Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik robót wykończeniowych w budownictwie
  • Kwalifikacja: BUD.11 - Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych
  • Data rozpoczęcia: 6 kwietnia 2025 13:28
  • Data zakończenia: 6 kwietnia 2025 14:11

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Jaką ilość listew boazeryjnych należy przygotować do pokrycia ściany o wymiarach 3 m x 6 m, jeśli standardowe zużycie materiału wynosi 1,2 m2 na każdy 1 m2 powierzchni?

A. 21,6 m2
B. 3,6 m2
C. 18,0 m2
D. 7,2 m2
Poprawna odpowiedź to 21,6 m2, co wynika z obliczeń powierzchni okładziny boazeryjnej na ścianie o wymiarach 3 m x 6 m. Powierzchnia ta wynosi 18 m2 (3 m * 6 m). Normowe zużycie materiału wynosi 1,2 m2 na 1 m2 powierzchni, co oznacza, że do pokrycia 18 m2 potrzebujemy 1,2 * 18 = 21,6 m2 listew boazeryjnych. W praktyce, przy zakupie materiałów budowlanych, stosowanie się do norm zużycia jest kluczowe dla oszacowania ilości potrzebnych materiałów. Często zaleca się dodanie pewnego zapasu materiału na ewentualne błędy w pomiarze czy cięciu, co może wpłynąć na dokładne obliczenia. Przykład zastosowania tej wiedzy pojawia się w projektach budowlanych oraz w aranżacjach wnętrz, gdzie precyzyjne planowanie ilości materiałów jest niezbędne do uniknięcia dodatkowych kosztów oraz opóźnień w realizacji. Dobre praktyki w branży budowlanej zalecają również konsultowanie się z dostawcami materiałów w celu uzyskania informacji o normach oraz wydajności produktów.

Pytanie 4

Niska przyczepność warstwy malarskiej jest charakterystyczna dla podłoża

A. ze świeżego tynku
B. z płyt gipsowo-kartonowych
C. z metali nieżelaznych
D. betonowego
Słaba przyczepność powłoki malarskiej na podłożach takich jak beton, płyty gipsowo-kartonowe czy świeży tynk nie jest typowym problemem związanym z ich właściwościami. W przypadku betonu, który jest porowaty, malowanie wymaga zastosowania odpowiednich gruntów, które poprawiają przyczepność farby. Standardy budowlane wskazują, że beton powinien być dobrze utwardzony i wysuszony przed nałożeniem powłok malarskich, co zapewnia odpowiednią adhezję. Płyty gipsowo-kartonowe również wymagają starannego przygotowania powierzchni poprzez szpachlowanie i szlifowanie, co w konsekwencji poprawia przyczepność. Z kolei świeży tynk, ze względu na swoją wilgotność i skład chemiczny, wymaga odczekania pewnego czasu przed malowaniem, co również ma na celu zapewnienie lepszej przyczepności. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że wszelkie podłoża o gładkiej powierzchni będą miały problemy z przyczepnością bez uwzględnienia kontekstu ich przygotowania i specyfiki. Przykłady dobrych praktyk w branży malarskiej obejmują dokładne analizowanie rodzaju podłoża, stosowanie odpowiednich materiałów gruntujących oraz przestrzeganie instrukcji producentów farb, co z kolei prowadzi do wyeliminowania problemów z przyczepnością.

Pytanie 5

W jakiej kategorii materiałów klasyfikowane są panele HDF?

A. Tworzyw sztucznych
B. Tworzyw ceramicznych
C. Materiałów mineralnych
D. Materiałów drewnopochodnych
Panele ścienne HDF nie są materiałem mineralnym, ponieważ nie powstają z naturalnych minerałów, lecz z włókien drzewnych. Materiały mineralne, takie jak gips czy beton, są wykorzystywane w budownictwie do innej kategorii zastosowań, gdzie ich właściwości, takie jak twardość i odporność na ogień, dominują. HDF nie jest także tworzywem sztucznym, które powstaje z polimerów syntetycznych i ma inne właściwości fizyczne i chemiczne, jak na przykład elastyczność i odporność na działanie chemikaliów. Panele HDF nie są również tworzywami ceramicznymi, które wytwarzane są z gliny i innych minerałów w procesie wypalania, co nadaje im charakterystyczne cechy, takie jak kruchość i odporność na wysokie temperatury. Pomyłki w klasyfikacji materiałów mogą wynikać z nieuwagi lub niedostatecznej wiedzy na temat procesów technologicznych i właściwości różnych grup materiałów. Kluczowe jest zrozumienie, że HDF, jako materiał drewnopochodny, ma swoje unikalne właściwości, które są różne od tych, jakie charakteryzują materiały mineralne, tworzywa sztuczne czy ceramiczne. Wiedza na temat definicji i zastosowania każdego z tych materiałów jest niezbędna w kontekście wyboru odpowiednich rozwiązań w budownictwie i projektowaniu wnętrz.

