Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 10 czerwca 2025 11:50
  • Data zakończenia: 10 czerwca 2025 12:13

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby zarejestrować przekazanie materiałów z magazynu do produkcji, magazynier powinien sporządzić dokument

A. PZ
B. RW
C. ZW
D. PW
Dokumenty, takie jak PZ (Przyjęcie Zewnętrzne) i PW (Przyjęcie Wewnętrzne), służą do rejestrowania przyjęć materiałów, a nie ich wydania. PZ dotyczy sytuacji, gdy towary są przyjmowane z zewnątrz, natomiast PW odnosi się do przyjęć wewnętrznych, które zazwyczaj dotyczą przeniesienia materiałów w obrębie jednej lokalizacji. Z kolei ZW (Zwrót Wewnętrzny) dotyczy procedur związanych z zwracaniem materiałów do magazynu, a nie ich wydawaniem do produkcji. Użycie tych dokumentów w kontekście przekazywania materiałów do produkcji jest błędne, ponieważ nie oddają one rzeczywistego stanu operacji. Niezrozumienie funkcji poszczególnych dokumentów może prowadzić do błędów w ewidencji, co w rezultacie wpływa na zarządzanie zapasami, zwiększając ryzyko nadwyżek lub niedoborów materiałów. Przykładowo, użycie PZ w sytuacji, gdy materiały są wydawane do produkcji, spowoduje, że proces ewidencji stanie się chaotyczny i nieprzejrzysty, a to z kolei może skutkować problemami w realizacji zamówień oraz naruszeniem standardów jakości. Zatem, kluczowe jest zrozumienie, że każdy dokument ma swoje specyficzne przeznaczenie i skuteczne zarządzanie nimi jest fundamentalne dla prawidłowego funkcjonowania systemów logistycznych.

Pytanie 2

W przedsiębiorstwie poziom zapasu rotacyjnego zależy

A. od wielkości dostaw oraz aktualnego zużycia
B. od potencjalnych zakłóceń w regularności dostaw
C. od prognozowanych wzrostów cen zapasów
D. od popytu oraz sezonowych zmian w sprzedaży
Poziom zapasu rotującego w przedsiębiorstwie jest ściśle związany z wielkością dostaw oraz bieżącym zużyciem materiałów. W praktyce, przedsiębiorstwa powinny monitorować i analizować te dwa kluczowe elementy, aby utrzymać optymalny poziom zapasów. W sytuacji, gdy zapasy są zbyt niskie, może to prowadzić do przestojów w produkcji lub problemów z realizacją zamówień, co wpływa na zadowolenie klientów. Z kolei nadmiar zapasów generuje dodatkowe koszty magazynowania i może prowadzić do przestarzałości towarów. Przykładowo, w branży produkcyjnej, przyjęcie strategii Just-In-Time (JIT) polega na minimalizacji zapasów poprzez synchronizację dostaw z bieżącym popytem. Tego typu podejście wymaga ścisłej współpracy z dostawcami oraz rzetelnego prognozowania zużycia materiałów. Warto również zauważyć, że standardy zarządzania zapasami, takie jak ABC i XYZ, są szeroko stosowane w celu klasyfikacji i optymalizacji poziomów zapasów na podstawie wartości oraz zmienności popytu.

Pytanie 3

Identyfikatory GS1 pozwalają na odróżnianie produktów, miejsc oraz innych obiektów występujących

A. jedynie w oddziałach danego przedsiębiorstwa
B. w globalnym łańcuchu dostaw
C. w łańcuchu dostaw tylko na obszarze Unii Europejskiej
D. wyłącznie w magazynie konkretnej firmy
Zrozumienie, że identyfikatory GS1 obejmują tylko lokalne lub regionalne aspekty działalności gospodarczej, może prowadzić do znacznych trudności w zarządzaniu globalnym łańcuchem dostaw. Ograniczając się do stwierdzenia, że identyfikatory GS1 są używane wyłącznie w magazynie danego przedsiębiorstwa, można zignorować ogromne korzyści płynące z ich zastosowania na szeroką skalę. System GS1 został zaprojektowany z myślą o współpracy międzynarodowej, co oznacza, że jego zastosowanie w całym świecie pozwala na znacznie lepszą synchronizację i przejrzystość procesów logistycznych. Zastosowanie identyfikatorów GS1 tylko w oddziałach danego podmiotu lub w obrębie Unii Europejskiej jest ograniczone i nie spełnia oczekiwań nowoczesnych rynków, które wymagają harmonizacji standardów na poziomie globalnym. Przykładowo, w przypadku międzynarodowych transakcji handlowych, brak stosowania standardów GS1 może prowadzić do nieporozumień oraz błędów w zarządzaniu zapasami, co w efekcie wpływa na efektywność operacyjną. Niezrozumienie globalnego zasięgu identyfikatorów GS1 prowadzi do błędnych praktyk w logistyce i dystrybucji, co może skutkować opóźnieniami oraz stratami finansowymi.

Pytanie 4

Na podstawie zamieszczonego cennika oblicz wartość netto przewozu 48 paletowych jednostek ładunkowych na odległość 210 km.

Cennik przedsiębiorstwa przewozowego BETA
Ilość paletowych jednostek ładunkowych szt.Cena jednostkowa netto za kilometr zł
1÷203,00
21÷403,50
41÷604,00
powyżej 604,50

A. 840,00 zł
B. 945,00 zł
C. 630,00 zł
D. 735,00 zł
Poprawna odpowiedź na pytanie o wartość netto przewozu 48 paletowych jednostek ładunkowych na odległość 210 km to 840,00 zł. Obliczenia opierają się na cenniku, który przewiduje stawkę 4,00 zł za kilometr dla przedziału 41-60 palet. Aby uzyskać całkowity koszt, mnożymy liczbę kilometrów, czyli 210 km, przez stawkę jednostkową 4,00 zł/km. W ten sposób otrzymujemy: 210 km * 4,00 zł/km = 840,00 zł. Tego rodzaju kalkulacje są kluczowe w branży transportowej, gdzie precyzyjne określenie kosztów przewozów ma bezpośredni wpływ na rentowność działalności. Dobrą praktyką jest również znanie cennika oraz parametrów dotyczących jednostek ładunkowych, co pozwala na szybsze podejmowanie decyzji oraz lepsze planowanie logistyki. Wartości netto przewozów są istotne nie tylko dla właścicieli firm transportowych, ale również dla klientów, którzy chcą oszacować koszty przed nawiązaniem współpracy. W przypadku wykorzystania cennika w praktyce należy zawsze upewnić się, że jest on aktualny i odzwierciedla rzeczywiste warunki rynkowe.

Pytanie 5

Jak obliczyć procent wykorzystania powierzchni składowej magazynu, który jest przystosowany do przechowywania 20 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), gdy średnia liczba składowanych pjł wynosi 15 000?

