Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 16:42
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 16:58

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Programista pragnie wybrać algorytm, który najszybciej przetwarza dane w jego aplikacji. Na podstawie złożoności obliczeniowej przedstawionej w tabeli, należy wskazać algorytm numer

Ilustracja do pytania
A. 4
B. 3
C. 2 lub 3
D. 1 lub 5
Algorytmy numer 2 i 3 mogą mieć wyższą złożoność, co oznacza, że działają wolniej dla dużych zbiorów danych. Algorytm 1 lub 5 może być prostszy w implementacji, ale jego wydajność jest niższa w porównaniu do algorytmu numer 4.

Pytanie 2

W C++ mechanizm programowania obiektowego, który wykorzystuje funkcje wirtualne (ang. Virtual) i umożliwia programiście pominięcie kontroli klasy pochodnej podczas wywoływania metod, nazywa się

A. hermetyzacją
B. przeciążeniem
C. polimorfizmem
D. dziedziczeniem
Dziedziczenie pozwala na przejmowanie metod i właściwości z klasy bazowej, ale samo w sobie nie umożliwia dynamicznego wyboru metody w czasie działania programu. Przeciążenie (overloading) polega na definiowaniu wielu metod o tej samej nazwie, ale różnych parametrach, co nie jest równoznaczne z polimorfizmem. Hermetyzacja (encapsulation) koncentruje się na ukrywaniu szczegółów implementacyjnych i dostępie do danych tylko przez interfejs klasy, ale nie dotyczy mechanizmu wyboru metody w trakcie działania aplikacji.

Pytanie 3

Zapisany fragment w Pythonie ilustruje:

Ilustracja do pytania
A. tablicę asocjacyjną (słownik)
B. kolejkę (LIFO)
C. stos
D. strukturę danych
Przedstawiony kod w Pythonie opisuje słownik (tablicę asocjacyjną), czyli strukturę danych przechowującą pary klucz-wartość. Słowniki są niezwykle elastyczne i efektywne, pozwalają na szybki dostęp do wartości na podstawie unikalnego klucza. Są szeroko wykorzystywane w analizie danych, przechowywaniu konfiguracji i implementacji różnorodnych algorytmów.

Pytanie 4

W jaki sposób można załadować tylko komponent z biblioteki React?

A. import React.Component from 'react'
B. import [ Component ] from 'react'
C. import { Component } from 'react'
D. import Component from 'react'
Aby zaimportować komponent z biblioteki React, należy użyć składni import { Component } from 'react'. Pozwala to na importowanie konkretnego komponentu, co jest bardziej optymalne i zapewnia czytelność kodu.

Pytanie 5

Jakie są różnice między testami funkcjonalnymi a niefunkcjonalnymi?

A. Testy funkcjonalne oceniają zgodność działania aplikacji z założeniami, a niefunkcjonalne analizują aspekty wydajności, bezpieczeństwa i użyteczności
B. Testy funkcjonalne koncentrują się na interfejsie, a niefunkcjonalne na backendzie aplikacji
C. Testy funkcjonalne są realizowane tylko przez końcowych użytkowników, natomiast niefunkcjonalne przez programistów
D. Testy funkcjonalne oceniają wydajność aplikacji, podczas gdy niefunkcjonalne weryfikują poprawność kodu
Testy funkcjonalne sprawdzają, czy aplikacja działa zgodnie z założeniami i spełnia określone wymagania użytkownika. Obejmują one testowanie interfejsu, przepływu pracy oraz funkcji kluczowych dla działania oprogramowania. Testy niefunkcjonalne koncentrują się na aspektach takich jak wydajność, skalowalność, bezpieczeństwo i użyteczność. Różnica polega na tym, że testy funkcjonalne oceniają 'co' robi aplikacja, podczas gdy testy niefunkcjonalne oceniają 'jak dobrze' aplikacja działa w różnych warunkach. Testy niefunkcjonalne obejmują testy obciążeniowe (load testing), testy penetracyjne oraz analizy UX. Oba typy testów są niezbędne dla zapewnienia wysokiej jakości oprogramowania i jego niezawodności w środowisku produkcyjnym.

Pytanie 6

Jakie jest przeznaczenie dokumentacji wdrożeniowej?

A. Do tworzenia zadań w systemie kontroli wersji
B. Do testowania wydajności aplikacji
C. Do zarządzania bazą danych aplikacji
D. Do opisania procesu instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym
Dokumentacja wdrożeniowa opisuje proces instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym. Obejmuje ona szczegółowe instrukcje dotyczące wymaganych komponentów systemowych, zależności oraz kroków niezbędnych do prawidłowego wdrożenia aplikacji. Dzięki dokumentacji wdrożeniowej administratorzy IT oraz zespoły DevOps mogą skutecznie zarządzać procesem implementacji, minimalizując ryzyko błędów i przestojów. Dokument ten zawiera również informacje o kopiach zapasowych, procedurach przywracania systemu oraz testach przeprowadzanych po wdrożeniu, co zapewnia stabilność i bezpieczeństwo aplikacji po przeniesieniu jej na serwery produkcyjne. Kompleksowa dokumentacja wdrożeniowa to kluczowy element zarządzania cyklem życia oprogramowania (SDLC).