Pytanie 6

Jakie rodzaje tapet wymagają nałożenia kleju jedynie na powierzchnię ściany?

A. Z włókna szklanego
B. Raufazy
C. Winylowe
D. Papierowe tłoczone
Tapety papierowe wytłaczane, winylowe i raufazy mają różne zasady dotyczące kleju, co może powodować zamieszanie przy ich montażu. Na przykład, przy tapetach papierowych klej trzeba nakładać na tapetę i ścianę, bo jak zrobisz to tylko na ścianę, to może się odklejać i pojawią się bąbelki. Winylowe tapety są bardziej odporne, ale też lepiej nałożyć klej na oba elementy, bo jak tylko na ścianę, to mogą się pękać i odspajać. Z tapetami raufazymi jest podobnie – też trzeba klej na tapetę, żeby lepiej trzymały. Takie pomyłki biorą się z nie do końca zrozumienia, jak te materiały działają. Dlatego przed montażem warto przeczytać instrukcję producenta, żeby uniknąć podstawowych błędów i mieć ładny efekt na dłużej.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Jakie substancje są wykorzystywane do usuwania starych powłok emulsyjnych?

A. woda
B. fluaty
C. pasty alkaliczne
D. benzen lakowy
Używanie fluatów do usuwania powłok emulsyjnych to coś, czego lepiej unikać. Są one toksyczne i mogą być niebezpieczne dla zdrowia. Fluaty mogą podrażniać skórę i drogi oddechowe, a do tego mają negatywny wpływ na środowisko. Wiem, że w wielu krajach stosowanie niektórych z nich jest ograniczone przez prawo, więc w przemyśle to mały kłopot. Kolejna rzecz, to używanie benzyny lakowej, która co prawda jest skuteczna, ale jej stosowanie wiąże się z ryzykiem pożaru i szkodzi zdrowiu. To raczej nie jest dobra opcja, jeśli chodzi o usuwanie powłok emulsyjnych. A pasty alkaliczne? Lepiej z nimi uważać, bo mogą uszkodzić podłoże, zwłaszcza jak jest wrażliwe na silne chemikalia. W praktyce, można przez to ponieść dodatkowe koszty naprawy. Właściwie do usuwania powłok emulsyjnych warto podejść z głową i korzystać z bezpiecznych metod, jak woda, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży.

Pytanie 9

W pomieszczeniu o wysokości 3,00 m i wymiarach posadzki 10,00 x 20,00 m, znajdują się dwa otwory w ścianach, jeden o powierzchni 0,10 m2 oraz drugi - 1,00 m2. Oblicz przeznaczoną do tapetowania powierzchnię ścian, zgodnie z zasadami przedmiarowania, których wyciąg zamieszczono w tabeli.

Wyciąg z zasad przedmiarowania robót tapeciarskich
Tapetowanie obmierza się według rzeczywistych wymiarów tapetowanych powierzchni, a wynik podaje się w m2. Z obliczonej powierzchni potrąca się powierzchnię otworów i obszarów nietapetowanych, jeżeli jest ona większa niż 0,25 m2.

A. 178,90 m2
B. 598,90 m2
C. 179,00 m2
D. 180,00 m2
Podczas obliczania powierzchni przeznaczonej do tapetowania, wiele osób może pomylić się w kwestii uwzględnienia otworów w ścianach. Często pojawia się błąd polegający na pomijaniu otworów lub błędnym ich klasyfikowaniu. Na przykład, w przypadku wymienionego pytania, niektórzy mogą przyjąć, że należy odjąć oba otwory, co prowadzi do błędnego wyniku. Ważne jest, aby zrozumieć zasady przedmiarowania, które stanowią, że odejmowane są tylko te otwory, których powierzchnia przekracza 0,25 m2. W omawianym przykładzie, tylko otwór o powierzchni 1,00 m2 był istotny, podczas gdy mniejszy otwór o powierzchni 0,10 m2 nie powinien być brany pod uwagę. Tego rodzaju nieporozumienia mogą prowadzić do znaczących różnic w obliczeniach, co w konsekwencji wpływa na nieefektywne gospodarowanie materiałami oraz wyższe koszty realizacji projektu. Innym częstym błędem jest nieprawidłowe obliczenie całkowitej powierzchni ścian. Powierzchnia ta powinna być obliczana na podstawie wysokości pomieszczenia oraz jego wymiarów, co w tym przypadku daje 180,00 m2. Zrozumienie, jak prawidłowo zastosować zasady przedmiarowania, jest kluczowe dla każdego, kto zajmuje się projektowaniem i wykonawstwem, ponieważ dokładność obliczeń wpływa na jakość i efektywność realizacji prac budowlanych.

Pytanie 10

Malarz za dwukrotne pomalowanie ścian w garażu farbą olejną ma otrzymać 1500,00 zł. Jaką powierzchnię mają ściany, które należy pomalować, jeśli cena za jednokrotne pomalowanie 1 m2 wynosi 10,00 zł?

