Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 13 stycznia 2025 23:50
  • Data zakończenia: 14 stycznia 2025 00:00

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie zastosowanie ma język Swift w zakresie aplikacji mobilnych?

A. Do przeprowadzania testów aplikacji mobilnych
B. Do zarządzania bazami danych w aplikacjach mobilnych
C. Do tworzenia aplikacji na system Android
D. Do tworzenia aplikacji na system iOS
Swift to język programowania stworzony przez Apple, który służy do tworzenia aplikacji na system iOS, macOS, watchOS i tvOS. Swift został zaprojektowany z myślą o nowoczesnym i bezpiecznym programowaniu, eliminując wiele typowych błędów spotykanych w Objective-C, takich jak null pointer exceptions. Dzięki swojej wydajności, przejrzystej składni i integracji z XCode, Swift stał się standardem w ekosystemie Apple. Język wspiera interaktywną platformę Playground, co umożliwia szybkie testowanie kodu, a także pełną integrację z narzędziami Apple, co czyni go niezbędnym narzędziem dla deweloperów aplikacji na iPhone'y i iPady.

Pytanie 2

W jakim modelu Cyklu Życia Projektu Informatycznego znajduje się etap analizy ryzyka?

A. W spiralnym
B. W modelu z prototypem
C. W kaskadowym
D. W modelu Fry’ego
Model kaskadowy nie uwzględnia formalnej analizy ryzyka, a projekt jest realizowany liniowo. Model z prototypem koncentruje się na szybkim tworzeniu działających wersji produktu, ale analiza ryzyka nie jest jego istotnym elementem. Model Fry’ego to starszy model, który nie kładzie nacisku na analizę ryzyka w każdej fazie projektu.

Pytanie 3

Który z wymienionych algorytmów pracujących na tablicy jednowymiarowej ma złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Wyszukiwanie metodą binarną
B. Wyświetlenie elementów
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Sortowanie szybkie
Wypisanie elementów tablicy ma złożoność O(n), bo po prostu przechodzimy przez tablicę raz. Wyszukiwanie binarne, z drugiej strony, to coś, co ma złożoność O(log n) i działa w posortowanej tablicy – nie ma tu mowy o sortowaniu. A jeśli chodzi o sortowanie szybkie, to jego złożoność to O(n log n) i jest jednym z najszybszych sposobów sortowania. Więc nie pomylić sortowania z wyszukiwaniem, bo to dwie różne bajki.

Pytanie 4

Wskaż termin, który w języku angielskim odnosi się do "testów wydajnościowych"?

A. integration testing
B. unit testing
C. performance testing
D. security testing
Testy wydajnościowe, czyli performance testing, to coś, co naprawdę warto mieć na uwadze. Dzięki nim możemy sprawdzić, jak nasza aplikacja działa pod dużym obciążeniem i jak szybko odpowiada na różne żądania. Moim zdaniem, to kluczowy aspekt, zwłaszcza jeśli planujemy, żeby nasza aplikacja miała wielu użytkowników. W końcu, nikt nie lubi czekać, aż coś się załaduje!

Pytanie 5

Wartość liczby 1AF, zapisana w systemie szesnastkowym, po przeliczeniu na system dziesiętny wynosi

A. 6890
B. 257
C. 26
D. 431
Słuchaj, liczba szesnastkowa 1AF to w systemie dziesiętnym 431. Przeliczenie robimy tak: (1 * 16^2) + (10 * 16^1) + (15 * 16^0). To jest jedna z podstawowych rzeczy, które musisz znać przy konwersji liczb. Szczególnie przydaje się to w programowaniu i ogólnie w informatyce, gdzie często mamy do czynienia z różnymi systemami liczbowymi.

Pytanie 6

Jakie określenie w programowaniu obiektowym odnosi się do "zmiennej klasy"?

A. Metoda
B. Pole
C. Konstruktor
D. Obiekt
Obiekt to instancja klasy, która posiada swoje pola i metody, ale sam w sobie nie jest zmienną klasy – jest to jednostka przechowująca dane i wykonująca operacje. Metoda to funkcja należąca do klasy, która definiuje zachowanie obiektu, ale różni się od pola, które przechowuje dane. Konstruktor to specjalna metoda klasy, która jest wywoływana podczas tworzenia obiektu i służy do inicjalizacji jego pól, ale sam w sobie nie jest zmienną klasy – raczej definiuje, jak te zmienne są ustawiane podczas tworzenia obiektu.