Pytanie 7

Który z poniższych opisów najlepiej charakteryzuje system informatyczny?

A. Sieć komputerowa, która umożliwia komunikację pomiędzy użytkownikami
B. Zespół ludzi, procedur, oprogramowania i sprzętu służący do przetwarzania danych
C. Oprogramowanie wspierające jedynie zarządzanie danymi osobowymi
D. Zbiór urządzeń technicznych używanych w pracy biurowej
System informatyczny to kompleksowy zbiór elementów, który obejmuje ludzi, procedury, oprogramowanie oraz sprzęt, mający na celu przetwarzanie danych w sposób efektywny i zorganizowany. Kluczowym aspektem systemu informatycznego jest jego zdolność do integracji różnych komponentów w celu realizacji określonych zadań i osiągania wyznaczonych celów. Przykładem może być system ERP (Enterprise Resource Planning), który integruje finanse, produkcję, sprzedaż oraz zarządzanie zasobami ludzkimi w jednym środowisku. Takie zintegrowane podejście umożliwia nie tylko efektywne zarządzanie danymi, ale również generowanie raportów, analizę trendów oraz podejmowanie informowanych decyzji. Standardy, takie jak ITIL (Information Technology Infrastructure Library) czy CMMI (Capability Maturity Model Integration), podkreślają znaczenie procedur i zarządzania w kontekście systemów informatycznych, co wpływa na jakość usług i zadowolenie użytkowników. Systemy informatyczne są wykorzystywane w różnych branżach, od finansów po opiekę zdrowotną, gdzie przetwarzanie i zarządzanie danymi jest kluczowe dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 8

Algorytmu Euklidesa, przedstawionego na schemacie, należy użyć do obliczenia.

Ilustracja do pytania
A. największego elementu w zbiorze liczb
B. Największego Wspólnego Dzielnika
C. najmniejszej liczby pierwszej w danym zakresie
D. Najmniejszej Wspólnej Wielokrotności
Algorytm Euklidesa to klasyczna metoda stosowana do wyznaczania największego wspólnego dzielnika (NWD) dwóch liczb całkowitych. Działa na zasadzie iteracyjnego odejmowania mniejszej liczby od większej aż do momentu, gdy obie liczby staną się równe. Wtedy ta wspólna wartość jest największym wspólnym dzielnikiem. Algorytm jest bardzo efektywny, nawet dla dużych liczb, co czyni go powszechnie stosowanym w praktycznych zastosowaniach, takich jak kryptografia czy optymalizacja komputerowa. W kryptografii, szczególnie w systemach kluczy publicznych, takich jak RSA, obliczanie NWD jest kluczowe dla generowania kluczy. Algorytm Euklidesa jest też podstawą dla bardziej zaawansowanych algorytmów, takich jak rozszerzony algorytm Euklidesa, który umożliwia obliczenie również współczynników liczbowych używanych w teoretycznych dowodach matematycznych. Jego implemetacja jest również często wykorzystywana w bibliotekach matematycznych języków programowania, co świadczy o jego uniwersalności i znaczeniu w dzisiejszej technologii.

Pytanie 9

Które słowo kluczowe w C++ służy do definiowania klasy nadrzędnej?

A. base
B. public
C. class
D. virtual
Słowo kluczowe 'class' jest podstawowym elementem języka C++ i służy do deklarowania klasy. Definiuje ono strukturę zawierającą pola (zmienne) oraz metody (funkcje członkowskie), które określają zachowanie obiektu. 'Class' pozwala na enkapsulację danych, co oznacza ukrywanie implementacji wewnętrznej i udostępnianie interfejsu publicznego. Dzięki temu klasy stanowią podstawę programowania obiektowego, umożliwiając organizację kodu w logiczne jednostki. Przykładowa deklaracja klasy w C++ wygląda następująco: 'class Samochod { public: void Jedz(); private: int predkosc; };'.

Pytanie 10

Zapis w języku C# przedstawia definicję klasy Car, która:

Ilustracja do pytania
A. używa pól prywatnych klasy Vehicle
B. odziedzicza po Vehicle
C. jest zaprzyjaźniona z klasą Vehicle
D. jest klasą podstawową (nie dziedziczy po innej klasie)
Klasa Car dziedziczy po klasie Vehicle w języku C#. Dziedziczenie pozwala na wykorzystanie funkcji i właściwości klasy bazowej (Vehicle) w klasie pochodnej (Car). Umożliwia to wielokrotne użycie kodu i rozszerzanie funkcjonalności bez konieczności powielania kodu. Jest to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego.

