Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 12 maja 2025 20:14
  • Data zakończenia: 12 maja 2025 20:42

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Aby ustalić przyczynę braku maksymalnych wydajności silnika przy całkowicie otwartej przepustnicy, gdy nie stwierdza się innych symptomów, należy w pierwszej kolejności przeprowadzić pomiar

A. napięcia ładowania
B. ciśnienia paliwa
C. ciśnienia smarowania
D. ciśnienia sprężania
Napięcie ładowania, ciśnienie smarowania oraz ciśnienie sprężania to elementy, które choć są istotne w ogólnej diagnostyce silnika, nie powinny być pierwszymi parametrami do zbadania w przypadku braku maksymalnych osiągów silnika. Napięcie ładowania skupia się na wydajności alternatora i stanie akumulatora, co nie ma bezpośredniego wpływu na ciśnienie paliwa, a tym samym na wydajność silnika przy pełnym otwarciu przepustnicy. Zbyt niskie napięcie może powodować problemy z zasilaniem elektroniki, ale nie jest główną przyczyną braku mocy. Ciśnienie smarowania dotyczy smarowania ruchomych części silnika, co jest ważne dla jego długowieczności, lecz nie wpływa bezpośrednio na jego osiągi przy pełnym obciążeniu. Ciśnienie sprężania jest krytyczne dla właściwego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, ale nie jest to kluczowy parametr w diagnostyce osiągów w sytuacji, gdy inne objawy nie są obecne. W takich przypadkach, koncentrowanie się na ciśnieniu paliwa, które dostarcza odpowiednią ilość paliwa do komory spalania, jest znacznie bardziej trafne. Zrozumienie, że każdy z tych parametrów pełni określoną rolę, ale nie wszystkie są równie istotne w danym kontekście, jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i naprawy silników spalinowych.

Pytanie 3

Lampa służąca do sprawdzania kąta wyprzedzenia zapłonu wykorzystuje

A. zjawisko dyfrakcji
B. zjawisko interferencji
C. efekt stroboskopowy
D. efekt absorpcji światła
Efekt stroboskopowy to naprawdę ważne zjawisko, które wykorzystuje się w lampach do ustawiania kąta wyprzedzania zapłonu. Działa to tak, że lampa emituje błyski światła w regularnych odstępach, co ułatwia obserwację ruchu różnych obiektów. W silnikach spalinowych lampa stroboskopowa pomaga precyzyjnie ustalić, kiedy zapłon powinien się odbyć. To jest kluczowe, żeby silnik działał dobrze i był wydajny. Dzięki temu mechanicy mogą dokładnie ustawić kąt wyprzedzenia zapłonu, co ma wpływ na moc, oszczędność paliwa i emisję spalin. Ważne jest, żeby korzystać z tych lamp zgodnie z instrukcjami producenta, bo to zapewnia bezpieczeństwo i skuteczność regulacji. Warto też przeszkolić personel, żeby umiał używać tego narzędzia, bo to na pewno poprawi jakość usług w warsztatach samochodowych.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Jak przeprowadza się pomiar ciśnienia oleju?

A. na rozgrzanym silniku
B. zawsze po wymianie oleju w silniku
C. na zimnym silniku
D. zawsze przed wymianą oleju w silniku
Pomiar ciśnienia oleju powinien być wykonywany na rozgrzanym silniku, ponieważ tylko w takich warunkach można uzyskać wiarygodne i miarodajne odczyty. Gdy silnik osiągnie optymalną temperaturę roboczą, olej staje się bardziej płynny, co umożliwia lepsze krążenie w układzie smarowania. Wysokie ciśnienie oleju na rozgrzanym silniku świadczy o prawidłowym funkcjonowaniu pompy olejowej oraz o tym, że olej dotarł do wszystkich kluczowych elementów silnika, takich jak panewki, wał korbowy czy głowica cylindra. Pomiar ciśnienia oleju w takich warunkach pozwala na ocenę stanu technicznego silnika oraz na wczesne wykrycie potencjalnych problemów, takich jak zbyt niskie ciśnienie, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń komponentów silnika. Przykładowo, w silnikach spalinowych, ciśnienie oleju powinno mieścić się w określonym zakresie, zazwyczaj od 1,5 do 4 barów, w zależności od konstrukcji i producenta, co powinno być zawsze konsultowane z dokumentacją techniczną producenta.

Pytanie 9

Aluminiową chłodnicę z nieszczelnością należy

A. wymienić na nową
B. naprawić wykorzystując lutowanie twarde
C. naprawić przy pomocy klejenia
D. naprawić przy użyciu spawania
Wymiana nieszczelnej aluminiowej chłodnicy na nową jest najbardziej zalecaną opcją ze względu na kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim, chłodnice aluminiowe są często stosowane w różnych aplikacjach, w tym w motoryzacji i chłodnictwie przemysłowym, ze względu na ich doskonałe właściwości przewodzenia ciepła oraz lekkość. W przypadku nieszczelności, mogą występować mikropęknięcia lub uszkodzenia, które mogą wpłynąć na ich efektywność i bezpieczeństwo eksploatacji. Naprawa poprzez lutowanie lub spawanie może wydawać się kusząca, jednak w praktyce często prowadzi to do kompromisów w wytrzymałości materiału oraz ryzyka ponownego uszkodzenia. Dodatkowo, standardy jakości w wielu branżach, takie jak ISO 9001, zachęcają do wymiany uszkodzonych elementów, co zapewnia długoterminową niezawodność i bezpieczeństwo. Dlatego inwestycja w nową chłodnicę jest z perspektywy technicznej i ekonomicznej bardziej uzasadniona, a także zapewnia zgodność z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi.