A. 75%
B. 57%
C. 43%
D. 133%
Obliczenie procentu wykorzystania powierzchni składowej magazynu polega na zastosowaniu prostego wzoru: (liczba składowanych jednostek ładunkowych / maksymalna liczba jednostek ładunkowych) * 100%. W naszym przypadku, mamy 15 000 paletowych jednostek ładunkowych składowanych w magazynie przystosowanym do 20 000 pjł. Zatem obliczenie wygląda następująco: (15 000 / 20 000) * 100% = 75%. Zrozumienie tego wskaźnika jest kluczowe dla efektywnego zarządzania przestrzenią w magazynie. Procent wykorzystania powierzchni składowej pozwala na ocenę, jak efektywnie jest wykorzystywana przestrzeń magazynowa. Umożliwia również podejmowanie decyzji o ewentualnych inwestycjach w zwiększenie pojemności lub optymalizacji procesów składowania. W praktyce, wiedza ta jest wykorzystywana do planowania logistyki, inwestycji w nowe urządzenia składowe oraz oceny jego wydajności na tle konkurencji. Utrzymanie optymalnego wykorzystania powierzchni magazynowej jest niezbędne dla redukcji kosztów operacyjnych oraz zwiększenia efektywności całego łańcucha dostaw.

Pytanie 6

Skrót, który odnosi się do systemu informacyjnego wspierającego procesy związane z rozmieszczaniem towarów w magazynach oraz zarządzaniem tymi magazynami, to

A. CRM
B. WMS
C. ERP
D. EDI
WMS, czyli Warehouse Management System, to system informacyjny zaprojektowany do wspierania operacji związanych z zarządzaniem magazynem, w tym procesami lokowania towarów. Dzięki WMS przedsiębiorstwa mogą efektywnie zarządzać przestrzenią magazynową, monitorować poziomy zapasów oraz optymalizować procesy przyjęcia, składowania i wydania towarów. Przykłady zastosowania WMS obejmują automatyzację lokalizacji produktów, co pozwala na zwiększenie dokładności inwentaryzacji oraz skrócenie czasu realizacji zamówień. Systemy WMS są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak zasady FIFO (First In, First Out) oraz LIFO (Last In, First Out), co ułatwia zarządzanie cyklem życia produktów. W dobie rosnącej konkurencji, wdrożenie WMS staje się kluczowe dla firm pragnących zwiększyć efektywność operacyjną i zredukować koszty magazynowania, co potwierdzają liczne badania w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 7

Znak umieszczony na samochodzie przeznaczonym do transportu towarów niebezpiecznych oznacza, że transportowane materiały są

Ilustracja do pytania
A. żrące.
B. promieniotwórcze.
C. samozapalne.
D. wybuchowe.
Znak umieszczony na samochodzie, który mówi o materiałach samozapalnych, to naprawdę ważny Element w kwestii bezpieczeństwa, gdy przewozimy niebezpieczne towary. To oznaczenie z płomieniem nad linią jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak te od ONZ czy IMDG. Materiały samozapalne, a są to różne chemikalia i organiczne substancje, mogą się same zapalić, gdy dostaną się do powietrza lub pod wpływem ciepła. To stwarza poważne ryzyko w trakcie transportu. Na przykład, metale takie jak magnez czy niektóre oliwy roślinne mogą do tego prowadzić. Dlatego oznaczenie pojazdów, które przewożą te materiały, jest konieczne – informuje pracowników i innych ludzi o potencjalnym zagrożeniu. Przepisy mówią, że każdy transport niebezpiecznych towarów musi być odpowiednio oznaczony, co zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza ryzyko wypadków.

Pytanie 8

W przypadku poważnych oparzeń, które prowadzą do martwicy, czyli całkowitego zniszczenia wszystkich warstw skóry (skóra jest poparzona, czarna lub biała), należy

A. zdezynfekować ranę przy użyciu środków dezynfekujących
B. osłonić odkryte oparzone miejsca jałowymi opatrunkami
C. zdjąć z poszkodowanego ubranie w rejonie poparzenia
D. usunąć martwy, przypalony naskórek oraz pozostałości
Odpowiedź, w której wskazałeś na użycie jałowych opatrunków do osłonięcia poparzonych miejsc, jest jak najbardziej trafna. Dzięki temu rany są chronione przed zanieczyszczeniem i dalszymi uszkodzeniami. W takim przypadku, gdy mówimy o poważnych poparzeniach, skóra straciła wiele swoich naturalnych właściwości, co sprawia, że jest bardziej podatna na infekcje. Jałowe opatrunki nie tylko zmniejszają ryzyko zakażeń, ale też pomagają w gojeniu ran, bo tworzą odpowiednie warunki. Pamiętaj, żeby zmieniać je regularnie i oczywiście aseptycznie, bo to naprawdę ma znaczenie. Jeżeli poparzenie jest głębokie, może być konieczna interwencja lekarza, żeby usunąć martwe tkanki. Z tego co wiem, według American Burn Association, najpierw trzeba zadbać o ochronę rany i szukać fachowej pomocy medycznej.

Pytanie 9

Jakie jest zastosowanie listu przewozowego CIM w transporcie?

A. lotniczym
B. żeglugowym
C. kolejowym
D. morskim
Zastosowanie listu przewozowego w transporcie morskim, żeglugowym czy lotniczym jest mylnym założeniem, które wynika z niepełnego zrozumienia różnic między różnymi rodzajami transportu. Każdy z tych rodzajów transportu ma swoje unikalne regulacje i dokumenty właściwe dla danej branży. Na przykład, w transporcie morskim stosuje się konosament, który jest specyficznym dokumentem potwierdzającym przyjęcie ładunku na statek oraz umowę przewozu. W przypadku transportu lotniczego, z kolei używa się listu przewozowego AWB (Air Waybill), który pełni podobną rolę, ale odnosi się wyłącznie do przewozu lotniczego. Zrozumienie, że każdy z tych dokumentów jest dostosowany do specyfiki danego rodzaju transportu, jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania łańcucha dostaw. Warto również zauważyć, że każdy z tych dokumentów zawiera inne informacje oraz regulacje dotyczące odpowiedzialności przewoźników, wymagań celnych i ubezpieczenia. Błędem jest utożsamianie dokumentów transportowych bez zrozumienia kontekstu, w którym są one stosowane, co może prowadzić do nieporozumień i błędów w procesach logistycznych. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, że list przewozowy CIM jest narzędziem specyficznym dla transportu kolejowego i nie ma zastosowania w innych formach transportu, co powinno być podstawą dla każdego profesjonalisty w branży transportowej.

Pytanie 10

Dokument dotyczący przesunięcia międzymagazynowego (MM) wypełnia się w sytuacji, gdy

A. dochodzi do przemieszczenia materiałów pomiędzy własnymi magazynami
B. zostają przyjęte zakupione materiały do magazynu
C. następuje zwrot do magazynu materiałów, które nie zostały wykorzystane w procesie produkcji
D. materiały są wydawane z magazynu odbiorcy
Dokument przesunięcia międzymagazynowego (MM) to jeden z tych ważnych papierków w logistyce wewnętrznej firmy. Jak dla mnie, jest to kluczowe w zarządzaniu zapasami i poprawnej efektywności działania. Kiedy przenosimy materiały między magazynami, trzeba to dobrze udokumentować, bo wpływa to na to, co mamy w magazynie i na bilans zapasów. Wypełniając dokument MM, firma dokumentuje transfer towarów z jednego miejsca do drugiego, co pomaga w utrzymaniu przejrzystości i kontroli nad naszymi zapasami. Można to zobaczyć na przykład w sytuacji, gdy surowce przechodzą z magazynu do produkcji, żeby zrealizować bieżące potrzeby. Z tego co pamiętam, dobra praktyka w logistyce mówi, że taką dokumentację warto weryfikować i archiwizować, bo to wspiera audyty i kontrolę jakości. No i oczywiście, dokument MM ma znaczenie w integracji procesów logistycznych i zarządzania łańcuchem dostaw, co w końcu pomaga w obniżaniu kosztów i polepszaniu obsługi klienta.

