Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 20:57
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 21:05

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaki kod może być związany z treścią wygenerowaną w trakcie działania programu Java?

Ilustracja do pytania
A. Kodu 2
B. Kodu 1
C. Kodu 3
D. Kodu 4
Kod 4 jest prawidłowym rozwiązaniem generującym przedstawioną treść. Prawidłowo wykorzystuje składnię i logikę języka Java, co skutkuje poprawnym działaniem programu i zgodnym wynikiem w konsoli.

Pytanie 2

Jakie działania należy podjąć, aby uniknąć nieskończonej rekurencji w danej funkcji?

A. Rozszerzyć zakres zmiennych globalnych
B. Dodać warunek zakończenia w funkcji
C. Zastosować iterację zamiast rekurencji
D. Wykorzystać automatyczny debugger w kompilatorze
Zwiększanie zmiennych globalnych nie naprawi nieskończonej rekurencji – tu chodzi o to, że musisz mieć warunek zakończenia, a nie tylko więcej pamięci. Można zastąpić rekurencję iteracją, ale to nie rozwiąże problemu samej idei rekurencji. Wiadomo, że iteracja i rekurencja to różne sposoby podchodzenia do problemów. I nawet jak masz debuggera, to on nie naprawi błędów rekurencji, to ty musisz sam o to zadbać i dobrze zaimplementować warunek stopu.

Pytanie 3

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE?

A. RAD funkcjonuje tylko w systemach operacyjnych Linux
B. RAD nie oferuje żadnych narzędzi do debugowania
C. RAD pozwala na szybkie tworzenie prototypów i rozwijanie aplikacji przy minimalnej ilości kodu
D. RAD koncentruje się tylko na testowaniu programów
RAD (Rapid Application Development) to metodologia tworzenia oprogramowania, która kładzie nacisk na szybkie prototypowanie i iteracyjne podejście do rozwoju aplikacji, minimalizując czas poświęcany na pisanie kodu od podstaw. Kluczowym aspektem RAD jest możliwość szybkiego dostosowywania aplikacji do zmieniających się wymagań biznesowych oraz ciągła interakcja z klientem. Narzędzia RAD, takie jak Visual Studio, Delphi czy OutSystems, pozwalają na budowanie aplikacji przy użyciu graficznych interfejsów, gotowych komponentów i automatycznego generowania kodu, co znacząco skraca czas wprowadzenia produktu na rynek. RAD doskonale sprawdza się w przypadku projektów o krótkim cyklu życia i wymagających szybkich zmian.

Pytanie 4

Jakie jest podstawowe zadanie firewalla w systemie komputerowym?

A. Zapobieganie wyciekom informacji na skutek awarii systemu
B. Szyfrowanie danych przesyłanych w sieci
C. Ochrona danych na poziomie aplikacji internetowych
D. Zarządzanie ruchem sieciowym i blokowanie nieautoryzowanego dostępu
Firewall to narzędzie, które zarządza ruchem sieciowym i blokuje nieautoryzowane połączenia. Jego głównym celem jest ochrona przed nieuprawnionym dostępem do systemu poprzez analizę i filtrowanie pakietów danych. Firewall działa na poziomie sieciowym i aplikacyjnym, co pozwala na skuteczne zatrzymywanie prób włamań, ataków DDoS oraz złośliwego oprogramowania próbującego komunikować się z serwerami zewnętrznymi. To niezbędny element ochrony każdej infrastruktury IT.

Pytanie 5

Jaki framework umożliwia tworzenie interaktywnych interfejsów użytkownika w języku TypeScript?

A. Django
B. jQuery
C. ASP.NET Core
D. Angular
Angular to popularny framework oparty na TypeScript, który umożliwia tworzenie dynamicznych i rozbudowanych interfejsów użytkownika. Jest rozwijany przez Google i używany do budowy aplikacji typu Single Page Applications (SPA), które cechują się płynnością działania i interaktywnością. Angular oferuje bogaty ekosystem narzędzi wspierających programistów, takich jak Angular CLI, który pozwala na szybkie generowanie komponentów, serwisów i modułów. Wsparcie dla TypeScript oznacza, że Angular pozwala na wykorzystywanie typów, interfejsów oraz zaawansowanych narzędzi do refaktoryzacji kodu, co przekłada się na większą czytelność i bezpieczeństwo aplikacji. Dzięki modularnej architekturze Angular wspiera tworzenie aplikacji, które są łatwe w utrzymaniu i skalowaniu. Jego dwukierunkowe wiązanie danych (two-way data binding) oraz możliwość dynamicznej aktualizacji widoków czynią go jednym z liderów na rynku frameworków frontendowych.

