Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 08:37
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 08:48

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie obliczenia można wykonać za pomocą poniższego algorytmu, który operuje na dodatnich liczbach całkowitych?

Ilustracja do pytania
A. liczbę cyfr w wprowadzonej liczbie
B. największy wspólny dzielnik wprowadzonej liczby
C. sumę wprowadzonych liczb
D. sumę cyfr wprowadzonej liczby
Sumowanie cyfr wymaga dodatkowej operacji dodawania reszt z dzielenia przez 10, czego ten algorytm nie wykonuje. Największy wspólny dzielnik oblicza się zupełnie innymi metodami, np. algorytmem Euklidesa. Sumowanie wczytanych liczb odnosi się do iteracyjnego dodawania kolejnych wartości, co nie jest częścią przedstawionego algorytmu.

Pytanie 2

Jedną z zasad standardu WCAG 2.0 jest

A. unikanie przedstawiania informacji w formie uproszczonej
B. ograniczanie treści na stronie przez rezygnację z używania alternatywnych tekstów dla obrazów i filmów
C. stosowanie różnych palet kolorystycznych, w tym o wysokim kontraście
D. używanie jednego, odpowiednio dużego rozmiaru czcionki
Jedną z wytycznych WCAG 2.0 jest stosowanie kilku schematów kolorystycznych, w tym bardzo kontrastowego, aby zapewnić dostępność dla osób niedowidzących i ułatwić korzystanie z treści.

Pytanie 3

Użycie typu DECIMAL w SQL wymaga wcześniejszego określenia liczby cyfr przed przecinkiem oraz ilości cyfr za przecinkiem. Jest to zapis:

A. logicznym
B. stałoprzecinkowy
C. zmiennoprzecinkowy
D. łańcuchowym
Typ DECIMAL w języku SQL to typ zmiennoprzecinkowy, który umożliwia przechowywanie liczb z określoną liczbą miejsc po przecinku. Jest szeroko stosowany w finansach i innych dziedzinach wymagających dużej precyzji, ponieważ unika błędów zaokrągleń, które mogą wystąpić przy użyciu typów FLOAT lub REAL. Przechowywanie danych liczbowych w dokładny sposób ma kluczowe znaczenie w aplikacjach związanych z walutami i statystyką.

Pytanie 4

W wyniku realizacji zaprezentowanego kodu na ekranie pojawią się

Ilustracja do pytania
A. wszystkie elementy tablicy, które mają wartość nieparzystą
B. elementy tablicy o indeksach: 1, 2, 4, 5, 7, 8
C. wszystkie elementy tablicy, które są wielokrotnością 3
D. elementy z indeksów tablicy, które są podzielne przez 3
Co do podzielnych przez 3 – Kod skupia się na indeksach, nie na wartościach. Jeśli chodzi o elementy podzielne przez 3, to to dotyczy wartości, a nie indeksów. Natomiast wszystkie nieparzyste elementy – to znów ogranicza się tylko do wartości, a pytanie dotyczy indeksów tablicy, co może wprowadzać w błąd.

Pytanie 5

Jaki modyfikator dostępu umożliwia dostęp do pól klasy tylko za pomocą jej metod?

A. Static
B. Protected
C. Private
D. Public
Modyfikator `private` w językach takich jak C++, Java i C# pozwala na ograniczenie dostępu do pól i metod klasy, umożliwiając ich wykorzystanie wyłącznie w obrębie tej samej klasy. Pola `private` są ukryte przed innymi klasami i mogą być modyfikowane lub odczytywane jedynie poprzez metody publiczne (gettery i settery). Przykład w C++: `class Konto { private: double saldo; public: void ustawSaldo(double s) { saldo = s; } }`. Dzięki temu mechanizmowi dane są chronione przed nieautoryzowanymi zmianami, co zwiększa bezpieczeństwo aplikacji i minimalizuje ryzyko błędów.

Pytanie 6

Na zaprezentowanych ilustracjach znajduje się okno aplikacji w wersji początkowej oraz po wprowadzeniu danych. Przyjmując, że pole "Dostępne środki" służy do wprowadzania wartości typu rzeczywistego, wskaż elementy struktury, które najlepiej odpowiadają tym danym?

Ilustracja do pytania
A. Kod 4
B. Kod 1
C. Kod 2
D. Kod 3
Struktury zawierające typy całkowite, takie jak int, nie są odpowiednie do przechowywania wartości pieniężnych lub zmiennoprzecinkowych, ponieważ tracą dokładność w przypadku wartości ułamkowych. Struktury oparte na typach string są przeznaczone do tekstu, a nie danych numerycznych. Użycie struktury tablicowej nie jest optymalne, gdyż wartości zmiennoprzecinkowe powinny być przechowywane jako pojedyncza zmienna, a nie w postaci listy.

Pytanie 7

Jak nazywa się wzorzec projektowy, do którego odnosi się ta definicja?

