Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 11 stycznia 2025 11:26
  • Data zakończenia: 11 stycznia 2025 11:41

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką strukturę danych stosuje się w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz)?

A. Zbiór
B. Tablica
C. Kolejka
D. Graf
Stos jest używany w algorytmie DFS (przeszukiwanie w głąb), a nie w BFS, ponieważ DFS eksploruje możliwie najgłębiej dany graf, zanim wróci do poprzedniego poziomu. Lista jest używana jako struktura ogólnego przeznaczenia, ale nie jest podstawowym narzędziem w algorytmie BFS. Drzewa są strukturą danych, którą BFS może przeszukiwać, ale sama struktura drzewa nie jest narzędziem używanym w algorytmie BFS – to kolejka pełni tę funkcję, przechowując wierzchołki do odwiedzenia.

Pytanie 2

Jakiego kwalifikatora powinno się użyć dla metody, aby umożliwić do niej dostęp jedynie z wnętrza tej klasy oraz klas dziedziczących, a także, by metoda ta nie była dostępna w żadnej funkcji?

A. public
B. private
C. protected
D. reinterpret_cast
Public – Umożliwia dostęp do metody z dowolnego miejsca, co nie jest zgodne z wymaganiami pytania. Private – Ogranicza dostęp wyłącznie do klasy, nie pozwalając na dostęp z klas dziedziczących. reinterpret_cast – To operator rzutowania, nie mający związku z dostępnością metod w klasie.

Pytanie 3

Jakie jest poprawne określenie interfejsu (szablonu klasy) w języku Java?

Ilustracja do pytania
A. Definicja 3
B. Definicja 1
C. Definicja 4
D. Definicja 2
W języku Java interfejs określa zbiór abstrakcyjnych metod, które klasa implementująca musi zaimplementować. Poprawna definicja interfejsu nie zawiera zmiennych instancji ani konstruktorów, co jest błędem w pierwszej definicji. Interfejsy służą do deklarowania metod, które są automatycznie publiczne i abstrakcyjne. W czwartej definicji, interfejs IMyInterface zawiera dwie metody mth1 i mth2 bez implementacji, co jest zgodne z zasadami Javy. Metody w interfejsie nie mają ciał, co wskazuje, że są przeznaczone do implementacji w klasie, która zadeklaruje się jako implementująca ten interfejs. Interfejsy są kluczowe dla polimorfizmu w Javie, pozwalając na tworzenie kodu, który może pracować z obiektami różnych klas w jednolity sposób, o ile klasy te implementują wspólny interfejs. Zastosowanie interfejsów zwiększa spójność i elastyczność kodu, umożliwiając łatwe dodawanie nowych funkcjonalności bez ingerencji w istniejącą strukturę kodu. Interfejsy są także wykorzystywane do tworzenia klasycznych wzorców projektowych jak Adapter, Strategia czy Obserwator, co jest dobrą praktyką w programowaniu obiektowym.

Pytanie 4

Który z wymienionych składników wchodzi w skład podstawowego wyposażenia środowiska IDE?

A. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, translator
B. Kompilator, serwer webowy, system kontroli wersji
C. Edytor graficzny, przeglądarka kodu, narzędzia analityczne
D. Kompilator, edytor kodu, debugger
Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa i translator nie są integralnymi komponentami środowiska IDE. Chociaż edytor tekstowy może być używany do pisania kodu, brakuje mu zaawansowanych funkcji dostępnych w edytorach IDE, takich jak podpowiedzi składniowe, automatyczne uzupełnianie kodu czy narzędzia do debugowania. Kompilator, serwer webowy i system kontroli wersji są ważne w środowisku webowym, ale nie wszystkie aplikacje desktopowe wymagają serwera webowego. Edytor graficzny i narzędzia analityczne mogą wspierać rozwój interfejsu, ale nie są to podstawowe narzędzia każdego IDE.

Pytanie 5

Jakiego typu testy są stosowane do sprawdzania funkcjonalności prototypu interfejsu?

A. Testy efektywnościowe
B. Testy zgodności
C. Testy obciążeniowe
D. Testy interfejsu
Testy interfejsu są kluczowe w procesie weryfikacji funkcji prototypu interfejsu użytkownika. Testy te koncentrują się na sprawdzeniu poprawności działania wszystkich elementów graficznych, takich jak przyciski, pola tekstowe, menu rozwijane oraz formularze. Testy interfejsu pozwalają upewnić się, że interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z oczekiwaniami i nie powodują błędów w nawigacji. Dzięki nim można wykryć problemy związane z nieprawidłowym rozmieszczeniem elementów, brakiem reakcji na kliknięcia lub nieintuicyjnym działaniem, co pozwala na wczesne wdrożenie poprawek i zwiększenie użyteczności aplikacji.

