Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 11:38
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 11:52

Egzamin niezdany

Wynik: 12/40 punktów (30,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

System poduszek powietrznych (airbag) wykorzystywanych w samochodach klasyfikuje się jako elementy ochrony

A. biernego
B. czynnego
C. pneumatycznego
D. mieszanego
Odpowiedzi, które klasyfikują układ poduszek gazowych jako elementy mieszane, pneumatyczne lub czynne, wynikają z nieporozumienia co do klasyfikacji systemów bezpieczeństwa w pojazdach. Mieszane systemy bezpieczeństwa łączą różne technologie, ale airbagi są jednoznacznie zaliczane do biernych, ponieważ ich działanie nie wymaga aktywnej interwencji kierowcy ani systemów pojazdu w momencie wypadku. Z kolei pneumatyczne oznaczenie odnosi się do technologii wykorzystującej ciśnienie gazu, ale nie definiuje w pełni funkcji, jaką pełnią airbagi w kontekście bezpieczeństwa. Airbagi działają automatycznie w przypadku zderzenia, co czyni je częścią biernej ochrony. Czynne systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy ABS czy ESP, mają na celu prewencję wypadków przez aktywne działanie w czasie jazdy. Typowe błędy w myśleniu obejmują mylenie tych systemów oraz niewłaściwe przyporządkowanie ich działań. W edukacji na temat bezpieczeństwa drogowego kluczowe jest zrozumienie różnicy między tymi kategoriami, co pozwala lepiej ocenić skuteczność różnych rozwiązań w pojazdach.

Pytanie 2

W numerze VTN informacje dotyczące zakładu produkującego pojazd znajdują się w sekcji

A. WMI
B. VDS
C. VIS
D. ISO
Odpowiedzi ISO, WMI i VDS odnoszą się do różnych aspektów identyfikacji pojazdów, ale nie zawierają informacji o zakładzie montującym. ISO, czyli Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, nie jest bezpośrednio związana z systemem numeracji pojazdów, lecz określa standardy jakości i zarządzania, które mogą być stosowane w różnych branżach, w tym motoryzacyjnej. Można mylić ISO z informacjami zawartymi w numerach pojazdów, co prowadzi do błędnego wniosku, że to ISO zawiera dane o producencie. WMI, czyli World Manufacturer Identifier, identyfikuje producenta pojazdu na poziomie globalnym, ale nie jest tym samym co VIS. WMI jest częścią VIN (Vehicle Identification Number) i odnosi się do producenta, ale nie do konkretnego zakładu montującego. Z kolei VDS, czyli Vehicle Descriptor Section, dostarcza szczegółowych informacji o modelu pojazdu, ale również nie wskazuje na zakład montujący. W rezultacie, typowe błędy myślowe przy wyborze tych odpowiedzi mogą wynikać z braku dokładnego zrozumienia różnicy między poszczególnymi sekcjami numeru VIN oraz ich funkcjami w kontekście identyfikacji pojazdów. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowej interpretacji danych dotyczących pojazdów i ich producentów.

Pytanie 3

W pojeździe, w którym właściciel zgłasza trudności z uruchomieniem zimnego silnika z powodu zbyt niskiej prędkości obrotowej rozrusznika, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. wypiąć rozrusznik i ocenić stan łożysk wirnika
B. sprawdzić kondycję akumulatora oraz napięcie ładowania akumulatora
C. wymienić akumulator
D. skontrolować stacyjkę rozruchową
W rozwiązywaniu problemów z uruchamianiem silnika nie zawsze pierwszym krokiem powinno być sprawdzanie stacyjki rozruchowej. Choć stacyjka jest istotnym elementem układu rozruchowego, problemy z niską prędkością obrotową rozrusznika częściej wynikają z niewłaściwego funkcjonowania akumulatora. W przypadku, gdy akumulator jest słaby lub rozładowany, stacyjka może nie otrzymać wystarczającej mocy do włączenia rozrusznika, co prowadzi do błędnych diagnoz. Wymontowanie rozrusznika i sprawdzanie jego łożysk również nie jest zalecane jako pierwszy krok, ponieważ takich usterek w układzie rozrusznika, jak zatarcie łożysk, są stosunkowo rzadkie w porównaniu do problemów z akumulatorem. Z kolei wymiana akumulatora bez dokładnej diagnostyki może prowadzić do niepotrzebnych kosztów, jeśli problem leży gdzie indziej, na przykład w układzie ładowania. Często mechanicy, kierując się intuicją, mogą popełniać błąd, zakładając, że rozrusznik lub akumulator są główną przyczyną, nie sprawdzając najpierw napięcia oraz stanu samego akumulatora. Dlatego kluczowe jest przestrzeganie standardów diagnostyki, które zaczynają się od najprostszych kroków, aby uniknąć kosztownych pomyłek.”

Pytanie 4

Jak powinna wyglądać poprawna sekwencja działań podczas pomiaru i dostosowywania kątów oraz ustawień kół kierowanych?

A. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia koła, zbieżność kół
B. Zbieżność kół, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia koła
C. Kąt pochylenia koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zbieżność kół
D. Zbieżność kół, kąt pochylenia koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Zrozumienie kolejności regulacji kątów i ustawienia kół kierowanych jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowych właściwości jezdnych pojazdu. Wiele osób myli kolejność tych prac, co prowadzi do nieprawidłowych ustawień. Przykładowo, rozpoczęcie od zbieżności kół może być mylące, ponieważ jest to ostatnia regulacja, która powinna być wykonana. Ustawienie zbieżności bez wcześniejszej regulacji kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz kąta pochylenia koła może skutkować nieprawidłowym działaniem układu kierowniczego oraz niejednolitym zużyciem opon. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy wpływa na stabilność pojazdu oraz jego reakcję na skręty, a jeśli jest źle ustawiony, pojazd może mieć tendencję do ściągania w jedną stronę, co powoduje niebezpieczne sytuacje na drodze. Ponadto, kąt pochylenia koła ma bezpośredni wpływ na zachowanie pojazdu w trakcie jazdy; jego niewłaściwe ustawienie może prowadzić do szybszego zużycia opon oraz obniżenia komfortu jazdy. Zrozumienie prawidłowej kolejności regulacji tych kątów jest więc nie tylko kluczowe dla bezpieczeństwa, ale również dla efektywności eksploatacyjnej pojazdu. Niezbędne jest przestrzeganie standardów oraz dobrych praktyk branżowych, aby uniknąć typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do niekorzystnych efektów w działaniu układu kierowniczego.

Pytanie 5

Jakim dokumentem potwierdzającym naprawę pojazdu w ASO jest?

A. paragon niefiskalny
B. zlecenie serwisowe
C. zlecenie naprawy
D. faktura VAT
Zlecenie serwisowe, zlecenie naprawy oraz paragon niefiskalny to dokumenty, które nie mają statusu faktury VAT, a tym samym nie spełniają wszystkich wymogów związanych z rozliczeniem kosztów naprawy pojazdu. Zlecenie serwisowe jest zazwyczaj wewnętrznym dokumentem warsztatu, który określa zakres i rodzaj usług, jakie mają być wykonane. Chociaż może stanowić podstawę dla dalszych działań, to samodzielnie nie jest wystarczający do celów podatkowych ani nie potwierdza dokonania transakcji między stronami. Zlecenie naprawy ma podobną funkcję i również nie jest dokumentem sprzedaży. Paragon niefiskalny, z kolei, jest wystawiany przez przedsiębiorców, którzy nie są zobowiązani do stosowania kasy fiskalnej, co oznacza, że nie zawiera on wszystkich istotnych informacji wymaganych przez przepisy prawa. Użycie tych dokumentów do rozliczeń mogłoby prowadzić do problemów z urzędami skarbowymi, ponieważ nie są one zgodne z normami i przepisami dotyczącymi ewidencjonowania sprzedaży i naliczania podatku VAT. Ponadto, błędne podejście do kwestii dokumentacji może skutkować nieprawidłowym odliczeniem podatku, co jest często spotykanym błędem w praktyce gospodarczej. Właściwe zrozumienie roli faktury VAT w kontekście rozliczeń jest kluczowe dla prowadzenia transparentnej i zgodnej z prawem działalności.

