Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 11 lutego 2025 10:21
  • Data zakończenia: 11 lutego 2025 10:51

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Regulacje dotyczące tworzenia międzynarodowego listu przewozowego dla transportu samochodowego oraz wykaz informacji, które powinny być w nim zawarte, określa konwencja

A. ATA
B. CIM
C. ATP
D. CMR
Odpowiedź CMR jest prawidłowa, ponieważ konwencja o umowie międzynarodowego przewozu towarów drogą (CMR) określa zasady sporządzania międzynarodowego samochodowego listu przewozowego. Dokument ten jest kluczowy dla transportu towarów, ponieważ reguluje prawa i obowiązki stron umowy przewozowej, w tym przewoźnika oraz nadawcy. W międzynarodowej praktyce transportowej, list przewozowy CMR służy jako dowód zawarcia umowy, potwierdzenie przyjęcia towaru do transportu oraz jako dokument przewozowy, który jest wymagany przy kontroli granicznej. W skład listu przewozowego wchodzą takie informacje jak dane nadawcy, odbiorcy, opis towaru oraz warunki przewozu. Przykładowo, w przypadku przewozu produktów spożywczych, szczegółowy opis towaru i jego warunków przechowywania może być kluczowy dla właściwego zarządzania transportem i zapewnienia zgodności z przepisami sanitarnymi. Oprócz tego, CMR wprowadza standardy, które wspierają legalność i bezpieczeństwo międzynarodowego transportu drogowego, co jest istotne w dobie globalizacji.

Pytanie 2

Jak długo minimalnie potrwa rozładunek 92 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), przy użyciu 4 wózków widłowych, które mogą unieść po jednej palecie, jeśli czas cyklu transportowego jednego z wózków wynosi 2 minuty?

A. 46 minut
B. 23 minuty
C. 86 minut
D. 13 minut
Aby obliczyć minimalny czas potrzebny na rozładunek 92 paletowych jednostek ładunkowych przy użyciu 4 wózków widłowych, każdy z czasem cyklu transportowego wynoszącym 2 minuty, należy najpierw ustalić, ile palet jeden wózek może rozładować w danym czasie. Każdy wózek rozładowuje jedną paletę co 2 minuty, co oznacza, że w ciągu 2 minut 4 wózki rozładują 4 palety. Aby obliczyć całkowity czas, możemy podzielić łączną liczbę palet przez liczbę palet, które są rozładowywane co 2 minuty. Czas potrzebny na rozładunek wszystkich 92 palet wyniesie 92 palety podzielone przez 4 palety rozładowywane co 2 minuty, co daje 23 cykle transportowe. Ponieważ każdy cykl trwa 2 minuty, całkowity czas to 23 cykle razy 2 minuty, co daje 46 minut. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu magazynem, ponieważ pozwala na efektywne planowanie procesów rozładunkowych zgodnie z normami optymalizacji czasu pracy i minimalizacji kosztów. Zrozumienie tego procesu prowadzi do lepszej organizacji pracy i zwiększenia wydajności operacyjnej.

Pytanie 3

Transport lądowy bezszynowy odbywa się przy użyciu

A. transportu morskiego
B. transportu kolejowego
C. transportu samochodowego
D. transportu lotniczego
Przewozy lądowe bezszynowe, które są realizowane transportem samochodowym, odzwierciedlają kluczowy aspekt logistyki i transportu lądowego. Transport samochodowy ma wiele zalet, w tym elastyczność, możliwość dostosowania tras do specyficznych potrzeb klientów oraz zdolność do przewozu towarów w miejscach, które nie są dostępne dla innych środków transportu. W praktyce, przewozy takie mogą obejmować dostarczanie produktów do sklepów, transport materiałów budowlanych na plac budowy czy dystrybucję żywności do restauracji. Wysokie standardy w branży wymagają, aby pojazdy wykorzystywane w transporcie były zgodne z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska, co wpływa na wybór odpowiednich środków transportu. Dodatkowo, efektywność transportu samochodowego można zwiększyć dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy GPS do monitorowania floty oraz oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w sektorze logistycznym.

Pytanie 4

Pojazdem o maksymalnej masie całkowitej (DMC) 20 t przewieziono ładunek o wadze 16 t. Jaki był wskaźnik wykorzystania ładowności, jeśli masa własna pojazdu wynosi 4 t?

A. 0,80
B. 0,67
C. 0,25
D. 1,00
Wskaźnik wykorzystania ładowności jest kluczowym wskaźnikiem efektywności operacji transportowych. Odpowiedzi, które nie osiągają wartości 1,00, mogą być wynikiem nieprawidłowego zrozumienia definicji maksymalnej ładowności lub błędnych obliczeń. Warto pamiętać, że maksymalna ładowność pojazdu to różnica między dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu. W przypadku tego pytania, dopuszczalna masa całkowita wynosi 20 ton, a masa własna to 4 tony, co daje maksymalną ładowność na poziomie 16 ton. Niektóre odpowiedzi mogłyby wynikać z uwzględnienia innych wartości lub błędnych podstaw matematycznych, takich jak niewłaściwe dzielenie masy ładunku przez DMC bez uwzględnienia masy własnej. W praktyce, aby uniknąć takich pomyłek, należy dokładnie analizować wszystkie dane i stosować poprawne wzory. W transporcie rzetelne obliczenia są nie tylko istotne z perspektywy efektywności operacyjnej, ale również z punktu widzenia przepisów prawnych dotyczących transportu i bezpieczeństwa, które wymagają, aby pojazdy nie przekraczały określonych limitów wagowych.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Jak długo potrwa rozładowanie 92 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), jeśli do tego celu użyto 4 wózki widłowe, które unoszą po jednej palecie, a czas jednego cyklu transportowego dla wózka to 2 minuty?

A. 86 minut
B. 13 minut
C. 23 minuty
D. 46 minut
Żeby obliczyć, ile czasu trzeba na rozładunek 92 paletowych jednostek ładunkowych przy użyciu 4 wózków widłowych, musisz uwzględnić czas jednego cyklu transportowego oraz liczbę wózków. Czas cyklu to 2 minuty, więc każdy wózek w tych 2 minutach może rozładować jedną paletę. Mając 4 wózki, w tym samym czasie rozładują one 4 palety. Żeby dowiedzieć się, ile cykli potrzebujemy do rozładunku 92 palet, dzielimy 92 przez 4, co daje nam 23 cykle. No i skoro każdy cykl to 2 minuty, to mamy 23 cykle razy 2 minuty, co daje nam 46 minut. Warto pamiętać, że w praktyce mogą być różne czynniki, które wpływają na czas rozładunku, jak układ magazynu czy doświadczenie operatorów. Ale ogólnie, tak wygląda to w teorii.

