Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 11 kwietnia 2025 11:00
  • Data zakończenia: 11 kwietnia 2025 11:01

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby zrozumieć nawyki oraz zwyczaje dziecka w czasie adaptacji, opiekunka dziecięca powinna w ramach współpracy z rodzicami

A. prowadzić rozmowy indywidualne i konsultacje
B. informować o postępach dziecka
C. organizować dyskusje i pogadanki
D. zachęcać do udziału w wydarzeniach okolicznościowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prowadzenie rozmów indywidualnych i konsultacji z rodzicami jest kluczowym elementem w procesie adaptacji dziecka do nowego środowiska. Takie podejście umożliwia opiekunce poznanie unikalnych potrzeb, oczekiwań oraz obaw rodziców, co jest fundamentem do budowania zaufania i efektywnej komunikacji. W ramach konsultacji można omówić, jak dziecko radzi sobie w grupie, jakie ma preferencje i z jakimi trudnościami się boryka. Przykładem zastosowania tej praktyki może być zorganizowanie spotkań raz w miesiącu, podczas których rodzice mogą dzielić się spostrzeżeniami i uzyskiwać informacje na temat rozwoju dziecka. Współpraca z rodzicami, oparta na otwartej komunikacji, jest zgodna z standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie indywidualnego podejścia do każdego dziecka i jego rodziny. Dzięki takie rozmowy, opiekunka może lepiej dostosować metody pracy do potrzeb dziecka oraz stwarzać atmosferę wspierającą rozwój społeczny i emocjonalny malucha.

Pytanie 2

Zastosowanie miękkiej szczoteczki do zębów lub gazika nawiniętego na palec powinno mieć miejsce, gdy u dziecka wyrośnie pierwszy

A. dolny kieł
B. dolny siekacz
C. górny trzonowiec
D. górny kieł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "dolny siekacz" jest poprawna, ponieważ mycie zębów miękką szczoteczką lub gazikiem nawiniętym na palec zaleca się wprowadzić w momencie, gdy dziecko zaczyna mieć zęby, a najwcześniej pojawiają się dolne siekacze, zazwyczaj pomiędzy 6. a 12. miesiącem życia. Te zęby są bardziej narażone na próchnicę, dlatego ważne jest, aby od samego początku dbać o higienę jamy ustnej. Użycie miękkiej szczoteczki lub gazika jest kluczowe, aby uniknąć podrażnienia delikatnych dziąseł dziecka. Mycie zębów powinno odbywać się co najmniej dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku, aby usunąć resztki pokarmowe i bakterie. Dobrą praktyką jest także stopniowe wprowadzanie dziecka do rutyny mycia zębów, aby przyzwyczaiło się do tego nawyku. Warto także zaznaczyć, że w pierwszym roku życia nie stosuje się pasty do zębów, a jedynie czystą wodę, co dodatkowo podkreśla delikatność tego procesu. Rekomendacje są zgodne z wytycznymi Amerykańskiej Akademii Stomatologicznej, które sugerują, aby rozpocząć higienę jamy ustnej od momentu pojawienia się pierwszych ząbków.

Pytanie 3

Ćwiczenia techniczno-plastyczne umożliwiają dziecku między innymi rozwijanie pojęcia przestrzeni oraz czasu, co w szczególności prowadzi do

A. identyfikowania informacji docierających przez zmysły oraz ich analizy
B. układania i przemieszczenia obiektów i osób względem siebie oraz punktów odniesienia
C. zapoznawania się z technikami plastycznymi oraz ich odczuwania
D. doświadczania satysfakcji związanej z ukończeniem dzieła i jego rezultatów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca usytuowania i przemieszczania przedmiotów oraz osób względem siebie i punktów odniesienia jest prawidłowa, ponieważ ćwiczenia techniczno-plastyczne w istotny sposób przyczyniają się do rozwoju zdolności przestrzennych u dzieci. Umożliwiają one nie tylko zrozumienie układu przestrzennego, ale również dostrzeganie relacji między obiektami a ich położeniem. Przykłady obejmują działania takie jak tworzenie kompozycji z różnych materiałów, co wymaga od dziecka umiejętności oceny odległości i proporcji, a także zdolności do planowania przestrzennego. Takie umiejętności są niezwykle ważne w kontekście przyszłego uczenia się matematyki i nauk ścisłych, gdzie przestrzeń i czas odgrywają kluczową rolę. Wzmacnia to także podstawy edukacji artystycznej, gdzie rozumienie przestrzeni jest fundamentalne do tworzenia estetycznych oraz funkcjonalnych dzieł. Standardy edukacyjne wskazują, że rozwijanie kompetencji w zakresie myślenia przestrzennego powinno być integralną częścią programu nauczania, co czyni te techniki szczególnie cennymi w edukacji wczesnoszkolnej.

Pytanie 4

Jaką metodę działania powinna wybrać opiekunka, aby zachęcić 2-letnie dziecko do posprzątania zabawek?

A. Motywowanie dziecka do wspólnego sprzątania zabawek
B. Publiczne napiętnowanie dziecka, które rozrzuciło zabawki wobec całej grupy
C. Skaranie dziecka, które rozrzuciło zabawki
D. Odmowa uczestnictwa w zabawie grupowej dla dziecka, które rozrzuciło zabawki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zachęcanie dziecka do wspólnego posprzątania zabawek jest skuteczną metodą motywacyjną, która wspiera rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych. Wspólne działanie z opiekunem nie tylko sprawia, że dziecko czuje się ważne i doceniane, ale także uczy współpracy oraz odpowiedzialności za wspólne otoczenie. W praktyce można zastosować zabawne i interaktywne podejście, takie jak tworzenie rytmu sprzątania lub zamiana zadania w zabawę. Dzieci w wieku dwóch lat często uczą się poprzez naśladowanie, dlatego obecność opiekuna w tym procesie jest kluczowa. Dodatkowo, metoda ta jest zgodna z zasadami pozytywnego podejścia do wychowania, które zaleca tworzenie bezpiecznego i zachęcającego środowiska do nauki. Warto również zauważyć, że chwaląc dziecko za każdy krok w kierunku porządku, opiekun buduje pozytywną samoocenę dziecka, co ma długotrwały wpływ na jego motywację do działania w przyszłości.

