Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu drogowego
  • Kwalifikacja: TDR.01 - Eksploatacja środków transportu drogowego
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 13:49
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 14:08

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Kiedy podróżujemy po Polsce z radiem CB w celu uzyskania informacji o warunkach na drogach, powinniśmy ustawić je na kanale ogólnym?

A. 19
B. 5
C. 12
D. 10
Odpowiedź 19 jest poprawna, ponieważ to właśnie na tym kanale ogólnym radio CB w Polsce działa w sposób najbardziej efektywny do komunikacji między kierowcami. Kanal 19 jest powszechnie przyjęty jako główny kanał do wymiany informacji na temat warunków drogowych, wypadków, kontroli drogowych oraz innych istotnych zdarzeń na trasie. Użytkownicy radia CB, w tym zawodowi kierowcy, często korzystają z tego kanału, aby uzyskać aktualne informacje od innych uczestników ruchu. Dobrym praktycznym przykładem może być sytuacja, gdy kierowca napotyka na zator drogowy i chce dowiedzieć się o przyczynach opóźnienia; może on skontaktować się z innymi kierowcami na kanale 19, aby uzyskać informacje na temat sytuacji na drodze. Warto również podkreślić, że korzystanie z radia CB w Polsce wiąże się z przestrzeganiem przepisów prawa telekomunikacyjnego, które reglamentują użycie urządzeń radiowych. Użytkownicy powinni być świadomi, że nieprzestrzeganie zasad komunikacji może prowadzić do nieporozumień, a nawet zagrożeń na drodze.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Prawidłowe zamocowanie głowicy na korpusie silnika samochodowego polega na dokręceniu śrub mocujących

A. z minimalnym momentem obrotowym
B. z maksymalnym obciążeniem klucza dynamometrycznego
C. z wymaganą siłą bez określonej kolejności
D. z odpowiednim momentem i w określonej kolejności
Prawidłowy montaż głowicy na kadłubie silnika wymaga stosowania odpowiedniego momentu obrotowego oraz przestrzegania określonej kolejności dokręcania śrub mocujących. Głowica silnika jest kluczowym elementem, który musi być idealnie osadzony, aby zapewnić prawidłowe działanie silnika oraz uniknąć problemów z uszczelnieniem. Właściwy moment obrotowy zapobiega nadmiernemu naprężeniu śrub, co mogłoby prowadzić do ich uszkodzenia lub niewłaściwego przylegania. Dodatkowo, dokręcanie w określonej kolejności jest istotne, ponieważ równomierne rozłożenie sił pozwala na uniknięcie wypaczenia głowicy, co może skutkować wyciekami płynów chłodzących, a także poważnymi uszkodzeniami silnika. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy można zaobserwować w warsztatach samochodowych, gdzie mechanicy stosują tzw. schematy dokręcania, które są dostosowane do konkretnego modelu silnika. Warto również zwrócić uwagę na zalecenia producentów pojazdów, które szczegółowo określają odpowiednie wartości momentów obrotowych oraz kolejność dokręcania, co jest kluczowe w kontekście zapewnienia długotrwałej niezawodności silnika.

Pytanie 4

Jak można ocenić stan techniczny silnika z zapłonem samoczynnym?

A. koloru spalin
B. wysokości oleju silnikowego w misce olejowej
C. koloru oleju napędowego
D. wysokości płynu chłodniczego w chłodnicy
Barwa spalin emitowanych przez silnik z zapłonem samoczynnym, czyli silnik Diesla, jest kluczowym wskaźnikiem jego stanu technicznego. Zmiany w barwie spalin mogą wskazywać na różne problemy, takie jak niewłaściwe spalanie paliwa, zanieczyszczenie układu wtryskowego czy uszkodzenie turbosprężarki. Na przykład, ciemne, czarne spaliny mogą sugerować, że silnik spala zbyt dużo paliwa, co często jest skutkiem problemów z wtryskiwaczami. Z kolei niebieskie spaliny mogą wskazywać na spalanie oleju silnikowego, co jest oznaką zużycia pierścieni tłokowych lub uszczelniaczy. Regularne monitorowanie barwy spalin jest standardem w diagnostyce silników Diesla, a w praktyce może pomóc w wczesnym wykrywaniu usterek, co z kolei przyczynia się do obniżenia kosztów napraw oraz zwiększenia efektywności pojazdu. W branży motoryzacyjnej stosuje się również analizatory spalin, które pozwalają na dokładną ocenę składu chemicznego spalin, co może dostarczyć dodatkowych informacji o stanie silnika.