Pytanie 8

W portach do załadunku wykorzystywane są suwnice, dźwigi oraz żurawie

A. w systemie ro-lo
B. w systemie ro-ro
C. pionowego
D. poziomego
Odpowiedź, którą wybrałeś, jest na pewno dobra, bo dźwigi, suwnice i żurawie w portach naprawdę służą głównie do podnoszenia i opuszczania towarów. Przenoszą ciężkie rzeczy z pokładu statku na nabrzeże i odwrotnie. Na przykład, suwnice kontenerowe podnoszą kontenery z pokładu statku i kładą je na ciężarówki albo do magazynów. Normy ISO, jak te 9001, pokazują, jak ważne jest dobre zarządzanie procesami logistycznymi, a to obejmuje też wykorzystywanie dźwigów do operacji w pionie. Dzięki temu transport towarów jest bardziej wydajny, a to jest mega ważne w tak szybko zmieniającym się świecie transportu morskiego.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Na podstawie wykresu określ, w którym roku nastąpił największy przyrost przychodów przedsiębiorstw z branży TSL, w stosunku do roku poprzedniego

Ilustracja do pytania
A. w 2019 r.
B. w 2018 r.
C. w 2015 r.
D. w 2017 r.
Wybór roku 2018 jako momentu największego przyrostu przychodów przedsiębiorstw z branży TSL jest prawidłowy, ponieważ analizy wykresu wykazują, że przychody wzrosły o 7,73 mld zł w porównaniu do roku 2017. Taki wzrost jest znaczący i wskazuje na dynamiczny rozwój sektora transportu i logistyki w Polsce. Warto zauważyć, że wzrost w tym roku był wynikiem kilku czynników, takich jak rosnące zapotrzebowanie na usługi transportowe, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz rozwój infrastruktury transportowej. Praktycznie, znajomość tych danych jest istotna dla analityków rynkowych, którzy muszą podejmować decyzje o inwestycjach oraz strategiach rozwoju. Zrozumienie trendów przychodowych pozwala również na lepsze prognozowanie przyszłych wyników finansowych i planowanie działań marketingowych zgodnych z rynkowymi potrzebami. Ponadto, raporty branżowe oraz analizy rynku, bazujące na takich danych, są kluczowe dla kształtowania polityki transportowej i logistycznej w kraju, co wpisuje się w standardy dobrych praktyk w zarządzaniu przedsiębiorstwami w branży TSL.

Pytanie 12

Firma transportowa wynajęła 4 naczepy kłonicowe na czas 5 godzin. Koszt wypożyczenia jednej naczepy na godzinę wynosi 50,00 zł netto. Jaka będzie całkowita kwota brutto, za którą wystawiona zostanie faktura za korzystanie z naczep, jeśli przysługuje jej 10% rabatu, a usługa objęta jest stawką VAT wynoszącą 23%?

A. 1 107,00 zł
B. 1 230,00 zł
C. 900,00 zł
D. 1 000,00 zł
Aby obliczyć kwotę brutto za wynajem naczep, należy najpierw obliczyć koszt wynajęcia bez rabatu. Koszt wynajęcia jednej naczepy na godzinę wynosi 50,00 zł. Wynajmując 4 naczepy przez 5 godzin, całkowity koszt wynajmu wynosi: 4 naczepy * 5 godzin * 50,00 zł = 1 000,00 zł. Następnie, przysługujący rabat wynoszący 10% należy odjąć od tej kwoty: 1 000,00 zł * 10% = 100,00 zł. Zatem koszt po rabacie wynosi: 1 000,00 zł - 100,00 zł = 900,00 zł. Teraz należy dodać podatek VAT. Stawka VAT wynosi 23%, więc kwotę netto 900,00 zł należy pomnożyć przez 1,23 (100% + 23% VAT): 900,00 zł * 1,23 = 1 107,00 zł. Warto podkreślić, że znajomość zasad obliczania kosztów wynajmu oraz odpowiednich stawek podatków jest kluczowa w branży transportowej i wynajmu, co pozwala na prawidłowe oszacowanie wydatków oraz zysków, a także lepsze planowanie działań finansowych.

Pytanie 13

Na podstawie fragmentu ustawy określ wymagany minimalny wiek do kierowania pojazdem samochodowym o dmc ponad 12 t z przyczepą.

Fragment Ustawy o kierujących pojazdami
Art. 6. 1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania: (...)
6) kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla, (...)
7) kategorii C1:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu, (...)
8) kategorii C:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu, (...)
12) kategorii B+E, C+E – pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B lub C łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;
13) kategorii C1+E – zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii C1 i przyczepy; (...)
15) kategorii B i C1+E, B i D1+E, B i C+E lub B i D+E – zespołem pojazdów określonym w prawie jazdy kategorii B+E;
Art. 8. 1. Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi: (...)
3) 18 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A2, B, B+E, C1 i C1+E;
4) 20 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2; (...)
6) 21 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii C, C+E, D1 i D1+E, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1, ust. 3 pkt 2 oraz art. 9;
7) 24 lata – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii:
a) A – jeżeli osoba nie posiadała co najmniej przez 2 lata prawa jazdy kategorii A2,
b) D i D+E.

A. 20 lat.
B. 18 lat.
C. 24 lata.
D. 21 lat.
Poprawna odpowiedź to 21 lat, co jest zgodne z Art. 8 ust. 1 ustawy o kierujących pojazdami. Osoby, które pragną prowadzić pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton z przyczepą, muszą być świadome, że wiek minimum wynoszący 21 lat jest ustanowiony w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Przewidziano to, aby osoby kierujące takimi pojazdami miały wystarczające doświadczenie i umiejętności niezbędne do ich obsługi. W praktyce, osoby w tym wieku często już posiadają odpowiednie kwalifikacje, zdobyte na wcześniejszych etapach nauki, np. uzyskując prawo jazdy kategorii B, a następnie C. Dodatkowo, w przypadku kierowania ciężarówkami z przyczepą, konieczne jest posiadanie specjalistycznych szkoleń, które są dostępne dla osób w tym wieku, co podnosi poziom bezpieczeństwa i umiejętności na drodze.