Pytanie 10

Zjawisko to występuje najczęściej przy niskich prędkościach oraz dużych naciskach - w sytuacjach niewystarczającego smarowania lub jego braku. W takich warunkach, występy oraz nierówności powierzchni są ze sobą złączane, a potem poddawane ścinaniu. Jakiego rodzaju zużycia dotyczy ten opis?

A. Adhezyjnego
B. Mechanicznego
C. Elektrochemicznego
D. Chemicznego
Zjawiska zużycia chemicznego i elektrochemicznego są związane z reakcjami chemicznymi, które zachodzą pomiędzy materiałami. W przypadku zużycia chemicznego, proces ten polega na reakcji materiału narzędzia z substancjami chemicznymi, takimi jak kwasy czy zasady, prowadząc do degradacji ich struktury. Natomiast zużycie elektrochemiczne zachodzi w obecności elektrolitów, gdzie różnice potencjałów mogą powodować korozję materiału. Przykłady, takie jak korozja w środowisku morskim, ilustrują ten problem, jednak nie mają one związku z opisanym zjawiskiem, które dotyczy interakcji mechanicznych na poziomie mikroskalowym. Wybierając odpowiedź na pytanie, niektórzy mogą pomylić adhezyjne zużycie z chemicznym lub elektrochemicznym, co jest powszechnym błędem. Prowadzi to do nieporozumień, ponieważ zjawisko adhezyjne opiera się na mechanicznych interakcjach między powierzchniami, podczas gdy pozostałe typy zużycia są związane z reakcjami chemicznymi, które nie zachodzą w tych specyficznych warunkach. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że przy małych prędkościach i dużych naciskach, to właśnie siły adhezyjne mają decydujące znaczenie dla zużycia, a nie reakcje chemiczne czy elektrochemiczne.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Zanim rozpoczniesz diagnostykę układu hamulcowego na stanowisku rolkowym, na początku należy zweryfikować

A. stan płynu hamulcowego.
B. obciążenie pojazdu.
C. szczelność układu.
D. ciśnienie w ogumieniu.
Ciśnienie w ogumieniu jest kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywność układu hamulcowego. Przed przystąpieniem do diagnostyki układu hamulcowego na stanowisku rolkowym, ważne jest, aby upewnić się, że opony pojazdu są odpowiednio napompowane. Niskie ciśnienie w oponach może prowadzić do zwiększonego oporu toczenia, co z kolei wpłynie na obciążenie układu hamulcowego oraz jego skuteczność. Odpowiednie ciśnienie w oponach poprawia stabilność pojazdu, a także zapewnia równomierne rozłożenie sił hamowania na wszystkie koła. W praktyce, diagnostycy powinni korzystać z manometru do sprawdzenia ciśnienia w oponach przed przystąpieniem do jakichkolwiek testów hamulców. To nie tylko poprawia bezpieczeństwo, ale również zwiększa dokładność wyników testów. Ponadto, zgodność z normami producentów pojazdów oraz zaleceniami dotyczącymi ciśnienia w oponach stanowi standard w branży motoryzacyjnej, co powinno być integralną częścią procesu diagnostycznego.

Pytanie 14

Diagnostyka organoleptyczna opiera się na

A. wykorzystaniu określonych narzędzi
B. przeprowadzeniu samodzielnej diagnozy
C. połączeniu z diagnoskopem
D. użyciu zmysłów
Organoleptyczna metoda diagnostyki polega na wykorzystaniu zmysłów, takich jak wzrok, węch, smak, dotyk oraz słuch, do oceny jakości i stanu różnych materiałów czy produktów. Przykładem zastosowania tej metody jest ocena świeżości żywności, gdzie eksperci potrafią ocenić zapach, teksturę oraz wygląd, co pozwala na szybkie wykrycie ewentualnych problemów, takich jak zepsucie czy nieprawidłowe przechowywanie. W przemyśle spożywczym oraz farmaceutycznym, organoleptyczne metody diagnostyczne są zgodne z normami ISO, które wymagają przeprowadzania takich ocen w celu zapewnienia jakości produktów. Praktyczne zastosowanie tej metody jest kluczowe w kontekście kontroli jakości, gdzie zmysły mogą uzupełniać analizy chemiczne i mikrobiologiczne, co prowadzi do całościowej oceny produktu. Korzystając z organoleptycznych metod, specjaliści są w stanie szybko i efektywnie identyfikować problemy, co pozwala na wcześniejsze wdrożenie działań naprawczych oraz zwiększenie bezpieczeństwa konsumentów.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Powierzchnię uszczelniającą głowicy, która uległa deformacji, naprawia się w wyniku

