Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 10 lutego 2025 07:04
  • Data zakończenia: 10 lutego 2025 07:49

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Firma złożyła zamówienie na 24 600 kg cukru w hurtowni. W momencie dostawy do magazynu przywieziono 33 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) cukru. Cukier był zapakowany w worki o wadze 25 kg. Na każdej palecie worki z cukrem były zorganizowane w 8 warstwach, z 4 workami w każdej warstwie. W wyniku przeprowadzonej kontroli ilościowej magazynier powinien ustalić

A. niedobór 64 worków cukru
B. nadwyżkę 1 600 kg cukru
C. nadwyżkę 72 worków cukru
D. niedobór 1 800 kg cukru
W przypadku odpowiedzi wskazujących na niedobór lub nadwyżkę, często pojawiają się błędne założenia dotyczące ilości towaru dostarczonego i zamówionego. W analizowanym przypadku, niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z niepełnego zrozumienia relacji między ilością zamówionego a dostarczonego towaru. Na przykład, stwierdzenie o niedoborze 64 worków cukru nie uwzględnia poprawnych obliczeń, które wykazują, że dostarczona ilość jest w rzeczywistości większa. Podobnie, twierdzenie o nadwyżce 1 600 kg cukru może wynikać z błędnego dodawania lub nieprawidłowego przeliczenia ilości worków lub ich wagi. Warto także zauważyć, że niedobór 1 800 kg jest całkowicie mylny, ponieważ z wyżej przedstawionych obliczeń wynika, że mamy do czynienia z nadwyżką, a nie niedoborem. Zrozumienie, jak prawidłowo obliczać i analizować stany magazynowe, ma kluczowe znaczenie w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Błędne obliczenia mogą prowadzić do nieefektywności operacyjnej, co podkreśla wagę precyzyjnej analizy i weryfikacji danych w procesach magazynowych.

Pytanie 2

Aby chronić się przed oczekiwanymi wzrostami cen, tworzy się zapas

A. kompensacyjny
B. wyprzedzający
C. konsygnacyjny
D. spekulacyjny
Odpowiedzi takie jak kompensacyjny, konsygnacyjny czy wyprzedzający pokazują różne metody zarządzania zapasami, ale w tym przypadku nie pasują do ochrony przed przewidywanymi wzrostami cen. Zapas kompensacyjny zazwyczaj stosuje się, żeby zaspokoić bieżące potrzeby w sytuacji, gdy mogą być zakłócenia w dostawach, ale to nie ma nic wspólnego z przewidywaniem cen. Zapas konsygnacyjny to z kolei taki model, w którym to dostawca ma towar, aż do momentu jego sprzedaży, co jest elastyczne, ale też nie dotyczy wzrostu cen. A zapas wyprzedzający używamy, gdy myślimy, że popyt wzrośnie, ale to też nie mówi nic o cenach. Każda z tych strategii ma swoje miejsce, ale nie w kontekście przewidywania wzrostów cen. Kluczową sprawą jest to, że trzeba rozumieć, czym różnią się te strategie, żeby ich nie pomieszać, bo wtedy źle się dobiera metody. Warto zrozumieć rynek i umieć przewidzieć zmiany cen, co wymaga sporej dawki analizy i dobrania odpowiednich danych rynkowych.

Pytanie 3

W pierwszym kwartale firma logistyczna poniosła wydatki rzędu 120 000 zł związane z zatrudnieniem 100 osób. W drugim kwartale przewiduje się redukcję zatrudnienia o 20%. Jeśli łączny koszt zatrudnienia nie ulegnie obniżeniu, to średni koszt zatrudnienia jednego pracownika w II kwartale wyniesie?

A. 1 200 zł
B. 1 900 zł
C. 1 000 zł
D. 1 500 zł
Wybór innych odpowiedzi wynika z błędnych założeń dotyczących obliczeń kosztów zatrudnienia. W przypadku odpowiedzi wskazujących na 1 900 zł, 1 200 zł lub 1 000 zł, błędnie zakłada się, że koszty zatrudnienia zmniejszą się proporcjonalnie do spadku liczby pracowników. W rzeczywistości, jeżeli całkowite koszty zatrudnienia pozostają na poziomie 120 000 zł, a liczba pracowników maleje, średni koszt na pracownika wzrasta. Odpowiedź 1 900 zł sugeruje, że wydatki rosną w sposób nieproporcjonalny do spadku zatrudnienia, co jest niezgodne z rzeczywistością operacyjną. Podobnie, odpowiedzi 1 200 zł i 1 000 zł błędnie przyjmują, że średni koszt na pracownika pozostaje na poziomie z I kwartału, przez co nie uwzględniają zmniejszonej liczby pracowników. Kluczowym błędem myślowym jest pomijanie wpływu całkowitych kosztów na obliczenia, co jest fundamentalnym błędem w analizie kosztów w logistyce. Dobrym podejściem jest regularne aktualizowanie i weryfikowanie danych dotyczących zatrudnienia oraz kosztów, aby lepiej zrozumieć dynamikę wydatków i móc podejmować oparte na danych decyzje strategiczne.

Pytanie 4

Czynność wykonywana w etapie magazynowania towarów to

A. rozpoznawanie
B. przechowywanie
C. selekcja
D. wyładunek
Przechowywanie to kluczowy proces w fazie składowania towarów, który obejmuje bezpieczne i efektywne utrzymywanie zapasów w magazynach przez określony czas. Poprawne zarządzanie przechowywaniem wpływa na optymalizację przestrzeni magazynowej oraz efektywność operacyjną. W praktyce, proces ten często wiąże się z wykorzystaniem systemów zarządzania magazynem (WMS), które umożliwiają śledzenie lokalizacji towarów, zarządzanie poziomem zapasów oraz automatyzację procesów magazynowych. Przechowywanie towarów powinno być zgodne z odpowiednimi normami, takimi jak ISO 9001, które promują jakość i efektywność w zarządzaniu procesami logistycznymi. Dobrą praktyką jest również regularne przeprowadzanie inwentaryzacji, co pozwala na bieżąco monitorować stan zapasów oraz identyfikować potencjalne problemy, takie jak braki czy przeterminowanie produktów. W ten sposób, przechowywanie towarów staje się nie tylko elementem zabezpieczającym dostępność produktów, ale także strategicznym narzędziem w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 5

Na ilustracji jest przedstawione wnętrze magazynu

Ilustracja do pytania
A. półotwartego.
B. specjalnego.
C. otwartego.
D. uniwersalnego.
Odpowiedź "specjalnego" jest prawidłowa, ponieważ na przedstawionej ilustracji możemy zaobserwować charakterystyczne cechy magazynów specjalnych. Magazyny te są zaprojektowane do przechowywania specyficznych grup towarów, co w tym przypadku może sugerować, że mamy do czynienia z obszarem chłodni. Wyposażenie wnętrza w półki magazynowe oraz wyłożenie ścian płytkami są standardami stosowanymi w magazynach przystosowanych do przechowywania produktów wrażliwych na temperaturę. W praktyce, magazyny specjalne są niezbędne w branżach takich jak przemysł spożywczy czy farmaceutyczny, gdzie zachowanie odpowiednich warunków przechowywania jest kluczowe dla zapewnienia jakości towarów. Warto również zauważyć, że zastosowanie żółtej linii na podłodze może wskazywać na wyznaczone strefy bezpieczeństwa, co jest zgodne z normami BHP i dobrymi praktykami w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 6

Czym zajmuje się ekologistyka?

