Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 7 kwietnia 2025 12:36
  • Data zakończenia: 7 kwietnia 2025 12:58

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaki dokument musi przygotować magazynier, aby zarejestrować przyjęcie zakupionych materiałów do magazynu?

A. PZ
B. RW
C. WZ
D. PW
Wybór dokumentów takich jak PW, WZ czy RW do rejestracji przyjęcia materiałów jest kiepski. One nie pasują do procesu przyjmowania towarów. PW jest stosowane, gdy materiały idą z jednego działu do drugiego w tej samej firmie, a to nie ma sensu w kontekście przyjęcia od dostawców. WZ z kolei dotyczy wydania towarów z magazynu, więc też odpada. RW znowu jest do dokumentowania wewnętrznych rozchodów materiałów, co nie dotyczy sytuacji, gdy towary wchodzą do magazynu. Warto wiedzieć, że używanie niewłaściwych dokumentów może spowodować problemy w ewidencji magazynowej i późniejszych rozliczeniach z dostawcami. Dlatego naprawdę ważne jest, żeby zrozumieć, jaki dokument trzeba użyć w danej sytuacji oraz trzymać się standardów branżowych w dokumentacji logistycznej.

Pytanie 2

Do nieprzerwanej obserwacji oraz monitorowania aktualnej lokalizacji przesyłki w łańcuchu dostaw umożliwia

A. technologia RFID
B. system HCCP
C. technologia kodów kreskowych
D. pick-to-light
Technologia RFID (Radio Frequency Identification) jest kluczowym narzędziem w nowoczesnym zarządzaniu łańcuchem dostaw, umożliwiającym ciągłą obserwację i kontrolę bieżącej pozycji przesyłki. system ten wykorzystuje fale radiowe do automatycznego identyfikowania obiektów, co znacząco zwiększa efektywność procesów logistycznych. Przykładem zastosowania RFID jest śledzenie przesyłek w magazynach, gdzie tagi RFID przypisane do towarów pozwalają na ich szybkie i bezbłędne zidentyfikowanie. Dzięki temu, można zautomatyzować proces inwentaryzacji oraz zredukować błędy wynikające z ręcznego skanowania. Zastosowanie technologii RFID wspiera także standardy branżowe, takie jak EPCglobal, które promują interoperacyjność systemów i poprawę efektywności w łańcuchu dostaw. W praktyce, wykorzystanie RFID sprzyja zwiększeniu przejrzystości operacji logistycznych oraz umożliwia szybsze podejmowanie decyzji opartych na aktualnych danych o stanie przesyłek, co przekłada się na lepszą obsługę klienta oraz wyższy poziom satysfakcji.

Pytanie 3

Aby wyprodukować zaplanowane 500 sztuk skrzyń, potrzebne są 250 m2 płyty. Dotychczas wydano 100 m2 płyty, a dodatkowe 100 m2 płyty jest w magazynie. Ile jeszcze płyty należy zamówić, aby zrealizować planowaną produkcję?

A. 200 m2
B. 100 m2
C. 25 m2
D. 50 m2
Poprawna odpowiedź to 50 m2, ponieważ do wytworzenia 500 sztuk skrzyń potrzebne jest 250 m2 płyty. Z tego wynika, że na jedną skrzynkę przypada 0,5 m2 płyty. Po wydaniu 100 m2 płyty pozostało 150 m2 (100 m2 w magazynie + 50 m2 pozostałych po produkcji). W związku z tym, aby osiągnąć planowaną produkcję 500 sztuk, należy zamówić jeszcze 50 m2. W praktyce, przy planowaniu produkcji, dobrze jest uwzględnić rezerwy materiałowe, a także potencjalne straty na etapie produkcji, co może pomóc uniknąć przestojów wynikających z niedoboru materiałów. W branży produkcyjnej standardem jest zawsze analizowanie zapotrzebowania na materiały i ich dostępności, co pozwala na efektywne zarządzanie procesem produkcyjnym. Dobrą praktyką jest także systematyczne monitorowanie stanów magazynowych oraz przewidywanie przyszłego zapotrzebowania na podstawie analizy historycznej. Wiedza ta jest kluczowa dla optymalizacji procesu produkcyjnego i minimalizacji kosztów.

Pytanie 4

Jeśli w ciągu 30 dni roboczych awarie urządzeń spowodowały 6 dni przerwy w produkcji, to jaki jest procentowy wskaźnik dostępności linii produkcyjnej?

A. 80%
B. 25%
C. 20%
D. 120%
Wskaźnik dostępności linii technologicznej obliczamy według wzoru: (Czas rzeczywistego działania / Czas planowany) x 100%. W tym przypadku czas planowany wynosi 30 dni roboczych, co przekłada się na 30 dni x 8 godzin = 240 godzin. Awarie maszyn spowodowały 6 dni postoju, co oznacza 6 dni x 8 godzin = 48 godzin przestoju. Czas rzeczywistego działania wynosi więc 240 godzin - 48 godzin = 192 godziny. Podstawiając do wzoru, otrzymujemy: (192 / 240) x 100% = 80%. Wskaźnik dostępności jest kluczowym parametrem w zarządzaniu produkcją, pozwalającym na ocenę efektywności wykorzystania zasobów. W praktyce, warto monitorować ten wskaźnik, aby identyfikować potencjalne problemy z maszynami i planować odpowiednie działania prewencyjne, co w dłuższym okresie zwiększa wydajność i redukuje koszty operacyjne.

Pytanie 5

Zakład wytwórczy spełnia oczekiwania klientów, realizując montaż na zamówienie. W sytuacji, gdy na rynku występują silne firmy konkurencyjne oferujące zbliżony produkt, zasadne jest przesunięcie punktu rozdziału do

A. centrum dystrybucji
B. magazynu surowców
C. magazynu materiałów
D. magazynu części i podzespołów
Wybór lokalizacji punktu rozdzielającego w łańcuchu dostaw jest kluczowy dla efektywności operacyjnej firmy. Magazyn części i podzespołów, magazyn surowców oraz magazyn materiałów, choć mają swoje zastosowania, nie są najlepszymi rozwiązaniami w kontekście silnej konkurencji. Magazyn części i podzespołów jest skoncentrowany na przechowywaniu gotowych komponentów, co może zwiększać czas realizacji zamówień, ponieważ w przypadku potrzeby montażu na zamówienie, czas dostawy do klienta wydłuża się. Magazyn surowców, z kolei, koncentruje się na materiałach potrzebnych do produkcji, co jest niewłaściwe w kontekście bezpośredniego zaspokajania potrzeb klientów, którzy oczekują gotowych produktów. Magazyn materiałów, choć może wspierać procesy produkcyjne, nie ma charakterystyki elastycznego i szybkiego reagowania na zmiany w popycie. W obliczu silnej konkurencji, kluczowe jest szybkie dostosowywanie się do potrzeb rynku, co może być osiągnięte jedynie poprzez efektywne zarządzanie dystrybucją. Z tego powodu, wybór centrum dystrybucji jako punktu rozdzielającego jest bardziej uzasadniony, ponieważ pozwala na lepszą koordynację dostaw, redukcję czasów reakcji oraz optymalizację kosztów transportu. Ignorowanie tych aspektów może prowadzić do utraty klientów na rzecz bardziej elastycznych konkurentów.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Wydatki związane z amortyzacją budynków i wyposażenia magazynów oraz zatrudnieniem pracowników magazynowych, są