A. napawania
B. galwanizacji
C. klejenia
D. planowania
Napawanie, będące procesem łączenia metali poprzez dodawanie materiału w postaci spoiwa, nie jest odpowiednią metodą do naprawy powierzchni uszczelniającej głowicy, ponieważ wymaga znacznego podgrzewania, co może prowadzić do dalszych deformacji. W kontekście naprawy silników, napawanie używane jest głównie do odtwarzania zużytych elementów, takich jak wały korbowe czy zębatki, a nie do usuwania odkształceń w krytycznych powierzchniach uszczelniających. Klejenie również nie jest właściwym rozwiązaniem w tym przypadku, ponieważ uszczelki muszą tworzyć idealnie gładką i sztywną powierzchnię, a klej nie zapewnia wystarczającej trwałości i odporności na wysokie temperatury oraz ciśnienia panujące w silniku. Z kolei galwanizacja, proces polegający na pokrywaniu powierzchni metalowych warstwą innego metalu, stosowana jest głównie w celu ochrony przed korozją, a nie do korygowania deformacji. Tego typu błędne decyzje mogą prowadzić do poważnych problemów w działaniu silnika, takich jak przecieki czy zacieranie się elementów, co w konsekwencji pociąga za sobą kosztowne naprawy. Zrozumienie, jak i kiedy stosować odpowiednie metody naprawcze, jest kluczowe dla zachowania integralności i wydajności silnika.

Pytanie 17

W samochodzie zauważono nierówną pracę silnika przy wyższych obrotach. Na początku należy zweryfikować

A. opory w układzie napędowym
B. drożność filtra paliwa
C. szczelność układu chłodzenia
D. ciśnienie w układzie smarowania
Zarządzanie problemami związanymi z pracą silnika wymaga systematycznego podejścia do diagnostyki. Odpowiedzi, które koncentrują się na oporach w układzie napędowym, ciśnieniu w układzie smarowania oraz szczelności układu chłodzenia, mogą nie być właściwym kierunkiem rozwiązywania problemu z nierówną pracą silnika przy wyższych prędkościach obrotowych. Oprócz tego, układ napędowy, choć ma znaczenie dla całej dynamiki pojazdu, nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za dostarczanie paliwa i jego efektywne spalanie, co jest kluczowe dla stabilności pracy silnika. Oporami w układzie napędowym mogą być wpływy związane z zużyciem mechanizmów przeniesienia napędu, które nie manifestują się w formie nierówności pracy silnika, lecz raczej w odczuciu szarpania czy problemach z przyspieszeniem. Ponadto, ciśnienie w układzie smarowania wpływa głównie na odpowiednie smarowanie elementów silnika, co jest istotne, ale niewystarczające dla analizy problemów z dostarczaniem paliwa. Z kolei szczelność układu chłodzenia jest kluczowa dla uniknięcia przegrzewania silnika, lecz sama w sobie nie ma wpływu na jego pracę, gdyż nie dotyczy bezpośrednio układu paliwowego. Oparte na niepoprawnych przesłankach diagnozowanie problemów silnikowych może prowadzić do błędnych decyzji serwisowych i niepotrzebnych kosztów. Aby skutecznie zarządzać problemami silnika, istotne jest zrozumienie, że priorytetowe jest zbadanie układu paliwowego, co w praktyce może znacznie ułatwić proces naprawy.

Pytanie 18

Który z komponentów mechanizmu tłokowo-korbowego silnika samochodowego odpowiada za przekazywanie sił z tłoka na korbowód?

A. Pierścień tłokowy
B. Główka korbowodu
C. Stopa korbowodu
D. Sworzeń tłokowy
Pierścień tłokowy, będący elementem uszczelniającym między tłokiem a cylindrem, nie ma bezpośredniego wpływu na przenoszenie sił z tłoka na korbowód. Jego głównym zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się mieszanki paliwowo-powietrznej do układu olejowego oraz uszczelnienie komory spalania, co jest istotne dla efektywności silnika, ale nie dla przenoszenia sił. Stopa korbowodu, z drugiej strony, to część, która łączy korbowód z wałem korbowym, a nie z tłokiem. Jej funkcja polega na przenoszeniu momentu obrotowego na wał korbowy, a nie na bezpośrednim przenoszeniu sił z tłoka. Główka korbowodu jest z kolei miejscem, w którym korbowód łączy się ze sworzniem tłokowym, ale sama w sobie nie przenosi sił bezpośrednio. Typowym błędem jest mylenie ról poszczególnych elementów mechanizmu tłokowo-korbowego oraz nieuwzględnianie ich funkcji w kontekście całego układu. Wiedza na temat funkcji i interakcji poszczególnych części jest kluczowa dla zrozumienia działania silników spalinowych oraz dla ich efektywnej konserwacji i naprawy.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Podczas przeglądu technicznego samochodu stwierdzono potrzebę wymiany oleju silnikowego oraz klocków hamulcowych w kwocie 120,00 zł za komplet. Koszt 4 l oleju z filtrem olejowym wyniósł 160,00 zł, a wartość robocizny to 320,00 zł. Całkowity koszt usługi po uwzględnieniu 10% rabatu wyniósł

A. 540,00 zł
B. 600,00 zł
C. 480,00 zł
D. 560,00 zł
Aby obliczyć łączny koszt usługi po uwzględnieniu zniżki, należy zsumować wszystkie koszty związane z wymianą oleju oraz klocków hamulcowych. Koszt wymiany klocków hamulcowych wynosi 120,00 zł, a koszt oleju silnikowego i filtra to 160,00 zł. Koszt robocizny wynosi 320,00 zł. Łączny koszt usługi przed zniżką wynosi 120,00 zł + 160,00 zł + 320,00 zł = 600,00 zł. Następnie należy obliczyć 10% zniżkę, co daje 60,00 zł. Po odjęciu zniżki od pierwotnego kosztu, otrzymujemy 600,00 zł - 60,00 zł = 540,00 zł. Przykład ten ilustruje ważność znajomości procedur przeglądów okresowych oraz umiejętności kalkulacji kosztów, co jest kluczowe w profesjonalnym zarządzaniu pojazdami. W praktyce, wiele warsztatów stosuje podobne podejście do kalkulacji kosztów usług, aby zapewnić transparentność i zrozumiałość dla klienta, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 21

Aby zdemontować łożyska z piast kół samochodu, jakie narzędzie powinno być wykorzystane?

