Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 27 maja 2025 22:40
  • Data zakończenia: 27 maja 2025 23:02

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Podczas przeprowadzania zimowej orki przy użyciu ciągnika z pługiem obracalnym, jaką trasą należy się poruszać po polu?

A. czółenkową.
B. zagonową w rozorywkę.
C. zagonową w skład.
D. figurującą.
Odpowiedź czółenkowym jest prawidłowa, ponieważ technika ta pozwala na efektywne wykorzystanie powierzchni pola oraz minimalizuje ryzyko tworzenia kolein i uszkodzeń gleby. W orce zimowej, gdy gleba jest często zmarznięta, a plony muszą być dobrze przygotowane na wiosnę, ruch czółenkowy umożliwia równomierne rozłożenie sił działających na pług i ciągnik. W praktyce polega to na tym, że po wykonaniu jednego przejazdu na końcu pola traktor obraca się i wraca do poprzedniego miejsca, co pozwala na zachowanie atrakcyjnego ułożenia gleby. Taki sposób pracy jest zgodny z najlepszymi praktykami w agrotechnice, gdzie unika się nadmiernego ugniatania gleby oraz zapewnia optymalne warunki dla rozwijających się roślin. Użycie pługa obracalnego w takiej technice zwiększa efektywność orki, co przekłada się na lepsze wchłanianie wody przez glebę oraz korzystniejsze warunki dla mikroorganizmów glebowych.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Który z przeglądów musi być przeprowadzony po przepracowaniu przez ciągnik pierwszych 625 mth?

PrzeglądP2P3P4P5
Liczba przepracowanych mth1252505001000

A. P3
B. P2
C. P4
D. P5
Odpowiedź P2 jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustalonymi procedurami konserwacyjnymi, przegląd P2 powinien być przeprowadzany po każdorazowym przepracowaniu 125 mth. W przypadku ciągnika, aby obliczyć liczbę niezbędnych przeglądów po osiągnięciu 625 mth, należy podzielić tę liczbę przez 125, co daje wynik 5. Oznacza to, że przegląd P2 musi być zrealizowany pięciokrotnie. Tego rodzaju rutynowe konserwacje są kluczowe dla wydłużenia żywotności maszyny oraz zapewnienia jej odpowiedniego funkcjonowania. Regularne przeglądy pozwalają na wczesne wykrycie ewentualnych usterek oraz utrzymanie ciągnika w optymalnym stanie technicznym. W praktyce, stosowanie się do harmonogramu przeglądów, takiego jak P2, jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają regularne monitorowanie stanu technicznego sprzętu, by uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 8

Nadmierne wibracje cieczy w opryskiwaczu polowym w trakcie eksploatacji są wynikiem

A. niewłaściwie dobranych dysz
B. zbyt niskiego ciśnienia powietrza w powietrzniku
C. błędnej gęstości cieczy
D. niska ilości cieczy w zbiorniku
Zbyt niskie ciśnienie powietrza w powietrzniku opryskiwacza ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania systemu rozpylania cieczy. Powietrze wprowadzone do cieczy w procesie opryskiwania ma na celu jej emulsję i równomierne rozprowadzenie na powierzchni roślin. Niewłaściwe ciśnienie powietrza prowadzi do niestabilności strumienia, co skutkuje nadmiernym pulsowaniem cieczy. W praktyce, aby zapewnić optymalne ciśnienie, warto regularnie kontrolować i kalibrować powietrzniki, co jest zgodne z zaleceniami producentów opryskiwaczy oraz standardami branżowymi. Przykładowo, w przypadku stosowania opryskiwaczy pneumatycznych, normy ISO dotyczące ciśnienia powietrza powinny być przestrzegane, aby zminimalizować ryzyko problemów z aplikacją. Utrzymanie właściwego ciśnienia powietrza nie tylko poprawia efektywność zabiegu, ale również zmniejsza ryzyko niepożądanych skutków, takich jak zjawisko dryfu, które może prowadzić do strat w plonach lub zanieczyszczenia środowiska.

Pytanie 9

Do filtrów cząstek stałych w mokrych układach wydechowych silników diesla powinno się używać