A. niezależne od rozmiaru braków
B. uzależnione od rozmiaru braków
C. uzależnione od wielkości zapasu
D. niezależne od wielkości zapasu
Wybór odpowiedzi sugerujących, że koszty związane z amortyzacją budowli, wyposażenia magazynowego oraz zatrudnieniem personelu magazynowego są zależne od wielkości zapasu, ukazuje powszechny błąd zrozumienia podstawowych zasad zarządzania kosztami. Koszty amortyzacji są związane z wartością początkową aktywów oraz ich przewidywaną żywotnością, co sprawia, że niezależnie od tego, ile zapasów posiadamy, koszty te pozostają w stałej relacji do wartości budynków i sprzętu. Z kolei wynagrodzenia pracowników magazynowych są ustalane na podstawie umów o pracę oraz wymogów operacyjnych, a nie na podstawie ilości zapasów. Przyjęcie założenia, że te koszty są zmienne w zależności od stanu zapasów, może prowadzić do błędnych decyzji finansowych oraz nieefektywnego zarządzania zasobami. Należy również pamiętać, że zrozumienie różnicy między kosztami stałymi a zmiennymi jest kluczowe w kontekście zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Przykładem błędnego myślenia jest założenie, że wzrost zapasów automatycznie prowadzi do wzrostu kosztów, podczas gdy w rzeczywistości efektywność operacyjna i umiejętność zarządzania zapasami mogą pozwolić na utrzymanie kosztów na stałym poziomie. To zrozumienie jest fundamentalne dla analizy rentowności i efektywności operacyjnej w każdej organizacji.

Pytanie 8

Pan Jan 26 kwietnia 2023 r. kupił telewizor. Sprzedawca dostarczył kupującemu telewizor 07 maja 2023 r. Określ, na podstawie fragmentu Kodeksu Cywilnego, do kiedy nabyty telewizor będzie podlegał gwarancji.

Fragment Kodeksu Cywilnego
DZIAŁ III
Gwarancja przy sprzedaży
§ 4. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

A. Do 7 maja 2025 r.
B. Do 27 kwietnia 2025 r.
C. Do 7 maja 2024 r.
D. Do 27 kwietnia 2024 r.
Zgadzasz się z poprawną odpowiedzią, która wskazuje, że telewizor będzie objęty gwarancją do 7 maja 2025 r. Zgodnie z Kodeksem Cywilnym, gwarancja na produkty konsumpcyjne zazwyczaj trwa dwa lata od daty wydania towaru. W przypadku Pana Jana, telewizor został dostarczony 7 maja 2023 r., co oznacza, że gwarancja rozpoczyna się od tej daty. Dlatego, dodając 24 miesiące do daty wydania, otrzymujemy datę końca gwarancji - 7 maja 2025 r. W praktyce oznacza to, że w ciągu dwóch lat od daty odbioru telewizora, Pan Jan ma prawo do zgłaszania wszelkich wad lub usterek, które pojawią się w urządzeniu. Ważne jest, aby zachować dowód zakupu, ponieważ może on być wymagany w przypadku reklamacji. Przykładami sytuacji, w których można skorzystać z gwarancji, są uszkodzenia techniczne, problemy z funkcjonowaniem urządzenia, czy defekty materiałowe. Pamiętaj, że gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem sprzedawcy, więc szczegóły jej warunków mogą się różnić w zależności od producenta i sprzedawcy.

Pytanie 9

Przedstawiony znak manipulacyjny umieszczony na opakowaniu informuje, że jest to ładunek, który

Ilustracja do pytania
A. nie może być toczony.
B. przemieszcza się wewnątrz opakowania.
C. ma ostre elementy.
D. należy chronić przed upadkiem.
Poprawna odpowiedź jest związana z międzynarodowymi standardami oznaczania ładunków, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa podczas transportu i przechowywania towarów. Znak, który przedstawia dłonie trzymające pakunek, jest wyraźnym sygnałem, że ładunek wymaga szczególnej ostrożności. Oznaczenie to sugeruje, że należy unikać upadków, które mogą prowadzić do uszkodzenia towaru oraz zagrażać bezpieczeństwu osób zajmujących się jego obsługą. W praktyce, stosowanie takich symboli jest kluczowe w logistyce i magazynowaniu, ponieważ pozwala na szybką identyfikację wymagań dotyczących transportu. Na przykład, w przypadku delikatnych materiałów budowlanych czy sprzętu elektronicznego, stosowanie tego znaku zmniejsza ryzyko uszkodzeń, co jest zgodne z normą ISO 780, która reguluje systemy oznaczania ładunków. Dlatego słuszna jest konieczność informowania pracowników o takich oznaczeniach, aby zwiększyć ich świadomość na temat odpowiednich procedur pakowania i transportu.

Pytanie 10

Na przedstawionych rysunkach do wyrównania poziomów między rampą załadowczą a powierzchnią ładunkową pojazdu wykorzystano

Ilustracja do pytania
A. dok rozładunkowy.
B. odboje najazdowe.
C. mostek mobilny.
D. tory jezdne.
Mostek mobilny to taki przenośny element, który naprawdę ułatwia życie w trakcie załadunku i rozładunku towarów. Kiedy rampa ma inną wysokość niż pojazd, to mostek jest wręcz niezbędny. Dzięki niemu operatorzy wózków paletowych mogą spokojnie przemieszczać ładunki z rampy do środka samochodu, co znowu poprawia cały proces logistyki. Co ważne, używanie mostków mobilnych jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa, bo zmniejsza ryzyko urazów podczas transportu. Używamy ich w centrach dystrybucyjnych, magazynach czy sklepach, gdzie załadunki i rozładunki to codzienność. Co więcej, mostki mobilne pozwalają na lepszą ergonomię pracy, co jest mega ważne, żeby dbać o zdrowie pracowników. Pamiętaj, żeby regularnie sprawdzać ich stan techniczny – to kluczowe, żeby wszystko działało sprawnie i bezpiecznie.

Pytanie 11

Jakie obszary regulacji obejmuje norma ISO 14001?

A. higieny w miejscu pracy
B. bezpieczeństwa
C. środowiska
D. przeciwpożarowej
Odpowiedzi związane z bezpieczeństwem, higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową wskazują na mylne zrozumienie zakresu normy ISO 14001. Bezpieczeństwo i higiena pracy to tematyką, która odnosi się do standardów takich jak ISO 45001, które koncentrują się na zarządzaniu zdrowiem i bezpieczeństwem pracowników. Z kolei ochrona przeciwpożarowa obejmuje procedury i normy związane z zapobieganiem pożarom oraz skutkami ich wystąpienia, co nie jest głównym celem ISO 14001. Często występującym błędem jest mylenie różnych obszarów zarządzania, co prowadzi do nieprawidłowego przypisywania odpowiedzialności w ramach organizacji. Ważne jest zrozumienie, że każdy z tych obszarów wymaga specyficznych standardów, aby skutecznie zarządzać ryzykiem w danej dziedzinie. Na przykład, nieprzestrzeganie przepisów BHP może spowodować negatywne skutki nie tylko dla pracowników, ale także dla reputacji firmy. Zrozumienie i rozróżnienie tych standardów jest kluczowe dla skutecznego zarządzania organizacją oraz jej zgodności z wymaganiami prawnymi i branżowymi.

