Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 22:31
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 22:47

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która z wymienionych zasad jest istotna dla bezpiecznego użytkowania portali społecznościowych?

A. Udostępnianie jak największej ilości informacji osobowych
B. Unikanie stosowania silnych haseł do konta
C. Zgłaszanie treści, które naruszają regulamin
D. Regularne kontrolowanie ustawień prywatności
Regularne sprawdzanie ustawień prywatności jest kluczowym aspektem bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych, ponieważ to właśnie te ustawienia decydują o tym, jakie informacje udostępniamy innym użytkownikom. Użytkownicy powinni być świadomi, że domyślne ustawienia prywatności często są skonfigurowane w sposób, który umożliwia szeroką dostępność ich danych osobowych. Przykładowo, wiele platform społecznościowych domyślnie ustawia profile jako publiczne, co oznacza, że każdy może zobaczyć ich zawartość. Zmieniając te ustawienia, użytkownicy mogą ograniczyć widoczność swoich postów, zdjęć, a także informacji osobistych tylko do wybranej grupy osób, co znacząco zwiększa ich bezpieczeństwo. Warto także regularnie aktualizować te ustawienia, ponieważ platformy często wprowadzają nowe funkcje, które mogą zmieniać domyślne zasady dotyczące prywatności. Zgodnie z wytycznymi RODO oraz innymi standardami ochrony danych osobowych, użytkownicy mają prawo do kontrolowania swoich informacji, co czyni regularne sprawdzanie ustawień prywatności nie tylko zaleceniem, ale również obowiązkiem każdego świadomego użytkownika internetu.

Pytanie 2

Jakie jest podstawowe zadanie wykorzystania frameworka Node.js w aplikacjach internetowych?

A. Weryfikacja API
B. Kreowanie graficznego interfejsu użytkownika
C. Budowanie aplikacji mobilnych
D. Zarządzanie aplikacjami serwerowymi i realizacja przetwarzania asynchronicznego
Aplikacje mobilne to raczej domena takich narzędzi jak Android Studio czy React Native, które są zaprojektowane do tworzenia aplikacji na smartfony. Projektowanie interfejsów użytkownika raczej robimy w Adobe XD, Sketch czy Figma, a nie w Node.js, bo to nie do końca jego zadanie. Testowanie API to już inna bajka i zazwyczaj korzysta się z Postmana, a Node.js to bardziej środowisko do uruchamiania kodu, a nie do testów.

Pytanie 3

Jakie elementy powinny być uwzględnione w dokumentacji testowej aplikacji?

A. Opis procedur testowych oraz rezultaty wykonanych testów
B. Specyfikacje techniczne serwera
C. Zalecenia dotyczące optymalizacji kodu
D. Harmonogram wdrożenia aplikacji
Opis procedur testowych i wyników przeprowadzonych testów to kluczowy element dokumentacji testów aplikacji. Tego rodzaju dokumentacja obejmuje szczegółowe instrukcje dotyczące metod testowania, użytych narzędzi oraz kroków niezbędnych do przeprowadzenia testów jednostkowych, integracyjnych i systemowych. W dokumentacji znajdują się również raporty z wynikami testów, które wskazują, czy aplikacja działa zgodnie z wymaganiami oraz jakie błędy zostały wykryte. Testy pozwalają na wczesne wychwycenie problemów i eliminację błędów przed wdrożeniem aplikacji na produkcję, co znacząco zwiększa jakość oprogramowania. Dokumentacja testowa jest także nieocenionym źródłem informacji dla zespołów QA (Quality Assurance), umożliwiając śledzenie historii testów i zapewnienie, że wszystkie elementy aplikacji zostały przetestowane zgodnie z procedurami.

Pytanie 4

Liczba A4 w zapisie heksadecymalnym ma odpowiadający jej zapis binarny

A. 10100100
B. 1011100
C. 1010100
D. 10100010
Liczba A4 w systemie heksadecymalnym to 10100100 w systemie binarnym. Przekształcanie z systemu szesnastkowego na binarny polega na zamianie każdej cyfry na 4-bitowy odpowiednik.

Pytanie 5

Podejście obiektowe w rozwiązywaniu problemów obejmuje między innymi:

A. zmienne, procedury oraz funkcje
B. klasy, obiekty oraz hermetyzację
C. wyzwalacze i polimorfizm
D. pola, metody, rekurencję oraz kwerendy
Obiektowe podejście obejmuje klasy, obiekty i hermetyzację. Te trzy elementy stanowią podstawę programowania obiektowego, umożliwiając organizację kodu i ochronę danych przed nieautoryzowanym dostępem.

Pytanie 6

Jakie jest oznaczenie normy międzynarodowej?

A. CE
B. EN
C. PN
D. ISO
PN (Polska Norma) to krajowy odpowiednik norm, który dotyczy produktów i usług w Polsce – nie jest to oznaczenie międzynarodowe. EN (European Norm) to europejskie standardy, które są stosowane na poziomie Unii Europejskiej i nie mają statusu globalnego. Oznaczenie CE (Conformité Européenne) wskazuje, że produkt spełnia wymagania dyrektyw unijnych dotyczących bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska, jednak nie jest to norma międzynarodowa, lecz certyfikat obowiązujący na terenie UE.

