Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 7 marca 2025 12:20
  • Data zakończenia: 7 marca 2025 13:01

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podczas przeprowadzania inwentaryzacji zapasów w magazynie, pracownik wypełnia

A. arkusz spisu z natury
B. dowód rozchodu
C. ilościową kartotekę magazynową
D. dowód przychodu
Arkusz spisu z natury to naprawdę ważny dokument, który wykorzystuje się przy inwentaryzacji zapasów w magazynie. Chodzi o to, żeby dokładnie zapisać, co mamy w danym momencie, a potem porównać to z tym, co widnieje w systemie księgowym. Pracownicy, którzy zajmują się magazynem, muszą zapisać ile czego mają, żeby móc zauważyć ewentualne różnice między tym, co jest na papierze a tym, co leży na półkach. Warto robić takie inwentaryzacje przynajmniej raz w roku. Dzięki temu mamy pewność, że wszystko się zgadza i że dobrze zarządzamy naszymi zapasami. Na przykład, jeśli firma korzysta z systemów ERP, to mogą połączyć dane z arkusza z ich systemem, co znacznie ułatwia analizę tych danych i podejmowanie decyzji. No i pamiętaj, że arkusz spisu z natury może mieć różne formy, w zależności od branży, ale jego główne zadania są zawsze takie same: sprawdzić stan zapasów i zidentyfikować ewentualne problemy w zarządzaniu nimi.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Marszruta produkcyjna może być przedstawiona przy użyciu

A. przekazania gotowego wyrobu
B. harmonogramu operacji
C. ilościowego zużycia materiału
D. cyklogramu wyrobu
Specyfikacja marszruty produkcyjnej przedstawiana za pomocą harmonogramu operacji to kluczowy element planowania produkcji. Harmonogram operacji definiuje szczegółowy plan działań, które muszą być wykonane w określonym czasie, aby zrealizować produkcję danego wyrobu. Dzięki temu menedżerowie mogą efektywnie zarządzać zasobami, przydzielać zadania pracownikom oraz śledzić postępy produkcji. Przykładem zastosowania harmonogramu operacji może być proces wytwarzania samochodów, gdzie każda operacja, od montażu silnika po malowanie nadwozia, jest szczegółowo zaplanowana. W branży przemysłowej standardy, takie jak Lean Manufacturing, podkreślają znaczenie harmonogramu operacji w eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów. To podejście pozwala na poprawę efektywności oraz jakości produkcji, a także na szybsze reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku. Dodatkowo, harmonogram operacji może być aktualizowany w zależności od zmian w popycie lub dostępności surowców, co czyni go elastycznym narzędziem w zarządzaniu produkcją.

Pytanie 4

Dokument generowany w związku z przekazaniem materiałów do użytku wewnętrznego w przedsiębiorstwie to

A. Rw
B. Mm
C. Zw
D. Pw
Odpowiedzi takie jak Zw, Pw oraz Mm są związane z różnymi typami dokumentów, ale nie odpowiadają na pytanie dotyczące wydania materiałów do zużycia wewnętrznego. Zw, czyli zestawienie zwrotów, jest dokumentem dotyczącym zwrotu towarów do dostawcy, co ma zastosowanie w przypadku reklamacji lub wymiany towarów. Takie dokumenty są istotne w kontekście zarządzania relacjami z dostawcami, ale nie dotyczą bezpośrednio wewnętrznych procesów zużycia materiałów. Pw, czyli protokół przyjęcia na stan, jest dokumentem wykorzystywanym przy przyjęciu towarów do magazynu, a nie ich wydaniu. Protokół ten służy do formalizacji przyjęcia towaru, co jest istotne w procesach kontrolnych, ale nie odnosi się do zużycia materiałów w ramach produkcji. Mm, czyli mniejszy dokument magazynowy, jest stosowany w kontekście wewnętrznych przesunięć towarów, jednak nie jest odpowiedni do dokumentowania zużycia materiałów. Kluczowym błędem w tych odpowiedziach jest mylenie dokumentacji związanej z przyjęciem lub zwrotem towarów z dokumentacją dotyczącą ich wewnętrznego zużycia. W praktyce każda z tych dokumentacji ma swoje ściśle określone zastosowanie i funkcję, a ich niewłaściwe użycie może prowadzić do nieprawidłowości w zarządzaniu stanem magazynowym, co w dłuższej perspektywie może wpływać na efektywność operacyjną przedsiębiorstwa. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego zarządzania procesami wewnętrznymi w każdej organizacji.

Pytanie 5

Na podstawie danych zawartych w dokumencie ustal stan magazynowy długopisów niebieskich Przedsiębiorstwa AGROMAKS Sp. z o.o.

Dostawca:
Przedsiębiorstwo AGROMAKS Sp. z o.o.
ul. Widna 34
61-547 Poznań
Nazwa towaru:
Długopisy niebieskie
Indeks 9876
Marza (-)
Metoda liczenia marży (-)
Jednostka miary: sztukiCena zakupu netto 5,30 zł
Lp.DataSymbol/Numer dowoduPrzeznaczeniePrzychódRozchódStan
1.04.06.2012 r.Pz 01/06/2012do sprzedaży200-200
2.08.06.2012 r.Wz 01/WZ/2012sprzedaż-60140

A. 50 szt.
B. 140 szt.
C. 60 szt.
D. 200 szt.
Poprawna odpowiedź wynosząca 140 sztuk stanowi dokładne odzwierciedlenie stanu magazynowego długopisów niebieskich Przedsiębiorstwa AGROMAKS Sp. z o.o. Zgodnie z danymi zawartymi w dokumentach, wartość ta znajduje się w ostatniej kolumnie "Stan", co potwierdza jej prawidłowość. Ustalanie stanu magazynowego jest kluczowym elementem zarządzania zapasami, które pozwala na bieżące monitorowanie dostępności towarów oraz ich optymalizację. Przykładem zastosowania wiedzy w tej dziedzinie może być wdrażanie systemów ERP, które automatyzują procesy zarządzania magazynem, zapewniając aktualne dane o stanach towarów. Dobrą praktyką jest regularne przeprowadzanie inwentaryzacji, co pozwala na bieżąco weryfikować dane i identyfikować ewentualne nieprawidłowości. Znajomość aktualnego stanu magazynowego umożliwia efektywne planowanie zakupów i sprzedaży, co jest kluczowe dla utrzymania płynności finansowej przedsiębiorstwa.

Pytanie 6

W jakim typie obiektu magazynowego składowane jest paliwo ciekłe?

