Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 27 maja 2025 20:06
  • Data zakończenia: 27 maja 2025 20:25

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie dane zgromadzone w bazie danych pozwolą na skierowanie przesyłki do właściwego odbiorcy?

A. Stopień wykształcenia
B. Wiek oraz płeć klienta
C. Status cywilny klienta
D. Dane teleadresowe
Dane teleadresowe są kluczowym elementem w procesie nadawania przesyłek, ponieważ umożliwiają właściwe zidentyfikowanie odbiorcy oraz skuteczne dostarczenie przesyłki pod wskazany adres. W praktyce, dane te obejmują imię i nazwisko adresata, dokładny adres zamieszkania (z ulicą, numerem domu, miastem i kodem pocztowym) oraz, w niektórych przypadkach, numer telefonu. Te informacje są niezbędne, aby kurierzy mogli zrealizować dostawę, a także aby uniknąć błędów, które mogą prowadzić do opóźnień lub zagubienia przesyłek. Standardy branżowe, takie jak normy opracowane przez Międzynarodową Unię Telekomunikacyjną (ITU) oraz zasady dotyczące adresowania przesyłek pocztowych, podkreślają znaczenie poprawnego formatowania danych teleadresowych. Wprowadzenie systemów weryfikacji danych teleadresowych w e-commerce oraz automatyzacja procesów logistycznych korzystających z tych danych mogą znacznie zwiększyć efektywność dostaw oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 2

Aby ustalić częstotliwość reklamy, należy przeprowadzić badania rynkowe przy użyciu wskaźnika CPP. W tym celu trzeba określić, ile razy przeciętny odbiorca miał kontakt z reklamą w

A. określonym czasie
B. radio
C. danym medium
D. internecie
Poprawna odpowiedź odnosi się do kluczowego aspektu analizy skuteczności reklamy, jakim jest częstotliwość dotarcia do odbiorców w określonym czasie. Wskaźnik CPP (Cost Per Point) jest używany do obliczenia kosztów reklamy w odniesieniu do zasięgu mediów, a jego skuteczność można określić dopiero wtedy, gdy uwzględnimy czas, w którym kampania jest realizowana. Na przykład, jeśli reklama była emitowana przez tydzień, a przeciętny odbiorca zetknął się z nią pięć razy, to możemy określić, że częstotliwość wynosi 5 w tym czasie. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają monitorowanie skuteczności kampanii reklamowych w kontekście czasu oraz częstotliwości, co pozwala na optymalizację działań marketingowych i lepsze dopasowanie strategii do specyfiki danej grupy docelowej. Uwzględniając czas, można również lepiej zrozumieć, kiedy odbiorcy są najbardziej wrażliwi na reklamę, co z kolei może przyczynić się do zwiększenia efektywności przekazu.

Pytanie 3

W jakiej fazie cyklu życia produktu występuje spadek sprzedaży spowodowany nasyceniem rynku?

A. Fazy spadku.
B. Fazy wzrostu.
C. Fazy dojrzałości.
D. Fazy wprowadzania.
Wprowadzenie do cyklu życia produktu to zazwyczaj początek, kiedy produkt zaczyna swoją przygodę na rynku. W tym momencie głównie skupiamy się na tym, żeby klienci w ogóle dowiedzieli się o marce i żeby przyciągnąć pierwszych chętnych. Koszty marketingu potrafią być spore, a sprzedaż może być dość wolna, co w sumie nie za bardzo pasuje do tego, co się dzieje w fazie dojrzałości. Trochę to mylenie pojęć, bo jeżeli pomyli się wprowadzenie z dojrzałością, to można niezłe kłopoty narobić w strategiach marketingowych. Faza wzrostu to z kolei czas, gdy sprzedaż rośnie jak szalona, bo ludzie zaczynają się interesować produktem. Jak się nie ogarnie tych faz, można źle rozdysponować zasoby i źle ocenić rynek. W fazie spadku sprzedaż spada, co dzieje się przez zmieniające się gusta klientów albo przez nową konkurencję, która wchodzi na rynek. Ważne, żeby strategia marketingowa była dostosowana do etapu cyklu życia produktu, bo to pozwala lepiej reagować na to, co się dzieje na rynku. Generalnie, ogarnięcie cyklu życia produktu oraz jego faz to klucz do sukcesu w zarządzaniu produktem.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Firma planuje zrealizować kampanię marketingową, wykorzystując reklamy typu BTL. W związku z tym powinna wybrać agencję reklamową, która ma doświadczenie

A. w marketingu bezpośrednim oraz programach lojalnościowych
B. w planowaniu i zakupie mediów
C. w tworzeniu telewizyjnych spotów reklamowych
D. w tworzeniu strategii medialnej
Wybór agencji reklamowej specjalizującej się w produkcji telewizyjnych spotów reklamowych, opracowywaniu strategii medialnej czy planowaniu oraz zakupie mediów może sugerować, że kampania BTL jest podobna do kampanii ATL (Above The Line). Jednak te podejścia różnią się znacznie pod względem celów i metod. Reklamy ATL skupiają się na masowym dotarciu do szerokiej grupy odbiorców poprzez media takie jak telewizja, radio czy prasa, co nie jest zgodne z duchem kampanii typu BTL, która ma na celu bardziej bezpośrednią interakcję z konsumentem. Wybierając agencję zajmującą się produkcją spotów telewizyjnych, można zainwestować znaczne środki w reklamy, które mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów, ponieważ nie angażują one odbiorcy w sposób zindywidualizowany. Opracowywanie strategii medialnej oraz planowanie mediów również koncentruje się na szerokim zasięgu, co nie jest efektywne w kontekście kampanii BTL, gdzie kluczowym elementem jest personalizacja komunikacji i bezpośredni kontakt z konsumentem. Takie błędne założenia mogą prowadzić do marnotrawstwa budżetu marketingowego i nieefektywności działań w dotarciu do właściwej grupy docelowej. Współczesne podejście do marketingu wymaga zrozumienia różnic między tymi dwoma rodzajami kampanii oraz umiejętności wyboru odpowiednich narzędzi do ich realizacji.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Który z parametrów medialnych zestawia zasięg danego medium reklamowego w grupie docelowej z zasięgiem w całej populacji?

