Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 6 kwietnia 2025 12:47
  • Data zakończenia: 6 kwietnia 2025 13:04

Egzamin zdany!

Wynik: 36/40 punktów (90,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Hybrydowy napęd w pojeździe oznacza użycie silnika

A. elektrycznego
B. z zapłonem samoczynnym
C. z zapłonem iskrowym
D. spalinowego oraz elektrycznego
Napęd hybrydowy w samochodach to coś fajnego, bo łączy silnik spalinowy i elektryczny. Dzięki temu mamy lepsze zużycie paliwa i mniej spalin, co jest super dla środowiska. Coraz więcej aut korzysta z tej technologii, żeby zmniejszyć swój wpływ na naturę. Weźmy na przykład Toyotę Priusa czy Hondę Insight – te modele mogą jeździć na elektryczności lub bencynie, co jest przydatne w różnych sytuacjach. Często spełniają też surowsze normy Euro dotyczące emisji, więc są dobrym wyborem zarówno dla producentów, jak i dla nas, konsumentów. W miastach, gdzie są ograniczenia dla spalinowych aut, hybrydy mogą jeździć na prądzie i zeroemisyjnie, co daje im przewagę. Takie rozwiązania to przyszłość, moim zdaniem.

Pytanie 3

Do kluczowych zadań logistyki magazynowej nie zalicza się

A. kompletowanie zestawów części.
B. ewidencja kosztów stałych serwisu.
C. utrzymanie zapasów na ustalonym poziomie.
D. pakowanie materiałów i części.
Ewidencja kosztów stałych serwisu nie jest bezpośrednio związana z głównymi zadaniami gospodarki magazynowej, które koncentrują się na zarządzaniu towarami i materiałami w magazynie. Główne zadania gospodarki magazynowej obejmują takie procesy jak kompletowanie zestawów części, konfekcjonowanie materiałów oraz utrzymanie zapasów na ustalonym poziomie. Kompletowanie zestawów części polega na zbieraniu odpowiednich elementów do produkcji lub dostawy, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Konfekcjonowanie materiałów i części to z kolei proces pakowania towarów do dalszej dystrybucji, co również ma znaczenie dla logistyki. Utrzymanie zapasów na ustalonym poziomie jest istotne dla zapewnienia ciągłości produkcji oraz minimalizacji kosztów związanych z nadmiernym magazynowaniem. Standardy branżowe, takie jak Lean Management, podkreślają znaczenie efektywności w zarządzaniu zapasami, co również wyklucza ewidencję kosztów serwisu jako kluczowe zadanie w tym zakresie.

Pytanie 4

Ocena elementów układu zawieszenia po wykonanej naprawie nie polega na

A. sprawdzaniu zachowania samochodu podczas testu drogowego
B. badaniu amortyzatorów przy użyciu szarpaków
C. organoleptycznej ocenie luzów w układzie
D. badaniu amortyzatorów na stanowisku wibracyjnym
Analizując odpowiedzi, warto zauważyć, że wiele z nich może wydawać się właściwych na pierwszy rzut oka, jednak prowadzą do nieprawidłowych wniosków w kontekście weryfikacji układu zawieszenia po naprawie. Sprawdzenie zachowania pojazdu podczas próby drogowej jest jednym z najważniejszych kroków, ponieważ pozwala ocenić, jak naprawy wpłynęły na stabilność i komfort jazdy. Pojazd powinien przechodzić testy w różnych warunkach drogowych, co daje możliwość zaobserwowania wszelkich nieprawidłowości w działaniu układu zawieszenia. Badanie amortyzatorów na stanowisku wibracyjnym również pełni ważną rolę, ponieważ pozwala na dokładną analizę ich pracy przy różnych częstotliwościach drgań. W laboratoryjnych warunkach można zidentyfikować nie tylko uszkodzenia, ale także degradację materiałów, co mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Podobnie, organoleptyczna ocena luzów w układzie jest kluczowa dla wykrywania problemów, które mogą nie być widoczne na pierwszy rzut oka. Każda z tych metod jest zgodna z najlepszymi praktykami w dziedzinie diagnostyki pojazdów, co podkreśla znaczenie kompleksowego podejścia do weryfikacji układu zawieszenia. Gdybyśmy opierali się wyłącznie na badaniu amortyzatorów przy użyciu szarpaków, moglibyśmy pominąć istotne aspekty układu zawieszenia, co może prowadzić do niewłaściwej diagnozy i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie 5

Zlecenie na naprawę w autoryzowanym serwisie samochodowym powinno zawierać informację

A. o stanie paliwa w zbiorniku
B. o numerze rejestracyjnym pojazdu
C. o normie zużycia paliwa
D. o ciężarze własnym auta
Zlecenie naprawy w autoryzowanym warsztacie samochodowym powinno zawierać informację o stanie paliwa w zbiorniku, ponieważ ma to kluczowe znaczenie dla diagnostyki i ewentualnych prac naprawczych. Warsztat, zanim przystąpi do jakiejkolwiek interwencji, powinien znać stan paliwa, aby ocenić, czy wymagana jest jego wymiana lub czy pojazd jest gotowy do testów na drodze. Niektóre naprawy mogą wymagać przeprowadzenia testów funkcjonalnych, które mogą okazać się niemożliwe do wykonania, jeśli zbiornik paliwa jest prawie pusty. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, w której podczas naprawy układu paliwowego, technicy muszą mieć dostęp do odpowiedniej ilości paliwa. Dbanie o takie szczegóły jest zgodne z ogólnymi zasadami efektywnego zarządzania procesem napraw, które podkreślają znaczenie precyzyjnych informacji w dokumentacji. Uwzględniając stan paliwa, zwiększamy bezpieczeństwo oraz efektywność przeprowadzanych napraw.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Bieżące, gwarancyjne, pogwarancyjne oraz reklamacyjne naprawy wykonuje pracownik

