Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 16:03
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 16:23

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z wymienionych elementów stanowi przykład złożonego typu danych?

A. struct
B. char
C. int
D. bool
Typ 'struct' w C++ to super sprawa, bo pozwala na trzymanie różnych danych pod jedną nazwą. Dzięki temu można łatwo zorganizować zmienne, które różnią się typami. Wyobraź sobie, że możesz stworzyć strukturę, która będzie reprezentować na przykład samochód z jego marką, rocznikiem i ceną. To naprawdę ułatwia pracę z danymi! Każde pole w strukturze może mieć inny typ, co czyni 'struct' bardzo uniwersalnym narzędziem do modelowania różnych obiektów, jak ludzie czy produkty. W zasadzie, to takie logiczne pudełko, do którego wrzucasz różne informacje i masz do nich szybki dostęp.

Pytanie 2

Która metoda w obrębie klasy jest uruchamiana automatycznie podczas tworzenia kopii obiektu?

A. Metoda statyczna
B. Konstruktor kopiujący
C. Destruktor
D. Metoda zaprzyjaźniona
Konstruktor kopiujący to taka specyficzna metoda w klasie, która działa, kiedy robimy nowy obiekt jako kopię już istniejącego. Dzięki temu możemy skopiować wartości pól z jednego obiektu do drugiego. To naprawdę ważne, zwłaszcza gdy mówimy o zarządzaniu pamięcią. Na przykład w C++ może to wyglądać tak: `Samochod(const Samochod &inny) { marka = inny.marka; przebieg = inny.przebieg; }`. Konstruktor kopiujący ma na celu uniknięcie problemów związanych z tzw. płytkim kopiowaniem, co może prowadzić do różnych błędów, jak wielokrotne zwolnienie tej samej pamięci. Generalnie mówiąc, jest to kluczowy mechanizm, który pomaga utrzymać bezpieczeństwo i poprawność działania naszej aplikacji.

Pytanie 3

W podanym fragmencie kodu Java wskaż, która zmienna może pomieścić wartość "T"

Ilustracja do pytania
A. zm4
B. zm1
C. zm3
D. zm2
Zmienna o nazwie zm3 została zadeklarowana jako typu char co oznacza że może przechowywać pojedynczy znak w tym przypadku wartość T. Typ char w języku Java jest używany do przechowywania znaków Unicode co czyni go idealnym do obsługi liter jako danych. Każdy znak jest przechowywany jako 16-bitowa wartość liczby całkowitej co umożliwia reprezentację szerokiego zakresu symboli w tym litery cyfry i inne znaki specjalne. Przykładowymi zastosowaniami typu char są przypadki gdzie konieczne jest przechowywanie i przetwarzanie liter np. w sytuacjach gdy aplikacja wymaga manipulacji pojedyńczymi znakami w tekście czy analizą ich wartości w kontekście porównywania danych. Dobre praktyki przy pracy z typem char obejmują świadome zarządzanie pamięcią i unikanie niepotrzebnych konwersji do innych typów danych co może prowadzić do strat precyzji lub nieoczekiwanych rezultatów. Ważne jest także zrozumienie jak znaki są kodowane i dekodowane szczególnie w kontekście międzynarodowym gdzie prawidłowa obsługa znaków Unicode jest kluczowa dla zapewnienia kompatybilności i poprawnego działania aplikacji w różnych językach.

Pytanie 4

Jaką komendę w języku C++ używa się do wielokrotnego uruchamiania tego samego bloku kodu?

A. while
B. switch
C. break
D. if
Instrukcja `while` w języku C++ i innych językach programowania pozwala na wielokrotne wykonanie tego samego fragmentu kodu, dopóki warunek logiczny jest spełniony. Przykład: `while (x < 10) { x++; }` będzie zwiększać zmienną `x` o 1, dopóki jej wartość nie osiągnie 10. Pętle `while` są przydatne, gdy liczba iteracji nie jest z góry znana i zależy od spełnienia określonego warunku w trakcie wykonywania programu.

Pytanie 5

Jakie z wymienionych czynności można zrealizować przy pomocy składnika statycznego danej klasy?

A. Zachowanie wartości wspólnych dla wszystkich instancji klasy
B. Wywołanie destruktora klasy bez jej usuwania
C. Tworzenie prywatnych kopii pól dla każdej instancji
D. Umożliwienie dzielenia pól klasy pomiędzy zaprzyjaźnione klasy
Składnik statyczny klasy przechowuje wartości wspólne dla wszystkich instancji danej klasy. Oznacza to, że niezależnie od liczby utworzonych obiektów, istnieje tylko jedna kopia składowej statycznej, która jest współdzielona przez wszystkie instancje. Składowe statyczne są często wykorzystywane do przechowywania liczników, stałych wartości lub danych konfiguracyjnych. Metody statyczne mogą być wywoływane bezpośrednio na klasie, bez konieczności tworzenia obiektu, co czyni je niezwykle użytecznymi w przypadku funkcji narzędziowych.

