Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 10 czerwca 2025 11:15
  • Data zakończenia: 10 czerwca 2025 11:25

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Narzędzia w programie Adobe Photoshop, które pozwalają na tworzenie zaznaczenia na podstawie podobieństwa kolorów oraz jasności pomiędzy pikselami, to

A. magiczna gumka i smużenie
B. różdżka i zakres koloru
C. lasso wielokątne i punktowy pędzel korygujący
D. ścieżki i lasso magnetyczne
Różdżka i zakres koloru to narzędzia w Adobe Photoshop, które skutecznie wykorzystują zasadę podobieństwa barwy i jasności w procesie zaznaczania. Narzędzie różdżka automatycznie zaznacza obszary obrazu na podstawie koloru, co czyni je idealnym do szybkiego wybierania jednorodnych tła lub obiektów. Użytkownik może dostosować tolerancję, co pozwala na bardziej precyzyjne zaznaczenie, zwłaszcza w przypadkach, gdzie kolory są bliskie siebie. Z kolei opcja zakres koloru umożliwia zaznaczanie na podstawie większego zestawu kolorów, co jest szczególnie przydatne, gdy mamy do czynienia z gradientami lub złożonymi kolorami. Oba narzędzia są niezwykle przydatne w branży graficznej, gdzie precyzja zaznaczenia ma kluczowe znaczenie, na przykład podczas edycji zdjęć, projektowania grafiki i tworzenia efektów specjalnych. Efektywne stosowanie tych narzędzi pozwala na zaoszczędzenie czasu oraz uzyskanie profesjonalnych rezultatów.

Pytanie 2

Wskaż ostatnią fazę procesu tworzenia filmu opartego na zdjęciach spośród podanych.

A. Zaimportowanie zdjęć
B. Zachowanie bardzo wysokiej jakości rozdzielczości zdjęć
C. Zrobienie zdjęć aparatem lustrzanym
D. Wybór odpowiedniej ekspozycji dla zdjęć
Zaimportowanie zdjęć to kluczowy etap w procesie tworzenia filmu na podstawie zdjęć. W tej fazie przenosimy nasze zbiory obrazów do oprogramowania montażowego, co pozwala na ich dalszą obróbkę, organizację, a także synchronizację z dźwiękiem. Import zdjęć jest niezwykle istotny, ponieważ umożliwia nie tylko wizualizację projektu, ale także zapewnia dostęp do narzędzi, które pozwolą na edycję i poprawę jakości zdjęć. Warto zwrócić uwagę na formaty plików, które są wspierane przez dane oprogramowanie, co jest ważnym aspektem dla zachowania jak najwyższej jakości obrazu. Przykładowo, oprogramowanie takie jak Adobe Premiere Pro czy Final Cut Pro obsługuje różnorodne formaty, w tym RAW, co jest kluczowe dla profesjonalnej produkcji filmowej. Warto również pamiętać o organizacji i etykietowaniu zdjęć w odpowiednich folderach, co ułatwia późniejsze etapy montażu. Dobre praktyki w zakresie importu zdjęć obejmują również weryfikację jakości plików oraz ich odpowiednie przygotowanie przed rozpoczęciem edycji.

Pytanie 3

W aplikacji Stempel programu Adobe Photoshop (Windows) próbka jest pobierana po naciśnięciu klawisza

A. Delete
B. Ctrl
C. Alt
D. Shift
Klawisz Alt w programie Adobe Photoshop pełni ważną rolę w procesie pobierania próbek kolorów i tekstur. Użycie tego klawisza podczas korzystania z narzędzia Stempel umożliwia użytkownikowi dokładne wybranie obszaru, z którego ma zostać pobrana próbka. To funkcjonalność, która jest szeroko stosowana w edytowaniu grafiki, ponieważ pozwala na precyzyjne kopiowanie elementów z jednego miejsca na obraz do drugiego. Na przykład, jeśli projektujesz grafikę i chcesz skopiować fragment tła, wciśnięcie klawisza Alt podczas klikania w wybranym obszarze umożliwia utworzenie próbki, która następnie będzie używana do klonowania lub wypełnienia innych obszarów. Dzięki temu użytkownicy mogą w łatwy sposób dostosowywać i modyfikować obrazy, co jest standardem w profesjonalnych pracach graficznych. Użycie klawisza Alt jest zgodne z dobrymi praktykami, które zalecają wykorzystanie narzędzi programowych w sposób maksymalizujący efektywność edycji. Zrozumienie funkcji klawiszy modyfikujących w Photoshopie jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości efektów wizualnych.

Pytanie 4

Która kategoria oprogramowania pozwala na wektoryzację bitmapy?

A. Inkscape, CorelDRAW, Adobe Illustrator
B. Paint, Inkscape, Audacity
C. GIMP, Adobe Photoshop, Adobe InDesign
D. Adobe Flash, Adobe Illustrator, Adobe Lightroom
Odpowiedź Inkscape, CorelDRAW i Adobe Illustrator jest poprawna, ponieważ te programy są specjalistycznym oprogramowaniem do grafiki wektorowej. Wektoryzacja mapy bitowej to proces przekształcania obrazów rastrowych (bitmap) w format wektorowy, co pozwala na uzyskanie skalowalnych grafik, które zachowują wysoką jakość przy dowolnym powiększeniu. Inkscape, jako program open-source, oferuje funkcje wektoryzacji, wykorzystując narzędzie 'Trace Bitmap', które automatycznie konwertuje zdjęcia na wektory. CorelDRAW jest szczególnie ceniony w branży graficznej za swoje zaawansowane możliwości edycyjne, a jego funkcja 'PowerTRACE' umożliwia precyzyjne odwzorowanie bitmap w wektory. Adobe Illustrator, z kolei, jest standardem branżowym dla projektantów, a jego opcja 'Image Trace' pozwala na szybkie i efektywne przekształcanie obrazów rastrowych w wektory, co jest niezwykle przydatne w tworzeniu logo, ilustracji czy materiałów marketingowych. Te programy są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, umożliwiając tworzenie plików wektorowych zgodnych z formatami takimi jak SVG czy EPS, co jest kluczowe w pracy nad projektami graficznymi.