A. napraw mechanicznych
B. biura wsparcia klienta
C. diagnosta
D. napraw powypadkowych
Naprawy mechaniczne to naprawdę ważny temat w branży motoryzacyjnej. Wbrew pozorom, obejmują one dużo więcej niż tylko zmieniające się opony. Mechanicy muszą mieć solidną wiedzę i umiejętności, żeby móc skutecznie diagnozować różne problemy i przeprowadzać naprawy zgodnie z najlepszymi praktykami. Wyobraź sobie, że mechanik zajmuje się naprawą hamulców, wymianą oleju albo naprawą silnika. To tylko kilka z wielu zadań, które mogą go spotkać. Dobrze jest również znać nowoczesne systemy diagnostyczne, które naprawdę przyspieszają cały proces szukania usterek. Żeby naprawy były wykonane na odpowiednim poziomie, muszą spełniać normy ISO i inne regulacje, co z kolei przekłada się na bezpieczeństwo i trwałość. W końcu, dobrze zrobione naprawy to większa satysfakcja klientów i mniejsze ryzyko awarii w przyszłości.

Pytanie 8

Co oznacza skrót SOHC w kontekście układu?

A. górnozaworowy z dwoma wałkami rozrządu w głowicy
B. dolnozaworowy z jednym wałkiem rozrządu w kadłubie
C. górnozaworowy z jednym wałkiem rozrządu w głowicy
D. dolnozaworowy z dwoma wałkami rozrządu w kadłubie
Odpowiedź 'górnozaworowy z jednym wałkiem rozrządu w głowicy' jest prawidłowa, ponieważ termin SOHC (Single Overhead Camshaft) oznacza konfigurację silnika, w której zastosowano jeden wałek rozrządu umieszczony w głowicy cylindrów, który steruje zaworami dolotowymi i wylotowymi. Tego typu rozwiązanie jest szeroko stosowane w silnikach benzynowych, jako efektywny kompromis między złożonością konstrukcji a wydajnością. Przykłady zastosowania SOHC można znaleźć w wielu popularnych samochodach osobowych, takich jak Honda Accord czy Toyota Corolla, które dzięki temu układowi zachowują dobrą moc przy stosunkowo niskich kosztach produkcji. Ta konfiguracja zapewnia lepszą kontrolę nad czasowaniem zaworów oraz sprzyja prostszej konserwacji w porównaniu z bardziej skomplikowanymi układami, takimi jak DOHC (Dual Overhead Camshaft). Rekomendowane standardy inżynieryjne podkreślają, że SOHC jest odpowiednie dla silników o umiarkowanej mocy, w których kluczowe są niezawodność i łatwość obsługi.

Pytanie 9

Podczas inspekcji kolumny McPhersona zauważono pęknięcie sprężyny. Aby usunąć tę awarię, należy z pewnością

A. naprawić sprężynę metodą spawania
B. naprawić sprężynę metodą klejenia
C. wymienić sprężynę oraz amortyzator na nowe
D. wymienić sprężynę na nową
Wymiana sprężyny na nową jest kluczowym działaniem w przypadku stwierdzenia jej pęknięcia, ponieważ sprężyny w układach zawieszenia mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Pęknięta sprężyna nie tylko obniża wydajność zawieszenia, ale także może prowadzić do dalszych uszkodzeń innych elementów układu, takich jak amortyzatory czy zawieszenie. Wymiana sprężyny zapewnia, że wszystkie parametry techniczne pojazdu będą spełnione zgodnie z wymaganiami producenta. Należy również pamiętać, że sprężyny są projektowane do pracy w określonym zakresie obciążeń i sił, a ich uszkodzenie może prowadzić do nieprzewidywalnych zachowań pojazdu na drodze. Dobrą praktyką jest również kontrola stanu pozostałych komponentów układu zawieszenia podczas wymiany sprężyny, co pozwala uniknąć kosztownych napraw w przyszłości oraz zwiększa bezpieczeństwo pojazdu.

Pytanie 10

Jaką wartość dopuszczalnego luzu sumarycznego na kole kierowniczym dla auta osobowego należy przyjąć?

A. 25°
B. 20°
C. 10°
D. 15°
Dopuszczalna wartość luzu sumarycznego na kole kierowniczym dla samochodu osobowego wynosi 10°. Jest to krytyczny parametr wpływający na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zbyt duży luz może prowadzić do nieprecyzyjnego prowadzenia pojazdu, co zwiększa ryzyko wypadków, zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych. Praktyczne przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują regularne kontrole układu kierowniczego w warsztatach, a także uwzględnianie luzu kierownicy podczas diagnostyki zawieszenia. W ramach standardów branżowych, takich jak normy ISO oraz zalecenia producentów samochodów, istnieją precyzyjne wytyczne dotyczące pomiaru i regulacji luzów w układzie kierowniczym, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania optymalnych parametrów pojazdu. Warto pamiętać, że regularne serwisowanie i monitorowanie luzu kierownicy jest elementem odpowiedzialnej eksploatacji samochodu, wpływającym na jego trwałość oraz bezpieczeństwo użytkowników.

Pytanie 11

Jak powinien zareagować mechanik, gdy stały klient serwisu zgłasza problem z układem wtryskowym pojazdu, a on nie ma wiedzy na temat budowy oraz technologii naprawy tego systemu?