Pytanie 11

Użycie modyfikatora abstract w definicji metody w klasie wskazuje, że

A. klasy pochodne nie mogą implementować tej metody
B. dziedziczenie po tej klasie jest niedozwolone
C. trzeba zaimplementować tę metodę w tej klasie
D. klasa ta stanowi podstawę dla innych klas
Modyfikator 'abstract' nie wymusza implementacji metod w tej samej klasie, lecz przenosi to wymaganie na klasy dziedziczące. Dziedziczenie po klasie abstrakcyjnej jest możliwe, co pozwala na rozszerzanie jej funkcjonalności. Klasy dziedziczące muszą implementować metody abstrakcyjne, co jest ich obowiązkiem, a nie zakazem.

Pytanie 12

Który z wymienionych parametrów dysku twardego ma największy wpływ na jego wydajność?

A. Ilość pamięci podręcznej (Cache)
B. Prędkość obrotowa talerzy (RPM)
C. Pojemność dysku
D. Rodzaj złącza (SATA/PCIe)
Pojemność dysku jest istotnym parametrem, ale nie wpływa bezpośrednio na jego szybkość działania. Większa pojemność oznacza, że na dysku można przechowywać więcej danych, jednak nie przyspiesza to operacji odczytu i zapisu. Wydajność jest bardziej związana z tym, jak szybko dane mogą być przesyłane do i z dysku, co nie jest bezpośrednio związane z jego pojemnością. Rodzaj złącza, takiego jak SATA czy PCIe, również ma swoje znaczenie, ale w przypadku dysków HDD to prędkość obrotowa jest kluczowa dla szybkości pracy. Złącza PCIe, które są znacznie szybsze od SATA, są bardziej relevantne w kontekście dysków SSD, gdzie czas dostępu i szybkość transferu są znacznie wyższe niż w przypadku talerzowych dysków HDD. Na koniec, ilość pamięci podręcznej (Cache) dysku, choć ma znaczenie w usprawnieniu operacji odczytu i zapisu, to jej wpływ jest marginalny w porównaniu do prędkości obrotowej. Cache działa jako bufor, ale nie zastąpi wyższej prędkości obrotowej talerzy, która decyduje o tym, jak быстро można uzyskać dostęp do danych przechowywanych na dysku.

Pytanie 13

Który z wymienionych elementów stanowi przykład zbiorowej ochrony?

A. Ekran akustyczny
B. Zatyczki do uszu
C. Kask ochronny
D. Okulary ochronne
Ekran akustyczny to przykład środka ochrony zbiorowej, który redukuje poziom hałasu w miejscu pracy, chroniąc większą grupę pracowników jednocześnie. Środki ochrony zbiorowej mają na celu eliminowanie zagrożeń u źródła i zabezpieczanie całego środowiska pracy, a nie pojedynczych osób. Ekrany akustyczne są często stosowane w zakładach produkcyjnych, gdzie hałas maszyn może przekraczać dopuszczalne normy. Dzięki nim można zmniejszyć poziom hałasu i poprawić komfort pracy, bez konieczności wyposażania każdego pracownika w ochronniki słuchu. Środki ochrony zbiorowej są bardziej efektywne w długoterminowej perspektywie, ponieważ zmniejszają ryzyko dla wszystkich pracowników na danym stanowisku.

Pytanie 14

Pętla przedstawiona w zadaniu działa na zmiennej typu string o nazwie ciąg. Jej celem jest

Ilustracja do pytania
A. zamienić w ciągu wielkie litery na małe
B. zamienić w ciągu małe litery na wielkie
C. od każdego znaku w ciągu, który nie jest równy 0, odjąć kod 32
D. od każdego znaku w ciągu odjąć kod 32
Odejmowanie 32 od wszystkich znaków w napisie to trochę kiepski pomysł, bo to nie zawsze działa. Nie wszystkie znaki, takie jak cyfry czy symbole, mają swoje wielkie odpowiedniki, więc ich kod ASCII nie powinien być zmieniany. Kabel od wielkich liter na małe to zupełnie inna bajka – tutaj dodajemy 32 do kodu. Odejmowanie kodu tylko dla znaków różniących się od 0 pomija istotę operacji na literach, co może skutkować dziwnymi rezultatami. Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej to przemyśleć przed wprowadzeniem w życie.

Pytanie 15

Która z poniższych właściwości odnosi się do sieci bezprzewodowej?

