Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 17:58
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 18:19

Egzamin zdany!

Wynik: 39/40 punktów (97,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z języków programowania jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji na komputery stacjonarne?

A. PHP
B. JavaScript
C. HTML
D. C++
C++ jest jednym z najczęściej wykorzystywanych języków programowania do tworzenia aplikacji desktopowych. Jego wysoka wydajność, niskopoziomowy dostęp do pamięci i możliwość zarządzania zasobami sprawiają, że jest idealnym wyborem do tworzenia aplikacji wymagających dużej mocy obliczeniowej, takich jak gry, oprogramowanie do obróbki grafiki czy aplikacje systemowe. Frameworki takie jak Qt i biblioteki standardowe C++ (STL) umożliwiają budowanie zarówno prostych, jak i zaawansowanych aplikacji z bogatym interfejsem użytkownika. C++ jest wykorzystywany na szeroką skalę w przemyśle, co czyni go jednym z kluczowych języków w ekosystemie programistycznym.

Pytanie 2

Który z wymienionych typów testów najlepiej ocenia odporność aplikacji na intensywne obciążenie?

A. Testy bezpieczeństwa
B. Testy zgodności
C. Testy obciążeniowe
D. Testy funkcjonalne
Testy obciążeniowe to rodzaj testów, które sprawdzają, jak aplikacja radzi sobie z dużym ruchem użytkowników lub przetwarzaniem dużych ilości danych. Celem testów obciążeniowych jest wykrycie potencjalnych wąskich gardeł, identyfikacja problemów z wydajnością oraz określenie maksymalnej przepustowości aplikacji. Testy te są kluczowe dla aplikacji o wysokim natężeniu ruchu, takich jak sklepy internetowe czy systemy bankowe, gdzie stabilność pod obciążeniem jest krytyczna dla sukcesu.

Pytanie 3

Który z poniższych przykładów stanowi aplikację mobilną wykorzystującą bazę danych?

A. Aplikacja do robienia zdjęć
B. Aplikacja wyświetlająca lokalny czas
C. Aplikacja gromadząca listę kontaktów użytkownika
D. Aplikacja kalkulator
Aplikacja przechowująca listę kontaktów użytkownika korzysta z bazy danych do przechowywania, odczytywania i zarządzania danymi. Tego typu aplikacje mobilne muszą efektywnie zarządzać dużą ilością danych i zapewniać ich szybki dostęp. Bazy danych, takie jak SQLite czy Firebase, są szeroko stosowane w aplikacjach mobilnych, umożliwiając przechowywanie kontaktów, wiadomości, notatek i innych informacji użytkownika. Dzięki bazom danych możliwe jest także synchronizowanie danych pomiędzy urządzeniami i przechowywanie ich w chmurze.

Pytanie 4

Która z wymienionych zasad odnosi się do zachowania prywatności w sieci?

A. Umieszczanie wszystkich zdjęć na platformach społecznościowych
B. Publikowanie danych osobowych na otwartych platformach
C. Przechowywanie haseł w wiadomościach e-mail
D. Stosowanie pseudonimów zamiast rzeczywistych imion na mediach społecznościowych
Używanie pseudonimów zamiast prawdziwych imion na portalach społecznościowych jest jedną z podstawowych zasad ochrony prywatności w internecie. Dzięki temu ograniczasz możliwość identyfikacji i śledzenia Twojej aktywności przez osoby trzecie. Pseudonimy minimalizują ryzyko kradzieży tożsamości i redukują ilość danych osobowych dostępnych publicznie. To działanie jest szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, chroniąc ich przed cyberprzemocą i innymi zagrożeniami. W wielu serwisach można także dostosować ustawienia prywatności, ukrywając profil przed osobami spoza listy znajomych.

Pytanie 5

Jaką strukturę danych stosuje się w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz)?

A. Tablica
B. Kolejka
C. Graf
D. Zbiór
Kolejka jest strukturą danych wykorzystywaną w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz), co umożliwia przetwarzanie węzłów w kolejności ich dodania – zgodnie z zasadą FIFO (First In First Out). W BFS kolejka przechowuje kolejne wierzchołki do odwiedzenia, co pozwala na eksplorację grafu poziom po poziomie. Dzięki temu BFS jest idealny do znajdowania najkrótszej ścieżki w grafach nieskierowanych oraz przeszukiwania dużych przestrzeni stanów. Kolejka gwarantuje, że każdy wierzchołek jest odwiedzany w odpowiedniej kolejności, co czyni BFS algorytmem niezawodnym i wszechstronnym w zastosowaniach takich jak nawigacja, sieci komputerowe i sztuczna inteligencja.

