Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 26 marca 2025 07:06
  • Data zakończenia: 26 marca 2025 07:38

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wyznacz całkowity koszt (do zapłaty) za wymianę 4 opon samochodowych, jeśli cena jednej opony wynosi 230 zł/szt. Czas potrzebny do wymiany pojedynczej opony, łącznie z wyważeniem, to 15 minut, a koszt roboczo godziny wynosi 50 zł. Wskazane ceny są cenami netto, należy dodać podatek VAT w wysokości 23%.

A. 970,00 zł
B. 1 193,10 zł
C. 1 030,00 zł
D. 980,00 zł
Obliczenie wartości brutto za wymianę opon opiera się na dokładnym uwzględnieniu zarówno kosztów zakupu opon, jak i kosztów robocizny. Koszt jednej opony wynosi 230 zł, a wymieniamy ich cztery, co daje łącznie 920 zł. Do tego dodajemy koszty robocizny. Czas wymiany jednej opony to 15 minut, co oznacza, że na wymianę czterech opon potrzebujemy 1 godziny (4 opony * 15 minut = 60 minut). Koszt robocizny, przy stawce 50 zł za godzinę, wyniesie zatem 50 zł. Sumując te wartości, otrzymujemy wartość netto: 920 zł + 50 zł = 970 zł. Należy jednak pamiętać, że podane ceny są netto, więc musimy doliczyć VAT w wysokości 23%. Obliczamy VAT: 970 zł * 0,23 = 223,10 zł. Całkowity koszt brutto to 970 zł + 223,10 zł = 1 193,10 zł. Dzięki temu podejściu możemy precyzyjnie oszacować koszty związane z wymianą opon, co jest istotne w zarządzaniu budżetem na konserwację pojazdów. Warto również zwrócić uwagę na konieczność uwzględniania podatku VAT w kalkulacjach w kontekście działalności gospodarczej, gdyż ma on istotny wpływ na ostateczne koszty usług i towarów.

Pytanie 2

Do kluczowych zadań logistyki magazynowej nie zalicza się

A. utrzymanie zapasów na ustalonym poziomie.
B. kompletowanie zestawów części.
C. ewidencja kosztów stałych serwisu.
D. pakowanie materiałów i części.
Wydaje się, że pomyłka w ocenie zadań gospodarki magazynowej może wynikać z niepełnego zrozumienia różnicy między zarządzaniem kosztami a zarządzaniem zapasami. Kompletowanie zestawów części, konfekcjonowanie materiałów oraz utrzymanie zapasów to konkretne operacje związane z fizycznym przepływem towarów w magazynie. Te działania są fundamentalne dla zapewnienia, że odpowiednie zasoby są dostępne w odpowiednim czasie, co ma kluczowe znaczenie dla ciągłości procesów produkcyjnych i dostawczych. Ewidencja kosztów stałych serwisu, chociaż ważna w kontekście ogólnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa, nie należy do podstawowych zadań magazynowania. Koszty te są raczej związane z działalnością serwisową firmy, a ich monitorowanie jest istotne dla analizy rentowności i efektywności operacyjnej, jednak nie wpływa bezpośrednio na zarządzanie zapasami. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie zarządzania kosztami z operacjami magazynowymi, co może prowadzić do błędnych wniosków o istocie zadań gospodarki magazynowej. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 3

Która osoba z ASO przekazuje klientowi auto po dokonaniu naprawy i przedstawia szczegóły dotyczące zrealizowanych usług?

A. Kierownik serwisu
B. Pracownik BOK
C. Mechanik samochodowy
D. Specjalista działu części
Pracownik BOK, czyli Biura Obsługi Klienta, odgrywa kluczową rolę w procesie serwisowania pojazdów. To on jest odpowiedzialny za finalizację naprawy, co obejmuje przekazanie pojazdu klientowi oraz wyjaśnienie wszystkich wykonanych usług. W profesjonalej obsłudze klienta istotne jest, aby klient zrozumiał, jakie prace zostały wykonane na jego pojeździe, oraz dlaczego były one niezbędne. Pracownik BOK ma za zadanie nie tylko wręczyć kluczyki do samochodu, ale także omówić szczegóły dotyczące wykonanych napraw, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Na przykład, jeśli klient przychodzi po pojazd, w którym wymieniano olej silnikowy oraz filtry, pracownik BOK powinien wyjaśnić, jakie były powody tych działań i jakie korzyści przyniosą one dla długowieczności silnika. Takie podejście zwiększa zaufanie klienta do serwisu oraz podnosi jakość obsługi. Ponadto, ścisła współpraca między pracownikiem BOK a mechanikami pozwala na lepsze zrozumienie technicznych aspektów naprawy, co również wpływa na poprawę komunikacji z klientem.

Pytanie 4

Kluczowym dokumentem dotyczących wydania towaru z magazynu jest

A. Rw (wydanie na potrzeby własne)
B. Pz (przyjęcie z zewnątrz)
C. Mm (przesunięcie magazynowe)
D. Pw (przyjęcie wewnętrzne)
Podstawowym dokumentem rozchodu magazynowego jest Rw, czyli wydanie na potrzeby własne. Dokument ten jest kluczowym elementem procesów logistycznych, gdyż rejestruje wydanie towarów z magazynu na cele wewnętrzne firmy, takie jak użycie materiałów w produkcji czy przekazanie ich do działu administracyjnego. Zastosowanie dokumentu Rw pozwala na dokładne śledzenie stanów magazynowych oraz kontrolę nad zużyciem towarów, co jest istotne z perspektywy zarządzania zapasami. W praktyce, podczas wypełniania dokumentu Rw, należy uwzględnić takie informacje jak nazwa towaru, ilość, data wydania oraz cel, na który towary są przeznaczone. W obiegu dokumentów magazynowych, Rw pełni funkcję dowodu, który może być kontrolowany podczas audytów oraz procesów inwentaryzacyjnych. Dobrą praktyką jest archiwizacja tych dokumentów przez określony czas, co ułatwia ewentualne analizy oraz audyty.

