Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 12 kwietnia 2025 20:54
  • Data zakończenia: 12 kwietnia 2025 21:05

Egzamin niezdany

Wynik: 10/40 punktów (25,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zakłady naprawcze w celu wykonania kosztorysu naprawy powypadkowej wykorzystują specjalistyczny program o nazwie

A. Auto VIN.
B. Moto-Profil.
C. Audatex.
D. AutoData.
AutoData, Auto VIN i Moto-Profil to inne programy, które mogą być używane w branży motoryzacyjnej, jednak ich funkcjonalność i przeznaczenie różnią się od Audatex. AutoData skupia się na dostarczaniu danych technicznych, takich jak specyfikacja pojazdów, co jest pomocne w diagnozowaniu usterek, ale nie jest dedykowane do tworzenia kosztorysów napraw. Używanie AutoData do tego celu może prowadzić do nieprecyzyjnych oszacowań, ponieważ program nie jest zoptymalizowany do analizy kosztów naprawy. Z kolei Auto VIN jest narzędziem, które umożliwia identyfikację pojazdów na podstawie numeru VIN, co jest ważne, ale nie związane bezpośrednio z wyceną napraw. Wykorzystanie tego programu w kontekście kosztorysu naprawy mogłoby prowadzić do błędów w oszacowaniu kosztów, ponieważ nie dostarcza on informacji o uszkodzonych elementach czy cenach części zamiennych. Moto-Profil natomiast jest narzędziem, które może służyć do zarządzania warsztatem, ale jego funkcjonalności w zakresie kosztorysowania są ograniczone. Korzystanie z mniej wyspecjalizowanych programów do wyceny napraw może prowadzić do błędnych kalkulacji i w konsekwencji do sporów z ubezpieczycielami lub klientami, dlatego kluczowe jest wybieranie narzędzi sprawdzonych i zgodnych z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 2

Lampa do kontroli kąta wyprzedzania zapłonu wykorzystuje

A. efekt pochłaniania światła.
B. efekt stroboskopowy.
C. zjawisko interferencji.
D. zjawisko dyfrakcji.
Trochę się pomieszały zjawiska, które nie mają nic wspólnego z lampami do ustawiania kąta wyprzedzania zapłonu. Zjawisko pochłaniania światła to tak naprawdę absorpcja fal świetlnych przez różne materiały, co nie ma zastosowania, gdy chodzi o wykrywanie momentu zapłonu. Możesz myśleć, że lampy stroboskopowe działają na tym zjawisku, ale w rzeczywistości to błyski światła, które pozwalają na obserwację ruchu obiektów. Dyfrakcja z kolei to zginanie fal świetlnych, co też nie jest związane z tymi lampami. Zjawisko interferencji, które polega na nakładaniu fal, bardziej nadaje się do badań optycznych, a nie do rzeczywistego użycia w lampach stroboskopowych. Wiele osób myli te zjawiska z rzeczywistym działaniem lamp stroboskopowych, ale zrozumienie, że to efekt stroboskopowy jest kluczowe dla właściwej diagnostyki silników.

Pytanie 3

Czujnik zegarowy służy do pomiaru

A. średnicy czopa wału korbowego.
B. bicia osiowego tarczy hamulcowej.
C. grubości okładziny klocka hamulcowego.
D. średnicy trzonka zaworu.
Czujnik zegarowy, znany również jako wskaźnik zegarowy lub wskaźnik mikrometryczny, jest precyzyjnym narzędziem pomiarowym, które służy do mierzenia bicia osiowego tarczy hamulcowej. Ten typ czujnika wykorzystywany jest w mechanice precyzyjnej do oceny niewielkich odchyleń w poziomie lub w pionie. W przypadku tarczy hamulcowej, monitorowanie bicia osiowego jest kluczowe, ponieważ nadmierne bicie może prowadzić do nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych oraz obniżenia efektywności hamowania. Standardy branżowe, takie jak normy SAE (Society of Automotive Engineers) oraz ISO, zalecają regularne kontrole bicia osiowego elementów układu hamulcowego, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo i wydajność. Przykładem zastosowania czujnika zegarowego może być diagnostyka stanu układu hamulcowego w warsztatach samochodowych, gdzie technicy wykorzystują to narzędzie do oceny i eliminacji problemów z drganiami tarcz, co przedłuża żywotność komponentów oraz zwiększa bezpieczeństwo pojazdów.

Pytanie 4

Frenotest to urządzenie służące do pomiaru

A. ciśnienia w ogumieniu.
B. ciśnienia oleju w silniku.
C. opóźnienia hamowania.
D. zawartości wody w elektrolicie.
Wybór odpowiedzi dotyczącej pomiaru zawartości wody w elektrolicie, ciśnienia w ogumieniu czy ciśnienia oleju w silniku wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące funkcji i zastosowań różnych urządzeń diagnostycznych w motoryzacji. Zawartość wody w elektrolicie jest istotnym parametrem w kontekście akumulatorów, ale nie ma bezpośredniego związku z hamowaniem. Pomiar ciśnienia w ogumieniu to zupełnie inna kategoria diagnostyki, która koncentruje się na bezpieczeństwie i właściwej przyczepności pojazdu na drodze. Z kolei ciśnienie oleju w silniku jest kluczowe dla jego prawidłowego funkcjonowania, ale również nie odnosi się do efektywności hamulców. Te pomiary są istotne w swoich dziedzinach, jednakże nie są one związane z bezpośrednim pomiarem opóźnienia hamowania. Wybierając niewłaściwą odpowiedź, można pomylić różne aspekty diagnostyki pojazdów, co prowadzi do niepełnego zrozumienia, jak różne systemy i urządzenia współpracują ze sobą w kontekście bezpieczeństwa i sprawności pojazdu. Istotne jest, aby zrozumieć, że każdy z tych parametrów, choć ważny, dotyczy innych aspektów funkcjonowania pojazdów, co podkreśla konieczność posiadania szerokiej wiedzy technicznej w tej dziedzinie.