A. 50,00 m2
B. 150,00 m2
C. 75,00 m2
D. 175,00 m2
Aby obliczyć powierzchnię ścian przeznaczonych do pomalowania, musimy zacząć od ustalenia całkowitego kosztu malowania. Malarz ma otrzymać 1500,00 zł za dwukrotne pomalowanie. Zatem koszt jednokrotnego malowania wynosi 1500,00 zł / 2 = 750,00 zł. Stawka za malowanie 1 m² wynosi 10,00 zł, co oznacza, że całkowita powierzchnia do pomalowania wynosi 750,00 zł / 10,00 zł/m² = 75,00 m². Takie podejście jest zgodne z praktykami stosowanymi w branży budowlanej, gdzie dokładne obliczenia kosztów robocizny są kluczowe dla efektywnego zarządzania projektami. Wiedza o jednostkowych kosztach malowania oraz umiejętność przeliczania ich na powierzchnię są niezbędne dla każdego specjalisty w tej dziedzinie, aby unikać nieporozumień finansowych oraz nadmiernych wydatków.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Jaką ilość środka gruntującego należy zakupić do pomalowania ściany o powierzchni 12 m2, jeśli jego przeciętne zużycie wynosi 50 ml na 1m2?

A. 500 ml
B. 600 ml
C. 400 ml
D. 300 ml
Aby obliczyć ilość środka gruntującego potrzebną do pomalowania ściany o powierzchni 12 m², należy zastosować normowe zużycie, które wynosi 50 ml na 1 m². W tym przypadku, mnożąc 12 m² przez 50 ml/m², otrzymujemy 600 ml. Takie obliczenia są podstawą w praktyce malarskiej i stwarzają możliwość precyzyjnego oszacowania materiałów potrzebnych do wykonania pracy. Warto także pamiętać, że niektóre powierzchnie mogą wchłaniać więcej środka gruntującego, co może wymagać dodatkowej ilości materiału. W związku z tym, dobrą praktyką jest wykonanie próbnego malowania małego fragmentu ściany, co pozwoli na lepsze oszacowanie przyszłych potrzeb. Dodatkowo, przy zakupie materiałów budowlanych, warto uwzględnić także ewentualne straty związane z aplikacją i przygotowaniem powierzchni.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Wskaż, na podstawie informacji w tabeli, jaki kolor farby, użytej do pomalowania powierzchni ścian, powinien wzbudzić uczucie ciepła u użytkownika pomieszczenia?

KolorZnaczenie koloru i jego wpływ na samopoczucie
A.ZielonyNadaje się do relaksacji, gdyż przez swoje oddziaływanie rozluźnia i łagodzi napięcia oraz pomaga utrzymać w równowadze energię, fizyczną i psychiczną.
B.NiebieskiIdealnie sprawdza się na lato. Relaksuje, odpręża i niejako zasypianie. Sprawia, że spada aktywność organizmu.
C.FioletowyZnakomicie wycisza i łagodzi objawy stresu, zalecany jest dla osób, które mają problem na tle nerwowym i cierpią na bezsenność.
D.PomarańczowyIdealny na stany depresyjne, gdyż przez swoje ciepło przywraca radość, dodaje otuchy, podnosi poczucie własnej wartości i poprawia nastrój.

A. B.
B. A.
C. C.
D. D.
Kolor pomarańczowy, wybrany w odpowiedzi D, jest doskonałym przykładem barwy, która potrafi wzbudzać uczucie ciepła i radości. Zgodnie z teorią kolorów, pomarańczowy łączy w sobie energię czerwieni i radość żółtego, co czyni go idealnym wyborem do pomieszczeń, w których pragniemy poprawić nastrój użytkowników. W praktyce, zastosowanie pomarańczowego w aranżacji wnętrz, szczególnie w przestrzeniach takich jak jadalnie czy salony, może przyczynić się do stworzenia przyjaznej atmosfery. Badania psychologiczne pokazują, że kolory ciepłe, takie jak pomarańczowy, mogą stymulować apetyt i zachęcać do interakcji międzyludzkich, co czyni je szczególnie pożądanymi w przestrzeniach społecznych. W kontekście standardów projektowania wnętrz, pomarańczowy jest często rekomendowany w przestrzeniach, gdzie chcemy zniwelować uczucia izolacji czy smutku, a zamiast tego promować radość i energię. Dlatego wybór tej odpowiedzi jest zgodny z zasadami psychologii kolorów oraz dobrymi praktykami w aranżacji wnętrz.