Pytanie 5

Który wskaźnik efektywności pracy mechanika może wskazywać na to, że realizacja usługi odbywa się kosztem jakości naprawy?

A. 90%
B. 80%
C. 100%
D. 120%
Wskaźnik wydajności pracy mechanika na poziomie 120% sugeruje, że mechanik wykonuje znacznie więcej pracy niż standardowo przewidziane. W kontekście napraw samochodowych, może to oznaczać, że mechanik jest zmuszony do przyspieszania procesu naprawy, co często prowadzi do obniżenia jakości świadczonych usług. Przykładem może być sytuacja, w której mechanik skupia się na szybkim wykonaniu naprawy, by zrealizować więcej zleceń w krótszym czasie, co może skutkować niedokładnością w montażu części czy pominięciem istotnych kontrolnych działań. Dobre praktyki branżowe, takie jak standardy jakości ISO 9001, kładą nacisk na równowagę między wydajnością a jakością. Warto pamiętać, że wysoka wydajność nie powinna odbywać się kosztem staranności i szczegółowości, które są kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Podczas montażu głowicy w bloku silnika, kierownik warsztatu powinien szczególnie zwrócić uwagę na

A. zastosowanie klucza Morsa przy śrubach
B. stan układu korbowo-tłokowego
C. sposób mocowania silnika
D. kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę
Kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę silnika jest kluczowym elementem zapewniającym właściwe uszczelnienie połączenia między głowicą a blokiem silnika. Niewłaściwa kolejność dokręcania może prowadzić do przeciążenia niektórych śrub, co z kolei może skutkować ich uszkodzeniem, a także do nierównomiernego docisku głowicy. Standardowe procedury zalecają stosowanie układu krzyżowego podczas dokręcania, co pozwala na równomierne rozłożenie naprężeń. Przykładowo, w silnikach wielocylindrowych, takich jak silnik V6, proces ten jest jeszcze bardziej skomplikowany, gdyż wymaga dokładnej znajomości specyfikacji producenta dotyczącej momentu dokręcania. Utrzymywanie odpowiedniej kolejności i momentu jest niezbędne do uniknięcia problemów, takich jak wycieki płynów chłodzących czy oleju, które mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Warto podkreślić, że każdy silnik może mieć swoje indywidualne wymagania, dlatego zawsze należy sięgać po specyfikacje producenta przed przystąpieniem do montażu.

Pytanie 8

W trakcie corocznej inspekcji technicznej zalecanej przez producenta pojazdu zawsze dokonuje się wymiany

A. filtra oleju i oleju silnikowego.
B. piór wycieraczek.
C. płynu hamulcowego.
D. płynu chłodzącego.
Wymiana filtra oleju i oleju silnikowego podczas corocznego przeglądu to naprawdę ważna rzecz, której nie można lekceważyć. Dzięki temu silnik działa lepiej i dłużej, bo olej smaruje wszystkie ruchome części. Bez tego smarowania, części mogą się szybciej zużywać. A filtr oleju? No, pracuje jak mini strażak, który usuwa szkodliwe rzeczy, jak metalowe cząsteczki czy sadza. Takie zanieczyszczenia powstają podczas pracy silnika. Warto pamiętać, że producenci aut zalecają wymienianie oleju i filtra w określonych odstępach, zazwyczaj co 15 000 km lub raz na rok. To może pomóc w poprawie wydajności silnika i zmniejszeniu emisji spalin. Jak się tego nie robi, można natrafić na poważne usterki silnika, a naprawy mogą być naprawdę drogie. Więc lepiej nie zaniedbywać tych spraw!

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Jaką kwotę należy zapłacić za wymianę zestawu (4 sztuk) opon letnich na zimowe w 50 samochodach, jeśli koszt wymiany jednej opony wynosi 10 zł, a przyznany rabat to 10% od łącznej wartości usługi?

A. 2000 zł
B. 500 zł
C. 1800 zł
D. 450 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany kompletu opon letnich na zimowe w 50 pojazdach, musimy najpierw ustalić koszt wymiany jednej opony, który wynosi 10 zł. Wymiana jednego kompletu opon składającego się z 4 sztuk dla jednego pojazdu kosztuje więc 4 opony x 10 zł = 40 zł. Dla 50 pojazdów całkowity koszt wyniesie 50 pojazdów x 40 zł = 2000 zł. Z uwagi na udzielony rabat w wysokości 10% od całkowitej wartości usługi, należy obliczyć wartość rabatu: 10% z 2000 zł to 200 zł. Odejmując rabat od pierwotnego kosztu, otrzymujemy: 2000 zł - 200 zł = 1800 zł. To obliczenie obrazuje, jak ważne jest uwzględnianie rabatów w kosztorysach usług oraz jak wpływają one na ostateczne wydatki klienta. Praktyka ta jest zgodna z zasadami efektywnego zarządzania budżetem w firmach zajmujących się serwisowaniem pojazdów.

Pytanie 11

Kto ustala wymagania dotyczące wyposażenia specjalistycznego dla Stacji Kontroli Pojazdów?

A. Inspekcja Transportu Drogowego
B. starosta
C. Urząd Dozoru Technicznego
D. minister właściwy do spraw transportu
Wybór innych opcji jest błędny głównie z powodu niepełnego zrozumienia struktury regulacji dotyczących stacji kontroli pojazdów. Starosta, mimo że pełni ważną rolę w administracji lokalnej, nie ma kompetencji do ustalania wymagań technicznych dla stacji kontroli pojazdów. Jego rola koncentruje się na aspektach lokalnych i administracyjnych, a nie na technicznych regulacjach krajowych. Z kolei Urząd Dozoru Technicznego zajmuje się nadzorem nad urządzeniami technicznymi i nie jest odpowiedzialny za tworzenie standardów dla stacji kontroli pojazdów, chociaż może współpracować w zakresie nadzoru nad niektórymi urządzeniami używanymi w tych stacjach. Inspekcja Transportu Drogowego, pomimo że jest kluczowym organem w zakresie egzekwowania przepisów transportowych, nie ustala wymagań dotyczących wyposażenia stacji, lecz raczej zajmuje się kontrolą ich działalności oraz stosowaniem obowiązujących przepisów. Powszechnym błędem jest mylenie funkcji tych instytucji z kompetencjami ministra transportu, co prowadzi do nieprecyzyjnych wniosków i błędów w ocenie ich odpowiedzialności. Właściwe zrozumienie podziału kompetencji oraz roli poszczególnych instytucji jest kluczowe dla poprawnego interpretowania przepisów prawnych w obszarze transportu i zarządzania stacjami kontroli pojazdów.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