A. Nie funkcjonuje w obszarach z dużą liczbą urządzeń
B. Jest bardziej narażona na zakłócenia w przesyłaniu danych
C. Nie potrzebuje zabezpieczeń, ponieważ jest domyślnie chroniona
D. Wymaga zastosowania przewodów do łączenia urządzeń
Sieci bezprzewodowe charakteryzują się tym, że wykorzystują fale radiowe do transmisji danych, co sprawia, że są bardziej podatne na zakłócenia. Zakłócenia te mogą pochodzić z różnych źródeł, takich jak inne urządzenia bezprzewodowe, mikrofalówki, czy nawet fizyczne przeszkody, takie jak ściany. W przypadku sieci Wi-Fi, które są powszechnie stosowane w domach i biurach, sygnał radiowy może być osłabiony przez metalowe obiekty oraz inne materiały budowlane. To zjawisko można zminimalizować, stosując nowoczesne standardy, takie jak IEEE 802.11ac, które oferują lepszą wydajność i stabilność sygnału. Praktycznym przykładem jest sytuacja, w której użytkownicy znajdują się w gęsto zabudowanym obszarze miejskim, gdzie wiele sieci Wi-Fi działa jednocześnie, co zwiększa ryzyko zakłóceń i wpływa na jakość połączenia. Zrozumienie tej cechy sieci bezprzewodowych jest kluczowe dla ich efektywnego użytkowania oraz projektowania.

Pytanie 16

Jakie są różnice pomiędzy środowiskiem RAD a klasycznym IDE w kontekście aplikacji webowych?

A. RAD nie wspiera żadnych języków backendowych
B. RAD umożliwia szybsze prototypowanie i rozwój aplikacji dzięki narzędziom wizualnym
C. RAD koncentruje się wyłącznie na budowie frontendu aplikacji
D. RAD funkcjonuje tylko w systemach Windows
Rapid Application Development (RAD) to metodologia, która koncentruje się na szybkim prototypowaniu i iteracyjnym tworzeniu aplikacji. Dzięki narzędziom wizualnym RAD umożliwia programistom i projektantom szybkie budowanie interfejsów użytkownika oraz testowanie funkcjonalności aplikacji na wczesnym etapie rozwoju. RAD skraca czas potrzebny na dostarczenie gotowego produktu, co czyni go idealnym rozwiązaniem w dynamicznie zmieniających się projektach webowych. Narzędzia RAD umożliwiają także automatyczne generowanie kodu, co znacznie przyspiesza proces programowania.

Pytanie 17

Jakie narzędzie można wykorzystać do tworzenia aplikacji mobilnych typu cross-platform w C#?

A. platformę React Native
B. platformę Xamarin
C. środowisko XCode
D. środowisko Android Studio
Xamarin to potężna platforma do tworzenia aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Dzięki wykorzystaniu technologii .NET, deweloperzy mogą pisać kod raz, a następnie wdrażać go na różnych systemach operacyjnych, takich jak iOS i Android. Xamarin umożliwia korzystanie z natywnych interfejsów użytkownika oraz dostęp do funkcji urządzeń mobilnych, co zapewnia dużą wydajność i płynność działania aplikacji. Przykładowo, aplikacja stworzona w Xamarinie może korzystać z natywnych komponentów UI, co pozwala na zachowanie specyficznych dla platformy wzorców interakcji oraz UX. Dzięki wsparciu dla C# i .NET, deweloperzy mogą również łatwo integrować istniejące biblioteki oraz korzystać z ekosystemu .NET, co znacząco przyspiesza proces deweloperski. Warto również zaznaczyć, że Xamarin jest zgodny z wieloma standardami, co ułatwia współpracę w zespołach projektowych oraz utrzymanie kodu na dłuższą metę.

Pytanie 18

Programista może wykorzystać framework Angular do realizacji aplikacji

A. desktopowej
B. typu front-end
C. mobilnej
D. typu back-end
Angular to naprawdę fajny framework, stworzony przez Google, który głównie skupia się na tworzeniu aplikacji webowych po stronie klienta, czyli na front-endzie. Umożliwia programistom tworzenie dynamicznych i interaktywnych interfejsów użytkownika. Dzięki tej modularnej budowie, można łatwo zarządzać różnymi częściami aplikacji, co jest super przydatne. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że Angular świetnie nadaje się do aplikacji jednoekranowych (SPA), bo pozwala na ładowanie danych asynchronicznie. Przykładem może być aplikacja do zarządzania projektami, gdzie użytkownik może dodawać, edytować i usuwać zadania bez przeładowywania strony. Angular integruje się też z RxJS, co sprawia, że zarządzanie zdarzeniami i strumieniami danych staje się efektywniejsze. Warto również dodać, że Angular CLI pozwala szybko generować komponenty i inne elementy aplikacji, co przyspiesza cały proces tworzenia i pomaga utrzymać spójność projektu.

Pytanie 19

Zestaw operatorów, który został przedstawiony, należy do kategorii operatorów

Ilustracja do pytania
A. przypisania
B. porównawczymi
C. logicznymi
D. arytmetycznych
Przedstawiony zbiór operatorów należy do grupy operatorów arytmetycznych, które wykonują podstawowe operacje matematyczne, takie jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Są one podstawą obliczeń w większości języków programowania.