A. skracanie łańcucha dostaw, wybór dostawców, stworzenie centrum logistycznego
B. utrzymywanie minimalnego poziomu zapasów, obniżanie kosztów utrzymania, budowanie nowych składów
C. wybór środka transportu, wybór przewoźnika, określanie tras przewozu
D. zarządzanie przepływem odpadów, prowadzenie recyklingu, zarządzanie informacją dotyczącą przepływu opakowań
Zarządzanie przepływem towarów oraz dążenie do efektywności w logistyce to istotne zagadnienia, ale nie są one tożsame z ekologistyką. Odpowiedzi wskazujące na skracanie łańcucha dostaw, wybieranie dostawców czy obniżanie kosztów utrzymania opasają jedynie aspekty efektywności operacyjnej, nie uwzględniając wpływu na środowisko. Zmniejszanie kosztów i utrzymywanie minimalnych zapasów są strategią typową dla tradycyjnej logistyki, która koncentruje się na opłacalności, a nie na zrównoważonym rozwoju. Dodatkowo, wybieranie środka transportu i określanie tras przewozu, choć mogą mieć wpływ na emisję CO2, nie obejmują szerszego kontekstu zarządzania odpadami i recyklingu, które są fundamentalnymi elementami ekologistyki. W praktyce, typowe błędy myślowe w tym obszarze opierają się na mylenie efektywności operacyjnej z odpowiedzialnością ekologiczną, co prowadzi do zaniechania rozwiązań, które mogą znacząco poprawić sytuację środowiskową. Ekologistyka wymaga zatem holistycznego podejścia, które integruje różne aspekty logistyki z dbałością o środowisko.

Pytanie 7

Czym jest integracja w łańcuchu dostaw?

A. tworzeniem kolejnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania jednego przedsiębiorstwa w łańcuchu
B. tworzeniem kolejnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania całego łańcucha
C. eliminowaniem zbędnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania całego łańcucha
D. eliminowaniem zbędnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania jednego przedsiębiorstwa w łańcuchu
Wiele osób mylnie interpretuje integrację w łańcuchu dostaw jako proces skupiający się na funkcjonowaniu pojedynczych przedsiębiorstw. Często błędne jest postrzeganie integracji jako wyłącznie wewnętrznego usprawnienia, co wskazuje na niedostateczne zrozumienie koncepcji współpracy w sieci dostaw. Na przykład, odpowiedzi sugerujące tworzenie kolejnych etapów przemieszczania dóbr wskazują na podejście, które może prowadzić do zwiększenia złożoności procesów, a nie ich uproszczenia. W rzeczywistości, efektywność łańcucha dostaw polega na uproszczeniu procesów poprzez eliminację zbędnych kroków. Ponadto, koncepcje te często pomijają istotny aspekt współpracy między różnymi podmiotami w łańcuchu, co jest kluczowe dla osiągnięcia synergii. Zbyt duża koncentracja na wewnętrznych procesach przedsiębiorstw prowadzi do izolacji i braku komunikacji z innymi uczestnikami łańcucha, co może skutkować opóźnieniami i zwiększonymi kosztami. Warto zauważyć, że skuteczna integracja wymaga zaangażowania wszystkich uczestników łańcucha dostaw w dążeniu do wspólnych celów, co w konsekwencji prowadzi do lepszej koordynacji i płynności przepływu dóbr. W obliczu zmieniającego się rynku, zrozumienie i wdrażanie koncepcji integracji na poziomie całego łańcucha staje się nie tylko korzystne, ale wręcz niezbędne.

Pytanie 8

Kolejność działań technologicznych w procesie produkcji, począwszy od najbardziej skomplikowanych do najprostszych, przedstawia się następująco:

A. czynność → zabieg → operacja → proces
B. operacja → czynność → proces → zabieg
C. proces → operacja → zabieg → czynność
D. zabieg → proces → czynność → operacja
Odpowiedź 'proces → operacja → zabieg → czynność' odpowiada ustalonej hierarchii działań technologicznych w procesie produkcji, w której każdy poziom reprezentuje różny stopień złożoności. Proces to najbardziej zaawansowany i zorganizowany zbiór działań, który prowadzi do osiągnięcia określonych celów produkcyjnych. Na poziomie procesu uwzględnia się strategię oraz planowanie, co jest kluczowe w zarządzaniu produkcją. Operacje to bardziej szczegółowe działania, które są częścią procesu. Przykładem może być etap montażu, który jest częścią ogólnego procesu produkcji. Zabiegi to poszczególne czynności wykonywane w ramach operacji, takie jak na przykład kontrola jakości podczas montażu. Czynności to najprostsze działania, które mogą być wykonywane samodzielnie, jak np. przesunięcie komponentu na linii produkcyjnej. Zrozumienie tej hierarchii jest istotne dla efektywnego zarządzania procesami produkcyjnymi, ponieważ pozwala na lepszą optymalizację i kontrolę jakości oraz wydajności. W praktyce oznacza to, że zarządzając procesem, firmy mogą skuteczniej monitorować i usprawniać każdy z jego elementów, co przyczynia się do zwiększenia efektywności oraz redukcji kosztów, zgodnie z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 9

System informatyczny wspierający zarządzanie procesami produkcyjnymi, który opiera się na filozofii i zasadach strategii Just In Time, to

A. ERP
B. WAIS
C. MRP I
D. CRM
Wybór odpowiedzi zawierających takie systemy jak CRM (Customer Relationship Management) oraz MRP I (Material Requirements Planning) wskazuje na niepełne zrozumienie różnic między różnymi typami oprogramowania wspierającego zarządzanie przedsiębiorstwami. CRM skupia się przede wszystkim na zarządzaniu relacjami z klientami, co oznacza, że jego głównym celem jest poprawa procesu sprzedaży, marketingu i obsługi klienta. Chociaż ma to znaczący wpływ na ogólną efektywność firmy, nie jest to system zaprojektowany do zarządzania procesami produkcyjnymi w kontekście JIT. MRP I to wczesna forma planowania potrzeb materiałowych, która koncentruje się na harmonogramowaniu zamówień i materiałów, ale nie oferuje wszechstronnej integracji procesów, jaką zapewniają systemy ERP. Ponadto, MRP I nie jest w stanie efektywnie zarządzać całym łańcuchem dostaw oraz real-time data, co jest kluczowe w kontekście strategii Just In Time. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe, aby uniknąć typowego błędu myślowego, który prowadzi do utożsamiania różnych systemów z ich funkcjami. Dlatego, aby skutecznie wprowadzać zasady JIT, niezbędne jest stosowanie zintegrowanego podejścia, jakie oferują systemy ERP.