A. W spichlerzach
B. W zbiornikach
C. W silosach
D. W zasiekach
Odpowiedź "W zbiornikach" jest jak najbardziej trafna, bo właśnie tam przechowuje się cieczy, w tym paliwa. Zbiorniki są zaprojektowane z myślą o przechowywaniu tych substancji, dlatego są budowane z materiałów, co są odporne na różne chemikalia. Dzięki temu wszystko jest bezpieczne i nie ma ryzyka wycieków. Musisz wiedzieć, że te zbiorniki mogą być zarówno na ziemi, jak i pod nią, a ich rozmiary są dostosowywane do potrzeb. Na przykład w rafineriach wykorzystuje się je do trzymania takich rzeczy jak benzyna czy olej napędowy. Ważne, żeby te zbiorniki podlegały regularnym kontrolom, żeby sprawdzić ich szczelność i stan techniczny. Właściwe technologie, jak na przykład monitoring poziomu cieczy, są naprawdę ważne, żeby wszystko było w porządku z przepisami.

Pytanie 7

Termin określający sytuację, w której towar dostarczony do magazynu jest natychmiast przekazywany dalej do odbiorcy bez etapu składowania, brzmi

A. tranzytem pośrednim
B. tranzytem bezpośrednim
C. cross-docking
D. transportem całopojazdowym
Cross-docking to nowoczesna technika zarządzania łańcuchem dostaw, która polega na bezpośrednim przepakowywaniu towarów z jednego środka transportu na inny, bez ich składowania w magazynie. Dzięki temu proces ten znacząco redukuje czas dostawy oraz koszty związane z magazynowaniem. Przykładem zastosowania cross-dockingu mogą być centra dystrybucyjne, które obsługują duże zamówienia e-commerce. Towar przybywa do centrum dystrybucyjnego, gdzie jest natychmiast sortowany i przekazywany do odpowiednich pojazdów dostawczych, co pozwala na szybszą realizację zamówień klientów. W kontekście standardów branżowych, cross-docking jest często stosowany w logistyce just-in-time, gdzie kluczowe jest minimalizowanie zapasów i maksymalizacja efektywności operacyjnej. Właściwe wdrożenie cross-dockingu może przyczynić się do zwiększenia elastyczności łańcucha dostaw oraz poprawy obsługi klienta, co jest niezwykle ważne w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym.

Pytanie 8

Proces rozmieszczania produktów w magazynie oraz ich przechowywania w sposób zorganizowany określamy mianem

A. controllingiem
B. outsourcingiem
C. składowaniem
D. dystrybucją
Odpowiedź 'składowaniem' jest poprawna, ponieważ odnosi się do procesów związanych z przyjmowaniem, przechowywaniem oraz wydawaniem towarów w magazynach. Składowanie to kluczowy element logistyki, który zapewnia efektywność zarządzania zapasami. W praktyce, składowanie obejmuje organizację przestrzeni magazynowej, co pozwala na łatwiejsze zlokalizowanie i dostęp do towarów. Dobre praktyki w składowaniu obejmują stosowanie systemów zarządzania magazynem (WMS), które automatyzują procesy, minimalizują błędy i zwiększają efektywność operacyjną. Przykładem może być system FIFO (First In, First Out), który pomaga w zarządzaniu terminami przydatności towarów. Składowanie nie kończy się na fizycznym umiejscowieniu towarów; dobrym zwyczajem jest także regularna inwentaryzacja, która pozwala na kontrolowanie stanów magazynowych i unikanie nadmiaru zapasów.

Pytanie 9

Na podstawie kryterium lokalizacji, magazyny logistyczne klasyfikowane są na magazyny:

A. wysokiego składowania, produkcyjne, zamknięte
B. handlowe, zdecentralizowane, półotwarte
C. transportowo-spedycyjne, odpadów, specjalne
D. transportowo-spedycyjne, produkcyjne, handlowe
Magazyny logistyczne można klasyfikować według lokalizacji w kilka kategorii, z których najważniejsze to magazyny transportowo-spedycyjne, produkcyjne oraz handlowe. Magazyny transportowo-spedycyjne pełnią kluczową rolę w łańcuchu dostaw, umożliwiając szybkie i efektywne zarządzanie towarami w trakcie ich transportu. Przykładem mogą być centra dystrybucyjne, które służą jako punkty przeładunkowe dla produktów. Magazyny produkcyjne są z kolei zintegrowane z procesami produkcji, co pozwala na efektywne składowanie surowców oraz półfabrykatów, a także wspomaga organizację pracy w fabrykach. Z kolei magazyny handlowe koncentrują się na przechowywaniu towarów gotowych do sprzedaży, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej detalistów. W praktyce, zrozumienie tych kategorii pozwala na lepsze planowanie przestrzeni magazynowej, optymalizację procesów logistycznych oraz zwiększenie efektywności zarządzania zapasami, co przekłada się na obniżenie kosztów operacyjnych i poprawę obsługi klienta.

Pytanie 10

Hurtownia sprzedała towary zgodnie z zestawieniem zamieszczonym w tabeli. Oblicz odpowiednio kwotę podatku VAT oraz wartość brutto za sprzedane towary.

Nazwa towaruCena jednostkowa netto
[zł]
Stawka podatku VAT
[%]
Liczba sprzedanych
towarów
[szt.]
Płyn hamulcowy16,002320
Płyn do chłodnic33,002310

A. 75,90 zł i 330,00 zł
B. 73,60 zł i 320,00 zł
C. 149,50 zł i 500,50 zł
D. 149,50 zł i 799,50 zł
Odpowiedź 149,50 zł za VAT i 799,50 zł jako kwota brutto jest jak najbardziej na miejscu. To wszystko dobrze obrazuje zasady, które obowiązują przy obliczaniu VAT-u i wartości brutto towarów. Żeby wyliczyć wartość netto, wystarczy pomnożyć cenę jednostkową netto przez ilość sprzedanych sztuk. Później, żeby obliczyć VAT, stosujemy stawkę 23%, bo to standardowa stawka w Polsce na większość towarów, co zresztą wynika z przepisów o VAT. Jak dodamy VAT do wartości netto, dostajemy wartość brutto, którą faktycznie płaci nabywca. Takie obliczenia są mega ważne w każdej firmie, bo mają wpływ na ceny i prawidłowe rozliczenie podatków. Dobre robienie takich obliczeń to podstawa rachunkowości i zapewnia przejrzystość finansową, co jest kluczowe dla budowania zaufania u klientów i organów podatkowych.

Pytanie 11

Dokumentem, który potwierdza wydanie towarów z magazynu do odbiorcy zewnętrznego, jest

A. RW
B. ZW
C. PZ
D. WZ
Dokument WZ, czyli Wydanie Zewnętrzne, to kluczowy dokument w procesie zarządzania magazynem, służący do potwierdzania wydania towarów z magazynu odbiorcy zewnętrznemu. Oświadcza on, że towary zostały fizycznie przekazane, co jest istotne nie tylko dla ewidencji wewnętrznej, ale także dla celów księgowych i podatkowych. W praktyce, WZ jest używany w wielu branżach, od handlu detalicznego po produkcję, gdzie proces przekazywania dóbr jest częsty. Warto zauważyć, że dokument ten powinien być poprawnie wypełniony, zawierając m.in. datę wydania, nazwy towarów, ilości oraz dane odbiorcy. Stosowanie systemów informatycznych wspierających zarządzanie magazynem, takich jak ERP, umożliwia automatyzację generowania WZ, co przyczynia się do zmniejszenia błędów i zwiększenia efektywności operacyjnej. Zgodnie z obowiązującymi standardami, każda operacja magazynowa powinna być udokumentowana, aby zapewnić pełną przejrzystość i zgodność z przepisami.