Pytanie 11

Jednym ze sposobów na eliminację luki czasowej w dystrybucji jest

A. tworzenie zapasów
B. rozszerzenie dystrybucji
C. redukcja wydatków
D. zwiększenie podaży
Tworzenie zapasów to kluczowy sposób na likwidację luki czasowej w dystrybucji. Luki te mogą występować na różnych etapach procesu dostaw, gdy popyt na produkt przewyższa dostępność towaru. Tworzenie zapasów pozwala na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia sytuacji, w której klienci nie mogą nabyć pożądanych produktów w odpowiednim czasie. Przykładem zastosowania tej strategii może być magazynowanie popularnych towarów w okresach, gdy popyt jest przewidywalnie wyższy, na przykład podczas sezonowych wyprzedaży. Dobrze zorganizowane zarządzanie zapasami jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak metoda Just-In-Time (JIT), która dąży do minimalizacji zapasów, ale w sytuacjach wymagających zapewnienia ciągłości dostaw, przechowywanie odpowiednich zapasów jest niezbędne. Dodatkowo, z punktu widzenia logistyki, efektywne zarządzanie zapasami przyczynia się do optymalizacji kosztów operacyjnych oraz zwiększenia satysfakcji klienta, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 12

Rysunek przedstawia wózek

Ilustracja do pytania
A. unoszący boczny.
B. unoszący ręczny.
C. widłowy.
D. unoszący.
Wybór odpowiedzi 'widłowy' jest prawidłowy, ponieważ na przedstawionym rysunku widoczny jest wózek widłowy, który jest kluczowym narzędziem w logistyce i magazynowaniu. Wózki widłowe, wyposażone w widły, są projektowane przede wszystkim do podnoszenia oraz transportowania ciężkich ładunków, takich jak palety z towarami. Ich zastosowanie jest niezwykle szerokie - używane są w magazynach, centrach dystrybucji oraz na placach budowy. Wózki widłowe umożliwiają efektywne zarządzanie przestrzenią, dzięki zdolności do transportu towarów na różne wysokości, co jest konieczne w środowisku o wysokiej intensywności pracy. Warto również zwrócić uwagę na normy bezpieczeństwa regulujące eksploatację wózków widłowych, takie jak OSHA (Occupational Safety and Health Administration) w Stanach Zjednoczonych, które wymagają regularnych szkoleń dla operatorów oraz odpowiedniej konserwacji sprzętu. Osoby pracujące z tymi maszynami muszą posiadać odpowiednie certyfikaty, co potwierdza ich umiejętności w bezpiecznym i efektywnym użytkowaniu wózków widłowych.

Pytanie 13

Bezpośrednie przesyłanie informacji - dokumentów handlowych w formie elektronicznych komunikatów pomiędzy różnymi partnerami: dostawcami, producentami, odbiorcami oraz bankami - realizuje system

A. WMS
B. ERP
C. EDI
D. WWW
Wybór odpowiedzi oparty na systemach ERP, WWW lub WMS może wydawać się logiczny w kontekście wymiany informacji, jednak żaden z tych systemów nie odpowiada na specyfikę i wymagania dotyczące elektronicznej wymiany dokumentów handlowych, jak ma to miejsce w przypadku EDI. System ERP (Enterprise Resource Planning) to zintegrowane oprogramowanie zarządzające procesami biznesowymi, ale nie jest to system dedykowany do wymiany danych między różnymi partnerami. ERP skupia się na zarządzaniu zasobami wewnętrznymi firmy, a jego głównym celem jest automatyzacja i integracja danych w obrębie organizacji. Z kolei WWW (World Wide Web) jest platformą do publikacji i wymiany informacji w Internecie, która nie jest przystosowana do strukturalnych wymian danych handlowych; nie zapewnia standardów bezpieczeństwa i wymiany, jak EDI. WMS (Warehouse Management System) to system zarządzania magazynem, który koncentruje się na optymalizacji procesów logistycznych wewnątrz magazynów i nie ma na celu wymiany informacji między różnymi partnerami. Wybór tych systemów może prowadzić do nieefektywnej komunikacji i spowolnienia procesów, ponieważ nie mają one jasno zdefiniowanych standardów wymiany danych, co jest kluczowe w kontekście współczesnego handlu i współpracy międzyfirmowej. Zrozumienie różnic między tymi systemami a EDI jest niezbędne dla efektywnego zarządzania procesami biznesowymi.

Pytanie 14

Które przedsiębiorstwo transportowe powinno wybrać centrum dystrybucyjne do dystrybucji ładunku na odległość 100 km, uwzględniając informacje zawarte w tabeli oraz hierarchię kryteriów - dostarczenie towaru po najniższym koszcie i w czasie nie dłuższym niż 2 godziny 15 minut?

Przedsiębiorstwo transportoweŚrednia prędkość samochodów, km/hKoszt, zł/1 km
A.402,00
B.452,50
C.503,00
D.553,50

A. D.
B. B.
C. C.
D. A.
Wybór niewłaściwego przedsiębiorstwa transportowego może prowadzić do wielu problemów, w tym zwiększenia kosztów oraz opóźnień w dostawie. Odpowiedzi, które wybierają opcje C, D, czy A, nie uwzględniają kluczowych kryteriów ustalonych w pytaniu, co pokazuje brak zrozumienia podstaw logistyki. Odpowiedź A, mimo że mogłaby być rozważana w kontekście innych kryteriów, nie spełnia wymogu czasowego, co jest fundamentalnym błędem w ocenie efektywności transportu. Dla dostaw, które muszą dotrzeć w określonym czasie, nie można ignorować tego aspektu, nawet jeżeli koszt wydaje się korzystny. Przedsiębiorstwa C i D, chociaż mogą oferować czas dostawy w granicach akceptowalnych, ich koszty są wyższe, co w dłuższym okresie może negatywnie wpływać na marże zysku firmy. Kluczowe jest zrozumienie, jak optymalizacja dostaw wpływa na całkowity proces logistyczny, w zgodzie z aktualnymi trendami i standardami branżowymi, gdzie strategia kosztowa nie powinna kolidować z czasem realizacji. Wybór niewłaściwego partnera transportowego może również prowadzić do obniżenia jakości obsługi klienta, co jest nie do zaakceptowania w dzisiejszym rynku, gdzie klient oczekuje zarówno szybkości, jak i konkurencyjności cenowej.

