Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 11:25
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 11:25

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie miejsce oznacza rok produkcji pojazdu?

A. na ósmym miejscu znaku VDS
B. na dziesiątym miejscu znaku VIN
C. na trzecim miejscu znaku WMI
D. na ostatnim miejscu znaku VIS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rok produkcji pojazdu jest kodowany na dziesiątym miejscu w numerze VIN (Vehicle Identification Number). Jest to kluczowa informacja, która pozwala na szybkie zidentyfikowanie roku produkcji konkretnego pojazdu, co jest istotne zarówno dla konsumentów, jak i dla specjalistów zajmujących się serwisowaniem i naprawą. Zgodnie z normą ISO 3779, numer VIN składa się z 17 znaków, które zawierają różne informacje o pojeździe, w tym producenta, model, miejsce produkcji oraz właśnie rok produkcji. W praktyce, odpowiedni zapis na dziesiątym miejscu daje możliwość łatwego ustalenia, czy pojazd jest objęty określonymi regulacjami prawnymi, gwarancjami czy też programami serwisowymi. Na przykład, w przypadku pojazdów wyprodukowanych po 1980 roku, znak odpowiadający za rok produkcji jest jednoznacznie określony, co pozwala na łatwą identyfikację w dokumentacji i przy sprzedaży używanych pojazdów. Dodatkowo, znajomość struktury VIN jest istotna w procesie weryfikacji historii pojazdu, co ma kluczowe znaczenie na rynku samochodów używanych.

Pytanie 2

Czy podnośnik nożycowy wymaga przeprowadzenia kontroli?

A. Urzędowi Dozoru Technicznego
B. Transportowemu Dozorowi Technicznemu
C. Wydziałowi Kontroli Urzędu Miasta
D. Inspekcji Technicznej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podnośnik nożycowy to urządzenie dźwignicowe, które jest stosowane w różnych branżach, w tym w budownictwie i logistyce, do podnoszenia i transportowania ciężkich ładunków na wysokości. Jego kontrola podlega Urzędowi Dozoru Technicznego (UDT), który odpowiada za nadzór nad urządzeniami technicznymi w Polsce. UDT zapewnia, że podnośniki są odpowiednio zainstalowane, użytkowane oraz regularnie kontrolowane pod kątem bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania podnośników nożycowych jest ich użycie w magazynach, gdzie pozwalają na efektywne podnoszenie towarów na regały o dużej wysokości. Regularne przeglądy i kontrole tych urządzeń są kluczowe dla zapewnienia ich sprawności oraz bezpieczeństwa pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kontrole powinny być przeprowadzane co najmniej raz w roku, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych usterek i zapobiega awariom, co może prowadzić do poważnych wypadków. Przestrzeganie norm technicznych oraz standardów bezpieczeństwa jest kluczowym elementem odpowiedzialnego zarządzania urządzeniami dźwignicowymi.

Pytanie 3

Która z informacji dotyczących zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu jest nieprawdziwa?

A. Kierujący pojazdem zobowiązany jest zawsze mieć je przy sobie
B. Stanowi dokument potwierdzający realizację badania technicznego pojazdu
C. Zawiera dane identyfikacyjne pojazdu
D. Zawiera wskazanie licznika przebiegu pojazdu w chwili przeglądu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Właściwa odpowiedź wskazuje, że kierujący pojazdem nie musi zawsze mieć przy sobie zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym. W praktyce, dokument ten powinien być przechowywany w pojeździe, co oznacza, że w przypadku kontroli drogowej, funkcjonariusze mogą go zażądać, ale nie ma obowiązku posiadania go w momencie prowadzenia pojazdu. Przykładowo, podczas rutynowej kontroli technicznej, policjant może poprosić o okazanie zaświadczenia, jednak jego brak nie jest naruszeniem przepisów, o ile jest ono dostępne w pojeździe. Warto zaznaczyć, że zgodnie z przepisami prawa, zaświadczenie to jest ważne bezterminowo, dlatego kluczowe jest, aby kierowcy regularnie sprawdzali jego ważność i upewniali się, że pojazd posiada aktualne badania techniczne. Dokument ten zawiera istotne informacje, takie jak odczyt licznika przebiegu, dane identyfikacyjne pojazdu, a także datę wykonania ostatniego przeglądu, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 4

Przekazując swój pojazd do stacji demontażu, właściciel nie ma obowiązku przedstawienia

A. tablic rejestracyjnych
B. zaświadczenia o demontażu pojazdu
C. dowodu rejestracyjnego
D. dowodu osobistego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że właściciel pojazdu nie jest obowiązany okazać zaświadczenia o demontażu pojazdu, jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, stacja demontażu pojazdów nie wymaga tego dokumentu przy przyjęciu pojazdu do demontażu. Zamiast tego, najważniejsze jest przedstawienie dowodu rejestracyjnego, który potwierdza, że pojazd jest zarejestrowany na danego właściciela oraz tablic rejestracyjnych, które są niezbędne do rejestracji pojazdu w systemie. W praktyce, gdy właściciel oddaje pojazd do demontażu, stacja powinna oni potwierdzić przyjęcie pojazdu w formie protokołu, który może być użyty w przyszłości do celów urzędowych. Dzięki temu, właściciel ma pewność, że jego obowiązki związane z posiadaniem pojazdu są spełnione, a stacja demontażu przestrzega wymogów prawnych. Warto zwrócić uwagę, że to zaświadczenie o demontażu pojazdu jest dokumentem, który jest wydawany po faktycznym dokonaniu demontażu, a nie przed jego rozpoczęciem. Dlatego nie jest wymagane w momencie oddania pojazdu.

Pytanie 5

Przy wymianie uszczelki pod głowicą silnika zaleca się wykonanie

A. wymiany popychaczy zaworów
B. docierania zaworów
C. planowania głowicy
D. honowania cylindrów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Planowanie głowicy jest kluczowym etapem w wymianie uszczelki pod głowicą silnika. Celem tego procesu jest zapewnienie idealnej płaskiej powierzchni głowicy, co jest niezbędne do uzyskania prawidłowego uszczelnienia. Niewłaściwie zamontowana uszczelka pod głowicą, na przykład na nierównych powierzchniach, może prowadzić do nieszczelności, co z kolei skutkuje utratą mocy, przegrzewaniem silnika oraz poważnymi uszkodzeniami. Proces planowania polega na usunięciu cienkiej warstwy materiału z powierzchni głowicy za pomocą specjalistycznych narzędzi, co gwarantuje precyzyjne dopasowanie do cylindra. W praktyce, po planowaniu głowicy, konieczne może być również dopasowanie długości popychaczy zaworów, co jeszcze bardziej podkreśla znaczenie tego etapu. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej podkreślają, że planowanie głowicy powinno być przeprowadzane w warunkach warsztatowych przez wyspecjalizowane osoby, a pomiary grubości głowicy powinny być regularnie kontrolowane, aby uniknąć nadmiernego szlifowania, które może prowadzić do osłabienia struktury.