Pytanie 5

Na stacji obsługi pojazdów okularów ochronnych używamy obowiązkowo przy

A. ładowania akumulatora.
B. naprawie ogumienia.
C. pracach szlifierskich.
D. wymianie płynu chłodzącego.
Odpowiedź dotycząca obowiązkowego stosowania okularów ochronnych podczas prac szlifierskich jest prawidłowa, ponieważ tego typu działalność generuje znaczną ilość pyłu oraz drobnych cząstek, które mogą stanowić zagrożenie dla oczu. Podczas szlifowania materiałów, takich jak metal czy drewno, detale mogą być odrzucane z dużą prędkością, co zwiększa ryzyko urazu wzroku. Standardy BHP oraz zalecenia dotyczące ochrony osobistej wskazują na konieczność stosowania okularów ochronnych w takich sytuacjach, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń. Przykładem mogą być prace w warsztatach mechanicznych, gdzie szlifowanie komponentów silnika lub nadwozia pojazdów jest na porządku dziennym. Używanie okularów ochronnych nie tylko chroni oczy przed zranieniami, ale także przed działaniem pyłów chemicznych, które mogą występować w niektórych materiałach. Pracownicy powinni być również szkoleni w zakresie właściwego doboru okularów, które powinny spełniać normy ochrony osobistej PN-EN 166.

Pytanie 6

Które dane z dowodu rejestracyjnego pojazdu wykorzysta mechanik, zamawiając części zamienne do naprawianego pojazdu?

A. Numer identyfikacyjny pojazdu.
B. Datę ważności przeglądu technicznego.
C. Numer rejestracyjny i dane właściciela pojazdu.
D. Datę pierwszej rejestracji w kraju.
Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) jest kluczowym elementem przy zamawianiu części zamiennych, gdyż jest unikalnym identyfikatorem danego pojazdu. Mechanik korzysta z VIN, aby precyzyjnie zidentyfikować model, rok produkcji oraz szczegółowe dane techniczne, co jest niezbędne do zamówienia odpowiednich części. Przykładowo, w przypadku zamówienia elementów zawieszenia, różne modele pojazdów mogą mieć różne specyfikacje, a VIN pozwala na wyeliminowanie pomyłek. Wiele systemów zamówień części opiera się na bazach danych, które przetwarzają dane VIN i oferują odpowiednie komponenty, co minimalizuje ryzyko błędów. Standardy branżowe, takie jak ISO 3833, definiują system identyfikacji pojazdów, co dodatkowo podkreśla znaczenie VIN w obiegu informacji o częściach zamiennych. Zrozumienie tej procedury jest fundamentalne dla efektywnej pracy w warsztatach samochodowych oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa i jakości napraw.

Pytanie 7

Organoleptyczna metoda diagnostyki polega na

A. zastosowaniu specjalnych narzędzi.
B. wykorzystaniu zmysłów.
C. wykonaniu samodiagnozy.
D. podłączeniu diagnoskopu.
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na pewne nieporozumienia dotyczące organoleptycznej metody diagnostyki. Podłączenie diagnoskopu, wykonanie samodiagnozy czy zastosowanie specjalnych narzędzi sugerują, że diagnostyka opiera się głównie na technologii lub narzędziach, co jest mylne. Organoleptyczna diagnostyka skupia się przede wszystkim na subiektywnych odczuciach i interpretacji zmysłowych, co czyni ją bardziej osobistym i intuicyjnym procesem. Dobrze przeszkolony specjalista potrafi wykorzystać swoje zmysły w ocenie jakości i stanu produktu, co jest nieosiągalne przy użyciu tylko narzędzi czy urządzeń. Wiele standardów branżowych, takich jak normy ISO, podkreśla znaczenie oceny sensorycznej w procesie kontroli jakości, wskazując, że nie można polegać jedynie na metodach technologicznych, które mogą nie uwzględniać subtelnych różnic w jakości czy smakach. Często przy podejmowaniu decyzji o jakości produktów zapomina się o tym, że zmysły są niezastąpione w ocenie subiektywnych cech, jak smak czy zapach, które nie mogą być dokładnie zmierzone przez instrumenty. W związku z tym, kluczowe jest, aby zrozumieć, że organoleptyczne metody diagnostyki uzupełniają, a nie zastępują techniki oparte na instrumentach, co powinno być istotnym elementem w każdej strategii zapewnienia jakości.

Pytanie 8

Lampę stroboskopową wykorzystujemy do pomiaru

A. kąta wyprzedzenia zapłonu.
B. podciśnienia w cylindrze.
C. czasu wtrysku paliwa.
D. natężenia oświetlenia.
Lampy stroboskopowe są używane w diagnostyce silników do pomiaru kąta wyprzedzenia zapłonu, co jest kluczowe dla optymalizacji pracy silnika. Kąt wyprzedzenia zapłonu odnosi się do momentu, w którym mieszanka paliwowo-powietrzna jest zapalana, względem położenia tłoka w cylindrze. Użycie lampy stroboskopowej pozwala na wizualizację tego procesu poprzez synchronizację błysku lampy z obrotami silnika. Gdy silnik jest uruchomiony, lampa stroboskopowa emituje błyski w odpowiednich odstępach czasu, co umożliwia mechanikowi obserwację, w którym momencie zapłon następuje w porównaniu do ruchu tłoka. Przykładem praktycznego zastosowania jest regulacja zapłonu w silnikach spalinowych, co może poprawić osiągi i efektywność paliwową pojazdu. Zgodnie z zaleceniami producentów, regularne sprawdzanie kąta wyprzedzenia zapłonu jest integralną częścią konserwacji silników, zwłaszcza w starszych modelach, gdzie takie ustawienia mogą ulegać zmianie w wyniku zużycia części.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

W działaniu podnośników hydraulicznych wykorzystywane jest prawo

A. Pascala.
B. Boyle'a-Mariott'a.
C. Hooke'a.
D. Kirchoffa.
Odpowiedzi wskazujące na inne prawa, takie jak prawo Kirchoffa czy prawo Boyle'a-Mariott'a, mogą wydawać się związane z obszarem inżynierii, jednak w kontekście podnośników hydraulicznych są zupełnie nieadekwatne. Prawo Kirchoffa dotyczy zachowania prądów i napięć w obwodach elektrycznych, co nie ma zastosowania w systemach hydraulicznych. Z kolei prawo Boyle'a-Mariott'a odnosi się do gazów i ich ciśnienia w zamkniętej objętości, co również nie jest tematem podnośników hydraulicznych, które operują cieczami, a nie gazami. Prawo Hooke'a, związane z deformacją ciał sprężystych, również nie jest właściwe w kontekście hydrauliki, gdyż nie opisuje zasad działania cieczy ani przekazywania sił. Wybór niewłaściwej odpowiedzi często wynika z błędnego skojarzenia funkcji danego prawa z działaniem podnośników. Dlatego kluczowe jest zrozumienie specyfiki każdego z tych praw oraz ich zastosowania w odpowiednich dziedzinach nauki i inżynierii. Zrozumienie i umiejętność właściwego przyporządkowania praw fizycznych do odpowiednich zjawisk jest niezbędne w pracy inżyniera i technika, co wpływa na jakość podejmowanych decyzji w praktyce.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Które stwierdzenie dotyczące samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest nieprawdziwe?

