Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 19:41
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 19:57

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z frameworków pozwala na tworzenie aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika oraz obsługą wydarzeń?

A. Django
B. Express.js
C. Qt
D. TensorFlow
Qt to framework umożliwiający projektowanie aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika (GUI) oraz obsługą zdarzeń. Qt oferuje narzędzia takie jak Qt Designer, które umożliwiają tworzenie interfejsów metodą 'przeciągnij i upuść'. Jest to jedno z najbardziej wszechstronnych narzędzi do budowy aplikacji wieloplatformowych, umożliwiające tworzenie oprogramowania dla Windows, macOS, Linux oraz urządzeń mobilnych. Qt obsługuje zdarzenia użytkownika, animacje, grafikę 3D i inne zaawansowane funkcjonalności, co czyni go idealnym narzędziem do budowy nowoczesnych aplikacji desktopowych i mobilnych.

Pytanie 2

W jakich sytuacjach zastosowanie rekurencji może być bardziej korzystne niż użycie iteracji?

A. Kiedy liczba iteracji przewyższa maksymalny zakres zmiennej licznikowej
B. Gdy algorytm wymaga naturalnego podziału na mniejsze podproblemy
C. Gdy kod źródłowy ma być zoptymalizowany dla starszych kompilatorów
D. Kiedy program jest uruchamiany w środowisku wielowątkowym
Przekroczenie zakresu zmiennej licznikowej nie jest powodem, dla którego rekurencja jest bardziej efektywna. Problemy z zakresami zmiennych licznikowych można rozwiązać poprzez odpowiedni dobór typów danych, a nie przez zastosowanie rekurencji. Programowanie wielowątkowe nie jest bezpośrednio związane z rekurencją – chociaż niektóre algorytmy rekurencyjne mogą być implementowane w środowisku wielowątkowym, nie jest to ich główne zastosowanie. Optymalizacja kodu dla starszych kompilatorów nie ma związku z rekurencją, ponieważ starsze kompilatory mogą mieć ograniczoną obsługę rekurencji lub generować mniej efektywny kod rekurencyjny.

Pytanie 3

Zaprezentowany diagram ilustruje wyniki przeprowadzonych testów:

Ilustracja do pytania
A. funkcjonalności
B. wydajnościowych
C. ochrony
D. użyteczności
Wykres obrazuje wyniki testów wydajnościowych, które pokazują, jak system lub aplikacja radzi sobie pod dużym obciążeniem. Testy te pomagają zidentyfikować wąskie gardła i umożliwiają optymalizację wydajności.

Pytanie 4

Jakie jest wymagane minimalne natężenie światła w biurze na stanowisku pracy?

A. 500 lx
B. 200 lx
C. 800 lx
D. 100 lx
Minimalne natężenie oświetlenia, jakie powinno być w biurze, to 500 lx (luksów). To taki standard, który ustalono w normach BHP i ergonomii. Dzięki temu lepiej się pracuje przy komputerze i łatwiej robić zadania, które wymagają dobrego wzroku. Odpowiednie oświetlenie zdecydowanie zmniejsza zmęczenie oczu i poprawia koncentrację, co jest istotne, żeby uniknąć bólów głowy i być bardziej efektywnym w pracy. Ważne, żeby światło było równomierne i nie odbijało się na monitorze, bo to może rozpraszać. Warto dbać o takie warunki, bo to zmniejsza ryzyko problemów ze wzrokiem, a komfort pracy jest mega ważny, zwłaszcza gdy ktoś spędza dużo czasu przed komputerem.

Pytanie 5

Jak określa się proces transferu danych z lokalnego komputera na serwer?

A. Przesyłanie danych
B. Wysyłanie danych
C. Streaming
D. Pobieranie danych
Pojęcia takie jak pobieranie danych, przesyłanie danych oraz streaming są często mylone z wysyłaniem danych, jednak każde z nich ma swoją unikalną definicję i zastosowanie. Pobieranie danych odnosi się do procesu ściągania informacji z serwera na komputer lokalny. Jest to operacja odwrotna do wysyłania danych i jest kluczowa dla użytkowników, którzy chcą uzyskać dostęp do plików lub zasobów umieszczonych na serwerze. Przykładowo, podczas przeglądania internetu, przeglądarka pobiera dane z serwerów, aby wyświetlić stronę użytkownikowi. Przesyłanie danych, z kolei, to termin ogólny, który można wykorzystać do opisania dowolnej wymiany informacji między lokalnym a zdalnym systemem. Obejmuje zarówno wysyłanie, jak i pobieranie danych, co sprawia, że użycie go w kontekście konkretnej operacji może być mylące. Wreszcie, streaming odnosi się do strumieniowego przesyłania danych, które umożliwia użytkownikom nieprzerwaną transmisję multimediów, takich jak filmy czy muzyka, w czasie rzeczywistym. W tym przypadku, dane są przesyłane w małych partiach, co pozwala na ich natychmiastowe odtwarzanie, a nie przechowywanie lokalnie. W związku z tym, choć wszystkie te procesy dotyczą transferu danych, to tylko wysyłanie danych odnosi się do przesyłania informacji z komputera lokalnego na serwer.