A. szczypiec uniwersalnych
B. zbieraka
C. rozpieraka
D. prasy hydraulicznej
Demontaż łożysk z piast kół pojazdów przy użyciu szczypiec uniwersalnych, zbijaka czy rozpieraka jest niewłaściwą metodą, która może prowadzić do licznych problemów technicznych. Szczypce uniwersalne, choć przydatne w wielu zadaniach, nie zapewniają odpowiedniej siły i precyzji niezbędnej do skutecznego usunięcia łożyska. Używanie ich do tego celu wiąże się z ryzykiem uszkodzenia zarówno łożyska, jak i samej piasty, co może prowadzić do konieczności wymiany tych elementów. Z kolei zbijak, który jest narzędziem przeznaczonym do uderzeń, nie jest w stanie równomiernie aplikować siły na łożysko, co zwiększa ryzyko pęknięcia lub deformacji komponentów. Rozpierak, pomimo swojego zastosowania w niektórych sytuacjach, również nie jest odpowiednim narzędziem do demontażu łożysk, ponieważ jego działanie może prowadzić do niekontrolowanego rozdzielania elementów, co również niesie ze sobą ryzyko uszkodzeń. W praktyce, należy unikać takich nieodpowiednich metod, które mogą prowadzić do błędów myślowych związanych z przeświadczeniem, że nie każde narzędzie można zastosować do każdego zadania. Zastosowanie niewłaściwych narzędzi nie tylko wydłuża czas pracy, ale również zwiększa koszty naprawy i może wpływać na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.

Pytanie 22

Dostosowanie współpracujących ze sobą w parze elementów samochodowych do wymiarów naprawczych polega na

A. wymianie jednego elementu na nowy o wymiarze naprawczym i obróbce drugiego na odpowiedni wymiar i kształt
B. obróbce jednego elementu na wymiar nominalny, a drugiego na wymiar naprawczy
C. obróbce obu elementów na nowe wymiary i przywróceniu każdemu z nich odpowiedniego pasowania
D. wymianie obu elementów na nowe o większych rozmiarach i kształtach
Wybór wymiany obu części na nowe o zwiększonych rozmiarach i kształtach jest nieefektywnym podejściem, które nie uwzględnia zasady właściwego doboru komponentów w systemie mechanicznym. Zwiększenie rozmiarów części może doprowadzić do niezgodności z innymi elementami układu, co w efekcie może prowadzić do poważnych awarii i problemów z funkcjonowaniem pojazdu. Zastosowanie nowych części o zmienionych wymiarach i kształtach może skutkować problemami z montażem, ponieważ istniejące tolerancje oraz pasowania nie będą już odpowiednie. W przypadku obróbki jednej części na wymiar nominalny, a drugiej na wymiar naprawczy, również pojawia się ryzyko, że nie zostanie osiągnięte właściwe dopasowanie, co jest kluczowe w mechanice. Dobór wymiarów nominalnych i naprawczych musi być przeprowadzony zgodnie z dokładnymi specyfikacjami i zaleceniami producenta, aby zapobiec problemom z wydajnością oraz żywotnością podzespołów. Ponadto, wymiana jednej części na nową o wymiarze naprawczym i obróbka drugiej na odpowiedni wymiar i kształt są bardziej efektywne ekonomicznie oraz technologicznie, co pozwala na optymalne wykorzystanie istniejących zasobów i minimalizację kosztów. W rzeczywistości, stosowanie właściwych metod naprawy zgodnych z zasadami inżynierii ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności pojazdów.

Pytanie 23

Hamulec parkingowy musi zapewnić zatrzymanie pojazdu (w pełni załadowanego) na nachyleniu lub zboczu wynoszącym co najmniej

A. 12%
B. 20%
C. 16%
D. 24%
Hamulec postojowy, znany również jako hamulec ręczny, odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa pojazdu, szczególnie na wzniesieniach i spadkach. Poprawna odpowiedź, 16%, wynika z obowiązujących norm, które określają minimalne wymagania dotyczące hamulców postojowych. W standardach branżowych, takich jak norma UNECE R13, wskazuje się, że hamulec postojowy powinien być w stanie utrzymać pojazd na pochyleniu 16% z pełnym obciążeniem, co oznacza, że ​​jest on przystosowany do różnych warunków drogowych. Przykładowo, jeżeli samochód zatrzymuje się na wzniesieniu, hamulec postojowy powinien skutecznie unieruchomić go, aby uniknąć niebezpieczeństwa stoczenia się. W praktyce, takie wymagania są istotne dla użytkowników, którzy często parkują w terenach górzystych lub na stromych ulicach. Oprócz tego, regularne sprawdzanie skuteczności hamulca postojowego powinno stać się rutyną dla kierowców, co jest zgodne z dobrymi praktykami utrzymania pojazdu. Pamiętajmy, że odpowiednie zastosowanie hamulca postojowego nie tylko wpływa na komfort parkowania, ale również znacząco podnosi bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 24

Ile dm3 powietrza potrzeba do całkowitego spalenia 1 kg benzyny?