W celu określenia prędkości przepływu powietrza podczas testowania działania przepływomierza zazwyczaj wykorzystuje się komputer diagnostyczny, ale można także użyć

A. rotometru
B. wakuometru
C. anemometru
D. areometru
Rotometr, areometr i wakuometr to urządzenia o zupełnie innych zasadach działania i zastosowaniach. Rotometr służy do pomiaru przepływu płynów, wykorzystując zasadę dostosowywania się pływaka do przepływu cieczy, co czyni go nieodpowiednim do pomiaru prędkości powietrza. Niezrozumienie tego faktu może prowadzić do nieprawidłowych wniosków, ponieważ użytkownicy mogą mylić różne formy przepływu i ich pomiar. Areometr jest narzędziem stosowanym do pomiaru gęstości cieczy, co również wyklucza go z zastosowań w pomiarze prędkości przepływu powietrza. Natomiast wakuometr mierzy ciśnienie w układach próżniowych, co nie ma bezpośredniego odniesienia do prędkości przepływu powietrza. Wybór niewłaściwego narzędzia pomiarowego jest typowym błędem, który często wynika z niepełnego zrozumienia specyfiki pomiarów oraz funkcji poszczególnych urządzeń. W praktyce, aby uzyskać dokładne wyniki pomiarów prędkości powietrza, należy korzystać z anemometrów, które są specjalnie zaprojektowane do tych zastosowań, co podkreśla znaczenie stosowania odpowiednich narzędzi w kontekście branżowych standardów i dobrych praktyk.

Pytanie 14

Dokumentem kluczowym dla funkcjonowania serwisu pojazdowego, który stanowi podstawę do przyjęcia auta do naprawy, jest

A. zlecenie naprawy
B. potwierdzenie wydania części
C. wycena naprawy
D. harmonogram serwisowy pojazdu
Zlecenie naprawy to kluczowy dokument, który formalizuje przyjęcie pojazdu do serwisu samochodowego. Stanowi on podstawę prawną do wykonania wszelkich prac serwisowych oraz naprawczych. Dokument ten zawiera szczegółowe informacje o zakresie prac, które mają zostać wykonane, a także dane klienta oraz informacje o pojeździe, takie jak jego marka, model, numer rejestracyjny i VIN. Dzięki temu, zarówno mechanicy, jak i klienci mają jasność co do tego, jakie usługi zostały zamówione. Przykładem zastosowania zlecenia naprawy może być sytuacja, gdzie klient zgłasza problem z hamulcami. Mechanik, na podstawie zlecenia, może określić, czy wymagana jest naprawa, czy też wymiana części. Zlecenie to także przyczynia się do transparentności kosztów, ponieważ powinno zawierać wycenę wszystkich zaplanowanych usług. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, każdy warsztat powinien pracować na podstawie takiego dokumentu, aby zapewnić profesjonalizm oraz zminimalizować ryzyko nieporozumień pomiędzy klientem a serwisem.

Pytanie 15

Dystans, jaki może pokonać pojazd między przeglądami okresowymi

A. jest taki sam dla aut o dmc. do 3,51
B. jest określony przez producenta
C. może być przedłużony o 25%
D. wynosi zawsze 20 tys. km
Dobra robota! Twoja odpowiedź pokazuje, że wiesz, jak ważne jest trzymanie się zaleceń producenta dotyczących przeglądów. To, co mówiłeś, ma sens, bo każdy producent ustala maksymalny przebieg, po którym pojazd powinien iść na przegląd. Wiesz, że to nie jest jednoznaczne dla wszystkich aut? Samochody osobowe i ciężarówki mogą się różnić pod względem tych interwałów, bo różnie się je eksploatuje. Regularne przeglądy są kluczowe, bo mogą uratować nas przed poważnymi awariami i wydatkami w przyszłości. No i co najważniejsze, jak auto jest w dobrym stanie, to i bezpieczeństwo na drodze jest większe. Trzymanie się tych zasad to świetny sposób, żeby mieć spokojną głowę, jeżdżąc samochodem.

Pytanie 16

Serwis zajmujący się obsługą lub naprawą nie ma obowiązku dostarczenia klientowi

A. wstępnej wyceny oraz terminu realizacji
B. informacji o zakresie wykonanych prac
C. pojazdu zastępczego na okres naprawy
D. informacji o konieczności naprawy innych komponentów
Prawidłowa odpowiedź dotyczy obowiązków serwisów zajmujących się naprawą pojazdów. Prawo nie nakłada na serwis obowiązku zapewnienia klientowi pojazdu zastępczego na czas naprawy. W praktyce wiele warsztatów oferuje taką usługę jako wartość dodaną, aby zwiększyć komfort klienta i jego satysfakcję. Przykładem mogą być duże sieci serwisowe, które, w celu przyciągnięcia klientów, wprowadzają programy wynajmu samochodów zastępczych. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku naprawy w autoryzowanych serwisach, klienci częściej mogą liczyć na taką usługę. W kontekście standardów branżowych, serwisy powinny jasno komunikować dostępność pojazdów zastępczych oraz ich zasady wynajmu, ale nie są zobowiązane do ich zapewnienia. W związku z tym klienci powinni przed umówieniem wizyty upewnić się, czy taki pojazd będzie dostępny.

Pytanie 17

Co oznacza skrót SOHC w kontekście układu?