Pytanie 6

Która z wymienionych metod jest najodpowiedniejsza do wizualizacji procesu podejmowania decyzji?

A. Lista kroków
B. Drzewo decyzyjne
C. Schemat blokowy
D. Pseudokod
Pseudokod to tekstowy zapis algorytmu, który ułatwia zrozumienie logiki, ale nie zapewnia wizualnego odwzorowania procesu. Drzewo decyzyjne to struktura, która lepiej nadaje się do przedstawiania skomplikowanych decyzji wieloetapowych, ale nie odzwierciedla ogólnego przepływu operacji. Lista kroków to forma sekwencyjnego opisu operacji, lecz brakuje jej wizualizacji, co utrudnia szybkie rozpoznawanie błędów i optymalizację procesu decyzyjnego.

Pytanie 7

Podczas programowania kontrolki stepper przedstawionej na ilustracji w aplikacji mobilnej, należy zarządzać zmienną, która zawsze przechowuje jej bieżącą wartość. Jakie zdarzenie można wykorzystać do osiągnięcia tej funkcjonalności?

Ilustracja do pytania
A. DescendantAdded
B. ValueChanged
C. Unfocused
D. SizeChanged
Zdarzenie ValueChanged jest kluczowe w kontekście programowania kontrolek takich jak stepper w aplikacjach mobilnych. To zdarzenie jest wywoływane zawsze, gdy wartość kontrolki zostaje zmieniona przez użytkownika, co umożliwia natychmiastowe przetwarzanie tej zmiany i aktualizację interfejsu użytkownika lub innych powiązanych komponentów. W praktyce, użycie zdarzenia ValueChanged to dobry przykład reaktywnego programowania, gdzie aplikacja reaguje na akcje użytkownika w czasie rzeczywistym. Przy implementacji takiego zdarzenia należy zadbać o poprawne sprawdzanie zakresu wartości, aby uniknąć błędów logicznych. Warto również pamiętać o optymalizacji wydajności takiej obsługi, zwłaszcza w aplikacjach złożonych z wielu komponentów zależnych od wartości steppera. Praktyczne zastosowanie tego zdarzenia można znaleźć w aplikacjach e-commerce, gdzie steppery mogą być używane do wyboru ilości produktów w koszyku, a zmiana wartości natychmiast wpływa na obliczenie ceny całkowitej. Używanie zdarzeń takich jak ValueChanged jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania interfejsów użytkownika, poprawiając ich responsywność i interaktywność.

Pytanie 8

Przedstawione logo praw Creative Commons umożliwia bezpłatne użytkowanie dzieła:

Ilustracja do pytania
A. w działaniach komercyjnych
B. w celu modyfikacji lub remiksowania
C. pod warunkiem zachowania go w oryginalnej formie
D. pod warunkiem udostępnienia go na tej samej zasadzie licencyjnej
Prawa Creative Commons umożliwiają darmowe korzystanie z utworu, jeśli celem jest jego zmiana lub remiksowanie. Jest to typowa licencja dla twórców, którzy chcą, aby ich prace mogły być swobodnie modyfikowane i rozwijane przez innych, promując współpracę i kreatywność.

Pytanie 9

Jakie znaczenie ma poziom dostępności AAA w WCAG 2.0?

A. Dostosowanie tylko do użytkowników mobilnych
B. Najnizszy poziom dostępności
C. Najwyższy poziom dostępności
D. Średni standard dostępności
Poziom dostępności AAA w WCAG 2.0 oznacza najwyższy standard dostępności, który ma na celu zapewnienie, że treści internetowe są dostępne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. WCAG, czyli Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych, są międzynarodowym standardem, który definiuje, jak tworzyć dostępne treści. Poziom AAA obejmuje wszystkie wytyczne z poziomów A i AA oraz dodatkowe wymagania, które są bardziej rygorystyczne. Przykładem może być konieczność zapewnienia alternatywnych opisów dla wszystkich mediów, w tym dla materiałów wideo i audio, a także użycie odpowiednich kontrastów kolorystycznych. W praktyce oznacza to, że strony internetowe muszą być projektowane z myślą o właściwej nawigacji, dostępnym oprogramowaniu czytającym oraz dostosowanych formatach tekstowych, które są łatwe do przetwarzania przez osoby z różnymi ograniczeniami. Wdrożenie poziomu AAA jest wyzwaniem, ale przyczynia się do bardziej inkluzywnego środowiska online.

