Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 11 stycznia 2025 00:56
  • Data zakończenia: 11 stycznia 2025 01:05

Egzamin zdany!

Wynik: 36/40 punktów (90,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W środowisku do tworzenia aplikacji, gdzie przedstawiono menu, aby usunąć wszystkie pliki tymczasowe oraz wyniki projektu, należy wybrać opcję

Ilustracja do pytania
A. Build Solution
B. Batch Build
C. Clean Solution
D. Run Code Analysis on Solution
Opcja Clean Solution usuwa wszystkie pliki pośrednie i wyjściowe projektu, pozostawiając czysty kod źródłowy. Jest to przydatne przed ponownym kompilowaniem, aby uniknąć konfliktów i błędów wynikających z nieaktualnych plików.

Pytanie 2

Który z komponentów interfejsu użytkownika umożliwia użytkownikowi wprowadzanie danych tekstowych?

A. Dialog wyboru pliku
B. Pole tekstowe
C. Przycisk
D. Pasek narzędziowy
Pole tekstowe to element interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi na wprowadzanie danych tekstowych. Jest to jeden z najczęściej używanych komponentów UI w aplikacjach desktopowych, mobilnych i webowych. Pole tekstowe umożliwia wprowadzanie haseł, adresów e-mail, wiadomości i innych danych. W nowoczesnych aplikacjach często zawiera walidację, która sprawdza poprawność wpisywanych danych w czasie rzeczywistym. Dzięki swojej elastyczności, pola tekstowe mogą być wykorzystywane w różnorodnych formularzach, ankietach i systemach rejestracji użytkowników, co czyni je nieodzownym elementem aplikacji o dowolnym przeznaczeniu.

Pytanie 3

Jakie znaczenie ma przystosowanie interfejsu użytkownika do różnych platform?

A. Gwarantuje optymalne korzystanie z aplikacji na każdym urządzeniu
B. Pozwala na unifikację kodu niezależnie od używanej platformy
C. Umożliwia skoncentrowanie się wyłącznie na funkcjonalności aplikacji
D. Usuwa konieczność testowania na różnych platformach
Dostosowanie interfejsu do różnych urządzeń to naprawdę ważna sprawa, żeby wszystko działało jak należy. Aplikacje, które dobrze się przystosowują do różnych ekranów czy systemów, dają lepsze doświadczenie użytkownikom. Użycie takich technik jak responsywny design czy elastyczne układy, jak flexbox czy grid, to super pomysł. Dzięki temu elementy interfejsu same się skalują, a aplikacja wygląda spójnie na telefonach, tabletach i komputerach. Nie ma nic gorszego niż chaotyczny interfejs na różnych urządzeniach, więc to naprawdę kluczowa kwestia.

Pytanie 4

Który z wymienionych algorytmów sortujących posiada średnią złożoność obliczeniową równą O(n log n)?

A. Sortowanie przez wstawianie
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Sortowanie szybkie (QuickSort)
D. Sortowanie przez wybór
Sortowanie przez wstawianie jest dość powolne, z tą złożonością O(n²). W zasadzie fajnie sprawdza się tylko w małych zbiorach lub gdy tablica już jest mniej więcej posortowana. A jeśli chodzi o sortowanie bąbelkowe, to chyba nie ma co się łudzić, jest jednym z najgorszych algorytmów, też O(n²). I sortowanie przez wybór? Tutaj też nie ma rewelacji, bo porównuje się i wybiera najmniejszy element w każdej iteracji, co znacznie spowalnia działanie, zwłaszcza przy dużych tablicach. Tak że generalnie, lepiej unikać tych algorytmów, jeśli to możliwe.

Pytanie 5

Wskaź kod, który spowoduje wyświetlenie okna dialogowego przedstawionego na ilustracji. Dla uproszczenia kodu, zrezygnowano z atrybutów znaczników

Ilustracja do pytania
A. kod 2
B. kod 4
C. kod 3
D. kod 1
Odpowiedź, którą wybrałeś, to kod 2, i nie ma co do tego wątpliwości. Dobrze, że zauważyłeś wszystkie elementy, które były w oknie dialogowym. W tym kodzie masz TextBox na górze, który pozwala na wpisanie tekstu. Dwa CheckBoxy po lewej stronie to te typowe pola wyboru, które też były widoczne. Po prawej stronie masz trzy RadioButtony, które tworzą grupę przycisków - to jest właśnie to, co powinno być. Na dole widoczny jest przycisk Button z napisem Test, co też jest zgodne z obrazkiem. Takie rozmieszczenie to klucz do stworzenia dobrego interfejsu. Wiesz, w praktyce w wielu aplikacjach używa się właśnie tych elementów do prostych formularzy. Jeżeli rozumiesz, jak te komponenty działają i jak je ze sobą łączyć, to naprawdę dobrze ci to pójdzie w przyszłości w tworzeniu ładnych i funkcjonalnych interfejsów.

