Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 20:03
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 20:11

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie oprogramowanie pozwala na zaawansowaną edycję cyfrowych obrazów w celu ich wykorzystania w projekcie multimedialnym?

A. Adobe Photoshop oraz GIMP
B. Adobe Illustrator oraz PowerPoint
C. Adobe InDesign oraz Word
D. Adobe Flash oraz Excel
Odpowiedź "Adobe Photoshop i GIMP" jest prawidłowa, ponieważ oba te programy są szeroko uznawane za standardy w dziedzinie zaawansowanej obróbki obrazu cyfrowego. Adobe Photoshop to profesjonalne narzędzie dostarczające użytkownikom kompleksowy zestaw funkcji do edycji zdjęć, grafiki oraz projektowania wizualnego. Umożliwia zaawansowane manipulacje obrazami, takie jak retusz, warstwowanie, oraz szeroką gamę efektów wizualnych. GIMP (GNU Image Manipulation Program) jest równie silnym narzędziem, które jest darmowe i open-source, a jego możliwości są porównywalne z Photoshopem. Użytkownicy mogą korzystać z obu programów do tworzenia grafiki, która następnie może być wykorzystana w projektach multimedialnych, takich jak prezentacje, strony internetowe czy materiały promocyjne. Przy stosowaniu tych aplikacji, ważne jest przestrzeganie dobrych praktyk branżowych, takich jak optymalizacja obrazów do użytku w sieci, co przekłada się na szybsze ładowanie stron i lepszą jakość wizualną. Ponadto, znajomość narzędzi takich jak maski warstwowe, filtry czy krzywe kolorów staje się kluczowa w dążeniu do tworzenia profesjonalnych projektów multimedialnych.

Pytanie 2

Format SWF jest przede wszystkim wykorzystywany do zapisywania

A. zeskanowanych obrazów
B. plików z animacjami
C. zdjęć do późniejszej obróbki
D. plików tekstowych
Format SWF (Shockwave Flash) jest powszechnie używany do zapisu plików z animacją, w tym animacji interaktywnych oraz multimedialnych. Format ten pozwala na osadzenie grafiki wektorowej, dźwięku oraz skryptów, co czyni go idealnym narzędziem do tworzenia gier, reklam oraz aplikacji internetowych. SWF, będąc formatem skompresowanym, umożliwia szybkie ładowanie i odtwarzanie animacji na stronach internetowych. W praktyce, wiele platform edukacyjnych oraz serwisów rozrywkowych korzysta z tego formatu, aby dostarczać dynamiczne treści użytkownikom. Ponadto, aplikacje takie jak Adobe Animate wykorzystują SWF do eksportowania projektów animacyjnych, co sprawia, że standard ten jest szeroko akceptowany w branży. Chociaż technologia Flash została wycofana z użycia, wiedza o formacie SWF pozostaje ważna dla zrozumienia rozwoju multimediów w Internecie i kulisów animacji komputerowej.

Pytanie 3

Równomierny rozkład jasności pikseli w całym zakresie histogramu z reguły wskazuje na zdjęcie

A. niedoświetlone.
B. prześwietlone.
C. z niepełnym zakresem tonów.
D. z pełnym zakresem tonów.
Równomierny rozkład jasności pikseli w histogramie pomaga zrozumieć, że zdjęcie ma pełen zakres tonów. To znaczy, że są tam cienie, średnie tony i światła, co jest naprawdę ważne, bo dzięki temu można zachować szczegóły zarówno w ciemnych, jak i jasnych częściach zdjęcia. Weźmy na przykład zdjęcia krajobrazów – tam warto, żeby było widać detale w cieniu drzew, ale też musimy mieć jasne niebo. Z tego, co wiem, dobry histogram jest często uznawany za oznakę świetnie wyważonego zdjęcia, co zgadza się z tym, co mówił Ansel Adams o zakresie tonalnym. Fotografowie używają histogramu, żeby sprawdzić, jak wygląda ekspozycja i dostosować ustawienia aparatu, co naprawdę pomaga w uzyskaniu lepszych efektów wizualnych. Dlatego ważne jest, żeby histogram miał równomierny rozkład jasności, bo to klucz do wysokiej jakości zdjęcia.

Pytanie 4

Znany system kolorów, w którym każdy barwa oraz jej odcień mają przypisane oddzielne numery, określa się mianem skali

A. kolorów specjalnych
B. Pantone
C. kolorów internetowych
D. tint
Odpowiedź 'Pantone' jest prawidłowa, ponieważ Pantone Color Matching System (PMS) to system kolorów, który przypisuje każdemu kolorowi unikalny numer, co umożliwia precyzyjne odwzorowanie kolorów w różnych materiałach i technikach druku. System ten jest szeroko stosowany w branży kreatywnej, w tym w projektowaniu graficznym, mody oraz druku, co pozwala na zapewnienie spójności kolorystycznej w różnych mediach. Na przykład, jeśli projektant wybiera kolor Pantone 186 C, może być pewny, że ten odcień będzie wyglądał identycznie, niezależnie od tego, czy jest drukowany na papierze, używany w tkaninach, czy też aplikowany w projektach cyfrowych. Ponadto, Pantone regularnie aktualizuje swoją paletę kolorów oraz wprowadza nowe odcienie, co czyni ten system bardzo elastycznym i odpowiednim do różnorodnych zastosowań. Warto również zaznaczyć, że Pantone jest często używane w procesach produkcyjnych, aby zminimalizować ryzyko błędów kolorystycznych, które mogą wystąpić podczas druku, co czyni go standardem w wielu branżach.

Pytanie 5

Jaką najmniejszą pojemność powinien mieć nośnik pamięci, na którym można zapisać materiał audio i wideo o długości 40 minut i transmisji 8 Mb/s?

A. 1,7 GB
B. 3,7 GB
C. 4,7 GB
D. 2,7 GB
Aby zrozumieć, dlaczego inne odpowiedzi są niewłaściwe, należy przyjrzeć się procesowi obliczeń i typowym błędom myślowym. Odpowiedzi, które sugerują pojemności 1,7 GB, 3,7 GB i 4,7 GB, wynikają z błędnych podstaw obliczeniowych lub nieprawidłowych założeń. Na przykład, wybór 1,7 GB jako odpowiedzi mógłby wynikać z niepełnego przeliczenia danych lub założenia, że 8 Mb/s nie jest stałą wartością przez całą długość materiału. Osoby wybierające 3,7 GB mogą nie brać pod uwagę, że podawana pojemność powinna obejmować również pewne zapasy na system plików, co w praktyce czyni 3,7 GB niewystarczającym. Wybór 4,7 GB, choć na pierwszy rzut oka wydaje się rozsądny, jest znacznie bardziej pojemny niż wymagane minimum i nie uwzględnia rzeczywistych potrzeb zapisu. W praktyce, nośniki pamięci są produkowane w standardowych pojemnościach, a wybór zbyt dużego nośnika nie jest konieczny i może prowadzić do nieefektywnego gospodarowania pamięcią. Warto zaznaczyć, że przy obliczeniach związanych z audio i wideo, kluczowe jest uwzględnienie kompresji oraz rzeczywistych warunków zapisu danych, które mogą się różnić od teoretycznych obliczeń. Takie zrozumienie kontekstu jest niezbędne do podejmowania właściwych decyzji dotyczących wyboru odpowiednich nośników pamięci.