Pytanie 16

Przed przymocowaniem płytek ceramicznych do starego, pylącego podłoża mineralnego, należy

A. zaimpregnować
B. nasiąknąć pokostem
C. nawilżyć wodą
D. zagruntować
Zagruntowanie starego, pylącego podłoża mineralnego przed przyklejeniem płytek ceramicznych jest kluczowym krokiem w procesie przygotowania podłoża. Grunt ma na celu poprawę przyczepności kleju oraz wzmocnienie struktury podłoża, co jest szczególnie istotne w przypadku starych, słabo związanych materiałów. Zastosowanie gruntu mineralnego, takiego jak np. emulsja akrylowa, zapewnia odpowiednie połączenie pomiędzy podłożem a warstwą kleju, co minimalizuje ryzyko odspajania się płytek w przyszłości. Ponadto, gruntowanie zwiększa odporność na wilgoć, co jest niezbędne w pomieszczeniach narażonych na kontakt z wodą. W praktyce, należy nałożyć grunt równomiernie na całą powierzchnię podłoża, a następnie odczekać, aż wyschnie, aby osiągnąć optymalne warunki do aplikacji kleju. W branży budowlanej gruntowanie podłoża jest standardową procedurą zalecaną przez producentów materiałów budowlanych oraz w dokumentacji technicznej, co podkreśla jego znaczenie w osiągnięciu trwałych efektów końcowych.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Aby uzyskać zieleń, należy połączyć farby w kolorach

A. czerwonej i żółtej
B. niebieskiej i czerwonej
C. fioletowej i niebieskiej
D. niebieskiej i żółtej
Odpowiedź 'żółtej i niebieskiej' jest poprawna, ponieważ w teorii kolorów uzyskanie koloru zielonego następuje poprzez zmieszanie tych dwóch barw. W modelu addytywnym mieszania kolorów, stosowanym często w malarstwie, żółty i niebieski są podstawowymi kolorami, które po połączeniu dają zielony. W praktyce, artysta może wykorzystać różne odcienie tych kolorów, co pozwoli na uzyskanie zmieniających się tonów zieleni. Na przykład, dodając więcej niebieskiego, można uzyskać ciemniejszy, bardziej intensywny odcień zieleni, podczas gdy większa ilość żółtego stworzy jaśniejszy, bardziej wiosenny kolor. W kontekście standardów malarskich, mieszanie kolorów powinno opierać się na zasadach kolorów RYB (czerwony, żółty, niebieski), co jest szeroko akceptowane w edukacji artystycznej. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy można znaleźć w różnych dziedzinach, od malarstwa po projektowanie graficzne, gdzie zrozumienie kolorów i ich właściwości jest kluczowe dla tworzenia estetycznych kompozycji.

Pytanie 19

Szczelinę dylatacyjną w posadzce wykonanej z płytek ceramicznych należy wypełnić

A. silikonem
B. zaprawą klejową
C. lepikiem
D. zaprawą cementową
Silikon to super materiał, idealny do wypełniania szczelin dylatacyjnych w podłogach z płytek ceramicznych. Ma to sens, bo dzięki swojej elastyczności chroni podłogę przed pęknięciami, które mogą się pojawić przy zmianach temperatury. Dylatacje są ważne w budowlance, bo pozwalają na naturalne ruchy konstrukcji. Wiesz, jak to jest, w słonecznych pomieszczeniach powierzchnia podłogi potrafi się nagrzewać i schładzać, więc silikon działa jak amortyzator. Różne normy budowlane też wskazują, że użycie silikonu w dylatacjach naprawdę poprawia trwałość podłogi i sprawia, że lepiej wygląda, bo eliminuje problem z odpadaniem materiału. Jedyne, na co trzeba zwrócić uwagę, to wybór silikonu, najlepiej takiego, który jest odporny na wilgoć i pleśń, bo to ważne dla długowieczności.

Pytanie 20

Renowacja podłogi z deszczułek polega na

A. wmasowaniu w uszkodzoną podłogę impregnatu do drewna oraz wypolerowaniu
B. zeskrobaniu zniszczonej podłogi i nałożeniu lakieru bezbarwnego
C. nałożeniu lakieru bezbarwnego na zniszczoną podłogę i wypolerowaniu
D. wygładzaniu uszkodzonej podłogi szpachlówką do drewna oraz wyszlifowaniu
Odpowiedź, w której mówisz o zeszlifowaniu zniszczonej posadzki i nałożeniu lakieru bezbarwnego, jest na pewno trafna. Renowacja takiej posadzki z deszczułek zaczyna się przecież od dokładnego zeszlifowania. Dzięki szlifowaniu można się pozbyć różnych uszkodzeń, jak zarysowania, plamy czy brzydkie przebarwienia. Kiedy posadzka jest już gładka, to dopiero wtedy można nałożyć nową warstwę ochronną, czyli lakier bezbarwny. On nie tylko pięknie podkreśla drewno, ale też chroni je przed wilgocią i zarysowaniami. Myślę, że warto wybierać dobre lakiery, które są przyjazne dla środowiska, bo to zapewnia, że wykończenie będzie trwalsze. Lakier poliuretanowy to świetny wybór, bo jest odporny na ścieranie. A żeby ta odnowiona podłoga dobrze służyła, to trzeba ją regularnie konserwować, dobrze ją czyścić i co jakiś czas nałożyć nową warstwę lakieru. To naprawdę ma znaczenie dla żywotności drewna.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Emalia wyróżnia się tym, że