Pytanie 6

Aby ocenić efektywność wtryskiwacza silnika ZI, należy użyć

A. menzurki pomiarowej
B. wakuometru
C. manometru
D. wiskozymetru

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Menzurka to takie narzędzie, które świetnie nadaje się do precyzyjnego mierzenia objętości cieczy. W kontekście wtryskiwaczy silników ZI, to naprawdę ważne narzędzie, bo dzięki niemu możemy dokładnie zbadać, jak dużo paliwa dostarczają. Kiedy robimy testy wydajności, musimy zbierać paliwo do menzurki przez określony czas, co daje nam lepszy obraz sytuacji. Ważne, żeby te pomiary robić w stałych warunkach — zapewnić stabilne ciśnienie i odpowiednią temperaturę. Na przykład, w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, pomiar objętości wtryskiwanego paliwa przy różnych obrotach silnika jest kluczowy, żeby sprawdzić, czy wtryskiwacz działa jak należy. Korzystając z menzurki, jesteśmy w stanie lepiej ocenić wydajność i zidentyfikować ewentualne problemy, takie jak zanieczyszczenia, co oczywiście pasuje do tego, co mówią producenci silników.

Pytanie 7

Usunięcie wgniecenia z przedniego pasa pojazdu powinno być wykonane

A. w pomieszczeniu diagnostyki pojazdowej
B. na stanowisku z ramą prostowniczą
C. na stanowisku z kanałem najazdowym
D. na stanowisku z podnośnikiem nożycowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Naprawa wgniecenia pasa przedniego pojazdu powinna być przeprowadzona na stanowisku wyposażonym w ramę prostowniczą, ponieważ ta technologia pozwala na precyzyjne przywrócenie geometrii nadwozia. Rama prostownicza jest zaprojektowana w taki sposób, aby zapewnić stabilne wsparcie dla pojazdu podczas naprawy. Dzięki temu możliwe jest dokładne pomiarowanie oraz korygowanie wgnieceń, co jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa i właściwego funkcjonowania pojazdu. W przypadku wgnieceń, które wpływają na elementy strukturalne, precyzyjne przywrócenie oryginalnych kształtów jest istotne, aby uniknąć problemów z późniejszym użytkowaniem pojazdu, takich jak niestabilność podczas jazdy czy nierównomierne zużycie opon. W praktyce, zastosowanie ramy prostowniczej umożliwia również wykrywanie i eliminowanie innych uszkodzeń, które mogłyby być niezauważone bez przeprowadzenia szczegółowej analizy geometrycznej pojazdu. Tego rodzaju procedury są zgodne z obowiązującymi standardami branżowymi, które zalecają stosowanie odpowiednich narzędzi i technik naprawczych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i jakości wykonanej pracy.

Pytanie 8

Na etykiecie wymiany oleju silnikowego znajduje się informacja dotycząca klasy lepkości oleju według klasyfikacji

A. SAE
B. ŁT4
C. API GL
D. ATF

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, to SAE, czyli Society of Automotive Engineers. To organizacja, która zajmuje się ustalaniem standardów dla olejów silnikowych, w tym ich lepkości. Dzięki klasyfikacji lepkości przez SAE, użytkownicy i producenci mogą łatwiej dobrać odpowiedni olej do silnika. To naprawdę ważne, bo właściwy olej wpływa na ochronę silnika i jego wydajność. Na przykład, jak widzisz oznaczenie 5W-30, to znaczy, że ma on lepkość 5 w zimie i 30 latem. To bardzo uniwersalny wybór do różnych silników. Kiedy używasz oleju zgodnego z SAE, to zmniejsza się zużycie silnika i poprawia efektywność paliwowa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Dobre dopasowanie oleju może też wydłużyć żywotność silnika i ograniczyć emisję szkodliwych substancji.

Pytanie 9

W pojeździe, w którym dokonano wymiany pompy cieczy chłodzącej napędzanej paskiem rozrządu, zaleca się jednoczesne zlecenie

A. wymiany paska napędu osprzętu silnika
B. wymiany paska rozrządu
C. wymiany chłodnicy silnika
D. wymiany termostatu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wymiana paska rozrządu jest kluczowym krokiem w konserwacji silnika, zwłaszcza w kontekście wymiany pompy cieczy chłodzącej. Te dwa elementy są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ pompa cieczy chłodzącej jest zazwyczaj napędzana przez pasek rozrządu. Jeśli nie wymienimy paska rozrządu podczas wymiany pompy, istnieje ryzyko, że stary pasek może ulec zużyciu i zerwaniu, co prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika. Wymiana paska rozrządu jest zalecana zgodnie z harmonogramem serwisowym producenta, który wskazuje na określone przebiegi lub okresy czasu. Przykładowo, w wielu samochodach zaleca się wymianę paska co 60-100 tys. km. Ignorowanie tej wymiany może prowadzić do kosztownych napraw silnika, a nawet do jego całkowitego zniszczenia. Dlatego, zlecając wymianę pompy cieczy chłodzącej, rozsądne jest także zlecenie wymiany paska rozrządu, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić długoterminową niezawodność pojazdu.

Pytanie 10

Identyfikator pojazdu samochodowego to

A. LA2YZ23J9P4800003
B. AH-6HK 1XYSJ001
C. DOT-207 M374 AS1
D. E6 43R-006735

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Numer identyfikacyjny pojazdu, znany również jako VIN (Vehicle Identification Number), składa się z 17 znaków alfanumerycznych, które identyfikują pojazd w sposób unikalny. Odpowiedź LA2YZ23J9P4800003 jest poprawna, ponieważ spełnia standardowe wymagania dotyczące VIN. Zawiera informacje o producencie, modelu, roku produkcji oraz kraju, w którym pojazd został wyprodukowany. VIN jest kluczowy dla wielu procesów, w tym rejestracji pojazdu, ubezpieczeń oraz historii serwisowej. W praktyce, przy zakupie używanego pojazdu, sprawdzenie VIN może ujawnić informacje o poprzednich wypadkach czy kradzieżach. Standardy dotyczące VIN są określone przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) oraz przepisy krajowe, co zapewnia ich spójność i niezawodność na całym świecie. Zrozumienie i umiejętność interpretacji numeru VIN jest niezbędna dla profesjonalistów w branży motoryzacyjnej oraz dla konsumentów, którzy chcą dokonać świadomego zakupu.