Pytanie 12

Producent makaronu przechowuje mąkę w swoim magazynie?

A. półproduktów
B. części zamiennych
C. materiałów
D. wyrobów gotowych
Odpowiedź 'materiałów' jest poprawna, ponieważ w kontekście produkcji makaronu mąka jest klasyfikowana jako surowiec, który jest niezbędny do wytwarzania półproduktów, a następnie gotowych wyrobów. W branży spożywczej, zgodnie z normami HACCP, surowce takie jak mąka muszą być przechowywane w odpowiednich warunkach, aby zapewnić ich jakość i bezpieczeństwo. Przykładowo, mąka powinna być trzymana w suchych, chłodnych pomieszczeniach, aby zapobiec jej zepsuciu oraz rozwojowi szkodników. Ponadto, jakość mąki wpływa na właściwości organoleptyczne końcowego produktu, co jest niezwykle istotne w przemyśle makaronowym, gdzie klienci oczekują wysokiej jakości i powtarzalności produkcji. Dlatego odpowiednie zarządzanie materiałami jest kluczowe dla efektywności produkcji oraz spełnienia norm jakościowych i bezpieczeństwa.

Pytanie 13

Metoda wykorzystywana do eliminacji rezerw czasowych, redukcji poziomu zapasów oraz ograniczania wydatków logistycznych to

A. JustinTime
B. metoda ABC
C. Just for you
D. zasada Pareto
JustinTime (JIT) to strategia zarządzania produkcją i logistyką, która skupia się na eliminacji zbędnych rezerw czasowych i minimalizacji zapasów. Głównym celem JIT jest dostarczenie materiałów i produktów dokładnie w momencie, gdy są one potrzebne w procesie produkcji, co w znaczący sposób redukuje koszty przechowywania i zwiększa efektywność operacyjną. Przykładem zastosowania JIT może być linia produkcyjna w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie dostawcy dostarczają części na miejsce montażu w precyzyjnie określonym czasie, co umożliwia produkcję 'na żądanie' bez konieczności utrzymywania dużych zapasów. Dobre praktyki branżowe związane z JIT obejmują ścisłą współpracę z dostawcami, ciągłe doskonalenie procesów oraz zastosowanie technologii pozwalającej na monitorowanie zapasów w czasie rzeczywistym. JIT przyczynia się do zwiększenia elastyczności i jakości produkcji, co jest kluczowe w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się rynku.

Pytanie 14

Dokument, który określa zalecenia dotyczące temperatury transportu konkretnego towaru spożywczego oraz wymagania termiczne, jakie powinien spełniać środek przewozu, to konwencja

A. TIR
B. AETR
C. ATP
D. ADR
Odpowiedź ATP jest poprawna, ponieważ dotyczy umowy międzynarodowej regulującej przewóz artykułów żywnościowych w odpowiednich warunkach temperaturowych. ATP, czyli 'Accord Transport Perissable', to konwencja, która określa wymagania dotyczące transportu towarów łatwo psujących się, w tym żywności, w odpowiednich warunkach chłodniczych. Umowa ta jasno wskazuje, jakie temperatury powinny być utrzymywane podczas transportu, aby zapewnić bezpieczeństwo żywności oraz jej jakość. W praktyce, zgodność z wymogami ATP jest niezwykle istotna dla firm zajmujących się logistyką i dystrybucją produktów spożywczych, ponieważ niespełnienie tych norm może prowadzić nie tylko do utraty jakości towarów, ale również do poważnych konsekwencji prawnych. Standard ten jest powszechnie uznawany w Europie, co czyni go kluczowym elementem w łańcuchu dostaw żywności. Przykładem zastosowania ATP może być transport świeżych owoców i warzyw, które wymagają utrzymywania temperatury w określonym zakresie, aby zapobiec ich psuciu się podczas transportu.

Pytanie 15

Jak nazywa się proces, w którym owoce tracą wodę podczas przechowywania w magazynie?

A. Dojrzewanie
B. Kiełkowanie
C. Oddychanie
D. Transpiracja
Transpiracja to proces, w którym rośliny, w tym owoce, tracą wodę w postaci pary wodnej. Zachodzi to głównie przez mikroskopijne otwory zwane stomatami, które znajdują się na powierzchni liści i owoców. W kontekście przechowywania owoców, transpiracja jest kluczowym zagadnieniem, ponieważ wpływa na świeżość i jakość produktów. W praktyce, zbyt wysoka utrata wody prowadzi do więdnięcia, utraty jędrności oraz obniżenia wartości odżywczej owoców. W branży spożywczej standardowe praktyki obejmują kontrolę wilgotności w magazynach oraz zastosowanie odpowiednich opakowań, które ograniczają transpirację. Na przykład, owoce przechowywane w atmosferze kontrolowanej, gdzie wilgotność jest optymalizowana, mogą znacznie dłużej zachować swoje właściwości. Dodatkowo, techniki takie jak obróbka woskiem owoców mogą tworzyć barierę dla pary wodnej, co przyczynia się do zmniejszenia transpiracji i wydłużenia trwałości produktu.

Pytanie 16

Dostarczanie surowców bezpośrednio do miejsca produkcji, bez konieczności przechowywania zapasów, to podejście

A. Co-managed Inventory
B. Quick Response
C. Vendor Managed Inventory
D. Just in Time
Wybór odpowiedzi alternatywnych może wynikać z niepełnego zrozumienia koncepcji zarządzania zapasami i produkcją. 'Quick Response' to strategia, która koncentruje się na szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby rynku, jednak niekoniecznie wiąże się z eliminacją zapasów, co czyni ją niewłaściwą w kontekście pytania o dostarczanie materiałów bezpośrednio na linię produkcyjną. 'Co-managed Inventory' polega na współpracy dostawcy i odbiorcy w zarządzaniu zapasami, ale niekoniecznie gwarantuje dostarczanie materiałów w momencie ich potrzeby, co jest kluczowe w strategii JIT. 'Vendor Managed Inventory' oznacza, że dostawca zarządza zapasami u klienta, co może prowadzić do utrzymywania zapasów na poziomie, który jest niezgodny z założeniami JIT. Właściwe podejście wymaga pełnej integracji procesów i przepływu informacji pomiędzy producentem a dostawcą. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wyborów mogą obejmować mylenie pojęcia 'szybkości' z 'efektywnością' oraz niedocenianie znaczenia synchronizacji dostaw z produkcją. Rzeczywistość rynkowa wymaga zrozumienia różnic pomiędzy tymi strategiami, aby wybrać najbardziej odpowiednią dla danego kontekstu operacyjnego.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Średnie zapotrzebowanie miesięczne wynosi 100 kg. W pierwszym tygodniu zapotrzebowanie osiągnęło 110 kg, a w drugim 90 kg. Wskaźniki sezonowości dla tych tygodni przedstawiają się odpowiednio