A. nie wykazuje połysku
B. nie zawiera pigmentów
C. tworzy przezroczystą, niekryjącą powłokę
D. posiada cechy kryjące, jest nieprzezroczysta
Wybór odpowiedzi sugerujących, że emalia tworzy przejrzystą, niekryjącą błonkę jest nieprawidłowy, ponieważ emalia jest z definicji materiałem, który ma na celu krycie powierzchni. Przejrzysta powłoka jest typowa dla farb akrylowych czy wodnych, które służą do uzyskania efektu transparentności, nie kryjąc jednocześnie podłoża. Emalia, z kolei, posiada dodatki pigmentowe, które zapewniają jej krycie i nieprzejrzystość, co jest kluczowe w przypadku aplikacji na elementach wymagających estetycznego wyglądu oraz ochrony przed działaniem czynników atmosferycznych. Odpowiedź sugerująca brak pigmentu w emalii jest również myląca, ponieważ pigmenty są podstawowymi składnikami emalii, które nadają jej kolor oraz właściwości kryjące. W przypadku braku pigmentu, emalia nie spełniałaby swoich funkcji, a powłoka byłaby przezroczysta, co nie odpowiada jej zastosowaniu. Dodatkowo, pomysł, że emalia nie ma połysku jest błędny, ponieważ emalia może być dostępna w różnych wykończeniach, w tym matowych, półmatowych i błyszczących, w zależności od formuły i zamierzonych efektów. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego doboru materiałów malarskich w różnych projektach budowlanych oraz dekoracyjnych.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Przyczyną odkształcenia płyty gipsowo-kartonowej między profilami w suficie podwieszanym może być

A. zbyt mały odstęp między profilami
B. brak izolacji cieplnej
C. zbyt duży odstęp między profilami
D. niska wilgotność powietrza w pomieszczeniu
Za duży rozstaw profili jest jedną z najczęstszych przyczyn ugięcia płyt gipsowo-kartonowych w sufitach podwieszanych. Zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami w branży budowlanej, rozstaw profili nośnych powinien wynosić maksymalnie 60 cm, aby zapewnić odpowiednią stabilność konstrukcji. Gdy odległość między profilami przekracza ten wymiar, płyta gipsowo-kartonowa staje się bardziej podatna na deformacje pod wpływem ciężaru własnego oraz ewentualnych dodatkowych obciążeń, jak na przykład elementy dekoracyjne czy instalacje. Przy projektowaniu sufitów podwieszanych warto stosować się do norm PN-EN 13964, które szczegółowo określają wymogi dotyczące nośności i stabilności systemów sufitowych. W praktyce, aby uniknąć ugięcia, można również zastosować dodatkowe wzmocnienia lub zmniejszyć rozstaw profili, co zwiększy sztywność całej konstrukcji. Prawidłowe zaprojektowanie i wykonanie sufitu podwieszanego ma kluczowe znaczenie dla jego trwałości oraz estetyki.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Aby przygotować 1 m2 suchego jastrychu gipsowego, konieczne jest użycie 1,1 m2 płyt gipsowo-włóknowych. Ile płyt będzie potrzebnych do pokrycia podłogi o wymiarach 5,0 m x 10,0 m?

A. 10,0 m2
B. 50,0 m2
C. 11,0 m2
D. 55,0 m2
Aby obliczyć ilość płyt gipsowo-włóknowych potrzebnych do zabudowania podłogi o wymiarach 5,0 m x 10,0 m, najpierw obliczamy powierzchnię podłogi. Powierzchnia wynosi 5,0 m * 10,0 m = 50,0 m2. Zgodnie z podanymi danymi, do ułożenia 1 m2 suchego jastrychu gipsowego potrzebujemy 1,1 m2 płyt gipsowo-włóknowych. Zatem, aby pokryć 50,0 m2, musimy pomnożyć tę wartość przez 1,1. 50,0 m2 * 1,1 = 55,0 m2. To oznacza, że potrzebujemy 55,0 m2 płyt gipsowo-włóknowych. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne przy planowaniu projektu budowlanego, ponieważ prawidłowe oszacowanie materiałów jest kluczowe dla efektywności kosztowej i operacyjnej. Użycie odpowiednich ilości materiałów wpływa na jakość wykonania oraz na czas realizacji projektu. Dobre praktyki branżowe sugerują, aby zawsze uwzględniać zapas materiału na ewentualne błędy w cięciu lub uszkodzenia, co dodatkowo może wpłynąć na końcową ilość zamówionych płyt.