A. oleju silnikowego
B. płynu AdBlue
C. specjalnych płynów
D. oleju opałowego
Płyn AdBlue, olej silnikowy oraz olej opałowy to substancje, które nie powinny być stosowane w mokrych filtrach cząstek stałych. AdBlue, choć jest używane w systemach selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) do redukcji emisji tlenków azotu, nie ma zastosowania w usuwaniu cząstek stałych. Jego funkcja polega na reakcji z NOx, co jest zupełnie innym procesem niż regeneracja filtra cząstek stałych. Olej silnikowy natomiast jest przeznaczony do smarowania silnika i nie ma właściwości, które mogłyby wspierać proces oczyszczania filtra. Jego użycie w układzie wydechowym mogłoby prowadzić do poważnych zanieczyszczeń i uszkodzenia elementów systemu. Olej opałowy, stosowany głównie w piecach grzewczych, zawiera szereg zanieczyszczeń, które mogłyby pogorszyć wydajność filtra, prowadząc do awarii i zwiększenia emisji. Wybór niewłaściwych substancji do układu wydechowego często wynika z niepełnego zrozumienia funkcji, jakie pełnią różne elementy w systemie emisji spalin. Kluczem do skutecznego działania filtrów cząstek stałych jest stosowanie dedykowanych płynów, które zostały opracowane zgodnie z normami branżowymi oraz które spełniają określone wymagania techniczne.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Jaką regulację podnośnika hydraulicznego powinno się wykorzystać przy orce, aby zapewnić stałą wartość oporu roboczego używanego narzędzia?

A. Mieszaną
B. Pozycyjną
C. Siłową
D. Kopiującą
Odpowiedź siłowa jest prawidłowa, ponieważ stosowanie tej regulacji w podnośniku hydraulicznym podczas orki pozwala na utrzymanie stałej wartości oporu roboczego narzędzia. Regulacja siłowa opiera się na mechanizmie, który monitoruje siłę działającą na narzędzie i automatycznie dostosowuje pozycję podnośnika, aby zapewnić równomierne obciążenie. W praktyce, gdy narzędzie napotyka większy opór, podnośnik mechanicznie podnosi się, a gdy opór maleje, obniża się. Dzięki temu operator maszyny ma pewność, że narzędzie pracuje w optymalnych warunkach, co przekłada się na efektywność orki i minimalizuje ryzyko uszkodzenia sprzętu. Przykładem zastosowania regulacji siłowej może być orka w trudnych warunkach glebowych, gdzie zmieniające się warunki glebowe wymagają dynamicznej reakcji podnośnika. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie użytkowania maszyn rolniczych, które zalecają utrzymanie stałego oporu roboczego dla zapewnienia maksymalnej wydajności i bezpieczeństwa operatora oraz sprzętu.

Pytanie 14

Jaki będzie całkowity koszt naprawy ciągnika rolniczego, polegającej na wymianie pompy zasilającej i filtrów paliwa?

L.p.Nazwa części / Składnik cenyCena [zł]
1Pompa zasilająca100,00
2Filtr wstępny20,00
3Filtr dokładny30,00
4Odpowietrzenie układu20,00
5Wymiana pompy zasilającej i filtrów50,00
6Regulacja wtryskiwacza30,00

A. 220 zł
B. 250 zł
C. 200 zł
D. 170 zł
Odpowiedzi 200 zł, 250 zł oraz 170 zł nie oddają rzeczywistych kosztów związanych z naprawą pompy zasilającej i filtrów paliwa w ciągnikach rolniczych. Wybór 200 zł może wynikać z błędnego założenia, że tylko sama wymiana filtrów jest wystarczająca, co jest mylnym podejściem. W przypadku awarii pompy, jej wymiana jest kluczowa, ponieważ filtr paliwa nie może działać poprawnie bez odpowiedniego zasilania paliwem. Z kolei wybór 250 zł może sugerować, że użytkownik nie uwzględnił ewentualnych rabatów lub standardowych stawek w warsztatach, które często oferują pakiety usług, co skutkuje niższymi kosztami naprawy. Natomiast odpowiedź 170 zł jest znacznie poniżej minimalnych kosztów, które można by oczekiwać za profesjonalną usługę w tym zakresie, zwłaszcza jeżeli uwzględnimy zarówno koszty części, jak i robocizny. Ponadto, brak zrozumienia, że koszty naprawy mogą się różnić w zależności od modelu ciągnika, lokalizacji warsztatu oraz dostępności części zamiennych, może prowadzić do nieprawidłowych wniosków dotyczących ogólnych kosztów serwisowych. Warto zawsze konsultować się z fachowcem i zasięgnąć informacji na temat standardowych kosztów w danym regionie.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Aby przygotować ciągnik Ursus C-360 do wymiany tarczy sprzęgłowej, powinno się

