Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 07:28
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 07:39

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
B. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
C. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
D. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
Konstruktor różni się od zwykłych metod klasy tym, że nosi taką samą nazwę jak klasa i nie zwraca żadnej wartości, nawet `void`. Konstruktor jest wywoływany automatycznie podczas tworzenia obiektu i nie można go wywołać ręcznie jak zwykłą metodę. Jego zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu i przygotowanie go do działania. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Ford"; } }`. W przeciwieństwie do innych metod konstruktor nie wymaga deklaracji typu zwracanego, co jest jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech.

Pytanie 2

Która z poniższych właściwości odnosi się do sieci bezprzewodowej?

A. Wymaga zastosowania przewodów do łączenia urządzeń
B. Jest bardziej narażona na zakłócenia w przesyłaniu danych
C. Nie funkcjonuje w obszarach z dużą liczbą urządzeń
D. Nie potrzebuje zabezpieczeń, ponieważ jest domyślnie chroniona
Sieci bezprzewodowe charakteryzują się tym, że wykorzystują fale radiowe do transmisji danych, co sprawia, że są bardziej podatne na zakłócenia. Zakłócenia te mogą pochodzić z różnych źródeł, takich jak inne urządzenia bezprzewodowe, mikrofalówki, czy nawet fizyczne przeszkody, takie jak ściany. W przypadku sieci Wi-Fi, które są powszechnie stosowane w domach i biurach, sygnał radiowy może być osłabiony przez metalowe obiekty oraz inne materiały budowlane. To zjawisko można zminimalizować, stosując nowoczesne standardy, takie jak IEEE 802.11ac, które oferują lepszą wydajność i stabilność sygnału. Praktycznym przykładem jest sytuacja, w której użytkownicy znajdują się w gęsto zabudowanym obszarze miejskim, gdzie wiele sieci Wi-Fi działa jednocześnie, co zwiększa ryzyko zakłóceń i wpływa na jakość połączenia. Zrozumienie tej cechy sieci bezprzewodowych jest kluczowe dla ich efektywnego użytkowania oraz projektowania.

Pytanie 3

Który z wymienionych składników wchodzi w skład podstawowego wyposażenia środowiska IDE?

A. Edytor graficzny, przeglądarka kodu, narzędzia analityczne
B. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, translator
C. Kompilator, edytor kodu, debugger
D. Kompilator, serwer webowy, system kontroli wersji
Kompilator, edytor kodu i debugger to podstawowe narzędzia, które stanowią fundament każdego środowiska IDE (Integrated Development Environment). Kompilator tłumaczy kod źródłowy na pliki wykonywalne, edytor kodu umożliwia tworzenie i modyfikowanie kodu, a debugger pomaga w analizowaniu i eliminowaniu błędów. Współdziałanie tych narzędzi pozwala programiście na pełny cykl tworzenia aplikacji – od pisania kodu, przez testowanie, aż po finalne wdrożenie. Dzięki integracji tych narzędzi w jednym środowisku, praca staje się bardziej efektywna i intuicyjna.

Pytanie 4

Jak przedstawia się liczba dziesiętna 255 w systemie szesnastkowym?

A. FF
B. FE
C. 100
D. EF
Liczba dziesiętna 255 jest reprezentowana w systemie szesnastkowym jako FF. Aby zrozumieć, dlaczego tak jest, należy przyjrzeć się procesowi konwersji z systemu dziesiętnego na szesnastkowy. System dziesiętny oparty jest na podstawie 10, co oznacza, że używa dziesięciu cyfr od 0 do 9. W systemie szesnastkowym, który ma podstawę 16, używane są cyfry od 0 do 9 oraz litery od A do F, gdzie A odpowiada 10, B - 11, C - 12, D - 13, E - 14, a F - 15. Aby przeliczyć 255 na system szesnastkowy, dzielimy tę liczbę przez 16. Pierwsza operacja daje nam 15 jako wynik całkowity oraz 15 jako resztę, co w systemie szesnastkowym jest reprezentowane literą F. Dalsze dzielenie 15 przez 16 daje wynik 0 oraz resztę 15, co również jest reprezentowane jako F. Zatem, zapisując reszty w odwrotnej kolejności, otrzymujemy FF. Taki zapis jest używany w różnych standardach, takich jak HTML i CSS, gdzie kolory są przedstawiane w formacie szesnastkowym. Przykładem może być kolor czerwony, którego zapis to #FF0000, co oznacza maksymalną wartość czerwonego składnika i zera dla niebieskiego oraz zielonego. Warto znać te konwersje, zwłaszcza w programowaniu i projektowaniu stron internetowych, gdzie często pracuje się z wartościami szesnastkowymi.