Pytanie 6

Jakie znaczenie ma framework w kontekście programowania?

A. Zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i zasad ułatwiających tworzenie aplikacji
B. Program do graficznego projektowania interfejsów użytkownika
C. System operacyjny, który umożliwia uruchamianie aplikacji
D. Moduł do zarządzania systemami baz danych
Framework to zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i reguł, które wspierają tworzenie aplikacji poprzez dostarczanie struktury ułatwiającej pracę programistów. Frameworki definiują standardowe komponenty aplikacji, umożliwiając programistom skoncentrowanie się na logice biznesowej zamiast na podstawowej architekturze aplikacji. Przykłady popularnych frameworków to .NET, Angular, Django i Spring. Frameworki przyspieszają proces programowania, poprawiają jakość kodu i wspierają skalowalność aplikacji, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 7

Wskaż uproszczoną wersję kodu XAML dla elementów w pokazanym oknie dialogowym?

Ilustracja do pytania
A. Kod 4
B. Kod 1
C. Kod 3
D. Kod 2
Kod 2 jest poprawnym uproszczonym kodem XAML dla przedstawionych kontrolek. XAML (Extensible Application Markup Language) jest używany do definiowania interfejsów użytkownika w aplikacjach WPF (Windows Presentation Foundation) i UWP (Universal Windows Platform). Jego czytelność i deklaratywny charakter pozwalają na tworzenie i zarządzanie kontrolkami w sposób przejrzysty i elastyczny, co przyspiesza proces projektowania interfejsów.

Pytanie 8

Jakie jest podstawowe zadanie funkcji zaprzyjaźnionej w danej klasie?

A. Ograniczenie widoczności atrybutów klasy
B. Generowanie kopii pól obiektu w innej klasie
C. Dodawanie nowych instancji do klasy
D. Umożliwienie funkcji dostępu do prywatnych atrybutów klasy
Dodawanie nowych obiektów do klasy to zadanie konstruktorów, a nie funkcji zaprzyjaźnionych. Tworzenie kopii pól obiektu w innej klasie może być realizowane za pomocą mechanizmów kopiujących lub metod publicznych, ale nie jest to funkcja zaprzyjaźniona. Ograniczenie zakresu widoczności pól klasy to efekt zastosowania modyfikatorów dostępu, takich jak private, protected lub public, a nie przyjaźni klasowej.

Pytanie 9

Jakie są typowe frameworki/biblioteki używane w aplikacjach webowych?

A. jquery, Joomla!, Wordpress, android Studio, Xamarin
B. ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
C. Visual Studio, Eclipse, angular, React.js, Node.js
D. ASP.NET Core, jQuery, Joomla!, Wordpress, Angular
Frameworki i biblioteki typowe dla aplikacji webowych to ASP.NET Core, Django, Angular, React.js i Node.js. Umożliwiają one tworzenie dynamicznych aplikacji front-end i back-end, zapewniając szeroką funkcjonalność, skalowalność oraz obsługę nowoczesnych technologii webowych.

Pytanie 10

Jakie jest najważniejsze działanie w trakcie analizy wymagań klienta przed rozpoczęciem realizacji projektu aplikacji?

A. Stworzenie diagramu Gantta
B. Zrozumienie potrzeb biznesowych i oczekiwań klienta
C. Selekcja języka programowania
D. Rozdzielenie ról w zespole projektowym
Fajnie, że zauważyłeś, jak ważne jest zrozumienie potrzeb biznesowych i oczekiwań klienta. To kluczowa sprawa przed rozpoczęciem pracy nad projektem aplikacji. Bez tego, nawet najfajniejszy kod może nie spełniać wymagań, a to byłoby szkoda, prawda? Analiza wymagań to nie tylko rozpoznanie celów, ale też spotkania z osobami zaangażowanymi w projekt i zbadanie rynku. Dzięki temu możemy stworzyć aplikację, która naprawdę odpowiada na specyficzne potrzeby, co czyni ją bardziej użyteczną i konkurencyjną. No i oczywiście, jak dobrze określimy, czego potrzebują użytkownicy, to mniej nieporozumień po drodze, a klienci będą bardziej zadowoleni, co zawsze jest na plus.

Pytanie 11

Który aspekt projektu aplikacji jest kluczowy dla zabezpieczenia danych użytkowników?