Pytanie 6

Wskaż fragment kodu, który stanowi realizację przedstawionego algorytmu w języku C++

Ilustracja do pytania
A. kod 2
B. kod 3
C. kod 4
D. kod 1
Kod 1 jest naprawdę dobrym przykładem tego, jak powinno się implementować algorytm z tego schematu blokowego. Wykorzystuje pętlę do-while, co jest super, bo dzięki temu pewność, że coś się wykona przynajmniej raz, jest zgarantowana. Najpierw dodajemy wartość `i` do zmiennej `suma`, a potem sprawdzamy, czy `suma` mieści się w granicach liczby. Jeżeli tak, to pętla robi swoje i działa dalej. Tak naprawdę, jak `suma` przekroczy `liczba`, to dopiero wtedy kończymy i wypisujemy wynik. To podejście jest zgodne z tym, jak algorytmy powinny działać - najpierw robimy coś, a potem patrzymy, czy trzeba powtórzyć. Pętle do-while są świetne w takich przypadkach, gdy konieczne jest, żeby coś stało się przynajmniej raz, co często zdarza się w problemach związanych z akumulacją wartości. Takie pętle są na porządku dziennym w algorytmach, które wymagają, żeby operacja się odbyła przynajmniej raz przed sprawdzeniem warunku.

Pytanie 7

Jaką wartość jest w stanie przechować tablica jednowymiarowa?

A. Wartość logiczną true lub false
B. Wiele wartości pod tym samym indeksem
C. Wiele wartości pod różnymi indeksami
D. Jedną wartość
Tablica jednowymiarowa przechowuje wiele wartości pod różnymi indeksami. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co pozwala na szybkie i efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. W programowaniu tablice jednowymiarowe są podstawą do implementacji algorytmów sortowania, wyszukiwania oraz przechowywania sekwencji danych. Tego rodzaju tablice są niezwykle użyteczne w organizowaniu danych o powtarzalnej strukturze, takich jak listy imion, wyniki testów czy współrzędne.

Pytanie 8

Jakie jest podstawowe zadanie wykorzystania frameworka Node.js w aplikacjach internetowych?

A. Zarządzanie aplikacjami serwerowymi i realizacja przetwarzania asynchronicznego
B. Weryfikacja API
C. Kreowanie graficznego interfejsu użytkownika
D. Budowanie aplikacji mobilnych
Node.js to w zasadzie takie środowisko, które pozwala na uruchamianie JavaScriptu na serwerze. Dzięki temu można budować różne aplikacje serwerowe i radzić sobie z asynchronicznym przetwarzaniem. Fajnie, że Node.js może obsługiwać wiele połączeń jednocześnie, co sprawia, że nadaje się do aplikacji, które mają dużo użytkowników, jak czaty czy różne API. Jest to dość wydajne rozwiązanie dzięki architekturze opartej na zdarzeniach, więc nie zajmuje za dużo zasobów. Co ciekawe, używając Node.js, można pisać kod zarówno na serwerze, jak i na kliencie, co jest naprawdę dużą oszczędnością czasu.

Pytanie 9

Jaki kod może być związany z treścią wygenerowaną w trakcie działania programu Java?

Ilustracja do pytania
A. Kodu 3
B. Kodu 1
C. Kodu 4
D. Kodu 2
Kod 4 jest prawidłowym rozwiązaniem generującym przedstawioną treść. Prawidłowo wykorzystuje składnię i logikę języka Java, co skutkuje poprawnym działaniem programu i zgodnym wynikiem w konsoli.

Pytanie 10

Jakie znaczenie ma przystosowanie interfejsu użytkownika do różnych platform?

A. Gwarantuje optymalne korzystanie z aplikacji na każdym urządzeniu
B. Pozwala na unifikację kodu niezależnie od używanej platformy
C. Usuwa konieczność testowania na różnych platformach
D. Umożliwia skoncentrowanie się wyłącznie na funkcjonalności aplikacji
Dostosowanie interfejsu do różnych urządzeń to naprawdę ważna sprawa, żeby wszystko działało jak należy. Aplikacje, które dobrze się przystosowują do różnych ekranów czy systemów, dają lepsze doświadczenie użytkownikom. Użycie takich technik jak responsywny design czy elastyczne układy, jak flexbox czy grid, to super pomysł. Dzięki temu elementy interfejsu same się skalują, a aplikacja wygląda spójnie na telefonach, tabletach i komputerach. Nie ma nic gorszego niż chaotyczny interfejs na różnych urządzeniach, więc to naprawdę kluczowa kwestia.