A. 14,7 kg powietrza
B. 14,7 mm powietrza
C. 14,7 dm3 powietrza
D. 14,7 m3 powietrza
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć, że koncepcje te opierają się na niewłaściwym zrozumieniu kimy reakcji spalania i ilości niezbędnych do jej przeprowadzenia. W przypadku pierwszej odpowiedzi, 14,7 dm3 powietrza, należy zrozumieć, że jednostka objętości nie wyraża rzeczywistej masy powietrza, które jest potrzebne do spalenia 1 kg benzyny. Przy standardowych warunkach temperatury i ciśnienia, 1 dm3 powietrza waży znacznie mniej niż 1 kg, co czyni tę odpowiedź nieadekwatną. Odnośnie do 14,7 m3 powietrza, wielkość ta również jest błędna, ponieważ przeliczenie objętości na masę powietrza jest kluczowe w tym kontekście. Na przykład, 14,7 m3 powietrza ważyłoby około 18,5 kg, co znacząco przekracza wymaganą ilość. Co więcej, odpowiedź 14,7 mm powietrza jest niepoprawna, gdyż nie odnosi się do jednostki masy ani objętości, przez co nie ma zastosowania w kontekście spalania. Ogólnie rzecz biorąc, istotne jest zrozumienie, że proces spalania oparty jest na konkretnych reakcjach chemicznych, które wymagają precyzyjnych stosunków masowych. W praktyce, błędne podejście do tego zagadnienia może prowadzić do nieefektywnego spalania, co z kolei wpływa na wydajność paliw oraz emisję zanieczyszczeń, co jest kluczowe dla zgodności z normami ochrony środowiska.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Diagnostyka systemu hamulcowego na stanowisku rolkowym nie umożliwia

A. wykrycia owalizacji bębnów hamulcowych
B. wykrycia deformacji oraz bicia tarcz hamulcowych
C. oceny stopnia zużycia elementów ciernych
D. ustalenia różnic sił hamowania na wszystkich kołach pojazdu
Diagnostyka układu hamulcowego na stanowisku rolkowym rzeczywiście ma swoje ograniczenia, jednak wiele osób może błędnie wywnioskować, że pozwala ona na zidentyfikowanie deformacji i bicia tarcz hamulcowych, owalizacji bębnów hamulcowych oraz różnic sił hamowania na wszystkich kołach pojazdu. W rzeczywistości, przy użyciu stanowiska rolkowego można z powodzeniem wykrywać deformacje i bicie tarcz hamulcowych. Te defekty są często spowodowane zużyciem, korozją lub nieprawidłowym montażem, co prowadzi do wibracji i obniżenia skuteczności hamowania. Stanowiska rolkowe umożliwiają oceny siły hamowania, co pozwala na wykrycie różnic między poszczególnymi kołami, co jest istotnym wskaźnikiem stanu układu hamulcowego. W przypadku owalizacji bębnów hamulcowych, testy na rolkach również mogą dostarczyć informacji o ich stanie, ponieważ owalność wpływa na równomierne rozłożenie siły hamowania. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że stanowisko rolkowe jedynie mierzy siłę hamowania, podczas gdy w rzeczywistości dostarcza ono cennych danych na temat całego układu hamulcowego. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że chociaż stanowisko rolkowe jest narzędziem diagnostycznym, nie jest w stanie ocenić rzeczywistego zużycia materiałów ciernych, co powinno być realizowane w trakcie regularnych inspekcji.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Przed zamontowaniem nowych tarcz hamulcowych w pojeździe należy

A. tarcze odtłuścić.
B. przeszlifować tarcze papierem ściernym.
C. zmierzyć grubość tarcz.
D. sprawdzić bicie tarcz.
Pomiar bicia tarcz hamulcowych, pomiar grubości tarcz oraz przeszlifowanie ich papierem ściernym to działania, które, choć mogą być istotne w kontekście ogólnego serwisowania układu hamulcowego, nie są kluczowe przed samym montażem nowych tarcz. Pomiar bicia tarcz jest ważny w sytuacjach, gdy tarcze są używane i wymagają oceny ich stanu, zwłaszcza w przypadku, gdy pojazd wykazuje drgania podczas hamowania. Tego rodzaju pomiar wymaga specjalistycznego sprzętu i wiedzy, aby określić, czy tarcze są wypaczone. Z kolei zmierzenie grubości tarcz jest istotne, gdy oceniamy zużycie istniejących tarcz, ale nie ma zastosowania, gdy instalujemy nowe. W przypadku nowych tarcz, grubość jest co do zasady zgodna z normami producentów. Przeszlifowanie tarcz papierem ściernym może wprowadzać niepożądane zarysy i zmieniać parametry pracy tarczy, co prowadzi do nierównomiernego zużycia i spadku efektywności hamowania. Zamiast tego, kluczowe jest, aby nowe tarcze były czyste, co sprawia, że odtłuszczenie przed montażem jest najważniejszym krokiem. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa układu hamulcowego.

