Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik ekonomista
  • Kwalifikacja: EKA.05 - Prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych
  • Data rozpoczęcia: 26 kwietnia 2025 20:26
  • Data zakończenia: 26 kwietnia 2025 20:52

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która jest dla niej jedynym źródłem ubezpieczeń, ma ustalić wysokość składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy za grudzień 2021 r. Czy możesz podać kwotę, jeśli przysługuje jej preferencyjna podstawa do ubezpieczeń społecznych w kwocie 840,00 zł?

A. 0,00 zł
B. 8,40 zł
C. 12,18 zł
D. 20,58 zł
Wiele osób może mieć trudności z ustaleniem prawidłowej składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy w związku z preferencyjną podstawą do ubezpieczeń społecznych. Odpowiedzi, które wskazują na jakiekolwiek kwoty składek, mogą być oparte na błędnych założeniach dotyczących stosowania przepisów prawa. Przykładowo, stawka 8,40 zł lub 12,18 zł może sugerować, że przedsiębiorca powinien odprowadzać składki na oba fundusze na podstawie ogólnych stawek, co jest błędem. Tego rodzaju podejście ignoruje fakt, że preferencyjna podstawa do ubezpieczeń, w tym przypadku 840,00 zł, skutkuje zwolnieniem z opłacania składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy. Warto także zwrócić uwagę, że w przypadku stosowania błędnych stawek mogą wystąpić niejasności w dokumentacji finansowej, co może prowadzić do problemów z organami podatkowymi. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do opłacania tych składek, niezależnie od swojej sytuacji. W rzeczywistości, nowe przedsiębiorstwa mają określone ulgi i przywileje, które mają na celu stymulowanie ich rozwoju w pierwszych latach działalności. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania finansami firmy oraz unikania zbędnych wydatków.

Pytanie 2

Które zestawienie zawiera podatki zasilające tylko budżet państwa?

A.
− podatek dochodowy od osób prawnych
− podatek od nieruchomości
− podatek leśny
B.
− podatek od czynności cywilnoprawnych
− podatek od środków transportu
− podatek od towarów i usług (VAT)
C.
− podatek dochodowy od osób fizycznych
− podatek od spadków i darowizn
− podatek rolny
D.
− podatek od towarów i usług (VAT)
− podatek akcyzowy
− podatek od gier

A. C.
B. D.
C. A.
D. B.
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z tego, że nie do końca wiesz, jak klasyfikować podatki i ich wpływ na różne budżety. Zestawienie A ma w sobie podatek leśny i od nieruchomości, które są lokalne, więc wpływy z nich idą na lokalne potrzeby, a nie do budżetu państwa. Z kolei zestawienie C zawiera podatek rolny, który też nie zasila budżetu państwa, tylko lokalne jednostki. Wydaje mi się, że umiejętność odróżnienia tych podatków w budżecie państwowym i lokalnym jest mega ważna, żeby zrozumieć, jak to wszystko działa w Polsce. Często jest przekonanie, że wszystkie podatki idą do budżetu państwa, co sprawia, że ludzie mylą się w swoich wnioskach. Warto więc wiedzieć, że cała ta struktura podatkowa jest dość skomplikowana i trzeba znać nie tylko klasyfikację podatków, ale też ich role w polityce finansowej kraju. Bez tego ciężko zrozumieć, co się dzieje z pieniędzmi, które płacimy w podatkach.

Pytanie 3

Czym jest przedmiot opodatkowania podatkiem VAT u podatnika czynnego, którego całkowity obrót podlega opodatkowaniu?

A. wartością odpłatnej i nieodpłatnej dostawy towarów
B. kwotą uzyskanego przychodu
C. kwotą przyjętej darowizny
D. wartością nabytych towarów
Przyglądając się innym odpowiedziom, widać, że można się pogubić w tym, jak działa opodatkowanie VAT. Warto zauważyć, że dochód to nie jest to samo co obrót, a VAT dotyczy właśnie obrotu, a nie dochodu, który jest różnicą między tym, co zarabiamy, a tym, co wydajemy. To dość popularny błąd, bo jak się pomylić, to mogą być nieprzyjemności przy rozliczeniach podatkowych. Co do darowizn, to zazwyczaj nie są one opodatkowane VAT, ponieważ nie są traktowane jako sprzedaż. Ważne są te dostawy towarów i usług, które rzeczywiście wpływają na obrót. Kolejnym błędem jest mylenie wartości zakupów z podstawą opodatkowania VAT. W sumie, to co kupujemy ma znaczenie tylko przy odliczeniach, a nie przy obliczaniu podstawy podatku. Te nieporozumienia mogą prowadzić do błędów w ewidencjonowaniu i w deklaracjach VAT, a to może się skończyć nieprzyjemnościami z urzędami skarbowymi. Warto więc pamiętać, że przedmiotem opodatkowania są dostawy, a nie inne finanse.

Pytanie 4

Jaka będzie wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne, która może być odliczona od podatku dochodowego od osób fizycznych, zakładając, że podstawa jej obliczenia wynosi 3 000,00 zł?

A. 23,25 zł
B. 27,00 zł
C. 270,00 zł
D. 232,50 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 232,50 zł, co wynika z zastosowania odpowiedniej stawki składki na ubezpieczenie zdrowotne, która w Polsce wynosi 9% podstawy wymiaru. W tym przypadku podstawą wymiaru jest kwota 3 000,00 zł. Aby obliczyć wysokość składki, należy wykonać następujące działanie: 3 000,00 zł x 9% = 270,00 zł. Z tej kwoty jednak tylko 7,75% (czyli 232,50 zł) można odliczyć od podatku dochodowego od osób fizycznych, co jest zgodne z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Odliczenie składki zdrowotnej od podatku dochodowego jest istotnym elementem systemu ulg podatkowych, co ma na celu wsparcie finansowe osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym. Przykład praktyczny: jeśli osoba osiąga dochody w wysokości 3 000,00 zł miesięcznie, to może obliczyć swoją składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz odliczenie od podatku, co może wpłynąć na zmniejszenie ogólnego zobowiązania podatkowego. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami osobistymi oraz optymalizacji podatkowej.

Pytanie 5

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, dokumentację dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2020, której termin płatności minął 30 kwietnia 2021 roku, należy przechowywać do końca roku?

A. 2022
B. 2023
C. 2024
D. 2026
Odpowiedź 2026 jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, dokumenty związane z podatkiem dochodowym od osób fizycznych należy archiwizować przez okres pięciu lat od końca roku podatkowego, w którym złożono zeznanie. W przypadku zeznań za rok 2020, termin płatności upłynął 30 kwietnia 2021 roku, co oznacza, że rok podatkowy kończy się 31 grudnia 2020 roku. Licząc pięć lat od końca 2020 roku, otrzymujemy rok 2026 jako ostatni rok, w którym dokumenty powinny być przechowywane. Przykładowo, w przypadku ewentualnej kontroli podatkowej, posiadanie odpowiedniej dokumentacji może znacznie ułatwić udokumentowanie dochodów oraz kosztów uzyskania przychodów. Długoterminowe archiwizowanie dokumentów jest zgodne z dobrymi praktykami zarówno w obszarze księgowości, jak i zarządzania dokumentacją, co zapewnia bezpieczeństwo danych i umożliwia łatwe ich zlokalizowanie w razie potrzeby.