Pytanie 14

System, który ma zdolność rekonstrukcji historii transportu towarów w sieciach zaopatrzenia, zintegrowany z zapisami wskaźników określających te towary i stosowany w celu zapewnienia ich ochrony, to

A. cargo tracking
B. Global Positioning System
C. Electronic Data Interchange
D. traceability
Cargo tracking, czyli śledzenie przesyłek, to proces koncentrujący się na lokalizacji towarów w czasie rzeczywistym podczas transportu. Mimo iż cargo tracking może dostarczać informacji na temat aktualnego miejsca przebywania towarów, nie zapewnia pełnej historii ich przepływu oraz źródła pochodzenia. W przeciwieństwie do traceability, które obejmuje całościowe śledzenie towaru na każdym etapie jego życia, cargo tracking jest ograniczone do fazy transportu. Global Positioning System (GPS) to technologia umożliwiająca określanie lokalizacji obiektów na podstawie sygnałów satelitarnych, jednak sama w sobie nie dostarcza informacji o historii towaru ani o jego bezpieczeństwie. Electronic Data Interchange (EDI) to proces wymiany dokumentów biznesowych w formie elektronicznej, co może wspierać procesy w łańcuchu dostaw, ale także nie odnosi się bezpośrednio do śledzenia pochodzenia i historii towarów. Błąd w myśleniu polega na pomyleniu różnych koncepcji i ograniczeniu się do jednego aspektu zarządzania łańcuchem dostaw, co prowadzi do uproszczonego postrzegania problematyki. W kontekście bezpieczeństwa i jakości towarów, traceability odgrywa kluczową rolę, ponieważ umożliwia dokładne monitorowanie wszelkich kontrowersji oraz zapewnia transparentność w procesie dostaw.

Pytanie 15

Zgodnie z regulacjami zatwierdzonymi przez lekarza weterynarii, dokumentacja dotycząca trasy transportu zwierząt kopytnych

A. zostaje u powiatowego lekarza weterynarii
B. zostaje w siedzibie przewoźnika
C. jest dołączana do dokumentów towarzyszących przesyłce
D. jest przekazywana Inspekcji Transportu Drogowego
Zgodnie z przepisami, plan trasy przewozu zwierząt kopytnych należy dołączyć do dokumentów towarzyszących przesyłce, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa i dobrostanu zwierząt. Dokumentacja ta jest kluczowa dla zapewnienia nadzoru nad transportem zwierząt, a jej brak może prowadzić do licznych problemów prawnych oraz naruszeń przepisów. Przykładem zastosowania tej praktyki może być sytuacja, w której przewoźnik musi wykazać przed organami kontroli, że przestrzega wymogów dotyczących transportu zwierząt, takich jak trasa, czas transportu oraz warunki przewozu. Wprowadzenie i przestrzeganie takiej procedury jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak Rozporządzenie (WE) nr 1/2005 dotyczące ochrony zwierząt podczas transportu. Dobrą praktyką jest również zapewnienie, aby wszystkie dokumenty były dostępne dla inspekcji w trakcie transportu, co znacznie zwiększa transparentność i bezpieczeństwo całego procesu.

Pytanie 16

Przeglądy okresowe wózka widłowego z wysięgnikiem należy przeprowadzać

A. co trzy lata w pełnym zakresie
B. co trzy lata w uproszczonym zakresie
C. co roku w pełnym zakresie
D. co roku w uproszczonym zakresie
Wiele osób może mylić częstotliwość przeprowadzania badań okresowych wózków widłowych z wysięgnikiem, co może prowadzić do niedoszacowania ich znaczenia dla bezpieczeństwa operacji. Odpowiedzi sugerujące przeprowadzanie badań raz na trzy lata w jakimkolwiek zakresie są niezgodne z aktualnymi normami prawnymi i technicznymi. Taki długi okres czasu pomiędzy badaniami może prowadzić do kumulacji potencjalnych usterek, które mogłyby być łatwo wykryte podczas corocznych kontrol. W przypadku odpowiedzi wskazujących na uproszczony zakres, warto zauważyć, że nawet w prostszych przeglądach należy uwzględnić istotne aspekty, takie jak ocena stanu technicznego i bezpieczeństwa wózka. Uproszczone badania mogłyby nie obejmować wszystkich krytycznych komponentów, co stwarzałoby ryzyko dla operatorów i otoczenia. Bezpieczeństwo w miejscu pracy nie powinno być kompromitowane na rzecz oszczędności czasu lub kosztów, dlatego regularne i pełne przeglądy są niezbędne, aby zapewnić, że wózki widłowe działają w zgodzie z przepisami oraz standardami. Niezrozumienie tego zagadnienia może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno prawnych, jak i finansowych dla pracodawców, a także do zwiększonego ryzyka wypadków, co jest ogromnym zagrożeniem w każdej branży.

Pytanie 17

Norma spalania paliwa w pojeździe na trasie o długości 100 km wynosi 12 litrów. Jakie będzie zużycie paliwa na odcinku 350 km?

A. 36 litrów
B. 48 litrów
C. 42 litry
D. 24 litry
Odpowiedź 42 litry jest poprawna, ponieważ norma zużycia paliwa wynosząca 12 litrów na 100 km oznacza, że każdy przejechany kilometr wymaga 0,12 litra paliwa. Aby obliczyć zużycie paliwa na trasie o długości 350 km, należy pomnożyć długość trasy przez zużycie paliwa na kilometr: 350 km * 0,12 l/km = 42 litry. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe dla zarządzania kosztami eksploatacji pojazdów, co ma istotne znaczenie w branży transportowej. W praktyce, znajomość norm zużycia paliwa pozwala na lepsze planowanie budżetu, optymalizację tras oraz poprawę efektywności energetycznej floty. Umożliwia to również przedsiębiorstwom podejmowanie świadomych decyzji dotyczących inwestycji w pojazdy bardziej ekologiczne, co jest zgodne z rosnącymi standardami ochrony środowiska. Warto zwrócić uwagę na to, że rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od obciążenia pojazdu, warunków drogowych i stylu jazdy kierowcy, dlatego istotne jest regularne monitorowanie tych parametrów.