Pytanie 5

Aby usunąć część ścieżki dźwiękowej w pliku MP3 w aplikacji Audacity, co należy zmienić?

A. jedynie w zaznaczonym obszarze
B. bez zaznaczania, w każdym miejscu utworu
C. bez zaznaczania, na wszystkich kanałach
D. tylko w jednym kanale
Odpowiedź, że należy dokonać zmiany tylko na zaznaczonym fragmencie, jest poprawna, ponieważ w programie Audacity operacje edycyjne są koncentrowane na wybranym obszarze ścieżki dźwiękowej. Oznacza to, że użytkownik musi najpierw zaznaczyć fragment dźwięku, który chce usunąć lub edytować. Taki sposób edycji jest standardem w większości programów do edycji dźwięku, ponieważ pozwala na precyzyjną kontrolę nad tym, które części utworu są modyfikowane. Przykładem praktycznego zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której użytkownik nagrał podcast, jednak w trakcie nagrania wystąpił niepożądany hałas w pewnym fragmencie. Zaznaczając ten fragment, można go szybko usunąć bez wpływu na pozostałe części nagrania, co jest kluczowe w produkcji audio. Warto również dodać, że takie podejście minimalizuje ryzyko przypadkowego usunięcia lub zmiany innych elementów utworu, co jest istotne z perspektywy profesjonalnej produkcji dźwięku, zgodnie z dobrymi praktykami edycyjnymi.

Pytanie 6

Kolorowi odpowiadającemu zapisowi #000000 jest:

A. czarny
B. zielony
C. biały
D. czerwony
Odpowiedź 'czarny' jest prawidłowa, ponieważ zapis #000000 w systemie kolorów szesnastkowych (hex) odpowiada kolorowi czarnemu. W systemie tym kolory są definiowane przez wartości RGB, gdzie R oznacza czerwoną składową, G zieloną, a B niebieską. W przypadku #000000 każda z tych składowych wynosi 0, co oznacza brak światła i w rezultacie kolor czarny. Przykładowo, w projektowaniu stron internetowych, kolor czarny jest szeroko stosowany w tła, co pozwala na lepsze wyeksponowanie jasnych elementów, takich jak tekst czy grafiki. Zrozumienie systemów kolorów jest kluczowe w grafice komputerowej oraz w tworzeniu interfejsów użytkownika, gdzie odpowiedni dobór kolorów wpływa na estetykę i użyteczność. Inne odcienie czerni, jak np. #1C1C1C, są jedynie bardzo ciemnymi odcieniami szarości i nie powinny być mylone z czernią samą w sobie. Wiedza o tym, jak różne kolory są reprezentowane w systemach cyfrowych, jest niezbędna dla profesjonalistów pracujących w dziedzinach związanych z grafiką i web designem.

Pytanie 7

Techniki animacji ruchu obiektów 3D wzdłuż ścieżki nie obejmują animacji

A. obrazów rastrowych
B. parametrów cieniowania obiektu
C. parametrów źródeł światła
D. obiektów wektorowych
Animowanie obiektów wektorowych, parametrów cieniowania obiektu oraz parametrów źródeł światła to techniki, które mogą wprowadzać w błąd, jeśli chodzi o ich zastosowanie w kontekście animacji 3D. Obiekty wektorowe, w przeciwieństwie do obrazów rastrowych, są zbudowane z linii i kształtów matematycznych, co pozwala na ich skalowanie bez utraty jakości. W animacji 3D obiekty wektorowe są często wykorzystywane do modelowania postaci lub obiektów, które mogą być animowane w różnych kierunkach. Parametry cieniowania obiektów są kluczowe w uzyskiwaniu realistycznych efektów wizualnych, ponieważ odpowiednie cieniowanie dodaje głębi i tekstury do obiektów 3D. Z kolei animowanie parametrów źródeł światła wpływa na to, jak obiekty są oświetlane, co jest istotne przy tworzeniu atmosfery w scenie. Często występującym błędem jest mylenie pojęć animacji obiektów z animowaniem ich atrybutów, co prowadzi do niepoprawnych wniosków. Ważne jest, aby zrozumieć, że techniki animacji w 3D polegają na manipulacji obiektami rzeczywistymi i ich właściwościami, co różni się od statycznych obrazów, które nie podlegają takiej dynamice.

Pytanie 8

Jakie formaty plików rastrowych są wykorzystywane do zapisu bitmapy, przy zachowaniu przezroczystości tła?

A. JPEG oraz BMP
B. PDF oraz CDR
C. PNG oraz GIF
D. AI oraz GIF
Odpowiedź PNG i GIF jest prawidłowa, ponieważ oba te formaty plików rastrowych wspierają przezroczystość tła. Format PNG (Portable Network Graphics) został zaprojektowany jako bardziej zaawansowany zamiennik dla GIF, oferując lepszą kompresję oraz możliwość obsługi przezroczystości w pełnym zakresie, co oznacza, że może mieć różne stopnie przezroczystości w każdym pikselu. To sprawia, że PNG jest idealnym formatem do zapisu obrazów z gradientami oraz złożonymi przezroczystościami, co jest przydatne w projektach graficznych, takich jak tworzenie logo, ikon czy elementów do stron internetowych. Z kolei format GIF (Graphics Interchange Format) również wspiera przezroczystość, ale w ograniczonym zakresie, gdyż może mieć tylko jeden kolor zadeklarowany jako przezroczysty w palecie 256 kolorów. Dlatego GIF jest często używany do prostych animacji oraz grafik internetowych, gdzie pełna przezroczystość nie jest kluczowa. Oba formaty są zgodne z dobrymi praktykami w branży, szczególnie w kontekście tworzenia materiałów graficznych do użytku w sieci, gdzie przezroczystość i mała wielkość pliku są istotnymi kryteriami wyboru. Warto również zaznaczyć, że obsługa przezroczystości jest standardem w nowoczesnych aplikacjach graficznych oraz w projektowaniu stron internetowych, co czyni te formaty niezwykle użytecznymi.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Jak ogniskowa obiektywu aparatu cyfrowego wpływa na kąt widzenia?