Pytanie 11

Przyjmując pojazd do naprawy w ramach zlecenia serwisowego, która informacja jest zbędna?

A. masa całkowita pojazdu
B. identyfikator VIN
C. poziom paliwa w zbiorniku
D. wartość na liczniku kilometrów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Masa całkowita pojazdu nie jest kluczową informacją przy wypełnianiu zlecenia serwisowego dotyczącego przyjęcia pojazdu do naprawy. W procesach serwisowych najważniejsze są aspekty związane z bezpieczeństwem, zarządzaniem stanem technicznym pojazdu oraz jego historią użytkowania. Ilość paliwa w zbiorniku, stan licznika kilometrów oraz numer VIN są istotne dla zapewnienia pełnej dokumentacji oraz do analizy stanu technicznego pojazdu. Przykładowo, licznik kilometrów pozwala ocenić zużycie oraz zaplanować potencjalne przeglądy techniczne. Numer VIN jest niezbędny do identyfikacji pojazdu na rynku oraz śledzenia jego historii serwisowej. W praktyce, dokładne informacje o ilości paliwa mogą być także istotne w kontekście planowanych napraw, zwłaszcza jeśli dotyczą one układu paliwowego. W związku z tym, masa całkowita pojazdu, choć ważna w niektórych kontekstach, nie jest kluczowa przy przyjęciu pojazdu do serwisu.

Pytanie 12

Naprawę oraz diagnostykę systemu CAN w pojeździe powinien zrealizować

A. mechanik w branży motoryzacyjnej
B. specjalista blacharski w motoryzacji
C. specjalista od lakierowania samochodów
D. elektromechanik w motoryzacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'elektromechanik samochodowy' jest prawidłowa, ponieważ specjalista ten zajmuje się diagnostyką oraz naprawą systemów elektrycznych i elektronicznych w pojazdach, w tym magistrali CAN. Magistrala CAN (Controller Area Network) to kluczowy element nowoczesnych samochodów, który umożliwia komunikację pomiędzy różnymi modułami elektronicznymi. Elektromechanik posiada wiedzę zarówno z zakresu mechaniki, jak i elektroniki, co pozwala mu skutecznie diagnozować problemy związane z magistralą CAN, takie jak błędy w komunikacji czy uszkodzenia przewodów. Przykładem zastosowania umiejętności elektromechanika może być naprawa systemu ABS lub airbagów, które korzystają z magistrali CAN do przesyłania danych. W branży stosuje się różne narzędzia diagnostyczne, takie jak skanery OBD-II, które pozwalają na odczytanie kodów błędów z systemu, co jest niezbędne do właściwej analizy usterek. Dlatego elektromechanik samochodowy odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu sprawności nowoczesnych pojazdów.

Pytanie 13

Podczas montażu wału korbowego, lider warsztatu powinien szczególnie skupić się na

A. porządku dokręcania śrub trzymających głowicę
B. kolejności instalacji pokryw łożysk głównych
C. metodzie mocowania silnika
D. stanie układu korbowo-tłokowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kolejność montażu pokryw łożysk głównych jest kluczowym etapem w procesie montażu wału korbowego, który znacząco wpływa na prawidłowe funkcjonowanie silnika. Właściwa kolejność dokręcania pokryw łożyskowych zapewnia równomierne rozłożenie sił i minimalizuje ryzyko uszkodzenia łożysk. Zgodnie z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi, pokrywy te powinny być dokręcane w określonym porządku, zazwyczaj od środkowych śrub do zewnętrznych, aby uniknąć odkształceń oraz zapewnić odpowiednią szczelność. W praktyce oznacza to, że należy stosować momenty dokręcania zgodne z zaleceniami producenta, co jest kluczowe dla utrzymania integralności strukturalnej silnika. Przykładowo, jeśli pokrywy są źle zamocowane, może to prowadzić do nieszczelności olejowej czy nawet uszkodzenia łożysk, co z kolei może skutkować poważnymi awariami silnika. Dlatego szczególna uwaga podczas montażu pokryw łożysk głównych jest niezbędna dla zapewnienia długowieczności i niezawodności silnika.

Pytanie 14

Ile lat mija od momentu pierwszej rejestracji nowego pojazdu do wykonania pierwszego obowiązkowego badania technicznego?

A. Po dziesięciu latach
B. Po trzech latach
C. Po pięciu latach
D. Po czterech latach

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Obowiązkowe badanie techniczne nowego samochodu musi być przeprowadzone po trzech latach od daty pierwszej rejestracji. Jest to wymóg określony w przepisach prawa, który ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz ochronę środowiska. Po upływie tego okresu samochód przechodzi kontrolę, podczas której sprawdzane są kluczowe elementy związane z jego bezpieczeństwem i sprawnością techniczną, takie jak układ hamulcowy, zawieszenie, oświetlenie oraz emisja spalin. Dobrą praktyką jest również regularne serwisowanie pojazdu, co przyczynia się do jego dłuższej żywotności i lepszego zachowania na drodze. Warto zaznaczyć, że po pierwszym badaniu technicznym, kolejne badania muszą być przeprowadzane co dwa lata, co ma na celu systematyczne monitorowanie stanu technicznego pojazdu. Zrozumienie tych zasad pozwala na odpowiedzialne zarządzanie posiadanym pojazdem oraz wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 15

Jakie urządzenie nie jest wymagane jako podstawowe wyposażenie Stacji Kontroli Pojazdów?

A. dymomierz
B. tester diagnostyczny
C. tester szczelności uszczelki pod głowicą
D. opóźnieniomierz

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Tester szczelności uszczelki pod głowicą nie jest urządzeniem obowiązkowym w wyposażeniu Stacji Kontroli Pojazdów, co wynika z jego specyficznego zastosowania. To narzędzie jest wykorzystywane głównie w warsztatach mechanicznych do diagnozowania problemów związanych z uszczelkami silnika. Jego działanie polega na pomiarze ciśnienia w układzie, co pozwala na wykrycie ewentualnych nieszczelności. Stacje Kontroli Pojazdów koncentrują się na podstawowych aspektach bezpieczeństwa i emisji spalin, które są regulowane przez przepisy prawa. Dla przykładu, dymomierz, tester diagnostyczny oraz opóźnieniomierz są kluczowymi urządzeniami służącymi do oceny emisji spalin, ogólnego stanu technicznego pojazdu oraz kontroli parametrów pracy silnika. Używanie testera szczelności jest zazwyczaj związane z bardziej szczegółowymi naprawami, a nie rutynowymi kontrolami technicznymi, co wyjaśnia, dlaczego nie jest wymagany w stacjach kontroli pojazdów.