Pytanie 6

W językach C++ bądź C# termin virtual można wykorzystywać w kontekście

A. atrybutów klasy
B. destruktorów
C. funkcji zaprzyjaźnionych
D. metod klasy
W językach C++ i C# słowo kluczowe 'virtual' można stosować do metod klasy, co umożliwia ich nadpisanie w klasach pochodnych. Pozwala to na implementację polimorfizmu, co jest kluczowym elementem programowania obiektowego.

Pytanie 7

Wykorzystując jeden z dwóch zaprezentowanych sposobów inkrementacji w językach z rodziny C lub Java, można zauważyć, że

Ilustracja do pytania
A. tylko przy użyciu pierwszego zapisu, zmienna a zostanie zwiększona o 1
B. bez względu na zastosowany sposób, w zmiennej b zawsze uzyskamy ten sam rezultat
C. wartość zmiennej b będzie wyższa po użyciu drugiego zapisu w porównaniu do pierwszego
D. drugi zapis nie jest zgodny ze składnią, co doprowadzi do błędów kompilacji
W językach programowania z rodziny C (w tym C++ i Java) istnieją dwie formy inkrementacji: preinkrementacja (++x) i postinkrementacja (x++). Preinkrementacja zwiększa wartość zmiennej przed jej użyciem w wyrażeniu, natomiast postinkrementacja zwiększa ją dopiero po zakończeniu aktualnej operacji. Oznacza to, że w przypadku postinkrementacji, wartość zmiennej przed zwiększeniem zostanie użyta w bieżącym wyrażeniu, a dopiero potem następuje jej zwiększenie o 1. Ta subtelna różnica ma istotne znaczenie, zwłaszcza w pętlach i wyrażeniach logicznych, gdzie każda iteracja wpływa na wynik. W praktyce preinkrementacja jest nieco bardziej efektywna, ponieważ nie wymaga przechowywania kopii pierwotnej wartości zmiennej, co przekłada się na minimalnie lepszą wydajność w niektórych przypadkach.

Pytanie 8

Która z wymienionych bibliotek stanowi element standardowego zestawu narzędzi programistycznych w Pythonie?

A. vector
B. <math.h>
C. <stdio.h>
D. sys
Biblioteka `<math.h>` to standardowa biblioteka w języku C/C++, używana do wykonywania operacji matematycznych, ale nie jest częścią Pythona. Biblioteka `<stdio.h>` to biblioteka C, która umożliwia obsługę wejścia i wyjścia (I/O), ale również nie jest dostępna w Pythonie. `vector` to część standardowej biblioteki C++ (STL) i służy do obsługi dynamicznych tablic, ale nie jest elementem środowiska Python. Biblioteki te są związane z innymi językami programowania i nie mają zastosowania w Pythonie.

Pytanie 9

Jakie znaczenie ma krajowa normalizacja dla produktów i usług?

A. Ogranicza liczbę dostępnych towarów
B. Gwarantuje lepszą zgodność oraz jakość
C. Restrukcjonuje innowacje technologiczne
D. Usuwa konieczność przeprowadzania kontroli jakości
Normalizacja krajowa to świetny sposób na to, żeby produkty i usługi były bardziej spójne i lepszej jakości. Kiedy mamy standardy, to producenci mogą robić rzeczy, które są zgodne z wymaganiami technicznymi. To z kolei sprawia, że konsumenci mogą bardziej ufać produktom, a ryzyko, że coś będzie wadliwe, spada. Dzięki normalizacji zwiększa się bezpieczeństwo, poprawia interoperacyjność, a to wszystko wspiera rozwój technologiczny. No i jest jeszcze to, że łatwiej jest wymieniać produkty między różnymi rynkami, co ma pozytywny wpływ na całą gospodarkę.

Pytanie 10

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
B. Automatycznie wywołać funkcję throw
C. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
D. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
Aby zdefiniować własny wyjątek w języku C++, należy stworzyć klasę dziedziczącą po standardowej klasie 'std::exception' lub jednej z jej pochodnych. Klasa ta może zawierać własne metody i pola, dostosowując obsługę błędów do specyficznych potrzeb aplikacji. Dziedziczenie z 'std::exception' umożliwia korzystanie z funkcji takich jak 'what()', która zwraca opis błędu. Dzięki temu programista może precyzyjnie określić typ i przyczynę wyjątku, co prowadzi do bardziej czytelnego i łatwiejszego w utrzymaniu kodu. Tworzenie własnych wyjątków jest szczególnie przydatne w dużych projektach, gdzie występuje potrzeba kategoryzacji i obsługi różnych typów błędów w zależności od ich źródła.

