Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 18:34
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 18:46

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W pojeździe wykonano wymianę oleju. W celu skasowania inspekcji olejowej należy użyć

A. diagnoskopu samochodowego.
B. oscyloskopu.
C. amperomierza.
D. omomierza.
Użycie diagnoskopu do skasowania inspekcji olejowej to całkiem standardowa sprawa w serwisach samochodowych. Diagnoskop to takie urządzenie, które pomaga nam w diagnozowaniu elektroniki w autach, a także w systemie OBD II. Po wymianie oleju ważne, żeby zresetować wskaźnik inspekcji olejowej, bo to zapobiega nieporozumieniom z serwisem. W nowszych autach, po wymianie oleju, musimy zaktualizować system, żeby informował nas o stanie oleju zgodnie z harmonogramem przeglądów. W praktyce, po podłączeniu diagnoskopu do portu OBD II, wystarczy wybrać odpowiednią opcję na ekranie, aby zresetować wskaźnik. Dzięki temu kierowca może być pewny, że monitorowanie oleju działa jak należy, co jest zgodne z zaleceniami producentów samochodów. Moim zdaniem, regularne korzystanie z diagnoskopów pomaga utrzymać auto w lepszym stanie, co wydłuża jego żywotność.

Pytanie 2

Na podstawie czego ustala się wartość odszkodowania powypadkowego?

A. kosztorys naprawy
B. rozliczenie rocznej składki
C. wycena pojazdu
D. określona suma ubezpieczenia
Kosztorys naprawy jest kluczowym dokumentem w procesie ustalania wartości odszkodowania powypadkowego. Jest to szczegółowe zestawienie kosztów, które są niezbędne do przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody. Kosztorys uwzględnia zarówno ceny części zamiennych, jak i robocizny, co pozwala na precyzyjne określenie, ile kosztować będzie naprawa samochodu. Zgodnie z dobrą praktyką w branży ubezpieczeniowej, kosztorysy są często sporządzane przez wyspecjalizowane firmy rzeczoznawcze, które dysponują odpowiednim narzędziem i doświadczeniem, aby rzetelnie oszacować koszty. Przykładem zastosowania kosztorysu może być sytuacja, w której po wypadku ubezpieczyciel zleca wykonanie ekspertyzy, aby oszacować rzeczywiste wydatki na naprawę pojazdu. Warto również pamiętać, że w przypadku znacznych szkód warto skorzystać z drugiej opinii rzeczoznawcy, co może dodatkowo wpłynąć na wysokość odszkodowania.

Pytanie 3

Funkcją świecy żarowej zainstalowanej w silniku jest

A. podgrzewanie wtryskiwacza w przypadku zamarznięcia paliwa
B. podgrzewanie paliwa dostarczanego do cylindra
C. podgrzanie powietrza w komorze spalania
D. zapalenie mieszanki powietrzno-paliwowej
Wybór odpowiedzi dotyczącej rozgrzewania wtryskiwacza po zamarznięciu paliwa wskazuje na nieporozumienie w zakresie funkcji świecy żarowej. Wtryskiwacz jest elementem układu wtryskowego, którego zadaniem jest dostarczanie paliwa do cylindra silnika, natomiast świeca żarowa nie ma żadnego wpływu na temperaturę ani działanie wtryskiwacza. Kiedy paliwo zamarza, jego płynność maleje, co może prowadzić do problemów z jego wtryskiem, ale to wymaga zupełnie innych rozwiązań, takich jak podgrzewacze paliwa. W kontekście podgrzewania paliwa dostarczanego do cylindra, również występuje błędne zrozumienie. Świeca żarowa nie podgrzewa paliwa, a jedynie powietrze w komorze spalania, co jest istotne dla procesu zapłonu. Z kolei zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej, choć jest kluczowe w procesie spalania, nie jest bezpośrednią funkcją świecy żarowej, lecz wynikiem podgrzania powietrza przez nią. Dlatego też, rozpoznanie roli świecy żarowej jako urządzenia podgrzewającego powietrze, a nie paliwo czy wtryskiwacz, jest fundamentalne dla zrozumienia funkcji silników wysokoprężnych. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do poważnych błędów w diagnostyce i naprawach silników, a tym samym wpłynąć na ich wydajność i bezpieczeństwo eksploatacji.

Pytanie 4

W jakim dziale serwisu nie ma możliwości przeprowadzania obsługi i naprawy?

A. Stacja kontroli technicznej pojazdów
B. Diagnostyka pojazdów
C. Hala lakiernicza
D. Hala naprawcza
Diagnostyka pojazdów, hala lakierni oraz hala napraw to obszary, w których można wykonywać różnorodne usługi związane z obsługą i naprawą pojazdów. W diagnostyce pojazdów specjaliści korzystają z zaawansowanych urządzeń komputerowych do oceny stanu technicznego samochodu, co umożliwia wykrycie potencjalnych problemów jeszcze przed ich wystąpieniem. Często mechanicy dokonują kalibracji systemów elektronicznych oraz analizują błędy zapisane w komputerach pokładowych pojazdów. Hala lakierni zajmuje się natomiast estetyką pojazdu, gdzie przeprowadzane są prace lakiernicze, takie jak malowanie, usuwanie rys oraz przygotowanie powierzchni. Co więcej, hala napraw jest miejscem, gdzie wykonuje się naprawy mechaniczne i elektryczne, co może obejmować wymianę części, takie jak hamulce czy układ kierowniczy. Osoby, które odpowiadają na powyższe pytanie, mogą mylić różne aspekty funkcjonowania tych działów, co prowadzi do błędnych konkluzji. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych działów pełni odmienną rolę w cyklu życia pojazdu, a ich struktura organizacyjna i funkcjonalność są zgodne z normami branżowymi. Warto zwrócić uwagę na to, że podczas badań technicznych nie można dokonywać żadnych zmian, co jest istotne z punktu widzenia legalności oraz bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 5

Kalibrację analizatora spalin powinno się przeprowadzać przy użyciu gazów wzorcowych co najmniej raz na

A. 12 miesięcy
B. 24 miesiące
C. 18 miesięcy
D. 6 miesięcy
Kalibracja analizatora spalin co 6 miesięcy jest wymogiem, który wynika z potrzeby zapewnienia dokładności pomiarów oraz zgodności z obowiązującymi normami i regulacjami w zakresie ochrony środowiska. Regularna kalibracja pozwala na eliminację potencjalnych błędów pomiarowych, które mogą wpływać na jakość danych dotyczących emisji zanieczyszczeń. Przykładowo, w przypadku przemysłowych kotłów, które muszą spełniać określone normy emisji, nieprzeprowadzenie kalibracji w odpowiednich odstępach czasu może prowadzić do przekroczenia dozwolonych wartości emisji, co wiąże się z konsekwencjami prawnymi i finansowymi. Dobre praktyki branżowe, takie jak te określone w normach ISO 9001 oraz ISO 14001, zalecają regularne przeglądy i kalibracje instrumentów pomiarowych w celu ciągłego zapewniania jakości i zgodności z normami. Ponadto, stosowanie się do harmonogramu kalibracji przyczynia się do utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa operacyjnego oraz optymalizacji procesów produkcyjnych.