Pytanie 6

Prawidłowo przygotowany dokument dotyczący obrotu materiałowego nie musi zawierać

A. danych osobowych kuriera realizującego dostawę
B. liczby wydanego materiału
C. nazwa materiału
D. daty wystawienia dokumentu
Dokument obrotu materiałowego, taki jak dowód dostawy, powinien zawierać kluczowe informacje, które umożliwiają prawidłowe śledzenie i zarządzanie materiałami. W kontekście tej odpowiedzi, dane osobowe kuriera realizującego dostawę nie są obligatoryjne, ponieważ głównym celem dokumentu jest rejestracja przepływu towarów, a nie identyfikacja osób. W praktyce, kluczowe elementy, jak data wystawienia, ilość wydanego materiału oraz nazwa materiału, są istotne dla kontroli zapasów oraz audytów. Przykładowo, w przypadku reklamacji lub weryfikacji stanu magazynowego, wiedza o ilości i rodzaju wydanego materiału jest niezbędna. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie standardów takich jak ISO 9001, które nakładają obowiązek dokumentacji procesów i minimalizacji ryzyka błędów w obrocie materiałami.

Pytanie 7

Ostateczną weryfikację ustawienia świateł mijania, po wymianie reflektora przez mechanika, należy zacząć od

A. obciążenia samochodu masą odpowiadającą maksymalnej ładowności pojazdu
B. sprawdzenia ciśnienia w oponach
C. skalibrowania przyrządu optycznego do kontroli ustawienia świateł
D. naładowania akumulatora do wartości 14,4 V
W kontekście końcowej kontroli ustawienia świateł mijania po wymianie reflektora, nie jest właściwe rozpoczynanie od naładowania akumulatora do napięcia 14,4 V. Chociaż dobry stan akumulatora jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania systemów elektrycznych w pojeździe, nie jest to kluczowy pierwszy krok w procesie kalibracji świateł. W rzeczywistości, problemy z oświetleniem mogą wystąpić niezależnie od stanu naładowania akumulatora, a sama kalibracja świateł nie wymaga szczególnego napięcia zasilającego. Ponadto, obciążenie pojazdu masą odpowiadającą dopuszczalnej ładowności również nie jest właściwym krokiem na początku tego procesu. Choć rzeczywiście, w sytuacjach, gdy pojazd jest nadmiernie obciążony, może to wpłynąć na ustawienie świateł, pierwszym krokiem zawsze powinno być zapewnienie, że opony są odpowiednio napompowane. Wiele osób myli kolejność tych działań i myśli, że obciążenie pojazdu ma kluczowe znaczenie, co prowadzi do pominięcia istotnych kroków, takich jak kontrola ciśnienia w oponach. Kalibracja przyrządu optycznego do sprawdzania ustawienia świateł mogłaby być uznana za późniejszy etap, lecz bez wcześniejszego sprawdzenia ciśnienia w ogumieniu, wyniki kalibracji mogą być niewłaściwe, co tylko zwiększa ryzyko na drodze. W praktyce, zrozumienie, że ciśnienie w oponach ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i skuteczność świateł, jest kluczowe dla prawidłowego wykonywania tego zadania.

Pytanie 8

Okresowe badania podnośnika czterokolumnowego należy przeprowadzać co najmniej

A. 24 miesiące
B. 12 miesięcy
C. 3 miesiące
D. 6 miesięcy
Wybór odpowiedzi sugerujących krótsze okresy przeglądów, takich jak 6, 3 czy 24 miesiące, opiera się na mylnych założeniach dotyczących wymagań przepisów prawnych. Odpowiedzi te mogą wynikać z nieporozumienia w zakresie regulacji dotyczących konserwacji i inspekcji urządzeń dźwigowych. Krótsze interwały, jak 3 czy 6 miesięcy, mogą wydawać się sensowne w kontekście intensywnego użytkowania, jednak nie są one wymagane przez przepisy, które jasno określają, że minimalny czas pomiędzy przeglądami wynosi 12 miesięcy. Wybór 24 miesięcy z kolei przekracza dopuszczalny czas, co może prowadzić do zaniedbań w utrzymaniu bezpieczeństwa. Regularne przeglądy są nie tylko wymogiem prawnym, ale również najlepszą praktyką inżynieryjną. Ich celem jest zapewnienie, że wszystkie mechanizmy działają prawidłowo, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa użytkowników. Użytkownicy, którzy przyjmują dłuższe interwały przeglądów, mogą mieć mylne przekonanie, że ich urządzenia są w dobrym stanie, co może być nieprawdziwe. Rzeczywistość jest taka, że niewłaściwe podejście do konserwacji może prowadzić do awarii i zwiększonego ryzyka w miejscu pracy. Dlatego przestrzeganie 12-miesięcznego okresu między przeglądami jest nie tylko zgodne z przepisami, ale także kluczowe dla bezpieczeństwa operacyjnego.

Pytanie 9

Aby właściwie zidentyfikować pojazd samochodowy i zamówić części zamienne do jego naprawy, należy podać

A. markę, model oraz datę pierwszej rejestracji
B. markę, model oraz moc silnika
C. numer nadwozia/podwozia
D. rok produkcji i markę auta
Numer nadwozia, znany również jako VIN (Vehicle Identification Number), jest unikalnym identyfikatorem przypisanym do każdego pojazdu. To 17-znakowy kod, który zawiera informacje o producencie, modelu, roku produkcji i miejscu produkcji pojazdu. W kontekście zamawiania części zamiennych, VIN jest niezwykle ważny, ponieważ umożliwia precyzyjne dopasowanie części do danego modelu. Na przykład, dwa pojazdy tego samego modelu mogą mieć różnice w wersjach silnikowych, wyposażeniu czy nawet w specyfikacjach regionalnych. Użycie numeru nadwozia pozwala uniknąć pomyłek, które mogą prowadzić do zakupu nieodpowiednich części. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, zawsze zaleca się podawanie VIN podczas zamówień związanych z częściami samochodowymi, co znacznie ułatwia proces naprawy i konserwacji pojazdów.

Pytanie 10

Kierownik serwisu powinien zatrzymać pracownika podczas próby pracy silnika na stanowisku, jeśli zauważył

A. otwartą pokrywę silnika pojazdu
B. brak dokumentacji pojazdu
C. brak odciągu spalin
D. obecność osoby postronnej przy stanowisku serwisowym
Obecność klienta na stanowisku warsztatowym, otwarta pokrywa silnika oraz brak dokumentów pojazdu, choć mogą budzić pewne obawy, nie są podstawami, które jednoznacznie wymuszają przerwanie pracy silnika. Obecność klienta w warsztacie, jeśli jest odpowiednio zabezpieczona, może być normalną praktyką w wielu warsztatach, gdzie klienci chcą być na bieżąco z pracami nad ich pojazdem. Zastosowanie odpowiednich środków bezpieczeństwa, takich jak wyznaczenie strefy, w której klient może przebywać, pozwala na zminimalizowanie ryzyka. Otwarcie pokrywy silnika to częsta czynność w czasie prac diagnostycznych i nie musi oznaczać zagrożenia, pod warunkiem zachowania ostrożności przez pracowników. Brak dokumentów pojazdu, mimo że nie jest idealną sytuacją, również nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa pracy. W takich przypadkach lepszym podejściem jest upewnienie się, że wszystkie niezbędne dokumenty są w porządku przed rozpoczęciem prac, a nie przerywanie pracy silnika. Kluczowe jest, aby kierownik warsztatu podejmował decyzje oparte na rzetelnej ocenie sytuacji i potencjalnych zagrożeń, a nie tylko na formalnych uregulowaniach.