Pytanie 5

Opiekunka powinna zacząć podawać dziecku grzechotkę, jako zabawkę do chwytania, po osiągnięciu przez nie

A. 7. miesiąca życia
B. 3. miesiąca życia
C. 1. miesiąca życia
D. 5. miesiąca życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Grzechotki są jednymi z pierwszych zabawek, które wspierają rozwój motoryczny niemowląt. Od momentu ukończenia trzeciego miesiąca życia dzieci zaczynają rozwijać zdolności chwytne oraz koordynację ręka-oko. Grzechotka, będąca atrakcyjnym i bezpiecznym obiektem do chwytania, stymuluje sensorykę dziecka poprzez dźwięki oraz różnorodne tekstury. W tym okresie niemowlęta są w stanie chwytać przedmioty i zaczynają eksplorować je poprzez dotyk i ruch. Zgodnie z zaleceniami pediatrów oraz specjalistów zajmujących się rozwojem dzieci, wprowadzenie grzechotki w tym czasie wspiera nie tylko motorykę, ale również rozwój zmysłów, takich jak słuch i dotyk. Dzieci uczą się również przyczynowo-skutkowego działania: potrząsając grzechotką, wytwarzają dźwięk, co wzmacnia ich zainteresowanie i motywuje do dalszego eksplorowania otaczającego je świata.

Pytanie 6

Jakiej metody nie powinna używać opiekunka podczas zmiany odzieży niemowlęcia?

A. Unoszenia bioder malucha poprzez podciągnięcie jego nóżek w górę
B. Przewracania malucha na boki podczas ściągania i zakładania ubrań
C. Rozciągania materiałów odzieży w dłoniach przed ich założeniem dziecku
D. Zwijania rękawów i nogawek odzieży przy zakładaniu na kończyny malucha

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Unoszenie bioder dziecka poprzez podciągnięcie jego nóżek ku górze jest metodą, która może być uznawana za nieodpowiednią podczas przebierania niemowlęcia. Z punktu widzenia ergonomii oraz bezpieczeństwa, ta technika może prowadzić do niekontrolowanego ruchu ciała dziecka, co stwarza ryzyko urazu. Zamiast tego, zaleca się korzystanie z metod, które zapewniają stabilność i wsparcie dla całego ciała niemowlęcia. Przykładowo, przy zdejmowaniu lub zakładaniu odzieży, najlepiej jest delikatnie przewracać dziecko na boki, co ułatwia dostęp do kończyn i minimalizuje ryzyko kontuzji. Ponadto, rozciąganie elementów ubrania w dłoniach przed ich nałożeniem może być korzystne, ponieważ zapewnia lepsze dopasowanie oraz komfort noszenia. Stosowanie się do takich praktyk jest zgodne z wytycznymi dotyczącymi opieki nad niemowlętami, które podkreślają znaczenie bezpieczeństwa i komfortu dziecka w każdej sytuacji.

Pytanie 7

Jakie umiejętności motoryczne są typowe dla dziecka w wieku osiemnastu miesięcy, które rozwija się prawidłowo?

A. Porusza się sprawnie, wrzuca piłkę do kosza oddalonego o 120 cm
B. Rozpoczyna samodzielne wstawanie przy krześle oraz wykonuje pierwsze kroki bez pomocy
C. Trzymając się poręczy, pokonuje schody, używając naprzemiennego kroku
D. Popycha lub ciągnie pojazdy, trzymane za rękę wchodzi po schodach krokiem dostawnym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że osiemnastomiesięczne dziecko popycha lub ciągnie pojazdy oraz wchodzi po schodach krokiem dostawnym, jest zgodna z typowym rozwojem motorycznym na tym etapie. Osiemnasty miesiąc życia to czas znacznego postępu w umiejętnościach motorycznych, w tym w zakresie koordynacji oraz równowagi. Dzieci w tym wieku często zaczynają eksplorować otoczenie, korzystając z pojazdów, co wspiera ich rozwój motoryczny poprzez angażowanie mięśni nóg i rąk. Krok dostawny przy wchodzeniu po schodach pokazuje, że dziecko potrafi kontrolować ruchy ciała oraz balansować, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju umiejętności motorycznych. Zgodnie z wytycznymi rozwoju dziecka, umiejętność wchodzenia po schodach jest jednym z kamieni milowych, a rodzice i opiekunowie powinni stymulować te umiejętności, tworząc bezpieczne warunki do zabawy i nauki. Przykłady aktywności, które wspierają rozwój dzieci w tym wieku, obejmują zabawy w chodzenie po schodach z nadzorem, zabawy z pojazdami na placu zabaw oraz różnorodne ćwiczenia równoważne.

Pytanie 8

Od którego miesiąca życia dziecka można wprowadzać do jego jadłospisu fasolkę szparagową oraz kapustę?

A. Od 8-go miesiąca
B. Od 7-go miesiąca
C. Od 9-go miesiąca
D. Od 10-go miesiąca

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że fasolka szparagowa i kapusta mogą być wprowadzane do diety niemowlęcia od 10-go miesiąca życia, jest poprawna. W tym okresie, niemowlęta są już zazwyczaj gotowe na bardziej zróżnicowane i złożone pokarmy. Fasolka szparagowa, bogata w błonnik, witaminy z grupy B oraz minerały, jak żelazo i magnez, wspiera rozwój układu pokarmowego. Kapusta z kolei dostarcza witamin, takich jak C i K, a także ma działanie wspierające odporność. Zgodnie z rekomendacjami pediatrów, wprowadzanie nowych pokarmów powinno przebiegać stopniowo, co pozwala na monitorowanie ewentualnych reakcji alergicznych. Warto również pamiętać, że warzywa te najlepiej podawać po uprzednim ugotowaniu, co ułatwia ich strawność. Dodatkowo, 10. miesiąc życia to czas, kiedy niemowlęta zaczynają rozwijać umiejętności żucia, co czynią te pokarmy idealnymi dla ich diety.