Pytanie 6

Jakie elementy pojazdu <u><strong>nie mogą</strong></u> być ponownie wykorzystane (są zabronione prawnie) do handlu po rozbiórce na stacji demontażu?

A. Opony
B. Błotniki
C. Czujniki parkowania
D. Klocki hamulcowe
Klocki hamulcowe są elementem układu hamulcowego, który w momencie zużycia odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze. Po rozbiórce samochodu na stacji demontażu, klocki hamulcowe nie mogą być ponownie przeznaczone do sprzedaży z powodu ryzyka, jakie wiąże się z ich używaniem w pojazdach. Zgodnie z regulacjami prawnymi, ich ponowne wprowadzenie do obiegu może prowadzić do poważnych awarii układu hamulcowego, co zagraża bezpieczeństwu kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Warto zauważyć, że klocki hamulcowe są poddawane intensywnemu zużyciu i ich stan techniczny jest kluczowy dla efektywności hamowania. Usunięcie ich z obiegu wspiera standardy bezpieczeństwa i dobre praktyki branżowe, które nakładają na producentów i dystrybutorów obowiązek zapewnienia, że sprzedawane komponenty są w pełni sprawne i nie zagrażają użytkownikom. Na przykład, w wielu krajach obowiązują przepisy, które wymagają testowania klocków hamulcowych przed ich wprowadzeniem na rynek wtórny, co nie ma miejsca dla klocków używanych, co czyni je niebezpiecznymi do dalszego użytkowania.

Pytanie 7

W pojeździe napędzanym silnikiem o zapłonie samoczynnym, użytkowanym w temperaturach od -30°C do +20°C, powinno się używać oleju silnikowego oznaczonego symbolem

A. SAE 10W60
B. SAE 5W30
C. SAE 20W20
D. SAE 20W40
Olej silnikowy oznaczony symbolem SAE 5W30 jest odpowiedni dla silników o zapłonie samoczynnym w warunkach temperaturowych od -30°C do +20°C. W kodzie SAE, litera 'W' oznacza właściwości funkcjonalne w niskich temperaturach, co jest kluczowe dla uruchamiania silnika w mroźnych warunkach. Liczba 5 wskazuje na lepkość oleju w niskich temperaturach, co zapewnia dobrą płynność i łatwe rozruchy, nawet w ekstremalnych mrozach. Z kolei liczba 30 informuje o lepkości oleju w temperaturze roboczej silnika, co pozwala na odpowiednią ochronę silnika oraz prawidłowe smarowanie w podwyższonej temperaturze. Zastosowanie oleju o takich właściwościach jest zgodne z zaleceniami wielu producentów pojazdów oraz standardami branżowymi, co zapewnia maksymalną wydajność silnika oraz jego długowieczność. W praktyce, wielu kierowców korzystających z pojazdów w zmiennych warunkach pogodowych wybiera olej SAE 5W30 jako uniwersalne rozwiązanie, które sprawdza się zarówno zimą, jak i latem.

Pytanie 8

Protokół rozszerzenia zakresu naprawy pojazdu nie musi zawierać

A. podpisu klienta w protokole.
B. numeru zlecenia naprawy.
C. danych identyfikujących pojazd.
D. informacji o terminie ostatniego badania technicznego.
Protokół rozszerzenia zakresu naprawy pojazdu jest dokumentem, który powinien zawierać kluczowe informacje dotyczące zlecenia naprawy. W kontekście wymogu dotyczącego terminu ostatniego badania technicznego, warto zauważyć, że nie jest to informacja niezbędna do prawidłowego funkcjonowania protokołu. Protokół powinien skupiać się na danych, które są bezpośrednio związane z przeprowadzoną naprawą, takich jak dane identyfikujące pojazd, numer zlecenia naprawy oraz podpis klienta, które potwierdzają akceptację warunków zlecenia. Na przykład, w przypadku reklamacji lub późniejszych roszczeń, kluczowe jest, aby wszystkie istotne informacje były ujęte w dokumencie. Praktyczne aspekty protokołu obejmują również możliwość jego wykorzystania jako punktu wyjścia do analizy jakości usług serwisowych oraz ułatwienia komunikacji między klientem a warsztatem. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, protokoły powinny być spójne i jednoznaczne, a ich struktura powinna sprzyjać szybkiemu odnalezieniu kluczowych informacji.

Pytanie 9

W którym dokumencie jest umieszczany nowy właściciel pojazdu?

A. Homologacja
B. Karta pojazdu
C. Instrukcja obsługi
D. Dowód rejestracyjny
Niepoprawne odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z nieporozumień dotyczących ról poszczególnych dokumentów związanych z pojazdami. Instrukcja obsługi jest dokumentem, który dostarcza użytkownikom informacji na temat prawidłowej eksploatacji i konserwacji pojazdu, jednak nie ma nic wspólnego z rejestracją własności. Homologacja to proces certyfikacji, który potwierdza, że dany model pojazdu spełnia określone normy techniczne i bezpieczeństwa, ale również nie odnosi się do kwestii własności. Dowód rejestracyjny jest dokumentem stwierdzającym, że pojazd jest zarejestrowany, jednak to karta pojazdu jest miejscem, gdzie wpisywani są właściciele. Często pojawia się mylne przeświadczenie, że dowód rejestracyjny jest wystarczający do udokumentowania zmian własności. W praktyce, niewłaściwe postrzeganie roli karty pojazdu w obrocie prawno-rejestrowym może prowadzić do nieporozumień oraz problemów z udowodnieniem praw własności. Dlatego tak ważne jest, aby osoby zajmujące się zakupem lub sprzedażą pojazdów były świadome, jakie dokumenty są odpowiedzialne za konkretne aspekty rejestracji i obrotu własnością pojazdów.

Pytanie 10

Symbol 195/70 R14 91V odnosi się do opony

A. radialnej przeznaczonej do maksymalnej prędkości 195 km/h
B. diagonalnej przeznaczonej do maksymalnej prędkości 195 km/h
C. diagonalnej z opasaniem o średnicy montażu 14 cali
D. radialnej o średnicy montażu 14 cali
Odpowiedzi sugerujące, że opona jest diagonalna, są nieprawidłowe, ponieważ konstrukcja diagonalna różni się od radialnej w kluczowy sposób. Opony diagonalne mają włókna bieżnika układane w skos, co prowadzi do mniej efektywnego rozkładu sił działających na oponę. To powoduje większy opór toczenia oraz szybsze zużycie, co czyni je coraz mniej popularnymi w nowoczesnych pojazdach, które często wymagają lepszych osiągów. Odpowiedzi dotyczące prędkości maksymalnej 195 km/h również są mylące. Oznaczenie 'V' wskazuje na zdolność opony do osiągania maksymalnej prędkości 240 km/h, a nie 195 km/h. Wybór opony powinien być oparty na właściwym zrozumieniu oznaczeń, a także na wymaganiach dotyczących pojazdu i warunków drogowych. Opony, które nie spełniają wymagań technicznych, mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Dlatego tak istotne jest, aby dokładnie analizować oznaczenia opon zgodnie z obowiązującymi standardami branżowymi, takimi jak RMA (Rubber Manufacturers Association) czy ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization). Odpowiedzi, które nie uwzględniają pełnego kontekstu technicznego, mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków, co w efekcie wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pytanie 11

Kto wykonuje okresową obsługę kolumnowych podnośników samochodowych?