Pytanie 10

Osoba obsługująca samochód-chłodnię podczas załadunku i rozładunku powinna być zaopatrzona w kombinezon ochronny, obuwie ochronne oraz

A. okulary ochronne
B. maskę ochronną
C. rękawice ochronne
D. zatyczki ochronne
Rękawice ochronne są kluczowym elementem wyposażenia osobistego pracowników obsługujących samochody-chłodnie, szczególnie podczas załadunku i wyładunku towarów. Ich stosowanie ma na celu minimalizację ryzyka wystąpienia urazów mechanicznych, takich jak przecięcia czy otarcia, które mogą wystąpić w kontakcie z ostrymi krawędziami paczek lub sprzętem. Oprócz tego, rękawice mogą również chronić przed działaniem niskich temperatur, co jest istotne w przypadku pracy w środowisku o obniżonej temperaturze. W branży logistycznej i transportowej, zgodnie z normami BHP, obowiązkowe jest zapewnienie pracownikom odpowiedniego wyposażenia ochronnego, co zwiększa bezpieczeństwo pracy i pozwala na efektywniejsze wykonywanie obowiązków. Przykładowo, rękawice z materiałów izolacyjnych mogą być stosowane, gdy pracownik manipuluje produktami w niskich temperaturach, co nie tylko chroni skórę, ale również poprawia chwyt i precyzję ruchów. Stosowanie rękawic ochronnych jest zgodne z rekomendacjami instytucji zajmujących się bezpieczeństwem pracy, takich jak OSHA, które podkreślają znaczenie ochrony rąk w środowisku pracy.

Pytanie 11

Po przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdzono niedobór zapasów o wartości 3 500,00 zł. Zgodnie z umową o wspólnej odpowiedzialności materialnej pani Patrycja Wolna zostanie obciążona kwotą

UMOWA O WSPÓLNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI MATERIALNEJ
(fragment)
1.Pracownicy przyjmują łącznie wspólną odpowiedzialność materialną za szkody spowodowane niedoborem w powierzonym mieniu z obowiązkiem wyliczenia się.
2.Odpowiedzialność materialna pracowników w odniesieniu do każdego poszczególnego odpowiedzialnego materialnie pracownika wynosi
Katarzyna Borowska – 35% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Patrycja Kowalska – 30% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Danuta Nowak – 15% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Patrycja Wolna – 20% poniesionej przez Pracodawcę szkody.

A. 525,00 zł
B. 1 225,00 zł
C. 700,00 zł
D. 1 050,00 zł
Zgadzasz się, że 700,00 zł to dobra odpowiedź, bo wynika z umowy o wspólnej odpowiedzialności. Patrycja Wolna odpowiada za 20% szkody, a wartość niedoboru zapasów to 3 500,00 zł, więc prosto mówiąc: 3 500,00 zł razy 20% daje właśnie 700,00 zł. To całkiem sensowne podejście, bo takie umowy są tu po to, żeby chronić interesy pracodawcy, a jednocześnie sprawiedliwie ocenić sytuację, gdy ktoś z pracowników odpowiada za mienie firmy. Przykład? Na przykład, gdy pracownik zarządza magazynem i coś tam się zgubi - wtedy można łatwo obliczyć, ile tak naprawdę jest winny, co wydaje mi się super sprawiedliwe.

Pytanie 12

W sytuacji, gdy jeden producent produkuje określony zestaw artykułów, który nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb klientów, rolą dystrybucji jest zrekompensowanie braku

A. przestrzennej
B. czasowej
C. asortymentowej
D. informacyjnej
Wybór niewłaściwych odpowiedzi, takich jak "przestrzennej", "czasowej" lub "informacyjnej", wskazuje na pewne nieporozumienia w zakresie roli, jaką pełni dystrybucja w kontekście asortymentu. Dystrybucja przestrzenna odnosi się do lokalizacji produktów i efektywności ich dostarczania do konsumenta, co jest istotne, ale nie dotyczy bezpośrednio wypełniania luki w zakresie oferty produktowej. Dystrybucja czasowa dotyczy dostosowywania dostępności produktów do momentu zakupu, co również nie rozwiązuje problemu ograniczonego asortymentu. Natomiast dystrybucja informacyjna koncentruje się na dostarczaniu informacji o produktach, co jest ważne, ale nie adresuje bezpośrednio kwestii braków w ofercie. Kluczowym błędem jest mylenie tych różnych aspektów dystrybucji z koniecznością wypełnienia luki w asortymencie, co jest podstawowym zadaniem dystrybucji w kontekście zaspokajania potrzeb konsumentów. Właściwe podejście do zarządzania asortymentem, uwzględniające badanie preferencji i trendów rynkowych, jest niezbędne dla skutecznej dystrybucji i powinno być w centrum strategii marketingowej. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi rodzajami dystrybucji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania ofertą i zaspokajania oczekiwań rynku.

Pytanie 13

Firma oferująca zróżnicowane usługi logistyczne, zazwyczaj w postaci pakietów zawierających między innymi: usługi transportowe, obsługę terminali, dystrybucję oraz magazynowanie, a także powiązane usługi informacyjne i finansowe, określana jest mianem przedsiębiorstwa

A. kurierskim
B. transportowym
C. logistycznym
D. spedycyjnym
Odpowiedź "logistycznym" jest poprawna, ponieważ przedsiębiorstwa logistyczne oferują kompleksowe usługi związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw. Elementy, takie jak transport, magazynowanie, obsługa terminalowa i dystrybucja, są kluczowe w działalności logistycznej, która koncentruje się na efektywności operacyjnej oraz zaspokajaniu potrzeb klientów. Przykładem takiego przedsiębiorstwa może być firma zajmująca się integracją usług logistycznych, która nie tylko przewozi towary, ale także zarządza ich przechowywaniem oraz organizuje procesy celne. W branży stosuje się standardy takie jak ISO 9001, które pomagają w utrzymaniu wysokiej jakości usług logistycznych. Dzięki tym praktykom przedsiębiorstwa mogą efektywniej zarządzać zasobami, co skutkuje poprawą zadowolenia klientów oraz zwiększeniem konkurencyjności na rynku.

Pytanie 14

Posiadanie zbyt dużego zapasu w magazynie zakładu produkcyjnego może prowadzić do

A. obniżenia kosztów i generowania nowej wartości
B. wzrostu kosztów, bez generowania nowej wartości
C. zwiększenia produkcji firmy
D. redukcji produkcji firmy
Utrzymywanie nadmiernego zapasu w magazynie produkcyjnym skutkuje podniesieniem kosztów operacyjnych, co często nie prowadzi do tworzenia nowej wartości dla przedsiębiorstwa. Wysokie zapasy generują dodatkowe wydatki związane z przechowywaniem, ubezpieczeniem, a także ryzykiem przestarzałości towarów. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być przedsiębiorstwo, które przechowuje komponenty produkcyjne nieprzerwanie przez długi czas. W takim przypadku rosną koszty magazynowania oraz koszty związane z utrzymywaniem odpowiedniego stanu zapasów. W dobrych praktykach zarządzania łańcuchem dostaw, takich jak metoda Just In Time (JIT), dąży się do minimalizacji zapasów, co pozwala na redukcję kosztów i zwiększenie efektywności. Warto również zauważyć, iż nadmiar zapasów może negatywnie wpływać na płynność finansową firmy, utrudniając alokację kapitału na inne, bardziej rentowne inwestycje.