A. Opportunity to see
B. Effective freguency
C. Opportunity to hear
D. Affinity index
Wybór Affinity index jako poprawnej odpowiedzi na to pytanie jest trafny, ponieważ ten wskaźnik służy do porównania zasięgu danego nośnika reklamy w określonej grupie docelowej z zasięgiem w całej populacji. Affinity index oblicza się, dzieląc odsetek osób w grupie docelowej, które miały styczność z reklamą, przez odsetek osób w całej populacji, które również miały styczność z tą samą reklamą, a następnie mnożąc przez 100. Na przykład, jeśli 20% grupy docelowej widziało daną reklamę w porównaniu do 10% całej populacji, to affinity index wynosi 200, co wskazuje na znacznie wyższe zainteresowanie reklamą w danej grupie. W praktyce, wykorzystanie affinity index pozwala marketerom na lepsze zrozumienie, jak skuteczna jest ich kampania w dotarciu do kluczowych odbiorców, co jest kluczowe dla optymalizacji działań reklamowych oraz alokacji budżetów. Takie analizy pomagają w tworzeniu bardziej precyzyjnych i efektywnych kampanii reklamowych, które są lepiej dopasowane do specyficznych potrzeb i preferencji konsumentów.

Pytanie 8

Do dokumentacji technologicznej nie wlicza się

A. opracowania badawczego
B. karty technologicznej
C. instrukcji obróbki
D. instrukcji montażu
Opracowanie badawcze to taki dokument, który skupia się głównie na wynikach badań i analizach, a potem na wnioskach, które z tego wynikają. Nie można go mylić z dokumentacją technologiczną, która ma inne zadania, jak wsparcie produkcji czy montażu. W dokumentacji technologicznej znajdziesz na przykład instrukcje montażu czy karty technologiczne, które są bardzo pomocne i dają konkretne informacje, co i jak zrobić. Na przykład instrukcja montażu dokładnie opisuje, jak złożyć dany produkt, a karta technologiczna podaje parametry procesów, które są potrzebne. Warto też mieć aktualną dokumentację, bo to pomaga zachować normy jakości, jak ISO 9001, i sprawia, że wszystko działa sprawnie oraz minimalizuje ryzyko błędów w produkcji.

Pytanie 9

Największa szansa na zauważenie reklamy w gazecie występuje

A. w prawym dolnym rogu
B. w lewym górnym rogu
C. w prawym górnym rogu
D. w lewym dolnym rogu
Wybór reklamy umieszczonej w innym rogu gazety niż prawy górny wskazuje na kilka istotnych błędów w rozumieniu zasad percepcji wzrokowej. Reklama w lewym dolnym rogu często umyka uwadze, ponieważ podczas skanowania treści czytelnicy koncentrują się na górnych częściach strony, co może prowadzić do przegapienia istotnych informacji. Użytkownicy z reguły nie zwracają uwagi na dolne obszary gazety, co może być wynikiem przyzwyczajeń związanych z czytaniem oraz priorytetowego traktowania treści umieszczonych wyżej w hierarchii wizualnej. Z kolei reklama w lewym górnym rogu, mimo że może przyciągać uwagę w pierwszej chwili, jest często obciążona kontekstem treści redakcyjnej, co ogranicza jej efektywność. Umiejscowienie reklamy w prawym dolnym rogu również nie przynosi oczekiwanych rezultatów, ponieważ jest ostatnim miejscem, które czytelnicy skanują podczas przeglądania strony, co ogranicza jej widoczność. Stosując podejście zgodne z zasadami projektowania graficznego, reklamy powinny znajdować się w miejscach o największej ekspozycji, co jest zgodne z przemyśleniami dotyczącymi komunikacji wizualnej oraz psychologii reklamy. Właściwe zrozumienie zachowań odbiorców jest kluczowe dla efektywności działań marketingowych, dlatego wybór niewłaściwego miejsca na reklamę może znacząco wpłynąć na wyniki kampanii.