A. osoba mająca uprawnienia UDT
B. konserwator
C. inspektor bhp
D. mechanik samochodowy
Osoba posiadająca uprawnienia UDT (Urzędu Dozoru Technicznego) jest jedynym właściwym podmiotem do przeprowadzania okresowej obsługi kolumnowych dźwigników samochodowych. UDT to instytucja zajmująca się nadzorem nad urządzeniami technicznymi, mająca na celu zapewnienie bezpieczeństwa ich użytkowania. Właściciele dźwigników są zobowiązani do regularnych przeglądów i konserwacji, które mogą być przeprowadzane jedynie przez osoby z odpowiednimi uprawnieniami, co jest regulowane przez przepisy prawa. Przykładem praktycznego zastosowania jest sytuacja, gdy dźwignik musi być sprawdzony przed rozpoczęciem sezonu intensywnej eksploatacji, co pozwala zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić bezpieczeństwo pracy. Osoby z uprawnieniami UDT mają nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także praktyczne umiejętności w zakresie obsługi i konserwacji takich urządzeń, co czyni ich najlepszymi kandydatami do przeprowadzania tego rodzaju prac. Ich działania są zgodne z odpowiednimi normami oraz najlepszymi praktykami w przemyśle, co podkreśla znaczenie profesjonalizmu w tej dziedzinie.

Pytanie 12

Jaką czynność powinien przeprowadzić mechanik w pierwszej kolejności po wymianie końcówki drążka kierowniczego w pojeździe?

A. Sprawdzić zbieżność kół
B. Odczytać kody błędów
C. Wykonać jazdę próbną
D. Sprawdzić wyważenie kół
Po wymianie końcówki drążka kierowniczego, pierwszym krokiem, który powinien wykonać mechanik, jest sprawdzenie zbieżności kół. Zbieżność kół, czyli kąt ustawienia kół w stosunku do siebie oraz do podłoża, ma kluczowe znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa pojazdu. Niewłaściwie ustawiona zbieżność może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, co z kolei wpływa na koszty eksploatacji oraz komfort jazdy. Przykładowo, jeżeli końcówka drążka kierowniczego została wymieniona z powodu uszkodzenia, to prawdopodobnie mogło dojść do zmian w geometrii zawieszenia. Sprawdzenie zbieżności kół powinno odbywać się zgodnie z obowiązującymi standardami, przy użyciu odpowiednich narzędzi diagnostycznych, takich jak urządzenia do ustawiania zbieżności. To działanie jest kluczowe, aby upewnić się, że pojazd będzie prowadził się prawidłowo i będzie bezpieczny zarówno dla kierowcy, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Dodatkowo, profesjonalne serwisy często zalecają, aby po każdej wymianie komponentów układu kierowniczego lub zawieszenia, sprawdzić geometrię, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 13

Nowa uszczelka pod głowicę <u><strong>nie powinna być uwzględniona</strong></u> w zamówieniu na części zamienne, jeśli planowana jest

A. wymiana uszczelniacza prowadnic zaworowych
B. regulacja luzów zaworowych
C. wymiana i docieranie zaworów
D. naprawa gniazd zaworowych
Wymiana uszczelki pod głowicą to poważna rzecz, która nie powinna się dziać przy każdej naprawie związanej z zaworami. Odpowiedzi mówiące o wymianie uszczelki przy wymianie uszczelniaczy czy naprawach zaworów mogą wprowadzać złe myślenie, bo te rzeczy nie wymagają demontażu głowicy. W sumie, uszczelki pod głowicą są głównie po to, żeby uszczelnić silnik, a przy regulacji luzów zaworowych nie trzeba się w to w ogóle wtrącać, więc wymiana uszczelki nie ma sensu. Wiele osób myśli, że każda praca przy zaworach równa się wymianie uszczelki, ale to nieprawda. Takie myślenie prowadzi do niepotrzebnych kosztów i wydłuża czas napraw. Zdecydowanie warto każdą naprawę przemyśleć i opierać na rzeczywistych potrzebach, żeby dobrze zarządzać kosztami i zasobami.

Pytanie 14

Jaką minimalną przepuszczalność musi mieć szyba czołowa, aby pojazd mógł być dopuszczony do ruchu?

A. 80%
B. 75%
C. 70%
D. 85%
Wybór odpowiedzi 80%, 75% czy 85% wynika z powszechnego błędnego założenia, że wyższa przepuszczalność szkła jest korzystniejsza. Kluczowym aspektem jest jednak to, że przepuszczalność szyby czołowej powinna mieścić się w określonym zakresie, a nie przekraczać go. Przepuszczalność na poziomie 80% czy 85% może być teoretycznie korzystna z perspektywy wizualnej, ale w rzeczywistości takie wartości nie są wymagane, ponieważ mogą wprowadzać kierowców w błąd co do rzeczywistych przepisów. Zbyt wysoka przepuszczalność może również prowadzić do problemów z odbiciem światła, co w nocy czy w trudnych warunkach atmosferycznych może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Ponadto, w przypadku stosowania nieprzepisowych szyb, kierowca naraża się na konsekwencje prawne, a także ryzykuje własnym bezpieczeństwem oraz bezpieczeństwem innych uczestników ruchu. Zrozumienie wymogów dotyczących przepuszczalności szyb czołowych jest kluczowe dla właściwego doboru materiałów używanych w pojazdach, co wpływa nie tylko na przestrzeganie przepisów, ale również na ogólny komfort i bezpieczeństwo jazdy. Właściwe podejście do tego aspektu regulacji prawnych powinno być oparte na rzetelnej wiedzy i zrozumieniu, a nie na domysłach.

Pytanie 15

Serwis został poproszony o wymianę akumulatorów w 12 pojazdach floty. Cena za jeden akumulator to 300 zł, a koszt 1 godziny pracy elektromechanika wynosi 120 zł. Czas potrzebny na wymianę jednego akumulatora to 10 minut. Jaki łączny koszt poniesiony na wymianę akumulatorów?

A. 3600 zł
B. 3720 zł
C. 3860 zł
D. 3840 zł
Wiele osób może popełniać błędy w obliczeniach związanych z kosztami wymiany akumulatorów, co często wynika z braku zrozumienia struktury kosztów operacyjnych. Na przykład, niektórzy mogą myśleć, że całkowity koszt można obliczyć tylko na podstawie sumy cen akumulatorów. Jednakże, aby uzyskać pełen obraz kosztów operacyjnych, należy również uwzględnić koszt robocizny. Niezrozumienie tego aspektu może prowadzić do niedoszacowania całkowitych wydatków, co jest niezgodne z zasadami efektywnego zarządzania budżetem w branży motoryzacyjnej. Kolejnym typowym błędem jest niepoprawne przeliczenie czasu pracy mechanika, co w tym przypadku wynika z nieuwzględnienia, że wymiana każdego akumulatora zajmuje 10 minut. Pomijanie takich detali może skutkować poważnymi różnicami w końcowym koszcie, co z kolei wpływa na rentowność operacji. W praktyce, istotne jest, aby zawsze analizować zarówno koszty materiałów, jak i roboczogodziny, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu projektem i finansami w firmach zajmujących się utrzymaniem floty pojazdów. Takie podejście umożliwia nie tylko dokładne oszacowanie wydatków, ale również pozwala na lepsze planowanie przyszłych kosztów i przygotowanie się na nieprzewidziane wydatki.