Pytanie 6

W kolorowych monitorach obrazy tworzone są poprzez syntezę addytywną emitowanego światła. Otrzymujemy kolor biały na ekranie dzięki

A. połączeniu kolorów: czerwonego, zielonego, niebieskiego o maksymalnej intensywności
B. braku emisji światła
C. emisyjnej produkcji wszystkich barw
D. połączeniu kolorów podstawowych: czerwonej, niebieskiej oraz żółtej
Odpowiedź, że kolor biały na ekranie uzyskiwany jest poprzez złożenie kolorów: czerwonego, zielonego, niebieskiego z maksymalną jasnością, jest poprawna, ponieważ odnosi się do zasady syntezy addytywnej światła. W tej metodzie kolory tworzy się przez dodawanie różnych długości fal światła. W przypadku monitorów, które działają na zasadzie RGB (czerwony, zielony, niebieski), każdy z tych kolorów może być emitowany z różną intensywnością. Kiedy wszystkie trzy kolory są wyemitowane z maksymalną jasnością, ich połączenie w percepcji ludzkiego oka daje efekt koloru białego. Praktyczne zastosowanie tego zjawiska widoczne jest w technologii wyświetlania, gdzie stosuje się panele LCD, OLED czy LED, które korzystają z tej samej zasady. Standardy takie jak sRGB czy Adobe RGB definiują, jak kolory są reprodukowane na różnych urządzeniach, co jest kluczowe w projektowaniu graficznym oraz w fotografii. Właściwe zrozumienie syntezy addytywnej jest istotne dla inżynierów i projektantów pracujących w branży wizualnej, aby mogli efektywnie kontrolować i przewidywać, jak kolory będą się prezentować na różnych nośnikach.

Pytanie 7

Który z podanych formatów, określany jako cyfrowy negatyw, pozwala na wielokrotne i odwracalne uzyskiwanie różnych wersji obrazów z tego samego pliku zdjęciowego?

A. GIF
B. RAW
C. JPG
D. TIFF
Format RAW, często uznawany za cyfrowy negatyw, jest preferowany przez profesjonalnych fotografów i entuzjastów ze względu na swoją elastyczność w obróbce. Pliki RAW zawierają surowe dane z matrycy aparatu, co pozwala na szeroką gamę korekcji, takich jak zmiana ekspozycji, balansu bieli czy nasycenia kolorów, bez utraty jakości. Dzięki temu użytkownicy mogą wielokrotnie dostosowywać zdjęcia, uzyskując różne wersje z tego samego pliku, co jest kluczowe w pracy nad projektami, gdzie precyzja i jakość są priorytetami. W praktyce, fotografowie często wykonują zdjęcia w formacie RAW, aby mieć pełną kontrolę nad procesem edycji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Warto zauważyć, że pliki RAW wymagają specjalistycznego oprogramowania do edycji, takiego jak Adobe Lightroom czy Capture One, co umożliwia wykorzystanie zaawansowanych narzędzi do obróbki obrazu, spełniając wymagania zawodowych standardów jakości.

Pytanie 8

Przedstawiony na ilustracji mikrofon przeznaczony jest do nagrywania

Ilustracja do pytania
A. wywiadu.
B. dźwięków z komputera.
C. wokalu.
D. śpiewu ptaków.
Mikrofon, który widzisz na obrazku, to mikrofon paraboliczny. Używa się go głównie do nagrywania dźwięków z daleka, na przykład śpiewu ptaków. Paraboliczna czasza naprawdę świetnie zbiera dźwięki z jednego określonego kierunku, więc można je potem wyizolować i nagrać z dużą dokładnością. To narzędzie jest super do nagrań w terenie, tam gdzie chcemy uchwycić konkretne dźwięki z otoczenia.

Pytanie 9

Histogram obrazu, którego wszystkie piksele odpowiadają poziomom jasności z przedziału od 0 do 128, wskazuje na zdjęcie

A. niedoświetlone.
B. bardzo kontrastowe.
C. prawidłowo naświetlone.
D. prześwietlone.
Histogram obrazu, w którym wszystkie piksele odpowiadają poziomom jasności z przedziału od 0 do 128, wskazuje na niedoświetlenie zdjęcia. W praktyce, obraz niedoświetlony charakteryzuje się tym, że większość informacji tonalnych znajduje się w dolnej części skali szarości, co przekłada się na brak szczegółów w jaśniejszych partiach zdjęcia. W kontekście przetwarzania obrazu, standardowe techniki analizy kolorów i tonalności, takie jak histogram, pozwalają na szybką ocenę i korektę naświetlenia. Na przykład, w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop, użytkownicy często korzystają z narzędzi takich jak "Levels" lub "Curves", aby dostosować zakres jasności i przywrócić detale w obszarach, które zostały utracone z powodu niedoświetlenia. Dobrą praktyką jest również wykonanie kilku próbnych zdjęć z różnych ustawień ekspozycji, aby zobaczyć, które ustawienia najlepiej oddają zamierzony efekt. Ważne jest, aby zrozumieć, że odpowiednie naświetlenie zdjęcia wpływa na końcowy efekt wizualny i odbiór fotografii.

Pytanie 10

Wskaż cyfrowe źródło sygnałów fonicznych.

A. Odtwarzacz płyt CD lub DVD oraz płyta winylowa.
B. Komputer stacjonarny z napędem CD/DVD.
C. Odtwarzacz mp3 i magnetofon szpulowy.
D. Dysk przenośny i gramofon analogowy.
Komputer stacjonarny z napędem CD/DVD jest cyfrowym źródłem sygnałów fonicznych, ponieważ potrafi odczytywać dane audio w formie zdigitalizowanej. Współczesne komputery są zdolne do przetwarzania dźwięku w wysokiej jakości, a napędy CD/DVD odczytują informacje zakodowane na nośnikach w formacie cyfrowym, co pozwala na uzyskanie czystego i precyzyjnego sygnału dźwiękowego. Przykładem praktycznego zastosowania jest odtwarzanie muzyki z płyt CD, gdzie sygnał analogowy jest konwertowany na sygnał cyfrowy, umożliwiając różnorodne edycje czy miksowanie dźwięków w programach muzycznych. Warto zaznaczyć, że standardy jakości dźwięku, takie jak PCM (Pulse Code Modulation), są często wykorzystywane w takich urządzeniach, co gwarantuje wysoki poziom wierności audio. Dodatkowo, wiele programów i aplikacji muzycznych, takich jak DAW (Digital Audio Workstation), korzysta z możliwości komputerów stacjonarnych do archiwizacji, edytowania i odtwarzania plików audio, co czyni je kluczowymi narzędziami w produkcji muzycznej i inżynierii dźwięku.