Pytanie 9

Dziecko prawidłowo rozwijające się po raz pierwszy zaczyna się uśmiechać na widok osoby dorosłej

A. w 6. miesiącu życia
B. w 2. miesiącu życia
C. w 1. miesiącu życia
D. w 4. miesiącu życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dziecko w wieku dwóch miesięcy zaczyna wykazywać pierwsze oznaki interakcji społecznej, co obejmuje uśmiech skierowany w stronę dorosłych. Uśmiech w tym wieku jest częścią rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka. Badania pokazują, że uśmiech staje się narzędziem komunikacyjnym, które wspiera więź między dzieckiem a opiekunem. W praktyce, rodzice i opiekunowie powinni być świadomi, że w odpowiedzi na uśmiech dziecka, ich reakcja powinna być pozytywna, co może przyczynić się do dalszego rozwijania umiejętności społecznych i emocjonalnych. W kontekście rozwoju psychologicznego, uśmiech w tym okresie jest również związany z rozwojem zdolności poznawczych, co potwierdzają standardy rozwoju dziecięcego. Wspieranie tego etapu poprzez regularną interakcję, częste rozmowy i zabawy jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Pytanie 10

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, celem w żywieniu niemowląt jest wyłączne karmienie dziecka piersią przez

A. pierwsze cztery miesiące życia dziecka
B. pierwsze trzy miesiące życia dziecka
C. pierwsze pięć miesięcy życia dziecka
D. pierwsze sześć miesięcy życia dziecka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na karmienie wyłącznie piersią przez pierwszych sześć miesięcy życia dziecka jest zgodna z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci oraz organizacji takich jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Karmienie wyłącznie piersią w tym okresie ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka, zapewniając mu wszystkie niezbędne składniki odżywcze, immunoglobuliny oraz enzymy wspierające układ pokarmowy. W praktyce oznacza to, że niemowlę nie powinno otrzymywać innych pokarmów stałych ani płynów, co sprzyja utrzymaniu odpowiedniej masy ciała, ogranicza ryzyko wystąpienia alergii pokarmowych oraz infekcji. To podejście wspiera również więź matki z dzieckiem oraz ułatwia proces karmienia. Warto zwrócić uwagę, że po ukończeniu sześciu miesięcy życia, zaczyna się wprowadzać pokarmy uzupełniające, a karmienie piersią powinno być kontynuowane w miarę możliwości, aż do ukończenia drugiego roku życia dziecka lub dłużej, jeśli matka i dziecko sobie tego życzą.

Pytanie 11

W ciągu pierwszego roku życia dziecka, które rozwija się prawidłowo, można zaobserwować największy postęp w obszarze

A. koordynacji
B. motoryki małej
C. koncentracji
D. motoryki dużej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W pierwszym roku życia dziecka obserwujemy dynamiczny rozwój w zakresie motoryki dużej, co odnosi się do umiejętności związanych z dużymi grupami mięśniowymi, takich jak chodzenie, bieganie czy wspinanie się. W tym okresie dzieci uczą się kontrolować swoje ciało, co jest kluczowe dla ich samodzielności. Warto zauważyć, że umiejętności motoryki dużej stanowią fundament dla późniejszych osiągnięć w innych obszarach rozwoju, w tym w motoryce małej i koordynacji. Przykładem może być sytuacja, gdy dziecko zaczyna chodzić – ta umiejętność nie tylko umożliwia mu eksplorację otoczenia, ale także wpływa na rozwój równowagi i koordynacji. Dlatego wspieranie motoryki dużej w pierwszym roku życia poprzez zabawy, takie jak turlanie czy zabawy na świeżym powietrzu, jest zgodne z zaleceniami specjalistów z zakresu pediatrii i wczesnej edukacji.

Pytanie 12

Tworzenie form przestrzennych z naturalnych materiałów, takich jak kasztanowe ludziki lub zwierzątka z żołędzi połączonych przy pomocy patyczków, powinno być wprowadzone do zajęć z odpowiednio rozwijającym się dzieckiem

A. w drugim roku życia
B. w pierwszym roku życia
C. w czwartym roku życia
D. w trzecim roku życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Samodzielne konstruowanie form przestrzennych z materiałów przyrodniczych, takich jak kasztany czy żołędzie, jest czynnością, która sprzyja rozwojowi motoryki małej oraz zdolności manualnych dzieci. W czwartym roku życia maluchy osiągają znaczący poziom sprawności manualnej, co pozwala na precyzyjniejsze łączenie elementów oraz formułowanie bardziej złożonych strukturalnych koncepcji. Zajęcia takie rozwijają również kreatywność i wyobraźnię przestrzenną, co jest niezbędne w dalszej edukacji artystycznej. Zgodnie z zaleceniami pedagogicznymi, dzieci w tym wieku są w stanie zrozumieć zasady współpracy z rówieśnikami, co dodatkowo wzmacnia ich umiejętności społeczne. Przykładowo, podczas tworzenia grupowych projektów z wykorzystaniem naturalnych materiałów, dzieci uczą się dzielenia zadań, co sprzyja ich rozwojowi interpersonalnemu. Te działania są zgodne z wytycznymi dotyczącymi edukacji wczesnoszkolnej, które podkreślają znaczenie zabawy w procesie uczenia się oraz korzystania z materiałów otaczającej nas przyrody.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Według modelu piramidy potrzeb Abrahama Maslowa, potrzeba bezpieczeństwa

A. może być zaspokojona po spełnieniu potrzeby szacunku
B. stanowi podstawę piramidy
C. może być zaspokojona po zaspokojeniu potrzeb fizjologicznych
D. stanowi wierzchołek piramidy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wiesz, to o bezpieczeństwie w modelu Maslowa to naprawdę ważna sprawa. Musimy najpierw zaspokoić potrzeby fizjologiczne, żeby móc myśleć o bezpieczeństwie. Jak masz już jedzenie, picie i dach nad głową, to dopiero wtedy możesz zacząć martwić się o to, czy jesteś bezpieczny, zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie. Na przykład, w pracy dobrze jest, gdy firma zapewnia pracownikom stabilne warunki i dobre ubezpieczenie – to takie podstawy. Dzięki temu czują się bardziej zaangażowani i lepiej pracują. Moim zdaniem, znajomość tej hierarchii potrzeb jest kluczowa, gdy mówimy o budowaniu zespołu, bo zadowolenie ludzi w pracy to podstawa. Im szczęśliwsi pracownicy, tym lepiej funkcjonująca organizacja, co jest w sumie zupełnie logiczne.

Pytanie 15

Masa ciała 4-letniego chłopca plasuje się na 10 centylu, podczas gdy jego wzrost znajduje się na poziomie 90 centyla. Jakie wnioski można wyciągnąć z tych danych?

A. wagę prawidłową
B. niedowagę
C. otyłość
D. nadwagę

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że chłopiec ma niedowagę, jest prawidłowa, ponieważ analiza centyli wskazuje na to, że jego masa ciała znajduje się na poziomie 10 centyla. Oznacza to, że 10% dzieci w jego wieku ma niższą masę ciała, co wskazuje na potencjalne problemy zdrowotne związane z niedoborem masy. W praktyce, dzieci, które znajdują się na tak niskim centylu, mogą wymagać szczegółowej oceny dietetycznej oraz monitorowania wzrostu i rozwoju, aby upewnić się, że otrzymują odpowiednią ilość kalorii oraz składników odżywczych. Warto również podkreślić, że centyle są narzędziem stosowanym w pediatrii, które pozwala ocenić wzrost i rozwój dzieci w porównaniu do ich rówieśników. Podczas oceny stanu zdrowia dziecka, ważne jest, aby uwzględnić nie tylko masę ciała, ale także wzrost oraz inne czynniki, takie jak historia zdrowotna rodziny czy nawyki żywieniowe. Monitorowanie tych parametrów jest kluczowe dla wczesnego wykrywania problemów rozwojowych i interwencji w razie potrzeby.