Pytanie 11

Który z wymienionych mechanizmów pozwala na monitorowanie stanu użytkownika w trakcie sesji w aplikacji internetowej?

A. CSS Selectors
B. Sesje (Sessions)
C. HTML Forms
D. HTTP Headers
Sesje (sessions) to mechanizm wykorzystywany w aplikacjach webowych do śledzenia stanu użytkownika podczas sesji przeglądania. Sesje umożliwiają przechowywanie danych użytkownika na serwerze przez określony czas i identyfikowanie go za pomocą unikalnego identyfikatora (session ID), który jest zwykle przechowywany w ciasteczkach. Mechanizm sesji pozwala na implementację logowania, koszyków zakupowych oraz innych funkcji, które wymagają zachowania stanu między żądaniami HTTP. Sesje są kluczowe dla aplikacji wymagających autoryzacji i autentykacji, ponieważ umożliwiają śledzenie działań użytkownika bez konieczności wielokrotnego logowania. Zastosowanie sesji w aplikacjach zwiększa bezpieczeństwo i poprawia komfort użytkowania, a także umożliwia personalizację treści w czasie rzeczywistym.

Pytanie 12

Jakie kroki należy podjąć po wykryciu błędu w kodzie podczas testowania?

A. Zgłosić błąd użytkownikowi końcowemu
B. Usunąć moduł, który zawiera błąd
C. Pominąć błąd, jeżeli aplikacja funkcjonuje poprawnie
D. Naprawić błąd i przeprowadzić ponowne testy aplikacji
Po znalezieniu błędu w kodzie podczas testowania kluczowym krokiem jest poprawienie błędu i ponowne przetestowanie aplikacji. Taki cykl iteracyjny pozwala na eliminację błędów i zapewnienie, że aplikacja działa zgodnie z oczekiwaniami. Testowanie po każdej poprawce jest niezbędne, aby upewnić się, że wprowadzone zmiany nie wpłynęły negatywnie na inne części aplikacji. Taka praktyka jest integralną częścią Continuous Integration (CI) i Continuous Deployment (CD), które zakładają częste wdrażanie i testowanie kodu. Poprawienie błędów na wczesnym etapie rozwoju minimalizuje koszty i czas potrzebny na naprawę błędów w fazie produkcyjnej, co przyczynia się do stabilności i wysokiej jakości końcowego produktu.

Pytanie 13

Którego nagłówka używamy w C++ do obsługi plików?

A. <stdio.h>
B. <iostream>
C. <fileio.h>
D. <fstream>
Nagłówek '<fstream>' w języku C++ jest używany do pracy z plikami, umożliwiając odczyt i zapis danych na dysku. Biblioteka fstream udostępnia klasy 'ifstream', 'ofstream' i 'fstream', które pozwalają na operacje wejścia i wyjścia plików. 'ifstream' służy do odczytu plików, 'ofstream' do zapisu, a 'fstream' umożliwia zarówno odczyt, jak i zapis. Praca z plikami jest kluczowa w wielu aplikacjach, od prostych narzędzi do przetwarzania danych po złożone systemy zarządzania plikami i bazami danych. Dzięki 'fstream' programiści mogą efektywnie zarządzać danymi na różnych poziomach aplikacji.

Pytanie 14

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje WPF?

A. Biblioteka do obróbki danych w Pythonie
B. Framework umożliwiający zarządzanie urządzeniami IoT
C. Framework przeznaczony do budowy aplikacji internetowych
D. Framework przeznaczony do budowy aplikacji stacjonarnych w systemie Windows
No dobra, WPF to framework, którego używamy, żeby robić aplikacje na Windowsa. Jest częścią platformy .NET i super się nadaje do tworzenia ładnych interfejsów z użyciem XAML, co jest takim językiem, który pozwala na zaprojektowanie interfejsu. Dzięki WPF możemy korzystać z fajnych animacji i ogólnie mieć niezłe wizualizacje. W dodatku, wspiera model MVVM, co ułatwia rozdzielenie logiki aplikacji od tego, co widzi użytkownik. Także w wielu firmach, gdzie potrzebna jest zaawansowana grafika, WPF jest chętnie wykorzystywane.

Pytanie 15

Który framework jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji internetowych w języku Python?