A. Przyjąć zlecenie, a naprawę powierzyć specjalistycznemu warsztatowi
B. Spróbować przeprowadzić naprawę układu, ponieważ zdobędzie nowe doświadczenia
C. Przyjąć zlecenie i wymienić wszystkie komponenty układu wtryskowego na nowe
D. Podjąć się naprawy układu, a następnie zapisać na kurs dotyczący napraw układów wtryskowych tego rodzaju
Wybór opcji zlecenia naprawy wyspecjalizowanemu zakładowi jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Mechanik, który nie ma wystarczającej wiedzy na temat budowy oraz technologii naprawy układu wtryskowego, powinien skierować taką naprawę do specjalisty. Współpraca z wyspecjalizowanym warsztatem gwarantuje, że prace zostaną przeprowadzone przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie. W przypadku układów wtryskowych, które są kluczowe dla efektywności silnika i emisji spalin, należy zwracać szczególną uwagę na jakość używanych komponentów oraz technikę naprawy. Współczesne układy wtryskowe są złożone i niepoprawnie przeprowadzona naprawa może prowadzić do dalszych uszkodzeń oraz zwiększonych kosztów naprawy. Dlatego zlecenie naprawy wyspecjalizowanemu zakładowi jest nie tylko bezpieczne, ale również oszczędne w dłuższym okresie. Dodatkowo, mechanik może nawiązać współpracę z takim zakładem, co może przynieść korzyści w przyszłości, gdy klienci zgłoszą podobne usterki.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Pomiar emisji spalin dymomierzem absorpcyjnym przeprowadza się w pojeździe z silnikiem oznaczonym jako

A. FSI
B. DTI
C. MPI
D. SPI
Odpowiedź DTI jest prawidłowa, ponieważ oznacza silniki Diesla z bezpośrednim wtryskiem, które są odpowiednie do pomiaru spalin dymomierzem absorpcyjnym. Dymomierze absorpcyjne są używane do oceny emisji zanieczyszczeń, takich jak cząstki stałe i węgiel, w spalinach silników. W standardzie ISO 11614 przedstawiono metody pomiaru dymu i zanieczyszczeń dla silników, co jest kluczowe w kontekście ochrony środowiska i spełniania norm emisji. Praktyczne zastosowanie pomiaru spalin polega na ocenie efektywności procesów spalania oraz na identyfikacji ewentualnych problemów technicznych, które mogą prowadzić do nadmiernych emisji. Dla silników DTI, dymomierz absorpcyjny jest szczególnie użyteczny, ponieważ pozwala na precyzyjne określenie ilości emitowanego dymu, co jest niezbędne w diagnostyce i regulacji parametrów silnika, aby spełnić wymagania norm emisji. W efekcie, użytkowanie dymomierzy absorpcyjnych przekłada się na lepsze zrozumienie procesów spalania oraz na poprawę jakości powietrza.

Pytanie 14

Naprawę oraz diagnostykę systemu CAN w pojeździe powinien zrealizować

A. elektromechanik w motoryzacji
B. specjalista blacharski w motoryzacji
C. mechanik w branży motoryzacyjnej
D. specjalista od lakierowania samochodów
Odpowiedź 'elektromechanik samochodowy' jest prawidłowa, ponieważ specjalista ten zajmuje się diagnostyką oraz naprawą systemów elektrycznych i elektronicznych w pojazdach, w tym magistrali CAN. Magistrala CAN (Controller Area Network) to kluczowy element nowoczesnych samochodów, który umożliwia komunikację pomiędzy różnymi modułami elektronicznymi. Elektromechanik posiada wiedzę zarówno z zakresu mechaniki, jak i elektroniki, co pozwala mu skutecznie diagnozować problemy związane z magistralą CAN, takie jak błędy w komunikacji czy uszkodzenia przewodów. Przykładem zastosowania umiejętności elektromechanika może być naprawa systemu ABS lub airbagów, które korzystają z magistrali CAN do przesyłania danych. W branży stosuje się różne narzędzia diagnostyczne, takie jak skanery OBD-II, które pozwalają na odczytanie kodów błędów z systemu, co jest niezbędne do właściwej analizy usterek. Dlatego elektromechanik samochodowy odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu sprawności nowoczesnych pojazdów.

Pytanie 15

Okresowe badanie techniczne nowego auta osobowego, które ma zainstalowaną instalację LPG, powinno być przeprowadzone

A. po 6 miesiącach od momentu zakupu pojazdu
B. przed upływem roku od daty pierwszej rejestracji
C. przed upływem 3 lat, licząc od daty zakupu
D. przed upływem roku, licząc od dnia wyprodukowania auta
Okresowe badanie techniczne nowego samochodu osobowego, zwłaszcza tego wyposażonego w instalację LPG, należy wykonać przed upływem roku od dnia pierwszej rejestracji. Jest to zgodne z wymogami prawnymi, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i sprawności pojazdów poruszających się po drogach. Badania techniczne są kluczowe, ponieważ pozwalają na wczesne wykrycie potencjalnych usterek i niedoskonałości, co może zapobiec poważniejszym problemom technicznym w przyszłości. Przykładowo, w przypadku pojazdów z instalacją gazową, regularne przeglądy są szczególnie ważne, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie systemu, który jest bardziej wrażliwy na jakość paliwa oraz na stan techniczny silnika. Dobre praktyki branżowe sugerują, że właściciele powinni nie tylko przestrzegać terminów badań, ale także korzystać z usług autoryzowanych stacji kontroli pojazdów, które dysponują odpowiednim wyposażeniem oraz wiedzą, aby skutecznie ocenić stan techniczny pojazdu. Ponadto, regularne przeglądy pomagają w utrzymaniu wartości rynkowej samochodu, co jest istotne w przypadku przyszłej sprzedaży.