Pytanie 11

Podczas programowania kontrolki stepper przedstawionej na ilustracji w aplikacji mobilnej, należy zarządzać zmienną, która zawsze przechowuje jej bieżącą wartość. Jakie zdarzenie można wykorzystać do osiągnięcia tej funkcjonalności?

Ilustracja do pytania
A. DescendantAdded
B. Unfocused
C. SizeChanged
D. ValueChanged
Zdarzenie ValueChanged jest kluczowe w kontekście programowania kontrolek takich jak stepper w aplikacjach mobilnych. To zdarzenie jest wywoływane zawsze, gdy wartość kontrolki zostaje zmieniona przez użytkownika, co umożliwia natychmiastowe przetwarzanie tej zmiany i aktualizację interfejsu użytkownika lub innych powiązanych komponentów. W praktyce, użycie zdarzenia ValueChanged to dobry przykład reaktywnego programowania, gdzie aplikacja reaguje na akcje użytkownika w czasie rzeczywistym. Przy implementacji takiego zdarzenia należy zadbać o poprawne sprawdzanie zakresu wartości, aby uniknąć błędów logicznych. Warto również pamiętać o optymalizacji wydajności takiej obsługi, zwłaszcza w aplikacjach złożonych z wielu komponentów zależnych od wartości steppera. Praktyczne zastosowanie tego zdarzenia można znaleźć w aplikacjach e-commerce, gdzie steppery mogą być używane do wyboru ilości produktów w koszyku, a zmiana wartości natychmiast wpływa na obliczenie ceny całkowitej. Używanie zdarzeń takich jak ValueChanged jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania interfejsów użytkownika, poprawiając ich responsywność i interaktywność.

Pytanie 12

Który z wymienionych typów stanowi przykład typu znakowego?

A. boolean
B. float
C. char
D. string
Typ 'char' to przykład typu znakowego, który przechowuje pojedynczy znak (litera, cyfra, symbol). W językach takich jak C++, Java czy C, typ 'char' zajmuje jeden bajt pamięci i jest podstawą do obsługi operacji tekstowych oraz przetwarzania danych wejściowych. Typy znakowe są często wykorzystywane do manipulacji łańcuchami tekstowymi, przechowywania kodów ASCII i pracy z danymi wejściowymi. Znaki są podstawowym elementem budowy tekstów i mogą być łączone w tablice (ciągi znaków) lub przetwarzane indywidualnie.

Pytanie 13

Jakie czynniki powinny być brane pod uwagę podczas organizacji zasobów ludzkich w projekcie?

A. Jedynie dostępność technologii
B. Umiejętności oraz doświadczenie członków zespołu
C. Budżet projektu, bez uwzględnienia kompetencji zespołu
D. Wyłącznie techniczne wymagania projektu
Podczas planowania zasobów ludzkich w projekcie kluczowe jest uwzględnienie umiejętności i doświadczenia członków zespołu. Odpowiednie dopasowanie kompetencji do wymagań projektu ma ogromny wpływ na jakość i tempo realizacji zadań. Zespół o różnorodnych umiejętnościach jest bardziej elastyczny i lepiej radzi sobie z napotkanymi wyzwaniami. Analiza umiejętności pozwala na efektywne przydzielanie zadań, co zwiększa produktywność i redukuje ryzyko opóźnień.

Pytanie 14

Jaką cechą odznacza się framework w porównaniu do biblioteki?

A. Framework stanowi zbiór funkcji, które programista ma możliwość wykorzystania
B. Framework oferuje funkcje użyteczne w konkretnej dziedzinie problemu
C. Framework określa strukturę aplikacji i zapewnia jej fundament
D. Framework zapewnia API do szerszego zestawu funkcji
Framework dostarcza gotowy szkielet aplikacji i narzuca architekturę, zgodnie z którą programista musi budować swoją aplikację. Oferuje zestaw narzędzi i komponentów, które upraszczają rozwój oprogramowania, przy jednoczesnym ograniczeniu swobody działania. Dzięki frameworkowi, programista nie musi tworzyć aplikacji od podstaw – dostaje narzędzia, które integrują się ze sobą, co przyspiesza proces developmentu i zapewnia spójność aplikacji.