Pytanie 7

Wskaż fragment kodu, który stanowi realizację przedstawionego algorytmu w języku C++

Ilustracja do pytania
A. kod 3
B. kod 1
C. kod 4
D. kod 2
Jak się przyjrzysz innym opcjom, można zauważyć sporo problemów, które mogą wprowadzać w błąd przy implementacji algorytmu związanym z schematem blokowym. Opcja Kod 2 stosuje instrukcję if-else, co już jest dużym błędem. W związku z tym operacje dodawania i zwiększania zmiennej `i` wykonają się tylko raz, jeśli początkowy warunek jest spełniony. Z tego wynika brak powtarzalności, co ważne w algorytmach, gdzie trzeba coś robić wielokrotnie, aż warunek będzie spełniony. Z kolei Kod 3 używa pętli for, która lepiej nadaje się do przypadków, gdzie liczba powtórzeń jest znana. Ale tutaj zmienna `i` jest źle umiejscowiona i nie pasuje do logiki algorytmu. Dodatkowo, sama konstrukcja pętli for nie pokazuje, że musimy coś zrobić przynajmniej raz, zanim sprawdzimy warunek. Kod 4 chociaż używa pętli while, to i tak nie spełnia warunku, że operacja musi się wykonać przynajmniej raz przed sprawdzeniem tego warunku. Pętla while najpierw weryfikuje warunek, więc jeśli na początku jest nieprawdziwy, to nie wejdzie w żadną iterację, co jest sprzeczne z logiką algorytmu. Dlatego tylko Kod 1 jest naprawdę zgodny z wymaganiami algorytmu i może być traktowany jako poprawna implementacja według tego schematu.

Pytanie 8

Jaki jest podstawowy okres ochrony autorskich praw majątkowych w krajach Unii Europejskiej?

A. Bezterminowo
B. 50 lat od chwili pierwszej publikacji utworu
C. 70 lat od zgonu autora
D. 75 lat od daty powstania utworu
Okres 50 lat od pierwszej publikacji utworu odnosi się zazwyczaj do praw pokrewnych, takich jak ochrona nagrań dźwiękowych lub filmowych. Ochrona przez 75 lat od powstania utworu nie jest standardem w UE, choć niektóre kraje mogą mieć takie przepisy w odniesieniu do specyficznych typów dzieł. Bezterminowa ochrona dotyczy wyłącznie autorskich praw osobistych, a nie majątkowych, które zawsze wygasają po określonym czasie.

Pytanie 9

Programista tworzy system zarządzania buforem drukowania dokumentów. Najnowsze zlecenie drukowania dodawane jest na koniec kolejki, a najstarsze z nich są przekazywane do drukarki. Jaką strukturę danych najłatwiej zastosować w tej sytuacji?

A. FIFO
B. LIFO
C. Sterta
D. Stos
Stos (LIFO - Last In, First Out) działa odwrotnie – najnowsze zadanie jest przetwarzane jako pierwsze, co nie odpowiada kolejności drukowania. Sterta to inna struktura danych używana głównie do dynamicznej alokacji pamięci, a nie do zarządzania kolejkami zadań. LIFO nie nadaje się do implementacji kolejki wydruku, ponieważ najstarsze zadania mogą pozostawać nieprzetworzone, co prowadzi do nieefektywności i dezorganizacji procesów drukowania.

Pytanie 10

Który z wymienionych typów kolekcji pozwala na dostęp do ostatnio dodanego elementu w pierwszej kolejności?

A. Lista
B. Stos
C. Tablica dwuwymiarowa
D. Kolejka
Lista to struktura liniowa, która umożliwia dostęp do dowolnego elementu, ale nie działa na zasadzie LIFO. Kolejka działa zgodnie z zasadą FIFO (First In First Out) i przechowuje elementy w kolejności ich dodania. Tablica dwuwymiarowa to struktura do przechowywania danych w postaci macierzy, ale nie działa na zasadzie LIFO ani FIFO, lecz umożliwia dostęp do danych za pomocą indeksów.

Pytanie 11

Celem zastosowania wzorca Obserwator w tworzeniu aplikacji WEB jest:

A. zarządzanie funkcjami synchronicznymi w kodzie aplikacji
B. dostosowanie interfejsu użytkownika do różnych kategorii użytkowników
C. monitorowanie działań użytkownika oraz generowanie wyjątków
D. informowanie obiektów o modyfikacji stanu innych obiektów
Obserwowanie interakcji użytkownika i obsługa wyjątków to funkcje obsługiwane przez mechanizmy event-driven i bloków try-catch. Funkcje synchroniczne są realizowane przez inne wzorce, a dopasowanie interfejsu do użytkowników jest często osiągane poprzez wzorce strategii lub fabryki, a nie Obserwator.