A. dolnozaworowy z jednym wałkiem rozrządu w kadłubie
B. górnozaworowy z dwoma wałkami rozrządu w głowicy
C. górnozaworowy z jednym wałkiem rozrządu w głowicy
D. dolnozaworowy z dwoma wałkami rozrządu w kadłubie
Odpowiedź 'górnozaworowy z jednym wałkiem rozrządu w głowicy' jest prawidłowa, ponieważ termin SOHC (Single Overhead Camshaft) oznacza konfigurację silnika, w której zastosowano jeden wałek rozrządu umieszczony w głowicy cylindrów, który steruje zaworami dolotowymi i wylotowymi. Tego typu rozwiązanie jest szeroko stosowane w silnikach benzynowych, jako efektywny kompromis między złożonością konstrukcji a wydajnością. Przykłady zastosowania SOHC można znaleźć w wielu popularnych samochodach osobowych, takich jak Honda Accord czy Toyota Corolla, które dzięki temu układowi zachowują dobrą moc przy stosunkowo niskich kosztach produkcji. Ta konfiguracja zapewnia lepszą kontrolę nad czasowaniem zaworów oraz sprzyja prostszej konserwacji w porównaniu z bardziej skomplikowanymi układami, takimi jak DOHC (Dual Overhead Camshaft). Rekomendowane standardy inżynieryjne podkreślają, że SOHC jest odpowiednie dla silników o umiarkowanej mocy, w których kluczowe są niezawodność i łatwość obsługi.

Pytanie 18

Łączny koszt wymiany czterech świec zapłonowych dla klienta serwisu, posiadającego zniżkę 10% na zakup części i 15% na robociznę, zgodnie z tabelami wynosi

Opis czynnościRoboczogodzinaCena za roboczogodzinę
Wymiana świec0,3100 zł
Wymiana wycieraczek0,2100 zł
Wymiana przewodów0,25100 zł

Nazwa częściCena
Świeca zapłonowa szt.25 zł
Pióro wycieraczki szt.15 zł
Przewody zapłonowe kpl.90 zł

A. 112,50 zł
B. 125,50 zł
C. 105,50 zł
D. 115,50 zł
Poprawna odpowiedź to 115,50 zł, co wynika z dokładnego obliczenia kosztów związanych z wymianą świec zapłonowych. W pierwszej kolejności należy ustalić całkowity koszt części przed zniżką, który wynosi 100 zł za cztery świece. Klient posiada zniżkę na części w wysokości 10%, co oznacza, że otrzymuje rabat na zakup w wysokości 10 zł (10% z 100 zł). Po zniżce koszt części wynosi więc 90 zł. Następnie obliczamy koszt robocizny, która przed zniżką wynosi 30 zł. Klient ma zniżkę 15% na robociznę, co daje rabat w wysokości 4,50 zł (15% z 30 zł), co obniża koszt robocizny do 25,50 zł. Łączny koszt wymiany świec zapłonowych to suma kosztu części po zniżce oraz kosztu robocizny po zniżce, co daje 90 zł + 25,50 zł = 115,50 zł. Takie obliczenia są zgodne z praktykami branżowymi, które zalecają dokładne uwzględnienie wszystkich zniżek przed przedstawieniem ostatecznego kosztu klientowi.

Pytanie 19

W tabeli przedstawiono wyciąg z cennika serwisu samochodowego. Zlecenie stałego klienta obejmuje wykonanie przeglądu samochodu z przebiegiem 99 500 km oraz wymianę klocków hamulcowych tylnej osi (wraz z ich zakupem). Jaki jest koszt brutto wykonania zlecenia?

UsługaCena netto [zł]Podatek %
Przegląd okresowy po 15 000 km200,0023
Przegląd okresowy po 100 000 km300,0023
Przegląd okresowy po 120 000 km400,0023
Wymiana klocków hamulcowych osi przedniej.150,0023
Wymiana klocków hamulcowych osi tylnej.100,0023
Klocki hamulcowe oś przednia [komplet]100,0023
Klocki hamulcowe oś tylna [komplet]80,0023

A. 609,00 zł
B. 590,40 zł
C. 314,40 zł
D. 480,00 zł
Podane odpowiedzi, takie jak 609,00 zł, 480,00 zł oraz 314,40 zł, są błędne z kilku powodów. Przede wszystkim, odpowiedzi te nie uwzględniają pełnego zakresu kosztów związanych z przeglądem i wymianą klocków hamulcowych. Koszt przeglądu samochodu na przebieg 99 500 km wynosi 246,00 zł, co stanowi istotny element składający się na całkowitą kwotę, ale jego zapomnienie często prowadzi do niedoszacowania całkowitych kosztów. W przypadku wymiany klocków hamulcowych, koszt robocizny wynosi 123,00 zł, a koszty zakupu klocków to 98,40 zł. Problemy z obliczeniami mogą wynikać z nieuwzględnienia wszystkich elementów, co jest typowym błędem w obliczeniach kosztów serwisowych. Klienci często koncentrują się tylko na jednej części kosztu, co prowadzi do nieporozumień. Bez właściwego zrozumienia, jak różne elementy wpływają na całkowity koszt usługi, mogą wpadać w pułapki związane z nadmiernymi wydatkami. Dobrą praktyką jest zatem dokładne przeliczenie wszystkich kosztów oraz zwrócenie uwagi na szczegóły kosztorysu, co jest zgodne z zasadami transparentności w usługach serwisowych.