A. Pojazdów nie da się uruchomić przez zaciągnięcie.
B. Samochodu nie należy holować na duże odległości.
C. Zużycie paliwa jest zwykle nieco wyższe, niż analogicznego modelu ze skrzynią manualną.
D. W samochodzie można zmieniać biegi ręcznie.
Tu sprawa z uruchamianiem pojazdu przez zaciągnięcie czy holowanie jest dość skomplikowana. Sporo osób myli automatyczne skrzynie z manualnymi, co prowadzi do pomyłek. W samochodach z automatem zwykle nie da się odpalić go przez zaciągnięcie, a to może uszkodzić hamulec postojowy. Holowanie też nie jest najlepszym pomysłem, bo może przegrzać skrzynię biegów. Lepiej korzystać ze specjalnych narzędzi do transportu takich aut. Co do paliwa, to niektórzy mogą być zaskoczeni, że automaty mogą zużywać więcej niż manuale. To dlatego, że automatyczne skrzynie, mimo że są zaawansowane, mają zwykle trochę większy opór, co wpływa na spalanie. Ważne, żeby znać te rzeczy, bo można łatwo popełnić błędy podczas użytkowania takich samochodów.

Pytanie 13

Do urządzeń warsztatowych nie zalicza się

A. prasy.
B. miernika.
C. podnośnika hydraulicznego.
D. kanału najazdowego.
Zarówno prasa, miernik, jak i podnośnik hydrauliczny są klasyfikowane jako urządzenia warsztatowe, ponieważ mają bezpośredni wpływ na procesy naprawcze i serwisowe. Prasa jest używana do formowania, tłoczenia lub kształtowania materiałów, co jest niezbędne w wielu pracach mechanicznych. Miernik, na przykład multimeter, umożliwia dokładne pomiary napięcia, prądu oraz oporu, co jest kluczowe w diagnostyce i naprawie układów elektrycznych w pojazdach. Podnośnik hydrauliczny, z kolei, jest niezbędny do podnoszenia pojazdów, co zapewnia wygodny dostęp do ich elementów spodni, takich jak silnik czy zawieszenie. Te urządzenia są zgodne z normami BHP i zaleceniami producentów, które nakładają obowiązek stosowania odpowiednich narzędzi w zależności od rodzaju wykonywanej pracy. Typowym błędem jest mylenie infrastruktury z narzędziami roboczymi; kanał najazdowy jest jedynie środkiem ułatwiającym pracę, natomiast urządzenia warsztatowe są kluczowe dla samego procesu naprawy i konserwacji. Nieprawidłowe klasyfikowanie tych urządzeń może prowadzić do nieefektywnej organizacji warsztatu oraz obniżenia jakości wykonywanych usług.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Do konserwacji powłok lakierniczych nadwozi samochodowych należy stosować preparaty na bazie

A. olejów mineralnych.
B. alkoholi.
C. wosków.
D. olejów ropopochodnych.
Preparaty na bazie wosków są najczęściej stosowane do konserwacji powłok lakierniczych nadwozi samochodowych ze względu na swoje właściwości ochronne i estetyczne. Woski, zarówno naturalne, jak i syntetyczne, tworzą na powierzchni lakieru warstwę ochronną, która zabezpiecza go przed działaniem czynników atmosferycznych, takich jak promieniowanie UV, woda, oraz zanieczyszczenia środowiskowe. Dzięki temu lakier dłużej zachowuje swoje właściwości estetyczne, a pojazd wygląda na zadbany. Przykładem zastosowania wosków mogą być regularne zabiegi pielęgnacyjne, które wykonuje się co kilka miesięcy, aby utrzymać samochód w odpowiednim stanie. Wosk tworzy również efekt hydrofobowy, co oznacza, że woda spływa z powierzchni, co minimalizuje ryzyko powstawania zarysowań i osadzania się brudu. W branży samochodowej preferowane są woski twarde, które zapewniają większą trwałość i odporność na ścieranie. Stosowanie produktów na bazie wosków jest zgodne z dobrymi praktykami w pielęgnacji lakierów.

Pytanie 16

Do przeprowadzenia odczytu pamięci kodów błędów układu ABS należy użyć

A. oscyloskopu.
B. skanera OBD.
C. multimetru.
D. licznika RPM.
Skaner OBD (On-Board Diagnostics) to narzędzie diagnostyczne, które umożliwia odczytanie kodów błędów z systemów w pojazdach, w tym z układu ABS. Układ ABS (Antilock Braking System) jest odpowiedzialny za zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania, a jego prawidłowe działanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa pojazdu. Skanery OBD są zaprojektowane do komunikacji z jednostką sterującą pojazdu (ECU) i umożliwiają nie tylko odczytu kodów błędów, ale także monitorowanie parametrów pracy poszczególnych systemów. W praktyce, aby przeprowadzić odczyt pamięci błędów ABS, należy podłączyć skaner do złącza diagnostycznego OBD-II, które jest standardowo umieszczone w każdym nowoczesnym pojeździe. Wykorzystując skaner, można szybko zidentyfikować ewentualne błędy w systemie ABS i podjąć odpowiednie kroki naprawcze. Zgodność z normą OBD-II jest powszechnym standardem w branży motoryzacyjnej, co zapewnia, że skanery OBD są wszechstronnie stosowane w wielu różnych pojazdach.