Pytanie 6

Jakie z wymienionych narzędzi jest szeroko stosowane do debugowania aplikacji internetowych?

A. Postman
B. Git
C. Blender
D. Chrome DevTools
Chrome DevTools to potężne narzędzie wbudowane w przeglądarkę Google Chrome, które umożliwia debugowanie aplikacji webowych. Umożliwia ono analizowanie struktury DOM, monitorowanie sieci, profilowanie wydajności oraz inspekcję kodu JavaScript. Chrome DevTools pozwala na śledzenie błędów w czasie rzeczywistym, edytowanie stylów CSS oraz modyfikowanie HTML bezpośrednio w przeglądarce, co znacznie przyspiesza proces rozwoju i testowania aplikacji webowych.

Pytanie 7

Modyfikator dostępu, który znajduje się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator, powoduje, że

Ilustracja do pytania
A. nie jest ona dostępna z poziomu klas zaprzyjaźnionych z klasą Kalkulator
B. jest ona dostępna zarówno wewnątrz klasy, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
C. nie jest ona dostępna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
D. jest ona dostępna w programie głównym i może być wywoływana na rzecz instancji klasy Kalkulator
Modyfikator dostępu protected jest kluczowym elementem programowania obiektowego, umożliwiającym kontrolę nad widocznością i dostępem do składników klasy. Gdy metoda jest oznaczona jako protected, jak w przypadku metody Dodaj() w klasie Kalkulator, oznacza to, że jest ona dostępna nie tylko w ramach tej klasy, ale również w dowolnych klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator. To podejście wspiera koncepcję dziedziczenia, umożliwiając klasom potomnym korzystanie z funkcjonalności klasy bazowej bez konieczności ponownego definiowania metod. Na przykład, jeśli stworzymy klasę DziecięcyKalkulator dziedziczącą po Kalkulator, metoda Dodaj() będzie dostępna w tej klasie potomnej. Takie rozwiązanie jest często stosowane w projektach, gdzie istnieje potrzeba rozszerzania funkcjonalności bazowych klas bez naruszania ich enkapsulacji. Dobre praktyki programistyczne sugerują stosowanie protected tam, gdzie chcemy umożliwić dziedziczenie oraz uniknąć nadmiernego udostępniania elementów klasy zewnętrznym użytkownikom. Dzięki temu kod staje się bardziej modularny i elastyczny, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Zrozumienie roli modyfikatorów dostępu, takich jak protected, jest kluczowe dla efektywnego projektowania i implementacji systemów obiektowych.

Pytanie 8

Która z wymienionych bibliotek pozwala na obsługę zdarzeń związanych z myszą w aplikacjach desktopowych?

A. Qt
B. TensorFlow
C. Numpy
D. Django
Qt to jedna z najpopularniejszych bibliotek, która umożliwia obsługę zdarzeń myszy i klawiatury w aplikacjach desktopowych. Dzięki Qt możliwe jest tworzenie interaktywnych aplikacji, które reagują na kliknięcia, przesunięcia kursora oraz inne zdarzenia generowane przez urządzenia wejściowe. Qt oferuje obszerną dokumentację i gotowe klasy, takie jak QPushButton, QLabel czy QSlider, które mogą nasłuchiwać zdarzeń i dynamicznie zmieniać stan aplikacji. Co więcej, Qt pozwala na implementację niestandardowych zdarzeń i tworzenie zaawansowanych interfejsów graficznych, które są w pełni interaktywne i responsywne.

Pytanie 9

W jakim modelu Cyklu Życia Projektu Informatycznego znajduje się etap analizy ryzyka?

A. W modelu Fry’ego
B. W kaskadowym
C. W spiralnym
D. W modelu z prototypem
Model spiralny zawiera etap analizy ryzyka na każdym poziomie iteracji. To kluczowy element tej metodyki, który pozwala minimalizować potencjalne problemy na wczesnym etapie rozwoju projektu.