Pytanie 16

Do zadań Transportowego Dozoru Technicznego należy nadzorowanie

A. transportowymi urządzeniami technicznymi
B. projektów oraz planów zagospodarowania przestrzennego
C. początku produkcji w zakładzie przemysłowym
D. urządzeń, które mogą stwarzać zagrożenie w związku z rozprężaniem sprężonych gazów i cieczy
Transportowy Dozór Techniczny (TDT) ma naprawdę sporo do zrobienia, jeśli chodzi o bezpieczeństwo w transporcie. Zajmuje się nadzorowaniem różnych urządzeń, które spotykamy w transporcie, jak dźwigi, windy, wózki widłowe czy inne maszyny. TDT sprawdza, czy te urządzenia są zgodne z normami prawnymi oraz czy są bezpieczne w użyciu. Na przykład, dźwigi w wysokich budynkach potrzebują regularnych kontroli, bo to jest kluczowe dla bezpieczeństwa ludzi. Są też specjalne normy, jak PN-EN 81 dla wind, które mówią, jak powinny być projektowane i użytkowane. Kiedy przestrzegamy tych zasad, ryzyko wypadków znacznie maleje, a urządzenia działają lepiej przez długi czas. Dobrze jest, że TDT wdraża procedury, bo to naprawdę pomaga w poprawie bezpieczeństwa w transporcie.

Pytanie 17

Po przeprowadzonym napełnieniu układu płynem hamulcowym należy zrealizować odpowietrzanie, które zaczynamy od

A. koła przedniej osi najbliższego do pompy hamulcowej
B. dowolnego koła przedniej osi
C. dowolnego koła tylnej osi
D. koła tylnej osi najdalej od pompy hamulcowej
Odpowietrzenie układu hamulcowego powinno zaczynać się od koła tylnej osi, które jest najdalsze od pompy hamulcowej. Taki sposób odpowietrzania ma na celu usunięcie powietrza, które mogło dostać się do układu podczas wymiany płynu hamulcowego. Powietrze w układzie hamulcowym może powodować obniżenie efektywności hamowania, gdyż jest kompresowalne, w przeciwieństwie do płynu hamulcowego. W praktyce, rozpoczynając odpowietrzanie od najdalszego koła, zapewniamy, że wszelkie pęcherzyki powietrza będą mogły być skutecznie usunięte, zanim przejdziemy do bliższych kół. W większości pojazdów oznacza to, że odpowietrzanie zaczynamy od tylnego prawego koła, następnie przechodzimy do tylnego lewego, a potem do przedniego prawego i na końcu przedniego lewego. Taka procedura jest zgodna z zaleceniami wielu producentów i standardami branżowymi, co gwarantuje prawidłowe działanie układu hamulcowego.

Pytanie 18

Co zrobić, gdy podczas wymiany świecy żarowej pękła ona, a część grzewcza odłamała się i została w głowicy?

A. Należy wymienić głowicę, nie naprawia się urwanej świecy
B. Należy wykręcić pozostałą część świecy, stosując specjalne przyrządy
C. Należy zespolić świecę w całość, stosując metodę zgrzewania doczołowego
D. Należy podłączyć przewody zasilające do pozostałej części grzewczej
Odpowiedź dotycząca wykręcenia pozostałej części świecy żarowej przy użyciu specjalnych narzędzi jest prawidłowa, ponieważ w przypadku pęknięcia świecy ważne jest, aby usunąć wszelkie pozostałości, które mogą zakłócać działanie silnika. Pozostawienie fragmentu świecy w głowicy może prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak uszkodzenie gwintu, a nawet uszkodzenie cylindra. Stosowanie odpowiednich narzędzi, takich jak zestaw do wykręcania świec, które są zaprojektowane do usuwania złamanych elementów, jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Przed przystąpieniem do wykręcania warto zastosować środki smarne, które mogą ułatwić proces usuwania. Dobrą praktyką jest również dokładne sprawdzenie stanu głowicy po usunięciu resztek świecy, aby upewnić się, że nie doszło do żadnych uszkodzeń. Tego rodzaju podejście nie tylko minimalizuje ryzyko dalszych problemów, ale również zwiększa bezpieczeństwo i niezawodność działania silnika. Warto pamiętać, że prawidłowa konserwacja i wymiana świec żarowych wpływają na efektywność spalania i ekonomikę paliwa.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Maksymalne ciśnienie oleju w systemie smarowania silnika powinno wynosić

A. 0,05-0,6 MPa
B. 0,4-0,6 MPa
C. 0,05-0,4 MPa
D. powyżej 0,6 MPa
Maksymalne ciśnienie oleju w układzie smarowania silnika powinno wynosić 0,4-0,6 MPa, co jest zgodne z zaleceniami wielu producentów silników oraz standardami branżowymi. Ciśnienie w tym zakresie zapewnia odpowiednią cyrkulację oleju, co jest kluczowe dla skutecznego smarowania podzespołów silnika, redukcji tarcia oraz zapobiegania ich zużyciu. Praktycznym przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularne sprawdzanie poziomu ciśnienia oleju w silnikach samochodowych, co pozwala na wczesne wykrywanie ewentualnych usterek. Zbyt niskie ciśnienie oleju może prowadzić do niewystarczającego smarowania, co z kolei może skutkować poważnymi uszkodzeniami silnika, a nawet jego zatarciem. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do uszkodzenia uszczelek oraz przewodów olejowych, co również jest niekorzystne. Dlatego ważne jest, aby zawsze utrzymywać ciśnienie w zalecanym zakresie, co jest potwierdzone przez badania oraz doświadczenia inżynierów w dziedzinie motoryzacji.

