Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 19:17
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 19:33

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Po wykonaniu podanego kodu na konsoli wyświetli się liczba

Ilustracja do pytania
A. 108
B. 0
C. 115
D. 73
Liczba 108 może wynikać z błędnej operacji lub niepełnego obliczenia. Wynik 73 sugeruje pominięcie części danych lub niepełne przetworzenie wejściowych wartości. Wynik 0 oznacza, że operacja mogła zakończyć się błędem lub algorytm nie przeprowadził żadnych operacji na danych wejściowych.

Pytanie 2

Metoda przeszukiwania w uporządkowanych tablicach, która polega na podzieleniu tablicy na kilka części i wykonywaniu wyszukiwania liniowego tylko w tej części, gdzie może znajdować się poszukiwany element, w języku angielskim jest określana jako

A. Ternary search
B. Exponential search
C. Binary search
D. Jump search
Binary Search dzieli tablicę na pół przy każdej iteracji, co różni się od przeskakiwania blokowego. Exponential Search i Ternary Search to inne algorytmy o odmiennej logice przeszukiwania, które nie polegają na przeskakiwaniu stałych bloków elementów.

Pytanie 3

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. C
B. D
C. B
D. A
Minimalna implementacja klasy Prostokat wymaga zaimplementowania podstawowych metod określonych w klasie abstrakcyjnej figura. Implementacja zawiera niezbędne pola i metody, które muszą być obecne, aby klasa mogła być skompilowana i działała poprawnie.

Pytanie 4

Jakie stwierdzenie najlepiej tłumaczy cel podziału programu na funkcje (metody)?

A. Eliminuje potrzebę korzystania ze zmiennych globalnych
B. Ułatwia proces debugowania oraz ponowne wykorzystanie fragmentów kodu
C. Umożliwia skrócenie kodu przez eliminację wszelkich komentarzy
D. Gwarantuje automatyczną kompilację programu
Usunięcie komentarzy w kodzie nie ma wpływu na podział programu na funkcje. Komentarze pełnią rolę informacyjną dla programistów i nie wpływają na działanie kodu. Automatyczna kompilacja programu to proces wykonywany przez kompilator i nie ma związku z dzieleniem programu na funkcje – kompilator przetwarza kod niezależnie od tego, czy program jest podzielony na funkcje czy napisany jako jeden blok. Eliminacja zmiennych globalnych to dobra praktyka, ale dzielenie programu na funkcje nie eliminuje automatycznie potrzeby ich stosowania. W rzeczywistości funkcje mogą nadal korzystać ze zmiennych globalnych, jeśli nie zostaną odpowiednio zaprojektowane.

Pytanie 5

Jakie jest podstawowe środowisko do tworzenia aplikacji desktopowych przy użyciu języka C#?

A. MS Visual Studio
B. PyCharm
C. NetBeans
D. Eclipse
NetBeans, Eclipse i PyCharm to środowiska programistyczne, które, choć popularne w swoich dziedzinach, nie są zoptymalizowane do programowania aplikacji desktopowych w języku C#. NetBeans jest głównie używany do rozwijania aplikacji w języku Java, co czyni go niewłaściwym wyborem dla programistów C#. Eclipse również jest skoncentrowane na programowaniu w Javie, ale oferuje wsparcie dla wielu innych języków dzięki różnym wtyczkom. Nie jest jednak dostosowane do pełnego wykorzystania możliwości platformy .NET, co ogranicza jego funkcjonalność w kontekście aplikacji desktopowych w C#. PyCharm, z kolei, jest IDE stworzonym z myślą o języku Python i nie zapewnia natywnego wsparcia dla C#. Choć można w nim rozwijać różne aplikacje, nie jest on optymalnym środowiskiem do tworzenia aplikacji desktopowych z użyciem C#. Każde z tych narzędzi może być użyteczne w swoim kontekście, ale żadne z nich nie może konkurować z MS Visual Studio, które oferuje wszechstronną i dedykowaną obsługę dla programowania w C#, a także pełną integrację z ekosystemem Microsoftu.

Pytanie 6

Złośliwe oprogramowanie stworzone w celu przyznania hakerom uprawnień administracyjnych do komputera ofiary bez jej świadomości, to

A. robak
B. keylogger
C. wirus
D. rootkit
Wirus – Replikuje się i infekuje pliki, ale nie zapewnia dostępu administratora. Keylogger – Przechwytuje naciśnięcia klawiszy, ale nie daje uprawnień administracyjnych. Robak – Rozprzestrzenia się przez sieć, ale nie ukrywa swojej obecności jak rootkit.