Pytanie 12

Na rysunku przedstawiono kod

Ilustracja do pytania
A. EAN-13
B. QR
C. RSS
D. ITF-14
Odpowiedź 'QR' jest poprawna, ponieważ przedstawiony na rysunku kod to kod QR (Quick Response Code). Kody QR są dwuwymiarowymi kodami kreskowymi, które składają się z czarnych i białych kwadratów ułożonych w specyficzny wzór na kwadratowej siatce. Dzięki swojej strukturze, kody QR mogą przechowywać znacznie więcej informacji niż tradycyjne kody jednowymiarowe, jak na przykład kody kreskowe EAN-13. Kody QR są szeroko stosowane w różnych branżach, od marketingu po logistykę, umożliwiając szybkie skanowanie przez smartfony, co przyspiesza dostęp do informacji. Przykłady zastosowania kodów QR obejmują mobilne płatności, dostęp do stron internetowych, czy też przekazywanie informacji o produktach. Warto również zaznaczyć, że standardy dotyczące kodów QR są określone przez organizację ISO (ISO/IEC 18004), co zapewnia ich spójność i interoperacyjność na całym świecie.

Pytanie 13

Który magazyn oferuje najniższy koszt wyładunku i składowania 12 t ładunku przez 7 dni (tydzień)?

MagazynCennik
I.Brak opłat za wyładunek
Składowanie: 10,00 zł/t/dzień
II.Wyładunek: 1,50 zł/t
Składowanie: 8,00 zł/t/dzień
III.Wyładunek: 2,00 zł/t
Składowanie: 6,00 zł/t/dzień
IV.Brak opłat za wyładunek
Składowanie: 40,00 zł/t/tydzień

A. Magazyn II.
B. Magazyn I.
C. Magazyn IV.
D. Magazyn III.
Wybranie Magazynu IV jako odpowiedzi na pytanie o najniższy koszt wyładunku i składowania 12 ton ładunku przez 7 dni jest prawidłowe, ponieważ dokładna analiza kosztów wykazuje, że całkowity koszt w tym magazynie wynosi jedynie 480 zł. W kontekście logistyki, koszt wyładunku i składowania jest kluczowym wskaźnikiem efektywności operacyjnej. Magazyn IV prawdopodobnie stosuje optymalne praktyki zarządzania przestrzenią magazynową, efektywne procesy rozładunku oraz korzystne stawki za przechowywanie towarów. Właściwe zarządzanie tymi aspektami przyczynia się do minimalizacji kosztów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, jakie można znaleźć w standardach logistycznych, takich jak ISO 9001. Dzięki temu, przedsiębiorstwa mogą nie tylko obniżać koszty operacyjne, ale również zwiększać swoją konkurencyjność na rynku. Warto zatem przyglądać się takim rozwiązaniom, które pozwalają na optymalizację kosztów, a także inwestować w technologie magazynowe, które wspierają efektywność procesów. Przykłady zastosowania tych zasad można znaleźć w wielu firmach logistycznych, które korzystają z analityki danych oraz zautomatyzowanych systemów zarządzania magazynem.

Pytanie 14

Związki chemiczne szkodliwe, które powstają w procesach przemysłowych, klasyfikowane są jako odpady

A. uciążliwych
B. szkodliwych
C. komunalnych
D. niebezpiecznych
Substancje toksyczne pochodzące z produkcji przemysłowej są klasyfikowane jako odpady niebezpieczne ze względu na ich potencjalnie szkodliwy wpływ na zdrowie ludzi oraz środowisko. Odpady te mogą zawierać chemikalia, metale ciężkie, rozpuszczalniki czy inne substancje, które mogą prowadzić do zanieczyszczenia gleby, wody oraz powietrza. Przykładem mogą być odpady powstałe w wyniku produkcji chemikaliów, które mogą zawierać substancje rakotwórcze lub mutagenne. Właściwe zarządzanie odpadami niebezpiecznymi jest kluczowe i określane jest przez przepisy prawa, takie jak dyrektywy Unii Europejskiej, które wymagają ich segregacji, transportu w odpowiednich warunkach oraz unieszkodliwienia w sposób minimalizujący ryzyko dla zdrowia i środowiska. Dobre praktyki w zarządzaniu tymi odpadami obejmują ich redukcję u źródła, recykling oraz bezpieczne składowanie. Właściwe podejście do odpadów niebezpiecznych pozwala na ochronę ekosystemów oraz zdrowia publicznego.

Pytanie 15

Jednym ze sposobów zabezpieczania towaru przed uszkodzeniami jest blokowanie. Jego celem jest

A. eliminacja drgań towaru w trakcie transportu
B. zapewnienie, że towar nie będzie się przesuwał
C. ochrona transportowanego towaru przed zarysowaniami i gromadzeniem się kurzu
D. oddzielanie towarów przewożonych jednym środkiem transportu za pomocą przekładek
Blokowanie towaru w logistyce to naprawdę ważna sprawa. Dzięki temu ładunek nie przesuwa się w trakcie transportu, co jest kluczowe, żeby wszystko dotarło w całości. Twoja odpowiedź 'uniemożliwienie przesunięcia się towaru' jest jak najbardziej na miejscu. Na przykład, podczas transportu palet, używa się różnych rzeczy – pasów, folii stretch, czy siatek – które pomagają utrzymać towar w jednym miejscu. To wszystko zmniejsza ryzyko, że coś się uszkodzi. Co więcej, normy ISO 9001 również podkreślają, jak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie ładunku. W branży transportowej mówią, że dobre blokowanie nie tylko chroni towary, ale też zwiększa bezpieczeństwo na drogach, bo zmniejsza ryzyko wypadków związanych z przesunięciem ładunku. Właściwe zarządzanie tym wszystkim to klucz do jakości usług logistycznych i satysfakcji klientów.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Naruszenie zasad BHP dotyczących ręcznego transportu oraz przenoszenia ładunków o masie przekraczającej ustalone normy może prowadzić do

A. reakcji alergicznych
B. zapalenia gardła
C. urazów kręgosłupa
D. urazów głowy
Nieprzestrzeganie zasad BHP dotyczących ręcznego przemieszczania i przenoszenia ciężarów o masie przekraczającej obowiązujące normy może prowadzić do poważnych urazów kręgosłupa. Kręgosłup jest kluczową strukturą w ludzkim ciele, odpowiedzialną za podtrzymywanie ciężaru oraz umożliwiającą ruch. Niewłaściwe techniki podnoszenia, takie jak zginanie w pasie zamiast w kolanach, mogą powodować nadmierne obciążenie kręgów oraz dysków międzykręgowych, co w dłuższej perspektywie prowadzi do urazów, takich jak dyskopatia czy wywinięcie kręgów. Stosowanie się do zasad BHP, takich jak używanie odpowiednich narzędzi do przenoszenia ciężarów, jak wózki transportowe, czy korzystanie z pomocy współpracowników, jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka urazów. Odpowiednie szkolenia z zakresu BHP, w tym technik podnoszenia i przenoszenia ciężarów, powinny być integralną częścią procesu kształcenia pracowników, aby zwiększyć bezpieczeństwo w miejscu pracy i zredukować liczbę wypadków.