Pytanie 12

Jakie z wymienionych funkcji są typowe dla narzędzi służących do zarządzania projektami?

A. Opracowywanie diagramów przepływu
B. Nadzorowanie postępu realizacji
C. Tworzenie interfejsu użytkownika
D. Przeprowadzanie analizy statystycznej
Monitorowanie postępu prac to jedna z kluczowych funkcji narzędzi do zarządzania projektami. Dzięki temu zespoły mogą śledzić realizację zadań, identyfikować opóźnienia oraz efektywnie alokować zasoby. Narzędzia takie jak Jira, Trello czy Asana pozwalają na wizualizację postępów, co ułatwia kontrolowanie harmonogramu oraz planowanie kolejnych etapów projektu. Monitorowanie postępu prac pomaga także w wykrywaniu wąskich gardeł i umożliwia szybkie podejmowanie decyzji, co znacząco zwiększa efektywność całego zespołu. Funkcja ta jest szczególnie istotna w zarządzaniu projektami IT, budowlanymi i kreatywnymi, gdzie koordynacja wielu zadań jest kluczowa dla sukcesu projektu.

Pytanie 13

Podaj wspólną cechę wszystkich kontrolek umieszczonych w ramce

Ilustracja do pytania
A. mają tło w tym samym kolorze
B. mają identyczny kolor czcionki
C. są w nich ustawione te same wartości domyślne
D. wszystkie są widoczne
Wszystkie kontrolki w ramce mają tło tego samego koloru. Jest to kluczowy aspekt projektowania interfejsu użytkownika, który zapewnia spójność wizualną i ułatwia nawigację.

Pytanie 14

Jaką strukturę danych stosuje się w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz)?

A. Tablica
B. Graf
C. Kolejka
D. Zbiór
Kolejka jest strukturą danych wykorzystywaną w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz), co umożliwia przetwarzanie węzłów w kolejności ich dodania – zgodnie z zasadą FIFO (First In First Out). W BFS kolejka przechowuje kolejne wierzchołki do odwiedzenia, co pozwala na eksplorację grafu poziom po poziomie. Dzięki temu BFS jest idealny do znajdowania najkrótszej ścieżki w grafach nieskierowanych oraz przeszukiwania dużych przestrzeni stanów. Kolejka gwarantuje, że każdy wierzchołek jest odwiedzany w odpowiedniej kolejności, co czyni BFS algorytmem niezawodnym i wszechstronnym w zastosowaniach takich jak nawigacja, sieci komputerowe i sztuczna inteligencja.

Pytanie 15

W dwóch przypadkach opisano mechanizm znany jako Binding. Jego celem jest

Ilustracja do pytania
A. przetwarzanie zdarzeń kontrolek interfejsu użytkownika przez wywoływanie odpowiednich funkcji
B. wiązać właściwości (property) elementu interfejsu użytkownika z danymi lub właściwością innego obiektu
C. zarządzanie mechanizmem obietnic (promises) lub obserwatora (observable) w programowaniu asynchronicznym
D. wiązanie oraz eksportowanie plików z różnych modułów aplikacji
Binding (wiązanie danych) to mechanizm wiązania właściwości elementu interfejsu użytkownika z danymi lub właściwościami innego obiektu. Umożliwia to automatyczne aktualizowanie UI po zmianie danych. Jest to kluczowa funkcjonalność w nowoczesnych frameworkach front-end, takich jak Angular czy Vue, która pozwala na dynamiczne aktualizowanie widoków bez konieczności ręcznego manipulowania DOM.

Pytanie 16

Jakie jest oznaczenie normy międzynarodowej?

A. ISO
B. PN
C. EN
D. CE
ISO (International Organization for Standardization) to międzynarodowa organizacja zajmująca się opracowywaniem i wdrażaniem standardów technicznych. Oznaczenie ISO wskazuje, że produkt lub usługa spełnia międzynarodowe normy jakości i bezpieczeństwa, co ułatwia handel oraz współpracę na arenie międzynarodowej. Normy ISO obejmują szeroki zakres dziedzin, takich jak zarządzanie jakością (ISO 9001), zarządzanie środowiskowe (ISO 14001) czy bezpieczeństwo informacji (ISO 27001). Certyfikacja ISO buduje zaufanie klientów i zwiększa konkurencyjność firmy na rynku globalnym.

Pytanie 17

Narzędzie przeznaczone do rozwijania aplikacji w systemie WPf (ang. Windows Presentation Foundation) to

A. Visual Studio
B. XamarinStudio
C. NetBeans
D. PyCharm
NetBeans to środowisko dedykowane dla języka Java i nie obsługuje natywnie WPF. PyCharm jest IDE przeznaczonym głównie do Pythona i nie wspiera WPF. XamarinStudio koncentruje się na aplikacjach mobilnych i multiplatformowych, a nie aplikacjach WPF na platformę Windows.