Pytanie 7

Jaką kategorię reprezentuje typ danych "array"?

A. Typ danych prosty
B. Typ logiczny
C. Typ wskaźników
D. Typ danych złożony
Tablica ('array') jest przykładem złożonego typu danych, który pozwala na przechowywanie wielu wartości tego samego typu pod wspólną nazwą. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co umożliwia szybkie i efektywne operacje na dużych zbiorach danych. Tablice są szeroko wykorzystywane w programowaniu do przechowywania list, macierzy i innych struktur, gdzie konieczne jest przechowywanie dużych ilości danych tego samego rodzaju. Dzięki tablicom można zorganizować dane w sposób uporządkowany, co ułatwia ich przetwarzanie, sortowanie i wyszukiwanie.

Pytanie 8

Jakie jest zastosowanie języka XAML przy tworzeniu aplikacji desktopowych?

A. Do projektowania graficznego interfejsu użytkownika
B. Do zarządzania bazami danych
C. Do optymalizacji działania aplikacji
D. Do obsługi zdarzeń klawiatury
Obsługa zdarzeń klawiatury jest realizowana za pomocą języków programowania, takich jak C# lub Java, a nie XAML, który służy głównie do definiowania struktury wizualnej interfejsu. Optymalizacja działania aplikacji to proces realizowany na poziomie kodu źródłowego i algorytmów, a nie w warstwie interfejsu użytkownika definiowanego przez XAML. Zarządzanie bazami danych jest domeną SQL lub innych języków zapytań, a nie XAML, który nie ma funkcji przechowywania ani manipulacji danymi bazodanowymi.

Pytanie 9

Co to jest choroba związana z wykonywaniem zawodu?

A. Każda choroba, która występuje w czasie pracy
B. Choroba wynikająca z warunków pracy lub związanych z nimi czynników
C. Choroba występująca tylko w sektorze przemysłowym
D. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez okres krótszy niż tydzień
Choroba, która pojawia się w trakcie zatrudnienia, ale nie jest związana z warunkami pracy, nie jest klasyfikowana jako choroba zawodowa. Może to być zwykłe przeziębienie lub inna przypadłość niezwiązana z charakterem wykonywanej pracy. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez krótki czas (np. tydzień), może być traktowany jako tymczasowa niezdolność do pracy, ale nie spełnia definicji choroby zawodowej. Choroby zawodowe występują nie tylko w sektorze przemysłowym – mogą pojawiać się również w pracy biurowej (np. problemy z kręgosłupem lub wzrokiem).

Pytanie 10

Który element dokumentacji technicznej jest istotny dla ustalenia metod ochrony danych w aplikacji?

A. Koncepcja interfejsu użytkownika
B. Opis architektury klient-serwer
C. Harmonogram zarządzania zadaniami
D. System ochrony aplikacji
System zabezpieczeń aplikacji to kluczowy element specyfikacji technicznej, który określa metody ochrony danych. Obejmuje on takie elementy jak szyfrowanie, kontrola dostępu, uwierzytelnianie oraz autoryzacja. Prawidłowo zaprojektowany system zabezpieczeń zapewnia ochronę przed atakami hakerskimi, nieautoryzowanym dostępem oraz utratą danych. W aplikacjach webowych i mobilnych systemy zabezpieczeń obejmują również techniki takie jak dwuskładnikowe uwierzytelnianie (2FA), zabezpieczenia API oraz regularne audyty bezpieczeństwa. Implementacja solidnych mechanizmów zabezpieczeń jest niezbędna, aby zapewnić zgodność z regulacjami prawnymi i zyskać zaufanie użytkowników.

Pytanie 11

Wskaż typy numeryczne o stałej precyzji

A. float, double
B. long long, long double
C. bool char, string
D. int, short, long
Float i double to typy zmiennoprzecinkowe, przechowujące liczby z częściami ułamkowymi. Bool, char i string to typy znakowe i logiczne, nie liczbowe. Long long i long double to typy zmiennoprzecinkowe i całkowite, ale nie wszystkie należą do grupy stałoprzecinkowych.

Pytanie 12

Który z operatorów w języku C++ służy do pobierania adresu zmiennej?