A. Zastosowanie zaawansowanych systemów ochrony
B. Koncentracja na wyglądzie interfejsu użytkownika
C. Pominięcie testowania aplikacji w etapie produkcji
D. Tworzenie prostych formularzy do rejestracji
Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony danych użytkowników w aplikacjach. Wdrożenie technologii takich jak szyfrowanie, autoryzacja dwuskładnikowa (2FA), firewalle oraz regularne testy penetracyjne pozwala na minimalizację ryzyka ataków i naruszeń danych. Mechanizmy te nie tylko zabezpieczają dane, ale również budują zaufanie użytkowników do aplikacji, co jest niezwykle istotne w branżach takich jak bankowość, medycyna czy e-commerce.

Pytanie 12

Diagramem, który służy do śledzenia realizacji zadań przez członków zespołu projektowego, może być

A. Venna
B. aktywnosci UML
C. Gantta
D. związków encji
Diagram Gantta to narzędzie do wizualizacji harmonogramu projektów. Umożliwia śledzenie postępów i zarządzanie zadaniami, co czyni go niezwykle przydatnym w monitorowaniu pracy zespołu. Każde zadanie jest przedstawione jako pasek, którego długość odpowiada czasowi trwania zadania. Diagram Gantta umożliwia również identyfikację zależności między zadaniami oraz zarządzanie zasobami, co czyni go kluczowym narzędziem w zarządzaniu projektami IT.

Pytanie 13

Zalecenia standardu WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na

A. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
B. umożliwieniu interakcji między komponentami użytkownika za pomocą klawiatury
C. zrozumieniu i wiarygodności prezentowanych treści na stronie
D. zapewnieniu odpowiedniej ilości czasu na przeczytanie i zrozumienie treści
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi odnosi się do zrozumienia i rzetelności w dostarczonych treściach na stronie, co jest ważnym aspektem, ale nie dotyczy bezpośrednio percepcji komponentów interfejsu użytkownika. Zrozumienie treści jest związane z czytelnością tekstu oraz jego strukturalną formą, co nie jest bezpośrednio związane z interfejsem. Kolejna niepoprawna odpowiedź, dotycząca zapewnienia wystarczającej ilości czasu na przeczytanie i przetworzenie treści, odnosi się bardziej do zasad dostępności dotyczących czasu, które są istotne dla użytkowników z różnymi zdolnościami przetwarzania informacji, ale nie dotyczą samej percepcji komponentów interfejsu. Ostatnia odpowiedź, dotycząca zapewnienia interakcji pomiędzy komponentami użytkownika przy użyciu klawiatury, również nie odnosi się bezpośrednio do percepcji, a bardziej do interakcji użytkownika z systemem. Choć interakcja jest istotna, kluczowe jest zrozumienie, że percepcja skupia się na sposobie, w jaki użytkownicy dostrzegają i interpretują te komponenty, a nie na ich interakcji. Dlatego też, te odpowiedzi, choć dotyczą ważnych kwestii dostępności, nie są zgodne z istotą pytania.

Pytanie 14

Jakie metody pozwalają na przesłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

A. biblioteki jQuery
B. metody POST
C. formatu JSON
D. protokołu SSH
Format JSON (JavaScript Object Notation) jest powszechnie używany do przesyłania danych z serwera do aplikacji front-end. Jest lekki, czytelny i łatwy do przetwarzania w większości języków programowania, co czyni go standardem w komunikacji API. JSON pozwala na efektywne przesyłanie złożonych struktur danych i ich łatwe mapowanie na obiekty w aplikacji.

Pytanie 15

Wskaż odpowiedź, która używa parafrazowania jako metodę aktywnego słuchania, gdy klient mówi: "Interesuje mnie aplikacja, która działa szybko, niezależnie od tego, czy korzysta z niej kilku czy tysiąc użytkowników"?

A. Jeśli dobrze zrozumiałam, chodzi o aplikację, która efektywnie obsługuje różne obciążenia
B. Ilu użytkowników planuje z niej skorzystać?
C. Dlaczego Pani potrzebuje takiej aplikacji?
D. Czuję pewne wątpliwości w Pani głosie. Czy mogę zadać kilka pytań?
Parafraza to świetna technika, która pomaga zrozumieć, co rozmówca ma na myśli. Jak w tym przypadku – odpowiedź, która mówi: 'Jeśli dobrze rozumiem, chodzi o aplikację, która radzi sobie z różnym obciążeniem,' naprawdę dobrze oddaje to, co klient próbował przekazać. Klient podkreśla, że ważne jest dla niego, aby aplikacja była wydajna, niezależnie od tego, ile osób z niej korzysta. Użycie terminu 'radzi sobie z obciążeniem' jest trafne, bo dotyczy zdolności systemu do przystosowywania się do zmieniającej się liczby użytkowników i ich aktywności. To pokazuje, że konsultant dobrze zrozumiał potrzeby klienta i otwiera możliwości do dalszej rozmowy o technicznych detalach aplikacji, a to jest kluczowe w sprzedaży i budowaniu dobrych relacji z klientem.