Pytanie 15

Z jakiego obiektu można skorzystać, aby stworzyć kontrolkę wskazaną strzałką na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Text - dla biblioteki WPF; JText - dla biblioteki Swing
B. Windows - dla biblioteki WPF; JFrame - dla biblioteki Swing
C. TextBox - dla biblioteki WPF; JTextField - dla biblioteki Swing
D. Box - dla biblioteki WPF; JField - dla biblioteki Swing
TextBox w WPF oraz JTextField w Swing to kontrolki umożliwiające wprowadzanie tekstu przez użytkownika. Są one szeroko stosowane w aplikacjach desktopowych do tworzenia formularzy i interaktywnych interfejsów użytkownika.

Pytanie 16

Która z niżej wymienionych pozycji jest ekwiwalentem biblioteki jQuery?

A. Lodash
B. Express.js
C. Bootstrap
D. TypeScript
Lodash to popularna biblioteka JavaScript, która dostarcza gotowe funkcje umożliwiające manipulację tablicami, obiektami oraz danymi. Lodash upraszcza wiele złożonych operacji, takich jak filtrowanie, mapowanie, sortowanie i grupowanie danych. Dzięki Lodash programiści mogą efektywnie zarządzać złożonymi strukturami danych, co prowadzi do zwiększenia czytelności i efektywności kodu. Biblioteka jest szeroko stosowana w aplikacjach frontendowych i backendowych, a jej funkcje są zoptymalizowane pod kątem wydajności, co czyni ją nieocenionym narzędziem w dużych projektach. Lodash często bywa porównywany do jQuery, jednak jego głównym celem jest manipulacja danymi, a nie elementami DOM. Dzięki swojej wszechstronności Lodash znajduje zastosowanie w niemal każdym projekcie JavaScript, zarówno w prostych aplikacjach webowych, jak i dużych projektach korporacyjnych.

Pytanie 17

Rozpoczęcie tworzenia procedury składowej o nazwie dodajUsera w MS SQL wymaga użycia poleceń

A. create dodajUsera procedure
B. add procedure dodajUsera
C. create procedure dodajUsera
D. add dodajUsera procedure
W MS SQL procedury składowe tworzy się za pomocą polecenia 'CREATE PROCEDURE'. Jest to standardowa składnia używana do definiowania procedur, które mogą przechowywać złożone operacje SQL i być wielokrotnie wywoływane. Procedury pozwalają na automatyzację zadań, optymalizację kodu oraz zwiększenie wydajności poprzez zmniejszenie liczby zapytań przesyłanych do serwera.

Pytanie 18

Który z przedstawionych poniżej przykładów ilustruje prawidłową deklarację zmiennej typu całkowitego w języku C++?

A. int liczba;
B. bool liczba;
C. char liczba;
D. float liczba;
W języku C++ zmienna typu całkowitego jest deklarowana za pomocą słowa kluczowego `int`. Przykładowa poprawna deklaracja to `int liczba;`, co oznacza, że `liczba` jest zmienną, która może przechowywać wartości całkowite, takie jak 1, 42 lub -15. Deklarowanie zmiennych w C++ pozwala na statyczne typowanie, co oznacza, że każda zmienna ma określony typ i nie może przechowywać wartości innego typu. Dzięki temu kod jest bardziej przejrzysty i mniej podatny na błędy związane z niezgodnością typów.

Pytanie 19

Działania przedstawione w filmie korzystają z narzędzia

A. generatora kodu java
B. generatora GUI przekształcającego kod do języka XAML
C. kompilatora dla interfejsu graficznego
D. debuggera analizującego wykonujący kod
Narzędzie przedstawione w filmie to kreator GUI tłumaczący kod do języka XAML, co pozwala na szybkie projektowanie interfejsów użytkownika w aplikacjach opartych na Windows Presentation Foundation (WPF). Jest to wygodne rozwiązanie umożliwiające dynamiczne tworzenie elementów wizualnych.

Pytanie 20

Które z podanych logo reprezentuje narzędzie, które nie jest używane do tworzenia aplikacji mobilnych?

Ilustracja do pytania
A. 4
B. 2
C. 3
D. 1
Logo przedstawiające narzędzie niewykorzystywane do tworzenia aplikacji mobilnych to narzędzie graficzne lub biurowe, które nie posiada funkcji programistycznych.

Pytanie 21

Który z wymienionych dokumentów jest najczęściej stosowany w zarządzaniu pracą zespołu Scrum?