Pytanie 10

Różne formy stylistyczne są podstawą budowy haseł i apeli reklamowych. Przykładem użycia jest apel "Produkty z Biedronki polecają się", co ilustruje zastosowanie

A. synonimu
B. epitetu
C. personifikacji
D. porównania
Personifikacja to figura stylistyczna, która polega na nadawaniu cech ludzkich przedmiotom, zwierzętom lub abstrakcyjnym pojęciom. W przypadku sloganu "Produkty z Biedronki polecają się" mamy do czynienia z personifikacją, ponieważ produkty są przedstawiane w sposób, który sugeruje, że mogą one same wyrażać swoje zatwierdzenie lub rekomendację. To zabieg, który nie tylko przyciąga uwagę konsumentów, ale również buduje pozytywne skojarzenia z marką. W reklamie wykorzystanie personifikacji ma na celu zwiększenie atrakcyjności komunikacji marketingowej oraz zbudowanie emocjonalnego związku z odbiorcą. Przykłady skutecznych kampanii reklamowych, które wykorzystały personifikację to m.in. reklamy z postacią Mikołaja, który zachęca do zakupu produktów świątecznych, czy animowane reklamy, w których produkty mówią do widza. Używanie personifikacji w reklamie jest zgodne z najlepszymi praktykami, ponieważ wpływa na zapamiętywalność przekazu i może zwiększać zaangażowanie klientów w markę.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Salon kosmetyczny złożył zamówienie w agencji interaktywnej na wykonanie podstawowej strony www z elementami animowanymi wraz z usługą aktualizacji strony na jeden rok. Ile zapłaci klient za usługę?

Podstawowa strona www650,00 zł
Podstawowa strona www z elementami animowanymi850,00 zł
Rozbudowana strona www900,00 zł
Rozbudowana strona www z elementami animowanymi12 000,00 zł
Aktualizacja jednorazowa20,00 zł
Aktualizacja - abonament na 12 m-cy180,00 zł
Do każdej kwoty należy doliczyć 23% VAT.
Przy zamówieniu o wartości netto powyżej 1 000,00 zł – 10% rabatu.

A. 963,09 zł
B. 927,00 zł
C. 1 140,21 zł
D. 1 266,90 zł
Poprawna odpowiedź to 1 140,21 zł. Aby obliczyć całkowity koszt usługi, trzeba zsumować cenę netto stworzenia strony internetowej z elementami animowanymi oraz opłatę za aktualizację przez rok. Po dodaniu 23% VAT, który jest standardową stawką w Polsce dla usług cyfrowych, uzyskujemy całkowity koszt. Warto zwrócić uwagę na to, że w przypadku wartości netto poniżej 1000 zł nie ma możliwości zastosowania rabatów, co jest istotne przy obliczeniach. W branży interaktywnej klienci często zadają pytania o całkowite koszty usług, dlatego znajomość kalkulacji kosztów jest niezbędna. Należy również pamiętać, że aktualizacje strony są kluczowe dla utrzymania jej atrakcyjności i poprawnej funkcjonalności, co wpływa na doświadczenia użytkowników oraz wydajność strony. To podkreśla znaczenie inwestycji w profesjonalne usługi internetowe, które są nie tylko kosztowne, ale także przynoszą długofalowe korzyści w postaci lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Pytanie 15

Zakres prawa autorskiego oraz własności intelektualnej obejmuje to, co jest stosowane w działalności agencji reklamowej

A. emblemat urzędowy
B. program komputerowy
C. akty prawne
D. opublikowany dokument patentowy
Wybór symbolu urzędowego jako przedmiotu prawa autorskiego jest błędny, ponieważ symbole urzędowe, takie jak herby czy znaki towarowe, nie podlegają ochronie w ramach prawa autorskiego, lecz w ramach prawa dotyczącego znaków towarowych i ochrony oznaczeń. Ochrona symboli urzędowych koncentruje się na zabezpieczeniu wizerunku instytucji i zapobieganiu ich niewłaściwemu używaniu. Natomiast akt normatywny, będący wynikiem procesu legislacyjnego, także nie jest przedmiotem prawa autorskiego, gdyż jest to materiał publiczny, który nie może być przedmiotem ekskluzywnej ochrony, ponieważ służy do użytku publicznego. Poza tym, opublikowany opis patentowy nie podlega ochronie praw autorskich, a raczej jest elementem procedury patentowej, mającej na celu ujawnienie wynalazków i umożliwienie innym ich wykorzystania na podstawie udzielonego patentu. Właściwe zrozumienie różnic między różnymi rodzajami własności intelektualnej jest kluczowe dla firm działających w branży reklamowej, aby mogły one skutecznie chronić swoje innowacje oraz uniknąć naruszenia praw innych podmiotów. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie różnych form ochrony własności intelektualnej, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących przedmiotu ochrony prawa autorskiego.

Pytanie 16

Firma postanowiła zainwestować w reklamę telewizyjną. Wybrała lokalny kanał telewizyjny, w którym opłata za emisję reklamy wynosi 50 000,00 zł przy wskaźniku GRP=200. Jaki jest koszt dotarcia do 1% docelowej grupy odbiorców?

A. 250,00 zł
B. 25,00 zł
C. 200,00 zł
D. 20,00 zł
Kiedy chcesz obliczyć koszt dotarcia do 1% grupy docelowej, musisz najpierw ogarnąć, co to znaczy współczynnik GRP (Gross Rating Point). To taki wskaźnik, który pokazuje, jak daleko sięga twoja kampania reklamowa. W tym przypadku mamy GRP na poziomie 200, czyli reklama dociera do 200% odbiorców w danym rynku. Koszt, jaki musisz wydać na reklamę, wynosi 50 000,00 zł. Żeby policzyć, ile kosztuje dotarcie do 1% grupy, używamy wzoru: bierzemy koszt reklamy, dzielimy go przez GRP i mnożymy przez 100. Wychodzi z tego (50 000,00 zł / 200) * 100 = 250,00 zł. W branży reklamowej takie obliczenia to standard, fajnie jest je umieć, bo pomagają porównywać różne kampanie i zrozumieć, ile kosztuje dotarcie do konkretnych grup. Ta wiedza jest mega ważna przy planowaniu budżetu reklamowego i poprawie strategii marketingowych.