Pytanie 5

Cechą wyróżniającą przekładnię hydrokinetyczną jest

A. przenoszenie prędkości obrotowej przy niezmiennym momencie obrotowym
B. brak zjawiska poślizgu
C. przenoszenie i zwiększanie momentu obrotowego
D. przenoszenie momentu obrotowego przy stałym przełożeniu dynamicznym równym jeden
Przekładnie hydrokinetyczne są często mylone z innymi typami przekładni ze względu na ich specyfikę działania. W przypadku pierwszej koncepcji, przenoszenie momentu obrotowego przy stałym przełożeniu dynamicznym równym jeden nie jest zgodne z rzeczywistością, ponieważ przekładnie te działają na zasadzie różnicy prędkości pomiędzy wirnikami, co powoduje zmianę przełożenia w zależności od obciążenia. W praktyce oznacza to, że przekładnia hydrokinetyczna nie zapewnia stałego przełożenia, co jest kluczowe dla ich funkcji. Brak zjawiska poślizgu, jak sugeruje druga koncepcja, również jest nieprawidłowy, gdyż poślizg jest integralną częścią działania przekładni hydrokinetycznej, umożliwiającą ich płynne funkcjonowanie i adaptację do zmieniających się warunków. Również przenoszenie prędkości obrotowej przy niezmiennym momencie obrotowym, jak opisano w trzeciej koncepcji, nie oddaje rzeczywistej charakterystyki przekładni hydrokinetycznych, które specjalizują się w dostosowywaniu momentu obrotowego w odpowiedzi na zmienne obciążenia. Aby zrozumieć, jak działają te systemy, warto zwrócić uwagę na ich zastosowanie w pojazdach, gdzie ich właściwości pozwalają na uzyskanie lepszej wydajności i płynności jazdy. Typowe błędy myślowe w analizie działania przekładni hydrokinetycznych wynikają z niepełnego zrozumienia ich funkcji i mechanizmów pracy, co prowadzi do mylnych wniosków na temat ich właściwości.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Zadaniem ciśnieniowo-obiegowego układu smarowania silnika o zapłonie samoczynnym jest

A. dostarczanie pod wysokim ciśnieniem oleju napędowego do wszystkich miejsc silnika wymagających smarowania
B. smarowanie obudowy mechanizmu rozrządu
C. dostarczanie oleju silnikowego do wszystkich miejsc silnika wymagających smarowania
D. smarowanie misy olejowej silnika
Sformułowania obecne w nieprawidłowych odpowiedziach sugerują pewne nieporozumienia dotyczące funkcji układu smarowania w silniku. Po pierwsze, smarowanie obudowy układu rozrządu jest tylko jednym z elementów szerszego procesu smarowania silnika, który obejmuje wszystkie ruchome części, a nie tylko te związane z rozrządem. Odpowiedzi dotyczące smarowania miski olejowej również są mylące, gdyż miska olejowa pełni rolę zbiornika, a nie bezpośredniego punktu smarowania. Ostatecznie, wskazanie na doprowadzenie pod wysokim ciśnieniem oleju napędowego do punktów smarowania jest błędem, ponieważ olej napędowy i olej silnikowy spełniają różne funkcje i nie mogą być stosowane zamiennie. Olej silnikowy, który krąży w układzie smarowania, ma specjalnie dobraną lepkość i dodatki, które zapewniają optymalne smarowanie oraz ochronę przed korozją i osadami. Zrozumienie różnicy między tymi substancjami jest kluczowe dla właściwej eksploatacji silników. Ostatecznie, układ smarowania powinien być postrzegany jako system złożony, w którym każdy element współpracuje, aby zapewnić skuteczne smarowanie i chłodzenie silnika.