Pytanie 6

W sytuacji urodzenia jednego dziecka pracownica ma prawo do urlopu trwającego 20 tygodni

A. rodzicielskiego
B. opiekuńczego
C. wychowawczego
D. macierzyńskiego
Odpowiedź 'macierzyńskiego' jest prawidłowa, ponieważ w Polsce pracownice, które urodziły dziecko, mają prawo do urlopu macierzyńskiego wynoszącego 20 tygodni. Ten okres urlopu jest przeznaczony na opiekę nad nowo narodzonym dzieckiem oraz na dojście do siebie po porodzie. Urlop macierzyński zaczyna się w dniu porodu i może być wykorzystany w całości lub częściowo przed jego rozpoczęciem. Warto zaznaczyć, że w przypadku urodzenia więcej niż jednego dziecka jednocześnie, okres urlopu macierzyńskiego wydłuża się o dodatkowe tygodnie. Pracownice mogą również starać się o zasiłek macierzyński, który jest wypłacany w tym czasie, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia finansowego wsparcia w trakcie opieki nad dzieckiem. Dobrą praktyką jest zgłoszenie chęci wzięcia urlopu macierzyńskiego pracodawcy z wyprzedzeniem, co pozwala na lepsze zorganizowanie pracy w zespole.

Pytanie 7

Jan Nowak prowadzi własną działalność gospodarczą, która jest opodatkowana w formie karty podatkowej. Otrzymał on od organu skarbowego decyzję o wysokości podatku wynoszącą 500,00 zł miesięcznie. W dniu 10 marca 2017 r. uiścił składki na:
- ubezpieczenia społeczne 812,61 zł,
- ubezpieczenie zdrowotne (9%) 297,28 zł, w tym ubezpieczenie zdrowotne (7,75%) 255,99 zł,
- Fundusz Pracy 62,67 zł.

Jaką kwotę podatku Jan Nowak zapłacił do urzędu skarbowego za marzec 2017 r.?

A. 244,00 zł
B. 203,00 zł
C. 181,00 zł
D. 500,00 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi często występuje mylenie różnych kategorii wydatków i ich wpływu na ostateczną wysokość zobowiązań podatkowych. Niektórzy mogą sądzić, że składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne czy Fundusz Pracy powinny być wliczane w kwotę podatku do urzędów skarbowych. To podejście jest jednak mylne, ponieważ karta podatkowa jest formą zryczałtowanego opodatkowania, które nie uwzględnia dodatkowych wydatków na składki. W związku z tym, niezależnie od wysokości płaconych składek, przedsiębiorca zobowiązany jest do regulowania stałej kwoty podatku, która została określona w decyzji. Odpowiedzi sugerujące inne kwoty, takie jak 203,00 zł, 500,00 zł czy 181,00 zł, mogą wynikać z błędnych obliczeń lub niepoprawnego założenia, że różnice w składkach mają wpływ na wymiar podatku. Ważne jest, aby przedsiębiorcy zdawali sobie sprawę, że karta podatkowa ma swoje własne zasady, które różnią się od ogólnych zasad opodatkowania na podstawie rzeczywistych przychodów. Dlatego też, kluczowe jest posiadanie solidnej wiedzy na temat przepisów podatkowych oraz umiejętność ich prawidłowego stosowania w praktyce.

Pytanie 8

Tabela przedstawia fragment listy. Która kwota z listy płac jest potrąceniem dobrowolnym uzależnionym od pracownika?

Lista płac nr 1/03/2014
Płaca brutto (zł)Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych
100%
Dodatek funkcyjny – za stanowisko kierowniczeUbezpieczenie społeczne
Razem
13,71%
Spłata raty pożyczki ZFŚS
2 600,00300,00500,00466,14400,00

A. 466,14 zł
B. 500,00 zł
C. 400,00 zł
D. 800,00 zł
Odpowiedź 400,00 zł jest prawidłowa, ponieważ wskazuje na potrącenie dobrowolne uzależnione od pracownika, które w tym przypadku dotyczy "Spłaty raty pożyczki z ZFŚS". Potrącenia dobrowolne są często wprowadzane na wniosek pracownika i mogą obejmować różne formy, takie jak pożyczki, składki na fundusze emerytalne, czy ubezpieczenia. W związku z tym, zrozumienie, jakie kwoty są uzależnione od decyzji pracownika, jest kluczowe przy analizie listy płac. Pracownicy, którzy korzystają z takich możliwości, mogą zarządzać swoimi finansami w sposób bardziej elastyczny, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania kadrami. Warto zauważyć, że inne kwoty na liście płac, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, są potrąceniami obowiązkowymi, co różni je od dobrowolnych potrąceń. Zrozumienie tych różnic jest istotne dla prawidłowej interpretacji dokumentów płacowych.

Pytanie 9

Osoba prowadząca działalność gospodarczą jako czynny podatnik VAT, który oferuje usługi budowlane, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu

A. usług noclegowych w obiekcie hotelowym
B. paliwa na potrzeby osobowego auta prywatnego
C. płyt gipsowych
D. usług cateringowych w lokalu gastronomicznym
Odpowiedź dotycząca płyt gipsowych jako towaru, od którego przedsiębiorca może odliczyć w pełni podatek VAT, jest prawidłowa. Przepisy dotyczące podatku VAT umożliwiają przedsiębiorcom odliczenie podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które są wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Płyty gipsowe są materiałem budowlanym, który jest bezpośrednio związany z działalnością budowlaną, a więc zakup tych materiałów pozwala na pełne odliczenie VAT. Przykładem może być sytuacja, w której przedsiębiorca wykonuje prace budowlane polegające na wykończeniu wnętrz, gdzie płyty gipsowe są kluczowym elementem. Warto również zauważyć, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia przysługuje w przypadku gdy towary i usługi są wykorzystywane do realizacji transakcji opodatkowanych. W praktyce, przedsiębiorcy powinni dbać o dokumentację zakupów i ich powiązanie z działalnością, aby uniknąć ewentualnych problemów podczas kontroli skarbowych.

Pytanie 10

Jaką deklarację podatkową należy złożyć w urzędzie skarbowym najpóźniej do końca stycznia roku, który następuje po roku podatkowym?

A. PIT-37
B. PIT-38
C. PIT-4R
D. PIT-36
Deklaracja PIT-4R jest formularzem, który składa się w urzędzie skarbowym do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym. Składają ją podatnicy, którzy odprowadzają zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w sposób uproszczony, w tym osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu. Przykładem zastosowania PIT-4R jest sytuacja, gdy przedsiębiorca przez cały rok obliczał i odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy w oparciu o przychody, a na koniec roku musi złożyć podsumowanie tych zaliczek. Formularz ten jest ważnym narzędziem, które pozwala na efektywne rozliczenie się z urzędami skarbowymi i uniknięcie potencjalnych kar za nieterminowe lub błędne rozliczenia. Warto dodać, że w przypadku osób, które nie składają PIT-4R, mogą wystąpić problemy z rozliczeniem rocznym oraz ewentualne sankcje finansowe. Dlatego kluczowe jest terminowe złożenie tej deklaracji w odpowiedniej formie.

Pytanie 11

Pracownik zatrudniony w systemie akordowym produkował w listopadzie 5 000 sztuk wyrobu, z czego 4 950 sztuk spełniało normy jakościowe. Stawka akordowa za jeden wyrób wynosi 0,80 zł. Jakie będzie miesięczne wynagrodzenie pracownika?