Pytanie 17

Którą technikę badań zastosowano w ankiecie, której fragment zamieszczono w ramce?

Formularz ankiety z firmy produkującej ekskluzywną biżuterię damską

Odpowiedź zaznacz X

Pytanie:

Co Pani przychodzi na myśl, gdy rozmawia Pani o ekskluzywnej biżuterii dla kobiet?

  • Diamenty
  • Złoto
  • Luksus

A. Kolaż.
B. Uzupełnianie.
C. Chiński portret.
D. Skojarzenia słowne.
Technika 'Skojarzenia słowne' jest jedną z popularnych metod badań jakościowych, służącą do uzyskania odrespondentów ich spontanicznych reakcji i skojarzeń. W kontekście podanego pytania, respondenci są proszeni o wyrażenie pierwszych myśli dotyczących ekskluzywnej biżuterii, co doskonale ilustruje tę technikę. Przykładowo, w badaniach marketingowych często wykorzystuje się skojarzenia słowne, aby lepiej zrozumieć, jakie emocje lub wyobrażenia towarzyszą danym produktom. Zastosowanie tej metody pozwala na uchwycenie pierwotnych reakcji konsumenckich, które mogą być kluczowe przy projektowaniu kampanii reklamowych. W branży badawczej, stosując tę technikę, można również wprowadzać wnioski o pożądanych cechach produktów lub usług na podstawie ogólnych skojarzeń, co staje się przydatne w podejmowaniu decyzji o strategiach marketingowych. Warto zaznaczyć, że skuteczność tej metody opiera się na swobodzie wypowiedzi respondentów, co sprzyja uzyskaniu autentycznych informacji.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Która forma promocji w postaci bloga umożliwia publikowanie filmów w porządku chronologicznym?

A. Photoblog
B. Microblog
C. Vlog
D. Interstitial
Vlog to forma bloga, która koncentruje się na publikacji treści wideo. Charakteryzuje się uporządkowaniem materiałów w sposób chronologiczny, co pozwala widzom na łatwe śledzenie najnowszych filmów. Vlogi są często wykorzystywane przez twórców internetowych do dzielenia się osobistymi doświadczeniami, relacjonowania wydarzeń czy prezentacji opinii na różne tematy. Przykładem mogą być vlogi podróżnicze, gdzie autorzy dokumentują swoje przygody w czasie rzeczywistym. Kluczowym aspektem vloga jest jego interaktywność – widzowie mogą komentować filmy, co sprzyja budowaniu społeczności wokół kanału. W kontekście standardów branżowych, tworzenie vlogów wymaga znajomości technik montażu wideo oraz umiejętności narracyjnych, co wpływa na jakość przekazu. Praktyka pokazuje, że vlogi często przyciągają większą uwagę dzięki angażującemu formatowi wizualnemu, co czyni je skutecznym narzędziem promocji osobistych marek czy produktów.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Koszt brutto zamówienia 100 wizytówek wynosi 40 zł. Jaką kwotę musi uiścić klient, który zamawia 400 wizytówek, jeśli przy zamówieniu powyżej 350 sztuk obowiązuje zniżka w wysokości 10%?

A. 144 zł
B. 160 zł
C. 120 zł
D. 126 zł
Odpowiedź, którą wybrałeś, to 144 zł. Żeby zrozumieć, jak do tego doszliśmy, najpierw trzeba policzyć koszt 100 wizytówek, który wynosi 40 zł. Więc koszt 400 wizytówek to 4 razy 40 zł, co razem daje 160 zł. Ale ponieważ zamawiasz więcej niż 350 wizytówek, przysługuje ci rabat 10%. Żeby to policzyć, pomnażasz 160 zł przez 10%, co daje 16 zł. Tę kwotę odejmujesz od 160 zł i już masz 144 zł jako ostateczną cenę. To naprawdę przydatne umiejętności, które pomogą w biznesie, żeby móc lepiej zarządzać kosztami i być bardziej konkurencyjnym na rynku. Warto wiedzieć, jak rabaty mogą przyciągnąć klientów i sprawić, że będą wracać po więcej. Moim zdaniem, jeśli na co dzień pracujesz w sprzedaży, to te matematyczne umiejętności przydadzą się na pewno!

Pytanie 22

Który z poniższych kroków w produkcji spotu reklamowego powinien być zrealizowany w pierwszej kolejności?

A. Przygotowanie shooting boardu
B. Przygotowanie mastera
C. Opracowanie storyboardu
D. Wykonanie animatiku
Opracowanie storyboardu jest kluczowym krokiem w procesie produkcji spotu reklamowego, ponieważ stanowi wizualizację koncepcji i narracji. Storyboard składa się z serii rysunków lub obrazów, które ilustrują każdy kluczowy moment w filmie, w tym ujęcia, ruch kamery oraz dialogi. Dzięki temu zespół produkcyjny może lepiej zrozumieć, jak ma wyglądać finalny produkt, co pozwala na efektywniejsze planowanie dalszych etapów, takich jak przygotowanie shooting boardu czy wykonanie animatiku. Przykładem zastosowania storyboardu jest produkcja filmów animowanych, gdzie każdy kadr jest dokładnie zaplanowany, aby zapewnić płynność narracji i zgodność z wizją reżysera. Ponadto, storyboard pomaga w identyfikacji potencjalnych problemów na wczesnym etapie, co może zaoszczędzić czas i pieniądze w późniejszych fazach produkcji.