Pytanie 8

Pojazd mający zdolność przewozu mniej niż 22 pasażerów, z wyłącznie siedzącymi miejscami, zaliczany jest do autobusu klasy

A. I
B. II
C. B
D. A
Odpowiedź B jest poprawna, ponieważ według klasyfikacji autobusów, pojazdy o pojemności poniżej 22 pasażerów, które mają wyłącznie miejsca siedzące, są zakwalifikowane jako autobusy klasy B. Klasa B obejmuje również mniejsze pojazdy stosowane w transporcie publicznym oraz prywatnym, które są często wykorzystywane do przewozu osób na krótszych trasach. Przykłady zastosowania obejmują przewozy na wesela, wycieczki szkolne czy transport pracowniczy. Warto dodać, że znając klasyfikację autobusów, można lepiej zrozumieć przepisy dotyczące licencji, wymagań technicznych oraz ubezpieczeń związanych z eksploatacją tych pojazdów. Klasyfikacja ta jest zgodna z normami unijnymi, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów w transporcie drogowym.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Wśród metod prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców nie znajduje się

A. rejestry potwierdzające czas pracy środka transportu drogowego
B. zapisów na wykresówkach
C. pozostałych dokumentów potwierdzających czas pracy i charakter wykonywanej czynności
D. plików pobranych z karty kierowcy oraz tachografu cyfrowego
Wszystkie pozostałe odpowiedzi wskazują formy prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców, co może prowadzić do nieporozumień w zakresie ich zastosowania. Pliki pobrane z karty kierowcy i tachografu cyfrowego stanowią istotny element ewidencji, umożliwiając precyzyjne monitorowanie czasu pracy oraz odpoczynku kierowcy. Odróżnienie tych danych od rejestrów dotyczących pojazdu jest kluczowe, ponieważ ewidencja czasu pracy powinna być skoncentrowana na pracy kierowcy, a nie na stanie technicznym środka transportu. Z kolei zapisy na wykresówkach, używane w tachografach analogowych, również są zgodne z wymogami ewidencji czasu pracy. Zawierają one dane na temat czasu jazdy, przerw oraz odpoczynków, a ich analiza jest niezbędna do zapewnienia zgodności z przepisami. Innymi dokumentami potwierdzającymi czas pracy są wszelkie inne formy, które mogą zawierać istotne informacje o czynnościach wykonywanych przez kierowcę. Niezrozumienie różnicy między tymi elementami a rejestrami potwierdzającymi czas pracy środka transportu może prowadzić do nieprawidłowej interpretacji przepisów oraz do problemów związanych z przestrzeganiem norm czasu pracy. W praktyce, konieczne jest, aby kierowcy oraz osoby odpowiedzialne za zarządzanie czasem pracy byli dobrze poinformowani o tym, jakie dokumenty są wymagane dla prawidłowej ewidencji oraz jak je prawidłowo analizować.