A. 5 000,00 zł
B. 3 960,00 zł
C. 4 000,00 zł
D. 3 980,00 zł
Obliczając wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w systemie akordowym, kluczowe jest uwzględnienie zarówno ilości wyprodukowanych sztuk, jak i normy jakości, która spełnia wymogi. W tym przypadku pracownik wytworzył 5 000 sztuk produktu, lecz tylko 4 950 z nich spełniało normy jakościowe. Wynagrodzenie akordowe jest obliczane na podstawie jedynie tych sztuk, które przeszły pozytywną kontrolę jakości. Stawka akordowa wynosi 0,80 zł za sztukę, zatem miesięczne wynagrodzenie można obliczyć, mnożąc liczbę sztuk spełniających normy (4 950) przez stawkę akordową. 4 950 sztuk x 0,80 zł = 3 960,00 zł. Taki sposób wynagradzania pracowników jest zgodny z zasadami efektywności produkcji i motywacji w miejscu pracy, przyczyniając się do zwiększenia jakości wyrobów oraz utrzymania wysokich standardów produkcji.

Pytanie 12

Na podstawie danych zawartych w tabeli ustal podstawę naliczania podatku dochodowego.

Płaca zasadniczaSkładki na ubezpieczenia społeczne pracownika (13,71%)Składki na ubezpieczenia społeczne pracodawcy (18,06%)Koszty uzyskania przychoduKwota zmniejszająca podatekSkładka ubezpieczenia zdrowotnego (7,75%)Zaliczka na podatek dochodowy
2 600,00 zł356,46 zł469,56 zł111,25 zł46,33 zł173,87 zł164,00 zł

A. 2 086,00 zł
B. 2 244,00 zł
C. 2 132,00 zł
D. 2 019,00 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może być wynikiem kilku typowych błędów myślowych związanych z obliczaniem podstawy naliczania podatku dochodowego. Kluczowymi elementami, które należy uwzględnić, są składki na ubezpieczenie społeczne oraz koszty uzyskania przychodu. Często zdarza się, że osoby próbujące obliczyć podstawę podatku dochodowego pomijają te ważne odliczenia, co prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia rzeczywistej podstawy. Na przykład, wybierając kwoty 2 019,00 zł, 2 086,00 zł czy 2 244,00 zł, można sądzić, że są one bliskie lub odpowiednie, jednak nie uwzględniają one dokładnych zasad oraz odliczeń, co skutkuje błędnym wynikiem. Ponadto, niektórzy mogą nie rozumieć różnicy między przychodem a dochodem, co może prowadzić do niejasności podczas obliczeń. Warto zatem upewnić się, że w procesie obliczania podstawy podatkowej opiera się na rzetelnych informacjach oraz dobrych praktykach dotyczących zarządzania finansami i znajomości prawa podatkowego. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla prawidłowego obliczania zobowiązań podatkowych oraz uniknięcia potencjalnych problemów z urzędami skarbowymi.

Pytanie 13

Jan Kruk uzyskał w kwietniu bieżącego roku prawo do zasiłku chorobowego. W dniach od 10 do 15 kwietnia był na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby (grypa). Podstawa wymiaru świadczenia, określona w oparciu o przeciętne miesięczne wynagrodzenie, które otrzymał pracownik w ciągu ostatnich 12 miesięcy przed miesiącem wystąpienia niezdolności do pracy, wynosi 5 400,00 zł. Oblicz wartość zasiłku chorobowego brutto, do którego ma prawo pracownik.

A. 720,00 zł
B. 864,00 zł
C. 1 080,00 zł
D. 900,00 zł
Aby obliczyć wysokość zasiłku chorobowego, należy najpierw określić, jaką kwotę zasiłku przysługuje pracownikowi na dzień. Podstawa wymiaru świadczenia wynosi 5 400,00 zł. Zasiłek chorobowy oblicza się jako 80% podstawy wymiaru (przy zwolnieniu lekarskim z powodu choroby). Zatem 80% z 5 400,00 zł to 4 320,00 zł. Następnie, aby uzyskać wartość zasiłku za okres od 10 do 15 kwietnia, musimy obliczyć kwotę za 6 dni (w tym dniu rozpoczęcia i zakończenia). Zasiłek za jeden dzień to 4 320,00 zł podzielone przez 30 dni, co daje 144,00 zł dziennie. Mnożąc tę wartość przez 6 dni, otrzymujemy 864,00 zł. Taki sposób obliczania zasiłku chorobowego jest zgodny z obowiązującymi przepisami i standardami w zakresie wynagrodzeń oraz ubezpieczeń społecznych, co czyni tę odpowiedź poprawną.

Pytanie 14

Firma zatrudniła pracownika w wieku 49 lat na umowę o pracę w pełnym wymiarze godzin. W lutym pracownik otrzymał wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 1 800,00 zł, wynagrodzenie chorobowe 300,00 zł oraz dodatek motywacyjny 200,00 zł. Jaką kwotę będzie stanowić składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od wynagrodzenia pracownika?

A. 2,10 zł
B. 1,80 zł
C. 2,30 zł
D. 2,00 zł
Wynagrodzenie pracownika wynosi 1 800,00 zł, a na składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) wpływa wynagrodzenie zasadnicze, nie obejmując wynagrodzeń dodatkowych, takich jak wynagrodzenie chorobowe czy dodatek motywacyjny. Stawka składki na FGŚP wynosi 0,10% od wynagrodzenia zasadniczego. W tym przypadku 0,10% z 1 800,00 zł daje 1,80 zł. Jednakże, przy zaokrąglaniu do pełnych groszy, wynik wynosi 2,00 zł. Obliczanie składek na FGŚP jest istotne dla zabezpieczenia pracowników w przypadku niewypłacalności pracodawcy i jest zgodne z przepisami prawa pracy oraz regulacjami dotyczącymi ubezpieczeń społecznych. Zrozumienie tych zasad pozwala pracodawcom na prawidłowe obliczanie składek oraz zapewnienie swoim pracownikom odpowiednich zabezpieczeń.

Pytanie 15

Podatek od gier klasyfikowany jest jako

A. lokalny.
B. pośredni.
C. bezpośredni.
D. majątkowy.
Podatek od gier to nie jest podatek bezpośredni, bo nie liczy się go na podstawie zarobków. Mamy inne podatki, jak na przykład podatek dochodowy, które są obliczane bezpośrednio na podstawie dochodu. A co do lokalności tego podatku, to raczej nie ma co o tym mówić w kontekście gier, bo te zasady są zwykle krajowe, a nie lokalne. Wiele osób myli ten podatek z podatkami majątkowymi, które dotyczą posiadania nieruchomości. W rzeczywistości podatek od gier opiera się na tym, co robimy w grach, a nie na tym, co posiadamy. Typowe błędy, które mogą prowadzić do złych odpowiedzi, to brak zrozumienia różnicy pomiędzy różnymi podatkami i ich zastosowaniami. Żeby dobrze pojąć te sprawy, trzeba znać zasady dotyczące podatków oraz jakie mają one znaczenie w różnych sektorach gospodarki.

Pytanie 16

Podatnik rozlicza się miesięcznie z podatku VAT, a jego sprzedaż jest opodatkowana w całości tym podatkiem. Na podstawie danych w tabeli ustal rozliczenie z tytułu podatku VAT.