Pytanie 23

Jednym z demograficznych wskaźników opisujących grupę docelową jest

A. zachowanie życiowe
B. wiek
C. sposób spędzania czasu wolnego
D. przywiązanie do marki
Wiek to naprawdę ważny aspekt, kiedy myślimy o tym, do kogo kierujemy nasze produkty. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć, czego oczekują różne pokolenia. Na przykład, dla nastolatków przydadzą się raczej trendy w modzie i elektronika, a dla starszych ludzi powinno się raczej postawić na zdrowie i rehabilitację. Analiza wieku to tak naprawdę podstawa, jeśli chodzi o segmentację rynku. Dzięki temu marki mogą lepiej dopasować swoje komunikaty do różnych grup. Trzeba również pamiętać, że preferencje mogą się zmieniać z czasem, dlatego wiek jest kluczowy, kiedy planujemy długoterminowe strategie dla naszych produktów i usług.

Pytanie 24

Osoba pracująca w dziale obsługi klienta w agencji reklamowej, która codziennie kontaktuje się z klientami oraz kontroluje przebieg różnych działań reklamowych, nazywa się Account

A. Supervisor
B. Assistant
C. Executive
D. Director
Odpowiedzi 'Assistant', 'Supervisor' oraz 'Director' są niepoprawne, ponieważ każda z tych ról ma inne zadania i odpowiedzialności, które nie odpowiadają opisanej funkcji. Rola 'Assistant' zazwyczaj odnosi się do wsparcia administracyjnego lub asystowania osobie na wyższej pozycji, bez bezpośredniego nadzorowania projektów reklamowych czy relacji z klientem. Taki pracownik często wykonuje zadania pomocnicze, co ogranicza jego wpływ na strategiczne decyzje dotyczące kampanii. 'Supervisor' to osoba odpowiedzialna za kierowanie zespołem, dbająca o jakość wykonywanych zadań, jednak nie zajmuje się bezpośrednią komunikacją z klientem na poziomie strategicznym, co jest kluczowe dla roli Account Executive. Z kolei 'Director' pełni funkcję kierowniczą w firmie, zarządzając szerszymi strategami i działaniami, nie koncentrując się na codziennych obowiązkach związanych z obsługą klienta. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie tych stanowisk z rolą, która w rzeczywistości wymaga złożonych umiejętności interpersonalnych i sprzedażowych, charakterystycznych dla Account Executive. W branży reklamowej kluczowe znaczenie ma umiejętność budowania relacji z klientami, co nie jest domeną ani asystentów, ani nadzorców czy dyrektorów. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnice między tymi rolami oraz ich wpływ na efektywność współpracy z klientem.

Pytanie 25

Kiedy po raz pierwszy zastosowano zbieżną perspektywę liniową?

A. w XX wieku
B. w prehistorycznych dziełach sztuki
C. w czasie baroku
D. w renesansie
Analiza perspektywy linearnej może prowadzić do różnych nieporozumień, szczególnie jeśli chodzi o jej początek i zastosowanie w różnych epokach. Malowidła prehistoryczne, chociaż mogą wykazywać pewne cechy iluzji przestrzennej, były bardziej związane z symboliką i narracją niż z techniką perspektywy linearnej. Również barok, mimo że był okresem bogatym w dramatyzm i złożoność wizualną, nie wprowadził nowych zasad dotyczących perspektywy, lecz rozwijał i wzbogacał już istniejące techniki. Warto zauważyć, że perspektywa linearna stała się podstawą w malarstwie renesansowym, gdzie artyści, tacy jak Brunelleschi, zdefiniowali zasady jej działania. W XX wieku natomiast, chociaż nastąpiło wiele innowacji w sztuce, w tym abstrakcji i ekspresjonizmu, perspektywa linearna nie została na nowo wynaleziona, lecz raczej reinterpretowana. Typowym błędem jest mylenie różnych stylów artystycznych z technikami perspektywicznymi. Zrozumienie kontekstu historycznego i technicznego jest kluczowe dla właściwej interpretacji zastosowania perspektywy w sztuce, co pozwala uniknąć uproszczeń i błędnych wniosków. Dlatego ważne jest, aby docenić ewolucję tej techniki i jej wpływ na kolejne pokolenia artystów.

Pytanie 26

Jaką wartość netto mają 200 sztuk smyczy reklamowych, jeżeli ich wartość brutto wynosi 307,50 zł, a stawka VAT to 23%?

A. 250,00 zł
B. 223,00 zł
C. 378,23 zł
D. 86,85 zł
Odpowiedź 250,00 zł jest prawidłowa, ponieważ wartość netto smyczy reklamowych można obliczyć, odejmując podatek VAT od wartości brutto. Wartość brutto wynosi 307,50 zł, a stawka VAT to 23%. Aby obliczyć wartość netto, należy wykorzystać wzór: Wartość netto = Wartość brutto / (1 + stawka VAT). W naszym przypadku: 307,50 zł / 1,23 = 250,00 zł. Taki sposób obliczeń jest zgodny z ogólnymi zasadami rachunkowości i przepisami prawa podatkowego. Praktyczne zastosowanie tych obliczeń jest istotne w każdej firmie zajmującej się handlem, ponieważ pozwala na właściwe ustalanie cen produktów oraz ich wpływu na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Warto mieć na uwadze, że prawidłowe obliczenie wartości netto jest kluczowe dla sporządzania faktur oraz rozliczeń podatkowych, co wpływa na zgodność z obowiązującymi regulacjami. W przypadku braku znajomości tych zasad można narazić się na błędy w rozliczeniach, co może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Koszt produkcji wyrobu wynosi 30,00 zł, a marża to 40%. Jaką cenę sprzedaży uzyskamy, jeśli marża jest określona metodą "w stu", co oznacza, że stanowi 40% od ceny sprzedaży?