Pytanie 10

Zmienna o typie logicznym może mieć następujące wartości:

A. 0 oraz każda liczba całkowita
B. 1, -1
C. true, false
D. trzy dowolne liczby naturalne
Typ logiczny (boolean) może przyjąć jedynie dwie wartości: true (prawda) i false (fałsz). Jest to fundamentalna zasada w programowaniu, ponieważ zmienne logiczne są podstawą operacji warunkowych, pętli oraz sterowania przepływem programu. W językach takich jak C++, Java, Python i wielu innych, wartości logiczne pozwalają na budowanie złożonych struktur decyzyjnych. Dzięki nim programista może precyzyjnie kontrolować, które fragmenty kodu zostaną wykonane, co jest kluczowe w implementacji algorytmów oraz walidacji danych.

Pytanie 11

W języku C# szablon List umożliwia korzystanie z listy. Z definicji obiektu kolekcji wynika, że jego elementami mogą być:

Ilustracja do pytania
A. liczby całkowite
B. elementy o nieokreślonym typie
C. liczby rzeczywiste
D. elementy typu List
Inicjalizacja listy w C# (List<int>) wskazuje, że jej elementami są liczby całkowite (int). Szablony (generics) w C# umożliwiają tworzenie list o określonym typie, co zapobiega błędom podczas dodawania elementów. Listy w C# są dynamiczne, co oznacza, że ich rozmiar może być zmieniany w trakcie działania programu, a elementy mogą być dowolnie dodawane lub usuwane.

Pytanie 12

W przedstawionych funkcjonalnie równoważnych kodach źródłowych po przeprowadzeniu operacji w zmiennej b zostanie zapisany wynik:

Ilustracja do pytania
A. 5.96
B. 6
C. 596
D. 5
Wynik operacji zapisanej w zmiennej 'b' to 5. Jest to rezultat konwersji wartości zmiennoprzecinkowej na liczbę całkowitą, co oznacza odrzucenie części dziesiętnej. Taka operacja jest powszechna w programowaniu, gdy chcemy uzyskać tylko część całkowitą liczby, np. w algorytmach podziału, zaokrąglania w dół (floor) lub obliczania indeksów w tablicach.

Pytanie 13

Jaką rolę odgrywa destruktor w definicji klasy?

A. Generuje nowe instancje klasy
B. Usuwa instancje i zwalnia pamięć
C. Ustawia wartości pól klasy
D. Realizuje testy jednostkowe klasy
Tworzenie nowych obiektów to zadanie konstruktora, a nie destruktora. Inicjalizacja pól klasy odbywa się w konstruktorze lub metodach, które są wywoływane w trakcie życia obiektu. Testy jednostkowe klasy nie są związane z destruktorem – są one częścią procesu walidacji i testowania kodu, ale nie zarządzają cyklem życia obiektu. Destruktor jest odpowiedzialny za usuwanie obiektów i zwalnianie zasobów, co odróżnia go od metod inicjalizujących lub testujących klasę.

Pytanie 14

Który z wymienionych algorytmów sortowania jest najskuteczniejszy w przypadku dużych zbiorów danych w przeważającej liczbie sytuacji?

A. Sortowanie szybkie (QuickSort)
B. Sortowanie przez wstawianie
C. Sortowanie przez zliczanie
D. Sortowanie bąbelkowe
QuickSort to algorytm sortowania, który jest najbardziej efektywny dla dużych zbiorów danych, osiągając średnią złożoność obliczeniową O(n log n). Wykorzystuje strategię 'dziel i zwyciężaj', co pozwala na szybkie podzielenie tablicy na mniejsze części wokół elementu zwanego pivotem. Dzięki temu QuickSort jest wyjątkowo szybki, nawet w przypadku dużych i losowo rozłożonych zbiorów danych. Jego zaletą jest niskie zużycie pamięci oraz możliwość sortowania w miejscu (in-place), co oznacza, że nie wymaga dodatkowej przestrzeni poza rekurencyjnym stosowaniem wywołań. Algorytm ten jest szeroko stosowany w aplikacjach bazodanowych, systemach operacyjnych i analizie danych.

Pytanie 15

Kod funkcji "wykonaj()" przedstawiony powyżej weryfikuje, czy

Ilustracja do pytania
A. w tablicy liczb całkowitych znajdują się jedynie wartości 4, 15, -2, 9, 202
B. wszystkie elementy w tablicy odpowiadają wartości konkretnego elementu (argument)
C. konkretny element (argument) jest obecny w tablicy liczb całkowitych
D. konkretny element (argument) przypada w zakresie od 0 do 4
Funkcja 'wykonaj()' sprawdza, czy określony element (argument) znajduje się w tablicy zawierającej liczby całkowite. Algorytm przeszukuje tablicę iteracyjnie, porównując element wejściowy z każdym elementem tablicy, co pozwala na efektywne odnalezienie wartości, jeśli istnieje.