Pytanie 10

Kiedy w programie występuje problem z działaniem, a programista musi zweryfikować wartości znajdujące się w zmiennych w momencie działania aplikacji, to w tym celu należy zastosować

A. analizator składni
B. interpreter
C. wirtualną maszynę
D. debugger
Debugger to narzędzie, które pozwala na śledzenie wartości zmiennych i wykonywanie kodu linia po linii w czasie rzeczywistym. Jest nieoceniony w procesie wykrywania błędów logicznych i analizy działania aplikacji. Programista może ustawiać punkty przerwań (breakpoints), by zatrzymać wykonywanie programu w określonym miejscu i przeanalizować stan aplikacji.

Pytanie 11

Jaki framework umożliwia tworzenie interaktywnych interfejsów użytkownika w języku TypeScript?

A. Angular
B. ASP.NET Core
C. jQuery
D. Django
Django to framework backendowy dla języka Python, który służy do budowy serwerów i aplikacji webowych, ale nie jest wykorzystywany do dynamicznych interfejsów użytkownika w przeglądarce. ASP.NET Core to framework od Microsoftu, przeznaczony głównie do budowy aplikacji webowych i API w języku C#, jednak nie bazuje na TypeScript. jQuery to lekka biblioteka JavaScript, która ułatwia manipulację DOM i obsługę zdarzeń, ale nie oferuje kompleksowych narzędzi do tworzenia dużych aplikacji frontendowych w TypeScript, takich jak Angular.

Pytanie 12

W środowisku do tworzenia aplikacji, gdzie przedstawiono menu, aby usunąć wszystkie pliki tymczasowe oraz wyniki projektu, należy wybrać opcję

Ilustracja do pytania
A. Run Code Analysis on Solution
B. Batch Build
C. Clean Solution
D. Build Solution
Opcja Clean Solution usuwa wszystkie pliki pośrednie i wyjściowe projektu, pozostawiając czysty kod źródłowy. Jest to przydatne przed ponownym kompilowaniem, aby uniknąć konfliktów i błędów wynikających z nieaktualnych plików.

Pytanie 13

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu zestawów danych?

A. Typ zastosowanego kompilatora
B. Metoda alokacji pamięci dla danych
C. Narzędzia do analizy błędów
D. Ilość linii kodu programu
Sposób alokacji pamięci dla danych to kluczowy element projektowania zestawów danych, ponieważ wpływa na wydajność i efektywność programu. Dynamiczna alokacja pamięci pozwala na tworzenie struktur, których rozmiar jest zmienny i dostosowuje się w trakcie działania aplikacji. Dzięki temu programiści mogą optymalnie zarządzać zasobami systemowymi, unikając marnowania pamięci lub jej niedoboru. Wybór odpowiedniej metody alokacji, np. stosowanie wskaźników, dynamicznych tablic lub struktur danych takich jak lista czy mapa, pozwala na budowanie bardziej skalowalnych i elastycznych aplikacji.

Pytanie 14

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do optymalizacji wydajności kodu
B. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
C. Do definiowania zmiennych globalnych
D. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 15

Jakie jest główne zadanie portali społecznościowych?

A. Udostępnianie informacji i interakcja między użytkownikami
B. Analiza rezultatów działalności gospodarczej
C. Zarządzanie handlem produktami i usługami
D. Tworzenie kopii zapasowych plików
Główna funkcja portali społecznościowych polega na umożliwieniu użytkownikom tworzenia, udostępniania oraz wymiany treści, a także komunikacji w czasie rzeczywistym. Portale takie jak Facebook, Twitter czy Instagram pozwalają na interakcję poprzez posty, komentarze, polubienia oraz wiadomości prywatne. Użytkownicy mogą dzielić się zdjęciami, filmami, artykułami lub osobistymi przemyśleniami, co sprzyja budowaniu społeczności i nawiązywaniu relacji. Funkcjonalności te są zgodne z najlepszymi praktykami UX/UI, które kładą nacisk na intuicyjność i łatwość obsługi. W kontekście SEO, portale społecznościowe są także ważne ze względu na możliwość generowania ruchu na zewnętrzne strony internetowe poprzez linki i udostępnienia. Przykładem może być wykorzystanie platformy Instagram do promocji produktów, gdzie użytkownicy mogą kliknąć w linki do sklepu. Takie działania zwiększają widoczność marki w Internecie oraz angażują odbiorców, co jest kluczowe dla efektywnej strategii marketingowej.