Pytanie 16

Kluczowym dokumentem dotyczących wydania towaru z magazynu jest

A. Rw (wydanie na potrzeby własne)
B. Pz (przyjęcie z zewnątrz)
C. Mm (przesunięcie magazynowe)
D. Pw (przyjęcie wewnętrzne)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podstawowym dokumentem rozchodu magazynowego jest Rw, czyli wydanie na potrzeby własne. Dokument ten jest kluczowym elementem procesów logistycznych, gdyż rejestruje wydanie towarów z magazynu na cele wewnętrzne firmy, takie jak użycie materiałów w produkcji czy przekazanie ich do działu administracyjnego. Zastosowanie dokumentu Rw pozwala na dokładne śledzenie stanów magazynowych oraz kontrolę nad zużyciem towarów, co jest istotne z perspektywy zarządzania zapasami. W praktyce, podczas wypełniania dokumentu Rw, należy uwzględnić takie informacje jak nazwa towaru, ilość, data wydania oraz cel, na który towary są przeznaczone. W obiegu dokumentów magazynowych, Rw pełni funkcję dowodu, który może być kontrolowany podczas audytów oraz procesów inwentaryzacyjnych. Dobrą praktyką jest archiwizacja tych dokumentów przez określony czas, co ułatwia ewentualne analizy oraz audyty.

Pytanie 17

W sytuacji, gdy sprzęgło nie rozłącza się całkowicie, najpierw powinno się przeprowadzić

A. sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni biegów
B. analizę lepkości oleju w skrzyni biegów
C. ocenę zaolejenia tarczy sprzęgła
D. pomiar skoku jałowego pedału sprzęgła

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to pomiar skoku jałowego pedału sprzęgła, ponieważ jest to kluczowy wskaźnik, który pozwala określić, czy sprzęgło działa prawidłowo. Skok jałowy pedału sprzęgła powinien mieścić się w określonych przez producenta granicach, co zapewnia odpowiednią separację tarczy sprzęgła od koła zamachowego. Niedostateczny lub nadmierny skok jałowy może prowadzić do niecałkowitego rozłączania się sprzęgła, co z kolei powoduje problemy z włączaniem biegów oraz zwiększa ryzyko przedwczesnego zużycia elementów układu. W praktyce, aby zmierzyć skok jałowy, należy użyć prostego narzędzia pomiarowego, takiego jak suwmiarka, i porównać wyniki z wartościami podanymi w dokumentacji pojazdu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, zaleca się regulację mechanizmu sprzęgła zgodnie z wytycznymi producenta, co jest standardową procedurą w diagnostyce i serwisie pojazdów.

Pytanie 18

Jak powinny być traktowane akumulatory samochodowe?

A. przekazane do recyklingu
B. zregenerowane i sprzedane ponownie
C. przechowywane w magazynie
D. odesłane do dystrybutora lub producenta

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'oddać do recyklingu' jest prawidłowa, ponieważ akumulatory samochodowe zawierają substancje toksyczne, takie jak ołów, kwas siarkowy czy inne metale ciężkie, które mogą być szkodliwe dla środowiska. Recykling akumulatorów pozwala na bezpieczne usunięcie tych materiałów oraz odzyskanie cennych surowców, które mogą być ponownie wykorzystywane w produkcji nowych akumulatorów. Proces recyklingu oparty jest na standardach, takich jak regulacje unijne dotyczące gospodarki odpadami, które nakładają obowiązek na producentów oraz sprzedawców akumulatorów zapewnienia właściwego ich utylizowania. Praktyczne przykłady to punkty zbiórki, które są dostępne w sklepach motoryzacyjnych oraz warsztatach, gdzie można oddać zużyty akumulator. Upewnia to, że akumulatory są przetwarzane w sposób zgodny z obowiązującymi normami, minimalizując ryzyko zanieczyszczenia środowiska oraz zagrożenia zdrowia ludzi.

Pytanie 19

Które z oznaczeń nie jest używane w silniku z zapłonem samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa?

A. CDI
B. JTD
C. SPI
D. CDTI

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź SPI (Sequential Port Injection) jest słuszna, ponieważ nie jest ona oznaczeniem stosowanym dla silników o zapłonie samoczynnym, które wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa. W rzeczywistości SPI odnosi się do technologii wtrysku portowego, typowej dla silników o zapłonie iskrowym, gdzie paliwo jest wtryskiwane do kolektora dolotowego przed dostaniem się do komory spalania. W silnikach diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jak JTD i CDTI, paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra pod wysokim ciśnieniem, co prowadzi do efektywniejszego spalania i lepszego wykorzystania paliwa. Oznaczenia takie jak CDI (Common Rail Diesel Injection), JTD (Jet Turbo Diesel) oraz CDTI (Common Rail Diesel Turbo Injection) są ściśle związane z tą technologią, co czyni je właściwymi dla silników diesla. Zrozumienie różnicy w technologiach wtrysku jest kluczowe dla mechaników oraz inżynierów zajmujących się zarówno diagnostyką, jak i naprawą silników spalinowych."

Pytanie 20

Urząd Dozoru Technicznego przeprowadza przegląd okresowy dźwigów

A. co 36 miesięcy
B. raz w roku
C. co 24 miesiące
D. co pół roku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "raz w roku" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w Ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, przegląd okresowy podnośników, w tym wind, należy przeprowadzać co 12 miesięcy. Celem tego przeglądu jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników oraz sprawności urządzeń. Regularne przeglądy pozwalają na wczesne wykrywanie potencjalnych usterek, co może zapobiec poważnym awariom oraz wypadkom. W praktyce, firmy korzystające z podnośników powinny planować przeglądy w harmonogramie rocznym, aby utrzymać urządzenia w optymalnym stanie technicznym. Przykładem jest sytuacja, w której przeprowadzenie przeglądu we właściwym terminie pozwoliło na wykrycie zużycia elementów mechanicznych, co z kolei umożliwiło ich wymianę przed wystąpieniem poważniejszej awarii. Przeglądy te są również wymagane przez normy takie jak PN-EN 81 dotyczące bezpieczeństwa urządzeń dźwigowych, co podkreśla ich znaczenie w kontekście regulacji i standardów branżowych.

