Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 12 lutego 2025 07:20
  • Data zakończenia: 12 lutego 2025 07:46

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Transportem, który nie wchodzi w skład transportu kolejowo-drogowego, jest transport

A. bimodalny
B. kombinowany
C. modalny
D. magazynowy
Odpowiedź 'magazynowy' jest prawidłowa, ponieważ transport magazynowy odnosi się do procesów przechowywania towarów, a nie do ich przewozu. W kontekście transportu kolejowo-drogowego mówimy o różnych rodzajach transportu, takich jak transport modalny, bimodalny i kombinowany, które obejmują różne środki transportu, w tym kolej i drogi. Transport magazynowy nie polega na przemieszczaniu towarów, lecz na ich składowaniu w odpowiednich obiektach, co jest kluczowe dla logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Dobre praktyki w zakresie transportu to zintegrowane zarządzanie dostawami, które obejmuje nie tylko transport, ale także przechowywanie i dystrybucję towarów, co pozwala na optymalizację procesów. W praktyce korzystanie z transportu magazynowego ma na celu zapewnienie efektywnego wykorzystania przestrzeni oraz minimalizowanie kosztów związanych z przechowywaniem i obsługą towarów.

Pytanie 2

Przeładunek, który polega na przekształceniu dużych, jednorodnych partii towarów na wiele różnorodnych pakietów asortymentowych, dostosowanych do wymagań konsumentów, określany jest jako

A. outsourcingiem
B. cross-dockingiem
C. co-packingiem
D. benchmarkingiem
Zazwyczaj, jak ktoś wybiera błędną odpowiedź na to pytanie, to może być przez nieporozumienie dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw. Na przykład outsourcing to taka strategia, gdzie firma oddaje część procesów zewnętrznemu dostawcy, co ma mało wspólnego z przeładunkiem towarów. Chodzi bardziej o relacje biznesowe i koszty. Z kolei co-packing to współpraca producentów z firmami zajmującymi się pakowaniem, a to polega na wspólnym tworzeniu i pakowaniu produktów. I właśnie to się różni od cross-dockingu, bo co-packing przygotowuje gotowe produkty do sprzedaży, a nie zawsze pasuje do specyficznych zamówień. Benchmarking to inna sprawa, to porównywanie wydajności z najlepszymi w branży, co również nie ma związku z samym przeładunkiem towarów. Warto pamiętać, że te definicje są różne i nie można ich mylić. Zrozumienie tych różnic jest ważne, żeby dobrze zarządzać procesami logistycznymi i dostosowywać je do zmieniających się potrzeb rynku.

Pytanie 3

Jaką wartość osiągnie dostawa, jeśli początkowy stan magazynowy wynosi 150 sztuk, sprzedaż wynosi 350 sztuk, a wymagany poziom zapasów na koniec okresu to 100 sztuk?

A. 600 szt.
B. 100 szt.
C. 400 szt.
D. 300 szt.
Poprawna odpowiedź wynosząca 300 sztuk została uzyskana z zastosowaniem podstawowego wzoru na obliczenie wielkości dostawy. Można to przedstawić w formie: Wielkość dostawy = Sprzedaż + Wymagany zapas na koniec okresu - Zapas początkowy. W naszym przypadku, sprzedaż wynosi 350 sztuk, wymagany zapas na koniec okresu wynosi 100 sztuk, a zapas początkowy to 150 sztuk. Zatem: 350 + 100 - 150 = 300. Zastosowanie tego wzoru jest kluczowe w zarządzaniu zapasami i pozwala na skuteczne planowanie dostaw, co jest niezbędne w praktyce zarządzania łańcuchem dostaw. W kontekście standardów branżowych, efektywne zarządzanie zapasami powinno opierać się na metodologii Just In Time (JIT), która minimalizuje koszty przechowywania i zwiększa efektywność procesów produkcyjnych. Umiejętność obliczania wymaganej wielkości dostawy jest fundamentem dla specjalistów w dziedzinie logistyki i zakupów, co zwiększa konkurencyjność firmy na rynku.

Pytanie 4

W hurtowni dostarczono 12 ton jabłek w cenie 2,45 zł/kg. Podczas odbioru jakościowego towaru magazynier zauważył, że partia 25 kg jabłek nie nadaje się do przyjęcia. Jaką kwotę powinien wpisać magazynier w dokumencie PZ w sekcji dotyczącej wartości przyjętych towarów?

A. 2 940,00 zł
B. 29 400,00 zł
C. 29 338,75 zł
D. 2 878,75 zł
Aby obliczyć wartość przyjętych towarów, należy wziąć pod uwagę całkowitą wagę jabłek, która wynosi 12 ton, co daje 12 000 kg. Cena za kilogram jabłek wynosi 2,45 zł, co oznacza, że wartość całkowita jabłek przed odjęciem wadliwej partii wynosi 12 000 kg * 2,45 zł/kg = 29 400 zł. Z tej kwoty należy odjąć wartość partii jabłek, która nie nadaje się do przyjęcia, czyli 25 kg. Wartość tej partii wynosi 25 kg * 2,45 zł/kg = 61,25 zł. Zatem, wartość przyjętych jabłek, które magazynier powinien wpisać w dokumencie PZ, wynosi: 29 400 zł - 61,25 zł = 29 338,75 zł. W praktyce, tak szczegółowe obliczenia są kluczowe w logistyce oraz zarządzaniu magazynem, aby dokładnie dokumentować przyjęcia i eliminować błędy finansowe. Dobre praktyki w branży wymagają, aby każda partia towaru była dokładnie oceniana, co przekłada się na efektywne zarządzanie zapasami oraz minimalizację strat.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Na którym rysunku przedstawiono kontener IBC (Intermediate Bulk Container)?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. A.
C. C.
D. D.
Kontener IBC (Intermediate Bulk Container) jest specjalistycznym pojemnikiem, który znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle chemicznym, spożywczym oraz farmaceutycznym, gdzie transportuje się płyny i materiały sypkie. Odpowiedź D przedstawia kontener o charakterystycznej konstrukcji: jest prostokątny, wykonany głównie z tworzywa sztucznego i umieszczony w metalowej klatce, co zwiększa jego wytrzymałość oraz stabilność podczas transportu. W praktyce, kontenery IBC pozwalają na efektywne składowanie i transport dużych ilości substancji, co jest zgodne z normami bezpieczeństwa i ochrony środowiska, takimi jak ISO 9001. Dzięki swojej budowie, kontenery te są łatwe do załadunku i rozładunku, a ich wymiana jest ułatwiona dzięki standaryzowanym rozmiarom. Dodatkowo, IBC mogą być wielokrotnie używane, co jest korzystne zarówno z ekonomicznego, jak i ekologicznego punktu widzenia, minimalizując odpady opakowaniowe. Ich zastosowanie w różnych branżach świadczy o ich uniwersalności oraz praktyczności.

Pytanie 7

Oblicz, jaki będzie roczny koszt składowania, wiedząc, że pojemność strefy magazynowej wynosi 300 pjł, a koszt przechowywania w ciągu roku to 360 000 zł?