Pytanie 16

Kod przedstawiony w języku XML/XAML określa

Ilustracja do pytania
A. suwak
B. przełącznik
C. listę rozwijaną
D. stepper
Stepper to kontrolka umożliwiająca zwiększanie lub zmniejszanie wartości w określonych krokach. Lista rozwijana (combobox) służy do wyboru jednego elementu z listy, a suwak (slider) umożliwia wybór wartości w przedziale. Żadna z tych kontrolek nie oferuje funkcji przełączania pomiędzy dwoma stanami, co odróżnia je od Switch.

Pytanie 17

Co należy zrobić w sytuacji silnego krwawienia z rany?

A. Poczekać, aż krwawienie ustanie samoistnie
B. Założyć opatrunek uciskowy oraz unieść kończynę powyżej poziomu serca
C. Przepłukać ranę wodą utlenioną i zostawić do wyschnięcia
D. Nałożyć elastyczny bandaż bez ucisku
Założenie opatrunku uciskowego i uniesienie kończyny powyżej poziomu serca to najskuteczniejszy sposób na zatrzymanie silnego krwotoku z rany. Opatrunek uciskowy powoduje mechaniczne zamknięcie naczyń krwionośnych, co spowalnia lub całkowicie zatrzymuje wypływ krwi. Podniesienie kończyny dodatkowo zmniejsza ciśnienie krwi w obszarze rany, co ogranicza krwawienie. Ważne jest, aby nie zdejmować opatrunku, nawet jeśli przesiąknie krwią – należy dołożyć kolejną warstwę materiału. W sytuacjach ekstremalnych, gdy opatrunek uciskowy nie zatrzymuje krwawienia, można zastosować opaskę uciskową (tzw. stazę), ale tylko w ostateczności, gdy inne metody zawiodą. Takie działania mogą zapobiec wstrząsowi krwotocznemu i uratować życie poszkodowanego.

Pytanie 18

Diagram Gantta, który został zaprezentowany, odnosi się do projektu IT. Przyjmując, że każdy członek zespołu posiada odpowiednie kompetencje do realizacji każdego z zadań, a każde zadanie może być przypisane tylko jednej osobie, która poświęca na nie pełen dzień pracy, to minimalna liczba osób w zespole wynosi

Ilustracja do pytania
A. 2 osoby
B. 1 osobę
C. 5 osób
D. 4 osoby
Diagram Gantta to narzędzie wizualne używane do planowania i zarządzania projektami. Pokazuje harmonogram zadań w czasie. Na przedstawionym diagramie mamy pięć zadań projektowych: Projekt aplikacji Grafika Strona WWW Aplikacja front-end i Aplikacja back-end. Aby określić minimalną liczbę osób potrzebnych do realizacji projektu należy zidentyfikować które zadania mogą być realizowane równocześnie. Z diagramu wynika że w pierwszym tygodniu (1.02 - 7.02) realizowane są zadania Projekt aplikacji i Grafika które wymagają dwóch osób. W kolejnych tygodniach zadania są ułożone tak by unikać nakładania się co oznacza że w każdej kolejnej fazie projektu można kontynuować prace przydzielając jedną osobę do każdego zadania. Dlatego minimalna liczba osób wymagana do realizacji tego projektu to dwie. Taki sposób planowania jest zgodny z zasadami efektywnego zarządzania zasobami w projektach informatycznych co pozwala na optymalne wykorzystanie czasu i umiejętności zespołu. Zastosowanie metody diagramu Gantta jest powszechną praktyką w branży IT pozwalającą na lepsze zobrazowanie zależności i potrzeb kadrowych w projektach.

Pytanie 19

Który z wymienionych etapów w procesie przetwarzania instrukcji przez procesor odbywa się jako pierwszy?

A. Rozkodowanie rozkazu (Decode)
B. Zapis wyników do pamięci (Write Back)
C. Realizacja instrukcji (Execution)
D. Pobranie rozkazu z pamięci (Fetch)
Pierwszą rzeczą, jaką robi procesor, jest pobranie rozkazu z pamięci, co nazywamy Fetch. To bardzo ważny etap w budowie komputera. Normalnie cykl wykonywania instrukcji składa się z trzech głównych kroków: pobierania, dekodowania i wykonania. W fazie Fetch procesor dobiera się do pamięci i ściąga instrukcję, którą zaraz wykona. Do tego używa rejestru wskaźnika instrukcji, czyli Instruction Pointer, który pokazuje, gdzie w pamięci jest następna instrukcja. Jak to działa w praktyce? Można to zobaczyć na przykładzie procesora x86, gdzie CPU na początku cyklu sprawdza pamięć RAM, szukając instrukcji według adresu, który podaje wskaźnik. Standardy takie jak ISA (Instruction Set Architecture) mówią, że ten krok to podstawa, bo to właśnie od niego zaczyna się wszystko, co robi procesor.