Pytanie 16

Jakie miejsce oznacza rok produkcji pojazdu?

A. na ostatnim miejscu znaku VIS
B. na dziesiątym miejscu znaku VIN
C. na ósmym miejscu znaku VDS
D. na trzecim miejscu znaku WMI
Rok produkcji pojazdu jest kodowany na dziesiątym miejscu w numerze VIN (Vehicle Identification Number). Jest to kluczowa informacja, która pozwala na szybkie zidentyfikowanie roku produkcji konkretnego pojazdu, co jest istotne zarówno dla konsumentów, jak i dla specjalistów zajmujących się serwisowaniem i naprawą. Zgodnie z normą ISO 3779, numer VIN składa się z 17 znaków, które zawierają różne informacje o pojeździe, w tym producenta, model, miejsce produkcji oraz właśnie rok produkcji. W praktyce, odpowiedni zapis na dziesiątym miejscu daje możliwość łatwego ustalenia, czy pojazd jest objęty określonymi regulacjami prawnymi, gwarancjami czy też programami serwisowymi. Na przykład, w przypadku pojazdów wyprodukowanych po 1980 roku, znak odpowiadający za rok produkcji jest jednoznacznie określony, co pozwala na łatwą identyfikację w dokumentacji i przy sprzedaży używanych pojazdów. Dodatkowo, znajomość struktury VIN jest istotna w procesie weryfikacji historii pojazdu, co ma kluczowe znaczenie na rynku samochodów używanych.

Pytanie 17

Kto przeprowadza okresową obsługę dźwigników samochodowych?

A. diagnosta pojazdów.
B. mechanik pojazdów.
C. osoba z odpowiednimi uprawnieniami BHP
D. osoba posiadająca uprawnienia UDT.
Osoba posiadająca uprawnienia UDT (Urząd Dozoru Technicznego) jest odpowiedzialna za okresową obsługę dźwigników samochodowych, co jest kluczowe dla zapewnienia ich bezpieczeństwa i sprawności. UDT reguluje przepisy dotyczące eksploatacji urządzeń transportu bliskiego, co obejmuje również dźwigniki. Regularne przeglądy, które są przeprowadzane przez osoby z odpowiednimi uprawnieniami, mają na celu identyfikację ewentualnych usterek oraz zapewnienie, że urządzenie spełnia normy bezpieczeństwa. Przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy dźwignik używany w warsztacie samochodowym wymaga corocznego przeglądu. Specjalista z UDT dokonuje szczegółowej inspekcji mechanizmów, układów hydraulicznych oraz elementów nośnych, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych zagrożeń. Warto również wspomnieć, że certyfikacja UDT jest uznawana w branży jako standard profesjonalizmu i jakości, co potwierdza wiarygodność przeprowadzonych prac serwisowych.

Pytanie 18

Na podstawie jakiego badania realizowanego na SKP można ocenić poprawność działania układu hamulcowego?

A. Siły nacisku na pedał hamulca
B. Siły hamowania
C. Wskaźnika skuteczności hamowania
D. Opóźnienia hamowania
Rozważając inne odpowiedzi, można zauważyć, że siły nacisku na pedał hamulca są ważnym parametrem, jednak nie wskazują one bezpośrednio na efektywność hamowania. Siła ta odnosi się do wysiłku kierowcy przy użyciu pedału, ale nie zawsze przekłada się na skuteczność działania układu hamulcowego. Przykładowo, jeżeli siła ta jest zbyt mała, może to sugerować problemy z układem hydraulicznego hamulców, ale sama w sobie nie dostarcza pełnej informacji o rzeczywistej zdolności hamulców do zatrzymania pojazdu. Z kolei opóźnienie hamowania, chociaż istotne, jest tylko jednym z elementów składających się na wskaźnik skuteczności hamowania. Może być mylące, ponieważ nie uwzględnia wszystkich czynników, takich jak stan nawierzchni czy typ opon, które również wpływają na wydajność hamulców. Siła hamowania, mimo że jest parametrem, który można zmierzyć, również nie oddaje pełnego obrazu działania systemu hamulcowego. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że sama siła hamowania nie uwzględnia efektywności systemu w praktycznych warunkach drogowych. Dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na wskaźnik skuteczności hamowania jako najbardziej kompleksowy wskaźnik oceny stanu układu hamulcowego, zgodny z obowiązującymi normami i praktykami branżowymi.

Pytanie 19

Osoba odpowiedzialna za nadzór nad mechanikiem, który dokonuje wyważania koła przy otwartej osłonie ochronnej, powinna

A. zażądać natychmiastowego wyłączenia maszyny
B. zlecić mechanikowi przeprowadzenie przeglądu maszyny po zakończeniu usługi
C. powiadomić pracownika Urzędu Dozoru Technicznego o usterce maszyny
D. sprawdzić funkcjonowanie wyłącznika zasilania maszyny
Zażądać natychmiastowego wyłączenia maszyny w sytuacji, gdy mechanik pracuje przy otwartej osłonie zabezpieczającej, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa. Otwarte osłony oznaczają, że istnieje ryzyko narażenia na działanie ruchomych części maszyny, co może prowadzić do poważnych obrażeń, a nawet wypadków śmiertelnych. W kontekście BHP (bezpieczeństwa i higieny pracy) oraz norm ISO, które nakładają obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, pilne wyłączenie maszyny jest priorytetem. Należy również pamiętać, że zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, operatorzy maszyn mają obowiązek przestrzegania procedur awaryjnych, które powinny być jasno określone w dokumentacji dotyczącej maszyn. W praktyce, jeśli podczas nadzoru zauważysz, że osłony są otwarte, twoim obowiązkiem jako osoby nadzorującej jest nie tylko zareagować, ale również upewnić się, że wszyscy pracownicy są świadomi zasad bezpieczeństwa i procedur awaryjnych, co w końcu prowadzi do kultury bezpieczeństwa w firmie.

Pytanie 20

Kto w ASO odpowiada za bezpośredni kontakt z klientem?

A. mechanik samochodowy
B. pracownik BOK
C. pracownik działu likwidacji szkód powypadkowych
D. pracownik działu części
Wybór innych opcji, takich jak specjalista działu likwidacji szkód powypadkowych, specjalista działu części czy mechanik samochodowy, wskazuje na niepełne zrozumienie struktury organizacyjnej w ASO oraz ról, jakie pełnią różne stanowiska. Specjalista działu likwidacji szkód powypadkowych zajmuje się głównie procesem zgłaszania i oceny szkód, co jest związane z ubezpieczeniami i nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem w kontekście świadczenia usług serwisowych. Specjalista działu części odpowiedzialny jest za zarządzanie zapasami oraz sprzedaż części zamiennych, a nie za interakcję z klientem. Z kolei mechanik samochodowy wykonuje prace naprawcze i diagnostyczne, co również nie wpisuje się w definicję bezpośredniego kontaktu z klientem w kontekście obsługi. W ASO, bezpośredni kontakt z klientem ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia satysfakcji klienta i efektywności operacyjnej. Pracownicy muszą być w stanie zrozumieć potrzeby klientów, co jest domeną BOK, a inne funkcje skupiają się na technicznych aspektach naprawy oraz zarządzania częściami. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich wniosków, to mylenie ról oraz zrozumienie hierarchii kontaktu w serwisie, co jest istotne dla efektywnej obsługi klienta.