Pytanie 6

Który z języków programowania jest najczęściej wykorzystywany do budowania aplikacji internetowych po stronie serwera?

A. CSS
B. HTML
C. PHP
D. JavaScript
PHP to jeden z najczęściej używanych języków programowania do tworzenia aplikacji webowych po stronie serwera. Jest to język skryptowy, który umożliwia dynamiczne generowanie treści stron internetowych, zarządzanie sesjami użytkowników, obsługę formularzy oraz integrację z bazami danych. PHP napędza popularne systemy zarządzania treścią (CMS), takie jak WordPress, Joomla czy Drupal. Dzięki swojej prostocie, szerokiemu wsparciu społeczności oraz dużej liczbie gotowych bibliotek i frameworków (np. Laravel), PHP pozostaje jednym z czołowych języków backendowych. PHP pozwala również na szybkie wdrażanie aplikacji i jest kompatybilny z wieloma serwerami WWW, co czyni go uniwersalnym wyborem w budowie aplikacji webowych.

Pytanie 7

Jaki z wymienionych komponentów jest kluczowy do inicjalizacji pola klasy podczas tworzenia instancji obiektu?

A. Konstruktor
B. Funkcja zaprzyjaźniona
C. Instrukcja warunkowa
D. Metoda statyczna
Konstruktor jest niezbędny do inicjalizacji pól klasy podczas tworzenia nowego obiektu. Bez konstruktora obiekt mógłby zostać utworzony w stanie nieokreślonym, co może prowadzić do błędów w działaniu programu. Konstruktor automatycznie przypisuje wartości do pól lub wykonuje inne niezbędne operacje przygotowawcze. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`, co eliminuje konieczność ręcznego przypisywania wartości po utworzeniu obiektu.

Pytanie 8

W podanym fragmencie kodu Java wskaż, która zmienna może pomieścić wartość "T"

Ilustracja do pytania
A. zm1
B. zm2
C. zm3
D. zm4
Zmienna o nazwie zm3 została zadeklarowana jako typu char co oznacza że może przechowywać pojedynczy znak w tym przypadku wartość T. Typ char w języku Java jest używany do przechowywania znaków Unicode co czyni go idealnym do obsługi liter jako danych. Każdy znak jest przechowywany jako 16-bitowa wartość liczby całkowitej co umożliwia reprezentację szerokiego zakresu symboli w tym litery cyfry i inne znaki specjalne. Przykładowymi zastosowaniami typu char są przypadki gdzie konieczne jest przechowywanie i przetwarzanie liter np. w sytuacjach gdy aplikacja wymaga manipulacji pojedyńczymi znakami w tekście czy analizą ich wartości w kontekście porównywania danych. Dobre praktyki przy pracy z typem char obejmują świadome zarządzanie pamięcią i unikanie niepotrzebnych konwersji do innych typów danych co może prowadzić do strat precyzji lub nieoczekiwanych rezultatów. Ważne jest także zrozumienie jak znaki są kodowane i dekodowane szczególnie w kontekście międzynarodowym gdzie prawidłowa obsługa znaków Unicode jest kluczowa dla zapewnienia kompatybilności i poprawnego działania aplikacji w różnych językach.

Pytanie 9

W wyniku realizacji zaprezentowanego kodu na ekranie pojawią się

Ilustracja do pytania
A. elementy tablicy o indeksach: 1, 2, 4, 5, 7, 8
B. wszystkie elementy tablicy, które są wielokrotnością 3
C. wszystkie elementy tablicy, które mają wartość nieparzystą
D. elementy z indeksów tablicy, które są podzielne przez 3
Kod pokazuje elementy tablicy, które mają konkretne indeksy, takie jak 1, 2, 4, 5, 7 i 8. To efekt przechodzenia przez tablicę i wybierania tylko tych elementów, które spełniają określone warunki. Filtrowanie tablic w ten sposób jest dość powszechne w programowaniu, więc to całkiem popularna technika.

Pytanie 10

Przedstawiony fragment dotyczy funkcji resize w języku C++. Ta funkcja obniży długość elementu string, gdy wartość parametru

Ilustracja do pytania
A. c jest większa od aktualnej długości łańcucha
B. n jest mniejsza od aktualnej długości łańcucha
C. n jest większa od aktualnej długości łańcucha
D. c jest mniejsza od aktualnej długości łańcucha
Funkcja resize zmniejsza długość elementu string, gdy wartość parametru n jest mniejsza niż bieżąca długość łańcucha. Pozwala to na skrócenie ciągu znaków, zachowując jedynie jego część początkową.