Pytanie 5

W jakiej topologii sieciowe wszystkie urządzenia są bezpośrednio powiązane z każdym innym?

A. Topologia gwiazdy
B. Topologia siatki
C. Topologia magistrali
D. Topologia pierścienia
Topologia siatki to jedna z najbardziej wydajnych i wszechstronnych struktur sieciowych, w której każde urządzenie (węzeł) jest połączone bezpośrednio z każdym innym węzłem. Tego typu topologia zapewnia wysoką dostępność i odporność na awarie, ponieważ awaria jednego połączenia nie wpływa na komunikację pozostałych węzłów. W praktyce ma to zastosowanie w dużych, zaawansowanych sieciach komputerowych, takich jak sieci miejskie (MAN) czy sieci szerokopasmowe. Istnieją dwie główne formy topologii siatki: siatka pełna, gdzie każde urządzenie ma bezpośrednie połączenia z wszystkimi innymi, oraz siatka częściowa, gdzie nie wszystkie węzły są ze sobą bezpośrednio połączone, ale komunikacja jest możliwa przez inne węzły. Topologia siatki, z uwagi na swoje zalety, jest często wykorzystywana w standardach sieciowych, takich jak Ethernet, oraz w systemach rozproszonych, gdzie kluczowe są niezawodność i efektywność przesyłania danych. Dodatkowo, w kontekście Internetu rzeczy (IoT), topologia siatki umożliwia efektywne zarządzanie dużą liczbą urządzeń, co jest kluczowe w inteligentnych miastach i automatyzacji domowej.

Pytanie 6

Użycie modyfikatora abstract w definicji metody w klasie wskazuje, że

A. klasy pochodne nie mogą implementować tej metody
B. dziedziczenie po tej klasie jest niedozwolone
C. klasa ta stanowi podstawę dla innych klas
D. trzeba zaimplementować tę metodę w tej klasie
Modyfikator 'abstract' w definicji klasy oznacza, że klasa ta jest bazowa dla innych klas i nie można jej instancjonować bezpośrednio. Taka klasa zawiera co najmniej jedną metodę abstrakcyjną, którą muszą zaimplementować klasy pochodne.

Pytanie 7

Jakie jest kluczowe działanie przy opracowywaniu zbiorów danych do rozwiązania problemu programistycznego?

A. Zmiana języka programowania na bardziej wydajny
B. Realizacja algorytmu sortującego
C. Weryfikacja zbiorów danych przed ich zastosowaniem
D. Wybór odpowiednich struktur danych
Implementacja algorytmu sortującego jest ważna, ale to właśnie nie jest ten najważniejszy moment w pracy z danymi – raczej końcowy etap. Zmiana języka programowania oczywiście może wpłynąć na wydajność, ale pamiętaj, że to struktury danych są kluczowe dla efektywności programu, niezależnie od wybranego języka. Testowanie zestawów danych to istotna część sprawdzania projektu, ale samo testowanie nie zastąpi dobrze przemyślanego doboru struktur danych na początku całego procesu. Bez tego trudno o dobry efekt.

Pytanie 8

Który z protokołów w modelu TCP/IP odpowiada za pewne przesyłanie danych?

A. IP
B. TCP
C. UDP
D. HTTP
Protokół TCP (Transmission Control Protocol) jest kluczowym elementem modelu TCP/IP, odpowiedzialnym za zapewnienie niezawodnego i uporządkowanego przesyłania danych między urządzeniami w sieci. TCP działa na poziomie transportu i gwarantuje, że dane są dostarczane w odpowiedniej kolejności oraz bez błędów. Protokół ten wykorzystuje mechanizmy takie jak kontrola przepływu, retransmisja utraconych pakietów oraz potwierdzenia odbioru, co czyni go idealnym do aplikacji wymagających wysokiej niezawodności, takich jak przesyłanie plików czy komunikacja w sieciach WWW. Na przykład, gdy przeglądarka internetowa pobiera stronę, TCP segmentuje dane na mniejsze pakiety, które są następnie przesyłane do użytkownika, a każdy z nich jest potwierdzany przez odbiorcę. Jeśli pakiet nie zostanie potwierdzony w określonym czasie, TCP automatycznie go retransmituje. Protokół ten jest zgodny z standardami RFC 793 oraz RFC 1122, które definiują jego działanie oraz zasady dotyczące niezawodnego przesyłania danych w sieciach komputerowych.

Pytanie 9

Jakie narzędzie jest najbardziej odpowiednie do identyfikacji błędów w trakcie działania programu?