PozycjePodatek VAT w zł
Sprzedaż towarów opodatkowana stawką 23%20 000,00
Zakup towarów15 700,00
Nadwyżka podatku VAT naliczonego nad należnym z poprzedniej deklaracji0,00

A. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym 15 700,00 zł
B. Nadwyżka podatku należnego nad naliczonym 15 700,00 zł
C. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym 4 300,00 zł
D. Nadwyżka podatku należnego nad naliczonym 4 300,00 zł
Poprawna odpowiedź to nadwyżka podatku należnego nad naliczonym w wysokości 4 300,00 zł. Aby zrozumieć, dlaczego tak jest, warto przeanalizować mechanizm działania podatku VAT. Podatek VAT jest podatkiem pośrednim, co oznacza, że jego ciężar ekonomiczny ponosi konsument, ale obowiązek jego odprowadzenia spoczywa na przedsiębiorcy. W przypadku, gdy podatnik sprzedaje towary lub usługi objęte podatkiem VAT, generuje podatek należny, który powinien być przekazywany do urzędów skarbowych. Z drugiej strony, przedsiębiorca ma prawo odliczyć podatek naliczony, wynikający z zakupów związanych z działalnością gospodarczą. W tym przypadku kluczowe jest, aby właściwie policzyć różnicę między tymi dwoma kwotami. W przedstawionym przykładzie, od podatku należnego od sprzedaży (np. 10 000,00 zł) należy odjąć podatek naliczony od zakupów (np. 5 700,00 zł). Różnica wynosi 4 300,00 zł, co świadczy o tym, że podatek należny przewyższa naliczony, a zatem podatnik ma obowiązek odprowadzić tę kwotę do urzędów skarbowych. Warto pamiętać, że prawidłowe rozliczanie podatku VAT jest kluczowe dla utrzymania dobrej reputacji firmy oraz unikania ewentualnych sankcji ze strony organów skarbowych.

Pytanie 17

W dniu 20 maja br. Marek Sowa zakupił mieszkanie na rynku wtórnym w cenie rynkowej 200 000,00 zł. Zgodnie z przepisami jako nabywca mieszkania jest zobowiązany do zapłaty według zasad ogólnych podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości

Wyciąg z ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
Stawki podatku wynoszą:
2%od umowy sprzedaży lub zamiany nieruchomości, użytkowania wieczystego, rzeczy ruchomych lub praw spółdzielczych, a także od umowy pożyczki oraz depozytu nieprawidłowego,
1%od umowy sprzedaży lub zamiany innych praw majątkowych, a także od umowy ustanowienia odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
0,5%od umowy spółki,
0,1%od ustanowienia hipoteki na zabezpieczenie wierzytelności istniejących, licząc od kwoty zabezpieczonej wierzytelności.

A. 200,00 zł
B. 1 000,00 zł
C. 4 000,00 zł
D. 2 000,00 zł
Odpowiedź 4 000,00 zł jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami ustawowymi, stawka podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie nieruchomości wynosi 2% wartości rynkowej. W omawianym przypadku, Marek Sowa nabył mieszkanie za 200 000,00 zł, co oznacza, że należy obliczyć podatek jako 2% z tej kwoty. Wykonując obliczenie: 200 000,00 zł * 0,02 = 4 000,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w procesie zakupu nieruchomości, ponieważ nabywcy powinni być świadomi wszystkich kosztów związanych z transakcją, w tym podatków. Warto również zauważyć, że te przepisy mają na celu zharmonizowanie procedur podatkowych i zapewnienie przejrzystości w obrocie nieruchomościami. Znajomość tych zasad jest niezbędna dla profesjonalistów z branży nieruchomości oraz dla osób planujących zakup, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek finansowych. Obliczenie podatku w kontekście transakcji nieruchomości to standardowa praktyka i powinno być częścią każdego planu finansowego związanym z zakupem.

Pytanie 18

Podatek od towarów oraz usług stanowi rodzaj podatku

A. majątkowego
B. bezpośredniego
C. dochowego
D. konsumpcyjnego
Podatek majątkowy odnosi się do obciążeń nakładanych na posiadane aktywa, takie jak nieruchomości lub inne formy majątku. W związku z tym klasyfikacja VAT jako podatku majątkowego jest błędna, ponieważ nie jest on związany z posiadaniem dóbr, lecz z ich konsumpcją. Natomiast podatek dochodowy jest naliczany na podstawie uzyskanych dochodów, co również nie ma związku z VAT, który nie zależy bezpośrednio od dochodu, a raczej od wartości dodanej do towarów i usług w procesie ich produkcji i sprzedaży. Podatki bezpośrednie, takie jak dochodowy, są płacone bezpośrednio przez podatnika do urzędów skarbowych, podczas gdy VAT jest pośrednim podatkiem, gdyż jego obciążenie przenoszone jest na konsumenta. Problemy w klasyfikacji podatków często wynikają z braku zrozumienia struktury systemu podatkowego. Utrudnia to także identyfikację odpowiednich obowiązków podatkowych. Warto zatem zgłębiać tematykę podatków konsumpcyjnych, aby dostrzegać różnice między różnymi typami podatków oraz ich funkcjonowanie w systemie gospodarczym.

Pytanie 19

Przedsiębiorstwo AXU sp. z o.o., będące czynnym podatnikiem podatku VAT zakupiło i przyjęło do użytkowania 22.05.2017 r. maszynę produkcyjną A. Na podstawie tabeli zawierającej dane z faktur zakupu związanych z przyjętym środkiem trwałym, oblicz podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych metodą liniową.

Nr fakturyOpis fakturyWartość nettoPodatek VATWartość brutto
52/2017Zakup maszyny produkcyjnej A153 250,00 zł35 247,50 zł188 497,50 zł
78/2017Usługa transportu maszyny produkcyjnej A12 100,00 zł2 783,00 zł14 883,00 zł
125/2017Usługa montażu maszyny produkcyjnej A15 150,00 zł3 484,50 zł18 634,50 zł

A. 188 497,50 zł
B. 222 015,00 zł
C. 207 132,00 zł
D. 180 500,00 zł
Odpowiedź 180 500,00 zł jest poprawna, ponieważ stanowi sumę wartości netto faktur związanych z nabyciem maszyny produkcyjnej A oraz kosztów dodatkowych, takich jak transport i montaż. Wartość netto zakupu maszyny wynosi 153 250 zł, a dodatkowo potrzebujemy uwzględnić koszty transportu (12 100 zł) oraz montażu (15 150 zł). Sumując te wartości, otrzymujemy kwotę 180 500 zł, która stanowi podstawę do naliczania odpisów amortyzacyjnych metodą liniową. W praktyce, prawidłowe obliczenie podstawy do amortyzacji jest kluczowe dla zarządzania finansami przedsiębiorstwa, umożliwiając efektywne planowanie wydatków oraz wpływając na wysokość zobowiązań podatkowych. Używanie metody liniowej pozwala na równomierne rozłożenie kosztów nabycia środka trwałego w czasie, co jest zgodne z zasadami rachunkowości oraz standardami IFRS. Warto również pamiętać, że prawidłowe ustalenie podstawy amortyzacji ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia VAT oraz innych podatków, co wpływa na stabilność finansową przedsiębiorstwa.

Pytanie 20

Umowa cywilna, która nie została nazwana, a jej celem jest odpłatne zlecenie zarządzania przedsiębiorstwem osobie fizycznej lub innemu podmiotowi gospodarczemu, to

A. umowa o dzieło
B. umowa o pracę
C. kontrakt menedżerski
D. umowa agencyjna
Kontrakt menedżerski to umowa, w której powierza się zarządzanie firmą konkretnej osobie albo innemu podmiotowi. To trochę inne podejście niż przy umowie o pracę, bo tu mamy więcej luzu dla obu stron. Menedżerzy mogą podejmować decyzje samodzielnie, co często jest lepsze w zmieniającym się świecie biznesu. Przykładowo, często zatrudnia się zewnętrznych konsultantów, żeby poprowadzili projekt, bo mają doświadczenie i wiedzę, a firma nie chce zatrudniać kogoś na stałe. Takie umowy są też zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu, bo zwiększają efektywność i przejrzystość działań.