Pytanie 11

W sytuacji, gdy sprzęgło nie rozłącza się całkowicie, najpierw powinno się przeprowadzić

A. pomiar skoku jałowego pedału sprzęgła
B. ocenę zaolejenia tarczy sprzęgła
C. sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni biegów
D. analizę lepkości oleju w skrzyni biegów
Prawidłowa odpowiedź to pomiar skoku jałowego pedału sprzęgła, ponieważ jest to kluczowy wskaźnik, który pozwala określić, czy sprzęgło działa prawidłowo. Skok jałowy pedału sprzęgła powinien mieścić się w określonych przez producenta granicach, co zapewnia odpowiednią separację tarczy sprzęgła od koła zamachowego. Niedostateczny lub nadmierny skok jałowy może prowadzić do niecałkowitego rozłączania się sprzęgła, co z kolei powoduje problemy z włączaniem biegów oraz zwiększa ryzyko przedwczesnego zużycia elementów układu. W praktyce, aby zmierzyć skok jałowy, należy użyć prostego narzędzia pomiarowego, takiego jak suwmiarka, i porównać wyniki z wartościami podanymi w dokumentacji pojazdu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, zaleca się regulację mechanizmu sprzęgła zgodnie z wytycznymi producenta, co jest standardową procedurą w diagnostyce i serwisie pojazdów.

Pytanie 12

Podczas oddawania klientowi samochodu po naprawie, pracownik serwisu powinien

A. poprosić mechanika wykonującego naprawę o potwierdzenie prawidłowości wykonanych prac
B. przedstawić zakres wykonanych prac
C. zezwolić klientowi zjechać z podnośnika najazdowego
D. wprowadzić w zleceniu serwisowym dane właściciela pojazdu
Wypełnienie danych właściciela pojazdu w zleceniu serwisowym, zezwolenie klientowi na zjechanie z podnośnika oraz prośba do mechanika o potwierdzenie wykonanych prac, to działania, które choć mogą wydawać się związane z przekazywaniem pojazdu, nie są kluczowe w kontekście efektywnej komunikacji z klientem. Wypełnienie zlecenia serwisowego jest ważne, ale nie powinno być traktowane jako główny punkt przekazania pojazdu. Klient powinien przede wszystkim wiedzieć, co zostało zrobione w jego pojeździe, aby była to dla niego przejrzysta i wartościowa informacja. Zezwolenie na zjechanie z podnośnika bez odpowiedniego omówienia wykonanych prac może prowadzić do niezrozumienia lub niepewności co do stanu technicznego pojazdu. Klient, nie będąc świadomym zakresu napraw, może być mniej skłonny do korzystania z usług serwisu w przyszłości oraz może nie być w stanie odpowiednio dbać o swój pojazd. Prośba do mechanika o potwierdzenie wykonanych prac, choć istotna z perspektywy wewnętrznej kontroli jakości, nie powinna być głównym elementem interakcji z klientem. Współczesne standardy w branży usług motoryzacyjnych kładą duży nacisk na otwartą komunikację i edukację klienta, co czyni omówienie wykonanych prac najważniejszym punktem tego procesu.

Pytanie 13

Serwis samochodowy nabył z hurtowni 260 litrów oleju silnikowego oraz 50 sztuk filtrów oleju. Do wymiany oleju w jednym silniku wymagane jest 5 litrów oleju. Ile wymian można przeprowadzić dzięki zakupionym olejowi i filtrom?

A. 50
B. 55
C. 48
D. 52
Zakupiona partia oleju silnikowego wynosi 260 litrów, a do wymiany oleju w jednym silniku potrzeba 5 litrów. Aby obliczyć, ile wymian można wykonać na podstawie oleju, należy podzielić ilość oleju przez ilość potrzebną na jedną wymianę: 260 litrów ÷ 5 litrów = 52 wymiany. Jednakże, konieczne jest również uwzględnienie liczby filtrów oleju, które zakupiono. W tym przypadku, zakład serwisowy nabył 50 filtrów oleju, co oznacza, że można wykonać maksymalnie 50 wymian, ponieważ każdy silnik wymaga nowego filtra przy każdej wymianie oleju. W praktyce oznacza to, że choć olej wystarczyłby na 52 wymiany, rzeczywista liczba wymian musi być ograniczona przez dostępne filtry. W branży motoryzacyjnej, zawsze należy brać pod uwagę zarówno materiały eksploatacyjne, jak i ich ograniczenia, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania zasobami.

Pytanie 14

Dokument, który określa przewidywany koszt realizacji usługi, to

A. faktura VAT
B. paragon fiskalny
C. kosztorys naprawy
D. karta normowania czasu pracy
Kosztorys naprawy to dokument, który precyzyjnie określa przewidywane koszty związane z wykonaniem określonej usługi, w tym przypadku naprawy. Obejmuje on szczegółowy wykaz kosztów materiałów, robocizny oraz innych wydatków, które mogą wystąpić w trakcie realizacji projektu. Zastosowanie kosztorysu jest kluczowe w kontekście zarządzania projektami, ponieważ pozwala na dokładne planowanie budżetu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży budowlanej i remontowej. Przykłady zastosowania kosztorysu obejmują przygotowanie oferty dla klienta, gdzie precyzyjnie wskazujemy, jakie usługi i materiały są uwzględnione w proponowanej cenie. Ponadto, kosztorys stanowi istotny dokument w procesie rozliczeń między wykonawcą a zamawiającym. W sytuacjach spornych, kosztorys może służyć jako punkt odniesienia do ustalenia rzeczywistych kosztów. Z punktu widzenia regulacji prawnych, dobrze sporządzony kosztorys może również być wymagany przez przepisy dotyczące zamówień publicznych, co podkreśla jego znaczenie w branży.

Pytanie 15

Jaką funkcję pełni skala Hartridge’a?

A. opóźnienia hamowania
B. sprawności amortyzatorów
C. zbieżności połówkowej kół
D. zawartości cząstek stałych w spalinach
Ocena opóźnienia hamowania, zbieżności połówkowej kół i sprawności amortyzatorów to zupełnie inne tematy niż analiza spalin, więc trzeba być ostrożnym w przypisywaniu ich do skali Hartridge’a. Opóźnienie hamowania dotyczy efektywności hamulców, a skala Hartridge’a nie ma z tym nic wspólnego. Zbieżność połówkowa jest ważna dla stabilności jazdy i zużycia opon, ale znów, nie ma to związku z cząstkami stałymi w spalinach. Co do amortyzatorów, to one tłumią drgania, ale to też inna bajka. Jak widzisz, pomieszanie tych pojęć prowadzi do błędnych wniosków i może być problematyczne przy diagnostyce samochodów. Ważne jest, żeby pamiętać, że skala Hartridge’a dotyczy tylko analizy jakości spalin, a nie innych parametrów technicznych.