Pytanie 15

System, w którym regularnie sprawdzane są zapasy i na podstawie tego ustalana jest ilość zamówienia, to system

A. zapasu jednookresowego
B. min.- max.
C. dwóch skrzyń
D. okresowego zamawiania
Jak wybierasz odpowiedzi, które nie dotyczą systemu okresowego zamawiania, to tak naprawdę pomijasz ważne zasady zarządzania zapasami. Odpowiedź o tym jednookresowym zapasie pokazuje, że chodzi o analizowanie zapasów w jednym momencie, a to nie uwzględnia, jak szybko zmienia się rynek i zapotrzebowanie. Tego typu podejścia mogą prowadzić do sytuacji, gdzie w szczycie popytu brakuje towaru, albo mamy go za dużo, co może być ryzykowne finansowo. Koncepcja dwóch skrzyń to zupełnie inna bajka, bo tam zapasy dzieli się na dwie różne partie, co w praktyce może być bardziej skomplikowane i mniej efektywne, zwłaszcza w szybko zmieniających się warunkach. System min-max, choć w spokoju działa, nie daje tej samej elastyczności co system regularnych przeglądów. Moim zdaniem, wiedza o tym, kiedy i jak często przeglądać zapasy, jest kluczowa, żeby utrzymać je na odpowiednim poziomie i ograniczyć ryzyko niedoborów lub nadwyżek. Rozumienie tych koncepcji jest naprawdę ważne dla sprawnego zarządzania zapasami w każdej firmie.

Pytanie 16

Metodą dynamiczną do określenia ilości dostaw jest

A. maksymalna ilość dostawy
B. ekonomiczna ilość dostawy
C. stała ilość dostawy
D. stała częstotliwość dostawy
Maksymalna dostawa to podejście, w którym dostawy są realizowane w największych możliwych ilościach, co nie zawsze sprzyja efektywności zarządzania zapasami. W praktyce może prowadzić do nadmiaru towarów w magazynie, co z kolei skutkuje zwiększeniem kosztów przechowywania oraz ryzykiem przestarzałości produktów. Stała wielkość dostawy z kolei implikuje ustaloną objętość dostaw, co może nie uwzględniać zmieniających się potrzeb rynkowych i sezonowości, prowadząc do trudności w zarządzaniu zapasami. Ekonomiczna wielkość dostawy, chociaż uznawana za skuteczną metodę, nie zawsze jest dostosowana do specyficznych warunków operacyjnych firmy. W sytuacjach, gdy popyt jest nieregularny, podejście to może nie sprostać wymaganiom rynku, a także powodować nieefektywność w łańcuchu dostaw. Częstym błędem myślowym jest zakładanie, że większa wielkość dostawy zawsze przyniesie korzyści finansowe; jednak w wielu przypadkach może to prowadzić do problemów z płynnością oraz nieoptymalnego wykorzystania zasobów. Ważne jest zrozumienie, że różne metody dostawy mają swoje miejsce w strategiach zarządzania łańcuchem dostaw, ale nie każda z nich będzie odpowiednia dla każdego przedsiębiorstwa. Kluczowe jest dobieranie strategii dostosowanej do indywidualnych potrzeb oraz specyfiki branży.

Pytanie 17

Transport bimodalny to rodzaj transportu

A. drogowo-lotniczy
B. kolejowo-morski
C. drogowo-morski
D. kolejowo-drogowy
Transport bimodalny, jako koncepcja łącząca różne środki transportu, nie może być utożsamiany z innymi zestawieniami, które nie odpowiadają definicji tego terminu. Na przykład, transport drogowo-morski nie spełnia wymogów transportu bimodalnego, ponieważ nie łączy dwóch środków transportu w sposób, który umożliwiałby ich współdziałanie w jednym ciągu przewozowym. W takim przypadku, przesyłka musi być najpierw przewożona drogą do portu, a następnie transportowana drogą morską, co nie jest zgodne z zasadą efektywności, będącą kluczowym celem transportu bimodalnego. Podobnie, drogowo-lotniczy stanowi odrębne podejście, które w ogóle nie uwzględnia transportu kolejowego, a jego zastosowanie jest ograniczone do specyficznych przypadków, takich jak przewozy ekspresowe. Z kolei wybór kolejowo-morskiego wprowadza dodatkowe przestoje i komplikacje związane z przesiadkami i przeładunkami, co negatywnie wpływa na czas dostawy i koszt transportu. Kluczowym błędem jest mylenie różnych modeli transportowych i niezgodność z definicją bimodalności, co prowadzi do nieefektywnych rozwiązań transportowych. W praktyce, by transport był uznawany za bimodalny, powinien on mieć zdolność do łączenia obu środków w jednym cyklu przewozowym, co nie jest spełnione w żadnej z zaproponowanych, błędnych odpowiedzi.

Pytanie 18

Z produkcji do magazynu dostarczono 100 sztuk gotowego wyrobu. W celu potwierdzenia tego zdarzenia w firmie należy sporządzić dokument

A. PZ
B. RW
C. PW
D. WZ
Dokumenty takie jak WZ (Wydanie Zewnętrzne) i RW (Rozchód Wewnętrzny) są często mylone z PW, chociaż mają zupełnie inne zastosowanie. WZ używa się, żeby dokumentować wydanie towarów na zewnątrz firmy, na przykład w momencie sprzedaży, a to nie dotyczy sytuacji, gdzie towar zostaje w firmie, ale przechodzi z jednego działu do drugiego. Z kolei RW jest do ewidencjonowania wewnętrznego rozchodu towarów, co nie oddaje sytuacji przekazania gotowych wyrobów do magazynu, które odbywa się w ramach zorganizowanej procedury. Często ludzie mylą te dokumenty, co prowadzi do bałaganu w ewidencji i późniejszych problemów ze stanem magazynowym. Wiedza o tym, co każdy z tych dokumentów oznacza w obiegu towarów, jest kluczowa dla dobrego zarządzania firmą. Nieprawidłowe dokumentowanie wydania towarów może naprawdę narobić problemów, takich jak błędy przy inwentaryzacji czy kłopoty z identyfikacją towarów, gdy przychodzi do reklamacji. Jak na to położą oko audytorzy, to brak dobrej dokumentacji może skończyć się poważnymi konsekwencjami.

Pytanie 19

Wózek widłowy transportujący jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł) przebywa dystans 300 m z prędkością 15 km/h. Jaki będzie czas pracy wózka obsługującego 200 pjł na tym samym odcinku?