A. Interpreter
B. Linker
C. Kompilator
D. Debugger
Debugger to narzędzie przeznaczone do wyszukiwania błędów w czasie wykonywania programu. Pozwala na zatrzymywanie aplikacji w wybranych miejscach, analizowanie wartości zmiennych i śledzenie przepływu sterowania, co umożliwia szybkie wykrywanie błędów logicznych i błędów czasu wykonania. Debugger jest niezbędny w procesie rozwoju oprogramowania, ponieważ pomaga programistom w zrozumieniu, jak ich kod działa w rzeczywistości i jak różne warunki wpływają na jego funkcjonowanie.

Pytanie 10

W zaprezentowanym wideo przedstawiono narzędzie do tworzenia interfejsu użytkownika, dla którego automatycznie generuje się

A. obsługa przycisku ekranu dotykowego
B. kod XML
C. kod Java
D. obsługa wciśniętego przycisku
W kreatorze interfejsu użytkownika automatycznie generowany jest kod XML, który opisuje układ i właściwości elementów interfejsu. XML jest standardem w tworzeniu interfejsów dla aplikacji na platformy Android i WPF.

Pytanie 11

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
B. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
C. Do optymalizacji wydajności kodu
D. Do definiowania zmiennych globalnych
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 12

Który z poniższych przypadków stanowi test niefunkcjonalny?

A. Testowanie wydajności aplikacji pod dużym obciążeniem
B. Sprawdzenie obsługi formularza rejestracji
C. Weryfikacja poprawności logowania użytkownika
D. Sprawdzenie działania przycisku
Testowanie wydajności aplikacji pod dużym obciążeniem to przykład testu niefunkcjonalnego. Jego celem jest ocena, jak aplikacja zachowuje się przy dużej liczbie użytkowników lub operacji jednocześnie. Testy te pozwalają na identyfikację wąskich gardeł i optymalizację kodu oraz infrastruktury serwerowej. W ramach testów obciążeniowych analizowane są parametry takie jak czas odpowiedzi, zużycie zasobów (CPU, RAM) oraz stabilność aplikacji w warunkach skrajnego obciążenia. Testowanie wydajności jest kluczowe w aplikacjach webowych, e-commerce oraz systemach o dużej liczbie transakcji, gdzie każdy przestój może generować straty finansowe i negatywnie wpływać na doświadczenia użytkownika.

Pytanie 13

Zawarty w ramce opis licencji sugeruje, że mamy do czynienia z licencją

Ilustracja do pytania
A. OEM
B. Open Source
C. Freeware
D. Shareware
Opis licencji wskazuje na licencję Open Source, która umożliwia użytkownikom przeglądanie, modyfikowanie i dystrybucję kodu źródłowego. Oprogramowanie open source sprzyja innowacji, współpracy i elastyczności, pozwalając na dostosowanie aplikacji do własnych potrzeb. Licencje takie jak GPL, MIT czy Apache są popularnymi przykładami licencji open source.

Pytanie 14

Która z wymienionych właściwości odnosi się do klasy pochodnej?

A. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
B. Nie może być zastosowana w strukturze dziedziczenia
C. Dziedziczy atrybuty i metody z klasy bazowej
D. Nie ma możliwości dodawania nowych metod
Cechą klasy pochodnej jest dziedziczenie pól i metod z klasy bazowej, co oznacza, że klasa pochodna automatycznie uzyskuje dostęp do wszystkich publicznych i chronionych składowych klasy nadrzędnej. Dzięki temu programista może rozwijać i modyfikować funkcjonalność istniejących klas, tworząc bardziej wyspecjalizowane obiekty. Dziedziczenie to kluczowy mechanizm umożliwiający wielokrotne użycie kodu, co prowadzi do zmniejszenia duplikacji i zwiększenia efektywności w zarządzaniu projektem. Klasa pochodna może również nadpisywać metody klasy bazowej, dostosowując ich działanie do swoich specyficznych potrzeb.

Pytanie 15

Co to jest automatyzacja testowania procesów?