Pytanie 21

Przyjmując auto do serwisu, pracownik działu obsługi klienta sporządza

A. zlecenie na usługi warsztatowe.
B. dokumentację serwisową pojazdu.
C. formularz roboczy.
D. zamówienie na materiały.
Zlecenie warsztatowe jest kluczowym dokumentem w procesie przyjmowania pojazdów do naprawy. Jego wypełnienie umożliwia zbieranie wszystkich niezbędnych informacji dotyczących usługi, jak również monitorowanie postępu prac w warsztacie. Na zleceniu warsztatowym zazwyczaj znajdują się dane identyfikacyjne klienta, opis usterki, a także informacje o wymaganych naprawach i częściach zamiennych. Przykładowo, jeśli klient zgłasza problem z układem hamulcowym, pracownik powinien dokładnie zanotować wszystkie objawy, co pozwoli mechanikowi na skuteczną diagnozę. Dobrą praktyką w branży motoryzacyjnej jest też archiwizowanie zleceń warsztatowych, co ułatwia analizę historii napraw konkretnego pojazdu oraz umożliwia identyfikację powtarzających się problemów. Zlecenie warsztatowe stanowi także podstawowy dokument dla rozliczeń i gwarancji, co podkreśla jego znaczenie w kontekście jakości obsługi klienta oraz przejrzystości organizacji pracy w warsztacie.

Pytanie 22

Na zdolność przerobową serwisu ma wpływ

A. lokalizacja.
B. liczba stanowisk obsługowo-naprawczych.
C. reklama w lokalnych mediach.
D. miesięczne zużycie energii elektrycznej.
Liczba stanowisk obsługowo-naprawczych ma kluczowe znaczenie dla zdolności przerobowej serwisu. Im więcej stanowisk jest dostępnych, tym większa jest możliwość obsługi większej liczby klientów w krótszym czasie. To bezpośrednio wpływa na efektywność operacyjną i zdolność zaspokojenia popytu. Na przykład, w serwisach motoryzacyjnych, więcej stanowisk oznacza możliwość równoczesnej obsługi wielu pojazdów, co przekłada się na szybsze czasy realizacji usług i zwiększa satysfakcję klientów. Ponadto, w kontekście standardów branżowych, takich jak ISO 9001, efektywność operacyjna jest kluczowym wskaźnikiem jakości usług. Praktyki te pomagają również w optymalizacji procesów oraz lepszym zarządzaniu zasobami, co w dłuższej perspektywie prowadzi do poprawy rentowności serwisu. Właściwe zarządzanie stanowiskami pracy, w tym ich liczba, jest zatem fundamentalnym elementem strategii operacyjnej, która może przyczynić się do długoterminowego sukcesu przedsiębiorstwa.

Pytanie 23

Spalanie w specjalnych piecach tworzyw sztucznych to recykling

A. biologiczny.
B. materiałowy.
C. surowcowy.
D. energetyczny.
Spalanie tworzyw sztucznych w specjalnych piecach jest procesem, który można określić jako recykling energetyczny. Oznacza to, że energia zawarta w odpadach plastikowych jest wykorzystywana do produkcji energii, co jest kluczowym aspektem zarządzania odpadami. Przykładem może być wykorzystanie pieców piekarniczych, w których odpady plastikowe są poddawane spalaniu w kontrolowanych warunkach, generując ciepło, które można wykorzystać do produkcji energii elektrycznej lub do ogrzewania. W kontekście branżowym, proces ten jest zgodny z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie odpady są traktowane jako wartościowy surowiec energetyczny. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują monitorowanie emisji oraz efektywności energetycznej, co pozwala zminimalizować negatywny wpływ na środowisko. Zastosowanie recyklingu energetycznego przyczynia się także do redukcji ilości odpadów składowanych na wysypiskach, co jest istotnym elementem zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 24

Klient, który oddaje swój pojazd do naprawy w serwisie, <u><strong>nie może</strong></u> być zobowiązany do zostawienia

A. dowodu rejestracyjnego
B. wszystkich zapasowych kluczyków
C. sterownika autoalarmu
D. dowodu zawarcia ubezpieczenia OC pojazdu
Odpowiedź 'wszystkich zapasowych kluczyków' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej i normami ochrony danych, klienci nie powinni być zobowiązani do pozostawiania wszystkich kluczyków do swojego pojazdu w serwisie. Praktyka ta ma na celu minimalizację ryzyka kradzieży lub nieuprawnionego dostępu do pojazdu. Dopuszczenie do takiej sytuacji mogłoby prowadzić do poważnych problemów, w tym odpowiedzialności prawnej zarówno dla serwisu, jak i dla klienta. W przypadku, gdy wszystkie zapasowe kluczyki są pozostawiane, serwis staje się odpowiedzialny za ich bezpieczeństwo, co może być problematyczne. Przykładem może być sytuacja, w której klient zgubi kluczyki pozostawione w serwisie, co skutkowałoby koniecznością ich odnowienia lub wymiany. W praktyce, serwisy powinny ograniczać przechowywanie kluczyków tylko do tych, które są niezbędne do wykonania naprawy, co zapewnia bezpieczeństwo zarówno dla klienta, jak i dla serwisu.

Pytanie 25

Jaką kwotę netto zapłaci klient warsztatu za wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem, jeżeli czas wymiany wyniósł 45 minut, koszt zakupu oleju i filtra to 240,00 zł netto, a koszt roboczogodziny 100,00 zł netto?

A. 315,00 zł
B. 285,00 zł
C. 321,00 zł
D. 376,20 zł
Gdy patrzy się na różne odpowiedzi, to można zauważyć, że niektóre z nich mają błędne założenia dotyczące kosztów wymiany oleju. Na przykład, jeśli ktoś wybrał 376,20 zł, to mógł źle zsumować koszty, nie biorąc pod uwagę czasu pracy. Może to być całkowita kwota, która obejmowała inne usługi, a to nie jest zgodne z zasadami wyceny danej usługi. 321,00 zł też może sugerować jakieś błędy w obliczeniach, bo nie uwzględniono pełnej stawki robocizny. Wybór 285,00 zł wynikał pewnie z przekonania, że olej i filtr kosztują więcej, chociaż w rzeczywistości to 240 zł. Kluczowym problemem jest słabe zrozumienie zasad kalkulacji oraz nieodpowiednie przeliczenie czasu pracy. W usługach warsztatowych ważne jest, żeby dobrze wyceniać, bo to pomaga uniknąć nieporozumień i lepiej zarządzać kosztami.