Pytanie 17

Olej w przekładni głównej wymienia się

A. zgodnie z instrukcją producenta.
B. co 10 lat.
C. co rok.
D. co 60 tys. km.
Odpowiedź 'zgodnie z instrukcją producenta' jest prawidłowa, ponieważ wymiana oleju w przekładni głównej powinna być przeprowadzana według specyfikacji dostarczonych przez producenta pojazdu. Instrukcje te zawierają istotne informacje dotyczące rodzaju oleju, jego lepkości oraz interwałów wymiany, które są dostosowane do konkretnego modelu i warunków eksploatacji. Na przykład, w niektórych pojazdach, olej w przekładni głównej może wymagać wymiany co 30 tys. km, podczas gdy w innych może to być 100 tys. km lub dłużej. Ignorowanie tych zaleceń może prowadzić do awarii przekładni, co często wiąże się z kosztownymi naprawami. W praktyce, regularne sprawdzanie poziomu i jakości oleju oraz jego wymiana w odpowiednich interwałach zalecanych przez producenta, zapewnia dłuższą żywotność układu napędowego oraz optymalne osiągi pojazdu. Warto również pamiętać, że stosowanie oleju o niewłaściwych parametrach może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa oraz obniżenia efektywności pracy przekładni.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

W mechanizmie tłokowo-korbowym silnika działają zmienne obciążenia, które powodują, że śruby korbowodowe ulegają zniszczeniu na skutek

A. starzenia materiału.
B. zużycia mechanicznego.
C. zużycia erozyjnego.
D. zmęczenia materiału.
Starzenie materiału odnosi się do degradacji właściwości materiałów na skutek długotrwałego oddziaływania czynników środowiskowych, takich jak temperatura, wilgotność czy promieniowanie UV. Proces ten jest istotny w kontekście materiałów eksploatowanych w ekstremalnych warunkach, ale nie jest główną przyczyną uszkodzeń śrub korbowodowych w silnikach. Zużycie erozyjne to proces, w którym materiał jest usuwany poprzez ścieranie lub uderzenia cząstek. Jest to zjawisko zachodzące w elementach narażonych na przepływ mediów, jak w przypadku turbin czy sprężarek, ale w silnikach tłokowych nie jest to dominujący mechanizm uszkodzeń. Zużycie mechaniczne wiąże się z ogólnym procesem eksploatacji, ale nie wyjaśnia specyfiki uszkodzeń wynikających z cyklicznych obciążeń. Rozpoznanie głównych przyczyn uszkodzeń i stosowanie odpowiednich metod analizy, takich jak analiza przyczyn źródłowych (RCA), jest kluczowe, aby poprawnie zrozumieć mechanizm uszkodzeń i zapobiegać im. Zrozumienie tych procesów jest istotne dla inżynierów zajmujących się projektowaniem i utrzymaniem silników, aby mogli podejmować skuteczne decyzje dotyczące wyboru materiałów oraz technologii produkcji.

Pytanie 20

Przy wymianie szyby samochodowej należy zastosować szybę

A. zalecaną przez niezależny warsztat.
B. ze znakiem homologacji.
C. z logo producenta pojazdu.
D. rekomendowaną przez autoryzowany serwis.
Wybór szyby rekomendowanej przez autoryzowany serwis może wydawać się rozsądny, jednak nie zawsze gwarantuje to, że produkt spełnia wymagane normy bezpieczeństwa. Wiele autoryzowanych serwisów stosuje różne firmy dostarczające szyby, a niektóre z nich mogą oferować komponenty, które nie mają odpowiednich certyfikatów homologacyjnych. Z kolei zalecenie niezależnego warsztatu może prowadzić do użycia zamienników, które nie są przetestowane pod kątem wytrzymałości i jakości, co z kolei może wpłynąć na bezpieczeństwo użytkowników pojazdu. Użycie szyby z logo producenta również nie jest wystarczającym zabezpieczeniem; nie każda szyba, nawet od producenta, ma homologację i spełnia wszystkie normy. Może się zdarzyć, że oryginalne komponenty nie są zgodne z aktualnymi normami bezpieczeństwa, co stawia pod znakiem zapytania ich efektywność. Szyby ze znakiem homologacji są jedynym pewnym wyborem, ponieważ zapewniają, że zostały poddane rygorystycznym testom i spełniają wszystkie wymogi regulacyjne. Dlatego ważne jest, aby przy wymianie szyby kierować się nie tylko marką, ale przede wszystkim spełnianiem norm oraz certyfikacją, co jest kluczowe dla ogólnego bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Przed przystąpieniem do badania w Stacji Kontroli Pojazdów prawidłowości działania układu hamulcowego pojazdu w pierwszej kolejności należy

A. zmierzyć grubość klocków hamulcowych.
B. sprawdzić ciśnienie w kołach.
C. sprawdzić działanie serwomechanizmu.
D. zmierzyć zawartość wody w płynie hamulcowym.
Patrząc na inne odpowiedzi, widać, że każde z tych działań ma swoje miejsce w diagnostyce pojazdu, ale żadne z nich nie powinno być pierwszym krokiem przed badaniem układu hamulcowego. Owszem, mierzenie grubości klocków hamulcowych jest ważne, ale działa to tylko wtedy, gdy opony są prawidłowo napompowane. Zresztą sprawdzenie serwomechanizmu też ma znaczenie, ale przy niskim ciśnieniu w oponach może nie zadziałać jak powinno. Jak opony są źle napompowane, to serwomechanizm nie będzie działał efektywnie, co wpłynie na cały układ hamulcowy. Z drugiej strony, kontrola zawartości wody w płynie hamulcowym jest ważna na dłuższą metę, ale to nie pomoże w momencie testu. Prawidłowe ciśnienie w oponach to baza dla wszystkich dalszych działań związanych z diagnostyką hamulców. Jak to zignorujemy, to możemy mieć złe wyniki testu i narazić się na niebezpieczne sytuacje na drodze.