A. 0,8 dla pierwszego, 1,3 dla drugiego
B. 1,5 dla pierwszego, 0,8 dla drugiego
C. 1,1 dla pierwszego, 0,9 dla drugiego
D. 0,5 dla pierwszego, 1,2 dla drugiego
Poprawna odpowiedź to 1,1 dla pierwszego tygodnia i 0,9 dla drugiego tygodnia. Wskaźniki sezonowości obliczamy dzieląc rzeczywisty popyt w danym okresie przez średni popyt. W pierwszym tygodniu, gdzie rzeczywisty popyt wyniósł 110 kg, wskaźnik sezonowości obliczamy jako 110 kg / 100 kg = 1,1. Oznacza to, że popyt w tym tygodniu był o 10% wyższy niż średnia. W drugim tygodniu, przy popycie wynoszącym 90 kg, wskaźnik wynosi 90 kg / 100 kg = 0,9, co wskazuje na 10% niższy popyt od średniej. Obliczenia te są kluczowe w zarządzaniu zapasami i prognozowaniu popytu, ponieważ pozwalają na lepsze dostosowanie planów produkcyjnych i logistycznych do zmieniającego się popytu. W praktyce firmy wykorzystują te dane, aby zoptymalizować procesy zaopatrzeniowe, unikając nadmiaru lub niedoboru towarów, co jest zgodne z ogólnymi zasadami lean management.

Pytanie 19

W klasyfikacji XYZ litera X odnosi się do zasobów, na które istnieje zapotrzebowanie

A. bardzo nieregularne
B. o charakterze sezonowym
C. okazjonalne
D. regularne
W klasyfikacji XYZ litera X odnosi się do zasobów, na które występuje zapotrzebowanie regularne. Odpowiedź ta jest poprawna, ponieważ regularne zapotrzebowanie oznacza stałe i przewidywalne potrzeby na dany zasób w określonych odstępach czasu. Przykładem mogą być surowce wykorzystywane w produkcji, których zużycie jest stabilne i można je prognozować na podstawie historycznych danych sprzedażowych. W kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, identyfikacja zasobów o regularnym zapotrzebowaniu pozwala na optymalizację zapasów oraz efektywne planowanie produkcji, co zgodne jest z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie. Dodatkowo, regularne zapotrzebowanie wpływa na wybór dostawców oraz negocjację warunków umowy, co z kolei przyczynia się do redukcji kosztów operacyjnych i zwiększenia wydajności operacyjnej. Warto również zaznaczyć, że klasyfikacje zasobów są kluczowe dla skutecznego zarządzania ryzykiem w organizacjach, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami takimi jak ISO 31000.

Pytanie 20

Magazyn wypożyczył 3 owijarki do palet oraz 2 urządzenia do taśmowania na okres 30 dni. Oblicz na podstawie zamieszczonego cennika wartość netto usługi wypożyczenia urządzeń.

Nazwa urządzeniaJednostkowa cena netto* zł
Rampa mobilna100,00
Owijarka do palet80,00
Podnośnik stołowy50,00
Urządzenie do zgrzewania70,00
Urządzenie do taśmowania60,00

A. 140,00 zł
B. 4 200,00 zł
C. 10 800,00 zł
D. 360,00 zł
Aby obliczyć wartość netto usługi wypożyczenia urządzeń, musimy pomnożyć jednostkową cenę netto wypożyczenia każdego urządzenia przez liczbę wypożyczonych urządzeń oraz przez czas ich wypożyczenia. W tym przypadku, magazyn wypożyczył 3 owijarki do palet oraz 2 urządzenia do taśmowania. Przyjmując, że jednostkowa cena netto wynosi 120 zł za owijarkę i 60 zł za urządzenie do taśmowania, obliczamy: (3 owijarki * 120 zł * 30 dni) + (2 urządzenia * 60 zł * 30 dni). W ten sposób, otrzymujemy: (3600 zł) + (3600 zł) = 7200 zł za owijarki oraz 3600 zł za taśmowanie, co daje łącznie 10800 zł. Tego typu obliczenia są standardem w logistyce i zarządzaniu magazynem, pozwalając na precyzyjne planowanie kosztów i optymalizację wydatków. Przykładowo, takich kalkulacji dokonuje się często przy planowaniu budżetu na sprzęt, co umożliwia efektywniejsze zarządzanie zasobami i minimalizację kosztów operacyjnych.

Pytanie 21

Rysunek przedstawia

BIEDRONKA "CODZIENNIE NISKIE CENY" 2028
40-007 Katowice ul.Uniwersytecka 12
JERONIMO MARTINS DYSTRYBUCJA S.A.
62-025 KOSTRZYN ul.ZNINA 5
NIP 779-10-11-327
2010-05-311011291
Nap.Coca Cola 0,5L A1x2,292,29A
Czek. Z Npsn 50G A1x1,291,29A
---------------------------------
Sprzed. opodatk. A3,58
Kwota PTU A 22 %0,65
ŁĄCZNA KWOTA PTU0,65
SUMA3,58
---------------------------------
Gotówka5,00
Reszta1,42
0389 #Kasa 3Kasjer nr 13113:40
Æ KEJ 04104507
Nr sys.: 782

A. rachunek.
B. paragon fiskalny.
C. fakturę.
D. raport kasowy.
Paragon fiskalny to dokument potwierdzający dokonanie transakcji sprzedaży, który jest generowany przez kasy fiskalne. Dokument ten zawiera kluczowe informacje, takie jak data i godzina transakcji, nazwy towarów lub usług, ich ceny, sumę do zapłaty oraz szczegóły dotyczące podatku VAT. W praktyce, paragon fiskalny pełni istotną rolę w obiegu dokumentów finansowych, zarówno dla sprzedawcy, jak i nabywcy. Dla konsumentów jest to dowód zakupu, który może być niezbędny w przypadku reklamacji lub zwrotów. Z perspektywy sprzedawcy, paragon jest również ważnym dokumentem dla celów podatkowych i stanowi część obowiązkowej ewidencji sprzedaży. Zgodnie z przepisami prawa, każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych musi być dokumentowana paragonem, co wpływa na transparentność obrotu gospodarczego. Na przykład, w przypadku sprzedaży detalicznej, brak wydania paragonu może prowadzić do sankcji ze strony organów skarbowych. Warto zatem zwrócić uwagę na właściwe wystawianie paragonów fiskalnych zgodnie z obowiązującymi regulacjami.

Pytanie 22

Jakie są łączne koszty logistyczne firmy przy założeniu, że:
- wydatki na pracę oraz zużycie czynników produkcji wynoszą 1 000 zł
- koszty finansowe osiągają 350 zł
- straty wyjątkowe wynoszą 210 zł
?

A. 1 560 zł
B. 2 010 zł
C. 1 360 zł
D. 2 150 zł
Całkowite koszty logistyczne przedsiębiorstwa można obliczyć, sumując poszczególne składniki kosztów. W podanym przykładzie koszty pracy i zużycia czynników wytwórczych wynoszą 1 000 zł, wydatki finansowe to 350 zł, a straty nadzwyczajne wynoszą 210 zł. Zatem, całkowite koszty logistyczne wynoszą: 1 000 zł + 350 zł + 210 zł = 1 560 zł. Obliczanie całkowitych kosztów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem, ponieważ pozwala na zrozumienie, jakie wydatki są ponoszone na różne aspekty działalności operacyjnej. Taka analiza kosztów umożliwia identyfikację obszarów, w których można wprowadzić oszczędności lub poprawić efektywność operacyjną. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, przedsiębiorstwa powinny regularnie monitorować swoje koszty, aby podejmować świadome decyzje dotyczące inwestycji i strategii rozwoju. W ten sposób można również lepiej przygotować się na nieprzewidziane zdarzenia, które mogą wpływać na koszty, takie jak straty nadzwyczajne.