Pytanie 27

W przypadku ścian wykonanych z płyt gipsowo-kartonowych w łazience, nad umywalką, wymagana jest podwyższona odporność na wilgoć w obszarze o wysokości co najmniej

A. 15cm
B. 30cm
C. 25cm
D. 20cm
Wydaje mi się, że twoja wybór odpowiedzi z innymi wysokościami, jak 15 czy 25 cm, nie do końca rozumie, jak to działa w kontekście ochrony przed wilgocią. Tak naprawdę w łazience wilgoć jest najsilniejsza tam, gdzie mamy źródła wody, a 15 cm to zdecydowanie za mało, żeby to ochronić. Może to prowadzić do uszkodzeń, które potem są ciężkie do naprawienia. Z kolei 25 cm może wyglądać na sensowne, ale niestety to nie jest norma, jaką przyjmuje branża budowlana. W ogóle przyjmuje się, że te 20 cm to tak naprawdę minimum, żeby mieć spokój i nie marnować pieniędzy na późniejsze naprawy. Myślę, że często takie pomyłki wynikają z tego, że nie mamy pełnego obrazu, jak działają materiały budowlane w warunkach dużej wilgotności. Kluczowe jest, żeby dobrze zabezpieczyć ściany w łazience, stosując odpowiednie materiały i warstwy ochronne.

Pytanie 28

Brak taśmy poślizgowej w miejscu styku szkieletowej ściany działowej z płyt gipsowo-kartonowych oraz ścianą murowaną może prowadzić do

A. wybrzuszenia płyty gipsowo-kartonowej
B. odkształcenia poziomych profili
C. powstania pęknięcia w miejscu połączenia
D. skręcenia przyściennego profilu pionowego
Brak taśmy poślizgowej między szkieletową ścianą działową a murowaną to źródło wielu problemów. Bez niej elementy budowlane nie mają jak się swobodnie poruszać. A w budynku, gdzie zmiany temperatury i wilgotności są normą, materiały mogą się rozszerzać lub kurczyć, co w efekcie prowadzi do naprężeń w połączeniach. Taśma poślizgowa właśnie po to jest – by te ruchy zminimalizować. Kiedy jej nie ma, mogą się pojawić pęknięcia, gdzie płyta gipsowo-kartonowa styka się z cegłą czy betonem. W mieszkaniach, gdzie ściany działowe są często narażone na różne warunki, taśma poślizgowa to standard. W każdym miejscu, gdzie różne materiały mają kontakt, warto ją stosować – to przedłuża żywotność i poprawia wygląd ścian. Z perspektywy norm budowlanych, jak Eurokod 5, ważne jest, by myśleć o rozwiązaniach, które zmniejszają naprężenia, bo stabilność konstrukcji jest kluczowa.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Na podstawie danych zawartych w tabeli podaj, jaka jest dopuszczalna rozpiętość profili C100 rozstawionych co 40 cm w sufitach podwieszanych bezwieszakowych.

Odległość między profilami
cm
Dopuszczalne rozpiętości profili
cm
5075100
30255330430
40230300390
50215280365

A. 430 cm
B. 280 cm
C. 255 cm
D. 390 cm
Odpowiedź 390 cm jest poprawna, ponieważ wynika z analizy danych zawartych w tabeli, która wskazuje, że dla profili C100 rozstawionych co 40 cm, maksymalna dopuszczalna rozpiętość wynosi właśnie 390 cm. W praktyce oznacza to, że przy takim rozstawie można bezpiecznie zastosować te profile do budowy sufitów podwieszanych bezwieszakowych, co jest zgodne z obowiązującymi normami budowlanymi. Zastosowanie profili w tej rozpiętości zapewnia odpowiednią nośność oraz stabilność konstrukcji, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników. Dodatkowo, stosowanie się do tych zaleceń pozwala na uniknięcie problemów związanych z defektem konstrukcyjnym, takim jak odkształcenia czy pęknięcia w materiałach wykończeniowych. Kluczowe jest, aby podczas projektowania i montażu sufitów podwieszanych zawsze odnosić się do specyfikacji producenta oraz obowiązujących norm, co pozwala na uzyskanie optymalnych rezultatów oraz długotrwałej funkcjonalności. Warto również zaznaczyć, że takie rozwiązania są szeroko stosowane w nowoczesnym budownictwie, co podkreśla ich znaczenie w branży.

Pytanie 31

Jakim wydatkiem będzie robocizna za pokrycie tapetą ściany o długości 20 m i wysokości 3 m, przy cenie 10 zł/m2?