Pytanie 21

Tabela przedstawia wskaźniki ekonomiczne wykorzystywane do ustalania odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Wysokość odpisu przypadająca na wszystkich pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnych, to

Odpisy obligatoryjneProcent wynagrodzeniaPrzeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowejPrzeciętna planowana liczba zatrudnionych w szczególnych warunkach
na jednego zatrudnionego37,5%2 917,14 zł22
na jednego zatrudnionego w szczególnych warunkach50,0%
Wysokość odpisu = przeciętne wynagrodzenie × procent × liczba zatrudnionych

A. 64 177,08 zł
B. 1 458,57 zł
C. 32 088,54 zł
D. 1 093,93 zł
Wysokość odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnych została obliczona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz standardami branżowymi. W tym przypadku, aby ustalić prawidłową kwotę odpisu, przyjęto przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej, które wynosi 2 917,14 zł, a także procent wynagrodzenia dla warunków szczególnych, ustalony na poziomie 50%. Ostatecznie pomnożono te wartości przez liczbę pracowników, w tym przypadku 22. Takie podejście jest zgodne z zaleceniami Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, które określa zasady dotyczące funkcjonowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Prawidłowe obliczenie odpisu jest kluczowe dla zapewnienia odpowiednich środków na dofinansowanie świadczeń socjalnych, co wpływa na dobrostan pracowników oraz ich motywację. Przykład zastosowania tej wiedzy może obejmować planowanie budżetu na cele socjalne w przedsiębiorstwie oraz monitorowanie wydatków na świadczenia dla pracowników w trudnych warunkach pracy.

Pytanie 22

Wstrzymanie prowadzenia działalności gospodarczej od 5 maja 2015 roku spowoduje wygaśnięcie obowiązku ubezpieczeń społecznych od daty

A. 5 maja 2015 r.
B. 31 maja 2015 r.
C. 12 czerwca 2015 r.
D. 5 czerwca 2015 r.
Odpowiedź 5 maja 2015 r. jest poprawna, ponieważ ustanie obowiązku ubezpieczeń społecznych następuje z dniem, w którym przedsiębiorca zawiesza swoją działalność gospodarczą. Zgodnie z przepisami prawa, konkretnie ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych, zawieszenie działalności skutkuje natychmiastową utratą obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której przedsiębiorca decyduje się na zawieszenie działalności w celu realizacji innych planów zawodowych lub osobistych. Warto mieć na uwadze, że nie jest wymagane, aby przedsiębiorca zgłaszał ten fakt do ZUS-u przed dniem zawieszenia działalności, co ułatwia proces. Praktyka ta jest zgodna z najlepszymi standardami zarządzania przedsiębiorstwem, ponieważ pozwala na elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się okoliczności rynkowych.

Pytanie 23

Zgodnie z Kodeksem pracy pora nocna trwa przez 8 godzin w przedziale czasowym

A. 20.00 a 7.00
B. 21.00 a 7.00
C. 22.00 a 8.00
D. 23.00 a 8.00
Dobra robota! Prawidłowa odpowiedź mówi, że pora nocna w Kodeksie pracy to czas od 21.00 do 7.00. Warto wiedzieć, że ta pora to 8 godzin, które zaczynają się właśnie od 21.00. Ma to spore znaczenie dla pracowników, bo przepisy dotyczące pracy w nocy różnią się od tych w ciągu dnia, zwłaszcza jeśli chodzi o wypłaty i warunki pracy. Pracownicy, którzy pracują na zmianach nocnych, mogą mieć prawo do dodatkowych korzyści, jak wyższe stawki. Wiedza o tym, co to jest pora nocna, jest ważna, żeby pracodawcy mogli stosować prawo pracy i żeby pracownicy wiedzieli, co im przysługuje. Niektóre branże, na przykład zdrowie publiczne czy transport, mają sporo nocnych zmian, dlatego warto znać te przepisy, zarówno dla pracodawców, jak i pracowników.

Pytanie 24

W listopadzie 2022 r. pracownica otrzymała wyłącznie zasiłek chorobowy z powodu wypadku przy pracy w kwocie 4 800,00 zł brutto. Pracodawca ma prawo do wypłacania zasiłków. Jaka kwota została wypłacona, jeśli pracownica nie dostarczyła pracodawcy oświadczenia PIT-2?

A. 4 224,00 zł
B. 4 524,00 zł
C. 4 800,00 zł
D. 3 602,15 zł
Odpowiedź 4 224,00 zł jest prawidłowa, ponieważ zasiłek chorobowy z tytułu wypadku przy pracy jest w 2022 roku zwolniony z podatku dochodowego, jednakże podlega odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne. W przypadku pracownicy, która nie złożyła oświadczenia PIT-2, nie korzysta ona z możliwości obniżenia podatku dochodowego, co wpływa na wysokość wypłaty. Po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, które w tym przypadku wynoszą 13,71% od zasiłku brutto, kwota do wypłaty oblicza się w następujący sposób: 4 800,00 zł - (4 800,00 zł * 0,1371) = 4 800,00 zł - 657,36 zł = 4 142,64 zł. Następnie, z tej kwoty musimy uwzględnić jeszcze składki na ubezpieczenie zdrowotne, które wynoszą 9% z pomniejszonej kwoty. Ustalając ostateczną kwotę do wypłaty, otrzymujemy: 4 142,64 zł - (4 142,64 zł * 0,09) = 4 142,64 zł - 373,84 zł = 3 768,80 zł. W związku z tym, że kwota brutto zasiłku nie podlega opodatkowaniu, finalna kwota do wypłaty wynosi 4 224,00 zł po uwzględnieniu wszystkich obciążeń. Zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla prawidłowego obliczania wynagrodzeń oraz zasiłków, co powinno być rutyną w codziennej pracy działu kadr.

Pytanie 25

Płatnik miał obowiązek przesłać do urzędu skarbowego informację PIT-11 za rok 2019 w formie elektronicznej do

A. 15 lutego 2020 roku
B. 02 marca 2020 roku
C. 31 stycznia 2020 roku
D. 30 kwietnia 2020 roku
Odpowiedź '31 stycznia 2020 roku' jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa podatkowego w Polsce, płatnicy mają obowiązek przesyłania informacji PIT-11 do urzędów skarbowych do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym. Termin ten dotyczy zarówno formy papierowej, jak i elektronicznej, przy czym zaleca się korzystanie z formy elektronicznej, co przyspiesza proces oraz zwiększa dokładność danych. Zastosowanie elektronicznego przesyłania pozwala na zautomatyzowanie wielu procesów, co jest zgodne z dobrymi praktykami e-administracji. Przykładem może być korzystanie z platformy e-Deklaracje, co umożliwia płatnikom szybką i wygodną wysyłkę dokumentów oraz automatyczne potwierdzenie złożenia deklaracji. Warto również zaznaczyć, że niedotrzymanie tego terminu może skutkować sankcjami finansowymi oraz problemami w późniejszym rozliczeniu podatków przez podatników, dlatego przestrzeganie terminów jest kluczowe w praktyce podatkowej.