A. 42,00 zł
B. 12,00 zł
C. 18,00 zł
D. 50,00 zł
Wybór odpowiedzi innych niż 50,00 zł może wynikać z różnych nieporozumień związanych z kalkulacją marż. Istotnym elementem jest zrozumienie, że marża wyrażona w procentach odnosi się zawsze do ceny sprzedaży, a nie do kosztów wytworzenia. Wybierając 18,00 zł, można myśleć, że marża to różnica między ceną sprzedaży a kosztem, jednak w tym przypadku wynosiłaby ona -40%, co jest niemożliwe. Wybór 12,00 zł sugeruje, że koszt produkcji jest wyższy niż cena sprzedaży, co prowadziłoby do straty, a nie zysku. Ostatecznie, 42,00 zł jako cena sprzedaży również nie spełnia warunku, ponieważ marża nie osiągnęłaby 40%. Przy podejmowaniu decyzji o cenach sprzedaży, kluczowe jest zrozumienie, że marża „w stu” oznacza, iż procent marży jest obliczany na podstawie ceny, a nie kosztu. Ten błąd w kalkulacji może prowadzić do nieprawidłowego ustalania cen, co w dłuższej perspektywie może zaszkodzić rentowności firmy. Prawidłowe zrozumienie marży jest kluczowym aspektem strategii cenowej, a także analizy finansowej, która ma na celu zrozumienie, jak różne zmienne wpływają na wynik finansowy przedsiębiorstwa.

Pytanie 29

Jaką wartość procentową zniżki uzyskał klient, jeżeli pierwotna cena wynosiła 165,00 zł, a cena po negocjacjach to 156,75 zł?

A. 5%
B. 6%
C. 3%
D. 2%
Aby obliczyć procent zniżki, należy najpierw ustalić różnicę między ceną przed negocjacjami a ceną po negocjacjach. W tym przypadku różnica wynosi 165,00 zł - 156,75 zł = 8,25 zł. Następnie, aby obliczyć procent zniżki, należy podzielić tę różnicę przez cenę początkową i pomnożyć przez 100. Zatem obliczenie będzie wyglądać następująco: (8,25 zł / 165,00 zł) * 100 ≈ 5%. Uzyskany wynik oznacza, że klient wynegocjował zniżkę na poziomie 5%. Znajomość umiejętności wyliczania procentów zniżek jest niezwykle istotna w negocjacjach handlowych oraz podczas planowania budżetów, gdyż pozwala na efektywne zarządzanie wydatkami oraz oszczędnościami. W praktyce, umiejętność ta jest wykorzystywana przez sprzedawców, menedżerów oraz specjalistów ds. zakupów, co wpływa na podejmowanie bardziej świadomych decyzji finansowych.

Pytanie 30

Jaka będzie całkowita cena brutto za 2 500 egzemplarzy ulotek w formacie A5, jeśli agencja dodaje 15% narzuty, cena netto jednostkowa wynosi 0,30 zł, a stawka VAT to 23%?

A. 1 060,88 zł
B. 750,00 zł
C. 875,25 zł
D. 250,00 zł
Aby obliczyć cenę brutto 2 500 sztuk ulotek formatu A5, zaczynamy od ustalenia ceny jednostkowej netto, która wynosi 0,30 zł. Następnie, do tej kwoty należy dodać 15% marży, co daje: 0,30 zł * 1,15 = 0,345 zł za sztukę. Następnie, obliczamy całkowity koszt netto dla 2 500 sztuk: 0,345 zł * 2 500 = 862,50 zł. Następnie dodajemy VAT w wysokości 23% do kwoty netto, co jest równoznaczne z obliczeniem: 862,50 zł * 1,23 = 1 060,88 zł. Obliczenia te są zgodne z ogólną praktyką w branży druku, gdzie należy uwzględniać zarówno marżę, jak i VAT. Warto stosować takie podejście w zakresie kalkulacji kosztów w różnych projektach, aby dokładnie przewidzieć wydatki i dochody. Takie umiejętności są nieocenione w zarządzaniu projektami reklamowymi oraz w analizie kosztów.

Pytanie 31

Jaką formę reklamy w telewizji wykorzystano w przypadku, gdy aktor w trakcie filmu prezentuje produkt marki z widocznym logo tej firmy?