Pytanie 7

W jednostce centralnej, za obliczenia na liczbach zmiennoprzecinkowych odpowiada

A. AU
B. ALU
C. IU
D. FPU
FPU, czyli jednostka zmiennoprzecinkowa, zajmuje się obliczeniami na liczbach, które mają część ułamkową. Dzięki niej komputer może szybko i dokładnie przeprowadzać różne skomplikowane operacje matematyczne, jak na przykład mnożenie czy pierwiastkowanie. Jest to naprawdę ważne w takich programach jak oprogramowanie inżynieryjne czy aplikacje graficzne, bo tam precyzja to podstawa, żeby wszystko działało jak należy.

Pytanie 8

Który z poniższych opisów najlepiej definiuje kompilator?

A. Narzędzie do analizy kodu w czasie rzeczywistym
B. System monitorujący zmiany w kodzie źródłowym
C. Narzędzie przekształcające kod źródłowy na plik wykonywalny
D. Program łączący dynamiczne biblioteki z kodem źródłowym
Kompilator to narzędzie, które przekształca kod źródłowy napisany w języku programowania na plik wykonywalny (binarny), który może być uruchomiony bez potrzeby ponownej kompilacji. Proces ten obejmuje kilka etapów, takich jak analiza leksykalna, analiza składniowa, optymalizacja kodu oraz generowanie kodu maszynowego. Kompilator jest nieodzownym elementem w językach takich jak C, C++ czy Java. Generowany plik wykonywalny może działać szybciej niż kod interpretowany, ponieważ nie wymaga tłumaczenia w czasie rzeczywistym.

Pytanie 9

Zapis w języku C# przedstawia definicję klasy Car, która:

Ilustracja do pytania
A. jest zaprzyjaźniona z klasą Vehicle
B. używa pól prywatnych klasy Vehicle
C. odziedzicza po Vehicle
D. jest klasą podstawową (nie dziedziczy po innej klasie)
Klasa Car dziedziczy po klasie Vehicle w języku C#. Dziedziczenie pozwala na wykorzystanie funkcji i właściwości klasy bazowej (Vehicle) w klasie pochodnej (Car). Umożliwia to wielokrotne użycie kodu i rozszerzanie funkcjonalności bez konieczności powielania kodu. Jest to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego.

Pytanie 10

Wskaż fragment kodu, który wykreuje przedstawioną kontrolkę?

Ilustracja do pytania
A. Kod3
B. Kod1
C. Kod4
D. Kod2
Odpowiednim kodem do wygenerowania przedstawionej kontrolki jest Kod3 który korzysta z klasy RatingBar w Androidzie. RatingBar to bardzo przydatny element interfejsu użytkownika pozwalający użytkownikom na ocenę w skali gwiazdek. W tym przypadku RatingBar posiada atrybut android:rating ustawiony na 2.5 co oznacza że kontrolka wyświetli dwie pełne gwiazdki i jedną połowę co odpowiada przedstawionej grafice. Dodatkowo atrybut android:progressTint ustawiony na #4682B4 zmienia kolor gwiazdek na niebieski. Użycie RatingBar jest standardową praktyką w aplikacjach mobilnych dla zbierania opinii użytkowników. Ważne jest aby pamiętać że RatingBar może być konfigurowany do obsługi różnych wartości minimalnych i maksymalnych oraz do dostosowywania wyglądu za pomocą stylów i tematów. Dobrym zwyczajem jest dbanie o czytelność i intuicyjność interfejsu co osiąga się m.in. przez odpowiednie oznaczanie i rozmieszczanie kontrolek takich jak RatingBar.

Pytanie 11

Jaki z wymienionych komponentów jest kluczowy do inicjalizacji pola klasy podczas tworzenia instancji obiektu?

A. Metoda statyczna
B. Funkcja zaprzyjaźniona
C. Instrukcja warunkowa
D. Konstruktor
Konstruktor jest niezbędny do inicjalizacji pól klasy podczas tworzenia nowego obiektu. Bez konstruktora obiekt mógłby zostać utworzony w stanie nieokreślonym, co może prowadzić do błędów w działaniu programu. Konstruktor automatycznie przypisuje wartości do pól lub wykonuje inne niezbędne operacje przygotowawcze. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`, co eliminuje konieczność ręcznego przypisywania wartości po utworzeniu obiektu.

Pytanie 12

Która z wymienionych właściwości odnosi się do klasy pochodnej?