Pytanie 11

Wskaż poprawny komentarz jednoliniowy, który można dodać w linii 3 w miejscu znaków zapytania, aby był zgodny ze składnią i opisywał operację przeprowadzoną w tej linii?

Ilustracja do pytania
A. # wypełnienie elementu tablicy
B. // wyswietlenie elementu tablicy
C. # wyswietlenie elementu tablicy
D. // wypełnienie elementu tablicy
Odpowiedź // wyswietlenie elementu tablicy jest poprawna, ponieważ komentarze jednoliniowe w języku C# rozpoczynają się od dwóch ukośników: //. W tym przypadku linia Console.WriteLine(i); odpowiedzialna jest za wyświetlenie elementu tablicy na konsoli. Komentarz ten poprawnie opisuje, co robi dana linia kodu, co jest dobrą praktyką w programowaniu, ponieważ ułatwia zrozumienie funkcji kodu innym programistom lub nawet nam samym w przyszłości. Komentarze są szczególnie przydatne, gdy kod jest skomplikowany i wymaga wyjaśnień. Warto zawsze stosować komentarze, by opisywały one istotne fragmenty kodu, co znacząco zwiększa jego czytelność i utrzymywalność. Praktyka dodawania takich opisów jest zgodna z zasadami czystego kodu, które promują czytelność i zrozumiałość. Dzięki takim komentarzom osoby przeglądające kod mogą szybko zorientować się, jakie funkcje pełnią poszczególne jego fragmenty, co usprawnia proces debugowania i dalszego rozwoju oprogramowania.

Pytanie 12

Jakie określenie w programowaniu obiektowym odnosi się do "zmiennej klasy"?

A. Pole
B. Konstruktor
C. Metoda
D. Obiekt
Pole (ang. field) to zmienna należąca do klasy, która przechowuje dane opisujące stan obiektu. Jest to integralna część definicji klasy, a każde wystąpienie klasy (obiekt) ma swoje własne kopie pól. Przykład w C++: `class Osoba { public: string imie; int wiek; }`. W tym przypadku `imie` i `wiek` to pola klasy `Osoba`, które opisują właściwości każdej osoby. Pola mogą mieć różne poziomy dostępu (`public`, `private`, `protected`), co umożliwia kontrolowanie, które części programu mają do nich dostęp. Dzięki polom obiekty przechowują swój stan i mogą zmieniać go podczas działania programu.

Pytanie 13

Programista umieścił poniższą linię kodu w pliku HTML, aby

Ilustracja do pytania
A. skorzystać z funkcji biblioteki jQuery, która była wcześniej pobrana i zapisana lokalnie
B. pobrać z Internetu w momencie otwierania strony i użyć biblioteki jQuery
C. zadeklarować własną funkcję JavaScript o nazwie min.js
D. wstawić kod JavaScript pomiędzy znacznikami <script></script>
W kontekście załączonego kodu HTML należy zauważyć, że jego celem jest przede wszystkim załadowanie lokalnej kopii zewnętrznej biblioteki JavaScript, w tym przypadku jQuery. Koncepcja umieszczania kodu JavaScript pomiędzy znacznikami script dotyczy innego sposobu osadzania kodu, gdzie kod JavaScript jest bezpośrednio wpisywany pomiędzy te znaczniki, a nie poprzez atrybut src. Taki sposób jest często używany dla krótkich skryptów lub gdy nie korzystamy z zewnętrznych bibliotek. Pobieranie z Internetu w momencie odsłony strony i zastosowanie biblioteki jQuery wymagałoby wskazania zewnętrznego adresu URL w atrybucie src, co nie ma miejsca w przypadku lokalnie zapisanych plików. Wskazywanie na adres URL pozwala na dynamiczne ładowanie bibliotek z zewnętrznych serwerów, co jest powszechną praktyką dla bibliotek o szerokim zastosowaniu, takich jak jQuery, jednak w tym pytaniu mowa jest o pliku lokalnym. Deklarowanie własnej funkcji JavaScript o nazwie min.js jest nieporozumieniem. min.js zwykle wskazuje na zminifikowaną wersję skryptu, co oznacza zoptymalizowaną pod kątem rozmiaru wersję biblioteki, a nie nazwę funkcji. Rodzi to błędne przekonanie co do znaczenia struktury nazw w kontekście plików JavaScript i ich stosowania. Ważne jest, aby rozróżniać lokalne i zdalne metody załadowania zasobów i zrozumieć kiedy i dlaczego każda z nich jest stosowana w praktyce projektowej.