Pytanie 23

Która osoba z ASO przekazuje klientowi auto po dokonaniu naprawy i przedstawia szczegóły dotyczące zrealizowanych usług?

A. Pracownik BOK
B. Specjalista działu części
C. Kierownik serwisu
D. Mechanik samochodowy
Kierownik serwisu, mimo że pełni ważną rolę w zarządzaniu procesami serwisowymi, nie zajmuje się bezpośrednim przekazywaniem pojazdów klientom. Jego zadania skupiają się raczej na nadzorowaniu pracy całego zespołu oraz podejmowaniu strategicznych decyzji. Specjalista działu części ma do czynienia z zarządzaniem zapasami oraz sprzedażą części zamiennych, a jego rola koncentruje się wokół dostarczania odpowiednich komponentów do napraw, co sprawia, że nie odpowiada on za kontakt z klientem przy odbiorze pojazdu. Mechanik samochodowy, jako osoba realizująca faktyczne naprawy, nie ma zazwyczaj kontaktu z klientem w momencie wydawania pojazdu, ponieważ jego praca kończy się z chwilą zakończenia usługi. Kluczowym elementem tego procesu jest zrozumienie, że to właśnie pracownik BOK jest odpowiedzialny za stworzenie relacji z klientem, co jest fundamentalne w zaspokajaniu potrzeb klientów i budowaniu lojalności. Warto zauważyć, że często występuje mylne przekonanie, że każda osoba pracująca w serwisie ma za zadanie obsługiwać klienta bezpośrednio, podczas gdy każda rola ma swoje specyficzne zadania i odpowiedzialności. Nie zrozumienie tej struktury może prowadzić do zamieszania w procesie obsługi klienta oraz obniżenia jakości świadczonych usług.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Jakie jest zadanie przekładni głównej?

A. zmiana momentu uzależniona od prędkości
B. pozostawienie momentu w niezmienionym stanie
C. zwiększenie momentu obrotowego
D. zmniejszenie momentu obrotowego
Przekładnia główna w pojazdach ma fundamentalne znaczenie dla efektywności przenoszenia napędu z silnika na koła. Jej podstawowym zadaniem jest zwiększenie momentu obrotowego, co jest niezbędne do pokonywania oporów jazdy oraz przyspieszania. Przekładnia główna działa na zasadzie przekształcania prędkości obrotowej silnika w odpowiedni moment obrotowy, co jest kluczowe w kontekście dynamiki pojazdu. W praktyce oznacza to, że podczas przyspieszania samochodu, przekładnia główna pozwala na uzyskanie większego momentu obrotowego, co z kolei przekłada się na lepsze osiągi. Standardowo w samochodach osobowych stosuje się przekładnie o różnych przełożeniach, co umożliwia dostosowanie momentu obrotowego do potrzeb trakcyjnych. Dobre praktyki w projektowaniu przekładni głównych obejmują uwzględnienie parametrów takich jak wytrzymałość materiałów, efektywność energetyczna, oraz minimalizacja strat energii, co jest szczególnie istotne w kontekście nowoczesnych pojazdów elektrycznych.

Pytanie 26

Kto sporządza raport wizualny po oględzinach zewnętrznych i wewnętrznych pojazdu?

A. kierownik serwisu
B. mechanik przydzielony do naprawy
C. pracownik biura obsługi klienta
D. wykwalifikowany pracownik
Pracownik biura obsługi klienta jest odpowiedzialny za sporządzanie raportów wzrokowych z oględzin zewnętrznych i wewnętrznych pojazdu, co wynika z jego roli w procesie obsługi klienta oraz nadzoru nad dokumentacją serwisową. Taki raport jest kluczowy w kontekście oceny stanu technicznego pojazdu i decyzji o dalszych krokach serwisowych. Pracownik biura obsługi klienta potrafi zidentyfikować widoczne uszkodzenia, takie jak wgniecenia, rysy czy inne defekty, które mogą wpływać na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu. Praktycznym przykładem może być sytuacja, gdzie klient zgłasza problem z pojazdem; wówczas pracownik dokonuje oględzin, a jego raport staje się podstawą dla mechanika do dalszej diagnozy. Dobrą praktyką jest także dokumentowanie stanu pojazdu w formie zdjęć oraz notatek, co ułatwia późniejsze procesy reklamacyjne lub serwisowe, zgodnie z wymaganiami norm jakościowych, jak ISO 9001. W ten sposób, biuro obsługi klienta odgrywa istotną rolę w zapewnieniu wysokiej jakości usług serwisowych.

Pytanie 27

Mechanik został poproszony o wymianę elementu wykonawczego w hydraulicznych hamulcach. Powinien wymienić

A. cylinderek z tłoczkami
B. sprężynę
C. zawór rozdzielający
D. pedal hamulcowy
Wymiana cylindrów z tłoczkami w układzie hamulcowym to naprawdę istotna sprawa, bo dzięki temu hamowanie działa jak należy. Te cylindry to kluczowe elementy, które zamieniają ciśnienie płynu hamulcowego na siłę działającą na klocki hamulcowe. Bez nich mogłoby być niebezpiecznie! Niestety, cylindry mogą się zużywać lub uszkadzać, co prowadzi do awarii całego układu. Dlatego wymieniając je, warto zwrócić uwagę, żeby były zgodne z normami, na przykład standardami ISO – chodzi o bezpieczeństwo. Mechanik powinien zawsze sprawdzić, czy nowe cylindry pasują do tych oryginalnych, bo to ma ogromne znaczenie dla ich funkcjonowania i bezpieczeństwa samochodu. A tak na marginesie, regularne przeglądy i konserwacja układu hamulcowego mogą zapobiec wielu problemom i sprawić, że będą one działać dłużej.

