Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 28 kwietnia 2025 18:32
  • Data zakończenia: 28 kwietnia 2025 18:33

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jeżeli dym emitowany przez pojazd z silnikiem diesla ma barwę czarną, to należy wykonać diagnostykę układu

A. chłodzenia
B. wydechowego
C. smarowania
D. paliwowego
Wybór układu smarowania jako obszaru do badania w kontekście czarnych spalin jest nietrafiony. Układ smarowania odpowiada za zapewnienie odpowiedniego smarowania ruchomych części silnika, co jest kluczowe dla jego prawidłowego działania, ale nie wpływa bezpośrednio na kolor spalin. Czarne spaliny są wynikiem problemów związanych z procesem spalania, co sugeruje, że główną przyczyną takich objawów są usterki w układzie paliwowym, a nie smarującym. Podobnie, układ chłodzenia, którego zadaniem jest utrzymywanie optymalnej temperatury pracy silnika, również nie ma wpływu na kolor spalin. Problemy z układem chłodzenia mogą prowadzić do przegrzewania się silnika, ale nie będą one wpływać na jakość spalania oraz jego rezultaty w postaci emisji. W przypadku układu wydechowego, choć może on mieć wpływ na widoczność spalin, to w kontekście czarnego koloru, główną przyczyną jest niewłaściwe spalanie paliwa, a nie problemy z odprowadzaniem spalin. Zrozumienie powiązań między układami w pojeździe jest kluczowe, aby skutecznie diagnozować i reagować na problemy. Dobrze skonstruowane procesy diagnostyczne opierają się na znajomości funkcji poszczególnych układów, co pozwala unikać mylnych wniosków oraz działań, które nie prowadzą do rozwiązania problemu.

Pytanie 2

Przyczyną dźwięków pojawiających się w systemie napędowym pojazdu, które nasilają się podczas skrętów lub zawracania, jest uszkodzenie

A. przegubu napędowego
B. skrzyni biegów
C. przekładni kierowniczej
D. sprzęgła

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przegub napędowy jest kluczowym elementem układu napędowego pojazdu, który umożliwia przenoszenie momentu obrotowego z silnika na koła, zwłaszcza podczas skręcania. Stuki, które mogą występować podczas manewrów skrętnych, często są wynikiem uszkodzenia przegubów, które nie są w stanie skutecznie absorbować ruchów zawieszenia. W przypadku przegubów, ich uszkodzenie objawia się charakterystycznym dźwiękiem, który jest słyszalny podczas zmiany kierunku jazdy. Użytkownicy powinni być świadomi, że regularne sprawdzanie stanu przegubów napędowych oraz ich odpowiednia konserwacja mogą znacząco zmniejszyć ryzyko awarii. W dobrych praktykach branżowych zaleca się wymianę przegubów w momencie stwierdzenia ich zużycia lub pojawienia się jakichkolwiek niepokojących dźwięków, aby uniknąć kosztownych napraw związanych z uszkodzeniem innych komponentów układu napędowego. Pamiętajmy również, że przeguby napędowe podlegają różnym obciążeniom, co sprawia, że ich wytrzymałość i sprawność są kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pytanie 3

Jak przeprowadza się pomiar gęstości elektrolitu?

A. z wykorzystaniem amperomierza
B. z użyciem aerografu
C. za pomocą analizatora
D. przy użyciu areometru

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pomiar gęstości elektrolitu wykonuje się areometrem, który jest prostym i skutecznym narzędziem stosowanym w laboratoriach oraz w zastosowaniach przemysłowych. Areometr działa na zasadzie wyporu, co oznacza, że jego pomiar opiera się na zasadzie Archimedesa. Przy pomiarze gęstości elektrolitu, areometr zanurza się w cieczy, a jego wynik odczytuje się na skali umieszczonej na jego korpusie. W praktyce, dokładność pomiarów gęstości elektrolitu jest istotna, szczególnie w przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych, gdzie gęstość elektrolitu informuje o stanie naładowania akumulatora. Standardy branżowe, takie jak ISO 2871, zalecają stosowanie areometrów do tego typu pomiarów, gdyż zapewniają one powtarzalność i dokładność wyników. Warto również zwrócić uwagę na to, że gęstość elektrolitu jest parametrem krytycznym w ocenie jego właściwości elektrochemicznych, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności i długowieczności systemów zasilania.

Pytanie 4

Który z komponentów należy do hydraulicznego systemu hamulcowego?

A. Zbiornik powietrza
B. Pompa hamulcowa
C. Zawór sterujący
D. Kable hamulcowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pompa hamulcowa jest kluczowym elementem hydraulicznego układu hamulcowego, ponieważ odpowiada za generowanie ciśnienia w układzie. Kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca, pompa hamulcowa przetłacza płyn hamulcowy do cylindra hamulcowego, co z kolei powoduje, że klocki hamulcowe są dociskane do tarczy hamulcowej. Ten proces jest niezbędny do skutecznego spowolnienia lub zatrzymania pojazdu. W nowoczesnych samochodach stosuje się pompy hamulcowe o różnej budowie, w tym pompy z jednostkami ABS, które zapobiegają blokowaniu kół podczas hamowania. Przykładem zastosowania może być układ hamulcowy w samochodach osobowych, gdzie pompy hamulcowe są projektowane zgodnie z wytycznymi zawartymi w normach ISO oraz SAE, co gwarantuje ich niezawodność i efektywność. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie stanu pompy hamulcowej oraz pozostałych komponentów układu w celu zapewnienia pełnej sprawności i bezpieczeństwa pojazdu.

Pytanie 5

W samochodzie z przednim zablokowanym układem napędowym, podczas przyspieszania i skrętu w prawo, słychać stuki z przedniego koła. Te objawy mogą sugerować zużycie

A. przegubu napędowego
B. łożysk w piaście
C. mechanizmu różnicowego
D. sprzęgła

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przegub napędowy jest kluczowym elementem w układzie napędowym samochodu, szczególnie w pojazdach z przednim napędem. Jego głównym zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego z skrzyni biegów na koła, jednocześnie umożliwiając ruch zawieszenia i skręcanie. Stuki, które występują podczas przyspieszania przy skręcie w prawo, mogą wskazywać na uszkodzenie przegubu, który nie jest w stanie prawidłowo przenosić obciążenia. W praktyce, zużyty przegub napędowy może powodować nie tylko hałas, ale także drgania i uczucie luzu w układzie kierowniczym. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, regularne przeglądy układu napędowego oraz wymiana przegubów w przypadku zauważenia pierwszych objawów zużycia mogą znacznie zwiększyć bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dlatego ważne jest, aby mechanicy zwracali uwagę na takie objawy i odpowiednio reagowali, zanim dojdzie do poważniejszych uszkodzeń.