A. Lista zasobów ludzkich
B. Diagram Gantta
C. Product backlog
D. Specyfikacja techniczna
Diagram Gantta jest fajnym narzędziem do pokazywania harmonogramu, ale nie ma go w zarządzaniu backlogiem. Specyfikacja techniczna to co innego – tam są szczegóły implementacyjne, a nie priorytety funkcji. Lista zasobów ludzkich to temat o zarządzaniu personelem, a nie o zadaniach i priorytetach w Scrumie. Więc tu bardziej musisz uważać na to, co do czego pasuje.

Pytanie 22

Jakie będzie działanie przedstawionych dwóch równoważnych fragmentów kodu źródłowego?

Ilustracja do pytania
A. nadany tytuł strony: "Egzamin zawodowy"
B. nadany tytuł każdego elementu HTML: "Egzamin zawodowy"
C. wyświetlony na stronie tekst w nagłówku: "Egzamin zawodowy"
D. wyświetlony na stronie tekst w akapicie: "Egzamin zawodowy"
Twój kod rzeczywiście sprawia, że w nagłówku strony pojawia się tekst 'Egzamin zawodowy' (tak jak w <h1>). To ważne, bo nagłówki HTML są kluczowe dla struktury strony i pomagają w lepszym pozycjonowaniu treści w wyszukiwarkach. Z mojego doświadczenia, dobrze zrobiony nagłówek może znacznie poprawić czytelność strony.

Pytanie 23

Które z wymienionych stwierdzeń najcelniej opisuje proces uruchamiania aplikacji?

A. Tłumaczenie kodu źródłowego na język pośredni
B. Generowanie pliku źródłowego
C. Przetwarzanie kodu źródłowego przez kompilator
D. Wykonywanie programu na podstawie przetłumaczonego kodu maszynowego
Zaczynanie od pliku źródłowego to jakby start w procesie programowania, zanim jeszcze dojdzie do kompilacji. Twierdzisz, że kompilator wykonuje kod źródłowy, ale to nie tak. Kompilator tłumaczy, a nie wykonuje ten kod. Zamiana kodu źródłowego na język pośredni, jak bytecode w Javie, to właśnie etap kompilacji. Uruchomienie następuje później, więc jest to ważne, żeby to zrozumieć.

Pytanie 24

W jakim języku został stworzony framework Angular?

A. PHP
B. C#
C. Postscript
D. Typescript
Angular został napisany w TypeScript, który jest nadzbiorem JavaScriptu i wprowadza statyczne typowanie. TypeScript pozwala na lepszą organizację kodu, co czyni Angular bardziej stabilnym i efektywnym narzędziem do tworzenia aplikacji webowych.

Pytanie 25

Które z wymienionych sytuacji jest przykładem hermetyzacji w programowaniu obiektowym?

A. Tworzenie klasy abstrakcyjnej
B. Wykorzystanie klasy nadrzędnej w innej klasie
C. Ograniczenie dostępu do pól klasy poprzez modyfikatory dostępu
D. Tworzenie wielu metod o tej samej nazwie w różnych klasach
Hermetyzacja (ang. encapsulation) to mechanizm programowania obiektowego, który polega na ukrywaniu wewnętrznych danych obiektu oraz udostępnianiu dostępu do nich tylko za pośrednictwem metod publicznych (gettery i settery). Dzięki hermetyzacji dane klasy są chronione przed bezpośrednią modyfikacją, co zwiększa bezpieczeństwo i stabilność kodu. Przykład w C++: `class Konto { private: double saldo; public: void wplata(double kwota) { saldo += kwota; } }` – saldo jest polem prywatnym, które można modyfikować tylko poprzez metody publiczne, co zapobiega nieautoryzowanemu dostępowi.

Pytanie 26

Jakie jest przeznaczenie polecenia "git merge"?

A. Do łączenia zmian z różnych gałęzi
B. Do pobierania aktualizacji zdalnego repozytorium
C. Do zakładania nowego repozytorium
D. Do usuwania zmian w repozytorium
Polecenie 'git merge' służy do łączenia zmian z jednej gałęzi (branch) z inną. Najczęściej używane jest do scalenia gałęzi deweloperskich (feature branches) z gałęzią główną (main lub master). Git merge pozwala na integrację nowych funkcji z głównym kodem projektu, co jest kluczowe w pracy zespołowej. W przypadku konfliktów, Git wymaga ręcznego rozwiązania ich przed zakończeniem procesu scalania. Umożliwia to zachowanie porządku w kodzie i unikanie błędów, które mogłyby wyniknąć z niezgodnych zmian.

Pytanie 27

Wskaż uproszczoną wersję kodu XAML dla elementów w pokazanym oknie dialogowym?