A. Django
B. Angular
C. React.js
D. ASP.NET Core
Django to framework stworzony specjalnie do budowy aplikacji webowych w języku Python. Jest jednym z najbardziej popularnych i zaawansowanych frameworków typu full-stack, który oferuje szeroki wachlarz narzędzi umożliwiających szybkie i efektywne tworzenie aplikacji internetowych. Django pozwala na tworzenie aplikacji zgodnych z zasadą DRY (Don't Repeat Yourself), co oznacza minimalizację powtarzalnego kodu. Posiada wbudowany panel administracyjny, system ORM (Object-Relational Mapping) oraz zabezpieczenia przed atakami CSRF i XSS. Dzięki Django programiści mogą skupić się na rozwijaniu logiki biznesowej, a nie na konfiguracji podstawowych funkcji aplikacji, co znacznie skraca czas wdrożenia gotowego produktu.

Pytanie 16

Jaką komendę w języku C++ używa się do wielokrotnego uruchamiania tego samego bloku kodu?

A. break
B. switch
C. while
D. if
Instrukcja `while` w języku C++ i innych językach programowania pozwala na wielokrotne wykonanie tego samego fragmentu kodu, dopóki warunek logiczny jest spełniony. Przykład: `while (x < 10) { x++; }` będzie zwiększać zmienną `x` o 1, dopóki jej wartość nie osiągnie 10. Pętle `while` są przydatne, gdy liczba iteracji nie jest z góry znana i zależy od spełnienia określonego warunku w trakcie wykonywania programu.

Pytanie 17

Co następuje, gdy błąd nie zostanie uchwycony przez blok catch?

A. Program zakończy działanie z błędem
B. Instrukcja throw zostanie automatycznie wykreślona
C. Błąd zostanie zignorowany przez kompilator
D. Program kontynuuje działanie, pomijając błąd
Jeśli wyjątek nie zostanie przechwycony przez blok 'catch', program zakończy działanie z błędem i wygeneruje komunikat o nieobsłużonym wyjątku. Jest to domyślne zachowanie w C++ i innych językach obsługujących wyjątki, co ma na celu zapobieganie dalszemu wykonywaniu kodu, który mógłby prowadzić do nieprzewidywalnych rezultatów. Obsługa wyjątków jest kluczowym elementem zapewniania stabilności i bezpieczeństwa aplikacji – brak jej implementacji może prowadzić do awarii programu. Dlatego zaleca się, aby zawsze stosować odpowiednie bloki 'try-catch' wokół kodu, który może generować wyjątki.

Pytanie 18

Fragment kodu w języku JavaScript to

Ilustracja do pytania
A. definicja funkcji strzałkowej
B. prototyp interfejsu
C. prototyp metody klasy
D. definicja zmiennej typu tablicowego
Kod w JavaScript opisuje definicję funkcji strzałkowej, która jest nowoczesnym i bardziej zwięzłym sposobem definiowania funkcji. Funkcje strzałkowe mają też specyficzne zachowanie w kontekście 'this', co czyni je często preferowanymi przy pracy z obiektami i metodami callback.

Pytanie 19

Początkowym celem środowisk IDE takich jak: lntellij IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku

A. C#
B. Python
C. C++
D. Java
Środowiska IDE, takie jak IntelliJ IDEA, Eclipse oraz NetBeans, zostały zaprojektowane z myślą o programowaniu w języku Java, który jest jednym z najpopularniejszych języków programowania na świecie. Te zintegrowane środowiska deweloperskie oferują szereg narzędzi i funkcji, które znacznie ułatwiają proces tworzenia aplikacji w Java. Przykładowo, IntelliJ IDEA, stworzony przez firmę JetBrains, dostarcza wsparcie dla automatycznego uzupełniania kodu, refaktoryzacji oraz analizy statycznej, co przyspiesza cykl rozwoju oprogramowania. Eclipse, będący otwartym oprogramowaniem, umożliwia rozszerzanie swoich funkcji poprzez wtyczki, co czyni go elastycznym narzędziem dla programistów. NetBeans, z kolei, zapewnia łatwe w użyciu interfejsy oraz wsparcie dla wielu technologii związanych z Java, takich jak JavaFX czy Java EE, co czyni go idealnym wyborem dla rozwoju aplikacji webowych i desktopowych. Zgodnie z przyjętymi standardami w branży, Java jest językiem obiektowym, który charakteryzuje się wysoką przenośnością oraz bezpieczeństwem, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla wielu projektów komercyjnych oraz edukacyjnych.

Pytanie 20

Który z języków programowania jest najczęściej wykorzystywany do budowania aplikacji internetowych po stronie serwera?

