktury kosztów jest niezbędne do poprawy efektywności operacyjnej oraz zwiększenia rentowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 10

Przedstawiony dokument związany z obrotem magazynowym sporządza się przy

Ilustracja do pytania
A. wydaniu wyrobów gotowych na zewnątrz przedsiębiorstwa.
B. przyjęciu wyrobów gotowych z zewnątrz do magazynu.
C. wydaniu materiałów do zużycia na produkcję wewnątrz przedsiębiorstwa.
D. międzymagazynowych przesunięciach zapasów w ramach przedsiębiorstwa.
Dokument przedstawiony w pytaniu to dokument MM, który jest kluczowy w kontekście międzymagazynowych przesunięć zapasów w ramach przedsiębiorstwa. Taki dokument jest wykorzystywany do rejestrowania transferów towarów pomiędzy różnymi magazynami, co jest niezbędne dla zachowania dokładności stanów magazynowych oraz efektywnego zarządzania zapasami. Międzymagazynowe przesunięcia są istotnym elementem zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ umożliwiają optymalizację lokalizacji zapasów zgodnie z aktualnymi potrzebami produkcyjnymi i sprzedażowymi. Przykładowo, gdy firma zwiększa produkcję w jednym z działów, może być konieczne przemieszczenie surowców lub komponentów z innych magazynów, aby zapewnić płynność produkcji. W tym kontekście dokument MM stanowi formalny dowód na przeprowadzenie takiego przesunięcia, co jest zgodne z dobrymi praktykami w obszarze zarządzania magazynem i logistyki. Dodatkowo, zapisy takie są często audytowane, co zwiększa transparentność i kontrolę nad procesami wewnętrznymi.

Pytanie 11

Które opakowanie powinno zostać wybrane do przechowywania 120 sztuk wyrobów gotowych o wymiarach 55 x 35 x 14 cm (długość x szerokość x wysokość), jeżeli wyroby w opakowaniu mają być piętrzone w 3 warstwach i przechowywane w pionie?

Opakowanie 1.Opakowanie 2.Opakowanie 3.Opakowanie 4.
– długość: 600 mm
– szerokość: 320 mm
– wysokość: 500 mm
– w magazynie: 20 szt.
– długość: 600 mm
– szerokość: 400 mm
– wysokość: 500 mm
– w magazynie: 50 szt.
– długość: 600 mm
– szerokość: 350 mm
– wysokość: 150 mm
– w magazynie: 40 szt.
– długość: 600 mm
– szerokość: 320 mm
– wysokość: 400 mm
– w magazynie: 10 szt.
B.C.D.

A. B.
B. A.
C. D.
D. C.
Wybranie opakowania B jako odpowiedniego do przechowywania 120 sztuk wyrobów gotowych o wymiarach 55 x 35 x 14 cm jest uzasadnione jego wymiarami 600 x 400 x 500 mm. Opakowanie to pozwala na ułożenie wyrobów w 3 warstwach, co jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania przestrzeni. Każda warstwa ma wysokość 14 cm, co daje łącznie 42 cm, pozostawiając wystarczającą przestrzeń na górze opakowania. W kontekście praktyki logistycznej, wybór odpowiedniego opakowania przekłada się na oszczędności w kosztach transportu oraz magazynowania. Dobrą praktyką w branży jest również dostosowywanie wymiarów opakowań do standardowych palet, co ułatwia układanie i transport. Użycie opakowania, które jest za wąskie lub za niskie, prowadzi do marnotrawstwa przestrzeni oraz może narażać na uszkodzenia towary w trakcie transportu. Dlatego dobrze dobrany rozmiar opakowania jest istotnym aspektem w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 12

Jak nazywa się odbiorca w międzynarodowym liście przewozowym w języku angielskim?

A. Consignee
B. Carner
C. Sender
D. Established in
Pojęcia zawarte w niepoprawnych odpowiedziach są mylące, gdyż nie odnoszą się do kontekstu odbiorcy przesyłki w międzynarodowym liście przewozowym. 'Carner' to termin, który nie ma zastosowania w logistyce i nie odnosi się do procesu przewozu. Z kolei 'Established in' wskazuje na miejsce lub datę ustanowienia, co jest całkowicie nieadekwatne w odniesieniu do identyfikacji odbiorcy. Odpowiedź 'Sender' odnosi się do nadawcy przesyłki, co również jest niepoprawne w kontekście pytania o odbiorcę. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie ról w procesie przewozu; nadawca jest osobą lub firmą wysyłającą towar, podczas gdy odbiorca jest tym, kto go przyjmuje. Właściwe rozumienie tych terminów jest niezbędne dla efektywnej pracy w branży transportowej. Dokumenty przewozowe muszą być precyzyjnie wypełnione, aby uniknąć problemów z dostawami, odprawą celną i innymi formalnościami, co podkreśla znaczenie znajomości specjalistycznej terminologii w logistyce.

Pytanie 13

Jaki jest poziom obsługi klienta, jeśli zapas był uzupełniany 10 razy w roku, a w ciągu ostatnich dwóch lat wystąpiły dwa niedobory podczas cyklu uzupełniania zapasów?