Pytanie 18

Firma zajmująca się transportem wystawiła fakturę na kwotę 1 230,00 zł brutto za przewóz towaru na trasie 200 km. Jaką stawkę netto za kilometr należy przyjąć, jeśli usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 6,15 zł
B. 23,00 zł
C. 5,00 zł
D. 244,00 zł
Aby obliczyć stawkę netto za kilometr w przypadku przewozu ładunku, należy najpierw ustalić kwotę netto faktury. Faktura wynosi 1 230,00 zł brutto, co obejmuje 23% VAT. Aby znaleźć wartość netto, musimy obliczyć kwotę brutto bez VAT. Można to zrobić, dzieląc kwotę brutto przez 1,23. W wyniku tego otrzymujemy 1 000,00 zł jako wartość netto. Następnie, aby uzyskać stawkę netto za kilometr, dzielenie kwoty netto przez liczbę kilometrów (200 km) prowadzi do wyniku 5,00 zł za kilometr. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być ustalanie kosztów transportu przy ofertach przewozu, gdzie precyzyjne obliczenie stawki netto jest kluczowe dla prawidłowego wyceny usług. Dobre praktyki w branży transportowej wymagają, aby przedsiębiorstwa jasno komunikowały stawki netto oraz uwzględniały VAT w ofertach, co pozwala na lepsze zrozumienie kosztów przez klientów i unika nieporozumień.

Pytanie 19

Na podstawie informacji podanych w tabeli oblicz wskaźnik terminowości realizacji zleceń.

Liczba zrealizowanych przewozówPrzewozy wykonane nieterminowoPrzewozy w których przesyłka została uszkodzona
2505010

A. 0,20
B. 0,04
C. 0,80
D. 0,45
Wskaźnik terminowości realizacji zleceń wynoszący 0,80 oznacza, że 80% przewozów zostało zrealizowanych zgodnie z planem. Obliczenie tego wskaźnika jest kluczowym elementem zarządzania logistyką i efektywnością operacyjną. Aby go obliczyć, odejmujemy liczbę przewozów nieterminowych od całkowitej liczby przewozów, a następnie dzielimy ten wynik przez całkowitą liczbę przewozów. Przykładowo, jeśli w danym okresie zrealizowano 100 przewozów, a 20 z nich było nieterminowych, wskaźnik wynosi 0,80. Taki poziom terminowości jest często uznawany za standard w branży transportowej i logistycznej, co przyczynia się do wysokiej satysfakcji klientów oraz lepszej reputacji firmy. W praktyce, monitorowanie wskaźnika terminowości pozwala na identyfikację obszarów do poprawy w procesach operacyjnych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania jakością, takimi jak Six Sigma czy Lean Management, które mają na celu minimalizację strat i maksymalizację efektywności.

Pytanie 20

Cross-docking to proces, który nie wymaga przechowywania towarów.

A. przeładowaniu oraz wysyłce towarów do odbiorcy natychmiast po ich dostarczeniu do magazynu
B. wzroście liczby samochodów na drogach, spowodowanym zatorami na niektórych odcinkach
C. oznakowywaniu produktów lub ich opakowań etykietą
D. transportowaniu towarów przez obszar jakiegoś państwa
Cross-docking to proces logistyczny, który polega na bezpośrednim przeładowaniu towarów z jednego środka transportu na inny, z pominięciem etapu składowania. W praktyce oznacza to, że towary dostarczone do magazynu są szybko sortowane i przekazywane do wysyłki do odbiorców. Taki model operacyjny przyczynia się do znacznego skrócenia czasu dostawy i obniżenia kosztów magazynowania. W wielu branżach, takich jak handel detaliczny czy dystrybucja, cross-docking jest kluczowym elementem efektywnego łańcucha dostaw. Przykładem zastosowania jest dystrybucja towarów spożywczych, gdzie świeże produkty muszą być dostarczane jak najszybciej do punktów sprzedaży, aby zapewnić ich jakość. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe dotyczące logistyki, takie jak Lean Logistics, które kładą nacisk na eliminowanie marnotrawstwa i podnoszenie efektywności procesów logistycznych. Efektywne zarządzanie cross-dockingiem wymaga precyzyjnych systemów informacyjnych oraz doskonałej współpracy pomiędzy różnymi ogniwami łańcucha dostaw.

Pytanie 21

Urządzenie do przeładunku funkcjonuje w trybie trzech zmian, w trakcie których rozładowuje 36 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Ile pojazdów będzie rozładowanych w czasie jednej zmiany, jeżeli przeciętne wypełnienie jednego pojazdu wynosi 30 pjł?

A. 360 pojazdów
B. 400 pojazdów
C. 300 pojazdów
D. 900 pojazdów
Żeby policzyć, ile pojazdów można rozładować w ciągu jednej zmiany, trzeba najpierw zobaczyć, ile paletowych jednostek ładunkowych (pjł) jest rozładowywanych w trzech zmianach. Tutaj mamy 36 000 pjł. Dzieląc to przez trzy, dostajemy 12 000 pjł w jednej zmianie. A potem, żeby sprawdzić, ile pojazdów potrzebujemy do rozładunku, wystarczy podzielić tę liczbę przez średnie wypełnienie jednego pojazdu, które wynosi 30 pjł. Czyli 12 000 pjł dzielimy przez 30 pjł na pojazd i wychodzi nam 400 pojazdów. To ważne, żeby rozumieć te obliczenia, bo w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw takie rzeczy mają spore znaczenie. Dobry wgląd w to wszystko pozwala na lepsze planowanie i zwiększa efektywność w magazynach i centrach dystrybucyjnych. Wydaje mi się, że im więcej takich obliczeń rozwiążesz, tym lepiej to wszystko zrozumiesz.

Pytanie 22

Jaki list przewozowy w transporcie lotniczym powinien wystawić spedytor, gdy wysyła przesyłki różnych klientów do tego samego miejsca przeznaczenia?

A. AWB
B. CMR
C. MAWB
D. CIM
CMR, czyli Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, odnosi się wyłącznie do transportu drogowego i nie ma zastosowania w kontekście transportu lotniczego. Jako że pytanie dotyczy sytuacji w transporcie lotniczym, odpowiedź ta jest błędna, ponieważ CMR nie jest dokumentem akceptowanym w przewozach lotniczych. W przypadku CIM, który dotyczy międzynarodowego przewozu towarów koleją, również jest to rozwiązanie nieodpowiednie w kontekście lotnictwa. MAWB jest odpowiednim dokumentem dla operacji w transporcie lotniczym i łączy w sobie wszystkie przesyłki od różnych nadawców, które są transportowane do jednego miejsca. Master AWB różni się od AWB (Air Waybill), który dotyczy przesyłki pojedynczej. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w logistyce, gdzie wybór właściwego dokumentu jest niezbędny do zapewnienia sprawnej obsługi i zgodności z regulacjami prawnymi. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków mogą wynikać z niepełnego zrozumienia, jak różne dokumenty przewozowe są klasyfikowane w zależności od rodzaju transportu oraz kontekstu aplikacji. Każdy z tych dokumentów ma swoje specyficzne zastosowanie, które musi być rozumiane przez osoby pracujące w branży spedycyjnej, aby uniknąć problemów w czasie transportu.