Pytanie 14

Które z wymienionych atrybutów klasy mogą być dostępne wyłącznie w obrębie tej klasy oraz jej klas potomnych?

A. Protected
B. Private
C. Static
D. Public
Modyfikator `protected` pozwala na dostęp do pól i metod klasy w ramach tej samej klasy oraz w klasach dziedziczących. Jest to pośredni poziom dostępu między `private` i `public`. Pola `protected` są ukryte przed innymi klasami spoza hierarchii dziedziczenia, ale pozostają dostępne w klasach pochodnych. Dzięki temu dziedziczenie staje się bardziej elastyczne, umożliwiając klasom potomnym korzystanie z chronionych elementów klasy bazowej. Przykład w C++: `class Pojazd { protected: int predkosc; }`. Klasy dziedziczące po `Pojazd` mogą używać `predkosc`, ale obiekty nie mają bezpośredniego dostępu do tego pola.

Pytanie 15

Jaką funkcję pełni operator "|" w języku C++?

A. Bitowe "xor"
B. Operację przesunięcia bitów w prawo
C. Bitowe "lub"
D. Logiczne "lub"
Operator `|` w języku C++ jest operatorem bitowym `OR`, który porównuje bity dwóch liczb i zwraca `1` w pozycji bitu, jeśli przynajmniej jeden z odpowiadających sobie bitów jest `1`. Przykład: `5 | 3` (w notacji binarnej `0101 | 0011`) zwróci `0111`, co odpowiada liczbie `7`. Operatory bitowe są często używane w programowaniu systemowym, kryptografii oraz manipulacji danymi na poziomie bitowym.

Pytanie 16

Która z poniższych informacji o pojęciu obiekt jest prawdziwa?

A. obiekt jest instancją klasy
B. obiekt pozwala na zdefiniowanie klasy
C. obiekt oraz klasa są identyczne
D. obiekt to typ złożony
Obiekt to instancja klasy, co oznacza, że klasa działa jako szablon lub plan, a obiekt jest jej konkretnym przykładem. W programowaniu obiektowym klasa definiuje właściwości i metody, które mogą być wykorzystywane przez obiekty. Obiekty są podstawą manipulacji danymi i interakcji w aplikacjach obiektowych, co umożliwia enkapsulację, dziedziczenie i polimorfizm. Każdy obiekt ma swoją unikalną tożsamość, stan i zachowanie, co pozwala na modelowanie rzeczywistych bytów w kodzie.

Pytanie 17

Jakie jest podstawowe zadanie wykorzystania frameworka Node.js w aplikacjach internetowych?

A. Zarządzanie aplikacjami serwerowymi i realizacja przetwarzania asynchronicznego
B. Budowanie aplikacji mobilnych
C. Weryfikacja API
D. Kreowanie graficznego interfejsu użytkownika
Node.js to w zasadzie takie środowisko, które pozwala na uruchamianie JavaScriptu na serwerze. Dzięki temu można budować różne aplikacje serwerowe i radzić sobie z asynchronicznym przetwarzaniem. Fajnie, że Node.js może obsługiwać wiele połączeń jednocześnie, co sprawia, że nadaje się do aplikacji, które mają dużo użytkowników, jak czaty czy różne API. Jest to dość wydajne rozwiązanie dzięki architekturze opartej na zdarzeniach, więc nie zajmuje za dużo zasobów. Co ciekawe, używając Node.js, można pisać kod zarówno na serwerze, jak i na kliencie, co jest naprawdę dużą oszczędnością czasu.

Pytanie 18

Algorytm zaprezentowany w zadaniu można zrealizować w języku Java wykorzystując instrukcję

Ilustracja do pytania
A. switch
B. try
C. if
D. while
Pętla while w języku Java jest idealna do implementacji algorytmów, które wymagają wielokrotnego wykonywania bloku kodu dopóki określony warunek logiczny pozostaje prawdziwy. W przedstawionym schemacie blokowym widzimy iteracyjny proces, który zaczyna się od przypisania wartości 2 do zmiennej number, a następnie kontynuuje dodawanie 2 do tej zmiennej tak długo, jak długo jej wartość nie osiągnie 10. Struktura ta jest typowym przykładem problemu, który najlepiej rozwiązać za pomocą pętli while. Wyrażenie warunkowe number != 10 jest sprawdzane przed każdą iteracją pętli, co umożliwia zakończenie pętli w momencie, gdy warunek przestaje być prawdziwy. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami programistycznymi, które zalecają minimalizowanie niepotrzebnych obliczeń i zwiększanie czytelności kodu. Pętle while są często stosowane w sytuacjach, gdy liczba iteracji nie jest z góry znana i zależy od dynamicznie zmieniających się warunków, co czyni je wszechstronnym narzędziem w wielu aplikacjach, od przetwarzania danych po kontrolę przepływu w symulacjach komputerowych. Praktyczna znajomość pętli pozwala na efektywne rozwiązywanie problemów w złożonych projektach informatycznych.