A. odkręcić obudowę sprzęgła od kadłuba silnika
B. usunąć łożysko wyciskowe z tulei wałka sprzęgłowego
C. zdjąć koło zamachowe
D. przeprowadzić regulację skoku jałowego pedału sprzęgła
Odkręcenie obudowy sprzęgła od kadłuba silnika jest kluczowym krokiem w procesie wymiany tarczy sprzęgłowej w ciągniku Ursus C-360. Ta operacja umożliwia dostęp do elementów wewnętrznych układu sprzęgłowego, takich jak tarcza sprzęgłowa oraz łożysko wyciskowe. Przed przystąpieniem do demontażu, ważne jest, aby zabezpieczyć ciągnik na stabilnej powierzchni oraz odłączyć akumulator w celu zapewnienia bezpieczeństwa. W praktyce, po odkręceniu obudowy, często zaleca się także sprawdzenie stanu pozostałych komponentów, takich jak koło zamachowe oraz łożysko. Regularna kontrola tych części pozwala na wykrycie ewentualnych uszkodzeń i zapobiega problemom w przyszłości. W kontekście standardów, należy przestrzegać wytycznych producenta dotyczących momentu dokręcania śrub oraz stosować odpowiednie narzędzia, co gwarantuje, że proces demontażu i wymiany będzie przeprowadzony sprawnie i z zachowaniem bezpieczeństwa. Po wymianie tarczy sprzęgłowej warto także przeprowadzić regulację skoku jałowego pedału sprzęgła, co zapewni odpowiednie działanie sprzęgła w codziennej eksploatacji.

Pytanie 17

Przygotowanie maszyny do kompleksowej naprawy powinno zacząć się od demontażu

A. układów hydraulicznych
B. osłon i opróżnienia zbiorników
C. zespołów i podzespołów na części
D. maszyny na zespoły
Przygotowanie maszyny do naprawy głównej rozpoczyna się od demontażu osłon i opróżnienia zbiorników, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie konserwacji i naprawy maszyn. Osłony chronią wewnętrzne komponenty maszyny przed uszkodzeniem oraz zapewniają bezpieczeństwo operatorem, dlatego ich demontaż jest kluczowy, aby uzyskać dostęp do wnętrza maszyny. Opróżnienie zbiorników, zwłaszcza w przypadku maszyn hydraulicznych, jest niezbędne, aby uniknąć niekontrolowanego wycieku oleju, co mogłoby prowadzić do zanieczyszczenia środowiska oraz uszkodzenia elementów maszyny. W praktyce, po usunięciu osłon i opróżnieniu zbiorników, technicy mają lepszy dostęp do zespołów wewnętrznych, co umożliwia dokładną inspekcję oraz dalsze działania naprawcze. Ponadto, takie podejście redukuje ryzyko wypadków związanych z działaniem maszyny podczas przeprowadzania naprawy, co potwierdzają standardy BHP w przemyśle.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Opona traktora rolniczego o numerze 1206 została wyprodukowana

A. w 12 tygodniu 2006 roku
B. w 6 miesiącu 2012 roku
C. w 1 tygodniu 2006 roku
D. w 6 tygodniu 2012 roku
Wybór odpowiedzi sugerujących, że opona została wyprodukowana w 6 tygodniu 2012 roku, 1 tygodniu 2006 roku lub 6 miesiącu 2012 roku przedstawia istotne nieporozumienia związane z interpretacją kodu produkcji. Odpowiedzi te błędnie wskazują na różne kombinacje dat, które nie odpowiadają właściwym zasadom oznaczania daty produkcji w branży oponiarskiej. Na przykład, pierwsza z tych opcji wykorzystuje rok 2012, co jest sprzeczne z częścią kodu '06', która jednoznacznie wskazuje na rok 2006. Kolejna nieprawidłowa odpowiedź, sugerująca 1 tydzień 2006 roku, pomija kluczowy element kodu, oznaczający tydzień – w tym przypadku '12', a nie '1'. Z kolei oferta dotycząca 6 miesiąca 2012 roku całkowicie ignoruje standardowe zasady kodowania, które jasno określają, że dwa pierwsze znaki odnoszą się do tygodnia, a nie miesiąca. Takie błędy mogą wynikać z nieznajomości procedur oznaczania daty produkcji, co jest kluczowe dla oceny stanu technicznego opon. Wybierając odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na konwencje branżowe i techniczne standardy, które pomagają zrozumieć, jak właściwie interpretować kody produkcji, co jest istotne w kontekście bezpieczeństwa i efektywności użytkowania opon.

Pytanie 21

Przed przechowaniem opon letnich w magazynie na czas zimowy, powinny zostać oczyszczone