A. 95%
B. 99%
C. 80%
D. 90%
Wybór poziomu obsługi klienta na poziomie 80% może być wynikiem błędnego rozumienia cykli uzupełniania zapasu. Uwzględniając jedynie niedobory występujące w cyklu, można pomyśleć, że każdy niedobór skutkuje obniżeniem poziomu obsługi. Jednak w rzeczywistości, poziom obsługi liczy się w kontekście ogólnej liczby cykli, a nie tylko negatywnych zdarzeń. Z kolei odpowiedzi takie jak 99% i 95% również opierają się na błędnym zrozumieniu wskaźnika, ponieważ sugerują idealny poziom obsługi, który rzadko jest osiągalny w praktyce. W kontekście zarządzania zapasami, 100% poziom obsługi oznaczałby, że nigdy nie wystąpią braki, co jest mało realistyczne, zwłaszcza w dynamicznych środowiskach rynkowych, gdzie popyt i podaż mogą ulegać zmianom. Należy zrozumieć, że wystąpienie niedoborów w cyklu uzupełniania nie oznacza automatycznie, że poziom obsługi jest na poziomie 80%. Często w praktyce czołowe przedsiębiorstwa dążą do osiągnięcia poziomu obsługi na poziomie 90% i wyżej, co stawia ich w korzystnej pozycji na rynku. Aby obliczyć poziom obsługi, należy zawsze mieć na uwadze kontekst, w jakim działamy oraz realia branżowe, w których firma się znajduje.

Pytanie 14

Jakie jest określenie systemu zamawiania produktów, który opiera się na formule ustalenia wielkości partii dostawy jako różnicy pomiędzy maksymalnym poziomem zapasu a aktualnym stanem zapasu, oraz na przygotowaniu zamówienia w ustalonym cyklu, gdy bieżący stan zapasu jest niższy od zdefiniowanego minimum?

A. Min-max
B. Partia na partię
C. ROC (Reorder Cycle)
D. ROP (Reorder Point)
System zamawiania towarów określany jako min-max jest szeroko stosowany w zarządzaniu zapasami i logistyce. Jego główną zasadą jest utrzymanie zapasu w granicach ustalonych poziomów: minimalnego i maksymalnego. W momencie, gdy stan zapasu bieżącego spada poniżej poziomu zapasu minimalnego, generowane jest zamówienie, które ma na celu przywrócenie stanu zapasu do wartości maksymalnej, co czyni ten system efektywnym narzędziem do unikania braków towarowych. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą optymalizować swoje zasoby, a także zapewnić ciągłość w procesie produkcji lub sprzedaży. Przykładem zastosowania tego systemu może być magazyn z częściami zamiennymi, gdzie utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów jest kluczowe dla szybkiej obsługi klientów i minimalizacji przestojów. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie zarówno poziomów zapasu minimalnego, jak i maksymalnego, aby dostosować je do zmieniających się warunków rynkowych oraz popytu.

Pytanie 15

Podczas przeładunku przestrzeń ładunkowa pojazdu jest połączona z wnętrzem magazynu za pomocą

A. rampy przeładunkowej
B. gniazda magazynowego
C. regału magazynowego
D. bramy wjazdowej
Rampa przeładunkowa jest kluczowym elementem w procesie załadunku i rozładunku towarów w magazynach oraz centrach dystrybucyjnych. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie płynnego i bezpiecznego połączenia między przestrzenią ładunkową pojazdu a wnętrzem hali magazynowej. Dzięki rampie, kontenery i ciężarówki mogą być łatwo i szybko załadowywane oraz rozładowywane, co znacznie zwiększa efektywność operacyjną. W praktyce, rampa przeładunkowa pozwala na minimalizację czasu potrzebnego na załadunek towarów, co jest kluczowe w dynamicznych środowiskach logistycznych. Ważnym aspektem ramp jest ich projektowanie zgodne z normami bezpieczeństwa, takimi jak PN-EN 1398, które określają wymagania dotyczące konstrukcji i użytkowania ramp. Użytkowanie rampy zapewnia również ergonomiczne warunki pracy dla pracowników, zmniejszając ryzyko urazów spowodowanych niewłaściwym podnoszeniem lub przenoszeniem ciężkich przedmiotów.

Pytanie 16

W przypadku międzynarodowego transportu drogowego, aby móc dochodzić roszczeń związanych z brakującym towarem lub szkodą, należy dysponować oryginałem dokumentu

A. SIM
B. AWB
C. CMR
D. CIM
Odpowiedź CMR jest prawidłowa, ponieważ w międzynarodowym transporcie drogowym dokumentem regulującym przewóz towarów jest konosament CMR (Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Aby móc dochodzić roszczeń z tytułu niedoboru towaru lub szkody, konieczne jest posiadanie oryginału listu CMR, który stanowi dowód zawarcia umowy transportowej. Dokument ten dokładnie określa obowiązki przewoźnika i nadawcy, a także szczegóły dotyczące przewożonych towarów. Przykładem zastosowania CMR może być sytuacja, w której przewoźnik nie dostarczył pełnej ilości towaru do odbiorcy; w takim przypadku, posiadanie oryginału listu CMR jest niezbędne do zgłoszenia roszczenia ubezpieczeniowego lub dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym. Warto również zaznaczyć, że dokument CMR wprowadza standardy, które pomagają w rozstrzyganiu sporów między stronami umowy transportowej, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa i przejrzystości w międzynarodowym obrocie towarowym.

Pytanie 17

Układ różnorodnych jasnych i ciemnych linii ustawionych w sposób liniowy zgodnie z określonymi zasadami nazywamy

A. kodem kreskowym
B. kodem matrycowym
C. metką
D. etykietą zbiorczą
Kod kreskowy to coś w stylu graficznej wizytówki dla produktów. Składa się z różnych jasnych i ciemnych kresek, które skanery potrafią odczytać. Używamy ich głównie w sklepach, żeby szybko zidentyfikować produkty. Dzięki temu, gdy coś kupujesz, sprzedawca może to błyskawicznie zeskanować i wszystko działa sprawniej. Oprócz tego, kody kreskowe pomagają w zarządzaniu zapasami w magazynach. Widzisz je na prawie każdym produkcie – czy to jedzenie, czy elektronika. Często stosuje się różne standardy, jak UPC czy EAN, żeby te kody były uniwersalne i działały wszędzie na świecie. W praktyce, ich użycie naprawdę przyspiesza sprzedaż i pozwala ograniczyć pomyłki, bo wszystko jest zautomatyzowane. Co więcej, kody kreskowe mają także zastosowanie w medycynie, na przykład do oznaczania leków, a także w logistyce do śledzenia paczek.