Pytanie 11

Montaż kilku fotografii w celu uzyskania obrazu cyfrowego o maksymalnym zakresie rozpiętości pomiędzy najciemniejszymi i najjaśniejszymi tonami wykonuje się w programie Adobe Photoshop z wykorzystaniem polecenia

A. obraz/dopasowania/mieszanie kanałów.
B. plik/automatyzuj/scal do HDR Pro.
C. plik/automatyzuj/photomerge.
D. obraz/dopasowania/wariacje.
Wybór opcji "plik/automatyzuj/scal do HDR Pro" to dobry strzał. Ta funkcja w Adobe Photoshop jest właśnie stworzona do łączenia kilku zdjęć o różnym naświetleniu w jeden obraz HDR. Generalnie chodzi o to, żeby połączyć tonacje z różnych ekspozycji, co pozwala uchwycić szczegóły zarówno w jasnych, jak i ciemnych miejscach. Na przykład, jak robisz zdjęcie zachodu słońca nad wodą, to HDR pomoże wydobyć detale zarówno w cieniach, jak i w jasnych obszarach nieba. Warto jest zrobić kilka ujęć z różnymi ustawieniami ekspozycji i potem zaimportować je do Photoshopa, aby użyć HDR, bo to pozwala na zachowanie pełnej informacji tonalnej. W fotografii krajobrazowej i architektonicznej ta metoda stała się wręcz standardem, bo daje naprawdę realistyczny i bogaty w detale obraz.

Pytanie 12

Aby stworzyć strony internetowe dla firmowej platformy, która dostosowuje się do różnych rozdzielczości ekranu oraz wygląda i funkcjonuje poprawnie na różnych urządzeniach: komputerze stacjonarnym, tablecie i smartfonie, należy wykorzystać

A. Responsive Web Design
B. język XML oraz oddzielne wersje witryny dla różnych typów urządzeń
C. język XHTML oraz strukturę opartą na tabelach
D. kompleksowe generowanie stron w Flashu
Responsive Web Design (RWD) to podejście do projektowania stron internetowych, które zapewnia ich płynne dostosowanie do różnych rozdzielczości ekranów oraz urządzeń. W praktyce oznacza to, że jedna strona internetowa automatycznie dostosowuje swoje elementy, takie jak układ, rozmiar obrazów oraz czcionek, w zależności od wielkości ekranu, na którym jest wyświetlana. Użycie technik CSS, takich jak media queries, pozwala projektantom na definiowanie stylów specyficznych dla różnych szerokości ekranu. Przykładem może być strona internetowa, która na urządzeniu mobilnym wyświetla menu w formie rozwijanej, a na komputerze stacjonarnym w formie poziomego paska. Dobre praktyki w RWD obejmują także stosowanie elastycznych układów i obrazów, co przyczynia się do optymalizacji ładowania strony. W dobie rosnącej liczby urządzeń mobilnych, wdrożenie RWD nie tylko poprawia doświadczenie użytkowników, ale również wpływa na SEO, ponieważ wyszukiwarki preferują witryny dostosowane do urządzeń mobilnych.

Pytanie 13

Przygotowując tekst, który ma zostać zamieszczony na stronie internetowej, nie należy

A. stosować pogrubień wyrazów.
B. stosować podkreśleń wyrazów.
C. składać większej ilości tekstu minuskułami.
D. składać większych ilości tekstu wersalikami.
Składanie większych ilości tekstu wersalikami jest niewłaściwe, ponieważ może to prowadzić do trudności w czytaniu oraz zniechęcać użytkowników do zapoznania się z treścią. Wersaliki (czyli wielkie litery) są często postrzegane jako krzyk, co może wprowadzać wrażenie agresywności lub nieprzyjazności. W kontekście dostępności, tekst zapisany tylko wielkimi literami jest trudniejszy do zrozumienia dla osób z dysleksją oraz innymi trudnościami w czytaniu. Dobrą praktyką jest stosowanie typografii, która ułatwia percepcję treści, co obejmuje używanie małych liter dla tekstu głównego. Użycie wersalików powinno być ograniczone do nagłówków, akronimów czy innych elementów wyróżniających, aby nie obciążać czytelnika. Warto również zwrócić uwagę na zastosowanie odpowiednich rozmiarów czcionek oraz kontrastów kolorystycznych, które poprawiają czytelność. Przygotowując tekst na stronę internetową, celem powinno być dostarczenie użytkownikom przyjemnych i komfortowych doświadczeń podczas czytania.

Pytanie 14

Jaki format jest najbardziej odpowiedni do przechowywania zdjęć cyfrowych, które będą dalej edytowane?

A. TIFF
B. PSD
C. RAW
D. JPEG
Wybór formatu JPEG do magazynowania zdjęć cyfrowych, które będą poddawane obróbce, jest często mylnie postrzegany jako właściwy, jednak niesie ze sobą szereg ograniczeń. JPEG jest formatem kompresowanym, co oznacza, że w procesie zapisu zdjęcia dochodzi do utraty części informacji. Ta kompresja stratna skutkuje zmniejszeniem jakości obrazu, co jest szczególnie problematyczne w kontekście dalszej edycji. Każda korekta, którą wprowadzamy, powoduje ponowną kompresję, co może prowadzić do dalszego pogorszenia jakości, a w rezultacie do destrukcji szczegółów obrazu. Z kolei format TIFF, choć jest bezstratny, jest znacznie większy i mniej praktyczny do codziennego użytku, co utrudnia dalszą obróbkę. PSD, z kolei, jest specyficzny dla programu Adobe Photoshop i nie jest powszechnie akceptowany przez inne aplikacje do edycji zdjęć, co ogranicza jego uniwersalność. Wybór niewłaściwego formatu zdjęć może prowadzić do utraty szczegółów i jakości, co negatywnie wpływa na efektywność pracy w postprodukcji. Dlatego kluczowe jest zrozumienie różnic między formatami oraz ich zastosowaniem w praktyce, co pozwala na dokonywanie świadomych wyborów i osiąganie lepszych rezultatów w obróbce zdjęć.

Pytanie 15

Długie czasy naświetlania lub funkcję "Bulb" ustawia się w aparacie fotograficznym w celu zrobienia zdjęcia

A. przy wysokim poziomie oświetlenia
B. z efektem powielania obiektu
C. przy niskim poziomie oświetlenia
D. z efektem zatrzymania ruchu
Użycie długich czasów naświetlania w warunkach wysokiego poziomu oświetlenia prowadzi do ryzyka prześwietlenia, co skutkuje utratą detali i jakości obrazu. Wysoka intensywność światła sprawia, że matryca aparatu zbyt szybko zbiera światło, co w rezultacie powoduje, że obraz staje się jasny, a detale ulegają zatarciu. W praktyce, fotografowie zazwyczaj skracają czasy naświetlania w takich warunkach, aby uniknąć przepałów w jasnych partiach zdjęcia. Odpowiednie ustawienie czasu naświetlania jest kluczowe, a jego zwiększenie w sytuacjach z dużo światłem, takich jak zdjęcia w pełnym słońcu, skutkuje również efektem zamrożenia ruchu. Można to osiągnąć poprzez zastosowanie krótkich czasów naświetlania, co skutecznie utrwala ruchome obiekty. Ponadto, mylenie długiego naświetlania z efektem multiplikacji obiektu jest kolejnym typowym błędem, który wynika z niewłaściwego zrozumienia zasad działania aparatu. Multiplikacja obiektu to technika, która wymaga skomplikowanego planowania i często użycia wielu źródeł światła oraz postprodukcji, a nie samego wydłużania czasu naświetlania. Aby skutecznie wykorzystywać długie czasy naświetlania, fotografowie muszą mieć świadomość zarówno warunków oświetleniowych, jak i technik rejestracji obrazu, co wymaga praktyki i doświadczenia.