Pytanie 21

Osoba nabywająca nowy pojazd powinna również otrzymać

A. instrukcję obsługi pojazdu
B. podręcznik naprawy samochodu
C. listę czynności konserwacyjnych
D. broszurę z częściami zamiennymi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Instrukcja obsługi pojazdu jest kluczowym dokumentem, który każdy klient powinien otrzymać przy zakupie nowego samochodu. Zawiera ona niezbędne informacje dotyczące obsługi i eksploatacji pojazdu, w tym opisy funkcji i elementów wyposażenia, a także istotne wskazówki dotyczące użytkowania. Dobrze przygotowana instrukcja obsługi pozwala na bezpieczne i efektywne korzystanie z auta, co jest szczególnie ważne dla nowych kierowców, którzy mogą nie być zaznajomieni z wszystkimi funkcjami nowoczesnych samochodów. Przykładowo, instrukcja może zawierać informacje na temat systemów bezpieczeństwa, takich jak ABS czy kontrola trakcji, co umożliwi kierowcy lepsze zrozumienie i wykorzystanie tych funkcji. Z perspektywy standardów branżowych, takie dokumenty powinny być zgodne z dyrektywami ISO oraz z lokalnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i jakości, co zapewnia ich wysoką jakość i użyteczność.

Pytanie 22

Do zadań pracownika magazynu nie wchodzi

A. zamawianie części
B. przygotowanie formularza niezgodności dostawy
C. sporządzanie dokumentów Wz
D. rozliczanie zużycia energii serwisu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rozliczanie zużycia energii w magazynie nie jest zadaniem pracownika, bo to raczej sprawa dla działu utrzymania ruchu albo administracji. Pracownik w magazynie generalnie skupia się na zarządzaniu towarem i dokumentami z tym związanymi. Na przykład, musi umieć sporządzać dokumenty WZ (wydanie zewnętrzne), które są mega ważne przy wydawaniu towaru. Jeśli coś nie zgadza się w dostawie, to przygotowuje formularz niezgodności, co pomaga szybko znaleźć i rozwiązać problem. Oprócz tego, zamawianie towarów czy części to jego obowiązek, bo bez tego nie ma mowy o płynnej pracy w magazynie. W logistyce musi być jasno określone, jak zarządzać zapasami i dokumentacją, bo to wszystko wpływa na efektywność całej operacji.

Pytanie 23

Dokumentem wymaganym do przygotowania zlecenia serwisowego jest

A. dowód tożsamości
B. dowód rejestracyjny
C. polisa OC
D. polisa AC

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dowód rejestracyjny jest kluczowym dokumentem wymaganym do sporządzenia zlecenia serwisowego, ponieważ zawiera podstawowe informacje o pojeździe, takie jak jego marka, model, numer VIN oraz dane właściciela. Te informacje są niezbędne do identyfikacji pojazdu i przeprowadzenia wszelkich prac serwisowych. W praktyce, podczas składania zlecenia, serwis musi zweryfikować, czy dany pojazd jest zarejestrowany oraz czy jego stan prawny pozwala na wykonanie usługi. Dodatkowo, znajomość danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym jest istotna w kontekście gwarancji i serwisowania pojazdów, ponieważ różne modele mogą mieć różne wymagania dotyczące części zamiennych oraz procedur naprawczych. W przemyśle motoryzacyjnym, przestrzeganie tych standardów jest kluczowe dla utrzymania wysokiej jakości usług i zadowolenia klientów.

Pytanie 24

Opony po użyciu samochodów ciężarowych powinny

A. zostać oddane do utylizacji lub regeneracji
B. zostać bezwzględnie oddane do utylizacji
C. być składowane w magazynach
D. być bezwzględnie poddane regeneracji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zużyte opony samochodów ciężarowych stanowią istotny problem ekologiczny, dlatego ich właściwe zarządzanie jest kluczowe. Odpowiedź wskazująca na konieczność oddania opon do utylizacji lub regeneracji jest prawidłowa, ponieważ obie te metody są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Utylizacja opon polega na ich przetworzeniu w sposób, który minimalizuje negatywny wpływ na otoczenie, na przykład poprzez ich spalanie w piecach przemysłowych, gdzie mogą być używane jako paliwo niskokaloryczne. Regeneracja z kolei to proces, w którym opony są naprawiane i dostosowywane do ponownego użycia, co znacznie wydłuża ich żywotność i zmniejsza zapotrzebowanie na nowe surowce. W praktyce, firmy zajmujące się transportem drogowym powinny współpracować z wyspecjalizowanymi firmami utylizacyjnymi i regeneracyjnymi, które posiadają odpowiednie certyfikaty i spełniają normy ekologiczne. Dodatkowo, istnieją regulacje prawne, takie jak dyrektywa unijna dotycząca gospodarki odpadami, które nakładają obowiązek odpowiedzialnego zarządzania odpadami, w tym oponami. Właściwe postępowanie z zużytymi oponami przyczynia się do ochrony środowiska oraz oszczędności zasobów naturalnych.

Pytanie 25

Nowa uszczelka pod głowicę nie powinna być uwzględniona w zamówieniu na części zamienne, jeśli planowana jest

A. regulacja luzów zaworowych
B. wymiana uszczelniacza prowadnic zaworowych
C. wymiana i docieranie zaworów
D. naprawa gniazd zaworowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Regulacja luzów zaworowych nie wymaga wymiany uszczelki pod głowicą, bo tu jakby nie ruszamy tego, co uszczelnia głowicę. Luz zaworowy można ustawić, zmieniając wysokość podkładek albo śrub, co nie ma wpływu na ciśnienie w komorze spalania i nie grozi wyciekiem płynów silnikowych. W praktyce, jak już wykonasz tę regulację, nie ma sensu demontować głowicy, więc wymiana uszczelki jest bez sensu. Najlepiej przed regulacją upewnić się, że silnik w ogóle działa jak trzeba, no i mieć odpowiednie narzędzia, jak klucze dynamometryczne, żeby wszystko robić precyzyjnie. Fajnie jest też sprawdzić zalecenia producenta dotyczące luzów, bo to zapewnia lepsza pracę silnika na dłużej.