Pytanie 16

Programista aplikacji mobilnych pragnie zmienić swoją ścieżkę kariery na Full-Stack Developera. Wskaż kurs, który powinien wybrać, żeby to osiągnąć?

A. Mastering Cross-platform Developping
B. Complete JavaScript React, SQL, Node.js Cource
C. Ultimate C# Serier from Beginner to Advanced
D. Raster and Vector Graphics with Adobe
Kurs 'Complete JavaScript React, SQL, Node.js Course' obejmuje naukę pełnego stosu technologii webowych, umożliwiając przejście z roli developera mobilnego na stanowisko Full-Stack Developer. Kurs ten pokrywa zarówno frontend (React), jak i backend (Node.js, SQL), co jest kluczowe dla pracy full-stack.

Pytanie 17

Jakie informacje mogą być zapisywane w cookies przeglądarki?

A. Preferencje użytkownika, takie jak język lub styl strony
B. Kod źródłowy aplikacji internetowej
C. Prywatne dane użytkownika, na przykład hasła
D. Dane przechowywane w systemie baz danych
Preferencje użytkownika, takie jak język strony, motyw kolorystyczny lub preferencje dotyczące układu, są typowymi danymi przechowywanymi w ciasteczkach przeglądarki. Mechanizm ciasteczek pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika i jest szeroko stosowany w aplikacjach webowych w celu dostosowania interfejsu do indywidualnych potrzeb. Cookies umożliwiają także zapamiętywanie sesji użytkownika, co pozwala uniknąć konieczności wielokrotnego logowania. Informacje te są przechowywane lokalnie w przeglądarce użytkownika i mogą być odczytywane przez aplikację podczas każdej wizyty. Stosowanie ciasteczek zgodnie z przepisami, takimi jak RODO (GDPR), wymaga informowania użytkownika o ich przeznaczeniu oraz uzyskiwania jego zgody na ich przechowywanie, co zapewnia transparentność i zgodność z prawem.

Pytanie 18

Który z operatorów w języku C++ służy do pobierania adresu zmiennej?

A. *
B. &amp;
C. delete
D. &gt;
Wielka sprawa, że wiesz, że operator '&' w C++ jest do przypisywania adresów zmiennych. Dzięki temu możesz stworzyć wskaźnik, który wskazuje na konkretne miejsce w pamięci, co daje ci dużą moc do manipulowania wartościami. Używając tego operatora, możesz naprawdę dobrze zarządzać pamięcią i poprawić wydajność swojego kodu. Jest to kluczowe, zwłaszcza, gdy pracujesz z dynamiczną alokacją pamięci, albo kiedy iterujesz przez tablice czy tworzysz takie struktury jak listy czy drzewa. To narzędzie jest po prostu super ważne w programowaniu!

Pytanie 19

Jaki jest wymagany sposób do realizacji algorytmu sortowania bąbelkowego na n-elementowej tablicy?

A. jedna pętla operująca na 2n elementach oraz warunek
B. dwie pętle działające na najwyżej n-elementach każda
C. dwie pętle funkcjonujące na co najmniej (n+1) elementach każda
D. n-liczby warunków
Aby zaimplementować algorytm sortowania bąbelkowego, potrzebne są dwie pętle iteracyjne, które porównują i zamieniają miejscami elementy tablicy. Zewnętrzna pętla iteruje po całej tablicy, natomiast wewnętrzna pętla wykonuje kolejne porównania i przestawia elementy, jeśli są one w nieprawidłowej kolejności. Algorytm sortowania bąbelkowego charakteryzuje się prostotą, ale jego złożoność obliczeniowa wynosi O(n²), co czyni go mało efektywnym dla dużych zbiorów danych. Niemniej jednak, jest to jedno z pierwszych ćwiczeń programistycznych, które wprowadza do zagadnień algorytmicznych i uczy podstaw iteracji oraz manipulacji tablicami. Pomimo swojej niskiej wydajności, sortowanie bąbelkowe jest często wykorzystywane do celów edukacyjnych oraz w przypadkach, gdy prostota implementacji ma większe znaczenie niż szybkość działania.