Pytanie 23

Światła do jazdy dziennej powinny mieć na kloszu lampy oznaczenie

A. G
B. RL
C. F
D. B
Odpowiedzi G, B i F dotyczą różnych typów świateł, które nie są zgodne z oznaczeniem świateł do jazdy dziennej. Oznaczenie G zwykle odnosi się do świateł pozycyjnych, które mają inną funkcję, a mianowicie zapewnienie widoczności pojazdu stojącego na drodze. W przypadku świateł pozycyjnych ich użycie w ciągu dnia nie jest zalecane do poprawy bezpieczeństwa, ponieważ nie oferują one tak wyraźnej widoczności jak światła do jazdy dziennej. Z kolei oznaczenie B może być mylone z światłami stop, które zapalają się jedynie w momencie hamowania i nie spełniają funkcji zwiększania widoczności w ciągu dnia. Natomiast oznaczenie F odnosi się do świateł drogowych, które są używane w nocy w celu oświetlenia drogi z pełną mocą, ale ich użycie w ciągu dnia jest niepraktyczne i może oślepiać innych kierowców. Pojęcie świateł do jazdy dziennej oraz ich odpowiednie oznaczenie jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa na drogach, ponieważ pomagają one zwiększyć widoczność pojazdu, a także informują innych uczestników ruchu drogowego o jego obecności. Niewłaściwe zrozumienie tych oznaczeń może prowadzić do sytuacji, w których kierowcy nie stosują się do zalecanych praktyk bezpieczeństwa, co może skutkować wypadkami.

Pytanie 24

Ile wynosi minimalny dopuszczalny wskaźnik skuteczności hamowania hamulca awaryjnego samochodu osobowego wyprodukowanego po 1 stycznia 1994 roku?

A. 50%.
B. 20%.
C. 30%.
D. 25%.
Wybór innej wartości jako minimalnego dopuszczalnego wskaźnika skuteczności hamowania hamulca awaryjnego może prowadzić do poważnych konsekwencji w kontekście bezpieczeństwa pojazdów. Na przykład, wskaźnik 20% może wydawać się wystarczająco niski, jednak nie spełnia on podstawowych wymagań, które są niezbędne do zapewnienia skutecznego zatrzymania pojazdu w sytuacjach kryzysowych. Gdyby hamulec awaryjny miał skuteczność na poziomie 30% lub więcej, mógłby to sugerować, że producent nie dostosował się do norm regulacyjnych, co jest niezgodne z praktykami inżynieryjnymi. Niewłaściwe oszacowanie wymaganego poziomu skuteczności hamowania prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze, w których kierowcy mogą być przekonani o właściwej pracy hamulca, podczas gdy w rzeczywistości jego efektywność jest niewystarczająca. Użytkownicy mogą również mylić się co do istoty hamulca awaryjnego, uznając go za system, który nie wymaga regularnego sprawdzania lub konserwacji. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, że skuteczność hamulców awaryjnych jest nie tylko kwestią techniczną, ale również kwestią zdrowia i życia. Regularne serwisowanie i testowanie hamulców powinno być standardową praktyką dla każdego właściciela pojazdu, co pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 25

Odpowietrzanie układu hamulcowego pojazdu nie wyposażonego w układ ABS należy przeprowadzić

A. zaczynając od najdalszego koła od pompy hamulcowej.
B. zaczynając od najbliższego koła od pompy hamulcowej.
C. przeciwnie do kierunku wskazówek zegara.
D. zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara.
Osoby, które wybierają niewłaściwe metody odpowietrzania układu hamulcowego, mogą kierować się nieprawidłowymi założeniami dotyczącymi działania hydrauliki. Odpowietrzanie zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara lub przeciwnie do nich zdaje się być metodą intuicyjną, jednak nie uwzględnia podstawowych zasad przepływu płynów w układzie hamulcowym. W rzeczywistości, powietrze zbiera się w częściach układu, które są najbardziej oddalone od źródła ciśnienia, czyli pompy hamulcowej. Wybór najbliższego koła jako pierwszego do odpowietrzenia prowadzi do sytuacji, w której powietrze pozostaje uwięzione w układzie, co może skutkować niepełnym hamowaniem, zwiększonym zużyciem komponentów oraz potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa na drodze. Mechanicy często zapominają, że w przypadku układów bez ABS, każda pętla hydrauliczna powinna być odpowietrzana w odpowiedniej kolejności, aby zapewnić maksymalną skuteczność hamulców. Zastosowanie się do dobrych praktyk, takich jak odpowietrzanie od najdalszego koła, jest kluczowe dla bezpieczeństwa pojazdu i jego kierowcy.

Pytanie 26

Materiał o wysokim współczynniku przewodnictwa ciepła

A. długo się nagrzewa i szybko stygnie.
B. szybko się nagrzewa i szybko stygnie.
C. długo się nagrzewa i długo stygnie.
D. szybko się nagrzewa i długo stygnie.
W przypadku materiałów o wysokim współczynniku przewodnictwa ciepła, błędne jest twierdzenie, że długo się nagrzewają i długo stygną. Takie stwierdzenia opierają się na nieporozumieniu dotyczącym zachowania się tych materiałów w kontekście wymiany ciepła. Materiały charakteryzujące się niskim przewodnictwem cieplnym, takie jak drewno czy plastik, rzeczywiście mogą nagrzewać się wolniej i dłużej utrzymywać ciepło, ale materiały o wysokiej przewodności cieplnej działają odwrotnie. Wysoka przewodność cieplna oznacza, że energia cieplna szybko przemieszcza się przez materiał, co skutkuje jego szybkim nagrzewaniem się oraz równie szybkim chłodzeniem, gdy źródło ciepła zostaje usunięte. Użytkownicy mogą błędnie sądzić, że im materiał jest bardziej izolacyjny, tym lepiej sprawdzi się w sytuacjach wymagających szybkiej reakcji na zmiany temperatury, co jest nieprawdziwe. W rzeczywistości efektywność w takich zastosowaniach można osiągnąć tylko dzięki zastosowaniu materiałów o wysokim współczynniku przewodnictwa cieplnego, które zapewniają szybki transfer ciepła. W kontekście inżynieryjnym, takie myślenie może prowadzić do nieefektywnych projektów, gdzie materiały nie są dobierane zgodnie z ich właściwościami termicznymi, co w konsekwencji obniża wydajność systemów grzewczych i chłodniczych. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że wybór odpowiednich materiałów powinien opierać się na ich rzeczywistych właściwościach termicznych, a nie na intuicyjnych skojarzeniach związanych z ciepłem i temperaturą.