A. 2 godziny 30 minut
B. 4 godziny 30 minut
C. 4 godziny
D. 2 godziny
Odpowiedź '4 godziny' jest poprawna, ponieważ czas pracy wózka widłowego można obliczyć na podstawie znanych parametrów. Wózek widłowy pokonuje 300 metrów z prędkością 15 km/h. Najpierw przeliczmy prędkość na metry na godzinę: 15 km/h to 15000 metrów na godzinę. Aby obliczyć czas potrzebny na pokonanie 300 metrów, stosujemy wzór: czas = odległość / prędkość. Wstawiając wartości: czas = 300 m / 15000 m/h = 0,02 h, co odpowiada 1,2 minutom. W przypadku 200 paletowych jednostek ładunkowych, musimy pomnożyć czas na jedną jednostkę przez 200: 1,2 minuty x 200 = 240 minut, co przekłada się na 4 godziny. W praktyce, znajomość takich obliczeń jest istotna w logistyce, gdzie czas transportu wpływa na efektywność operacyjną. Wózki widłowe są kluczowym elementem procesów magazynowania, a ich optymalizacja pozwala na zwiększenie wydajności i redukcję kosztów operacyjnych.

Pytanie 20

Jakie są łączne koszty logistyczne firmy przy założeniu, że:
- wydatki na pracę oraz zużycie czynników produkcji wynoszą 1 000 zł
- koszty finansowe osiągają 350 zł
- straty wyjątkowe wynoszą 210 zł
?

A. 1 360 zł
B. 2 150 zł
C. 1 560 zł
D. 2 010 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi, jak 2 010 zł, 1 360 zł czy 2 150 zł, można zaobserwować różne problemy w rozumieniu struktury kosztów logistycznych. Często mylące może być zsumowanie tylko niektórych kategorii kosztów, co prowadzi do niekompletnych wniosków. Na przykład, jeśli ktoś pominie wydatki finansowe lub straty nadzwyczajne, może dojść do błędnych obliczeń, co jest typowym błędem myślowym. Ważne jest, aby uwzględnić wszystkie istotne składniki kosztów, aby otrzymać pełny obraz sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Koszty pracy i zużycia czynników wytwórczych są istotne, ale nie mogą być analizowane w izolacji. Całościowe podejście do kosztów logistycznych pozwala na lepsze zrozumienie ogólnej rentowności oraz efektywności operacyjnej firmy. Brak uwzględnienia wszystkich kosztów może również prowadzić do niewłaściwych decyzji strategicznych, które mogą negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Dlatego istotne jest, aby zrozumieć, iż całościowe podejście do analizy kosztów jest kluczowe dla podejmowania świadomych decyzji w obszarze logistyki oraz zarządzania przedsiębiorstwem.

Pytanie 21

W każdym z procesów logistycznych działania związane z realizowaniem zamówień definiuje plan

A. strategiczny
B. operacyjny
C. taktyczny
D. roczny
Odpowiedzi wskazujące na plany strategiczny, roczny oraz taktyczny wskazują na błędne zrozumienie różnych poziomów planowania w zarządzaniu logistyką. Plan strategiczny dotyczy długoterminowych celów organizacji i ogólnych kierunków rozwoju, takich jak ekspansja na nowe rynki czy innowacje technologiczne. Nie zajmuje się konkretnymi działaniami związanymi z realizacją zamówień, co czyni tę odpowiedź niewłaściwą. Z kolei plan roczny, mimo że może obejmować cele krótkoterminowe, jest zbyt ogólny, by w szczegółowy sposób odnosić się do codziennych operacji logistycznych. Natomiast plan taktyczny, chociaż również może być związany z realizacją zamówień, skupia się bardziej na konkretnych działaniach i metodach, a nie na systematycznym zarządzaniu procesami operacyjnymi. Dlatego odpowiedzi te nie uwzględniają specyfiki planu operacyjnego, którego celem jest precyzyjne określenie procedur oraz działań, które wpływają na efektywność i terminowość realizacji zamówień.

Pytanie 22

Co należy zrobić w pierwszej kolejności, gdy osoba w magazynie doświadczy porażenia prądem?

A. rozpocząć sztuczne oddychanie
B. sprawdzić, czy osoba oddycha i ma tętno
C. ułożyć osobę w pozycji bocznej ustalonej
D. odciąć dopływ prądu najszybciej jak to możliwe
Odcięcie dopływu prądu najszybciej jak to możliwe jest kluczowym działaniem w przypadku porażenia prądem. Bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia poszkodowanej osoby polega na kontynuacji przepływu prądu przez ciało, co może prowadzić do zatrzymania akcji serca, uszkodzenia tkanek oraz poważnych obrażeń wewnętrznych. W pierwszej kolejności należy więc zadbać o bezpieczeństwo – najpierw należy odciąć źródło prądu, co często wymaga wyłączenia bezpiecznika lub odłączenia kabla zasilającego. Istotne jest, aby osoba, która podejmuje takie działanie, była świadoma ryzyka związanego z porażeniem prądem, dlatego zawsze należy zachować ostrożność, aby nie stać się drugą ofiarą. Prawidłowe postępowanie zgodne jest z wytycznymi organizacji zajmujących się pierwszą pomocą, które podkreślają, że bezpieczeństwo ratownika powinno być na pierwszym miejscu. Dopiero po zabezpieczeniu miejsca zdarzenia można przystąpić do oceny stanu poszkodowanego oraz, w razie potrzeby, rozpocząć resuscytację. Warto również przypomnieć, że w takich sytuacjach kluczowe jest wezwanie profesjonalnej pomocy medycznej, gdyż tylko wykwalifikowani specjaliści mogą zapewnić odpowiednią opiekę w przypadku poważnych obrażeń.

Pytanie 23

Do zadań osób zajmujących się zarządzaniem stanami magazynowymi należy między innymi

A. monitorowanie odpowiedniego poziomu zapasów w magazynie
B. organizowanie działalności produkcyjnej w firmie
C. rozliczanie wynagrodzeń pracowników firmy
D. określanie zapotrzebowania na materiały do procesów produkcyjnych
Zarządzanie stanem magazynowym to bardzo ważna rzecz dla każdego, kto zajmuje się zapasami. Musimy mieć odpowiedni poziom zapasów, żeby produkcja mogła działać bez przerwy i żeby klienci byli zadowoleni. W praktyce dobrze sprawdzają się różne systemy do zarządzania magazynem, które pomagają analizować jakie mamy zapasy, jak szybko się sprzedają i co będzie potrzebne w przyszłości. Na przykład, jeśli coś się nie sprzedaje, można pomyśleć o zmniejszeniu zamówień, żeby nie zamrażać kasy w towarach, które się nie ruszają. Dobre metody zarządzania zapasami, jak Just-in-Time (JIT) czy analiza ABC, mogą naprawdę pomóc w optymalizacji magazynów, co przekłada się na mniejsze koszty i lepszą efektywność. No i regularne przeglądy zapasów oraz sprawdzanie, jak to wygląda z rotacją, są również mega ważne, żeby szybko znaleźć problemy i coś z tym zrobić.

Pytanie 24

Osoba odpowiedzialna za transport maszyn rolniczych za granicę musi dołączyć instrukcję wysyłkową, przygotowaną po jej otrzymaniu i zaakceptowaniu?