Pytanie 16

Jaką wydajność posiada sieć, która przesyła 500 MB danych w czasie 10 sekund?

A. 50 Mbps
B. 40 Mbps
C. 500 Mbps
D. 400 Mbps
Pierwsza odpowiedź, czyli 50 Mbps, jest znacznie za niska. Przy obliczeniach 500 MB w ciągu 10 sekund, ta wartość sugeruje, że tylko niewielka część danych zostałaby przesłana, co nie ma sensu w kontekście technicznym. Z tak małą przepustowością sieć byłaby totalnie nieefektywna, a transfer zająłby o wiele więcej czasu. Z kolei odpowiedź 400 Mbps jest wprawdzie blisko, ale też nie do końca poprawna, bo prawidłowy wynik to 500 Mbps. Chodzi o to, że nie liczy to całkowitej ilości danych w megabitach oraz czasu przesyłu. A na końcu, odpowiedź 40 Mbps to już totalna pomyłka, bo sugeruje ekstremalnie wolny transfer, co na pewno nie wystarczyłoby do przesłania 500 MB w takim krótkim czasie. Taka przepustowość nie spełnia wymagań nowoczesnych aplikacji jak strumieniowe przesyłanie wideo czy komunikacja na żywo, gdzie transfery na poziomie setek megabitów na sekundę to standard.

Pytanie 17

Które z poniższych zdań najlepiej określa funkcję zaprzyjaźnioną w ramach klasy?

A. Funkcja, która jest statyczna i nie ma możliwości modyfikacji pól klasy
B. Funkcja, która uruchamia się automatycznie po stworzeniu obiektu
C. Funkcja, która pozwala na dziedziczenie wielokrotne
D. Funkcja, która ma dostęp do prywatnych pól i metod klasy, z którą jest zaprzyjaźniona
Funkcja zaprzyjaźniona (ang. friend function) to funkcja, która ma dostęp do prywatnych i chronionych pól oraz metod klasy, mimo że nie jest jej częścią. Służy do realizacji operacji wymagających bezpośredniego dostępu do wewnętrznych elementów klasy, ale bez naruszania zasad hermetyzacji. Przykład w C++: `class Konto { private: double saldo; friend void wyswietlSaldo(Konto k); }`. Funkcja `wyswietlSaldo` może odczytać pole `saldo`, mimo że jest ono prywatne. Funkcje zaprzyjaźnione są używane, gdy konieczna jest bliska współpraca między klasami lub funkcjami, ale nie chcemy nadmiernie otwierać interfejsu klasy.

Pytanie 18

Jakie cechy posiada kod dopełniający do dwóch?

A. Służy do przekształcania liczb binarnych na dziesiętne
B. Reprezentuje liczbę w odwrotnej formie binarnej
C. Umożliwia reprezentację liczb ujemnych w systemie binarnym
D. Umożliwia konwersję systemu binarnego na szesnastkowy
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi sugeruje, że kod uzupełnieniowy do dwóch przedstawia liczbę w postaci odwrotnej binarnej. Chociaż odwracanie bitów jest częścią konwersji do kodu uzupełnieniowego, to jednak nie jest to jedyny krok. Kod uzupełnieniowy do dwóch polega na odwróceniu bitów w liczbie binarnej oraz dodaniu 1, co czyni tę odpowiedź nieprecyzyjną. Druga niepoprawna odpowiedź twierdzi, że kod uzupełnieniowy służy do konwersji liczb binarnych na liczby dziesiętne. W rzeczywistości konwersja z systemu binarnego na dziesiętny polega na zsumowaniu wartości bitów pomnożonych przez odpowiednie potęgi liczby 2, a nie na zastosowaniu kodu uzupełnieniowego. Ostatnia niepoprawna odpowiedź sugeruje, że kod uzupełnieniowy umożliwia zamianę systemu binarnego na szesnastkowy. W rzeczywistości konwersja z systemu binarnego na szesnastkowy opiera się na grupowaniu bitów w zestawy po cztery, co nie ma nic wspólnego z kodem uzupełnieniowym. Kod uzupełnieniowy do dwóch jest zatem techniką reprezentacji liczb, a nie narzędziem do konwersji między różnymi systemami liczbowymi.