Pytanie 27

Wartość stopnia sprężania silników z zapłonem iskrowym w stosunku do silników z zapłonem samoczynnym jest

A. mniejsza.
B. zawsze większa.
C. nieporównywalna.
D. zawsze równa.
Rozważając inne odpowiedzi, warto podkreślić, że określenie, że wartość stopnia sprężania silników z zapłonem iskrowym jest zawsze równa wartości stopnia sprężania silników z zapłonem samoczynnym, jest błędne. Takie założenie ignoruje fundamentalne różnice w zasadzie działania obu typów silników. Silniki z zapłonem iskrowym działają na zasadzie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej przez iskrę, co wymaga niższego ciśnienia sprężania, aby zminimalizować ryzyko detonacji. Twierdzenie, że stopień sprężania silników benzynowych jest zawsze większy, jest również mylące, ponieważ w rzeczywistości silniki Diesla, które stosują wyższe stopnie sprężania, są znane z charakterystyki spalania, które pozwala na efektywne wykorzystanie paliwa o niższej jakości. Warto także zauważyć, że porównanie stopni sprężania jako „nieporównywalne” jest błędne, ponieważ istnieją konkretne wartości i normy, które można z łatwością zmierzyć i zestawić. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że różnice te są istotne i mają wpływ na wydajność silników, a nie tylko na ich konstrukcję. W praktyce, inżynierowie muszą dostosować parametry silników do specyfikacji paliw oraz oczekiwań dotyczących osiągów. W związku z tym, mylące jest przypisanie równości lub wyższości wartości stopnia sprężania bez odniesienia do kontekstu technologicznego i operacyjnego obu typów silników.

Pytanie 28

Jaki będzie całkowity koszt wymiany 6 bezpieczników topikowych w cenie 2,00 zł za sztukę, jeżeli czas wymiany jednego bezpiecznika wynosi 5 minut, przy stawce 120,00 zł za jedną roboczogodzinę?

A. 132,00 zł
B. 72,00 zł
C. 60,00 zł
D. 30,00 zł
Odpowiedź 30,00 zł jest niestety błędna, bo widać, że nie uwzględniłeś kosztów robocizny. Sam koszt materiału, czyli te 12,00 zł za 6 bezpieczników, to za mało, żeby mieć pełny obraz. A odpowiedź 132,00 zł wygląda na pomyłkę, bo wymiana 6 bezpieczników zajmuje tylko 30 minut, nie godzinę. Wydaje mi się, że koszt robocizny w tej odpowiedzi został zawyżony, więc to może oznaczać, że nie do końca zrozumiałeś stawkę godzinową. Jeśli chodzi o 60,00 zł, to też nie pokazuje całkowitego kosztu materiałów. Musisz pamiętać, że koszty robocizny i materiałów sumuje się, tak? To ważne, żeby dobrze planować budżety i unikać nieporozumień, bo mogą się pojawić kłopoty finansowe.

Pytanie 29

Czynności regulacyjne silnika spalinowego na stanowisku obsługowo-naprawczym przy pracującym silniku mogą być wykonywane po

A. podłączeniu odciągu spalin do rury wydechowej.
B. ustawieniu tablic ostrzegawczych.
C. założeniu okularów ochronnych.
D. założeniu rękawic drelichowych.
Ustawienie tablic ostrzegawczych, założenie rękawic drelichowych oraz okularów ochronnych to ważne aspekty bezpieczeństwa pracy, jednak same w sobie nie zapewniają odpowiednich warunków do wykonywania czynności regulacyjnych silnika spalinowego. Tablice ostrzegawcze informują o potencjalnych zagrożeniach, ale nie eliminują ryzyka, które powstaje w wyniku emisji spalin. Użytkowanie rękawic i okularów ochronnych jest istotne z perspektywy zabezpieczenia pracownika przed mechanicznymi i chemicznymi zagrożeniami, jednak nie chroni przed szkodliwym działaniem toksycznych gazów. Czynności regulacyjne przy pracującym silniku powinny odbywać się w odpowiednio wentylowanym pomieszczeniu, a kluczową rolę w tym procesie odgrywa odciąg spalin. W praktyce, pominięcie tego kroku może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak zatrucia czy przewlekłe choroby układu oddechowego. Dlatego tak ważne jest, aby przed przystąpieniem do regulacji silnika zapewnić odpowiednie warunki pracy, które minimalizują ryzyko narażenia na szkodliwe substancje. Użytkownicy często popełniają błąd, myśląc, że wystarczy założyć sprzęt ochronny, aby móc działać w środowisku zanieczyszczonym, co jest błędnym rozumowaniem. Rzeczywiste bezpieczeństwo pracy w takich warunkach wymaga znacznie bardziej kompleksowego podejścia, a zrozumienie roli systemów odciągowych jest kluczowe dla utrzymania zdrowia pracowników.

Pytanie 30

Nadmierne zużycie środkowej części bieżnika na całym obwodzie opony jest spowodowane

A. zbyt małym ciśnieniem powietrza w oponie.
B. złym wyważeniem koła.
C. zbyt dużym ciśnieniem w oponie.
D. częstym najeżdżaniem na krawężnik.
Wielu kierowców myli przyczyny nadmiernego zużycia opon, co wynika z niepełnego zrozumienia wpływu różnych czynników na stan bieżnika. Zbyt małe ciśnienie powietrza prowadzi do zwiększonego oporu toczenia oraz nadmiernego nagrzewania się opony, co skutkuje jej szybszym zużyciem, ale nie jest to przyczyna nadmiernego zużycia środkowej części bieżnika. Najeżdżanie na krawężniki może powodować uszkodzenia boczne opon oraz wpływać na wyważenie, natomiast nie ma bezpośredniego związku z zużyciem środkowej części. Złe wyważenie koła z kolei skutkuje nierównomiernym zużyciem opon, przy czym trudno przypisać to bezpośrednio do środkowej części bieżnika. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że każdy problem z oponami można przypisać do jednego czynnika, podczas gdy w rzeczywistości wiele aspektów wpływa na ich stan. Zrozumienie, że ciśnienie powietrza w oponach jest kluczowe dla ich wydajności i trwałości, powinno być fundamentem wiedzy każdego kierowcy. Rekomendacje branżowe wyraźnie wskazują, że regularne kontrolowanie i dostosowywanie ciśnienia powietrza jest niezbędne dla optymalizacji trwałości opon oraz bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie 31