A. Ogniskowa i kąt widzenia są od siebie niezależne.
B. Krótsza ogniskowa skutkuje szerszym kątem widzenia.
C. Ogniskowa jest wprost proporcjonalna do kąta widzenia.
D. Dłuższa ogniskowa sprawia, że kąt widzenia jest szerszy.
Długofalowe zrozumienie wpływu ogniskowej na kąt widzenia jest kluczowe w fotografii, a wiele osób myli te pojęcia. Wiele odpowiedzi błędnie sugeruje, że ogniskowa i kąt widzenia są niezależne. W rzeczywistości, ogniskowa jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na kąt widzenia. Jeżeli ktoś stwierdza, że ogniskowa jest wprost proporcjonalna do kąta widzenia, to myli przyczynowo-skutkowe związki. Zwiększając ogniskową, kąt widzenia maleje, a nie rośnie. Obiektywy o długiej ogniskowej, jak teleobiektywy, koncentrują światło w węższym zakresie, co skutkuje bardziej 'spłaszczonym' obrazem, a szerokie kadry można uzyskać jedynie za pomocą krótkich ogniskowych. Właściwe zrozumienie tego zjawiska może pomóc w uniknięciu typowych błędów, takich jak wybór obiektywu, który nie odpowiada zamierzeniom fotograficznym. Użytkownicy często mylą obiektywy do ujęć dalekich z tymi, które są przeznaczone do szerokich przestrzeni, co prowadzi do nieodpowiednich i nieefektywnych ujęć. Konsekwencja w nauce tych podstawowych zasad pomoże w podejmowaniu lepszych decyzji w zakresie doboru sprzętu oraz w osiąganiu zamierzonych efektów wizualnych.

Pytanie 11

Jak nazywa się unikalny adres, który przypisany jest do każdej opublikowanej strony oraz zasobu w sieci?

A. IP
B. URL
C. IMAP
D. FTP
IMAP, FTP i IP to terminy związane z różnymi aspektami funkcjonowania Internetu, jednak nie są one poprawnymi odpowiedziami na pytanie dotyczące adresu zasobów internetowych. IMAP, czyli Internet Message Access Protocol, to protokół używany do zarządzania wiadomościami e-mail, pozwalający na synchronizację poczty między serwerem a klientem. Nie ma on nic wspólnego z lokalizowaniem stron internetowych, co jest kluczowym aspektem URL. FTP, lub File Transfer Protocol, jest z kolei protokołem służącym do przesyłania plików pomiędzy komputerami w sieci. Umożliwia on transfer danych, ale nie identyfikuje lokalizacji zasobów w Internecie. IP, czyli Internet Protocol, odnosi się do adresowania urządzeń w sieci komputerowej. Adres IP identyfikuje jedno konkretne urządzenie, a nie zasób internetowy. Często mylenie tych terminów wynika z braku zrozumienia ich funkcji w kontekście sieci. W rzeczywistości, każdy zasób w Internecie jest lokalizowany za pomocą URL, który jest bardziej specyficzny i ukierunkowany na dostęp do konkretnych treści. Rozróżnienie tych terminów jest kluczowe w zrozumieniu podstaw funkcjonowania Internetu i jest fundamentem w nauce o sieciach komputerowych.

Pytanie 12

Aby zamieścić utwór muzyczny na platformie YouTube, należy go przekształcić do formatu

A. SVG
B. MSWMM
C. MP4
D. MSDVD
Wybór formatu pliku do publikacji treści wideo na platformach takich jak YouTube jest kluczowy dla zapewnienia jakości i kompatybilności materiału. Odpowiedzi, które wskazują na formaty SVG, MSDVD oraz MSWMM, nie są odpowiednie do tego celu. Format SVG (Scalable Vector Graphics) jest używany głównie do grafiki wektorowej, a nie do przechowywania plików audio czy wideo. Jego zastosowanie ogranicza się do ilustracji i animacji w Internecie, co sprawia, że nie jest on odpowiedni do publikacji muzyki czy filmów. Format MSDVD jest związany z tworzeniem płyt DVD i nie jest przeznaczony do publikacji w Internecie. Obejmuje on pliki, które są specyficzne dla szerokiej produkcji wideo na nośnikach fizycznych, co nie odpowiada potrzebom użytkowników YouTube. Z kolei MSWMM (Microsoft Windows Movie Maker Project File) to format stosowany przez program Windows Movie Maker do przechowywania projektów wideo, a nie gotowych plików do publikacji. Tego typu pliki są używane do edycji, a nie do dystrybucji treści w Internecie. Często błędne wybory formatu wynikają z braku wiedzy na temat ich właściwych zastosowań. Kluczowe jest, aby przed publikacją dokładnie zapoznać się z wymaganiami platformy oraz najlepszymi praktykami branżowymi, aby zapewnić prawidłową jakość i dostępność treści dla odbiorców.

Pytanie 13

Czernobiałą fotografię zeskanowaną, którą planuje się poddać dalszej obróbce w programie do grafiki rastrowej, należy zapisać w formacie

A. CDR
B. AI
C. TIFF
D. SVG
Format TIFF to naprawdę dobry wybór, gdy chodzi o edycję obrazów. Używa się go głównie w sytuacjach, gdzie jakość i szczegóły są na pierwszym miejscu. No bo, co tu dużo mówić, jest bezstratny, więc nie musisz się martwić, że przy zapisywaniu coś stracisz. To świetne, jak pracujesz w programach graficznych, bo możesz swobodnie poprawiać zdjęcia, a one będą wyglądać jak nowe. TIFF ma też różne głębokości kolorów, co jest szczególnie ważne dla czarno-białych zdjęć, bo potrafi oddać tonalność i detale, które mogą być istotne. Właśnie dlatego profesjonaliści w trakcie pracy często sięgają po ten format – bez obaw, że coś się popsuje. Na przykład w Photoshopie artyści i fotografowie korzystają z TIFF-a, kiedy chcą mieć pewność, że ich grafika będzie w najlepszej jakości. A do tego TIFF dobrze współpracuje z innymi programami, więc wymiana plików to żaden problem.