Pytanie 19

Jakie działanie wykonuje polecenie "git pull"?

A. Zachowuje zmiany w lokalnym repozytorium
B. Eliminuje plik z repozytorium
C. Pobiera zmiany z zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym
D. Tworzy nową gałąź w repozytorium
'git commit' zapisuje zmiany w lokalnym repozytorium, ale nie synchronizuje ich zdalnie. 'git clone' kopiuje repozytorium zdalne do lokalnego systemu, ale jest używane na początku pracy z projektem. 'git pull' różni się od 'git push', które służy do przesyłania lokalnych zmian do repozytorium zdalnego, zamiast pobierania ich jak w przypadku 'git pull'.

Pytanie 20

Który z wymienionych elementów NIE stanowi części instrukcji dla użytkownika programu?

A. Rozwiązywanie problemów związanych z użytkowaniem aplikacji
B. Opis testów jednostkowych
C. Opis metody instalacji aplikacji
D. Instrukcje dotyczące obsługi poszczególnych funkcji aplikacji
Instrukcja użytkownika programu zawiera opisy dotyczące sposobu instalacji aplikacji, konfiguracji oraz obsługi poszczególnych funkcji. Jest to kluczowy dokument pomagający użytkownikom w szybkim wdrożeniu się w pracę z oprogramowaniem. Zawiera również sekcje dotyczące rozwiązywania typowych problemów oraz wskazówki, jak efektywnie korzystać z narzędzi i funkcji aplikacji. Instrukcja użytkownika może być dostępna w formie elektronicznej (PDF, strony WWW) lub papierowej, a jej celem jest uproszczenie procesu wdrażania oraz ograniczenie liczby zgłoszeń do działu wsparcia technicznego. Dokumentacja tego typu stanowi również ważny element budowania pozytywnego doświadczenia użytkownika (UX).

Pytanie 21

Jakie jest poprawne określenie interfejsu (szablonu klasy) w języku Java?

Ilustracja do pytania
A. Definicja 3
B. Definicja 4
C. Definicja 1
D. Definicja 2
W języku Java interfejs określa zbiór abstrakcyjnych metod, które klasa implementująca musi zaimplementować. Poprawna definicja interfejsu nie zawiera zmiennych instancji ani konstruktorów, co jest błędem w pierwszej definicji. Interfejsy służą do deklarowania metod, które są automatycznie publiczne i abstrakcyjne. W czwartej definicji, interfejs IMyInterface zawiera dwie metody mth1 i mth2 bez implementacji, co jest zgodne z zasadami Javy. Metody w interfejsie nie mają ciał, co wskazuje, że są przeznaczone do implementacji w klasie, która zadeklaruje się jako implementująca ten interfejs. Interfejsy są kluczowe dla polimorfizmu w Javie, pozwalając na tworzenie kodu, który może pracować z obiektami różnych klas w jednolity sposób, o ile klasy te implementują wspólny interfejs. Zastosowanie interfejsów zwiększa spójność i elastyczność kodu, umożliwiając łatwe dodawanie nowych funkcjonalności bez ingerencji w istniejącą strukturę kodu. Interfejsy są także wykorzystywane do tworzenia klasycznych wzorców projektowych jak Adapter, Strategia czy Obserwator, co jest dobrą praktyką w programowaniu obiektowym.

Pytanie 22

Jakie ma znaczenie "operacja wejścia" w kontekście programowania?

A. Przekazywanie danych do programu z zewnętrznych źródeł
B. Wprowadzanie nowych funkcji do aplikacji
C. Naprawianie błędów w kodzie aplikacji
D. Zmiana wartości zmiennych globalnych
Operacja wejścia w programowaniu polega na przekazywaniu danych do programu z zewnętrznego źródła, takiego jak klawiatura, plik lub strumień danych. W języku C++ typowym przykładem operacji wejścia jest `cin >> zmienna;`, która pobiera dane od użytkownika i przypisuje je do zmiennej. Operacje wejścia są niezbędne w interaktywnych aplikacjach, które wymagają danych od użytkownika w czasie rzeczywistym, umożliwiając dynamiczne przetwarzanie informacji.

Pytanie 23

Jakie jest główne zadanie ochrony danych osobowych?