Pytanie 19

Jakie oprogramowanie służy do monitorowania błędów oraz zarządzania projektami?

A. Bugzilla
B. Jira
C. Jasmine
D. Git
Jira to zaawansowane oprogramowanie do zarządzania projektami oraz śledzenia błędów, stworzone przez firmę Atlassian. Jest powszechnie stosowane w zespołach zajmujących się rozwijaniem oprogramowania, ale również znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak zarządzanie projektami, wsparcie techniczne oraz śledzenie zadań. Jira oferuje bogaty zestaw funkcji, które umożliwiają planowanie sprintów, monitorowanie postępów prac, zarządzanie backlogiem oraz raportowanie wydajności zespołu. Użytkownicy mogą tworzyć niestandardowe workflow, co pozwala dostosować procesy pracy do specyficznych potrzeb organizacji. Dzięki integracji z innymi narzędziami Atlassian, takimi jak Confluence czy Bitbucket, Jira jest elementem ekosystemu, który wspiera współpracę w zespołach. Przykładem zastosowania Jira może być zarządzanie cyklem życia produktu, gdzie zespół deweloperski wykorzystuje to narzędzie do śledzenia błędów, zarządzania wymaganiami oraz planowania wydań. Korzystanie z Jira wspiera podejście Agile, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania projektami.

Pytanie 20

Jakie zagrożenie związane z użytkowaniem cyberprzestrzeni ma wpływ na zdrowie fizyczne?

A. Problemy z kręgosłupem wynikające z długotrwałego siedzenia
B. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji
C. Uzależnienie od gier komputerowych
D. Depresja spowodowana cyberprzemocą
Wiesz, problemy z kręgosłupem przez zbyt długie siedzenie to naprawdę coś, na co trzeba zwrócić uwagę. To może prowadzić do bólu pleców, a nawet do wad postawy. Dobrze, że o tym mówimy! Fajnie jest robić przerwy na rozciąganie czy parę ćwiczeń. I pamiętaj, że ergonomiczne biurko i krzesło, które dobrze podpiera plecy, to klucz do zdrowia przy pracy z komputerem.

Pytanie 21

W frameworkach do budowy aplikacji mobilnych lub desktopowych znajduje zastosowanie wzorzec MVVM, oznaczający Model-View-ViewModel. Te podejście do programowania oznacza, że

A. w aplikacji obecny jest jedynie interfejs użytkownika
B. interfejs użytkownika oraz logika aplikacji są oddzielone
C. interfejs użytkownika i logika aplikacji są umieszczone w jednym pliku
D. kontrolki i widoki interfejsu użytkownika są zintegrowane z logiką aplikacji
Wzorzec MVVM, czyli Model-View-ViewModel, jest jednym z kluczowych podejść w architekturze aplikacji, szczególnie w kontekście aplikacji mobilnych i desktopowych. Zakłada on wyraźne rozdzielenie logiki aplikacji (Model) od warstwy prezentacji (View), z pomocą komponentu ViewModel, który działa jako mediator. Dzięki temu programiści mogą łatwiej zarządzać kodem, testować poszczególne komponenty oraz wprowadzać zmiany w interfejsie użytkownika bez wpływu na logikę aplikacji. Przykładem zastosowania MVVM jest framework WPF (Windows Presentation Foundation), w którym dane są wiązane do kontrolek w interfejsie użytkownika, co pozwala na automatyczną aktualizację widoków w przypadku zmian w modelu. Standardy takie jak Data Binding w WPF oraz Reactive Programming w Xamarin i Avalonia, pokazują, jak MVVM ułatwia rozwój aplikacji poprzez separację odpowiedzialności, co prowadzi do większej przejrzystości kodu i łatwości w jego utrzymywaniu.

Pytanie 22

Wskaż kod, który jest funkcjonalnie równy zaprezentowanemu

Ilustracja do pytania
A. Kod 3
B. Kod 2
C. Kod 1
D. Kod 4
Kod 2 jest funkcjonalnie równorzędny do przedstawionego. Zawiera te same operacje i instrukcje, co zapewnia identyczne wyniki dla tych samych danych wejściowych.