Pytanie 30

Jaką czynność należy wykonać w pierwszej kolejności, udzielając pomocy osobie rażonej prądem elektrycznym?

A. sprawdzenie tętna oraz oddechu osoby poszkodowanej.
B. bezpieczne oddzielenie poszkodowanego od źródła prądu.
C. zawiadomienie przełożonego o wystąpieniu wypadku.
D. informowanie dostawcy energii elektrycznej o potrzebie odłączenia napięcia.
Pierwszą czynnością przy udzielaniu pomocy osobie, która została porażona prądem elektrycznym, jest bezpieczne uwolnienie jej od źródła porażenia. W praktyce oznacza to, że pomocnik powinien najpierw zadbać o własne bezpieczeństwo oraz ocenić sytuację. Wyłączenie prądu jest kluczowe, ale nie zawsze jest to możliwe w danym momencie. Dlatego w pierwszej kolejności należy zastosować środki, które minimalizują ryzyko dalszych obrażeń, takie jak użycie izolujących narzędzi (np. kij z materiału nieprzewodzącego) do odsunięcia poszkodowanego od źródła prądu. Ważne jest, aby nie dotykać personelu bezpośrednio, gdyż można również zostać porażonym. Gdy osoba jest już bezpieczna, można przejść do oceny jej stanu zdrowia, takiej jak sprawdzenie tętna i oddychania. W sytuacjach kryzysowych, jak porażenie prądem, dobre praktyki i standardy bezpieczeństwa, np. zgodne z wytycznymi Krajowego Centrum Ratownictwa Medycznego, sugerują, że priorytetem jest zawsze bezpieczeństwo ratownika oraz osoby poszkodowanej.

Pytanie 31

Jakie zużycie określa wskaźnik TWI?

A. oleju silnikowego
B. paliwa
C. opony
D. płynu hamulcowego
Wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) jest kluczowym elementem bezpieczeństwa w oponach, który informuje kierowcę o stopniu zużycia bieżnika. Właściwe funkcjonowanie wskaźnika TWI jest niezbędne dla zachowania optymalnej przyczepności i stabilności pojazdu. W miarę eksploatacji opon, głębokość bieżnika zmniejsza się, co wpływa na zdolność do skutecznego odprowadzania wody i minimalizowania ryzyka aquaplaningu. Wskaźniki TWI są zazwyczaj umieszczone w rowkach bieżnika opon i stają się widoczne, gdy głębokość bieżnika spadnie do minimalnego poziomu, zazwyczaj 1,6 mm, co jest zgodne z przepisami prawa w wielu krajach. Regularne monitorowanie wskaźników TWI pozwala na wczesne wykrywanie konieczności wymiany opon, co nie tylko poprawia bezpieczeństwo, ale także wpływa na efektywność paliwową pojazdu. Dobre praktyki wskazują na konieczność wymiany opon w momencie, gdy TWI wskazuje na ich zużycie, co zapobiega dalszym uszkodzeniom i zapewnia lepsze osiągi pojazdu.

Pytanie 32

Aby ocenić skuteczność działania systemu bezpieczeństwa aktywnego w pojeździe, należy zweryfikować

A. szczelność systemu paliwowego
B. oświetlenie zewnętrzne pojazdu
C. mechanizmy napinaczy pasów bezpieczeństwa
D. stan oleju w silniku
Weryfikacja działania układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu powinna koncentrować się na elementach, które bezpośrednio wpływają na zdolność do bezpiecznego prowadzenia. Poziom oleju w silniku, choć istotny dla ogólnej kondycji silnika, nie jest bezpośrednio związany z systemem bezpieczeństwa czynnego. Odpowiedzialność za prawidłowe smarowanie silnika ma na celu przede wszystkim zapobieganie uszkodzeniom, a nie aktywne zabezpieczenie w sytuacji zagrożenia. Napinacze pasów bezpieczeństwa, mimo iż są elementem, który wpływa na bezpieczeństwo pasażerów, nie stanowią same w sobie aktywnego elementu bezpieczeństwa, który byłby weryfikowany w kontekście ogólnej funkcjonalności pojazdu. Kontrola szczelności układu paliwowego, chociaż istotna dla uniknięcia ryzyka pożaru, również nie należy do czynnych systemów bezpieczeństwa, które obowiązkowo muszą być weryfikowane przed jazdą. Oświetlenie zewnętrzne jest tym elementem, który z jasno określonym celem ma na celu zapewnienie widoczności. Prawidłowe działania w tym zakresie są niezbędne dla bezpieczeństwa na drogach, a zaniedbanie może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Kierowcy często błędnie oceniają wagę poszczególnych elementów, wybierając te, które nie są kluczowe dla aktywnego bezpieczeństwa, co może prowadzić do poważnych konsekwencji w ruchu drogowym.

Pytanie 33

Jak przeprowadza się ocenę układu hamulcowego po jego naprawie?