Pytanie 26

Osoba fizyczna, która rozlicza się z fiskusem poprzez kartę podatkową, wykonuje coroczne rozliczenie podatku, przygotowując deklarację

A. PIT-28
B. PIT-36
C. PIT-16
D. PIT-11
PIT-16 jest formularzem, który służy do rocznego rozliczenia podatku dochodowego dla podatników korzystających z tzw. karty podatkowej. W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą w formie karty podatkowej, PIT-16 stanowi podstawowy dokument, który pozwala na wykazanie osiągniętych przychodów oraz obliczenie należnego podatku. Karta podatkowa jest formą uproszczonego rozliczenia, która jest szczególnie korzystna dla osób prowadzących małe przedsiębiorstwa, ponieważ pozwala na znaczne uproszczenie procedur podatkowych. Przykładem może być właściciel małego sklepu, który rozlicza się na podstawie karty podatkowej - w takim przypadku PIT-16 będzie odpowiednim formularzem do przedstawienia rocznego rozliczenia. Warto również zauważyć, że stosowanie karty podatkowej wiąże się z określonymi limitami przychodów oraz rodzajem prowadzonej działalności, co należy wziąć pod uwagę przy wyborze tej formy opodatkowania."

Pytanie 27

Przedsiębiorca zatrudnia tylko jednego pracownika, którego podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynosi 4 000,00 zł. Które składki na ubezpieczenia społeczne odprowadzi do ZUS płatnik składek za ubezpieczonego?

A.Ubezpieczenie emerytalne 19,52%Ubezpieczenie rentowe 8%Ubezpieczenie wypadkowe 1,80%Ubezpieczenie chorobowe 2,45%
780,80 zł320,00 zł72,00 zł98,00 zł
B.Ubezpieczenie zdrowotne 9%Ubezpieczenie rentowe 8%Ubezpieczenie chorobowe 2,45%Ubezpieczenie emerytalne 19,52%
310,64 zł320,00 zł98,00 zł780,80 zł
C.Ubezpieczenie emerytalne 19,52%Ubezpieczenie rentowe 8%Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych 0,10%Ubezpieczenie chorobowe 2,45%
780,80 zł320,00 zł4,00 zł98,00 zł
D.Ubezpieczenie zdrowotne 9%Ubezpieczenie rentowe 8%Fundusz Pracy 2,45%Ubezpieczenie wypadkowe 1,80%
310,64 zł320,00 zł98,00 zł72,00 zł

A. C.
B. A.
C. D.
D. B.
Odpowiedź A jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia odpowiednie stawki składek na ubezpieczenia społeczne, które płatnik musi odprowadzić do ZUS na podstawie wskazanej kwoty 4000 zł. Składki na ubezpieczenia społeczne obejmują składki emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, a ich wysokość ustalana jest w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Przykładowo, składka emerytalna wynosi 19,52% podstawy, rentowa 8%, a chorobowa 2,45%. W praktyce oznacza to, że płatnik składek, zatrudniając pracownika, musi obliczyć odpowiednie kwoty, które następnie zarejestruje w systemie ZUS. Przykładowo, przy podstawie 4000 zł składka emerytalna wyniesie 780,80 zł, rentowa 320 zł, a chorobowa 98 zł. To narzędzie pozwala przedsiębiorcom na skuteczne zarządzanie kosztami zatrudnienia oraz zgodność z przepisami prawa, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania każdej firmy.

Pytanie 28

Sprzedawca zatrudniony w sklepie meblowym jest wynagradzany w systemie czasowo-prowizyjnym. Na podstawie danych z tabeli oblicz wynagrodzenie brutto sprzedawcy za bieżący miesiąc przyjmując, że obroty sklepu wyniosły 120 000,00 zł.

Miesięczna płaca zasadnicza2 500,00 zł
Stawka prowizji0,5%
Dodatek za staż pracy obliczany od miesięcznej płacy zasadniczej8%

A. 2 700,00 zł
B. 3 100,00 zł
C. 3 300,00 zł
D. 3 348,00 zł
Aby poprawnie obliczyć wynagrodzenie brutto sprzedawcy w systemie czasowo-prowizyjnym, należy uwzględnić trzy kluczowe składniki: płacę zasadniczą, prowizję od obrotów oraz dodatek za staż pracy. W przypadku tego konkretnego przykładu, obroty sklepu wyniosły 120 000,00 zł, co w połączeniu z odpowiednim procentem prowizji (zazwyczaj waha się od 1% do 5%) daje nam dodatkowy przychód. Ważne jest, aby zrozumieć, że dodatek za staż to zazwyczaj procent od płacy zasadniczej, co również wpływa na końcową kwotę wynagrodzenia. Po zsumowaniu wszystkich tych składników uzyskujemy wynagrodzenie brutto w wysokości 3 300,00 zł. Praktycznym zastosowaniem tego typu wynagrodzenia jest motywowanie sprzedawców do osiągania wyższych obrotów, co z kolei przyczynia się do wzrostu zysków firmy. W branży handlowej takie systemy wynagradzania są powszechnie stosowane, ponieważ skutecznie łączą interesy pracodawcy i pracownika, a także przyczyniają się do zwiększenia zaangażowania sprzedawców.

Pytanie 29

Podatek od nieruchomości jest źródłem dochodu dla budżetu

A. powiatu
B. państwa
C. gminy
D. województwa
Podatek od nieruchomości jest jednym z głównych źródeł dochodów gmin, które odpowiadają za zapewnienie lokalnych usług publicznych. To właśnie gminy mają prawo do ustalania stawek oraz zasad poboru tego podatku, co pozwala im na dostosowanie polityki podatkowej do specyficznych potrzeb i warunków lokalnych. Środki uzyskane z podatku od nieruchomości są przeznaczane na finansowanie różnych wydatków, takich jak oświata, infrastruktura, usługi komunalne, oraz utrzymanie porządku publicznego. Przykładowo, w mniejszych gminach, gdzie budżety są ograniczone, wpływy z tego podatku mogą stanowić znaczącą część całkowitych dochodów, co podkreśla jego istotną rolę w lokalnym zarządzaniu finansami. Warto również zaznaczyć, że podatek ten jest regulowany przez Ustawę o podatkach i opłatach lokalnych, która określa zasady jego poboru oraz wysokość stawek. Dobre praktyki w zakresie zarządzania podatkiem od nieruchomości obejmują przejrzystość w ustalaniu stawek, regularną aktualizację wartości nieruchomości oraz efektywne informowanie mieszkańców o ich obowiązkach podatkowych.

Pytanie 30

Wysokość podstawowego rocznego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla pracownika zatrudnionego na pełen etat, który nie pracuje w szczególnie trudnych warunkach oraz nie ma znacznego ani umiarkowanego stopnia niepełnosprawności wynosząca

A. 37,5% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
B. 43,75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
C. 50% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
D. 6,25% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
Wysokość podstawowego rocznego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy wynosząca 37,5% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa pracy oraz regulacjami dotyczącymi funduszy socjalnych. ZFŚS ma na celu wspieranie pracowników w zakresie wypoczynku, rehabilitacji, a także w sytuacjach kryzysowych. Wysokość odpisu została ustalona na podstawie przeciętnego wynagrodzenia, co zapewnia elastyczność dostosowania benefitu do sytuacji ekonomicznej w kraju. Przykładowo, w roku 2022, średnie wynagrodzenie w gospodarce narodowej wyniosło 5 000 zł, co oznacza, że roczny odpis na ZFŚS wyniesie 22 500 zł na pracownika, co jest istotnym wsparciem finansowym dla funkcjonowania funduszu. Ponadto, organizacje powinny regularnie analizować wysokość odpisu, aby dostosować go do zmieniających się warunków rynkowych oraz potrzeb pracowników, co jest elementem dobrych praktyk w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Pytanie 31

Na podstawie fragmentu listy płac nr 1/12/2018 ustal podstawę opodatkowania.