Pytanie 18

Jakie są różnice pomiędzy środowiskiem RAD a klasycznym IDE w kontekście aplikacji webowych?

A. RAD funkcjonuje tylko w systemach Windows
B. RAD koncentruje się wyłącznie na budowie frontendu aplikacji
C. RAD nie wspiera żadnych języków backendowych
D. RAD umożliwia szybsze prototypowanie i rozwój aplikacji dzięki narzędziom wizualnym
Rapid Application Development (RAD) to metodologia, która koncentruje się na szybkim prototypowaniu i iteracyjnym tworzeniu aplikacji. Dzięki narzędziom wizualnym RAD umożliwia programistom i projektantom szybkie budowanie interfejsów użytkownika oraz testowanie funkcjonalności aplikacji na wczesnym etapie rozwoju. RAD skraca czas potrzebny na dostarczenie gotowego produktu, co czyni go idealnym rozwiązaniem w dynamicznie zmieniających się projektach webowych. Narzędzia RAD umożliwiają także automatyczne generowanie kodu, co znacznie przyspiesza proces programowania.

Pytanie 19

Jakie środowisko developerskie służy do tworzenia aplikacji na platformę iOS?

A. Eclipse
B. XCode
C. Visual Studio Code
D. Studio Androida
XCode to oficjalne środowisko programistyczne (IDE) firmy Apple, które jest wykorzystywane do tworzenia aplikacji na systemy iOS, macOS, watchOS i tvOS. XCode oferuje pełne wsparcie dla języków Swift i Objective-C oraz narzędzia do projektowania interfejsów użytkownika (Storyboard), debugowania aplikacji, testowania wydajności i optymalizacji kodu. XCode posiada także symulatory urządzeń Apple, co umożliwia testowanie aplikacji na różnych modelach iPhone’ów, iPadów oraz Apple Watch. XCode jest niezbędnym narzędziem dla deweloperów tworzących aplikacje na ekosystem Apple i pozwala na łatwą publikację aplikacji w App Store.

Pytanie 20

Do zadań widoku w architekturze MVVM (Model_View-Viewmodel) należy

A. zarządzanie logiką aplikacji - obejmuje wdrażanie algorytmów
B. przechowywanie ściągniętych i przetworzonych informacji
C. przekazywanie danych do widoku oraz wymiana informacji z modelem
D. obsługa interakcji użytkownika, stworzenie UI
Logika aplikacji – To zadanie modelu lub ViewModel. Udostępnianie danych – To rola ViewModel, a nie widoku. Przechowywanie danych – Jest związane z modelem, nie widokiem, który zajmuje się prezentacją danych użytkownikowi.

Pytanie 21

Jakie działania można podjąć, aby uniknąć pogorszenia wzroku podczas korzystania z komputera?

A. Stosować ergonomiczne podkładki pod ręce
B. Korzytać ze słuchawek tłumiących dźwięki
C. Używać filtrów przeciwodblaskowych na ekranie
D. Zachować stałą temperaturę w biurze
Stosowanie filtrów przeciwodblaskowych na monitorze to skuteczny sposób na zapobieganie pogorszeniu wzroku podczas pracy przy komputerze. Filtry te redukują odbicia światła, zmniejszając zmęczenie oczu i poprawiając komfort pracy. Długotrwała praca przy komputerze bez odpowiedniej ochrony może prowadzić do zespołu suchego oka, bólu głowy i problemów z widzeniem. Filtry przeciwodblaskowe to prosty, ale bardzo efektywny sposób na poprawę ergonomii stanowiska pracy. W połączeniu z odpowiednim ustawieniem monitora, regularnymi przerwami oraz ćwiczeniami wzrokowymi, pomagają one w utrzymaniu zdrowia oczu.