A. PHP
B. JavaScript
C. HTML
D. CSS
PHP to jeden z najczęściej używanych języków programowania do tworzenia aplikacji webowych po stronie serwera. Jest to język skryptowy, który umożliwia dynamiczne generowanie treści stron internetowych, zarządzanie sesjami użytkowników, obsługę formularzy oraz integrację z bazami danych. PHP napędza popularne systemy zarządzania treścią (CMS), takie jak WordPress, Joomla czy Drupal. Dzięki swojej prostocie, szerokiemu wsparciu społeczności oraz dużej liczbie gotowych bibliotek i frameworków (np. Laravel), PHP pozostaje jednym z czołowych języków backendowych. PHP pozwala również na szybkie wdrażanie aplikacji i jest kompatybilny z wieloma serwerami WWW, co czyni go uniwersalnym wyborem w budowie aplikacji webowych.

Pytanie 21

Kompilator może wygenerować błąd "incompatible types", gdy

A. funkcja oczekuje całkowitej jako argumentu, a została wywołana z napisem jako parametrem
B. w trakcie deklaracji zmiennej wystąpił błąd, zastosowano nieistniejący typ
C. do zmiennej typu int przypisano wartość 243
D. funkcja zwraca typ void, a w momencie wywołania nie jest przypisana do żadnej zmiennej
Błąd 'incompatible types' to dość powszechny problem, kiedy przypisujesz coś do zmiennej, ale typ się nie zgadza. Na przykład, jeśli próbujesz wstawić tekst do miejsca, gdzie oczekiwana jest liczba całkowita, to właśnie wtedy pojawia się ten błąd. W językach jak Java, gdzie typy są mocno zdefiniowane, musisz uważać na takie rzeczy.

Pytanie 22

Na równoważnych pod względem funkcjonalnym listingach fragmentów aplikacji Angular oraz React.js utworzono listę punktowaną, która zawiera

Ilustracja do pytania
A. taką liczbę elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy umieszczony jest jeden element tablicy
B. wyłącznie jeden element o treści Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni
C. jedynie jeden element o treści Harry Potter
D. tyle elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy widnieje element o treści {book}
Lista punktowana w Angular i React.js generuje tyle elementów, ile jest w tablicy books. Każdy element listy odpowiada jednemu elementowi tablicy, co pozwala na dynamiczne renderowanie listy w oparciu o dane wejściowe.

Pytanie 23

Na schemacie widoczny jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy zostanie zweryfikowany warunek n<7?

Ilustracja do pytania
A. 8
B. 6
C. 7
D. 5
Warunek 'n < 7' będzie sprawdzany dokładnie 6 razy. To dlatego, że w klasycznej pętli for czy while liczba powtórzeń jest zawsze o jeden mniejsza niż wartość graniczna. Jak widzisz, w takich schematach liczba porównań idzie w parze z liczbą iteracji, a pętla zatrzymuje się, jak tylko warunek zostanie spełniony.

Pytanie 24

Który z wymienionych poniżej przykładów ilustruje użycie systemu informatycznego w działalności gospodarczej?

A. System wentylacji
B. System sterowania ruchem miejskim
C. System nawigacji GPS
D. E-sklep
E-sklep, jako przykład zastosowania systemu informatycznego w działalności biznesowej, reprezentuje złożony ekosystem technologiczny, który umożliwia przedsiębiorstwom sprzedaż produktów i usług w Internecie. E-sklepy wykorzystują różnorodne technologie, takie jak systemy zarządzania treścią (CMS), bazy danych oraz systemy płatności, co pozwala na efektywne zarządzanie ofertą, realizację zamówień oraz obsługę klienta. Przykładem może być platforma Shopify, która oferuje funkcjonalności umożliwiające łatwe tworzenie i zarządzanie sklepem online. E-sklepy są zgodne z różnymi standardami, takimi jak PCI DSS, które zapewniają bezpieczeństwo transakcji płatniczych. Dzięki integracji z systemami analitycznymi, właściciele e-sklepów mogą śledzić zachowania użytkowników, co pozwala na optymalizację oferty oraz strategii marketingowej. Tego rodzaju rozwiązania informatyczne fundamentalnie zmieniają sposób, w jaki przedsiębiorstwa prowadzą działalność i komunikują się z klientami, czyniąc procesy bardziej wydajnymi i zautomatyzowanymi.

Pytanie 25

W języku C# szablon List umożliwia korzystanie z listy. Z definicji obiektu kolekcji wynika, że jego elementami mogą być:

Ilustracja do pytania
A. liczby rzeczywiste
B. elementy typu List
C. liczby całkowite
D. elementy o nieokreślonym typie
Inicjalizacja listy w C# (List<int>) wskazuje, że jej elementami są liczby całkowite (int). Szablony (generics) w C# umożliwiają tworzenie list o określonym typie, co zapobiega błędom podczas dodawania elementów. Listy w C# są dynamiczne, co oznacza, że ich rozmiar może być zmieniany w trakcie działania programu, a elementy mogą być dowolnie dodawane lub usuwane.