Ilustracja do pytania
A. Fasada
B. Prototyp
C. Dekorator
D. Kompozyt
Prototyp to wzorzec kreacyjny, który koncentruje się na tworzeniu nowych obiektów poprzez klonowanie istniejących. Różni się od fasady, ponieważ nie zajmuje się uproszczeniem interfejsów, lecz optymalizacją procesu tworzenia obiektów. Jest używany, gdy klasy instancji mają podobne stany i konieczne jest szybkie ich generowanie z zachowaniem pewnych właściwości. Dekorator natomiast to wzorzec strukturalny umożliwiający dynamiczne dodawanie nowych funkcjonalności do obiektów, bez modyfikacji ich struktury bazowej. Podstawowym celem dekoratora jest rozszerzenie możliwości obiektów, co odróżnia go od fasady, która skupia się na upraszczaniu dostępu do złożonych systemów. Dekorator działa na poziomie pojedynczych komponentów, gdzie fasada dotyczy całego systemu. Kompozyt umożliwia tworzenie hierarchicznych struktur obiektowych, pozwalając na jednolite traktowanie indywidualnych obiektów i ich złożonych struktur. Umożliwia pracę z drzewiastymi strukturami danych, co czyni go bardziej odpowiednim do zastosowań, gdzie istotna jest praca z kolekcjami obiektów jako całością. Wszystkie te wzorce mają odmienne założenia i zastosowania, a błąd w ich rozpoznaniu może wynikać z braku zrozumienia ich specyficznych ról i miejsc w architekturze oprogramowania. Wybór odpowiedniego wzorca wymaga zrozumienia zarówno wymagań systemowych, jak i ich długoterminowych implikacji na projekt i utrzymanie oprogramowania. Każdy z tych wzorców wnosi unikalne wartości, ale ich zastosowanie powinno być zgodne z konkretnymi potrzebami projektowymi i architektonicznymi systemu, nad którym się pracuje.

Pytanie 8

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE?

A. RAD pozwala na szybkie tworzenie prototypów i rozwijanie aplikacji przy minimalnej ilości kodu
B. RAD koncentruje się tylko na testowaniu programów
C. RAD nie oferuje żadnych narzędzi do debugowania
D. RAD funkcjonuje tylko w systemach operacyjnych Linux
RAD (Rapid Application Development) to metodologia tworzenia oprogramowania, która kładzie nacisk na szybkie prototypowanie i iteracyjne podejście do rozwoju aplikacji, minimalizując czas poświęcany na pisanie kodu od podstaw. Kluczowym aspektem RAD jest możliwość szybkiego dostosowywania aplikacji do zmieniających się wymagań biznesowych oraz ciągła interakcja z klientem. Narzędzia RAD, takie jak Visual Studio, Delphi czy OutSystems, pozwalają na budowanie aplikacji przy użyciu graficznych interfejsów, gotowych komponentów i automatycznego generowania kodu, co znacząco skraca czas wprowadzenia produktu na rynek. RAD doskonale sprawdza się w przypadku projektów o krótkim cyklu życia i wymagających szybkich zmian.

Pytanie 9

Jakie z wymienionych narzędzi pozwala na jednoczesne korzystanie z systemów BIN, DEC i HEX?

A. Przeglądarka grafów
B. GIMP
C. Microsoft Word
D. Kalkulator systemowy
Microsoft Word to edytor tekstu, który głównie służy do tworzenia, edytowania i formatowania dokumentów. Nie jest on zaprojektowany do pracy z systemami liczbowymi, a jego funkcjonalności koncentrują się na przetwarzaniu tekstu, co czyni go nieodpowiednim narzędziem do konwersji pomiędzy systemami BIN, DEC i HEX. Nie ma wbudowanych funkcji do matematyki binarnej ani konwersji systemów liczbowych, co ogranicza jego zastosowanie w kontekście obliczeń matematycznych. Z kolei GIMP jest programem graficznym używanym do edycji obrazów, który również nie ma funkcji związanych z systemami liczbowymi. Jego główną rolą jest praca z grafiką rastrową i nie oferuje dedykowanych narzędzi do konwersji wartości liczbowych, co sprawia, że nie może być wykorzystany do zadań wymagających pracy z różnymi systemami liczbowymi. Przeglądarka grafów, chociaż może być używana do wizualizacji danych i różnorodnych analiz, to jednak nie jest narzędziem do obliczeń matematycznych ani konwersji systemów liczbowych. Jej funkcjonalność skupia się na prezentacji informacji w postaci wizualnej, a nie na obliczeniach, co niewątpliwie czyni ją nieodpowiednią do zadań związanych z systemami BIN, DEC i HEX.

Pytanie 10

Na schemacie widoczny jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy zostanie zweryfikowany warunek n<7?

Ilustracja do pytania
A. 6
B. 8
C. 5
D. 7
Warunek 'n < 7' będzie sprawdzany dokładnie 6 razy. To dlatego, że w klasycznej pętli for czy while liczba powtórzeń jest zawsze o jeden mniejsza niż wartość graniczna. Jak widzisz, w takich schematach liczba porównań idzie w parze z liczbą iteracji, a pętla zatrzymuje się, jak tylko warunek zostanie spełniony.