Pytanie 22

W frameworkach do budowy aplikacji mobilnych lub desktopowych znajduje zastosowanie wzorzec MVVM, oznaczający Model-View-ViewModel. Te podejście do programowania oznacza, że

A. w aplikacji obecny jest jedynie interfejs użytkownika
B. interfejs użytkownika oraz logika aplikacji są oddzielone
C. interfejs użytkownika i logika aplikacji są umieszczone w jednym pliku
D. kontrolki i widoki interfejsu użytkownika są zintegrowane z logiką aplikacji
Pierwsza odpowiedź sugeruje, że interfejs użytkownika oraz logika aplikacji są kodowane w jednym pliku. Taki sposób organizacji kodu prowadzi do chaotyczności oraz trudności w zarządzaniu projektem. Łączenie tych dwóch warstw w jednym miejscu nie tylko utrudnia testowanie poszczególnych komponentów, ale również zwiększa ryzyko wprowadzenia błędów, gdyż zmiany w jednej części mogą niezamierzenie wpływać na drugą. Druga odpowiedź wskazuje, że kontrolki i widoki interfejsu użytkownika są zaszyte w logice aplikacji, co jest również sprzeczne z ideą MVVM. Kiedy interfejs jest bezpośrednio związany z logiką, programiści nie mogą łatwo modyfikować lub wymieniać elementów UI, co ogranicza elastyczność aplikacji. Czwarta odpowiedź twierdzi, że w aplikacji występuje tylko interfejs użytkownika, co jest niepoprawne, ponieważ każda dobrze zaprojektowana aplikacja wymaga zarówno logiki, jak i interfejsu do funkcjonowania. W kontekście MVVM, brak modelu i ViewModel prowadzi do zastosowania jedynie warstwy prezentacji, co jest nieefektywne i niezgodne z najlepszymi praktykami programistycznymi, które promują separację odpowiedzialności i modularność.

Pytanie 23

Który z warunków logicznych weryfikuje, czy zmienna całkowita x jest dodatnią liczbą składającą się z dwóch cyfr i jest podzielna przez 4?

A. (x > 9 && x < 100) || (x % 4 == 0)
B. (x > 9 || x < 100) && (x / 4 == 0)
C. (x > 9 && x < 100) && (x % 4 == 0)
D. (x > 0 && x < 100) || (x / 4 == 0)
Warunek (x > 9 && x < 100) && (x % 4 == 0) sprawdza, czy zmienna x jest dodatnią liczbą dwucyfrową podzielną przez 4. Dzięki operatorom logicznym && programista może precyzyjnie określić, czy liczba mieści się w odpowiednim zakresie i spełnia wymagania dotyczące podzielności. Tego typu warunki są niezbędne przy filtrowaniu danych i walidacji użytkowych wejść.

Pytanie 24

Zamieszczony fragment kodu w Android Studio wdraża metodę nasłuchującą dla obsługi zdarzenia:

Ilustracja do pytania
A. zmiany stanu kontrolki Switch
B. zmiany w polu tekstowym
C. wybierania daty
D. naciśnięcia przycisku
Kod implementuje nasłuchiwanie zdarzenia naciśnięcia przycisku (ang. Button Click). W środowisku Android Studio jest to jedna z podstawowych metod obsługi interakcji użytkownika. Kiedy użytkownik naciśnie przycisk, wywoływana jest określona metoda, co umożliwia np. uruchomienie nowej aktywności, walidację danych lub wywołanie zapytania do bazy danych. Obsługa zdarzeń tego typu jest kluczowa w budowie responsywnych aplikacji mobilnych, zapewniając użytkownikowi płynne i intuicyjne działanie.

Pytanie 25

Jakie znaczenie ma polimorfizm w programowaniu obiektowym?

A. Pozwala na tworzenie obiektów z wielu różnych klas równocześnie
B. Ogranicza dostęp do atrybutów klasy
C. Dzieli program na klasy oraz obiekty
D. Umożliwia jednej metodzie działać w różnorodny sposób w zależności od klasy, do której należy
Tworzenie obiektów z wielu klas jednocześnie nie jest związane z polimorfizmem – jest to raczej przykład wielokrotnego dziedziczenia, gdzie jedna klasa może dziedziczyć po wielu klasach bazowych. Dzielenie programu na klasy i obiekty to podstawowa cecha programowania obiektowego, ale nie jest to definicja polimorfizmu. Ograniczenie dostępu do pól klasy to hermetyzacja, a nie polimorfizm – celem polimorfizmu jest umożliwienie różnym klasom realizacji wspólnego interfejsu, a nie ukrywanie danych wewnętrznych obiektu.

Pytanie 26

Który z poniższych aspektów najlepiej definiuje działanie e-sklepu?