Pytanie 6

Układ zblokowany przedni wskazuje, iż silnik znajduje się

A. z przodu pojazdu i napędza koła przednie
B. z przodu pojazdu i napędza koła tylne
C. z tyłu pojazdu i napędza koła tylne
D. z tyłu pojazdu i napędza koła przednie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Układ zblokowany przedni oznacza, że silnik jest umieszczony z przodu pojazdu i napędza koła przednie. Taki układ charakteryzuje się lepszą przyczepnością na nawierzchni, zwłaszcza w trudnych warunkach, co jest kluczowe dla zachowania stabilności pojazdu. Przykładem zastosowania jest większość samochodów osobowych, gdzie taki układ napędowy pozwala na efektywne przeniesienie momentu obrotowego na koła przednie, co z kolei wpływa na lepsze prowadzenie oraz komfort jazdy. W standardach branżowych, jak ISO 26262, układy zblokowane są preferowane w kontekście bezpieczeństwa, gdyż pozwalają na bardziej przewidywalne reakcje pojazdu w sytuacjach awaryjnych. Dodatkowo, układy te są często korzystniejsze pod względem kosztów produkcji i konserwacji, co czyni je popularnym wyborem wśród producentów samochodów.

Pytanie 7

Ile wyniesie całkowity koszt brutto wymiany oleju silnikowego?

Lp.NazwaIlość jednostkaCena jednostkowa netto
1.Olej silnikowy1 l25,00 zł
2.Filtr oleju1 szt.39,00 zł
3.Podkładka po korek spustowy1 szt.3,00 zł
4.Czas pracy0,5 h
5.Roboczogodzina1 h80,00 zł
Uwaga: ilość wymienianego oleju silnikowego - 5,5 l
Podatek VAT - 23%

A. 219,50 zł
B. 147,00 zł
C. 269,99 zł
D. 180,81 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 269,99 zł, co wynika z prawidłowego obliczenia całkowitego kosztu brutto wymiany oleju silnikowego. Aby uzyskać tę kwotę, należy zsumować wszystkie koszty netto związane z usługą, w tym koszt oleju, który zależy od jego ilości, oraz dodatkowe składniki usługi, takie jak koszt robocizny czy ewentualnych materiałów eksploatacyjnych. Kluczowym elementem jest również doliczenie podatku VAT, który w Polsce wynosi 23%. Przykładowo, jeżeli koszt netto wymiany oleju wynosi 219,50 zł, to po dodaniu VAT (219,50 zł * 0,23 = 50,49 zł), całkowity koszt brutto wynosi 269,99 zł. Tego typu obliczenia są standardową praktyką w branży motoryzacyjnej, gdzie klarowne i przejrzyste przedstawienie kosztów jest niezbędne dla klientów, pozwalając im na lepsze zrozumienie wydatków związanych z usługami serwisowymi.

Pytanie 8

Mechanizm różnicowy w tylnym moście napędowym pojazdu umożliwia podział napędu na

A. koła napędowe, przy jednoczesnym braku możliwości obracania się kół z różnymi prędkościami obrotowymi
B. przód i tył, w przypadku pojazdu z napędem na cztery koła
C. tył i przód z pominięciem przekładni głównej mostu napędowego
D. koła napędowe, przy jednoczesnej możliwości obracania się kół z różnymi prędkościami obrotowymi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Mechanizm różnicowy w tylnym moście napędowym jest kluczowym elementem, który odpowiada za rozdział napędu na koła napędowe, pozwalając im na toczenie się z różnymi prędkościami obrotowymi. W praktyce oznacza to, że podczas skręcania samochodu wewnętrzne koło pokonuje krótszą odległość niż zewnętrzne, co powoduje różnice w prędkościach obrotowych. Mechanizm różnicowy umożliwia kompensację tych różnic, co jest niezwykle istotne dla stabilności i przyczepności pojazdu. Przykładem zastosowania tego rozwiązania są samochody osobowe, które podczas jazdy w zakręcie zyskują na manewrowości oraz minimalizują zużycie opon, a także poprawiają komfort jazdy. Zgodnie z praktykami inżynieryjnymi, mechanizmy różnicowe są projektowane w oparciu o normy dotyczące bezpieczeństwa i wydajności, co zapewnia ich niezawodność w różnych warunkach drogowych. Warto dodać, że nowoczesne technologie, takie jak elektroniczne mechanizmy różnicowe, jeszcze bardziej zwiększają możliwości dostosowania napędu do warunków panujących na drodze, poprawiając dynamikę jazdy i efektywność.

Pytanie 9

W celu pielęgnacji powłok lakierniczych karoserii samochodowej zaleca się użycie środków opartych na

A. alkoholu
B. olejach mineralnych
C. olejach pochodzenia naftowego
D. woskach

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Preparaty na bazie wosków są najczęściej stosowane do konserwacji powłok lakierniczych nadwozi samochodowych ze względu na swoje właściwości ochronne i estetyczne. Woski, zarówno naturalne, jak i syntetyczne, tworzą na powierzchni lakieru warstwę ochronną, która zabezpiecza go przed działaniem czynników atmosferycznych, takich jak promieniowanie UV, woda, oraz zanieczyszczenia środowiskowe. Dzięki temu lakier dłużej zachowuje swoje właściwości estetyczne, a pojazd wygląda na zadbany. Przykładem zastosowania wosków mogą być regularne zabiegi pielęgnacyjne, które wykonuje się co kilka miesięcy, aby utrzymać samochód w odpowiednim stanie. Wosk tworzy również efekt hydrofobowy, co oznacza, że woda spływa z powierzchni, co minimalizuje ryzyko powstawania zarysowań i osadzania się brudu. W branży samochodowej preferowane są woski twarde, które zapewniają większą trwałość i odporność na ścieranie. Stosowanie produktów na bazie wosków jest zgodne z dobrymi praktykami w pielęgnacji lakierów.

Pytanie 10

W trakcie diagnozowania systemu zawieszenia przy użyciu urządzenia typu "szarpak diagnostyczny", zauważono nadmierny luz koła w kierunku pionowym. Który z elementów nie ma na to wpływu?

A. Końcówka drążka kierowniczego
B. Łożyska piasty koła przedniego
C. Tuleja wahacza
D. Sworzeń wahacza

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Końcówka drążka kierowniczego nie wpływa na nadmierny luz koła w płaszczyźnie pionowej, ponieważ jej główną funkcją jest przekazywanie ruchu z układu kierowniczego na koła, co dotyczy głównie ruchu poziomego. W układzie zawieszenia luz koła w płaszczyźnie pionowej jest najczęściej wynikiem problemów z komponentami, które bezpośrednio wpływają na pozycjonowanie koła względem nadwozia. Przykłady takich komponentów to sworznie wahacza, które są odpowiedzialne za ruch w zawieszeniu oraz łożyska piasty koła, które stabilizują obrót koła. Dobrą praktyką w diagnostyce jest regularne sprawdzanie stanu tych elementów, aby zapobiegać uszkodzeniom oraz poprawić komfort jazdy i bezpieczeństwo. Świadomość, które elementy wpływają na dane zjawisko, jest kluczowa dla skutecznej diagnostyki i naprawy.