Pytanie 18

Na którym rysunku przedstawiono urządzenie odczytujące kody kreskowe?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
Urządzenie odczytujące kody kreskowe, które znajduje się na rysunku oznaczonym literą C, jest kluczowym elementem w procesach automatyzacji oraz zarządzania zapasami. Skanery kodów kreskowych są stosowane w różnych branżach, w tym w handlu detalicznym, logistyce oraz magazynowaniu, umożliwiając szybkie i dokładne skanowanie produktów. Skanery te działają na zasadzie odczytu wzorów czarnych i białych pasków na etykietach kodów kreskowych, co pozwala na identyfikację produktów oraz automatyczne przesyłanie danych do systemów zarządzania. Zastosowanie tych urządzeń znacznie zwiększa wydajność pracy, minimalizuje błędy ludzkie oraz przyspiesza procesy sprzedażowe. Zgodnie z normami branżowymi, skanery kodów kreskowych powinny być regularnie kalibrowane i serwisowane, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie i precyzyjność odczytów. Wiedza na temat funkcjonowania i zastosowania tych urządzeń jest niezbędna dla profesjonalistów w obszarze logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 19

Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż, ile wyniesie średni koszt przypadający na jedną jednostkę paletową.

Ilość przyjętych paletCena przyjęciaIlość wydanych paletCena wydania
10 000 szt.2,00 zł/szt.10 000 szt.3,00 zł/szt.

A. 2,75 zł
B. 3,00 zł
C. 3,50 zł
D. 2,50 zł
Średni koszt przypadający na jedną jednostkę paletową to kluczowy wskaźnik w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, pozwalający na ocenę efektywności operacji magazynowych. Aby obliczyć ten koszt, sumujemy wydatki związane z przyjęciem i wydaniem towarów, a następnie dzielimy przez całkowitą liczbę palet. W analizowanym przypadku, łączny koszt wynosi 50 000 zł (20 000 zł za przyjęcie i 30 000 zł za wydanie), a liczba palet to 20 000 sztuk. Zatem średni koszt na jedną paletę wynosi 50 000 zł / 20 000 = 2,50 zł. Zrozumienie i obliczanie średnich kosztów są kluczowe dla optymalizacji procesów magazynowych, pozwala to na identyfikację obszarów do poprawy oraz efektywne zarządzanie budżetem. Użycie takich wskaźników w praktyce pomaga w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych oraz w planowaniu finansowym, co jest zgodne z zasadami lean management i efektywnego zarządzania kosztami.

Pytanie 20

Czynność ponownego użycia odpadów to

A. rekultywacja.
B. reemisja.
C. zmniejszenie.
D. recykling.
Recykling to proces, który polega na ponownym wykorzystaniu materiałów z odpadów poprzez ich przetworzenie w nowe produkty. W przeciwieństwie do prostego składowania odpadów, recykling przyczynia się do zmniejszenia ilości odpadów, oszczędności surowców naturalnych oraz energii. Przykłady działań recyklingowych obejmują przetwarzanie plastikowych butelek na nowe wyroby z plastiku, a także odzyskiwanie papieru, który może być przetworzony na nowe arkusze papieru. W kontekście dobrych praktyk, recykling jest wspierany przez różne regulacje prawne oraz inicjatywy międzynarodowe, takie jak dyrektywa unijna o odpadach, która promuje segregację i recykling surowców. Proces ten jest korzystny nie tylko z perspektywy ochrony środowiska, lecz także ekonomicznej, gdyż zmniejsza koszty związane z pozyskiwaniem nowych surowców oraz zarządzaniem odpadami. Dobrą praktyką jest także wprowadzanie systemów zwrotu opakowań, co zachęca konsumentów do udziału w recyklingu i promuje odpowiedzialne zachowania ekologiczne.

Pytanie 21

Jaką wartość stawki za 1 km ustaliło przedsiębiorstwo transportowe, biorąc pod uwagę, że koszty stałe wyniosły 35 000 zł, koszty zmienne 5 000 zł, średni przebieg pojazdu to 20 000 km, a zysk wynosił 10%? (UWAGA: Na egzaminie w tym pytaniu przyznawany jest 1 punkt, niezależnie od odpowiedzi)

A. 4,40 zł/km
B. 3,50 zł/km
C. 4,50 zł/km
D. 3,80 zł/km
Obliczenia dotyczące stawki za kilometr mogą prowadzić do różnych błędnych wniosków, co w praktyce może znacząco wpłynąć na finanse przedsiębiorstwa przewozowego. Przyjęcie zbyt wysokiej stawki, jak 4,50 zł/km czy 4,40 zł/km, może wydawać się korzystne w krótkim okresie, jednak w dłuższej perspektywie może zniechęcić klientów i zmniejszyć konkurencyjność firmy. Z drugiej strony, przyjęcie zbyt niskiej stawki, jak 3,80 zł/km, może nie pokryć nawet kosztów operacyjnych, prowadząc do strat finansowych. Kluczowym błędem jest nieprawidłowe zrozumienie struktury kosztów oraz nieumiejętność ich analizy w kontekście całkowitych wydatków oraz oczekiwanego zysku. Warto zauważyć, że w branży przewozowej, precyzyjne obliczenie kosztów stałych i zmiennych jest niezbędne do ustalenia odpowiedniej stawki. Wiele firm popełnia błąd, ignorując znaczenie analizy rentowności, co może prowadzić do nieodpowiedniego ustalania cen, a w efekcie do finansowej niewydolności. Standardy i dobre praktyki mówią o konieczności regularnego przeglądania kosztów oraz dostosowywania stawek do zmieniających się warunków rynkowych oraz kosztowych, co jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu w branży przewozowej.

Pytanie 22

Jaką część terytorium portu morskiego stanowi akwatorium?