A. Kompilowaniem kodu w celu zwiększenia efektywności
B. Integracją testów w środowisku deweloperskim
C. Sprawdzaniem poprawności działania aplikacji na urządzeniach przenośnych
D. Używaniem narzędzi oraz skryptów do wykonywania testów w sposób automatyczny bez udziału człowieka
Automatyzacja procesu testowania to zastosowanie narzędzi, skryptów i technologii do przeprowadzania testów oprogramowania w sposób zautomatyzowany, bez konieczności ciągłej ingerencji człowieka. Automatyzacja pozwala na szybkie i wielokrotne uruchamianie testów regresyjnych, co znacząco zwiększa efektywność testowania, redukuje czas potrzebny na wykrycie błędów i umożliwia jednoczesne testowanie wielu funkcji. Narzędzia takie jak Selenium, JUnit czy TestNG pozwalają na tworzenie skryptów testowych, które automatycznie weryfikują poprawność działania aplikacji na różnych urządzeniach i w różnych środowiskach. Automatyzacja testów to nie tylko oszczędność czasu, ale także wyższa dokładność i powtarzalność testów, co minimalizuje ryzyko przeoczenia krytycznych błędów.

Pytanie 16

W jaki sposób można załadować tylko komponent z biblioteki React?

A. import { Component } from 'react'
B. import React.Component from 'react'
C. import Component from 'react'
D. import [ Component ] from 'react'
React.Component – Jest niepoprawną składnią importu. [ Component ] – Niewłaściwa składnia, która nie jest zgodna z konwencją ES6. import Component – Brak nawiasów klamrowych sprawia, że kod importuje domyślny eksport, co nie jest właściwe w przypadku Reacta.

Pytanie 17

Pętla przedstawiona w zadaniu działa na zmiennej typu string o nazwie ciąg. Jej celem jest

Ilustracja do pytania
A. od każdego znaku w ciągu, który nie jest równy 0, odjąć kod 32
B. zamienić w ciągu wielkie litery na małe
C. zamienić w ciągu małe litery na wielkie
D. od każdego znaku w ciągu odjąć kod 32
Pętla, która zamienia małe litery na wielkie, to naprawdę fajny przykład tego, jak można operować na tekstach. W zasadzie każdy znak w napisie jest przeszukiwany, a jeśli to litera, to modyfikujemy jej kod ASCII. W praktyce dodajemy lub odejmujemy 32, żeby uzyskać odpowiednią wielką literę. Tego typu operacje wykorzystuje się w wielu miejscach, jak na przykład przy filtrowaniu danych czy normalizacji tekstu. No i oczywiście w systemach wyszukujących, gdzie wielkość liter ma znaczenie. Warto umieć zaimplementować taką pętlę, bo przydaje się w różnych aplikacjach, szczególnie tam, gdzie tekst jest kluczowy.

Pytanie 18

Jaką istotną właściwość ma algorytm rekurencyjny?

A. Wywołuje się wielokrotnie w jednej iteracji
B. Funkcjonuje tylko w przypadku tablic dynamicznych
C. Jest podzielony na wiele niezwiązanych funkcji
D. Zawiera wywołanie samego siebie
Kluczową cechą algorytmu rekurencyjnego jest to, że zawiera on wywołanie samego siebie. Rekurencja pozwala na eleganckie i zwięzłe rozwiązanie problemów, które można podzielić na mniejsze, powtarzające się podproblemy. Każde wywołanie rekurencyjne zmniejsza złożoność problemu, aż do osiągnięcia przypadku bazowego, który kończy dalsze wywołania i rozpoczyna proces zwracania wyników w górę stosu wywołań. Rekurencja znajduje zastosowanie w algorytmach takich jak DFS (przeszukiwanie w głąb), sortowanie szybkie (QuickSort) oraz algorytmy obliczające wartości liczb Fibonacciego i silni.

Pytanie 19

Na podstawie definicji zamieszczonej w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje komponent Chip zdefiniowany w bibliotece Angular Material?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 2
B. Rysunek 1
C. Rysunek 4
D. Rysunek 3
Komponent Chip w bibliotece Angular Material to interaktywny element, który reprezentuje fragment informacji, tag lub wybór. Może zawierać tekst, ikonę lub być klikalny, co czyni go niezwykle użytecznym w projektowaniu nowoczesnych interfejsów użytkownika. Komponenty tego typu często wykorzystywane są w formularzach lub systemach tagowania, umożliwiając użytkownikowi intuicyjne dodawanie lub usuwanie elementów. Wyróżnia się swoją minimalistyczną formą i możliwością dostosowania do różnych potrzeb projektowych.

Pytanie 20

Do stworzenia zbioru danych potrzebnego do uruchomienia algorytmu sortowania bąbelkowego tablicy, wymagane są przynajmniej następujące typy:

A. jeden tablicowy, jeden liczbowy do nadzorowania pętli, dwa do zamiany miejscami elementów
B. dwa tablicowe, dwa do zamiany miejscami elementów
C. jeden tablicowy, dwa liczbowe do nadzorowania pętli, jeden do zamiany miejscami elementów
D. dwa tablicowe, jeden liczbowy do nadzorowania pętli
Użycie jednego liczbowego licznika pętli ogranicza możliwość pełnego przejścia przez wszystkie iteracje, co prowadzi do błędnego działania. Dwa tablicowe typy danych są niepotrzebne w tym algorytmie, ponieważ wystarczy jedna tablica. Brak dodatkowego licznika do zamiany elementów sprawia, że nie można efektywnie przestawiać wartości w tablicy.