Pytanie 18

Wykorzystanie regałów przejezdnych torowych w obszarze składowania umożliwia zredukowanie nadmiaru

A. kolumn regałowych
B. korytarzy roboczych
C. dróg magazynowych
D. rzędów regałowych
Zastosowanie regałów przejezdnych torowych w strefie składowania ma na celu zwiększenie efektywności wykorzystania przestrzeni magazynowej. Dzięki ich konstrukcji i mechanizmowi przesuwania, można zredukować liczbę korytarzy roboczych, które są niezbędne w tradycyjnych regałach. Reguła ta jest szczególnie istotna w kontekście składowania towarów o dużych wymaganiach przestrzennych, jak palety czy kontenery. Oszczędzając na przestrzeni korytarzy roboczych, można zwiększyć gęstość składowania, co pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnej powierzchni. Przykładem praktycznego zastosowania regałów przejezdnych mogą być magazyny wysokiego składowania, gdzie każde centymetr powierzchni ma ogromne znaczenie. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, takie rozwiązania wspierają nie tylko efektywność operacyjną, ale również bezpieczeństwo pracowników, zmniejszając ryzyko wypadków związanych z manewrowaniem w wąskich korytarzach. Warto również zauważyć, że regały przejezdne mogą być dostosowane do różnych rodzajów produktów, co czyni je elastycznym rozwiązaniem dla zróżnicowanych potrzeb magazynowych.

Pytanie 19

Który rodzaj dystrybucji należy zastosować do towarów przedstawionych na ilustracjach?

Ilustracja do pytania
A. Wyłączną.
B. Selektywną.
C. Intensywną.
D. Zintegrowaną.
Wybór odpowiedzi związanej z dystrybucją wyłączną, selektywną lub zintegrowaną nie jest właściwy w kontekście przedstawionych produktów, które są powszechnie dostępne i codziennego użytku. Dystrybucja wyłączna jest stosowana w przypadku towarów luksusowych lub markowych, gdzie producent decyduje się na ograniczenie liczby punktów sprzedaży, aby zachować ekskluzywność marki. To podejście nie jest zgodne z charakterem produktów takich jak kosmetyki i żywność, które muszą być dostępne dla szerokiej grupy konsumentów. Selektywna dystrybucja, z kolei, polega na wyborze tylko niektórych punktów sprzedaży, co ogranicza dostępność produktów i nie odpowiada potrzebom rynku masowego. Tego rodzaju strategia jest stosowana przy produktach technicznych lub specjalistycznych, które wymagają doradztwa sprzedażowego. W odniesieniu do dystrybucji zintegrowanej, polega ona na ścisłej współpracy pomiędzy producentem a detalistą, co również nie jest konieczne dla produktów codziennych, gdzie kluczowa jest szeroka dostępność. Typowym błędem myślowym przy wyborze tych odpowiedzi jest brak uwzględnienia rodzaju towarów oraz ich oczekiwań w zakresie dostępności na rynku. W praktyce, skuteczna strategia dystrybucji dla produktów codziennych powinna skupiać się na intensyfikacji, a nie na ograniczeniach, co zwiększa ich sprzedaż i zaspokaja potrzeby konsumentów.

Pytanie 20

Jakie urządzenie nie wchodzi w skład transportu technologicznego?

A. Przenośnik
B. Dźwignica
C. Ładowarka
D. Kontener ładunkowy
Kontener ładunkowy nie jest urządzeniem transportu technologicznego, ponieważ jego główną funkcją jest przechowywanie i zabezpieczanie ładunków, a nie ich przemieszczanie. Kontenery są wykorzystywane w transporcie morskim, drogowym i kolejowym, gdzie pełnią rolę pojemników, które ułatwiają załadunek i rozładunek towarów. W praktyce, kontenery są standardowymi jednostkami ładunkowymi, które zapewniają ochronę przewożonych produktów przed uszkodzeniem oraz wpływem warunków atmosferycznych. Warto zaznaczyć, że kontenery są projektowane zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 668, które definiują wymiary oraz specyfikacje techniczne kontenerów transportowych. W odróżnieniu od urządzeń transportu technologicznego, takich jak dźwignice, ładowarki czy przenośniki, które są aktywnie wykorzystywane do przemieszczania materiałów i ładunków w obrębie zakładów produkcyjnych czy magazynów, kontenery stanowią pasywne elementy transportowe. Ich zastosowanie w łańcuchu dostaw przyczynia się do zwiększenia efektywności logistyki oraz redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 21

Rodzaje transportu wewnętrznego, w których urządzenia dźwigowe są zawieszone na wciągniku żurawia lub wciągarki jezdnej, poruszające się wzdłuż mostu, to

A. przenośniki
B. suwnice
C. wózki unoszące
D. podnośniki
Suwnice są to urządzenia dźwignicowe, które charakteryzują się możliwością podnoszenia i transportowania ładunków w poziomie oraz w pionie. W przypadku suwnic, urządzenia podnoszące ładunki są często podwieszane do wciągników zamontowanych na konstrukcji mostu. Dzięki tej konstrukcji suwnice są w stanie poruszać się po wydzielonym torze, co pozwala na efektywne przemieszczanie materiałów w obrębie hal produkcyjnych, magazynów czy na placach budowy. Dodatkowo, suwnice mogą być wykorzystywane w różnych branżach, takich jak przemysł ciężki, budownictwo czy logistyka. Kluczowym aspektem ich działania jest zgodność z normami bezpieczeństwa, takimi jak PN-EN 15011, które regulują ich projektowanie i eksploatację. Przykłady zastosowania suwnic obejmują przenoszenie ciężkich detali podczas montażu maszyn, transport materiałów w magazynach oraz prace na dużych wysokościach.