Pytanie 16

Obowiązkowe oznaczenie, umieszczane na elementach wykonanych z tworzyw sztucznych w pojazdach, powinno zawierać informację o rodzaju materiału oraz

A. wyłącznie roku produkcji
B. numerze partii
C. jego wadze
D. roku oraz miesiącu produkcji
Odmienne podejścia do oznaczania elementów z tworzyw sztucznych w pojazdach, takie jak podawanie masy, numeru serii czy tylko roku produkcji, są problematyczne i nie spełniają wymogów branżowych. Udzielając odpowiedzi wskazującej na masę, można wprowadzić w błąd, ponieważ masa nie jest informacją kluczową dla identyfikacji materiałów. Oznaczenie masy może się różnić w zależności od producenta czy konkretnego elementu, co czyni je mniej uniwersalnym i trudniejszym do zastosowania w praktyce. Również numer serii, choć może być istotny z perspektywy kontroli jakości, nie dostarcza informacji o konkretnym czasie produkcji, co jest kluczowe w kontekście żywotności materiałów. W przypadku podawania jedynie roku produkcji, brakuje precyzji, ponieważ różne partie produkcyjne w danym roku mogą mieć różne właściwości, co jest szczególnie ważne w kontekście zmian w technologii produkcji czy zastosowanych surowcach. W praktyce, precyzyjne oznaczanie daty produkcji, czyli roku i miesiąca, umożliwia skuteczne zarządzanie cyklem życia produktu oraz jego ewentualnym recyklingiem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 17

Po przeprowadzeniu naprawy systemu hamulcowego diagnosta zweryfikował hamulec roboczy pojazdu przy użyciu urządzenia rolkowego. Jaka jest minimalna wartość procentowa wskaźnika efektywności hamowania, która potwierdzi prawidłowość wykonanego serwisu?

A. 10%
B. 70%
C. 50%
D. 30%
Wybór wartości poniżej 50% na pewno nie jest dobrym pomysłem, bo to nie spełnia wymogów skuteczności hamowania. Tego typu odpowiedzi, jak 10% czy 30%, mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Na przykład 10% to praktycznie brak hamowania, więc pojazd nie zatrzyma się w porę, co jest niebezpieczne. 30% też nie jest wystarczające, bo w sytuacji awaryjnej, to i tak za mało, żeby skutecznie wyhamować. Z kolei 70% z pozoru wygląda lepiej, ale w branży motoryzacyjnej to już trochę za mało, bo trzeba wtedy pilnować, by wszystko działało sprawnie. Ważne jest, żeby nie bagatelizować minimalnej skuteczności hamowania, bo to ma duży wpływ na bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 18

Dokumentacja dotycząca rozszerzenia zakresu naprawy pojazdu nie musi zawierać

A. numeru zlecenia naprawy
B. informacji o dacie ostatniego badania technicznego
C. danych identyfikujących pojazd
D. podpisu klienta w dokumentacji
Zawieranie informacji o terminie ostatniego badania technicznego w protokole rozszerzenia zakresu naprawy pojazdu może wydawać się istotne, ale w rzeczywistości nie wpływa na proces naprawy ani na jego dokumentację. Podpis klienta w protokole jest kluczowym elementem, który wskazuje na akceptację warunków oraz zakresu prac, które mają zostać wykonane na pojeździe. Z kolei numer zlecenia naprawy pełni funkcję identyfikacyjną, umożliwiającą śledzenie postępu prac oraz związanej z nimi dokumentacji. Również dane identyfikujące pojazd, takie jak numer rejestracyjny czy VIN, są niezbędne do jednoznacznego przypisania naprawy do konkretnego samochodu. Mylne jest przekonanie, że protokół mógłby funkcjonować poprawnie bez tych elementów, ponieważ w razie wystąpienia jakichkolwiek niejasności czy sporów, brak takich informacji może znacząco utrudnić proces reklamacyjny. Dobrym przykładem tego rodzaju sytuacji jest przypadek, w którym pojazd zostaje oddany do naprawy, a po jej zakończeniu pojawiają się wątpliwości co do wykonanych prac. Bez numeru zlecenia lub danych identyfikacyjnych, wyjaśnienie sytuacji może być znacznie utrudnione, a to prowadzi do frustracji zarówno klienta, jak i warsztatu. W związku z tym, w celu zapewnienia przejrzystości oraz skutecznej komunikacji, wszystkie wymienione elementy powinny być zawsze uwzględniane w dokumentacji serwisowej.

Pytanie 19

Jak określa się zestaw działań wykonywanych po kolei, mających na celu przywrócenie pojazdu do pełnej sprawności technicznej?

A. Przegląd techniczny pojazdu
B. Demontaż pojazdu
C. Proces technologiczny naprawy
D. Obsługa techniczna pojazdu
Odpowiedzi takie jak "Przegląd techniczny pojazdu", "Demontaż pojazdu" oraz "Obsługa techniczna pojazdu" są nieprawidłowe w kontekście pytania o proces przywracania pełnej sprawności technicznej. Przegląd techniczny pojazdu to procedura, która ma na celu ocenę stanu technicznego pojazdu, ale nie obejmuje wszystkich niezbędnych działań związanych z naprawą. Przegląd skupia się głównie na ocenie, czy pojazd spełnia określone normy bezpieczeństwa i emisji spalin, a więc nie jest typowym procesem naprawczym. Demontaż pojazdu, z drugiej strony, zazwyczaj odnosi się do procesu rozkładania pojazdu na części, co może być stosowane w kontekście recyklingu lub naprawy tylko w niektórych przypadkach, ale nie jest całościowym procesem przywracania jego funkcji. Obsługa techniczna pojazdu, chociaż ważna, obejmuje rutynowe konserwacje i przeglądy, które mają na celu zapobieganie awariom, a nie ich naprawę. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków mogą wynikać z mylenia pojęć konserwacji z procesem naprawy. Należy zrozumieć, że proces technologiczny naprawy jest znacznie bardziej złożony i wymaga szczegółowej wiedzy oraz umiejętności, aby skutecznie przywrócić pojazd do pełnej sprawności.

Pytanie 20

Na stacji kontrolnej pojazdów nie przeprowadza się obowiązkowych

A. okresowych badań technicznych przyczep o dmc nieprzekraczającej 750 kg
B. badań technicznych pojazdów zasilanych gazem
C. badań technicznych po anulowaniu dowodu rejestracyjnego
D. badań technicznych po incydencie drogowym lub wypadku
Zrozumienie zasad przeprowadzania badań technicznych pojazdów jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Badania techniczne po zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego są obligatoryjne w przypadku, gdy pojazd nie spełnia standardów technicznych. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego przez organ kontrolny implikuje, że na danym pojeździe lub jego dokumentacji stwierdzono nieprawidłowości, które należy skorygować przed dopuszczeniem go do ruchu. Niezbędne jest zatem przeprowadzenie odpowiednich badań, aby potwierdzić, że pojazd jest w pełni sprawny i bezpieczny. W podobny sposób, badania techniczne po kolizji lub wypadku drogowym są również istotne. Wypadki mogą prowadzić do uszkodzeń, które nie zawsze są widoczne gołym okiem, dlatego zaleca się, aby po każdym takim zdarzeniu pojazd przeszedł szczegółową analizę techniczną, co jest zgodne z zasadami odpowiedzialności cywilnej i dobrymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Co więcej, badania techniczne pojazdów zasilanych gazem, mimo że są specyficzne, także są wymagane, aby zapewnić, że systemy zasilania są sprawne, co z kolei eliminuje ryzyko awarii oraz zwiększa bezpieczeństwo użytkowników. W praktyce, brak wiedzy na temat wymogów związanych z badaniami technicznymi i ich znaczeniem może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego kluczowe jest, aby każdy właściciel pojazdu był świadomy obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Pytanie 21