Pytanie 20

W ASO diagnozę alternatora w pojeździe przeprowadza pracownik na stanowisku

A. elektromechanika samochodowego
B. lakiernika samochodowego
C. blacharza samochodowego
D. mechanika samochodowego
Odpowiedź "elektromechanika samochodowego" jest prawidłowa, ponieważ to właśnie ten specjalista zajmuje się diagnostyką, naprawą i konserwacją urządzeń elektrycznych oraz elektronicznych w pojazdach. Alternator jest jednym z kluczowych elementów systemu elektrycznego samochodu, odpowiedzialnym za ładowanie akumulatora oraz zasilanie układów elektrycznych podczas pracy silnika. Elektromechanik samochodowy dysponuje wiedzą z zakresu zarówno mechaniki, jak i elektroniki, co jest niezbędne do skutecznej diagnostyki i naprawy alternatora. Przykładowo, przy diagnozowaniu problemów z ładowaniem akumulatora, elektromechanik może zastosować tester do pomiaru napięcia wyjściowego alternatora oraz sprawdzić stan diod prostowniczych. W przypadku usterek, takich jak uszkodzone szczotki czy wirnik, elektromechanik potrafi wymienić te komponenty, co przywraca prawidłowe działanie alternatora. Standardy branżowe, takie jak te opracowane przez ISO czy SAE, podkreślają znaczenie kwalifikacji elektromechaników w zapewnieniu bezpieczeństwa i niezawodności pojazdów.

Pytanie 21

Który z komponentów pojazdu wymaga naprawy?

A. Pierścień tłokowy
B. Świece zapłonowe
C. Mechanizm kierowniczy
D. Cewka zapłonowa
Przekładnia kierownicza, świece żarowe i pierścień tłokowy to elementy pojazdu, które pełnią różne funkcje, ale nie są one adekwatne w kontekście pytania o naprawę. Przekładnia kierownicza odpowiada za kierowanie pojazdem, a jej uszkodzenie może prowadzić do poważnych problemów z manewrowością i bezpieczeństwem jazdy. Problem z przekładnią zwykle objawia się luzem w układzie kierowniczym lub trudnościami w skręcaniu. Świece żarowe natomiast są kluczowe w silnikach wysokoprężnych, gdzie odpowiadają za podgrzewanie powietrza w komorze spalania, co ułatwia rozruch silnika w niskich temperaturach. W przypadku ich awarii, silnik może mieć trudności z uruchomieniem, szczególnie w zimie. Pierścień tłokowy jest częścią silnika, która uszczelnia komorę spalania, zapobiegając utracie ciśnienia i oleju. Uszkodzenie pierścienia tłokowego prowadzi do znaczących problemów, takich jak spadek mocy silnika czy zwiększone zużycie oleju, co może wymagać kosztownej naprawy silnika. W związku z tym, choć te elementy mogą wymagać naprawy lub wymiany w odpowiednich okolicznościach, nie są one odpowiedzią na pytanie dotyczące elementów, które podlegają naprawie w kontekście układu zapłonowego.

Pytanie 22

Które z wymienionych urządzeń nie podlegają nadzorowi UDT?

A. Suwnica
B. Podnośnik nożycowy
C. Montażownica do kół
D. Zbiorniki z acetylenem
Montażownica do kół jest urządzeniem, które nie podlega kontroli Urzędów Dozoru Technicznego (UDT), ponieważ nie jest uznawana za urządzenie transportu bliskiego ani za urządzenie, które może stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi. Montażownice są używane głównie w warsztatach samochodowych do zakupu i demontażu opon. Ich działanie opiera się na prostych mechanizmach, które nie wymagają skomplikowanych systemów zabezpieczeń, jak ma to miejsce w przypadku urządzeń transportowych. Przykładem zastosowania montażownicy jest warsztat zajmujący się obsługą pojazdów, gdzie personel wykorzystuje ją do szybkiej i efektywnej wymiany opon. Warto podkreślić, że mimo braku obowiązkowej kontroli UDT, operatorzy montażownic powinni przestrzegać zasad bezpieczeństwa oraz stosować się do dobrych praktyk branżowych, aby zminimalizować ryzyko wypadków. Dobrą praktyką jest także regularne przeglądanie stanu technicznego urządzenia oraz szkolenie pracowników w zakresie jego obsługi, co przyczynia się do zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Pracownik BOK, który przyjmuje samochód na przegląd gwarancyjny nie rejestruje w formularzu zlecenia

A. stopnia zużycia klocków hamulcowych
B. numeru rejestracyjnego
C. przebiegu
D. występowania uszkodzeń karoserii
Odpowiedź dotycząca stopnia zużycia klocków hamulcowych jest prawidłowa, ponieważ podczas przeglądu gwarancyjnego pracownik BOK nie jest zobowiązany do szczegółowego odnotowywania tego parametrów. Zazwyczaj w ramach przeglądów gwarancyjnych koncentruje się na aspektach, które mogą wpływać na zachowanie pojazdu w kontekście gwarancji producenta, a nie na standardowych kontrolach stanu technicznego, takich jak zużycie klocków hamulcowych. W dokumentacji przeglądu kluczowe są informacje dotyczące stanu pojazdu, które mogą wpływać na gwarancję, a zużycie klocków hamulcowych jest na ogół monitorowane w inny sposób - na przykład, podczas regularnych przeglądów serwisowych. Ważne jest również, aby pamiętać, że w praktyce zakładów mechanicznych, ocena stanu klocków hamulcowych jest wykonywana podczas rutynowych przeglądów, a nie podczas gwarancyjnych, co podkreśla różnice w podejściu do dokumentacji. Dlatego też, umiejętność rozróżnienia, które elementy są istotne w kontekście przeglądów gwarancyjnych, jest kluczowa dla pracowników BOK.

Pytanie 26

Podstawowe dokumenty dotyczące przychodu towarów w magazynie to

A. Mm
B. Rw
C. Wz
D. Pz
Wydaje mi się, że odpowiedzi 1, 3 i 4 mogą wyglądać na sensowne, ale w rzeczywistości są niepoprawne w kontekście przychodu magazynowego. Wz, czyli Wniosek Zakupu, to dokument do zamawiania, ale nie ma on nic wspólnego z przyjmowaniem towarów do magazynu. To taki dokument, który tylko inicjuje zamówienie, a nie rejestruje, że towar rzeczywiście został przyjęty. A Mm, czyli Miesięczne Menu, to w ogóle nie to, co nas interesuje, bo odnosi się do planowania posiłków w restauracjach, a nie do zarządzania magazynem. Z kolei Rw, czyli Rozchód Wewnętrzny, dotyczy wydania towarów z magazynu, a nie ich przyjęcia. Dlatego inne odpowiedzi niż Pz są błędne, bo nie mówią o dokumentach związanych z przyjęciem towaru do magazynu. W magazynach bardzo ważne jest, żeby używać właściwych dokumentów, żeby uniknąć bałaganu w ewidencji towarów i błędów w dokumentach.