A. Przeładunkową
B. Składową
C. Wodną
D. Lądową
Akwatorium to część obszaru portu morskiego, która odgrywa kluczową rolę w operacjach morskich, obejmując akwen wodny otaczający port. Stanowi ono przestrzeń, w której odbywają się manewry jednostek pływających, załadunki i wyładunki towarów oraz inne operacje związane z transportem morskim. W praktyce, akwatorium portowe jest specjalnie zaprojektowane i przystosowane do bezpiecznego cumowania statków, a jego wymiary oraz głębokość są zgodne z normami określonymi przez organizacje takie jak Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO). Akwatoria są często wyposażone w falochrony i inne struktury inżynieryjne, które zapewniają bezpieczeństwo operacji w trudnych warunkach pogodowych. Dodatkowo, odpowiednie oznakowanie i nawigacja w akwatoriach są niezbędne do minimalizacji ryzyka kolizji oraz innych incydentów w obrębie portu. Wiele nowoczesnych portów stosuje technologie, takie jak systemy zarządzania ruchem morskim, aby zoptymalizować operacje w akwatorium, co znacząco wpływa na efektywność i bezpieczeństwo transportu morskiego.

Pytanie 23

W trakcie transportu środków ochrony roślin doszło do uszkodzenia opakowania. Substancja ta wdarła się do oka pracownika. Na czym polega udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanemu?

A. zakropieniu oka dostępnymi lekami
B. przewiezieniu pracownika do szpitala
C. przemyciu oka dużą ilością wody
D. nałożeniu opatrunku na oko
Transportowanie pracownika do szpitala bez wcześniejszego przemycia oka nie jest zalecaną praktyką w przypadku, gdy substancja chemiczna dostała się do oka. Główna zasada pierwszej pomocy w takich sytuacjach brzmi: najpierw działaj, a potem transportuj. Przemywanie oka ma na celu jak najszybsze usunięcie niebezpiecznego związku chemicznego, co może znacząco zminimalizować ryzyko trwałego uszkodzenia wzroku. Dalsze zakraplanie oka dostępnymi lekami jest również nieodpowiednie, ponieważ może to spowodować dodatkowe podrażnienie lub niewłaściwe reakcje chemiczne z substancją, która już znajduje się w oku. Nałożenie opatrunku na oko jest błędną strategią, ponieważ może ono utrudnić dalsze przemywanie i zamknąć substancję chemiczną wewnątrz, co prowadzi do pogorszenia sytuacji. Kluczowe jest zrozumienie, że w przypadku kontaktu z substancją chemiczną w oku, priorytetem jest natychmiastowe działanie polegające na przemywaniu, które powinno trwać co najmniej 15 minut, zanim jakiekolwiek inne kroki zostaną podjęte. Ignorowanie tej procedury może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, w tym do niewidzenia lub uszkodzenia narządu wzroku, co podkreśla znaczenie przestrzegania standardów pierwszej pomocy.

Pytanie 24

Które przedsiębiorstwo transportowe należy wybrać do wykonania usługi przewozu towaru według przedstawionego w tabeli zestawienia metody punktowej?

KryteriumPrzedsiębiorstwo transportowe A.Przedsiębiorstwo transportowe B.Przedsiębiorstwo transportowe C.Przedsiębiorstwo transportowe D.
12345123451234512345
jakośćXXXX
cenaXXXX
terminowośćXXXX
poziom obsługiXXXX

A. Przedsiębiorstwo transportowe D.
B. Przedsiębiorstwo transportowe C.
C. Przedsiębiorstwo transportowe B.
D. Przedsiębiorstwo transportowe A.
Przedsiębiorstwo transportowe D zostało wybrane jako najlepsza opcja do wykonania usługi przewozu towaru na podstawie analizy punktowej. Metoda ta polega na ocenie różnych aspektów ofert, takich jak jakość usług, cena, terminowość oraz poziom obsługi klienta. W przedstawionym zestawieniu, Przedsiębiorstwo D zdobyło najwyższą liczbę punktów, co świadczy o jego przewadze konkurencyjnej. W praktyce, wybór odpowiedniego przewoźnika oparty na rzetelnych kryteriach oceny jest kluczowy dla efektywności łańcucha dostaw. Wysoka jakość świadczonych usług przekłada się na mniejsze ryzyko uszkodzenia towaru oraz terminowość dostaw, co jest niezwykle istotne w kontekście zadowolenia klientów. Korzystając z metod takich jak analiza punktowa, przedsiębiorstwa mogą podejmować bardziej świadome decyzje, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu logistyką i transportem. Warto także zauważyć, że systematyczne monitorowanie i ocena przewoźników mogą przyczynić się do długofalowych relacji oraz efektywności współpracy.

Pytanie 25

Jaki procent zamówień w magazynie jest poprawnie zrealizowanych, jeśli wynosi on 90%? Ile zamówień zostało zrealizowanych, jeśli liczba zamówień niepełnych wynosi 20?

A. 18
B. 180
C. 220
D. 200
Wybór odpowiedzi 180, 220 lub 18 wynika z błędnych założeń dotyczących wskaźnika skompletowanych zamówień oraz koncepcji, jak oblicza się całkowitą liczbę zamówień. Odpowiedź 180 mogłaby być mylona z liczbą poprawnie skompletowanych zamówień, lecz nie uwzględnia faktu, że 20 zamówień to jedynie 10% wszystkich zamówień. Pojęcie wskaźnika procentowego wymaga zrozumienia proporcji, a nie tylko prostych odliczeń. W przypadku liczby 220, może dojść do pomyłki przy interpretacji 90% jako 90 zamówień w skali 220, co jest błędne. Podobnie, wybór 18 jako odpowiedzi jest całkowicie nieadekwatny, ponieważ wynika z założenia, że liczba skompletowanych zamówień jest mniejsza niż liczba niekompletnych, co jest logicznie sprzeczne. Kluczowym błędem jest także niezdolność do prawidłowego zrozumienia podstawowych zasad arytmetyki oraz interpretacji procentów. Dla skutecznego zarządzania zamówieniami oraz optymalizacji procesu magazynowania, wiedza na temat procentów i umiejętność ich zastosowania w codziennej pracy są niezbędne. Umiejętność stosowania wskaźników wydajności w praktyce, zwłaszcza w obszarze logistyki, jest kluczowa dla podejmowania decyzji operacyjnych oraz strategicznych.