A. na szarpaku
B. na hamowni podwoziowej
C. metodą Boge
D. na rolkach pomiarowych
Odpowiedzi takie jak 'na hamowni podwoziowej', 'metodą Boge' oraz 'na szarpaku' nie są odpowiednie dla oceny układu hamulcowego po naprawie, z kilku istotnych powodów. Hamownia podwoziowa jest narzędziem, które służy do pomiaru mocy silnika oraz przeprowadzania testów wydajnościowych, a nie do bezpośredniej oceny skuteczności hamowania. Choć może dostarczyć informacji o ogólnej dynamice pojazdu, nie jest w stanie precyzyjnie wskazać na problemy z hamulcami, które mogą występować jedynie w warunkach rzeczywistych. Z kolei metoda Boge to technika diagnostyczna używana głównie do oceny zawieszeń i nie ma bezpośredniego zastosowania w kontekście hamulców. W przypadku szarpaka, jest to urządzenie, które służy do testowania podzespołów zawieszenia, a nie układu hamulcowego. Używanie tego typu narzędzi do oceny hamulców prowadzi do błędnych wniosków, ponieważ nie pozwala na dokładne pomiary siły hamowania oraz równomierności działania układu. Kiedy mechanicy polegają na niewłaściwych metodach oceny, mogą przeoczyć istotne problemy z bezpieczeństwem, co jest niezgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Dlatego kluczowe jest stosowanie odpowiednich narzędzi, takich jak rolki pomiarowe, które pozwalają na rzetelną ocenę stanu układu hamulcowego.

Pytanie 34

Niska moc hamowania pojazdu może wynikać z

A. braku wspomagania układu kierowniczego
B. zbyt dużych luzów w zawieszeniu
C. wycieku z cylinderka hamulcowego
D. zużycia łożysk kół
Odpowiedź dotycząca wycieku z cylinderka hamulcowego jako przyczyny niedostatecznej siły hamowania pojazdu jest poprawna. Cylinder hamulcowy jest kluczowym elementem układu hamulcowego, a jego uszkodzenia mogą prowadzić do znacznych strat ciśnienia płynu hamulcowego. W przypadku wycieku, ciśnienie generowane podczas naciśnięcia pedału hamulca nie jest wystarczające do skutecznego hamowania. Praktycznie oznacza to, że siła przenoszona na klocki hamulcowe jest zbyt niska, co może prowadzić do wydłużenia drogi hamowania lub całkowitej utraty możliwości hamowania. W celu zapewnienia sprawności układu hamulcowego, regularne inspekcje oraz wymiany płynów hamulcowych są niezbędne i powinny być realizowane zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu oraz standardami branżowymi, takimi jak normy SAE. Przykładem dobrej praktyki jest okresowe sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego oraz wizualna inspekcja cylinderków hamulcowych w celu wykrycia ewentualnych nieszczelności.

Pytanie 35

Co może być przyczyną nadmiernego zużycia zewnętrznych krawędzi bieżnika jednej z opon?

A. Zbyt wysokie ciśnienie w oponie
B. Nieprawidłowa zbieżność kół
C. Nieodpowiedni kąt nachylenia koła
D. Zbyt niskie ciśnienie w oponie
Niewłaściwa zbieżność, niewłaściwy kąt pochylenia koła oraz zbyt wysokie ciśnienie w oponie to kwestie, które mogą wpłynąć na zużycie opon, ale nie są one bezpośrednimi przyczynami nadmiernego zużycia bieżnika na zewnętrznych krawędziach. Zbieżność, czyli ustawienie kół w odpowiedniej linii względem osi pojazdu, ma kluczowe znaczenie dla równomiernego zużycia opon. Błędna zbieżność może prowadzić do asymetrycznego zużycia, jednak niekoniecznie ogranicza się jedynie do zewnętrznych krawędzi. Również kąt pochylenia koła, który powinien być dostosowany do specyfikacji producenta, wpływa na kontakt opony z nawierzchnią. Niewłaściwy kąt może spowodować nierównomierne zużycie, ale niekoniecznie odbędzie się to w formie nadmiernego zużycia wyłącznie na zewnętrznych stronach. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie w oponie prowadzi do szybszego zużycia środkowej części bieżnika, co jest odwrotnością sytuacji przy zbyt niskim ciśnieniu. Typowe błędy myślowe w analizie zużycia opon obejmują uproszczenia i pomijanie złożoności wpływu różnych parametrów na stan ogumienia. Utrzymanie odpowiednich ciśnień oraz regularne sprawdzanie geometrii kół są kluczowe dla zapewnienia długowieczności opon oraz bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 36

Wskaźnikiem zdolności akumulatora do magazynowania energii jest

A. szybkość obrotów alternatora
B. pojemność
C. maksymalny czas wyładowania
D. najwyższe napięcie
Pojemność akumulatora to kluczowa miara zdolności do gromadzenia energii, która jest wyrażana w amperogodzinach (Ah). Im większa pojemność, tym więcej energii akumulator jest w stanie zmagazynować i dostarczyć podczas rozładowania. Przykładowo, akumulator o pojemności 100 Ah jest w stanie dostarczać prąd o natężeniu 5 amperów przez 20 godzin, co pokazuje, jak istotna jest ta wartość w praktyce. Pojemność jest również ważna przy doborze akumulatorów do różnych zastosowań, takich jak pojazdy elektryczne, systemy fotowoltaiczne czy zasilanie awaryjne. Dobrze skonstruowany akumulator, zgodny z normami IEC 60896 lub DIN 43539, powinien mieć określoną pojemność, co pozwala na przewidywanie jego wydajności oraz czasu pracy pod różnym obciążeniem. Właściwy dobór pojemności akumulatora zapewnia optymalną wydajność i żywotność systemów energetycznych, w których jest zastosowany.