Pytanie 14

Która warstwa jest automatycznie zablokowana po otwarciu pliku w programie Adobe Photoshop?

A. nowa warstwa
B. warstwa tła
C. warstwa korygująca
D. warstwa dopasowania
Wybór warstwy dopasowania, nowej warstwy czy warstwy korygującej jako odpowiedzi na to pytanie nie uwzględnia podstawowych funkcji, jakie pełni warstwa tła w Adobe Photoshop. Warstwa dopasowania jest używana do wprowadzania zmian w kolorze i tonacji obrazu, ale sama w sobie nie jest zablokowana ani nie posiada oryginalnych danych pikselowych, jak ma to miejsce w warstwie tła. Nowa warstwa zazwyczaj jest tworzona jako pusta przestrzeń do pracy i nie ma domyślnej blokady. Warstwa korygująca, podobnie jak warstwa dopasowania, jest narzędziem do edycji, które nie jest domyślnie zablokowane i może być dostosowywane w czasie rzeczywistym bez wpływu na oryginalny obraz. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie warstwy w Photoshopie mają podobne właściwości, co wprowadza w błąd użytkowników. Ważne jest, aby zrozumieć, że warstwa tła ma unikalną rolę jako baza dla innych warstw, co czyni ją kluczowym elementem w procesie edycji. Ignorowanie tej różnicy prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat zarządzania warstwami w Photoshopie i może utrudnić efektywne wykorzystanie możliwości tego oprogramowania.

Pytanie 15

Urządzeniem wykorzystywanym do rejestrowania materiału wideo z dużych wysokości i w trudno dostępnych lokalizacjach jest

A. smartfon z selfie stick
B. dron z kamerą
C. rekorder dyskowy
D. kamera inspekcyjna
Odpowiedź "dron z kamerą" jest poprawna, ponieważ drony są specjalistycznymi urządzeniami zaprojektowanymi do wykonywania lotów z zamontowanymi kamerami. Umożliwiają one rejestrowanie obrazu wideo z dużych wysokości oraz w trudno dostępnych miejscach, co czyni je niezwykle użytecznymi w różnych dziedzinach, takich jak inspekcje budowlane, rolnictwo, filmowanie czy ratownictwo. Drony z kamerami mogą być wykorzystywane na przykład do monitorowania stanu infrastruktury, oceny szkód po katastrofach, a także do tworzenia materiałów filmowych z lotu ptaka. Warto również wspomnieć o standardach, takich jak FAA w Stanach Zjednoczonych, które regulują wykorzystanie dronów w przestrzeni powietrznej, co dodatkowo podkreśla ich rosnącą rolę w przemyśle. W kontekście technologicznym, drony często wyposażone są w technologie GPS, stabilizatory obrazu oraz wysokiej jakości czujniki, co zapewnia wysoką jakość nagrań oraz precyzyjność w działaniu. Użycie dronów w różnych sektorach przemysłu ukazuje ich wszechstronność i efektywność, co czyni je idealnym rozwiązaniem do rejestrowania wideo z miejsc, do których dostęp jest ograniczony.

Pytanie 16

Jakie znaczenie ma akronim HTML?

A. Hipertekstowy język znaczników
B. Zewnętrzne arkusze stylów
C. Hierarchiczna struktura danych
D. Kaskadowe arkusze stylów
HTML, czyli Hipertekstowy Język Znaczników, to podstawowy język służący do tworzenia stron internetowych. Jego celem jest strukturalne definiowanie treści, co pozwala przeglądarkom internetowym prawidłowo interpretować i wyświetlać zawartość. HTML pozwala na użycie znaczników (tagów), które definiują różne elementy, takie jak nagłówki, akapity, linki, obrazy czy formularze. Przykładem zastosowania HTML może być stworzenie prostego dokumentu, w którym zastosujemy znacznik

do stworzenia tytułu strony oraz

do wprowadzenia tekstu. Ponadto HTML wspiera elementy semantyczne, co poprawia dostępność treści oraz wspiera SEO, co jest kluczowe w tworzeniu nowoczesnych stron internetowych. Standardy HTML są zarządzane przez World Wide Web Consortium (W3C), co gwarantuje ich zgodność i powszechne uznanie w branży.


Pytanie 17

Jakie są zasady tworzenia animacji komputerowej przy użyciu klatek kluczowych?

A. Program generuje klatki kluczowe, a grafik dodaje klatki pomiędzy nimi
B. Klatki kluczowe tworzy grafik, a program komputerowy automatycznie generuje pozostałe klatki
C. Program dokonuje kompresji stratnej klatek pomiędzy klatkami kluczowymi
D. Program komputerowy ustawia klatki kluczowe w określonych interwałach czasowych
Odpowiedź wskazująca, że klatki kluczowe przygotowuje grafik, a program komputerowy automatycznie tworzy pozostałe klatki, jest prawidłowa, ponieważ klatki kluczowe to kluczowe momenty w animacji, które definiują najważniejsze pozy i stany obiektów w danym czasie. Program do animacji wykorzystuje te klatki jako punkty odniesienia do interpolacji, co oznacza, że tworzy płynne przejścia między tymi klatkami. Przykładowo, w przypadku animacji postaci, grafik może ustalić klatki kluczowe dla pozycji rąk i nóg podczas skoku, a program wypełnia te zmiany, tworząc dodatkowe klatki pomiędzy. Taki proces znacząco przyspiesza pracę animatora i pozwala na tworzenie bardziej złożonych animacji w krótszym czasie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży gier i filmów. Standardy takie jak Tweening są powszechnie stosowane w profesjonalnych narzędziach do animacji, umożliwiając animatorom skupienie się na kreatywności, podczas gdy technologia zajmuje się technicznymi aspektami płynności ruchu.

Pytanie 18

Jakie wymiary zdjęcia panoramicznego ulegną zmianie w trakcie skalowania oraz dostosowywania proporcji do formatu 4:3?

A. Pionowe
B. Wszystkie
C. Poziome
D. Żadne
Podczas skalowania zdjęcia panoramicznego do formatu 4:3 wszystkie jego wymiary, zarówno poziome, jak i pionowe, ulegają zmianie. Format panoramiczny zazwyczaj ma szersze proporcje, co oznacza, że jego szerokość jest znacznie większa w porównaniu do wysokości. Przy dostosowywaniu do formatu 4:3, który ma proporcje szerokości do wysokości wynoszące 1.33:1, konieczne jest przeskalowanie zarówno szerokości, jak i wysokości, aby uzyskać właściwe proporcje. Przykładowo, jeśli pierwotne zdjęcie ma wymiary 3000x1000 pikseli, to w celu przekształcenia go do formatu 4:3, konieczne będzie przeskalowanie go do wymiarów około 3000x2250 pikseli, co oznacza zwiększenie wysokości obrazu. W praktyce, taki proces jest stosowany w edycji wideo, podczas konwersji filmów panoramicznych do standardowych formatów telewizyjnych, co umożliwia ich efektywne wyświetlanie na różnych urządzeniach. Zachowanie odpowiednich proporcji jest kluczowe, aby uniknąć zniekształceń obrazu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie obróbki graficznej i filmowej.

Pytanie 19

Aby uzyskać panoramiczne zdjęcie z kilku zdjęć cyfrowych, należy użyć polecenia Adobe Photoshop

A. Photomerge
B. Digimarc
C. Scal do HDR Pro
D. Wypaczanie marionetkowe
Photomerge to funkcja Adobe Photoshop, która umożliwia łączenie kilku zdjęć w jedną panoramiczną fotografię. Technika ta polega na automatycznym dopasowywaniu i łączeniu zdjęć na podstawie wspólnych punktów odniesienia, co pozwala na uzyskanie szerokiego ujęcia z zachowaniem szczegółowości. Przykładem zastosowania Photomerge może być tworzenie panoram z serii zdjęć wykonanych z jednego miejsca, takich jak krajobrazy, architektura czy wydarzenia. Użytkownicy powinni pamiętać o technikach fotografowania, takich jak nakładanie zdjęć na siebie oraz zapewnienie jednolitego oświetlenia, co znacząco wpływa na jakość końcowego efektu. Dobre praktyki obejmują także wykorzystywanie statywu oraz stabilizację aparatu, co minimalizuje drgania i poprawia spójność zdjęć. Photomerge jest zgodny z standardami branżowymi, co czyni go niezawodnym narzędziem dla profesjonalnych fotografów oraz amatorów, którzy pragną uzyskać imponujące panoramiczne obrazy.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Jakie polecenie w programie graficznym zapewnia właściwe wyświetlanie tekstu na wszelkich komputerach, niezależnie od zainstalowanych czcionek oraz bez utraty jakości podczas skalowania?

A. Konwertuj na obiekt inteligentny
B. Rasteryzuj
C. Przekształć kontur w obiekt
D. Przekształć w krzywe
Odpowiedź "Przekształć w krzywe" jest poprawna, ponieważ to polecenie pozwala na konwersję tekstu do formatu wektorowego, co zapewnia jego prawidłowe wyświetlenie na różnych komputerach, niezależnie od zainstalowanych czcionek. W przypadku przekształcenia w krzywe, tekst staje się zestawem wektorów, co eliminuje ryzyko utraty jakości przy skalowaniu, ponieważ wektory są matematycznymi opisami kształtów, które mogą być płynnie powiększane lub pomniejszane bez degradacji wizualnej. Na przykład, w przypadku projektowania materiałów reklamowych, przekształcenie logo zawierającego tekst w krzywe pozwala na wykorzystanie go w różnych rozmiarach i formatach, bez obaw o rozmycie czy niestandardowe czcionki. Takie działanie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej, gdyż zapewnia pełną kontrolę nad estetyką projektu i eliminację problemów z typografią na różnych urządzeniach.

Pytanie 22

Jaki format należy zastosować do kompresji materiałów wideo?

A. JPEG
B. MPEG
C. MP3
D. RealAudio
Odpowiedź z formatem MPEG jest jak najbardziej na miejscu, bo to standard, który zajmuje się kompresją filmów. MPEG, czyli Moving Picture Experts Group, to organizacja, która wymyśla zasady dla kompresji i przesyłania multimediów. Format MPEG-1, MPEG-2 i MPEG-4 znajdziesz wszędzie: w streamingu, telewizji, a nawet na DVD. Dzięki MPEG można zmniejszyć wielkość plików wideo, co jest mega ważne gdy chodzi o przechowywanie i wysyłanie filmów. No i dzięki temu można szybciej przesyłać dane przez sieci, co wszystkim ułatwia życie. W praktyce format MPEG używany jest w serwisach wideo, jak YouTube, i w produkcji filmowej, gdzie trzeba zachować dobrą jakość obrazu, jednocześnie zmniejszając rozmiar pliku. Co ważne, MPEG obsługuje różne poziomy kompresji, więc jest wszechstronny w wielu zastosowaniach multimedialnych.

Pytanie 23

Zawarty w dokumencie elektronicznym odnośnik, który stanowi link umożliwiający błyskawiczny dostęp do informacji z innej sekcji tego dokumentu, to

A. przycisk wyboru
B. hiperłącze
C. pasek przewijania
D. widżet
Hiperłącze to kluczowy element nawigacji w dokumentach elektronicznych, umożliwiający użytkownikom szybkie przenoszenie się do określonych sekcji lub zewnętrznych zasobów bez konieczności przewijania całego dokumentu. W praktyce, hiperłącza stanowią podstawę interaktywności w stronach internetowych oraz w dokumentacji elektronicznej. Przykładem zastosowania mogą być dokumenty PDF, gdzie kliknięcie na hiperłącze przenosi nas bezpośrednio do powiązanej treści, co znacznie zwiększa efektywność przyswajania informacji. Z perspektywy stosowania dobrych praktyk, ważne jest, aby hiperłącza były jasno oznaczone, a ich działanie było intuicyjne dla użytkowników. Standardy WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) podkreślają znaczenie nauczania użytkowników o funkcjach linków, co może obejmować właściwe formatowanie tekstu oraz używanie odpowiednich atrybutów, takich jak title, aby zapewnić lepszą dostępność. Dzięki temu, użytkownicy z różnymi umiejętnościami technicznymi mogą w pełni korzystać z zasobów dostępnych w dokumentach elektronicznych.