Pytanie 20

Wskaż typy numeryczne o stałej precyzji

A. bool char, string
B. long long, long double
C. int, short, long
D. float, double
Typy stałoprzecinkowe, takie jak int, short i long, przechowują liczby całkowite bez części ułamkowej. Są to podstawowe typy danych w wielu językach programowania, używane do przechowywania liczb całkowitych różnej wielkości.

Pytanie 21

Jakie jest wyjście działania kompilatora?

A. Plik źródłowy w języku o wyższym poziomie
B. Plik maszynowy gotowy do uruchomienia
C. Zestaw błędów występujących w kodzie
D. Kolekcja instrukcji w języku pośrednim
Plik maszynowy gotowy do uruchomienia jest wynikiem działania kompilatora. Po przekształceniu kodu źródłowego na język maszynowy tworzony jest plik binarny, który może być uruchomiony na komputerze bez konieczności ponownej kompilacji. Pliki te są szybkie i efektywne, ponieważ kod został wcześniej zoptymalizowany i przetworzony na instrukcje rozumiane przez procesor. Przykłady takich plików to .exe w systemie Windows lub pliki binarne w systemach Linux. Plik maszynowy to ostateczna forma programu, gotowa do dystrybucji i użytkowania.

Pytanie 22

Która z właściwości przycisków typu Radio-button opisanych w przedstawionym fragmencie dokumentacji jest poprawna?

Ilustracja do pytania
A. Etykieta (label) może być umieszczona wyłącznie po przycisku radio-button
B. Przyciski radio-button są organizowane w elemencie o nazwie <radio-group>
C. Właściwość labelPosition może przyjmować jedną z dwóch opcji
D. Wartość właściwości value grupy radio przechowuje tekst etykiety dla każdego radio-button
Właściwość 'labelPosition' przyjmuje jedną z dwóch wartości, co pozwala na ustawienie pozycji etykiety po lewej lub prawej stronie przycisku radio-button. Jest to kluczowa funkcjonalność, która wpływa na układ i dostępność interfejsu użytkownika.

Pytanie 23

Który z wymienionych składników charakteryzuje się typowym wystąpieniem w diagramie Gantta?

A. Model relacji pomiędzy tabelami w bazie danych
B. Wykaz błędów w projekcie
C. Wykaz użytkowników w systemie
D. Oś czasu oraz przedziały czasowe dla zadań
Diagram Gantta zawiera oś czasu i zakresy czasowe dla zadań, co pozwala na wizualizację całego harmonogramu projektu. Każde zadanie jest reprezentowane jako pasek na wykresie, którego długość odzwierciedla czas trwania zadania. Diagram ten jest szczególnie pomocny w zarządzaniu złożonymi projektami, gdzie istnieje wiele współzależnych zadań. Dzięki diagramowi Gantta można łatwo określić, które zadania są krytyczne dla terminowego zakończenia projektu oraz jakie są dostępne bufory czasowe. Jest to jedno z najczęściej używanych narzędzi w zarządzaniu projektami.

Pytanie 24

Jakiego rodzaju zmiennej użyjesz w C++, aby przechować wartość "true"?

A. bool
B. tekst
C. liczba zmiennoprzecinkowa
D. liczba całkowita
Typ danych 'bool' w języku C++ jest przeznaczony do przechowywania wartości 'true' lub 'false'. Deklaracja 'bool isReady = true;' to przykład poprawnego przypisania wartości logicznej do zmiennej. Typ boolean jest kluczowy w warunkach decyzyjnych, pętlach i operacjach porównawczych. W programowaniu typ 'bool' jest wykorzystywany do kontroli przepływu programu, obsługi wyjątków oraz sprawdzania poprawności danych. Użycie booleanów w kodzie zwiększa jego czytelność i pozwala na bardziej przejrzyste budowanie logiki aplikacji.

Pytanie 25

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje klasę bazową?

A. Klasa, która zawsze zawiera metody wirtualne
B. Klasa, która nie może być dziedziczona
C. Klasa, która dziedziczy z klasy pochodnej
D. Klasa, która zapewnia wspólne atrybuty i metody dla klas pochodnych
Klasa bazowa to klasa, która dostarcza wspólne pola i metody dla klas pochodnych. Definiuje ogólną funkcjonalność, która może być rozszerzana lub modyfikowana przez klasy dziedziczące. Dzięki temu programowanie obiektowe umożliwia wielokrotne wykorzystanie kodu, co prowadzi do jego większej modularności i czytelności. Klasa bazowa często zawiera metody wirtualne, które mogą być nadpisywane przez klasy pochodne, co pozwala na dostosowanie funkcjonalności do konkretnych potrzeb. Przykładem jest klasa 'Pojazd', która posiada metody takie jak 'Jedz()' czy 'Zatrzymaj()', a klasy pochodne, np. 'Samochód' lub 'Rower', rozszerzają tę funkcjonalność.