A. Mechanizm generowania grafiki 3D
B. System obsługi koszyka oraz realizacji zamówień
C. Dostęp do bazy danych klientów
D. Zarządzanie serwerem e-mail
System zarządzania koszykiem i realizacją zamówień to kluczowy element każdej aplikacji e-commerce (sklepu internetowego). Umożliwia użytkownikom dodawanie produktów do koszyka, zarządzanie ich ilością, a następnie finalizację transakcji poprzez proces realizacji zamówienia i płatności. Tego typu funkcjonalność wymaga integracji z bazą danych oraz systemami płatności online, co zapewnia bezpieczeństwo i wygodę użytkownika. Systemy koszyków zakupowych często oferują zaawansowane funkcje, takie jak kupony rabatowe, kody promocyjne czy integracje z magazynami i systemami logistycznymi. Realizacja zamówienia obejmuje procesy takie jak autoryzacja płatności, generowanie faktur oraz śledzenie zamówień, co jest podstawą funkcjonowania nowoczesnych platform e-commerce.

Pytanie 27

Jakie rozwiązanie jest najbardziej odpowiednie przy projektowaniu aplikacji, która ma funkcjonować na różnych systemach operacyjnych?

A. Wykorzystanie technik responsywnego projektowania interfejsu
B. Opracowanie dedykowanego kodu dla każdej platformy
C. Pełne dopasowanie aplikacji do systemu Windows
D. Koncentrowanie się wyłącznie na estetyce aplikacji
Zastosowanie technik responsywnego projektowania interfejsu to najlepsze podejście do tworzenia aplikacji działających na różnych platformach. Responsywne projektowanie umożliwia dostosowanie interfejsu do różnych rozdzielczości ekranów i urządzeń, co zapewnia jednolite doświadczenia użytkownika. Użycie elastycznych siatek (grid), media queries oraz skalowalnych elementów pozwala na automatyczne dostosowanie wyglądu aplikacji, eliminując konieczność tworzenia oddzielnych wersji dla każdej platformy.

Pytanie 28

Jak oddziaływanie monotonnego środowiska pracy może wpłynąć na organizm człowieka?

A. Obniżenie koncentracji oraz zwiększone ryzyko popełniania błędów
B. Poprawa kondycji fizycznej
C. Wzrost poziomu motywacji
D. Zwiększenie odporności na stres
Kiedy w pracy ciągle powtarzamy te same czynności, to może nas to naprawdę zniechęcać. Zauważyłem, że takie monotonne środowisko potrafi sprawić, że gorzej się skupiamy i łatwiej popełniamy błędy. Jeśli pracownicy cały czas robią to samo bez żadnych zmian, to szybko tracą zapał i nie są zadowoleni z tego, co robią. Moim zdaniem, warto czasem zmieniać zadania, żeby wprowadzić trochę świeżości i wyzwań. Dobrze jest też organizować przerwy, bo to pomaga nabrać energii oraz zadbać o fajną atmosferę w pracy.

Pytanie 29

Jakie jest wyjście działania kompilatora?

A. Plik maszynowy gotowy do uruchomienia
B. Kolekcja instrukcji w języku pośrednim
C. Plik źródłowy w języku o wyższym poziomie
D. Zestaw błędów występujących w kodzie
Plik maszynowy gotowy do uruchomienia jest wynikiem działania kompilatora. Po przekształceniu kodu źródłowego na język maszynowy tworzony jest plik binarny, który może być uruchomiony na komputerze bez konieczności ponownej kompilacji. Pliki te są szybkie i efektywne, ponieważ kod został wcześniej zoptymalizowany i przetworzony na instrukcje rozumiane przez procesor. Przykłady takich plików to .exe w systemie Windows lub pliki binarne w systemach Linux. Plik maszynowy to ostateczna forma programu, gotowa do dystrybucji i użytkowania.

Pytanie 30

W podanym fragmencie kodu Java wskaż, która zmienna może pomieścić wartość "T"

Ilustracja do pytania
A. zm4
B. zm3
C. zm2
D. zm1
Zmienna o nazwie zm3 została zadeklarowana jako typu char co oznacza że może przechowywać pojedynczy znak w tym przypadku wartość T. Typ char w języku Java jest używany do przechowywania znaków Unicode co czyni go idealnym do obsługi liter jako danych. Każdy znak jest przechowywany jako 16-bitowa wartość liczby całkowitej co umożliwia reprezentację szerokiego zakresu symboli w tym litery cyfry i inne znaki specjalne. Przykładowymi zastosowaniami typu char są przypadki gdzie konieczne jest przechowywanie i przetwarzanie liter np. w sytuacjach gdy aplikacja wymaga manipulacji pojedyńczymi znakami w tekście czy analizą ich wartości w kontekście porównywania danych. Dobre praktyki przy pracy z typem char obejmują świadome zarządzanie pamięcią i unikanie niepotrzebnych konwersji do innych typów danych co może prowadzić do strat precyzji lub nieoczekiwanych rezultatów. Ważne jest także zrozumienie jak znaki są kodowane i dekodowane szczególnie w kontekście międzynarodowym gdzie prawidłowa obsługa znaków Unicode jest kluczowa dla zapewnienia kompatybilności i poprawnego działania aplikacji w różnych językach.