A. 100 zł
B. 700 zł
C. 200 zł
D. 600 zł
Aby obliczyć koszt robocizny za wytapetowanie ściany, należy najpierw obliczyć powierzchnię, którą trzeba pokryć tapetą. W przypadku ściany o długości 20 m i wysokości 3 m, powierzchnia wynosi: 20 m * 3 m = 60 m². Następnie, znając stawkę za robociznę wynoszącą 10 zł/m², możemy obliczyć całkowity koszt robocizny: 60 m² * 10 zł/m² = 600 zł. Tego typu obliczenia są istotne w branży budowlanej i remontowej, aby zapewnić precyzyjne wyceny oraz planowanie budżetu projektów. Znajomość takich zasad pozwala na uniknięcie nieporozumień finansowych oraz lepszą organizację pracy. Prawidłowe obliczenia kosztów są często kluczowe dla sukcesu projektów, dlatego warto zaznajomić się z dobrymi praktykami wyceny robót budowlanych, które uwzględniają wszystkie zmienne, takie jak rodzaj materiałów, czas pracy oraz ewentualne trudności w realizacji.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Aby zrealizować 100 m2 podłogi z płytek ceramicznych układanych w sposób kombinowany, potrzebujemy 115 m2 płytek. Jaką ilość płytek należy zastosować do zrealizowania takiej podłogi w korytarzu o wymiarach 5,0×2,0 m?

A. 57,5 m2
B. 10,0 m2
C. 11,5 m2
D. 50,0 m2
Odpowiedzi, które wskazują na inne wartości płytek, są wynikiem błędnych obliczeń lub niepełnego zrozumienia metodyki układania płytek ceramicznych. Wielu ludzi popełnia błąd, przeprowadzając obliczenia na podstawie powierzchni posadzki bez uwzględnienia, że do ułożenia płytek metodą kombinowaną potrzeba więcej materiału niż sama powierzchnia użytkowa. Przykładowo, niektórzy mogą myśleć, że wystarczy pomnożyć powierzchnię korytarza przez 1,0, co skutkuje wynikiem 10 m2, ignorując fakt, że płyty muszą być cięte, co prowadzi do strat materiałowych. Inna niepoprawna koncepcja to stosowanie jednostkowego przelicznika, który nie uwzględnia specyfiki układania płytek ceramicznych, gdzie nierzadko stosowane są różne metody wykończeniowe, które mogą zwiększać zużycie materiału. Dobrym przykładem jest sytuacja, w której użytkownik myśli, że nie ma potrzeby uwzględniania zapasu, co w praktyce może prowadzić do sytuacji, w której zabraknie materiału w trakcie pracy, co generuje dodatkowe koszty i opóźnienia w projekcie. Dlatego kluczowe jest, aby każda osoba zajmująca się pracami wykończeniowymi miała solidne podstawy w zakresie obliczeń materiałowych oraz znajomość standardów, które gwarantują prawidłowe wykorzystywanie płytek ceramicznych.

Pytanie 36

Przy malowaniu elementów stalowych emalią ftalową za pomocą pędzla należy używać

A. rękawic ochronnych
B. okularów ochronnych
C. masek ochronnych
D. ochraniaczy słuchu
Stosowanie okularów ochronnych, ochraniaczy słuchu oraz masek ochronnych podczas malowania emalią ftalową, choć ważne w kontekście ochrony osobistej, nie odnosi się bezpośrednio do głównego zagrożenia, jakim jest kontakt chemiczny. Okulary ochronne są niezbędne w sytuacjach, gdy istnieje ryzyko dostania się substancji drażniących do oczu, jednak w przypadku malowania pędzlem najważniejsza jest ochrona rąk przed kontaktem z farbą, która może powodować podrażnienia. Ochraniacze słuchu są zazwyczaj wymagane w hałaśliwych środowiskach pracy, ale w kontekście malowania, ich zastosowanie jest mało uzasadnione. Z kolei maski ochronne, które chronią przed wdychaniem szkodliwych oparów, są istotne, ale to rękawice zapewniają bezpośrednią ochronę przed kontaktami chemicznymi, które są najczęstszym zagrożeniem w pracy z emalią. Często można spotkać mylne przekonanie, że wystarczająca jest tylko jedna forma ochrony, podczas gdy skuteczne zabezpieczenie wymaga kompleksowego podejścia, które uwzględnia wszystkie możliwe ryzyka związane z procesem malowania.

Pytanie 37

Aby wysokie pomieszczenie wydawało się niższe niż w rzeczywistości, należy pomalować

A. sufit oraz ściany farbą w tym samym kolorze
B. sufit oraz fasetę o wysokości 10 cm farbą w ciemniejszym odcieniu niż kolor ścian
C. sufit farbą w jasnym odcieniu, a ściany farbą w ciemniejszym odcieniu
D. sufit oraz fasetę o wysokości 10 cm farbą w jaśniejszym odcieniu niż kolor ścian
Odpowiedź dotycząca malowania sufitu i fasety o wysokości 10 cm farbą w ciemniejszym odcieniu jest prawidłowa, ponieważ stosując ciemniejsze kolory na górnych elementach pomieszczenia, uzyskujemy efekt wizualnego obniżenia sufitu. Ciemniejsze kolory absorbują więcej światła, co sprawia, że sufit wydaje się niższy i mniej dominujący. W praktyce, zastosowanie tej techniki jest powszechnie zalecane w projektowaniu wnętrz, szczególnie w przypadku wysokich pomieszczeń, takich jak hale czy lofty. Dobrym przykładem może być malowanie sufitu w odcieniu granatowym, podczas gdy ściany pomalowane są na jaśniejszy kolor, na przykład pastelowy. To podejście jest zgodne z zasadami psychologii koloru w architekturze, które sugerują, że ciemniejsze kolory w górnych partiach przestrzeni zmieniają postrzeganie wysokości. Warto również pamiętać, że dobrze dobrana farba powinna mieć odpowiednią jakość, aby uniknąć problemów z zabarwieniem lub zmatowieniem w przyszłości, co może podważać zamierzony efekt wizualny.