Pytanie 22

Jaki będzie całkowity koszt wyładunku kontenerów na terminalu, jeżeli stawka za maszynogodzinę suwnicy wynosi 105,00 zł, wynagrodzenie operatora za godzinę pracy to 45,00 zł, a czas wyładunku to 4,5 godziny?

A. 472,50 zł
B. 150,00 zł
C. 675,00 zł
D. 202,50 zł
Koszt wyładunku kontenerów na terminalu wynosi 675,00 zł, co obliczamy poprzez dodanie kosztów za maszynogodziny suwnicy oraz stawki za pracę operatora. Aby to obliczyć, najpierw obliczamy koszt maszynogodziny: 105,00 zł za godzinę pomnożone przez 4,5 godziny, co daje 472,50 zł. Następnie obliczamy koszt pracy operatora: 45,00 zł za godzinę pomnożone przez 4,5 godziny, co daje 202,50 zł. Sumując te dwa wyniki, otrzymujemy 472,50 zł + 202,50 zł = 675,00 zł. W praktyce, przy planowaniu operacji wyładunkowych, kluczowe jest dokładne obliczenie kosztów, aby prawidłowo oszacować budżet operacyjny oraz zyski z działalności. Sprawne zarządzanie kosztami jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, w której dokładność i efektywność finansowa są kluczowymi elementami sukcesu.

Pytanie 23

Na stanowisku do szlifowania obrabiany jest blok silnika z czterema cylindrami. Czas potrzebny na szlifowanie jednego cylindra wynosi (Tj) = 0,5 roboczogodziny, a czas przygotowawczo-zakończeniowy dla jednego bloku silnika (Tpz) = 1,0 roboczogodziny. Jakie będzie całkowite zapotrzebowanie czasu pracy (Tp) na obróbkę jednego bloku silnika o 4 cylindrach?

A. 2,0 roboczogodziny
B. 3,0 roboczogodziny
C. 1,5 roboczogodziny
D. 6,0 roboczogodzin
Wybór błędnych odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia procesu obróbczo-przygotowawczego. Na przykład, odpowiedzi 2,0 roboczogodziny oraz 1,5 roboczogodziny sugerują, że nie uwzględniono całkowitego czasu pracy, który obejmuje zarówno czas szlifowania poszczególnych cylindrów, jak i czas przygotowawczo-zakończeniowy. W przypadku czterocylindrowego bloku silnika, kluczowe jest zrozumienie, że każdy cylinder wymaga indywidualnego procesu szlifowania, a całkowity czas szlifowania powinien być pomnożony przez liczbę cylindrów, co w tym przypadku wynosi 4. Wybór odpowiedzi 6,0 roboczogodzin może wynikać z niepoprawnego zsumowania wszystkich czasów bez ich właściwego zrozumienia. Ważne jest, aby dokładnie przemyśleć, jakie elementy wchodzą w skład całkowitego zapotrzebowania czasowego i nie pomijać istotnych aspektów, takich jak czas przygotowawczy. Błędy te pokazują typowe pułapki, w jakie można wpaść podczas obliczeń w kontekście inżynieryjnym. Dlatego kluczowe jest dokładne analizowanie wszystkich danych oraz stosowanie dobrych praktyk, które pomagają w precyzyjnym określeniu zapotrzebowania na czas w każdym etapie produkcji.

Pytanie 24

Do zadań wykonywanych w magazynie w procesie przyjmowania towarów należą między innymi

A. przyjmowanie, sortowanie i przechowywanie
B. rozładunek, przyjmowanie i kompletacja
C. rozładunek, identyfikacja i kontrola ilościowa
D. przyjmowanie, składowanie i wydawanie
Właściwa odpowiedź to "rozładunek, identyfikacja i kontrola ilościowa", ponieważ te działania są kluczowe w fazie przyjmowania towarów w magazynie. Rozładunek to pierwszy krok, w którym towar jest fizycznie wyjmowany z pojazdu dostawczego. To proces, który wymaga odpowiednich technik oraz sprzętu, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia towarów. Następnie, identyfikacja towarów polega na ich oznakowaniu i klasyfikacji zgodnie z ustalonymi procedurami, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu magazynem. Kontrola ilościowa to proces weryfikacji ilości przyjmowanych towarów, co jest niezbędne dla zapewnienia zgodności z dokumentacją dostawy oraz dla uniknięcia błędów, które mogą prowadzić do problemów w dalszym procesie przetwarzania. Przykładowo, zastosowanie systemów WMS (Warehouse Management System) może wspierać te procesy, automatyzując identyfikację towarów poprzez skanowanie kodów kreskowych, co przyspiesza cały proces i zwiększa dokładność. Takie działania są nie tylko efektywne, ale również pozwalają na lepsze zarządzanie zapasami i poprawiają ogólną wydajność operacyjną magazynu.

Pytanie 25

Oblicz, jaki będzie roczny koszt składowania, wiedząc, że pojemność strefy magazynowej wynosi 300 pjł, a koszt przechowywania w ciągu roku to 360 000 zł?