Pytanie 37

Cechą charakterystyczną bezstopniowej mechanicznej skrzyni biegów CVT jest

A. pas napędowy
B. wałek napędowy
C. satelita
D. element synchronizujący
Zdecydowanie nie powinniśmy wybierać innych części, jak wałek atakujący czy synchronizator, bo to nie ma sensu w kontekście skrzyni CVT. Wałek atakujący jest ważny w tradycyjnych skrzyniach biegów, gdzie przenosi moc z silnika do mechanizmu różnicowego. W CVT tę rolę spełnia pas napędowy, więc to jakby nie ten temat. Synchronizatory też są stosowane do synchronizacji obrotów w tradycyjnych skrzyniach podczas zmiany biegów, a w CVT nie ma biegów do zmieniania, tylko płynnie wszystko działa. Satelity z kolei są w automatycznych skrzyniach, a w CVT to się nie odnosi. Jeśli mylimy te elementy, to możemy nie zrozumieć, jak działa nowoczesna motoryzacja i jak różne są te systemy przeniesienia napędu.

Pytanie 38

Podczas pomiaru ciśnienia sprężania zauważono, że w jednym cylindrze wartość ta jest zbyt niska. Wykonanie próby olejowej nie zmieniło wartości ciśnienia sprężania. Taki rezultat może wskazywać na uszkodzenie

A. przylgni zaworów
B. panewki sworznia tłokowego
C. pierścieni tłokowych
D. uszczelniaczy zaworowych
Odpowiedź "przylgni zaworów" jest prawidłowa, ponieważ niskie ciśnienie sprężania w cylindrze silnika może wynikać z nieszczelności na przylgni zaworów, co prowadzi do utraty kompresji podczas cyklu sprężania. Przylgnięcie zaworów ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, a ich nieszczelność może być efektem zużycia, osadów lub niewłaściwego montażu. Przeprowadzenie próby olejowej, polegającej na dodawaniu oleju do cylindra, ma na celu ustalenie, czy problem jest związany z pierścieniami tłokowymi. W przypadku, gdy ciśnienie nie wzrasta, najprawdopodobniej wskazuje to na uszkodzenie lub nieszczelność przylgni zaworów. W praktyce, monitorowanie stanu zaworów i ich przylgni jest kluczowe dla utrzymania wysokiej efektywności silnika, co znajduje odzwierciedlenie w standardach diagnostycznych, takich jak ISO 9001 w branży motoryzacyjnej. Regularne przeglądy i odpowiednia konserwacja mogą zapobiec poważniejszym uszkodzeniom i zapewnić długotrwałą wydajność silnika.

Pytanie 39

Wymieniając części systemu wydechowego,

A. pojemność układu musi pozostać taka sama
B. można stosować rury o mniejszej średnicy
C. można usunąć elastyczny łącznik (plecionkę)
D. zamiast katalizatora można użyć tłumika
W układzie wydechowym zachowanie odpowiedniej pojemności jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika. Odpowiednia wielkość układu wydechowego wpływa na ciśnienie gazów spalinowych oraz ich przepływ, co jest niezbędne do optymalizacji wydajności silnika. Utrzymanie tej samej pojemności układu pozwala na zapewnienie, że gazy spalinowe będą właściwie odprowadzane, co z kolei minimalizuje ryzyko ich cofania się do cylindra, co mogłoby prowadzić do zmniejszenia efektywności silnika oraz zwiększenia emisji zanieczyszczeń. Przykładowo, w samochodach wyścigowych modyfikacje układu wydechowego są często stosowane, ale inżynierowie dbają o to, aby pojemność układu pozostała w zgodzie z wymaganiami producenta silnika. W praktyce, zmiany w układzie wydechowym należy wprowadzać zgodnie z zasadami inżynierii, aby uniknąć negatywnego wpływu na osiągi oraz trwałość komponentów układu wydechowego.

Pytanie 40

W oznaczeniu opony 205/55 R15 82 T symbol T wskazuje na

A. wysokość bieżnika
B. indeks prędkości
C. indeks nośności
D. oponę bezdętkową
Symbol T w oznaczeniu opony 205/55 R15 82 T odnosi się do indeksu prędkości, co oznacza maksymalną prędkość, z jaką dana opona może być użytkowana. W przypadku symbolu T, maksymalna prędkość wynosi 190 km/h. Właściwy dobór indeksu prędkości jest kluczowy dla bezpieczeństwa i wydajności jazdy. Używając opon z odpowiednim indeksem prędkości, zapewniasz sobie stabilność i kontrolę pojazdu, szczególnie w warunkach wysokich prędkości. W praktyce, jeżeli zamierzasz używać pojazdu do jazdy szybko, ważne jest, aby opony miały odpowiedni indeks prędkości, dostosowany do stylu jazdy oraz przepisów ruchu drogowego. Przykładem zastosowania wiedzy o indeksach prędkości może być sytuacja, gdy planujesz dłuższą trasę autostradową; wybór opon z niższym indeksem prędkości może prowadzić do niebezpieczeństwa ich uszkodzenia oraz pogorszenia komfortu jazdy. Zgodnie z normami europejskimi, każdy producent opon jest zobowiązany do oznaczania indeksu prędkości na etykietach, co ułatwia konsumentom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych.