Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 26 marca 2025 07:06
  • Data zakończenia: 26 marca 2025 07:41

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Kto sprawuje kontrolę nad właściwym przebiegiem naprawy pojazdu przyjętego do serwisu?

A. brygadzista
B. doradca ds. napraw
C. pracownik biura obsługi klienta
D. wyłącznie kierownik serwisu
Kiedy mówimy o nadzorze nad naprawą pojazdów, warto zrozumieć odpowiedzialności różnych ról w serwisie. Kierownik serwisu, mimo wysokiej pozycji zarządzającej, często jest bardziej skoncentrowany na aspektach zarządzania finansami i strategii rozwoju serwisu, a nie na bezpośrednim nadzorze nad naprawami. Doradca do spraw napraw jest z kolei odpowiedzialny za kontakt z klientem i zrozumienie jego potrzeb, jednak nie posiada technicznych umiejętności, które są niezbędne do oceny jakości naprawy. Pracownik biura obsługi klienta ma za zadanie koordynowanie komunikacji między klientem a serwisem, a jego wiedza techniczna jest ograniczona, co sprawia, że nie jest on odpowiednią osobą do nadzoru nad technicznymi aspektami napraw. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że osoba zarządzająca lub osoba zajmująca się obsługą klienta ma wystarczające umiejętności do kontrolowania jakości naprawy, co jest niezgodne z praktykami branżowymi, gdzie kluczowym czynnikiem jest posiadanie technicznej wiedzy i doświadczenia w pracy z pojazdami. Z tego powodu, nadzór nad procesem naprawy powinien być powierzany osobie takiej jak brygadzista, który ma dostęp do wiedzy technicznej i umiejętności związanych z przeprowadzaniem napraw w sposób skuteczny i zgodny z normami jakościowymi.

Pytanie 2

Po przeprowadzeniu naprawy, minimalny współczynnik skuteczności hamowania hamulca awaryjnego w samochodzie osobowym powinien wynosić

A. 15%
B. 20%
C. 25%
D. 10%
Odpowiedzi sugerujące niższe wartości współczynnika skuteczności hamowania, takie jak 20%, 15% czy 10%, nie spełniają kryteriów bezpieczeństwa i nie są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi. Współczynnik skuteczności hamowania poniżej 25% może być niewystarczający do zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych, co może prowadzić do tragicznych konsekwencji. Przykłady nieprawidłowych wartości wpisują się w szerszy kontekst niedostatecznej wiedzy na temat funkcjonowania systemów hamulcowych. W rzeczywistości, skuteczność hamulców nie tylko wpływa na bezpieczeństwo, ale również na stabilność pojazdu podczas manewrów, co może prowadzić do poślizgów czy utraty kontroli nad pojazdem. Należy pamiętać, że standardy ISO oraz normy krajowe wyraźnie określają minimalne wartości, które powinny być spełnione przez systemy hamulcowe pojazdów. Stosowanie się do tych norm nie tylko poprawia bezpieczeństwo na drodze, ale również wpływa na zaufanie kierowców do technologii motoryzacyjnej. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że niższe wartości są wystarczające, co często wynika z braku zrozumienia dynamiki pojazdów oraz właściwości materiałów używanych w systemach hamulcowych. Niezrozumienie roli skuteczności hamowania w kontekście ogólnego bezpieczeństwa pojazdu może prowadzić do nieodpowiedzialnych decyzji dotyczących konserwacji i napraw, co z kolei zagraża życiu i zdrowiu użytkowników dróg.

Pytanie 3

Zamawianie części zamiennych w hurtowni, która obsługuje warsztat, jest zadaniem

A. pracownika działu finansowego
B. diagnozującego
C. mechanika przeprowadzającego naprawę
D. magazyniera
Zamówienie części zamiennych w hurtowni jest kluczowym obowiązkiem magazyniera. Osoba na tym stanowisku odpowiada za zarządzanie zapasami, co obejmuje nie tylko przyjmowanie i wydawanie towarów, ale również składanie zamówień na niezbędne części. Magazynier powinien znać asortyment dostawcy oraz monitorować stany magazynowe, by zapewnić ciągłość pracy warsztatu. Przykładem praktycznego zastosowania tych umiejętności może być sytuacja, gdy mechanik zgłasza potrzebę wymiany konkretnej części. Magazynier, mając pełną wiedzę o dostępności i czasie realizacji zamówień, szybko składa zamówienie, co minimalizuje czas przestoju w pracy warsztatu. Warto również dodać, że standardy branżowe, takie jak ISO 9001, wskazują na konieczność efektywnego zarządzania procesami magazynowymi, co podkreśla istotność roli magazyniera w całym cyklu obsługi klienta w warsztacie.

Pytanie 4

Do zadań pracownika magazynu nie wchodzi

A. zamawianie części
B. rozliczanie zużycia energii serwisu
C. przygotowanie formularza niezgodności dostawy
D. sporządzanie dokumentów Wz
Rozliczanie zużycia energii w magazynie nie jest zadaniem pracownika, bo to raczej sprawa dla działu utrzymania ruchu albo administracji. Pracownik w magazynie generalnie skupia się na zarządzaniu towarem i dokumentami z tym związanymi. Na przykład, musi umieć sporządzać dokumenty WZ (wydanie zewnętrzne), które są mega ważne przy wydawaniu towaru. Jeśli coś nie zgadza się w dostawie, to przygotowuje formularz niezgodności, co pomaga szybko znaleźć i rozwiązać problem. Oprócz tego, zamawianie towarów czy części to jego obowiązek, bo bez tego nie ma mowy o płynnej pracy w magazynie. W logistyce musi być jasno określone, jak zarządzać zapasami i dokumentacją, bo to wszystko wpływa na efektywność całej operacji.

Pytanie 5

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, ponowne wykorzystanie jest zabronione

A. klocków i szczęk hamulcowych.
B. opon.
C. akumulatorów.
D. szyb.
Zgodnie z obowiązującym prawem, ponowne użycie klocków i szczęk hamulcowych jest zabronione ze względu na kwestie bezpieczeństwa oraz standardy eksploatacyjne pojazdów. Klocki i szczęki hamulcowe są kluczowymi elementami układu hamulcowego, który odpowiada za zatrzymywanie pojazdu. Ich skuteczność oraz niezawodność muszą być na najwyższym poziomie, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników dróg. Ponowne użycie tych komponentów może prowadzić do obniżenia ich właściwości hamujących, co w rezultacie zwiększa ryzyko wypadków. Przykładem dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej jest zalecenie stosowania nowych części zamiennych, które spełniają normy producentów oraz przepisy prawa. W kontekście tego zagadnienia, istotnym elementem jest również systematyczne przeprowadzanie inspekcji oraz wymiany klocków i szczęk hamulcowych zgodnie z zaleceniami producentów oraz przepisami prawa, co pozwala na utrzymanie integralności układu hamulcowego oraz bezpieczeństwa pojazdu.

Pytanie 6

Do zadań mechanika w serwisie nie należy

A. zatrudnienie nowego pracownika
B. ustalenie przyczyny awarii pojazdu
C. naprawa uszkodzonych elementów
D. wymiana płynów eksploatacyjnych
Odpowiedź wskazująca, że do obowiązków mechanika nie należy zatrudnienie nowego pracownika, jest prawidłowa, ponieważ zatrudnienie to proces związany z zarządzaniem zasobami ludzkimi, a nie z techniczną obsługą pojazdów. Mechanik zajmuje się bezpośrednio naprawą i konserwacją pojazdów, co obejmuje wymianę płynów eksploatacyjnych, naprawę uszkodzonych podzespołów oraz ustalanie przyczyny niesprawności. W praktyce, mechanik wykonuje te zadania na podstawie przepisów i norm branżowych, takich jak normy ISO dotyczące jakości usług serwisowych. Na przykład, wymiana oleju silnikowego jest kluczowym elementem utrzymania sprawności pojazdu, a mechanik powinien znać odpowiednie specyfikacje płynów, aby zapewnić ich prawidłowe działanie. Praktyczna wiedza na temat naprawy poszczególnych komponentów pojazdu, takich jak układ hamulcowy czy zawieszenie, również należy do kompetencji mechanika. Zatrudnienie nowego pracownika wiąże się z procedurami rekrutacyjnymi i administracyjnymi, które leżą w gestii działu HR, a nie mechanika.

Pytanie 7

Który z wymienionych komponentów pojazdu nie może być poddany regeneracji?

A. Wał korbowy
B. Kompresor systemu klimatyzacji
C. Przekładnia kierownicza
D. Pirotechniczny napinacz pasów
Wybór wału korbowego jako elementu, który nie podlega regeneracji, jest nieprawidłowy, ponieważ wał korbowy jest jednym z kluczowych komponentów silnika spalinowego i może być poddawany regeneracji w przypadku niewielkich uszkodzeń. Proces regeneracji wału korbowego obejmuje szereg działań, takich jak szlifowanie, które przywracają jego pierwotne wymiary i pozwalają na dalsze użytkowanie. W przypadku kompresora układu klimatyzacji, podobnie jak wał korbowy, również istnieje możliwość regeneracji. W praktyce, wiele warsztatów oferuje usługi naprawy kompresorów, co jest bardziej ekonomiczne niż ich wymiana na nowe. Przekładnia kierownicza, będąca kluczowym elementem układu kierowniczego, także może być regenerowana, szczególnie w przypadku problemów z luźnym działaniem. Regeneracja obejmuje takie operacje jak wymiana uszczelnień czy odnowienie szczelin. Warto zwrócić uwagę, że regeneracja wielu elementów pojazdów jest standardową praktyką w branży motoryzacyjnej, co pomaga redukować koszty eksploatacji i zwiększać efektywność użytkowania pojazdu. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest zakładanie, że elementy pojazdu, które zostały uszkodzone, muszą być zawsze wymieniane, a nie naprawiane lub regenerowane, co może prowadzić do niepotrzebnych wydatków oraz marnotrawienia zasobów.

Pytanie 8

Strategia rynkowa oparta na kooperacji w sektorze motoryzacyjnym w celu podniesienia jakości i efektywności świadczonych usług nie jest

A. coobranding
B. budowa dróg komunikacyjnych
C. zarządzanie flotą samochodową
D. powoływanie stowarzyszeń
Budowa dróg komunikacyjnych nie jest strategią rynkową opartą na współpracy w branży motoryzacyjnej, ponieważ jej celem jest przede wszystkim rozwój infrastruktury transportowej, a nie bezpośrednia współpraca między firmami motoryzacyjnymi. Współpraca w ramach branży motoryzacyjnej koncentruje się na poprawie jakości i efektywności usług poprzez różne formy kooperacji, takie jak tworzenie stowarzyszeń, coobranding czy zarządzanie flotą pojazdów. Przykładem współpracy są programy wspólnego marketingu, gdzie marki łączą siły w celu zwiększenia zasięgu swoich produktów. Dobrymi praktykami w tej dziedzinie są także wspólne badania nad nowymi technologiami, co pozwala na dzielenie się kosztami i ryzykiem. Przykładowo, kilka producentów samochodów może współpracować przy rozwoju technologii elektrycznych, co przyspiesza innowacje i zwiększa konkurencyjność na rynku. Takie podejścia są zgodne z nowoczesnymi trendami w branży motoryzacyjnej, które kładą nacisk na zrównoważony rozwój i efektywność operacyjną.

Pytanie 9

Jak wykonuje się pomiar napięcia, jakie generuje sonda λ?

A. amperomierzem o zakresie pomiarowym 0÷200 mA
B. woltomierzem o zakresie pomiarowym 0÷200 mV
C. omomierzem o zakresie pomiarowym 0÷200 Ω
D. manometrem o zakresie pomiarowym 0÷1,0 MPa
Wybór manometru, amperomierza lub omomierza do pomiaru napięcia generowanego przez sondę lambda jest niewłaściwy, ponieważ każda z tych metod pomiarowych służy do innych zastosowań. Manometr jest narzędziem do pomiaru ciśnienia gazów, a jego zakres 0÷1,0 MPa odnosi się do zupełnie innego parametru fizycznego, co nie ma zastosowania w kontekście pomiaru napięcia. Zastosowanie takiego narzędzia może prowadzić do całkowitego braku informacji o rzeczywistym stanie sondy lambda, co jest kluczowe dla diagnostyki systemów emisji. Z kolei amperomierz, który mierzy prąd w obwodzie, nie jest odpowiedni do pomiaru napięcia, ponieważ mierzy zupełnie inną wielkość fizyczną. Ostatnia z wymienionych opcji, omomierz, służy do pomiaru oporu elektrycznego, co również nie ma zastosowania w kontekście pomiaru sygnału wyjściowego sondy lambda. Połączenie tych nieadekwatnych metod pomiarowych może prowadzić do błędnych wniosków, co w konsekwencji może wpływać na efektywność diagnostyki i naprawy systemów emisji spalin, a tym samym na zgodność z normami ekologicznymi. Praktyka ta nie tylko narusza zasady dobrej praktyki, ale również może prowadzić do poważnych konsekwencji środowiskowych.

Pytanie 10

Hybrydowy napęd w pojeździe oznacza użycie silnika

A. z zapłonem iskrowym
B. z zapłonem samoczynnym
C. spalinowego oraz elektrycznego
D. elektrycznego
Napęd hybrydowy w samochodach to coś fajnego, bo łączy silnik spalinowy i elektryczny. Dzięki temu mamy lepsze zużycie paliwa i mniej spalin, co jest super dla środowiska. Coraz więcej aut korzysta z tej technologii, żeby zmniejszyć swój wpływ na naturę. Weźmy na przykład Toyotę Priusa czy Hondę Insight – te modele mogą jeździć na elektryczności lub bencynie, co jest przydatne w różnych sytuacjach. Często spełniają też surowsze normy Euro dotyczące emisji, więc są dobrym wyborem zarówno dla producentów, jak i dla nas, konsumentów. W miastach, gdzie są ograniczenia dla spalinowych aut, hybrydy mogą jeździć na prądzie i zeroemisyjnie, co daje im przewagę. Takie rozwiązania to przyszłość, moim zdaniem.

Pytanie 11

Podczas montażu wału korbowego, lider warsztatu powinien szczególnie skupić się na

A. kolejności instalacji pokryw łożysk głównych
B. metodzie mocowania silnika
C. stanie układu korbowo-tłokowego
D. porządku dokręcania śrub trzymających głowicę
Wybór sposobu zamocowania silnika, kolejności dokręcania śrub mocujących głowicę czy stanu układu korbowo-tłokowego to kwestie, które mogą wpływać na ogólną wydajność silnika, ale nie są tak kluczowe jak precyzyjny montaż pokryw łożysk głównych. Sposób zamocowania silnika odnosi się głównie do stabilności jednostki napędowej w pojeździe i wpływa na wibracje oraz komfort jazdy. Nieprawidłowe zamocowanie może prowadzić do niepożądanych drgań, ale nie wpłynie bezpośrednio na działanie układu korbowo-tłokowego. Kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę jest również istotna, ale dotyczy wyłącznie zamocowania głowicy cylindrów, co nie jest bezpośrednio związane z montażem wału korbowego. Stan układu korbowo-tłokowego to aspekt, który należy ocenić przed montażem, a nie podczas samego montażu. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do tych niepoprawnych wniosków, obejmują mylenie różnych etapów montażu oraz niedocenianie znaczenia detali technicznych w kontekście całego zespołu silnikowego. Każdy z tych elementów jest ważny, ale ich znaczenie różni się w kontekście precyzyjnego montażu i późniejszej eksploatacji silnika.

Pytanie 12

Podczas wykonywania przeglądu technicznego pojazdu przyjętego do warsztatu należy

A. ustalić geometrię kół
B. założyć radio samochodowe
C. sprawdzić stan zawieszenia
D. wymienić łożyska koła
Sprawdzenie stanu zawieszenia jest kluczowym elementem przeglądu okresowego pojazdu, ponieważ zawieszenie odgrywa istotną rolę w bezpieczeństwie jazdy oraz komforcie pasażerów. W ramach przeglądu należy ocenić nie tylko stan amortyzatorów, sprężyn i sworzni, ale także uszczelek oraz elementów gumowych, które mogą ulegać zużyciu w wyniku eksploatacji. Niezawodne zawieszenie pozwala na prawidłowe trzymanie się drogi, redukcję drgań oraz ograniczenie zużycia innych komponentów pojazdu, takich jak opony. Przykładowo, kontrola stanu zawieszenia w przypadku pojazdów użytkowych jest szczególnie istotna, ponieważ ich obciążenie może prowadzić do szybszego zużycia tych elementów. Należy również pamiętać o standardach branżowych, które zalecają regularne inspekcje zawieszenia co określony przebieg lub czas, aby zapewnić ciągłe bezpieczeństwo pojazdu na drodze. Warto zainwestować w diagnostykę, która pozwoli na wczesne wykrycie problemów.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Co może być przyczyną wydobywania się czarnego dymu z układu wydechowego samochodu z silnikiem ZS?

A. zbyt duża ilość wtryskiwanego paliwa
B. uszkodzenie uszczelki pod głowicą
C. zużycie uszczelniaczy zaworowych
D. zużycie pierścieni tłokowych w trakcie jazdy
Uszkodzenie uszczelki pod głowicą nie jest bezpośrednią przyczyną wydobywania się czarnego dymu. To zjawisko zazwyczaj wiąże się z przedostawaniem się płynu chłodzącego do komory spalania, co prowadzi do białego dymu, a nie czarnego. Z kolei zużycie pierścieni tłokowych oraz uszczelniaczy zaworowych wpływa na ciśnienie oraz szczelność w silniku, co może prowadzić do zwiększonego zużycia oleju i generowania niebieskiego dymu, a nie czarnego. W przypadku pierścieni tłokowych, ich zużycie może powodować przedostawanie się oleju do komory spalania, co skutkuje niepełnym spalaniem oleju i wytwarzaniem dymu, jednak niekoniecznie czarnego. Z kolei uszczelniacze zaworowe, gdy są w złym stanie, mogą prowadzić do podobnych efektów, ale znowuż nie dotyczą one bezpośrednio wydobywania się czarnego dymu. Typowym błędem myślowym w ocenie przyczyn czarnego dymu jest mylenie różnych typów dymu oraz ich związku z konkretnymi uszkodzeniami silnika. Ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jakie zjawiska są związane z poszczególnymi usterkami, aby prawidłowo diagnozować problemy w pracy silnika. Eksperci w dziedzinie motoryzacji często podkreślają znaczenie systematycznych przeglądów technicznych oraz diagnostyki komputerowej, co pozwala na wczesne wykrycie nieprawidłowości i zapobiegnięcie poważniejszym awariom.

Pytanie 15

Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż częstotliwość wymiany świec zapłonowych w pojeździe Chevrolet Cruz J300 wyposażonym w silnik 1,4 Turbo.

Wyciąg z instrukcji obsługi samochodów Chewrolet
OpisSpark M300Aveo T300Cruze J300
Wymienić filtr przeciwpyłkowyco 15 000 km / 1 rokco 60 000 km / 2 lataco 45 000 km / 2 lata
Wymienić filtr powietrzaco 60 000 km / 4 lataco 60 000 km / 4 lataco 60 000 km / 4 lata
Wymienić świece zapłonoweco 30 000 km / 2 lataco 60 000 km / 4 lata1,6 Euro IV – co 30 000 km / 2 lata
1,6 Euro V/1,8 – co 60 000 km / 4 lata
1,4 Turbo – co 60 000 km / 4 lata
Wymienić przewody zapłonoweExc ESC –
co 45 000 km / 3 lata
Nie dotyczy1,6 Euro IV – co 45 000 km / 3 lata

A. Co 60 000 km / 2 lata.
B. Co 30 000 km / 4 lata.
C. Co 60 000 km / 4 lata.
D. Co 30 000 km / 2 lata.
Odpowiedź wskazująca na wymianę świec zapłonowych co 60 000 km lub co 4 lata dla pojazdu Chevrolet Cruz J300 z silnikiem 1,4 Turbo jest poprawna, ponieważ odzwierciedla zalecenia producenta dotyczące konserwacji silników. Wymiana świec zapłonowych jest kluczowym elementem utrzymania silnika w dobrym stanie, ponieważ wpływa na efektywność spalania i ogólną wydajność silnika. Regularna wymiana świec zapłonowych pozwala na uniknięcie problemów z zapłonem, co może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji. Przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują planowanie przeglądów technicznych pojazdu oraz utrzymanie harmonogramu konserwacji, co jest zalecane przez producentów samochodów oraz mechaników. W praktyce, właściciele pojazdów powinni zawsze odwoływać się do dokumentacji lub przeglądów technicznych, aby upewnić się, że ich pojazd jest serwisowany zgodnie z zaleceniami, co w dłuższej perspektywie zapewnia ich bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pytanie 16

Jakie postępowanie w serwisie mechanicznym jest odpowiednie dla zdemontowanego reaktora katalitycznego wykonanego z materiałów szlachetnych, takich jak platyna i rod?

A. Katalizator powinien zostać poddany procesowi recyklingu chemicznego
B. Katalizator należy uznać za odpad niebezpieczny
C. Katalizator należy przekazać firmie zajmującej się recyklingiem
D. Katalizator należy skierować do recyklingu energetycznego
Traktowanie katalizatora jak odpad niebezpieczny to kiepskie podejście. Jako, że zawiera materiały szlachetne, tak jak platyna i rod, to nie można ich od razu klasyfikować jako odpady do standardowej utylizacji. Raczej mają one dużą wartość do odzyskania i powinny iść na recykling. Choć recykling chemiczny czasami ma swoje zastosowanie, to dla reaktorów katalitycznych lepiej sprawdzają się wyspecjalizowane firmy recyklingowe. Recykling energetyczny jest też złym kierunkiem dla takich materiałów, które lepiej jest odzyskać w sposób, który maksymalizuje ich ponowne wykorzystanie. Zrozumienie procesów recyklingu i klasyfikacji odpadów jest ważne, żeby zminimalizować wpływ na środowisko i zoptymalizować koszty, ale niewiele osób o tym myśli przy zarządzaniu odpadami.

Pytanie 17

Do dokumentacji ewidencyjnej odpadów w warsztacie samochodowym nie wlicza się kart

A. przekazania odpadu
B. ewidencji odpadów
C. ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego
D. naprawy pojazdu
Wybór "naprawy pojazdu" to dobry strzał! Dokumenty ewidencji odpadów w warsztacie są tylko dla tych śmieci, które powstają podczas pracy, jak zużyte oleje czy filtry. Naprawa pojazdu to nie to samo co odpady - chodzi tu głównie o usługi, a odpowiednie materiały i substancje to coś innego. W realiach serwisu ważne jest, żeby prowadzić porządną ewidencję odpadów według prawa, bo to pozwala na lepsze zarządzanie i mniejsze szkody dla środowiska. Na przykład, są karty przekazania odpadu, które pomagają w dokumentowaniu co się z tymi odpadami dzieje, co jest mega istotne, żeby trzymać się przepisów. Dbanie o takie rzeczy w warsztacie nie tylko ułatwia życie, ale też pokazuje, że firma zależy na ochronie środowiska.

Pytanie 18

Jakiej metody szef serwisu nie stosuje w celu poprawy efektywności działania serwisu?

A. Obserwacji procesów pracy serwisu
B. Analizy reklamacji
C. Rozmowy z klientem
D. Analizy ekonomicznej
Analiza ekonomiczna nie jest bezpośrednio metodą mającą na celu poprawę jakości pracy serwisu. Chociaż jest ona istotna w kontekście zarządzania finansami i rentownością przedsiębiorstwa, to nie jest narzędziem do oceny i poprawy jakości świadczonych usług. W przeciwnym razie, rozmowy z klientem, analizy reklamacji oraz obserwacje procesów pracy są bezpośrednio związane z identyfikowaniem problemów jakościowych. W praktyce, rozmowy z klientami mogą ujawnić ich oczekiwania i niezadowolenie z usług, co pozwala na wprowadzenie zmian w procesach. Analizy reklamacji dostarczają konkretnych danych na temat najczęstszych problemów, co umożliwia ich skuteczne eliminowanie. Obserwacja procesów pracy pozwala na identyfikację nieefektywności oraz obszarów do poprawy, co przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej. Dlatego szef serwisu powinien skupić się na tych metodach w celu podnoszenia standardów jakości.

Pytanie 19

Do standardowych obowiązków kierownika serwisu, który zatrudnia od 5 do 10 pracowników, należy

A. opracowywanie wynagrodzeń dla pracowników
B. utrzymywanie relacji z klientami
C. prowadzenie dokumentacji finansowej
D. przygotowywanie kosztorysów
Prowadzenie księgowości, przygotowanie wynagrodzeń pracowniczych oraz sporządzanie rachunków kosztów to zadania, które mogą być częścią działalności przedsiębiorstwa, jednak nie są one typowymi obowiązkami kierownika serwisu. Księgowość jest złożonym procesem, który wymaga specjalistycznej wiedzy oraz znajomości przepisów prawnych, a często te zadania są delegowane do działu księgowości. Przygotowanie wynagrodzeń pracowniczych to proces, który najczęściej obejmuje dział kadr lub HR, gdzie specjaliści zajmują się szczegółowym obliczaniem wynagrodzeń oraz naliczaniem składek i podatków, co sprawia, że kierownik serwisu powinien raczej nadzorować ten proces niż samodzielnie go prowadzić. Sporządzanie rachunków kosztów również nie leży w zakresie odpowiedzialności kierownika serwisu, gdyż wymaga to dokładnych analiz finansowych oraz znajomości budżetowania, co zazwyczaj jest domeną specjalistów finansowych. W praktyce, nieprawidłowe przypisanie tych zadań kierownikowi serwisu wynika z niepełnego zrozumienia struktury organizacyjnej i sposobu podziału obowiązków w firmach. Przypisując te odpowiedzialności kierownikowi, można prowadzić do nieefektywności, braku specjalizacji czy przeciążenia pracą, co w konsekwencji obniża jakość świadczonych usług i może negatywnie wpłynąć na relacje z klientami.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

W warsztacie stwierdzono, że hałas słyszany podczas jazdy w okolicy prawego przedniego koła pochodzi z łożyska piasty koła. Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz, ile wynosi koszt naprawy, jeżeli wszystkie części i materiały klient zakupił w tym warsztacie.

Wyciąg z cennika części zamiennych oraz pracochłonności czynności naprawczych
Części i materiałyCena[zł/szt.]/brutto
Łożysko piasty koła przedniego43,00
Jednorazowa nakrętka piasty koła28,00
Pracochłonność czynności naprawczychrbh./brutto
Zamontowanie piasty koła przedniego0,6
Wymiana łożyska piasty koła przedniego0,5
Robocizna100 zł/h

A. 213,00 zł
B. 191,00 zł
C. 181,00 zł
D. 153,00 zł
Poprawna odpowiedź wynika z prawidłowego obliczenia całkowitego kosztu naprawy, który obejmuje zarówno koszt części, jak i koszt robocizny. W przypadku naprawy łożyska piasty koła, kluczowe jest zrozumienie, że powinno się skalkulować wszystkie elementy związane z naprawą. Koszt części składa się z ceny łożyska oraz nakrętki, które są niezbędne do wykonania naprawy. Dodatkowo, koszt robocizny to iloczyn liczby roboczogodzin oraz stawki za roboczogodzinę, która może różnić się w zależności od warsztatu. W praktyce, przed przystąpieniem do pracy, mechanicy powinni zawsze sporządzać szczegółowy kosztorys, co pozwala na transparentność kosztów dla klienta. Stosowanie takiego podejścia jest standardem w branży motoryzacyjnej i pozwala na uniknięcie nieporozumień związanych z kosztami napraw. Warto również pamiętać, że regularna konserwacja pojazdu może pomóc w uniknięciu takich problemów, a także obniżyć koszty związane z naprawami. Zastosowanie odpowiednich narzędzi i technik naprawczych zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi, jak np. używanie oryginalnych części zamiennych, znacząco wpływa na bezpieczeństwo i trwałość pojazdu.

Pytanie 22

W autoryzowanym serwisie ocenę wizualną stanu pojazdu przed jego przyjęciem do naprawy przeprowadza

A. pracownik magazynu.
B. pracownik BOK.
C. blacharz.
D. mechanik.
Pracownik BOK (Biura Obsługi Klienta) jest odpowiedzialny za wizualną ocenę stanu pojazdu przed jego przyjęciem do naprawy, ponieważ jest to kluczowy element procesu oceny i dokumentacji. BOK odgrywa istotną rolę w komunikacji z klientem, zbierając wszystkie niezbędne informacje dotyczące pojazdu, jego historii serwisowej oraz szczególnych problemów zgłaszanych przez właściciela. Dzięki przeprowadzeniu wizualnej oceny, pracownik BOK może zidentyfikować widoczne uszkodzenia zewnętrzne, które mogą wpłynąć na dalszą diagnostykę i naprawy. Praktyczne przykłady obejmują analizę stanu lakieru, wgniecenia karoserii czy uszkodzenia szyb, co pozwala na dokładną kalkulację kosztów napraw. Dobrą praktyką w branży jest dokumentowanie stanu pojazdu za pomocą zdjęć, co nie tylko usprawnia proces naprawy, ale również chroni interesy serwisu oraz klienta w przypadku sporów.

Pytanie 23

Na tabliczce identyfikacyjnej pojazdu brakuje

A. dopuszczalna masa całkowita
B. model
C. numer VIN
D. numer świadectwa homologacji
Model pojazdu nie pojawia się na tabliczce znamionowej, dlatego ta odpowiedź jest ok. Ta tabliczka to taki ważny dokument, który zawiera same istotne informacje o pojeździe, jak na przykład numer VIN, maksymalna masa całkowita albo numer homologacji. VIN to taki unikalny numer, który pozwala zidentyfikować samochód i jego historię. Masa całkowita to maksymalna waga, jaką może mieć pojazd razem z ładunkiem, co jest super istotne, żeby zapewnić bezpieczeństwo na drodze i trzymać się przepisów. Numer homologacji z kolei mówi o tym, że auto spełnia różne normy prawne i techniczne. Poza tym, z racji tego, że jest tyle różnych modeli i wersji aut, informacje o modelu znajdują się głównie w dokumentach i systemach elektronicznych, a nie na tabliczce. Z mojego doświadczenia wiem, że znajomość tych rzeczy jest really ważna nie tylko dla właścicieli, ale też dla serwisów i instytucji zajmujących się rejestracją.

Pytanie 24

W przypadku uszkodzonej tarczy hamulcowej osi przedniej, minimalny zakres wymaganej naprawy to

A. wymiana obu tarcz na osi przedniej
B. wymiana tarcz na osi przedniej oraz tylnej
C. naprawa z wykorzystaniem spawania
D. wymiana uszkodzonej tarczy
W przypadku pękniętej tarczy hamulcowej osi przedniej, wymiana obydwu tarcz jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia bezpieczeństwa i efektywności układu hamulcowego. Tarcze hamulcowe pracują w parze, a ich zużycie może zachodzić nierównomiernie. Jeśli jedna tarcza jest pęknięta, istnieje duża szansa, że druga również jest w złym stanie, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak nierównomierne hamowanie i zwiększone ryzyko awarii. Wymiana obu tarcz zapewnia optymalne warunki pracy układu hamulcowego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Standardy bezpieczeństwa, takie jak te przedstawione przez organizacje branżowe, zalecają wymianę tarcz na parze, aby zminimalizować różnice w wydajności hamowania oraz zapobiec dalszym uszkodzeniom. Przykładem może być sytuacja, w której podczas wymiany tarcz nie zwrócono uwagi na ich równomierność, co może prowadzić do wibracji podczas hamowania, obniżając komfort jazdy i bezpieczeństwo użytkowników. Dlatego też, inwestowanie w jakość części zamiennych i ich fachowy montaż jest kluczowe dla długotrwałej efektywności układu hamulcowego.

Pytanie 25

W trakcie przyjmowania pojazdu do serwisu niezbędne jest sporządzenie

A. protokołu poszerzenia procesu naprawczego
B. raportu wizualnej oceny stanu technicznego pojazdu
C. zaświadczenia o ważności badania technicznego
D. umowy na użyczenie pojazdu
Raport wzrokowej oceny stanu pojazdu jest kluczowym dokumentem, który powinien być sporządzony podczas przyjęcia pojazdu do warsztatu. Jego celem jest dokładna analiza wizualnego stanu pojazdu, co umożliwia identyfikację ewentualnych uszkodzeń, zużycia oraz innych nieprawidłowości, które mogą wpływać na bezpieczeństwo i funkcjonalność pojazdu. Sporządzenie takiego raportu jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej, które zalecają dokumentowanie stanu technicznego pojazdu przed rozpoczęciem napraw. Przykładowo, raport powinien zawierać szczegółowy opis elementów takich jak nadwozie, wnętrze, układ jezdny, a także szczegółowe fotografie, które mogą być przydatne w każdej późniejszej reklamacji lub sporze z klientem. Dodatkowo, raport ten może również ułatwić proces naprawy, ponieważ warsztat będzie miał jasny obraz tego, co wymaga natychmiastowej uwagi i co może być bardziej odłożone na później. Tego rodzaju dokumentacja nie tylko zwiększa przejrzystość relacji z klientem, ale także zabezpiecza warsztat przed ewentualnymi roszczeniami z tytułu ukrytych wad pojazdu.

Pytanie 26

Kierownik serwisu powinien wstrzymać pracownikowi dokonywany pomiar zadymienia spalin, jeśli

A. zauważył zamontowaną dekoracyjną końcówkę wydechu
B. stwierdził nieszczelność w układzie wydechowym
C. stwierdził brak dokumentacji pojazdu
D. zauważył otwartą pokrywę silnika pojazdu
Odpowiedzi, które wskazują na ozdobną końcówkę wydechu, otwartą pokrywę silnika oraz brak dokumentów pojazdu, nie są uzasadnione w kontekście przeprowadzania pomiaru zadymienia spalin. Zauważenie zamontowanej ozdobnej końcówki wydechu nie jest podstawą do przerwania pomiaru; estetyka wydechu nie ma wpływu na jego funkcjonalność ani na wyniki emisji. Ponadto, otwarta pokrywa silnika nie wpływa bezpośrednio na układ wydechowy ani na wyniki pomiarów zadymienia. Tego typu sytuacje, choć mogą sugerować inne problemy, nie są bezpośrednio związane z procesem pomiarowym. Brak dokumentów pojazdu również nie jest powodem do wstrzymania pomiaru, chociaż jest to problem administracyjny, a nie techniczny. Kluczowe jest, aby kierownik warsztatu był świadomy, że każde z tych podejść może prowadzić do pomiarów, które nie odzwierciedlają rzeczywistej sytuacji pojazdu. Dobrą praktyką w tego typu sytuacjach jest kierowanie się zasadą, że wszystkie elementy układu wydechowego muszą być w dobrym stanie technicznym, aby pomiary były rzetelne, co podkreśla praktyka w branży motoryzacyjnej i standardy dotyczące emisji spalin.

Pytanie 27

Nadmierne zużycie oleju silnikowego w pojeździe może być skutkiem

A. zbyt niskiego stanu oleju.
B. zużycia uszczelniaczy zaworów.
C. uszkodzenia pompy olejowej.
D. zużycia panewek czopów głównych wału korbowego.
Niski poziom oleju w silniku to nie bezpośrednia przyczyna dużego zużycia, raczej efekt złego stanu silnika. Owszem, jak oleju jest mało, to może to doprowadzić do uszkodzeń, ale nie znaczy, że sam w sobie powoduje on większe zużycie. Zbyt niski poziom oleju może prowadzić do jego przegrzania i tarcia, ale nie do wycieku czy spalania. Jeśli chodzi o zużycie panewek czopów głównych wału, to też nie jest bezpośrednia przyczyna straty oleju, chociaż wpływa na wydajność. Uszkodzenie pompy oleju to kolejna sprawa, może zmniejszać ciśnienie, co utrudnia smarowanie, ale nie jest przyczyną nadmiernego zużycia oleju, raczej skutkiem problemów z ciśnieniem. Warto to wszystko rozumieć, żeby się nie mylić i diagnozować silnik na podstawie odpowiednich kryteriów. Regularne sprawdzanie poziomu i jakości oleju też powinno być rutyną, a przeglądy techniczne pomogą wychwycić problemy z systemem smarowania.

Pytanie 28

Na stacji kontroli pojazdów wykonano okresowe badania techniczne 4 samochodów osobowych, ciągnika rolniczego i 2 przyczep ciężarowych rolniczych do 1,5 t dmc. Oblicz całkowity koszt badań dla wszystkich pojazdów.

Rodzaj pojazduCena brutto [zł]
Samochód osobowy,98,00
Motocykl, ciągnik rolniczy62,00
Samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 3,5t do 16t dmc153,00
Samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 16t dmc, ciągnik samochodowy balastowy176,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza do 1,5t dmc40,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 1,5t do 6 t dmc50,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 6t dmc70,00

A. 439,00 zł
B. 695,00 zł
C. 554,00 zł
D. 534,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt badań technicznych dla pojazdów, należy zrozumieć zasady wyceny oraz procedury związane z kontrolą techniczną. W tym przypadku mamy do czynienia z 4 samochodami osobowymi, 1 ciągnikiem rolniczym oraz 2 przyczepami ciężarowymi rolniczymi do 1,5 t dmc. Koszt badań technicznych dla każdego z tych typów pojazdów jest ustalany na podstawie cennika obowiązującego w stacji kontroli. Zgodnie z tymi zasadami, należy pomnożyć liczbę pojazdów przez odpowiednią stawkę. Po obliczeniach otrzymujemy 4 x 98,00 zł (samochody osobowe) + 1 x 150,00 zł (ciągnik rolniczy) + 2 x 88,00 zł (przyczepy) co daje 392,00 zł + 150,00 zł + 176,00 zł = 718,00 zł. Należy jednak uwzględnić, że niektóre pojazdy mogą być objęte zniżkami lub promocjami. W praktyce, znajomość cenników oraz przepisów dotyczących okresowych badań technicznych jest kluczowa dla właściwego zarządzania kosztami, a także dla zapewnienia zgodności z regulacjami prawnymi. Dobrą praktyką jest również regularne śledzenie zmian w przepisach oraz dostosowywanie swoich obliczeń do aktualnych stawek ustalanych przez odpowiednie organy.

Pytanie 29

Klient zgłosił się do serwisu z reklamacją usługi. Które z poniższych działań nie jest właściwe?

A. Wysłuchanie reklamacji klienta z odpowiednią uwagą i zrozumieniem
B. Przeprowadzenie identyfikacji klienta oraz określenie charakteru zgłaszanego problemu
C. Poinformowanie klienta, że jesteś zajęty i przekierowanie go na późniejszy termin
D. Wysłuchanie klienta, a następnie przeprosiny za powstałą sytuację oraz podjęcie działań naprawczych
Poinformowanie klienta o byciu zajętym i odesłanie go na termin późniejszy jest zachowaniem nieprawidłowym, ponieważ nie spełnia podstawowych standardów obsługi klienta. W relacjach z klientami kluczowe jest, aby każdy klient czuł się wysłuchany i doceniony, niezależnie od sytuacji. Dobre praktyki branżowe wskazują, że każda reklamacja powinna być traktowana priorytetowo, a klient powinien otrzymać wsparcie w momencie zgłaszania problemu. Prawidłowym podejściem jest aktywne słuchanie klienta, co pozwala na zrozumienie jego oczekiwań i problemów. Przykładowo, jeśli klient zgłasza reklamację związaną z jakością usługi, skuteczne byłoby zidentyfikowanie problemu i natychmiastowe wdrożenie kroków naprawczych, co zwiększa jego zadowolenie oraz lojalność wobec firmy.

Pytanie 30

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi gospodarowania zużytymi oponami, powinny być one

A. przekazane do składowania
B. przekazane do utylizacji
C. przekazane do magazynu
D. za każdym razem poddane procesowi regeneracji
Odpowiedź \"oddać do utylizacji\" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami, zużyte opony kwalifikują się jako odpady, które muszą być odpowiednio przetworzone w celu minimalizacji ich negatywnego wpływu na środowisko. Utylizacja zużytych opon obejmuje procesy takie jak recykling, w której materiał gumowy jest przetwarzany na nowe produkty, lub odzysk energii, gdzie opony są spalane w piecach przemysłowych, co pozwala na wykorzystanie ich jako źródła energii. Przykładowo, w Polsce funkcjonuje system zbiórki i utylizacji opon, który obejmuje producentów, sprzedawców oraz zakłady zajmujące się recyklingiem, co jest zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej w zakresie gospodarki odpadami. Dzięki tym praktykom, zużyte opony nie tylko przestają obciążać środowisko, ale także mogą być wykorzystywane do produkcji nowych materiałów, co wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym."

Pytanie 31

Uszkodzoną pompę wysokiego ciśnienia w układzie COMMON RAIL należy

A. naprawić w każdym serwisie zajmującym się naprawami.
B. zdecydowanie wymienić na nową.
C. koniecznie oddać do regeneracji u producenta.
D. przekazać do regeneracji w wyspecjalizowanym serwisie lub zastąpić nową.
Uszkodzona pompa wysokociśnieniowa układu COMMON RAIL powinna być przekazana do regeneracji w specjalistycznym warsztacie lub wymieniona na nową, ponieważ takie podejście zapewnia najwyższą jakość naprawy oraz niezawodność działania. Regeneracja pompy przez fachowy warsztat polega na dokładnej diagnostyce, wymianie uszkodzonych elementów oraz kalibracji, co przywraca pełną sprawność urządzenia. W przypadku wymiany na nową, warto zwrócić uwagę na zakup komponentów od renomowanych producentów, aby zapewnić zgodność ze standardami jakości. Przykładem dobrych praktyk jest korzystanie z usług warsztatów, które są certyfikowane przez producentów systemów COMMON RAIL, co gwarantuje, że przeprowadzone prace są zgodne z obowiązującymi normami i mają pozytywny wpływ na wydajność silnika. Dbanie o prawidłowe funkcjonowanie pompy jest kluczowe, ponieważ wpływa na parametry pracy silnika, jego wydajność oraz emisję spalin, co jest istotne w kontekście ochrony środowiska oraz przepisów dotyczących norm emisji.

Pytanie 32

Analizując przyczyny nieprawidłowego zachowania pojazdu podczas jazdy - zbaczanie w jedną stronę - należy na początku zweryfikować

A. wyważenie kół
B. ciśnienie w ogumieniu
C. kąt pochylenia koła
D. zbieżność kół
Odpowiedź dotycząca ciśnienia w ogumieniu jest poprawna, ponieważ niewłaściwe ciśnienie jest jednym z najczęstszych powodów, dla których pojazd może ściągać w jedną stronę. Niskie ciśnienie w jednym z kół może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon oraz zmieniać sposób, w jaki pojazd reaguje na manewry kierownicą. W praktyce, podczas rutynowych przeglądów technicznych, zaleca się regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Należy pamiętać, że ciśnienie powinno być kontrolowane na zimnych oponach, aby uzyskać dokładne wyniki. Ponadto, nieprawidłowe ciśnienie ma wpływ na efektywność paliwową pojazdu oraz bezpieczeństwo jazdy, co jest zgodne z normami branżowymi dotyczącymi utrzymania pojazdów. Odpowiednie wartości ciśnienia można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu oraz na etykietach umieszczonych na drzwiach kierowcy lub w schowku. Przykładem praktycznym jest sytuacja, w której kierowca zauważa, że samochód ściąga w lewo. Po sprawdzeniu ciśnienia okazuje się, że lewe koło ma znacznie niższe ciśnienie niż prawe, co po napompowaniu do właściwego poziomu rozwiązuje problem.

Pytanie 33

Podczas przeglądu gwarancyjnego pojazdu dokonano wymiany oleju. Zgodnie z zaleceniami producenta zawartymi w tabeli, kolejną wymianę oleju należy wykonać przy przebiegu

Bieżący przebieg pojazduWymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta po przebieguGwarancja rafinerii na olejRodzaj oleju
25500 km10 tys. km15 tys. km0W-30

A. 35500 km
B. 40500 km
C. 36500 km
D. 37500 km
Zgadza się, kolejna wymiana oleju w tym przypadku powinna nastąpić przy przebiegu 35500 km. Zgodnie z zaleceniami producenta, wymiana oleju powinna być przeprowadzana co 10 tys. km. Obliczenia są proste: bieżący przebieg wynosi 25500 km, do którego dodajemy 10 tys. km, co daje nam 35500 km. Zachowanie tego interwału jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Regularna wymiana oleju zapewnia utrzymanie odpowiedniej lepkości i czystości, co wpływa na wydajność silnika i jego żywotność. Nieprzestrzeganie zaleceń producenta może prowadzić do zanieczyszczenia oleju, co zwiększa ryzyko uszkodzeń silnika. Warto również zaznaczyć, że różne pojazdy mogą mieć różne wymagania dotyczące wymiany oleju, dlatego zawsze należy odwoływać się do instrukcji obsługi konkretnego modelu. Praktyka ta nie tylko przedłuża żywotność pojazdu, ale również zapewnia jego bezpieczeństwo podczas eksploatacji.

Pytanie 34

W specyfikacji opony 195/60 R 14 85H samochodu, liczba 85 wskazuje na

A. indeks prędkości
B. średnicę osadzenia
C. indeks nośności
D. szerokość obręczy
Odpowiedź "indeks nośności" jest prawidłowa, ponieważ liczba 85 w oznaczeniu opony oznacza maksymalne obciążenie, jakie opona jest w stanie unieść przy określonym ciśnieniu. Indeks nośności został wprowadzony przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) i jest kluczowym parametrem, który należy brać pod uwagę przy doborze opon do pojazdu. Na przykład, indeks 85 oznacza, że opona może przenieść obciążenie wynoszące 515 kg. W praktyce, wybór odpowiedniego indeksu nośności jest istotny dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności pojazdu, zwłaszcza w przypadku aut osobowych, które przewożą pasażerów i ładunki. Niedostosowanie indeksu nośności może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak pęknięcie opony podczas jazdy. Dlatego ważne jest, aby przy zakupie opon kierować się zaleceniami producenta pojazdu, które znajdują się w instrukcji obsługi lub na tabliczce znamionowej pojazdu.

Pytanie 35

Klient, który oddaje swój pojazd do naprawy w serwisie, nie może być zobowiązany do zostawienia

A. dowodu zawarcia ubezpieczenia OC pojazdu
B. wszystkich zapasowych kluczyków
C. sterownika autoalarmu
D. dowodu rejestracyjnego
Odpowiedź 'wszystkich zapasowych kluczyków' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej i normami ochrony danych, klienci nie powinni być zobowiązani do pozostawiania wszystkich kluczyków do swojego pojazdu w serwisie. Praktyka ta ma na celu minimalizację ryzyka kradzieży lub nieuprawnionego dostępu do pojazdu. Dopuszczenie do takiej sytuacji mogłoby prowadzić do poważnych problemów, w tym odpowiedzialności prawnej zarówno dla serwisu, jak i dla klienta. W przypadku, gdy wszystkie zapasowe kluczyki są pozostawiane, serwis staje się odpowiedzialny za ich bezpieczeństwo, co może być problematyczne. Przykładem może być sytuacja, w której klient zgubi kluczyki pozostawione w serwisie, co skutkowałoby koniecznością ich odnowienia lub wymiany. W praktyce, serwisy powinny ograniczać przechowywanie kluczyków tylko do tych, które są niezbędne do wykonania naprawy, co zapewnia bezpieczeństwo zarówno dla klienta, jak i dla serwisu.

Pytanie 36

W trakcie corocznego przeglądu okresowego pojazdu powinno się zawsze, niezależnie od jego przebiegu, wymienić filtr.

A. płynu chłodzącego
B. przeciwpyłkowy
C. paliwa
D. oleju
Wymiana filtra oleju podczas przeglądu okresowego samochodu jest kluczowym elementem utrzymania silnika w dobrym stanie. Filtr oleju odgrywa ważną rolę w usuwaniu zanieczyszczeń i cząstek stałych z oleju silnikowego, co zapewnia jego czystość i efektywność działania. Regularna wymiana filtra oleju pozwala na zminimalizowanie ryzyka zużycia silnika, ponieważ zanieczyszczony filtr może prowadzić do niewłaściwego smarowania i przegrzewania się jednostki napędowej. Wymiana filtra powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta, które często sugerują jego wymianę co 10 000 do 15 000 km przebiegu. Przykłady zastosowania tej praktyki można zaobserwować w warsztatach samochodowych, gdzie klienci są informowani o konieczności wymiany filtra oleju podczas sezonowych przeglądów, co przekłada się na dłuższą żywotność auta i lepsze osiągi silnika. Przestrzeganie tych norm jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pytanie 37

Zanim rozpoczniesz diagnostykę przy użyciu metody Eusama, w pierwszej kolejności powinieneś zweryfikować

A. ciśnienie w oponach
B. indeks prędkości opon
C. rozmiary opon
D. głębokość profilu
Sprawdzanie ciśnienia w oponach przed przystąpieniem do diagnostyki metodą Eusama jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe ciśnienie może znacząco wpłynąć na wyniki pomiarów oraz bezpieczeństwo pojazdu. Odpowiednie ciśnienie w oponach zapewnia optymalne zachowanie pojazdu na drodze, wpływa na zużycie paliwa oraz wydłuża żywotność opon. Na przykład, zbyt niskie ciśnienie może prowadzić do nadmiernego zużycia bieżnika, co w konsekwencji obniża efektywność hamowania i zwiększa ryzyko uszkodzenia opony. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do nadmiernego twardnienia opony, co negatywnie wpływa na przyczepność i komfort jazdy. W ramach standardów branżowych, regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach powinno być częścią rutynowej konserwacji pojazdu, co jest podkreślane przez organizacje takie jak Tire Industry Association (TIA).

Pytanie 38

Jakie miejsce oznacza rok produkcji pojazdu?

A. na dziesiątym miejscu znaku VIN
B. na ósmym miejscu znaku VDS
C. na trzecim miejscu znaku WMI
D. na ostatnim miejscu znaku VIS
Rok produkcji pojazdu jest kodowany na dziesiątym miejscu w numerze VIN (Vehicle Identification Number). Jest to kluczowa informacja, która pozwala na szybkie zidentyfikowanie roku produkcji konkretnego pojazdu, co jest istotne zarówno dla konsumentów, jak i dla specjalistów zajmujących się serwisowaniem i naprawą. Zgodnie z normą ISO 3779, numer VIN składa się z 17 znaków, które zawierają różne informacje o pojeździe, w tym producenta, model, miejsce produkcji oraz właśnie rok produkcji. W praktyce, odpowiedni zapis na dziesiątym miejscu daje możliwość łatwego ustalenia, czy pojazd jest objęty określonymi regulacjami prawnymi, gwarancjami czy też programami serwisowymi. Na przykład, w przypadku pojazdów wyprodukowanych po 1980 roku, znak odpowiadający za rok produkcji jest jednoznacznie określony, co pozwala na łatwą identyfikację w dokumentacji i przy sprzedaży używanych pojazdów. Dodatkowo, znajomość struktury VIN jest istotna w procesie weryfikacji historii pojazdu, co ma kluczowe znaczenie na rynku samochodów używanych.

Pytanie 39

Przyczyną "wypadania zapłonów" w silniku z zapłonem iskrowym jest awaria

A. termostatu
B. regulatora ciśnienia
C. cewki zapłonowej
D. świec żarowych
Cewka zapłonowa jest kluczowym elementem układu zapłonowego silnika z zapłonem iskrowym, odpowiedzialnym za generowanie wysokiego napięcia potrzebnego do zainicjowania zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach. Uszkodzenie cewki zapłonowej prowadzi do tzw. wypadania zapłonów, co objawia się nieregularną pracą silnika, spadkiem mocy oraz zwiększonym zużyciem paliwa. W praktyce, cewka może ulegać awarii z powodu wysokich temperatur, drgań, czy też starzenia się materiałów. Dobre praktyki w diagnostyce awarii zapłonowych obejmują regularne sprawdzanie stanu cewki oraz innych elementów układu zapłonowego, takich jak świece zapłonowe i przewody zapłonowe. Przykładem może być pomiar oporu cewki oraz sprawdzenie, czy na wyjściu generowane jest odpowiednie napięcie. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia, wymiana cewki zapłonowej jest niezbędna dla przywrócenia prawidłowej pracy silnika oraz uniknięcia dalszych uszkodzeń innych podzespołów.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.