A. Nie ma możliwości dodawania nowych metod
B. Dziedziczy atrybuty i metody z klasy bazowej
C. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
D. Nie może być zastosowana w strukturze dziedziczenia
Cechą klasy pochodnej jest dziedziczenie pól i metod z klasy bazowej, co oznacza, że klasa pochodna automatycznie uzyskuje dostęp do wszystkich publicznych i chronionych składowych klasy nadrzędnej. Dzięki temu programista może rozwijać i modyfikować funkcjonalność istniejących klas, tworząc bardziej wyspecjalizowane obiekty. Dziedziczenie to kluczowy mechanizm umożliwiający wielokrotne użycie kodu, co prowadzi do zmniejszenia duplikacji i zwiększenia efektywności w zarządzaniu projektem. Klasa pochodna może również nadpisywać metody klasy bazowej, dostosowując ich działanie do swoich specyficznych potrzeb.

Pytanie 13

Modyfikator dostępu, który znajduje się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator, powoduje, że

Ilustracja do pytania
A. jest ona dostępna zarówno wewnątrz klasy, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
B. nie jest ona dostępna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
C. nie jest ona dostępna z poziomu klas zaprzyjaźnionych z klasą Kalkulator
D. jest ona dostępna w programie głównym i może być wywoływana na rzecz instancji klasy Kalkulator
W przypadku modyfikatorów dostępu błędne zrozumienie ich funkcji może prowadzić do mylnych wniosków. Modyfikator protected nie ogranicza dostępu tylko do klasy bazowej, ale rozszerza go na klasy dziedziczące, co jest często źle interpretowane. Częstym błędem jest myślenie, że metoda protected jest dostępna wszędzie, jak metoda public, co nie jest prawdą. Metoda protected nie jest dostępna dla instancji klasy z poziomu kodu zewnętrznego, chyba że jest to w ramach klas dziedziczących. Kolejnym błędnym rozumowaniem jest myślenie, że metoda protected nie może być widziana przez klasy zaprzyjaźnione. W rzeczywistości, mechanizm friend w C++ nie jest bezpośrednio związany z modyfikatorem protected w innych językach, takich jak Java czy C#. Modyfikator protected jest kluczowy w kontekście dziedziczenia, co oznacza, że umożliwia on dostęp do metody w klasach pochodnych, co pozwala na rozbudowę funkcjonalności klas bazowych. Wybór właściwego modyfikatora dostępu jest decyzją projektową, która wpływa na strukturę i bezpieczeństwo kodu, dlatego istotne jest dokładne zrozumienie, jakie uprawnienia daje protected w porównaniu do innych modyfikatorów jak public czy private. Nadanie niewłaściwego modyfikatora może prowadzić do niezamierzonych luk w bezpieczeństwie aplikacji i utrudniać jej rozwój i utrzymanie w przyszłości. Dlatego edukacja w zakresie poprawnego stosowania modyfikatorów dostępu jest kluczowa dla każdego programisty.

Pytanie 14

Wartości składowych RGB koloru #AA41FF zapisane w systemie szesnastkowym po przekształceniu na system dziesiętny są odpowiednio

A. 170, 64, 255
B. 160, 65, 255
C. 160, 64, 255
D. 170, 65, 255
Kolor #AA41FF w formacie RGB składa się z trzech komponentów: czerwony (AA - 170), zielony (41 - 65) i niebieski (FF - 255). Przekształcenie wartości szesnastkowych na dziesiętne pozwala na precyzyjne odwzorowanie koloru w różnych aplikacjach graficznych. Tego typu konwersje są kluczowe w projektowaniu stron internetowych i aplikacji, gdzie kolorystyka ma istotne znaczenie dla UX/UI.

Pytanie 15

Jaki będzie rezultat operacji logicznej AND dla wartości binarnych 1010 oraz 1100?

A. 1010
B. 1110
C. 1000
D. 1100
Wszystkie inne proponowane odpowiedzi są nieprawidłowe z różnych powodów. Odpowiedź 1110 jest niepoprawna, ponieważ wynikiem operacji AND nie może być 1 na pozycji bitu, gdzie przynajmniej jeden z porównywanych bitów wynosi 0. W tej operacji, gdy bierzemy pod uwagę drugi i trzeci bit, oba są odpowiednio 0 i 1, co daje wynik 0, a nie 1. Kolejna nieprawidłowość dotyczy odpowiedzi 1100. W tej odpowiedzi otrzymujemy 1 w pierwszym i drugim bicie, co jest sprzeczne z zasadą operacji AND, gdzie jeden z porównywanych bitów również musi być 0. W związku z tym, operacja AND dla tych bitów powinna również zwrócić 0 w tych pozycjach. Ostatnią niepoprawną odpowiedzią jest 1010. Choć ta liczba jest jedną z operowanych i rzeczywiście zawiera bity 1 i 0, wynik operacji AND nie powinien być równy któremuś z oryginalnych operandów, ale rezultatem zgodnym z zasadami logiki binarnej. To pokazuje, że niektóre odpowiedzi mogą zawierać bity, które są zgodne z jednym z operandów, jednak nie są wynikiem właściwej operacji AND. W kontekście systemów logicznych oraz algorytmów cyfrowych, zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla prawidłowego manipulowania danymi i projektowania układów cyfrowych.

Pytanie 16

Jakie jest znaczenie klasy abstrakcyjnej?