A. rozpuszczalnikiem ftalowym
B. olejem napędowym
C. wodą z mydłem
D. benzyną ekstrakcyjną
Odpowiedź "wodą z mydłem" jest prawidłowa, ponieważ mycie opon letnich przed ich przechowaniem na okres zimowy ma na celu usunięcie wszelkich zanieczyszczeń, takich jak brud, olej czy resztki chemikaliów, które mogą negatywnie wpływać na ich trwałość i bezpieczeństwo. Woda z mydłem jest skutecznym i bezpiecznym środkiem czyszczącym, który nie tylko skutecznie usuwa zanieczyszczenia, ale również nie powoduje uszkodzeń gumy, co ma kluczowe znaczenie dla zachowania właściwości opony. W praktyce, przed umieszczeniem opon w magazynie, zaleca się ich dokładne umycie, a następnie osuszenie, aby zminimalizować ryzyko korozji i rozwoju pleśni. Zgodnie z wytycznymi producentów opon oraz branżowymi standardami, właściwa konserwacja opon jest niezbędna do ich długowieczności. Należy także mieć na uwadze, że odpowiednie przechowywanie, w tym unikanie bezpośredniego światła słonecznego i ekstremalnych temperatur, również wpływa na utrzymanie ich parametrów użytkowych. Regularne sprawdzanie stanu opon przed sezonem oraz ich prawidłowe czyszczenie to kluczowe elementy dbania o bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 22

Jakie są powody wyraźnych wibracji podczas uruchamiania rozdrabniacza bijakowego, mimo że łożyska są sprawne i nie występują uszkodzenia mechaniczne?

A. Niewłaściwie dobrane sita
B. Zbyt duże otwarcie zasuwy w koszu zasypowym
C. Niedostateczne wyważenie bijaków
D. Niewystarczająco napięte pasy przekładni
No, to jest ważne, żeby bijaki były dobrze wyważone, bo to wpływa na to, jak działa rozdrabniacz bijakowy. Jak bijaki są źle wyważone, to podczas pracy mogą się dziać różne nieprzyjemne rzeczy, na przykład drgania, które mogą być dosyć uciążliwe. Wyobraź sobie, że jeden bijak jest znacznie cięższy od innych albo ma inny kształt – to może powodować problemy z ruchem maszyny. Żeby wszystko działało jak należy, bijaki trzeba starannie wyważyć, zgodnie z jakieś normami, na przykład tymi z ISO 1940. Regularne sprawdzanie wyważenia i używanie dobrych materiałów do produkcji bijaków mogą naprawdę pomóc w zmniejszeniu drgań, co sprawi, że maszyna będzie dłużej działała i lepiej rozdrabniała materiał.

Pytanie 23

Które z wymienionych działań nie są realizowane podczas codziennej obsługi ciągnika rolniczego?

A. Kontrola zawartości oleju w silniku
B. Weryfikacja stanu oświetlenia
C. Sprawdzenie poziomu elektrolitu w akumulatorze
D. Sprawdzenie poziomu paliwa w zbiorniku
Kontrola poziomu elektrolitu w akumulatorze nie jest czynnością wykonywaną w ramach codziennej obsługi ciągnika rolniczego. W codziennej eksploatacji ciągnika kluczowe jest zapewnienie, że wszystkie podstawowe systemy są sprawne, a ich działanie nie wymaga natychmiastowych interwencji. Standardowe procedury obejmują sprawdzenie stanu oświetlenia, które jest kluczowe dla bezpieczeństwa podczas jazdy, oraz kontrolę ilości paliwa, co jest niezbędne do planowania pracy. Kontrola poziomu oleju w silniku jest równie istotna, gdyż odpowiedni poziom oleju zapewnia prawidłową pracę silnika i zapobiega jego uszkodzeniu. Kontrola elektrolitu w akumulatorze zazwyczaj nie jest częścią codziennej obsługi, ponieważ zazwyczaj dokonuje się jej w ramach regularnych przeglądów technicznych, a nie na każdym etapie użytkowania. Regularne sprawdzanie poziomu elektrolitu i jego uzupełnianie powinno być realizowane zgodnie z zaleceniami producenta akumulatora, co zapewnia długą żywotność i niezawodne działanie systemu zasilania ciągnika.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Elementy takie jak wtryskiwacz, sprężarka oraz świeca zapłonowa są kluczowymi składnikami silnika

A. doładowanego z zapłonem iskrowym
B. doładowanego z zapłonem samoczynnym
C. wolnossącego z zapłonem samoczynnym
D. wolnossącego z zapłonem iskrowym
Wybór silnika wolnossącego z zapłonem iskrowym, wolnossącego z zapłonem samoczynnym lub doładowanego z zapłonem samoczynnym wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące fundamentalnych zasad działania silników spalinowych. Silnik wolnossący z zapłonem iskrowym, pomimo że może posiadać wtryskiwacz i świecę zapłonową, nie wykorzystuje sprężarki do doładowania powietrza, co ogranicza jego moc i efektywność. W silniku takim, powietrze jest zasysane do cylindra wyłącznie pod wpływem ciśnienia atmosferycznego, co może prowadzić do mniejszych osiągów w porównaniu z silnikiem doładowanym, gdzie sprężarka dostarcza dodatkową ilość powietrza, zwiększając moc. Podobnie silnik wolnossący z zapłonem samoczynnym, który może korzystać z wtryskiwacza, nie wykorzystuje świec zapłonowych, ponieważ działa na zasadzie samozapłonu, co jest zupełnie inną technologią niż zapłon iskrowy. Z kolei silniki doładowane z zapłonem samoczynnym funkcjonują na bazie innych zasad mechaniki i wymagają innych komponentów, co sprawia, że nie jest to podejście właściwe w kontekście pytania. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego identyfikowania i klasyfikowania silników oraz ich komponentów w motoryzacji. Typowe błędy myślowe w tym zakresie obejmują mylenie typów zapłonu oraz nieświadomość znaczenia doładowania w uzyskiwaniu wyższej mocy i wydajności silników spalinowych.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Zanim przystąpimy do wykręcania świec żarowych w ciągniku, na początku należy