Ilustracja do pytania
A. Kod 3
B. Kod 2
C. Kod 1
D. Kod 4
Kod 2 jest poprawnym uproszczonym kodem XAML dla przedstawionych kontrolek. XAML (Extensible Application Markup Language) jest używany do definiowania interfejsów użytkownika w aplikacjach WPF (Windows Presentation Foundation) i UWP (Universal Windows Platform). Jego czytelność i deklaratywny charakter pozwalają na tworzenie i zarządzanie kontrolkami w sposób przejrzysty i elastyczny, co przyspiesza proces projektowania interfejsów.

Pytanie 28

Który z wymienionych elementów można zdefiniować jako psychofizyczny?

A. Promieniowanie elektromagnetyczne
B. Nadmiar światła w miejscu pracy
C. Stres i monotonia pracy
D. Zanieczyszczenie powietrza
Czynniki psychofizyczne w środowisku pracy obejmują takie elementy jak stres, monotonia pracy oraz nadmierne obciążenie organizmu. Są to zagrożenia, które mogą prowadzić do wypalenia zawodowego, depresji, spadku koncentracji i zwiększonego ryzyka popełniania błędów. Stres i monotonia pracy to jedne z najczęstszych psychofizycznych zagrożeń, które mogą wpływać nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również na fizyczne samopoczucie pracownika. W celu ich minimalizacji organizacje wdrażają programy wsparcia psychologicznego, zapewniają przerwy, rotację obowiązków i dbają o dobrą atmosferę w pracy. Kluczowe jest także odpowiednie zarządzanie czasem pracy i eliminowanie monotonnych zadań na rzecz bardziej zróżnicowanych obowiązków.

Pytanie 29

Jaką funkcję pełnią mechanizmy ciasteczek w aplikacjach internetowych?

A. Do zapisywania danych użytkownika na serwerze
B. Do zapisywania danych użytkownika w przeglądarce
C. Do przechowywania informacji w bazie danych
D. Do generowania dynamicznych interfejsów dla użytkowników
Mechanizm ciasteczek (cookies) w aplikacjach webowych służy do przechowywania danych użytkownika bezpośrednio w przeglądarce. Ciasteczka mogą przechowywać różnego rodzaju informacje, takie jak preferencje językowe, identyfikatory sesji czy dane logowania, co pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika oraz śledzenie jego aktywności na stronie. Dzięki ciasteczkom aplikacje webowe mogą zapamiętać użytkownika i dostosować treści do jego potrzeb przy kolejnych wizytach. Cookies są nieodłącznym elementem zarządzania stanem w aplikacjach stateless, takich jak te oparte na protokole HTTP. Mogą być one również wykorzystywane w systemach reklamowych i analitycznych do monitorowania zachowań użytkowników. Prawidłowe zarządzanie ciasteczkami i stosowanie odpowiednich polityk prywatności są kluczowe dla zgodności z przepisami RODO oraz regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Pytanie 30

Jakie znaczenie ma określenie "klasa zaprzyjaźniona" w kontekście programowania obiektowego?

A. Klasa, która nie ma możliwości zawierania metod statycznych
B. Klasa, która może być dziedziczona przez inne klasy
C. Klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych elementów innej klasy
D. Klasa, w której wszystkie komponenty są publiczne
Klasa zaprzyjaźniona (ang. 'friend class') to klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych składowych innej klasy, dzięki specjalnej deklaracji 'friend' wewnątrz tej klasy. Jest to kluczowe narzędzie w programowaniu obiektowym, które umożliwia ściślejszą współpracę między klasami, jednocześnie zapewniając hermetyzację kodu w miejscach, gdzie jest to wymagane. Używanie klas zaprzyjaźnionych umożliwia bardziej efektywne zarządzanie zależnościami między klasami, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Klasy zaprzyjaźnione są często stosowane w bibliotekach standardowych i frameworkach, pozwalając na eleganckie rozwiązania problemów związanych z ukrywaniem implementacji i udostępnianiem tylko niezbędnych fragmentów kodu innym komponentom systemu.

Pytanie 31

Przedstawiono funkcjonalnie równoważne fragmenty kodu aplikacji Angular oraz React.js.