Pytanie 11

Z przedstawionego fragmentu tabeli taryfikatora czasu napraw wynika, że całkowity czas wymiany uszczelnień tłoczków hamulcowych we wszystkich czterech zaciskach hamulcowych oraz odpowietrzenia układu w samochodzie Fiat Grande Punto wynosi

Taryfikator czasochłonności napraw
Rodzaj naprawyFiat Punto     Fiat Grande Punto
Czas naprawy
Wymiana uszczelek tłoczków hamulcowych przód1,5 h1,5 h
Wymiana uszczelek tłoczków hamulcowych tył-----2 h
Wymiana uszczelek cylinderków hamulcowych tył2,5 h-----
Odpowietrzenie układu hamulcowego1 h1 h

A. 4,0 godziny
B. 3,5 godziny
C. 4,5 godziny
D. 5,0 godzin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 4,5 godziny jest poprawna, ponieważ zgodnie z danymi przedstawionymi w tabeli taryfikatora czasu napraw, całkowity czas wymiany uszczelnień tłoczków hamulcowych oraz odpowietrzenia układu hamulcowego w samochodzie Fiat Grande Punto wynosi właśnie 4,5 godziny. Czas ten obejmuje wszystkie niezbędne czynności, takie jak demontaż zacisków, wymiana uszczelnień, ponowny montaż oraz odpowietrzenie układu hamulcowego. W branży motoryzacyjnej, precyzyjne określenie czasu naprawy jest kluczowe dla efektywności pracy warsztatu oraz zadowolenia klientów. Warto zaznaczyć, że przygotowując się do przeprowadzenia takich napraw, mechanicy często korzystają z tabel taryfikacyjnych, które uwzględniają czas potrzebny na różne czynności serwisowe. Standardy te są zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co zapewnia zarówno bezpieczeństwo, jak i jakość wykonywanych usług. Wiedza na temat takich standardów jest niezbędna dla każdego profesjonalnego mechanika, aby móc rzetelnie planować czas pracy oraz wyceny usług.

Pytanie 12

W celu przeprowadzenia pomiaru zadymienia spalin samochodu nie powinno się

A. przymocowywać sond do końca rury wydechowej
B. kontrolować szczelność układu wydechowego
C. podgrzewać silnika do temperatury 80°C
D. podłączać analizatora spalin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca podłączenia analizatora spalin jest prawidłowa, ponieważ pomiar zadymienia spalin nie wymaga bezpośredniego podłączania analizatora, lecz opiera się na odpowiednich metodach oceny jakości spalin. W praktyce, zadymienie jest mierzona zazwyczaj za pomocą fotometru lub innych urządzeń, które nie są bezpośrednio zintegrowane z analizatorem spalin. Warto zaznaczyć, że analizatory spalin służą do oceny zawartości różnych gazów w spalinach, a nie bezpośrednio do pomiaru ich zadymienia. Dobre praktyki w zakresie pomiaru spalin nakazują przede wszystkim stosowanie odpowiednich procedur rozgrzewania silnika, aby uzyskać miarodajne wyniki, co potwierdza znaczenie rozgrzewania silnika do temperatury 80°C, co pozwala na ustabilizowanie parametrów pracy silnika. Właściwe mocowanie sondy w końcówce rury wydechowej i sprawdzanie szczelności układu wylotowego są także kluczowymi elementami zapewniającymi, że pomiar będzie dokładny i wiarygodny, co jest istotne dla spełnienia norm emisji spalin oraz ochrony środowiska.

Pytanie 13

Jakie informacje powinny być zawarte w dokumentacji dotyczącej przyjęcia pojazdu do diagnostyki?

A. regulacji świateł
B. regulacji zbieżności
C. wady nadwozia
D. wady podwozia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wiesz, że informacje o uszkodzeniach nadwozia są mega ważne, kiedy przyjmujesz samochód do diagnostyki? Nadwozie to taka część, która naprawdę wpływa na bezpieczeństwo i stabilność pojazdu. Jak są jakieś wgniecenia czy pęknięcia, to może to prowadzić do problemów z jazdą, a nawet wypadków. Dlatego ważne jest, by w dokumentacji dokładnie spisać wszystkie takie uszkodzenia. Na przykład, jeśli auto miało kolizję, dobrze jest wiedzieć, co mogło się stać, żeby potem pasażerowie byli bezpieczni. Fajnie jest też przeprowadzić wizualną ocenę i pomiary nadwozia, żeby wyłapać ewentualne deformacje. To standardowa procedura, która pomaga uniknąć dalszych kłopotów i zapewnić, że auto jest w dobrym stanie.

Pytanie 14

Który z podanych komponentów zawieszenia ma funkcję sprężynującą?

A. Tłumik
B. Resor piórowy
C. Łącznik stabilizatora
D. Zakończenie drążka kierowniczego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Resor piórowy jest kluczowym elementem zawieszenia, który pełni funkcję sprężynującą w pojazdach. Jego zadaniem jest absorpcja sił działających na pojazd podczas jazdy, co poprawia komfort podróżowania oraz stabilność pojazdu. Resory piórowe składają się z kilku warstw sprężystych, które rozkładają obciążenia na większą powierzchnię, co przyczynia się do ich efektywności. W praktyce, resory piórowe są często stosowane w pojazdach użytkowych oraz w samochodach terenowych, gdzie wymagane są wysokie osiągi w trudnych warunkach. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie stanu resorów, ponieważ ich zużycie może prowadzić do pogorszenia właściwości jezdnych oraz zwiększenia ryzyka awarii. W standardach branżowych, jak ISO 9001, zaleca się prowadzenie systematycznej konserwacji oraz wymiany elementów zawieszenia w celu zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności pojazdu.

Pytanie 15

Gdzie jest zamocowany czujnik spalania stukowego?

A. na misce olejowej
B. w głowicy
C. na kolektorze wydechowym
D. na bloku silnika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czujnik spalania stukowego montowany na bloku silnika jest kluczowym elementem systemu zarządzania silnikiem. Jego zadaniem jest wykrywanie drgań i wibracji spowodowanych przez detonacyjne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Poprawne zamocowanie czujnika na bloku silnika zapewnia precyzyjne odczyty, co jest istotne dla optymalizacji pracy silnika, poprawy efektywności paliwowej oraz ograniczenia emisji spalin. Standardowe procedury diagnostyczne obejmują testy czujników, które mogą pomóc w identyfikacji problemów ze spalaniem. Na przykład, w przypadku wykrycia stuków, system może automatycznie dostosować kąt zapłonu, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia silnika oraz zwiększa wydajność. W praktyce, takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi, które kładą nacisk na prewencję i ochronę silnika. Wiedza na temat lokalizacji czujnika jest zatem kluczowa dla mechaników i inżynierów zajmujących się diagnostyką i naprawą silników spalinowych.

Pytanie 16

Wykorzystując dane zawarte w tabeli, oblicz koszt wymiany dwóch łączników stabilizatora przednie osi pojazdu. Czas wymiany to 60 min. Dolicz wartość podatku VAT 23%.