Pytanie 26

Redukcja zbędnych etapów transportu towarów zachodzi w procesie ich

A. integracji
B. koordynacji
C. organizacji
D. reorganizacji
Integracja procesów logistycznych to kluczowy element zarządzania łańcuchem dostaw, który pozwala na eliminację nadmiernych etapów przemieszczania towarów. W praktyce oznacza to łączenie różnych działań, takich jak transport, magazynowanie, pakowanie i dystrybucja, w jeden, spójny proces. Przykładem może być wdrożenie systemu zarządzania magazynem (WMS), który integruje dane z transportu i magazynowania, co umożliwia zoptymalizowanie tras dostaw i skrócenie czasu realizacji zamówień. Dobre praktyki w zakresie integracji obejmują również współpracę z dostawcami i partnerami logistycznymi, co pozwala na synchronizację działań i eliminację zbędnych etapów. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie efektywności procesów i integralności systemów, co dodatkowo uzasadnia wybór integracji jako odpowiedzi na zadane pytanie. Efektywna integracja prowadzi do oszczędności kosztów, redukcji czasu realizacji oraz poprawy jakości obsługi klienta.

Pytanie 27

Transport środkami, które są zarejestrowane poza granicami naszego kraju, realizowany przez firmy świadczące usługi transportowe na naszym terenie określamy jako przewóz

A. wahadłowy
B. systematyczny
C. kabotażowy
D. krajowy
Wybór odpowiedzi krajowym może sugerować, że transport odbywa się tylko w granicach jednego kraju, używając pojazdów zarejestrowanych w tym samym miejscu. To nie jest do końca prawda w kontekście kabotażu, który mówi o przewozie przy użyciu zagranicznych pojazdów. Odpowiedź wahadłowym odnosi się do regularnych kursów między dwoma punktami, co też nie ma tu sensu, bo kabotaż nie dotyczy stałych tras. A z kolei odpowiedź systematycznym sugeruje, że transport jest stały, co nie oddaje idei kabotażu, który polega na jednorazowym przewozie towarów w innym kraju. Może te błędne odpowiedzi wynikają z nieporozumień co do definicji tych terminów lub braku wiedzy o zasadach kabotażu, które pozwalają firmom międzynarodowym na realizację lokalnych zleceń. Ważne jest, żeby zrozumieć różnice między rodzajami transportu, bo to pomaga w planowaniu działań w logistyce i przestrzeganiu przepisów.

Pytanie 28

Rysunek przedstawia

Ilustracja do pytania
A. przenośnik.
B. podnośnik.
C. suwnicę.
D. dźwignicę.
Wybór odpowiedzi "dźwignica", "suwnica" lub "podnośnik" może wynikać z mylnego zrozumienia funkcji tych urządzeń w kontekście ich zastosowania. Dźwignica jest urządzeniem mechanicznym, które wykorzystuje zasadę dźwigni do podnoszenia ładunków, jednak nie służy do transportu materiałów na dużą odległość. Suwnica to z kolei maszyna, która porusza się w poziomie i pionie, przeważnie używana w halach przemysłowych do przenoszenia ciężkich przedmiotów w określone miejsca, a nie do ich ciągłego transportu. Odpowiedź "podnośnik" również odnosi się do urządzeń, które są przeznaczone głównie do podnoszenia przedmiotów na wyższą wysokość, a nie do ich przemieszczania. Pojęcia te często są mylone, ponieważ wszystkie odnoszą się do transportu ładunków, ale różnią się zasadniczo funkcją. Typowym błędem jest utożsamianie urządzeń transportowych z podnoszącymi, co prowadzi do nieprawidłowych odpowiedzi. Zrozumienie różnicy między tymi kategoriami maszyn jest kluczowe dla skutecznego zarządzania procesami logistycznymi oraz ich optymalizacji w przemyśle.

Pytanie 29

Które urządzenie nie służy do odczytu danych ze znaczników RFID?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. C.
C. D.
D. B.
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na inne urządzenie do odczytu danych, może prowadzić do pewnych nieporozumień dotyczących funkcjonalności różnych technologii identyfikacji. Urządzenia, takie jak skanery kodów kreskowych, są wykorzystywane w różnych aplikacjach handlowych, jednak ich zastosowanie jest ograniczone do systemów, które używają kodów kreskowych jako medium identyfikacyjnego. W kontekście technologii RFID, która oferuje znacznie szersze możliwości, kluczowe jest zrozumienie, że niektóre urządzenia są specjalnie zaprojektowane do pracy z falami radiowymi, które nie są kompatybilne z kodami kreskowymi. Często błędnie zakłada się, że każde urządzenie, które wykonuje funkcję odczytu, może być używane zamiennie bez rozróżnienia na technologię. W rzeczywistości każdy z tych systemów operuje na różnych zasadach technicznych i standardach, co wpływa na ich efektywność w określonych zastosowaniach. Problemy wynikające z mieszania tych technologii mogą prowadzić do nieefektywności operacyjnych oraz strat finansowych, szczególnie w logistyce i zarządzaniu zapasami. Dobrym przykładem może być sytuacja, w której firma próbuje zastąpić system RFID skanowaniem kodów kreskowych, co może skutkować opóźnieniami i błędami w inwentaryzacji. Zrozumienie różnic technologicznych jest kluczowe dla efektywnego wdrażania systemów identyfikacji i automatyzacji procesów w różnych branżach.

Pytanie 30

Jakim rodzajem produkcji wyróżnia się stocznia?

A. wielkoseryjną
B. średnioseryjną
C. masową
D. jednostkową
Produkcja masowa, wielkoseryjna oraz średnioseryjna odnoszą się do metod produkcji, które nie są odpowiednie w kontekście stoczni. W przypadku produkcji masowej wszystkie produkty są identyczne, co nie odpowiada specyfice budowy statków, które są zazwyczaj projektowane jako unikalne jednostki. Tego typu produkcja często prowadzona jest w fabrykach, które specjalizują się w wytwarzaniu dużych ilości jednorodnych produktów, jak na przykład w przemyśle motoryzacyjnym. Z kolei produkcja wielkoseryjna oznacza wytwarzanie większej liczby jednostek, ale nadal w ramach określonego modelu, co jest trudne do zastosowania w stoczniach, które muszą dostosować swoje projekty do różnorodnych potrzeb klientów. Metoda średnioseryjna, która znajduje zastosowanie w branżach takich jak elektronika czy odzież, również nie pasuje do stoczni, gdzie każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia i dostosowania do specyfikacji zamawiającego. Warto zauważyć, że podejście oparte na produkcji masowej lub seryjnej może prowadzić do mylenia zadań i oczekiwań w kontekście budowy jednostek pływających, co skutkuje nieefektywnością i zwiększonym ryzykiem błędów. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że stocznia może zastosować te same zasady produkcji, co w innych branżach, co nie uwzględnia unikalnych wymagań technicznych i regulacyjnych, które rządzą budową statków.

Pytanie 31

Jakie działania wchodzą w skład funkcji logistycznych realizowanych w centrum logistycznym?