Pytanie 23

Zaprezentowane oznaczenie praw Creative Commons umożliwia bezpłatne wykorzystywanie utworu

Ilustracja do pytania
A. w celu dokonywania zmian lub remiksowania
B. pod warunkiem zachowania go w pierwotnej formie
C. pod warunkiem udostępnienia go na takiej samej licencji
D. w celach komercyjnych
Odpowiedź dotycząca możliwości zmiany lub remiksowania utworu jest prawidłowa w kontekście oznaczeń Creative Commons takich jak CC BY lub CC BY-NC. Licencje te umożliwiają korzystanie z utworu w sposób zmieniony czy remiksowany pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. CC BY wymaga jedynie przypisania autorstwa, co daje twórcom dużą elastyczność w adaptacji i modyfikacji dzieła, co znajduje zastosowanie w projektach edukacyjnych, artystycznych czy badawczych. Działania takie mogą obejmować tworzenie adaptacji, tłumaczeń, mashupów czy nowych kreatywnych form bazujących na oryginale. CC BY-NC natomiast ogranicza użycie komercyjne, ale nadal zezwala na modyfikacje w niekomercyjnych kontekstach. Remiksowanie muzyki, tworzenie nowych wersji wideo czy projektów graficznych są popularnymi praktykami w społeczności twórców, co promuje innowacje i rozwój kultury open source. Ważne jest, aby użytkownicy byli świadomi warunków licencji i poprawnie przypisywali autorstwo, co nie tylko spełnia wymogi prawne, ale również wspiera etos współpracy i uczciwości w społeczności twórczej. Zaangażowanie w twórczość w oparciu o licencje Creative Commons przyczynia się do propagowania wiedzy i kultury oraz wspiera zrównoważony rozwój społeczności twórczych.

Pytanie 24

Jakie narzędzie programowe jest odpowiedzialne za konwersję kodu źródłowego na formę zrozumiałą dla maszyny, weryfikuje wszystkie polecenia pod kątem ewentualnych błędów, a następnie generuje moduł do wykonania?

A. kompilator
B. dekompilator
C. interpreter
D. debugger
Kompilator to narzędzie, które tłumaczy kod źródłowy na kod maszynowy lub bajtowy, umożliwiając jego późniejsze wykonanie przez komputer. Kompilator analizuje cały kod przed jego uruchomieniem, identyfikując błędy składniowe i logiczne, co pozwala na generowanie pliku wykonywalnego.

Pytanie 25

Jaką wartość zwróci funkcja napisana w języku C++, jeżeli jej argumentem wejściowym jest tablica stworzona w sposób następujący: int tablica[6] = {3,4,2,4,10,0};?

Ilustracja do pytania
A. 20
B. 10
C. 23
D. 0
Funkcja w C++ zwraca sumę elementów tablicy, co daje wynik 23. Algorytm iteracyjnie dodaje wszystkie elementy do zmiennej sumującej, co jest typowym rozwiązaniem dla tego typu operacji.

Pytanie 26

Zgodnie z dokumentacją dotyczącą menu Navbar z biblioteki Bootstrap 4, w celu stworzenia menu należy zdefiniować listę

Ilustracja do pytania
A. < ul class="a, .nav-item" > ... < /ul>
B. < ol class="a, .nav-item" > ... < /ol>
C. < ol class="navbar-nav" > ... < /ol>
D. < ul class="navbar-nav" > ... < /ul>
Aby utworzyć menu nawigacyjne w Bootstrap 4, należy użyć listy

Pytanie 27

Czym jest klasa w programowaniu obiektowym?

A. wskaźnik
B. instrukcja
C. typ danych
D. zmienna
Zmienna to jednostka przechowująca dane, ale nie definiuje struktury obiektu. Wskaźnik przechowuje adresy pamięci, lecz sam w sobie nie jest typem danych wyższego poziomu. Instrukcja to pojedyncze polecenie wykonywane przez komputer, które nie opisuje ani nie reprezentuje klasy obiektowej.

Pytanie 28

Jakie środowisko developerskie służy do tworzenia aplikacji na platformę iOS?

A. Eclipse
B. XCode
C. Studio Androida
D. Visual Studio Code
XCode to oficjalne środowisko programistyczne (IDE) firmy Apple, które jest wykorzystywane do tworzenia aplikacji na systemy iOS, macOS, watchOS i tvOS. XCode oferuje pełne wsparcie dla języków Swift i Objective-C oraz narzędzia do projektowania interfejsów użytkownika (Storyboard), debugowania aplikacji, testowania wydajności i optymalizacji kodu. XCode posiada także symulatory urządzeń Apple, co umożliwia testowanie aplikacji na różnych modelach iPhone’ów, iPadów oraz Apple Watch. XCode jest niezbędnym narzędziem dla deweloperów tworzących aplikacje na ekosystem Apple i pozwala na łatwą publikację aplikacji w App Store.

Pytanie 29

Jaką rolę odgrywa interpreter w kontekście programowania?