łącznik stabilizatoraszt.Cena netto
60 zł
roboczogodzina150 zł

A. 170,20 zł
B. 120,00 zł
C. 229,20 zł
D. 209,10 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany dwóch łączników stabilizatora, należy uwzględnić kilka kluczowych elementów: koszt części, robociznę oraz podatek VAT. Koszt netto dla dwóch łączników stabilizatora powinien być pomnożony przez ich jednostkową cenę, a następnie dodany do kosztu robocizny, który w tym przypadku wynosi 60 minut. Z reguły w warsztatach samochodowych stawka robocizny jest ustalana na poziomie od 100 zł do 200 zł za godzinę, co daje nam konkretne wartości. Po obliczeniu sumy netto, należy doliczyć 23% VAT, co jest standardową stawką w Polsce. Przykładowo, jeśli koszt części wynosi 150 zł, a robocizna 100 zł, wtedy całkowity koszt bez VAT wyniesie 250 zł. Po doliczeniu VAT, całkowity koszt wyniesie 307,50 zł. Zrozumienie tej procedury jest istotne dla prawidłowego obliczania kosztów naprawy w warsztatach samochodowych oraz dla oceny budżetu na przyszłe wydatki związane z utrzymaniem pojazdu. Dlatego odpowiedź 209,10 zł jest poprawna, ponieważ uwzględnia wszystkie te czynniki zgodnie z obowiązującymi standardami branżowymi.

Pytanie 17

Nadmierne zużycie wewnętrznej krawędzi bieżnika jednego z kół osi przedniej wskazuje na

A. nieprawidłowe ustawienie zbieżności tej osi
B. zbyt niskie ciśnienie powietrza w tym kole
C. zbyt dużą wartość kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy tego koła
D. zbyt dużą wartość kąta pochylenia tego koła

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zbyt duża wartość kąta pochylenia koła, zwana również kątem inklinacji, może prowadzić do nadmiernego zużycia wewnętrznej krawędzi bieżnika. Kąt ten oznacza, jak bardzo koło jest pochylone w stosunku do pionu. Jeśli kąt pochylenia jest zbyt duży, to wewnętrzna krawędź bieżnika będzie miała większy kontakt z nawierzchnią drogi, co prowadzi do szybszego zużycia. W praktyce, regularne kontrole geometrii kół oraz ich kalibracja zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów są kluczowe dla zapewnienia jednorodnego zużycia opon. Warto również zauważyć, że odpowiednie ustawienie kąta pochylenia koła wpływa na stabilność pojazdu podczas jazdy. Standardy branżowe, takie jak normy SAE, zalecają regularne sprawdzanie kątów geometrii kół, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa i efektywności eksploatacji pojazdów.

Pytanie 18

Jakie jest oznaczenie środka używanego do uzupełniania obiegu chłodzenia?

A. G12+
B. GL-4
C. L-DAB
D. WD-40

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Płyn oznaczony jako G12+ jest jednym z wielu typów chłodnic, które są powszechnie stosowane w pojazdach, zwłaszcza tych produkowanych przez grupę Volkswagen. G12+ to płyn na bazie glikolu etylenowego, który zawiera dodatki zapobiegające korozji oraz osadzaniu się kamienia kotłowego. Jego właściwości termiczne sprawiają, że efektywnie odprowadza ciepło z silnika, a także chroni przed zamarzaniem w niskich temperaturach. Kluczową cechą G12+ jest to, że jest kompatybilny z innymi płynami chłodniczymi oznaczonymi jako G12, co ułatwia mieszanie i uzupełnianie płynów w układzie chłodzenia. W praktyce, użycie odpowiedniego płynu, takiego jak G12+, jest niezbędne dla zapewnienia długowieczności układu chłodzenia oraz optymalnej pracy silnika. W przypadku niewłaściwego płynu, użytkownik może doświadczyć korozji komponentów układu, co prowadzi do kosztownych napraw.

Pytanie 19

Płyn o najwyższej temperaturze wrzenia to?

A. DOT 4
B. DA 1
C. R3
D. DOT 3

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to DOT 4, który jest płynem hamulcowym o najwyższej temperaturze wrzenia w porównaniu do innych wymienionych płynów. DOT 4 charakteryzuje się wyższą temperaturą wrzenia, wynoszącą zazwyczaj od 230 do 260°C w porównaniu do DOT 3, który ma temperaturę wrzenia od 205 do 230°C. W kontekście zastosowania płynów hamulcowych, wybór DOT 4 jest szczególnie istotny w samochodach sportowych oraz w pojazdach, które są narażone na intensywne hamowanie, ponieważ wyższa temperatura wrzenia minimalizuje ryzyko zjawiska wrzenia płynu hamulcowego, co może prowadzić do utraty skuteczności hamowania. Zgodnie z normami SAE i DOT, wybór odpowiedniego płynu powinien być zgodny z wymaganiami producenta pojazdu, co zapewnia bezpieczeństwo i efektywność systemu hamulcowego. Dodatkowo, DOT 4 jest bardziej odporny na wchłanianie wilgoci, co przekłada się na dłuższą żywotność i stabilność chemiczną.

Pytanie 20

Podczas pomiaru ciśnienia sprężania zauważono, że w jednym cylindrze wartość ta jest zbyt niska. Wykonanie próby olejowej nie zmieniło wartości ciśnienia sprężania. Taki rezultat może wskazywać na uszkodzenie

A. przylgni zaworów
B. pierścieni tłokowych
C. panewki sworznia tłokowego
D. uszczelniaczy zaworowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "przylgni zaworów" jest prawidłowa, ponieważ niskie ciśnienie sprężania w cylindrze silnika może wynikać z nieszczelności na przylgni zaworów, co prowadzi do utraty kompresji podczas cyklu sprężania. Przylgnięcie zaworów ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, a ich nieszczelność może być efektem zużycia, osadów lub niewłaściwego montażu. Przeprowadzenie próby olejowej, polegającej na dodawaniu oleju do cylindra, ma na celu ustalenie, czy problem jest związany z pierścieniami tłokowymi. W przypadku, gdy ciśnienie nie wzrasta, najprawdopodobniej wskazuje to na uszkodzenie lub nieszczelność przylgni zaworów. W praktyce, monitorowanie stanu zaworów i ich przylgni jest kluczowe dla utrzymania wysokiej efektywności silnika, co znajduje odzwierciedlenie w standardach diagnostycznych, takich jak ISO 9001 w branży motoryzacyjnej. Regularne przeglądy i odpowiednia konserwacja mogą zapobiec poważniejszym uszkodzeniom i zapewnić długotrwałą wydajność silnika.

Pytanie 21

Aby zmierzyć zużycie gładzi cylindrowej w silniku spalinowym, powinno się zastosować

A. średnicówkę czujnikową
B. szczelinomierz
C. suwmiarkę
D. mikroskop warsztatowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Średnicówka czujnikowa jest narzędziem pomiarowym, które zapewnia wysoką precyzję w pomiarach średnicy otworów oraz gładzi cylindrowej w silnikach spalinowych. Jest to kluczowe, gdyż precyzyjne określenie wymiarów gładzi cylindrowej ma bezpośredni wpływ na efektywność silnika oraz jego żywotność. Gładź cylindrowa musi być idealnie gładka i o odpowiednich wymiarach, aby zapewnić prawidłową współpracę z tłokiem oraz optymalne smarowanie. Użycie średnicówki czujnikowej pozwala na dokładne pomiary, które są istotne w kontekście diagnostyki oraz remontów silników. W praktyce, przy pomocy tego narzędzia można z łatwością określić, czy gładź cylindrowa wymaga regeneracji, czy też można pozostawić ją w jej obecnym stanie. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie precyzyjnych pomiarów w procesach produkcyjnych i serwisowych, a średnicówki czujnikowe są doskonałym przykładem narzędzi, które spełniają te wymagania.