Pytanie 27

Ile pojemników oleju silnikowego jest koniecznych do wymiany oleju w 20 ciężarówkach oraz 40 samochodach osobowych, przy założeniu, że na ciężarówkę potrzeba średnio 12 l, a na osobowy 5 l oleju, przy czym olej jest dostępny w pojemnikach o pojemności 205 l, 60 l oraz 35 l, a po zakończeniu zamówienia nie może pozostać więcej niż 10 litrów oleju?

A. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 35 l
B. 1 opakowanie 205 l i po 2 opakowania 60 l i 35 l
C. 3 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
D. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
Źle dobrane opakowania mogą wynikać z tego, że coś poszło nie tak w obliczeniach. Kiedy wybierasz odpowiedzi, kluczowe jest, żeby dobrze policzyć, ile oleju faktycznie potrzebujesz, zanim zabierzesz się do wyboru opakowań. W niektórych przypadkach zapominasz o ważnych zasadach dotyczących zapasów. Na przykład, opakowanie 60 litrów może wydawać się w porządku, ale nie pokrywa całego zapotrzebowania i nie bierze pod uwagę zasady, że po realizacji zamówienia nie powinno być więcej niż 10 litrów oleju zapasu. Wybór opakowań, które nie dają wystarczającej ilości oleju, wiąże się z ryzykiem, że zabraknie go do wymiany w całej flocie. W praktyce, złe dobranie pojemników prowadzi do marnotrawienia zasobów, a czasem nawet trzeba dokładać do kosztów, zamawiając następne opakowania. Ważne jest, żeby trzymać się zasad zarządzania zapasami i dostosowywać zamówienie do rzeczywistych potrzeb, żeby nie robić niepotrzebnych strat.

Pytanie 28

Utrata mocy silnika oraz pojawiający się biały dym z układu wydechowego silnika diesla sugerują konieczność sprawdzenia

A. kolektora wydechowego
B. stanu uszczelki pod głowicą
C. kąta wyprzedzenia wtrysku
D. dawki paliwa
Biała emisja dymu z układu wydechowego silnika wysokoprężnego oraz zauważalna strata mocy mogą wskazywać na problemy ze stanem uszczelki pod głowicą. Uszczelka ta ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, ponieważ zapewnia szczelność pomiędzy cylindrami a układem chłodzenia oraz układem wydechowym. Jeśli uszczelka ulegnie uszkodzeniu, może to prowadzić do przedostawania się płynu chłodniczego do komory spalania, co skutkuje powstawaniem białego dymu. Praktyczne przykłady wskazujące na konieczność sprawdzenia uszczelki to sytuacje, gdy podczas jazdy silnik traci moc, a jednocześnie pojawia się nieregularna praca silnika. W branży mechanicznej standardowe procedury diagnostyczne zalecają regularne kontrolowanie stanu uszczelki, szczególnie w silnikach starszego typu, gdzie materiały uszczelniające mogą ulegać degradacji. Dobre praktyki obejmują kontrolę poziomu płynu chłodniczego oraz monitorowanie ewentualnych wycieków, co może pomóc w wczesnym wykryciu problemów.

Pytanie 29

Mechanik został poproszony o wymianę elementu wykonawczego w hydraulicznych hamulcach. Powinien wymienić

A. pedal hamulcowy
B. cylinderek z tłoczkami
C. zawór rozdzielający
D. sprężynę
Wymiana cylindrów z tłoczkami w układzie hamulcowym to naprawdę istotna sprawa, bo dzięki temu hamowanie działa jak należy. Te cylindry to kluczowe elementy, które zamieniają ciśnienie płynu hamulcowego na siłę działającą na klocki hamulcowe. Bez nich mogłoby być niebezpiecznie! Niestety, cylindry mogą się zużywać lub uszkadzać, co prowadzi do awarii całego układu. Dlatego wymieniając je, warto zwrócić uwagę, żeby były zgodne z normami, na przykład standardami ISO – chodzi o bezpieczeństwo. Mechanik powinien zawsze sprawdzić, czy nowe cylindry pasują do tych oryginalnych, bo to ma ogromne znaczenie dla ich funkcjonowania i bezpieczeństwa samochodu. A tak na marginesie, regularne przeglądy i konserwacja układu hamulcowego mogą zapobiec wielu problemom i sprawić, że będą one działać dłużej.

Pytanie 30

W trakcie pomiarów na biegu jałowym oraz przy obrotach roboczych, mechanik odnotował wahania napięcia sygnału wyjściowego standardowej sondy wąskopasmowej Lambda w zakresie 750-900 mV. Temperatura silnika wyniosła 85°C. Co oznacza taka wartość napięcia?

A. mieszankę ubogą
B. przedostawanie się oleju do komory spalania
C. zasysanie fałszywego powietrza
D. mieszankę bogatą
Wybór odpowiedzi dotyczącej mieszanki ubogiej jest błędny, ponieważ wskazanie napięcia na poziomie 750-900 mV w kontekście pracy sondy Lambda jednoznacznie sugeruje nadmiar paliwa, co jest charakterystyczne dla mieszanki bogatej. Mieszanka uboga, oznaczająca niewystarczającą ilość paliwa w stosunku do powietrza, prowadziłaby do znacznego obniżenia napięcia, zwykle poniżej 450 mV. Wartości napięcia sygnalizują, że silnik nie jest optymalnie dostrojony, co może skutkować nie tylko zwiększonym zużyciem paliwa, ale także wyższymi emisjami zanieczyszczeń. Odpowiedzi dotyczące przedostawania się oleju do komory spalania czy zasysania fałszywego powietrza są także mylące. Przedostawanie się oleju prowadzi do charakterystycznych symptomów, takich jak dymienie z wydechu oraz wzrost zużycia oleju, ale nie wpływa bezpośrednio na parametry pracy sondy Lambda w ten sposób. Z kolei zasysanie fałszywego powietrza jest najczęściej związane z mieszanką ubogą, co również jest sprzeczne z obecnymi pomiarami. Zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla efektywnego diagnozowania problemów w silnikach spalinowych oraz utrzymania ich w optymalnym stanie technicznym.