A. Banner na stronie fanowskiej
B. Planszę promocyjną
C. Reklamę towaru
D. Lokowanie produktu
Lokowanie produktu to strategia marketingowa, w której produkt jest umieszczany w treści programu telewizyjnego, filmu lub innej formy mediów w sposób naturalny i niewymuszony. Przykładem lokowania produktu może być scena, w której aktor pije napój konkretnej marki, a jego logo jest widoczne w kadrze. Tego typu reklama ma na celu zwiększenie świadomości marki i skojarzenie jej z pozytywnymi emocjami związanymi z oglądanym materiałem. Lokowanie produktu jest często stosowane w branży filmowej oraz telewizyjnej, ponieważ skutecznie dociera do widzów w kontekście, który jest dla nich interesujący. Dobrą praktyką jest, aby lokowanie produktu było subtelne, co pozwala na uniknięcie negatywnej reakcji widzów, którzy mogą być zniechęceni nachalnymi reklamami. Odpowiednia integracja produktu w narrację może również wpływać na postrzeganie marki jako bardziej autentycznej i bliskiej konsumentom, co jest kluczowe w dobie rosnącej konkurencji na rynku. Standardy branżowe wskazują, że istotne jest również ujawnienie współpracy z marką, aby nie wprowadzać widzów w błąd.

Pytanie 32

Agencja, która oferuje usługi reklamowe, postanowiła wdrożyć koncepcję marketingu-mix na podstawie formuły 7P, aby ułatwić klientom podejmowanie decyzji zakupowych oraz podkreślić dowody świadczące o jakości świadczonych usług. W celu zrealizowania tego celu powinna podjąć działania związane

A. z ceną usługi
B. z procesami zachodzącymi w firmie
C. z ludźmi mającymi kontakt z klientem
D. ze świadectwem materialnym
Wybór odpowiedzi związanej z ceną usługi jest nieadekwatny w kontekście budowania zaufania do jakości usług reklamowych. Cenę można postrzegać jako aspekt konkurencyjny, jednak sama w sobie nie dostarcza klientom informacji o wartości i jakości oferowanych usług. Dodatkowo, opieranie decyzji zakupowych wyłącznie na cenie może prowadzić do błędnych wniosków, ponieważ klienci mogą uznać tańsze usługi za gorsze, co nie zawsze jest prawdą. Z kolei odpowiedzi odnoszące się do procesów zachodzących w firmie lub ludzi mających kontakt z klientem, choć istotne, również nie są wystarczające, by w pełni zaspokoić potrzeby informacyjne klientów dotyczące jakości usług. Procesy i relacje międzyludzkie są kluczowe w świadczonych usługach, ale to właśnie konkretne dowody w postaci świadectw materialnych dają klientom rzeczywisty obraz kompetencji agencji. W praktyce, firmy często skupiają się na aspektach intangible, takich jak zaufanie czy reputacja, ale aby skutecznie komunikować te wartości, konieczne jest posiadanie namacalnych dowodów potwierdzających deklarowane standardy. Ignorując znaczenie świadectw materialnych, agencje mogą utrudnić klientom podjęcie decyzji oraz budowanie trwałych relacji, co w dłuższym okresie przekłada się na wyniki finansowe i reputację na rynku.

Pytanie 33

Agencja reklamowa, przy opracowywaniu planu medialnego, podjęła decyzję o wyborze jednego głównego medium oraz jednego dodatkowego

A. pogłównego
B. wspierającego
C. współdziałającego
D. dodatkowego
Wybór medium wspierającego w planie medialnym jest kluczowy dla skutecznej kampanii reklamowej. Medium główne, które zazwyczaj ma największy zasięg, to kanal, przez który realizuje się główne przesłanie kampanii. Medium wspierające natomiast, ma na celu wzmocnienie przekazu, zwiększenie jego częstotliwości oraz dotarcie do dodatkowych segmentów docelowych. Przykładem może być kampania telewizyjna, której głównym medium jest telewizja, a medium wspierającym może być reklama w prasie lub w Internecie. Zastosowanie medium wspierającego pozwala na dotarcie do osób, które mogą nie oglądać telewizji, ale korzystają z gazet lub przeglądają Internet. Dobrą praktyką jest tworzenie synergii między różnymi mediami, co zwiększa efektywność kampanii i pozwala na lepsze osiąganie celów marketingowych. Wysoka jakość przekazu oraz stała obecność w różnych kanałach komunikacji jest zgodna z zasadami integracji marketingowej, co może przynieść lepsze wyniki sprzedażowe oraz większą rozpoznawalność marki.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Aby poprawić efektywność jakościowych badań marketingowych, gdy uczestnik nie potrafi lub obawia się otwarcie ujawnić swoich myśli, emocji, potrzeb oraz motywów, należy zastosować technikę

A. segregacji
B. projekcyjną
C. trójkąta
D. lingwistyczną
Techniki lingwistyczne, segregacji oraz trójkąta, choć mogą mieć swoje zastosowania w badaniach marketingowych, nie są odpowiednie w sytuacjach, gdy respondenci mają trudności z bezpośrednim wyjawieniem swoich myśli czy emocji. Technika lingwistyczna koncentruje się na analizie słów i języka, co może ograniczać się do powierzchownego zrozumienia wypowiedzi, nie pozwalając na głębsze odkrycie ukrytych motywacji. Metoda segregacji, która polega na grupowaniu odpowiedzi lub pomysłów, może z kolei wprowadzać dodatkowe ograniczenia, nie sprzyjając swobodnej ekspresji emocjonalnej. Z kolei trójkątna technika zakłada interakcję pomiędzy trzema uczestnikami, co może być skomplikowane w sytuacjach, gdy respondenci czują się niepewnie lub obawiają się krytyki. W skutecznych badaniach jakościowych chodzi o to, by stworzyć przestrzeń, w której respondenci mogą dzielić się swoimi myślami w sposób, który nie wywołuje lęku ani niepokoju. Te podejścia mogą prowadzić do błędnych wniosków, jeśli badacz nie uwzględni, że niektórzy respondenci mogą być niechętni do ujawnienia swoich prawdziwych odczuć w bardziej formalnych kontekstach. Dlatego technika projekcyjna, która stawia na kreatywność i swobodę wypowiedzi, jest znacznie bardziej efektywna w takich sytuacjach.