Pytanie 23

Jakie jest zapotrzebowanie na paliwo w przedsiębiorstwie transportowym, które ma średnie zużycie wynoszące 20 litrów na 100 kilometrów i planuje przejechać łączną odległość 200 000 km?

A. 10 000 litrów
B. 100 litrów
C. 40 000 litrów
D. 2 000 litrów
W przypadku średniego zużycia paliwa wynoszącego 20 litrów na 100 kilometrów oraz planowanej odległości 200 000 km, obliczenia są proste, ale kluczowe dla efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa transportowego. Aby określić całkowite zużycie paliwa, należy wykorzystać wzór: (zużycie paliwa na 100 km) * (całkowita odległość / 100). W naszym przypadku obliczenie wygląda następująco: 20 litrów * (200 000 km / 100) = 20 litrów * 2000 = 40 000 litrów. Taka analiza jest nie tylko istotna z perspektywy zarządzania kosztami, ale również kluczowa przy planowaniu logistycznym, co może wpłynąć na wybór dostawców paliwa oraz strategię zakupu. Przemysł transportowy powinien regularnie monitorować zużycie paliwa oraz wprowadzać optymalizacje, aby obniżać koszty eksploatacji. Warto również zwrócić uwagę na technologie wspierające efektywność paliwową, takie jak systemy zarządzania flotą oraz nowoczesne narzędzia analityczne, które mogą pomóc w doskonaleniu procesów operacyjnych.

Pytanie 24

Oblicz minimalną liczbę wagonów Sgs niezbędnych do przewozu 10 kontenerów 40′ o wymiarach 12,2 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.) i 10 kontenerów 20′ o wymiarach 6,1 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.).

Dane techniczne wagonu Sgs
długość [mm]19 900
długość ładunkowa [mm]18 600
wysokość [mm]1 251
powierzchnia ładunkowa [m²]51
masa własna [kg]22 000
granica obciążenia [t]58

A. 10 wagonów.
B. 15 wagonów.
C. 8 wagonów.
D. 9 wagonów.
Odpowiedzi 9, 15 i 8 wagonów są błędne ze względu na niewłaściwe rozumienie zasad transportu kontenerowego. Wybierając 9 wagonów, zakłada się, że możliwe jest załadowanie mniejszej liczby wagonów niż faktyczna liczba wymaganych dla kontenerów 40′, co jest niemożliwe. Każdy kontener 40′ wymaga osobnego wagonu, a ich łączna liczba wynosi 10. Z kolei odpowiedź na 15 wagonów sugeruje, że istnieje potrzeba posiadania dodatkowych wagonów, co nie jest uzasadnione w kontekście podanych wymiarów kontenerów i ich liczby. W transportach multimodalnych, gdzie często transportuje się kontenery różnej długości, kluczowe jest zrozumienie, że załadunek nie może być zrealizowany w sposób, który zagraża stabilności lub bezpieczeństwu przewożonego ładunku. Typowymi błędami myślowymi, które prowadzą do błędnych odpowiedzi, są niedoszacowanie przestrzeni potrzebnej na jeden kontener lub nieprawidłowe założenie o możliwości łączenia kontenerów o różnych rozmiarach na tych samych wagonach. W rzeczywistości każdy typ kontenera ma swoje określone wymagania dotyczące transportu, co czyni te odpowiedzi niewłaściwymi w praktyce.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Jaki model organizacji transportu charakteryzuje się punktami przeładunkowymi, w których ładunki przeznaczone do dalszego transportu są przenoszone z większych środków na mniejsze, co ma na celu ich dalszą dystrybucję oraz obniżenie kosztów przewozu?

A. Promienisty
B. Wahadłowy
C. Sztafetowy
D. Obwodowy
Zrozumienie struktury organizacji zadań transportowych jest kluczowe dla efektywności całego procesu logistycznego. Model wahadłowy opiera się na stałym kursie pomiędzy dwoma punktami, co ogranicza elastyczność w dystrybucji. W przypadku tego modelu, nie dochodzi do przeładunku towarów w punktach centralnych, co uniemożliwia dostosowanie transportu do różnych potrzeb klientów. Model obwodowy, z kolei, zakłada realizację tras wokół danego obszaru, ale również nie przewiduje przeładunków, przez co nie odpowiada na potrzebę optymalizacji kosztów transportu. W modelu promienistym, natomiast, przewozy odbywają się z jednego centralnego punktu do różnych miejsc, co ogranicza jego zastosowanie w przypadku złożonej logistyki, gdzie wymagana jest większa elastyczność i adaptacja. W każdej z tych koncepcji brak jest kluczowego elementu, jakim jest efektywne zarządzanie punktami przeładunkowymi, co prowadzi do wyższych kosztów operacyjnych i dłuższego czasu dostawy. Powszechnym błędem jest myślenie, że każdy model transportu jest uniwersalny, podczas gdy każdy z nich ma swoje unikalne zastosowania i ograniczenia, co wymaga starannego przemyślenia, który model najlepiej odpowiada na konkretne potrzeby firmy.

Pytanie 27

Podczas organizacji transportu materiałów niebezpiecznych przy użyciu transportu drogowego, co należy uwzględnić?

A. o wypełnieniu instrukcji pisemnej dla kierowcy, po dostarczeniu ładunku
B. o poprawnym oznakowaniu pojazdu przy użyciu tablic i nalepki ADR
C. o konieczności zaaranżowania realizacji usługi przez zespół składający się z dwóch osób
D. o konieczności zgłoszenia przewozu do Inspekcji Transportu Drogowego
Prawidłowe oznakowanie pojazdu tablicami i nalepkami ADR (Umowy Europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych) jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu materiałów niebezpiecznych. Oznakowanie to informuje zarówno innych uczestników ruchu drogowego, jak i służby ratunkowe o rodzaju przewożonych substancji, co jest niezbędne w przypadku awarii lub wypadku. Przykładowo, jeśli przewożony jest materiał wybuchowy, odpowiednia nalepka pozwala służbom ratunkowym podjąć odpowiednie działania i zachować środki ostrożności. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, wszystkie pojazdy transportujące materiały niebezpieczne muszą być odpowiednio oznakowane przed rozpoczęciem transportu. Niedopełnienie tego obowiązku może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym wysokich kar finansowych oraz zagrożenia dla bezpieczeństwa na drodze. Dobre praktyki wskazują, że przed każdym transportem należy przeprowadzić szczegółowy przegląd oznakowania, aby upewnić się, że wszystkie nalepki są aktualne i czytelne.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Czym jest konwencja COTIF?