A. 1000 zł/pjł
B. 1600 zł/pjł
C. 1400 zł/pjł
D. 1200 zł/pjł
Aby obliczyć koszt składowania na jednostkę pojemności (pjł), należy podzielić całkowity roczny koszt magazynowania przez pojemność strefy składowania. W tym przypadku roczny koszt wynosi 360 000 zł, a pojemność to 300 pjł. Obliczenia przedstawiają się następująco: 360 000 zł / 300 pjł = 1200 zł/pjł. Taki sposób kalkulacji jest powszechnie stosowany w logistyce i zarządzaniu magazynami, ponieważ pozwala na efektywne zarządzanie kosztami i lepsze planowanie budżetu. Przykładowo, znając koszt składowania, przedsiębiorstwa mogą podejmować decyzje dotyczące optymalizacji przestrzeni magazynowej, a także oceny rentowności poszczególnych produktów. Właściwe obliczenia kosztów składowania są kluczowe dla efektywności działań logistycznych oraz dla podejmowania decyzji strategicznych w firmie, co potwierdzają standardy branżowe dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 8

Na podstawie ich funkcji, magazyny klasyfikowane są na

A. niezmechanizowane, zmechanizowane oraz zautomatyzowane
B. przemysłowe, dystrybucyjne i rezerwowe
C. otwarte, półotwarte oraz zamknięte
D. materiały sztukowe, materiały sypkie, ciecze i gazy
Odpowiedź 'przemysłowe, dystrybucyjne i rezerwowe' jest prawidłowa, ponieważ klasyfikacja magazynów według przeznaczenia jest kluczowym elementem w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Magazyny przemysłowe są zaprojektowane do przechowywania surowców lub półproduktów, które są niezbędne w procesach produkcyjnych. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym, magazyny przemysłowe mogą zawierać części i komponenty do montażu samochodów. Z kolei magazyny dystrybucyjne mają na celu efektywne zarządzanie zapasami gotowych produktów, które są dostosowane do potrzeb rynku. Takie magazyny są często zlokalizowane blisko głównych tras transportowych, co pozwala na szybkie dostawy. Magazyny rezerwowe natomiast służą jako dodatkowe źródło zapasów, co jest istotne w przypadku nieprzewidzianych wzrostów popytu lub zakłóceń w łańcuchu dostaw. Wszystkie te typy magazynów muszą być zgodne z normami jakości i bezpieczeństwa, a ich efektywne zarządzanie przyczynia się do optymalizacji kosztów i zwiększenia wydajności operacyjnej.

Pytanie 9

Który z dokumentów zawiera informacje takie jak: nazwa firmy, numer dokumentu, data jego sporządzenia, magazyn, z którego towar został wydany, dział, do którego towar jest przekazywany, nazwa, ilość, cena jednostkowa oraz wartość towaru, podpis osoby, która sporządziła dokument, a także podpisy osoby wydającej oraz przyjmującej zapas?

A. ZW
B. PZ
C. WZ
D. RW
Dokument RW, czyli 'Rozchód wewnętrzny', jest kluczowym elementem w procesie zarządzania gospodarką magazynową. Zawiera istotne informacje, takie jak nazwa przedsiębiorstwa, numer dokumentu oraz datę jego sporządzenia. Metodyka dokumentacji rozchodów to standard w efektywnym zarządzaniu zapasami, a dokument RW precyzyjnie rejestruje wydanie towaru z magazynu do konkretnego działu. Wymienione dane, takie jak magazyn, dział odbierający towar, nazwy, ilości, ceny jednostkowe oraz łączna wartość towaru, są niezbędne dla prawidłowego bilansowania stanów magazynowych. Dodatkowo, podpisy osób sporządzających oraz wydających i przyjmujących towar zapewniają odpowiedzialność oraz ścisłe przestrzeganie procedur. W praktyce, dokument RW jest niezbędny w każdej firmie zajmującej się handlem lub produkcją, ponieważ pozwala na ścisłe monitorowanie ruchu towarów oraz wspiera procesy audytowe. Właściwe wypełnianie tego dokumentu zgodnie z obowiązującymi normami zwiększa przejrzystość operacyjną i minimalizuje ryzyko błędów w inwentaryzacji.

Pytanie 10

Zapas sezonowy powstaje, gdy

A. zajmujemy się zbieraniem większych ilości zapasów, na przykład w celu uniknięcia wzrostu cen
B. zapas jest prognozowany i zbierany w trybie wyprzedzającym, w celu realizacji działań promocyjnych i reklamowych
C. tworzymy cyklicznie podwyższone stany magazynowe związane z okresową dostępnością towarów lub sezonowym wzrostem popytu
D. określony poziom zapasów jest systematycznie utrzymywany przez firmę
Zapas sezonowy jest strategią zarządzania zapasami, która polega na tworzeniu wyższych stanów zapasu w odpowiedzi na przewidywaną zmienność popytu lub dostępności produktów w określonych okresach czasu. Przykładem może być branża odzieżowa, gdzie w sezonie letnim gromadzi się większe stany zapasów odzieży letniej, aby sprostać wzrostowi popytu. Innym przykładem jest produkcja żywności, gdzie przedsiębiorstwa mogą zwiększyć zapasy owoców sezonowych w okresie zbiorów, aby zaoferować je w późniejszych miesiącach. Istotne jest, aby przedsiębiorstwa stosowały tę metodę w sposób przemyślany, opierając się na analizach danych historycznych oraz prognozach popytu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Właściwe zarządzanie zapasami sezonowymi może prowadzić do optymalizacji kosztów, zwiększenia efektywności operacyjnej oraz poprawy satysfakcji klientów poprzez lepszą dostępność produktów w kluczowych momentach.

Pytanie 11

Strategia SCM (Supply Chain Management), mająca na celu budowanie partnerskich relacji między firmami, jest wykorzystywana w procesie

A. planowania zasobów dystrybucji
B. dostarczania towarów na czas
C. zarządzania łańcuchem dostaw
D. efektywnego zarządzania firmą
Wybór odpowiedzi związanych z dostarczaniem ładunków na czas, planowaniem zasobów dystrybucji oraz efektywnym zarządzaniem przedsiębiorstwem jest niewłaściwy, ponieważ nie oddaje istoty strategii SCM. Pojęcie dostarczania ładunków na czas koncentruje się wyłącznie na logistyce i terminowości, co jest istotnym, lecz wąskim aspektem szerszego zarządzania łańcuchem dostaw. Efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem to również złożona koncepcja, która obejmuje wiele funkcji, ale niekoniecznie odnosi się do szczególnej strategii partnerskiej, jaką reprezentuje SCM. Z kolei planowanie zasobów dystrybucji dotyczy bardziej operacyjnych i taktycznych aspektów dostaw, a nie holistycznego podejścia do budowania relacji między różnymi podmiotami w łańcuchu dostaw. Przyjęcie tych odpowiedzi może prowadzić do błędnego zrozumienia kluczowych celów, jakie stawia przed sobą SCM, które obejmują nie tylko efektywność operacyjną, ale także strategiczne zintegrowanie procesów, co umożliwia firmom osiąganie przewagi konkurencyjnej. Właściwe rozumienie SCM jako całości procesów, które wspierają współpracę i koordynację, jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania w zglobalizowanym rynku.