Pytanie 24

Jaką licencją powinny być objęte dokumenty, aby legalnie uzyskać je bezpłatnie z internetowych repozytoriów i użyć ich na przykład w prezentacji marketingowej firmy?

A. Wyłącznie z domeny publicznej
B. Z domeny publicznej lub na licencji CC BY
C. Copyright
D. CC BY SA NC
Odpowiedź, że pliki powinny być objęte domeną publiczną lub licencją CC BY, jest prawidłowa, ponieważ obie te kategorie pozwalają na swobodne wykorzystanie materiałów bez obaw o naruszenie praw autorskich. Domena publiczna oznacza, że twórca zrezygnował z praw do swojego dzieła, co oznacza, że każdy może z nich korzystać w dowolny sposób. Licencja CC BY (Creative Commons Attribution) pozwala na adaptację oraz wykorzystywanie utworów, pod warunkiem podania odpowiedniego kredytu ich autorowi. W praktyce, jeśli planujesz użyć takich plików w marketingowej prezentacji firmy, masz pewność, że wykorzystanie tych materiałów nie naruszy praw autorskich, co może zapobiec potencjalnym problemom prawnym. Na przykład, korzystając z obrazów dostępnych w domenie publicznej lub na licencji CC BY, możesz stworzyć profesjonalne prezentacje bez ryzyka, że zostaniesz oskarżony o plagiat. Ważne jest również, aby prawidłowo atrybuować autorów, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 25

Który z protokołów stosowany jest do szyfrowania danych w protokole HTTPS?

A. FTP
B. SSH
C. SSL
D. TCP
Wybór FTP (File Transfer Protocol) jako protokołu używanego do szyfrowania danych w HTTPS jest nieprawidłowy, ponieważ FTP jest protokołem stworzonym do transferu plików w sieci, a nie do zapewniania bezpieczeństwa komunikacji. FTP nie oferuje szyfrowania, co czyni go nieodpowiednim w kontekście ochrony prywatności użytkowników. Używając FTP, dane przesyłane między klientem a serwerem są narażone na podsłuch i modyfikacje przez nieautoryzowane osoby. Z kolei protokół TCP (Transmission Control Protocol) jest podstawowym protokołem transportowym, który zapewnia niezawodność komunikacji w internecie, ale nie ma żadnych mechanizmów szyfrowania. TCP dba o poprawne dostarczenie pakietów danych, lecz nie chroni ich treści przed dostępem osób trzecich. Natomiast SSH (Secure Shell) to protokół stworzony z myślą o bezpiecznym zdalnym dostępie do systemów i nie jest używany do szyfrowania komunikacji HTTP. Chociaż SSH zapewnia silne szyfrowanie, jego zastosowanie jest inne niż w przypadku HTTPS, które wymaga zweryfikowanego certyfikatu SSL/TLS. Użytkownicy często mylą różne protokoły, co prowadzi do błędnych skojarzeń oraz nieporozumień odnośnie do ich funkcjonalności i zastosowania w kontekście bezpieczeństwa sieciowego.

Pytanie 26

W projekcie graficznym tło powinno sięgać do

A. linii cięcia
B. prowadnicy
C. marginesu wewnętrznego
D. linii spadu
Wybór linii cięcia jako miejsca, do którego powinno dochodzić tło, jest błędny, ponieważ linia cięcia wyznacza granice finalnego produktu, a nie obszar, w którym można umieścić tło. Jeśli projekt graficzny zostanie zaprojektowany z tłem sięgającym jedynie do linii cięcia, ryzyko pojawienia się białych krawędzi na gotowym produkcie znacznie wzrasta, co jest nieestetyczne i nieprofesjonalne. Margines wewnętrzny to inny element, który dotyczy przestrzeni wokół tekstu i innych ważnych elementów wewnątrz projektu, a nie tła. Odpowiednie zachowanie marginesu wewnętrznego jest ważne dla czytelności, jednak nie wpływa na to, gdzie powinno się kończyć tło projektu. Prowadnice są narzędziem pomocniczym, które pozwala na precyzyjne umieszczanie elementów w projekcie, ale również nie definiują, gdzie powinno znajdować się tło. Często projektanci mogą mylić te pojęcia, co prowadzi do nieprawidłowych decyzji projektowych. Kluczowe jest zrozumienie, że tło powinno sięgać do linii spadu, a nie do innych wytycznych, aby zapewnić wysoką jakość i estetykę finalnego produktu. W praktyce wielu projektantów korzysta z szablonów, które zawierają linie spadu, co pomaga w unikaniu takich błędów.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Jakie formaty służą wyłącznie do zapisu dźwięku?

A. WMA, AVI
B. OGG, DWG
C. MP4, WMV
D. MP3, WAV
Odpowiedź MP3, WAV jest poprawna, ponieważ oba formaty są powszechnie wykorzystywane do zapisywania dźwięku. MP3 (MPEG Audio Layer III) to skompresowany format audio, który zyskał na popularności ze względu na swoje właściwości kompresji stratnej, co pozwala na znaczne zmniejszenie rozmiaru pliku przy zachowaniu akceptowalnej jakości dźwięku. Używany jest w aplikacjach muzycznych, serwisach streamingowych oraz odtwarzaczach multimedialnych. WAV (Waveform Audio File Format) to natomiast format bezstratny, który zapewnia wysoką jakość dźwięku, gdyż zapisuje surowe dane audio bez kompresji. Jest często stosowany w produkcji muzycznej i postprodukcji dźwięku, gdzie jakość jest kluczowa. Oba formaty są zgodne z różnymi platformami i urządzeniami, co czyni je standardami w branży audio. Warto również wspomnieć, że istnieją inne formaty audio, takie jak OGG, ale MP3 i WAV pozostają najpopularniejszymi i najbardziej uniwersalnymi.

Pytanie 29

Który z wymienionych typów plików audio najlepiej nadaje się do publikacji w sieci?