Pytanie 20

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do optymalizacji wydajności kodu
B. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
C. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
D. Do definiowania zmiennych globalnych
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 21

Jakie jest znaczenie klasy abstrakcyjnej?

A. Klasa, która może zawierać zarówno metody zdefiniowane, jak i niezdefiniowane (czysto wirtualne)
B. Klasa, która zawsze dziedziczy z klasy bazowej
C. Klasa, która nie może posiadać żadnych metod
D. Klasa, która może być dziedziczona, ale nie można jej instancjonować
Klasa abstrakcyjna to klasa, która może zawierać zarówno metody zdefiniowane, jak i niezdefiniowane (czysto wirtualne). Jest to kluczowy element programowania obiektowego, który pozwala na tworzenie hierarchii klas i wymuszanie implementacji określonych metod w klasach pochodnych. Klasy abstrakcyjne nie mogą być instancjonowane – służą jedynie jako szablony dla innych klas. Przykładem jest klasa 'Figura', która zawiera metodę 'ObliczPole()', ale konkretna implementacja tej metody jest dostarczana przez klasy pochodne, takie jak 'Kwadrat' czy 'Koło'.

Pytanie 22

Jakie z wymienionych działań jest fundamentalne w modelu kaskadowym?

A. Zakończenie jednej fazy przed rozpoczęciem następnej
B. Równoległe prowadzenie wielu etapów projektu
C. Przeprowadzanie testów systemu po zakończeniu każdej fazy
D. Iteracyjne wprowadzanie modyfikacji na każdym poziomie
Kończenie jednej fazy przed rozpoczęciem kolejnej to kluczowa cecha modelu kaskadowego (Waterfall). W tym podejściu projekt jest realizowany etapami – analiza, projektowanie, implementacja, testowanie i wdrożenie – bez możliwości powrotu do poprzednich faz. Dzięki temu model Waterfall jest przejrzysty i łatwy do zarządzania, szczególnie w projektach o stabilnych wymaganiach. Jednak jego ograniczeniem jest brak elastyczności, co może prowadzić do problemów, jeśli wymagania zmienią się w trakcie trwania projektu.

Pytanie 23

Jak oddziaływanie monotonnego środowiska pracy może wpłynąć na organizm człowieka?

A. Zwiększenie odporności na stres
B. Obniżenie koncentracji oraz zwiększone ryzyko popełniania błędów
C. Wzrost poziomu motywacji
D. Poprawa kondycji fizycznej
Kiedy w pracy ciągle powtarzamy te same czynności, to może nas to naprawdę zniechęcać. Zauważyłem, że takie monotonne środowisko potrafi sprawić, że gorzej się skupiamy i łatwiej popełniamy błędy. Jeśli pracownicy cały czas robią to samo bez żadnych zmian, to szybko tracą zapał i nie są zadowoleni z tego, co robią. Moim zdaniem, warto czasem zmieniać zadania, żeby wprowadzić trochę świeżości i wyzwań. Dobrze jest też organizować przerwy, bo to pomaga nabrać energii oraz zadbać o fajną atmosferę w pracy.

Pytanie 24

Który z wymienionych etapów w procesie przetwarzania instrukcji przez procesor odbywa się jako pierwszy?

A. Realizacja instrukcji (Execution)
B. Zapis wyników do pamięci (Write Back)
C. Rozkodowanie rozkazu (Decode)
D. Pobranie rozkazu z pamięci (Fetch)
Pierwszą rzeczą, jaką robi procesor, jest pobranie rozkazu z pamięci, co nazywamy Fetch. To bardzo ważny etap w budowie komputera. Normalnie cykl wykonywania instrukcji składa się z trzech głównych kroków: pobierania, dekodowania i wykonania. W fazie Fetch procesor dobiera się do pamięci i ściąga instrukcję, którą zaraz wykona. Do tego używa rejestru wskaźnika instrukcji, czyli Instruction Pointer, który pokazuje, gdzie w pamięci jest następna instrukcja. Jak to działa w praktyce? Można to zobaczyć na przykładzie procesora x86, gdzie CPU na początku cyklu sprawdza pamięć RAM, szukając instrukcji według adresu, który podaje wskaźnik. Standardy takie jak ISA (Instruction Set Architecture) mówią, że ten krok to podstawa, bo to właśnie od niego zaczyna się wszystko, co robi procesor.

Pytanie 25

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu struktury danych dla aplikacji?