Pytanie 28

Co należy zrobić z urządzeniami pirotechnicznymi pojazdu samochodowego po jego skasowaniu?

A. poddać recyklingowi energetycznemu
B. sprasować, a potem przetopić
C. dezaktywować
D. zutylizować w kwasie solnym
Dezaktywacja urządzeń pirotechnicznych w samochodach po ich kasacji to naprawdę ważny krok, żeby zapewnić bezpieczeństwo. Te urządzenia, takie jak poduszki powietrzne czy zapalniki, mogą być naprawdę niebezpieczne, zwłaszcza dla osób, które zajmują się demontażem. Muszą być odpowiednio dezaktywowane przed ich usunięciem. Na tym etapie specjalistyczne zespoły techniczne odłączają źródła energii i stosują różne procedury, by nie dać szans na przypadkowe uruchomienie tych systemów. Moim zdaniem, dobre praktyki w tej dziedzinie to te normy ISO dotyczące bezpieczeństwa w motoryzacji, które sugerują, że warto przeprowadzać dokładną ocenę ryzyka przed rozpoczęciem recyklingu czy utylizacji pojazdów. Te wszystkie działania są szczególnie ważne, bo chodzi tu nie tylko o zdrowie pracowników branży złomowej, ale też o ochronę środowiska. Właściwie przeprowadzona dezaktywacja zmniejsza ryzyko wypadków i pomaga lepiej zarządzać odpadami pirotechnicznymi.

Pytanie 29

Po wymianie drążków kierowniczych należy zawsze zlecić kontrolę

A. zbieżności kół kierowanych
B. kąta pochylenia koła
C. geometrii kół tylnych
D. luźności na kole kierowniczym
Sprawdzanie zbieżności kół kierowanych po wymianie drążków kierowniczych jest kluczowym krokiem w zapewnieniu prawidłowego działania układu kierowniczego pojazdu. Zbieżność odnosi się do ustawienia kół względem siebie i w stosunku do linii środkowej pojazdu. Nieprawidłowa zbieżność może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, trudności w prowadzeniu, a także do zwiększonego zużycia paliwa. Po wymianie komponentów układu kierowniczego, takich jak drążki, zaleca się przeprowadzenie pomiaru zbieżności, aby upewnić się, że koła są prawidłowo ustawione. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej sugerują, aby każdy serwis układu kierowniczego kończył się kontrolą zbieżności, ponieważ zapewnia to nie tylko bezpieczeństwo jazdy, ale i długowieczność opon. Warto również zwrócić uwagę na to, że różne modele pojazdów mogą mieć różne wartości zbieżności, dlatego zawsze należy odnosić się do specyfikacji producenta.

Pytanie 30

Jaką metodę należy wykorzystać do oceny stopnia zużycia amortyzatorów?

A. Boge’a
B. Shore’a
C. Hartridge’a
D. Vickersa
Wybór metod, które mają ocenić zużycie amortyzatorów, może być mylący, bo nie każda się nadaje. Weźmy na przykład metodę Hartridge’a – ona jest głównie używana do testowania różnych układów wtryskowych i silnikowych, a nie do amortyzatorów. Tak więc, użycie tej metody w kontekście amortyzatorów to raczej nieporozumienie i może prowadzić do nieprecyzyjnych wyników. Podobnie sprawa wygląda z metodą Vickersa, która mierzy twardość materiałów – nie bardzo nadaje się to do oceny amortyzatorów. Osoby, które korzystają z tej metody, mogą nie zauważać, że twardość sama w sobie nie pokazuje zużycia, bo nie bierze pod uwagę, jak amortyzatory działają w ruchu. Metoda Shore’a z kolei jest głównie używana do pomiaru twardości elastomerów, więc też nie jest specjalnie stworzona do oceniania stanu technicznego amortyzatorów, chociaż może podać parę informacji o materiałach, z których są zrobione. W końcu, wybór złej metody może prowadzić do kiepskiej diagnostyki, co z kolei stwarza ryzyko dla bezpieczeństwa użytkowników aut. Dlatego ważne jest, żeby każda metoda była dopasowana do konkretnego elementu, a w przypadku amortyzatorów jedynym słusznym wyborem jest metoda Boge'a.

Pytanie 31

Do materiałowego recyklingu można zakwalifikować

A. spalanie zużytych olejów w piecach przemysłowych
B. przetop w hucie metalowych elementów pojazdów
C. poddanie rozkładowi tworzywa sztucznego na prostsze substancje
D. odzysk części do ponownego wykorzystania
Odpowiedź "przetop w hucie metalowych części pojazdów" jest prawdziwa, ponieważ przetop metali w hutach jest kluczowym procesem recyklingu materiałowego, który pozwala na odzyskanie wartościowych surowców, takich jak stal czy aluminium. Proces ten polega na przetwarzaniu zużytych części metalowych w wysokotemperaturowych piecach, gdzie metal jest stopiony i oczyszczony, co umożliwia jego ponowne wykorzystanie w produkcji nowych wyrobów. Dzięki recyklingowi metali oszczędzamy surowce naturalne, zmniejszamy zużycie energii oraz ograniczamy emisje gazów cieplarnianych, co wpisuje się w zasady zrównoważonego rozwoju. W kontekście przetopu metali, standardy branżowe, takie jak normy ISO 14001 dotyczące zarządzania środowiskowego, są często stosowane w hutach, co zapewnia, że procesy są prowadzone w sposób zgodny z najlepszymi praktykami. Przykładami zastosowania są recykling zużytych części samochodowych, takich jak felgi czy karoserie, które po przetopieniu mogą być wykorzystane do produkcji nowych pojazdów.