Pytanie 11

Programista umieścił poniższą linię kodu w pliku HTML, aby

Ilustracja do pytania
A. wstawić kod JavaScript pomiędzy znacznikami &lt;script&gt;&lt;/script&gt;
B. zadeklarować własną funkcję JavaScript o nazwie min.js
C. pobrać z Internetu w momencie otwierania strony i użyć biblioteki jQuery
D. skorzystać z funkcji biblioteki jQuery, która była wcześniej pobrana i zapisana lokalnie
W kontekście załączonego kodu HTML należy zauważyć, że jego celem jest przede wszystkim załadowanie lokalnej kopii zewnętrznej biblioteki JavaScript, w tym przypadku jQuery. Koncepcja umieszczania kodu JavaScript pomiędzy znacznikami script dotyczy innego sposobu osadzania kodu, gdzie kod JavaScript jest bezpośrednio wpisywany pomiędzy te znaczniki, a nie poprzez atrybut src. Taki sposób jest często używany dla krótkich skryptów lub gdy nie korzystamy z zewnętrznych bibliotek. Pobieranie z Internetu w momencie odsłony strony i zastosowanie biblioteki jQuery wymagałoby wskazania zewnętrznego adresu URL w atrybucie src, co nie ma miejsca w przypadku lokalnie zapisanych plików. Wskazywanie na adres URL pozwala na dynamiczne ładowanie bibliotek z zewnętrznych serwerów, co jest powszechną praktyką dla bibliotek o szerokim zastosowaniu, takich jak jQuery, jednak w tym pytaniu mowa jest o pliku lokalnym. Deklarowanie własnej funkcji JavaScript o nazwie min.js jest nieporozumieniem. min.js zwykle wskazuje na zminifikowaną wersję skryptu, co oznacza zoptymalizowaną pod kątem rozmiaru wersję biblioteki, a nie nazwę funkcji. Rodzi to błędne przekonanie co do znaczenia struktury nazw w kontekście plików JavaScript i ich stosowania. Ważne jest, aby rozróżniać lokalne i zdalne metody załadowania zasobów i zrozumieć kiedy i dlaczego każda z nich jest stosowana w praktyce projektowej.

Pytanie 12

Jakie elementy zostaną wyświetlone w przeglądarce po wykonaniu kodu źródłowego stworzonego za pomocą dwóch funkcjonalnie równoważnych fragmentów?

Ilustracja do pytania
A. trzy paragrafy, w każdym z nich tekst o treści: {tag}
B. jeden paragraf z pierwszym elementem tablicy tags
C. jeden paragraf zawierający wszystkie elementy tablicy tags w kolejności
D. Trzy paragrafy, każdy odpowiadający kolejnemu elementowi tablicy tags
Kod generuje trzy paragrafy, każdy z kolejnym elementem tablicy tags. Jest to standardowy sposób iteracji po elementach tablicy i renderowania ich jako oddzielnych elementów HTML. W praktyce, takie podejście jest szeroko stosowane w aplikacjach frontendowych, gdzie dynamicznie tworzone elementy interfejsu użytkownika są generowane na podstawie tablic lub list danych. Każdy element tablicy jest iterowany i osobno przekształcany w znacznik HTML, co pozwala na łatwe zarządzanie i aktualizowanie treści strony w czasie rzeczywistym. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami dotyczącymi manipulacji DOM i zapewnia wysoką wydajność aplikacji.

Pytanie 13

Jakie jest podstawowe działanie w ochronie miejsca zdarzenia?

A. Zagwarantowanie odpowiedniego oświetlenia
B. Zastosowanie sterylnych materiałów opatrunkowych
C. Usunięcie niebezpiecznych przedmiotów z otoczenia
D. Zagwarantowanie stabilności ciała rannego
Z mojego doświadczenia, usunięcie niebezpiecznych rzeczy z miejsca, gdzie doszło do wypadku, to naprawdę kluczowa sprawa. Dzięki temu zmniejszamy szanse na dodatkowe obrażenia i możemy lepiej pomóc poszkodowanemu, nie narażając siebie na ryzyko. Na przykład, warto odsunąć ostre narzędzia, wyłączyć działające maszyny czy podnieść ciężkie przedmioty, które mogłyby kogoś zranić. Takie działania są istotne w każdej sytuacji, czy to wypadek na drodze, czy w pracy.

Pytanie 14

Jakie działania należy podjąć, aby uniknąć nieskończonej rekurencji w danej funkcji?

A. Wykorzystać automatyczny debugger w kompilatorze
B. Dodać warunek zakończenia w funkcji
C. Rozszerzyć zakres zmiennych globalnych
D. Zastosować iterację zamiast rekurencji
Warunek stopu to taki kluczowy element w rekurencji, który właściwie mówi, kiedy funkcja powinna przestać się wywoływać. Jak masz ten warunek, to funkcja wraca z wynikiem zamiast kręcić się w kółko, co mogłoby prowadzić do jakiegoś szaleństwa, tzn. przepełnienia stosu. Myślę, że warto zwrócić uwagę, że dodanie tego warunku to naprawdę podstawowa sprawa w programowaniu, bo bez niego wszystko może się posypać i przestanie działać tak, jak powinno.