A. podgrzać silnik do jego temperatury roboczej
B. odłączyć przewód masowy akumulatora
C. lekko uderzyć w świece drewnianym młotkiem
D. zdjąć elektryczny przewód zasilający świece
Podczas demontażu świec żarowych istnieją liczne niebezpieczeństwa, które mogą wystąpić, gdy nie zastosujemy się do odpowiednich procedur bezpieczeństwa. Ostukiwanie świec drewnianym młotkiem to podejście, które może wydawać się praktyczne, jednak jest to metoda, która w praktyce może prowadzić do poważnych uszkodzeń gwintów świec lub ich obudowy. Takie działanie nie tylko zwiększa ryzyko uszkodzenia części, ale także może powodować osadzenie się zanieczyszczeń w komorze spalania. Kolejnym błędem jest rozgrzewanie silnika przed demontażem świec, co w teorii może ułatwić ich wykręcanie, jednak może to również prowadzić do poparzeń oraz innych urazów, jeżeli nie zachowamy ostrożności. Dodatkowo, odłączenie elektrycznego przewodu zasilającego świece nie rozwiązuje problemu potencjalnego zwarcia, ponieważ akumulator wciąż może być podłączony. W praktyce, najważniejszym krokiem jest zawsze zabezpieczenie instalacji elektrycznej poprzez odłączenie przewodu masowego akumulatora, co ogranicza ryzyko wystąpienia niepożądanych incydentów. Należy również pamiętać, że w wielu przypadkach zastosowanie niewłaściwych technik demontażu może prowadzić do dalszych problemów z silnikiem, a także zwiększyć koszty napraw. Dlatego kluczowe jest przestrzeganie ustalonych procedur serwisowych oraz standardów bezpieczeństwa, co nie tylko zapewnia ochronę sprzętu, ale również bezpieczeństwo operatora.

Pytanie 28

Jaką czynność powinno się wykonać jako pierwszą po zakończeniu zbiorów w kontekście przygotowania kombajnu do zimowej konserwacji?

A. oczyszczenie zewnętrznych i wewnętrznych powierzchni maszyny przy użyciu myjki ciśnieniowej
B. staranna eliminacja zanieczyszczeń z poszczególnych części za pomocą sprężonego powietrza
C. zmniejszenie ciśnienia w oponach, czyli uniesienie nieco urządzenia i włożenie podstawek pod osie
D. poluzowanie pasów napędowych oraz ich zabezpieczenie specjalnym preparatem do konserwacji
Dokładne oczyszczenie każdego elementu sprężonym powietrzem to naprawdę ważny krok, kiedy przygotowujemy kombajn na zimę. Po żniwach maszyna zbiera sporo brudu – zostają resztki roślin, kurz i inne zanieczyszczenia, które mogą zaszkodzić jej działaniu i stanowi technicznemu. Sprężone powietrze świetnie sobie z tym radzi, docierając nawet w najbardziej niedostępne zakamarki, jak filtry czy silnik. Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli nie usuniemy tych organicznych resztek, to później może się to skończyć poważną korozją, a to dość kosztowne naprawy w dłuższym okresie. Dodatkowo, czyszczenie sprężonym powietrzem to coś, co powinno być w standardzie w branży. Dzięki regularnemu serwisowaniu maszyny możemy cieszyć się jej długotrwałym użytkowaniem. Poza tym, takie czyszczenie wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo pracy, bo zmniejsza ryzyko awarii podczas korzystania z maszyny.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Przyspieszenie, z jakim opadają ramiona TUZ wskutek obciążenia narzędziem, sugeruje

A. niskiego poziomu oleju
B. zużytej pompy zębatej
C. zanieczyszczonego oleju
D. nieszczelności w rozdzielaczu
Nieszczelności w rozdzielaczu to istotny problem, który może prowadzić do przyspieszenia opadania ramion TUZ pod wpływem masy podniesionego narzędzia. Rozdzielacz hydrauliczny odpowiada za kontrolowanie przepływu oleju do siłowników, a w przypadku nieszczelności, ciśnienie w układzie zmniejsza się, co skutkuje obniżeniem efektywności podnoszenia. Praktycznie oznacza to, że gdy narzędzie jest podnoszone, jego ciężar może spowodować, że ramiona opadną szybciej niż normalnie, co nie tylko wpływa na wydajność pracy, ale również może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych. Warto regularnie kontrolować stan rozdzielacza oraz przeprowadzać konserwację zgodnie z zaleceniami producenta, aby uniknąć takich problemów. Przykładowo, zastosowanie testów ciśnieniowych pozwala na wczesne wykrycie nieszczelności, co jest standardem w dobrej praktyce serwisowej. Ponadto, przekłada się to na zwiększone bezpieczeństwo podczas pracy z maszynami rolniczymi.