Pytanie 26

Modyfikator dostępu znajdujący się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator sprawia, że:

Ilustracja do pytania
A. nie jest ona osiągalna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
B. jest ona dostępna zarówno w samej klasie, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
C. jest ona możliwa do wykorzystania w programie głównym i można ją wywołać na instancji klasy Kalkulator
D. nie jest ona dostępna z poziomu klas, które są zaprzyjaźnione z klasą Kalkulator
Modyfikator dostępu w C# to taki fajny element, który pozwala, żeby metoda Dodaj() była dostępna nie tylko w klasie Kalkulator, ale też w klasach, które dziedziczą po niej. To naprawdę ważne w programowaniu obiektowym, bo dzięki temu możesz rozbudowywać funkcje klasy bazowej, nie grzebiąc w jej kodzie. To w sumie daje większą elastyczność i ułatwia ponowne wykorzystywanie fragmentów kodu w różnych częściach aplikacji.

Pytanie 27

Zapis w języku C# przedstawia definicję klasy Car, która:

Ilustracja do pytania
A. odziedzicza po Vehicle
B. jest klasą podstawową (nie dziedziczy po innej klasie)
C. jest zaprzyjaźniona z klasą Vehicle
D. używa pól prywatnych klasy Vehicle
Klasa Car dziedziczy po klasie Vehicle w języku C#. Dziedziczenie pozwala na wykorzystanie funkcji i właściwości klasy bazowej (Vehicle) w klasie pochodnej (Car). Umożliwia to wielokrotne użycie kodu i rozszerzanie funkcjonalności bez konieczności powielania kodu. Jest to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego.

Pytanie 28

Jakie jest najważniejsze właściwość algorytmów szyfrowania symetrycznego?

A. Funkcjonowanie bez użycia klucza
B. Szyfrowanie wyłącznie tekstowych plików
C. Zastosowanie identycznego klucza do szyfrowania oraz deszyfrowania
D. Zastosowanie odmiennych kluczy do szyfrowania i deszyfrowania
Algorytmy szyfrowania symetrycznego to takie, które używają tego samego klucza do szyfrowania i deszyfrowania danych. To jedna z najstarszych metod i, co ważne, bardzo często stosowanych, bo działa dość szybko i nie wymaga wielkich zasobów. Przykłady, które na pewno słyszałeś, to AES i DES. Symetryki są super w komunikacji sieciowej, przy przechowywaniu danych, a także w różnych protokołach bezpieczeństwa. Fajnie, że są szybkie, ale z drugiej strony trzeba pamiętać o tym, żeby klucz był bezpiecznie przechowywany, bo to może stanowić nie lada problem.

Pytanie 29

Który z poniższych elementów UI umożliwia graficzną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji?

A. Menu
B. Rozwijana lista
C. Obszar tekstowy
D. Przycisk opcji
Pasek menu to kluczowy element interfejsu użytkownika, który umożliwia wizualną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji. Paski menu są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i mobilnych, ponieważ pozwalają na szybki dostęp do różnych funkcji oraz ustawień. Dzięki ich hierarchicznej strukturze użytkownicy mogą łatwo odnaleźć potrzebne narzędzia i opcje, co zwiększa intuicyjność i wygodę korzystania z aplikacji.

Pytanie 30

Który z poniższych opisów najlepiej charakteryzuje system informatyczny?

A. Sieć komputerowa, która umożliwia komunikację pomiędzy użytkownikami
B. Zbiór urządzeń technicznych używanych w pracy biurowej
C. Zespół ludzi, procedur, oprogramowania i sprzętu służący do przetwarzania danych
D. Oprogramowanie wspierające jedynie zarządzanie danymi osobowymi
System informatyczny to kompleksowy zbiór elementów, który obejmuje ludzi, procedury, oprogramowanie oraz sprzęt, mający na celu przetwarzanie danych w sposób efektywny i zorganizowany. Kluczowym aspektem systemu informatycznego jest jego zdolność do integracji różnych komponentów w celu realizacji określonych zadań i osiągania wyznaczonych celów. Przykładem może być system ERP (Enterprise Resource Planning), który integruje finanse, produkcję, sprzedaż oraz zarządzanie zasobami ludzkimi w jednym środowisku. Takie zintegrowane podejście umożliwia nie tylko efektywne zarządzanie danymi, ale również generowanie raportów, analizę trendów oraz podejmowanie informowanych decyzji. Standardy, takie jak ITIL (Information Technology Infrastructure Library) czy CMMI (Capability Maturity Model Integration), podkreślają znaczenie procedur i zarządzania w kontekście systemów informatycznych, co wpływa na jakość usług i zadowolenie użytkowników. Systemy informatyczne są wykorzystywane w różnych branżach, od finansów po opiekę zdrowotną, gdzie przetwarzanie i zarządzanie danymi jest kluczowe dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 31

Która z wymienionych zasad jest istotna dla bezpiecznego użytkowania portali społecznościowych?