Pytanie 20

Czym jest klasa w programowaniu obiektowym?

A. zmienna
B. instrukcja
C. typ danych
D. wskaźnik
Zmienna to jednostka przechowująca dane, ale nie definiuje struktury obiektu. Wskaźnik przechowuje adresy pamięci, lecz sam w sobie nie jest typem danych wyższego poziomu. Instrukcja to pojedyncze polecenie wykonywane przez komputer, które nie opisuje ani nie reprezentuje klasy obiektowej.

Pytanie 21

Który fragment kodu ilustruje zastosowanie rekurencji?

Ilustracja do pytania
A. Blok 3
B. Blok 1
C. Blok 2
D. Blok 4
Blok 1 zawiera przykład użycia rekurencji, gdzie funkcja wywołuje samą siebie z innym parametrem, aż do spełnienia określonego warunku końcowego. Rekurencja jest powszechnie stosowana w algorytmach przeszukiwania, sortowania oraz rozwiązywania problemów podziel i zwyciężaj.

Pytanie 22

Jakie są kluczowe etapy resuscytacji krążeniowo-oddechowej?

A. 30 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 2 wdechami ratowniczymi
B. 30 wdechów ratowniczych bez uciśnięć
C. 20 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 5 wdechami ratowniczymi
D. 10 uciśnięć klatki piersiowej bez wdechów
30 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 2 wdechami ratowniczymi to standardowy protokół resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) zgodny z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (ERC). Uciśnięcia wykonywane są na głębokość około 5-6 cm w tempie 100-120 uciśnięć na minutę. Po 30 uciśnięciach wykonuje się 2 wdechy ratownicze, które powinny być wykonywane z odpowiednią siłą, aby unieść klatkę piersiową poszkodowanego. Taka sekwencja jest podstawą pierwszej pomocy i może uratować życie osoby, u której doszło do zatrzymania akcji serca. Resuscytację należy kontynuować do momentu przybycia służb ratunkowych lub odzyskania przytomności przez poszkodowanego.

Pytanie 23

Jednym z elementów, które mają zostać zaimplementowane w aplikacji, jest możliwość cofnięcia ostatnich działań do 20 operacji wstecz (undo). Struktura danych, która jest odpowiednia do tego celu i pozwala na dostęp tylko do ostatnio dodanego elementu, to:

A. stos
B. drzewo
C. tablica
D. kolejka
Kolejka to struktura danych działająca na zasadzie FIFO (First In, First Out), co oznacza, że pierwszy dodany element jest pierwszym, który zostaje usunięty. Tego rodzaju organizacja danych nie nadaje się do implementacji funkcji cofania, ponieważ nie umożliwia łatwego dostępu do ostatnich operacji. W kontekście aplikacji umożliwiającej cofnięcie działań, kolejka nie zaspokaja potrzeb użytkownika, gdyż nie pozwala na usunięcie najnowszej operacji. Drzewo, jako bardziej złożona struktura, jest używane głównie do organizacji danych w hierarchicznej formie. Chociaż drzewa mogą być skuteczne w wyszukiwaniu i porządkowaniu danych, nie są odpowiednie do realizacji funkcji cofania ostatnich operacji, ponieważ nie oferują prostego dostępu do ostatnio dodanych elementów. Wreszcie, tablica jest statyczną strukturą danych, która przechowuje elementy w sekwencyjnej kolejności. Mimo że można by używać tablicy do przechowywania operacji, ich ograniczenia dotyczące rozmiaru i elastyczności sprawiają, że są mniej efektywne w porównaniu do stosu w kontekście cofania operacji. W związku z tym, ani kolejka, ani drzewo, ani tablica nie są odpowiednimi wyborami dla funkcjonalności cofania w aplikacji, co czyni stos jedynym logicznym rozwiązaniem.

Pytanie 24

Jakie korzyści płyną z użycia pseudokodu przy tworzeniu algorytmu?

A. Łatwość w zmianie kodu maszynowego
B. Możliwość szybkie zrealizowania algorytmu w którymkolwiek języku
C. Zrozumiałość dla osób nieznających się na programowaniu
D. Generowanie dynamicznych struktur danych
Szybkie wykonanie algorytmu w dowolnym języku wymaga faktycznego napisania kodu, a pseudokod jest jedynie opisem logicznym. Modyfikacja kodu maszynowego jest operacją niskopoziomową i nie ma bezpośredniego związku z pseudokodem. Tworzenie dynamicznych struktur danych to proces realizowany w językach programowania i nie jest celem samego pseudokodu – pseudokod jedynie opisuje sposób implementacji takich struktur na poziomie logicznym.