Pytanie 26

Klient, który oddaje swój pojazd do naprawy w serwisie, nie może być zobowiązany do zostawienia

A. dowodu rejestracyjnego
B. wszystkich zapasowych kluczyków
C. dowodu zawarcia ubezpieczenia OC pojazdu
D. sterownika autoalarmu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'wszystkich zapasowych kluczyków' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej i normami ochrony danych, klienci nie powinni być zobowiązani do pozostawiania wszystkich kluczyków do swojego pojazdu w serwisie. Praktyka ta ma na celu minimalizację ryzyka kradzieży lub nieuprawnionego dostępu do pojazdu. Dopuszczenie do takiej sytuacji mogłoby prowadzić do poważnych problemów, w tym odpowiedzialności prawnej zarówno dla serwisu, jak i dla klienta. W przypadku, gdy wszystkie zapasowe kluczyki są pozostawiane, serwis staje się odpowiedzialny za ich bezpieczeństwo, co może być problematyczne. Przykładem może być sytuacja, w której klient zgubi kluczyki pozostawione w serwisie, co skutkowałoby koniecznością ich odnowienia lub wymiany. W praktyce, serwisy powinny ograniczać przechowywanie kluczyków tylko do tych, które są niezbędne do wykonania naprawy, co zapewnia bezpieczeństwo zarówno dla klienta, jak i dla serwisu.

Pytanie 27

Dystans, jaki może pokonać pojazd między przeglądami okresowymi

A. jest określony przez producenta
B. wynosi zawsze 20 tys. km
C. może być przedłużony o 25%
D. jest taki sam dla aut o dmc. do 3,51

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobra robota! Twoja odpowiedź pokazuje, że wiesz, jak ważne jest trzymanie się zaleceń producenta dotyczących przeglądów. To, co mówiłeś, ma sens, bo każdy producent ustala maksymalny przebieg, po którym pojazd powinien iść na przegląd. Wiesz, że to nie jest jednoznaczne dla wszystkich aut? Samochody osobowe i ciężarówki mogą się różnić pod względem tych interwałów, bo różnie się je eksploatuje. Regularne przeglądy są kluczowe, bo mogą uratować nas przed poważnymi awariami i wydatkami w przyszłości. No i co najważniejsze, jak auto jest w dobrym stanie, to i bezpieczeństwo na drodze jest większe. Trzymanie się tych zasad to świetny sposób, żeby mieć spokojną głowę, jeżdżąc samochodem.

Pytanie 28

Kiedy należy dokonać wymiany płynu hamulcowego?

A. gdy pojawiają się wycieki z układu
B. w przypadku słabego działania hamulców
C. po upływie ośmiu lat
D. przy zawartości wody na poziomie 3% w płynie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź dotyczy zawartości wody w płynie hamulcowym, a dokładniej, że należy go wymienić, gdy zawartość wody osiągnie 3%. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że ma tendencję do absorbowania wilgoci z otoczenia. Woda w płynie hamulcowym obniża jego temperaturę wrzenia oraz skuteczność hamowania. Wysoka zawartość wody może prowadzić do zjawiska zwanego 'wodnym podgrzewaniem', co w efekcie może spowodować zjawisko 'fadingu' hamulców, a to może być niebezpieczne w trakcie jazdy. Standardy branżowe oraz zalecenia producentów pojazdów zazwyczaj wskazują na konieczność wymiany płynu hamulcowego co 1-2 lata, nawet jeśli nie osiągnięto wspomnianego progu 3% wody. Regularna kontrola i wymiana płynu hamulcowego są kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy, dlatego zaleca się okresowe sprawdzanie stanu systemu hamulcowego przez wykwalifikowanych mechaników.

Pytanie 29

Przyspieszone zużycie centralnej części bieżnika opon wynika z

A. niedostatecznego ciśnienia w ogumieniu
B. częstego nagłego hamowania
C. nieprawidłowej zbieżności kół
D. nadmiernego ciśnienia w ogumieniu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zbyt wysokie ciśnienie w ogumieniu prowadzi do zwiększonego zużycia części środkowej bieżnika opony. W takiej sytuacji opona staje się twardsza, co skutkuje mniejszą powierzchnią kontaktu z drogą. To zmniejsza przyczepność i powoduje, że opona nie zużywa się równomiernie. W praktyce, jeśli ciśnienie jest zbyt wysokie, opona może również narażać się na uszkodzenia, takie jak przetarcia czy pęknięcia. Standardy branżowe, takie jak zalecane ciśnienia producentów, powinny być przestrzegane dla zapewnienia optymalnej wydajności opon. Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach, co najmniej raz w miesiącu oraz przed dłuższymi podróżami, jest kluczowe dla bezpieczeństwa i zwiększenia żywotności opon. Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia wpływa także na efektywność paliwową pojazdu oraz komfort jazdy.

Pytanie 30

Jakie czynności są wykonywane w trakcie cyklicznych badań technicznych w SKP?

A. weryfikacja ciśnienia smarowania
B. regulacja hamulca zasadniczego oraz pomocniczego
C. ustawienie geometrii kół kierowniczych
D. sprawdzenie numeru identyfikacyjnego pojazdu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sprawdzenie numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) jest kluczowym elementem okresowych badań technicznych, ponieważ pozwala na identyfikację danego pojazdu w systemie rejestracji oraz w bazach danych dotyczących jego historii, takich jak historia wypadków, napraw czy kradzieży. VIN to unikalny kod przypisany do każdego pojazdu, który zawiera informacje na temat producenta, modelu, roku produkcji oraz miejsca produkcji. Praktyczne zastosowanie tego badania polega na zapewnieniu, że pojazd jest tym, za który się podaje, co jest istotne zarówno dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak i dla ochrony przed oszustwami. W przypadku wykrycia niezgodności między podanym numerem VIN a dokumentacją pojazdu, technik może podjąć dalsze kroki, takie jak zgłoszenie sprawy odpowiednim organom. Dbanie o prawidłową identyfikację pojazdów poprzez weryfikację VIN jest zgodne z obowiązującymi normami i dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej, co ma na celu poprawę bezpieczeństwa i transparentności na drogach.

Pytanie 31

Klient, który oddaje pojazd do serwisu, zgłosił problem z mechanizmem wycieraczek przedniej szyby. W pierwszej kolejności elektromechanik zajmujący się naprawą powinien

A. sprawdzić ciągłość instalacji elektrycznej zasilającej mechanizm wycieraczek
B. zweryfikować bezpiecznik mechanizmu wycieraczek
C. dokonać kontroli styków włącznika wycieraczek przedniej szyby
D. przeprowadzić wymianę silniczka mechanizmu wycieraczek

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór opcji sprawdzenia bezpiecznika mechanizmu wycieraczek jest prawidłowy, ponieważ jest to kluczowy krok w diagnostyce problemów elektrycznych w pojazdach. Bezpieczniki chronią obwody elektryczne przed uszkodzeniem na skutek nadmiernego prądu. Gdy mechanizm wycieraczek przestaje działać, pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie bezpiecznika, ponieważ może on być uszkodzony lub przepalony, co uniemożliwia zasilanie silniczka wycieraczek. Taki proceder jest zgodny z zasadami diagnostyki samochodowej, które zalecają najpierw identyfikację najbardziej prawdopodobnych przyczyn problemu. Na przykład, jeśli po wymianie bezpiecznika mechanizm wycieraczek zaczyna działać, to wskazuje na to, że pierwotna przyczyna usterki była związana z bezpiecznikiem, a nie z samym silniczkiem czy innymi komponentami. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na skróceniu czasu diagnostyki oraz obniżeniu kosztów naprawy poprzez unikanie niepotrzebnych wymian komponentów, co jest zgodne z zasadą efektywności naprawy w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 32