A. Regularne kontrolowanie ustawień prywatności
B. Zgłaszanie treści, które naruszają regulamin
C. Udostępnianie jak największej ilości informacji osobowych
D. Unikanie stosowania silnych haseł do konta
Regularne sprawdzanie ustawień prywatności jest kluczowym aspektem bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych, ponieważ to właśnie te ustawienia decydują o tym, jakie informacje udostępniamy innym użytkownikom. Użytkownicy powinni być świadomi, że domyślne ustawienia prywatności często są skonfigurowane w sposób, który umożliwia szeroką dostępność ich danych osobowych. Przykładowo, wiele platform społecznościowych domyślnie ustawia profile jako publiczne, co oznacza, że każdy może zobaczyć ich zawartość. Zmieniając te ustawienia, użytkownicy mogą ograniczyć widoczność swoich postów, zdjęć, a także informacji osobistych tylko do wybranej grupy osób, co znacząco zwiększa ich bezpieczeństwo. Warto także regularnie aktualizować te ustawienia, ponieważ platformy często wprowadzają nowe funkcje, które mogą zmieniać domyślne zasady dotyczące prywatności. Zgodnie z wytycznymi RODO oraz innymi standardami ochrony danych osobowych, użytkownicy mają prawo do kontrolowania swoich informacji, co czyni regularne sprawdzanie ustawień prywatności nie tylko zaleceniem, ale również obowiązkiem każdego świadomego użytkownika internetu.

Pytanie 32

Czym jest klasa w programowaniu obiektowym?

A. wskaźnik
B. zmienna
C. typ danych
D. instrukcja
Klasa w programowaniu obiektowym jest typem danych, który pozwala na definiowanie własnych struktur zawierających pola (dane) i metody (funkcjonalność). Klasy są podstawą paradygmatu obiektowego i umożliwiają tworzenie obiektów, które są instancjami danej klasy. Klasa definiuje szablon dla obiektów, określając ich zachowanie i właściwości.

Pytanie 33

Które z podejść do tworzenia aplikacji najlepiej uwzględnia przyszłe zmiany w funkcjonalności?

A. Zastosowanie modularnej architektury aplikacji
B. Pisanie kodu bez jakiejkolwiek dokumentacji
C. Skupienie się tylko na estetce aplikacji
D. Tworzenie bez wcześniejszej specyfikacji technicznej
Użycie modularnej architektury aplikacji to najlepsze podejście do projektowania systemów, które muszą uwzględniać przyszłe modyfikacje funkcjonalności. Modularność pozwala na podział aplikacji na mniejsze, niezależne komponenty, które mogą być rozwijane, testowane i aktualizowane niezależnie od siebie. Takie podejście zwiększa elastyczność, ułatwia zarządzanie kodem i pozwala na szybkie wdrażanie nowych funkcji bez konieczności ingerencji w cały system. Architektura modularna jest szczególnie przydatna w dużych projektach, gdzie zmiany są częste, a wymagania dynamicznie się zmieniają.

Pytanie 34

Jaki framework umożliwia tworzenie interaktywnych interfejsów użytkownika w języku TypeScript?

A. jQuery
B. ASP.NET Core
C. Angular
D. Django
Angular to popularny framework oparty na TypeScript, który umożliwia tworzenie dynamicznych i rozbudowanych interfejsów użytkownika. Jest rozwijany przez Google i używany do budowy aplikacji typu Single Page Applications (SPA), które cechują się płynnością działania i interaktywnością. Angular oferuje bogaty ekosystem narzędzi wspierających programistów, takich jak Angular CLI, który pozwala na szybkie generowanie komponentów, serwisów i modułów. Wsparcie dla TypeScript oznacza, że Angular pozwala na wykorzystywanie typów, interfejsów oraz zaawansowanych narzędzi do refaktoryzacji kodu, co przekłada się na większą czytelność i bezpieczeństwo aplikacji. Dzięki modularnej architekturze Angular wspiera tworzenie aplikacji, które są łatwe w utrzymaniu i skalowaniu. Jego dwukierunkowe wiązanie danych (two-way data binding) oraz możliwość dynamicznej aktualizacji widoków czynią go jednym z liderów na rynku frameworków frontendowych.