W sytuacji wykrycia zużycia opony w formie ząbkowania, na początku powinno się przeprowadzić analizę

A. przegubów napędowych
B. drążków kierowniczych
C. amortyzatorów
D. półosi napędowych
Stwierdzenie ząbkowania na oponach może być wynikiem problemów z zawieszeniem, a w szczególności z amortyzatorami. Amortyzatory odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu stabilności pojazdu, kontrolując ruch sprężyn i minimalizując drgania, które wpływają na kontakt opon z nawierzchnią. Kiedy amortyzatory są zużyte, pojazd może stawać się niestabilny, co prowadzi do nierównomiernego zużycia opon, w tym ząbkowania. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której kierowca odczuwa nadmierne podskakiwanie pojazdu na nierównościach drogi lub zbyt długie hamowanie, co jest często sygnałem, że amortyzatory wymagają przeglądu. Standardy: regularne kontrole amortyzatorów są zalecane przez producentów pojazdów co najmniej co 20-30 tysięcy kilometrów, a także w przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości w zachowaniu pojazdu.

Pytanie 22

Elektromechanik wykonał pomiar gęstości elektrolitu w temperaturze otoczenia. W różnych komorach akumulatora otrzymał wyniki w zakresie 1,285-1,30 g/cm3. Uzyskany rezultat wskazuje

A. na pełne naładowanie
B. na konieczność doładowania
C. na zasiarczenie
D. na zbyt wysoką gęstość elektrolitu
Nieprawidłowe podejście do analizy gęstości elektrolitu w akumulatorze może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących jego stanu. Uznanie, że gęstość elektrolitu na poziomie 1,285-1,30 g/cm3 oznacza konieczność doładowania, jest mylące, ponieważ wartości te sugerują, że akumulator jest w stanie naładowania, a nie w przeciwnym przypadku. Doładowanie akumulatora jest zazwyczaj zalecane, gdy gęstość spada poniżej 1,225 g/cm3, co jest znakiem, że akumulator jest częściowo rozładowany. Wskazanie na pełne naładowanie w przypadku tak wysokiej gęstości również jest błędne, ponieważ wartości powyżej 1,265 g/cm3 mogą wskazywać na problemy z akumulatorem. Ponadto, zasiarczenie akumulatora, które jest skutkiem długotrwałego rozładowania, nie ma bezpośredniego związku z wysoką gęstością elektrolitu. W rzeczywistości, zasiarczenie prowadzi do obniżenia gęstości, gdyż siarczan ołowiu gromadzi się na płytach. Typowe błędy myślowe w tej analizie obejmują mylenie stanu naładowania akumulatora z jego gęstością, co podkreśla znaczenie prawidłowego zrozumienia zasad działania elektrolitów w akumulatorach oraz konieczności regularnego pomiaru gęstości dla zapewnienia optymalnych warunków pracy.

Pytanie 23

Kolor żółty używany w oznaczeniach w miejscu pracy informuje pracowników

A. o potrzebie używania określonego środka ochrony indywidualnej
B. o drogach ewakuacyjnych, wyjściach ratunkowych
C. o zagrożeniach, utrudnieniach
D. o zakazie dostępu
Barwa żółta, używana do oznaczeń w zakładach pracy, jest standardowo stosowana do informowania pracowników o niebezpieczeństwach oraz przeszkodach. Zgodnie z normami, takimi jak PN-EN ISO 7010, kolor żółty ma za zadanie zwrócić uwagę na potencjalne zagrożenia, które mogą wystąpić w danym miejscu. Przykładem może być oznaczenie stref, w których występuje ryzyko potknięcia się, wypadków związanych z maszynami czy innymi przeszkodami. Pracownicy powinni być świadomi, że oznaczenia w kolorze żółtym wymagają szczególnej uwagi i ostrożności. Ważne jest, aby każda osoba w zakładzie pracy potrafiła rozpoznać te znaki i stosować się do ich wskazówek, co może znacznie zmniejszyć ryzyko wypadków. Wprowadzenie takich oznaczeń jest częścią szerokiego podejścia do zarządzania bezpieczeństwem w miejscu pracy, które opiera się na identyfikacji i ocenie ryzyka oraz podejmowaniu działań zapobiegawczych.

Pytanie 24

Podczas inspekcji kolumny McPhersona zauważono pęknięcie sprężyny. Aby usunąć tę awarię, należy z pewnością

A. wymienić sprężynę oraz amortyzator na nowe
B. wymienić sprężynę na nową
C. naprawić sprężynę metodą spawania
D. naprawić sprężynę metodą klejenia
Wymiana sprężyny na nową jest kluczowym działaniem w przypadku stwierdzenia jej pęknięcia, ponieważ sprężyny w układach zawieszenia mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Pęknięta sprężyna nie tylko obniża wydajność zawieszenia, ale także może prowadzić do dalszych uszkodzeń innych elementów układu, takich jak amortyzatory czy zawieszenie. Wymiana sprężyny zapewnia, że wszystkie parametry techniczne pojazdu będą spełnione zgodnie z wymaganiami producenta. Należy również pamiętać, że sprężyny są projektowane do pracy w określonym zakresie obciążeń i sił, a ich uszkodzenie może prowadzić do nieprzewidywalnych zachowań pojazdu na drodze. Dobrą praktyką jest również kontrola stanu pozostałych komponentów układu zawieszenia podczas wymiany sprężyny, co pozwala uniknąć kosztownych napraw w przyszłości oraz zwiększa bezpieczeństwo pojazdu.

Pytanie 25

Jaką minimalną głębokość bieżnika powinny mieć opony samochodu osobowego?

A. 3,5 mm
B. 2,1 mm
C. 1,6 mm
D. 1,5 mm
Pytanie o minimalną dopuszczalną głębokość bieżnika opon podkreśla ważność posiadania wiedzy na temat bezpieczeństwa drogowego. Odpowiedzi takie jak 3,5 mm, 1,5 mm i 2,1 mm nie są zgodne z obowiązującymi standardami i mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Warto zauważyć, że głębokość bieżnika poniżej 1,6 mm znacznie zwiększa ryzyko utraty przyczepności, zwłaszcza w warunkach deszczowych, gdzie odpowiednia głębokość bieżnika jest kluczowa dla efektywnego odprowadzania wody. Nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z niedostatecznej wiedzy na temat regulacji dotyczących opon, jak również z niewłaściwej interpretacji norm bezpieczeństwa. Użytkownicy mogą sądzić, że głębokość 1,5 mm jest odpowiednia, ale w rzeczywistości jest to wartość, która już zagraża bezpieczeństwu jazdy. Z perspektywy technicznej, głębokość 2,1 mm również nie spełnia wymogów, ponieważ nie jest wystarczająca dla zapewnienia optymalnego kontaktu opony z nawierzchnią drogi. Z tego powodu ważne jest, aby regularnie kontrolować stan opon i znać obowiązujące przepisy, aby uniknąć sytuacji, które mogą prowadzić do wypadków lub innych niebezpieczeństw na drodze. Bezpieczeństwo na drodze zaczyna się od odpowiednich opon, a ich stan jest kluczowym czynnikiem wpływającym na ogólne bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 26