Pytanie 15

Zamieszczony fragment kodu w Android Studio wdraża metodę nasłuchującą dla obsługi zdarzenia:

Ilustracja do pytania
A. zmiany stanu kontrolki Switch
B. zmiany w polu tekstowym
C. wybierania daty
D. naciśnięcia przycisku
Kod implementuje nasłuchiwanie zdarzenia naciśnięcia przycisku (ang. Button Click). W środowisku Android Studio jest to jedna z podstawowych metod obsługi interakcji użytkownika. Kiedy użytkownik naciśnie przycisk, wywoływana jest określona metoda, co umożliwia np. uruchomienie nowej aktywności, walidację danych lub wywołanie zapytania do bazy danych. Obsługa zdarzeń tego typu jest kluczowa w budowie responsywnych aplikacji mobilnych, zapewniając użytkownikowi płynne i intuicyjne działanie.

Pytanie 16

Zaproponowany fragment kodu w Android Studio realizuje metodę nasłuchującą do obsługi wydarzenia

Ilustracja do pytania
A. zmiany w polu tekstowym
B. wybór daty
C. zmiany stanu kontrolki Switch
D. naciśnięcia przycisku
Metoda OnClickListener, to coś, co na pewno warto znać, gdy pracujesz z aplikacjami na Androida. Gdy użytkownik klika przycisk, wywoływana jest metoda onClick. I tu możesz zrobić różne rzeczy, jak na przykład przejść do innego ekranu, zapisać dane albo uruchomić jakąś akcję w tle. To jest dobry przykład wzorca projektowego zwanego Delegacja, który pomaga oddzielić to, co widzisz w interfejsie, od tego, co dzieje się w aplikacji. Dzięki temu łatwiej zarządzać kodem i wprowadzać zmiany. Fajnie jest, gdy logikę umieszczasz w osobnych metodach, bo wtedy testowanie całej aplikacji staje się prostsze. Przykłady? Możesz na przykład użyć OnClickListenera, żeby zrobić logowanie po kliknięciu przycisku lub wysłać formularz. Pamiętaj też, żeby unikać ciężkich operacji w metodzie onClick, żeby aplikacja działała płynnie.

Pytanie 17

Jakie jest znaczenie klasy abstrakcyjnej?

A. Klasa, która nie może posiadać żadnych metod
B. Klasa, która zawsze dziedziczy z klasy bazowej
C. Klasa, która może zawierać zarówno metody zdefiniowane, jak i niezdefiniowane (czysto wirtualne)
D. Klasa, która może być dziedziczona, ale nie można jej instancjonować
Klasa abstrakcyjna to klasa, która może zawierać zarówno metody zdefiniowane, jak i niezdefiniowane (czysto wirtualne). Jest to kluczowy element programowania obiektowego, który pozwala na tworzenie hierarchii klas i wymuszanie implementacji określonych metod w klasach pochodnych. Klasy abstrakcyjne nie mogą być instancjonowane – służą jedynie jako szablony dla innych klas. Przykładem jest klasa 'Figura', która zawiera metodę 'ObliczPole()', ale konkretna implementacja tej metody jest dostarczana przez klasy pochodne, takie jak 'Kwadrat' czy 'Koło'.

Pytanie 18

Zaprezentowany diagram Gantta odnosi się do projektu IT. Przy założeniu, że każdy członek zespołu dysponuje wystarczającymi umiejętnościami do realizacji każdego z zadań oraz że do każdego zadania można przypisać jedynie jedną osobę, która poświęci na zadanie pełny dzień pracy, to minimalna liczba członków zespołu powinna wynosić:

Ilustracja do pytania
A. 4 osoby
B. 2 osoby
C. 1 osobę
D. 5 osób
Diagram Gantta przedstawia harmonogram projektu, gdzie poszczególne zadania są przypisane do konkretnych dni. W sytuacji, gdy każdy członek zespołu jest w stanie wykonać dowolne zadanie, minimalna liczba osób potrzebna do realizacji projektu to liczba równoczesnych zadań w najbardziej wymagającym momencie. Kluczowe jest tu równomierne rozłożenie pracy i unikanie przestojów, co zapewnia efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 19

Algorytm przedstawiony powyżej może zostać zaimplementowany w języku Java z wykorzystaniem instrukcji:

Ilustracja do pytania
A. switch
B. try
C. if
D. while
Instrukcja 'while' w Javie działa tak, że powtarza blok kodu, aż warunek, który podasz, będzie prawdziwy. To jedna z podstawowych rzeczy w programowaniu i super przydaje się, kiedy nie wiesz z góry, ile razy coś ma się powtórzyć. Na przykład, możesz to wykorzystać, gdy szukasz czegoś w danych albo gdy chcesz, żeby coś wydarzyło się wielokrotnie, jak obsługa kliknięć na stronie.