Pytanie 16

Dziecko z krótką szparą powiekową, opadającymi powiekami oraz fałdami nakątnymi, płaską bruzdą nosowo-wargową i niedorozwiniętą szczęką prawdopodobnie zmaga się z

A. zespołem Chediaka-Higashiego
B. zespołem Tourette'a
C. alkoholowym zespołem płodowym FAS
D. zespołem Aspergera

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Alkoholowy zespół płodowy (FAS) jest zespołem objawów występujących u dzieci, których matki spożywały alkohol w czasie ciąży. Objawy FAS obejmują charakterystyczne cechy twarzy, takie jak krótka szpara powiekowa, opadające powieki i fałdy nakątne, co jest związane z zaburzeniami rozwoju w obrębie głowy i twarzy. Dodatkowo, dzieci z FAS często mają niedorozwiniętą szczękę oraz płaską rynienkę nosowo-wargową. Zrozumienie tych objawów jest kluczowe dla wczesnej diagnostyki i interwencji terapeutycznych. Leczenie i wsparcie dla dzieci z FAS powinno obejmować terapie behawioralne, wsparcie edukacyjne oraz strategię radzenia sobie z trudnościami emocjonalnymi. Właściwe postępowanie w przypadku FAS jest zgodne z zaleceniami organizacji takich jak Centers for Disease Control and Prevention (CDC), które podkreślają znaczenie prewencji i wsparcia dla rodzin dotkniętych tym problemem. Dodatkowo, wczesne rozpoznanie FAS może znacząco wpłynąć na poprawę jakości życia dzieci oraz ich rodzin. Przykładem może być zastosowanie programów edukacyjnych skierowanych do kobiet w ciąży, mających na celu uświadomienie zagrożeń płynących z konsumpcji alkoholu.

Pytanie 17

W początkowych dniach życia noworodka ma miejsce fizjologiczny spadek masy ciała, który nie powinien przekroczyć

A. 3% masy urodzeniowej
B. 5% masy urodzeniowej
C. 10% masy urodzeniowej
D. 15% masy urodzeniowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 10% masy urodzeniowej jest prawidłowa, ponieważ w pierwszych dniach życia noworodka następuje naturalny proces utraty masy ciała, który jest wynikiem adaptacji do życia poza łonem matki. Utrata ta nie powinna przekraczać 10% masy urodzeniowej, co jest zgodne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz innymi standardami medycznymi. W praktyce oznacza to, że noworodki mogą tracić na wadze w pierwszych dniach życia z powodu utraty wody i przystosowania do nowego środowiska. Na przykład noworodek o masie urodzeniowej 3000 g może bezpiecznie stracić do 300 g w ciągu pierwszych kilku dni. Warto podkreślić, że po tym okresie przyrost masy ciała powinien być monitorowany, a rodzice są zachęcani do regularnych wizyt kontrolnych, aby upewnić się, że dziecko prawidłowo przybiera na wadze. Wczesne wykrywanie problemów z przyrostem masy ciała pozwala na skuteczniejsze interwencje medyczne.

Pytanie 18

Uszereguj etapy rozwoju mowy u dziecka od najbardziej wczesnego do najpóźniejszego
1. okres swoistej mowy dziecięcej
2. okres melodii
3. okres wyrazu
4. okres zdania

A. 1, 3, 2, 4
B. 3, 4, 1, 2
C. 2, 3, 4, 1
D. 2, 1, 3, 4

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Twoja odpowiedź jest poprawna, ponieważ rozwój mowy dziecka przebiega przez określone etapy, które są zgodne z tą sekwencją. Okres melodii jest pierwszym etapem, w którym dzieci uczą się rytmu i intonacji mowy, ale nie używają jeszcze słów. Następnie następuje okres wyrazu, w którym dzieci zaczynają używać pojedynczych słów do wyrażania swoich myśli i potrzeb. Kolejnym etapem jest okres zdania, w którym mają one zdolność łączenia wyrazów w proste zdania, co pozwala na bardziej złożoną komunikację. Na końcu znajduje się okres swoistej mowy dziecięcej, który charakteryzuje się rozwinięciem umiejętności językowych, w tym gramatyki i słownictwa na poziomie bardziej zbliżonym do języka dorosłych. Zrozumienie tych etapów jest kluczowe w pracy z dziećmi, zwłaszcza w kontekście logopedii i wczesnej edukacji, gdzie znajomość prawidłowego rozwoju mowy pozwala na wczesne wykrywanie ewentualnych zaburzeń w komunikacji.

Pytanie 19

Opiekunka powinna na podstawie obserwacji ocenić, że 24-miesięczne dziecko rozwija się w zakresie sensomotoryki zgodnie z normą, jeśli potrafi zbudować wieżę złożoną z

A. 2 klocków
B. 4 klocków
C. 6 klocków
D. 8 klocków

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że 24-miesięczne dziecko potrafi zbudować wieżę z 6 klocków, jest zgodna z obowiązującymi normami rozwojowymi w zakresie sensomotoryki. W tym wieku dzieci rozwijają zdolności manualne oraz koordynację ruchową, co pozwala im na bardziej skomplikowane manipulacje obiektami. Budowanie wieży z 6 klocków wymaga nie tylko precyzyjnych ruchów rąk, ale także umiejętności planowania przestrzennego oraz rozumienia przyczynowo-skutkowego. Przykładowo, dziecko musi ocenić, jak każdy klocek wpływa na stabilność całej konstrukcji, co jest elementem rozwijającym zdolności poznawcze. Zgodnie z wytycznymi ze Standardów Rozwoju Dziecka, umiejętność ta wskazuje na prawidłowy rozwój motoryki małej i jest także sygnałem o właściwym rozwoju umiejętności społecznych i komunikacyjnych, które można zaobserwować podczas zabawy z innymi dziećmi. W praktyce, tak rozwinięta umiejętność budowania wspiera nie tylko rozwój motoryczny, ale także intelektualny, ponieważ dziecko uczy się poprzez zabawę oraz eksperymentowanie z różnymi układami klocków.