A. Gwarantowanie anonimowości dla internautów
B. Udostępnianie danych osobowych w celach marketingowych
C. Zabezpieczenie danych osobowych przed nieautoryzowanym dostępem i ich wykorzystaniem
D. Utrudnianie działalności organom ścigania
Ochrona danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem i wykorzystaniem to podstawowy cel ochrony danych osobowych. Zasady ochrony prywatności, takie jak RODO (GDPR), zapewniają użytkownikom prawo do kontroli nad swoimi danymi i decydowania, kto może je przetwarzać. Firmy i organizacje muszą wdrażać środki techniczne oraz organizacyjne, aby zabezpieczyć dane przed wyciekiem, kradzieżą i nadużyciami. Przestrzeganie tych zasad nie tylko chroni jednostki, ale również buduje zaufanie klientów do przedsiębiorstw.

Pytanie 24

Jakie narzędzie służy do zarządzania wersjami?

A. Git
B. Bugzilla
C. Jira
D. Trello
Git to system kontroli wersji, który pozwala na śledzenie zmian w kodzie źródłowym. Jest to narzędzie szeroko stosowane w zespołach programistycznych, umożliwiające współpracę i zarządzanie historią projektu.

Pytanie 25

Kod zaprezentowany w filmie w języku C++ nie przechodzi kompilacji. Co należy zmodyfikować w tym kodzie, aby kompilacja odbyła się bez błędów?

A. poprawnie zapisać warunek w instrukcji if w linii 11, np. sprawdz(x)==true
B. dodać deklarację funkcji sprawdz przed funkcją main
C. naprawić błąd w funkcji sprawdz, który polega na braku nawiasów {} w pętli for
D. zadeklarować zmienną sprawdz przed jej wykorzystaniem w linii 11
Błąd kompilacji wynika z braku deklaracji funkcji przed jej użyciem. Dodanie deklaracji funkcji 'sprawdz' przed funkcją main eliminuje ten problem i umożliwia prawidłowe skompilowanie programu.

Pytanie 26

Podstawowym celem środowisk IDE takich jak: IntelliJ IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku:

A. Python
B. C++
C. Java
D. C#
IntelliJ IDEA, Eclipse i NetBeans to środowiska programistyczne (IDE) stworzone przede wszystkim z myślą o programowaniu w języku Java. Każde z nich oferuje wsparcie dla kompilacji, debugowania oraz narzędzi do budowy aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Popularność Javy w środowisku korporacyjnym sprawia, że te IDE są powszechnie używane do tworzenia dużych systemów i aplikacji biznesowych.

Pytanie 27

W języku C# szablon List zapewnia funkcjonalność listy. Z tworzenia obiektu typu List wynika, że jego składnikami są

Ilustracja do pytania
A. elementy typu List
B. elementy o nieokreślonym typie
C. liczby całkowite
D. liczby rzeczywiste
Szablon List<int> w języku C# implementuje listę, której elementami są liczby całkowite. Jest to przykład zastosowania kolekcji generycznych, które wprowadzają typowanie silne w czasie kompilacji, co pozwala na uniknięcie błędów typowych dla kolekcji niegenerycznych. Definiując List<int> deklarujesz, że lista będzie przechowywać tylko liczby całkowite. Dzięki temu kompilator może wykrywać błędy związane z typowaniem już podczas pisania kodu, co zwiększa jego niezawodność i bezpieczeństwo. Typ generyczny T w List<T> umożliwia tworzenie kolekcji przechowujących dowolny typ, co ułatwia ponowne wykorzystanie kodu i zgodność z zasadą DRY (Don't Repeat Yourself). W praktyce List<int> jest szeroko stosowany w scenariuszach wymagających dynamicznie rozwijanych kolekcji, które nie ograniczają się do statycznej liczby elementów, takich jak tablice. Listy generyczne są wydajniejsze i bardziej elastyczne dzięki metodom takim jak Add, Remove czy Contains, które operują na elementach określonego typu. Dzięki implementacji IEnumerable/Listy są również zgodne z LINQ, co umożliwia stosowanie złożonych zapytań i operacji na danych, takich jak filtrowanie i sortowanie, w sposób czytelny i efektywny.

Pytanie 28

Podaj wspólną cechę wszystkich kontrolek umieszczonych w ramce

Ilustracja do pytania
A. są w nich ustawione te same wartości domyślne
B. wszystkie są widoczne
C. mają tło w tym samym kolorze
D. mają identyczny kolor czcionki
Wszystkie kontrolki w ramce mają tło tego samego koloru. Jest to kluczowy aspekt projektowania interfejsu użytkownika, który zapewnia spójność wizualną i ułatwia nawigację.

Pytanie 29

Który z poniższych elementów UI umożliwia graficzną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji?