A. Obsługa celna, polisy ubezpieczeniowe, informatyczne zarządzanie logistyką, usuwanie materiałów niebezpiecznych
B. Wynajem kontenerów, obrót opakowaniami zbiorczymi, spedycja, usługi gastronomiczne
C. Obsługa techniczna pojazdów, dystrybucja paliw, usługi bankowe, promowanie usług
D. Magazynowanie, zarządzanie zapasami, pakowanie, przeładunek
Odpowiedź "Magazynowanie, zarządzanie zapasami, pakowanie, przeładunek" jest prawidłowa, ponieważ te czynności są kluczowe w funkcjonowaniu każdego centrum logistycznego. Magazynowanie polega na przechowywaniu towarów w odpowiednich warunkach, co jest szczególnie istotne dla utrzymania jakości produktów. Zarządzanie zapasami to z kolei proces, który pozwala na optymalizację poziomu zapasów, aby zminimalizować koszty i zaspokoić popyt klientów. Pakowanie produktów jest niezbędne do ich ochrony w trakcie transportu oraz ułatwienia ich przechowywania i identyfikacji. Przeładunek to proces, który zapewnia efektywną wymianę towarów pomiędzy różnymi środkami transportu, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania płynności w łańcuchu dostaw. Te wszystkie czynności są zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które kładą nacisk na efektywność operacyjną, redukcję kosztów oraz zwiększenie satysfakcji klienta.

Pytanie 32

W magazynie przed przyjęciem znajdowało się 1 500 szt. towaru, a po przyjęciu 17 500 szt. Oblicz, jaka jest wartość średniego zapasu cyklicznego w tym magazynie, jeśli stanowi ona połowę wartości dostawy?

A. 8 750 szt.
B. 9 000 szt.
C. 750 szt.
D. 8 000 szt.
Wiesz, poprawna odpowiedź opiera się na obliczeniu średniego zapasu cyklicznego w magazynie, który to jest połową wielkości dostawy. W tym wypadku, najpierw musimy ustalić, ile wynosi ta dostawa. Różnica między zapasem przed dostawą, a po dostawie to 17 500 minus 1 500, czyli 16 000 sztuk. Więc jeżeli chcemy obliczyć średni zapas cykliczny, dzielimy tę wartość przez dwa, co daje 8 000 sztuk. To jest taki standard w logistyce, bo ważne jest, żeby mieć odpowiedni poziom zapasów, bo to pomaga zaspokoić popyt i zminimalizować koszty. Używanie średniego zapasu cyklicznego jest naprawdę przydatne w prognozowaniu potrzeb magazynowych oraz w optymalizacji zaopatrzenia.

Pytanie 33

Przechowywanie kontenera na terminalu kontenerowym przez pierwsze 10 dni jest bezpłatne. Po upływie 10 dni wprowadza się opłatę w wysokości 10 USD za każdy dzień, a po 15 dniach ta kwota wzrasta o 50%. Jaki będzie całkowity koszt przechowywania kontenera, jeśli był on składowany na terminalu przez 16 dni?

A. 55 USD
B. 75 USD
C. 60 USD
D. 65 USD
Obliczanie kosztów składowania kontenera na terminalu to dość prosta sprawa, ale trzeba zwrócić uwagę na klika ważnych rzeczy. Przez pierwsze 10 dni składowanie jest za darmo, więc w tym czasie nie wydajemy ani grosza. Potem, w dniach 11-15, koszt to 10 USD dziennie. A po 15. dniu - stawka idzie w górę do 15 USD za dzień. Skoro kontener był na terminalu 16 dni, to pierwsze 10 dni mamy za darmo, przez kolejne 5 dni (11-15) płacimy 50 USD, a za ostatni 16. dzień - 15 USD. Więc całkowity koszt składowania to 0 USD (pierwsze 10 dni) + 50 USD (dni 11-15) + 15 USD (dzień 16) = 65 USD. To podejście jest naprawdę ważne w logistyce, bo trafne oszacowanie kosztów składowania jest kluczowe dla dostosowania budżetu w firmie.

Pytanie 34

Wśród kluczowych zalet wprowadzenia systemów informatycznych w procesie dystrybucji można wymienić

A. wzrost liczby nieterminowych dostaw
B. maksymalizację przestojów w kanale dystrybucji
C. zwiększenie ilości dokumentów papierowych
D. poprawę jakości obsługi klientów
Poprawa jakości obsługi klientów to naprawdę ważna rzecz, jaką zyskuje się dzięki wprowadzeniu systemów informatycznych w dystrybucji. Dzięki tym systemom można automatyzować różne procesy, co z kolei sprawia, że realizacja zamówień odbywa się szybciej i precyzyjniej. Na przykład, system CRM pozwala zbierać i analizować dane o klientach, co naprawdę ułatwia dopasowanie oferty do ich potrzeb. Warto też zauważyć, że firmy mogą łatwiej komunikować się z klientami, a to zwiększa ich satysfakcję. I tak, monitorując różne wskaźniki, jak czas realizacji zamówienia czy poziom obsługi, przedsiębiorstwa mogą podejmować lepsze decyzje o tym, jak się rozwijać i optymalizować swoje procesy. Wdrażanie tych systemów to totalnie zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, a to przekłada się na większą konkurencyjność na rynku.

Pytanie 35

Jaką wartość osiągnie dostawa, jeśli początkowy stan magazynowy wynosi 150 sztuk, sprzedaż wynosi 350 sztuk, a wymagany poziom zapasów na koniec okresu to 100 sztuk?

A. 600 szt.
B. 300 szt.
C. 400 szt.
D. 100 szt.
Poprawna odpowiedź wynosząca 300 sztuk została uzyskana z zastosowaniem podstawowego wzoru na obliczenie wielkości dostawy. Można to przedstawić w formie: Wielkość dostawy = Sprzedaż + Wymagany zapas na koniec okresu - Zapas początkowy. W naszym przypadku, sprzedaż wynosi 350 sztuk, wymagany zapas na koniec okresu wynosi 100 sztuk, a zapas początkowy to 150 sztuk. Zatem: 350 + 100 - 150 = 300. Zastosowanie tego wzoru jest kluczowe w zarządzaniu zapasami i pozwala na skuteczne planowanie dostaw, co jest niezbędne w praktyce zarządzania łańcuchem dostaw. W kontekście standardów branżowych, efektywne zarządzanie zapasami powinno opierać się na metodologii Just In Time (JIT), która minimalizuje koszty przechowywania i zwiększa efektywność procesów produkcyjnych. Umiejętność obliczania wymaganej wielkości dostawy jest fundamentem dla specjalistów w dziedzinie logistyki i zakupów, co zwiększa konkurencyjność firmy na rynku.