A. stanowi fundament prawny dla międzynarodowych przewozów kolejowych
B. zawiera przepisy dotyczące przewozów tramwajowych
C. określa typy prędkości transportu w lotnictwie
D. dotyczy transportu osób oraz bagażu wodnymi środkami transportu
Pierwsza odpowiedź, dotycząca przewozów trampowych, jest myląca, ponieważ konwencja COTIF nie koncentruje się na przewozach trampowych, które są zdefiniowane jako przewozy nieplanowane, charakteryzujące się elastycznością w organizacji. COTIF odnosi się do znormalizowanych przewozów, które opierają się na umowach międzynarodowych, co jest przeciwieństwem charakterystyki przewozów trampowych. Z kolei odpowiedź dotycząca transportu lotniczego jest również niewłaściwa, gdyż COTIF dotyczy wyłącznie transportu kolejowego. Transport lotniczy podlega innym regulacjom, takim jak Konwencja montrealska, która dotyczy międzynarodowych przewozów lotniczych. Co więcej, odpowiedź mówiąca o przewozach osób i bagażu transportem wodnym jest całkowicie niezgodna z definicją COTIF, która nie obejmuje transportu wodnego. Transport wodny reguluje inne umowy, takie jak Konwencja o przewozie towarów drogą morską. Typowe błędy myślowe związane z tymi odpowiedziami wynikają z pomylenia różnych rodzajów transportu oraz ich regulacji prawnych. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy rodzaj transportu ma swoje specyficzne regulacje prawne, co podkreśla znaczenie znajomości COTIF w kontekście przewozów kolejowych.

Pytanie 30

Firma zleciła transport 33 palet, z których każda waży 800 kg. Usługa transportowa została rozliczona poprzez wystawienie faktury. Koszt przewozu jednej tony wynosi 50 zł. Jaką kwotę brutto wynosi ta usługa?

A. 1 650,00 zł
B. 16 500,00 zł
C. 13 200,00 zł
D. 1 320,00 zł
Aby obliczyć wartość brutto usługi transportowej, należy najpierw obliczyć łączną wagę przewożonych palet. W naszym przypadku mamy 33 palety, a każda z nich waży 800 kg. Zatem obliczamy 33 palety × 800 kg/paleta = 26 400 kg. Następnie, aby uzyskać wartość w tonach, dzielimy przez 1000: 26 400 kg ÷ 1000 = 26,4 tony. Cena za przewóz 1 tony wynosi 50 zł, więc mnożymy 26,4 tony × 50 zł/tonę = 1 320 zł. Zrozumienie procesu kalkulacji kosztów transportu jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Praktyka ta pozwala na bardziej efektywne planowanie budżetu oraz lepsze zarządzanie finansami. W branży transportowej, precyzyjne obliczenia kosztów są niezbędne do utrzymania konkurencyjności oraz zapewnienia rentowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 31

Zgodnie z przedstawionym fragmentem ustawy Prawo o ruchu drogowym ładunek na pojeździe musi być umieszczony w taki sposób, aby

Fragment ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym

Art. 61. 1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.

2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:

1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;

2) nie naruszał stateczności pojazdu;

3) nie utrudniał kierowania pojazdem;

4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.

3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.

4. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy. (...)

A. utrudniał kierowanie pojazdem.
B. przekroczył dopuszczalną ładowność pojazdu.
C. nie ograniczał widoczności drogi.
D. naruszał stateczność pojazdu.
Odpowiedź "nie ograniczał widoczności drogi" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym, ładunek na pojeździe musi być umieszczony w sposób, który nie wpłynie negatywnie na widoczność kierowcy. To oznacza, że ładunek nie może zasłaniać ważnych elementów widoku, takich jak znaki drogowe, sygnalizacje świetlne czy drogi. Przykładowo, w przypadku pojazdów dostawczych, często stosuje się specjalne siatki zabezpieczające ładunek, aby nie tylko zabezpieczyć go przed przesunięciem, ale także zapewnić dobrą widoczność. Oprócz tego, umiejscowienie ładunku w sposób zgodny z przepisami przyczynia się do bezpieczeństwa ruchu drogowego, ponieważ unika się sytuacji, w których kierowca mógłby nie zauważyć innych uczestników ruchu. Zasady te są kluczowe nie tylko dla ochrony zdrowia i życia, ale także dla zachowania integralności ładunku oraz pojazdu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 32

Na podstawie zamieszczonego harmonogramu czasu pracy kierowcy ustal prędkość eksploatacyjną pojazdu na trasie Warszawa – Płońsk – Warszawa.

Harmonogram czasu pracy kierowcy
Czynność kierowcyRelacjaCzasPrzejechane km
JazdaWarszawa – Płońsk1 h 30min75 km
RozładunekPłońsk30 min-
JazdaPłońsk – Warszawa1 h75 km

A. 75 km/h
B. 70 km/h
C. 25 km/h
D. 50 km/h
Odpowiedź 50 km/h jest prawidłowa i wynika z zastosowania analizy harmonogramu czasu pracy kierowcy oraz uwzględnienia rzeczywistych warunków jazdy. Prędkość eksploatacyjna pojazdu różni się od teoretycznej, ponieważ w praktyce kierowcy napotykają na różnorodne czynniki, które mogą wpływać na czas przejazdu. Warto zwrócić uwagę na czynniki takie jak ruch drogowy, warunki atmosferyczne oraz przerwy w pracy. Przy obliczaniu prędkości eksploatacyjnej, ważne jest uwzględnienie czasu potrzebnego na odpoczynek oraz ewentualne postoje, co przekłada się na realne osiągi pojazdu na danej trasie. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży transportowej, zaleca się, aby planować przejazdy z uwzględnieniem nieprzewidzianych okoliczności oraz analizować dane z harmonogramów, co pozwala na optymalizację tras i zwiększenie efektywności transportu. W takim kontekście, prędkość 50 km/h jest zatem bardziej realistyczna niż teoretyczne 60 km/h.