Pytanie 20

Prowadząc zabawę muzyczno-ruchową dla 4-letnich dzieci pod tytułem "Stary niedźwiedź", opiekunka przede wszystkim rozwija u dzieci

A. przyzwyczajenia i nawyki
B. motorykę małą
C. motorykę dużą
D. samodzielność

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zabawa "Stary niedźwiedź" to świetny sposób na rozwijanie motoryki dużej u małych dzieci, szczególnie tych 4-letnich. Motoryka duża to te wszystkie ruchy, które angażują większe grupy mięśniowe, jak bieganie, skakanie czy turlanie się. W tej zabawie, dzieci naśladują ruchy niedźwiedzia, co sprawia, że całe ich ciało jest w ruchu i to w naprawdę różnorodny sposób. Na przykład, skaczą, robią przewroty czy biegają w różnych kierunkach. Tego typu aktywności pomagają w rozwijaniu koordynacji i równowagi, co jest super ważne w tym wieku. Dodatkowo, są one zgodne z zaleceniami dla dzieci w przedszkolu. Regularne zabawy, takie jak ta, sprzyjają rozwojowi serca i wzmacniają mięśnie, co odgrywa istotną rolę w tej fazie życia. Specjaliści, którzy zajmują się edukacją przedszkolną i psychologią rozwoju, naprawdę polecają takie formy aktywności w codziennym nauczaniu.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Określ właściwą sekwencję wprowadzania do diety niemowlęcia karmionego sztucznie pokarmów.

A. Twaróg, pieczywo, mięso, warzywa
B. Warzywa, mięso, pieczywo, twaróg
C. Mięso, warzywa, twaróg, pieczywo
D. Pieczywo, warzywa, twaróg, mięso

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na wprowadzenie warzyw, mięsa, pieczywa i twarogu jako pierwszych produktów w diecie niemowlęcia jest zgodna z zaleceniami specjalistów w zakresie żywienia dzieci. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz krajowymi normami żywieniowymi, wprowadzanie stałych pokarmów powinno zaczynać się od warzyw, które dostarczają niezbędnych witamin, minerałów oraz błonnika, wspierając prawidłowy rozwój układu pokarmowego. Następnie, wprowadzenie mięsa, które jest źródłem białka i żelaza, jest kluczowe dla wzrostu i rozwoju niemowlęcia. Pieczywo może być wprowadzane jako źródło węglowodanów i błonnika, a twaróg, będący źródłem wapnia i białka, powinien być wprowadzany później, kiedy dziecko jest już gotowe na bardziej złożone smaki i tekstury. Dobrą praktyką jest również obserwacja reakcji dziecka na nowe pokarmy, co może pomóc w uniknięciu alergii pokarmowych oraz innych problemów zdrowotnych. Wprowadzanie pokarmów w odpowiedniej kolejności sprzyja także akceptacji różnorodnych smaków w późniejszym życiu dziecka.

Pytanie 23

Jak długo mleko matki, przeznaczone dla zdrowych dzieci, może być przechowywane w lodówce?

A. Do 6 godzin
B. Od 3 do 5 dni
C. Maksymalnie 1 dzień
D. Do 2 tygodni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Mleko matki przechowywane w lodówce może być bezpiecznie używane do 3-5 dni, co jest zgodne z zaleceniami Amerykańskiej Akademii Pediatrii. W tym czasie mleko zachowuje swoje właściwości odżywcze oraz immunologiczne, które są niezbędne dla zdrowia noworodków i niemowląt. Przechowywanie w lodówce powinno odbywać się w temperaturze poniżej 4°C, co jest kluczowe dla zapobiegania rozwojowi bakterii. W praktyce, aby maksymalnie wydłużyć okres przydatności mleka, warto przechowywać je w tylnych częściach lodówki, z dala od drzwi, gdzie temperatura może być mniej stabilna. Warto również oznaczać pojemniki z mlekiem datą i godziną odciągania, co pozwoli na lepszą kontrolę nad świeżością. Dodatkowo, mleko matki można mrozić, co pozwala na dłuższe przechowywanie (do 6 miesięcy w zamrażarce), jednak po rozmrożeniu nie powinno być ponownie zamrażane. Te praktyki są szczególnie istotne dla matek karmiących, które mogą wracać do pracy lub chcą zapewnić swojemu dziecku dostęp do mleka w różnych sytuacjach.

Pytanie 24

U małego dziecka dorastającego w pełnej rodzinie rozwój zaufania do innych osób w największym stopniu zależy od

A. apetytu dziecka
B. metody karmienia
C. relacji z matką
D. kontaktu z sąsiadami

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Relacja z matką odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu zaufania u małego dziecka. Badania psychologiczne, jak teoria przywiązania Bowlby'ego, wykazują, że emocjonalna bliskość oraz bezpieczeństwo, które dziecko doświadcza w interakcji z matką, mają fundamentalne znaczenie dla jego rozwoju społecznego. Dzieci, które otrzymują odpowiednie wsparcie emocjonalne, są bardziej skłonne do budowania pozytywnych relacji z innymi, co jest kluczowe w rozwijaniu zaufania. W praktyce matki mogą wspierać ten proces poprzez otwarte komunikowanie się z dzieckiem, odpowiednie reagowanie na jego potrzeby oraz zachęcanie do eksploracji otoczenia. Standardy dotyczące wychowania dzieci wskazują, że zdrowe przywiązanie do głównego opiekuna poprawia umiejętności społeczne i emocjonalne. Zaufanie do innych ludzi w późniejszym życiu często jest odbiciem doświadczeń wyniesionych z dzieciństwa, co czyni relację z matką fundamentalnym elementem w procesie rozwoju osobowości dziecka.

Pytanie 25

Aby zapobiec krzywicy, zaleca się podawanie niemowlakom w pierwszych sześciu miesiącach życia witaminy D w dobowej dawce wynoszącej

A. 800 IU
B. 400 IU
C. 200 IU
D. 600 IU

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 400 IU jest prawidłowa, ponieważ zalecenia dotyczące profilaktyki krzywicy wskazują, że niemowlęta w pierwszym półroczu życia powinny otrzymywać witaminę D w dawce 400 IU dziennie. Witamina D odgrywa kluczową rolę w metabolizmie wapnia i fosforu, co jest niezbędne do prawidłowego rozwoju układu kostnego. Niedobór tej witaminy może prowadzić do krzywicy, schorzenia objawiającego się osłabieniem i deformacjami kości. W praktyce oznacza to, że niemowlęta karmione piersią, które są szczególnie narażone na niedobory, powinny otrzymywać suplementację witaminy D, aby zapewnić odpowiedni poziom tej substancji w organizmie. Warto pamiętać, że dawka 400 IU jest zalecana przez takie organizacje jak Amerykańska Akademia Pediatrii oraz Światowa Organizacja Zdrowia, co świadczy o jej powszechnej akceptacji wśród specjalistów. Zastosowanie tej dawki jest zgodne z aktualnymi standardami zdrowotnymi, co czyni ją najlepszą praktyką w zakresie profilaktyki zdrowotnej w tej grupie wiekowej.