Pytanie 12

Lusterka o kształcie sferycznym

A. dają szeroki kąt widzenia otoczenia
B. cechują się niewielkim kątem obserwacji
C. umożliwiają dokładniejsze określenie odległości
D. umożliwiają lepsze wyostrzenie obserwowanego obiektu
Lusterka sferyczne, dzięki swojemu wypukłemu kształtowi, zapewniają szeroki kąt widzenia, co czyni je niezwykle przydatnymi w różnych zastosowaniach. Przykładem mogą być lusterka wsteczne w pojazdach, które pozwalają kierowcom dostrzegać większą część drogi za sobą i uniknąć niebezpieczeństw związanych z martwymi kątami. Szeroki kąt widzenia korzystnie wpływa na bezpieczeństwo na drogach, umożliwiając lepszą ocenę sytuacji na jezdni i zwiększając świadomość otoczenia. Dodatkowo, lusterka sferyczne są wykorzystywane w architekturze i designie wnętrz do optycznego powiększania przestrzeni, co jest istotne w małych pomieszczeniach. Zgodnie z normami bezpieczeństwa, ich stosowanie w przestrzeniach publicznych, takich jak sklepy czy parkingi, pomaga w zapobieganiu kradzieżom i incydentom. Lusterka te są także stosowane w różnych urządzeniach optycznych, na przykład w teleskopach czy mikroskopach, gdzie zwiększenie pola widzenia jest kluczowe dla dokładności obserwacji.

Pytanie 13

System ASR

A. reguluje podział siły hamowania.
B. zapobiega zablokowaniu kół podczas hamowania.
C. zachowuje stabilność pojazdu i przeciwdziała niekontrolowanym poślizgom podczas jazdy w zakręcie.
D. ogranicza obrót kół napędowych w trakcie rozpoczynania jazdy, szczególnie przy nadmiernym obciążeniu na śliskiej nawierzchni.
Wszystkie odpowiedzi, które wskazują inne funkcje, mylnie przedstawiają działanie układu ASR. Przykładowo, stwierdzenie dotyczące zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania odnosi się do systemu ABS (Anti-lock Braking System), który ma na celu kontrolowanie hamowania, aby uniknąć poślizgu kół. ABS działa na zupełnie innych zasadach i nie jest związany z regulacją mocy silnika w momencie przyspieszania. Inna odpowiedź sugeruje, że ASR utrzymuje kierowalność i zapobiega poślizgom w czasie jazdy po łuku. W rzeczywistości, za ten aspekt odpowiada system ESP (Electronic Stability Program), który monitoruje ruchy pojazdu i interweniuje w przypadku wykrycia utraty kontroli, ale nie jest to cel działania ASR. Ostatnia odpowiedź, dotycząca sterowania rozkładem siły hamowania, również jest myląca, gdyż ASR nie zajmuje się tym bezpośrednio – tym zadaniem zajmuje się bardziej zaawansowany system, jak EBD (Electronic Brakeforce Distribution). Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z typowych nieporozumień dotyczących funkcji poszczególnych systemów bezpieczeństwa w pojazdach, które są często mylone z ich rzeczywistymi zadaniami. Zrozumienie różnic pomiędzy tymi systemami jest kluczowe dla poprawnej interpretacji ich funkcji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas jazdy.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Cichy, regularny dźwięk metaliczny, który maleje przy wzroście temperatury i pracy silnika na wysokich obrotach, wskazuje na

A. nadmierne zużycie pompy hamulcowej
B. nadmierne zużycie gładzi tulei cylindrowej
C. nadmierne luzu zaworowych
D. zapowietrzenie pompy wtryskowej
Cichy, regularny stuk metaliczny, który zmniejsza się przy podwyższeniu temperatury i pracy silnika z dużą prędkością obrotową, jest typowym objawem nadmiernych luzów zaworowych. W efekcie zbyt dużych luzów zaworowych, zawory mogą nie zamykać się prawidłowo, co prowadzi do ich niepełnego styku z gniazdem zaworowym. Przy wzroście temperatury silnika, materiały rozszerzają się, co może zmniejszać luz, a tym samym i dźwięk stukania. W praktyce mechanicy często dokonują regulacji luzów zaworowych podczas przeglądów technicznych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w serwisowaniu silników. Niezbędne jest regularne sprawdzanie luzów zaworowych w samochodach, szczególnie w starszych modelach silników, gdzie taka regulacja jest często zalecana przez producentów. Właściwe ustawienie luzu zaworowego zapewnia optymalną pracę silnika, zwiększa jego efektywność oraz zmniejsza ryzyko dalszych uszkodzeń związanych z nieprawidłową pracą zaworów.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Najpóźniej o której godzinie kierowca, poruszający się ze średnią prędkością 50 km/h, powinien rozpocząć realizację transportu, mając do pokonania 250 km i wiedząc, że dostawa musi być zrealizowana w systemie Just in time pomiędzy 14:30 a 15:00?