Pytanie 15

Główna zasada zarządzania zapasami to zapewnienie

A. minimalizacji wydatków na zakup, sprowadzanie oraz utrzymywanie zapasów
B. ciągłości oraz rytmiczności produkcji przy najwyższych kosztach związanych z zapasami
C. maksymalizacji wydatków na zakup, import oraz utrzymanie zapasów
D. utrzymania zbyt wysokich poziomów zbędnych i nadmiarowych zapasów
Zarządzanie zapasami jest kluczowym aspektem działalności przedsiębiorstw, a błędne podejście do tego tematu może prowadzić do poważnych problemów. Przykłady odpowiedzi, które proponują utrzymanie wysokich poziomów zapasów, maksymalizację wydatków na zakupy czy produkcję przy bardzo wysokich kosztach, są nie tylko nieefektywne, ale wręcz szkodliwe w dłuższej perspektywie. Zwiększanie poziomów zapasów do nadmiernych ilości prowadzi do zwiększonych kosztów przechowywania, a także ryzyka przestarzałości towarów, co szczególnie w szybko zmieniającym się otoczeniu rynkowym stanowi istotny problem. Z kolei maksymalizacja nakładów na zakupy nie jest zgodna z zasadami efektywnego zarządzania, które kładą nacisk na optymalizację wydatków. Wyższe nakłady na zakupy mogą nie tylko obciążać budżet, ale także prowadzić do zwiększonego ryzyka finansowego. Wreszcie, dążenie do ciągłości produkcji przy najwyższych kosztach zapasów to podejście, które ignoruje podstawowy cel zarządzania zapasami – efektywność i oszczędność. Właściwe zarządzanie zapasami powinno koncentrować się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów, co prowadzi do lepszej rentowności i zadowolenia klientów. Dlatego właściwa strategia powinna zakładać minimalizację kosztów i efektywną rotację zapasów.

Pytanie 16

Analiza metodą ABC/XYZ pozwala na klasyfikację asortymentu magazynowego w dziewięciu grupach. Towary należące do grupy CZ wyróżniają się

A. niską wartością obrotu oraz dużym zapotrzebowaniem ilościowym
B. niską wartością obrotu oraz niewielkim zapotrzebowaniem ilościowym
C. wysoką wartością obrotu oraz dużym zapotrzebowaniem ilościowym
D. średnią wartością obrotu i dużym zapotrzebowaniem ilościowym
Analiza ABC/XYZ jest metodą klasyfikacji asortymentu, która pozwala na efektywne zarządzanie zapasami w magazynach. Towary zaklasyfikowane do grupy CZ charakteryzują się małą wartością obrotu oraz niewielkim ilościowym zapotrzebowaniem. Oznacza to, że są to produkty, które nie generują znaczących przychodów i ich sprzedaż nie jest zbyt intensywna. W praktyce, takie artykuły mogą stanowić około 70-80% całkowitej liczby pozycji w magazynie, jednak ich wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa jest marginalny. Przykładowymi towarami z tej grupy mogą być materiały biurowe, akcesoria o niskiej rotacji czy produkty sezonowe. Wprowadzenie tej klasyfikacji pozwala firmom skoncentrować się na bardziej opłacalnych produktach z grupy A i B, co z kolei prowadzi do optymalizacji kosztów magazynowania, redukcji przestrzeni magazynowej oraz lepszego zarządzania kapitałem obrotowym. Kluczowe jest również wdrożenie strategii minimalizacji zamówień na produkty z grupy CZ, co pozytywnie wpłynie na efektywność operacyjną firmy.

Pytanie 17

Układ asortymentowy materiałów wykorzystywanych w firmie przemysłowej jest powiązany z logistyką działań

A. produkcji
B. dystrybucji
C. informacji
D. zakupu
Wybór odpowiedzi dotyczących produkcji, dystrybucji lub informacji wskazuje na pewne nieporozumienia związane z rolą logistyki w zarządzaniu materiałami. Proces produkcji, choć ściśle związany z materiałami, koncentruje się na przekształcaniu surowców i komponentów w gotowe wyroby. Nie bierze pod uwagę struktury asortymentowej materiałów, która jest kluczowa w fazie zakupu. W kontekście dystrybucji, błędne jest myślenie, że struktura asortymentowa odnosi się głównie do organizacji transportu gotowych produktów. Logistyka dystrybucji zajmuje się tym, jak dotrzeć do klienta, a nie tym, jakie materiały są potrzebne do produkcji. Odpowiedź związana z informacją sugeruje, że struktura asortymentowa jest bardziej kwestią danych, co jest nieprecyzyjne. Informacja wspiera procesy logistyczne, ale sama w sobie nie definiuje potrzeb zakupowych. Kluczowym błędem myślowym jest pominięcie faktu, że struktura asortymentowa jest fundamentem dla zakupów. Optymalizacja procesów zakupowych jest kluczowa dla efektywności operacyjnej, a dobry system zakupowy powinien zintegrować wszystkie aspekty zarządzania materiałami, aby zminimalizować ryzyko przestojów w produkcji.

Pytanie 18

Jakie jest podstawowe zadanie systemu WMS?

A. Zarządzanie relacjami z klientami
B. Planowanie tras dostaw
C. Zarządzanie operacjami magazynowymi
D. Analiza finansowa przedsiębiorstwa
WMS, czyli Warehouse Management System, to narzędzie służące do zarządzania operacjami magazynowymi. Jego głównym zadaniem jest usprawnienie wszystkich procesów związanych z magazynowaniem, takich jak przyjęcia towarów, ich lokalizacja, kompletacja zamówień oraz wysyłka. WMS pozwala na pełną kontrolę nad przepływem towarów w magazynie, co prowadzi do zwiększenia efektywności i minimalizacji błędów. Dzięki niemu można śledzić stany magazynowe w czasie rzeczywistym i lepiej planować zasoby magazynowe, co jest kluczowe dla sprawnego zarządzania logistyką. Dodatkowo, systemy WMS często integrują się z innymi systemami informatycznymi w firmie, takimi jak ERP, co pozwala na jeszcze lepszą koordynację działań w całym przedsiębiorstwie. W praktyce, zastosowanie WMS przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych oraz zwiększenia satysfakcji klienta poprzez szybszą realizację zamówień i lepszą jakość obsługi. Systemy te są obecnie nieodzownym elementem w nowoczesnych centrach logistycznych, gdzie efektywność i precyzja działania są kluczowe dla utrzymania konkurencyjności na rynku.

Pytanie 19

Podmioty ekonomiczne, które mają na celu zunifikowanie różnych usług logistycznych w jednym miejscu, przejmując część działań realizowanych przez macierzyste jednostki przedsiębiorstw - klientów, to

A. zakłady produkcyjne
B. supermarkety
C. centra logistyczne
D. magazyny branżowe
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do centrów logistycznych, prowadzi do nieporozumienia na temat funkcji, jakie pełnią poszczególne podmioty w łańcuchu dostaw. Supermarkety, choć mogą oferować usługi logistyczne, głównie koncentrują się na sprzedaży detalicznej, a ich działalność nie obejmuje integracji wielu usług logistycznych dla innych przedsiębiorstw. Zakłady produkcyjne są odpowiedzialne za wytwarzanie towarów, ale nie zajmują się kompleksowym zarządzaniem logistyką, co jest kluczowe w kontekście integracji usług. Magazyny branżowe również nie spełniają roli centrów logistycznych, ponieważ ich działalność ogranicza się do przechowywania towarów z pominięciem szerszego zakresu usług, takich jak transport czy zarządzanie łańcuchem dostaw. Często błędne jest również myślenie o logistyce wyłącznie w kategoriach magazynowania i transportu, podczas gdy centra logistyczne łączą różne aspekty zarządzania łańcuchem dostaw, co zapewnia lepszą synchronizację i elastyczność w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynku. Efektywna logistyka wymaga zrozumienia dynamiki operacyjnej oraz umiejętności integrowania różnych procesów, co czyni centra logistyczne niezbędnym ogniwem w organizacji kompleksowej obsługi logistycznej.