Pytanie 21

Wskaż termin, który w języku angielskim odnosi się do "testów wydajnościowych"?

A. performance testing
B. unit testing
C. security testing
D. integration testing
Testy wydajnościowe, czyli performance testing, to coś, co naprawdę warto mieć na uwadze. Dzięki nim możemy sprawdzić, jak nasza aplikacja działa pod dużym obciążeniem i jak szybko odpowiada na różne żądania. Moim zdaniem, to kluczowy aspekt, zwłaszcza jeśli planujemy, żeby nasza aplikacja miała wielu użytkowników. W końcu, nikt nie lubi czekać, aż coś się załaduje!

Pytanie 22

Kolor Pale Green w modelu RGB przedstawia się jako RGB(152, 251, 152). Jaki jest szesnastkowy kod tego koloru?

A. A0 FE A0
B. 98 FE 98
C. A0 FB A0
D. 98 FB 98
Kolor 'Pale Green' w systemie RGB ma wartości (152, 251, 152). W zapisie szesnastkowym odpowiada to #98FB98. Jest to istotne przy projektowaniu interfejsów i stron internetowych, gdzie kolory są definiowane w formacie hex. Prawidłowe przeliczanie wartości RGB na hex jest kluczowe w zapewnieniu spójnej kolorystyki.

Pytanie 23

Jakie informacje można uzyskać na temat metod w klasie Point?

Ilustracja do pytania
A. Zawierają przeciążenie operatora.
B. Służą jako konstruktory w zależności od liczby argumentów.
C. Zawierają błąd, ponieważ nazwy metod powinny być różne.
D. Są przeciążone.
Metody klasy Point są przeciążone, co oznacza, że mogą mieć tę samą nazwę, ale różnią się liczbą lub typem parametrów. Przeciążenie metod to jedna z podstawowych technik programowania obiektowego, która pozwala na bardziej elastyczne projektowanie kodu. Dzięki temu programista może tworzyć metody dostosowane do różnych sytuacji, zachowując spójność nazw i intuicyjność użycia. To zwiększa czytelność i utrzymanie kodu, ponieważ wywołania metod o tej samej nazwie, ale różnych parametrach, są łatwe do zrozumienia i odnalezienia.

Pytanie 24

Które z poniższych twierdzeń najlepiej charakteryzuje bibliotekę w kontekście programowania?

A. Plik wykonywalny, który funkcjonuje jako odrębny program
B. Zbiór zmiennych globalnych, które są dostępne w trakcie działania aplikacji
C. Zestaw funkcji i klas, które mogą być wykorzystywane w aplikacjach
D. Zbiór kodu źródłowego, który jest stosowany wyłącznie w fazie kompilacji aplikacji
Biblioteka w programowaniu to taka paczka różnych funkcji i klas, które można wykorzystać w wielu projektach. Dzięki nim programiści mają łatwiej, bo korzystają z gotowych rozwiązań, co oszczędza czas na pisanie aplikacji. W bibliotekach można znaleźć przeróżne moduły – od prostych funkcji matematycznych po skomplikowane narzędzia do obsługi grafiki, sieci czy baz danych. Znam parę popularnych bibliotek, takich jak React.js w JavaScript, NumPy w Pythonie czy STL w C++. Używanie bibliotek sprawia, że praca programisty jest efektywniejsza, a tworzenie bardziej złożonych aplikacji idzie szybciej, bo nie musisz wszystkiego pisać od podstaw.

Pytanie 25

Który z wymienionych dysków oferuje najszybszy dostęp do danych?