A. Klasa, która zawsze dziedziczy z klasy bazowej
B. Klasa, która może zawierać zarówno metody zdefiniowane, jak i niezdefiniowane (czysto wirtualne)
C. Klasa, która nie może posiadać żadnych metod
D. Klasa, która może być dziedziczona, ale nie można jej instancjonować
Klasa, która nie może mieć żadnych metod, jest niepraktyczna i nie spełnia żadnych funkcji w programowaniu obiektowym. Klasa dziedzicząca zawsze dziedziczy po klasie bazowej, a nie po klasie pochodnej – dziedziczenie odbywa się w jednym kierunku. Twierdzenie, że klasa abstrakcyjna zawsze dziedziczy z klasy pochodnej, jest błędne – klasy abstrakcyjne mogą być na szczycie hierarchii dziedziczenia i służą jako punkt wyjścia dla innych klas. Klasa, która nie może być instancjonowana, ale może być dziedziczona, to właśnie klasa abstrakcyjna, co czyni to stwierdzenie poprawnym.

Pytanie 17

Jakie oprogramowanie służy jako przykład programu do komunikacji audio-wideo?

A. Google Drive
B. Notion
C. Microsoft Teams
D. Slack
Microsoft Teams to naprawdę fajne narzędzie do komunikacji. Łączy w sobie czat, wideo i audio, więc wszystko masz w jednym miejscu. Zostało stworzone przez Microsoft, żeby ułatwić współpracę w zespołach. To idealne, gdy trzeba prowadzić spotkania online z kilkoma osobami. Myślę, że to super rozwiązanie dla firm, które pracują zdalnie. Dzięki WebRTC jakość transmisji audio i wideo jest naprawdę wysoka. Można w nim organizować spotkania, webinary, a nawet stworzyć przestrzeń dla zespołów projektowych, gdzie można dzielić się plikami i prowadzić dyskusje. A jak jeszcze połączysz go z innymi aplikacjami Microsoft 365, jak OneNote czy SharePoint, to masz pełny zestaw do zarządzania projektami. Dobrze też, że Microsoft Teams dba o ochronę danych osobowych, więc jest bezpieczny dla różnych organizacji.

Pytanie 18

Który z wymienionych elementów NIE stanowi części instrukcji dla użytkownika programu?

A. Opis testów jednostkowych
B. Opis metody instalacji aplikacji
C. Instrukcje dotyczące obsługi poszczególnych funkcji aplikacji
D. Rozwiązywanie problemów związanych z użytkowaniem aplikacji
Instrukcja użytkownika programu zawiera opisy dotyczące sposobu instalacji aplikacji, konfiguracji oraz obsługi poszczególnych funkcji. Jest to kluczowy dokument pomagający użytkownikom w szybkim wdrożeniu się w pracę z oprogramowaniem. Zawiera również sekcje dotyczące rozwiązywania typowych problemów oraz wskazówki, jak efektywnie korzystać z narzędzi i funkcji aplikacji. Instrukcja użytkownika może być dostępna w formie elektronicznej (PDF, strony WWW) lub papierowej, a jej celem jest uproszczenie procesu wdrażania oraz ograniczenie liczby zgłoszeń do działu wsparcia technicznego. Dokumentacja tego typu stanowi również ważny element budowania pozytywnego doświadczenia użytkownika (UX).

Pytanie 19

Jakie zadanie wykonuje debugger?

A. Identyfikowanie błędów składniowych podczas kompilacji
B. Umożliwianie analizy działania programu krok po kroku
C. Generowanie pliku wykonywalnego programu
D. Przekładanie kodu źródłowego na język maszynowy
Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy to zadanie kompilatora, a nie debuggera. Wykrywanie błędów składniowych odbywa się podczas procesu kompilacji lub analizy statycznej, ale debugger zajmuje się błędami występującymi w trakcie wykonywania programu. Tworzenie pliku wykonywalnego jest funkcją kompilatora, nie debuggera. Debugger nie generuje kodu – jego zadaniem jest monitorowanie i analizowanie kodu, który już został skompilowany lub interpretowany.

Pytanie 20

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Tabela w bazie danych
B. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
C. Nagłówek HTTP
D. Plik graficzny
Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika są kluczowym elementem dynamicznego formularza logowania. Umożliwiają one użytkownikowi wprowadzenie informacji, takich jak nazwa użytkownika i hasło, co jest niezbędne do uwierzytelnienia w systemie. Formularze HTML wykorzystują tagido tworzenia pól tekstowych, a ich interakcja z użytkownikiem może być wspierana przez JavaScript lub inne technologie frontendowe, które walidują dane i zapewniają bezpieczeństwo procesu logowania. Pola tekstowe mogą być wzbogacone o atrybuty, takie jak 'required', 'pattern' czy 'type', które dodatkowo zabezpieczają formularz i ułatwiają użytkownikowi poprawne wypełnienie danych.

Pytanie 21

Która z wymienionych reguł należy do netykiety?