A. Nie ma związku pomiędzy strukturą danych a efektywnością aplikacji
B. Złożoność obróbki danych oraz ich efektywną organizację
C. Tylko wymagania sprzętowe
D. Tylko typ języka programowania
Złożoność przetwarzania danych i ich optymalna organizacja to kluczowe elementy podczas projektowania struktury danych dla aplikacji. Dobrze zaprojektowana struktura danych wpływa na wydajność aplikacji, redukuje czas dostępu do informacji oraz minimalizuje zużycie zasobów. Optymalizacja algorytmów oraz wybór odpowiednich struktur danych, takich jak listy, drzewa czy tablice hashujące, ma bezpośredni wpływ na szybkość działania aplikacji.

Pytanie 26

Jaką strukturę danych stosuje się w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz)?

A. Tablica
B. Graf
C. Kolejka
D. Zbiór
Kolejka jest strukturą danych wykorzystywaną w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz), co umożliwia przetwarzanie węzłów w kolejności ich dodania – zgodnie z zasadą FIFO (First In First Out). W BFS kolejka przechowuje kolejne wierzchołki do odwiedzenia, co pozwala na eksplorację grafu poziom po poziomie. Dzięki temu BFS jest idealny do znajdowania najkrótszej ścieżki w grafach nieskierowanych oraz przeszukiwania dużych przestrzeni stanów. Kolejka gwarantuje, że każdy wierzchołek jest odwiedzany w odpowiedniej kolejności, co czyni BFS algorytmem niezawodnym i wszechstronnym w zastosowaniach takich jak nawigacja, sieci komputerowe i sztuczna inteligencja.

Pytanie 27

Celem mechanizmu obietnic (ang. promises) w języku JavaScript jest

A. zarządzanie przechwytywaniem błędów aplikacji
B. zarządzanie funkcjonalnością związaną z kodem asynchronicznym
C. zastąpienie mechanizmu dziedziczenia w programowaniu obiektowym
D. ulepszenie czytelności kodu synchronicznego
Promisy nie zastępują dziedziczenia – dziedziczenie to koncepcja związana z programowaniem obiektowym. Nie poprawiają czytelności kodu synchronicznego, ponieważ są narzędziem dla kodu asynchronicznego. Obsługa błędów w aplikacjach jest realizowana przez bloki try-catch lub specjalne metody, a nie przez promisy bezpośrednio.

Pytanie 28

Który z wymienionych elementów może stanowić część menu w aplikacji desktopowej?

A. Canvas
B. ScrollBar
C. CheckBox
D. MenuItem
MenuItem to podstawowy komponent, który stanowi część systemu menu w aplikacjach desktopowych. Jest to element, który pojawia się w rozwijanym menu i pozwala na wykonywanie określonych akcji, takich jak otwieranie plików, zapisywanie danych czy wywoływanie funkcji aplikacji. MenuItem jest szeroko stosowany w aplikacjach Windows w połączeniu z WPF i WinForms. Tworzenie strukturalnego menu, które ułatwia nawigację po aplikacji, jest kluczowe dla zapewnienia dobrej użyteczności i intuicyjności oprogramowania.

Pytanie 29

Wskaż uproszczoną wersję kodu XAML dla elementów w pokazanym oknie dialogowym?

Ilustracja do pytania
A. Kod 2
B. Kod 1
C. Kod 3
D. Kod 4
Kod 2 jest poprawnym uproszczonym kodem XAML dla przedstawionych kontrolek. XAML (Extensible Application Markup Language) jest używany do definiowania interfejsów użytkownika w aplikacjach WPF (Windows Presentation Foundation) i UWP (Universal Windows Platform). Jego czytelność i deklaratywny charakter pozwalają na tworzenie i zarządzanie kontrolkami w sposób przejrzysty i elastyczny, co przyspiesza proces projektowania interfejsów.

Pytanie 30

Jakie znaczenie ma termin "hierarchia dziedziczenia" w kontekście programowania obiektowego?

A. Układ klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą cechy od klas bazowych
B. Układ klas, który ogranicza występowanie dziedziczenia wielokrotnego
C. Zbiór klas, które nie mają wspólnych powiązań
D. Zespół metod i pól posiadających ten sam modyfikator dostępu
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 31

Algorytm zaprezentowany w zadaniu można zrealizować w języku Java wykorzystując instrukcję

Ilustracja do pytania
A. while
B. try
C. if
D. switch
Pętla while w języku Java jest idealna do implementacji algorytmów, które wymagają wielokrotnego wykonywania bloku kodu dopóki określony warunek logiczny pozostaje prawdziwy. W przedstawionym schemacie blokowym widzimy iteracyjny proces, który zaczyna się od przypisania wartości 2 do zmiennej number, a następnie kontynuuje dodawanie 2 do tej zmiennej tak długo, jak długo jej wartość nie osiągnie 10. Struktura ta jest typowym przykładem problemu, który najlepiej rozwiązać za pomocą pętli while. Wyrażenie warunkowe number != 10 jest sprawdzane przed każdą iteracją pętli, co umożliwia zakończenie pętli w momencie, gdy warunek przestaje być prawdziwy. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami programistycznymi, które zalecają minimalizowanie niepotrzebnych obliczeń i zwiększanie czytelności kodu. Pętle while są często stosowane w sytuacjach, gdy liczba iteracji nie jest z góry znana i zależy od dynamicznie zmieniających się warunków, co czyni je wszechstronnym narzędziem w wielu aplikacjach, od przetwarzania danych po kontrolę przepływu w symulacjach komputerowych. Praktyczna znajomość pętli pozwala na efektywne rozwiązywanie problemów w złożonych projektach informatycznych.