A. kontraktu przewozu
B. zlecenia spedycyjnego
C. dokumentu przewozowego
D. zamówienia
List przewozowy, umowa przewozu i zamówienie to dokumenty o innej funkcji i znaczeniu w procesie logistycznym. List przewozowy, który jest dowodem na przyjęcie towaru do transportu, jest dokumentem wystawianym przez przewoźnika, a nie spedytora. Zawiera on informacje o przesyłce, jednak nie stanowi podstawy do sporządzenia instrukcji wysyłkowej. Umowa przewozu reguluje warunki przewozu między przewoźnikiem a nadawcą, ale również nie dostarcza szczegółowych instrukcji dotyczących samej wysyłki. Z kolei zamówienie dotyczy zakupu towaru i nie ma bezpośredniego wpływu na proces transportu. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tych dokumentów, co może prowadzić do nieprawidłowego przygotowania przesyłki. Kluczowe jest zrozumienie, że tylko zlecenie spedycyjne zawiera pełne instrukcje i szczegóły operacyjne, które są niezbędne do zorganizowania skutecznej i bezpiecznej wysyłki towarów, a tym samym zapewnienia właściwej obsługi klienta i zgodności z obowiązującymi normami w branży spedycyjnej.

Pytanie 25

Zaletą ekologiczną opakowania jest

A. odporność na wodę.
B. wysoka odporność na uszkodzenia.
C. zróżnicowane formy.
D. możliwość wielokrotnego użycia
Wielokrotność użycia opakowania stanowi jedną z kluczowych zalet ekologicznych, gdyż pozwala na znaczne ograniczenie ilości odpadów generowanych przez jednorazowe opakowania. Opakowania wielokrotnego użytku, takie jak torby, pojemniki czy butelki, mogą być wykorzystywane wielokrotnie, co zmniejsza zapotrzebowanie na produkcję nowych materiałów. Przykładem są torby wielorazowego użytku, które mogą zastąpić setki jednorazowych toreb plastikowych, przyczyniając się do ochrony środowiska. Zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, wdrażanie systemów opakowań wielorazowego użytku jest promowane przez organizacje takie jak UNEP (Program Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska), które podkreślają znaczenie odpowiedzialnego zarządzania zasobami. W praktyce, przedsiębiorstwa, które inwestują w opakowania wielokrotnego użytku, nie tylko przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego, ale i mogą zyskać przewagę konkurencyjną, zyskując pozytywny wizerunek marki w oczach świadomych ekologicznie konsumentów.

Pytanie 26

Jaką maksymalną liczbę kartonów o wymiarach 300 x 350 x 950 mm można ułożyć w jednej warstwie na palecie o wymiarach 1 200 x 1 000 x 150 mm?

A. 10 kartonów
B. 11 kartonów
C. 8 kartonów
D. 9 kartonów
Wybierając odpowiedzi inne niż 11 kartonów, można łatwo popełnić błąd w obliczeniach związanych z przestrzenią i układem kartonów. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 9, 10 lub 8 kartonów mogą wynikać z błędnego założenia dotyczącego wymiarów, a także niewłaściwego zrozumienia, jak obliczać efektywność układu na palecie. Często myśli się, że należy brać pod uwagę tylko jeden wymiar kartonu, co prowadzi do błędnych obliczeń. W rzeczywistości, aby efektywnie umieścić kartony na palecie, wszystkie wymiary powinny być brane pod uwagę, a także ich układ w przestrzeni. Standardy magazynowania sugerują, że przy optymalizacji układów powinno się brać pod uwagę nie tylko wymiary zewnętrzne, ale również ewentualne straty przestrzenne oraz sposób transportu. Niezrozumienie tych zasad może prowadzić do nieprawidłowych oszacowań. Dlatego tak ważne jest nie tylko wykonywanie obliczeń, ale także ich weryfikacja w kontekście praktycznych zastosowań w branży, co pozwala osiągnąć maksymalną efektywność i zminimalizować koszty.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Do konstrukcji magazynowych półotwartych zalicza się

A. wiaty
B. silosy
C. zasobniki
D. składowiska
Wiaty to konstrukcje, które spełniają rolę magazynową, zapewniając jednocześnie częściowe osłonięcie przed warunkami atmosferycznymi. W przeciwieństwie do zamkniętych budynków magazynowych, wiaty oferują otwartą przestrzeń, co ułatwia dostęp do składowanych materiałów i towarów. W praktyce wiaty są często wykorzystywane do przechowywania materiałów budowlanych, maszyn rolniczych czy sprzętu rekreacyjnego. Zgodnie z normami budowlanymi, wiaty powinny być projektowane z uwzględnieniem lokalnych warunków klimatycznych oraz wymagań dotyczących bezpieczeństwa. W Polsce, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, wiaty o powierzchni przekraczającej 35 m² wymagają zgłoszenia lub pozwolenia na budowę, co podkreśla znaczenie przestrzegania norm w zakresie planowania i realizacji takich konstrukcji. Efektywne zarządzanie przestrzenią wiatową może przyczynić się do optymalizacji procesów logistycznych oraz zwiększenia efektywności operacyjnej przedsiębiorstw.

Pytanie 29

Poniższy dokument informuje o

Poznań, dnia 21 czerwca 2012 r.
Potwierdzenia zamówienia nr 34/06/2012
Potwierdzam przyjęcie zamówienia nr. 34/06/2012 z dnia 18.06.2012 r. Przedsiębiorstwa ABC Sp. z o.o. do realizacji

Dostawca „1"
Jan Nowak

A. wycofaniu zamówienia.
B. zakupie towaru.
C. realizacji zamówienia.
D. sprzedaży towaru.
Odpowiedź "realizacji zamówienia" jest poprawna, ponieważ dokument przedstawiony na zdjęciu to Potwierdzenie zamówienia, które formalizuje przyjęcie zamówienia do realizacji przez daną firmę. W kontekście zarządzania łańcuchem dostaw i logistyki, potwierdzenie zamówienia jest kluczowym dokumentem, który informuje zarówno dostawcę, jak i klienta o statusie zamówienia. W praktyce, takie potwierdzenie zawiera nie tylko szczegóły dotyczące zamówionych towarów, ale również informacje o termiach dostawy oraz warunkach płatności. Dobrą praktyką jest, aby przedsiębiorstwa zawsze dokumentowały ten proces, co pomaga w unikaniu nieporozumień i błędów w realizacji zamówień. Właściwe zrozumienie dokumentacji zamówień jest niezbędne dla zapewnienia efektywności operacyjnej oraz satysfakcji klientów, co jest niewątpliwie kluczowe w dzisiejszym konkurencyjnym otoczeniu biznesowym.

Pytanie 30

Zapas okien w Magazynie Regionalnym I wynosi 5 420 szt., a w Magazynie Regionalnym II 2 840 szt. Magazyny lokalne nie posiadają zapasu okien. Na podstawie schematu sieci magazynów PP OKNO oraz zestawienia zapotrzebowania na okna w magazynach lokalnych określ, ile minimum okien należy dostarczyć z Magazynu Fabrycznego do Magazynu Regionalnego II, aby mógł on zaspokoić potrzeby podległych sobie magazynów lokalnych.