Pytanie 33

Stopień wykorzystania środków transportu w roku 2019 r. obliczony na podstawie danych zawartych w tabeli oraz zamieszczonego wzoru wynosi

Zestawienie danych przedsiębiorstwa transportowego
WyszczególnienieUzyskany wynik
2018 r.2019 r.2020 r.
Wykorzystany czas pracy [h]10 50010 45010 670
Dysponowany czas pracy [h]10 80010 80010 800
Przewieziony ładunek rzeczywisty [t]29 76032 08834 916
Ładunek możliwy do przewiezienia [t]32 00038 20040 600
Liczba godzin pracy środków transportu [h]9 9609 98010 000
Możliwa liczba godzin pracy środków transportu [h]10 80010 80010 800
Stopień wykorzystania środka transportu =
przewieziony ładunek rzeczywisty [t]/ładunek możliwy do przewiezienia [t] × 100

A. 84%
B. 93%
C. 110%
D. 86%
Jak się przyjrzymy innym odpowiedziom, to widać, że mogą być pewne nieporozumienia z obliczeniami i interpretacją tych wyników. Procentowe wskaźniki wykorzystania mają pokazywać, jak efektywnie działa transport, a błędne ich zrozumienie może prowadzić do większych problemów. Jeśli ktoś wybrał 93% czy 110%, to widać, że nie za bardzo rozumie, jak to działa. To nie może przekraczać 100%, bo to znaczyłoby, że przewoźnik przewiózł więcej niż mógł, co jest niemożliwe. A 86% czy 93% mogą wynikać z błędnego zaokrąglania, co jest częstym błędem w obliczeniach procentowych. Ważne, by zawsze dokładnie odnosić się do danych i korzystać z odpowiednich wzorów. Również warto znać standardy w branży, które mówią o tym, jak efektywność transportu powinna być mierzona, żeby mieć wiarygodne dane do analizy. W praktyce często zdarza się skupić na niekompletnych danych lub nie mieć pełnego kontekstu, co prowadzi do błędnych wniosków.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Na której ilustracji jest przedstawiona infrastruktura liniowa transportu kolejowego?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 3.
B. Na ilustracji 1.
C. Na ilustracji 4.
D. Na ilustracji 2.
Poprawna odpowiedź to ilustracja 3, ponieważ przedstawia ona kluczowe elementy infrastruktury liniowej transportu kolejowego, takie jak torowiska i sieci trakcyjne. Infrastruktura ta jest niezwykle istotna w kontekście zapewnienia bezpiecznego i efektywnego transportu kolejowego. Torowiska są fundamentem, po którym poruszają się pociągi, a ich jakość i sposób utrzymania mają bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo podróży. Sieci trakcyjne, które dostarczają energię elektryczną do pociągów elektrycznych, również są częścią infrastruktury liniowej. Przykładem zastosowania dobrych praktyk w tej dziedzinie jest regularne monitorowanie stanu torów oraz sieci trakcyjnych, co pozwala na wczesne wykrywanie usterek i ich skuteczne usuwanie. Właściwe zarządzanie infrastrukturą kolejową jest kluczowe dla zminimalizowania ryzyka awarii i wypadków, a także dla zapewnienia terminowości przewozów.

Pytanie 36

Jaką objętość ma paletowa jednostka ładunkowa utworzona na palecie o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 1 200 x 1 000 x 150 mm, na której znajduje się 8 kartonów o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 600 x 500 x 850 mm?

A. 1,776 m3
B. 1,200 m3
C. 2,040 m3
D. 2,220 m3
Aby obliczyć objętość paletowej jednostki ładunkowej, należy pomnożyć wymiary palety, które wynoszą 1200 mm x 1000 mm x 150 mm. Obliczenie: (1200 mm x 1000 mm x 150 mm) / 1 000 000 000 = 0,180 m³. Następnie należy wziąć pod uwagę objętość kartonów. Każdy karton ma wymiary 600 mm x 500 mm x 850 mm, co daje: (600 mm x 500 mm x 850 mm) / 1 000 000 000 = 0,255 m³ na jeden karton. Dla 8 kartonów objętość wynosi 8 x 0,255 m³ = 2,040 m³. Łącząc te dane, otrzymujemy całkowitą objętość jednostki ładunkowej równą 2,220 m³. Takie obliczenia są kluczowe w logistyce i magazynowaniu, gdzie precyzyjne określenie objętości ładunków pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią oraz kosztami transportu. Zrozumienie tego procesu jest niezbędne dla osób pracujących w branży transportowej oraz magazynowej.

Pytanie 37

Czym jest Reachstacker?

A. wozem bramowym
B. wywrotnicą obrotową
C. suwnicą półbramową
D. wozem kontenerowym
Wydaje mi się, że zrozumienie różnicy między różnymi typami maszyn transportowych jest ważne w logistyce. Na przykład wóz bramowy może działać w dużych terminalach, bo jest stworzony do podnoszenia i transportu dużych załadunków. Jednak w ograniczonej przestrzeni nie jest idealny. Wywrotnice obrotowe są fajne do transportu sypkich materiałów, ale nie do kontenerów, co jest dosyć istotne. Suwnice półbramowe są bardziej do stacjonarnej pracy, a w kontenerach nie za bardzo się sprawdzają przez swoją konstrukcję. Często ludzie błędnie myślą o tych maszynach, bo nie do końca rozumieją ich przeznaczenie. Wiedza o tym, które maszyny jak działają, jest super ważna dla efektywności i bezpieczeństwa w pracy w logistyce. Dlatego ważne, żeby wszyscy w branży wiedzieli, co mogą, a co nie mogą te maszyny robić.

Pytanie 38

Co rozumie się przez termin formuły handlowe?

A. kodeks handlowy określający formy oraz realizację umów pomiędzy spedytorem a przewoźnikiem
B. akty prawne wydawane oraz aktualizowane przez Ministerstwo Finansów
C. regulacje prawne odnoszące się do relacji między zleceniodawcą, spedytorem a przewoźnikiem
D. zasady, które określają podział kosztów, obowiązków i ryzyka dostawy towaru pomiędzy stronami zawierającymi umowę
Pomimo że kodeks handlowy oraz przepisy prawne wydawane przez Ministerstwo Finansów mogą mieć wpływ na umowy handlowe, nie są to same formuły handlowe, które dotyczą konkretnego podziału kosztów, obowiązków i ryzyk dostawy towaru. Kodeks handlowy stanowi szeroką ramę prawną dla różnych aspektów działalności gospodarczej, ale nie dostarcza szczegółowych reguł dotyczących konkretnych relacji między stronami kontraktu. Wprowadzenie przepisów prawnych przez ministerstwo ma na celu regulację rynku i zapewnienie porządku, jednak nie odnosi się to bezpośrednio do specyfiki umów handlowych. Właściwe podejście do negocjacji i zawierania umów handlowych wymaga znajomości praktyk i norm branżowych, takich jak Incoterms, które konkretizują odpowiedzialność stron. Stosowanie nieprecyzyjnych terminów może prowadzić do nieporozumień oraz sporów, które są niekorzystne dla każdej ze stron umowy. Prawidłowe zrozumienie definicji formuł handlowych jest kluczowe dla skutecznego zarządzania ryzykiem i kosztami w transakcjach handlowych.