Używając urządzenia typu Frenotest, można zrealizować pomiar

A. szczelności systemu hamulcowego
B. siły hamującej
C. podciśnienia w serwomechanizmie
D. opóźnienia hamowania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pomiar opóźnienia hamowania za pomocą urządzenia typu Frenotest jest kluczowym aspektem oceny skuteczności układu hamulcowego w pojazdach. Frenotest mierzy czas, w którym pojazd zatrzymuje się po naciśnięciu pedału hamulca, co pozwala na określenie, jak szybko system hamulcowy reaguje na sygnał. W praktyce, opóźnienie hamowania jest istotne, ponieważ zbyt długi czas reakcji może prowadzić do potencjalnych zagrożeń na drodze. Przykładowo, pojazd o dużym opóźnieniu hamowania może nie zatrzymać się na czas podczas nagłej sytuacji, co naraża kierowcę i pasażerów na niebezpieczeństwo. Standardy takie jak ISO 17254 dotyczące testowania systemów hamulcowych podkreślają znaczenie pomiaru opóźnienia hamowania w kontekście bezpieczeństwa pojazdów. Regularne przeprowadzanie tych testów w warsztatach i stacjach diagnostycznych jest konieczne dla zapewnienia, że układ hamulcowy działa sprawnie i zgodnie z normami branżowymi. W ten sposób, korzystając z Frenotest, można monitorować osiągi hamulców, co jest niezbędne dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym.

Pytanie 33

Do metali ciężkich, których użycie jest zabronione przez dyrektywę 2000/53/WE o recyklingu pojazdów, należą m.in.

A. rtęć, ołów, żelazo, glin
B. rtęć, ołów, kadm, chrom sześciowartościowy
C. rtęć, żelazo, glin, chrom sześciowartościowy
D. żelazo, glin, ołów, kadm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'rtęć, ołów, kadm, chrom sześciowartościowy' jest poprawna, ponieważ te metale ciężkie są ściśle regulowane przez dyrektywę 2000/53/WE, która dotyczy recyklingu pojazdów. Zgodnie z tą dyrektywą, ich obecność w konstrukcji pojazdów ma być ograniczona ze względu na ich toksyczność i negatywny wpływ na środowisko oraz zdrowie ludzi. Rtęć jest szczególnie niebezpieczna, ponieważ może akumulować się w organizmach żywych, prowadząc do poważnych problemów zdrowotnych. Ołów, kadm i chrom sześciowartościowy są równie szkodliwe i znane z ich właściwości rakotwórczych i neurotoksycznych. W praktyce oznacza to, że producenci pojazdów muszą stosować materiały alternatywne oraz wdrażać technologie recyklingu, które minimalizują obecność tych metali. W związku z tym, przestrzeganie dyrektywy jest kluczowe dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, a także dla spełnienia wymogów prawnych i standardów branżowych, takich jak ISO 14001 dotyczących systemów zarządzania środowiskowego.

Pytanie 34

Użycie układu OBD II w pojeździe umożliwia pracownikowi zyskanie dostępu do informacji

A. z tachografu pojazdu
B. z pokładowego systemu diagnostycznego pojazdu
C. z analizatora spalin na stacji diagnostycznej
D. z archiwum wizyt serwisowych oraz rodzajów przeprowadzanych napraw

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca, że skorzystanie z układu OBD II (On-Board Diagnostics II) pozwala na odczyt danych z pokładowego systemu diagnostycznego pojazdu, jest prawidłowa. OBD II to standard, który został wprowadzony w celu umożliwienia monitorowania stanu silnika oraz systemów emisji spalin w pojazdach osobowych. Dzięki temu mechanicy oraz technicy mogą szybko i skutecznie uzyskać dostęp do informacji diagnostycznych, takich jak kody błędów, parametry pracy silnika, a także dane dotyczące emisji. Przykładowo, przy użyciu odpowiedniego interfejsu OBD II oraz aplikacji diagnostycznych, można odczytać kody usterek, które informują o problemach z systemem spalania lub emisji. Standard ten jest powszechnie stosowany w branży motoryzacyjnej, co pozwala na łatwiejsze naprawy i diagnostykę pojazdów, a także współpracę między różnymi producentami i warsztatami. Umożliwia to również monitorowanie efektywności pojazdu, co jest istotne w kontekście ochrony środowiska oraz oszczędności paliwa.

Pytanie 35

Diagnostyka pokładowa pojazdu w normie OBD I polega na

A. zmierzeniu maksymalnej mocy silnika
B. odczytaniu kodu błędu z urządzenia w formie migania lampki kontrolnej
C. sprawdzaniu średniego zużycia paliwa przez silnik
D. pomiarze zbieżności kół przez urządzenie diagnostyczne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgadza się, dobra odpowiedź! Odczytanie kodu błędu z lampki kontrolnej to kluczowa rzecz w diagnostyce pokładowej OBD I. W sumie, to takie proste, ale bardzo przydatne, bo pozwala na szybsze zidentyfikowanie problemów z emisją spalin. Standard OBD I, który pojawił się w latach 80., naprawdę pomógł mechanikom w rozwiązywaniu usterek, a kod błędu zapala się, gdy coś jest nie tak, na przykład z czujnikiem O2. Jak to się zapali, to można szybko odczytać błędy za pomocą prostego interfejsu diagnostycznego, co znacznie ułatwia naprawę. Moim zdaniem, znajomość tych kodów to podstawa dla każdego, kto zajmuje się samochodami, bo to przyspiesza pracę w warsztatach i pomaga przestrzegać norm ekologicznych.