Ilustracja do pytania
A. obsługę zdarzenia przesłania formularza
B. funkcję, która wypełnia dane w formularzu podczas jego inicjalizacji
C. funkcję, która zapisuje do zmiennych f lub e dane z pola <input> formularza
D. wyświetlanie w konsoli przeglądarki danych pobranych z pól formularza w czasie rzeczywistym, gdy użytkownik je wypełnia
Oba fragmenty kodu, zarówno w Angularze jak i React.js, pokazują obsługę zdarzenia zatwierdzenia formularza. W Angularze zdarzenie submit jest obsługiwane poprzez przypisanie funkcji submit do atrybutu ngSubmit. Ta funkcja otrzymuje jako argument obiekt formularza, a następnie wypisuje jego wartość w konsoli za pomocą f.value. Jest to zgodne z dobrymi praktykami Angulara, gdzie korzysta się z dwukierunkowego wiązania danych i obiektu formularza do zarządzania danymi wejściowymi. W przypadku React.js funkcja handleSubmit jest przypisywana do zdarzenia onSubmit formularza. W tej funkcji nie tylko logujemy dane wejściowe, ale również używamy e.preventDefault(), aby zapobiec domyślnemu działaniu formularza, co jest standardową praktyką w React.js, gdzie zarządzamy stanem komponentów samodzielnie. W obu przypadkach kluczową czynnością jest reakcja na zdarzenie wysłania formularza, co pozwala na dalsze przetwarzanie danych wejściowych, walidację lub wysyłanie ich do serwera.

Pytanie 32

W zamieszczonym fragmencie kodu Java wskaż nazwę zmiennej, która może przechować wartość 'T'

Ilustracja do pytania
A. zm2
B. zm3
C. zm4
D. zm1
W przedstawionym kodzie zmienna 'zm3' jest zdolna przechowywać wartość 'T', co sugeruje, że jest to typ znakowy (char) lub string o odpowiedniej długości. To standardowa praktyka przy przechowywaniu pojedynczych znaków w języku Java.

Pytanie 33

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
B. Do optymalizacji wydajności kodu
C. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
D. Do definiowania zmiennych globalnych
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 34

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje WPF?

A. Framework przeznaczony do budowy aplikacji stacjonarnych w systemie Windows
B. Biblioteka do obróbki danych w Pythonie
C. Framework przeznaczony do budowy aplikacji internetowych
D. Framework umożliwiający zarządzanie urządzeniami IoT
No dobra, WPF to framework, którego używamy, żeby robić aplikacje na Windowsa. Jest częścią platformy .NET i super się nadaje do tworzenia ładnych interfejsów z użyciem XAML, co jest takim językiem, który pozwala na zaprojektowanie interfejsu. Dzięki WPF możemy korzystać z fajnych animacji i ogólnie mieć niezłe wizualizacje. W dodatku, wspiera model MVVM, co ułatwia rozdzielenie logiki aplikacji od tego, co widzi użytkownik. Także w wielu firmach, gdzie potrzebna jest zaawansowana grafika, WPF jest chętnie wykorzystywane.

Pytanie 35

Jakie słowa kluczowe są stosowane w języku C++ do zarządzania wyjątkami?

A. try i raise
B. except i finally
C. try i catch
D. throw i handle
Słowa kluczowe 'try' i 'catch' są podstawą obsługi wyjątków w języku C++. Umożliwiają one przechwytywanie i obsługę błędów, które mogą wystąpić podczas wykonywania programu. Blok 'try' zawiera kod, który jest monitorowany pod kątem błędów, a blok 'catch' przechwytuje i przetwarza zgłoszony wyjątek, zapobiegając nieoczekiwanemu zakończeniu programu. Mechanizm ten jest kluczowy dla tworzenia niezawodnego i odpornego na błędy oprogramowania. Dzięki 'try' i 'catch' programista może implementować logikę naprawczą lub logować błędy, co zwiększa stabilność i bezpieczeństwo aplikacji.

Pytanie 36

Które z wymienionych działań zwiększa bezpieczeństwo transakcji online?

A. Udostępnianie informacji o karcie kredytowej w e-mailach
B. Nieaktualizowanie oprogramowania przeglądarki
C. Zastosowanie publicznego Wi-Fi do logowania się na konto bankowe
D. Weryfikowanie certyfikatów SSL na stronach zajmujących się transakcjami
Sprawdzanie certyfikatów SSL na stronach transakcyjnych to jeden z najważniejszych kroków w zapewnieniu bezpieczeństwa transakcji internetowych. Certyfikat SSL szyfruje dane przesyłane między użytkownikiem a serwerem, chroniąc je przed przechwyceniem przez osoby trzecie. Adresy stron z certyfikatem SSL zaczynają się od 'https', co wskazuje na bezpieczne połączenie. Certyfikaty SSL zapewniają integralność danych i są podstawą dla każdej strony internetowej obsługującej płatności lub przechowującej dane użytkowników. Zignorowanie tej kwestii naraża użytkowników na ataki typu man-in-the-middle i phishing.