Pytanie 31

Cytat przedstawia charakterystykę metodyki RAD. Pełne znaczenie tego skrótu można przetłumaczyć na język polski jako:

Ilustracja do pytania
A. prototypowanie wsparte testami jednostkowymi
B. środowisko szybkiego rozwoju aplikacji
C. środowisko refaktoryzacji aplikacji
D. zintegrowane środowisko programistyczne
RAD (Rapid Application Development) to metodyka szybkiego rozwoju aplikacji, kładąca nacisk na szybkie prototypowanie, minimalizację dokumentacji i bliską współpracę z klientem. Celem RAD jest skrócenie czasu potrzebnego na dostarczenie działającego oprogramowania poprzez iteracyjne tworzenie i testowanie prototypów. Taka metodologia jest często stosowana w dynamicznych projektach, gdzie wymagania mogą się zmieniać.

Pytanie 32

W zestawieniu przedstawiono doświadczenie zawodowe członków zespołu IT. Osobą odpowiedzialną za stworzenie aplikacji front-end powinna być:

Ilustracja do pytania
A. Patryk
B. Ewa
C. Anna
D. Krzysztof
Do zbudowania aplikacji front-end najlepiej przydzielić Krzysztofa, który posiada największe doświadczenie w tej dziedzinie. Tworzenie interfejsu użytkownika wymaga znajomości technologii front-endowych, takich jak HTML, CSS i JavaScript, a także frameworków takich jak React czy Angular. Wykwalifikowany programista front-endowy zapewnia, że aplikacja będzie responsywna, intuicyjna i dostosowana do różnych urządzeń.

Pytanie 33

Jakie jest podstawowe środowisko do tworzenia aplikacji desktopowych przy użyciu języka C#?

A. MS Visual Studio
B. PyCharm
C. Eclipse
D. NetBeans
NetBeans, Eclipse i PyCharm to środowiska programistyczne, które, choć popularne w swoich dziedzinach, nie są zoptymalizowane do programowania aplikacji desktopowych w języku C#. NetBeans jest głównie używany do rozwijania aplikacji w języku Java, co czyni go niewłaściwym wyborem dla programistów C#. Eclipse również jest skoncentrowane na programowaniu w Javie, ale oferuje wsparcie dla wielu innych języków dzięki różnym wtyczkom. Nie jest jednak dostosowane do pełnego wykorzystania możliwości platformy .NET, co ogranicza jego funkcjonalność w kontekście aplikacji desktopowych w C#. PyCharm, z kolei, jest IDE stworzonym z myślą o języku Python i nie zapewnia natywnego wsparcia dla C#. Choć można w nim rozwijać różne aplikacje, nie jest on optymalnym środowiskiem do tworzenia aplikacji desktopowych z użyciem C#. Każde z tych narzędzi może być użyteczne w swoim kontekście, ale żadne z nich nie może konkurować z MS Visual Studio, które oferuje wszechstronną i dedykowaną obsługę dla programowania w C#, a także pełną integrację z ekosystemem Microsoftu.

Pytanie 34

Jakie narzędzie jest najbardziej odpowiednie do identyfikacji błędów w trakcie działania programu?

A. Linker
B. Debugger
C. Kompilator
D. Interpreter
Debugger to narzędzie przeznaczone do wyszukiwania błędów w czasie wykonywania programu. Pozwala na zatrzymywanie aplikacji w wybranych miejscach, analizowanie wartości zmiennych i śledzenie przepływu sterowania, co umożliwia szybkie wykrywanie błędów logicznych i błędów czasu wykonania. Debugger jest niezbędny w procesie rozwoju oprogramowania, ponieważ pomaga programistom w zrozumieniu, jak ich kod działa w rzeczywistości i jak różne warunki wpływają na jego funkcjonowanie.

Pytanie 35

Zaprezentowany wykres ilustruje wyniki przeprowadzonych testów

Ilustracja do pytania
A. ochrony
B. funkcjonalności
C. wydajności
D. użyteczności
Wykres przedstawia czasy odpowiedzi strony internetowej co jest kluczowe w kontekście testów wydajnościowych. Testy wydajnościowe mają na celu zmierzenie jak system radzi sobie pod określonym obciążeniem i jak szybko potrafi odpowiedzieć na zapytania użytkowników. Tego typu analiza pomaga zidentyfikować potencjalne wąskie gardła w infrastrukturze IT. Przykładowo jeżeli czasy odpowiedzi DNS lub połączenia są zbyt długie może to wskazywać na potrzebę optymalizacji serwerów DNS lub infrastruktury sieciowej. Testy te są nieodłącznym elementem zapewnienia jakości oprogramowania a ich prawidłowe wykonanie wpływa na doświadczenia użytkowników końcowych. Dobra praktyka w branży IT zakłada regularne przeprowadzanie testów wydajnościowych w celu monitorowania stabilności systemu w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Warto również zauważyć że narzędzia takie jak JMeter czy LoadRunner są powszechnie używane do przeprowadzania takich testów co umożliwia symulację różnorodnych scenariuszy obciążenia i analizę wyników w czasie rzeczywistym.