Pytanie 31

W prasach tłokowych o wysokim współczynniku zgniotu regulacja tego współczynnika odbywa się przez modyfikację

A. liczby obrotów wału napędzającego tłok
B. przekroju wylotu komory prasowania
C. skoku tłoka
D. długości beli
Wybór innych odpowiedzi może prowadzić do nieporozumień dotyczących mechaniki pras tłokowych. Zmiana długości beli nie wpływa w sposób bezpośredni na stopień zgniotu, ponieważ długość beli jest związana z objętością materiału, ale nie determinującym czynnikiem procesu prasowania. W praktyce, ilość materiału w komorze prasowania jest kontrolowana przez inne mechanizmy, takie jak systemy dozujące. Skok tłoka, mimo że ma znaczenie w kontekście ogólnej wydajności maszyny, również nie jest bezpośrednio związany z regulacją stopnia zgniotu, lecz z samym procesem przemieszczania materiału. Z kolei liczba obrotów wału napędzającego tłok odnosi się głównie do prędkości pracy urządzenia. Zwiększanie prędkości może prowadzić do szybszego procesu, ale niekoniecznie do odpowiedniego stopnia zgniotu, który zależy od ciśnienia w komorze prasowania. Typowym błędem myślowym jest zatem mylenie zależności między szybkością a jakością procesu prasowania. Aby skutecznie regulować stopień zgniotu, konieczne jest skoncentrowanie się na parametrach związanych z ciśnieniem i przepływem materiału, co jest zgodne z zasadami inżynierii procesowej.

Pytanie 32

Poprzez inspekcję połączeń śrubowych maszyny można

A. określić wartość siły docisku
B. zaobserwować zerwanie lub zgniecenie gwintu
C. ustalić wytrzymałość połączenia
D. dostrzec mikropęknięcia w połączeniach
Zaobserwowanie zerwania lub zgniecenia gwintu w połączeniach śrubowych jest kluczowe dla oceny stanu technicznego maszyn oraz ich bezpieczeństwa. Takie uszkodzenia mogą prowadzić do awarii mechanizmu, co w skrajnych przypadkach może skutkować zagrożeniem dla zdrowia i życia operatorów. W praktyce, regularne kontrolowanie gwintów, np. podczas przeglądów technicznych, pozwala na wczesne wykrywanie problemów, które mogą być spowodowane zbyt dużym obciążeniem lub niewłaściwym montażem. Normy branżowe, takie jak ISO 898-1, podkreślają znaczenie właściwego doboru materiałów oraz technik montażowych, co ma istotny wpływ na trwałość połączeń śrubowych. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym, regularne inspekcje połączeń gwintowanych w silnikach i podwoziach są standardem, co znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia poważnych awarii. Z tego powodu, jeśli podczas oględzin zauważysz jakiekolwiek uszkodzenia gwintu, powinieneś natychmiast podjąć działania naprawcze, aby zapewnić ciągłość i bezpieczeństwo pracy maszyny.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt oleju silnikowego do wymiany, jeżeli cena 1 dm3 oleju wynosi 25,00 zł.

Dane dotyczące silnika i oleju silnikowego
Rodzaj olejuSuperol CC 10W/30
Pojemność misy olejowej6 dm3
Częstotliwość wymiany250 mth

A. 175,00 zł
B. 155,00 zł
C. 170,00 zł
D. 150,00 zł
Koszt oleju silnikowego do wymiany wynosi 150,00 zł, co wynika z prostego obliczenia: pojemność miski olejowej wynosi 6 dm3, a cena 1 dm3 oleju to 25,00 zł. Aby obliczyć całkowity koszt, wystarczy pomnożyć pojemność przez jednostkową cenę: 6 dm3 x 25,00 zł/dm3 = 150,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w praktyce motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne określenie kosztów materiałów eksploatacyjnych, takich jak olej silnikowy, jest niezbędne dla zarządzania budżetem serwisowym oraz planowania konserwacji pojazdów. Warto pamiętać, że regularna wymiana oleju jest nie tylko działania mające na celu zapewnienie optymalnej wydajności silnika, ale także przyczynia się do jego dłuższej żywotności, co jest zgodne z zasadami dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 35