Pytanie 37

Zaprezentowany wykres ilustruje wyniki przeprowadzonych testów

Ilustracja do pytania
A. funkcjonalności
B. ochrony
C. użyteczności
D. wydajności
Wykres przedstawia czasy odpowiedzi strony internetowej co jest kluczowe w kontekście testów wydajnościowych. Testy wydajnościowe mają na celu zmierzenie jak system radzi sobie pod określonym obciążeniem i jak szybko potrafi odpowiedzieć na zapytania użytkowników. Tego typu analiza pomaga zidentyfikować potencjalne wąskie gardła w infrastrukturze IT. Przykładowo jeżeli czasy odpowiedzi DNS lub połączenia są zbyt długie może to wskazywać na potrzebę optymalizacji serwerów DNS lub infrastruktury sieciowej. Testy te są nieodłącznym elementem zapewnienia jakości oprogramowania a ich prawidłowe wykonanie wpływa na doświadczenia użytkowników końcowych. Dobra praktyka w branży IT zakłada regularne przeprowadzanie testów wydajnościowych w celu monitorowania stabilności systemu w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Warto również zauważyć że narzędzia takie jak JMeter czy LoadRunner są powszechnie używane do przeprowadzania takich testów co umożliwia symulację różnorodnych scenariuszy obciążenia i analizę wyników w czasie rzeczywistym.

Pytanie 38

Wskaż fragment kodu, który wykreuje przedstawioną kontrolkę?

Ilustracja do pytania
A. Kod1
B. Kod3
C. Kod4
D. Kod2
Odpowiednim kodem do wygenerowania przedstawionej kontrolki jest Kod3 który korzysta z klasy RatingBar w Androidzie. RatingBar to bardzo przydatny element interfejsu użytkownika pozwalający użytkownikom na ocenę w skali gwiazdek. W tym przypadku RatingBar posiada atrybut android:rating ustawiony na 2.5 co oznacza że kontrolka wyświetli dwie pełne gwiazdki i jedną połowę co odpowiada przedstawionej grafice. Dodatkowo atrybut android:progressTint ustawiony na #4682B4 zmienia kolor gwiazdek na niebieski. Użycie RatingBar jest standardową praktyką w aplikacjach mobilnych dla zbierania opinii użytkowników. Ważne jest aby pamiętać że RatingBar może być konfigurowany do obsługi różnych wartości minimalnych i maksymalnych oraz do dostosowywania wyglądu za pomocą stylów i tematów. Dobrym zwyczajem jest dbanie o czytelność i intuicyjność interfejsu co osiąga się m.in. przez odpowiednie oznaczanie i rozmieszczanie kontrolek takich jak RatingBar.

Pytanie 39

Jakie będą skutki wykonania podanego fragmentu kodu w języku C++?

Ilustracja do pytania
A. do tablicy liczby, na jej końcu, dodawane są nowe wartości
B. z tablicy liczby usuwane są elementy, z każdym obiegiem pętli eliminowany jest element z jej końca
C. z tablicy liczby usuwane są elementy, z każdym obiegiem pętli eliminowany jest element z jej początku
D. do tablicy liczby, na jej początku, dodawane są nowe wartości
Kod w języku C++ dodaje kolejne wartości na końcu tablicy 'liczby' podczas każdej iteracji pętli. Operacja ta jest realizowana poprzez użycie wskaźnika lub iteratora wskazującego na ostatnią pozycję tablicy, co umożliwia efektywne dodawanie elementów bez konieczności przestawiania istniejących danych.

Pytanie 40

Jakie działania należy podjąć, aby uniknąć nieskończonej rekurencji w danej funkcji?

A. Rozszerzyć zakres zmiennych globalnych
B. Wykorzystać automatyczny debugger w kompilatorze
C. Dodać warunek zakończenia w funkcji
D. Zastosować iterację zamiast rekurencji
Warunek stopu to taki kluczowy element w rekurencji, który właściwie mówi, kiedy funkcja powinna przestać się wywoływać. Jak masz ten warunek, to funkcja wraca z wynikiem zamiast kręcić się w kółko, co mogłoby prowadzić do jakiegoś szaleństwa, tzn. przepełnienia stosu. Myślę, że warto zwrócić uwagę, że dodanie tego warunku to naprawdę podstawowa sprawa w programowaniu, bo bez niego wszystko może się posypać i przestanie działać tak, jak powinno.