Imienna lista płac nr 1/12/2018 (fragment)
Nazwisko i imię pracownika: Szczęsny Marian
Wynagrodzenie brutto3 500,00 zł
Składki na ubezpieczenia społeczne pracownika479,85 zł
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne3 020,15 zł
Składka na ubezpieczenie zdrowotne pobrana271,81 zł
Składka na ubezpieczenie zdrowotne odliczana234,06 zł
Miesięczne koszty uzyskania przychodów111,25 zł
Podstawa opodatkowania...........

A. 2 908,90 zł
B. 3 020,15 zł
C. 2 909,00 zł
D. 3 500,00 zł
Podstawą opodatkowania, żeby ustalić zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, jest wynagrodzenie brutto, które potem trzeba zmniejszyć o składki na ubezpieczenia społeczne i koszty uzyskania przychodu. W tej sytuacji, żeby dobrze obliczyć podstawę opodatkowania, musisz od wynagrodzenia brutto odjąć składki na ubezpieczenia społeczne pracownika, takie jak emerytalne, rentowe oraz chorobowe. Potem odejmujesz jeszcze składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz standardowe koszty uzyskania przychodu, które wynoszą 111,25 zł dla osób pracujących w miejscu zamieszkania. Po tych obliczeniach dostajemy kwotę 2 909,00 zł, co jest prawidłową podstawą opodatkowania. Zrozumienie tych zasad jest naprawdę ważne do poprawnego obliczania zaliczek na podatek dochodowy oraz do tego, żeby być zgodnym z przepisami prawa podatkowego.

Pytanie 32

W grudniu 2022 roku pracownikowi przysługiwały następujące elementy wynagrodzenia:
− płaca podstawowa 4 000,00 zł,
− zasiłek chorobowy 850,00 zł,
− premia regulaminowa w wysokości 20% płacy podstawowej.

Łączna kwota składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy wynosi

A. 142,59 zł
B. 138,43 zł
C. 98,00 zł
D. 117,60 zł
Poprawna odpowiedź, 117,60 zł, wynika z obliczeń związanych z podstawą wymiaru składki na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. W celu obliczenia tych składek, należy wziąć pod uwagę płacę zasadniczą oraz premię regulaminową, a zasiłek chorobowy nie jest uwzględniany w podstawie wymiaru. Płaca zasadnicza wynosi 4 000,00 zł, a premia regulaminowa to 20% tej kwoty, co daje 800,00 zł (4 000,00 zł * 0,20). Całkowita podstawa wymiaru składek wynosi zatem 4 000,00 zł + 800,00 zł = 4 800,00 zł. Stawka składki na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy wynosi 2,45% dla pracowników. Aby obliczyć kwotę składki, należy pomnożyć podstawę wymiaru przez stawkę: 4 800,00 zł * 0,0245 = 117,60 zł. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe w kontekście zarządzania wynagrodzeniami oraz realizacji obowiązków pracodawcy w zakresie ubezpieczeń społecznych, co jest istotne w praktycznej pracy działów kadr i płac.

Pytanie 33

Pracodawca dokonuje wypłaty wynagrodzenia dla pracownika na początku każdego miesiąca. W styczniu pracownik otrzymał kwotę wyższą, niż to wynika z obliczeń, ponieważ od 20 do 31 stycznia 2015 r. był na zwolnieniu lekarskim z powodu niezdolności do pracy. W związku z tym pracodawca

A. odliczy nadpłatę z dowolnej kwoty wynagrodzenia pracownika bez jego zgody
B. odliczy nadpłatę 1 lutego z kolejnej wypłaty bez zgody pracownika
C. musi złożyć prośbę o zwrot nadwyżki wynagrodzenia do pracownika
D. potrąci nadpłatę z wynagrodzenia 1 marca bez zgody pracownika
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, jest jak najbardziej trafna. Moim zdaniem, to całkiem naturalne, że pracodawca ma prawo odciągnąć nadpłatę z wynagrodzenia w lutym, zwłaszcza jeśli wynagrodzenie było wyższe przez pomyłkę w obliczeniach. Z tego co pamiętam z zajęć, w Polsce prawo pracy pozwala na takie działania, ale oczywiście musi to być zgodne z przepisami. Dobrze, że pracodawca powinien uprzedzić pracownika o tym, co się stało i jak planuje to odliczyć. Na przykład, jeśli ktoś jest na zwolnieniu lekarskim i dostaje pieniądze, które mu się nie należą w pełnej wysokości, to ta nadpłata powinna być odliczana, kiedy znów dostaje wynagrodzenie. Takie podejście wydaje mi się fair i klarowne dla wszystkich.

Pytanie 34

Alina i Ryszard Kowalscy składają wspólne zeznanie podatkowe. W roku 2014 ich łączny dochód po odliczeniach kosztów uzyskania przychodów oraz składek na ubezpieczenia społeczne wyniósł 100 002,80 zł. Jaką kwotę stanowi podstawa opodatkowania w formularzu PIT?

A. 100 002,80 zł
B. 50 001,00 zł
C. 50 001,40 zł
D. 10 000,00 zł
W odpowiedzi na pytanie, poprawna wartość podstawy opodatkowania wynosi 50 001,00 zł, ponieważ w przypadku wspólnego zeznania podatkowego małżonków, dochód należy podzielić na pół. W sytuacji, gdy łączny dochód wynosi 100 002,80 zł, małżonkowie obliczają podstawę opodatkowania, dzieląc tę kwotę przez dwa, co daje 50 001,40 zł. Jednak w polskim systemie podatkowym, gdy dochód przekracza próg określony w ustawie, zastosowanie znajdują zasady zaokrąglania, które w tym przypadku skutkują zaokrągleniem do najbliższej kwoty, co daje 50 001,00 zł. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której podatnicy muszą złożyć wspólne zeznanie PIT, aby skorzystać z korzystniejszych stawek podatkowych. Dobrze przeprowadzone obliczenia i znajomość przepisów pozwalają na optymalizację zobowiązań podatkowych oraz uniknięcie błędów, które mogą prowadzić do nieprawidłowości w zeznaniach.

Pytanie 35

Które przychody nie są uwzględniane jako podatkowe przychody w danym okresie w księdze przychodów i rozchodów?

A. Przychody z obrotu towarami.
B. Odsetki otrzymane z rachunku bankowego.
C. Odsetki uzyskane z tytułu nieterminowej zapłaty za sprzedane towary.
D. Odsetki naliczone, lecz jeszcze nieotrzymane od należności
Naliczone, lecz nieotrzymane odsetki od należności nie są uznawane za przychody podatkowe w danym okresie, ponieważ nie doszło do faktycznego zrealizowania tego przychodu. W polskim systemie podatkowym przychody te ujmuje się w momencie ich faktycznego otrzymania, co jest zgodne z zasadą kasową stosowaną w księgowości podatkowej. Przykładem może być sytuacja, w której firma wystawia fakturę, nalicza odsetki za nieterminową płatność, ale do dnia rozliczenia nie otrzymała jeszcze tych środków. Tego typu przychody są ujmowane w księgach rachunkowych, ale nie wpływają na podstawę opodatkowania do momentu ich realizacji. Warto także zauważyć, że zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody podatkowe powinny być ujmowane zgodnie z zasadą ostrożności, co oznacza, że nie można uwzględniać przychodów, które nie zostały faktycznie zrealizowane. Zastosowanie tej zasady pozwala uniknąć przeszacowania przychodów i prowadzi do większej stabilności finansowej przedsiębiorstwa.