A. Menu
B. Rozwijana lista
C. Obszar tekstowy
D. Przycisk opcji
Pasek menu to kluczowy element interfejsu użytkownika, który umożliwia wizualną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji. Paski menu są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i mobilnych, ponieważ pozwalają na szybki dostęp do różnych funkcji oraz ustawień. Dzięki ich hierarchicznej strukturze użytkownicy mogą łatwo odnaleźć potrzebne narzędzia i opcje, co zwiększa intuicyjność i wygodę korzystania z aplikacji.

Pytanie 30

Celem mechanizmu obietnic (ang. promises) w języku JavaScript jest

A. zarządzanie funkcjonalnością związaną z kodem asynchronicznym
B. ulepszenie czytelności kodu synchronicznego
C. zastąpienie mechanizmu dziedziczenia w programowaniu obiektowym
D. zarządzanie przechwytywaniem błędów aplikacji
Mechanizm obietnic (Promises) w JavaScript umożliwia obsługę kodu asynchronicznego. Pozwala na efektywne zarządzanie operacjami, które mogą się zakończyć sukcesem lub błędem w przyszłości, np. pobieranie danych z API. Promisy umożliwiają unikanie tzw. 'callback hell' i poprawiają czytelność kodu.

Pytanie 31

W jakim języku programowania kod źródłowy musi być skompilowany do kodu maszynowego konkretnej architektury procesora przed jego uruchomieniem?

A. C++
B. PHP
C. Java
D. Perl
C++ to język kompilowany, co oznacza, że kod źródłowy jest najpierw przekształcany do kodu maszynowego przed jego uruchomieniem. Dzięki temu aplikacje napisane w C++ działają szybciej i są bardziej efektywne, ale wymagają kompilacji na każdą platformę oddzielnie.

Pytanie 32

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
B. Do definiowania zmiennych globalnych
C. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
D. Do optymalizacji wydajności kodu
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 33

Wskaż fragment kodu, który wykreuje przedstawioną kontrolkę?

Ilustracja do pytania
A. Kod4
B. Kod1
C. Kod3
D. Kod2
Odpowiednim kodem do wygenerowania przedstawionej kontrolki jest Kod3 który korzysta z klasy RatingBar w Androidzie. RatingBar to bardzo przydatny element interfejsu użytkownika pozwalający użytkownikom na ocenę w skali gwiazdek. W tym przypadku RatingBar posiada atrybut android:rating ustawiony na 2.5 co oznacza że kontrolka wyświetli dwie pełne gwiazdki i jedną połowę co odpowiada przedstawionej grafice. Dodatkowo atrybut android:progressTint ustawiony na #4682B4 zmienia kolor gwiazdek na niebieski. Użycie RatingBar jest standardową praktyką w aplikacjach mobilnych dla zbierania opinii użytkowników. Ważne jest aby pamiętać że RatingBar może być konfigurowany do obsługi różnych wartości minimalnych i maksymalnych oraz do dostosowywania wyglądu za pomocą stylów i tematów. Dobrym zwyczajem jest dbanie o czytelność i intuicyjność interfejsu co osiąga się m.in. przez odpowiednie oznaczanie i rozmieszczanie kontrolek takich jak RatingBar.

Pytanie 34

Aplikacje funkcjonujące w systemach Android do komunikacji z użytkownikiem wykorzystują klasę

A. Windows
B. Screens
C. Activity
D. Fragments
W systemach Android do interakcji z użytkownikiem wykorzystywana jest klasa Activity, która reprezentuje pojedynczy ekran aplikacji. Activity zarządza cyklem życia aplikacji i pozwala na obsługę zdarzeń użytkownika, co jest kluczowym elementem w budowie aplikacji mobilnych.

Pytanie 35

Co to jest choroba związana z wykonywaniem zawodu?

A. Choroba występująca tylko w sektorze przemysłowym
B. Każda choroba, która występuje w czasie pracy
C. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez okres krótszy niż tydzień
D. Choroba wynikająca z warunków pracy lub związanych z nimi czynników
Choroba zawodowa to stan zdrowotny spowodowany warunkami pracy lub czynnikami związanymi z wykonywaną profesją. Najczęściej wynika z długotrwałego narażenia na szkodliwe substancje, hałas, promieniowanie, pyły lub wykonywanie powtarzalnych czynności. Przykładem chorób zawodowych są pylica płuc, głuchota zawodowa czy zespół cieśni nadgarstka. Kluczowym elementem w zapobieganiu chorobom zawodowym jest odpowiednia profilaktyka, szkolenia BHP oraz dostosowanie środowiska pracy do zasad ergonomii. Pracodawcy są zobowiązani do monitorowania warunków pracy i wdrażania rozwiązań minimalizujących ryzyko wystąpienia chorób zawodowych.