Pytanie 36

Jakie z przedstawionych rozwiązań może pomóc w unikaniu porażeń prądem w biurze?

A. Wykorzystanie foteli o ergonomicznym kształcie
B. Kontrolowanie jakości powietrza
C. Stosowanie monitorów LCD
D. Systematyczne sprawdzanie instalacji elektrycznych
Regularne testowanie instalacji elektrycznych to podstawowy sposób zapobiegania porażeniom prądem w pracy biurowej. Testy te pozwalają wykryć uszkodzenia, przeciążenia i inne usterki, które mogą stanowić zagrożenie dla pracowników. Prawidłowo przeprowadzane przeglądy techniczne obejmują sprawdzanie stanu przewodów, gniazdek oraz urządzeń elektrycznych. Regularne kontrole zgodne z normami BHP oraz przepisami dotyczącymi instalacji elektrycznych są obowiązkowe i mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pracy. Pamiętaj, że zaniedbanie testów elektrycznych może prowadzić do poważnych wypadków, takich jak pożary lub porażenia prądem.

Pytanie 37

Który z algorytmów ma złożoność O(n<sup>2</sup>)?

A. Bubble Sort
B. Binary Search
C. Merge Sort
D. Dijkstra
Bubble Sort to algorytm o złożoności O(n²), co oznacza, że jego czas wykonania rośnie kwadratowo wraz ze wzrostem liczby elementów wejściowych. Algorytm porównuje sąsiadujące elementy i zamienia je miejscami, jeśli są w złej kolejności. Proces ten powtarza się wielokrotnie, aż do uzyskania pełnego posortowania tablicy. Ze względu na swoją prostotę, Bubble Sort jest często wykorzystywany do nauki podstaw algorytmiki, ale w praktyce rzadko stosuje się go do sortowania dużych zbiorów danych, ponieważ jest nieefektywny w porównaniu do bardziej zaawansowanych algorytmów, takich jak QuickSort czy Merge Sort.

Pytanie 38

Jaką strukturę danych obrazuje zamieszczony kod w języku C#?

Ilustracja do pytania
A. stos
B. tablicę jednowymiarową
C. tablicę dwuwymiarową
D. listę
Kod w języku C# reprezentuje tablicę dwuwymiarową, która jest deklarowana za pomocą podwójnych nawiasów kwadratowych. Tablica taka pozwala na przechowywanie danych w formie macierzy.

Pytanie 39

Zaprezentowany diagram Gantta odnosi się do projektu IT. Przy założeniu, że każdy członek zespołu dysponuje wystarczającymi umiejętnościami do realizacji każdego z zadań oraz że do każdego zadania można przypisać jedynie jedną osobę, która poświęci na zadanie pełny dzień pracy, to minimalna liczba członków zespołu powinna wynosić:

Ilustracja do pytania
A. 2 osoby
B. 4 osoby
C. 1 osobę
D. 5 osób
Diagram Gantta przedstawia harmonogram projektu, gdzie poszczególne zadania są przypisane do konkretnych dni. W sytuacji, gdy każdy członek zespołu jest w stanie wykonać dowolne zadanie, minimalna liczba osób potrzebna do realizacji projektu to liczba równoczesnych zadań w najbardziej wymagającym momencie. Kluczowe jest tu równomierne rozłożenie pracy i unikanie przestojów, co zapewnia efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 40

Technika konstruowania algorytmu polegająca na rozbiciu na dwa lub więcej mniejszych podproblemów, aż do momentu, gdy ich części będą wystarczająco proste do bezpośredniego rozwiązania, nosi nazwę:

A. najkrótszej trasy
B. heurystycznej
C. komiwojażera
D. dziel i zwyciężaj
Metoda 'dziel i zwyciężaj' polega na podziale problemu na mniejsze podproblemy, aż do osiągnięcia najprostszych przypadków, które można łatwo rozwiązać. To podejście jest stosowane w algorytmach takich jak Merge Sort czy QuickSort.