Nienaturalnie przyspieszone zużycie zaworów wydechowych silnika może być spowodowane

A. zbyt małym luzem zaworowym.
B. luzami w łożyskowaniu dźwigienek zaworowych
C. zwiększonym luzem na wałku rozrządu.
D. uszkodzeniem popychaczy.
Jak dla mnie, ważne jest, żeby mieć na uwadze, że zbyt mały luz zaworowy to naprawdę istotna sprawa, jeśli chodzi o trwałość i prawidłowe działanie zaworów wydechowych w silniku. Luz zaworowy to tak naprawdę odstęp między końcem dźwigienki a trzpieniem zaworu, który sprawia, że zawór zamyka się, kiedy trzeba i w dobrym miejscu. Gdy ten luz jest za mały, to zawór nie może się zamknąć tak, jak powinien, a to prowadzi do jego przegrzewania i szybszego zużycia. Mechanicy często mówią, żeby regularnie sprawdzać luz zaworowy w ramach konserwacji silnika. Wg producentów silników, dobrze ustawiony luz może naprawdę przedłużyć żywotność różnych części silnika i poprawić jego osiągi. Warto też pamiętać, że źle ustawiony luz zaworowy może nie tylko uszkodzić same zawory, ale też pogorszyć ogólne osiągi silnika oraz zwiększyć zużycie paliwa. A to już nie jest korzystne ani dla kierowców, ani dla środowiska.

Pytanie 36

Nadmierne spalanie oleju silnikowego wraz z wydobywaniem się spalin w kolorze niebieskim wskazuje na uszkodzenie układu

A. smarowania
B. korbowo-tłokowego
C. wydechowego
D. zasilania powietrzem
Nadmierne zużycie oleju silnikowego oraz dymienie silnika spalinami o zabarwieniu niebieskim są kluczowymi objawami wskazującymi na uszkodzenie układu korbowo-tłokowego. W silnikach spalinowych olej silnikowy pełni wiele funkcji, w tym smarowanie, chłodzenie oraz uszczelnianie. W przypadku uszkodzenia uszczelek, pierścieni tłokowych lub ścian cylindrów, olej dostaje się do komory spalania, co prowadzi do powstawania dymu o niebieskim zabarwieniu. Zgodnie z normami branżowymi, takim jak SAE (Society of Automotive Engineers), prawidłowe działanie układu korbowo-tłokowego jest kluczowe dla zapewnienia efektywności silnika oraz minimalizacji emisji spalin. Przykładowo, w silnikach z uszkodzonymi pierścieniami tłokowymi, kluczowe jest ich wymienienie, aby przywrócić prawidłowe ciśnienie kompresji i zredukować zużycie oleju. Monitorowanie stanu układu korbowo-tłokowego jest zatem istotnym elementem diagnostyki oraz konserwacji silników spalinowych, co ma na celu zwiększenie ich żywotności oraz efektywności energetycznej."

Pytanie 37

Którym zestawem można najtaniej przewieść 48 ton zboża na odległość 20 km?

Nazwa zestawuŁadowność [tona]Cena za 1 km [zł]
Z-1166
Z-2125
Z-383
Z-462

A. Z-1
B. Z-2
C. Z-3
D. Z-4
Odpowiedź Z-4 jest poprawna, ponieważ przy przewozie 48 ton zboża na odległość 20 km, kluczowe jest uwzględnienie kosztów transportu na kilometr oraz liczby kursów. Zestaw Z-4, mimo że wymaga wykonania ośmiu kursów, ma najniższy koszt za kilometr, wynoszący 2 zł. Łączny koszt przetransportowania zboża przy użyciu tego zestawu to 320 zł. W praktyce, przy wyborze środka transportu, ważne jest nie tylko określenie jego pojemności, ale także analizy kosztów eksploatacyjnych. W branży transportowej powszechnie stosuje się metodę obliczeń całkowitych kosztów transportu, co pozwala na efektywne planowanie budżetu i optymalizację procesu logistycznego. Dobrze przeprowadzone analizy mogą znacząco wpłynąć na rentowność całego przedsięwzięcia, a także umożliwić stosowanie strategii minimalizacji kosztów w dłuższym okresie. Dlatego wybór zestawu Z-4 jako najtańszego rozwiązania jest zgodny z praktykami zarządzania transportem i logistyki.

Pytanie 38

Jakie powinno być ciśnienie powietrza w powietrzniku, jeśli ciśnienie cieczy roboczej zostało ustawione na
5,0 barów?