Pytanie 20

Który z podanych algorytmów można zrealizować zarówno w sposób iteracyjny, jak i rekurencyjny?

A. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych
B. Algorytm generowania liczb losowych
C. Algorytm wyszukiwania binarnego
D. Algorytm sortowania bąbelkowego
Sortowanie bąbelkowe to algorytm iteracyjny i nie ma naturalnej wersji rekurencyjnej, ponieważ jego działanie opiera się na powtarzających się pętlach. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych nie korzysta z rekurencji – jest to proces przypisywania wartości do odpowiednich kluczy, który realizowany jest w sposób iteracyjny. Algorytm generowania liczb losowych nie wymaga rekurencji ani iteracji – jest to operacja oparta na wywołaniu odpowiednich funkcji w zależności od użytej biblioteki i języka programowania.

Pytanie 21

Testy mające na celu identyfikację błędów w interfejsach między modułami bądź systemami nazywane są testami

A. bezpieczeństwa
B. integracyjnymi
C. wydajnościowymi
D. jednostkowymi
Testy integracyjne mają na celu wykrycie błędów w interfejsach i połączeniach między modułami lub systemami. Głównym celem tych testów jest sprawdzenie, czy różne komponenty aplikacji współpracują ze sobą zgodnie z oczekiwaniami. Testy integracyjne są przeprowadzane po testach jednostkowych, ale przed testami systemowymi. W praktyce testy te obejmują scenariusze, w których kilka modułów wymienia dane lub współdziała w ramach wspólnego procesu. Integracja jest kluczowa dla zapewnienia, że cały system działa jako spójna całość, co minimalizuje ryzyko błędów na etapie produkcji i poprawia jakość końcowego produktu. Przykładem może być test komunikacji między modułem autoryzacji użytkowników a modułem płatności w aplikacji e-commerce.

Pytanie 22

Jakie jest wyjście działania kompilatora?

A. Plik maszynowy gotowy do uruchomienia
B. Zestaw błędów występujących w kodzie
C. Plik źródłowy w języku o wyższym poziomie
D. Kolekcja instrukcji w języku pośrednim
Plik źródłowy w języku wyższego poziomu to kod napisany przez programistę, który dopiero musi zostać przetworzony przez kompilator. Lista błędów występujących w kodzie to wynik kompilacji z błędami, ale nie jest to produkt końcowy. Zestaw instrukcji w języku pośrednim to kod generowany przez kompilatory JIT (Just-In-Time) lub maszyny wirtualne, takie jak JVM, ale nie jest to bezpośredni plik maszynowy gotowy do uruchomienia.

Pytanie 23

Jakie określenie w programowaniu obiektowym odnosi się do "zmiennej klasy"?

A. Pole
B. Obiekt
C. Konstruktor
D. Metoda
Obiekt to instancja klasy, która posiada swoje pola i metody, ale sam w sobie nie jest zmienną klasy – jest to jednostka przechowująca dane i wykonująca operacje. Metoda to funkcja należąca do klasy, która definiuje zachowanie obiektu, ale różni się od pola, które przechowuje dane. Konstruktor to specjalna metoda klasy, która jest wywoływana podczas tworzenia obiektu i służy do inicjalizacji jego pól, ale sam w sobie nie jest zmienną klasy – raczej definiuje, jak te zmienne są ustawiane podczas tworzenia obiektu.

Pytanie 24

W przedsiębiorstwie IT obowiązują określone zasady dotyczące zarządzania projektami, co wskazuje, że firma wykorzystuje model zarządzania

Ilustracja do pytania
A. spiralny
B. zwinny
C. prototypowy
D. kaskadowy
Model zarządzania projektami opisany w pytaniu to model zwinny (Agile). Opiera się na iteracyjnych i inkrementalnych podejściach do tworzenia oprogramowania, umożliwiając szybkie dostosowanie do zmieniających się wymagań klienta.

Pytanie 25

Która z operacji logicznych zwróci wartość "true", gdy obie zmienne są sobie równe?

A. x == y
B. x != y
C. x || y
D. x && y
Operator `x && y` to operator logiczny `AND`, który zwraca `true` tylko wtedy, gdy zarówno `x`, jak i `y` są prawdziwe (różne od zera). Operator `x || y` to operator `OR`, który zwraca `true`, jeśli przynajmniej jedna z wartości jest prawdziwa. Operator `x != y` to operator nierówności, który zwraca `true`, jeśli wartości `x` i `y` są różne. Żaden z tych operatorów nie służy do porównywania równości dwóch wartości w taki sposób jak `==`.

Pytanie 26

Który z poniższych opisów najlepiej charakteryzuje system informatyczny?