Podczas pokonywania przez pojazd ostrych zakrętów aktywuje się lampka kontrolna ciśnienia w układzie smarowania silnika, która gaśnie, gdy samochód jedzie na wprost. Możliwą przyczyną tej sytuacji jest

A. awaria pompy oleju
B. zbyt niski poziom oleju silnikowego
C. użycie niewłaściwego oleju silnikowego
D. uszkodzenie czujnika ciśnienia oleju
Zastosowanie niewłaściwego oleju silnikowego może teoretycznie wpłynąć na działanie układu smarowania, jednak w opisanym przypadku nie jest to bezpośrednia przyczyna zapalania się kontrolki ciśnienia. Niewłaściwy olej mógłby prowadzić do uszkodzeń silnika w dłuższym okresie, ale w momencie, gdy kontrolka się zapala, najprawdopodobniej istnieje problem z poziomem oleju. Uszkodzenie czujnika ciśnienia oleju również nie wyjaśnia sytuacji, ponieważ czujnik jest odpowiedzialny za pomiar ciśnienia oleju i wysyłanie sygnału do kontrolki. Jeżeli czujnik byłby uszkodzony, kontrolka mogłaby się zapalać w sposób losowy, niezwiązany z faktycznym poziomem ciśnienia. Jeżeli chodzi o uszkodzenie pompy oleju, to również nie jest to najbardziej prawdopodobna przyczyna w tym przypadku. Uszkodzenie pompy spowodowałoby problemy z ciśnieniem oleju przy każdej jeździe, a nie tylko podczas pokonywania zakrętów. Typowe błędy myślowe polegają na myleniu skutków ze przyczynami oraz na niedostatecznym uwzględnieniu warunków, w jakich problemy się pojawiają. Właściwe zrozumienie tego kontekstu jest kluczowe w diagnostyce usterek w układzie smarowania silnika.

Pytanie 27

W autoryzowanym serwisie ocenę wizualną stanu pojazdu przed jego przyjęciem do naprawy przeprowadza

A. mechanik.
B. pracownik BOK.
C. pracownik magazynu.
D. blacharz.
Odpowiedzi, które wskazują na mechanika, blacharza czy pracownika magazynu, nie uwzględniają właściwej roli pracownika BOK w procesie przyjmowania pojazdów do naprawy. Mechanik, choć posiada niezbędne umiejętności do oceny technicznej stanu pojazdu, nie jest odpowiedzialny za pierwszą wizualną ocenę. Jego głównym zadaniem jest diagnoza i wykonanie napraw, a wizualna ocena powinna poprzedzać te działania. Blacharz, z kolei, specjalizuje się głównie w naprawach karoserii i nie ma obowiązków związanych z oceną stanu pojazdów przed naprawą. Rola pracownika magazynu ogranicza się do zarządzania częściami i materiałami, co również nie obejmuje bezpośredniego kontaktu z klientami w kontekście przyjmowania pojazdów. Typowym błędem myślowym jest nieodróżnianie odpowiedzialności różnych ról w serwisie, co prowadzi do mylnego przekonania, że każda osoba w zespole ma takie same zadania. Efektywna współpraca w zespole serwisowym wymaga jasnego podziału ról i zrozumienia, że wizualna ocena jest kluczowym etapem, który zapewnia prawidłowe przygotowanie pojazdu do dalszej diagnostyki i naprawy.

Pytanie 28

W pojeździe osobowym właściwe napięcie ładowania alternatora powinno wynosić

A. od 12,4 do 13,5 V
B. od 12 do 13 V
C. dokładnie 12 V
D. od 13,8 do 14,5 V
Napięcie ładowania alternatora w autach osobowych powinno być na odpowiednim poziomie, by dobrze ładować akumulator. Odpowiedzi sugerujące wartości poniżej 13 V, jak na przykład 12 do 13 V czy dokładnie 12 V, są błędne, bo to za mało, żeby akumulator mógł się naładować. Takie napięcia są normalne dla akumulatora, jak jest w spoczynku, ale nie podczas ładowania. Kiedy silnik chodzi, alternator powinien dawać wyższe napięcie, żeby pokryć straty energii i spełnić potrzeby elektryczne auta. Z kolei jak ktoś wybiera zakres od 12,4 do 13,5 V, to też nie jest dobrze, bo to za mało i może prowadzić do rozładowania akumulatora i problemów z systemami elektrycznymi. Często mylimy napięcie ładowania alternatora z napięciem akumulatora, co wprowadza w błąd co do działania systemu ładowania. Zrozumienie tych rzeczy jest kluczowe, żeby utrzymać auto w dobrym stanie i uniknąć drobnych kłopotów finansowych.

Pytanie 29

Podczas naprawy pojazdu, konieczne jest korzystanie z informacji zawartych w instrukcji

A. reguł dotyczących gwarancji
B. naprawy samochodu
C. użytkowania pojazdu
D. prowadzenia pojazdu
Odpowiedź dotycząca zasad zachowania gwarancji może sugerować, iż znajomość warunków gwarancyjnych jest kluczowa, jednak nie odnosi się bezpośrednio do samego procesu naprawy. Gwarancja dotyczy zazwyczaj produktów, a jej warunki są ściśle związane z nieprzekraczaniem określonych limitów czy używaniem oryginalnych części, co nie jest tożsame z wykonywaniem naprawy. Z kolei odpowiedzi dotyczące obsługi lub użytkowania samochodu koncentrują się na codziennych czynnościach, takich jak jazda czy konserwacja, a nie na specyficznych procedurach naprawczych. W praktyce, bez odpowiednich instrukcji dotyczących naprawy, mechanik może popełnić błędy, które mogą prowadzić do uszkodzenia pojazdu lub nieprawidłowego działania naprawionych elementów. Ponadto, nieznajomość procedur naprawczych może skutkować brakiem zgodności z normami bezpieczeństwa, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dlatego kluczowe jest, by w trakcie naprawy samochodu opierać się na dokumentacji dostarczonej przez producenta, aby zapewnić prawidłowe i bezpieczne działanie pojazdu.

Pytanie 30

Ile lat mija od momentu pierwszej rejestracji nowego pojazdu do wykonania pierwszego obowiązkowego badania technicznego?

A. Po czterech latach
B. Po pięciu latach
C. Po dziesięciu latach
D. Po trzech latach
Wybór innych opcji może wynikać z niepełnego zrozumienia obowiązków związanych z utrzymaniem pojazdów w odpowiednim stanie technicznym. Nieprawidłowe odpowiedzi, takie jak cztery, pięć czy dziesięć lat, mogą sugerować mylne założenie, że nowe pojazdy są na tyle niezawodne, iż nie wymagają tak wczesnego przeglądu. W rzeczywistości, każdy nowy samochód, mimo że jest fabrycznie nowy, może mieć ukryte wady, które mogą zagrażać bezpieczeństwu. Dlatego prawodawcy wprowadzili trzyletni okres, aby upewnić się, że każdy pojazd przechodzi weryfikację przez wykwalifikowanych specjalistów, którzy są w stanie zidentyfikować problemy, które mogłyby wystąpić w trakcie codziennego użytkowania. Pojazdy są narażone na różnorodne warunki eksploatacyjne, co może wpływać na ich stan techniczny. Właściwe podejście do problematyki przeglądów technicznych wymaga zrozumienia, że nie chodzi tylko o przestrzeganie przepisów, ale także o zapewnienie bezpieczeństwa na drodze. Zignorowanie wymogu przeprowadzenia badania technicznego w odpowiednim czasie może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno prawnych, jak i finansowych.