A. Zoptymalizowuje wydajność aplikacji w środowisku produkcyjnym
B. Generuje plik wykonywalny dla systemu operacyjnego
C. Łączy kod źródłowy z zewnętrznymi bibliotekami
D. Przekłada kod źródłowy na język maszynowy w trakcie działania programu
Interpreter tłumaczy kod źródłowy na język maszynowy instrukcja po instrukcji, co oznacza, że każda linia kodu jest analizowana i wykonywana na bieżąco. Dzięki temu programy interpretowane, takie jak te w Pythonie, Ruby czy JavaScript, mogą być szybko testowane i uruchamiane bez konieczności wcześniejszej kompilacji. Interpretacja pozwala na elastyczność w procesie rozwoju, ponieważ zmiany w kodzie są widoczne natychmiast po zapisaniu pliku. To czyni interpreter idealnym narzędziem do prototypowania i budowania aplikacji w dynamicznych środowiskach.

Pytanie 30

Które z wymienionych środowisk programistycznych jest rekomendowane do developing aplikacji w języku Python z użyciem frameworka Django?

A. XCode
B. Unity
C. Android Studio
D. PyCharm
PyCharm to jedno z najbardziej zaawansowanych środowisk programistycznych (IDE) dedykowanych do tworzenia aplikacji w języku Python. Jest to narzędzie preferowane przez programistów korzystających z frameworka Django, który jest popularnym rozwiązaniem do budowy aplikacji webowych. PyCharm oferuje rozbudowane wsparcie dla Django, umożliwiając szybkie tworzenie projektów, integrację z bazami danych oraz wygodne debugowanie aplikacji. IDE zapewnia również możliwość uruchamiania serwerów deweloperskich, podglądu zmian w czasie rzeczywistym oraz automatyczne uzupełnianie kodu, co znacząco zwiększa efektywność pracy nad aplikacjami webowymi. Dzięki PyCharm programiści mogą łatwo zarządzać migracjami bazy danych, tworzyć modele i szablony, co sprawia, że jest to narzędzie nieocenione w ekosystemie Django.

Pytanie 31

W jakiej sytuacji należy umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji bocznej?

A. gdy wystąpi uszkodzenie kręgosłupa
B. w sytuacji omdlenia i braku tętna
C. gdy osoba omdleje, ale oddycha
D. w przypadku urazu pleców, gdy osoba jest przytomna
Osobę po omdleniu, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej. Taka pozycja zapobiega zadławieniu i zapewnia drożność dróg oddechowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa poszkodowanego.

Pytanie 32

Kod XAML zaprezentowany powyżej zostanie wyświetlony jako:

Ilustracja do pytania
A. D
B. C
C. A
D. B
Kod XAML zostanie wyrenderowany jako element D, co oznacza, że spełnia wszystkie warunki formatowania i układu graficznego zgodne z przedstawionym rysunkiem. XAML to język znaczników do projektowania interfejsów użytkownika w aplikacjach WPF, UWP i Xamarin.

Pytanie 33

Która z dokumentacji funkcji odpowiada przedstawionemu kodowi źródłowemu?

Ilustracja do pytania
A. Dokumentacja 4
B. Dokumentacja 1
C. Dokumentacja 3
D. Dokumentacja 2
Dokumentacja 2 jest prawidłowa i precyzyjnie opisuje funkcję, jej parametry oraz wartość zwracaną. Zgodność dokumentacji z kodem jest kluczowa dla późniejszego utrzymania oraz rozszerzania aplikacji.

Pytanie 34

W jednostce centralnej, za obliczenia na liczbach zmiennoprzecinkowych odpowiada

A. AU
B. FPU
C. ALU
D. IU
FPU, czyli jednostka zmiennoprzecinkowa, zajmuje się obliczeniami na liczbach, które mają część ułamkową. Dzięki niej komputer może szybko i dokładnie przeprowadzać różne skomplikowane operacje matematyczne, jak na przykład mnożenie czy pierwiastkowanie. Jest to naprawdę ważne w takich programach jak oprogramowanie inżynieryjne czy aplikacje graficzne, bo tam precyzja to podstawa, żeby wszystko działało jak należy.

Pytanie 35

Która z wymienionych topologii sieci wykazuje cechę, że wszystkie urządzenia są połączone jednym kablem?