Pytanie 16

Jaką operację należy wykonać, aby nadać grafice trójwymiarowej realistyczny wygląd, uwzględniając rodzaje powierzchni obiektów oraz ich oświetlenie?

A. Interpolacji
B. Renderowania
C. Trasowania
D. Rasteryzacji
Renderowanie to kluczowy proces w grafice komputerowej, który pozwala na nadanie realistycznego wyglądu grafik trójwymiarowych. Polega on na generowaniu finalnych obrazów na podstawie modeli 3D, tekstur, oświetlenia oraz innych informacji wizualnych. W trakcie renderowania uwzględniane są różnorodne efekty, takie jak cieniowanie, odbicia, refrakcja oraz efekty atmosferyczne. Przykładami zastosowania renderowania są produkcje filmowe, gry komputerowe, a także wizualizacje architektoniczne, gdzie realistyczne przedstawienie obiektów jest kluczowe dla odbioru finalnego produktu. Standardy, takie jak OpenGL czy DirectX, oferują narzędzia, które wspierają proces renderowania, a różnorodne silniki graficzne, takie jak Unreal Engine czy Unity, wykorzystują zaawansowane techniki renderowania, aby osiągnąć jak najwyższą jakość wizualną. Dobre praktyki w renderowaniu obejmują optymalizację sceny, aby zminimalizować czasy renderowania oraz poprawę jakości obrazu poprzez zastosowanie technik antyaliasingu oraz global illumination.

Pytanie 17

Które oprogramowania umożliwiają przekonwertowanie parametrów cyfrowych obrazów w celu dostosowania ich do zamieszczenia w prezentacji multimedialnej?

A. GIMP i LibreOffice Calc
B. GIMP i WinRAR
C. Adobe Photoshop i Adobe Acrobat Reader
D. Adobe Photoshop i Adobe Lightroom
Adobe Photoshop i Adobe Lightroom to naprawdę super programy do obróbki zdjęć, które są mega ważne, gdy robisz prezentacje multimedialne. Photoshop daje ci ogromne możliwości, pozwala na dokładne dopasowywanie rozmiarów, kolorów i kontrastu zdjęć. Dzięki temu możesz stworzyć zdjęcia, które idealnie będą pasować do twoich potrzeb. Z kolei Lightroom jest świetny, jeśli masz dużo zdjęć do ogarnięcia, bo można tam łatwo edytować nie tylko pojedyncze fotografie, ale też całe serie, co sprawia, że całość jest spójna wizualnie. Oba narzędzia to standard w branży i używają ich profesjonaliści. Co więcej, potrafią konwertować obrazy na różne formaty, takie jak JPEG, PNG czy TIFF, żeby zachować jak najwyższą jakość. Wydaje mi się, że to kluczowe, zwłaszcza w środowisku, gdzie prezentacje muszą wyglądać profesjonalnie.

Pytanie 18

Podczas przekształcania prezentacji PowerPoint do postaci pliku, który po otwarciu pojawi się jako pełnoekranowy pokaz slajdów gotowy natychmiast do wyświetlenia, należy prezentację zapisać w formacie

A. PPTX
B. PPSX
C. POTX
D. PPAX
Odpowiedzi PPTX, POTX i PPAX są niestety nietrafione w tej sytuacji. Format PPTX to standard do edycji slajdów, więc jak go otworzysz, to od razu wchodzisz w tryb edycyjny, a nie pokaz slajdów. Więc musisz robić dodatkowe kroki, żeby to uruchomić, co nie jest super wygodne, zwłaszcza jak czas goni, a płynność jest ważna. Format POTX to z kolei szablon prezentacji, pozwala na tworzenie nowych prezentacji z już ustalonych wzorów, ale nie nadaje się, jeśli chcesz od razu rozpocząć pokaz. A PPAX to coś, czego w ogóle nie ma w PowerPoint, więc to może wprowadzać w błąd, bo nie jest w standardowych rozszerzeniach tego programu. Ludzie mogą myśleć, że wszystkie formaty plików są zamienne, ale to nie jest prawda. Musisz dobrze dobierać format, żeby prezentacja wyszła tak, jak chcesz. Warto zrozumieć różnice między tymi formatami, żeby uniknąć późniejszych problemów.

Pytanie 19

Montaż obrazów cyfrowych w programie Windows Movie Maker <u>nie</u> zapewnia możliwości

A. zaimportowania fotografii do materiału wideo.
B. dodania do materiału filmowego ścieżki dźwiękowej.
C. zaimportowania obiektu inteligentnego i maski warstwy.
D. dodania napisów do edytowanego pliku.
Odpowiedź "zaimportowania obiektu inteligentnego i maski warstwy" jest trafna, bo Windows Movie Maker, to program do edycji wideo, który nie ma tych bardziej zaawansowanych opcji, co inne aplikacje, jak Adobe Photoshop czy After Effects. Importowanie tych obiektów czy maski to coś, co naprawdę pozwala na lepszą edycję grafiki i efektów. A w Movie Makerze można tylko dodawać zdjęcia do filmów, robić napisy i wrzucać muzykę. To wszystko jest dosyć ograniczone w porównaniu do prawdziwych narzędzi do edycji. Z mojego doświadczenia, używanie Movie Makera jest super dla prostych projektów, na przykład do robienia prezentacji z obrazkami, bo nie trzeba być ekspertem w edycji wideo, żeby to ogarnąć. Warto też wiedzieć, że w profesjonalnych wytwórniach wideo zazwyczaj korzysta się z bardziej rozbudowanych programów, co naprawdę zwiększa możliwości artystyczne i techniczne.

Pytanie 20

Urządzeniem, które pozwala na pozyskanie sygnałów fonicznych, jest

A. skaner płaski.
B. cyfrowa kamera wideo.
C. analogowy aparat fotograficzny.
D. skaner bębnowy.
Cyfrowa kamera wideo to urządzenie, które nie tylko rejestruje obraz, ale również umożliwia nagrywanie dźwięku. Działa na zasadzie konwersji sygnałów analogowych na sygnały cyfrowe, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości nagrań audio i wideo. W kontekście produkcji filmowej, telewizyjnej czy w aplikacjach internetowych, cyfrowe kamery wideo są standardem, ponieważ oferują zaawansowane funkcje takie jak automatyczna korekcja kolorów, stabilizacja obrazu oraz możliwość podłączenia zewnętrznych mikrofonów, co znacząco poprawia jakość dźwięku. Przykładem zastosowania może być realizacja materiałów promocyjnych lub relacji z wydarzeń, gdzie jakość dźwięku jest kluczowym elementem. Warto również zauważyć, że standardy takie jak AVCHD czy MP4, w których nagrywane są materiały, są szeroko akceptowane w branży mediów i rozrywki, co czyni cyfrowe kamery wideo idealnym wyborem dla profesjonalistów.

Pytanie 21

Ile maksymalnie kolorów można zastosować na jednym slajdzie, aby zachować czytelność projektu multimedialnego?