A. HDD 7200 RPM, SATA III, 64 MB Cache
B. SSD SATA III, prędkość odczytu do 550 MB/s
C. HDD 5400 RPM, SATA II, 32 MB Cache
D. SSD NVMe PCIe 3.0, prędkość odczytu do 3500 MB/s
Odpowiedź wskazująca na SSD NVMe PCIe 3.0 jako najszybszy dysk do odczytu danych jest zgodna z obecnymi standardami technologii przechowywania. Dyski SSD (Solid State Drive) korzystają z pamięci flash, co pozwala na znacznie szybszy dostęp do danych w porównaniu do tradycyjnych dysków HDD (Hard Disk Drive), które działają na zasadzie mechanicznych ruchomych elementów. Dyski NVMe (Non-Volatile Memory Express) są szczególnie wydajne, ponieważ wykorzystują interfejs PCIe (Peripheral Component Interconnect Express), co umożliwia znacznie wyższe prędkości transferu danych. W przypadku SSD NVMe PCIe 3.0, prędkość odczytu może osiągać do 3500 MB/s, co jest znaczącą różnicą w porównaniu do prędkości odczytu w dyskach HDD i SSD SATA. Przykładowo, w zastosowaniach takich jak edycja wideo, renderowanie grafiki 3D czy gry komputerowe, wyższa prędkość odczytu przekłada się na szybsze ładowanie danych i lepszą wydajność systemu. Standardy SATA III dla HDD również mają swoje ograniczenia, ponieważ maksymalna teoretyczna prędkość transferu wynosi 6 Gb/s, co jest dalekie od osiągów oferowanych przez NVMe. Dlatego SSD NVMe PCIe 3.0 jest zdecydowanym liderem w kontekście wydajności odczytu danych w porównaniu do pozostałych opcji.

Pytanie 26

Klasa Mieszkaniec zawiera atrybuty: imie, nazwisko, ulica, nrDomu, rokUrodzenia. W tej klasie umieszczono opisane poniżej konstruktory (zapisano jedynie typy argumentów). Do tworzenia obiektu za pomocą konstruktora kopiującego wykorzystany będzie konstruktor określony w punkcie

Ilustracja do pytania
A. 2
B. 4
C. 3
D. 1
Konstruktor kopiujący to taka fajna metoda, która pozwala nam stworzyć nowy obiekt, będący kopią innego obiektu tej samej klasy. To naprawdę ważny element w programowaniu obiektowym, bo dzięki niemu możemy tworzyć nowe instancje bez konieczności ręcznego wpisywania wartości pól. Taki konstruktor kopiujący dba o to, żeby dane były spójne i integralne, co jest super istotne, zwłaszcza przy obiektach, które mają wskaźniki lub potrzebują dynamicznie przydzielanej pamięci.

Pytanie 27

W programowaniu obiektowym odpowiednikami zmiennych oraz funkcji w programowaniu strukturalnym są

A. pola i kwalifikatory dostępu
B. metody statyczne i abstrakcyjne
C. hermetyzacja oraz dziedziczenie
D. pola i metody
Odpowiednikami zmiennych i funkcji w programowaniu obiektowym są pola i metody. Pola przechowują dane (stan obiektu), a metody implementują logikę, pozwalając na manipulowanie tymi danymi i realizację zachowań klasy.

Pytanie 28

Jakiego typu funkcja jest tworzona poza klasą, ale ma dostęp do jej prywatnych i chronionych elementów?

A. Konstruktor
B. Funkcja zaprzyjaźniona
C. Metoda statyczna
D. Destruktor
Funkcja zaprzyjaźniona to specjalny typ funkcji, który jest deklarowany jako 'friend' w ciele klasy, co pozwala jej na dostęp do prywatnych i chronionych składowych tej klasy. Chociaż funkcja zaprzyjaźniona jest definiowana poza klasą, może operować na jej wewnętrznych danych, co czyni ją bardzo użytecznym narzędziem w programowaniu obiektowym. Tego rodzaju funkcje są często wykorzystywane w przypadkach, gdy konieczne jest współdziałanie dwóch klas lub funkcji narzędziowych, które muszą manipulować danymi wewnętrznymi klasy, ale nie powinny być jej metodami członkowskimi. Dzięki funkcjom zaprzyjaźnionym można zapewnić elastyczność w dostępie do danych przy jednoczesnym zachowaniu hermetyzacji klasy. Przykładem może być przeciążenie operatorów, np. operator +, który musi mieć dostęp do prywatnych składowych obu operandów.

Pytanie 29

Termin ryzyko zawodowe odnosi się do

A. zagrożenia wypadkowego, które może wystąpić w miejscu pracy
B. ciężkości skutków niepożądanych zdarzeń związanych z pracą
C. efektów zagrożeń wypadkowych, jakie występują w miejscu zatrudnienia
D. prawdopodobieństwa, że zdarzenia niepożądane związane z pracą spowodują straty, w szczególności negatywne skutki zdrowotne dla pracowników
Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z pracą, mogących prowadzić do strat zdrowotnych lub materialnych. Ocena ryzyka to kluczowy element zarządzania bezpieczeństwem pracy.

Pytanie 30

Który z etapów umożliwia zwiększenie efektywności aplikacji przed jej wydaniem?