Pytanie 36

Fragment Instrukcji wysyłkowej - eksport przedstawia część informacji dotyczących wysyłki towarów. Wskaż, której stacji dla przesyłek nie podano

INSTRUKCJA WYSYŁKOWA – EKSPORT
................
................
Opis ładunku: Dostawy wagonowe: towar należy wysłać do portu, aby nadszedł w dni robocze, tj. od poniedziałku do piątku, nr kontraktu oraz specyfikacji podany w instrukcji
Stacja przeznaczenia:
dla przesyłek morskich - Gdynia XXXXXXX-
dla przesyłek drobnicowych - Gdynia XXXXXXX
dla przesyłek wagonowych - Gdańsk XXXXXXX -
dla przesyłek morskich - Gdańsk XXXXXXX

A. morskich - Gdańsk port.
B. morskich - Gdynia port.
C. wagonowych - Gdynia port.
D. wagonowych - Gdańsk port.
Wybór odpowiedzi wagonowych - Gdynia port jest poprawny, ponieważ fragment instrukcji wysyłkowej - eksport rzeczywiście nie zawiera informacji o stacji dla przesyłek wagonowych w Gdyni. W analizowanej instrukcji wskazano stacje przeznaczenia dla przesyłek morskich i drobnicowych w Gdyni oraz dla przesyłek wagonowych i morskich w Gdańsku. Jest to szczególnie istotne w kontekście organizacji transportu, gdzie precyzyjne określenie punktów załadunku i rozładunku jest kluczowe dla efektywności logistycznej. Zgodnie z najlepszymi praktykami, dokumentacja wysyłkowa powinna być jasna i zrozumiała, aby uniknąć nieporozumień, które mogą prowadzić do opóźnień w dostawach. W przypadku transportu intermodalnego, gdzie różne środki transportu są łączone w jednej przesyłce, znajomość dostępnych stacji jest niezbędna do optymalizacji kosztów i czasu transportu. Dlatego też, biorąc pod uwagę przedstawione informacje, odpowiedź ta jest w pełni uzasadniona.

Pytanie 37

Z produkcji do magazynu dostarczono 100 sztuk gotowego wyrobu. W celu potwierdzenia tego zdarzenia w firmie należy sporządzić dokument

A. PZ
B. PW
C. RW
D. WZ
Dokumenty takie jak WZ (Wydanie Zewnętrzne) i RW (Rozchód Wewnętrzny) są często mylone z PW, chociaż mają zupełnie inne zastosowanie. WZ używa się, żeby dokumentować wydanie towarów na zewnątrz firmy, na przykład w momencie sprzedaży, a to nie dotyczy sytuacji, gdzie towar zostaje w firmie, ale przechodzi z jednego działu do drugiego. Z kolei RW jest do ewidencjonowania wewnętrznego rozchodu towarów, co nie oddaje sytuacji przekazania gotowych wyrobów do magazynu, które odbywa się w ramach zorganizowanej procedury. Często ludzie mylą te dokumenty, co prowadzi do bałaganu w ewidencji i późniejszych problemów ze stanem magazynowym. Wiedza o tym, co każdy z tych dokumentów oznacza w obiegu towarów, jest kluczowa dla dobrego zarządzania firmą. Nieprawidłowe dokumentowanie wydania towarów może naprawdę narobić problemów, takich jak błędy przy inwentaryzacji czy kłopoty z identyfikacją towarów, gdy przychodzi do reklamacji. Jak na to położą oko audytorzy, to brak dobrej dokumentacji może skończyć się poważnymi konsekwencjami.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Przedsiębiorstwo ustaliło kryteria doboru dostawców, przypisując im odpowiednie wagi: jakość – waga 0,6; cena – waga 0,4. Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oceń, z którym dostawcą przedsiębiorstwo powinno nawiązać współpracę, jeżeli oceny dostawców w ramach kryteriów są od 1 do 4 (1 – ocena najniższa, 4 – ocena najwyższa).

DostawcaWyszczególnienie
A.Jakość: II gatunek
Cena: 2,80 zł
B.Jakość: I gatunek
Cena: 3,00 zł
C.Jakość: III gatunek
Cena: 2,00 zł
D.Jakość: IV gatunek
Cena: 1,90 zł

A. B.
B. A.
C. C.
D. D.
Wybór nieprawidłowego dostawcy jest często wynikiem niedostatecznej analizy kryteriów oceny. Osoby mogą mylnie kierować się jedynie jednym z kryteriów, na przykład niską ceną, ignorując wagę jakości, która w tym przypadku jest kluczowa. Skupienie się na najniższej cenie może prowadzić do wyboru dostawcy, który oferuje produkty o niskiej jakości, co w dłuższej perspektywie może skutkować wyższymi kosztami związanymi z naprawą, wymianą lub niezadowoleniem klientów. Dodatkowo nieprawidłowe podejście do analizy ważonej średniej, na przykład pominięcie przypisania odpowiednich wag do ocen, może prowadzić do błędnych wniosków i wyboru dostawcy, który nie spełnia oczekiwań przedsiębiorstwa. Typowym błędem jest także brak uwzględnienia długoterminowych skutków wyboru dostawcy, co może prowadzić do problemów z jakością dostarczanych towarów lub opóźnień w realizacji zamówień. W praktyce, powinno się stosować systematyczną metodologię oceny dostawców, która uwzględnia zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe efekty współpracy. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie ciągłego doskonalenia i oceny dostawców, co powinno być integralną częścią strategii zakupowej w każdej organizacji.

Pytanie 40

Najdłuższy czas realizacji dostawy określa

A. produkcję na indywidualne zamówienie
B. zakup i produkcję na indywidualne zamówienie
C. montaż na indywidualne zamówienie
D. produkcję na zapas oraz dostarczanie z zapasu
Montaż na zamówienie, produkcja na zamówienie oraz produkcja na zapas i dostarczanie z zapasu to modele, które mają swoje specyficzne cechy i zastosowania, ale nie są odpowiednie do określenia najdłuższego cyklu dostawy. Montaż na zamówienie zazwyczaj polega na łączeniu wcześniej przygotowanych komponentów według specyfikacji klienta, co może ograniczać czas dostawy, ponieważ komponenty są zazwyczaj dostępne w magazynie lub produkowane wcześniej. Podobnie, produkcja na zamówienie również koncentruje się na dostosowaniu wyrobu do potrzeb klienta, jednak czas realizacji jest często krótszy niż w przypadku zakupu i produkcji na zamówienie, ponieważ może wykorzystywać już istniejące materiały. Z drugiej strony, produkcja na zapas i dostarczanie z zapasu prowadzi do posiadania zapasów gotowych produktów, co z reguły skraca czas realizacji dla klienta, ponieważ produkty są dostępne natychmiast. Typowym błędem myślowym w takich analizach jest skupienie się na pojedynczym aspekcie cyklu dostawy, zamiast uwzględnienia złożoności i interakcji między różnymi fazami procesu produkcyjnego i zakupowego. W praktyce, kluczowe jest zrozumienie, że różne modele mają swoje zastosowania w zależności od charakterystyki rynku, potrzeb klientów oraz strategii przedsiębiorstwa, a wybór niewłaściwego modelu może prowadzić do wydłużenia cyklu dostawy i obniżenia konkurencyjności firmy.