Pytanie 22

Aby uzupełnić poziom płynu w systemie hamulcowym, należy zastosować płyn oznaczony symbolem

A. DOT
B. 30W10
C. 40W10
D. ŁT4

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to DOT, co odnosi się do standardu klasyfikacji płynów hamulcowych. Płyny te są klasyfikowane na podstawie temperatury wrzenia oraz właściwości chemicznych. DOT (Department of Transportation) to oznaczenie stosowane w Stanach Zjednoczonych, które wskazuje, że dany płyn spełnia wymagania określone w normach dotyczących wydajności i bezpieczeństwa. Płyny hamulcowe oznaczone jako DOT są dostępne w różnych klasach, takich jak DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1, które różnią się między sobą temperaturą wrzenia oraz odpornością na wilgoć. W praktyce, używanie odpowiedniego płynu hamulcowego jest kluczowe dla zapewnienia optymalnej wydajności układu hamulcowego, a także bezpieczeństwa pojazdu. Na przykład, podczas wymiany płynu hamulcowego w samochodzie, zaleca się stosowanie płynu zgodnego z odpornością materiałów uszczelniających w układzie. Przykładowo, wiele nowoczesnych systemów hamulcowych, zwłaszcza w pojazdach sportowych, wymaga płynów klasy DOT 4 lub DOT 5.1 ze względu na ich wyższą temperaturę wrzenia.

Pytanie 23

Zbieżność kół przednich mierzona jest poprzez określenie różnicy

A. odległości między obrzeżami obręczy kół przednią a tylną osią
B. pomiędzy rozstawem kół po lewej i prawej stronie
C. przesunięcia kół tylnych w stosunku do kół przednich
D. kątów nachylenia kół jezdnych na osi napędowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pomiar zbieżności kół przednich jest kluczowym elementem w diagnostyce układów kierowniczych i zawieszenia pojazdów. Prawidłowy pomiar odległości między obrzeżami obręczy kół za i przed osią koła pozwala na ocenę, czy osie kół przednich są równolegle ustawione względem siebie oraz w stosunku do osi pojazdu. Zbieżność, czyli kąt ustawienia kół przednich, ma ogromny wpływ na stabilność jazdy, zużycie opon oraz efektywność paliwową. Przykładowo, zbyt duża zbieżność może prowadzić do nieprawidłowego zużycia opon, a w skrajnych przypadkach do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dobrym praktykom w diagnostyce zbieżności jest wykorzystywanie specjalistycznych urządzeń pomiarowych, takich jak stacje do pomiaru geometrii kół, które umożliwiają dokładne pomiary w warunkach warsztatowych. Regularne sprawdzanie zbieżności kół jest zalecane przez producentów pojazdów, szczególnie po zdarzeniach drogowych, które mogą wpłynąć na geometrię układu jezdnego, oraz po wymianie elementów zawieszenia.

Pytanie 24

Podczas analizy elektronicznych układów zapłonowych mogą wystąpić niebezpieczne napięcia dla ludzi. Dlatego zaleca się wyłączenie zapłonu lub odłączenie akumulatora przed przystąpieniem do

A. wymiany bezpieczników topikowych
B. sprawdzania pracy wtryskiwaczy
C. podłączania lampy stroboskopowej
D. wymiany żarówek reflektorów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podłączenie lampy stroboskopowej do układu zapłonowego wymaga szczególnej ostrożności z uwagi na obecność niebezpiecznych napięć. Użycie lampy stroboskopowej jest powszechną praktyką w diagnostyce układów zapłonowych, ponieważ pozwala na obserwację wzorców zapłonu w czasie rzeczywistym. Aby zminimalizować ryzyko porażenia elektrycznego, zaleca się wyłączenie zapłonu lub odłączenie akumulatora przed rozpoczęciem tego procesu. Stosowanie tych zasad wynika z norm bezpieczeństwa, takich jak normy IEC 61010 dotyczące bezpieczeństwa urządzeń elektrycznych. W praktyce, jeśli lampę stroboskopową podłączy się do działającego układu zapłonowego bez odpowiednich zabezpieczeń, może dojść do poważnych wypadków, co czyni tę czynność niezwykle niebezpieczną. Przykładowo, w przypadku awarii układu zapłonowego, odłączenie akumulatora ogranicza możliwość wystąpienia niebezpiecznego przebicia, co jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa podczas pracy z urządzeniami elektrycznymi w pojazdach.

Pytanie 25

Aby ocenić użyteczność eksploatacyjną oleju silnikowego, co należy zastosować?

A. wiskozymetr.
B. pirometr.
C. sonometr.
D. mikrometr.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wiskozymetr to takie fajne urządzonko do mierzenia lepkości cieczy. Lepkość oleju silnikowego jest mega ważna, bo wpływa na to, jak dobrze olej smaruje silnik i chroni go przed zużyciem. Jak olej się starzeje, jego lepkość może się zmieniać, co czasami prowadzi do słabszej wydajności silnika. Dlatego warto mierzyć lepkość oleju wiskozymetrem, żeby wiedzieć, czy olej dalej spełnia wymagania producenta oraz normy branżowe, jak SAE czy API. Wyobraź sobie, że w warsztacie regularnie sprawdzają olej w samochodach. Dzięki wiskozymetrowi można szybko i dokładnie ocenić, czy olej nadaje się jeszcze do używania. To naprawdę dobra praktyka i zgodne z tym, co mówią producenci aut, co w sumie pozwala na dłuższe życie silnika. Poza tym, regularne badanie lepkości oleju może zaalarmować nas o problemach, jak np. zanieczyszczenie oleju, co pomoże lepiej zarządzać serwisem pojazdu.

Pytanie 26

Luzy zaworowe w systemie rozrządu silnika są stosowane w celu

A. zwiększenia współczynnika napełnienia cylindra
B. wyciszenia pracy rozrządu
C. poprawy chłodzenia zaworów
D. kompensacji rozszerzalności cieplnej komponentów układu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Luzy zaworowe w układzie rozrządu silnika to ważny element, bo pomagają radzić sobie z rozszerzalnością cieplną różnych części. Kiedy silnik pracuje, zawory i wały rozrządu się rozgrzewają i zmieniają rozmiar. Jak nie zadbamy o odpowiednie luzy, to może się zdarzyć, że zawory zablokują się w otwartej pozycji, co naprawdę nie jest dobrym pomysłem, bo może poważnie uszkodzić silnik. Regulacja luzów zaworowych jest standardowym procesem w silnikach spalinowych i zazwyczaj producent podaje, co jakiś czas należy to robić. Dobrze ustawione luzy nie tylko przedłużają żywotność silnika, ale też wpływają na jego osiągi i efektywność spalania, co jest ważne też z punktu widzenia emisji spalin. W praktyce, mechanicy używają specyficznych narzędzi do pomiaru luzów, żeby mieć pewność, że wszystko jest w normie, zgodnie z tym, co jest w dokumentacji technicznej.