Zapotrzebowanie na okna w magazynach lokalnych w szt.
Magazyn
Lokalny
1
Magazyn
Lokalny
2
Magazyn
Lokalny
3
Magazyn
Lokalny
4
Magazyn
Lokalny
5
1 3001 4601 0602 1301 450

Sieć magazynów Przedsiębiorstwa Produkcyjnego OKNO

Ilustracja do pytania
A. 3 580 szt.
B. 740 szt.
C. 860 szt.
D. 6 420 szt.
Odpowiedź 740 szt. jest poprawna, ponieważ aby Magazyn Regionalny II mógł zaspokoić potrzeby podległych sobie magazynów lokalnych, musi posiadać minimum 3580 szt. okien. Z aktualnym stanem zapasów wynoszącym 2840 szt., Magazyn Regionalny II potrzebuje dodatkowych 740 szt. okien. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne prognozowanie zapotrzebowania oraz efektywne zarządzanie zapasami wpływają na zadowolenie klienta oraz optymalizację kosztów. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu zapasów jest zgodne z zasadami just-in-time, które mają na celu minimalizację kosztów przechowywania oraz maksymalizację efektywności operacyjnej. Warto również zwrócić uwagę na techniki planowania zapasów, takie jak analiza ABC, które pomagają w klasyfikacji produktów oraz optymalizacji miejsca w magazynach. Takie podejście pozwala na lepsze zarządzanie dostępnością produktów oraz zaspokajanie potrzeb klientów.

Pytanie 31

Rozpoznawanie produktów za pomocą fal radiowych realizuje się, wykorzystując technologię

A. CMI
B. VMI
C. RFID
D. OCR
Technologia RFID (Radio Frequency Identification) jest systemem identyfikacji towarów, który wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych między etykietami RFID a czytnikami. RFID składa się z trzech głównych komponentów: tagu, czytnika oraz systemu zarządzania danymi. Tag RFID, który jest przymocowany do towaru, zawiera chip z informacjami oraz antenę, która umożliwia komunikację z czytnikiem. Kiedy tag znajduje się w zasięgu czytnika, fale radiowe są wykorzystywane do przesyłania danych, co umożliwia szybkie i efektywne skanowanie towarów. Przykładem zastosowania RFID jest zarządzanie zapasami w magazynach, gdzie system pozwala na bieżące śledzenie dostępności produktów, co zwiększa efektywność operacyjną oraz redukuje błędy ludzkie. Innym przykładem jest kontrola dostępu w obiektach, gdzie RFID pozwala na identyfikację osób i nadawanie im odpowiednich uprawnień. Warto zaznaczyć, że RFID stał się kluczowym elementem logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, wspierając wiele standardów branżowych, takich jak GS1, które promują wykorzystanie technologii RFID w celu zwiększenia przejrzystości i efektywności procesów.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Który z poniższych towarów zostanie wprowadzony do systemu dystrybucji selektywnej?

A. Czasopismo
B. Gruszki
C. Bułka
D. Telewizor
Wybór produktów sprzedawanych w systemie dystrybucji selektywnej opiera się na ich charakterystyce oraz wymaganiach rynku. Gazety, chociaż są towarami regularnie dystrybuowanymi, są dostępne w niemal każdym kiosku i sklepie, co oznacza, że ich dystrybucja jest masowa, a nie selektywna. Oferując je w wielu lokalizacjach, nie spełniają one kryteriów selektywności, ponieważ nie wymagają specjalistycznej wiedzy ani warunków sprzedaży. Jabłka, jako produkt spożywczy, są powszechnie dostępne w supermarketach i lokalnych sklepach, co również wskazuje na ich masową dystrybucję. Chleb, będący podstawowym artykułem spożywczym, również nie jest przedmiotem selektywnej dystrybucji, gdyż można go nabyć w praktycznie każdym sklepie spożywczym. Błędne jest zatem przypisywanie tych produktów do systemu selektywnej dystrybucji, ponieważ takie podejście prowadzi do pomyłki w zrozumieniu różnic między różnymi strategiami dystrybucji. Selektywna dystrybucja dotyczy głównie towarów, które wymagają specjalistycznego podejścia, jak na przykład sprzęt elektroniczny, a nie produktów codziennego użytku. Użytkownicy często mylą te koncepcje, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków w zakresie strategii marketingowych i dystrybucyjnych.

Pytanie 34

W magazynie makaron umieszczono w regale przedstawionym na ilustracji. Na każdej paletowej jednostce ładunkowej jest umieszczony jeden karton. W każdym kartonie znajduje się 60 opakowań jednostkowych makaronu. Ile kilogramów makaronu znajduje się w magazynie, jeżeli jedno opakowanie jednostkowe zawiera 400 g makaronu?

Ilustracja do pytania
A. 24 kg
B. 36 kg
C. 540 kg
D. 216 kg
Wybierając błędne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele osób nie uwzględniało wszystkich elementów potrzebnych do prawidłowego obliczenia wagi makaronu. Na przykład, niektórzy mogą pomyśleć, że wystarczy pomnożyć liczbę opakowań jednostkowych przez ich wagę, nie biorąc pod uwagę, że wynik ten dotyczy tylko jednego kartonu. Inni mogli zignorować fakt, że całkowita liczba kartonów w magazynie wpływa na ostateczny wynik. Zaniechanie uwzględnienia liczby kartonów skutkuje znacznym zaniżeniem masy. Ważne jest, aby w takich przypadkach stosować metodologię „od ogółu do szczegółu”, czyli zacząć od obliczenia masy jednego kartonu, a następnie pomnożyć przez liczbę kartonów. Dodatkowo, nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z braku uwagi na jednostki miary. Często zdarza się, że osoby mylą gramy z kilogramami, co prowadzi do dalszych nieporozumień. Dlatego kluczowe jest, aby przy takich zadaniach być skrupulatnym i systematycznym, a także znać zasady przeliczania jednostek. Właściwe podejście do obliczeń i zrozumienie, jak różne elementy współdziałają ze sobą, są niezbędne w logistyce oraz zarządzaniu zapasami, gdzie precyzja ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 35

Na terminal kontenerowy transportem kolejowym dostarczono 16 kontenerów. Jaki będzie całkowity koszt manipulacji* i składowania tych kontenerów na terminalu przez 16 dni?

Cennik usług świadczonych przez Terminal Kontenerowy
UsługaStawka [zł]Jednostka
Załadunek lub wyładunek ładunku z/do kontenera180,00kontener
Przeniesienie kontenera:kontener
1. statek – plac lub odwrotnie84,00
2. plac – wagon lub odwrotnie85,00
3. plac – środek transportu drogowego lub odwrotnie81,00kontener
Składowanie kontenerów:
6-dniowy okres składowania kontenerów pustych i pełnych wliczony do stawki przeładunkowej.
Po w/w okresie obowiązuje opłata w wysokości: 6,00 zł/kontener na dzień

A. 3 664,00 zł
B. 2 704,00 zł
C. 6 544,00 zł
D. 7 120,00 zł
Przyjrzenie się innym odpowiedziom, które nie są prawidłowe, ujawnia typowe błędy analityczne. Odpowiedzi takie jak 2 704,00 zł, 6 544,00 zł czy 7 120,00 zł mogą wydawać się na pierwszy rzut oka odpowiednie, ale nie uwzględniają całkowitych kosztów manipulacji i składowania, co skutkuje poważnymi nieporozumieniami. Osoby wybierające te odpowiedzi mogą pomijać kluczowe elementy kalkulacji, takie jak opłaty za przenoszenie kontenerów oraz okres składowania, który zaczyna się po 6 dniach. Błędne obliczenia mogą wynikać z mylnych założeń dotyczących cen jednostkowych lub braku zrozumienia, jak różne elementy wpływają na całkowity koszt. Na przykład, koszt składowania kontenerów jest zazwyczaj naliczany na podstawie liczby dni oraz ilości kontenerów, co oznacza, że nawet niewielki błąd w oszacowaniu może prowadzić do znacznych rozbieżności. Ważnym aspektem w obliczeniach kosztów terminalowych jest również znajomość specyfikacji cenników obowiązujących na danym terminalu, które mogą różnić się w zależności od lokalizacji oraz typów świadczonych usług. Dlatego kluczowe jest zrozumienie pełnego zakresu kosztów związanych z operacjami terminalowymi, co pozwala unikać nieporozumień i nieprzewidzianych wydatków w trakcie realizacji transportu.