Pytanie 23

Firma odzieżowa przekazała do produkcji garniturów 2 500 mb tkaniny wełnianej. Jaki dokument został wystawiony w magazynie w momencie wydania materiałów do użycia?

A. Pw
B. Pz
C. Wz
D. Rw
Dokumentem, który jest wystawiany w magazynie w momencie wydania materiałów do produkcji, jest dokument RW (Rozchód Wewnętrzny). Ten dokument stanowi potwierdzenie, że określona ilość materiałów została wydana do wykorzystania w procesie produkcyjnym, co w tym przypadku dotyczy 2500 mb tkaniny wełnianej. W praktyce, RW jest kluczowym elementem zarządzania zapasami, ponieważ umożliwia ścisłe monitorowanie zużycia materiałów oraz kontrolę nad stanami magazynowymi. Wystawienie dokumentu RW jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które wymagają transparentności w procesie wydawania surowców do produkcji. Umożliwia to również skuteczne raportowanie kosztów produkcji oraz analizę jego efektywności. Przykładem zastosowania dokumentu RW w przedsiębiorstwie odzieżowym może być sytuacja, w której na podstawie tego dokumentu kontrola jakości ocenia, czy ilość zużytych materiałów zgadza się z zamówieniami produkcyjnymi oraz czy nie wystąpiły nieprawidłowości w procesie produkcji.

Pytanie 24

Wydatki, jakie musi ponosić przedsiębiorca niezależnie od poziomu produkcji, określa się mianem

A. koszty zmienne
B. amortyzacja
C. koszty całkowite
D. koszty stałe
Koszty stałe to wydatki, które przedsiębiorca ponosi niezależnie od poziomu produkcji. Obejmują one takie koszty jak czynsz za wynajem lokalu, wynagrodzenia pracowników administracyjnych, ubezpieczenia oraz inne opłaty, które nie zmieniają się wraz z produkcją. Przykładami mogą być opłaty za media, które mogą być stałe w danym okresie, niezależnie od tego, czy firma wytwarza dużo, czy mało. W praktyce, zarządzanie kosztami stałymi jest kluczowe dla optymalizacji budżetu przedsiębiorstwa. Dobre praktyki w branży wskazują, że przedsiębiorcy powinni regularnie analizować swoje koszty stałe, aby zidentyfikować obszary, w których mogą wprowadzić oszczędności. Warto również pamiętać, że koszty stałe mają kluczowy wpływ na rentowność firmy, ponieważ wspierają stabilność operacyjną, niezależnie od wahań w produkcji.

Pytanie 25

Opłaty za 1 km przejazdu płatną drogą krajową, wprowadzonym systemem viaTOLL od 1 lipca 2011 r., zależą od

A. pory roku, liczby pojazdów w firmie oraz masy ładunku
B. wielkości firmy, pojemności silnika oraz masy ładunku
C. pory dnia, masy i cech ładunku
D. kategorii drogi, masy pojazdu oraz klasy ekologicznej pojazdu
Stawki za przejazd 1 km płatnej drogi krajowej w systemie viaTOLL uzależnione są od trzech kluczowych elementów: kategorii drogi, masy pojazdu oraz klasy ekologicznej pojazdu. Kategoria drogi odnosi się do klasyfikacji infrastruktury drogowej, co ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania ruchem oraz bezpieczeństwa. Drogi krajowe różnią się jakością i przeznaczeniem, co wpływa na koszty ich utrzymania. Masa pojazdu jest istotna, ponieważ cięższe pojazdy powodują większe zużycie nawierzchni drogowej, a tym samym generują wyższe koszty dla operatorów dróg. Klasa ekologiczna pojazdu odnosi się do norm emisji spalin, co jest nie tylko zgodne z regulacjami środowiskowymi, ale także promuje pojazdy o niższym wpływie na środowisko. Przykładem zastosowania tych zasad w praktyce jest to, że przewoźnicy muszą uwzględniać te czynniki w swoich kosztorysach, aby efektywnie planować wydatki związane z transportem, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży logistycznej.

Pytanie 26

Surowce są magazynowane w celu zapewnienia

A. pojemności magazynów
B. magazynów klientów
C. działalności produkcyjnej
D. strefy przyjęcia w magazynie
Zapasy surowcowe są kluczowym elementem zarządzania łańcuchem dostaw i mają na celu zapewnienie ciągłości działalności produkcyjnej. Prawidłowe zarządzanie zapasami pozwala na uniknięcie przestojów w produkcji, które mogą wynikać z braku dostępnych materiałów. Firmy regularnie analizują dane dotyczące zużycia surowców, prognozując ich potrzeby na podstawie historycznych wyników oraz planów produkcyjnych. Dobre praktyki w zakresie zarządzania zapasami obejmują wdrażanie systemów Just in Time (JIT), które minimalizują zapasy i koszty magazynowania, a jednocześnie zapewniają odpowiednią dostępność surowców. Przykładem zastosowania może być fabryka, która na podstawie analizy popytu prognozuje, ile surowców potrzebuje na każdy miesiąc i dostosowuje poziom zapasów w magazynie, aby zminimalizować ryzyko przestojów. Utrzymywanie odpowiednich zapasów jest zgodne z zasadami Lean Management, które koncentrują się na eliminacji marnotrawstwa i zwiększeniu efektywności.

Pytanie 27

Najważniejszą cechą transportu lotniczego jest

A. wysokie wydatki na przewóz
B. niskie wydatki na transport
C. wysoka dostępność
D. szybkość transportu
Szybkość przewozu to jedna z kluczowych zalet transportu lotniczego. Dzięki zaawansowanej technologii i ciągłemu rozwojowi floty samolotowej, czas dostawy towarów na znaczne odległości jest znacznie krótszy w porównaniu do innych środków transportu, takich jak transport drogowy czy kolejowy. Na przykład, przesyłki międzynarodowe mogą być dostarczane w ciągu 24-48 godzin, co jest niezwykle istotne w branżach wymagających szybkiej reakcji, takich jak e-commerce czy medycyna. Dodatkowo, loty cargo są często dostosowywane do specyficznych potrzeb klientów, co pozwala na elastyczność i szybkość dostaw. W kontekście globalizacji i wzrostu handlu międzynarodowego, zdolność transportu lotniczego do szybkiego przemieszczania towarów zwiększa konkurencyjność przedsiębiorstw. Warto również zauważyć, że szybkość transportu lotniczego jest szczególnie istotna w przypadku produktów łatwo psujących się, które wymagają natychmiastowej dystrybucji. Takie praktyki są zgodne z normami branżowymi, które kładą nacisk na efektywność logistyczną.