A. 6 kolorów.
B. 4 kolory.
C. 2 kolory.
D. 5 kolorów.
Użycie 4 kolorów na slajdzie to naprawdę fajna zasada, która opiera się na tym, jak odbieramy kolory i jakie mają znaczenie wizualne. Jak ograniczysz paletę barw, to projekt wydaje się bardziej spójny i czytelny, co jest mega ważne w prezentacjach. Na przykład, w biznesowych slajdach można wykorzystać dwa kolory podstawowe, takie jak niebieski i szary, a do tego dodać dwa akcentowe jak pomarańczowy i zielony, żeby fajnie podkreślić istotne informacje. Dobrze dobrane kolory naprawdę mogą wpływać na to, co czują odbiorcy, co w komunikacji wizualnej ma ogromne znaczenie. Co więcej, badania pokazują, że ograniczenie kolorów do czterech ułatwia zrozumienie treści, a to jest na pewno ważne. W grafice i prezentacjach warto też pamiętać o kontraście i dostępności, a przy mniejszej liczbie kolorów jest to dużo łatwiejsze do ogarnięcia. Te zasady pojawiają się często w różnych materiałach dotyczących projektowania i są uznawane za dobre praktyki.

Pytanie 22

Zdjęcia plenerowe w delikatnym świetle wykonuje się

A. po zmroku
B. w słoneczny dzień
C. w południe
D. w dniu lekko pochmurnym
Fotografie plenerowe w świetle miękkim wykonuje się w dniu lekko zachmurzonym, ponieważ chmury działają jak naturalny dyfuzor światła. Dzięki temu światło staje się bardziej jednorodne, eliminując ostre cienie i zniekształcenia, które mogą występować w przypadku pełnego słońca. Tego rodzaju oświetlenie jest idealne do portretów, ponieważ podkreśla detale skóry i nadaje zdjęciom przyjemną atmosferę. W praktyce, fotografowie często wybierają chmurne dni na sesje zdjęciowe, ponieważ mogą uzyskać rezultaty o wysokiej jakości bez konieczności stosowania sztucznego oświetlenia. Dobre praktyki w fotografii plenerowej wskazują na korzystanie z takich warunków atmosferycznych, aby zminimalizować kontrasty, co jest szczególnie ważne w przypadku fotografowania obiektów w ruchu, jak dzieci czy zwierzęta. Takie oświetlenie sprawia, że kolory są bardziej nasycone, a zdjęcia bardziej naturalne.

Pytanie 23

Który z protokołów stosowany jest do szyfrowania danych w protokole HTTPS?

A. TCP
B. SSH
C. SSL
D. FTP
Protokół SSL (Secure Sockets Layer) jest kluczowym elementem protokołu HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure), który zapewnia bezpieczną komunikację w sieci. SSL działa poprzez szyfrowanie danych przesyłanych między klientem (np. przeglądarką internetową) a serwerem, co uniemożliwia osobom trzecim ich odczytanie lub modyfikację. Protokół ten gwarantuje nie tylko poufność danych, ale również ich integralność oraz autentyczność, co jest szczególnie ważne w kontekście transakcji online, takich jak zakupy czy bankowość internetowa. W praktyce, gdy użytkownik łączy się z witryną zabezpieczoną protokołem HTTPS, jego przeglądarka nawiązuje bezpieczne połączenie z serwerem za pomocą mechanizmu SSL/TLS. Warto dodać, że SSL w praktyce jest często zastępowany przez jego nowszą wersję – protokół TLS (Transport Layer Security), jednak termin SSL nadal jest powszechnie używany. Zastosowanie SSL/TLS w HTTPS jest zgodne z najlepszymi praktykami bezpieczeństwa stosowanymi w branży IT, co czyni tę technologię niezbędną dla każdej witryny, która przetwarza wrażliwe dane.

Pytanie 24

Jakie znaczenie ma poniższa deklaracja kodu CSS:<p><span style="font-family: 'courier new', courier, monospace;">li span {font-size: 10pt; color:green;}</span> ?</p>

A. Tekst w każdym z znaczników span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
B. Tekst znajdujący się we wszystkich znacznikach l oraz wszystkich znacznikach span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
C. Jedynie tekst znajdujący się w obrębie wszystkich znaczników l oraz tych wewnątrz znaczników span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
D. Tylko tekst w obrębie wszystkich znaczników span znajdujących się w znacznikach l będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
Analizując dostępne odpowiedzi, wiele z nich błędnie interpretuje zakres zastosowania reguły CSS. Na przykład, mówienie, że 'tekst wewnątrz wszystkich znaczników l i oraz wszystkich znaczników span będzie wielkości 10 pt i zielonego koloru' nie uwzględnia faktu, że reguła dotyczy tylko spanów wewnątrz li. Ponadto, pomylenie selektora z ogólnymi znacznikami <li> prowadzi do nieporozumień, ponieważ reguła nie zmienia stylu wszystkich znaczników <li>, ale tylko tych, które zawierają <span>. Właściwości CSS są w rzeczywistości stosowane na podstawie hierarchii zagnieżdżonych elementów, co oznacza, że niepoprawne jest stosowanie stylów do rodziców, kiedy reguła dotyczy tylko ich dzieci. Innym typowym błędem jest stwierdzenie, że styl dotyczy 'wszystkich znaczników span', co jest błędne, ponieważ reguła odnosi się tylko do tych spanów zagnieżdżonych w li. Aby uniknąć takich nieporozumień, ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jak działają selektory CSS i jak specyfikacja CSS wpływa na dziedziczenie i kaskadowość stylów. Właściwe zrozumienie zasięgu selektorów pozwala na efektywniejsze pisanie stylów i lepsze zarządzanie prezentacją treści na stronach internetowych.

Pytanie 25

Deklaracja CSS: <span style="font-family: courier new, courier, monospace;">li span {font-size:10pt; color:green;}</span> wskazuje, że rozmiar 10 pt dotyczy

A. wyłącznie tekstu znajdującego się wewnątrz znaczników span umieszczonych w znacznikach li
B. jedynie tekstu wewnątrz wszystkich znaczników li, które są osadzone w znacznikach span
C. tekstu wewnątrz wszystkich znaczników li oraz span
D. tekstu wewnątrz wszystkich znaczników span
Wybór innej odpowiedzi niż ta dotycząca selektora 'li span' może prowadzić do nieporozumień związanych z zakresem stosowania stylów w CSS. Na przykład, błędne stwierdzenie, że reguła dotyczy 'wszystkich znaczników span', ignoruje kluczową hierarchię selektorów w CSS, która jest niezbędna dla prawidłowego stosowania stylów. Selekcja 'li span' jasno wskazuje, że stylizowane są tylko te elementy 'span', które są bezpośrednio zagnieżdżone w elementach 'li'. To podejście pozwala programistom na tworzenie bardziej złożonych i wyspecjalizowanych stylów, które są nie tylko bardziej efektywne, ale także poprawiają czytelność kodu oraz jego utrzymywanie. Ponadto, wybór odpowiedzi, która odnosi się do 'wszystkich znaczników li znajdujących się wewnątrz znaczników span', jest mylący, ponieważ w HTML 'li' (elementy listy) nigdy nie są zagnieżdżane wewnątrz 'span' w standardowej praktyce, co prowadzi do błędnej interpretacji struktury dokumentu. Utrzymanie jasnej struktury hierarchii elementów jest kluczowe w CSS, aby uniknąć niezamierzonych efektów stylizacyjnych oraz zapewnić, że kod pozostaje przejrzysty i zgodny z zasadami semantyki HTML.