Pytanie 27

Specyfikacja techniczna elementu wchodzącego w skład instalacji elektrycznej informuje, że rezystancja uzwojenia pierwotnego wynosi 3 Ohm, natomiast uzwojenia wtórnego 70 Ohm. Co to za element?

A. Cewka zapłonowa
B. Czujnik ciśnienia paliwa
C. Czujnik temperatury
D. Świeca zapłonowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Cewka zapłonowa to kluczowy element układu zapłonowego w silnikach spalinowych, odpowiedzialny za generowanie wysokiego napięcia potrzebnego do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Wskazane wartości rezystancji uzwojeń pierwotnego (3 Ohm) i wtórnego (70 Ohm) są zgodne z typowymi parametrami cewek zapłonowych. W uzwojeniu pierwotnym przepływa prąd, który generuje pole magnetyczne, a w uzwojeniu wtórnym to pole powoduje indukcję elektryczną, wytwarzając wysokie napięcie. Cewki zapłonowe są projektowane zgodnie z normami branżowymi, aby zapewnić optymalną wydajność i niezawodność, co jest kluczowe w kontekście efektywności pracy silnika. Praktyczne zastosowanie cewki zapłonowej obejmuje nie tylko silniki spalinowe w pojazdach, ale również inne aplikacje, takie jak generatory prądu czy systemy grzewcze. Właściwe zrozumienie działania tego elementu jest niezbędne dla każdego technika zajmującego się diagnostyką i naprawą układów zapłonowych, a także dla inżynierów projektujących systemy elektryczne w motoryzacji.

Pytanie 28

Zanim przystąpi się do diagnostyki geometrii kół kierowniczych, najpierw powinno się

A. zablokować pedał hamulca
B. sprawdzić ciśnienie w oponach
C. zablokować kierownicę
D. sprawdzić poziom tłumienia amortyzatorów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sprawdzenie ciśnienia w oponach to bardzo ważny krok, zanim zaczniemy zajmować się geometrią kół. Dobre ciśnienie w oponach ma ogromny wpływ na to, jak samochód się prowadzi, jak trzyma się drogi i jak równomiernie zużywają się opony. Jeśli ciśnienie jest złe, możemy dostać błędne wyniki podczas pomiarów geometrii, co może skutkować niewłaściwym ustawieniem kół. W efekcie, pojazd może się gorzej prowadzić. Z moich doświadczeń wynika, że przed każdym przeglądem geometrii warto sprawdzić, czy ciśnienie w oponach zgadza się z tym, co podaje producent. Na przykład, opony z niskim ciśnieniem mogą się szybciej zużywać, co nie tylko zwiększa koszty, ale też ma wpływ na nasze bezpieczeństwo. Warto pamiętać, żeby sprawdzać ciśnienie na zimnych oponach, bo to daje najdokładniejszy wynik. Regularne monitorowanie ciśnienia nie tylko poprawi dokładność pomiarów, ale i sprawi, że jazda będzie bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.

Pytanie 29

Wybór zamienników świec zapłonowych do silnika z zapłonem iskrowym, oprócz podstawowych wymiarów gwintów, uwzględnia także istotny parametr, którym jest

A. wartość cieplna
B. liczba elektrod
C. rezystancja wewnętrzna
D. kształt elektrod

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wartość cieplna świecy zapłonowej jest kluczowym parametrem, który wpływa na jej odpowiednie działanie w silniku z zapłonem iskrowym. Oznacza ona zdolność świecy do prowadzenia ciepła z rdzenia do gwintu, co jest istotne dla zapobiegania przegrzewaniu się świecy oraz dla efektywnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Optymalna wartość cieplna zapewnia, że świeca nie będzie się zbytnio nagrzewać ani nie będzie się zbyt szybko chłodzić. Zbyt wysoka wartość cieplna może prowadzić do przegrzewania się elektrod, co z kolei może powodować 'wypalanie' elektrod, a w efekcie do problemów z zapłonem. Z drugiej strony zbyt niska wartość cieplna może powodować gromadzenie się nagaru, co obniża efektywność silnika. Stosując świecę o odpowiedniej wartości cieplnej, można poprawić osiągi silnika oraz zmniejszyć emisję szkodliwych substancji. Przykładami standardów, które regulują te parametry, są normy producentów silników i standardy branżowe takie jak ISO 4250, które określają metody testowania i klasyfikacji świec zapłonowych w kontekście ich wartości cieplnych.

Pytanie 30

Wartości sił hamowania kół na jednej osi pojazdu nie mogą różnić się o więcej niż 30%, przyjmując 100% jako standard

A. siłę określoną przez producenta
B. zmierzoną siłę niższą
C. suma zmierzonych sił
D. zmierzoną siłę wyższą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pomiar sił hamowania kół na jednej osi pojazdu jest kluczowym parametrem w zapewnieniu bezpieczeństwa oraz prawidłowego działania systemu hamulcowego. Zgodnie z obowiązującymi normami, różnice w zmierzonych siłach hamowania kół nie powinny przekraczać 30%. Wybór zmierzonej siły większej jako poprawnej odpowiedzi odnosi się do faktu, że w sytuacji, gdy jedna z sił jest wyraźnie większa, może to wskazywać na problemy z równomiernym rozkładem siły hamowania, co prowadzi do ryzyka wypadku. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest testowanie pojazdów w laboratoriach badawczo-rozwojowych, gdzie inżynierowie analizują różnice w siłach hamowania w kontekście określonych norm, takich jak te zdefiniowane przez ECE R13. Utrzymanie odpowiedniego poziomu sił hamowania na poziomie 30% jest istotne dla stabilności pojazdu oraz jego zdolności do zatrzymania się w bezpieczny sposób.

Pytanie 31

Na szczelność przestrzeni roboczej cylindrów nie oddziałuje

A. szczelność układu wylotowego
B. szczelność przylegania zaworów
C. szczelność połączenia bloku cylindra z głowicą
D. luz tłok-pierścienie-cylinder

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Szczelność układu wylotowego rzeczywiście nie ma wpływu na szczelność przestrzeni roboczej cylindrów. Układ wylotowy odpowiada za odprowadzanie spalin z silnika, a jego szczelność dotyczy jedynie utrzymania ciśnienia i kontroli emisji. Z punktu widzenia pracy silnika, szczelność cylindrów jest bezpośrednio związana z zjawiskami zachodzącymi wewnątrz samego cylindra, takimi jak luz tłok-pierścienie-cylinder czy szczelność zaworów. Dobre praktyki w zakresie konserwacji silnika wymagają regularnego sprawdzania stanu pierścieni tłokowych, co pozwala na utrzymanie odpowiedniego ciśnienia sprężania. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest wymiana uszkodzonych pierścieni tłokowych w silniku, co znacznie poprawia jego osiągi i efektywność paliwową. W sytuacji, gdy układ wylotowy jest nieszczelny, może to prowadzić do zwiększenia emisji spalin, ale nie wpłynie to bezpośrednio na ciśnienie robocze w cylindrze.