Pytanie 35

W programowaniu obiektowym odpowiednikami zmiennych oraz funkcji w programowaniu strukturalnym są

A. hermetyzacja oraz dziedziczenie
B. pola i metody
C. pola i kwalifikatory dostępu
D. metody statyczne i abstrakcyjne
Odpowiednikami zmiennych i funkcji w programowaniu obiektowym są pola i metody. Pola przechowują dane (stan obiektu), a metody implementują logikę, pozwalając na manipulowanie tymi danymi i realizację zachowań klasy.

Pytanie 36

Definicja konstruktora dla zaprezentowanej klasy w języku C++ może być sformułowana jak w

Ilustracja do pytania
A. Deklaracji 2
B. Deklaracji 3
C. Deklaracji 1
D. Deklaracji 4
Deklaracja 1 przedstawia poprawną definicję konstruktora w języku C++. Konstruktor jest specjalną metodą, która ma taką samą nazwę jak klasa i nie posiada wartości zwracanej. Służy do inicjalizacji obiektów klasy i może być przeciążany, co pozwala na tworzenie różnych wersji konstruktora.

Pytanie 37

Jakie środowisko jest natywne do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#?

A. MS Visual Studio
B. Eclipse
C. NetBeans
D. PyCharm
MS Visual Studio to środowisko natywne do programowania aplikacji desktopowych w języku C#. To jedno z najczęściej używanych IDE do programowania w ekosystemie Microsoftu, oferujące wsparcie dla debugowania, projektowania interfejsu użytkownika i integracji z .NET. Visual Studio posiada również zaawansowane narzędzia do refaktoryzacji kodu, analizy oraz tworzenia aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 38

Jakie z wymienionych funkcji są typowe dla narzędzi służących do zarządzania projektami?

A. Przeprowadzanie analizy statystycznej
B. Nadzorowanie postępu realizacji
C. Opracowywanie diagramów przepływu
D. Tworzenie interfejsu użytkownika
Monitorowanie postępu prac to jedna z kluczowych funkcji narzędzi do zarządzania projektami. Dzięki temu zespoły mogą śledzić realizację zadań, identyfikować opóźnienia oraz efektywnie alokować zasoby. Narzędzia takie jak Jira, Trello czy Asana pozwalają na wizualizację postępów, co ułatwia kontrolowanie harmonogramu oraz planowanie kolejnych etapów projektu. Monitorowanie postępu prac pomaga także w wykrywaniu wąskich gardeł i umożliwia szybkie podejmowanie decyzji, co znacząco zwiększa efektywność całego zespołu. Funkcja ta jest szczególnie istotna w zarządzaniu projektami IT, budowlanymi i kreatywnymi, gdzie koordynacja wielu zadań jest kluczowa dla sukcesu projektu.

Pytanie 39

Dziedziczenie jest używane, gdy zachodzi potrzeba

A. asynchronicznej realizacji długotrwałych zadań
B. wykorzystania stałych wartości, niezmieniających się w trakcie działania aplikacji
C. sformułowania klasy bardziej szczegółowej niż już stworzona
D. określenia zasięgu dostępności metod i pól danej klasy
Dziedziczenie to fajna sprawa, bo pozwala nam tworzyć nowe klasy na bazie tych, które już mamy. Dzięki temu możemy zaoszczędzić dużo czasu na pisaniu kodu i jednocześnie dodawać nowe funkcje do tych klas. To naprawdę kluczowy element programowania obiektowego.

Pytanie 40

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje klasę dziedziczącą?

A. Klasa, która umożliwia wielokrotne dziedziczenie pól prywatnych
B. Klasa, która dzieli swoje pola z klasami zaprzyjaźnionymi
C. Klasa, która wykorzystuje pola i metody innej klasy bez ich ponownej definicji
D. Klasa, która nie może posiadać konstruktorów ani destruktorów
Dziedziczenie w programowaniu obiektowym pozwala na tworzenie nowych klas na podstawie istniejących. Klasa dziedziczona (klasa pochodna) automatycznie uzyskuje dostęp do publicznych i chronionych pól oraz metod klasy bazowej, co eliminuje potrzebę ich ponownego definiowania. Dzięki dziedziczeniu można rozszerzać funkcjonalność istniejących klas, co prowadzi do bardziej efektywnego i modułowego kodu. Przykładem może być klasa 'Pojazd', po której dziedziczy klasa 'Samochód', zachowując wszystkie właściwości pojazdu i dodając specyficzne dla samochodu metody lub pola.