Pytanie 38

Izolacyjną podsypkę pod płyty suchego jastrychu gipsowego należy wykonać z

A. żwirku
B. piasku
C. wapna
D. keramzytu
Keramzyt jest materiałem o bardzo dobrych właściwościach izolacyjnych, co czyni go idealnym do stosowania jako podsypka izolacyjna pod płyty suchego jastrychu gipsowego. Jego struktura, oparta na lekkich granulkach, pozwala na skuteczne ograniczenie przepływu ciepła, co przyczynia się do polepszenia efektywności energetycznej budynków. Keramzyt jest także materiałem odpornym na wilgoć, co ma kluczowe znaczenie w kontekście ochrony przed rozwojem pleśni i grzybów. W praktyce, stosowanie keramzytu w budownictwie jest zgodne z aktualnymi standardami, takimi jak normy PN-EN 13163 dotyczące materiałów izolacyjnych. Dzięki swoim właściwościom, keramzyt jest często wykorzystywany w systemach ogrzewania podłogowego oraz w konstrukcjach, gdzie wymagana jest wysoka izolacyjność akustyczna. Zastosowanie keramzytu w podsypkach przyczynia się do zwiększenia komfortu użytkowania pomieszczeń oraz długowieczności całej konstrukcji.

Pytanie 39

Która z tapet jest pokryta materiałem sztucznym?

A. Winylowa
B. Strukturalna
C. Wytłaczana
D. Ocieplająca
Tapety winylowe są jednym z najpopularniejszych rodzajów tapet używanych w aranżacji wnętrz. Ich główną cechą charakterystyczną jest to, że są pokryte warstwą tworzywa sztucznego, co sprawia, że ​​są one szczególnie odporne na wilgoć i łatwe do czyszczenia. Dzięki temu idealnie nadają się do pomieszczeń narażonych na działanie pary wodnej, takich jak kuchnie czy łazienki. Winylowe tapety oferują również szeroką gamę wzorów i kolorów, co pozwala na dużą swobodę w projektowaniu wnętrz. Zgodnie z normami branżowymi, takie tapety powinny być mocowane na odpowiednio przygotowanej powierzchni, co zapewnia ich długotrwałość. Warto również zauważyć, że winyl jest materiałem, który można poddawać recyklingowi, co wpisuje się w aktualne trendy proekologiczne. Dlatego wybór tapet winylowych może być zarówno praktyczny, jak i przyjazny dla środowiska.

Pytanie 40

Na podstawie danych zawartych w przedstawionej tablicy wskaż wartość robocizny niezbędną do wykonania 100 m2warstwy wyrównawczej zatartej na ostro, o grubości 30 milimetrów.

Nakłady na 100 m2 warstwy wyrównawczejKNR 2-02. Tablica 1102
WyszczególnienieJednostki miary, oznaczeniaWarstwy wyrównawcze z zaprawy cementowej, gr 20 mm, zatarteDodatek lub potrącenie za zmianę grubości o 10 mm
rodzaje zawodów, materiałów i maszynliterowena ostrona gładko
ab010203
Betoniarze – grupa IIr-g27.1457.192.84
Robotnicy – grupa Ir-g8.508.694.32
Razemr-g35.6465.887.16

A. 42,80 r-g
B. 27,14 r-g
C. 29,98 r-g
D. 35,64 r-g
Gdy wybierzesz jakąkolwiek błędną wartość robocizny, musisz zwrócić uwagę na to, że źle rozumiesz, jak liczyć nakłady robocizny przy zmianie grubości warstwy. Dużo osób myśli, że robocizna dla 30 mm prawie się nie zmienia w porównaniu do 20 mm, a to prowadzi do zaniżania kosztów. Trzeba pamiętać, że każda dodatkowa warstwa to nie tylko więcej materiału, ale też więcej czasu i pracy, co musi być brane pod uwagę w kalkulacjach. Na przykład, jak ktoś zaznaczy wartość 29,98 r-g, to może to pokazywać, że nie przemyślał, jak grubość wpływa na robociznę, co w budownictwie jest super ważne. Obliczenia powinny opierać się na rzetelnych danych i być dostosowane do specyfiki projektu. I często zdarza się, że zapominamy o dodatkach za zmiany, które mogą mocno wpłynąć na końcowy koszt robocizny. Rozumienie standardów w obliczeniach robocizny jest kluczowe, żeby projekty się udały.