Pytanie 26

Jakiego rodzaju mikrofon, biorąc pod uwagę jego charakterystykę kierunkowości, powinno się wykorzystać, aby uchwycić dźwięk z odległego źródła w obecności innych źródeł akustycznych?

A. Wszechkierunkowego
B. Bezkierunkowego
C. Dwukierunkowego
D. Ultrakierunkowego
Wybierając mikrofon z niewłaściwą charakterystyką kierunkowości, można napotkać szereg problemów związanych z jakością nagrania. Mikrofony bezkierunkowe, jak sama nazwa wskazuje, rejestrują dźwięk ze wszystkich kierunków, co sprawia, że są mniej skuteczne w odfiltrowywaniu dźwięków otoczenia. Użycie mikrofonu bezkierunkowego w sytuacjach, gdzie istnieje wiele źródeł dźwięku, prowadzi do miksowania dźwięku, co obniża jego jakość i czytelność. Z kolei mikrofony dwukierunkowe, które faworyzują dźwięk pochodzący z przodu i tyłu, mogą być przydatne w specyficznych sytuacjach, lecz nie są wystarczająco efektywne w eliminacji hałasu przy bocznych źródłach dźwięku. Użycie mikrofonów wszechkierunkowych może prowadzić do przechwytywania niepożądanych szumów, co jest szczególnie problematyczne w nagraniach z zewnętrznymi zakłóceniami. Wybór niewłaściwego mikrofonu może być wynikiem błędnych założeń dotyczących jego zastosowania, gdzie nie uwzględniono specyfiki akustyki otoczenia. Dlatego ważne jest, aby przy wyborze mikrofonu kierować się nie tylko jego ogólnymi właściwościami, ale także kontekstem, w jakim będzie używany, oraz wymaganiami jakościowymi konkretnego nagrania.

Pytanie 27

Aby wyprostować przechylony obiekt na zdjęciu, należy skorzystać z Adobe Photoshop

A. filtru punkt zbiegu
B. filtru skraplanie
C. filtru korekta obiektywu
D. renderowania
Odpowiedź 'filtru korekta obiektywu' jest poprawna, ponieważ ten filtr w Adobe Photoshop umożliwia precyzyjne dostosowanie perspektywy zdjęć, co jest kluczowe w przypadku przechylonych budynków. Umożliwia on skorygowanie zniekształceń perspektywy, które mogą wystąpić na skutek użycia szerokokątnych obiektywów, co jest częstym problemem w fotografii architektury. Po zastosowaniu filtru, użytkownik może wykorzystać suwak 'Zniekształcenie' oraz 'Perspektywa', aby wyprostować budynek, co przywróci mu właściwe proporcje. Dodatkowo, filtr ten pozwala na precyzyjne ustawienie punktów zbiegu, co może być niezwykle pomocne w sytuacjach, gdy obiekty są sfotografowane pod kątem. Dobrze jest również pamiętać o odpowiednim kadrowaniu po korekcji, aby uzyskać harmonijny obraz. Używając filtru korekta obiektywu, projektanci i fotografowie mogą znacząco poprawić jakość swoich prac, spełniając oczekiwania zarówno klientów, jak i standardów branżowych.

Pytanie 28

W modelu koloru RGBA litera A oznacza

A. kanał przezroczystości.
B. poziom nasycenia koloru.
C. składową intensywności.
D. składową jasności.
Odpowiedź wskazująca, że litera 'A' w modelu RGBA oznacza kanał przezroczystości, jest jak najbardziej poprawna. Model RGBA jest rozszerzeniem modelu RGB, który dodaje dodatkowy kanał (Alpha) do reprezentacji kolorów. Składnik ten określa stopień przezroczystości danego piksela. Wartość kanału alpha waha się od 0 (całkowita przezroczystość) do 255 (całkowita nieprzezroczystość w modelu 8-bitowym). Dzięki temu projektanci i programiści mogą tworzyć złożone efekty wizualne, takie jak nakładanie obrazów i tworzenie różnorodnych efektów przejrzystości w grafikach komputerowych oraz w aplikacjach webowych. Przykładem zastosowania może być grafika w formacie PNG, który wspiera przezroczystość, pozwalając na tworzenie elementów UI z zaokrąglonymi rogami lub cieniami. W kontekście dobrych praktyk projektowania interfejsów użytkownika, umiejętne wykorzystanie kanału alpha przyczynia się do estetyki i funkcjonalności aplikacji, umożliwiając twórcom kontrolowanie, jak elementy współgrają ze sobą w złożonych układach wizualnych.

Pytanie 29

Którą barwę otrzymuje się w addytywnej syntezie po dodaniu świateł czerwonego i zielonego?

A. Żółtą.
B. Białą.
C. Purpurową.
D. Niebieskozieloną.
Odpowiedź 'żółta' jest poprawna, ponieważ w addytywnej syntezie barw, czyli w modelu opartym na dodawaniu różnych źródeł światła, połączenie światła czerwonego z zielonym generuje tę właśnie barwę. Czerwone światło ma długość fali w zakresie około 620-750 nm, a zielone około 495-570 nm. Kiedy oba te źródła są połączone, w wyniku zjawiska addytywnego tworzy się wrażenie wizualne barwy żółtej, co jest kluczowym zagadnieniem w teorii kolorów. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy można zaobserwować w wielu dziedzinach, w tym w technologii wyświetlaczy, gdzie systemy RGB (czerwony, zielony, niebieski) są używane do tworzenia pełnego spektrum kolorów. Również w oświetleniu LED, projektorach i wielu innych zastosowaniach wizualnych zrozumienie tej zasady jest niezbędne do precyzyjnego odwzorowania barw. Wiedza ta opiera się na standardach takich jak sRGB, które definiują zakres kolorów i ich odwzorowanie w różnych technologiach.

Pytanie 30

Utwór, który można wykorzystywać tylko w postaci oryginalnej, nie można go modyfikować, przekształcać, ani zmieniać, posiada oznaczenie

A. CC SA
B. CC ND
C. CC BY
D. CC NC
Oznaczenie CC ND (Creative Commons No Derivatives) wskazuje, że utwór może być udostępniany innym, ale wyłącznie w jego oryginalnej formie. Oznacza to, że nie można go modyfikować, przekształcać ani zmieniać. To podejście jest szczególnie ważne w kontekście ochrony praw autorskich, ponieważ pozwala autorowi zachować kontrolę nad integralnością swojego dzieła. Przykładem może być utwór literacki, który autor pragnie, aby był czytany dokładnie w takiej formie, w jakiej go stworzył, bez zmian w treści, co mogłoby zniekształcić jego przesłanie. W praktyce, oznaczenie CC ND jest często stosowane przez artystów, którzy chcą, aby ich prace były szeroko dystrybuowane, ale w sposób, który nie zmienia ich zamierzeń artystycznych. Warto również zwrócić uwagę, że utwory oznaczone jako CC ND mogą być wykorzystywane w celach komercyjnych lub niekomercyjnych, ale z zachowaniem oryginalnej formy. Taka licencja wspiera dobre praktyki w dziedzinie prawa autorskiego, promując świadome korzystanie z zasobów twórczych.