Pytanie 32

Serwis OO-1/OT-1 zalicza się do kategorii obsługi

A. w fazie docierania
B. okresowej
C. codziennej
D. jednorazowej
Obsługa OO-1/OT-1 jest klasyfikowana jako obsługa okresowa, co oznacza, że jest realizowana w regularnych odstępach czasu w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania i bezpieczeństwa sprzętu. Tego typu obsługa obejmuje przeglądy techniczne, konserwację oraz wymianę części eksploatacyjnych, co jest kluczowe dla utrzymania sprawności urządzeń. Przykładowo, w przypadku urządzeń mechanicznych czy elektrycznych, okresowa obsługa może obejmować kontrolę poziomu oleju, sprawdzenie stanu akumulatora, czy też przegląd systemów chłodzenia. Takie działania są zgodne z wytycznymi producentów oraz standardami branżowymi, które zalecają regularne przeglądy, aby zredukować ryzyko awarii oraz przedłużyć żywotność sprzętu. Zastosowanie tej wiedzy w praktyce pozwala na efektywne zarządzanie zasobami technicznymi, co jest kluczowe w branżach intensywnie eksploatujących maszyny.

Pytanie 33

Sprzętem znajdującym się w wyposażeniu warsztatu samochodowego, który wymaga regularnej kontroli przez Urząd Dozoru Technicznego, jest

A. podnośnik samochodowy
B. prasa warsztatowa
C. szarpak
D. wyważarka do kół
Podnośnik samochodowy to kluczowe urządzenie w warsztacie samochodowym, które umożliwia podnoszenie pojazdów w celu przeprowadzania napraw i konserwacji. Jego użytkowanie wiąże się z koniecznością przestrzegania określonych norm bezpieczeństwa, dlatego podlega on okresowym kontrolom przez Urząd Dozoru Technicznego. Regularne sprawdzenie podnośników jest istotne, ponieważ nieodpowiednio serwisowane urządzenie może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa pracowników i klientów. Przykładem zastosowania podnośnika może być wymiana oleju, gdzie dostęp do silnika wymaga podniesienia pojazdu na odpowiednią wysokość. Zgodnie z normami, wszystkie podnośniki powinny być wyposażone w systemy zabezpieczeń, które zapobiegają niekontrolowanemu opadaniu. Dobre praktyki branżowe zalecają również przeprowadzanie szkoleń dla operatorów podnośników, aby zapewnić ich umiejętności w zakresie bezpiecznego użytkowania tych urządzeń.

Pytanie 34

Wzmożone ciśnienie powietrza w pneumatycznym systemie pojazdu może być wywołane

A. zablokowaniem hamulca bezpieczeństwa
B. usterką siłownika hamulca
C. nieprawidłowo dostosowanym zaworem regulacji ciśnienia
D. zatykiem zaworu odwadniającego
Odpowiedź dotycząca nieprawidłowo wyregulowanego zaworu regulacji ciśnienia jest poprawna, ponieważ zawory te odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia w układzie pneumatycznym pojazdu. Zawór regulacji ciśnienia odpowiada za kontrolowanie ilości powietrza dostarczanego do systemu, co jest istotne dla zapewnienia optymalnej pracy układów hamulcowych i innych urządzeń pneumatycznych. Niewłaściwe ustawienie tego zaworu może prowadzić do nadmiernego ciśnienia, co w konsekwencji może zagrażać integralności całego systemu. Przykładem może być sytuacja, gdy zawór jest ustawiony zbyt wysoko, co skutkuje nadmiernym obciążeniem siłowników hamulcowych, co może prowadzić do ich przedwczesnego zużycia. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, zalecają regularne kontrolowanie i kalibrację zaworów regulacyjnych, aby zapewnić ich prawidłowe działanie i tym samym bezpieczeństwo użytkowników pojazdów. Dlatego tak ważne jest, aby technicy i mechanicy regularnie przeprowadzali inspekcje i utrzymanie tych elementów w odpowiednim stanie, co przyczynia się do ogólnego bezpieczeństwa i sprawności pojazdu.

Pytanie 35

W przypadku, gdy numer VIN jest nieczytelny z powodu korozji, kto ma uprawnienia do jego ponownego nadania?

A. Komenda Wojewódzka Policji
B. Minister Transportu
C. Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego
D. Inspekcja Transportu Drogowego
Wydział Komunikacji w Urzędzie Miejskim odpowiada za rejestrację pojazdów oraz wydawanie nowych numerów VIN, zwłaszcza gdy oryginalny numer jest niewidoczny przez rdzę albo inne uszkodzenia. Cała ta procedura jest dokładnie opisana w polskim prawie, które mówi, kto za co odpowiada w kontekście rejestracji aut. W praktyce, żeby dostać nowy numer VIN, osoba musi złożyć odpowiedni wniosek w Wydziale Komunikacji i pokazać dokumenty, które potwierdzą tożsamość i sytuację prawną pojazdu. Zazwyczaj trzeba też załączyć ekspertyzę techniczną, która potwierdza, że stary numer VIN jest nieczytelny. Jak dla mnie, to bardzo dobre podejście, bo wszystko jest przejrzyste i zgodne z prawem, przez co zmniejsza się ryzyko nadużyć. Dodatkowo, Wydział Komunikacji może współpracować z innymi instytucjami, jak Policja czy Inspekcja Transportu Drogowego, żeby zapewnić, że wszystko jest w porządku.