A. 1400 zł/pjł
B. 1000 zł/pjł
C. 1200 zł/pjł
D. 1600 zł/pjł
Aby obliczyć koszt składowania na jednostkę pojemności (pjł), należy podzielić całkowity roczny koszt magazynowania przez pojemność strefy składowania. W tym przypadku roczny koszt wynosi 360 000 zł, a pojemność to 300 pjł. Obliczenia przedstawiają się następująco: 360 000 zł / 300 pjł = 1200 zł/pjł. Taki sposób kalkulacji jest powszechnie stosowany w logistyce i zarządzaniu magazynami, ponieważ pozwala na efektywne zarządzanie kosztami i lepsze planowanie budżetu. Przykładowo, znając koszt składowania, przedsiębiorstwa mogą podejmować decyzje dotyczące optymalizacji przestrzeni magazynowej, a także oceny rentowności poszczególnych produktów. Właściwe obliczenia kosztów składowania są kluczowe dla efektywności działań logistycznych oraz dla podejmowania decyzji strategicznych w firmie, co potwierdzają standardy branżowe dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 26

Do działań związanych z dystrybucją przed dokonaniem transakcji zalicza się na przykład

A. przekazywanie towarów dystrybutorom i ostatecznym nabywcom
B. poszukiwanie ofert do zakupu i sprzedaży oraz negocjowanie warunków umowy handlowej
C. organizowanie transportu oraz regulowanie płatności
D. wykonywanie zobowiązań wynikających z rękojmi i gwarancji
Wyszukiwanie ofert kupna-sprzedaży oraz negocjowanie warunków umów handlowych to kluczowe działania przedtransakcyjne w procesie dystrybucji. Te działania pozwalają na ustalenie najbardziej korzystnych warunków zakupu dla firmy oraz na zbudowanie relacji z kontrahentami. Przykładowo, skuteczna analiza rynku może pomóc w identyfikacji potencjalnych dostawców, którzy oferują konkurencyjne ceny oraz korzystne warunki współpracy. Negocjacje warunków umowy handlowej, takie jak terminy płatności, rabaty czy zasady dostawy, wpływają na płynność finansową firmy oraz na jej możliwości operacyjne. W praktyce, wdrażanie technik negocjacyjnych, takich jak BATNA (Best Alternative to a Negotiated Agreement), może znacząco poprawić efektywność transakcji. W kontekście standardów branżowych, stosowanie analizy SWOT w procesie poszukiwania ofert może przyczynić się do lepszego zrozumienia dostępnych opcji, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 27

Przechowalnią przystosowaną do składowania stolarki budowlanej, która jest odporna na ekstremalne temperatury, ale nieznosząca działania opadów atmosferycznych, jest

A. teren magazynowy
B. zbiornik szczelny
C. wiata
D. silos
Wiata jest odpowiednim magazynem do przechowywania stolarki budowlanej, szczególnie ze względu na jej konstrukcję, która chroni przechowywane materiały przed wpływem opadów atmosferycznych, takich jak deszcz czy śnieg. Wiata jest otwartą strukturą, co pozwala na odpowiednią wentylację, a jednocześnie zabezpiecza przed skrajnymi warunkami atmosferycznymi. Przechowywana w niej stolarka, chociaż odporna na zmiany temperatur, nie powinna być narażona na bezpośredni kontakt z wodą, co może prowadzić do uszkodzeń materiałów. W praktyce, wiaty są często wykorzystywane na placach budowy do składowania drewna, okien, drzwi i innych elementów budowlanych, które wymagają ochrony przed deszczem. Dodatkowo, zgodnie z normami budowlanymi, konstrukcja wiat powinna być dostosowana do lokalnych warunków klimatycznych, co zapewnia bezpieczeństwo i trwałość przechowywanych materiałów. W przypadku wysokich i niskich temperatur, wiata zapewnia odpowiednią izolację, a jej otwarta forma minimalizuje ryzyko kondensacji, co jest kluczowe dla zachowania jakości stolarki budowlanej.

Pytanie 28

Marszruta produkcyjna może być przedstawiona przy użyciu

A. harmonogramu operacji
B. ilościowego zużycia materiału
C. cyklogramu wyrobu
D. przekazania gotowego wyrobu
Zrozumienie, dlaczego inne odpowiedzi nie są prawidłowe, wymaga analizy każdego z tych podejść. Cyklogram wyrobu to narzędzie używane do wizualizacji procesu produkcji, jednak nie dostarcza on szczegółowych informacji o kolejności i czasie wykonania poszczególnych operacji. Brak takiej precyzji czyni go mniej przydatnym w kontekście specyfikacji marszruty produkcyjnej, gdzie kluczowe są szczegóły dotyczące harmonogramowania operacji. Przekazanie gotowego wyrobu dotyczy już etapu skończonej produkcji, a nie procesu wytwarzania, co czyni tę odpowiedź nieadekwatną do pytania o specyfikację marszruty. Ilościowe zużycie materiału jest istotnym aspektem planowania, jednak samo w sobie nie określa, jak i kiedy poszczególne etapy produkcji mają być zrealizowane. Te podejścia często prowadzą do nieporozumień, ponieważ skupiają się na różnych aspektach produkcji. Kluczowe jest zrozumienie, że harmonogram operacji łączy wszystkie te elementy, oferując kompleksowy widok na to, co, kiedy i jak powinno być wykonane. W praktyce, błędne podejście do zarządzania produkcją, polegające na ignorowaniu harmonogramu operacji, może prowadzić do opóźnień, nadmiernych kosztów oraz niezadowolenia klientów.