Pytanie 28

Kanał dystrybucyjny, w którym uczestnicy nie są związani stałymi umowami i działają na różnych poziomach, to kanał

A. zintegrowany
B. administrowany
C. kontaktowy
D. konwencjonalny
Wybór kanału dystrybucji zintegrowanego sugeruje, że uczestnicy są powiązani w ramach jednego systemu, co jest sprzeczne z koncepcją kanału konwencjonalnego. W kanale zintegrowanym występuje bliska współpraca pomiędzy producentami a detalistami, co często prowadzi do długoterminowych kontraktów i współdzielenia informacji. Taki model może ograniczać elastyczność i możliwości negocjacyjne, ponieważ uczestnicy są silnie związani umowami. Z kolei kanał kontaktowy często odnosi się do relacji opartych na bezpośrednich interakcjach, co również nie odpowiada na pytanie o niezależnych uczestników. Wracając do kanału administrowanego, ten model operacyjny zakłada, że jedna wiodąca firma narzuca warunki innym uczestnikom, co również jest sprzeczne z ideą niezależności. Często mylnie interpretowane są relacje pomiędzy uczestnikami, gdzie sądzimy, że każdy rodzaj współpracy musi być formalny. Kluczowym błędem jest mylenie elastyczności z brakiem struktury; kanał konwencjonalny zyskuje na wartości właśnie dzięki swojej zdolności do adaptacji na zmieniającym się rynku, a także przyciąga różnorodne podejścia do dystrybucji, co jest pozytywne w kontekście konkurencji. Zrozumienie tych różnic jest niezbędne do skutecznego zarządzania kanałami dystrybucji oraz do podejmowania świadomych decyzji marketingowych.

Pytanie 29

Paletowe jednostki ładunkowe (pjł), utworzone na paletach o wymiarach 1 200 x 800 x 144 mm, są składowane w regale stałym ramowym o parametrach przedstawionych na rysunku. Maksymalnie ile warstw kartonów o wysokości 300 mm zmieści się na palecie, jeżeli wysokość gniazda regałowego wynosi hg = 1 600 mm, a wielkość luzu manipulacyjnego fg = 100 mm?

Ilustracja do pytania
A. 5 warstw.
B. 6 warstw.
C. 3 warstwy.
D. 4 warstwy.
Odpowiedzi, które wskazują na 5, 3 lub 6 warstw, są wynikiem nieprawidłowego podejścia do obliczeń wysokości możliwych do wykorzystania w regale. Często podstawowym błędem jest nieprawidłowe uwzględnienie luzu manipulacyjnego, co prowadzi do zawyżenia dostępnej wysokości. Niektórzy mogą nie uwzględniać wysokości palety w swoich obliczeniach, co jest kluczowe dla uzyskania poprawnego wyniku. W przypadku obliczenia 5 warstw, mylenie dostępnej wysokości z całkowitą wysokością gniazda, może wygenerować błędne wnioski. Odpowiedzi na 3 warstwy mogą wynikać z nieprawidłowego podziału dostępnej wysokości przez wysokość kartonu. Często, w kontekście logistyki, brak znajomości standardów dotyczących maksymalnego wykorzystania wysokości regałów i niewłaściwe przyjęcie zaokrągleń powodują, że użytkownicy nie osiągają właściwych wyników. Aby zrozumieć, jak właściwie obliczać maksymalne liczby warstw, należy zawsze uwzględniać wszystkie parametry oraz standardy bezpieczeństwa, takie jak luz manipulacyjny, który jest niezbędny do zapewnienia łatwego dostępu do towarów oraz ich ochrony przed uszkodzeniem.

Pytanie 30

Producent jabłek pakuje swoje produkty w kartony z wytłoczkami przedstawione na ilustracji. W ciągu roku przedsiębiorstwo wprowadziło na rynek 1 600 t opakowań kartonowych i 25 t wytłoczek. Ile opakowań, zgodnie z przedstawionym fragmentem przepisów, przedsiębiorstwo powinno poddać recyklingowi?

Fragment ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
Załącznik nr 1 docelowy poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych
Poz.Odpady opakowaniowe powstałe z
rodzaj opakowań
Poziom w %
odzyskrecykling
1.opakowań razem6156
2.opakowań z tworzyw sztucznych23,5
3.opakowań z aluminium51
4.opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej51
5.opakowań z papieru i tektury61
6.opakowań ze szkła61
7.opakowań z drewna16

Ilustracja do pytania
A. Opakowania z tworzyw sztucznych - 587,5 kg i opakowania z papieru i tektury - 97 600 kg
B. Opakowania z tworzyw sztucznych - 5 875 kg i opakowania z papieru i tektury - 976 000 kg
C. Opakowania z tworzyw sztucznych - 4 000 kg i opakowania z papieru i tektury - 816 000 kg
D. Opakowania z tworzyw sztucznych - 12 750 kg i opakowania z papieru i tektury - 816 000 kg
Decyzje podjęte w odpowiedziach, które nie są poprawne, mogą wynikać z błędnego zrozumienia zasad recyklingu opakowań. W przypadku opakowań z papieru i tektury, w większości odpowiedzi wskazano wartości znacznie odbiegające od wymagań ustawowych, które określają, że przedsiębiorstwo powinno poddać recyklingowi aż 61% masy tych opakowań. Niektóre z niepoprawnych odpowiedzi sugerują znacznie niższe wartości, co może sugerować, że osoby odpowiadające mogły nie uwzględnić wszystkich opakowań w swoich obliczeniach lub mylnie przyjęły inne procenty recyklingu. Podobnie, w odniesieniu do opakowań z tworzyw sztucznych, wymagany poziom recyklingu wynosi 23,5%, co również zostało pominięte lub źle obliczone w wielu odpowiedziach. Te pomyłki mogą wynikać z braku znajomości przepisów dotyczących gospodarki odpadami lub z nieprawidłowego podejścia do obliczeń, gdzie możliwe jest, że użyto niewłaściwych danych do kalkulacji. Ważne jest, aby dokładnie analizować dane oraz stosować się do wymogów prawnych, co pozwala nie tylko na zgodność z regulacjami, ale również na właściwe zarządzanie zasobami w firmie. Edukacja w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz recyklingu opakowań jest kluczowa, aby unikać takich błędów w przyszłości.

Pytanie 31

Jak bardzo ładunek może wystawać poza krawędź palety maksymalnie?

A. 20 mm na stronę
B. 40 mm na stronę
C. 60 mm na stronę
D. 80 mm na stronę
Odpowiedź 20 mm na stronę jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi normami transportowymi, w tym normami europejskimi dotyczącymi palet, ładunek umieszczony na paletach nie powinien wystawać poza ich krawędzie o więcej niż 20 mm na stronę. Wystawienie ładunku ponad tę wartość może prowadzić do zwiększonego ryzyka uszkodzenia towarów podczas transportu, a także stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa podczas załadunku i rozładunku. Zastosowanie tej zasady jest kluczowe, aby zapewnić stabilność ładunku zarówno w trakcie transportu, jak i podczas składowania. W praktyce, przestrzeganie tych limitów pozwala również na optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej w pojazdach transportowych. Ponadto, pozwala to na łatwiejsze manipulowanie ładunkiem przy użyciu standardowych wózków widłowych i innych urządzeń transportowych. Zrozumienie i stosowanie się do tych norm jest niezbędne dla efektywnego i bezpiecznego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 32

Do transferu plików zawierających różnorodne dane dotyczące handlu w kontekście procesu dystrybucji stosuje się m.in. rozwiązania internetowe?