Pytanie 12

System MRP jest powiązany z planowaniem zapotrzebowania

A. materiałowych
B. personalnych
C. magazynowych
D. transportowych
System MRP (Material Requirements Planning) jest kluczowym narzędziem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, które koncentruje się na planowaniu potrzeb materiałowych. Jego podstawowym celem jest zapewnienie, że odpowiednia ilość materiałów jest dostępna w odpowiednim czasie, aby zaspokoić wymagania produkcji. MRP opiera się na prognozach popytu, harmonogramach produkcji oraz zapasach, co pozwala na optymalizację kosztów i zwiększenie efektywności procesów produkcyjnych. Przykład zastosowania MRP można zobaczyć w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne planowanie potrzeb materiałowych jest kluczowe dla synchronizacji produkcji różnych komponentów. Dzięki systemowi MRP możliwe jest również zminimalizowanie nadmiarów zapasów, co prowadzi do oszczędności finansowych oraz lepszego zarządzania kapitałem. MRP jest zgodne z najlepszymi praktykami, takimi jak Lean Manufacturing i Just-in-Time, które dążą do eliminacji marnotrawstwa i zwiększenia wartości dostarczanej klientom.

Pytanie 13

Grupa AX zapasów, która powstała w wyniku analizy ABC/XYZ z wykorzystaniem dwóch kryteriów, odznacza się

A. wysokim poziomem wartości zużycia oraz wysoką precyzją prognozy
B. niskim poziomem wartości zużycia oraz niską precyzją prognozy
C. średnim poziomem wartości zużycia oraz średnią precyzją prognozy
D. wysokim poziomem wartości zużycia oraz niską precyzją prognozy
Grupa AX zapasów, powstała w wyniku dwukryterialnej analizy ABC/XYZ, charakteryzuje się wysokim poziomem wartości zużycia oraz wysoką dokładnością prognozy. Takie zapasy są kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ ich kontrola pozwala na efektywne zarządzanie kosztami i optymalizację procesów. Wysoki poziom wartości zużycia oznacza, że produkty te mają istotny wpływ na całkowite koszty operacyjne firmy, dlatego ich dokładne prognozowanie jest niezwykle istotne. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują stosowanie zaawansowanych metod prognozowania, takich jak analiza czasowa, która pozwala na lepsze przewidywanie popytu oraz minimalizację strat związanych z nadmiarowym lub niedoborowym stanem zapasów. Przykładowo, w firmach produkcyjnych, gdzie kluczowe jest zachowanie ciągłości dostaw, precyzyjne prognozowanie zapasów grupy AX może prowadzić do znaczących oszczędności i zwiększenia satysfakcji klienta, poprzez zapewnienie dostępności krytycznych komponentów.

Pytanie 14

Dokument dotyczący przesunięcia międzymagazynowego (MM) wypełnia się w sytuacji, gdy

A. następuje zwrot do magazynu materiałów, które nie zostały wykorzystane w procesie produkcji
B. dochodzi do przemieszczenia materiałów pomiędzy własnymi magazynami
C. zostają przyjęte zakupione materiały do magazynu
D. materiały są wydawane z magazynu odbiorcy
Dokument przesunięcia międzymagazynowego (MM) to jeden z tych ważnych papierków w logistyce wewnętrznej firmy. Jak dla mnie, jest to kluczowe w zarządzaniu zapasami i poprawnej efektywności działania. Kiedy przenosimy materiały między magazynami, trzeba to dobrze udokumentować, bo wpływa to na to, co mamy w magazynie i na bilans zapasów. Wypełniając dokument MM, firma dokumentuje transfer towarów z jednego miejsca do drugiego, co pomaga w utrzymaniu przejrzystości i kontroli nad naszymi zapasami. Można to zobaczyć na przykład w sytuacji, gdy surowce przechodzą z magazynu do produkcji, żeby zrealizować bieżące potrzeby. Z tego co pamiętam, dobra praktyka w logistyce mówi, że taką dokumentację warto weryfikować i archiwizować, bo to wspiera audyty i kontrolę jakości. No i oczywiście, dokument MM ma znaczenie w integracji procesów logistycznych i zarządzania łańcuchem dostaw, co w końcu pomaga w obniżaniu kosztów i polepszaniu obsługi klienta.

Pytanie 15

Jakie są rodzaje odpadów?

A. przemysłowe, niebezpieczne, naturalne
B. komunalne, niebezpieczne, surowcowe
C. przemysłowe, komunalne, niebezpieczne
D. przemysłowe, komunalne, bezpieczne
Odpady dzieli się na trzy główne kategorie: przemysłowe, komunalne oraz niebezpieczne. Odpady przemysłowe pochodzą z procesów produkcyjnych i mogą obejmować zarówno materiały niebezpieczne, jak i te, które są neutralne. Odpady komunalne to z kolei odpady generowane przez gospodarstwa domowe i instytucje, w tym odpady organiczne, papierowe czy plastikowe. Odpady niebezpieczne to te, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi lub środowiska, jak chemikalia, baterie czy odpady medyczne. Zgodnie z polskim prawodawstwem, segregacja tych odpadów jest kluczowa dla ich efektywnego przetwarzania i recyklingu. Przykładowo, odpady przemysłowe wymagają specjalnych procedur utylizacji, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na środowisko. W praktyce, odpowiednia klasyfikacja odpadów jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również działaniem na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Na podstawie norm ISO 14001 dotyczących zarządzania środowiskowego, firmy są zachęcane do wdrażania dobrych praktyk w zakresie gospodarowania odpadami, co przyczynia się do ich odpowiedzialnej produkcji i utylizacji.

Pytanie 16

Aby poprawić standardy usług spedycyjnych oraz dostosować się do przepisów prawa, Polska Izba Spedycji i Logistyki rekomenduje stosowanie Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych. Do wdrożenia tych zasad wymagane jest

A. akceptacja regulacji jednej ze stron umowy
B. aby umowy były zawierane przez dwa państwa
C. zgoda obu stron umowy
D. zgoda Polskiej Izby Spedycji i Logistyki
Zgoda Polskiej Izby Spedycji i Logistyki nie jest wymagana do stosowania Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych. OPWS są dokumentem standaryzującym zasady współpracy w branży, jednak ich zastosowanie nie jest uzależnione od spełnienia formalności związanych z akceptacją przez jakąkolwiek instytucję. W przypadku, gdy strony umowy nie są z dwóch krajów, co sugeruje jeden z błędnych wariantów odpowiedzi, również nie ma przeszkód do przyjęcia OPWS. W rzeczywistości, OPWS są stosowane zarówno w transakcjach krajowych, jak i międzynarodowych, a ich celem jest ujednolicenie warunków spedycji, niezależnie od lokalizacji stron. Ponadto, akceptacja przepisów przez jedną ze stron umowy nie jest wystarczająca, ponieważ skuteczność OPWS opiera się na wzajemnym porozumieniu i akceptacji tych warunków przez wszystkie uczestniczące strony. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do nieporozumień i sporów prawnych, ponieważ brak zgody drugiej strony na warunki umowy stawia pod znakiem zapytania jej obowiązywanie. Współpraca w branży opiera się na wzajemnym zaufaniu i transparentności, dlatego kluczowe jest, aby wszystkie strony umowy były świadome i zgodne na warunki ich współpracy.