Pytanie 36

Który z aspektów komunikacji firmy z klientem odnosi się do nadawania przez klienta konkretnego znaczenia słowom, obrazom oraz symbolom użytym w materiałach reklamowych?

A. Dekodowanie
B. Odbiór
C. Kodowanie
D. Reakcja
Wybór innych elementów procesu komunikacji, takich jak kodowanie, reakcja czy odbiór, nie oddaje właściwie istoty procesu dekodowania. Kodowanie to etap, w którym nadawca tworzy komunikat, przekształcając swoje myśli w słowa, obrazy czy symbole, co oznacza, że dotyczy on bardziej twórczej strony komunikacji, a nie interpretacji ze strony odbiorcy. Reakcja odnosi się do odpowiedzi, jaką odbiorca formułuje po dekodowaniu komunikatu, co sugeruje, że jest to rezultat dekodowania, a nie jego część. Odbiór natomiast skupia się na fizycznym przyjęciu komunikatu przez odbiorcę, co nie obejmuje procesu interpretacji znaczenia. Te koncepcje są często mylone, co prowadzi do nieporozumień dotyczących naturalnego przebiegu komunikacji. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że komunikacja to dwustronny proces, w którym dekodowanie odgrywa fundamentalną rolę w zrozumieniu intencji nadawcy. Właściwe dekodowanie wymaga od odbiorcy znajomości kontekstu kulturowego, językowego oraz osobistego, co czyni ten proces złożonym. Zrozumienie różnicy między tymi elementami jest niezbędne dla efektywnej komunikacji i skutecznych strategii marketingowych.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Selektywna percepcja konsumenta prowadzi do

A. braku postrzegania wszystkich cech produktu, niezależnie od stopnia zaspokojenia odczuwanej potrzeby
B. niezauważenia tej cechy, która mogłaby najlepiej zaspokoić zaspokajaną potrzebę
C. dostrzegania wszystkich cech produktu, niezależnie od stopnia zaspokojenia odczuwanej potrzeby
D. zauważenia tej cechy produktu, która najlepiej odpowiada zaspokajanej potrzebie
Selektywna uwaga konsumenta odnosi się do procesu, w którym jednostka koncentruje się na określonych aspektach bodźców zewnętrznych, aby lepiej zaspokoić swoje potrzeby. W kontekście marketingu i psychologii konsumenta, oznacza to, że klienci są bardziej skłonni dostrzegać cechy produktów, które bezpośrednio odpowiadają ich aktualnym pragnieniom i oczekiwaniom. Na przykład, gdy konsument poszukuje nowego telefonu, może zwrócić szczególną uwagę na funkcje aparatu fotograficznego, jeżeli fotografia jest dla niego priorytetem. W praktyce, marketerzy powinni skupić się na tym, aby ich komunikacja i pozycjonowanie produktu podkreślały te cechy, które są najbardziej istotne dla ich docelowej grupy odbiorców. Odpowiednia segmentacja rynku oraz personalizacja komunikacji pomagają skutecznie przyciągnąć uwagę klientów i zaspokoić ich potrzeby, zgodnie z zasadami skutecznego marketingu.

Pytanie 39

Czy redakcja tygodnika ma możliwość odmowy publikacji ogłoszenia oraz reklamy, jeżeli ich zawartość lub forma są niezgodne z kierunkiem programowym lub charakterem wydania?

A. Nie, ponieważ wszystkie podmioty na rynku muszą być traktowane według tych samych zasad
B. Nie, ponieważ w Polsce nie ma żadnego przepisu, który uprawniałby redakcje czasopism do takiego działania
C. Tak, ponieważ zezwalają jej na to zapisy ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe
D. Tak, ponieważ regulują to zapisy ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Odmowa redakcji zamieszczenia ogłoszenia lub reklamy nie oparta na przepisach prawa prasowego jest często mylnie rozumiana. Wiele osób sądzi, że redakcja nie ma żadnych praw do decydowania o treści reklam w oparciu o subiektywne kryteria. Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji rzeczywiście reguluje zasady dotyczące konkurencji na rynku, ale nie odnosi się bezpośrednio do prawa redakcji mediów do selektywnego przyjmowania reklam. W myśl tej ustawy, redakcje nie są zobowiązane do publikacji wszystkich zgłoszonych materiałów reklamowych, co może prowadzić do nieporozumień wśród wydawców i reklamodawców. Ponadto, przekonanie, że wszystkie podmioty na rynku muszą być traktowane na tych samych zasadach, jest błędnym podejściem. Tygodniki, gazety i inne publikacje mają swoją specyfikę, target i misję, co sprawia, że mają prawo do stawiania wymagań odnośnie materiałów reklamowych. Ignorowanie tych różnic prowadzi do uproszczeń, które mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku w kontekście budowania marki i relacji z czytelnikami. Zachowanie spójności editorialnej jest kluczowe dla reputacji wydawcy i jego relacji z odbiorcami.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.