A. QR. WMS
B. e-mail, FTP
C. EDI, MRP
D. www. ERP
Odpowiedź "e-mail, FTP" jest poprawna, ponieważ oba te narzędzia są powszechnie używane do przesyłania plików z danymi handlowymi związanymi z procesem dystrybucji. E-mail stanowi podstawowy kanał komunikacji, który pozwala na łatwe przesyłanie dokumentów, takich jak faktury, zamówienia czy raporty, bez konieczności korzystania z dodatkowego oprogramowania. FTP (File Transfer Protocol) to protokół, który umożliwia transfer dużych plików pomiędzy komputerami w sieci. Jest to szczególnie przydatne w kontekście wymiany dużych baz danych czy plików magazynowych, co jest istotne w zarządzaniu łańcuchem dostaw. W praktyce, wiele firm korzysta z tych narzędzi w połączeniu z systemami ERP, co pozwala na automatyzację procesów oraz integrację różnych źródeł danych, zgodnie z najlepszymi praktykami w zakresie efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa danych.

Pytanie 33

Jaki system informatyczny zajmuje się zarządzaniem przepływem informacji, produktów i usług, wspierając całkowite zarządzanie łańcuchem dostaw?

A. SCM (Supply Chain Management)
B. CRM (Customer Relationship Management)
C. LRP (Logistic Resources Planning)
D. DRP (Distribution Requirements Planning)
SCM, czyli zarządzanie łańcuchem dostaw, to coś w rodzaju systemu, który pomaga ogarnąć, jak płyną informacje, towary i usługi przez cały łańcuch dostaw. Jego głównym celem jest to, żeby wszystko działało sprawniej – chodzi o zaopatrzenie, produkcję, dystrybucję i sprzedaż. W praktyce SCM umożliwia nam monitorowanie zapasów, prognozowanie, jak będą się rozwijały zamówienia, budowanie relacji z dostawcami i analizowanie danych, co jest super ważne, by podejmować mądre decyzje. W logistyce i produkcji dzięki takim systemom jak SCM możemy znacznie lepiej synchronizować działania wszystkich osób zaangażowanych w łańcuch dostaw. Fajnie, bo to jest zgodne z najlepszymi praktykami, jak Lean Management czy Just-in-Time. Jak dobrze to wszystko działa, firmy zyskują przewagę i są w stanie szybciej reagować na zmiany w rynku, co ma wielkie znaczenie.

Pytanie 34

Oblicz czas podróży pojazdu na trasie 210 km, znając, że samochód jedzie ze średnią prędkością 70 km/h, a dodatkowy czas na różne czynności, na przykład zatrzymania na światłach, wynosi 20% czasu przejazdu.

A. 3 godziny i 36 minut
B. 3 godziny
C. 3 godziny i 48 minut
D. 3 godziny i 6 minut
Aby obliczyć czas przejazdu samochodu na odcinku 210 km przy średniej prędkości 70 km/h, należy zastosować podstawowe równanie związane z ruchem: czas = droga / prędkość. W naszym przypadku czas przejazdu wynosi: 210 km / 70 km/h = 3 godziny. Z uwagi na dodatkowy czas przeznaczony na postoje oraz inne czynności, który stanowi 20% całkowitego czasu przejazdu, musimy dodać ten czas do obliczonego wcześniej czasu. 20% z 3 godzin to 0,6 godziny, co odpowiada 36 minutom. Zatem całkowity czas przejazdu wynosi 3 godziny + 0,6 godziny (36 minut) = 3 godziny i 36 minut. Przykładowo, w praktycznym zastosowaniu kierowcy powinni uwzględniać takie dodatkowe czasy na planowane postoje podczas dłuższej podróży, co wpływa na ogólną organizację czasu i planowanie trasy. W branży transportowej i logistyce standardem jest uwzględnianie różnych czynników wpływających na czas przejazdu, co pozwala na efektywniejsze planowanie i realizację zadań transportowych.

Pytanie 35

W trakcie załadunku ciężarówki u pracownika wystąpiło zamknięte złamanie kończyny dolnej. Jak powinna wyglądać pierwsza pomoc w tej sytuacji?

A. unieruchomić uszkodzoną kończynę
B. założyć jałowy opatrunek na ranę
C. przyłożyć zimny kompres do miejsca urazu
D. nałożyć opaskę uciskową na złamaną kończynę
Unieruchomienie złamanej kończyny dolnej jest kluczowym działaniem w przypadku urazu tego typu. Ta procedura ma na celu zminimalizowanie ruchomości uszkodzonego miejsca, co zmniejsza ryzyko dalszych uszkodzeń tkanek oraz łagodzi ból. Podczas unieruchamiania złamania, warto zastosować odpowiednie materiały, takie jak szyny ortopedyczne czy nawet improwizowane stabilizatory, które mogą być wykonane z twardych, płaskich przedmiotów dostępnych w pobliżu. Dobrą praktyką jest także unikanie przemieszczenia złamanej kończyny, co może prowadzić do zwiększenia obrażeń oraz krwawienia. W przypadku złamań zamkniętych, kluczowym jest również kontrolowanie stanu pacjenta oraz obserwacja ewentualnych objawów wstrząsu. Udzielając pierwszej pomocy, należy stosować się do zaleceń wytycznych dotyczących pierwszej pomocy, które zalecają unieruchamianie kończyn w przypadku złamań, co jest zgodne z ideą 'nie krzywdź więcej'.

Pytanie 36

Złożono zamówienie na 160 sztuk długopisów. Cena brutto za jeden długopis wynosi 3 zł, a rabat udzielony na całe zamówienie to 15%. Podaj kwotę, na którą zostanie wystawiona faktura.

A. 320 zł
B. 208 zł
C. 408 zł
D. 380 zł
Aby obliczyć kwotę na jaką zostanie wystawiona faktura za zamówione długopisy, należy najpierw ustalić całkowity koszt zamówienia bez rabatu. Cena brutto jednego długopisu wynosi 3 zł, a zamówiono 160 sztuk. Możemy więc obliczyć całkowity koszt: 3 zł x 160 = 480 zł. Następnie, w celu uwzględnienia rabatu, musimy obliczyć jego wysokość. Rabat wynosi 15% z 480 zł, co obliczamy jako 0,15 x 480 zł = 72 zł. Teraz odejmujemy rabat od całkowitego kosztu: 480 zł - 72 zł = 408 zł. Poprawna odpowiedź to 408 zł, co pokazuje, jak ważne jest uwzględnianie rabatów w procesie zamówień i fakturowania. W praktyce, umiejętność obliczania wartości zamówienia po rabatach jest kluczowa dla utrzymania kontroli nad budżetem i finansami firmy. Wiele organizacji korzysta z systemów ERP, które automatyzują te obliczenia, co pozwala na oszczędność czasu i minimalizuje ryzyko błędów ludzkich.

Pytanie 37

Wybierz najtańszego kontrahenta, który zrealizuje sprzedaż i dostawę 3 500 szt. płyt gipsowo-kartonowych na podstawie zamieszczonych cenników.