A. 9:00
B. 9:30
C. 8:30
D. 10:00
Próbując obliczyć optymalny czas rozpoczęcia podróży, niektórzy mogą zinterpretować pytanie niewłaściwie, co prowadzi do błędu w obliczeniach. Na przykład, wybierając godzinę 10:00, można sądzić, że czas podróży wynoszący 5 godzin pozwoli na dotarcie na czas. Jednakże, takie podejście ignoruje fakt, że dostawa musi być zrealizowana w określonym przedziale czasowym, a nie dopiero po upływie 5 godzin. Poprzez takie podejście, pomija się istotny element planowania, jakim jest konieczność przybycia na miejsce przed końcem okna czasowego, aby dostawa mogła być uznana za terminową. Warto również zauważyć, że niektórzy mogą nie uwzględniać potencjalnych opóźnień, które mogą pojawić się w trakcie transportu, takich jak korki, warunki pogodowe czy inne nieprzewidziane okoliczności. Oznacza to, że odpowiedź 9:30 również nie spełnia wymogów Just in Time, ponieważ nie zapewnia wystarczającego zapasu czasowego. W praktyce, jedną z kluczowych zasad w logistyce i transporcie jest przewidywanie ryzyka i odpowiednie planowanie, co pozwala na zminimalizowanie czasów przejazdu i poprawę efektywności systemu dostaw. Odpowiednie przygotowanie i strategia są niezbędne do zapewnienia terminowości i jakości usług transportowych.

Pytanie 18

Podczas oceny tulei cylindrowej silnika zauważono rysy wzdłużne. W związku z tym, jako pierwsze działanie, trzeba

A. założyć pierścienie podwymiarowe
B. przeznaczyć tuleję do napawania
C. sprawdzić wymiary tulei cylindra
D. zamontować pierścienie nadwymiarowe
Weryfikacja wymiarów tulei cylindra jest kluczowym krokiem w procesie diagnostyki silników spalinowych. Wzdłużne rysy mogą wskazywać na zużycie, zniekształcenie lub inne problemy, które mogą wpływać na prawidłowe działanie silnika. Sprawdzenie wymiarów tulei pozwala na ocenę, czy tuleja nadaje się do dalszego użytkowania, czy wymaga regeneracji, czy też wymiany. Standardy branżowe, takie jak ISO 1101 dotyczące tolerancji wymiarowych, podkreślają znaczenie precyzyjnych pomiarów. W praktyce, stosuje się mikrometry lub suwmiarki do pomiaru średnicy wewnętrznej i długości tulei, a także kontrolę przy użyciu narzędzi pomiarowych, takich jak zegary zegarowe, aby określić ewentualne odkształcenia. Dobrze przeprowadzona weryfikacja wymiarów może zapobiec późniejszym awariom i kosztownym naprawom, co czyni tę procedurę niezbędną w utrzymaniu silników w dobrym stanie.