Pytanie 26

Jakie działania można podjąć, aby uniknąć pogorszenia wzroku podczas korzystania z komputera?

A. Stosować ergonomiczne podkładki pod ręce
B. Zachować stałą temperaturę w biurze
C. Używać filtrów przeciwodblaskowych na ekranie
D. Korzytać ze słuchawek tłumiących dźwięki
Stosowanie filtrów przeciwodblaskowych na monitorze to skuteczny sposób na zapobieganie pogorszeniu wzroku podczas pracy przy komputerze. Filtry te redukują odbicia światła, zmniejszając zmęczenie oczu i poprawiając komfort pracy. Długotrwała praca przy komputerze bez odpowiedniej ochrony może prowadzić do zespołu suchego oka, bólu głowy i problemów z widzeniem. Filtry przeciwodblaskowe to prosty, ale bardzo efektywny sposób na poprawę ergonomii stanowiska pracy. W połączeniu z odpowiednim ustawieniem monitora, regularnymi przerwami oraz ćwiczeniami wzrokowymi, pomagają one w utrzymaniu zdrowia oczu.

Pytanie 27

Który z poniższych kodów realizuje przedstawiony fragment algorytmu?

Ilustracja do pytania
A. Kod 1
B. Kod 4
C. Kod 3
D. Kod 2
Kod 3 jest poprawną implementacją przedstawionego algorytmu. Jego struktura i sposób działania odpowiadają założeniom algorytmu, co prowadzi do uzyskania prawidłowego wyniku.

Pytanie 28

Jakie środowisko jest natywne do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#?

A. Eclipse
B. NetBeans
C. MS Visual Studio
D. PyCharm
MS Visual Studio to środowisko natywne do programowania aplikacji desktopowych w języku C#. To jedno z najczęściej używanych IDE do programowania w ekosystemie Microsoftu, oferujące wsparcie dla debugowania, projektowania interfejsu użytkownika i integracji z .NET. Visual Studio posiada również zaawansowane narzędzia do refaktoryzacji kodu, analizy oraz tworzenia aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 29

Jakie działania mogą przyczynić się do ochrony swojego cyfrowego wizerunku w sieci?

A. Dzieleni się swoimi danymi dostępowymi z przyjaciółmi
B. Weryfikacja ustawień prywatności na platformach społecznościowych
C. Zamieszczanie wszystkich szczegółów dotyczących swojego życia prywatnego
D. Niepotwierdzanie źródeł publikowanych informacji
Sprawdzanie ustawień prywatności na portalach społecznościowych jest kluczowe dla ochrony cyfrowego wizerunku. Regularne aktualizowanie ustawień prywatności pozwala na kontrolowanie, kto ma dostęp do publikowanych treści, co chroni przed nieuprawnionym wykorzystaniem zdjęć, filmów i informacji osobistych. Dostosowanie widoczności postów oraz ograniczenie udostępniania danych osobowych minimalizuje ryzyko kradzieży tożsamości i cyberprzemocy. To proste działanie znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa w sieci i pozwala utrzymać pozytywny wizerunek w internecie.

Pytanie 30

Jakie z wymienionych funkcji są typowe dla narzędzi służących do zarządzania projektami?

A. Przeprowadzanie analizy statystycznej
B. Nadzorowanie postępu realizacji
C. Opracowywanie diagramów przepływu
D. Tworzenie interfejsu użytkownika
Tworzenie diagramów przepływu to funkcja wspierająca dokumentację i analizę procesów, ale nie jest podstawowym narzędziem monitorowania postępów prac. Projektowanie interfejsu użytkownika dotyczy tworzenia atrakcyjnych wizualnie i funkcjonalnych aplikacji, lecz nie odnosi się bezpośrednio do zarządzania projektami. Analiza statystyczna to ważny element podejmowania decyzji na podstawie danych, jednak jej celem jest przetwarzanie informacji, a nie zarządzanie zadaniami i postępem projektu.

Pytanie 31

Jakie działanie związane z klasą abstrakcyjną jest niedozwolone?