Pytanie 17

Firma dysponuje trzema takimi samymi silo do przechowywania zboża o gęstości 800 kg/m3. Jaką pojemność ma jeden silos, jeśli łączna maksymalna masa zboża, którą można w nich zgromadzić, wynosi 240 t?

A. 30 m3
B. 300 m3
C. 100 m3
D. 10 m3
Poprawna odpowiedź wynika z obliczeń opartych na gęstości zboża oraz całkowitej masie, którą można przechować w silosach. Gęstość zboża wynosi 800 kg/m³, co oznacza, że jeden metr sześcienny zboża waży 800 kg. Jeżeli łącznie w trzech silosach można przechować maksymalnie 240 ton (co odpowiada 240 000 kg), to aby obliczyć pojemność jednego silosu, należy najpierw ustalić łączną pojemność trzech silosów. Dzieląc całkowitą masę przez gęstość, otrzymujemy: 240 000 kg / 800 kg/m³ = 300 m³. Ponieważ mamy trzy identyczne silosy, dzielimy tę pojemność przez trzy, co daje 300 m³ / 3 = 100 m³ na jeden silos. Taki sposób obliczeń jest standardową metodą w inżynierii oraz logistyce, gdzie istotne jest dokładne określenie pojemności magazynów. W praktyce wiedza ta jest przydatna przy projektowaniu i zarządzaniu magazynami, aby zapewnić skuteczne przechowywanie materiałów, a także optymalizować koszty operacyjne.

Pytanie 18

Firma transportowa "TRANSPEKS" posiada następujący cennik usług transportowych:
- 1 do 10 palet: 2,20 zł/km,
- 11 do 21 palet: 2,80 zł/km.

Jaką kwotę zapłaci firma za transport 19 palet na trasie Poznań-Warszawa (268 km)?

A. 750,40 zł
B. 550,40 zł
C. 589,60 zł
D. 590,60 zł
Odpowiedź 750,40 zł jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć koszt przewozu 19 palet, należy zastosować odpowiedni cennik firmy 'TRANSPEKS'. Dla liczby palet mieszczącej się w przedziale od 11 do 21, stawka wynosi 2,80 zł za kilometr. W przypadku przewozu z Poznania do Warszawy, który liczy 268 km, koszt można obliczyć w następujący sposób: 268 km * 2,80 zł/km = 750,40 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe w branży transportowej, ponieważ umożliwiają precyzyjne oszacowanie kosztów związanych z realizacją usług transportowych, co jest istotne zarówno dla przewoźników, jak i dla klientów. Przykładem zastosowania tego typu kalkulacji może być tworzenie ofert przewozowych, które uwzględniają różne stawki w zależności od ilości przewożonych towarów. Firmy transportowe często stosują takie cenniki, aby zróżnicować ceny w zależności od wielkości zlecenia, co może wpłynąć na decyzje klientów oraz optymalizację kosztów.

Pytanie 19

W logistyce procesu dystrybucyjnego występują zapasy

A. materiałów
B. produkcji w toku
C. wyrobów gotowych
D. surowców
Wyroby gotowe stanowią kluczowy element w logistyce procesu dystrybucji, gdyż są to produkty, które zostały już w pełni wyprodukowane i są gotowe do sprzedaży. W ramach zarządzania zapasami, wyroby gotowe są utrzymywane w magazynach, aby zaspokoić popyt klientów w odpowiednich momentach. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być strategia Just-In-Time (JIT), która ma na celu minimalizację kosztów przechowywania, a jednocześnie zapewnienie dostępności produktów. Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu zapasami wyrobów gotowych, przedsiębiorstwa mogą zwiększyć swoją efektywność operacyjną oraz reagować na zmiany rynkowe. Dobre praktyki w tej dziedzinie opierają się na regularnym monitorowaniu stanów magazynowych oraz prognozowaniu popytu, co pozwala na lepsze planowanie produkcji i dystrybucji. W standardach logistycznych, takich jak SCOR (Supply Chain Operations Reference), wyroby gotowe są klasyfikowane jako końcowy etap łańcucha dostaw, co podkreśla ich znaczenie w procesie dystrybucji.

Pytanie 20

Przedstawiony znak umieszczony na opakowaniu ładunku informuje o konieczności chronienia go przed

Ilustracja do pytania
A. wilgocią.
B. promieniowaniem.
C. upadkiem.
D. rozmrożeniem.
Poprawna odpowiedź "upadkiem" jest związana z międzynarodowymi standardami oznakowania, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa transportu i przechowywania ładunków. Znak ten wskazuje, że ładunek jest wrażliwy na uszkodzenia mechaniczne, szczególnie w wyniku upadku. W praktyce oznacza to, że osoby zajmujące się obsługą takiego ładunku muszą zachować szczególną ostrożność podczas jego przenoszenia, załadunku i rozładunku. Przykładem mogą być delikatne urządzenia elektroniczne lub szkło, które wymagają odpowiedniego zabezpieczenia, aby uniknąć kosztownych uszkodzeń. W branży logistycznej istnieją również konkretne normy, takie jak ISO 9001, które podkreślają znaczenie ochrony ładunków przed uszkodzeniami, co obejmuje odpowiednie szkolenie pracowników i stosowanie właściwych technik pakowania oraz transportu. Takie działanie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również pozytywnie wpływa na reputację firmy oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 21

Jaką kwotę trzeba będzie zapłacić za rozładunek 360 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), jeżeli koszt wynajmu wózka widłowego to 0,50 zł/pjł, a wydatki na godzinę pracy kierowcy wózka wynoszą 20,00 zł? Rozładunek jednej pjł trwa przeciętnie 1 minutę.

A. 300,00 zł
B. 120,00 zł
C. 200,00 zł
D. 180,00 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 300,00 zł, co można obliczyć na podstawie podanych danych. Koszt wynajęcia wózka widłowego to 0,50 zł za jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł). Dla 360 pjł koszt wynajmu wynosi 0,50 zł * 360 = 180,00 zł. Ponadto, czas rozładunku jednej pjł wynosi 1 minutę, co oznacza, że rozładunek 360 pjł zajmie 360 minut, czyli 6 godzin. Koszt pracy kierowcy wózka widłowego to 20,00 zł za godzinę, co daje koszt 6 godzin równy 20,00 zł * 6 = 120,00 zł. Łączny koszt rozładunku to suma kosztu wynajmu wózka i kosztu pracy kierowcy: 180,00 zł + 120,00 zł = 300,00 zł. Praktyczne zastosowanie tego obliczenia pokazuje, jak istotne jest precyzyjne szacowanie kosztów w logistyce, zwłaszcza przy planowaniu budżetu operacyjnego oraz optymalizacji procesów magazynowych.

Pytanie 22

Jaka metoda zabezpieczania ładunku uniemożliwia jego przemieszczanie w opakowaniu?