Pytanie 29

Tabela przedstawia wartość przesyłek doręczonych przez przedsiębiorstwo kurierskie w roku 2009. W analizie statystycznej zjawiska posłużono się wskaźnikiem

Rodzaj przesyłkiWartość przesyłki w złUdział w %
zwykłe57 50057,5
ekspresowe42 50042,5
razem100 000100,0

A. korelacji.
B. dynamiki.
C. struktury.
D. dyspersji.
Wybór niewłaściwego wskaźnika w kontekście analizy danych może prowadzić do błędnych wniosków i decyzji. Wskaźniki korelacji, dyspersji i dynamiki różnią się fundamentalnie od wskaźnika struktury. Korelacja ocenia zależności między zmiennymi, co w praktyce oznacza, że bada, czy zmiana jednej zmiennej wpływa na inną. Jednakże, w przypadku analizy wartości przesyłek, nie chodzi o zależności, a o udział różnych kategorii w ogólnej wartości. Wskaźnik dyspersji, z kolei, dotyczy rozprzestrzenienia danych wokół średniej, co jest istotne w kontekście zmienności, ale nie odnosi się do analizy strukturalnej udziałów. Wskaźnik dynamiki analizuje zmiany w czasie, co ma znaczenie dla trendów, ale nie dla struktury. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych typów wskaźników i stosowanie ich w nieodpowiednich kontekstach. W analizie danych statystycznych istotne jest, aby dobrać odpowiedni wskaźnik do konkretnego celu, co zapewnia dokładność i adekwatność wyników. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że tabela, która przedstawia udział procentowy przesyłek, jednoznacznie wymaga zastosowania wskaźnika struktury, a nie innych wskaźników, które nie odnoszą się do tego aspektu.

Pytanie 30

Ustal na podstawie danych w tabeli, jaką temperaturę oraz wilgotność względną powietrza powinien utrzymywać magazyn, w którym przechowuje się cebulę i czosnek.

WyszczególnienieTemperatura
[°C]
Wilgotność względna
powietrza
[%]
Wrażliwość
na etylen
Okres
przechowywania
Brokuł095÷98+++2-10 tygodni
Cebula065÷75+8-12 miesięcy
Cukinia6-890÷95+4 tygodnie
Czosnek0-160÷70-4-9 miesięcy

A. Temperatura 0°C, wilgotność względna powietrza 65÷70%
B. Temperatura 0°C, wilgotność względna powietrza 90÷95%
C. Temperatura 1°C, wilgotność względna powietrza 95÷98%
D. Temperatura 1°C, wilgotność względna powietrza 60÷75%
Odpowiedź "Temperatura 0°C, wilgotność względna powietrza 65÷70%" jest prawidłowa, ponieważ zarówno cebula, jak i czosnek wymagają odpowiednich warunków przechowywania, aby zachować świeżość i jakość. Zgodnie z badaniami, cebula powinna być przechowywana w temperaturze 0°C i wilgotności 65÷75%, co zapobiega jej wysychaniu oraz rozwojowi chorób. Czosnek z kolei najlepiej przechowywać w temperaturze 0-1°C oraz wilgotności 60÷70%. Wybór zakresu 65÷70% wilgotności względnej wynika z faktu, że jest to wspólny poziom, który spełnia wymagania obu tych warzyw. Utrzymanie tych warunków jest kluczowe w logistyce przechowywania żywności, gdzie standardy takie jak HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) wskazują na istotność kontrolowania temperatury i wilgotności dla bezpieczeństwa produktów spożywczych. Przykładowo, w magazynach dużych sieci spożywczych instalowane są systemy monitoringu, które automatycznie regulują te parametry, aby zapewnić optymalne warunki dla przechowywanych produktów.

Pytanie 31

Przedsiębiorstwo zajmujące się spedycją i transportem otrzymało zlecenie na transport ozdób choinkowych w 136 kartonach o wymiarach 800 x 600 x 1000 mm. Jeśli jedna naczepa może pomieścić 34 palety EURO, a palet i kartonów nie wolno układać na sobie, to towar powinien zostać załadowany do

A. 3 naczep
B. 1 naczepy
C. 4 naczep
D. 2 naczep
Jak się przyjrzysz, to można zauważyć, że pomyłki w liczbie naczep do przewozu tych kartonów mogą wynikać z nieporozumienia co do objętości ładunku lub pojemności naczep. Wybór 3 czy 4 naczep mógł być spowodowany myśleniem, że naczepy są znacznie mniejsze niż są w rzeczywistości. Zwykle mają pojemność 33-36 m³, co daje sporo miejsca na przewóz. A z tych 136 kartonów, co zajmują razem 65,28 m³, da się zaledwie w dwóch naczepach to wszystko przewieźć. Czasem też ludzie myślą, że można piętrzyć kartony i palety, ale to często jest zabronione, żeby wszystko było bezpieczne. W transporcie ważne jest też planowanie, żeby wykorzystać przestrzeń tak, żeby było jak najefektywniej i taniej.

Pytanie 32

W procesach dystrybucji towarów, do odczytywania kodów kreskowych wykorzystuje się

A. czytników RFID
B. tagi radiowe
C. terminali przenośnych
D. aplikatory etykiet
Terminale przenośne, znane również jako mobilne urządzenia do skanowania kodów kreskowych, odgrywają kluczową rolę w procesach dystrybucji towarów, umożliwiając szybkie i efektywne skanowanie produktów. Te urządzenia są często wykorzystywane w magazynach oraz punktach sprzedaży detalicznej do zarządzania zapasami, co pozwala na bieżąco monitorować stan towarów oraz przyspieszać procesy realizacji zamówień. Terminale przenośne często łączą funkcje skanera kodów kreskowych z systemami zarządzania magazynem (WMS), co pozwala na automatyzację zbierania danych i minimalizowanie błędów ludzkich. Przykładowo, pracownik może zeskanować kod kreskowy produktu, co automatycznie aktualizuje stan magazynowy w systemie, a także generuje dokumenty wysyłkowe. Dzięki standardom, takim jak GS1, stosującym jednolite zasady dotyczące kodowania i skanowania, przedsiębiorstwa mogą zapewnić sobie spójną i efektywną identyfikację produktów, co wpływa na jakość zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 33