Pytanie 32

Jakie są proporcje składników szkodliwych obecnych w spalinach w prawidłowo funkcjonującym silniku ZI?

A. około 1%
B. maksymalnie 0,3%
C. więcej niż 5%
D. około 5%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "około 1%" jest prawidłowa, ponieważ w prawidłowo działającym silniku ZI (silnik zapłonowy wewnętrzny) zawartość szkodliwych składników w spalinach, takich jak tlenki azotu (NOx), węglowodory (HC) czy tlenek węgla (CO), zwykle oscyluje wokół tego poziomu. Standardy emisji spalin, takie jak normy Euro, określają maksymalne dopuszczalne wartości tych zanieczyszczeń, co przekłada się na procedury testowania i oceny wydajności silników. Przykładowo, w przypadku silników samochodowych, wiele z nich jest projektowanych w celu osiągnięcia niskiej emisji, co można osiągnąć poprzez optymalizację procesu spalania i zastosowanie technologii, takich jak katalizatory. W praktyce, odpowiednia regulacja systemu paliwowego oraz czasów zapłonu może znacząco wpłynąć na obniżenie emisji szkodliwych substancji, co jest kluczowe nie tylko dla ochrony środowiska, ale również dla zgodności z przepisami prawnymi. Dlatego zrozumienie tej wartości jest istotne dla inżynierów zajmujących się projektowaniem silników oraz technologii kontrolujących emisję.

Pytanie 33

Stosunek rzeczywistej objętości powietrza w cylindrze do objętości powietrza niezbędnej do całkowitego spalenia paliwa znajdującego się w danym momencie w cylindrze nazywa się współczynnikiem

A. nadmiaru powietrza
B. wzmocnienia
C. oporu powietrza
D. wypełnienia impulsu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Współczynnik nadmiaru powietrza to kluczowy parametr w procesie spalania, który definiuje stosunek rzeczywistej ilości powietrza dostarczonego do silnika do ilości powietrza potrzebnej do całkowitego spalenia paliwa. W praktyce, gdy współczynnik nadmiaru powietrza wynosi 1, oznacza to, że do silnika dostarczono dokładnie tyle powietrza, ile potrzeba do spalenia całego paliwa. Wartości powyżej 1 wskazują na nadmiar powietrza, co jest korzystne z punktu widzenia redukcji emisji szkodliwych substancji, ponieważ sprzyja całkowitemu spalaniu paliwa. Przykładowo, w silnikach spalinowych, takich jak te stosowane w pojazdach, optymalizacja tego współczynnika pozwala na osiągnięcie lepszej efektywności paliwowej oraz zmniejszenie emisji tlenków azotu. Normy emisji, takie jak Euro 6, wymagają stosowania technologii, które pozwalają na kontrolowanie współczynnika nadmiaru powietrza w celu spełnienia rygorystycznych standardów dotyczących czystości spalin. Dobra praktyka w zakresie projektowania silników i układów wydechowych polega na monitorowaniu tego współczynnika w czasie rzeczywistym, co umożliwia dostosowanie parametrów pracy silnika do zmieniających się warunków eksploatacji.

Pytanie 34

Pierwszym krokiem przed przeprowadzeniem badania okresowego w Stacji Kontroli Pojazdów jest

A. pobranie informacji o badanym pojeździe z Centralnej Ewidencji Pojazdów
B. sprawdzenie oraz regulacja ciśnienia w oponach do wartości nominalnych
C. pomiar zadymienia spalin silnika ZI
D. sprawdzenie indeksu tłumienia amortyzatorów osi przedniej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to pobranie danych badanego pojazdu z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Jest to kluczowy krok w procesie przeprowadzania badania okresowego, ponieważ pozwala na weryfikację tożsamości pojazdu oraz jego historii. Centralna Ewidencja Pojazdów zawiera dane dotyczące właścicieli, zarejestrowanych pojazdów, a także informacje o ich stanie technicznym oraz ewentualnych stłuczkach czy wypadkach. Praktyczne zastosowanie tego kroku polega na unikaniu nieporozumień związanych z identyfikacją pojazdu, co jest nie tylko zgodne z przepisami prawa, ale również zwiększa bezpieczeństwo podczas przeprowadzania badań. Zgodnie z dobrą praktyką branżową, każda stacja kontroli pojazdów powinna mieć dostęp do CEP, aby móc sprawdzić, czy pojazd spełnia wymogi stawiane przez prawo. Dodatkowo, pozyskanie danych z CEP pozwala na ocenę, czy pojazd został poddany wcześniejszym badaniom, co może wskazywać na jego stan techniczny oraz potrzebne naprawy.

Pytanie 35

Jakie ciśnienie powinno panować w zbiorniku paliwa wysokiego ciśnienia w silniku wyposażonym w system zasilania Common Rail trzeciej generacji?

A. 1,8 MPa
B. 1800 MPa
C. 180 MPa
D. 18 MPa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 180 MPa jest prawidłowa, ponieważ w silnikach z układem zasilania Common Rail trzeciej generacji ciśnienie paliwa w zasobniku paliwa wysokiego ciśnienia powinno wynosić około 180 MPa. Wysokie ciśnienie paliwa jest kluczowe dla prawidłowego działania układu wtryskowego, ponieważ umożliwia precyzyjne wtryskiwanie paliwa do komory spalania, co z kolei wpływa na efektywność spalania oraz emisję spalin. Standardy branżowe, takie jak Euro 6, wymagają od producentów stosowania technologii, które redukują emisję zanieczyszczeń, co jest możliwe dzięki zastosowaniu układów zasilania o wysokim ciśnieniu. Przykładowo, w silnikach Diesla, ciśnienie na poziomie 180 MPa pozwala na optymalną atomizację paliwa, co skutkuje lepszym spalaniem i mniejszym zużyciem paliwa. Ponadto, w nowoczesnych systemach wtryskowych, takich jak piezoelektryczne wtryskiwacze, ciśnienie paliwa odgrywa kluczową rolę w szybkiej reakcji na zmiany obciążenia silnika, co przekłada się na lepsze osiągi i większą dynamikę pojazdu.

Pytanie 36

Jaką metodą mierzy się wielkość bicia tarczy hamulcowej?