A. Przekładanie
B. Amortyzowanie
C. Blokowanie
D. Owijanie
Blokowanie to technika zabezpieczenia towaru, która polega na wprowadzaniu elementów, takich jak kliny, pomoce mocujące, czy też specjalne przegrody, które uniemożliwiają przesuwanie się produktów w opakowaniu. Tego rodzaju zabezpieczenie jest szczególnie istotne w transporcie i magazynowaniu towarów, gdzie stabilność i bezpieczeństwo są kluczowe. Przykładowo, w przypadku transportu mebli, często stosuje się blokady, aby zapobiec przesuwaniu się elementów w trakcie transportu, co mogłoby prowadzić do uszkodzeń. Blokowanie jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają minimalizację ryzyka uszkodzeń poprzez odpowiednie zabezpieczenie ładunku. Warto również pamiętać, że zgodnie z normami ISO 28000, odpowiednie zabezpieczenia ładunków są integralnym elementem zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw. W rezultacie, skuteczne blokowanie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo towarów, ale także może przyczynić się do obniżenia kosztów związanych z reklamacjami i naprawami uszkodzonego towaru.

Pytanie 23

Podmioty ekonomiczne, które mają na celu zunifikowanie różnych usług logistycznych w jednym miejscu, przejmując część działań realizowanych przez macierzyste jednostki przedsiębiorstw - klientów, to

A. magazyny branżowe
B. zakłady produkcyjne
C. centra logistyczne
D. supermarkety
Centra logistyczne pełnią kluczową rolę w nowoczesnym łańcuchu dostaw, integrując różnorodne usługi logistyczne w jednym miejscu. Działają jako huby, które umożliwiają efektywne zarządzanie przepływem towarów, co przekłada się na optymalizację kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej. Przykładem zastosowania centrów logistycznych może być outsourcing usług magazynowych i transportowych przez firmy produkcyjne, które zamiast zarządzać własnymi magazynami i flotą, korzystają z wyspecjalizowanych operatorów logistycznych. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które sugerują, że koncentracja na rdzeniu działalności oraz zlecanie na zewnątrz zadań logistycznych może prowadzić do lepszego wykorzystania zasobów i obniżenia kosztów operacyjnych. Warto zauważyć, że centra logistyczne często spełniają normy ISO związane z zarządzaniem jakością i bezpieczeństwem, co dodatkowo zwiększa ich wartość dla klientów.

Pytanie 24

Firma transportowa "Smyk" posiada następujący cennik przewozu: 1-10 palet: 2,00 zł/km, 11-21 palet: 2,50 zł/km. Jaką kwotę musi uiścić firma za przewóz 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz (120 km)?

A. 300 zł
B. 270 zł
C. 250 zł
D. 240 zł
Odpowiedź 300 zł jest poprawna z uwagi na zastosowanie odpowiedniego cennika przewozu w firmie "Smyk". Przewóz 19 palet mieści się w przedziale 11-21 palet, co oznacza, że stawka za kilometr wynosi 2,50 zł. Obliczenia kosztów przewozu wykonuje się, mnożąc stawkę za kilometr przez długość trasy. W tym przypadku, długość trasy z Poznania do Bydgoszczy wynosi 120 km. Dlatego całkowity koszt przewozu wynosi: 120 km * 2,50 zł/km = 300 zł. Analizując standardy branżowe, takie jak efektywność kosztowa i optymalizacja tras, należy pamiętać, że dokładne obliczenia kosztów są kluczowe dla rentowności operacji transportowych. Ustalanie odpowiednich stawek w zależności od ilości przewożonych palet jest praktyką, która pozwala przewoźnikom dostosować swoje oferty do potrzeb klientów, jednocześnie maksymalizując swoje zyski.

Pytanie 25

W jakich procesach technologicznych udział człowieka, ze względu na wysiłek fizyczny, jest najmniejszy?

A. Maszynowo-automatycznych, gdzie rola człowieka ogranicza się do nadzorowania i regulacji pracy.
B. Maszynowo-półautomatycznych, gdzie działalność wykonawcy sprowadza się do działań pomocniczych.
C. Maszynowo-ręcznych, gdzie wykonawca działa na obiekcie pracy przy pomocy roboczej części maszyny.
D. Ręcznych, gdzie wykonawca za pomocą swojej siły, przy użyciu prostego narzędzia, zmienia obrabiany obiekt.
Odpowiedź maszynowo-automatycznych procesów technologicznych jest poprawna, ponieważ w takich systemach zaangażowanie człowieka ogranicza się do nadzoru i regulacji pracy maszyn, co znacząco minimalizuje wysiłek fizyczny. W praktyce oznacza to, że ludzie nie muszą wykonywać ciężkiej pracy fizycznej, a ich rola skupia się na monitorowaniu parametrów pracy urządzeń, takich jak prędkość, temperatura czy ciśnienie. Przykładem mogą być linie produkcyjne w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie roboty zajmują się montażem, a pracownicy kontrolują i dokonują korekt w razie potrzeby. W standardach przemysłowych, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie optymalizacji procesów produkcyjnych i minimalizacji błędów ludzkich, co odnosi się do idei automatyzacji. Dzięki tej technologii poprawia się efektywność produkcji oraz bezpieczeństwo pracowników, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 26

Akronim, który oznacza system informatyczny wspierający zarządzanie stanami magazynowymi, to

A. ECR
B. WMS
C. SCM
D. CRM
WMS, czyli Warehouse Management System, odnosi się do systemów informatycznych, które wspierają zarządzanie magazynami oraz zapasami. Te systemy umożliwiają efektywne monitorowanie i kontrolowanie ruchów towarów wewnątrz magazynów, co jest kluczowe dla optymalizacji operacji logistycznych. Dzięki WMS można zautomatyzować wiele procesów, takich jak odbiór towarów, składowanie, kompletacja zamówień oraz wysyłka. Przykłady praktycznych zastosowań WMS obejmują integrację z systemami ERP (Enterprise Resource Planning) oraz obsługę skanowania kodów kreskowych, co zwiększa dokładność i szybkość operacji. Dobre praktyki w implementacji WMS obejmują również regularne aktualizacje systemu oraz szkolenie personelu, co przyczynia się do wzrostu efektywności i zadowolenia klientów. Systemy te są szeroko stosowane w branży e-commerce, gdzie zarządzanie dużymi ilościami produktów jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności.

Pytanie 27

Cechą korzystną składowania blokowego jest

A. prosta rotacja zapasów według zasady first in first out
B. wysoki stopień wykorzystania przestrzeni magazynowej
C. możliwość bezpośredniego dostępu do każdej jednostki ładunkowej
D. znaczna liczba tras transportowych
Zaletą składowania blokowego jest rzeczywiście wysoki poziom wykorzystania powierzchni magazynu, co wynika z możliwości maksymalnego zagospodarowania dostępnej przestrzeni. W składowaniu blokowym towary są układane jeden na drugim w stosy, co pozwala na efektywne wykorzystanie wysokości magazynu. Przykładowo, w magazynach wysokiego składowania, gdzie zastosowanie mają regały, można zwiększyć pojemność do kilku razy w porównaniu do tradycyjnych systemów składowania. Efektywność ta jest szczególnie cenna w branżach, gdzie powierzchnia magazynowa jest kosztowna, jak np. w logistyce e-commerce czy przechowywaniu produktów spożywczych. Ponadto, składowanie blokowe ma na celu ograniczenie ilości korytarzy potrzebnych do transportowania towarów, co także przyczynia się do zmniejszenia kosztów operacyjnych. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, wybór składowania blokowego powinien być rozważany w kontekście rodzaju i rotacji towarów, co może znacząco podnieść efektywność procesów magazynowych.