Który z wózków specjalizowanych wykorzystuje się w transporcie wewnętrznym do przemieszczania materiałów bardzo długich?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Wózek oznaczony literą A, z długą platformą i dodatkowymi stojakami, jest idealnym rozwiązaniem do transportu materiałów o dużych długościach, takich jak rury, profile stalowe czy belki drewniane. Tego rodzaju wózki są powszechnie stosowane w magazynach oraz na halach produkcyjnych, gdzie występuje potrzeba przemieszczania długich ładunków. Przykładem zastosowania mogą być zakłady budowlane, gdzie transportuje się długie elementy konstrukcyjne, a także w przemyśle metalowym, gdzie potrzebny jest transport długich profili. Wózki te muszą spełniać określone normy bezpieczeństwa, takie jak EN 1501-1 dotycząca wózków transportowych, co zapewnia ich niezawodność oraz bezpieczeństwo użytkowania. Właściwe użycie tych wózków pozwala na efektywne i bezpieczne operacje transportowe, co jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistycznych. Oprócz tego, ich konstrukcja pozwala na stabilizację ładunku, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń podczas transportu.

Pytanie 34

W ciągu miesiąca pracownik magazynu odebrał 42 przesyłki, z czego 6 przesyłek było niepełnych. Jaki jest wskaźnik niezawodności dostaw?

A. 86%
B. 50%
C. 14%
D. 99%
Wskaźnik niezawodności dostaw jest obliczany na podstawie stosunku liczby dostaw kompletnych do całkowitej liczby dostaw. W tym przypadku mamy 42 dostawy, z czego 6 było niekompletnych, co oznacza, że 36 dostaw było kompletnych. Aby obliczyć wskaźnik niezawodności, stosujemy wzór: (liczba dostaw kompletnych / całkowita liczba dostaw) * 100%. Podstawiając wartości: (36 / 42) * 100% = 85.71%, co zaokrąglamy do 86%. Taki wskaźnik jest istotny w kontekście logistyki, ponieważ pozwala ocenić efektywność dostawców i jakość dostarczanych towarów. Wysoki wskaźnik niezawodności może wpływać na zwiększenie zaufania klientów oraz poprawę reputacji firmy. W praktyce, monitorowanie tego wskaźnika powinno być regularnym elementem analizy wydajności łańcucha dostaw, co pozwala na identyfikację ewentualnych problemów i podejmowanie działań poprawczych oraz wykorzystywanie dostawców o wysokiej niezawodności dla kluczowych procesów biznesowych.

Pytanie 35

Czynność wykonywana w etapie magazynowania towarów to

A. selekcja
B. wyładunek
C. przechowywanie
D. rozpoznawanie
Przechowywanie to kluczowy proces w fazie składowania towarów, który obejmuje bezpieczne i efektywne utrzymywanie zapasów w magazynach przez określony czas. Poprawne zarządzanie przechowywaniem wpływa na optymalizację przestrzeni magazynowej oraz efektywność operacyjną. W praktyce, proces ten często wiąże się z wykorzystaniem systemów zarządzania magazynem (WMS), które umożliwiają śledzenie lokalizacji towarów, zarządzanie poziomem zapasów oraz automatyzację procesów magazynowych. Przechowywanie towarów powinno być zgodne z odpowiednimi normami, takimi jak ISO 9001, które promują jakość i efektywność w zarządzaniu procesami logistycznymi. Dobrą praktyką jest również regularne przeprowadzanie inwentaryzacji, co pozwala na bieżąco monitorować stan zapasów oraz identyfikować potencjalne problemy, takie jak braki czy przeterminowanie produktów. W ten sposób, przechowywanie towarów staje się nie tylko elementem zabezpieczającym dostępność produktów, ale także strategicznym narzędziem w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 36

Zlecanie usług transportowych zewnętrznemu operatorowi oznacza

A. zbieranie należności za sprzedany towar
B. dostarczanie ładunku do odbiorcy
C. realizację sprzedaży przesyłki
D. przechowywanie przesyłki
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, jest jak najbardziej trafna. Outsourcing transportu to nic innego jak powierzenie zadania przewozu towarów specjalistom z zewnątrz. Dzięki temu firmy mogą lepiej skupić się na tym, co robią najlepiej, czyli np. na produkcji albo sprzedaży. Operatorzy transportowi planują trasy i zarządzają flotą, co naprawdę może poprawić wydajność. Weźmy na przykład firmę, która sprzedaje różne produkty. Zamiast samodzielnie organizować dowóz, może korzystać z firm kurierskich – dzięki temu oszczędza czas i pieniądze, a jednocześnie lepiej obsługuje swoich klientów. Współpraca z profesjonalnymi firmami transportowymi, szczególnie takimi, które działają zgodnie z normami ISO 9001, to naprawdę krok w dobrą stronę.

Pytanie 37

Którym numerem na rysunku oznaczono regały obsługiwane przez układnice i przenośniki?

Ilustracja do pytania
A. 5
B. 9
C. 1
D. 7
Niestety, żadna z pozostałych odpowiedzi nie jest poprawna. W przypadku odpowiedzi oznaczonych numerami 5, 7 i 1, można dostrzec typowe nieporozumienia związane z identyfikacją regałów obsługiwanych przez układnice i przenośniki. Odpowiedź 5 może odnosić się do regałów, które są jedynie statycznymi jednostkami składowymi, bez wsparcia automatyzacji, co czyni je nieodpowiednimi do tego pytania. Regały takie są często stosowane w tradycyjnych magazynach, gdzie ręczne przenoszenie towarów jest normą, co nie spełnia wymagań związanych z automatyzacją. Z kolei odpowiedź 7, choć może być myląca, nie odnosi się do systemów automatycznych, co jest kluczowe w kontekście wydajności operacyjnej. Ostatecznie, odpowiedź 1, przedstawiająca być może regały o ograniczonej funkcjonalności, również nie może być uznana za właściwą. W procesie wyboru odpowiedzi istotne jest zrozumienie, że regały z układnicami i przenośnikami są integralną częścią nowoczesnych systemów logistycznych, co powinno skłaniać do rozważenia ich specyfiki oraz zastosowania w praktyce. Rozpoznanie sprzętu automatyzacji w kontekście efektywności magazynowej jest podstawą dla prawidłowego zrozumienia nowoczesnych rozwiązań w logistyce.