Pytanie 32

Jaki jest zasadniczy cel ataku phishingowego?

A. Zakłócanie pracy sieci przez nadmiarowe zapytania
B. Zbieranie danych osobowych za pomocą podszywających się stron lub wiadomości
C. Uniemożliwienie dostępu do usług internetowych
D. Kradzież haseł z pamięci operacyjnej urządzenia
Głównym celem ataku phishingowego jest przejęcie danych osobowych ofiary, co realizowane jest poprzez wykorzystanie fałszywych stron internetowych lub wiadomości. Atakujący tworzą atrakcyjne i wiarygodne kopie legalnych stron, często podszywając się pod znane instytucje bankowe, portale społecznościowe czy serwisy e-commerce. Użytkownik, nieświadomy zagrożenia, wprowadza swoje dane logowania, numery kart kredytowych lub inne wrażliwe informacje, które trafiają w ręce cyberprzestępców. Aby ułatwić ten proces, phisherzy często wykorzystują techniki inżynierii społecznej, takie jak fałszywe powiadomienia o konieczności weryfikacji konta. Przykłady skutecznych ataków phishingowych obejmują kampanie wysyłania e-maili, które informują użytkowników o rzekomych problemach z kontem, kierując ich na podszyte strony. Standardy bezpieczeństwa, takie jak DMARC, SPF i DKIM, są kluczowe dla ochrony przed tego rodzaju atakami, jednak ich brak lub niewłaściwe wdrożenie zwiększa podatność na phishing.

Pytanie 33

W jakiej sytuacji kolekcja typu lista okaże się bardziej wydajna niż tablica?

A. Gdy liczba elementów w kolekcji jest niezmienna
B. Gdy chcemy uzyskać dostęp do elementów przy pomocy indeksu
C. Gdy mamy pewność co do dokładnego rozmiaru kolekcji przed kompilacją
D. Gdy liczba elementów w kolekcji zmienia się dynamicznie
Tablica jest bardziej efektywna, gdy liczba elementów jest stała, ponieważ umożliwia szybki dostęp do elementów za pomocą indeksów. Jednak tablice mają ograniczoną elastyczność – ich rozmiar musi być znany na etapie kompilacji lub inicjalizacji. Gdy liczba elementów jest dynamiczna, tablice mogą prowadzić do nadmiernego wykorzystania pamięci lub jej braku. Dostęp do elementów przez indeks działa wydajnie w tablicach, ale w przypadku częstych operacji dodawania lub usuwania elementów jest mniej efektywny. Znajomość dokładnego rozmiaru kolekcji przed kompilacją czyni tablice bardziej odpowiednimi dla z góry określonych danych.

Pytanie 34

Zaprezentowany fragment kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż zdanie PRAWDZIWE dotyczące charakterystyki tego hasła:

Ilustracja do pytania
A. Ma co najmniej 8 znaków oraz zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry
B. Może zawierać zarówno małe, jak i wielkie litery, cyfry oraz symbole
C. Jest maksymalnie 7-znakowe, co wynika z wartości zmiennej i
D. Może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry
Algorytm generowania hasła w języku C# może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry, co zapewnia większe bezpieczeństwo hasła. Tworzenie haseł w taki sposób zwiększa ich odporność na ataki brute-force i umożliwia spełnienie wymagań dotyczących złożoności. Dobrze skonstruowane hasło powinno zawierać różne typy znaków, by maksymalnie utrudnić jego złamanie.

Pytanie 35

Zaproponowany fragment kodu w języku Java wypełnia tablicę elementami:

Ilustracja do pytania
A. 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2
B. 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20
C. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
D. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Kod w języku Java wypełnia tablicę liczbami parzystymi od 2 do 20. W pętli inkrementacja wynosi 2, co skutkuje dodawaniem kolejnych parzystych liczb. To popularne rozwiązanie przy iteracji po wartościach, które mają spełniać określone warunki, np. podzielność przez 2.

Pytanie 36

Jaki rodzaj licencji umożliwia dowolne zmienianie oraz rozpowszechnianie kodu źródłowego?