A. Stosowanie nieformalnego języka w każdej rozmowie
B. Unikanie używania dużych liter w komunikacji
C. Zaniechanie odpowiadania na wiadomości od innych użytkowników
D. Udostępnianie treści bez zgody właścicieli
Unikanie pisania wielkimi literami w wiadomościach jest kluczowym elementem netykiety, ponieważ tekst pisany dużymi literami w internecie jest powszechnie interpretowany jako krzyk. To zasada, która ma na celu utrzymanie kultury komunikacji online oraz zapewnienie komfortu odbiorcy. Gdy użytkownik korzysta z wielkich liter, może to być odbierane jako agresywne lub dominujące, co może prowadzić do nieporozumień oraz negatywnych reakcji. Przykładem może być sytuacja, w której osoba, pisząc do grupy na forum internetowym, używa wyłącznie wielkich liter, co może zniechęcić innych do interakcji. Dobrą praktyką jest pisanie w sposób przystępny i zrozumiały, co sprzyja pozytywnej atmosferze w komunikacji. Standardy netykiety, takie jak te przedstawione w dokumentach związanych z etyką w internecie, podkreślają znaczenie szacunku i zrozumienia w interakcjach online, co obejmuje również sposób formułowania wiadomości. Warto także pamiętać o tym, że różne platformy społecznościowe mają swoje zasady, które podkreślają unikanie pisania krzykiem, co potwierdza ogólne podejście do netykiety.

Pytanie 22

Jakie znaczenie ma termin "przesłanianie metody" w kontekście programowania obiektowego?

A. Przenoszenie metod z jednej klasy do drugiej
B. Zmiana metody prywatnej na metodę publiczną
C. Zastosowanie tej samej nazwy metody w klasie bazowej i pochodnej, ale z inną implementacją w klasie pochodnej
D. Tworzenie nowej metody w klasie bazowej
Przesłanianie metody to mechanizm, w którym metoda w klasie pochodnej ma taką samą nazwę, typ zwracany i listę parametrów jak metoda w klasie bazowej, ale zawiera inną implementację. To kluczowy element polimorfizmu, umożliwiający dostosowanie zachowania klasy pochodnej do jej specyficznych potrzeb, przy zachowaniu spójnego interfejsu. Przesłanianie metod pozwala na elastyczne projektowanie kodu i jest szeroko stosowane w dużych projektach, aby umożliwić rozszerzalność oraz ponowne wykorzystanie istniejącej logiki. W C++ przesłanianie osiąga się za pomocą słowa kluczowego 'virtual' w klasie bazowej, a następnie redefinicji metody w klasie pochodnej.

Pytanie 23

Który aspekt projektu aplikacji jest kluczowy dla zabezpieczenia danych użytkowników?

A. Pominięcie testowania aplikacji w etapie produkcji
B. Zastosowanie zaawansowanych systemów ochrony
C. Koncentracja na wyglądzie interfejsu użytkownika
D. Tworzenie prostych formularzy do rejestracji
Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony danych użytkowników w aplikacjach. Wdrożenie technologii takich jak szyfrowanie, autoryzacja dwuskładnikowa (2FA), firewalle oraz regularne testy penetracyjne pozwala na minimalizację ryzyka ataków i naruszeń danych. Mechanizmy te nie tylko zabezpieczają dane, ale również budują zaufanie użytkowników do aplikacji, co jest niezwykle istotne w branżach takich jak bankowość, medycyna czy e-commerce.

Pytanie 24

Który z poniższych metod najlepiej zabezpiecza dane karty płatniczej podczas zakupów online?

A. Używanie wirtualnych kart płatniczych lub jednorazowych kodów
B. Przechowywanie numeru karty w przeglądarce internetowej
C. Podawanie informacji o karcie w odpowiedzi na wiadomość e-mail od nieznajomego
D. Udostępnianie danych karty na platformach internetowych
Korzystanie z wirtualnych kart płatniczych lub jednorazowych kodów to skuteczny sposób na ochronę danych karty płatniczej podczas transakcji internetowych. Wirtualne karty mają ograniczony okres ważności i są powiązane z określoną kwotą, co minimalizuje ryzyko kradzieży całego konta bankowego. Jednorazowe kody płatności wygasają po jednorazowym użyciu, co uniemożliwia ich ponowne wykorzystanie przez osoby trzecie. Dzięki tym metodom użytkownicy znacznie redukują ryzyko oszustw i nieautoryzowanych transakcji.

Pytanie 25

Jaki typ pamięci RAM powinno się wybrać do efektywnego komputera do gier?