A. Oprogramowanie wspierające jedynie zarządzanie danymi osobowymi
B. Sieć komputerowa, która umożliwia komunikację pomiędzy użytkownikami
C. Zbiór urządzeń technicznych używanych w pracy biurowej
D. Zespół ludzi, procedur, oprogramowania i sprzętu służący do przetwarzania danych
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi definiuje system informatyczny jedynie jako zespół urządzeń technicznych używanych do pracy biurowej. Tego rodzaju podejście jest zbyt wąskie i nie obejmuje istotnych elementów, takich jak ludzie i procedury, które są kluczowe w kontekście przetwarzania danych. Oprogramowanie i procedury są równie ważne, ponieważ stanowią podstawę dla skutecznego działania systemu informatycznego. Kolejna odpowiedź ogranicza się wyłącznie do oprogramowania wspierającego zarządzanie danymi osobowymi, co również jest nieprawidłowe. Systemy informatyczne są zdecydowanie bardziej złożone i obejmują szereg funkcjonalności, takich jak zarządzanie procesami, analizę biznesową czy integrację z innymi systemami. Ostatnia odpowiedź odnosi się do sieci komputerowej, co jest tylko jednym z komponentów systemu informatycznego. Sieć komputerowa może być wykorzystywana do komunikacji, ale nie definiuje całego systemu, ponieważ brak w niej odniesienia do ludzi, procedur i oprogramowania, które są kluczowe dla pełnego zrozumienia roli systemu informatycznego w organizacji.

Pytanie 27

W metodach klasy GoldCustomer dostępne są tylko pola

Ilustracja do pytania
A. GoldPoints, Name
B. GoldPoints, Name, Id, Age
C. GoldPoints, Name, Id
D. GoldPoints
W metodach klasy GoldCustomer widoczne są pola GoldPoints, Name i Id, co oznacza, że są one dziedziczone lub publiczne i mogą być bezpośrednio dostępne w obrębie tej klasy.

Pytanie 28

Która z poniższych informacji o pojęciu obiekt jest prawdziwa?

A. obiekt oraz klasa są identyczne
B. obiekt pozwala na zdefiniowanie klasy
C. obiekt to typ złożony
D. obiekt jest instancją klasy
Obiekt nie jest typem złożonym – jest konkretnym egzemplarzem klasy, która jest typem złożonym. Obiekt i klasa to nie to samo – klasa jest definicją, a obiekt jej instancją. Obiekt nie definiuje klasy, to klasa tworzy obiekt poprzez swoje instancje. Takie rozróżnienie jest kluczowe dla zrozumienia programowania obiektowego.

Pytanie 29

Wartość liczby 1AF, zapisana w systemie szesnastkowym, po przeliczeniu na system dziesiętny wynosi

A. 6890
B. 26
C. 257
D. 431
No, tutaj coś poszło nie tak. Wartość 6890 to chyba wynik jakiegoś błędnego przeliczenia, bo z potęgami szesnastkowymi coś się nie zgadza. Jeśli chodzi o 26, to pewnie źle poskładałeś te cyfry w liczbie szesnastkowej. A 257 to w ogóle nie to, co powinno wyjść, bo brakuje tam jakiejś cyfry w tej liczbie szesnastkowej.

Pytanie 30

Podaj przykład incydentu w miejscu pracy?

A. kontuzja stawu skokowego, która zdarzyła się w trakcie bezpośredniej drogi do miejsca zatrudnienia
B. złe samopoczucie spowodowane przewlekłą chorobą zatrudnionego, które wystąpiło w biurze
C. oparzenie dłoni, które miało miejsce podczas nieobowiązkowego szkolenia w czasie prywatnym pracownika
D. złamanie nogi w trakcie urlopu wypoczynkowego przyznanego przez pracodawcę
Jak dla mnie, to uraz stawu skokowego w drodze do pracy jak najbardziej można uznać za wypadek przy pracy. Wiesz, nawet jeśli to się wydarzy poza firmą, to jeśli szedłeś prosto do niej, to masz prawo do ochrony i świadczeń z ubezpieczenia. To ważne, żeby to wiedzieć.

Pytanie 31

Gdzie są przechowywane informacje w sytuacji korzystania z chmury obliczeniowej?

A. Na lokalnym serwerze użytkownika
B. Na nośnikach optycznych użytkownika
C. Na dysku twardym użytkownika
D. Na zdalnych serwerach dostawcy usług
Dane w chmurze obliczeniowej są przechowywane przede wszystkim na zdalnych serwerach dostawcy usług chmurowych. Tego rodzaju przechowywanie danych ma na celu zapewnienie wysokiej dostępności, skalowalności oraz bezpieczeństwa. Dostawcy usług chmurowych, tacy jak Amazon Web Services, Microsoft Azure czy Google Cloud Platform, inwestują w infrastrukturę, która obejmuje centra danych rozmieszczone na całym świecie. Te centra danych są wyposażone w zaawansowane systemy zabezpieczeń, takie jak firewall'e, szyfrowanie danych i systemy detekcji intruzów. Dzięki temu użytkownicy mogą mieć pewność, że ich dane są bezpieczne. Dodatkowo, zdalne serwery oferują elastyczność w zakresie przydzielania zasobów obliczeniowych, co pozwala na dynamiczne reagowanie na zmieniające się potrzeby biznesowe. Warto również wspomnieć o standardach bezpieczeństwa, takich jak ISO 27001 czy SOC 2, które regulują sposób przechowywania i zarządzania danymi w chmurze, zapewniając zgodność z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 32