A. MP4
B. WMA
C. MP3
D. WAV
MP3 to jeden z tych formatów audio, które praktycznie każdy zna. Jest super popularny, zwłaszcza w sieci. Jego największa zaleta? Dzięki kompresji dźwięku pliki są mniejsze, co sprawia, że łatwo je przesyłać i szybko ładują się na stronach. Z algorytmem stratnej kompresji MP3 da się osiągnąć niezłą jakość dźwięku, mimo że pliki są znacznie mniejsze niż te bezstratne, jak WAV. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że sporo platform muzycznych, takich jak Spotify czy Apple Music, używa MP3, żeby dać nam dostęp do ogromnej bazy utworów. Co ważne, MP3 działa na praktycznie wszystkich urządzeniach, co czyni go naprawdę uniwersalnym wyborem dla twórców treści. Warto pamiętać, że przy publikacjach internetowych liczy się nie tylko wybór formatu, ale też jakość dźwięku i czas ładowania – to wszystko wpływa na doświadczenie użytkowników.

Pytanie 30

W jakim oprogramowaniu znajduje się narzędzie Word Art?

A. Corel Draw
B. Power Point
C. Adobe Illustrator
D. Adobe Photoshop
PowerPoint to popularny program służący do tworzenia prezentacji, który zawiera wiele narzędzi wspierających tworzenie atrakcyjnych wizualnie slajdów. Jednym z takich narzędzi jest WordArt, które umożliwia użytkownikom tworzenie stylizowanych tekstów, dodających charakteru i kreatywności do prezentacji. WordArt oferuje różnorodne efekty, takie jak cienie, tekstury i kontury, co pozwala na dostosowanie wyglądu tekstu do tematyki prezentacji. Przykładowo, w prezentacji dotyczącej nowego produktu w firmie, zastosowanie WordArt do wyróżnienia kluczowych nazw lub sloganów może przyciągnąć uwagę publiczności. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, wizualne elementy, takie jak WordArt, powinny być używane z umiarem, aby nie przytłoczyć odbiorców, ale wzbogacić przekaz. Ponadto, umiejętność korzystania z takich narzędzi, jak WordArt, jest istotna w kontekście wysokiej jakości komunikacji wizualnej, która powinna być kluczowym elementem każdej prezentacji.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Jakie parametry mają kluczowe znaczenie przy przygotowywaniu cyfrowego obrazu do publikacji w sieci?

A. Format pliku oraz użyte filtry fotograficzne
B. Rozdzielczość, tryb barw oraz wielkość obrazu
C. Jakość grafiki, głębia kolorów oraz liczba warstw
D. Paleta kolorów oraz typy użytych masek
Wybór rozdzielczości, trybu koloru oraz rozmiaru obrazu jest kluczowy dla uzyskania optymalnej jakości wizualnej w publikacjach internetowych. Rozdzielczość obrazu definiuje liczbę pikseli, co bezpośrednio wpływa na szczegółowość wyświetlanego obrazu. Zazwyczaj dla obrazów internetowych zaleca się rozdzielczość od 72 do 150 dpi, co wystarcza do wyświetlania na ekranach, przy jednoczesnym zmniejszeniu rozmiaru pliku. Tryb koloru, na przykład RGB (Red, Green, Blue), jest najczęściej używany w kontekście prezentacji na stronach internetowych, ponieważ odpowiada sposobowi, w jaki kolory są wyświetlane na monitorach. Z kolei rozmiar obrazu, mierzony w pikselach, powinien być dostosowany do wymagań konkretnej platformy czy urządzenia, aby zapewnić szybkie ładowanie strony. Przykładowo, obrazy o dużych rozmiarach mogą spowolnić ładowanie strony, co negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników i SEO. Optymalizacja tych parametrów zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi przyczynia się do zachowania jakości obrazu przy jednoczesnym minimalizowaniu czasów ładowania.

Pytanie 33

Który z etapów w procesie tworzenia obiektu 3D obejmuje szczegółowe określenie detali, dodanie oświetlenia oraz nałożenie tekstur na powierzchnię modelu?

A. Pozycjonowanie
B. Modelowanie
C. Teksturowanie
D. Renderowanie
Rozważając inne odpowiedzi, warto zauważyć, że renderowanie to proces, który następuje po etapach modelowania i teksturowania. Jego celem jest generowanie finalnych obrazów z trójwymiarowego modelu, uwzględniając wszystkie aspekty, takie jak oświetlenie, cienie oraz efekty wizualne. Renderowanie wymaga odpowiednich ustawień silnika graficznego, a jego wynikiem są statyczne obrazy lub animacje, które mogą być używane w grach, filmach, lub wizualizacjach architektonicznych. W kontekście tworzenia obiektów 3D, pozycjonowanie odnosi się do ustalania lokalizacji modelu w przestrzeni 3D, co jest podstawowym krokiem w scenie, ale nie obejmuje dodawania szczegółów wizualnych. Modelowanie z kolei polega na tworzeniu geometrycznej struktury obiektu, co jest fundamentalne, ale nie wystarcza do osiągnięcia realistycznego efektu wizualnego. Często mylone koncepcje, takie jak myślenie, że renderowanie może sama w sobie dostarczyć szczegółowości, są błędne, ponieważ zależą one od precyzyjnego przygotowania tekstur oraz oświetlenia, które są kluczowe dla uzyskania efektów wizualnych. W praktyce każdy z tych etapów ma swoje specyficzne zadania i są one z sobą ściśle powiązane, co czyni je niezbędnymi w procesie tworzenia obiektów 3D.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Aby opublikować animację poklatkową stworzoną w programie Adobe Photoshop, należy ją zapisać w formacie

A. BMP
B. GIF
C. PNG
D. PSD
Odpowiedź GIF jest prawidłowa, ponieważ format GIF (Graphics Interchange Format) jest jednym z najpopularniejszych formatów do publikacji animacji poklatkowych. GIF obsługuje maksymalnie 256 kolorów w palecie, co sprawia, że idealnie nadaje się do prostych animacji z ograniczoną paletą barw. W przeciwieństwie do formatów takich jak BMP, PSD czy PNG, które nie wspierają animacji, GIF pozwala na tworzenie sekwencji obrazów w jednym pliku, co jest kluczowe dla animacji poklatkowej. Format ten jest szeroko używany w Internecie, w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych, co czyni go praktycznym wyborem dla twórców treści wizualnych. Ponadto, GIF jest dobrze wspierany przez wszystkie przeglądarki internetowe, co ułatwia jego wyświetlanie na różnych urządzeniach. Warto również znać techniki optymalizacji plików GIF, takie jak ograniczanie liczby klatek czy używanie narzędzi do kompresji, aby zmniejszyć czas ładowania i poprawić doświadczenie użytkownika.