Pytanie 28

Zespół działań organizacyjnych, realizacyjnych oraz handlowych, mających na celu transport ładunków z miejsc nadania do miejsc odbioru przy użyciu odpowiednich środków transportowych, to

A. przeładunek kompletacyjny
B. działania realizacyjne
C. proces transportowy
D. działania organizacyjne
Poprawna odpowiedź to 'proces transportowy', ponieważ odnosi się do złożonego systemu działań związanych z przewozem towarów. Proces transportowy obejmuje wszystkie czynności związane z planowaniem, organizacją oraz realizacją przewozu ładunków od miejsca nadania do miejsca odbioru. W ramach tego procesu wykorzystuje się różne środki transportu, takie jak transport drogowy, kolejowy, morski czy lotniczy. Każdy z tych środków ma swoje specyfikacje i wymagania, które należy uwzględnić. Na przykład, transport morski jest najbardziej efektywny przy przewozie dużych ilości towarów na długie dystanse, podczas gdy transport drogowy jest bardziej elastyczny i umożliwia dostarczenie ładunku bezpośrednio do odbiorcy. Organizacja procesu transportowego wymaga także znajomości przepisów dotyczących transportu, norm bezpieczeństwa oraz umów międzynarodowych, takich jak Konwencja CMR dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów. Dobre praktyki w obszarze logistyki i transportu, jak optymalizacja tras czy zarządzanie flotą, również wpływają na efektywność tego procesu.

Pytanie 29

Średni miesięczny popyt w przedsiębiorstwie PXM na asortyment sportowy wyniósł 550 sztuk. Największym zainteresowaniem cieszyło się zapotrzebowanie wynikłe w II tygodniu badanego miesiąca na piłkę siatkową, które wyniosło 650 sztuk, a najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się piłki do koszykówki - 80 sztuk w tygodniu IV badanego miesiąca. Ustal wskaźnik sezonowości na tydzień II i IV.

II tydzieńIV tydzień
A.1,180,15
B.1,180,13
C.1,110,11
D.1,100,10

A. D.
B. A.
C. C.
D. B.
Odpowiedź A jest prawidłowa, ponieważ wskaźnik sezonowości oblicza się jako stosunek popytu w danym tygodniu do średniego miesięcznego popytu. W przypadku II tygodnia obliczamy wskaźnik jako 650 sztuk (popyt w tygodniu II) podzielone przez 550 sztuk (średni miesięczny popyt). Wynik to 1,18, co wskazuje, że popyt w tym tygodniu był o 18% wyższy niż średni. Dla IV tygodnia dokonujemy podobnego obliczenia: 80 sztuk (popyt w tygodniu IV) podzielone przez 550 sztuk, co daje wskaźnik 0,15. Oznacza to, że popyt w tym tygodniu był o 85% niższy niż średni. Wskaźniki sezonowości są kluczowe w zarządzaniu zapasami i planowaniu produkcji, ponieważ pozwalają przedsiębiorstwom na lepsze dostosowanie się do zmieniających się trendów popytu w różnych okresach. Dzięki tym wskaźnikom można skuteczniej przewidywać potrzeby klientów oraz optymalizować procesy logistyczne, co przekłada się na poprawę efektywności działania firmy. Warto również zauważyć, że analiza sezonowości pozwala na identyfikację potencjalnych okresów wzmożonego zainteresowania określonymi produktami, co może być wykorzystane do lepszego planowania kampanii marketingowych i promocji.

Pytanie 30

Materiałem wytworzonym w trakcie procesu produkcyjnego z myślą o sprzedaży jest

A. wyrób
B. produkt
C. surowiec
D. substancja
Odpowiedź 'produkt' jest prawidłowa, ponieważ w kontekście produkcji oznacza dobro materialne, które zostało wytworzone z myślą o sprzedaży. Produkty mogą przybierać różne formy, od dóbr konsumpcyjnych, takich jak elektronika czy ubrania, po dobra inwestycyjne, takie jak maszyny i urządzenia. W procesie wytwarzania, surowce są przetwarzane w produkty, które następnie trafiają na rynek, co jest zgodne z podstawowymi zasadami gospodarki rynkowej. Przykładami produktów są samochody, żywność czy oprogramowanie. W kontekście standardów branżowych, klasyfikacja dóbr jako produktu jest kluczowa dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz marketingu. Na przykład, umiejętne zarządzanie cyklem życia produktu oraz jego pozycjonowaniem na rynku są istotnymi elementami strategii przedsiębiorstwa, co potwierdzają nowoczesne podejścia do zarządzania produktem, takie jak Agile czy Lean Manufacturing.

Pytanie 31

Firma transportowa realizuje przewozy kontenerów na trasie Gdynia-Warszawa-Gdynia. W maju 2013 roku firma poniosła koszty stałe na wszystkie zrealizowane przewozy w kwocie 4 000 zł, a koszty zmienne wyniosły 3,50 zł za 1 km. Jakie były łączne koszty na 1 km, jeśli firma zrealizowała 10 kursów w obie strony, a odległość pomiędzy Gdynią a Warszawą wynosi 400 km?

A. 4.00 zł/km
B. 4,20 zł/km
C. 4,40 zł/km
D. 4,80 zł/km
Niezrozumienie kosztów całkowitych w kontekście transportu może prowadzić do błędnych obliczeń. Często myli się różnicę między kosztami stałymi a zmiennymi, co wpływa na kalkulację kosztów na kilometr. Koszty stałe, takie jak wynajem pojazdów czy opłaty administracyjne, pozostają niezmienne, niezależnie od liczby przewozów, a ich rozkład na transporty jest kluczowy dla określenia ceny za kilometr. Wiele osób może błędnie pomyśleć, że istotne są tylko koszty zmienne, co jest mylące. Na przykład, przy obliczaniu kosztu 4,40 zł/km, ktoś mógłby założyć, że wszystkie koszty zmienne są uwzględnione, jednak nie wziąłby pod uwagę pełnych kosztów stałych. Kolejnym typowym błędem jest zignorowanie całkowitego dystansu przejechanego przez przewozy. Jeśli ktoś obliczyłby koszt na podstawie jedynie pojedynczego kursu w obie strony, mógłby wynieść koszt na poziomie 4,20 zł/km, co jest również nieprawidłowe. W kontekście branży transportowej niezwykle ważne jest dokładne rozumienie tych elementów, aby skutecznie planować finanse i podejmować decyzje dotyczące cen usług, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu logistyka.