A. LPDDR4
B. DDR3
C. DDR5
D. DDR4
Wybór odpowiedniego rodzaju pamięci RAM jest kluczowy dla osiągnięcia maksymalnej wydajności w komputerze gamingowym. DDR5, najnowszy standard pamięci dynamicznej RAM, oferuje znaczące ulepszenia w porównaniu do swoich poprzedników. Główne różnice dotyczą prędkości, efektywności energetycznej oraz pojemności. DDR5 może oferować prędkości sięgające 8400 MT/s, co przyczynia się do szybszego transferu danych, co ma bezpośredni wpływ na wydajność gier i aplikacji wymagających wysokiej przepustowości. Ponadto, DDR5 wprowadza architekturę, która pozwala na zwiększenie ilości pamięci w jednym module, co umożliwia konfiguracje do 128 GB na pojedynczy moduł, co jest niezwykle korzystne dla graczy korzystających z bardziej wymagających tytułów. Przykłady gier, które potrafią w pełni wykorzystać możliwości DDR5 to Cyberpunk 2077 czy Call of Duty: Warzone, gdzie wydajność pamięci jest kluczowym elementem w uzyskiwaniu płynności rozgrywki. Stosowanie DDR5 nie tylko poprawia wydajność, ale również zwiększa przyszłościowość sprzętu, co sprawia, że jest to najlepszy wybór na dzisiejszym rynku komputerów gamingowych.

Pytanie 26

Z jakiej kolekcji powinno się korzystać, aby przechowywać informacje związane z elementem interfejsu użytkownika w taki sposób, aby ten element był informowany przez kolekcję o dodaniu, usunięciu lub zmianie jej zawartości?

A. Collection
B. KeyedCollection
C. ObservableCollection
D. ReadOnlyCollection
ObservableCollection to taka fajna kolekcja, która potrafi na bieżąco informować interfejs użytkownika, kiedy coś się zmienia, na przykład jak dodasz, usuniesz albo zmienisz element. Dzięki temu wszystko w aplikacji, jak lista czy inne komponenty, od razu się aktualizuje, co naprawdę poprawia synchronizację i wydajność, zwłaszcza w projektach MVVM.

Pytanie 27

Podaj wspólną cechę wszystkich kontrolek umieszczonych w ramce

Ilustracja do pytania
A. mają identyczny kolor czcionki
B. mają tło w tym samym kolorze
C. wszystkie są widoczne
D. są w nich ustawione te same wartości domyślne
Wszystkie kontrolki w ramce mają tło tego samego koloru. Jest to kluczowy aspekt projektowania interfejsu użytkownika, który zapewnia spójność wizualną i ułatwia nawigację.

Pytanie 28

Jakie znaczenie ma deklaracja zmiennej w programowaniu?

A. Przypisanie zmiennej wartości domyślnej
B. Stworzenie nowej wartości w bazie danych
C. Określenie typu oraz nazwy zmiennej w kodzie programu
D. Zarezerwowanie miejsca w pamięci dla wyników operacji arytmetycznych
Deklaracja zmiennej to podstawowy krok w programowaniu, który polega na określeniu typu oraz nazwy zmiennej, zanim zostanie do niej przypisana wartość. W językach takich jak C++, Java, czy C# deklaracja wygląda na przykład tak: `int liczba;`. Określenie typu zmiennej pozwala kompilatorowi lub interpreterowi zarezerwować odpowiednią ilość pamięci oraz kontrolować, jakie operacje mogą być na niej wykonywane. Deklaracja zmiennej zwiększa czytelność kodu, umożliwia wykrywanie błędów na wczesnym etapie kompilacji i jest kluczowa w zarządzaniu zasobami aplikacji.

Pytanie 29

Modyfikator dostępu znajdujący się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator sprawia, że:

Ilustracja do pytania
A. jest ona możliwa do wykorzystania w programie głównym i można ją wywołać na instancji klasy Kalkulator
B. nie jest ona dostępna z poziomu klas, które są zaprzyjaźnione z klasą Kalkulator
C. jest ona dostępna zarówno w samej klasie, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
D. nie jest ona osiągalna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
Modyfikator dostępu w C# to taki fajny element, który pozwala, żeby metoda Dodaj() była dostępna nie tylko w klasie Kalkulator, ale też w klasach, które dziedziczą po niej. To naprawdę ważne w programowaniu obiektowym, bo dzięki temu możesz rozbudowywać funkcje klasy bazowej, nie grzebiąc w jej kodzie. To w sumie daje większą elastyczność i ułatwia ponowne wykorzystywanie fragmentów kodu w różnych częściach aplikacji.

Pytanie 30

Fragment kodu w języku JavaScript to

Ilustracja do pytania
A. prototyp interfejsu
B. definicja funkcji strzałkowej
C. prototyp metody klasy
D. definicja zmiennej typu tablicowego
Kod w JavaScript opisuje definicję funkcji strzałkowej, która jest nowoczesnym i bardziej zwięzłym sposobem definiowania funkcji. Funkcje strzałkowe mają też specyficzne zachowanie w kontekście 'this', co czyni je często preferowanymi przy pracy z obiektami i metodami callback.

Pytanie 31

Zaprezentowany kod zawiera pola danej klasy. Które pole (pola) mogą być osiągnięte z poziomu głównego programu poprzez odwołanie się w formie nazwaObiektu.nazwaPola?

Ilustracja do pytania
A. p1
B. p3 i p4
C. wyłącznie p3, p4, p5
D. jedynie p3
A tu mamy pola p1 i p4, które mogą być prywatne albo chronione, co w praktyce oznacza, że nie możesz ich tak po prostu wywołać w programie głównym. Żeby je zobaczyć, musisz skorzystać z metod publicznych albo refleksji. Poza tym pole p5 też nie jest dostępne, jeśli nie jest publiczne.