Pytanie 20

Centrum dystrybucji poniosło miesięczne wydatki na transport w wysokości 100 000 zł oraz na utrzymanie zapasów w wysokości 800 000 zł. W kolejnym miesiącu prognozuje się, że koszty transportu wzrosną o 5%, podczas gdy wydatki na utrzymanie zapasów pozostaną bez zmian. Jakie będą łączne koszty transportu i utrzymania zapasów w nadchodzącym miesiącu?

A. 905 000 zł
B. 950 000 zł
C. 840 000 zł
D. 945 000 zł
Jak chcesz obliczyć koszty transportu i utrzymania zapasów w przyszłym miesiącu, to na początku musisz przeliczyć nowe koszty transportu. W tym miesiącu wynoszą one 100 000 zł, ale przewiduje się, że o 5% to wzrośnie. Więc 100 000 zł razy 0,05 daje nam 5 000 zł. Dodajesz to do obecnych kosztów, czyli 100 000 zł + 5 000 zł i wychodzi 105 000 zł. Koszty utrzymania zapasów zostają na poziomie 800 000 zł, więc jak wszystko razem dodasz: 105 000 zł + 800 000 zł, to otrzymasz 905 000 zł. Te obliczenia są ważne, bo w zarządzaniu finansami trzeba na bieżąco monitorować i przewidywać wydatki. A efektywna logistyka też się przydaje, bo może pomóc zoptymalizować koszty transportowe i zaoszczędzić trochę kasy.

Pytanie 21

Jakie są całkowite wydatki logistyczne firmy przy założeniu, że:
- koszty pracy oraz wykorzystania czynników produkcji wynoszą 1 000 zł
- wydatki finansowe są równe 350 zł
- straty nadzwyczajne wynoszą 210 zł?

A. 2 150 zł
B. 2 010 zł
C. 1 360 zł
D. 1 560 zł
Odpowiedź 1 560 zł jest prawidłowa, ponieważ całkowite koszty logistyczne przedsiębiorstwa oblicza się poprzez zsumowanie wszystkich kosztów związanych z działalnością. W naszym przypadku mamy trzy kategorie kosztów: koszty pracy i zużycia czynników wytwórczych, wydatki finansowe oraz straty nadzwyczajne. Dodając je do siebie, otrzymujemy: 1 000 zł (koszty pracy) + 350 zł (wydatki finansowe) + 210 zł (straty nadzwyczajne) = 1 560 zł. W praktyce, zarządzanie kosztami logistycznymi jest kluczowe dla maksymalizacji efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa. Umożliwia to identyfikację obszarów, w których można optymalizować wydatki, np. poprzez renegocjację umów z dostawcami czy automatyzację procesów. Zrozumienie struktury kosztów pozwala również na lepsze planowanie budżetu i prognozowanie zysków. Zastosowanie analizy kosztów w logistyce może prowadzić do zwiększenia konkurencyjności i rentowności firmy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 22

Na ilustracji jest przedstawiony wózek do obsługi

Ilustracja do pytania
A. beczek.
B. bel.
C. dłużyc.
D. kontenerów.
Wygląda na to, że wybrałeś odpowiedź, która nie pasuje do tematu dłużyc. Wózki boczne nie nadają się do transportowania beczek, beczki mają okrągły kształt i muszą być stabilne, a te wózki nie są do tego stworzone. Belki, mimo że są długie, zwykle przenosi się za pomocą innych wózków, które są lepiej dostosowane do takiego zadania. Co do kontenerów, one są spore i też wymagają bardziej uniwersalnych wózków czy ciężarówek. Jeżeli wybierzesz niewłaściwe narzędzie do transportu, możesz łatwo uszkodzić ładunek i stworzyć niebezpieczne warunki pracy. Trzeba zrozumieć, co się transportuje i jaki sprzęt do tego wybrać, żeby wszystko działało sprawnie i bezpiecznie.

Pytanie 23

Firma zajmująca się logistyką planuje wprowadzenie systemu do zarządzania magazynem. Jaki to będzie system?

A. Executive Information System
B. Manufacturing Resource Planning
C. Warehouse Management System
D. Distribution Requirements Planning
WMS, czyli Warehouse Management System, to takie specjalistyczne oprogramowanie, które ma na celu ogarnianie wszystkiego, co związane z operacjami w magazynie. Dzięki niemu można lepiej kontrolować zapasy, lokalizować produkty czy zarządzać zamówieniami. Przykład? No, wyobraź sobie, że dzięki WMS firma może śledzić, co się dzieje z towarami w magazynie, co naprawdę pomaga unikać błędów przy kompletacji zamówień i zwiększa efektywność działania. Wdrażając taki system, można zautomatyzować sporo procesów i zaoszczędzić czas oraz pieniądze. Z mojego doświadczenia, przed wdrożeniem WMS fajnie jest zrobić analizę potrzeb firmy i dobrze dostosować system do konkretnej działalności. Warto też wiedzieć, że WMS często współpracuje z innymi systemami ERP, co sprawia, że dane są spójne w całej firmie, a planowanie i prognozowanie stają się łatwiejsze.

Pytanie 24

Firma transportowa została zlecona do wykonania dziesięciu dostaw. Koszt jednej dostawy wynosi 3 200,00 zł. Jaką kwotę wyniesie realizacja zlecenia, jeśli klient ma prawo do 20% rabatu?

A. 31 488,00 zł
B. 7 872,00 zł
C. 6 400,00 zł
D. 25 600,00 zł
Wartość realizacji zlecenia można obliczyć, mnożąc liczbę dostaw przez cenę jednostkową, a następnie uwzględniając rabat, który przysługuje klientowi. W tym przypadku mamy 10 dostaw, a cena jednej dostawy wynosi 3 200,00 zł. Zatem całkowita wartość przed rabatem wynosi 10 * 3 200,00 zł, co daje 32 000,00 zł. Następnie, aby obliczyć wartość po rabacie, należy pomnożyć tę kwotę przez 20%, co daje rabat w wysokości 6 400,00 zł. Ostateczna wartość zlecenia, po odjęciu rabatu, wynosi 32 000,00 zł - 6 400,00 zł = 25 600,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są standardową praktyką w branży transportowej, gdzie rabaty i negocjacje cenowe są powszechnie stosowane, aby zapewnić konkurencyjność ofert. Umiejętność dokładnego obliczania wartości zlecenia jest kluczowa, aby przedsiębiorstwa mogły efektywnie zarządzać swoimi finansami i utrzymać rentowność.

Pytanie 25

Jakie jest zasięg działalności regionalnych centrów logistycznych?