Cenniki
Kontrahent 1.Kontrahent 2.Kontrahent 3.Kontrahent 4.
Dostawa płyt: 150,00 zł – opłata jednorazowaDostawa płyt: 2,70 zł za 1 kmDostawa płyt: 200,00 zł – opłata jednorazowaDostawa płyt: 125,00 zł – opłata jednorazowa
Cena płyty gipsowo – kartonowej: 25,00 zł/szt.Cena płyty gipsowo – kartonowej: 23,50 zł/szt.Cena płyty gipsowo – kartonowej: 20,00 zł/szt.Cena płyty gipsowo – kartonowej: 24,00 zł/szt.
Zniżka 5% ceny każdej płyty, przy jednorazowym zakupie ponad 2.500 szt. płytOdległość przewozu 55 km

A. Kontrahent 3
B. Kontrahent 1
C. Kontrahent 4
D. Kontrahent 2
Wybór niewłaściwego kontrahenta często wynika z błędnych założeń dotyczących analizy kosztów. Na przykład, wybór kontrahenta 2 mógł być spowodowany jedynie wyższą ceną jednostkową płyt, co może wprowadzać w błąd. W sytuacji, gdy analizujemy oferty, ważne jest, aby skupiać się nie tylko na cenie za jednostkę, ale również na kosztach dodatkowych, takich jak transport lub opłaty manipulacyjne. Często zdarza się, że dostawcy oferują niską cenę jednostkową, ale wysokie koszty dostawy, co prowadzi do całkowitego wzrostu kosztów. Niepoprawnym podejściem jest także skupienie się na nazwach kontrahentów, co może prowadzić do subiektywnych wyborów, a nie obiektywnej analizy danych. Kluczowe jest, aby pamiętać, że decyzje zakupowe powinny opierać się na danych liczbowych i analizie całkowitych wydatków. Zastosowanie analizy kosztów w podejmowaniu decyzji jest standardem w branży budowlanej, a jego zignorowanie może prowadzić do poważnych problemów finansowych w projekcie. Dlatego zawsze należy przeprowadzać szczegółowe porównania ofert oraz uwzględniać wszystkie aspekty, aby wybrać najkorzystniejszą opcję.

Pytanie 38

Porty lotnicze, biorąc pod uwagę ich zasięg, dzielą się na:

A. centralny, regionalne, wojskowe
B. cywilne, wojskowe, towarowe
C. cywilne, lokalne, towarowe
D. centralny, regionalne, lokalne
Odpowiedź 'centralny, regionalne, lokalne' jest poprawna, ponieważ klasyfikacja infrastruktury portów lotniczych według zasięgu geograficznego uwzględnia hierarchię ich funkcji i znaczenia. Porty centralne, takie jak lotniska międzynarodowe, pełnią kluczową rolę w transporcie lotniczym, obsługując duże ilości pasażerów oraz ładunków, często łącząc różne kontynenty. Porty regionalne są zaprojektowane do obsługi ruchu na poziomie regionalnym, łącząc mniejsze miejscowości z większymi aglomeracjami, co ma istotne znaczenie dla lokalnej gospodarki. Porty lokalne, z kolei, mogą być mniejsze, często obsługują głównie ruch krajowy i mają ograniczone możliwości operacyjne. Przykładem zastosowania tej klasyfikacji jest planowanie rozwoju infrastruktury lotniczej w oparciu o prognozy ruchu lotniczego oraz potrzeby lokalnych społeczności, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania transportem lotniczym oraz standardami ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego).

Pytanie 39

Który magazyn oferuje najniższy koszt wyładunku i składowania 12 t ładunku przez 7 dni (tydzień)?

MagazynCennik
I.Brak opłat za wyładunek
Składowanie: 10,00 zł/t/dzień
II.Wyładunek: 1,50 zł/t
Składowanie: 8,00 zł/t/dzień
III.Wyładunek: 2,00 zł/t
Składowanie: 6,00 zł/t/dzień
IV.Brak opłat za wyładunek
Składowanie: 40,00 zł/t/tydzień

A. Magazyn II.
B. Magazyn I.
C. Magazyn IV.
D. Magazyn III.
Analiza kosztów wyładunku i składowania 12 ton ładunku przez 7 dni w różnych magazynach może wydawać się skomplikowana, jednak kluczowe jest zrozumienie, dlaczego wybór innego magazynu może prowadzić do błędnych wniosków. Wybierając Magazyn I, II lub III, można popełnić kilka podstawowych błędów myślowych. Po pierwsze, błędna analiza kosztów może wynikać z niepełnych informacji o stawkach, które mogą różnić się w zależności od długości przechowywania lub ilości ładunku. Każdy z tych magazynów mógłby oferować atrakcyjne stawki wyładunku, jednak suma kosztów za całą operację jest kluczowa. Dodatkowo, brak znajomości standardów efektywności operacyjnej, takich jak zarządzanie przestrzenią czy logistyka wewnętrzna, może prowadzić do wyboru opcji, która na pierwszy rzut oka wydaje się korzystna, ale w rzeczywistości generuje wyższe koszty. Warto także zrozumieć, że koszty składowania mogą być zróżnicowane w zależności od lokalizacji magazynu, dostępności usług dodatkowych oraz jakości obsługi klienta. Inwestowanie w odpowiednią infrastrukturę i technologie, jak automatizacja procesów magazynowych, może przynieść długofalowe oszczędności i poprawić efektywność. Dlatego zawsze warto analizować różne aspekty operacyjne i nie opierać się wyłącznie na pojedynczych danych kosztowych, co może prowadzić do nietrafnych wyborów w logistyce.

Pytanie 40

Zakład przyjął zamówienie na 96 sztuk głowic do silników. Produkcja zamówionych głowic na jednej linii produkcyjnej w jednej zmianie dziennie zajmie 48 dni. Ile dni potrwa produkcja, jeśli zostanie uruchomiona druga linia produkcyjna, a prace na obu liniach będą prowadzone na trzech zmianach?

A. 7 dni
B. 6 dni
C. 8 dni
D. 5 dni
Pojawiające się nieporozumienia w rozwiązaniach błędnych odpowiedzi najczęściej wynikają z nieprawidłowego oszacowania zdolności produkcyjnych oraz braku uwzględnienia synergii, która zachodzi przy zwiększeniu liczby linii produkcyjnych i zmian. Niepoprawne odpowiedzi mogą sugerować, że dodatkowe linie produkcyjne nie wpływają na czas realizacji zamówienia, co jest sprzeczne z zasadami efektywności produkcji. W rzeczywistości, każda dodatkowa linia produkcyjna zwiększa całkowite możliwości produkcyjne, a organizacja pracy na więcej niż jednej zmianie dodatkowo przyspiesza proces produkcji. Ponadto, typowe błędy myślowe to pomijanie współzależności między zasobami produkcyjnymi a czasem realizacji zamówień. Niektórzy mogą błędnie przyjąć, że czas produkcji pozostaje na tym samym poziomie, co w przypadku jednej linii produkcyjnej, co jest niezgodne z zasadą skalowania produkcji. Dobre praktyki w zarządzaniu produkcją wskazują na potrzeba ciągłego monitorowania i optymalizacji procesów, aby dostosować produkcję do zmieniających się wymagań rynkowych oraz efektywnie wykorzystać dostępne zasoby.