Pytanie 39

Na podstawie zamieszczonego fragmentu rozporządzenia, pojazd przekraczający długość 30 m, szerokość 3,60 m, wysokość 4,70 m i masę całkowitą 80 t powinien być pilotowany przy użyciu

n n n n n n n
n Fragment Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r.
w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych
n
n

§ 2.1. Pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

n

1) długość pojazdu – 23,00 m,
n 2) szerokość – 3,20 m,
n 3) wysokość – 4,50 m,
n 4) masa całkowita – 60 t

n

– powinien być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie.

n

2. Pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

n

1) długość pojazdu – 30,00 m,
n 2) szerokość – 3,60 m,
n 3) wysokość – 4,70 m,
n 4) masa całkowita – 80 t

n

– powinien być pilotowany przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się z przodu i z tyłu pojazdu.

n

3. Pojazdy nienormatywne poruszające się w kolumnie powinny być pilotowane przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się na początku i końcu kolumny.

n

§ 3.1. Pojazdem wykonującym pilotowanie może być pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z wyjątkiem motocykla.

n

2. Pojazd wykonujący pilotowanie powinien być wyposażony w:

n

1) tablicę oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie, której wzór określa załącznik do rozporządzenia;
n 2) dwa światła błyskowe barwy żółtej;
n 3) środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi;
n 4) urządzenia nagłaśniające.

n

3. Pojazd wykonujący pilotowanie może być wyposażony w:

n

1) dodatkowe światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem „PILOT" barwy czarnej, umieszczone pod tablicą, o której mowa w ust. 2 pkt 1;
n 2) umieszczone na zewnątrz dodatkowe światło barwy białej lub żółtej selektywnej, umocowane w sposób umożliwiający zmianę kierunku świetlnego (szperacz); światło to powinno być włączane i wyłączane niezależnie od innych świateł.

n

A. dwóch pojazdów poruszających się z przodu pojazdu przekraczającego dopuszczalne parametry.
B. dwóch pojazdów poruszających się z przodu i z tyłu pojazdu.
C. jednego pojazdu.
D. dwóch pojazdów poruszających się z przodu i jednego pojazdu z tyłu pojazdu.
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ zgodnie z § 2.1 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. dotyczącego pilotowania pojazdów nienormatywnych, pojazdy, które przekraczają określone wymiary i masę, muszą być pilotowane w sposób zapewniający bezpieczeństwo zarówno dla kierowcy, jak i dla innych uczestników ruchu. W przypadku pojazdu przekraczającego długość 30 m, szerokość 3,60 m, wysokość 4,70 m czy masę całkowitą 80 t, wymagane jest użycie dwóch pojazdów pilotujących - jeden z przodu, drugi z tyłu. Przykłady praktyczne zastosowania tej regulacji można znaleźć w transporcie elementów infrastrukturalnych, takich jak mosty, wiadukty czy długie kontenery, gdzie odpowiednie oznakowanie i zorganizowanie ruchu są kluczowe dla uniknięcia wypadków. Poprawne pilotowanie takich pojazdów zwiększa również efektywność transportu i minimalizuje ryzyko uszkodzeń mienia publicznego oraz prywatnego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 40

Na podstawie zamieszczonego fragmentu rozporządzenia, pojazd przekraczający długość 30 m, szerokość
3,60 m, wysokość 4,70 m i masę całkowitą 80 t powinien być pilotowany przy użyciu parametry.

§ 2.1. Pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

1) długość pojazdu – 23,00 m,
2) szerokość – 3,20 m,
3) wysokość – 4,50 m,
4) masa całkowita – 60 t
– powinien być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie.

2. Pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

1) długość pojazdu – 30,00 m,
2) szerokość – 3,60 m,
3) wysokość – 4,70 m,
4) masa całkowita – 80 t
– powinien być pilotowany przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się przed i za tym pojazdu.

3. Pojazdy nienormatywne poruszające się w kolumnie powinny być pilotowane przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się na początku i końcu kolumny.

§ 3.1. Pojazdem wykonującym pilotowanie może być pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z wyjątkiem motocykla.

2. Pojazd wykonujący pilotowanie powinien być wyposażony w:

1) tablicę oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie, której wzór określa załącznik do rozporządzenia;
2) dwa światła błyskowe barwy żółtej;
3) środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi;
4) urządzenia nagłaśniające.

3. Pojazd wykonujący pilotowanie może być wyposażony w:

1) dodatkowe światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem „PILOT" barwy czarnej, umieszczone pod tablicą, o której mowa w ust. 2 pkt 1;
2) umieszczone na zewnątrz dodatkowe światło barwy białej lub żółtej selektywnej, umocowane w sposób umożliwiający zmianę kierunku świetlnego (szperacz); światło to powinno być włączane i wyłączane niezależnie od innych

A. dwóch pojazdów poruszających się z przodu pojazdu przekraczającego dopuszczalne
B. dwóch pojazdów poruszających się z przodu i z tyłu pojazdu.
C. dwóch pojazdów poruszających się z przodu i jednego pojazdu z tyłu pojazdu.
D. jednego pojazdu.
Odpowiedź wskazująca na konieczność pilotowania pojazdu nienormatywnego za pomocą dwóch pojazdów poruszających się z przodu i z tyłu jest zgodna z przepisami prawa oraz praktykami bezpieczeństwa. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, taki sposób pilotowania ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno dla samego pojazdu, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Pojazdy nienormatywne, ze względu na swoje wymiary i masę, mogą stwarzać zagrożenie, dlatego obecność pilotów z przodu oraz z tyłu jest niezwykle istotna. Pilot z przodu informuje innych kierowców o nadchodzącym pojeździe, co pozwala na odpowiednie zorganizowanie ruchu, natomiast pilot z tyłu monitoruje sytuację z tyłu i zapobiega ewentualnym kolizjom. Przykłady z praktyki pokazują, że brak odpowiednich działań zabezpieczających może prowadzić do wypadków, dlatego przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.