Pytanie 36

W silniku V6 24V do wymiany wszystkich łożysk czopów korbowodowych potrzeba przygotować następującą ilość półpanewek

A. 12
B. 6
C. 48
D. 24

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 12, ponieważ w silniku V6 24V stosuje się po dwie półpanewki na każdy czop korbowodowy, a silnik ten posiada 6 cylindrów. W związku z tym, do wymiany wszystkich łożysk czopów korbowodowych potrzebne są 2 półpanewki na cylinder, co daje łącznie 12 półpanewek (2 półpanewki x 6 cylindrów = 12). W praktyce, podczas naprawy silników, istotne jest stosowanie odpowiednich części zamiennych oraz zachowanie standardów jakości, co pozwala na zapewnienie długiej żywotności silnika i jego prawidłowego funkcjonowania. W procesie wymiany łożysk ważne jest również, aby sprawdzić stan wału korbowego oraz właściwie nasmarować nowe półpanewki przed montażem, co jest zgodne z dobrą praktyką w branży mechanicznej. Prawidłowe wykonanie tych czynności ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia problemów z silnikiem w przyszłości, takich jak nadmierne zużycie, a nawet awarie.

Pytanie 37

Ile pojemników oleju silnikowego jest koniecznych do wymiany oleju w 20 ciężarówkach oraz 40 samochodach osobowych, przy założeniu, że na ciężarówkę potrzeba średnio 12 l, a na osobowy 5 l oleju, przy czym olej jest dostępny w pojemnikach o pojemności 205 l, 60 l oraz 35 l, a po zakończeniu zamówienia nie może pozostać więcej niż 10 litrów oleju?

A. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
B. 1 opakowanie 205 l i po 2 opakowania 60 l i 35 l
C. 3 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
D. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 35 l

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeby policzyć, ile oleju silnikowego potrzebujemy do wymiany w 20 ciężarówkach i 40 samochodach osobowych, musimy najpierw zsumować zapotrzebowanie na olej. Dla ciężarówek to 20 aut razy 12 litrów, co daje 240 litrów. A dla osobówek: 40 razy 5 litrów, czyli 200 litrów. Jak to wszystko dodamy, to mamy 240 litrów plus 200 litrów, co razem daje 440 litrów. Potem warto sprawdzić pojemność opakowań oleju. Jak mamy dwa opakowania po 205 litrów, to razem daje nam 410 litrów. Potrzebujemy jeszcze 30 litrów, a to można załatwić jednym opakowaniem 35 litrów. Więc mamy 2 opakowania po 205 litrów (410 litrów) i 1 po 35 litrów (35 litrów), co razem daje 445 litrów. Smaczne rozwiązanie, bo w tej branży zawsze lepiej mieć trochę zapasu, żeby nie zabrakło oleju po realizacji zamówienia. Fajnie jest też mieć odpowiednie pojemniki, bo ułatwia to transport i przechowanie oleju.

Pytanie 38

Podczas analizy funkcjonowania układu wydechowego diagnosta zauważył zbyt wysoki poziom hałasu. Możliwą przyczyną tego stanu jest

A. nieprawidłowe działanie układu przeniesienia napędu
B. niedrożny katalizator
C. uszkodzony tłumik układu wydechowego
D. zatarty zawór EGR

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uszkodzony tłumik układu wydechowego jest najczęstszą przyczyną nadmiernego poziomu hałasu wydobywającego się z pojazdu. Tłumik jest kluczowym elementem, który ma za zadanie redukcję hałasu generowanego przez silnik oraz kontrolę emisji spalin. W przypadku uszkodzenia, na przykład poprzez perforację lub pękanie, dźwięki generowane przez silnik mogą wydobywać się swobodnie, co skutkuje znacznym zwiększeniem hałasu. Diagnosta powinien zwrócić uwagę na wizualne oznaki uszkodzenia, a także przeprowadzić testy akustyczne, aby określić poziom hałasu. Regularna kontrola stanu tłumika jest zgodna z dobrymi praktykami w zakresie konserwacji pojazdów, co pozwala na wczesne wykrywanie problemów i ich eliminację. Właściwe działanie układu wydechowego ma kluczowe znaczenie nie tylko dla komfortu jazdy, ale także dla ochrony środowiska, ponieważ uszkodzenia mogą prowadzić do zwiększonej emisji szkodliwych substancji. Warto pamiętać, że zgodne z normami produkty zamienne mogą przyczynić się do poprawy efektywności i trwałości układu wydechowego.

Pytanie 39

Kto przeprowadza okresową obsługę dźwigników samochodowych?

A. osoba posiadająca uprawnienia UDT.
B. osoba z odpowiednimi uprawnieniami BHP
C. mechanik pojazdów.
D. diagnosta pojazdów.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Osoba posiadająca uprawnienia UDT (Urząd Dozoru Technicznego) jest odpowiedzialna za okresową obsługę dźwigników samochodowych, co jest kluczowe dla zapewnienia ich bezpieczeństwa i sprawności. UDT reguluje przepisy dotyczące eksploatacji urządzeń transportu bliskiego, co obejmuje również dźwigniki. Regularne przeglądy, które są przeprowadzane przez osoby z odpowiednimi uprawnieniami, mają na celu identyfikację ewentualnych usterek oraz zapewnienie, że urządzenie spełnia normy bezpieczeństwa. Przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy dźwignik używany w warsztacie samochodowym wymaga corocznego przeglądu. Specjalista z UDT dokonuje szczegółowej inspekcji mechanizmów, układów hydraulicznych oraz elementów nośnych, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych zagrożeń. Warto również wspomnieć, że certyfikacja UDT jest uznawana w branży jako standard profesjonalizmu i jakości, co potwierdza wiarygodność przeprowadzonych prac serwisowych.

Pytanie 40

Mechanik, który dokonuje pomiaru ciśnienia sprężania w większości silników benzynowych pozbawionych hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego i posiadających katalizator, powinien najpierw

A. sprawdzić i dostosować luz zaworowy
B. zamknąć dopływ paliwa do cylindrów
C. usunąć wszystkie świece zapłonowe
D. podgrzać silnik do temperatury roboczej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sprawdzanie luzu zaworowego przed pomiarem ciśnienia sprężania w silniku to naprawdę ważna rzecz. Jak luz zaworowy nie jest ustawiony jak trzeba, to może się zdarzyć, że zawory się nie otwierają lub nie zamykają do końca. A to przecież wpływa na cały cykl ssania i wydechu. W silnikach benzynowych bez hydraulicznych kompensatorów luzu, to my musimy ręcznie go regulować, żeby wszystko działało jak należy. Jak mamy źle ustawiony luz, to ciśnienie sprężania może być niższe i to wprowadza w błąd, co wydłuża naprawy i generuje koszty. Fajnie jest najpierw sprawdzić wszystkie ustawienia, a potem dopiero mierzyć ciśnienie, bo to zgodne z zasadami, które powinny obowiązywać w diagnostyce silników. Dbanie o luz zaworowy wpływa też na wydajność silnika i oszczędność paliwa, więc lepiej to robić porządnie.