A. 50 - 250 km
B. 0 - 50 km
C. 50 - 499 km
D. 50 - 100 km
Zasięg działania regionalnych centrów logistycznych nie powinien być ograniczany do wartości poniżej 50 km czy w przedziale 50-250 km. Takie podejście prowadzi do zniekształcenia rzeczywistych możliwości operacyjnych tych obiektów. Odpowiedzi wskazujące na zasięg do 50 km ograniczają perspektywę funkcjonowania centrów, które są zaprojektowane do obsługi znacznie większych obszarów. W praktyce, centra logistyczne mają na celu nie tylko zaspokojenie lokalnych potrzeb, ale również wsparcie regionalnych strategii transportowych. Przykładowo, w przypadku odpowiedzi w przedziale 50-100 km, pomijana jest możliwość dostępu do znacznie większej bazy klientów, co może wpływać na wzrost efektywności operacyjnej. Zastosowanie regionalnych centrów w ramach łańcucha dostaw, zgodnie z zasadami lean management, zakłada eliminację marnotrawstwa i maksymalne wykorzystanie zasobów w szerszym zakresie geograficznym. Te błędne koncepcje są często wynikiem niepełnego zrozumienia roli, jaką odgrywają centra w optymalizacji procesów logistycznych oraz ich strategicznego znaczenia dla przedsiębiorstw, które starają się dostosować do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 26

W ciągu miesiąca pracownik magazynu odebrał 42 przesyłki, z czego 6 przesyłek było niepełnych. Jaki jest wskaźnik niezawodności dostaw?

A. 86%
B. 99%
C. 14%
D. 50%
Wybór niepoprawnej odpowiedzi często wynika z błędnego podejścia do interpretacji danych. W przypadku obliczania wskaźnika niezawodności dostaw, kluczowe jest zrozumienie, co oznaczają dane liczby. Odpowiedzi takie jak 14%, 50% czy 99% mogą wydawać się logiczne, ale z perspektywy analizy statystycznej są one nieuzasadnione. Na przykład, wskaźnik 14% sugerowałby, że tylko niewielki odsetek dostaw był kompletny, co w tym przypadku jest błędne, gdyż mamy 36 dostaw kompletnych. Z kolei odpowiedź 50% pochodziłaby z mylnego założenia, że połowa dostaw jest pełna, co w kontekście podanych danych jest dalekie od prawdy. Z kolei 99% to liczba, która może wynikać z nadmiernego optymizmu lub błędnego założenia, że praktycznie wszystkie dostawy są niezawodne. Tego typu myślenie, oparte na błędnych założeniach, prowadzi do fałszywych wniosków i może zniekształcać rzeczywistość operacyjną. Niezawodność dostaw to kluczowy wskaźnik efektywności w logistyce, a jego właściwe obliczenie jest niezbędne do efektywnego zarządzania dostawcami oraz poprawy procesów w łańcuchu dostaw. W praktyce, aby uniknąć takich błędów, warto stosować standardy analizy danych oraz regularnie edukować zespół na temat istoty jakości dostaw.

Pytanie 27

W ciągu miesiąca (30 dni) magazyn poniósł stałe wydatki w wysokości 45 000,00 zł oraz zmienne wydatki w wysokości 75 000,00 zł. Jaka jest dzienna jednostkowa kwota kosztów magazynowania zapasu, jeśli w magazynie średnio znajduje się 20 000 szt. zapasu?

A. 2,25 zł
B. 0,20 zł
C. 6,00 zł
D. 0,13 zł
Wiesz, co jest ważne przy obliczaniu dziennego kosztu magazynowania? Trzeba brać pod uwagę zarówno koszty stałe, jak i zmienne. Więc w naszym przypadku mamy 45 000 zł na koszty stałe i 75 000 zł na zmienne. Jak to zsumujemy, to wychodzi 120 000 zł w miesiącu. Teraz, żeby obliczyć koszt na dzień, dzielimy to przez 30 dni, co daje nam 4 000 zł. Potem musimy jeszcze podzielić to przez średnią liczbę zapasów w magazynie, czyli 20 000 sztuk. I co dostajemy? Równe 0,20 zł na sztukę dziennie. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami. Dzięki temu lepiej zarządza się zapasami i przy okazji można lepiej ustalać ceny. Moim zdaniem, zrozumienie tych kosztów naprawdę pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji.

Pytanie 28

Z analizy wymagań sieci dystrybucji wynika, że jeśli zapas na końcu sieci sprzedaży wynosił 460 szt., sprzedano 2 430 szt., a łączna ilość przyjętych dostaw wyniosła 2 380 szt., to początkowy zapas wynosił

A. 510 szt.
B. 5 270 szt.
C. 4 350 szt.
D. 410 szt.
Kiedy chcesz policzyć zapas początkowy w sieci dystrybucji, używamy takiego wzoru: zapas początkowy = zapas końcowy + sprzedane sztuki - przyjęte dostawy. W naszym przypadku zapas końcowy to 460 sztuk, sprzedanych mamy 2430, a przyjęte dostawy wynoszą 2380. Podstawiając te liczby do wzoru, wychodzi nam zapas początkowy = 460 + 2430 - 2380, co daje 510 sztuk. Powiem ci, że takie obliczenia są naprawdę ważne, gdy zajmujesz się zarządzaniem zapasami, bo dzięki nim lepiej planujesz dostawy. W praktyce często korzysta się z systemów ERP, które pomagają trzymać rękę na pulsie, jeśli chodzi o stan magazynowy oraz prognozowanie, co jest niezbędne dla efektywności i redukcji kosztów. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą szybciej reagować na zmiany w popycie i unikają przechowywania zbyt dużych ilości towaru, co jest naprawdę dobrą praktyką w logistyce.

Pytanie 29

Na którym rysunku przedstawiono proces produkcyjny w strukturze równoległej?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. D.
C. A.
D. C.
Rysunek C ilustruje proces produkcyjny w strukturze równoległej, co jest kluczowym podejściem w nowoczesnym zarządzaniu produkcją. W tej strukturze różne stanowiska technologiczne działają jednocześnie, co znacząco przyspiesza tempo produkcji oraz zwiększa elastyczność procesów. Na przykład, w zakładach montażowych, gdzie wiele komponentów jest łączonych w finalny produkt, równoległe stanowiska pozwalają na jednoczesne wykonywanie różnych operacji, minimalizując czas przestojów. Tego typu organizacja pracy jest zgodna z metodami Lean Manufacturing, które promują eliminację marnotrawstwa i zwiększanie wydajności. W praktyce, struktura równoległa daje możliwość szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych oraz zróżnicowanych potrzeb klientów, co stanowi istotny atut konkurencyjny. Warto zwrócić uwagę na wdrażanie takich rozwiązań w branżach, gdzie czas reakcji na zmiany jest kluczowy, jak np. w przemyśle elektronicznym czy motoryzacyjnym.

Pytanie 30

Biologiczne przetwarzanie odpadów w określonych warunkach z użyciem mikroorganizmów nazywa się recyklingiem

A. energetyczny
B. surowcowy
C. organiczny
D. materiałowy
Recykling organiczny, to nic innego jak sposób na przetwarzanie różnych resztek, czy to roślinnych, czy zwierzęcych, przy pomocy mikroorganizmów, jak na przykład bakterie czy grzyby. Kiedy są odpowiednie warunki, te maleńkie stworzenia rozkładają organiczne odpady, a w efekcie dostajemy kompost albo biogaz. To świetna metoda, bo zmniejsza ilość odpadów, które trafiają na wysypiska oraz ich wpływ na nasze środowisko. Dobrym przykładem recyklingu organicznego jest kompostowanie, które można robić w domu lub na większą skalę. Kompost, który otrzymujemy w tym procesie, ma pełno wartościowych składników odżywczych, dzięki czemu jest super nawozem dla roślin. Z mojej perspektywy, warto zwrócić uwagę, że recykling organiczny jest zgodny z tym, co proponuje Unia Europejska w kwestii gospodarki odpadami, promując zrównoważony rozwój i mniejsze ilości odpadów. Segregacja i recykling odpadów organicznych są naprawdę kluczowe, gdy chodzi o osiąganie celów związanych z ochroną naszej planety i bioróżnorodnością.