Pytanie 32

Analiza zadowolenia klientów z wprowadzonej usługi należy do działań

A. realizacyjnych w etapie zaopatrzenia
B. planistycznych w etapie dystrybucji
C. kontrolnych w etapie dystrybucji
D. realizacyjnych w etapie dystrybucji
Badania satysfakcji klienta są kluczowym elementem kontroli jakości w fazie dystrybucji produktów i usług. W tej fazie organizacje mają na celu nie tylko dostarczenie produktu do klienta, ale również monitorowanie jego zadowolenia z zakupionego towaru lub usługi. Przykładem mogą być badania przeprowadzane po wdrożeniu nowego oprogramowania, które mają na celu ocenę doświadczeń użytkowników oraz identyfikację obszarów do poprawy. Dobre praktyki branżowe, takie jak metodyka Net Promoter Score (NPS) lub Customer Satisfaction Score (CSAT), są powszechnie stosowane do zbierania danych na temat satysfakcji klienta. Wykorzystując wyniki tych badań, firmy mogą wprowadzać zmiany w procesach dystrybucji, aby lepiej dostosować się do potrzeb klientów, co w efekcie prowadzi do zwiększenia lojalności i redukcji kosztów związanych z reklamacjami. W kontekście zarządzania jakością, regularne badania satysfakcji klienta są niezbędne do utrzymania konkurencyjności na rynku oraz zapewnienia, że oferta odpowiada na oczekiwania konsumentów.

Pytanie 33

ERP to akronim oznaczający planowanie

A. zapotrzebowania na zasoby
B. dystrybucji zasobów
C. zasobów w firmie
D. wytwórczych zasobów
Wybór odpowiedzi związanych z "zapotrzebowaniem zasobów", "zasobami dystrybucji" oraz "zasobami wytwórczymi" wskazuje na nieporozumienie dotyczące zakupu i implementacji systemów ERP. Te nieprawidłowe odpowiedzi często opierają się na fragmentarycznym postrzeganiu funkcji systemów ERP, które wykraczają poza pojedyncze obszary działalności. Zapotrzebowanie zasobów koncentruje się na prognozowaniu oraz zarządzaniu konkretnymi składnikami, co jest jedynie elementem szerszego zarządzania zasobami w przedsiębiorstwie. Zasoby dystrybucji oraz zasoby wytwórcze odzwierciedlają bardziej specyficzne aspekty operacyjne, które system ERP integruje, ale nie obejmują całokształtu zasobów przedsiębiorstwa. W rzeczywistości, systemy ERP są zaprojektowane do synchronizacji i optymalizacji wszystkich aspektów działalności, co oznacza, że ich rola nie ogranicza się do zarządzania jednym typem zasobów. Wybór niewłaściwego podejścia może prowadzić do nieefektywności i dodatkowych kosztów, bowiem ignoruje sieciowe i zintegrowane podejście właściwe dla nowoczesnych operacji biznesowych. Nieprawidłowe zrozumienie pojęcia ERP może również prowadzić do suboptymalnych decyzji w zakresie inwestycji w technologie, które są niezbędne do prawidłowego zarządzania zasobami w całej organizacji.

Pytanie 34

Magazynier Hurtowni PAPIEREK 15.06.2020 r. wystawił dokument WZ dotyczący wydania odbiorcy 450 zeszytów 60 kartkowych w kratkę. Na podstawie przedstawionej ilościowej kartoteki magazynowej oblicz wartość wydanych zeszytów, którą magazynier wpisał w wystawionym dokumencie WZ.

ILOŚCIOWA KARTOTEKA MAGAZYNOWA
Hurtownia PAPIEREK
ul. Mickiewicza 11
75-004 Koszalin
NIP 669-23-10-085
Nazwa: zeszyt 60 kartkowy w kratkę
Indeks: ZK/60
Jednostka miary: szt.
Cena jednostkowa: 0,50 zł/szt.
Lp.DataSymbol
i nr dokumentu
Ilość [szt.]
PrzychódRozchódZapas
111.06.2020 r.PZ 01/06/20202 0002 000
212.06.2020 r.WZ 02/06/20205001 500
313.06.2020 r.WZ 06/06/20202001 300

A. 850,00 zł
B. 0,50 zł
C. 425,00 zł
D. 225,00 zł
Poprawna odpowiedź to 225,00 zł, co jest wynikiem zastosowania właściwego wzoru do obliczenia wartości wydanych towarów. Wartość ta jest uzyskiwana poprzez pomnożenie liczby wydanych zeszytów przez ich jednostkową cenę. W tym przypadku, 450 zeszytów 60-kartkowych w kratkę, przy jednostkowej cenie 0,50 zł, daje 450 x 0,50 zł = 225,00 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe w zarządzaniu magazynem, ponieważ umożliwiają precyzyjne śledzenie wartości zapasów oraz efektywne planowanie finansowe. W praktyce, magazynierzy powinni znać jednostkowe ceny produktów, a także umieć interpretować dane z kartotek magazynowych, co jest niezbędne w codziennej pracy w branży logistycznej i handlowej. Dobrą praktyką jest regularne aktualizowanie tych danych, aby uniknąć błędów w obliczeniach i zapewnić rzetelność sprawozdań finansowych.

Pytanie 35

System HRM (Human Resource Management) dotyczy

A. optymalizacji dostaw
B. planowania budżetu
C. zarządzania kadrami
D. organizacji sprzedaży
Zarządzanie personelem to kluczowy element systemu HRM (Human Resource Management), który koncentruje się na zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji. Obejmuje takie działania jak rekrutacja, selekcja, szkolenie, ocena pracowników oraz rozwój kariery. W praktyce, dobry system HRM umożliwia przedsiębiorstwom skuteczne dopasowanie kompetencji pracowników do potrzeb organizacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Przykładem zastosowania zarządzania personelem może być wdrożenie programów szkoleń dla pracowników, co nie tylko zwiększa ich efektywność, ale również motywację do pracy. Zgodnie z standardami, efektywne zarządzanie personelem prowadzi do poprawy retencji pracowników, co jest świadectwem zdrowego środowiska pracy. Dodatkowo, HRM uwzględnia aspekty takie jak różnorodność w miejscu pracy oraz budowanie kultury organizacyjnej, co jest niezwykle istotne w kontekście globalizacji i zmieniających się trendów rynkowych.

Pytanie 36

Zalecana ilość farby potrzebna na pomalowanie jednego stołu wynosi 0,2 litra. Nie planuje się zapasu bezpieczeństwa. Ile litrów farby trzeba zamówić, aby zrealizować zamówienie na 100 sztuk stołów, mając w magazynie: farbę - 3 litry oraz 45 pomalowanych stołów?