A. Testowanie jednostkowe
B. Dodawanie komentarzy do kodu
C. Optymalizacja kodu
D. Tworzenie interfejsu graficznego
Optymalizacja kodu to kluczowy etap poprawy wydajności aplikacji przed jej publikacją. Polega na eliminacji zbędnych operacji, poprawie algorytmów oraz minimalizacji użycia zasobów, co pozwala na szybsze działanie aplikacji i zmniejszenie jej zapotrzebowania na pamięć. Optymalizacja kodu obejmuje również refaktoryzację, czyli przekształcenie kodu w bardziej czytelną i efektywną formę bez zmiany jego funkcjonalności. Dzięki optymalizacji aplikacje działają płynniej, szybciej się ładują i oferują lepsze doświadczenie użytkownika, co ma kluczowe znaczenie dla SEO oraz pozycjonowania aplikacji w wyszukiwarkach. Dodatkowo, zoptymalizowany kod jest łatwiejszy w utrzymaniu i rozwijaniu, co przekłada się na długoterminowe korzyści dla zespołu deweloperskiego.

Pytanie 31

Jakie narzędzie służy do zarządzania wersjami?

A. Bugzilla
B. Git
C. Trello
D. Jira
Trello – To narzędzie do zarządzania projektami, a nie kontroli wersji. Jira – Służy do śledzenia błędów i zarządzania zadaniami, ale nie do kontroli wersji. Bugzilla – Jest systemem do zarządzania błędami, ale nie obsługuje kontroli wersji kodu.

Pytanie 32

Kod funkcji "wykonaj()" przedstawiony powyżej weryfikuje, czy

Ilustracja do pytania
A. konkretny element (argument) jest obecny w tablicy liczb całkowitych
B. wszystkie elementy w tablicy odpowiadają wartości konkretnego elementu (argument)
C. konkretny element (argument) przypada w zakresie od 0 do 4
D. w tablicy liczb całkowitych znajdują się jedynie wartości 4, 15, -2, 9, 202
Funkcja 'wykonaj()' sprawdza, czy określony element (argument) znajduje się w tablicy zawierającej liczby całkowite. Algorytm przeszukuje tablicę iteracyjnie, porównując element wejściowy z każdym elementem tablicy, co pozwala na efektywne odnalezienie wartości, jeśli istnieje.

Pytanie 33

Jedną z zasad standardu WCAG 2.0 jest

A. używanie jednego, odpowiednio dużego rozmiaru czcionki
B. unikanie przedstawiania informacji w formie uproszczonej
C. ograniczanie treści na stronie przez rezygnację z używania alternatywnych tekstów dla obrazów i filmów
D. stosowanie różnych palet kolorystycznych, w tym o wysokim kontraście
Jedną z wytycznych WCAG 2.0 jest stosowanie kilku schematów kolorystycznych, w tym bardzo kontrastowego, aby zapewnić dostępność dla osób niedowidzących i ułatwić korzystanie z treści.

Pytanie 34

Którego nagłówka używamy w C++ do obsługi plików?

A. <fstream>
B. <iostream>
C. <fileio.h>
D. <stdio.h>
Nagłówek '<fstream>' w języku C++ jest używany do pracy z plikami, umożliwiając odczyt i zapis danych na dysku. Biblioteka fstream udostępnia klasy 'ifstream', 'ofstream' i 'fstream', które pozwalają na operacje wejścia i wyjścia plików. 'ifstream' służy do odczytu plików, 'ofstream' do zapisu, a 'fstream' umożliwia zarówno odczyt, jak i zapis. Praca z plikami jest kluczowa w wielu aplikacjach, od prostych narzędzi do przetwarzania danych po złożone systemy zarządzania plikami i bazami danych. Dzięki 'fstream' programiści mogą efektywnie zarządzać danymi na różnych poziomach aplikacji.

Pytanie 35

Jakiego kwalifikatora powinno się użyć dla metody, aby umożliwić do niej dostęp jedynie z wnętrza tej klasy oraz klas dziedziczących, a także, by metoda ta nie była dostępna w żadnej funkcji?

A. protected
B. private
C. public
D. reinterpret_cast
Public – Umożliwia dostęp do metody z dowolnego miejsca, co nie jest zgodne z wymaganiami pytania. Private – Ogranicza dostęp wyłącznie do klasy, nie pozwalając na dostęp z klas dziedziczących. reinterpret_cast – To operator rzutowania, nie mający związku z dostępnością metod w klasie.

Pytanie 36

Jakie są różnice między typem łańcuchowym a typem znakowym?