Diagram Gantta, który został zaprezentowany, odnosi się do projektu IT. Przyjmując, że każdy członek zespołu posiada odpowiednie kompetencje do realizacji każdego z zadań, a każde zadanie może być przypisane tylko jednej osobie, która poświęca na nie pełen dzień pracy, to minimalna liczba osób w zespole wynosi

Ilustracja do pytania
A. 4 osoby
B. 2 osoby
C. 1 osobę
D. 5 osób
Diagram Gantta to narzędzie wizualne używane do planowania i zarządzania projektami. Pokazuje harmonogram zadań w czasie. Na przedstawionym diagramie mamy pięć zadań projektowych: Projekt aplikacji Grafika Strona WWW Aplikacja front-end i Aplikacja back-end. Aby określić minimalną liczbę osób potrzebnych do realizacji projektu należy zidentyfikować które zadania mogą być realizowane równocześnie. Z diagramu wynika że w pierwszym tygodniu (1.02 - 7.02) realizowane są zadania Projekt aplikacji i Grafika które wymagają dwóch osób. W kolejnych tygodniach zadania są ułożone tak by unikać nakładania się co oznacza że w każdej kolejnej fazie projektu można kontynuować prace przydzielając jedną osobę do każdego zadania. Dlatego minimalna liczba osób wymagana do realizacji tego projektu to dwie. Taki sposób planowania jest zgodny z zasadami efektywnego zarządzania zasobami w projektach informatycznych co pozwala na optymalne wykorzystanie czasu i umiejętności zespołu. Zastosowanie metody diagramu Gantta jest powszechną praktyką w branży IT pozwalającą na lepsze zobrazowanie zależności i potrzeb kadrowych w projektach.

Pytanie 33

Jaki język programowania został stworzony z myślą o tworzeniu aplikacji na system Android?

A. Swift
B. Python
C. Objective-C
D. Java
Java to taki język, który jest głównie używany do robienia aplikacji na Androida. Od początku Androida, Java była jego podstawowym językiem, dlatego jest tak popularna i dobrze opisana w dokumentacji. Kiedy tworzysz aplikacje na Androida w Javie, to korzystasz z Android SDK oraz API, które świetnie integrują się z funkcjami urządzeń, jak GPS czy kamera. Teraz trochę więcej mówi się o Kotlinie jako nowoczesnej alternatywie dla Javy, ale Java wciąż ma swoje mocne miejsce w tworzeniu aplikacji i Google dalej ją wspiera.

Pytanie 34

Który z wymienionych frameworków jest charakterystyczny dla aplikacji komputerowych pisanych w C#?

A. WPF (Windows Presentation Foundation)
B. Spring
C. React
D. Qt
WPF (Windows Presentation Foundation) to framework firmy Microsoft, który jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#. WPF pozwala na projektowanie zaawansowanych interfejsów użytkownika (UI) z wykorzystaniem XAML (Extensible Application Markup Language), co umożliwia oddzielenie logiki aplikacji od warstwy prezentacyjnej. WPF wspiera grafikę wektorową, animacje oraz różne efekty wizualne, co czyni go idealnym narzędziem do budowy nowoczesnych, estetycznych aplikacji dla systemu Windows. Integracja z .NET i Visual Studio umożliwia szybkie tworzenie aplikacji oraz korzystanie z bogatych bibliotek i gotowych komponentów UI. WPF jest szczególnie ceniony za elastyczność, obsługę danych i możliwość tworzenia aplikacji responsywnych.

Pytanie 35

W zamieszczonej ramce znajdują się notatki testera dotyczące przeprowadzanych testów aplikacji. Jakiego typu testy planuje przeprowadzić tester?

Ilustracja do pytania
A. Bezpieczeństwa
B. Wydajnościowe
C. Jednostkowe
D. Interfejsu
Testy wydajnościowe są kluczowe dla zapewnienia, że system działa sprawnie pod różnym obciążeniem. Są one wykonywane, aby zrozumieć, jak aplikacja zachowuje się w warunkach rzeczywistych, kiedy wiele użytkowników korzysta z niej jednocześnie. W pytaniu wymienione zostały zadania takie jak mierzenie czasu logowania się użytkowników oraz sprawdzanie, czy czas ten wzrasta wraz ze wzrostem liczby użytkowników. To typowe aspekty testów wydajnościowych. Takie testy pomagają określić limity skalowalności i zapewniają, że aplikacja może obsługiwać oczekiwaną liczbę użytkowników bez spadku wydajności. Standardy branżowe, takie jak ISO/IEC 25010, zwracają uwagę na konieczność testowania wydajności, by zidentyfikować potencjalne wąskie gardła i zapewnić satysfakcjonujące doświadczenia użytkownikom. Dobrymi praktykami są używanie narzędzi takich jak JMeter czy LoadRunner, które umożliwiają symulację obciążenia i analizę wyników w celu optymalizacji kodu i infrastruktury. Tego typu testy są nieodzowne przed wdrożeniem aplikacji produkcyjnej, aby zapewnić jej niezawodne działanie.