W celu weryfikacji wałka rozrządu należy zastosować

A. płytę traserską.
B. czujnik zegarowy.
C. średnicówkę.
D. manometr.
Weryfikacja wałka rozrządu przy użyciu manometru nie jest właściwym podejściem, ponieważ manometr służy do pomiaru ciśnienia, a nie do oceny geometrii ani ustawienia elementów mechanicznych. Użycie płyt traserskich, które zazwyczaj stosuje się do sprawdzania płaskich powierzchni, również nie ma zastosowania w kontekście ustawienia wałka rozrządu, ponieważ nie dostarcza informacji o jego położeniu względem innych komponentów silnika. Średnicówka, z kolei, to narzędzie pomiarowe służące do mierzenia średnic, co w przypadku wałka rozrządu może być użyteczne jedynie w określonych okolicznościach, takich jak weryfikacja zużycia wałka, ale nie dostarczy informacji o jego poprawnym ustawieniu. Kluczowym błędem w myśleniu jest utożsamianie różnych narzędzi pomiarowych z ich zastosowaniem, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Efektywna weryfikacja i diagnostyka wałka rozrządu wymaga nie tylko odpowiednich narzędzi, ale także zrozumienia zasad działania silnika i wpływu niewłaściwego ustawienia rozrządu na jego pracę. Właściwe podejście do diagnostyki silnika powinno opierać się na wiedzy technicznej oraz praktyce, które zapewnią skuteczne i precyzyjne pomiary, a tym samym niezawodne działanie jednostki napędowej.

Pytanie 32

Amortyzator zawieszenia pojazdu służy do

A. ograniczenia ugięcia elementów sprężystych zawieszenia.
B. tłumienia drgań elementów zawieszenia.
C. zwiększenia sztywności zawieszenia.
D. zwiększenia ugięcia elementów sprężystych zawieszenia.
To nie jest prawda, że amortyzatory zwiększają sztywność zawieszenia albo ugięcie sprężyn. Ich rolą jest właśnie tłumienie drgań, więc jeśli myślisz, że mogą zwiększać ugięcie, to jest błędne rozumowanie. Sztywność zawieszenia to sprawa sprężyn, które wchłaniają energię wstrząsów. Gdyby amortyzatory miały zwiększać ugięcie, to sytuacja byłaby jeszcze gorsza, bo dostawalibyśmy więcej drgań, a to na pewno nie poprawi komfortu ani stabilności jazdy. A zbyt twarde zawieszenie może spowodować gorszą przyczepność i szybsze zużycie opon. To ważne, żeby zrozumieć, że amortyzatory to głównie funkcja tłumienia, co pozwala na lepszą kontrolę nad ruchem sprężyn. Brak wiedzy na ten temat może prowadzić do złych decyzji przy wyborze części do auta, a to może wpłynąć na jego wydajność i bezpieczeństwo.

Pytanie 33

Podczas jazdy samochodem zapaliła się lampka kontrolna ładowania. Przyczyną jest

A. zerwanie paska napędu alternatora.
B. uszkodzony przekaźnik lampki.
C. uszkodzony akumulator.
D. zbyt wysokie napięcie ładowania.
Uszkodzony akumulator, zbyt wysokie napięcie ładowania oraz uszkodzony przekaźnik lampki to koncepcje, które mogą być mylące w kontekście problemu z lampką kontrolną ładowania. Uszkodzony akumulator może rzeczywiście przyczynić się do problemów z ładowaniem, ale jego uszkodzenie zazwyczaj prowadzi do innych objawów, takich jak trudności z uruchomieniem silnika czy spadek mocy akumulatora. W przypadku zapalenia się lampki kontrolnej, akumulator może być w dobrym stanie, ale nie otrzymuje energii, ponieważ alternator nie działa z powodu zerwanego paska. Zbyt wysokie napięcie ładowania może powodować uszkodzenia elektroniki, ale zazwyczaj objawia się innymi symptomami, takimi jak intensywne nagrzewanie się akumulatora czy awaria diod prostowniczych w alternatorze, a niekoniecznie zapaleniem lampki kontrolnej. Jeżeli chodzi o uszkodzony przekaźnik lampki, to taka usterka mogłaby prowadzić do nieprawidłowych sygnałów, jednak nie jest to bezpośrednia przyczyna zapalenia lampki kontrolnej ładowania. Właściwe podejście do diagnostyki problemów elektrycznych w samochodzie wymaga zrozumienia, że każdy element układu ładowania ma swoje specyficzne funkcje, a ich awaria wpływa na działanie całości. Dlatego kluczowe jest, aby diagnostyka była dokładna i oparta na rzeczywistych objawach, a nie na przypuszczeniach.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Miganie w pojeździe na desce rozdzielczej lampki MIL sygnalizuje

A. niemożliwość wykonania monitorów w czasie jazdy.
B. wykonanie manewru parkowania w pojeździe z opcją parkowania bez ingerencji kierowcy.
C. wystąpienie usterki grożącej uszkodzeniem układu oczyszczania spalin.
D. zakaz uruchamiania silnika.
Lampka MIL (Malfunction Indicator Lamp) to wskaźnik, który informuje kierowcę o problemach związanych z silnikiem lub układem oczyszczania spalin. Miganie tej lampki wskazuje na poważną usterkę, która może prowadzić do uszkodzenia układu oczyszczania spalin, co z kolei może skutkować większymi kosztami naprawy oraz negatywnym wpływem na środowisko. Przykładowo, usterki takie jak awaria katalizatora, czujnika tlenu lub uszkodzenie systemu recyrkulacji spalin mogą wywołać miganie lampki MIL. W sytuacji, gdy lampka zaczyna migać, zaleca się natychmiastowe zatrzymanie pojazdu oraz skonsultowanie się z wykwalifikowanym mechanikiem celem diagnostyki. Dobre praktyki wskazują, że ignorowanie tych sygnałów może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika oraz naruszenia norm emisji spalin. Zrozumienie znaczenia lampki MIL jest kluczowe dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie oraz minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 36