Pytanie 36

Warsztat samochodowy, który nie ma umowy z dystrybutorem pojazdów, to warsztat

A. specjalistyczny
B. niezależny
C. autoryzowany
D. sieciowy
Warsztat niezależny to taki, który działa niezależnie od autoryzacji producenta pojazdów czy dystrybutora. W praktyce oznacza to, że nie jest zobowiązany do przestrzegania specyficznych standardów ani procedur narzuconych przez producentów, co daje mu większą elastyczność w zakresie oferty usług oraz napraw. Tego typu warsztaty mogą często oferować konkurencyjne ceny oraz szerszą gamę usług, co przyciąga klientów, którzy szukają alternatywy dla autoryzowanych serwisów. Niezależne warsztaty mogą także stosować części zamienne, które nie są oryginalnymi produktami producenta, co często pozwala na obniżenie kosztów naprawy. Warto zwrócić uwagę, że niezależne warsztaty muszą przestrzegać ogólnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa i jakości usług, jednak mają większą swobodę w wprowadzaniu innowacji i dostosowywaniu oferty do potrzeb lokalnych klientów. Znajomość rynku lokalnego i umiejętność dostosowania się do zmieniających się trendów sprawia, że warsztaty niezależne mogą skutecznie konkurować z autoryzowanymi serwisami.

Pytanie 37

Głównym celem komunikacji wewnętrznej w warsztacie samochodowym nie jest

A. tworzenie odpowiednich relacji z klientami
B. wzmacnianie jedności zespołów w zakresie wykonania zadań
C. zapewnienie przepływu informacji w obie strony
D. tworzenie atmosfery zaufania wśród pracowników
Budowanie właściwych relacji z klientami nie jest podstawowym celem komunikacji wewnętrznej w warsztacie samochodowym, ponieważ ta forma komunikacji koncentruje się głównie na interakcji i współpracy pomiędzy pracownikami. Wzmacnianie spójności zespołów w zakresie realizacji zadań, zapewnienie dwukierunkowego przepływu informacji oraz budowanie klimatu zaufania wśród pracowników są kluczowe dla efektywności operacyjnej. Na przykład, regularne spotkania zespołowe mogą pomóc w definiowaniu celów, omówieniu trudności napotykanych w pracy, a także w budowaniu zaufania, co sprzyja lepszej współpracy. Z kolei standardy komunikacji wewnętrznej, takie jak jasność przekazu oraz otwartość na opinie pracowników, są istotne dla stworzenia środowiska pracy, w którym każdy czuje się zaangażowany i zmotywowany. Efektywna komunikacja wewnętrzna wspiera z kolei realizację celów firmy, co przekłada się na sukces całego warsztatu. Warto również pamiętać, że budowanie silnych relacji w zespole ma bezpośredni wpływ na jakość usług świadczonych klientom, jednak to nie jest bezpośredni cel komunikacji wewnętrznej.

Pytanie 38

Analizując przyczynę zbyt wysokiego poziomu temperatury płynu chłodzącego w trakcie jazdy w optymalnych warunkach atmosferycznych, powinno się najpierw wykonać diagnostykę

A. termostatu
B. czujnika temperatury silnika
C. czujnika uruchamiania wentylatora chłodnicy
D. zaworu parowo-powietrznego
Termostat odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu temperaturą płynu chłodzącego w silniku. Jego podstawowym zadaniem jest regulacja przepływu płynu chłodzącego między silnikiem a chłodnicą, co ma na celu utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika. Jeśli termostat jest uszkodzony, może pozostać w pozycji zamkniętej, co prowadzi do nagromadzenia ciepła w silniku i nadmiernego wzrostu temperatury płynu chłodzącego. W takich sytuacjach, nawet przy normalnych temperaturach zewnętrznych, silnik może się przegrzewać. Przykładem praktycznym może być sytuacja, gdy podczas jazdy w warunkach miejskich, gdzie prędkość jest niska, a obciążenie silnika wysokie, uszkodzony termostat nie otworzy się, co skutkuje awarią silnika. Diagnostyka termostatu powinna obejmować sprawdzenie jego otwarcia w odpowiedniej temperaturze oraz wizualną inspekcję na obecność osadów lub uszkodzeń, co powinno być zgodne z procedurami zalecanymi przez producentów pojazdów. Dobre praktyki obejmują regularne serwisowanie układu chłodzenia, co pozwala na wczesne zauważenie problemów z termostatem.

Pytanie 39

Jakim urządzeniem można ocenić poziom naładowania akumulatora samochodowego za pomocą pomiaru gęstości elektrolitu?

A. testera
B. manometru
C. areometru
D. aerografu
Areometr jest przyrządem służącym do pomiaru gęstości cieczy, co jest kluczowe w ocenie stanu naładowania akumulatora samochodowego. Gęstość elektrolitu, który w akumulatorze kwasowym składa się głównie z wody i kwasu siarkowego, zmienia się w zależności od stanu naładowania. Wartości gęstości elektrolitu są zazwyczaj podawane w skali Brix. Przy pomocy areometru można dokładnie określić, czy akumulator jest w pełni naładowany, częściowo naładowany czy rozładowany. Przykładowo, gęstość elektrolitu w pełni naładowanym akumulatorze wynosi około 1,27 g/cm³, podczas gdy w przypadku rozładowania może spaść nawet do 1,10 g/cm³. Zastosowanie areometru jest zgodne z najlepszymi praktykami w diagnostyce akumulatorów, co potwierdzają instrukcje producentów oraz standardy branżowe, które zalecają regularne pomiary stanu naładowania, aby uniknąć uszkodzenia akumulatora i zapewnić optymalną wydajność pojazdu.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.

Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. Szczegóły