Pytanie 31

Przy jakiej częstotliwości próbkowania jakość dźwięku jest najniższa?

A. 11 kHz
B. 44 kHz
C. 66 kHz
D. 22 kHz
Odpowiedź 11 kHz jest poprawna, ponieważ jest to najniższa częstotliwość próbkowania spośród podanych opcji, co bezpośrednio wpływa na jakość dźwięku. Zgodnie z teorią Nyquista, aby wiernie zarejestrować sygnał audio, częstotliwość próbkowania musi być co najmniej dwukrotnością najwyższej częstotliwości dźwięku, którą chcemy zarejestrować. Standardowa częstotliwość próbkowania dla audio CD wynosi 44,1 kHz, co pozwala na uchwycenie dźwięków do około 20 kHz, co jest górną granicą słyszalności dla większości ludzi. Próba z częstotliwością 11 kHz ogranicza zdolność do rejestrowania wyższych częstotliwości, co skutkuje wyraźnym zubożeniem jakości dźwięku. W praktyce, nagrania audio z próbkowaniem 11 kHz mogą wydawać się matowe i pozbawione szczegółów, co czyni je nieodpowiednimi dla profesjonalnych zastosowań, takich jak produkcja muzyczna czy dźwięk w filmach. Z tego względu zaleca się korzystanie z wyższych częstotliwości próbkowania, aby zapewnić lepszą jakość dźwięku.

Pytanie 32

Który sposób fotografowania umożliwia najbardziej zaawansowane dostosowanie wszystkich kluczowych parametrów w aparacie?

A. Auto
B. Manualny
C. Tv – preselekcja czasu
D. Program
Tryb manualny to najbardziej zaawansowany sposób fotografowania, który daje fotograficzce lub fotografowi pełną kontrolę nad wszystkimi podstawowymi parametrami ekspozycji, czyli czasem naświetlania, przysłoną oraz ISO. W trybie manualnym można indywidualnie ustawiać te wartości, co pozwala na precyzyjne dostosowanie parametrów do warunków oświetleniowych oraz artystycznych zamierzeń. Na przykład, w sytuacjach z trudnymi warunkami oświetleniowymi, takimi jak fotografowanie w blasku słońca lub w cieniu, możliwość manualnego dostosowania przysłony i czasu naświetlania umożliwia uzyskanie pożądanej głębi ostrości oraz zamrożenia ruchu. Dodatkowo, w trybie manualnym można swobodnie eksperymentować z efektami artystycznymi, takimi jak efekt bokeh, poprzez odpowiedni dobór wartości przysłony. Warto również zauważyć, że umiejętność korzystania z trybu manualnego jest często uważana za standard w profesjonalnej fotografii, co może mieć wpływ na postrzeganie profesjonalizmu fotografa. Wiedza o tym, jak łączyć różne ustawienia, jest kluczowa w dążeniu do uzyskania zamierzonych efektów wizualnych.

Pytanie 33

Programem do archiwizacji plików jest

A. 3ds Max
B. WaveShop
C. 7-ZIP
D. Canva
Odpowiedzią, która poprawnie identyfikuje program do archiwizacji plików, jest 7-ZIP. Jest to narzędzie open-source, które umożliwia kompresję i dekompresję plików w różnych formatach, w tym ZIP i RAR. 7-ZIP wykorzystuje własny format archiwum o nazwie 7z, który oferuje znacznie lepszy stopień kompresji niż tradycyjne formaty. Program jest dostępny na wielu platformach, co czyni go uniwersalnym rozwiązaniem dla użytkowników systemów Windows, macOS oraz Linux. W praktyce, 7-ZIP jest często wykorzystywany do archiwizacji danych przed ich przeniesieniem na nośniki zewnętrzne lub wysyłką przez Internet, ponieważ pozwala na zmniejszenie rozmiaru plików, co ułatwia transport i oszczędza miejsce na dysku. Dobrą praktyką jest również zabezpieczanie archiwów hasłem, co można zrealizować w 7-ZIP. Warto podkreślić, że korzystanie z oprogramowania open-source, takiego jak 7-ZIP, jest często preferowane w środowiskach korporacyjnych ze względu na dostępność kodu źródłowego i możliwość modyfikacji zgodnie z potrzebami organizacji.

Pytanie 34

Który format nie umożliwia zapisu obrazu cyfrowego z zachowaniem przezroczystości tła?

A. PSD
B. PNG
C. JPEG
D. GIF
Odpowiedź JPEG jest poprawna, ponieważ format ten nie obsługuje przezroczystości tła. JPEG, czyli Joint Photographic Experts Group, jest formatem skompresowanym, który jest szeroko stosowany do przechowywania zdjęć cyfrowych i grafik. Jego główną zaletą jest efektywna kompresja utrzymująca stosunkowo wysoką jakość obrazu przy mniejszych rozmiarach plików. Jednakże, JPEG nie obsługuje kanału alfa, który jest odpowiedzialny za przezroczystość. Dlatego wszystkie obszary tła w pliku JPEG będą miały przypisany kolor, co wyklucza możliwość zachowania jakiejkolwiek przezroczystości. W praktyce oznacza to, że nie można używać formatu JPEG w projektach, które wymagają przezroczystego tła, jak na przykład w tworzeniu grafik na stronach internetowych czy w edycji zdjęć, gdzie konieczne jest umieszczanie logo czy elementów graficznych na różnych kolorach tła.

Pytanie 35

Technologia, która pozwala na zmianę ostrości bez fizycznej zmiany długości obiektywu oznaczana jest symbolem

A. IF
B. FF
C. CF
D. AF
Odpowiedź oznaczona symbolem AF (Auto Focus) jest poprawna, ponieważ odnosi się do technologii automatycznego ustawiania ostrości w obiektywach. Technologia AF pozwala na precyzyjne ustawianie ostrości na obiektach bez potrzeby ręcznej interwencji. Obiektywy z systemem AF wykorzystują różne metody, takie jak detekcja kontrastu oraz detekcja fazy, co sprawia, że są niezwykle efektywne w różnych warunkach oświetleniowych. Przykładem zastosowania AF jest fotografowanie dynamicznych scen, takich jak sport czy przyrody, gdzie szybka i dokładna zmiana ostrości jest kluczowa. Nowoczesne aparaty, w tym lustrzanki oraz bezlusterkowce, są wyposażone w zaawansowane systemy AF, które umożliwiają śledzenie ruchomych obiektów, co zwiększa szanse na uzyskanie doskonałych zdjęć. Ważne jest, aby użytkownicy byli świadomi, że technologie AF mogą różnić się między producentami i modelami, dlatego warto zapoznać się z specyfikacją danego obiektywu oraz aparatu, aby w pełni wykorzystać ich możliwości związane z automatycznym ustawianiem ostrości.