Pytanie 31

Jakie pismo potwierdza realizację naprawy danego pojazdu?

A. formularz dotyczący oceny wzrokowej samochodu
B. rachunek za wykonanie usługi
C. paragon za nabycie części
D. faktura VAT za zakup części
Wybór paragonu za zakup części jako dokumentu potwierdzającego wykonanie naprawy pojazdu jest pomyłką, ponieważ paragon dokumentuje sprzedaż towaru, a nie wykonanie usługi. W kontekście naprawy pojazdu to usługa, a nie sama sprzedaż części, jest kluczowa dla potwierdzenia, że prace zostały faktycznie wykonane. Podobnie, faktura VAT za zakup części, choć jest ważnym dokumentem w kontekście obrotu towarowego, również nie potwierdza wykonania usług naprawczych. Faktura ta odnosi się jedynie do transakcji zakupu, a nie do samego procesu naprawy. Przymując to podejście, można łatwo przeoczyć różnice pomiędzy dokumentami związanymi z usługą a tymi związanymi z zakupem części, co może prowadzić do nieporozumień w przypadku reklamacji lub roszczeń gwarancyjnych. Jeszcze bardziej mylące może być postrzeganie formularza oceny wzrokowej pojazdu jako dokumentu potwierdzającego wykonanie naprawy. Taki formularz zwykle jest używany do oceny stanu technicznego pojazdu przed i po przeprowadzeniu napraw, jednak sam w sobie nie stanowi dowodu, że naprawy zostały zrealizowane. Posiadanie właściwych dokumentów jest kluczowe w kontekście ochrony praw konsumentów oraz w praktykach związanych z ewentualnym dochodzeniem roszczeń. Właściwe zrozumienie, jakie dokumenty są niezbędne w procesach związanych z naprawą pojazdów, jest istotne dla każdego właściciela samochodu.

Pytanie 32

Zanim przeprowadzisz badanie spalin w samochodzie na stacji diagnostycznej, powinieneś

A. wymienić filtr powietrza
B. rozgrzać silnik
C. uzupełnić płyn chłodniczy
D. wymienić świece zapłonowe
Rozgrzanie silnika przed przeprowadzeniem analizy spalin jest kluczowym krokiem, który ma na celu uzyskanie dokładnych i wiarygodnych wyników pomiarów. Działający silnik osiąga optymalną temperaturę roboczą, co pozwala na pełne spalanie paliwa i stabilizację parametrów pracy jednostki napędowej. Przy odpowiedniej temperaturze silnika, systemy takie jak sondy lambda oraz katalizatory działają efektywniej, co skutkuje bardziej miarodajnymi wynikami analizy spalin. W praktyce, przed testem zaleca się przeprowadzenie tzw. przejazdu próbnego, który pozwala na rozgrzanie silnika do odpowiedniej temperatury. Zgodnie z wytycznymi wielu stacji kontroli pojazdów, pomiar spalin powinien być przeprowadzany po osiągnięciu temperatury roboczej, co zapewnia zgodność z normami emisji spalin i przepisami ochrony środowiska. Przygotowanie pojazdu do analizy spalin zgodnie z dobrymi praktykami technicznymi jest podstawą rzetelnej oceny stanu technicznego pojazdu.

Pytanie 33

W silniku V8 40V konieczna jest wymiana wszystkich sworzni tłokowych. Ile sworzni tłokowych powinno się pobrać z magazynu?

A. 4
B. 40
C. 8
D. 10
W silniku V8 40V każdy cylinder ma dwa zawory, co oznacza, że przy 4 cylindrach mamy 8 sworzni tłokowych do wymiany. Sworznie tłokowe są kluczowym elementem, który łączy tłok z korbowodem, umożliwiając prawidłowe przenoszenie ruchu i sił generowanych w silniku. Wymiana wszystkich sworzni tłokowych jest niezbędna, aby zapewnić prawidłowe działanie silnika oraz uniknąć potencjalnych uszkodzeń spowodowanych zużyciem lub awarią. W praktyce, podczas serwisu silnika, inżynierowie często zalecają wymianę wszystkich sworzni, nawet jeśli tylko jeden z nich wykazuje oznaki zużycia. Taka praktyka wpisuje się w zasady tzw. 'prewencyjnej konserwacji', co ma na celu zwiększenie niezawodności całego układu napędowego. Ponadto, należy zwrócić uwagę na jakość używanych części zamiennych, zaleca się korzystanie z komponentów od renomowanych producentów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 34

Podpisanie zlecenia na naprawę przez klienta oraz serwisanta?

A. potwierdza zawarcie umowy cywilno prawnej
B. oznacza zgodę na szeroki zakres naprawy
C. potwierdza realizację usługi
D. oznacza zgodę na przetwarzanie danych osobowych klienta
Wiele osób myli zakres obowiązków i uprawnień wynikających z podpisania zlecenia obsługi naprawy, co może prowadzić do nieporozumień. Odpowiedzi sugerujące, że podpis oznacza zgodę na wykorzystanie danych osobowych klienta, są błędne, ponieważ kwestia ochrony danych osobowych jest regulowana przez przepisy RODO, które wymagają odrębnej zgody na przetwarzanie danych. Podpisanie zlecenia nie oznacza również potwierdzenia wykonania usługi, gdyż może być to jedynie formalność, a faktyczne wykonanie następuje po realizacji usługi. Istnieje również błędne przekonanie, że podpis stanowi zgodę na dowolny zakres naprawy; w rzeczywistości warunki umowy powinny być jasno określone i zaakceptowane przez obie strony, aby uniknąć sytuacji, w której klient mógłby być zaskoczony dodatkowymi kosztami lub wykonywaniem niezamówionych usług. Takie myślenie może prowadzić do nieefektywnej komunikacji oraz do ewentualnych sporów prawnych. Kluczowe jest, aby wszystkie warunki były jasne i zrozumiałe przed podpisaniem dokumentu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania relacjami z klientami oraz z zasadami transparentności działalności gospodarczej.

Pytanie 35

Aby poprawić oraz przyspieszyć obsługę klientów w serwisie naprawy samochodów, należy najpierw

A. wdrożyć elektroniczną bazę danych klientów
B. skrócić czas pracy BOK
C. wprowadzić szczegółowe rozliczanie czasu pracy pracownika
D. zmniejszyć liczbę zatrudnionych pracowników
Skracanie czasu pracy Biura Obsługi Klienta (BOK) niekoniecznie prowadzi do poprawy jakości obsługi. Może to nawet przyczynić się do negatywnego doświadczenia klientów, ponieważ pracownicy będą działać w pośpiechu, co zwiększa ryzyko błędów. Wprowadzenie szczegółowego rozliczania czasu pracy pracowników, chociaż z pozoru może wydawać się efektywną strategią, w rzeczywistości może demotywować zespół, prowadząc do obniżenia jakości obsługi. Zamiast skupić się na czytelnych celach jakościowych, pracownicy mogą być zmuszeni do koncentrowania się na ilości, co jest niezgodne z zasadami nowoczesnego zarządzania. Zmniejszenie liczby zatrudnionych pracowników również nie jest właściwym podejściem, ponieważ może prowadzić do zwiększonego obciążenia istniejącego zespołu, co negatywnie wpłynie na morale oraz jakość obsługi. Współczesne standardy w branży usługowej mówią, że kluczem do sukcesu jest optymalizacja procesów, a nie ich redukcja kosztem obsługi klienta. Klient powinien być zawsze w centrum uwagi, a wszystkie zmiany powinny być ukierunkowane na poprawę jego doświadczeń.