Pytanie 31

Informatycznym systemem wspierającym zarządzanie, nadzór oraz kontrolowanie przepływu towarów w magazynie, a także mającym na celu udostępnianie informacji o tym procesie i generowanie dokumentacji związanej z tym przepływem jest

A. SCM
B. EDI
C. MRP I
D. WMS
WMS, czyli System Zarządzania Magazynem, jest kluczowym narzędziem w logistyce, które wspiera organizację i kontrolę procesów magazynowych. Jego zadaniem jest optymalizacja przepływu towarów w magazynie, co obejmuje zarówno przyjmowanie, składowanie, jak i wydawanie produktów. Dzięki WMS, przedsiębiorstwa mogą uzyskać dokładne informacje o stanie zapasów w czasie rzeczywistym, co pozwala na podejmowanie szybkich i świadomych decyzji. Przykładowo, WMS umożliwia automatyzację procesów, takich jak kompletacja zamówień, co z kolei przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej. W branży e-commerce, gdzie czas dostawy ma kluczowe znaczenie, wdrożenie WMS może znacząco poprawić zadowolenie klientów. Dobre praktyki dotyczące wdrażania WMS obejmują przeszkolenie personelu, integrację systemu z innymi rozwiązaniami IT oraz regularne aktualizacje, aby system pozostał zgodny z najnowszymi standardami branżowymi.

Pytanie 32

Co może być skutkiem wystąpienia wąskiego gardła w procesie produkcyjnym?

A. zakłócenie płynności przebiegu procesów
B. niedostatek maszyn lub brak przestrzeni produkcyjnej
C. niedobór wykwalifikowanego personelu
D. niedobór materiałów i problem z realizacją zamówień
Zakłócenie płynności przebiegu procesów jest kluczowym efektem wąskiego gardła w produkcji, ponieważ oznacza sytuację, w której ograniczenia w jednym etapie procesu wpływają na całość operacji produkcyjnych. W praktyce, jeżeli jeden element łańcucha produkcyjnego nie funkcjonuje optymalnie, może to prowadzić do opóźnień w realizacji zamówień, zwiększenia zapasów na magazynie oraz obniżenia wydajności całego systemu. Przykładem może być sytuacja, w której maszyna w danym etapie produkcji ulega awarii, co skutkuje przestojem i opóźnieniem w kolejnych etapach. W takich przypadkach, firmy często stosują metodyki takie jak Lean Manufacturing czy Six Sigma, które kładą nacisk na identyfikację i eliminację wąskich gardeł, co pozwala na zwiększenie efektywności operacyjnej. Dodatkowo, analiza przepływu wartości (Value Stream Mapping) jest narzędziem, które może pomóc w identyfikacji obszarów wymagających poprawy, co wspiera płynność procesów produkcyjnych.

Pytanie 33

Do nieprzerwanej obserwacji oraz monitorowania aktualnej lokalizacji przesyłki w łańcuchu dostaw umożliwia

A. pick-to-light
B. system HCCP
C. technologia kodów kreskowych
D. technologia RFID
Technologia RFID (Radio Frequency Identification) jest kluczowym narzędziem w nowoczesnym zarządzaniu łańcuchem dostaw, umożliwiającym ciągłą obserwację i kontrolę bieżącej pozycji przesyłki. system ten wykorzystuje fale radiowe do automatycznego identyfikowania obiektów, co znacząco zwiększa efektywność procesów logistycznych. Przykładem zastosowania RFID jest śledzenie przesyłek w magazynach, gdzie tagi RFID przypisane do towarów pozwalają na ich szybkie i bezbłędne zidentyfikowanie. Dzięki temu, można zautomatyzować proces inwentaryzacji oraz zredukować błędy wynikające z ręcznego skanowania. Zastosowanie technologii RFID wspiera także standardy branżowe, takie jak EPCglobal, które promują interoperacyjność systemów i poprawę efektywności w łańcuchu dostaw. W praktyce, wykorzystanie RFID sprzyja zwiększeniu przejrzystości operacji logistycznych oraz umożliwia szybsze podejmowanie decyzji opartych na aktualnych danych o stanie przesyłek, co przekłada się na lepszą obsługę klienta oraz wyższy poziom satysfakcji.

Pytanie 34

Na podstawie przedstawionego schematu regału magazynowego określ wyrażony procentowo wskaźnik wykorzystania miejsc składowych regału.

Ilustracja do pytania
A. 100%
B. 50%
C. 75%
D. 25%
Poprawna odpowiedź to 50%, co wynika z analizy ilości miejsc składowych w regale. W przedstawionym schemacie mamy 6 miejsc składowych, z których 3 są zajęte. Aby obliczyć wskaźnik wykorzystania miejsc składowych, stosujemy wzór: (liczba zajętych miejsc / całkowita liczba miejsc) * 100%. W tym przypadku obliczenie wygląda następująco: (3/6) * 100% = 50%. W praktyce wskaźnik ten jest kluczowy w zarządzaniu magazynem, ponieważ pozwala ocenić efektywność wykorzystania dostępnej przestrzeni. Wysoki wskaźnik wykorzystania miejsc składowych może wskazywać na dobrą organizację i efektywność systemu magazynowego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, takimi jak Just In Time (JIT) czy Lean Management. Monitorując ten wskaźnik, menedżerowie magazynów mogą podejmować świadome decyzje dotyczące optymalizacji przestrzeni, co z kolei prowadzi do obniżenia kosztów operacyjnych oraz zwiększenia wydajności.

Pytanie 35

Zjawisko, które polega na określeniu jednostkowego, technicznego kosztu produkcji gotowego wyrobu oraz produktu w trakcie wytwarzania, nazywa się

A. rywalizacja
B. kompletowanie
C. spożycie
D. kalkulacja
Wybór konkurencji, konsumpcji czy kompletacji jako odpowiedzi na pytanie o proces ustalania kosztów wytwarzania wyrobu jest błędny, ponieważ te terminy odnoszą się do zupełnie innych aspektów działalności gospodarczej. Konkurencja odnosi się do rywalizacji między przedsiębiorstwami na rynku, co wpływa na ceny i strategie marketingowe, ale nie ma bezpośredniego związku z kalkulowaniem kosztów produkcji. Konsumpcja to proces, w którym dobra i usługi są używane przez konsumentów, co również nie dotyczy wyceny kosztów wytwarzania. Z kolei kompletacja, choć może dotyczyć zbierania komponentów do produkcji, nie obejmuje analizy kosztów związanych z wytworzeniem gotowego produktu. Typowym błędem myślowym jest mylenie procesów produkcyjnych z innymi aspektami zarządzania. W rzeczywistości, kalkulacja kosztów jest fundamentalnym narzędziem do optymalizacji procesów i uzyskiwania przewagi konkurencyjnej. Bez precyzyjnej kalkulacji przedsiębiorstwo może podejmować decyzje oparte na niepełnych lub nieaktualnych informacjach, co może prowadzić do strat finansowych lub strat w wartości rynkowej. Zrozumienie różnicy między tymi pojęciami jest kluczowe dla skutecznego zarządzania i długoterminowego sukcesu firmy.