W przypadku stwierdzenia uszkodzenia przegubu kulowego półosi napędowej, należy

A. poddać go nawęglaniu.
B. zastosować napawanie.
C. zastosować galwanizację.
D. wymienić go na nowy.
Zastosowanie napawania przegubu kulowego nie jest zalecane w przypadku jego uszkodzenia, ponieważ proces ten polega na dodawaniu materiału do elementu, co może nie przywrócić oryginalnych właściwości mechanicznych. Napawanie ma zastosowanie w regeneracji niektórych komponentów, ale w przypadku przegubów, które muszą radzić sobie z dużymi obciążeniami dynamicznymi, jakimi są drgania i zmienne kąty, takie podejście może prowadzić do dalszych awarii. Kolejną nieodpowiednią metodą jest galwanizacja, która ma na celu poprawę odporności na korozję, ale nie naprawia uszkodzeń strukturalnych, jakie mogą wystąpić w przegubie. Galwanizacja nie jest w stanie zregenerować mechanizmu oraz nie przywróci jego funkcji. Nawęglanie, z kolei, to proces, który wprowadza węgiel do powierzchni stali, co zwiększa jej twardość, ale w przypadku przegubów kulowych może prowadzić do skurczy i pęknięć, gdyż nie przewiduje się dla nich zmiany materiałowej. Podejścia te są niezgodne z praktykami inżynieryjnymi, które zalecają wymianę uszkodzonych elementów na nowe, co zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale także efektywność układu napędowego. Prawidłowe podejście do konserwacji i naprawy pojazdów powinno opierać się na zasadzie, że elementy mechaniczne muszą być w stanie nienaruszonym, aby zapewnić pełną funkcjonalność i zminimalizować ryzyko awarii w ruchu drogowym.

Pytanie 37

Skrzywiony wahacz zawieszenia przedniego

A. można pozostawić bez zmian, trzeba tylko ustawić zbieżność kół.
B. można poddać obróbce plastycznej na zimno.
C. można naprawić poprzez podgrzanie go do temperatury uplastycznienia i nadania mu pierwotnego kształtu.
D. należy wymienić na nowy.
W przypadku skrzywionego wahacza zawieszenia przedniego, istnieje wiele błędnych podejść, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jednym z pomysłów jest poddanie wahacza obróbce plastycznej na zimno. Takie działanie jest niebezpieczne, ponieważ może osłabić strukturę materiału, co prowadzi do utraty jego właściwości mechanicznych. Wahacze są zazwyczaj wykonane z wysoko wytrzymałych materiałów, a każda zmiana ich kształtu bez odpowiednich procedur może spowodować dalsze uszkodzenia. W innej niepoprawnej koncepcji sugeruje się pozostawienie wahacza bez zmian i jedynie ustawienie zbieżności kół. To podejście jest mylące, ponieważ zbieżność kół nie rozwiązuje problemu skrzywienia wahacza i może prowadzić do dalszych uszkodzeń układu zawieszenia oraz nierównomiernego zużycia opon. Ostatecznie, naprawa wahacza poprzez podgrzewanie do temperatury uplastycznienia również jest niewłaściwa, ponieważ może to negatywnie wpłynąć na integralność materiału, prowadząc do potencjalnych awarii w przyszłości. Dlatego, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu, zawsze wskazana jest wymiana uszkodzonego wahacza na nowy, zgodnie z zaleceniami producenta oraz standardami branżowymi.

Pytanie 38

W celu zamówienia odpowiednich części przeznaczonych do naprawy pojazdu

A. wystarczy podać jego markę i model.
B. wystarczy podać jego numer VIN.
C. wystarczy podać jego rok produkcji.
D. trzeba dostarczyć uszkodzony element w celu porównania z zamiennikiem.
Podanie numeru VIN (Vehicle Identification Number) jest kluczowe w procesie zamawiania części do pojazdu, ponieważ ten unikalny identyfikator zawiera wszystkie istotne informacje dotyczące konkretnego egzemplarza samochodu. Numery VIN składają się z 17 znaków, które obejmują m.in. informacje o marce, modelu, roku produkcji, miejscu produkcji oraz specyfikacji silnika. Dzięki temu, kiedy zamawiamy części, dostawcy mogą dokładnie zidentyfikować, które elementy będą odpowiednie do danego pojazdu, co pozwala zminimalizować ryzyko pomyłek i niezgodności. Przykładowo, dwa modele tego samego pojazdu mogą mieć różniące się specyfikacje, a użycie VIN zapewnia, że zamówione części będą idealnie pasować. W praktyce, stosowanie numeru VIN jest standardem w branży motoryzacyjnej, co z kolei wspiera procesy logistyczne i serwisowe, podnosząc efektywność obsługi klienta oraz zmniejszając koszty związane z błędnymi zamówieniami.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

W najnowszych układach zasilania silnika z zapłonem samoczynnym typu Common rail paliwo jest sprężane do ciśnienia

A. 1000 atm
B. 10 kPa
C. 2000 bar
D. 18 MPa
W układach zasilania silnika z zapłonem samoczynnym typu Common Rail, paliwo jest sprężane do ciśnienia rzędu 2000 bar, co jest kluczowe dla efektywności procesu spalania. System Common Rail umożliwia stosowanie wysokich ciśnień, co wpływa na atomizację paliwa oraz wspomaga dokładne dawkowanie. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie lepszego rozpraszania paliwa w komorze spalania, co przekłada się na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji oraz poprawę osiągów silnika. W praktyce, wyższe ciśnienia sprężania pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa oraz poprawę reakcji silnika na zmiany obciążenia. Zgodnie z normami branżowymi, takie jak ISO 4210, wysoka jakość systemów wtryskowych oraz ich zdolność do pracy w wysokich ciśnieniach jest istotnym elementem nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych w przemyśle motoryzacyjnym. W praktyce, samochody osobowe oraz ciężarowe wykorzystują te technologie, aby spełniać rosnące normy emisji spalin oraz oczekiwania użytkowników dotyczące wydajności.