Pytanie 36

Nadmierne zużycie oleju silnikowego w pojeździe może być skutkiem

A. uszkodzenia pompy olejowej.
B. zużycia uszczelniaczy zaworów.
C. zużycia panewek czopów głównych wału korbowego.
D. zbyt niskiego stanu oleju.
Niski poziom oleju w silniku to nie bezpośrednia przyczyna dużego zużycia, raczej efekt złego stanu silnika. Owszem, jak oleju jest mało, to może to doprowadzić do uszkodzeń, ale nie znaczy, że sam w sobie powoduje on większe zużycie. Zbyt niski poziom oleju może prowadzić do jego przegrzania i tarcia, ale nie do wycieku czy spalania. Jeśli chodzi o zużycie panewek czopów głównych wału, to też nie jest bezpośrednia przyczyna straty oleju, chociaż wpływa na wydajność. Uszkodzenie pompy oleju to kolejna sprawa, może zmniejszać ciśnienie, co utrudnia smarowanie, ale nie jest przyczyną nadmiernego zużycia oleju, raczej skutkiem problemów z ciśnieniem. Warto to wszystko rozumieć, żeby się nie mylić i diagnozować silnik na podstawie odpowiednich kryteriów. Regularne sprawdzanie poziomu i jakości oleju też powinno być rutyną, a przeglądy techniczne pomogą wychwycić problemy z systemem smarowania.

Pytanie 37

Kto powinien zająć się przyjęciem samochodu do przeglądu gwarancyjnego od klienta?

A. mistrz serwisowy
B. pracownik biura obsługi klienta
C. inżynier serwisu
D. mechanik serwisowy
Wybór mistrza serwisowego, inżyniera serwisu lub mechanika serwisowego jako osoby odpowiedzialnej za przyjęcie samochodu na przegląd gwarancyjny jest nieprawidłowy. Mistrz serwisowy, mimo że pełni kluczową rolę w zarządzaniu procesami serwisowymi i nadzorowaniu pracy zespołu, nie jest pierwszym punktem kontaktowym dla klientów. Jego zadania koncentrują się na koordynacji działań w warsztacie oraz zapewnieniu jakości wykonania prac serwisowych. Z kolei inżynier serwisu jest odpowiedzialny za bardziej skomplikowane analizy techniczne oraz wsparcie w zakresie diagnostyki, co również wykracza poza jego pierwotne obowiązki związane z obsługą klienta. Mechanik serwisowy, z kolei, zajmuje się bezpośrednim wykonywaniem napraw i przeglądów technicznych pojazdów. Kluczowym błędem myślowym, który prowadzi do wyboru tych odpowiedzi, jest niezrozumienie hierarchii i podziału ról w serwisie samochodowym. Każda z tych ról jest istotna, ale nie spełniają one funkcji związanej z przyjmowaniem pojazdów na przegląd gwarancyjny. W branży motoryzacyjnej stosuje się podział odpowiedzialności, który ma na celu optymalizację procesów i zapewnienie wysokiej jakości obsługi klienta, co jest zgodne z normami ISO w zakresie świadczonych usług. Właściwe zrozumienie tych ról i ich zadań jest kluczowe dla poprawnego działania serwisu i zadowolenia klientów.

Pytanie 38

W jakim dziale serwisu nie ma możliwości przeprowadzania obsługi i naprawy?

A. Diagnostyka pojazdów
B. Hala naprawcza
C. Hala lakiernicza
D. Stacja kontroli technicznej pojazdów
Diagnostyka pojazdów, hala lakierni oraz hala napraw to obszary, w których można wykonywać różnorodne usługi związane z obsługą i naprawą pojazdów. W diagnostyce pojazdów specjaliści korzystają z zaawansowanych urządzeń komputerowych do oceny stanu technicznego samochodu, co umożliwia wykrycie potencjalnych problemów jeszcze przed ich wystąpieniem. Często mechanicy dokonują kalibracji systemów elektronicznych oraz analizują błędy zapisane w komputerach pokładowych pojazdów. Hala lakierni zajmuje się natomiast estetyką pojazdu, gdzie przeprowadzane są prace lakiernicze, takie jak malowanie, usuwanie rys oraz przygotowanie powierzchni. Co więcej, hala napraw jest miejscem, gdzie wykonuje się naprawy mechaniczne i elektryczne, co może obejmować wymianę części, takie jak hamulce czy układ kierowniczy. Osoby, które odpowiadają na powyższe pytanie, mogą mylić różne aspekty funkcjonowania tych działów, co prowadzi do błędnych konkluzji. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych działów pełni odmienną rolę w cyklu życia pojazdu, a ich struktura organizacyjna i funkcjonalność są zgodne z normami branżowymi. Warto zwrócić uwagę na to, że podczas badań technicznych nie można dokonywać żadnych zmian, co jest istotne z punktu widzenia legalności oraz bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 39

Oblicz całkowity koszt wymiany komponentów układu rozrządu oraz paska alternatora i pompy wodnej. Kompletny rozrząd kosztuje 130 zł, pasek alternatora 50 zł, a pompa wodna 90 zł. Czas potrzebny na wykonanie to 1,5 godziny, a stawka za roboczogodzinę wynosi 160 zł?

A. 430 zł
B. 340 zł
C. 380 zł
D. 510 zł
Aby obliczyć łączny koszt wymiany elementów układu rozrządu oraz paska alternatora i pompy wodnej, należy zsumować koszty poszczególnych komponentów oraz koszt robocizny. Koszt kompletnych części wynosi: 130 zł (rozrząd) + 50 zł (pasek alternatora) + 90 zł (pompa wodna) = 270 zł. Następnie obliczamy koszt robocizny: 1,5 godziny × 160 zł/godz. = 240 zł. Łączny koszt to 270 zł + 240 zł = 510 zł. Taki sposób kalkulacji kosztów jest zgodny z praktykami stosowanymi w warsztatach samochodowych, gdzie precyzyjne wyceny są kluczowe dla utrzymania rentowności i przejrzystości w relacji z klientem. Umożliwia to również klientom zrozumienie, za co płacą, co zwiększa ich zaufanie do usług warsztatu. Warto również pamiętać, że właściwe dobieranie części zamiennych oraz rzetelna wycena robocizny są fundamentami profesjonalizmu w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 40

Po odnowieniu układu tłokowo-korbowego silnika w pojeździe, najpierw należy przeprowadzić pomiar

A. ciśnienia pompy olejowej
B. mocy silnika
C. ciśnienia sprężania
D. temperatury otwarcia termostatu
Pomiar ciśnienia sprężania jest kluczowym elementem diagnostyki silnika po regeneracji układu tłokowo-korbowego. Ciśnienie sprężania dostarcza informacji na temat stanu cylindrów oraz uszczelnień, a także kondycji pierścieni tłokowych. Optymalne ciśnienie sprężania jest istotne dla prawidłowego działania silnika, ponieważ wpływa na efektywność spalania mieszanki paliwowej oraz na moc generowaną przez silnik. W praktyce, wartości ciśnienia sprężania powinny mieścić się w określonych przez producenta granicach, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych usterek. Regularne pomiary ciśnienia sprężania mogą pomóc w identyfikacji problemów, takich jak uszkodzone pierścienie, nieszczelności zaworów czy uszkodzenia głowicy cylindra. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, konieczne są dalsze badania oraz ewentualna interwencja naprawcza, co jest zgodne z zaleceniami branżowymi i standardami diagnostyki silników.