Pytanie 19

Samochody przystosowane do realizacji specjalnych zadań, wymagających modyfikacji nadwozia lub unikalnego wyposażenia (np. wozów strażackich), klasyfikowane są jako pojazdy

A. specjalnych
B. uniwersalnych
C. uposażonych
D. specjalistycznych
Pojazdy samochodowe klasyfikowane jako specjalne są projektowane z myślą o wykonywaniu specyficznych funkcji, które często wymagają dostosowania nadwozia lub zastosowania specjalistycznego wyposażenia. Do takich pojazdów zaliczają się m.in. samochody strażackie, karetki pogotowia, pojazdy do transportu materiałów niebezpiecznych oraz wiele innych, które są używane w wyjątkowych warunkach. Standardy branżowe, takie jak regulacje dotyczące bezpieczeństwa, ergonomii i funkcjonalności, nakładają wymogi na producentów takich pojazdów. Przykładowo, pojazdy strażackie muszą być wyposażone w urządzenia przeciwpożarowe, jak pompy wodne, a także w systemy komunikacyjne umożliwiające szybką reakcję w sytuacjach kryzysowych. Ważne jest, aby te pojazdy były zbudowane zgodnie z normami, takimi jak ISO 9001, co potwierdza jakość i bezpieczeństwo ich konstrukcji oraz funkcji. Zrozumienie tej klasyfikacji pojazdów jest kluczowe dla specjalistów zajmujących się transportem, zarządzaniem kryzysowym oraz infrastrukturą drogową.

Pytanie 20

Naczepy lub przyczepy wykorzystywane w transporcie drewna nazywane są

A. cysternami
B. kłonicowymi
C. skrzyniowo-plandekowymi
D. kontenerowymi
Kłonice to specjalistyczne naczepy lub przyczepy przystosowane do transportu drewna o dużych gabarytach, które charakteryzują się zewnętrznymi, unoszącymi się kłonicami, umożliwiającymi stabilne przytrzymywanie ładunku. Kłonice są zaprojektowane tak, aby minimalizować przemieszczenia drewna podczas transportu, co jest kluczowe dla zachowania integralności materiału i bezpieczeństwa na drogach. Przykładem zastosowania kłonic mogą być transporty drewna z lasów do tartaków, gdzie zachowanie odpowiedniej stabilności ładunku jest niezbędne. W branży leśnej i transportowej stosowanie kłonic zgodnie z normami branżowymi poprawia efektywność przewozu oraz bezpieczeństwo operacji, co jest potwierdzone przez wiele organizacji zajmujących się transportem i gospodarką leśną. Standardy takie jak ISO dla transportu drewna również podkreślają znaczenie używania odpowiednich pojazdów do danego rodzaju ładunku.

Pytanie 21

Autobus przystosowany do długodystansowych podróży, który ma jedynie miejsca siedzące oraz wyróżnia się bardzo wysokim standardem, określany jest jako autobus

A. specjalizowany
B. międzymiastowy
C. miejski
D. turystyczny
Odpowiedź "turystycznym" jest jak najbardziej w porządku. Autobusy turystyczne są stworzone z myślą o tym, żeby podróżni czuli się komfortowo podczas długich tras. Mają tylko miejsca siedzące, co pozwala na większą swobodę i wygodę, szczególnie w trakcie dłuższych przejazdów. Zazwyczaj są też wyposażone w różne udogodnienia, jak klimatyzacja, wygodne fotele, toalety, a czasami nawet multimedia - to naprawdę podnosi standard podróżowania. W kontekście turystyki te autobusy są często wykorzystywane do przewozu grup, co pozwala na komfortowe zwiedzanie różnych miejsc. Dzięki standardom jakości, np. normom ISO, producenci mają obowiązek spełniać określone wymogi dotyczące bezpieczeństwa i komfortu. Przykład? Wycieczki do znanych atrakcji turystycznych, gdzie spore grupy osób podróżują właśnie tymi droższymi autobusami turystycznymi.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Nadmierne zużycie zewnętrznych krawędzi bieżnika opony może wskazywać na