Pytanie 25

Jakie jest przeznaczenie dokumentacji wdrożeniowej?

A. Do testowania wydajności aplikacji
B. Do zarządzania bazą danych aplikacji
C. Do tworzenia zadań w systemie kontroli wersji
D. Do opisania procesu instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym
Dokumentacja wdrożeniowa opisuje proces instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym. Obejmuje ona szczegółowe instrukcje dotyczące wymaganych komponentów systemowych, zależności oraz kroków niezbędnych do prawidłowego wdrożenia aplikacji. Dzięki dokumentacji wdrożeniowej administratorzy IT oraz zespoły DevOps mogą skutecznie zarządzać procesem implementacji, minimalizując ryzyko błędów i przestojów. Dokument ten zawiera również informacje o kopiach zapasowych, procedurach przywracania systemu oraz testach przeprowadzanych po wdrożeniu, co zapewnia stabilność i bezpieczeństwo aplikacji po przeniesieniu jej na serwery produkcyjne. Kompleksowa dokumentacja wdrożeniowa to kluczowy element zarządzania cyklem życia oprogramowania (SDLC).

Pytanie 26

Jaką wartość jest w stanie przechować tablica jednowymiarowa?

A. Jedną wartość
B. Wiele wartości pod tym samym indeksem
C. Wiele wartości pod różnymi indeksami
D. Wartość logiczną true lub false
Tablica jednowymiarowa przechowuje wiele wartości pod różnymi indeksami. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co pozwala na szybkie i efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. W programowaniu tablice jednowymiarowe są podstawą do implementacji algorytmów sortowania, wyszukiwania oraz przechowywania sekwencji danych. Tego rodzaju tablice są niezwykle użyteczne w organizowaniu danych o powtarzalnej strukturze, takich jak listy imion, wyniki testów czy współrzędne.

Pytanie 27

Który z wymienionych poniżej przykładów ilustruje prawidłowy szkielet zarządzania wyjątkami w języku C++?

A. try { kod } handle { obsługa }
B. try { kod } catch { obsługa }
C. try { kod } except { obsługa }
D. try { kod } finally { obsługa }
Jak to wygląda w C++? Kluczowym elementem jest szkielet z blokami 'try' i 'catch'. W bloku 'try' piszesz kod, który może spowodować błąd, a 'catch' zajmuje się sytuacjami, kiedy coś pójdzie nie tak. Dzięki temu nie musisz się martwić, że program nagle przestanie działać, bo masz kontrolę nad tym, jak reagować w trudnych momentach. Obsługa wyjątków to naprawdę ważna sprawa w programowaniu, bo pomaga wyłapać różne problemy, czy to z danymi, z pamięcią, czy z plikami. Z mojego doświadczenia, to po prostu sprawia, że aplikacje są bardziej stabilne i działa to na korzyść zarówno programisty, jak i użytkownika.

Pytanie 28

W zestawieniu zaprezentowano doświadczenie zawodowe pracowników firmy IT. Do stworzenia aplikacji front-end powinien/powinna zostać wyznaczony/a

Ilustracja do pytania
A. Ewa
B. Patryk
C. Anna
D. Krzysztof
Krzysztof to naprawdę świetny wybór na budowę aplikacji front-end, bo zna Angulara, który jest jednym z najpopularniejszych frameworków do aplikacji jednostronicowych. Dzięki Angularowi można tworzyć dynamiczne i responsywne interfejsy, co jest mega ważne w projektach front-end. Ogólnie rzecz biorąc, ten framework opiera się na komponentach, co zdecydowanie ułatwia pracę z kodem i pozwala na jego ponowne wykorzystanie. W połączeniu z TypeScriptem, Angular daje duże możliwości, bo mocne typowanie zmniejsza ryzyko błędów i poprawia czytelność kodu. Zrozumienie, jak działa aplikacja i jakie są dobre praktyki, takie jak modularność czy testowanie, też jest istotne, żeby wykorzystać Angulara w pełni. Krzysztof ma tę wiedzę i potrafi wdrażać najlepsze praktyki, jak architektura MVC, co sprawia, że aplikacje są bardziej skalowalne i łatwiejsze w utrzymaniu. Dodatkowo, Angular robi też sporo, żeby aplikacje działały szybko, co jest ważne dla doświadczenia użytkownika. Dlatego wybierając Krzysztofa, mamy pewność, że projekt będzie zgodny z nowymi standardami i spełni oczekiwania użytkowników w zakresie interfejsu.