Pytanie 36

W jakiej fazie procesu magazynowego następuje kontrola ilościowa i jakościowa towarów dostarczonych przez dostawcę?

A. W fazie przyjmowania
B. W fazie wydania
C. W fazie kompletacji
D. W fazie przechowywania
Faza przyjmowania towarów jest kluczowym etapem w procesie magazynowym, w którym odbywa się kontrola ilościowo-jakościowa towarów dostarczanych przez dostawców. W tej fazie sprawdzana jest zgodność dostarczonych produktów z zamówieniem oraz ich stan jakościowy. Kontrola ta ma na celu zapewnienie, że wszystkie dostarczone artykuły są w odpowiedniej ilości i nie posiadają wad. Przykładowo, w praktyce magazynowej, po otrzymaniu dostawy, pracownicy magazynu mogą porównywać faktury z rzeczywistymi ilościami towaru, a także przeprowadzać inspekcję jakościową, aby wykryć ewentualne uszkodzenia. Zastosowanie standardów branżowych, takich jak ISO 9001, wymaga przeprowadzenia takich kontroli w celu zminimalizowania ryzyka błędów i strat. Umożliwia to nie tylko dokładne przyjęcie towaru, ale również zabezpieczenie przed dalszymi problemami w procesie dystrybucji i sprzedaży.

Pytanie 37

Przedstawiony znak oznacza nakaz stosowania ochrony

Ilustracja do pytania
A. głowy i twarzy.
B. twarzy.
C. słuchu i oczu.
D. głowy.
Odpowiedź "głowy" jest poprawna, ponieważ znak przedstawiony na zdjęciu jest standardowym symbolem nakazu stosowania ochrony głowy, co jest kluczowe w miejscach, gdzie występuje ryzyko urazów głowy. W zgodzie z przepisami BHP oraz normami ISO, stosowanie odpowiednich środków ochrony osobistej, w tym kasków, jest niezbędne w takich warunkach. Przykładowo, w budownictwie, gdzie istnieje ryzyko spadania przedmiotów, noszenie kasku jest wymagane, aby zminimalizować ryzyko poważnych urazów. Dobry kask powinien być odpowiednio dopasowany i spełniać normy bezpieczeństwa, takie jak EN 397, co zapewnia skuteczną ochronę. Ochrona głowy jest istotnym elementem kultury bezpieczeństwa w wielu branżach, a świadomość dotycząca jej konieczności przekłada się na znaczne zmniejszenie liczby wypadków. Zawsze należy przestrzegać oznaczeń i zaleceń dotyczących BHP, aby zadbać o własne bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo współpracowników.

Pytanie 38

Jaki jest wskaźnik rotacji zapasów, jeśli miesięczny popyt wynosi 24 000 sztuk, a przeciętny stan zapasów to 4 000 sztuk?

A. 6 razy
B. 7 dni
C. 7 razy
D. 6 dni
Wskaźnik rotacji zapasów to ważna rzecz, jeśli chodzi o zarządzanie zapasami w firmie. Liczymy go, dzieląc wartość sprzedaży lub popytu przez średni stan zapasów. W tym przypadku mamy miesięczny popyt na poziomie 24 000 sztuk i średni zapas wynoszący 4 000 sztuk. Używając wzoru: rotacja zapasów = miesięczny popyt / średni zapas, wychodzi nam 24 000 / 4 000 = 6. To oznacza, że zapasy odnawiają się 6 razy w ciągu miesiąca. W praktyce, wysoka rotacja zapasów świadczy o tym, że firma dobrze zarządza swoimi zasobami, co wiąże się z niższymi kosztami przechowywania i lepszym wykorzystaniem kapitału. Trzeba jednak pamiętać, że idealny wskaźnik rotacji może się różnić w zależności od branży, więc warto dostosować cele do specyfiki rynku i oczekiwań klientów.

Pytanie 39

Jaki system informatyczny zajmuje się zarządzaniem przepływem informacji, produktów i usług, wspierając całkowite zarządzanie łańcuchem dostaw?

A. LRP (Logistic Resources Planning)
B. SCM (Supply Chain Management)
C. CRM (Customer Relationship Management)
D. DRP (Distribution Requirements Planning)
Wybór systemu CRM pokazuje, że nie do końca rozumiesz, które systemy są co do czego. CRM jest skierowany na relacje z klientami – zbiera i analizuje dane o interakcjach z nimi, żeby zwiększyć ich zadowolenie i poprawić sprzedaż. Owszem, jest ważny dla firmy, ale nie zajmuje się bezpośrednio towarami ani całym łańcuchem dostaw. Z drugiej strony LRP to termin, który nie jest zbyt popularny w branży, a jego funkcje są zazwyczaj częścią większych systemów SCM. Jeśli chodzi o DRP, to głównie planuje potrzeby dystrybucyjne, a nie zarządza całym łańcuchem. Często myli się te różne systemy z jedną funkcją, co prowadzi do błędów w ocenie ich zastosowania. Ważne, żeby wiedzieć, że zarządzanie łańcuchem dostaw wymaga takiego systemu, który łączy wszystkie różne procesy, a te wymienione mają ograniczone możliwości. Żeby dobrze zarządzać informacjami, towarami i usługami, trzeba patrzeć na wszystko w szerszym kontekście, co właśnie daje SCM.

Pytanie 40

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli ustal, który dostawca nie zrealizował dostawy w uzgodnionym terminie.

DostawcaData otrzymania zamówieniaUzgodniony termin realizacji dostawyData realizacji dostawy
A.01.06.2016 r.7 dni05.06.2016 r.
B.12.05.2016 r.5 dni16.05.2016 r.
C.24.06.2016 r.14 dni09.07.2016 r.
D.25.05.2016 r.8 dni31.05.2016 r.

A. B.
B. D.
C. A.
D. C.
Odpowiedź C jest poprawna, ponieważ dostawca C nie zrealizował dostawy w uzgodnionym terminie. Aby to określić, trzeba od daty otrzymania zamówienia dodać uzgodniony termin realizacji dostawy, co w praktyce odpowiada procesowi analizy harmonogramu dostaw. W tym przypadku, przekroczenie terminu o 1 dzień wskazuje na brak zgodności z planem dostaw, co jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw. W praktyce, monitorowanie terminów realizacji jest istotne dla utrzymania jakości usług i zadowolenia klienta. Przykładowo, w branży logistycznej, opóźnienia mogą prowadzić do kar umownych lub utraty zaufania klientów. Dlatego ważne jest stosowanie narzędzi do zarządzania projektem, które pozwalają na bieżąco śledzić postępy realizacji zleceń. Zgodność z terminami dostaw powinna być również częścią analizy wydajności dostawców oraz optymalizacji procesów operacyjnych w firmie.