A. Licencja shareware
B. Licencja komercyjna
C. Licencja GNU GPL
D. Licencja OEM
Licencja komercyjna ogranicza możliwość modyfikacji kodu i zazwyczaj wymaga zakupu oprogramowania na określonych warunkach. Licencja shareware pozwala na testowanie oprogramowania przed zakupem, ale nie uprawnia do modyfikacji ani redystrybucji kodu. Licencja OEM (Original Equipment Manufacturer) jest związana z oprogramowaniem dostarczanym przez producenta sprzętu i ogranicza możliwość instalacji na innym urządzeniu lub modyfikacji kodu źródłowego.

Pytanie 37

Jakie informacje zawiera zestaw instrukcji (ISA) danego procesora?

A. Typy danych, które są trzymane w pamięci
B. Metodę obsługi pamięci podręcznej
C. Instrukcje, które procesor jest w stanie wykonać
D. Układ połączeń między procesorem a innymi elementami
Rodzaje danych, które są trzymane w pamięci, nie są bezpośrednio powiązane z zestawem instrukcji procesora. ISA skupia się bardziej na tym, co procesor może zrobić, a nie na tym, jak dane są zorganizowane w pamięci. Przechowywanie danych to bardziej kwestia zarządzania pamięcią, a nie samej architektury instrukcji. A jeśli chodzi o pamięć podręczną, to już całkiem inna sprawa, bo to dotyczy tego, jak przechowujemy i uzyskujemy dostęp do danych. W tym przypadku mówi się o algorytmach i strategiach, które działają w architekturze procesora, ale nie są częścią zestawu instrukcji. I jeszcze schemat połączeń między procesorem a innymi częściami komputera też nie wchodzi w skład ISA. To już dotyczy całej architektury systemu i tego, jak różne elementy, jak pamięć czy urządzenia wejścia/wyjścia, współpracują ze sobą. Wszystko to jest istotne dla działania systemu komputerowego, ale nie definiuje zestawu instrukcji, który jest kluczowy, żeby procesor mógł przetwarzać dane i robić obliczenia.

Pytanie 38

Który komponent systemu komputerowego zajmuje się transferem danych pomiędzy procesorem a pamięcią RAM?

A. Mostek północny (Northbridge)
B. Kontroler DMA
C. Karta graficzna
D. Zasilacz
Mostek północny, znany również jako Northbridge, jest kluczowym elementem architektury komputerowej, który odpowiada za komunikację pomiędzy procesorem a pamięcią RAM. Jego głównym zadaniem jest koordynowanie przepływu danych w systemie oraz zapewnienie szybkiego dostępu do pamięci, co jest niezbędne dla wydajności całego systemu. Mostek północny jest odpowiedzialny za zarządzanie magistralami danych, a także interfejsami, takimi jak PCI Express, które łączą różne komponenty. Dzięki zastosowaniu standardów, takich jak DDR (Double Data Rate), mostek północny umożliwia efektywne przesyłanie danych w wysokiej prędkości. Praktycznym przykładem działania mostka północnego jest sytuacja, kiedy procesor potrzebuje załadować dane z pamięci RAM do rejestrów – mostek północny zarządza tym procesem, minimalizując opóźnienia i maksymalizując wydajność. W nowoczesnych systemach komputerowych mostek północny jest często zintegrowany z procesorem, co dodatkowo zwiększa efektywność komunikacji oraz zmniejsza czas dostępu do danych.

Pytanie 39

Jakie działanie powinno się wykonać w pierwszym kroku, oceniając stan osoby poszkodowanej?

A. Wezwać ambulans
B. Zadbać o własne bezpieczeństwo
C. Sprawdzić, czy występuje krwawienie
D. Rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową
Bezpieczeństwo to naprawdę ważna sprawa, kiedy oceniamy stan kogoś, kto uległ wypadkowi. Jak nie zadbamy o siebie, to możemy się sami narazić i to jeszcze bardziej skomplikować całą akcję ratunkową. Ruch uliczny, prąd, jakieś toksyczne substancje... to wszystko może być niebezpieczne. Dopiero jak mamy pewność, że jest ok w okolicy, możemy zająć się poszkodowanym i myśleć o dalszych krokach ratunkowych.

Pytanie 40

Jakie z wymienionych narzędzi służy do emulacji mobilnych urządzeń podczas developowania aplikacji?

A. Postman
B. Numpy
C. TensorFlow
D. Genymotion
TensorFlow to biblioteka do uczenia maszynowego i analizy danych, ale nie jest narzędziem do emulacji urządzeń mobilnych. Postman to narzędzie do testowania API i komunikacji z serwerami, co jest przydatne w kontekście backendu, ale nie służy do emulacji urządzeń mobilnych. Numpy to biblioteka do obliczeń numerycznych w Pythonie, która nie ma związku z testowaniem aplikacji mobilnych na różnych urządzeniach. Genymotion wyróżnia się jako dedykowane narzędzie do symulacji środowiska mobilnego, umożliwiające testowanie w czasie rzeczywistym na wielu wirtualnych urządzeniach.