A. 8 litrów
B. 9 litrów
C. 20 litrów
D. 11 litrów
Aby prawidłowo obliczyć ilość farby potrzebnej do pomalowania 100 sztuk stołów, należy najpierw ustalić całkowitą ilość farby wymaganej do tego zadania. Norma zużycia farby na jeden stół wynosi 0,2 litra, zatem do pomalowania 100 stołów potrzeba 20 litrów farby (100 sztuk * 0,2 litra/sztukę). Następnie, mając 3 litry farby w magazynie, musimy uwzględnić również stoły, które już zostały pomalowane. Ponieważ 45 stołów jest już gotowych, pozostało do pomalowania tylko 55 stołów (100 - 45). Dla tych 55 stołów potrzebujemy 11 litrów farby (55 sztuk * 0,2 litra/sztukę), ale po odjęciu 3 litrów dostępnych w magazynie, ostateczna ilość farby do zamówienia wynosi 8 litrów. Obliczenia te są zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu zapasami i planowaniu produkcji, co pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 37

Kiedy towar z magazynu jest wysyłany na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez klienta, oznacza to, że hurtownia stosuje strategię

A. push
B. pull
C. docelowego poziomu zapasów
D. punktu zamawiania
Podejście, w którym towar z hurtowni jest wysyłany niezależnie od rzeczywistego zapotrzebowania klientów, jest określane jako strategia push. Model ten opiera się na prognozach i przewidywaniach dotyczących popytu, gdzie hurtownia produkuje oraz wysyła towary na podstawie przewidywanych potrzeb rynku. Tego rodzaju strategia często prowadzi do nadprodukcji, co skutkuje dużymi zapasami, które mogą nie znaleźć odbiorców, a w rezultacie generują dodatkowe koszty magazynowania i obniżają rentowność. Ponadto, budowanie zapasów na podstawie prognoz jest obarczone ryzykiem nieprzewidywalnych zmian na rynku, co może prowadzić do strat i zastoju produktów. W przypadku punktu zamawiania, strategia ta koncentruje się na ustaleniu poziomu zapasów, przy którym składane są zamówienia, co niekoniecznie odzwierciedla prawdziwe zapotrzebowanie klienta. Z kolei strategia docelowego poziomu zapasów skupia się na utrzymywaniu określonego stanu magazynowego, co również może prowadzić do nieefektywnego zarządzania zapasami. W praktyce wiele firm, które stosują podejścia push, doświadczają problemów z rotacją towarów oraz wyzwaniami związanymi z utrzymywaniem odpowiedniego poziomu zapasów, co jest sprzeczne z zasadami efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Zamiast tego, praktyki oparte na strategii pull, takie jak Just in Time, pozwalają na bardziej elastyczne i efektywne podejście do zarządzania zapasami, co w dłuższej perspektywie przynosi większe korzyści finansowe i operacyjne.

Pytanie 38

Który big bag należy zastosować do opakowania 1,5 m3 gruzu o gęstości 2t/m3?

Big bag 1.Big bag 2.
Wymiary wewnętrzne: 90 x 90 x 90 cm
Ładowność: 1 000 kg
Wymiary wewnętrzne: 90 x 90 x 190 cm
Ładowność: 2 000 kg
Big bag 3.Big bag 4.
Wymiary wewnętrzne: 90 x 90 x 190 cm
Ładowność: 3 000 kg
Wymiary wewnętrzne: 80 x 80 x 130 cm
Ładowność: 3 000 kg

A. Big bag 3.
B. Big bag 2.
C. Big bag 1.
D. Big bag 4.
Big bag 3 jest prawidłowym wyborem do opakowania 1,5 m3 gruzu o gęstości 2t/m3, co oznacza masę 3 ton. Wybór ten jest uzasadniony, ponieważ big bag 3 ma wystarczającą ładowność, aby pomieścić ten ciężar. W praktyce, odpowiedni dobór pojemników do transportu i składowania materiałów budowlanych, takich jak gruz, jest kluczowy. Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do uszkodzeń pojemnika oraz stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa. Zgodnie z normami branżowymi, pojemniki powinny być dostosowane do specyfiki ładunku. W przypadku big bagów, ważne jest, aby maksymalne obciążenie nie przekraczało zalecanej ładowności. Wybierając big bag 3, zapewniasz, że materiał zostanie bezpiecznie transportowany, a ryzyko uszkodzenia pojemnika jest minimalne. Warto również zwrócić uwagę na to, jak ważne jest przestrzeganie zaleceń producentów dotyczących maksymalnych obciążeń, co może się różnić w zależności od konstrukcji big bagi i jakości użytych materiałów.

Pytanie 39

Podczas załadunku samochodu pracownik doznał kontuzji z podejrzeniem uszkodzenia kręgosłupa. Jakie działania należy podjąć w celu udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu przed przybyciem karetki?

A. umieszczeniu na prawym boku
B. położeniu na płasko na plecach, na twardej powierzchni
C. zapewnieniu poszkodowanemu pozycji siedzącej
D. umieszczeniu na brzuchu
Ułożenie poszkodowanego płasko na wznak, na twardym podłożu jest kluczowe w przypadku podejrzenia urazu kręgosłupa, ponieważ minimalizuje to ruchy, które mogą pogłębić uraz. Pozycja ta zapewnia równomierne rozłożenie ciężaru ciała, co jest ważne dla stabilizacji kręgosłupa. Twarde podłoże jest preferowane, ponieważ umożliwia lepsze podparcie całego ciała, co również zmniejsza ryzyko dalszych uszkodzeń tkanek. W praktyce, ta technika jest zgodna z ogólnymi standardami udzielania pierwszej pomocy, które zalecają unikanie jakichkolwiek ruchów, które mogą wpłynąć na kręgosłup. W sytuacjach, gdy nie mamy pewności co do stanu poszkodowanego, kluczowe jest, aby nie próbować go przenosić ani zmieniać jego pozycji, chyba że jest to absolutnie konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa. W takich przypadkach, ważne jest również, aby nie stosować żadnych poduszek ani innych materiałów, które mogłyby podnieść głowę lub szyję, co mogłoby prowadzić do dodatkowych urazów.

Pytanie 40

System ERP to narzędzie, które wspiera codzienną działalność firmy oraz przyczynia się do

A. produkcji bez przestojów i braków, redukcji kosztów materiałowych
B. skrócenia czasu dostawy, braku możliwości wprowadzania zmian w planie produkcji
C. wzrostu wydatków na materiały, lepszego monitorowania należności
D. obniżenia poziomu zapasów, szybkiej reakcji na zmiany w zamówieniach
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich zawiera nieprawidłowe założenia dotyczące funkcji systemów ERP. Na przykład stwierdzenie, że system ERP prowadzi do zmniejszenia poziomu zapasów oraz wolnego reagowania na zmiany w zamówieniach, jest mylące. System ERP jest zaprojektowany, aby zautomatyzować i przyspieszyć procesy zarządzania zapasami, co w rzeczywistości powinno prowadzić do ich optymalizacji, a nie do wolnego reagowania. Kluczowym celem ERP jest zwiększenie elastyczności i szybkości reakcji na zmiany rynkowe. Również wskazanie na skrócenie cyklu dostawy i brak możliwości zmian w harmonogramie produkcji jest nieprawidłowe, ponieważ dobrze skonfigurowany system ERP umożliwia bieżące dostosowywanie harmonogramów i szybką reakcję na zmieniające się potrzeby klientów, co jest niezbędne w dynamicznym środowisku rynkowym. Koszty materiałowe nie powinny wzrastać w wyniku wdrożenia ERP; wręcz przeciwnie, celem jest ich redukcja poprzez lepsze zarządzanie i planowanie. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, że systemy ERP są narzędziem, które, jeśli jest prawidłowo wdrożone, ma na celu zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów, a nie ich zwiększenie.