Pytanie 36

Ile wynosi najmniejsza częstotliwość próbkowania sygnału audio umożliwiająca zarejestrowanie pełnego zakresu dźwięków słyszalnych przez człowieka

A. 40 kHz
B. 60 kHz
C. 20 kHz
D. 10 kHz
Odpowiedzi takie jak 60 kHz, 20 kHz i 10 kHz pokazują pewne nieporozumienia dotyczące zasad próbkowania sygnałów audio. Częstotliwość 60 kHz jest wyższa niż wymagana do rejestracji dźwięków słyszalnych przez człowieka, co może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania pamięci i zasobów przetwarzania. Z kolei częstotliwość 20 kHz nie spełnia wymogów jakości dźwięku, ponieważ nie pozwala na uchwycenie pełnego pasma słyszalnego od 20 Hz do 20 kHz. Ponadto, przy częstotliwości 10 kHz znacząco zniekształcone byłyby dźwięki na najwyższych rejestrach, co w praktyce oznaczałoby utratę detali i jakości dźwięku. Nieprawidłowe podejścia w zakresie częstotliwości próbkowania mogą prowadzić do tzw. aliasingu, czyli błędnego odwzorowania sygnału, co jest kluczowym zagadnieniem w inżynierii dźwięku. Dlatego ważne jest, aby zawsze wybierać częstotliwości próbkowania zgodne z zasadami Nyquista, które zapewniają właściwe odwzorowanie dźwięków i ich pełne zachowanie w nagraniach. Standardy branżowe, takie jak 44,1 kHz czy 48 kHz, są właśnie odpowiedzią na te wyzwania, gwarantując jakość audio w różnych zastosowaniach.

Pytanie 37

Który z programów w ramach pakietu Adobe jest przeznaczony do edycji grafiki rastrowej (bitmapowej)?

A. Flash
B. InDesign
C. Photoshop
D. Premiere
Photoshop jest flagowym oprogramowaniem firmy Adobe przeznaczonym do obróbki grafiki rastrowej. Jego głównym zastosowaniem jest edytowanie, retuszowanie oraz tworzenie różnorodnych prac graficznych, które opierają się na pikselach, czyli najdrobniejszych jednostkach obrazu bitmapowego. W praktyce, dzięki Photoshopowi, zawodowi graficy mogą np. poprawiać zdjęcia, tworzyć skomplikowane kompozycje graficzne oraz przygotowywać materiały do druku i publikacji cyfrowych. Standardy branżowe wskazują, że Photoshop jest niezwykle wszechstronny i pozwala na szeroką gamę operacji, takich jak warstwy, maski, filtry czy efekty specjalne, co czyni go niezastąpionym narzędziem w pracy grafików i fotografów. Używanie Photoshopa w zgodzie z dobrymi praktykami, takimi jak praca na warstwach czy stosowanie odpowiednich formatów plików, np. PSD dla projektów roboczych, zwiększa efektywność i jakość końcowej produkcji graficznej.

Pytanie 38

Oprogramowanie do projektowania grafiki trójwymiarowej pozwala na

A. przygotowanie modeli postaci filmowych lub bohaterów gier komputerowych.
B. tworzenie witryn internetowych.
C. przygotowanie animacji poklatkowej oraz zaawansowaną obróbkę plików RAW.
D. tworzenie prezentacji multimedialnych.
Oprogramowanie do projektowania grafiki trójwymiarowej (3D) jest kluczowym narzędziem w branży gier komputerowych oraz filmowej. Umożliwia tworzenie modeli postaci, które stanowią podstawę dla animacji oraz interakcji w tych mediach. Programy takie jak Blender, Autodesk Maya czy 3ds Max umożliwiają artystom 3D modelowanie, teksturowanie oraz animowanie postaci, co sprawia, że są one niezwykle realistyczne i dynamiczne. W procesie tworzenia modeli, artyści korzystają z technik takich jak sculpting, retopologia oraz rigging, które pozwalają na osiągnięcie wysokiej jakości wyników. Przygotowane modele następnie mogą być używane w grach wideo, filmach animowanych, a także w wirtualnej rzeczywistości. Dobre praktyki obejmują optymalizację modeli pod kątem wydajności, co jest niezbędne, by działały płynnie w czasie rzeczywistym. Warto również zauważyć, że zaawansowane oprogramowanie 3D wspiera standardy, takie jak PBR (Physically Based Rendering), co zapewnia realistyczne odwzorowanie materiałów i oświetlenia.

Pytanie 39

Naruszeniem zasad etyki zawodowej przez pracownika zajmującego się projektowaniem graficznym jest

A. nieprzestrzeganie praw autorskich wykorzystywanych materiałów cyfrowych.
B. wykorzystywanie więcej niż dwóch dni urlopu na żądanie w roku.
C. różnorodność przyjmowanych zleceń do wykonania.
D. brak stałych godzin pracy nad projektem.
Brak stałych godzin pracy nad projektem oraz różnorodność przyjmowanych zleceń do wykonania są aspektami zarządzania czasem i projektami, które w rzeczywistości nie mają bezpośredniego związku z etyką zawodową w kontekście naruszeń. Wiele firm i freelancerów w branży graficznej stosuje elastyczne godziny pracy, co wcale nie oznacza, że łamią zasady etyki. Wręcz przeciwnie, pozwala to na większą kreatywność i lepsze dopasowanie do potrzeb klienta, co może być korzystne zarówno dla grafika, jak i zleceniodawcy. W przypadku różnorodności zleceń, różne projekty mogą przyczyniać się do rozwoju umiejętności i doświadczenia, co jest korzystne dla kariery zawodowej grafika. Z drugiej strony, wykorzystywanie więcej niż dwóch dni urlopu na żądanie w roku, chociaż może być nieodpowiednie w niektórych kontekstach zawodowych, nie stanowi naruszenia etyki zawodowej, o ile jest zgodne z regulaminem firmy i umową o pracę. Wiele organizacji promuje równowagę między pracą a życiem prywatnym, co może przekładać się na efektywność i satysfakcję z pracy. Kluczowym błędem myślowym jest zatem utożsamianie elastyczności w pracy i różnorodności zleceń z naruszeniem zasad etyki, co jest nieporozumieniem i nie oddaje rzeczywistej natury etyki zawodowej.

Pytanie 40

Finalnym rezultatem procesu DTP (Desktop Publishing) jest

A. organizacja nagłówków
B. stworzenie pliku PDF lub postscriptowego
C. wybór odpowiedniej palety kolorów
D. wydanie animacji
Końcowym efektem procesu Desktop Publishing (DTP) jest utworzenie pliku PDF lub postscriptowego, co jest kluczowym etapem w produkcji materiałów drukowanych i elektronicznych. PDF (Portable Document Format) to format stworzony przez Adobe, który pozwala na zachowanie układu strony oraz wszystkich elementów graficznych i tekstowych, niezależnie od urządzenia, na którym jest wyświetlany. Przykładowo, osoby przygotowujące dokumenty do druku często korzystają z oprogramowania DTP, aby stworzyć profesjonalne publikacje, które następnie eksportują do formatu PDF. To zapewnia, że każdy wydruk będzie identyczny z wersją elektroniczną, co jest niezwykle istotne w kontekście brandingowym i jakościowym. Podobnie, format PostScript to język opisu strony, który jest szeroko stosowany w profesjonalnym druku. Jego zaletą jest to, że precyzyjnie opisuje, jak ma wyglądać strona, co sprawia, że jest preferowany w drukarniach. Użycie tych formatów w DTP odpowiada na potrzeby zarówno projektantów, jak i drukarzy, gwarantując, że końcowy produkt spełnia wysokie standardy branżowe.