Pytanie 31

Strategia rynkowa, która opiera się na współpracy w sektorze motoryzacyjnym w celu podniesienia jakości i efektywności usług nie jest

A. coobranding
B. car fleet management
C. budowa dróg komunikacyjnych
D. tworzenie stowarzyszeń
W kontekście strategii rynkowych w branży motoryzacyjnej, odpowiedzi takie jak car fleet management, coobranding czy tworzenie stowarzyszeń mają solidne podstawy i są przykładami współpracy, która ma na celu poprawę jakości i efektywności. Car fleet management, jako element zarządzania flotą, obejmuje współpracę między firmami w celu optymalizacji użytkowania pojazdów, co przekłada się na obniżenie kosztów i zwiększenie wydajności operacyjnej. Coobranding to z kolei strategia, w której dwa lub więcej brandów współpracuje w celu wspólnego promowania produktów lub usług, co może zwiększać zasięg rynkowy i przyciągać nowych klientów. Tworzenie stowarzyszeń natomiast sprzyja współpracy w zakresie wymiany wiedzy, doświadczeń i zasobów, co jest istotne dla rozwoju całej branży. Typowym błędem myślowym jest zatem utożsamianie budowy dróg z strategią współpracy, co prowadzi do pominięcia kluczowych aspektów biznesowych i relacyjnych w zarządzaniu nowoczesnymi usługami motoryzacyjnymi. To podejście ignoruje fakt, że infrastruktura, choć niezbędna, nie stanowi samej strategii rynkowej, a raczej tło, na którym te strategie mogą być realizowane. W efekcie, zrozumienie roli współpracy w branży motoryzacyjnej jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania i konkurowania na dzisiejszym rynku.

Pytanie 32

Wymianę uzwojenia wirnika w prądnicy AC pojazdu, który został przyjęty do naprawy, należy powierzyć

A. elektromechanikowi pojazdów samochodowych
B. mechanikowi urządzeń precyzyjnych
C. elektrykowi sieciowemu
D. technikowi mechanicznemu
Wymiana uzwojenia wirnika w prądnicy prądu przemiennego jest zadaniem wymagającym specjalistycznej wiedzy i umiejętności, które posiada elektromechanik pojazdów samochodowych. Taki specjalista ma odpowiednie wykształcenie oraz doświadczenie w diagnostyce i naprawie systemów elektrycznych i elektronicznych w pojazdach, co jest kluczowe przy pracy z prądnicami. Przykładowo, elektromechanik jest w stanie zidentyfikować przyczyny awarii wirnika, dokonać pomiarów elektrycznych oraz ocenić stan izolacji uzwojenia. Dodatkowo, elektromechanik stosuje się do norm obowiązujących w branży, takich jak PN-EN 60034 dotyczących maszyn elektrycznych, co zapewnia wysoką jakość wykonania i bezpieczeństwo operacji. W praktyce, elektromechanik również często współpracuje z innymi technikami, co zwiększa efektywność naprawy. Z tego względu zlecanie takiej wymiany elektromechanikowi jest najlepszym wyborem, gwarantującym kompleksową i fachową obsługę.

Pytanie 33

Podczas przeglądu gwarancyjnego pojazdu dokonano wymiany oleju. Zgodnie z zaleceniami producenta zawartymi w tabeli kolejną wymianę oleju należy wykonać przy przebiegu

Bieżący przebieg pojazduWymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta po przebieguGwarancja rafinerii na olejRodzaj oleju
25 500 km10 tys. km15 tys. km0W-30

A. 36 500 km
B. 35 500 km
C. 37 500 km
D. 40 500 km
Zgadza się, poprawna odpowiedź to 35 500 km. Aby obliczyć, kiedy należy wykonać kolejną wymianę oleju, należy dodać do aktualnego przebiegu pojazdu, który wynosi 25 500 km, zalecany interwał wymiany oleju, wynoszący 10 000 km. W rezultacie otrzymujemy 35 500 km. Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla zachowania optymalnej wydajności silnika i przedłużenia jego żywotności. Wiele producentów zaleca wymianę oleju co 10 000 km, ale warto zawsze sprawdzić konkretne zalecenia dla danego modelu pojazdu. Zastosowanie odpowiednich olejów silnikowych oraz przestrzeganie interwałów wymiany nie tylko zwiększa efektywność pracy silnika, ale także może obniżyć koszty eksploatacji poprzez zapobieganie poważnym awariom. Pamiętaj, że czysty olej zapewnia lepsze smarowanie, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz redukcję emisji spalin. Warto również regularnie kontrolować poziom oleju oraz jego stan, aby zidentyfikować ewentualne problemy na wczesnym etapie.

Pytanie 34

Przyczyną niewystarczającego skoku jałowego pedału hamulca jest

A. zapowietrzenie obwodu hydraulicznego
B. płyn hamulcowy z zbyt dużą ilością wody
C. zużycie klocków hamulcowych
D. zapieczenie tłoczków hamulcowych
Zapieczenie tłoczków hamulcowych jest jedną z najczęstszych przyczyn problemów ze skokiem jałowym pedału hamulca. Kiedy tłoczki nie poruszają się swobodnie w swoich gniazdach, może to prowadzić do zmniejszenia skoku pedału, co z kolei wpływa na efektywność hamowania. Tłoczki hamulcowe powinny mieć możliwość pełnego wychylenia, aby zapewnić odpowiednią siłę hamowania. W praktyce, zapieczenie tłoczków może być spowodowane zanieczyszczeniami, korozją lub niewłaściwym smarowaniem. Regularne przeglądy układu hamulcowego, w tym kontrola stanu tłoczków, są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu. Dobrą praktyką jest stosowanie odpowiednich środków czyszczących oraz smarów w czasie konserwacji, co może znacznie wydłużyć żywotność układu hamulcowego i zapewnić prawidłowe działanie pedału. Ponadto, warto pamiętać o regularnej wymianie płynu hamulcowego, aby uniknąć problemów związanych z wilgocią, która także może wpływać na działanie tłoczków.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Wskaż osobę bądź instytucję, która ma prawo do przeprowadzania badań technicznych podnośników samochodowych?