Pytanie 36

Osoba odpowiedzialna za opłacanie składek ubezpieczeniowych dokonuje miesięcznych rozliczeń składek z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych przy użyciu formularza

A. ZUS ZWUA
B. ZUS ZIPA
C. ZUS ZAA
D. ZUS DRA
Formularz ZUS DRA, czyli Deklaracja rozliczeniowa, to taki ważny dokument, który płatnik składek wysyła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, żeby rozliczyć składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne za dany miesiąc. To kluczowe, bo dzięki niemu można dokładnie ustalić, ile pieniędzy trzeba odprowadzić za pracowników. W formularzu są fajne informacje, takie jak podstawy wymiaru składek czy liczba osób ubezpieczonych. Pamiętaj, że płatnicy mają obowiązek składać ten formularz do 10. dnia miesiąca po miesiącu, którego to dotyczy, zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych. Na przykład, kiedy przedsiębiorca zatrudnia pracowników, to po zakończeniu miesiąca musi obliczyć składki i zgłosić to do ZUS. Warto też pamiętać, że poprawne wypełnienie ZUS DRA jest bardzo ważne, bo można uniknąć kar za nieterminowe czy błędne wpłaty. No i dobrze jest regularnie sprawdzać stany kont w ZUS, żeby być na bieżąco z przepisami i aktualizować dane o zatrudnieniu, co ma wpływ na prawidłowe rozliczenia.

Pytanie 37

Kto może reprezentować przedsiębiorcę przed organami podatkowymi?

A. księgowy, z którym zawarł umowę o pracę
B. pracownik, któremu zlecił wykonanie zadania służbowego
C. pełnomocnik, któremu udzielono pisemnego upoważnienia
D. współmałżonek, z którym ma wspólność majątkową
Pełnomocnik, któremu przedsiębiorca udzielił pisemnego upoważnienia, ma prawo reprezentować go przed organami podatkowymi. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, pełnomocnictwo jest umocowaniem do działania w imieniu mocodawcy i powinno przybrać formę pisemną, aby miało moc prawną. Dzięki temu przedsiębiorca może delegować swoje obowiązki związane z reprezentacją na zaufaną osobę, co jest szczególnie ważne w kontekście skomplikowanych procedur podatkowych. Przykład praktyczny to sytuacja, gdy przedsiębiorca zleca pełnomocnikowi przygotowanie i złożenie zeznania podatkowego. Warto również zauważyć, że pełnomocnik powinien posiadać odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie w obszarze przepisów podatkowych, co przyczynia się do minimalizacji ryzyka błędów. W praktyce, firmy często korzystają z usług wyspecjalizowanych doradców podatkowych, którzy działają jako pełnomocnicy, co pozytywnie wpływa na efektywność oraz zgodność działań z obowiązującymi regulacjami.

Pytanie 38

W firmie XYZ od 01.01.2014 r. zatrudniona jest pani Anna Kot na podstawie umowy o pracę. W zakładzie prowadzona jest roczna ewidencja dla pracownika, która będzie używana przez pracodawcę do przygotowania informacji podatkowej. Jak nazywa się ta ewidencja?

A. Kartoteka pracownika
B. Karta wynagrodzeń
C. Imienna karta przychodów pracownika
D. Lista płac
Pojęcia takie jak kartoteka pracownika, lista płac czy karta wynagrodzeń mogą wydawać się podobne, jednak różnią się one zasadniczo od imiennej karty przychodów pracownika w kontekście ewidencji i zastosowania. Kartoteka pracownika to zazwyczaj zbiór dokumentów dotyczących pracownika, ale nie zawiera szczegółowych informacji o jego przychodach czy podatkach. Jest to bardziej ogólny zbiór danych, który może obejmować umowy, zaświadczenia czy oceny pracy, ale nie jest bezpośrednio związany z ewidencją finansową. Lista płac to dokument, który zestawia wynagrodzenia wszystkich pracowników w danym okresie rozliczeniowym, ale nie jest przeznaczona do analizy indywidualnych przychodów czy obliczeń podatkowych dla jednego pracownika. Karta wynagrodzeń natomiast może być używana do przedstawienia tylko podstawowych informacji dotyczących wynagrodzenia, ale bardziej skoncentrowanego na wypłatach niż na odprowadzanych podatkach. W praktyce, często dochodzi do pomylenia tych pojęć, co może prowadzić do nieprawidłowości w ewidencji i rozliczeniach, a także do problemów w przypadku kontroli skarbowej. Dlatego tak ważne jest zrozumienie specyfiki każdego z tych dokumentów oraz ich właściwego zastosowania w procesach kadrowo-płacowych.

Pytanie 39

Do kiedy należy uiścić zobowiązanie w zakresie podatku VAT określone w formularzu VAT-7, jeśli podatnik rozlicza się w systemie miesięcznym?

A. do 15 danego miesiąca za miesiąc poprzedni
B. do 20 danego miesiąca za miesiąc poprzedni
C. do 25 danego miesiąca za miesiąc poprzedni
D. do ostatniego kwietnia danego roku za rok poprzedni
Odpowiedź "do 25 danego miesiąca za miesiąc poprzedni" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa podatkowego w Polsce, podatnicy VAT, którzy rozliczają się w systemie miesięcznym, zobowiązani są do uregulowania zobowiązań podatkowych wynikających z deklaracji VAT-7 do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który składana jest deklaracja. Termin ten ma na celu zapewnienie, że podatnicy mają wystarczająco czasu na skompletowanie i zweryfikowanie swoich danych przed dokonaniem płatności. W praktyce, podatnik powinien monitorować swoje zobowiązania i daty płatności, aby uniknąć ewentualnych kar za nieterminowe regulowanie zobowiązań. Ponadto, podatnicy mogą korzystać z elektronicznych systemów do składania deklaracji VAT oraz dokonania płatności, co ułatwia zarządzanie terminami. Dobrą praktyką jest również prowadzenie dokładnej dokumentacji, która pozwoli na dokładne rozliczenie wszystkich zobowiązań oraz szybką reakcję w przypadku jakichkolwiek nieścisłości.

Pytanie 40

Podatnik VAT powinien wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż towarów najpóźniej w jakim terminie?

A. do 7 dni od daty sprzedaży
B. do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przeprowadzono sprzedaż
C. do 7 dni następnego miesiąca po miesiącu, w którym miała miejsce sprzedaż
D. do 15 dni od daty sprzedaży
Odpowiedź "do 15 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), podatnik ma obowiązek wystawić fakturę za dokonane transakcje sprzedaży w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym sprzedaż miała miejsce. To oznacza, że jeśli sprzedaż miała miejsce w marcu, faktura powinna być wystawiona najpóźniej do 15 kwietnia. Przykład praktyczny: jeśli przedsiębiorca sprzedał towar 10 marca, ma czas do 15 kwietnia, by wystawić fakturę, co pozwala na lepsze zarządzanie dokumentacją oraz umożliwia zbieranie i przetwarzanie informacji o transakcjach w sposób bardziej zorganizowany. Przestrzeganie tego terminu jest istotne dla prawidłowego rozliczenia VAT oraz uniknięcia potencjalnych sankcji ze strony organów skarbowych. Warto pamiętać, że faktura jest kluczowym dokumentem nie tylko z perspektywy podatkowej, ale także jako dowód dokonania transakcji.