A. Utworzenie instancji tej klasy
B. Definiowanie pól publicznych
C. Określenie metody wirtualnej
D. Rozszerzanie tej klasy
Klasy abstrakcyjne w programowaniu obiektowym to fundament, który umożliwia wprowadzenie abstrakcji i polimorfizmu. Ich głównym celem jest zdefiniowanie wspólnego interfejsu dla klas pochodnych, natomiast nie można tworzyć ich instancji. Przykładem może być klasa abstrakcyjna 'Pojazd', która definiuje metody takie jak 'przyspiesz' i 'hamuj', ale sama nie ma implementacji tych metod. Klasy, które dziedziczą po 'Pojazd', takie jak 'Samochód' czy 'Motocykl', implementują te metody, co umożliwia ich użycie. Zgodnie z zasadami SOLID, klasa abstrakcyjna powinna być używana jako baza dla innych klas, a nie jako samodzielny obiekt. W związku z tym, próbując stworzyć instancję klasy abstrakcyjnej, napotkamy błąd kompilacji. Takie zachowanie jest zgodne z wieloma językami programowania, takimi jak Java, C# czy C++, gdzie klasy abstrakcyjne są kluczowym elementem budowy hierarchii klas oraz wzorów projektowych.

Pytanie 32

Która z wymienionych właściwości odnosi się do klasy pochodnej?

A. Nie może być zastosowana w strukturze dziedziczenia
B. Dziedziczy atrybuty i metody z klasy bazowej
C. Nie ma możliwości dodawania nowych metod
D. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
Cechą klasy pochodnej jest dziedziczenie pól i metod z klasy bazowej, co oznacza, że klasa pochodna automatycznie uzyskuje dostęp do wszystkich publicznych i chronionych składowych klasy nadrzędnej. Dzięki temu programista może rozwijać i modyfikować funkcjonalność istniejących klas, tworząc bardziej wyspecjalizowane obiekty. Dziedziczenie to kluczowy mechanizm umożliwiający wielokrotne użycie kodu, co prowadzi do zmniejszenia duplikacji i zwiększenia efektywności w zarządzaniu projektem. Klasa pochodna może również nadpisywać metody klasy bazowej, dostosowując ich działanie do swoich specyficznych potrzeb.

Pytanie 33

Fragment kodu w języku JavaScript to

Ilustracja do pytania
A. definicja funkcji strzałkowej
B. prototyp metody klasy
C. prototyp interfejsu
D. definicja zmiennej typu tablicowego
Kod w JavaScript opisuje definicję funkcji strzałkowej, która jest nowoczesnym i bardziej zwięzłym sposobem definiowania funkcji. Funkcje strzałkowe mają też specyficzne zachowanie w kontekście 'this', co czyni je często preferowanymi przy pracy z obiektami i metodami callback.

Pytanie 34

W językach C++ bądź C# termin virtual można wykorzystywać w kontekście

A. metod klasy
B. funkcji zaprzyjaźnionych
C. atrybutów klasy
D. destruktorów
W językach C++ i C# słowo kluczowe 'virtual' można stosować do metod klasy, co umożliwia ich nadpisanie w klasach pochodnych. Pozwala to na implementację polimorfizmu, co jest kluczowym elementem programowania obiektowego.

Pytanie 35

Jakie oprogramowanie służy do monitorowania błędów oraz zarządzania projektami?

A. Git
B. Bugzilla
C. Jira
D. Jasmine
Jira to zaawansowane oprogramowanie do zarządzania projektami oraz śledzenia błędów, stworzone przez firmę Atlassian. Jest powszechnie stosowane w zespołach zajmujących się rozwijaniem oprogramowania, ale również znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak zarządzanie projektami, wsparcie techniczne oraz śledzenie zadań. Jira oferuje bogaty zestaw funkcji, które umożliwiają planowanie sprintów, monitorowanie postępów prac, zarządzanie backlogiem oraz raportowanie wydajności zespołu. Użytkownicy mogą tworzyć niestandardowe workflow, co pozwala dostosować procesy pracy do specyficznych potrzeb organizacji. Dzięki integracji z innymi narzędziami Atlassian, takimi jak Confluence czy Bitbucket, Jira jest elementem ekosystemu, który wspiera współpracę w zespołach. Przykładem zastosowania Jira może być zarządzanie cyklem życia produktu, gdzie zespół deweloperski wykorzystuje to narzędzie do śledzenia błędów, zarządzania wymaganiami oraz planowania wydań. Korzystanie z Jira wspiera podejście Agile, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania projektami.