A. >
B. *
C. delete
D. &
Hmmm, operator '*' rzeczywiście jest do dereferencji wskaźnika, ale nie myl go z innymi operatorami. '>' to operator do porównania, ale nie ma nic wspólnego z adresami czy wskaźnikami. A delete służy do zwalniania pamięci, a nie do uzyskiwania adresów zmiennych. Każdy z tych operatorów ma swoje miejsce w C++, ale jak się pomyli, to może być ciężko, no nie? Warto się przyjrzeć jeszcze raz tym pojęciom.

Pytanie 13

Jak określa się proces transferu danych z lokalnego komputera na serwer?

A. Przesyłanie danych
B. Streaming
C. Pobieranie danych
D. Wysyłanie danych
Pojęcia takie jak pobieranie danych, przesyłanie danych oraz streaming są często mylone z wysyłaniem danych, jednak każde z nich ma swoją unikalną definicję i zastosowanie. Pobieranie danych odnosi się do procesu ściągania informacji z serwera na komputer lokalny. Jest to operacja odwrotna do wysyłania danych i jest kluczowa dla użytkowników, którzy chcą uzyskać dostęp do plików lub zasobów umieszczonych na serwerze. Przykładowo, podczas przeglądania internetu, przeglądarka pobiera dane z serwerów, aby wyświetlić stronę użytkownikowi. Przesyłanie danych, z kolei, to termin ogólny, który można wykorzystać do opisania dowolnej wymiany informacji między lokalnym a zdalnym systemem. Obejmuje zarówno wysyłanie, jak i pobieranie danych, co sprawia, że użycie go w kontekście konkretnej operacji może być mylące. Wreszcie, streaming odnosi się do strumieniowego przesyłania danych, które umożliwia użytkownikom nieprzerwaną transmisję multimediów, takich jak filmy czy muzyka, w czasie rzeczywistym. W tym przypadku, dane są przesyłane w małych partiach, co pozwala na ich natychmiastowe odtwarzanie, a nie przechowywanie lokalnie. W związku z tym, choć wszystkie te procesy dotyczą transferu danych, to tylko wysyłanie danych odnosi się do przesyłania informacji z komputera lokalnego na serwer.

Pytanie 14

Celem mechanizmu obietnic (ang. promises) w języku JavaScript jest

A. zarządzanie przechwytywaniem błędów aplikacji
B. ulepszenie czytelności kodu synchronicznego
C. zastąpienie mechanizmu dziedziczenia w programowaniu obiektowym
D. zarządzanie funkcjonalnością związaną z kodem asynchronicznym
Mechanizm obietnic (Promises) w JavaScript umożliwia obsługę kodu asynchronicznego. Pozwala na efektywne zarządzanie operacjami, które mogą się zakończyć sukcesem lub błędem w przyszłości, np. pobieranie danych z API. Promisy umożliwiają unikanie tzw. 'callback hell' i poprawiają czytelność kodu.

Pytanie 15

Które urządzenie komputerowe jest najbardziej odpowiednie do graficznego projektowania w aplikacjach CAD?

A. Komputer stacjonarny z kartą graficzną NVIDIA Quadro
B. Serwer dysponujący dużą ilością pamięci RAM
C. Laptop z interfejsem dotykowym
D. Laptop z zintegrowanym układem graficznym
W kontekście projektowania graficznego w programach typu CAD, kluczowym elementem jest wybór odpowiedniego sprzętu, który zapewni nie tylko stabilność, ale także wydajność. Komputer stacjonarny wyposażony w kartę graficzną NVIDIA Quadro jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ te karty są specjalnie zaprojektowane do obsługi złożonych obliczeń i renderowania grafiki 3D. Dzięki zaawansowanej architekturze oraz optymalizacji pod kątem aplikacji inżynieryjnych i projektowych, karty NVIDIA Quadro oferują znacznie wyższą wydajność w porównaniu do standardowych kart graficznych. Dodatkowo, stacjonarne komputery pozwalają na łatwiejszą rozbudowę, co może być kluczowe w przypadku rosnących wymagań projektowych. W praktyce, użytkownicy CAD często muszą radzić sobie z dużymi i złożonymi modelami, które wymagają nie tylko odpowiedniej mocy obliczeniowej, ale także dużej ilości pamięci wideo, co zapewnia NVIDIA Quadro. Warto dodać, że standardy branżowe, takie jak OpenGL i DirectX, są w pełni wspierane przez te karty, co przekłada się na ich niezawodność i efektywność w profesjonalnym środowisku projektowym.

Pytanie 16

Jaki kod może być związany z treścią wygenerowaną w trakcie działania programu Java?