A. suwmiarką modułową
B. mikrometrem
C. czujnikiem zegarowym
D. mikroskopem warsztatowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czujnik zegarowy to narzędzie pomiarowe, które jest powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej do precyzyjnego pomiaru wielkości bicia tarczy hamulcowej. Jego zasada działania opiera się na analogowym wskaźniku, który wskazuje zmiany w pozycji tarczy w stosunku do osi obrotu. Pomiar bicia jest kluczowy, ponieważ nadmierne bicie tarcz hamulcowych może prowadzić do nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych, a także do wibracji podczas hamowania, co wpływa na bezpieczeństwo. W praktyce, czujnik zegarowy jest zamocowany na stabilnej podstawie, a jego końcówka dotyka powierzchni tarczy hamulcowej. Podczas obracania tarczy, wskazówka zegara pokazuje wszelkie odchylenia, co pozwala technikom na skuteczną diagnozę i konserwację układów hamulcowych, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi. Użycie czujnika zegarowego jest zgodne z wytycznymi wielu producentów pojazdów, którzy zalecają regularne sprawdzanie geometrii tarcz hamulcowych w ramach przeglądów technicznych.

Pytanie 37

Przed dokonaniem pomiaru geometrii kół przednich w samochodzie osobowym, pojazd powinien być ustawiony tak, aby koła

A. przedniej osi były na płytach odciążających, a tylnej na obrotnicach
B. przedniej osi były na obrotnicach, a tylnej na płytach odciążających
C. przedniej i tylnej osi znajdowały się na obrotnicach
D. przedniej i tylnej osi spoczywały na płytach odciążających

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź polega na ustawieniu przedniej osi na obrotnicach, a tylnej na płytach odciążających, co jest kluczowe dla dokładności pomiarów geometrii kół. Tego rodzaju ustawienie zapewnia stabilność pojazdu, eliminując jakiekolwiek ruchy, które mogłyby wpłynąć na wyniki pomiarów. Obrotnice umożliwiają swobodne obracanie kół przednich, co jest niezbędne do oceny i regulacji kątów geometrii, takich jak zbieżność, kąt pochylenia i kąt wyprzedzenia. Płyty odciążające zaś pozwalają na dokładne odwzorowanie warunków, w jakich koła są obciążone podczas normalnej jazdy. Tego rodzaju praktyki są zgodne z zaleceniami producentów i technikami stosowanymi w profesjonalnych warsztatach samochodowych. Dlatego ustawienie pojazdu w opisywany sposób zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale również precyzyjne wyniki, co jest kluczowe dla utrzymania prawidłowego działania układu kierowniczego oraz ogólnej wydajności pojazdu.

Pytanie 38

Każdą element chromowany i niklowany w pojeździe, który został poddany konserwacji przed długoterminowym magazynowaniem, należy zabezpieczyć

A. smarem miedziowym
B. wazeliną techniczną
C. preparatem silikonowym
D. smarem litowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wazelina techniczna to świetny wybór, jeśli chodzi o ochronę chromowanych i niklowanych części w samochodach, zwłaszcza kiedy je długo przechowujemy. Dzięki temu, że jest dość gęsta, tworzy fajną barierę, która nie pozwala na przedostawanie się wilgoci i chemikaliów, które mogą zniszczyć metal. W praktyce, używa się jej często w warsztatach samochodowych. Na przykład, jak posmarujesz wazeliną elementy chromowane, to naprawdę możesz wydłużyć ich żywotność i sprawić, że będą ładnie wyglądały przez dłuższy czas. Dobrze jest też pamiętać o tym, że są pewne normy dotyczące przechowywania aut, które mówią, żeby stosować takie preparaty, żeby zmniejszyć ryzyko korozji. Regularne sprawdzanie stanu zabezpieczeń też jest dobrym pomysłem – w ten sposób mogą szybciej zauważyć ewentualne usterki i coś z tym zrobić na czas.

Pytanie 39

Zanim przeprowadzisz pomiar ciśnienia sprężania w silniku wysokoprężnym czterocylindrowym, należy najpierw usunąć

A. wszystkie świece zapłonowe
B. wtryskiwacz z analizowanego cylindra
C. świecę zapłonową z analizowanego cylindra
D. wszystkie świec żarowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wymontowanie wszystkich świec żarowych przed badaniem ciśnienia sprężania w czterocylindrowym silniku wysokoprężnym jest kluczowym krokiem, który zapewnia dokładność pomiaru. Świece żarowe są odpowiedzialne za podgrzewanie mieszanki powietrzno-paliwowej w silniku wysokoprężnym, co może wpływać na wartość ciśnienia sprężania. Jeśli świece pozostaną zamontowane, mogą one wprowadzać dodatkowe opory i zmieniać parametry sprężania, co prowadzi do błędnych odczytów. Standardy branżowe zalecają demontaż świec żarowych w celu uzyskania optymalnych warunków pomiarowych. Przykładowo, aby zmierzyć ciśnienie sprężania, należy mieć pewność, że nie ma żadnych elementów, które mogą zakłócać proces. Regularne sprawdzanie i konserwacja świec żarowych jest również zalecane, aby zapewnić ich sprawne działanie oraz prawidłowe funkcjonowanie silnika. Dbanie o te szczegóły jest częścią dobrych praktyk w diagnostyce silników i pozwala na osiągnięcie lepszych wyników podczas przeprowadzania testów.

Pytanie 40

Korzystając z tabeli, określ zakres wymiaru grubości półpanewki dla drugiego wymiaru naprawczego

Oznaczenie wymiaruNr katalogowy półpanewki (górnej lub dolnej)Grubość ścianki półpanewki (mm)Średnica wewnętrzna panewki po zamontowaniu (mm)
N000Produkcyjny0050/50-312/02.000+0.020-0.03060.00+0.079-0.040
N0251 naprawa0050/50-349/02.125+0.020-0.03059.75+0.079-0.040
N0502 naprawa0050/50-393/02.250+0.020-0.03059.50+0.079-0.040
N0753 naprawa0050/50-392/02.375+0.020-0.03059.25+0.079-0.040
N1004 naprawa0050/50-385/02.500+0.020-0.03059.00+0.079-0.040
N1255 naprawa0050/50-386/02.625+0.020-0.03058.75+0.079-0.040

A. 2,355-2,405 mm
B. 2,020-2,030 mm
C. 2,105-2,155 mm
D. 2,220-2,230 mm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zakres wymiaru grubości półpanewki dla drugiego wymiaru naprawczego, wynoszący od 2,220 mm do 2,230 mm, jest wynikiem precyzyjnych obliczeń opartych na odchyłkach nominalnych. W praktyce oznacza to, że wytwarzane elementy muszą mieścić się w tych granicach, aby zapewnić odpowiednią funkcjonalność i trwałość w układzie mechanicznym. W branży motoryzacyjnej oraz w inżynierii mechanicznej, przestrzeganie precyzyjnych wymiarów jest kluczowe dla zapewnienia niezawodności komponentów. Na przykład, zbyt mała grubość półpanewki może skutkować nieodpowiednim dopasowaniem części, co prowadzi do zwiększonego tarcia i potencjalnego uszkodzenia. Z kolei zbyt duża grubość może generować nadmierne naprężenia, co także wpływa negatywnie na żywotność podzespołów. Dlatego istotne jest korzystanie z aktualnych standardów i norm, takich jak ISO, które definiują tolerancje wymiarowe i jakościowe dla tego typu elementów. Dzięki temu produkowane komponenty są nie tylko zgodne z wymaganiami, ale również optymalizują procesy produkcyjne i redukują koszty eksploatacji.