Pytanie 36

Tabela przedstawia kwartalne koszty działalności firmy logistycznej. Firma, w tym okresie zrealizowała 100 usług logistycznych. Koszt jednostkowy świadczonej usługi wyniósł

WyszczególnienieWartość w złotych
koszty usług transportowych55 000
koszty usług spedycyjnych25 000
factoring20 000
Razem100 000

A. 1 100 zł
B. 1 000 zł
C. 800 zł
D. 750 zł
Prawidłowa odpowiedź wynika z zastosowania fundamentalnej zasady rachunkowości, jaką jest koszt jednostkowy usługi. W przypadku przedstawionej sytuacji, całkowity koszt działalności firmy logistycznej wynosi 100 000 zł, a liczba zrealizowanych usług to 100. Aby obliczyć koszt jednostkowy, należy podzielić całkowity koszt przez liczbę usług. W tym przypadku: 100 000 zł / 100 = 1 000 zł. Ważne jest, aby zrozumieć, że obliczenie kosztu jednostkowego pozwala firmom na bardziej precyzyjne planowanie budżetu oraz ocenę efektywności operacyjnej. Koszt jednostkowy jest kluczowym wskaźnikiem w działalności usługowej, ponieważ umożliwia analizę rentowności oraz porównywanie efektywności różnych usług. Umożliwia również podejmowanie decyzji dotyczących cen, co jest istotne w kontekście konkurencyjności na rynku. Dobrym przykładem zastosowania tej metodyki jest branża produkcyjna, gdzie koszty jednostkowe są regularnie analizowane w celu poprawy procesów oraz optymalizacji kosztów.

Pytanie 37

Jeśli nośność gniazda regałowego wynosi 2 700 kg, a gniazdo jest przeznaczone do składowania 3 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), to maksymalna przeciętna masa brutto jednej pjł przechowywanej w tym gnieździe nie może być większa niż

A. 0,90 t
B. 0,81 t
C. 0,27 t
D. 0,09 t
Odpowiedź 0,90 t jest poprawna, ponieważ nośność gniazda regałowego wynosi 2 700 kg, co oznacza, że maksymalna masa brutto wszystkich składowanych paletowych jednostek ładunkowych (pjł) nie może przekraczać tej wartości. W przypadku, gdy gniazdo jest przystosowane do składowania 3 pjł, aby obliczyć średnią masę brutto jednej pjł, należy podzielić całkowitą nośność przez liczbę pjł: 2 700 kg / 3 pjł = 900 kg, co w przeliczeniu na tony daje 0,90 t. W praktyce, ta zasada jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności procesu składowania. Zbyt duża masa brutto jednostek ładunkowych może prowadzić do przeciążenia regałów, co z kolei może powodować ich uszkodzenie, a nawet wypadki. Zgodnie z normami branżowymi, jak PN-EN 15512, projektowanie systemów składowania powinno uwzględniać obliczenia nośności i przyjęte limity, co jest istotne dla utrzymania stabilności konstrukcji oraz efektywności operacyjnej całego magazynu.

Pytanie 38

Podstawową zasadą w zarządzaniu zapasami jest

A. gromadzenie nadmiarowych zapasów i kierowanie ich do produkcji
B. zapobieganie powstawaniu nadmiarowych i niepotrzebnych zapasów oraz ich optymalne wykorzystanie
C. maksymalizowanie wydatków na zakup oraz utrzymanie zapasów
D. zapewnienie ciągłości produkcji oraz systematyczności w obsłudze klientów, mimo wysokich kosztów zapasów
Podstawową zasadą zarządzania zapasami jest niedopuszczanie do powstawania nadmiernych i zbędnych zapasów oraz optymalne ich zagospodarowanie. Kluczowym celem efektywnego zarządzania zapasami jest osiągnięcie równowagi między posiadaniem wystarczających ilości surowców a minimalizowaniem kosztów związanych z ich przechowywaniem. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa powinny wdrażać metody pozwalające na dokładne prognozowanie popytu oraz zarządzanie cyklem życia produktów. Przykładem może być wdrożenie systemu Just-in-Time (JIT), który zmniejsza potrzebę gromadzenia dużych zapasów, co przekłada się na niższe koszty magazynowania oraz większą elastyczność w produkcji. Ponadto, dobrym podejściem jest regularne przeglądanie i analizowanie poziomu zapasów przy pomocy wskaźników, takich jak rotacja zapasów czy wskaźnik nadmiaru. Takie działania pozwalają na szybsze reagowanie na zmiany w popycie i dostosowywanie się do rynkowych wymagań, co w dłuższej perspektywie wpływa na rentowność i konkurencyjność firmy.

Pytanie 39

Na podstawie danych z tabeli określ, w którym tygodniu pracownik magazynu miał największą wydajność w stosunku do wydajności planowanej.

TydzieńA.B.C.D.
Wydajność w szt./hplanowana100120120100
rzeczywista110120110105

A. D.
B. A.
C. B.
D. C.
Wybór odpowiedzi innej niż A może wynikać z nieprawidłowej analizy danych lub błędnej interpretacji wydajności w kontekście planu. Często zdarza się, że osoby odpowiedzialne za ocenę wydajności koncentrują się jedynie na absolutnych liczbach bez uwzględnienia kontekstu planowania. Na przykład, wskazanie tygodnia B, C lub D jako najsilniejszego, może sugerować, że te tygodnie charakteryzowały się wysoką produkcją, jednak kluczowym czynnikiem jest ich porównanie do planu. Wydajność w stosunku do planu jest istotna, ponieważ pokazuje, czy pracownik nie tylko wykonuje swoje zadania, ale czy robi to zgodnie z oczekiwaniami organizacji. Często błędne wnioski wynikają z niewłaściwej interpretacji wyników lub braku analizy danych w szerszym kontekście. Aby uniknąć takich pomyłek, ważne jest, aby podczas analizy danych o wydajności zrozumieć, jakie cele zostały postawione oraz jakie czynniki mogły wpłynąć na ich realizację. Regularne szkolenia oraz wymiana doświadczeń w zespole mogą pomóc w zrozumieniu, jak ważna jest ta analiza i jak można ją skutecznie przeprowadzać.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.