Ilustracja do pytania
A. Kodu 4
B. Kodu 3
C. Kodu 2
D. Kodu 1
Kod 4 jest prawidłowym rozwiązaniem generującym przedstawioną treść. Prawidłowo wykorzystuje składnię i logikę języka Java, co skutkuje poprawnym działaniem programu i zgodnym wynikiem w konsoli.

Pytanie 17

Jakie narzędzie może zostać wykorzystane do automatyzacji testów aplikacji internetowych?

A. Visual Studio Code
B. Blender
C. Postman
D. Selenium
Postman to narzędzie do testowania API, umożliwiające wysyłanie zapytań HTTP i analizowanie odpowiedzi serwera, ale nie jest narzędziem do testowania interfejsów użytkownika w przeglądarce. Blender to narzędzie do modelowania 3D i animacji, które nie ma zastosowania w testowaniu aplikacji webowych. Visual Studio Code to edytor kodu źródłowego, który może być używany do pisania i debugowania kodu, ale samo w sobie nie jest narzędziem do automatycznego testowania aplikacji webowych, jak Selenium.

Pytanie 18

W środowisku do tworzenia aplikacji, gdzie przedstawiono menu, aby usunąć wszystkie pliki tymczasowe oraz wyniki projektu, należy wybrać opcję

Ilustracja do pytania
A. Clean Solution
B. Run Code Analysis on Solution
C. Build Solution
D. Batch Build
Opcja Clean Solution usuwa wszystkie pliki pośrednie i wyjściowe projektu, pozostawiając czysty kod źródłowy. Jest to przydatne przed ponownym kompilowaniem, aby uniknąć konfliktów i błędów wynikających z nieaktualnych plików.

Pytanie 19

Który z poniższych opisów najlepiej charakteryzuje system informatyczny?

A. Sieć komputerowa, która umożliwia komunikację pomiędzy użytkownikami
B. Zbiór urządzeń technicznych używanych w pracy biurowej
C. Oprogramowanie wspierające jedynie zarządzanie danymi osobowymi
D. Zespół ludzi, procedur, oprogramowania i sprzętu służący do przetwarzania danych
System informatyczny to kompleksowy zbiór elementów, który obejmuje ludzi, procedury, oprogramowanie oraz sprzęt, mający na celu przetwarzanie danych w sposób efektywny i zorganizowany. Kluczowym aspektem systemu informatycznego jest jego zdolność do integracji różnych komponentów w celu realizacji określonych zadań i osiągania wyznaczonych celów. Przykładem może być system ERP (Enterprise Resource Planning), który integruje finanse, produkcję, sprzedaż oraz zarządzanie zasobami ludzkimi w jednym środowisku. Takie zintegrowane podejście umożliwia nie tylko efektywne zarządzanie danymi, ale również generowanie raportów, analizę trendów oraz podejmowanie informowanych decyzji. Standardy, takie jak ITIL (Information Technology Infrastructure Library) czy CMMI (Capability Maturity Model Integration), podkreślają znaczenie procedur i zarządzania w kontekście systemów informatycznych, co wpływa na jakość usług i zadowolenie użytkowników. Systemy informatyczne są wykorzystywane w różnych branżach, od finansów po opiekę zdrowotną, gdzie przetwarzanie i zarządzanie danymi jest kluczowe dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 20

Jakie są cechy testów interfejsu?

A. Ulepszają kod aplikacji
B. Weryfikują zgodność aplikacji z przepisami prawnymi
C. Analizują wydajność aplikacji w czasie rzeczywistym
D. Sprawdzają prawidłowość pracy elementów graficznych oraz interakcji użytkownika z aplikacją
Testy interfejsu użytkownika (UI) mają na celu sprawdzenie, czy elementy graficzne aplikacji są prawidłowo wyświetlane i czy interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z założeniami. Testy UI pozwalają na wykrycie błędów w układzie, responsywności oraz dostępności aplikacji. Dzięki tym testom możliwe jest zapewnienie, że aplikacja jest intuicyjna i estetyczna, co bezpośrednio wpływa na satysfakcję użytkownika.

Pytanie 21

Początkowym celem środowisk IDE takich jak: lntellij IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku

A. C++
B. Python
C. Java
D. C#
Środowiska IDE, takie jak IntelliJ IDEA, Eclipse oraz NetBeans, zostały zaprojektowane z myślą o programowaniu w języku Java, który jest jednym z najpopularniejszych języków programowania na świecie. Te zintegrowane środowiska deweloperskie oferują szereg narzędzi i funkcji, które znacznie ułatwiają proces tworzenia aplikacji w Java. Przykładowo, IntelliJ IDEA, stworzony przez firmę JetBrains, dostarcza wsparcie dla automatycznego uzupełniania kodu, refaktoryzacji oraz analizy statycznej, co przyspiesza cykl rozwoju oprogramowania. Eclipse, będący otwartym oprogramowaniem, umożliwia rozszerzanie swoich funkcji poprzez wtyczki, co czyni go elastycznym narzędziem dla programistów. NetBeans, z kolei, zapewnia łatwe w użyciu interfejsy oraz wsparcie dla wielu technologii związanych z Java, takich jak JavaFX czy Java EE, co czyni go idealnym wyborem dla rozwoju aplikacji webowych i desktopowych. Zgodnie z przyjętymi standardami w branży, Java jest językiem obiektowym, który charakteryzuje się wysoką przenośnością oraz bezpieczeństwem, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla wielu projektów komercyjnych oraz edukacyjnych.

Pytanie 22

W programie desktopowym stworzono rozwijaną listę oraz przypisano cztery funkcje do obsługi zdarzeń tej kontrolki. Jaki komunikat pojawi się po dokonaniu wyboru w tej liście?

Ilustracja do pytania
A. Zdarzenie 3
B. Zdarzenie 1
C. Zdarzenie 4
D. Zdarzenie 2
W momencie wyboru elementu z listy rozwijanej zostanie wyświetlone 'Zdarzenie 1', co wskazuje na przypisanie odpowiedniej funkcji obsługującej interakcję użytkownika z kontrolką.

Pytanie 23

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. char
B. int
C. bool
D. float
Typ danych 'bool' (boolean) jest typem logicznym, który przechowuje jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Typy logiczne są nieodłącznym elementem programowania, ponieważ umożliwiają implementację warunków i pętli sterujących przepływem programu. Typ 'bool' znajduje zastosowanie w praktycznie każdym języku programowania, w tym C++, Java, Python i C#. Operacje logiczne, takie jak 'AND', 'OR' i 'NOT', opierają się na wartościach typu 'bool', co czyni je podstawą dla algorytmów decyzyjnych i strukturalnych. Zastosowanie typów logicznych zwiększa czytelność kodu i pozwala na efektywne zarządzanie warunkami logicznymi.

Pytanie 24

Metodyka zwinna (ang. agile) opiera się na

A. przygotowaniu testów dla całego projektu, a następnie wprowadzaniu kolejnych jego fragmentów
B. podzieleniu projektu na kolejne etapy: planowanie, programowanie, testowanie, z ciągłym oszacowaniem ryzyka projektu
C. zaplanowaniu całej aplikacji na początku projektu i jej tworzeniu na przemian z testowaniem
D. dekompozycji przedsięwzięcia na elementy, które są niezależnie projektowane, wytwarzane i testowane w krótkich iteracjach
Podejście kaskadowe (waterfall) zakłada podział projektu na kolejne etapy (projekt, programowanie, testy), ale nie dopuszcza powrotu do wcześniejszych faz, co czyni je mniej elastycznym niż agile. Projektowanie całej aplikacji na początku jest charakterystyczne dla tradycyjnych metodyk, takich jak V-model, ale nie odzwierciedla idei iteracyjnego rozwoju stosowanego w agile. Implementowanie testów po zakończeniu całości projektu ogranicza możliwość szybkiego reagowania na błędy i jest sprzeczne z filozofią agile, gdzie testy są integralną częścią każdego etapu iteracji.

Pytanie 25

W przedstawionej ramce znajduje się fragment opisu metody compile języka Java wykorzystywanej w kontekście wyrażeń regularnych. Który symbol powinien być użyty, aby znaleźć dopasowanie na końcu tekstu?

Ilustracja do pytania
A. $
B. |
C. ^
D. .
Znak dolara $ w wyrażeniach regularnych w języku Java jest używany do oznaczenia końca ciągu znaków. Jeśli chcemy sprawdzić, czy konkretny wzorzec występuje na końcu danego tekstu, używamy właśnie tego metaznaku. Przykładowo, wyrażenie regularne World$ dopasuje tekst, w którym słowo World pojawia się na samym końcu. Jest to przydatne w wielu scenariuszach, takich jak walidacja struktury tekstu czy filtrowanie logów, gdzie ważna jest pozycja występowania wzorca. Konwencja ta jest zgodna z ogólnymi standardami regex, co czyni ją intuicyjną i uniwersalną w zastosowaniu. Dolar pełni kluczową rolę w automatyzacji procesów w przetwarzaniu tekstu, umożliwiając efektywne dopasowywanie końcowych wzorców w aplikacjach Java. Użycie $ jest zgodne z dobrymi praktykami kodowania, szczególnie w kontekście walidacji danych wejściowych, gdzie określenie końca ciągu jest często wymagane. Jest to także popularne w analizie danych, gdzie dane muszą spełniać określone kryteria co do ich zakończenia, takie jak rozszerzenia plików czy określone etykiety tekstowe.

Pytanie 26

W obrębie klasy pracownik zdefiniowano przedstawione metody. Którą z nich można zgodnie z jej funkcją rozszerzyć o element diagnostyczny o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. pracownik
B. wypisz
C. ~pracownik
D. operator==
Destruktor (~pracownik) to metoda wywoływana automatycznie podczas usuwania obiektu. To idealne miejsce na dodanie komunikatu diagnostycznego informującego o usunięciu obiektu. Destruktory są kluczowe w zarządzaniu pamięcią i zasobami, zapewniając zwolnienie zasobów po zakończeniu działania obiektu.

Pytanie 27

Który fragment kodu ilustruje zastosowanie rekurencji?

Ilustracja do pytania
A. Blok 1
B. Blok 4
C. Blok 3
D. Blok 2
Blok 2, 3 i 4 mogą zawierać iteracyjne pętle lub inne struktury sterujące, ale nie posiadają wywołań funkcji wewnątrz własnej definicji. Iteracja różni się od rekurencji, ponieważ nie korzysta z wywołań zwrotnych funkcji, co stanowi główną cechę rekurencji.

Pytanie 28

Który z wymienionych algorytmów najczęściej wykorzystuje rekurencję?

A. Sortowanie bąbelkowe
B. Wyszukiwanie liniowe
C. Obliczanie liczb Fibonacciego
D. Sortowanie przez wstawianie
Algorytmy obliczania liczb Fibonacciego są jednym z najbardziej klasycznych przykładów rekurencji. Algorytm ten polega na wywoływaniu funkcji, która sama odwołuje się do siebie, aby obliczyć kolejne liczby w sekwencji. Rekurencyjna natura obliczeń Fibonacciego sprawia, że algorytm jest prosty i intuicyjny w implementacji, choć może być mniej wydajny niż wersje iteracyjne. Rekurencja jest szeroko stosowana w problemach matematycznych i algorytmicznych, gdzie rozwiązanie większego problemu można uzyskać poprzez rozwiązywanie mniejszych, podobnych podproblemów.

Pytanie 29

Która z metod zarządzania projektami jest najbardziej odpowiednia, gdy w początkowej fazie projektu zakres nie jest w pełni określony, wymagania mogą zmieniać się podczas realizacji, a także mogą wystąpić nowe potrzeby?

A. Model kaskadowy
B. PRINCE2
C. Model V
D. Agile
PRINCE2 to metodyka oparta na sztywnym planie projektowym, co ogranicza możliwość dynamicznych zmian. Model V jest liniowy i koncentruje się na testowaniu w kolejnych fazach projektu. Model kaskadowy zakłada realizację projektu etapami, co utrudnia wprowadzanie zmian po rozpoczęciu kolejnych faz.

Pytanie 30

Jaką złożoność obliczeniową posiada podany algorytm?

Ilustracja do pytania
A. O(n)
B. O(1)
C. O(n log n)
D. O(n2)
O(n log n) – to typowa złożoność dla algorytmów sortowania, na przykład quicksort czy mergesort. O(1) – to oznacza, że algorytm działa w stałym czasie, niezależnie od wielkości danych, co tu nie pasuje. O(n^2) – to z kolei złożoność dla algorytmów, które mają kwadratową wydajność, jak na przykład sortowanie bąbelkowe, ale to nie jest to, czego szukamy w tym przypadku.

Pytanie 31

Który z poniższych problemów jest najczęściej rozwiązywany z zastosowaniem algorytmu rekurencyjnego?