Pytanie 26

Jakie badanie diagnostyczne umożliwia analizę struktury oraz funkcji przełyku, żołądka i opuszki dwunastnicy?

A. Kolonoskopia
B. Bronchoskopia
C. Urografia
D. Gastroskopia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Gastroskopia to inwazyjne badanie diagnostyczne, które pozwala na bezpośrednią ocenę budowy i funkcjonowania przełyku, żołądka oraz opuszki dwunastnicy. Badanie to polega na wprowadzeniu endoskopu przez jamę ustną, co umożliwia lekarzowi obserwację błony śluzowej tych narządów. Jest to nieocenione narzędzie w diagnostyce chorób takich jak choroba refluksowa, wrzody, nowotwory oraz inne patologie układu pokarmowego. Gastroskopia pozwala nie tylko na wizualizację, ale także na pobranie wycinków do badania histopatologicznego, co jest kluczowe w diagnostyce nowotworów. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, gastroskopia powinna być wykonywana u pacjentów z objawami dyspeptycznymi, w celu wczesnego wykrywania potencjalnych chorób. Praktyka ta w znacznym stopniu przyczynia się do poprawy wyników leczenia i zwiększenia szans na przeżycie pacjentów z nowotworami przewodu pokarmowego.

Pytanie 27

Opiekunka zaspokaja potrzebę termoregulacji u dziecka poprzez

A. przygotowanie kąpieli dla dziecka o temperaturze 39°C
B. dostosowanie ubioru dziecka do pory roku
C. dostosowanie ilości płynów, które dziecko otrzymuje, do pory roku
D. zapewnienie dostępu dziecka do świeżego powietrza

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dostosowanie ubioru dziecka do pory roku jest kluczowym aspektem termoregulacji, ponieważ odpowiedni strój wpływa na zdolność organizmu do utrzymywania optymalnej temperatury ciała. W praktyce oznacza to, że opiekunka powinna wybierać ubrania dostosowane do warunków atmosferycznych, takie jak lekkie bawełniane ubrania latem czy ciepłe, izolujące warstwy zimą. W przypadku dzieci, ich skóra jest bardziej wrażliwa na zmiany temperatury, co sprawia, że nieodpowiedni ubiór może prowadzić do przegrzania lub wychłodzenia organizmu. Dobre praktyki obejmują także kontrolowanie, czy dziecko nie jest zbyt ciepło ubrane, co może prowadzić do potliwości i dyskomfortu. Warto również zwrócić uwagę na możliwość łatwego dostosowywania odzieży w zależności od zmieniających się warunków, na przykład poprzez dodawanie lub odejmowanie warstw. W kontekście standardów opieki nad dziećmi, zaleca się regularne monitorowanie temperatury ciała i dostosowywanie odzieży oraz otoczenia w celu zapewnienia optymalnych warunków do rozwoju i zdrowia.

Pytanie 28

Noworodkowi z gorączką można podać lek przeciwgorączkowy, który ma w swoim składzie

A. paracetamol
B. ibuprofen
C. kwas acetylosalicylowy
D. glikokortykosteroidy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Paracetamol jest lekiem przeciwgorączkowym, który jest bezpieczny i skuteczny w stosowaniu u noworodków. Działa poprzez zmniejszenie produkcji prostaglandyn, które są substancjami chemicznymi w organizmie odpowiedzialnymi za wywoływanie gorączki i bólu. W praktyce, paracetamol jest często stosowany w pediatrii jako pierwsza linia leczenia gorączki u dzieci, w tym noworodków, co jest zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego. Zwykle podaje się go w postaci syropu, czopków lub roztworu doustnego, co ułatwia podanie leku. Ważne jest jednak, aby stosować się do zaleceń dotyczących dawkowania, które zależą od masy ciała dziecka, ponieważ nadmierne dawki mogą prowadzić do uszkodzenia wątroby. Dodatkowo, paracetamol można stosować jednocześnie z innymi środkami, takimi jak ibuprofen, pod warunkiem że stosowanie obu leków jest zgodne z zaleceniami lekarza. Prowadzenie monitorowania stanu zdrowia noworodka oraz regularne konsultacje z pediatrą są kluczowe w przypadku wystąpienia gorączki.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Jakie zachowania przejawia dziecko w początkowej fazie choroby sierocej?

A. Odznacza się przygnębieniem
B. Wyraża protest
C. Czuje rozpacz
D. Przejawia niską aktywność

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dziecko w pierwszej fazie choroby sierocej wykazuje tendencję do protestu, co jest naturalną reakcją na nagłą utratę bliskiej osoby. W tej fazie emocje są intensywne, a dziecko może przejawiać zachowania mające na celu zwrócenie uwagi na swoje cierpienie i niezrozumienie sytuacji. Protest jako reakcja objawia się poprzez krzyk, złość, a czasami nawet agresję. Takie zachowanie jest zgodne z teorią etapów żalu Elisabeth Kübler-Ross, która wskazuje, że protest jest częścią naturalnej adaptacji do straty. W praktyce, ważne jest, aby dorośli w otoczeniu dziecka zareagowali na te emocje z empatią, oferując wsparcie i zrozumienie. W sytuacjach kryzysowych, takich jak śmierć bliskiego, dzieci często potrzebują przestrzeni na wyrażenie swoich uczuć, co może pomóc im w procesie żalu. Działania terapeutyczne, takie jak zabawy terapeutyczne, mogą również pomóc dziecku w przetwarzaniu i wyrażaniu negatywnych emocji.

Pytanie 31

Dbając o skórę głowy niemowlaka z ciemieniuchą, obszary pokryte łuskami powinno się:

A. nałożyć oliwkę, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać miękką szczotką
B. nałożyć oliwkę, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać grzebieniem
C. natrzeć pioktaniną, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać grzebieniem
D. zapudrować, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać miękką szczotką

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która wskazuje na posmarowanie oliwką, osłonięcie bawełnianą czapeczką oraz wyczesanie miękką szczotką jest prawidłowa, ponieważ te kroki stanowią skuteczną metodę pielęgnacji skóry głowy niemowlęcia z ciemieniuchą. Oliwka nawilża i zmiękcza łuski, co ułatwia ich usunięcie. Bawełniana czapeczka pomaga utrzymać wilgoć, co wspiera proces gojenia. Zastosowanie miękkiej szczotki jest kluczowe, aby delikatnie wyczesać luźne łuski bez podrażniania wrażliwej skóry głowy dziecka. Warto również pamiętać, że regularne czyszczenie i pielęgnacja skóry głowy niemowlęcia może zapobiegać dalszemu powstawaniu ciemieniuchy oraz wspierać zdrowy rozwój skóry. Zgodnie z zaleceniami pediatrów, te praktyki powinny być wykonywane zarówno w celach higienicznych, jak i dla komfortu dziecka, co jest szczególnie istotne w pierwszych miesiącach życia.