Pytanie 26

Po przeprowadzonym napełnieniu układu płynem hamulcowym należy zrealizować odpowietrzanie, które zaczynamy od

A. dowolnego koła tylnej osi
B. koła przedniej osi najbliższego do pompy hamulcowej
C. dowolnego koła przedniej osi
D. koła tylnej osi najdalej od pompy hamulcowej
Odpowietrzenie układu hamulcowego powinno zaczynać się od koła tylnej osi, które jest najdalsze od pompy hamulcowej. Taki sposób odpowietrzania ma na celu usunięcie powietrza, które mogło dostać się do układu podczas wymiany płynu hamulcowego. Powietrze w układzie hamulcowym może powodować obniżenie efektywności hamowania, gdyż jest kompresowalne, w przeciwieństwie do płynu hamulcowego. W praktyce, rozpoczynając odpowietrzanie od najdalszego koła, zapewniamy, że wszelkie pęcherzyki powietrza będą mogły być skutecznie usunięte, zanim przejdziemy do bliższych kół. W większości pojazdów oznacza to, że odpowietrzanie zaczynamy od tylnego prawego koła, następnie przechodzimy do tylnego lewego, a potem do przedniego prawego i na końcu przedniego lewego. Taka procedura jest zgodna z zaleceniami wielu producentów i standardami branżowymi, co gwarantuje prawidłowe działanie układu hamulcowego.

Pytanie 27

Spalanie zużytego oleju i opon samochodowych w piecach przemysłowych to proces recyklingu?

A. hydrometalurgiczny
B. produktowy
C. chemiczny
D. energetyczny
Spalanie zużytego oleju i opon samochodowych w piecach przemysłowych zalicza się do recyklingu energetycznego. W tym procesie wykorzystuje się wartość energetyczną zawartą w tych odpadach, co pozwala na ich efektywne wykorzystanie jako paliwa w przemysłowych piecach. Przykładami zastosowania są piekarnie przemysłowe oraz zakłady cementowe, gdzie odpady te mogą stanowić alternatywne źródło energii. Wykorzystanie odpadów w ten sposób wspiera gospodarkę cyrkulacyjną, przyczyniając się do redukcji ilości odpadów i zmniejszenia zużycia konwencjonalnych paliw. Warto zaznaczyć, że aby spalanie było uznawane za recykling energetyczny, powinno odbywać się w piecach spełniających normy emisji oraz wydajności, co zapewnia minimalizację negatywnego wpływu na środowisko zgodnie z dyrektywami unijnymi, takimi jak dyrektywa 2008/98/WE o odpadach.

Pytanie 28

Jakie urządzenia na stacji diagnostycznej pojazdów są zobowiązane do regularnej kontroli metrologicznej w Urzędzie Miar i WAG?

A. Miernik dźwięku oraz detektor gazów
B. Urządzenie rolkowe do pomiarów hamulców oraz tester amortyzatorów
C. Szarpak i urządzenie do pomiaru geometrii kół
D. Analizator spalin oraz próbnik ciśnienia w ogumieniu
Wybór urządzeń, które nie podlegają okresowej kontroli metrologicznej, może wynikać z nieporozumienia dotyczącego ich zastosowania i regulacji. Miernik poziomu dźwięku oraz detektor gazu, chociaż ważne w kontekście oceny warunków pracy i bezpieczeństwa, nie są bezpośrednio związane z technicznymi aspektami pojazdów, które wymagają szczególnych norm metrologicznych. Szarpak oraz urządzenie do pomiarów geometrii kół również nie znajdują się w obszarze kontroli metrologicznej, ponieważ ich funkcje są bardziej związane z diagnostyką stanu technicznego, a nie z pomiarami emisyjnymi czy ciśnieniowymi, które mogą mieć wpływ na ochronę środowiska. W przypadku szarpaka, jego zadaniem jest ocena wydajności zawieszenia, a nie precyzyjne pomiary. Ponadto, wykorzystanie urządzenia rolkowego do pomiarów hamulców oraz testera amortyzatorów, mimo że są one istotne dla bezpieczeństwa pojazdu, nie obejmuje metrologicznego nadzoru, gdyż ich pomiary nie mają bezpośredniego wpływu na regulacje dotyczące emisji spalin czy jakości powietrza. Właściwe zrozumienie roli i funkcji poszczególnych urządzeń w kontekście regulacji metrologicznych jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania stacji kontroli pojazdów oraz przestrzegania norm bezpieczeństwa.

Pytanie 29

Kalibrację śruby mikrometrycznej przeprowadza się z wykorzystaniem

A. czujnika zegarowego.
B. płytki wzorcowej.
C. sprawdzianu dwugranicznego.
D. mikroskopu warsztatowego.
Kalibracja śruby mikrometrycznej z wykorzystaniem płytki wzorcowej jest najskuteczniejszym sposobem zapewnienia wysokiej dokładności pomiarów. Płytki wzorcowe są elementami o znanej i precyzyjnie określonej wartości wymiaru, które służą jako odniesienie do sprawdzania i kalibracji narzędzi pomiarowych. Proces kalibracji polega na porównaniu wskazania śruby mikrometrycznej z wartością z płytki wzorcowej. Dzięki temu można dostrzec ewentualne błędy i skorygować je, co jest kluczowe dla precyzyjnego pomiaru. Stosowanie płytek wzorcowych jest szeroko uznawane w przemyśle oraz laboratoriach, ponieważ pozwala utrzymać zgodność z wymaganiami norm ISO oraz innych standardów jakości. Taki sposób kalibracji jest szczególnie przydatny w przypadku zastosowań, gdzie precyzja jest kluczowa, jak w inżynierii, produkcji precyzyjnej czy badaniach naukowych. Warto również wspomnieć, że dobór odpowiedniej płytki wzorcowej powinien uwzględniać zakres pomiarowy używanej mikrometru.

Pytanie 30

Dokumentacja konstrukcyjna zawiera

A. warunki techniczne naprawy.
B. rysunki złożeniowe podzespołów i zespołów.
C. spis wszystkich operacji procesu technologicznego.
D. normy czasu pracy.
Wybór odpowiedzi dotyczącej spisu wszystkich operacji procesu technologicznego nie jest właściwy, ponieważ dokumentacja konstrukcyjna skupia się na przedstawieniu wymagań technicznych oraz specyfikacji podzespołów, a nie na procesie produkcyjnym jako całości. Spis operacji jest elementem bardziej związanym z dokumentacją technologiczną, która dokumentuje poszczególne etapy produkcji. Z kolei warunki techniczne naprawy, chociaż istotne w kontekście utrzymania ruchu, nie są częścią dokumentacji konstrukcyjnej, lecz stanowią odrębny zbiór wymagań dotyczących konserwacji i naprawy produktów. Normy czasu pracy, które również zostały wymienione, są związane z organizacją pracy i zarządzaniem wydajnością, a nie z aspektem konstrukcyjnym produktu. Podejścia te często wynika z pomylenia różnych rodzajów dokumentacji inżynieryjnej, co prowadzi do nieporozumień. Kluczowe jest zrozumienie, że dokumentacja konstrukcyjna ma na celu dostarczenie precyzyjnych informacji dotyczących samego projektu produktu, co jest kluczowe dla efektywnego zrozumienia i wykonania prac inżynieryjnych.