A. Sortowanie za pomocą metody QuickSort
B. Generowanie ciągu Fibonacciego
C. Wyszukiwanie binarne w uporządkowanej tablicy
D. Obliczanie sumy elementów w tablicy
Obliczanie sumy elementów tablicy jest zadaniem liniowym i najczęściej realizowane za pomocą prostych pętli iteracyjnych, co czyni rekurencję nieefektywnym wyborem dla tego problemu. Wyszukiwanie binarne w posortowanej tablicy można zaimplementować zarówno iteracyjnie, jak i rekurencyjnie, jednak bardziej efektywną metodą jest iteracja, ponieważ rekurencja może prowadzić do większego zużycia pamięci stosu. Sortowanie metodą QuickSort to przykład rekurencyjnego algorytmu, ale nie jest to klasyczny przykład tak intuicyjny jak Fibonacciego – QuickSort rozbija tablicę na mniejsze podzbiory i sortuje je niezależnie, co różni się od prostego obliczania ciągu liczb.

Pytanie 32

W jakiej topologii sieciowe wszystkie urządzenia są bezpośrednio powiązane z każdym innym?

A. Topologia magistrali
B. Topologia gwiazdy
C. Topologia siatki
D. Topologia pierścienia
Topologia siatki to jedna z najbardziej wydajnych i wszechstronnych struktur sieciowych, w której każde urządzenie (węzeł) jest połączone bezpośrednio z każdym innym węzłem. Tego typu topologia zapewnia wysoką dostępność i odporność na awarie, ponieważ awaria jednego połączenia nie wpływa na komunikację pozostałych węzłów. W praktyce ma to zastosowanie w dużych, zaawansowanych sieciach komputerowych, takich jak sieci miejskie (MAN) czy sieci szerokopasmowe. Istnieją dwie główne formy topologii siatki: siatka pełna, gdzie każde urządzenie ma bezpośrednie połączenia z wszystkimi innymi, oraz siatka częściowa, gdzie nie wszystkie węzły są ze sobą bezpośrednio połączone, ale komunikacja jest możliwa przez inne węzły. Topologia siatki, z uwagi na swoje zalety, jest często wykorzystywana w standardach sieciowych, takich jak Ethernet, oraz w systemach rozproszonych, gdzie kluczowe są niezawodność i efektywność przesyłania danych. Dodatkowo, w kontekście Internetu rzeczy (IoT), topologia siatki umożliwia efektywne zarządzanie dużą liczbą urządzeń, co jest kluczowe w inteligentnych miastach i automatyzacji domowej.

Pytanie 33

Modyfikator dostępu znajdujący się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator sprawia, że:

Ilustracja do pytania
A. jest ona możliwa do wykorzystania w programie głównym i można ją wywołać na instancji klasy Kalkulator
B. nie jest ona osiągalna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
C. nie jest ona dostępna z poziomu klas, które są zaprzyjaźnione z klasą Kalkulator
D. jest ona dostępna zarówno w samej klasie, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
Modyfikator dostępu w C# to taki fajny element, który pozwala, żeby metoda Dodaj() była dostępna nie tylko w klasie Kalkulator, ale też w klasach, które dziedziczą po niej. To naprawdę ważne w programowaniu obiektowym, bo dzięki temu możesz rozbudowywać funkcje klasy bazowej, nie grzebiąc w jej kodzie. To w sumie daje większą elastyczność i ułatwia ponowne wykorzystywanie fragmentów kodu w różnych częściach aplikacji.

Pytanie 34

Który z wymienionych etapów w procesie przetwarzania instrukcji przez procesor odbywa się jako pierwszy?

A. Rozkodowanie rozkazu (Decode)
B. Realizacja instrukcji (Execution)
C. Zapis wyników do pamięci (Write Back)
D. Pobranie rozkazu z pamięci (Fetch)
Pierwszą rzeczą, jaką robi procesor, jest pobranie rozkazu z pamięci, co nazywamy Fetch. To bardzo ważny etap w budowie komputera. Normalnie cykl wykonywania instrukcji składa się z trzech głównych kroków: pobierania, dekodowania i wykonania. W fazie Fetch procesor dobiera się do pamięci i ściąga instrukcję, którą zaraz wykona. Do tego używa rejestru wskaźnika instrukcji, czyli Instruction Pointer, który pokazuje, gdzie w pamięci jest następna instrukcja. Jak to działa w praktyce? Można to zobaczyć na przykładzie procesora x86, gdzie CPU na początku cyklu sprawdza pamięć RAM, szukając instrukcji według adresu, który podaje wskaźnik. Standardy takie jak ISA (Instruction Set Architecture) mówią, że ten krok to podstawa, bo to właśnie od niego zaczyna się wszystko, co robi procesor.