Pytanie 32

Spożycie przez dziecko pasty do zębów z fluorem podczas mycia zębów może prowadzić do wystąpienia u niego

A. fenyloketonurii
B. próchnicy
C. krzywicy
D. fluorozy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Fluoroza to stan, który występuje w wyniku nadmiernego spożycia fluoru, zwłaszcza w okresie rozwoju zębów. Połykanie pasty do zębów zawierającej fluor przez dzieci, które są w fazie intensywnego rozwoju uzębienia, może prowadzić do tego zjawiska. Fluor jest korzystny w odpowiednich dawkach, ponieważ wzmacnia szkliwo zębów i zapobiega próchnicy. Jednak jego nadmiar, zwłaszcza u dzieci, które mogą przypadkowo spożywać pastę, może skutkować pojawieniem się białych plam, przebarwień lub w cięższych przypadkach uszkodzeń struktury zębów. Dlatego ważne jest, aby rodzice kontrolowali ilość pasty stosowanej przez dzieci oraz edukowali je w zakresie prawidłowego mycia zębów, zalecając używanie małej ilości pasty i unikanie jej połykania. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia i American Dental Association, wprowadzenie fluoru do diety dziecka powinno być ściśle kontrolowane, aby uniknąć ryzyka fluorozy oraz innych potencjalnych problemów zdrowotnych.

Pytanie 33

Opiekując się dzieckiem, które ma anginę, opiekunka powinna zapewnić mu

A. dużą ilość jedzenia
B. niewielką ilość płynów
C. znaczną ilość płynów
D. niewielką ilość jedzenia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podawanie dużej ilości płynów dziecku choremu na anginę jest kluczowe dla procesu leczenia oraz komfortu pacjenta. Angina, będąca zapaleniem migdałków, często wiąże się z bólem gardła, co utrudnia dziecku spożywanie pokarmów. Woda, herbaty ziołowe, buliony i inne płyny pomagają nawilżać gardło, co może przynieść ulgę w bólu oraz wspierać układ odpornościowy w walce z infekcją. Ponadto, odpowiednia hidratacja jest istotna dla zapobiegania odwodnieniu, które może się zdarzyć w wyniku gorączki oraz zmniejszonego apetytu. Zgodnie z zaleceniami pediatrów i specjalistów ds. żywienia, dzieci powinny pić co najmniej 1,5-2 litry płynów dziennie, a w przypadku chorób, takich jak angina, ilość ta może być jeszcze większa. Przykładowo, podawanie ciepłych napojów, takich jak herbata z miodem, może nie tylko zwiększyć spożycie płynów, ale również przynieść ulgę i poprawić samopoczucie dziecka. Dobrze jest również wprowadzić do diety lekkostrawne posiłki, ale główny nacisk powinien być położony na płyny.

Pytanie 34

Jakie emocje rozwijają się najpóźniej u dziecka?

A. Złość
B. Smutek
C. Radość
D. Wstyd

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wstyd jest emocją, która pojawia się w późniejszym etapie rozwoju emocjonalnego dziecka, zazwyczaj po trzecim roku życia. W przeciwieństwie do podstawowych emocji, takich jak radość, złość i smutek, które są uniwersalne i obserwowalne już u niemowląt, wstyd wymaga złożonych procesów poznawczych i społecznych. Emocja ta wiąże się z samoświadomością oraz zrozumieniem norm społecznych, co czyni ją bardziej zaawansowaną w kontekście rozwoju psychologicznego. Dzieci zaczynają odczuwać wstyd, gdy zauważają, że ich działania są oceniane przez innych oraz gdy zaczynają rozumieć, jakie zachowania są akceptowane w danej kulturze. Przykładowo, dziecko może odczuwać wstyd, gdy popełni błąd w obecności rówieśników, co może wpływać na jego poczucie własnej wartości. Zrozumienie momentów, w których dzieci zaczynają odczuwać wstyd, jest istotne w kontekście wychowania, ponieważ nauczyciele i rodzice mogą wspierać rozwój zdrowej samooceny poprzez pozytywne wzmocnienia i konstruktywną informację zwrotną.

Pytanie 35

Bolesny obrzęk oraz powiększenie gruczołów ślinowych przyusznych, podżuchwowych i podjęzykowych u dziecka są objawami klinicznymi

A. odry
B. różyczki
C. płonicy
D. świnki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Świnki, znane również jako epidemiczne zapalenie ślinianek, są chorobą wirusową wywoływaną przez wirus paramyksowirusów. Objawy kliniczne, takie jak bolesny obrzęk oraz powiększenie ślinianek przyusznych, podżuchwowych i podjęzykowych, są charakterystyczne dla tej choroby. Powiększenie ślinianek jest wynikiem zapalenia tych gruczołów, co prowadzi do dyskomfortu i bólu, a także może powodować trudności w jedzeniu i mówieniu. W praktyce klinicznej, w przypadku podejrzenia świnek, lekarze zalecają obserwację objawów oraz wykonanie badań serologicznych w celu potwierdzenia diagnozy. Warto również zwrócić uwagę na znaczenie szczepień, gdyż istnieje szczepionka przeciwko śwince, która jest częścią szczepionki MMR (odra, świnka, różyczka). Zastosowanie tej szczepionki znacznie zmniejszyło częstość występowania choroby oraz jej powikłań, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zdrowia publicznego.

Pytanie 36

Jaką sferę rozwojową wspiera opiekunka, wykonując z dziećmi upominki z materiałów plastycznych z okazji Dnia Matki?