A. 4,0÷4,5 bara
B. 3,4÷3,9 bara
C. 1,7÷3,3 bara
D. 0,5÷1,5 bara
Wybór odpowiedzi spoza przedziału 1,7÷3,3 bara wskazuje na brak zrozumienia znaczenia ciśnienia powietrza w kontekście ciśnienia cieczy roboczej. Na przykład, podawane zakresy ciśnienia powietrza w odpowiedziach 0,5÷1,5 bara, 4,0÷4,5 bara oraz 3,4÷3,9 bara nie odpowiadają rzeczywistym wymaganiom technicznym. Zbyt niskie ciśnienie, jak w przedziale 0,5÷1,5 bara, może prowadzić do nieefektywnego funkcjonowania systemu, co z kolei skutkuje obniżoną wydajnością oraz ryzykiem uszkodzeń. Z drugiej strony, ciśnienia w zakresie 4,0÷4,5 bara oraz 3,4÷3,9 bara mogą prowadzić do nadmiernej kompresji powietrza, co również jest niekorzystne. Taka sytuacja może powodować zjawiska takie jak wzrost temperatury, co wpływa na właściwości cieczy roboczej, oraz zwiększa ryzyko wystąpienia awarii. Konsekwencje niewłaściwego doboru ciśnienia mogą być poważne, dlatego kluczowe jest przestrzeganie norm i dobrych praktyk, które wskazują, że ciśnienie powietrza w powietrzniku powinno być ściśle powiązane z ciśnieniem cieczy roboczej. Wiedza na ten temat jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz niezawodność systemu hydraulicznego.

Pytanie 39

Jakie powinno być podciśnienie robocze w rurociągu powietrznym dojarki?

A. 70 kPa
B. 50 kPa
C. 20 kPa
D. 30 kPa
Wybór niewłaściwego podciśnienia roboczego w rurociągu powietrznym dojarki może prowadzić do różnorodnych problemów zarówno w kontekście efektywności, jak i zdrowia zwierząt. Odpowiedzi sugerujące podciśnienia 70 kPa, 30 kPa oraz 20 kPa opierają się na błędnych założeniach dotyczących działania systemów dojarskich. Zbyt wysokie podciśnienie, takie jak 70 kPa, może prowadzić do nadmiernego zasysania, co w konsekwencji stwarza ryzyko uszkodzenia tkanki wymienia, a także może prowadzić do bólu i dyskomfortu u zwierząt. Z kolei zbyt niskie podciśnienia, jak 30 kPa czy 20 kPa, mogą powodować deficyt w odsysaniu mleka, co skutkuje nieoptymalnym zbiorze mleka oraz zwiększoną podatnością na infekcje. Niedość, że niewłaściwe podciśnienie wpływa na wydajność naszego sprzętu, to również może prowadzić do długoterminowych skutków zdrowotnych dla hodowli. W praktyce, systemy dojarskie muszą być precyzyjnie ustawione i regularnie kalibrowane, aby zapewnić, że podciśnienie jest utrzymywane na poziomie 50 kPa. Bez odpowiednich badań i zrozumienia zasad działania podciśnienia, można wpędzić się w pułapkę błędnych założeń, które mogą negatywnie wpłynąć na zarówno produkcję mleka, jak i dobrostan zwierząt.

Pytanie 40

Jakiego oleju należy użyć w mechanizmie wspomagania kierownicy ciągnika rolniczego?

A. Maszynowy
B. Silnikowy
C. Przekładniowy
D. Hydrauliczny
Wybór oleju przekładniowego, maszynowego lub silnikowego do mechanizmu wspomagania układu kierowniczego ciągnika rolniczego jest nieodpowiedni z kilku istotnych powodów. Olej przekładniowy, który jest przeznaczony głównie do smarowania przekładni mechanicznych, nie posiada odpowiednich właściwości hydraulicznych. Jego lepkość oraz skład chemiczny nie są dostosowane do funkcji, jakie pełni olej hydrauliczny, co może prowadzić do awarii systemu kierowniczego. Z kolei olej maszynowy, przeznaczony do smarowania silników i innych części roboczych, również nie zapewnia właściwego ciśnienia i sprawności w układzie hydraulicznym. Stosowanie takiego oleju może skutkować zatarciem elementów układu, a także obniżeniem bezpieczeństwa użytkowania. Olej silnikowy, przeznaczony do smarowania silników spalinowych, zawiera dodatki, które mogą niekorzystnie wpływać na uszczelki oraz inne materiały używane w hydraulice, prowadząc do ich degradacji. W praktyce oznacza to, że niewłaściwy dobór oleju może nie tylko doprowadzić do szybszego zużycia części, ale także do awarii układu wspomagania, co jest szczególnie niebezpieczne podczas pracy w trudnych warunkach rolniczych. Dlatego kluczowe jest stosowanie oleju hydraulicznego, który jest dedykowany do tego typu aplikacji i zgodny z zaleceniami producenta.