Pytanie 29

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
B. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
C. Automatycznie wywołać funkcję throw
D. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
Użycie standardowej funkcji obsługi błędów, takiej jak 'perror()', nie pozwala na zdefiniowanie własnego wyjątku – 'perror()' wyświetla komunikat o błędzie, ale nie zgłasza wyjątku. Blok 'try' z pustym blokiem 'catch' nie tworzy nowego wyjątku, lecz jedynie przechwytuje istniejące wyjątki. Wywołanie 'throw' automatycznie nie definiuje nowego wyjątku – 'throw' służy do zgłaszania istniejącego wyjątku, ale definicja własnego wyjątku wymaga utworzenia nowej klasy dziedziczącej po 'std::exception'.

Pytanie 30

Na podstawie definicji zamieszczonej w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje komponent Chip zdefiniowany w bibliotece Angular Material?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 4
B. Rysunek 2
C. Rysunek 3
D. Rysunek 1
Rysunek 1 i 2 mogą przedstawiać inne komponenty, takie jak przyciski lub pola tekstowe, które nie pełnią funkcji interaktywnych znaczników. Rysunek 3 najprawdopodobniej reprezentuje suwak lub inny element nawigacyjny, który nie posiada cech charakterystycznych dla komponentu Chip. Komponenty Chip mają specyficzną strukturę, która odróżnia je od standardowych kontrolek interfejsu użytkownika.

Pytanie 31

Jakiego typu funkcja jest tworzona poza klasą, ale ma dostęp do jej prywatnych i chronionych elementów?

A. Konstruktor
B. Funkcja zaprzyjaźniona
C. Destruktor
D. Metoda statyczna
Funkcja zaprzyjaźniona to specjalny typ funkcji, który jest deklarowany jako 'friend' w ciele klasy, co pozwala jej na dostęp do prywatnych i chronionych składowych tej klasy. Chociaż funkcja zaprzyjaźniona jest definiowana poza klasą, może operować na jej wewnętrznych danych, co czyni ją bardzo użytecznym narzędziem w programowaniu obiektowym. Tego rodzaju funkcje są często wykorzystywane w przypadkach, gdy konieczne jest współdziałanie dwóch klas lub funkcji narzędziowych, które muszą manipulować danymi wewnętrznymi klasy, ale nie powinny być jej metodami członkowskimi. Dzięki funkcjom zaprzyjaźnionym można zapewnić elastyczność w dostępie do danych przy jednoczesnym zachowaniu hermetyzacji klasy. Przykładem może być przeciążenie operatorów, np. operator +, który musi mieć dostęp do prywatnych składowych obu operandów.

Pytanie 32

Który z wymienionych dokumentów jest najczęściej stosowany w zarządzaniu pracą zespołu Scrum?

A. Lista zasobów ludzkich
B. Product backlog
C. Diagram Gantta
D. Specyfikacja techniczna
Diagram Gantta jest fajnym narzędziem do pokazywania harmonogramu, ale nie ma go w zarządzaniu backlogiem. Specyfikacja techniczna to co innego – tam są szczegóły implementacyjne, a nie priorytety funkcji. Lista zasobów ludzkich to temat o zarządzaniu personelem, a nie o zadaniach i priorytetach w Scrumie. Więc tu bardziej musisz uważać na to, co do czego pasuje.

Pytanie 33

Która z metodologii w zarządzaniu projektami umożliwia łatwe dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb klienta?

A. Model Waterfall
B. Model spiralny
C. Scrum
D. Kanban
Waterfall to model sekwencyjny, który nie zakłada elastyczności – raz określone wymagania muszą być zrealizowane zgodnie z pierwotnym planem, co utrudnia adaptację do zmian. Kanban umożliwia optymalizację przepływu pracy, ale nie kładzie tak dużego nacisku na iteracyjne dostarczanie funkcjonalności jak Scrum. Model spiralny łączy prototypowanie i iteracje, ale jego struktura nie jest tak elastyczna jak w przypadku Scruma, gdzie zmiany mogą być wprowadzane niemal na każdym etapie sprintu.

Pytanie 34

Co to jest automatyzacja testowania procesów?

A. Kompilowaniem kodu w celu zwiększenia efektywności
B. Używaniem narzędzi oraz skryptów do wykonywania testów w sposób automatyczny bez udziału człowieka
C. Sprawdzaniem poprawności działania aplikacji na urządzeniach przenośnych
D. Integracją testów w środowisku deweloperskim
Automatyzacja procesu testowania to zastosowanie narzędzi, skryptów i technologii do przeprowadzania testów oprogramowania w sposób zautomatyzowany, bez konieczności ciągłej ingerencji człowieka. Automatyzacja pozwala na szybkie i wielokrotne uruchamianie testów regresyjnych, co znacząco zwiększa efektywność testowania, redukuje czas potrzebny na wykrycie błędów i umożliwia jednoczesne testowanie wielu funkcji. Narzędzia takie jak Selenium, JUnit czy TestNG pozwalają na tworzenie skryptów testowych, które automatycznie weryfikują poprawność działania aplikacji na różnych urządzeniach i w różnych środowiskach. Automatyzacja testów to nie tylko oszczędność czasu, ale także wyższa dokładność i powtarzalność testów, co minimalizuje ryzyko przeoczenia krytycznych błędów.