Pytanie 32

Który z wymienionych dysków oferuje najszybszy dostęp do danych?

A. HDD 7200 RPM, SATA III, 64 MB Cache
B. SSD SATA III, prędkość odczytu do 550 MB/s
C. HDD 5400 RPM, SATA II, 32 MB Cache
D. SSD NVMe PCIe 3.0, prędkość odczytu do 3500 MB/s
Odpowiedź wskazująca na SSD NVMe PCIe 3.0 jako najszybszy dysk do odczytu danych jest zgodna z obecnymi standardami technologii przechowywania. Dyski SSD (Solid State Drive) korzystają z pamięci flash, co pozwala na znacznie szybszy dostęp do danych w porównaniu do tradycyjnych dysków HDD (Hard Disk Drive), które działają na zasadzie mechanicznych ruchomych elementów. Dyski NVMe (Non-Volatile Memory Express) są szczególnie wydajne, ponieważ wykorzystują interfejs PCIe (Peripheral Component Interconnect Express), co umożliwia znacznie wyższe prędkości transferu danych. W przypadku SSD NVMe PCIe 3.0, prędkość odczytu może osiągać do 3500 MB/s, co jest znaczącą różnicą w porównaniu do prędkości odczytu w dyskach HDD i SSD SATA. Przykładowo, w zastosowaniach takich jak edycja wideo, renderowanie grafiki 3D czy gry komputerowe, wyższa prędkość odczytu przekłada się na szybsze ładowanie danych i lepszą wydajność systemu. Standardy SATA III dla HDD również mają swoje ograniczenia, ponieważ maksymalna teoretyczna prędkość transferu wynosi 6 Gb/s, co jest dalekie od osiągów oferowanych przez NVMe. Dlatego SSD NVMe PCIe 3.0 jest zdecydowanym liderem w kontekście wydajności odczytu danych w porównaniu do pozostałych opcji.

Pytanie 33

Jakie są typowe frameworki/biblioteki używane w aplikacjach webowych?

A. ASP.NET Core, jQuery, Joomla!, Wordpress, Angular
B. Visual Studio, Eclipse, angular, React.js, Node.js
C. jquery, Joomla!, Wordpress, android Studio, Xamarin
D. ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
Frameworki i biblioteki typowe dla aplikacji webowych to ASP.NET Core, Django, Angular, React.js i Node.js. Umożliwiają one tworzenie dynamicznych aplikacji front-end i back-end, zapewniając szeroką funkcjonalność, skalowalność oraz obsługę nowoczesnych technologii webowych.

Pytanie 34

Jaką funkcję spełniają atrybuty klasy w programowaniu obiektowym?

A. Określają globalne stałe programu
B. Umożliwiają przeprowadzanie operacji na obiektach
C. Zawierają informacje opisujące stan obiektu
D. Zapisują wartości lokalne w funkcjach
Pola klasy w programowaniu obiektowym to zmienne, które przechowują dane opisujące stan obiektu. Każdy obiekt posiada swoje własne kopie pól, co oznacza, że różne instancje tej samej klasy mogą przechowywać różne wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: string marka; int przebieg; }`. Pola `marka` i `przebieg` przechowują informacje o konkretnym samochodzie. Pola są kluczowym elementem modelowania rzeczywistych obiektów i umożliwiają przechowywanie oraz modyfikowanie danych w trakcie działania programu. Mogą mieć różne poziomy dostępu (`public`, `private`), co pozwala na lepszą kontrolę nad danymi.

Pytanie 35

Jakie jest zastosowanie języka XAML przy tworzeniu aplikacji desktopowych?

A. Do optymalizacji działania aplikacji
B. Do projektowania graficznego interfejsu użytkownika
C. Do obsługi zdarzeń klawiatury
D. Do zarządzania bazami danych
XAML (Extensible Application Markup Language) to język znaczników wykorzystywany w technologii WPF (Windows Presentation Foundation) oraz UWP (Universal Windows Platform) do projektowania graficznego interfejsu użytkownika (GUI). XAML pozwala na definiowanie układów, przycisków, etykiet oraz innych elementów interaktywnych w aplikacjach desktopowych. Dzięki XAML, projektowanie interfejsu jest intuicyjne, a kod interfejsu jest oddzielony od logiki aplikacji, co sprzyja przejrzystości projektu. XAML wspiera animacje, style i szablony, co umożliwia budowę nowoczesnych, dynamicznych aplikacji. Jego elastyczność i możliwość współpracy z C# sprawiają, że XAML jest niezastąpiony w środowisku Windows.

Pytanie 36

Algorytmu Euklidesa, przedstawionego na schemacie, należy użyć do obliczenia.