Pytanie 36

W środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji okienkowych zdefiniowano okno Form1. Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach, w kolejności: tytuł okna na górnym pasku, standardowy kursor na strzałkę oraz kolor tła okna, należy dostosować następujące pola w oknie Properties:

Ilustracja do pytania
A. (Name), Cursor, BackgroundImage
B. (Name), UseWaitCursor, BackgroundImage
C. Text, UseWaitCursor, BackColor
D. Text, Cursor, BackColor
Jak chcesz zmienić nazwę okna, kursor czy kolor tła w IDE, to trzeba popracować nad polami, czyli 'Text' (to jest nazwa), 'Cursor' (czyli kursor) i 'BackColor' (to kolor tła). Te ustawienia są kluczowe, bo dzięki nim możesz nadać swojemu oknu wygląd, który ci odpowiada, albo taki, który pasuje do wymagań projektu.

Pytanie 37

Który z wymienionych algorytmów pracujących na tablicy jednowymiarowej ma złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Wyświetlenie elementów
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Sortowanie szybkie
D. Wyszukiwanie metodą binarną
Sortowanie bąbelkowe to taki klasyczny algorytm, który ma złożoność O(n^2). Chociaż jest dość prosty w zrozumieniu, to nie za bardzo sprawdza się w większych zbiorach danych. Działa tak, że porównuje sąsiadujące ze sobą elementy i zamienia je miejscami, jeśli są w złej kolejności. Trochę to czasochłonne, ale warto znać ten algorytm, bo pokazuje podstawy sortowania.

Pytanie 38

Co oznacza walidacja kodu programu?

A. Czynnością dotyczącą publikacji aplikacji w sklepie
B. Czynnością związaną z tworzeniem dokumentacji kodu
C. Czynnością polegającą na kompilowaniu kodu
D. Czynnością weryfikującą poprawność i zgodność kodu z założeniami
Walidacja kodu programu to proces sprawdzania jego poprawności i zgodności z założeniami projektowymi oraz standardami programistycznymi. Celem walidacji jest wykrycie błędów logicznych, składniowych i zgodności kodu z wymaganiami aplikacji. Walidacja może obejmować analizę statyczną kodu (bez jego wykonywania) oraz testy jednostkowe i integracyjne, które sprawdzają funkcjonalność aplikacji. Dzięki walidacji programiści mogą uniknąć błędów na późniejszych etapach rozwoju projektu, co znacząco zwiększa niezawodność i stabilność aplikacji. Proces ten jest nieodzowny w metodykach Agile i Continuous Integration, gdzie regularne testowanie kodu stanowi podstawę dostarczania wysokiej jakości oprogramowania.

Pytanie 39

Jakie informacje zawiera dokumentacja realizacji projektu?

A. Strategia marketingowa aplikacji
B. Podręcznik użytkownika dla końcowych odbiorców aplikacji
C. Dane dotyczące faz wdrożenia aplikacji w środowisku produkcyjnym
D. Zestawienie błędów wykrytych w trakcie testów
Opis błędów znalezionych podczas testów jest częścią raportu testowego, a nie dokumentacji wdrożeniowej. Plan marketingowy aplikacji dotyczy promocji i wdrożenia na rynku, ale nie obejmuje aspektów technicznych związanych z implementacją. Instrukcja obsługi aplikacji dla użytkowników końcowych skupia się na interfejsie i funkcjonalności, ale nie zawiera informacji na temat procesu wdrażania aplikacji w środowisku produkcyjnym.

Pytanie 40

Jaką nazwę kontrolki powinno się umieścić w początkowej linii kodu, w miejscu &lt;???, aby została ona wyświetlona w podany sposób?

Ilustracja do pytania
A. Switch
B. RatinoBar
C. Spinner
D. SeekBar
Switch to kontrolka używana w Androidzie do stworzenia elementu interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi przełączać się między dwoma stanami. Domyślnie stany te są identyfikowane jako włączone i wyłączone, co jest szczególnie przydatne w przypadku funkcji wymagających prostego wyboru binarnego, jak na przykład włączanie lub wyłączanie ustawień. Kod XML użyty w pytaniu zawiera atrybuty android:textOff i android:textOn, które są typowe dla klasy Switch i pozwalają zdefiniować tekst, jaki ma być wyświetlany w stanie wyłączonym i włączonym. W praktyce Switch jest często stosowany w aplikacjach mobilnych do kontroli ustawień użytkownika, co pozwala na łatwą i intuicyjną obsługę. Dobrymi praktykami jest używanie Switch w kontekście jednoznacznego wyboru, aby nie wprowadzać użytkownika w błąd. Warto również zadbać o dostępność i odpowiednie etykietowanie kontrolki, co zapewnia jej zrozumiałość dla wszystkich użytkowników.