Pytanie 35

Na zaprezentowanych ilustracjach znajduje się okno aplikacji w wersji początkowej oraz po wprowadzeniu danych. Przyjmując, że pole "Dostępne środki" służy do wprowadzania wartości typu rzeczywistego, wskaż elementy struktury, które najlepiej odpowiadają tym danym?

Ilustracja do pytania
A. Kod 1
B. Kod 3
C. Kod 4
D. Kod 2
Dla pola 'Dostępne środki', które powinno przechowywać wartości rzeczywiste, odpowiednią strukturą jest ta zawierająca typ danych float lub double. Są to typy zmiennoprzecinkowe umożliwiające przechowywanie liczb z częścią ułamkową, co jest kluczowe przy operacjach finansowych i precyzyjnych obliczeniach. Wybór odpowiedniej struktury danych gwarantuje dokładność i minimalizuje ryzyko błędów związanych z zaokrągleniami.

Pytanie 36

Zaprezentowany symbol odnosi się do

Ilustracja do pytania
A. prawa cytatu
B. praw autorskich
C. Creative Commons
D. domeny publicznej
Przedstawiony symbol reprezentuje domenę publiczną, co oznacza, że utwór nie jest objęty prawami autorskimi i może być swobodnie używany przez każdego. Takie oznaczenie jest często stosowane do dzieł, które przeszły do domeny publicznej po wygaśnięciu ochrony prawnej.

Pytanie 37

W językach C++ bądź C# termin virtual można wykorzystywać w kontekście

A. atrybutów klasy
B. metod klasy
C. destruktorów
D. funkcji zaprzyjaźnionych
Virtual nie jest stosowany do pól klasy, ponieważ pola nie mogą być wirtualne. Konstruktorzy również nie mogą być wirtualni – choć można ich wywoływać przez wskaźnik do klasy bazowej, ich implementacja nie jest polimorficzna. Funkcje zaprzyjaźnione (friend) nie mogą być wirtualne, ponieważ nie są składowymi klasy.

Pytanie 38

W jakiej metodzie zarządzania projektami nacisk kładzie się na ograniczenie marnotrawstwa?

A. Waterfall
B. Scrum
C. Kanban
D. Prototypowy
Scrum to inna metodologia zwinna, ale jej celem jest iteracyjne dostarczanie produktów w ramach określonych sprintów, a nie minimalizacja marnotrawstwa. Waterfall to tradycyjny model sekwencyjny, który nie koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa, lecz na dokładnym zaplanowaniu projektu na etapie początkowym. Model prototypowy opiera się na iteracyjnym tworzeniu i testowaniu prototypów, ale jego głównym celem jest uzyskanie feedbacku od użytkowników, a nie optymalizacja przepływu pracy.

Pytanie 39

Jakie zasady stosuje programowanie obiektowe?

A. Rozwiązywanie problemów poprzez modelowanie ich przy pomocy klas i obiektów
B. Zastosowanie wyłącznie algorytmów heurystycznych
C. Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem relacyjnych baz danych
D. Podział kodu na funkcje i procedury
Programowanie obiektowe polega na rozwiązywaniu problemów poprzez modelowanie ich za pomocą klas i obiektów. Klasy definiują strukturę i zachowanie obiektów, które są instancjami tych klas. Obiekty przechowują stan (dane) w polach i realizują funkcjonalność poprzez metody. Programowanie obiektowe pozwala na odwzorowanie rzeczywistych systemów, dziedziczenie cech, polimorfizm oraz hermetyzację danych, co prowadzi do bardziej modułowego i skalowalnego kodu. Przykłady języków obiektowych to C++, Java i Python.

Pytanie 40

Która z wymienionych bibliotek stanowi element standardowego zestawu narzędzi programistycznych w Pythonie?

A. vector
B. <math.h>
C. sys
D. <stdio.h>
Biblioteka `<math.h>` to standardowa biblioteka w języku C/C++, używana do wykonywania operacji matematycznych, ale nie jest częścią Pythona. Biblioteka `<stdio.h>` to biblioteka C, która umożliwia obsługę wejścia i wyjścia (I/O), ale również nie jest dostępna w Pythonie. `vector` to część standardowej biblioteki C++ (STL) i służy do obsługi dynamicznych tablic, ale nie jest elementem środowiska Python. Biblioteki te są związane z innymi językami programowania i nie mają zastosowania w Pythonie.