Pytanie 36

Rastrowy obraz cyfrowy jest zbudowany

A. z krzywych
B. z węzłów
C. ze ścieżek
D. z pikseli
Cyfrowy obraz rastrowy składa się z pikseli, które są najmniejszymi jednostkami obrazu. Każdy piksel ma przypisaną wartość koloru, co pozwala na tworzenie złożonych obrazów. W praktyce, obrazy rastrowe są powszechnie używane w fotografii cyfrowej, grafice komputerowej oraz w publikacjach internetowych. Standardy, takie jak JPEG, PNG czy TIFF, definiują sposoby przechowywania i kompresji obrazów rastrowych. Warto zauważyć, że jakość obrazu zależy od liczby pikseli, a im więcej pikseli, tym większa rozdzielczość i jakość końcowego obrazu. Techniki takie jak interpolacja pikseli są stosowane, aby poprawić jakość obrazu przy jego powiększaniu. W praktycznych zastosowaniach, zrozumienie struktury rastrowej jest kluczowe przy edycji zdjęć oraz tworzeniu grafik, które muszą być dostosowane do różnych rozmiarów wyświetlania.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

W trakcie projektowania graficznego symbolu, który będzie odzwierciedlał energię, dynamikę oraz całość, należy zastosować formę

A. koła
B. kwadratu
C. prostokąta
D. wielokąta
Wybór prostokąta czy kwadratu do wyrażenia energii i ruchu to trochę nietrafiony pomysł. Prostokąt, mimo że ma swoje miejsce w designie, kojarzy się bardziej z stabilnością i statycznością. Jego ostre krawędzie i kąty mogą sugerować bezpieczeństwo, ale nie energię czy dynamikę. Z kolei kwadrat to jeszcze bardziej ekstremalny przypadek prostokąta, który wzmacnia wrażenie sztywności, co zupełnie nie pasuje do idei ruchu. A jak chodzi o wielokąty, to ich złożoność może wprowadzać chaos, co w kontekście energii nie jest najlepszym rozwiązaniem. Wiele osób myśli, że skomplikowane kształty lepiej oddają złożoność idei, ale to nie do końca prawda. W praktyce prostota, jaką daje koło, jest kluczowa dla skutecznej komunikacji wizualnej. W projektowaniu, zgodnie z zasadami minimalizmu, warto unikać zbędnych detali, które mogą odciągać uwagę. Dlatego lepiej stawiać na kształty, które rzeczywiście oddają to, co chcemy przekazać, a w tej sytuacji koło jest zdecydowanie lepszym wyborem.

Pytanie 39

Oblicz, jaką rozdzielczość powinien mieć skan oryginału o wymiarach 20x20 cm, który ma być wydrukowany z rozdzielczością 300 dpi w formacie 40x40 cm?

A. 600 ppi
B. 300 ppi
C. 2400 ppi
D. 1200 ppi
Odpowiedź 600 ppi jest prawidłowa, ponieważ aby przygotować obraz do druku w formacie 40x40 cm z rozdzielczością 300 dpi, musimy najpierw obliczyć wymaganą rozdzielczość skanowania. Rozdzielczość w dpi (dots per inch) odnosi się do liczby punktów, które mieszczą się w jednym calu, a przy skanowaniu musimy zwiększyć tę wartość, aby uzyskać wyraźny obraz w większym formacie. W przypadku oryginału o wymiarach 20x20 cm, jego powierzchnia wynosi 8x8 cali (przy przeliczeniu 1 cm = 0.393701 cala). Przy rozdzielczości 300 dpi na wydruku 40x40 cm, wymagana rozdzielczość skanowania oblicza się mnożąc 300 dpi przez 2, ponieważ nowy format jest dwukrotnie większy. Stąd 300 dpi x 2 = 600 ppi. Taka praktyka jest zgodna z powszechnie akceptowanymi standardami w branży poligraficznej, które zalecają, aby przy skanowaniu oryginałów do druku, rozdzielczość była co najmniej dwukrotnie większa niż ta, która jest docelowo stosowana w wydruku, aby zapewnić wysoką jakość obrazu oraz szczegółowość. Przykładowo, stosując tę technikę skanowania, można uzyskać ostre i wyraźne detale w finalnym produkcie graficznym.

Pytanie 40

Który format pliku jest najbardziej odpowiedni do przechowywania grafiki rastrowej z przezroczystością?

A. BMP
B. PNG
C. GIF
D. JPEG
Format PNG (Portable Network Graphics) jest zdecydowanie najbardziej odpowiedni do przechowywania grafiki rastrowej z przezroczystością. PNG został zaprojektowany jako format bezstratny, co oznacza, że nie traci jakości obrazu podczas kompresji. Jego największą zaletą w kontekście grafiki z przezroczystością jest obsługa kanału alfa, który pozwala na precyzyjne definiowanie poziomów przezroczystości dla każdego piksela. Dzięki temu możliwe jest tworzenie obrazów z częściową przezroczystością, co jest szczególnie przydatne w projektach graficznych i multimedialnych, gdzie wymagane jest, aby obraz płynnie integrował się z różnymi tłami. Standardy branżowe często preferują PNG w przypadku grafik internetowych, ikon czy elementów interfejsu użytkownika, gdzie przejrzystość jest kluczowa. PNG doskonale nadaje się również do tworzenia zrzutów ekranów i wszelkich grafik, które muszą zachować oryginalną jakość i szczegóły, a jednocześnie pozwalają na edycję przezroczystości. Dodatkowo, format ten jest szeroko obsługiwany przez większość programów graficznych i przeglądarek internetowych, co czyni go bardzo wszechstronnym wyborem w projektach multimedialnych.