A. Typ znakowy przechowuje dane logiczne, a łańcuchowy tekst
B. Typ łańcuchowy obsługuje liczby całkowite, a znakowy liczby zmiennoprzecinkowe
C. Typ znakowy przechowuje pojedyncze znaki, a łańcuchowy ciągi znaków
D. Typ łańcuchowy przechowuje pojedyncze znaki, a znakowy długie ciągi znaków
Typ znakowy (char) przechowuje pojedyncze znaki, natomiast typ łańcuchowy (string) przechowuje ciągi znaków. Różnica ta ma kluczowe znaczenie w programowaniu, ponieważ typ 'char' jest używany do operacji na pojedynczych literach, cyfrze lub symbolu, podczas gdy 'string' umożliwia przechowywanie i manipulowanie całymi wyrazami lub zdaniami. W wielu językach 'string' to bardziej złożona struktura danych, która zawiera tablicę znaków (array of characters), co pozwala na efektywną pracę z tekstem i budowanie interaktywnych aplikacji.

Pytanie 37

Wynik dodawania liczb binarnych 1101 i 1001 to

A. 10111
B. 1110
C. 1001
D. 10110
Sumą liczb binarnych 1101 i 1001 jest 10110. Dodawanie binarne odbywa się analogicznie do dodawania dziesiętnego, z przeniesieniem jedności na kolejny bit, co prowadzi do poprawnego wyniku.

Pytanie 38

Który z poniższych elementów UI umożliwia graficzną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji?

A. Przycisk opcji
B. Rozwijana lista
C. Menu
D. Obszar tekstowy
Pasek menu to kluczowy element interfejsu użytkownika, który umożliwia wizualną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji. Paski menu są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i mobilnych, ponieważ pozwalają na szybki dostęp do różnych funkcji oraz ustawień. Dzięki ich hierarchicznej strukturze użytkownicy mogą łatwo odnaleźć potrzebne narzędzia i opcje, co zwiększa intuicyjność i wygodę korzystania z aplikacji.

Pytanie 39

Jakie znaczenie ma krajowa normalizacja dla produktów i usług?

A. Usuwa konieczność przeprowadzania kontroli jakości
B. Ogranicza liczbę dostępnych towarów
C. Restrukcjonuje innowacje technologiczne
D. Gwarantuje lepszą zgodność oraz jakość
Normalizacja krajowa to świetny sposób na to, żeby produkty i usługi były bardziej spójne i lepszej jakości. Kiedy mamy standardy, to producenci mogą robić rzeczy, które są zgodne z wymaganiami technicznymi. To z kolei sprawia, że konsumenci mogą bardziej ufać produktom, a ryzyko, że coś będzie wadliwe, spada. Dzięki normalizacji zwiększa się bezpieczeństwo, poprawia interoperacyjność, a to wszystko wspiera rozwój technologiczny. No i jest jeszcze to, że łatwiej jest wymieniać produkty między różnymi rynkami, co ma pozytywny wpływ na całą gospodarkę.

Pytanie 40

Która z wymienionych kart graficznych oferuje lepszą wydajność w grach komputerowych?

A. AMD Radeon R7 240 - 2GB GDDR5, 64-bit
B. NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti - 4GB GDDR5, 128-bit
C. AMD Radeon RX 580 - 8GB GDDR5, 256-bit
D. Intel UHD Graphics 630 - zintegrowana
AMD Radeon RX 580 to karta graficzna, która zapewnia wyższą wydajność w grach komputerowych w porównaniu do innych wymienionych opcji. Wyposażona w 8GB pamięci GDDR5 oraz 256-bitową szynę danych, karta ta jest w stanie obsługiwać bardziej złożone tekstury oraz większe rozdzielczości. Jej architektura Polaris pozwala na lepsze zarządzanie energią oraz wydajność w grach, co czyni ją idealnym wyborem dla graczy. Dzięki obsłudze technologii DirectX 12 i Vulkan, RX 580 jest w stanie wykorzystać najnowsze osiągnięcia w dziedzinie grafiki, co przekłada się na wyższą jakość obrazu oraz płynność animacji. Przykłady gier, w których RX 580 sprawdza się najlepiej to 'Far Cry 5' czy 'Shadow of the Tomb Raider', gdzie karta umożliwia granie w wysokich ustawieniach graficznych z zachowaniem wysokiej liczby klatek na sekundę. Standardy, takie jak PCIe 3.0, zapewniają pełną kompatybilność z nowoczesnymi płytami głównymi, co czyni tę kartę doskonałym wyborem dla entuzjastów gier komputerowych.