A. Topologia siatki
B. Topologia gwiazdy
C. Topologia pierścienia
D. Topologia magistrali
Topologia magistrali to jedna z podstawowych topologii sieci komputerowych, w której wszystkie urządzenia są podłączone do jednego kabla, zwanego magistralą. W tej konfiguracji dane przesyłane są w obu kierunkach na wspólnym przewodzie, a każde urządzenie musi odczytać dane i zidentyfikować, czy są one przeznaczone dla niego. Kluczową zaletą topologii magistrali jest jej prostota oraz niskie koszty instalacji, ponieważ wymaga mniej kabli niż inne topologie. Jest to jednak także jej największa wada - awaria jednego segmentu kabla może spowodować przerwanie komunikacji w całej sieci. Topologia magistrali jest często wykorzystywana w małych sieciach lokalnych oraz w systemach, gdzie nie ma potrzeby dużej niezawodności. Standardy, takie jak IEEE 802.3, definiują zasady działania sieci Ethernet korzystających z tej topologii. W praktyce, zastosowanie topologii magistrali można zaobserwować w starszych instalacjach sieciowych, gdzie budżet na infrastrukturę był ograniczony, a wymogi dotyczące skomplikowania sieci były minimalne.

Pytanie 36

Podaj przykład incydentu w miejscu pracy?

A. kontuzja stawu skokowego, która zdarzyła się w trakcie bezpośredniej drogi do miejsca zatrudnienia
B. oparzenie dłoni, które miało miejsce podczas nieobowiązkowego szkolenia w czasie prywatnym pracownika
C. złe samopoczucie spowodowane przewlekłą chorobą zatrudnionego, które wystąpiło w biurze
D. złamanie nogi w trakcie urlopu wypoczynkowego przyznanego przez pracodawcę
Jak dla mnie, to uraz stawu skokowego w drodze do pracy jak najbardziej można uznać za wypadek przy pracy. Wiesz, nawet jeśli to się wydarzy poza firmą, to jeśli szedłeś prosto do niej, to masz prawo do ochrony i świadczeń z ubezpieczenia. To ważne, żeby to wiedzieć.

Pytanie 37

Która zasada zwiększa bezpieczeństwo w sieci?

A. Korzystanie z mocnych, unikalnych haseł
B. Pobieranie plików z niepewnych źródeł
C. Dzielnie się hasłami z przyjaciółmi
D. Zaniedbywanie aktualizacji systemu operacyjnego
Używanie silnych, unikalnych haseł jest fundamentalną zasadą poprawiającą bezpieczeństwo w sieci. Silne hasło to takie, które składa się z co najmniej 12 znaków, zawiera wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Takie hasła są trudne do złamania przez ataki brute force, które wykorzystują algorytmy do próbowania różnych kombinacji znaków. Przykładem silnego hasła może być 'P@ssw0rd!2023', które łączy różnorodne typy znaków. Używanie unikalnych haseł dla różnych kont jest równie ważne, ponieważ w przypadku naruszenia bezpieczeństwa jednego konta, inne pozostają zabezpieczone. Standardy takie jak NIST (National Institute of Standards and Technology) zalecają tworzenie haseł w sposób, który ogranicza ich przewidywalność. Narzędzia do zarządzania hasłami, takie jak LastPass czy 1Password, mogą pomóc w generowaniu i przechowywaniu silnych haseł, co dodatkowo redukuje ryzyko. Stosowanie tej zasady jest kluczowe w kontekście ochrony danych osobowych oraz zapobiegania kradzieży tożsamości.

Pytanie 38

Wskaż typy numeryczne o stałej precyzji

A. float, double
B. long long, long double
C. bool char, string
D. int, short, long
Typy stałoprzecinkowe, takie jak int, short i long, przechowują liczby całkowite bez części ułamkowej. Są to podstawowe typy danych w wielu językach programowania, używane do przechowywania liczb całkowitych różnej wielkości.

Pytanie 39

Jedną z zasad standardu WCAG 2.0 jest

A. ograniczanie treści na stronie przez rezygnację z używania alternatywnych tekstów dla obrazów i filmów
B. używanie jednego, odpowiednio dużego rozmiaru czcionki
C. unikanie przedstawiania informacji w formie uproszczonej
D. stosowanie różnych palet kolorystycznych, w tym o wysokim kontraście
Jedną z wytycznych WCAG 2.0 jest stosowanie kilku schematów kolorystycznych, w tym bardzo kontrastowego, aby zapewnić dostępność dla osób niedowidzących i ułatwić korzystanie z treści.

Pytanie 40

Jaki tekst zostanie wyświetlony po uruchomieniu jednego z poniższych fragmentów kodu?

Ilustracja do pytania
A. {{2+2}}
B. 4
C. {4}
D. {2+2}
Kod zwraca liczbę 4, ponieważ {2+2} jest interpretowane jako wyrażenie matematyczne, a nie ciąg znaków. W frameworkach React czy Angular operacje matematyczne wykonywane są automatycznie w miejscach, gdzie oczekiwany jest wynik obliczenia.