Pytanie 31

Podnośnik nożycowy podlega kontroli

A. Inspekcji Technicznej.
B. Urzędowi Dozoru Technicznego.
C. Transportowemu Dozorowi Technicznemu.
D. Wydziałowi Kontroli Urzędu Miasta.
Podnośnik nożycowy to urządzenie dźwignicowe, które jest stosowane w różnych branżach, w tym w budownictwie i logistyce, do podnoszenia i transportowania ciężkich ładunków na wysokości. Jego kontrola podlega Urzędowi Dozoru Technicznego (UDT), który odpowiada za nadzór nad urządzeniami technicznymi w Polsce. UDT zapewnia, że podnośniki są odpowiednio zainstalowane, użytkowane oraz regularnie kontrolowane pod kątem bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania podnośników nożycowych jest ich użycie w magazynach, gdzie pozwalają na efektywne podnoszenie towarów na regały o dużej wysokości. Regularne przeglądy i kontrole tych urządzeń są kluczowe dla zapewnienia ich sprawności oraz bezpieczeństwa pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kontrole powinny być przeprowadzane co najmniej raz w roku, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych usterek i zapobiega awariom, co może prowadzić do poważnych wypadków. Przestrzeganie norm technicznych oraz standardów bezpieczeństwa jest kluczowym elementem odpowiedzialnego zarządzania urządzeniami dźwignicowymi.

Pytanie 32

Po zakończeniu wymiany skraplacza oraz osuszacza powietrza w systemie klimatyzacyjnym pojazdu należy

A. wydać pojazd klientowi i przyjąć kolejny samochód
B. przepłukać układ olejem napędowym
C. sprawdzić szczelność układu
D. napełnić układ dwutlenkiem węgla
Napełnienie układu olejem napędowym jest absolutnie nieprawidłowe, ponieważ olej napędowy nie ma zastosowania w układzie klimatyzacji. W rzeczywistości w układach klimatyzacyjnych stosuje się specjalne oleje, które są mieszane z czynnikiem chłodniczym i odpowiedzialne za smarowanie sprężarki. Użycie oleju napędowego mogłoby prowadzić do uszkodzenia komponentów systemu, w tym sprężarki, co skutkowałoby kosztownymi naprawami. Z kolei napełnienie układu dwutlenkiem węgla jest błędne, ponieważ większość nowoczesnych systemów klimatyzacyjnych wykorzystuje czynniki chłodnicze, takie jak R134a lub R1234yf, a nie CO2. Dwutlenek węgla ma zupełnie inne właściwości termodynamiczne, co czyni go nieodpowiednim gazem roboczym w układzie klimatyzacyjnym. Wreszcie, wydanie pojazdu klientowi bez sprawdzenia szczelności układu narusza standardy bezpieczeństwa i jakości usług. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej nakładają obowiązek na techników, aby upewnili się, że wszystkie naprawy i wymiany komponentów są zakończone w sposób gwarantujący bezpieczeństwo i sprawność pojazdu. Wydanie niesprawnego samochodu może także prowadzić do utraty reputacji warsztatu oraz potencjalnych roszczeń ze strony klientów.

Pytanie 33

Jaką pomoc prawną lub techniczną uzyska kierowca w przypadku wypadku lub awarii pojazdu w ramach ubezpieczenia?

A. Assistance
B. AC
C. NNW
D. OC
Odpowiedź "Assistance" jest prawidłowa, ponieważ usługa ta obejmuje pomoc prawną oraz techniczną w przypadku wypadku lub awarii pojazdu. Assistance to typ ubezpieczenia, który zapewnia kierowcy i pasażerom szereg usług, takich jak pomoc drogowa, holowanie pojazdu, a także organizację transportu zastępczego, co jest szczególnie istotne w sytuacjach awaryjnych. Przykładowo, jeśli kierowca ulegnie wypadkowi na autostradzie, usługa assistance może zapewnić nie tylko pomoc w naprawie na miejscu, ale także transport do najbliższego warsztatu lub hotelu. Assistance staje się również kluczowe w przypadku awarii mechanicznej, gdzie szybka reakcja i dostęp do fachowców mogą znacząco zminimalizować niedogodności związane z unieruchomieniem pojazdu. Ubezpieczenia tego rodzaju są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają, aby kierowcy posiadali odpowiednie zabezpieczenia na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń na drodze.

Pytanie 34

Którego procesu w przedsiębiorstwie usługowym motoryzacyjnym dotyczy planowanie działań serwisowych oraz ich rozwój?

A. Procesu kontrolnego
B. Procesu zarządzania
C. Procesu pomocniczego
D. Procesu podstawowego
Procesy podstawowe, kontrolne i pomocnicze, choć istotne, nie są kluczowe w kontekście planowania działań serwisu i jego rozwoju. Proces podstawowy odnosi się do bezpośredniego świadczenia usług, takich jak naprawy czy przeglądy, a nie do strategii zarządzania tymi usługami. Proces kontrolny koncentruje się na monitorowaniu i ocenie wyników, ale nie obejmuje aspektów planowania i rozwoju, które są niezbędne do długoterminowego sukcesu serwisu. Natomiast proces pomocniczy wspiera działalność główną, ale nie jest samodzielnym procesem zarządzania, co czyni go niewłaściwym wyborem w kontekście pytania. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków mogą obejmować mylenie celów operacyjnych z długofalowymi strategiami zarządzania. Efektywne zarządzanie wymaga holistycznego podejścia obejmującego wszystkie aspekty działalności, w tym planowanie, co jest kluczowe dla adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych oraz potrzeb klientów. Warto zwrócić uwagę na znaczenie odpowiedniego zarządzania w kontekście ciągłego doskonalenia procesów, co jest zgodne z podejściem Lean Management oraz Six Sigma, które skupiają się na eliminacji marnotrawstwa i podnoszeniu jakości usług.

Pytanie 35

Zlecenie przeprowadzenia kontroli i ustawienia świateł przednich pojazdu powinien wykonać

A. diagnosta.
B. elektryk.
C. elektromechanik.
D. mechatronik.
Odpowiedź 'diagosta' jest jak najbardziej na miejscu, bo to ta osoba ma odpowiednie uprawnienia do sprawdzania, czy pojazdy są w dobrym stanie technicznym, w tym jak ustawione są przednie światła. Diagnosta wykonuje różne pomiary i oceny, które są super ważne, żeby upewnić się, że samochód spełnia normy bezpieczeństwa i przepisy drogowe. Na przykład, przy sprawdzaniu świateł, diagnosta korzysta z odpowiedniego sprzętu, który dokładnie mierzy kąt świecenia. Bez tego trudno by było ocenić, czy światła są dobrze ustawione. Co więcej, zgodnie z przepisami każdy pojazd powinien być systematycznie kontrolowany, a diagnosta jest w stanie wystawić stosowne dokumenty potwierdzające, że wszystko było w porządku. Wiedza, jaką ma diagnosta, jest kluczowa nie tylko dla technicznego stanu pojazdu, ale też dla bezpieczeństwa wszystkich na drodze. Dobrze jest, jak kontrola świateł wchodzi w skład regularnych przeglądów, bo to nie tylko pomaga utrzymać samochód w formie, ale też zwiększa bezpieczeństwo na drogach.