Ilustracja do pytania
A. największego elementu w zbiorze liczb
B. najmniejszej liczby pierwszej w danym zakresie
C. Największego Wspólnego Dzielnika
D. Najmniejszej Wspólnej Wielokrotności
Algorytm Euklidesa to klasyczna metoda stosowana do wyznaczania największego wspólnego dzielnika (NWD) dwóch liczb całkowitych. Działa na zasadzie iteracyjnego odejmowania mniejszej liczby od większej aż do momentu, gdy obie liczby staną się równe. Wtedy ta wspólna wartość jest największym wspólnym dzielnikiem. Algorytm jest bardzo efektywny, nawet dla dużych liczb, co czyni go powszechnie stosowanym w praktycznych zastosowaniach, takich jak kryptografia czy optymalizacja komputerowa. W kryptografii, szczególnie w systemach kluczy publicznych, takich jak RSA, obliczanie NWD jest kluczowe dla generowania kluczy. Algorytm Euklidesa jest też podstawą dla bardziej zaawansowanych algorytmów, takich jak rozszerzony algorytm Euklidesa, który umożliwia obliczenie również współczynników liczbowych używanych w teoretycznych dowodach matematycznych. Jego implemetacja jest również często wykorzystywana w bibliotekach matematycznych języków programowania, co świadczy o jego uniwersalności i znaczeniu w dzisiejszej technologii.

Pytanie 37

Jakie wartości jest w stanie przechować zmienna o typie logicznym?

A. Tylko ciąg znaków
B. Wartość w reprezentacji binarnej
C. Dowolną liczbę rzeczywistą
D. Jedną z dwóch opcji: true lub false
Zmienna typu logicznego (boolean) może przechowywać jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Są to podstawowe wartości wykorzystywane w operacjach warunkowych i pętlach, które decydują o przepływie sterowania w programach. Wartości logiczne są kluczowe w konstrukcjach takich jak 'if-else', pętlach 'while' oraz w porównaniach. W wielu językach programowania 'true' jest równoznaczne z 1, a 'false' z 0, co pozwala na łatwą integrację z typami całkowitymi. Typ boolean jest niezbędny w programowaniu, umożliwiając implementację decyzji, walidacji danych i automatyzacji procesów.

Pytanie 38

Jakie informacje zawiera zestaw instrukcji (ISA) danego procesora?

A. Metodę obsługi pamięci podręcznej
B. Instrukcje, które procesor jest w stanie wykonać
C. Typy danych, które są trzymane w pamięci
D. Układ połączeń między procesorem a innymi elementami
Rodzaje danych, które są trzymane w pamięci, nie są bezpośrednio powiązane z zestawem instrukcji procesora. ISA skupia się bardziej na tym, co procesor może zrobić, a nie na tym, jak dane są zorganizowane w pamięci. Przechowywanie danych to bardziej kwestia zarządzania pamięcią, a nie samej architektury instrukcji. A jeśli chodzi o pamięć podręczną, to już całkiem inna sprawa, bo to dotyczy tego, jak przechowujemy i uzyskujemy dostęp do danych. W tym przypadku mówi się o algorytmach i strategiach, które działają w architekturze procesora, ale nie są częścią zestawu instrukcji. I jeszcze schemat połączeń między procesorem a innymi częściami komputera też nie wchodzi w skład ISA. To już dotyczy całej architektury systemu i tego, jak różne elementy, jak pamięć czy urządzenia wejścia/wyjścia, współpracują ze sobą. Wszystko to jest istotne dla działania systemu komputerowego, ale nie definiuje zestawu instrukcji, który jest kluczowy, żeby procesor mógł przetwarzać dane i robić obliczenia.

Pytanie 39

Pętla przedstawiona w zadaniu działa na zmiennej typu string o nazwie ciąg. Jej celem jest

Ilustracja do pytania
A. zamienić w ciągu wielkie litery na małe
B. od każdego znaku w ciągu, który nie jest równy 0, odjąć kod 32
C. zamienić w ciągu małe litery na wielkie
D. od każdego znaku w ciągu odjąć kod 32
Odejmowanie 32 od wszystkich znaków w napisie to trochę kiepski pomysł, bo to nie zawsze działa. Nie wszystkie znaki, takie jak cyfry czy symbole, mają swoje wielkie odpowiedniki, więc ich kod ASCII nie powinien być zmieniany. Kabel od wielkich liter na małe to zupełnie inna bajka – tutaj dodajemy 32 do kodu. Odejmowanie kodu tylko dla znaków różniących się od 0 pomija istotę operacji na literach, co może skutkować dziwnymi rezultatami. Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej to przemyśleć przed wprowadzeniem w życie.

Pytanie 40

Jaką strukturę danych można zrealizować, korzystając jedynie z wymienionych metod?

Ilustracja do pytania
A. drzewo binarne
B. stos
C. tablica
D. kolejka FIFO
Stos (stack) to struktura danych działająca na zasadzie LIFO (Last In, First Out), co oznacza, że ostatnio dodany element jest usuwany jako pierwszy. Do jego implementacji wystarczą podstawowe metody: dodawania (push) i usuwania (pop) elementów, co czyni go jedną z najprostszych struktur danych.