A. Percepcję słuchową
B. Motorykę małą
C. Kinestetykę
D. Motorykę dużą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór motoryki małej jako poprawnej odpowiedzi jest uzasadniony, ponieważ wykonywanie upominków z materiałów plastycznych z dziećmi wymaga precyzyjnych ruchów rąk i palców, co jest kluczowym elementem rozwoju motoryki małej. Motoryka mała odnosi się do umiejętności związanych z posługiwaniem się małymi mięśniami, co jest niezbędne w takich czynnościach jak cięcie, klejenie czy malowanie. Przykładem może być wycinanie papierowych serduszek czy przyklejanie ozdób do laurki, gdzie dzieci rozwijają swoją zdolność manualną i koordynację oko-ręka. Dobre praktyki w pracy z dziećmi sugerują, że angażowanie ich w takie działania nie tylko wspiera rozwój fizyczny, ale także stymuluje kreatywność i zdolności poznawcze, co jest zgodne z zasadami edukacji wczesnoszkolnej. Ponadto, zajęcia tego typu sprzyjają budowaniu więzi emocjonalnych między dziećmi a ich opiekunami, co jest istotnym aspektem ich rozwoju społecznego.

Pytanie 37

Odpowiednia liczba oddechów w spoczynku dla noworodków oraz niemowląt to około

A. 60-70/min
B. 12-19/min
C. 20-30/min
D. 40-50/min

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa liczba oddechów w spoczynku u noworodków i niemowląt wynosi 40-50 na minutę, co jest zgodne z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi monitorowania i oceny stanu zdrowia dzieci. Noworodki i małe dzieci mają znacznie wyższą częstość oddechów w porównaniu do dorosłych, co wynika z ich mniejszych płuc oraz wyższego metabolizmu. Wyższa częstość oddechów jest niezbędna do zapewnienia odpowiedniego poziomu tlenu oraz usunięcia dwutlenku węgla. W praktyce, podczas oceny noworodków, pielęgniarki i lekarze korzystają z pomiarów częstości oddechów jako jednego z kluczowych parametrów życiowych, które pozwalają na szybką ocenę stanu zdrowia dziecka. Ponadto, zrozumienie tych wartości ma istotne znaczenie w kontekście diagnozowania ewentualnych patologii, takich jak infekcje układu oddechowego czy niewydolność oddechowa, które mogą być krytyczne w pierwszych miesiącach życia. Warto także pamiętać, że różne czynniki, takie jak temperatura otoczenia, aktywność fizyczna, czy stan emocjonalny, mogą wpływać na częstość oddechów, dlatego należy monitorować parametry w kontekście całkowitego stanu zdrowia dziecka.

Pytanie 38

Jakie objawy mogą występować u dwuletniego dziecka z ostrym zapaleniem pęcherza moczowego?

A. parcie na pęcherz, zmiany skórne oraz utrata apetytu
B. uporczywa biegunka, nocne bóle brzucha oraz kończyn dolnych
C. częste oddawanie moczu, pieczenie oraz ból podczas mikcji
D. obrzęki kończyn dolnych, kaszel oraz silne parcie na pęcherz

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ ostre zapalenie pęcherza moczowego, znane również jako cystitis, objawia się charakterystycznymi dolegliwościami u dzieci, w tym częstym oddawaniem moczu, pieczeniem oraz bólem podczas mikcji. Te objawy są wynikiem stanu zapalnego błony śluzowej pęcherza moczowego, co prowadzi do nadwrażliwości na bodźce mechaniczne i chemiczne. Praktyczne znaczenie tej wiedzy polega na tym, że wczesne rozpoznanie i leczenie zapalenia pęcherza moczowego są kluczowe dla zapobiegania powikłaniom, takim jak zakażenie nerek. W diagnozie istotne jest przeprowadzenie badania moczu oraz, w razie potrzeby, posiewu, co jest zgodne z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Urologicznego. Właściwe leczenie obejmuje antybiotykoterapię oraz nawadnianie, co powinno być dostosowane do wieku i ogólnego stanu zdrowia dziecka. Zrozumienie tych objawów umożliwia rodzicom i opiekunom szybszą reakcję oraz skuteczniejsze zarządzanie zdrowiem dziecka.

Pytanie 39

Dziecko w wieku 7-8 miesięcy, które rozwija się prawidłowo, zaczyna używać chwytu

A. pęsetowego
B. dłoniowego prostego
C. nakrywkowego
D. nożycowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dziecko w wieku 7-8 miesięcy, które rozwija się prawidłowo, zaczyna używać chwytu nożycowego, co jest istotnym krokiem w jego motorycznym rozwoju. Chwyt nożycowy polega na używaniu kciuka oraz palca wskazującego do chwytania przedmiotów, co pozwala na precyzyjniejszą manipulację. W tym okresie maluchy zaczynają eksplorować otoczenie poprzez chwytanie i przenoszenie różnych obiektów, co wspiera ich koordynację ręka-oko oraz rozwija zdolności manualne. Przykładem takiej aktywności może być chwytanie małych zabawek czy przekładanie ich z jednej ręki do drugiej. Warto zaznaczyć, że rozwijanie zdolności motorycznych w tym czasie ma kluczowe znaczenie dla późniejszej nauki pisania oraz innych umiejętności manualnych. Wspieranie dziecka w tym etapie jego rozwoju przez zabawy angażujące chwyt nożycowy, takie jak zabawy z klockami, wspiera jego zdolności i przyczynia się do lepszego rozwoju intelektualnego oraz społecznego.

Pytanie 40

Zaleca się, żeby zorganizowane w pary lub w kółku zabawy muzyczne, związane z naśladowaniem ruchów i gestów u dzieci rozwijających się prawidłowo, zaczynać wprowadzać od

A. III kwartału drugiego roku życia
B. I kwartału drugiego roku życia
C. IV kwartału pierwszego roku życia
D. II kwartału trzeciego roku życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zalecenie, aby zabawy umuzykalniające, w formie kółek lub par, wprowadzać od III kwartału drugiego roku życia, jest oparte na fazach rozwoju dzieci. W tym okresie dzieci wykazują znaczące postępy w zakresie motoryki dużej oraz społecznej, co sprzyja angażowaniu się w interakcje z rówieśnikami. Dzieci w tym wieku zaczynają rozumieć i naśladować ruchy, co jest kluczowe w kontekście zabaw muzycznych, które często łączą rytm z ruchem. Przykładem może być wprowadzenie zabaw takich jak taniec z prostymi gestami czy naśladownictwo, które nie tylko rozwijają umiejętności muzyczne, ale także wspierają rozwój społeczny i emocjonalny. Standardy wczesnej edukacji muzycznej podkreślają rolę muzyki jako narzędzia w nauczaniu umiejętności interpersonalnych oraz kreatywności, co idealnie wpisuje się w tę fazę rozwoju. Warto również zauważyć, że w tym czasie dzieci stają się bardziej spontaniczne w ekspresji, co można wykorzystać w zabawach umuzykalniających.