Pytanie 36

Podczas montażu wału korbowego, lider warsztatu powinien szczególnie skupić się na

A. kolejności instalacji pokryw łożysk głównych
B. metodzie mocowania silnika
C. porządku dokręcania śrub trzymających głowicę
D. stanie układu korbowo-tłokowego
Wybór sposobu zamocowania silnika, kolejności dokręcania śrub mocujących głowicę czy stanu układu korbowo-tłokowego to kwestie, które mogą wpływać na ogólną wydajność silnika, ale nie są tak kluczowe jak precyzyjny montaż pokryw łożysk głównych. Sposób zamocowania silnika odnosi się głównie do stabilności jednostki napędowej w pojeździe i wpływa na wibracje oraz komfort jazdy. Nieprawidłowe zamocowanie może prowadzić do niepożądanych drgań, ale nie wpłynie bezpośrednio na działanie układu korbowo-tłokowego. Kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę jest również istotna, ale dotyczy wyłącznie zamocowania głowicy cylindrów, co nie jest bezpośrednio związane z montażem wału korbowego. Stan układu korbowo-tłokowego to aspekt, który należy ocenić przed montażem, a nie podczas samego montażu. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do tych niepoprawnych wniosków, obejmują mylenie różnych etapów montażu oraz niedocenianie znaczenia detali technicznych w kontekście całego zespołu silnikowego. Każdy z tych elementów jest ważny, ale ich znaczenie różni się w kontekście precyzyjnego montażu i późniejszej eksploatacji silnika.

Pytanie 37

Warsztat samochodowy funkcjonujący w sieci dystrybucji utworzonej przez producenta pojazdu to warsztat

A. specjalistyczny
B. autoryzowany
C. sieciowy
D. niezależny
Warsztat niezależny to miejsce, które nie jest związane z żadnym producentem pojazdów oraz nie przestrzega ściśle wytycznych dotyczących napraw i serwisowania. Takie warsztaty często oferują tańsze usługi, ale brakuje im autoryzacji i wsparcia ze strony producentów, co może prowadzić do użycia części zamiennych, które nie spełniają standardów jakości. W przypadku warsztatów sieciowych, rozumiane są te, które działają na zasadzie franczyzy lub tworzą sieć współpracujących punktów. Nie zawsze są one autoryzowane przez producentów, co może wpływać na jakość usług. Z kolei warsztaty specjalistyczne koncentrują się na określonym typie napraw lub pojazdów, ale również mogą nie być autoryzowane przez konkretnego producenta. W praktyce, korzystanie z niezależnych warsztatów może prowadzić do problemów z gwarancją, a także do obniżonej jakości usług, co jest efektem braku certyfikacji i szkoleń zgodnych z wytycznymi producentów. Kluczowym błędem myślowym jest zatem mylenie pojęcia niezależności z jakością świadczonych usług. Wybór nieautoryzowanego warsztatu może wiązać się z ryzykiem niewłaściwego serwisowania, co w konsekwencji często prowadzi do poważnych problemów z pojazdem, a także do wyższych kosztów napraw w przyszłości.

Pytanie 38

W analizowanym pojeździe zauważono zwiększony poziom oleju silnikowego. Przyczyną tego mogą być uszkodzenia

A. termostatu
B. uszczelki podgłowicowej
C. pompy paliwowej
D. pompy olejowej
Termostat jest komponentem układu chłodzenia, który reguluje temperaturę silnika poprzez kontrolę przepływu płynu chłodzącego. Jego uszkodzenie może skutkować przegrzewaniem silnika, ale nie wpływa bezpośrednio na poziom oleju silnikowego. Z kolei pompa paliwowa odpowiada za dostarczanie paliwa do silnika i również nie ma związku z poziomem oleju. Jej awaria może prowadzić do problemów z zasilaniem silnika, ale nie wpłynie na nadmiar oleju. Pompa olejowa natomiast ma kluczowe zadanie w obiegu oleju w silniku, ale typowe objawy jej awarii to spadek ciśnienia oleju, a nie jego wzrost. Wprowadzenie w błąd przez te odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia funkcji poszczególnych elementów silnika i ich działania w kontekście diagnostyki. Wiedza na ten temat jest kluczowa, aby unikać nieporozumień oraz skutecznie diagnozować problemy w układzie napędowym pojazdu. Właściwa diagnostyka wymaga znajomości interakcji między komponentami silnika oraz ich funkcji, co jest niezbędne do skutecznego usuwania usterek i zapewnienia długowieczności pojazdu.

Pytanie 39

Jakich informacji pracownik działu obsługi klienta <u><strong>nie jest zobowiązany</strong></u> umieścić w formularzu naprawy?

A. Daty odbioru pojazdu po zakończonej naprawie
B. Listy zgłaszanych problemów
C. Części procesu technologicznego
D. Danych dotyczących auta
Elementy procesu technologicznego nie są bezpośrednio związane z obsługą klienta i realizacją zlecenia naprawy w warsztacie samochodowym. Pracownicy działu obsługi klienta powinni skupić się na kluczowych informacjach, które są istotne dla klienta oraz dla prawidłowego przebiegu naprawy. Na przykład, termin odbioru pojazdu po naprawie jest istotny, ponieważ klienci oczekują informacji na temat czasu, w którym ich pojazd będzie dostępny. Wykaz zgłaszanych usterek jest niezbędny do zrozumienia, co powinno być naprawione, a informacje dotyczące samochodu, takie jak marka, model i numer rejestracyjny, są kluczowe do zidentyfikowania pojazdu i przetwarzania zlecenia. Elementy procesu technologicznego, choć ważne dla samego procesu naprawy, mogą być zarezerwowane dla techników i inżynierów, ale nie są one istotne z perspektywy klienta. Zgodnie z najlepszymi praktykami w obsłudze klienta, kluczowe jest przekazywanie informacji w sposób zrozumiały i odpowiedni dla użytkownika, co podkreśla znaczenie koncentrowania się na relacji z klientem.

Pytanie 40

Kierownik serwisu powinien wstrzymać pracownikowi dokonywany pomiar zadymienia spalin, jeśli

A. stwierdził brak dokumentacji pojazdu
B. zauważył zamontowaną dekoracyjną końcówkę wydechu
C. stwierdził nieszczelność w układzie wydechowym
D. zauważył otwartą pokrywę silnika pojazdu
Odpowiedzi, które wskazują na ozdobną końcówkę wydechu, otwartą pokrywę silnika oraz brak dokumentów pojazdu, nie są uzasadnione w kontekście przeprowadzania pomiaru zadymienia spalin. Zauważenie zamontowanej ozdobnej końcówki wydechu nie jest podstawą do przerwania pomiaru; estetyka wydechu nie ma wpływu na jego funkcjonalność ani na wyniki emisji. Ponadto, otwarta pokrywa silnika nie wpływa bezpośrednio na układ wydechowy ani na wyniki pomiarów zadymienia. Tego typu sytuacje, choć mogą sugerować inne problemy, nie są bezpośrednio związane z procesem pomiarowym. Brak dokumentów pojazdu również nie jest powodem do wstrzymania pomiaru, chociaż jest to problem administracyjny, a nie techniczny. Kluczowe jest, aby kierownik warsztatu był świadomy, że każde z tych podejść może prowadzić do pomiarów, które nie odzwierciedlają rzeczywistej sytuacji pojazdu. Dobrą praktyką w tego typu sytuacjach jest kierowanie się zasadą, że wszystkie elementy układu wydechowego muszą być w dobrym stanie technicznym, aby pomiary były rzetelne, co podkreśla praktyka w branży motoryzacyjnej i standardy dotyczące emisji spalin.