A. Mechanik samochodowy.
B. Burmistrz miejscowości lub wójt gminy.
C. Urząd Dozoru Technicznego.
D. Właściciel serwisu.
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) jest instytucją odpowiedzialną za nadzór nad urządzeniami technicznymi w Polsce, w tym podnośnikami samochodowymi. UDT przeprowadza regularne kontrole, które są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników oraz zgodności z obowiązującymi normami prawnymi. Właściciele warsztatów samochodowych muszą zlecać badania techniczne podnośników UDT, ponieważ tylko ta instytucja ma uprawnienia do wydawania świadectw dopuszczenia do użytkowania. Proces ten obejmuje sprawdzenie stanu technicznego urządzenia, jego zgodności z przepisami oraz przeprowadzenie testów funkcjonalnych. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, gdy warsztat planuje zakup nowego podnośnika; przed jego uruchomieniem, musi on uzyskać pozytywną opinię UDT. Ponadto, wykonywanie przeglądów przez UDT pomaga w minimalizacji ryzyka wypadków związanych z niewłaściwym użytkowaniem urządzenia, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa pracy. Warto również wspomnieć, że UDT działa na podstawie Ustawy o Dozoru Technicznego oraz międzynarodowych standardów, takich jak normy ISO.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Który z parametrów geometrycznych kół powinien być jako pierwszy regulowany w pojeździe?

A. Pochylenie kół przedniej osi
B. Zbieżność kół tylnej osi
C. Wyprzedzenie osi sworznia zwrotnicy
D. Zbieżność kół przedniej osi
Wybór niewłaściwych parametrów geometrii kół do regulacji jako pierwszych może wynikać z niepełnego zrozumienia ich wpływu na zachowanie pojazdu. Zbieżność kół osi tylnej, chociaż ważna, ma mniejsze znaczenie w kontekście ogólnej stabilności pojazdu w porównaniu do pochylenia kół osi przedniej. Regulacja zbieżności kół osi przedniej powinna nastąpić po ustawieniu pochylenia, ponieważ to pochylenie determinuje, jak opona styka się z nawierzchnią drogi przy różnych prędkościach i kątach skrętu. Wyprzedzenie osi sworznia zwrotnicy również jest kwestią, która powinna być rozważana po wprowadzeniu podstawowych ustawień pochylenia i zbieżności, ponieważ wpływa na kąt, pod jakim koła są ustawione podczas skrętu. Często myli się je z pochyleniem, co prowadzi do błędnych założeń, że te parametry można regulować w dowolnej kolejności. Jednakże, aby uzyskać maksymalną wydajność i bezpieczeństwo, proces regulacji powinien być przeprowadzany według ustalonej procedury, gdzie pochylenie kół ma kluczowe znaczenie dla ogólnych właściwości jezdnych pojazdu. Bez tej wiedzy mogą wystąpić problemy z prowadzeniem, zwiększone zużycie opon oraz nieprawidłowe działanie systemów zawieszenia.

Pytanie 39

Proces spalania tworzyw sztucznych w wyspecjalizowanych piecach to forma recyklingu

A. energetyczny
B. materiałowy
C. biologiczny
D. surowcowy
Spalanie tworzyw sztucznych w specjalnych piecach jest procesem, który można określić jako recykling energetyczny. Oznacza to, że energia zawarta w odpadach plastikowych jest wykorzystywana do produkcji energii, co jest kluczowym aspektem zarządzania odpadami. Przykładem może być wykorzystanie pieców piekarniczych, w których odpady plastikowe są poddawane spalaniu w kontrolowanych warunkach, generując ciepło, które można wykorzystać do produkcji energii elektrycznej lub do ogrzewania. W kontekście branżowym, proces ten jest zgodny z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie odpady są traktowane jako wartościowy surowiec energetyczny. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują monitorowanie emisji oraz efektywności energetycznej, co pozwala zminimalizować negatywny wpływ na środowisko. Zastosowanie recyklingu energetycznego przyczynia się także do redukcji ilości odpadów składowanych na wysypiskach, co jest istotnym elementem zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 40

Klient, który pragnie dowiedzieć się, czy zakończono przegląd jego pojazdu, powinien skontaktować się z pracownikiem

A. kasy
B. hali napraw
C. BOK
D. serwisu
Właściwym miejscem, do którego klient powinien się skierować w celu uzyskania informacji o zakończeniu czynności przeglądowych jego auta, jest Biuro Obsługi Klienta (BOK). W ramach BOK pracownicy są przeszkoleni, aby obsługiwać zapytania klientów, w tym dotyczące statusu usług serwisowych. Zazwyczaj mają dostęp do systemów informatycznych, które pozwalają na szybkie sprawdzenie statusu przeglądów i innych usług. Na przykład, jeśli klient pyta o status przeglądu, pracownik BOK może bezpośrednio wprowadzić dane pojazdu do systemu, aby uzyskać aktualne informacje. Tego rodzaju podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie efektywna komunikacja i szybka dostępność informacji są kluczowymi elementami satysfakcji klienta. Kluczowe znaczenie ma również to, że BOK funkcjonuje jako pierwsza linia obsługi klienta, co oznacza, że jest odpowiedzialne za odpowiedzi na wszelkie pytania oraz przekierowywanie bardziej skomplikowanych spraw do odpowiednich działów, takich jak serwis czy techniczna hala napraw, jeśli zajdzie taka potrzeba.