Pytanie 36

Jaką rolę pełni element statyczny w klasie?

A. Pozwala na dynamiczne dodawanie nowych metod
B. Zachowuje wspólną wartość dla wszystkich instancji tej klasy
C. Ogranicza dostęp do metod publicznych w klasie
D. Automatycznie likwiduje obiekty klasy po zakończeniu działania programu
Składnik statyczny klasy przechowuje wartości współdzielone przez wszystkie obiekty tej klasy. Jest to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi w programowaniu obiektowym, pozwalające na ograniczenie zużycia pamięci oraz zapewnienie spójności danych. Główna rola składnika statycznego polega na utrzymaniu jednej kopii zmiennej lub metody, która jest dostępna niezależnie od liczby instancji klasy. To oznacza, że zmiana wartości składowej statycznej jest natychmiast widoczna dla wszystkich obiektów klasy. Przykładem jest licznik instancji klasy lub konfiguracja globalna aplikacji, gdzie statyczność pozwala na scentralizowanie danych i ich jednolite zarządzanie.

Pytanie 37

Zaproponowany fragment kodu w języku Java wypełnia tablicę elementami:

Ilustracja do pytania
A. 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20
B. 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2
C. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
D. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Kod w języku Java wypełnia tablicę liczbami parzystymi od 2 do 20. W pętli inkrementacja wynosi 2, co skutkuje dodawaniem kolejnych parzystych liczb. To popularne rozwiązanie przy iteracji po wartościach, które mają spełniać określone warunki, np. podzielność przez 2.

Pytanie 38

Który z wymienionych typów kolekcji pozwala na dostęp do ostatnio dodanego elementu w pierwszej kolejności?

A. Tablica dwuwymiarowa
B. Lista
C. Kolejka
D. Stos
Stos to struktura danych działająca na zasadzie LIFO (Last In First Out), co oznacza, że ostatnio dodany element jest usuwany jako pierwszy. Stos znajduje zastosowanie w implementacji mechanizmu wywołań rekurencyjnych, zarządzaniu pamięcią oraz w operacjach związanych z cofaniem i przywracaniem stanu (np. cofanie operacji w edytorach tekstów). Dzięki swojej prostocie stosy są fundamentalnym elementem w programowaniu, szczególnie w językach niskopoziomowych.

Pytanie 39

Kiedy w programie występuje problem z działaniem, a programista musi zweryfikować wartości znajdujące się w zmiennych w momencie działania aplikacji, to w tym celu należy zastosować

A. debugger
B. analizator składni
C. interpreter
D. wirtualną maszynę
Debugger to narzędzie, które pozwala na śledzenie wartości zmiennych i wykonywanie kodu linia po linii w czasie rzeczywistym. Jest nieoceniony w procesie wykrywania błędów logicznych i analizy działania aplikacji. Programista może ustawiać punkty przerwań (breakpoints), by zatrzymać wykonywanie programu w określonym miejscu i przeanalizować stan aplikacji.

Pytanie 40

Jaką właściwość ma sieć synchroniczna?

A. Nie jest konieczna synchronizacja zegarów
B. Przekazywanie danych zachodzi w sposób niesystematyczny
C. Transmisja danych odbywa się w wyznaczonych interwałach czasowych
D. Gwarantuje większą elastyczność w przesyłaniu danych
Sieć synchroniczna charakteryzuje się tym, że transmisja danych odbywa się w ustalonych odstępach czasu, co oznacza, że wszystkie urządzenia w sieci są zsynchronizowane do jednego zegara. Taki sposób przesyłania danych pozwala na precyzyjne określenie momentu, w którym dane są wysyłane i odbierane, co redukuje opóźnienia i błędy w komunikacji. Przykładem sieci synchronicznej jest system TDM (Time Division Multiplexing), który dzieli czas na różne sloty, przydzielając każdy slot konkretnemu użytkownikowi lub urządzeniu. Dzięki temu każdy uczestnik sieci ma gwarancję, że w swoim czasie dostanie dostęp do medium transmisyjnego. Standardy takie jak SONET (Synchronous Optical Network) i SDH (Synchronous Digital Hierarchy) są przykładami technologii, które wykorzystują synchronizację do efektywnego przesyłania danych na dużych odległościach. Takie podejście jest powszechnie stosowane w telekomunikacji, gdzie wysoka wydajność i niezawodność transmisji są kluczowe dla jakości usług.