Pytanie 36

Zalecenia standardu WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na

A. zapewnieniu odpowiedniej ilości czasu na przeczytanie i zrozumienie treści
B. umożliwieniu interakcji między komponentami użytkownika za pomocą klawiatury
C. zrozumieniu i wiarygodności prezentowanych treści na stronie
D. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
Rekomendacje standardu WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na tym, jak użytkownicy postrzegają i interpretują treści na stronach internetowych, co obejmuje również komponenty interfejsu użytkownika. Standardy te nakładają obowiązek projektowania elementów interaktywnych w sposób, który umożliwia ich łatwe identyfikowanie i zrozumienie przez wszystkich użytkowników, w tym osoby z niepełnosprawnościami. Przykłady obejmują odpowiednie etykietowanie przycisków, stosowanie kontrastujących kolorów oraz zapewnienie wyraźnych granic dla interaktywnych elementów. Komponenty takie jak formularze, menu nawigacyjne czy przyciski akcji muszą być intuicyjnie zrozumiałe i łatwe w obsłudze. Odniesienia do standardów WCAG 2.0, szczególnie do wytycznych związanych z percepcją, podkreślają znaczenie dostosowania treści do różnych percepcyjnych sposobów odbioru, co jest kluczowe dla zapewnienia dostępności. Właściwe zastosowanie tych zasad sprzyja lepszej użyteczności, co przekłada się na pozytywne doświadczenia użytkowników.

Pytanie 37

Rozpoczęcie tworzenia procedury składowej o nazwie dodajUsera w MS SQL wymaga użycia poleceń

A. create dodajUsera procedure
B. create procedure dodajUsera
C. add dodajUsera procedure
D. add procedure dodajUsera
W MS SQL procedury składowe tworzy się za pomocą polecenia 'CREATE PROCEDURE'. Jest to standardowa składnia używana do definiowania procedur, które mogą przechowywać złożone operacje SQL i być wielokrotnie wywoływane. Procedury pozwalają na automatyzację zadań, optymalizację kodu oraz zwiększenie wydajności poprzez zmniejszenie liczby zapytań przesyłanych do serwera.

Pytanie 38

Który z wymienionych algorytmów najczęściej wykorzystuje rekurencję?

A. Sortowanie bąbelkowe
B. Wyszukiwanie liniowe
C. Obliczanie liczb Fibonacciego
D. Sortowanie przez wstawianie
Algorytmy obliczania liczb Fibonacciego są jednym z najbardziej klasycznych przykładów rekurencji. Algorytm ten polega na wywoływaniu funkcji, która sama odwołuje się do siebie, aby obliczyć kolejne liczby w sekwencji. Rekurencyjna natura obliczeń Fibonacciego sprawia, że algorytm jest prosty i intuicyjny w implementacji, choć może być mniej wydajny niż wersje iteracyjne. Rekurencja jest szeroko stosowana w problemach matematycznych i algorytmicznych, gdzie rozwiązanie większego problemu można uzyskać poprzez rozwiązywanie mniejszych, podobnych podproblemów.

Pytanie 39

Dlaczego w wyniku działania tego kodu w języku C++ na ekranie pojawiła się wartość O zamiast 50?

Ilustracja do pytania
A. Argument funkcji został przekazany przez wartość, a nie przez referencję
B. Niepoprawnie zdefiniowano działanie wewnątrz funkcji
C. Funkcja zwraca wartość, chociaż nie powinna jej zwracać
D. Zmienna x powinna być inicjowana wartością równą 1, a nie O
Błąd związany z przekazywaniem argumentu przez wartość, a nie przez referencję, to klasyka w C++. W tym kodzie zmienna x idzie jako kopia, więc zmiany w oblicz nie wpływają na oryginał w main. Może popełniłeś błąd, bo nie do końca rozumiesz różnicę między tymi dwoma metodami. Te inne odpowiedzi wskazują na różne problemy, jak źle zainicjowana zmienna czy błędy w zwracaniu wartości. Ale w oblicz wszystko powinno działać poprawnie, bo zwraca wartość typu int, a problem leży w tym, że przekazujesz kopię argumentu. Warto pamiętać, że poprawny kod wymaga sensownego przepływu wartości między funkcjami i zrozumienia, że x w main nie zmienia się, bo modyfikujesz kopię. Często mylimy to i myślimy, że zmiany w funkcji wpływają na oryginały, a w C++ musisz użyć referencji albo wskaźników, żeby to zadziałało. Zrozumienie tego jest kluczowe, żeby dobrze ogarniać funkcje w C++ i unikać takich problemów w przyszłości.

Pytanie 40

W jakim języku został stworzony framework Angular?

A. C#
B. PHP
C. Postscript
D. Typescript
Angular został napisany w TypeScript, który jest nadzbiorem JavaScriptu i wprowadza statyczne typowanie. TypeScript pozwala na lepszą organizację kodu, co czyni Angular bardziej stabilnym i efektywnym narzędziem do tworzenia aplikacji webowych.