Pytanie 35

Termin ryzyko zawodowe odnosi się do

A. zagrożenia wypadkowego, które może wystąpić w miejscu pracy
B. prawdopodobieństwa, że zdarzenia niepożądane związane z pracą spowodują straty, w szczególności negatywne skutki zdrowotne dla pracowników
C. efektów zagrożeń wypadkowych, jakie występują w miejscu zatrudnienia
D. ciężkości skutków niepożądanych zdarzeń związanych z pracą
Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z pracą, mogących prowadzić do strat zdrowotnych lub materialnych. Ocena ryzyka to kluczowy element zarządzania bezpieczeństwem pracy.

Pytanie 36

W jakim języku został stworzony framework Angular?

A. Postscript
B. C#
C. Typescript
D. PHP
Angular został napisany w TypeScript, który jest nadzbiorem JavaScriptu i wprowadza statyczne typowanie. TypeScript pozwala na lepszą organizację kodu, co czyni Angular bardziej stabilnym i efektywnym narzędziem do tworzenia aplikacji webowych.

Pytanie 37

Które z wymienionych oznaczeń wskazuje na liniową złożoność algorytmu?

A. O(log n)
B. O(1)
C. O(n<sup>2</sup>)
D. O(n)
Złożoność O(n) oznacza liniową zależność czasu wykonania algorytmu od rozmiaru danych wejściowych. Oznacza to, że dla każdego dodatkowego elementu algorytm wykonuje jedną dodatkową operację. Algorytmy liniowe są jednymi z najczęściej stosowanych w praktyce, ponieważ oferują dobrą równowagę między szybkością a złożonością implementacji. Przykłady algorytmów o złożoności O(n) to przeszukiwanie liniowe (Linear Search), sumowanie elementów tablicy oraz niektóre algorytmy sortowania, takie jak Counting Sort dla określonych warunków. Liniowa złożoność czyni te algorytmy bardzo efektywnymi przy przetwarzaniu dużych zbiorów danych.

Pytanie 38

Jaki środek ochronny najlepiej chroni przed hałasem w biurze?

A. Lampy biurowe o niskim poziomie natężenia światła
B. Panele akustyczne wygłuszające
C. Mata antypoślizgowa
D. Okna zamknięte
Wygłuszające panele akustyczne to jedno z najlepszych rozwiązań w celu ograniczenia hałasu w biurach i innych miejscach pracy. Panele te redukują odbicia dźwięku i zmniejszają natężenie hałasu, co przekłada się na poprawę koncentracji oraz zmniejszenie zmęczenia i stresu. W biurach typu open space panele akustyczne znacząco poprawiają komfort pracy, umożliwiając prowadzenie rozmów bez nadmiernego zakłócania pracy innych osób. Dodatkowo, wygłuszenie pomaga w ochronie zdrowia pracowników, redukując ryzyko utraty słuchu w miejscach, gdzie występuje wysoki poziom hałasu. Odpowiednie rozmieszczenie paneli pozwala także na lepsze zarządzanie akustyką całego pomieszczenia.

Pytanie 39

Kod XAML zaprezentowany powyżej zostanie wyświetlony jako:

Ilustracja do pytania
A. D
B. C
C. B
D. A
Element A przedstawia inny typ kontrolki, który nie odpowiada kodowi XAML. Element B pokazuje kontrolkę z innym stylem formatowania, niewłaściwym dla tego kodu. Element C jest przykładem niekompletnego lub błędnego renderowania, co oznacza, że kod nie jest zgodny z tą formą wizualną.

Pytanie 40

Która z wymienionych metod najlepiej chroni komputer przed złośliwym oprogramowaniem?

A. Unikanie używania publicznych sieci Wi-Fi
B. Cykliczne wykonywanie kopii zapasowych
C. Właściwie zaktualizowany program antywirusowy
D. Stosowanie mocnych haseł
Program antywirusowy to naprawdę istotna rzecz, jeśli chodzi o ochronę komputerów przed złośliwym oprogramowaniem. On w zasadzie non stop monitoruje nasz system i ma za zadanie wyłapywać różne wirusy, trojany, a nawet ransomware, co jest bardzo ważne. Pamiętaj, żeby regularnie aktualizować bazy wirusów, bo dzięki temu będziesz miał zabezpieczenie przed najnowszymi zagrożeniami. Warto też zauważyć, że wiele programów antywirusowych ma dodatkowe opcje, jak na przykład monitorowanie stron www, czy skanowanie e-maili i plików, które pobierasz. To wszystko razem daje lepszą ochronę.