Pytanie 38

Do nieprzerwanej obserwacji oraz monitorowania aktualnej lokalizacji przesyłki w łańcuchu dostaw umożliwia

A. system HCCP
B. pick-to-light
C. technologia RFID
D. technologia kodów kreskowych
Wybór technologii pick-to-light, systemu HCCP oraz technologii kodów kreskowych jako odpowiedzi na pytanie o ciągłą obserwację i kontrolę pozycji przesyłki w łańcuchu dostaw pokazuje typowe nieporozumienia dotyczące funkcji i zastosowań tych systemów. Pick-to-light to system wspomagający procesy kompletacji zamówień, który korzysta z sygnalizacji świetlnej, aby wskazać operatorowi, które produkty powinny zostać zebrane. Chociaż zwiększa efektywność pracy, nie umożliwia on monitorowania lokalizacji przesyłek w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe dla zarządzania łańcuchem dostaw. System HCCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa żywności, a jego zastosowanie nie ma związku z kontrolą przesyłek w łańcuchu dostaw. Wreszcie, technologia kodów kreskowych, choć popularna i użyteczna w wielu aplikacjach, wymaga ręcznego skanowania do identyfikacji produktów, co ogranicza szybkość i efektywność operacji w porównaniu do RFID. Te błędne wybory mogą wynikać z braku zrozumienia różnic między technologiami identyfikacji i ich zastosowaniem w logistyce. Kluczowe jest zrozumienie, że technologia RFID zautomatyzowuje procesy i umożliwia monitorowanie w czasie rzeczywistym, co jest niezastąpione w nowoczesnym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 39

W magazynie towary są pakowane w kartony po 10 sztuk, a następnie układane na paletach, gdzie w każdej z pięciu warstw znajduje się 5 kartonów. Ile w pełni załadowanych pojazdów transportowych trzeba zarezerwować, aby jednorazowo przewieźć 20 000 sztuk towaru, jeśli w jednej jednostce transportowej mieści się 20 palet?

A. 20 pojazdów transportowych
B. 4 pojazdy transportowe
C. 2 pojazdy transportowe
D. 40 pojazdów transportowych
Aby obliczyć liczbę środków transportu potrzebnych do przewiezienia 20 000 sztuk towaru, najpierw musimy zrozumieć, jak towary są pakowane. Towary są pakowane w kartony, z których każdy zawiera 10 sztuk. Następnie kartony są układane na paletach, gdzie każda paleta mieści 5 kartonów, co daje łącznie 50 sztuk towaru na jedną paletę. W przypadku 20 000 sztuk towaru, potrzebujemy zatem 20 000 / 50 = 400 palet. Z danych wynika, że w jednym środku transportu można załadować 20 palet. Dlatego, aby obliczyć liczbę środków transportu, dzielimy 400 palet przez 20 palet na środek transportu, co daje 400 / 20 = 20. Ponieważ jednak w pytaniu podano, że towary są układane w pięciu warstwach, a każda warstwa zawiera 5 kartonów, co może wprowadzać w błąd, prawidłowa analiza wskazuje, że w rzeczywistości potrzebujemy 4 transporty. Dzięki temu zrozumiemy, jak istotne jest dokładne zrozumienie procesu pakowania i transportu towarów w logistyce, co ma bezpośredni wpływ na efektywność operacyjną oraz koszty transportu.

Pytanie 40

W jakim rodzaju magazynu będzie przechowywany materiał sypki (kruszywo o różnych granulacjach) stosowany do wytwarzania betonu towarowego?

A. Półotwartym - wiaty osłonięte
B. Zamkniętym - zbiorniki naziemne
C. Zamkniętym - zbiorniki nadziemne
D. Półotwartym - zasieki ze ścianami pełnymi
Zamknięte magazynowanie, takie jak zbiorniki naziemne lub nadziemne, nie jest zalecane do składowania materiałów sypkich jak kruszywo, ze względu na ograniczoną wentylację oraz trudności w kontrolowaniu wilgotności i jakości surowca. Zbiorniki te są często przeznaczone do składowania cieczy, co może prowadzić do niepożądanych reakcji chemicznych w przypadku materiałów sypkich. Ponadto, półotwarte wiaty osłonięte, mimo że zapewniają pewną ochronę przed warunkami atmosferycznymi, nie oferują takiej stabilizacji jak zasieki z pełnymi ścianami. Przechowywanie kruszywa w otwartych lub półotwartych przestrzeniach zwiększa ryzyko zanieczyszczenia materiału przez opady, kurz czy inne czynniki, co może negatywnie wpłynąć na jego jakość i, w konsekwencji, na właściwości betonu. Istotnym aspektem jest również, że konstrukcje zbiorników mogą prowadzić do trudności w dostępie do materiałów, co opóźnia proces produkcji. Prawidłowe składowanie kruszywa jest kluczowe dla zapewnienia wydajności procesów budowlanych, a odpowiednie rozwiązania magazynowe powinny być oparte na standardach branżowych, które podkreślają konieczność stosowania zasiek ze ścianami pełnymi w celu zapewnienia optymalnych warunków dla materiałów sypkich.