A. niewłaściwe wyważenie koła
B. zbyt małe ciśnienie w kole
C. zbyt wysokie ciśnienie w kole
D. nadmierny luz w układzie kierowniczym
Zbyt niskie ciśnienie w kole ma kluczowy wpływ na zużycie opon, szczególnie na ich zewnętrzne pasy rzeźby bieżnika. Kiedy ciśnienie w oponie jest poniżej zalecanej wartości, opona staje się bardziej zdeformowana podczas jazdy, co prowadzi do nierównomiernego rozkładu obciążenia. W rezultacie zewnętrzne krawędzie bieżnika dostają nadmiernego tarcia, co skutkuje szybszym ich zużyciem. Przykładowo, w pojazdach osobowych ciśnienie w oponach powinno być regularnie sprawdzane, a nieodpowiednie ciśnienie może prowadzić do zwiększenia kosztów eksploatacji oraz pogorszenia przyczepności na drodze. Standardy branżowe, takie jak te opracowane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRTO), zalecają regularne monitorowanie ciśnienia opon dla bezpieczeństwa i efektywności pojazdów. Dobre praktyki obejmują także okresowe sprawdzanie stanu opon, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych problemów, takich jak niskie ciśnienie, które może wpływać na ogólne prowadzenie pojazdu.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

W transporcie pni drewnianych używa się naczep lub przyczep

A. kłonicowe
B. cysterny
C. skrzyniowe
D. kontenerowe
Kłonicowe naczepy to specjalistyczne pojazdy przystosowane do transportu długich i ciężkich ładunków, takich jak pnie drewniane. Dzięki swojej konstrukcji, kłonicowe naczepy umożliwiają stabilne i bezpieczne przewożenie drewna, co jest kluczowe w branży leśnej i budowlanej. W kłonicowych naczepach ładunek jest umieszczany wzdłuż osi pojazdu, co pozwala na równomierne rozłożenie ciężaru oraz minimalizuje ryzyko uszkodzenia transportowanego drewna. W praktyce, naczepy te są często stosowane w transporcie z lasów do tartaków, gdzie surowiec jest przetwarzany. Dobre praktyki wskazują na konieczność stosowania odpowiednich zabezpieczeń ładunku oraz przestrzegania norm dotyczących transportu, takich jak normy europejskie ADR w zakresie przewozu ładunków niebezpiecznych. Ponadto, korzystanie z kłonicowych naczep wiąże się z optymalizacją kosztów transportu i zwiększeniem efektywności operacyjnej, co ma kluczowe znaczenie w branży leśnej.

Pytanie 27

Jakie dokumenty są niezbędne do przeprowadzenia regularnych przewozów?

A. Zaświadczenie o ukończeniu kursu ADR
B. Zaświadczenie na wykonywanie przewozów
C. Karnet TIR
D. Certyfikat kompetencji zawodowych kierowcy
Wybór poświadczenia ukończenia kursu ADR jako wymaganego dokumentu do realizacji przewozów regularnych jest błędny, ponieważ to zaświadczenie dotyczy jedynie transportu towarów niebezpiecznych. Kurs ADR przygotowuje kierowców do przewozu substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub środowiska, jednak nie jest to dokument umożliwiający prowadzenie ogólnych przewozów ludzi czy towarów. Z kolei karnet TIR to międzynarodowy dokument stosowany w transporcie drogowym do uproszczenia procedur celnych, a jego zastosowanie ogranicza się do transportu towarowego, co czyni go nieodpowiednim w kontekście przewozów regularnych. Certyfikat kompetencji zawodowych kierowcy, który jest istotny w kontekście kwalifikacji kierowców, nie stanowi podstawy do realizacji przewozów regularnych, a jedynie potwierdza umiejętności kierowcy. Typowym błędem, który prowadzi do takiego myślenia, jest mylenie dokumentów regulujących różne aspekty działalności transportowej. Ważne jest zrozumienie, że każdy z tych dokumentów ma swoje specyficzne zastosowanie i nie można ich stosować zamiennie. Aby skutecznie planować i prowadzić działalność transportową, przedsiębiorcy muszą być dobrze zorientowani w wymaganiach prawnych i normach branżowych.

Pytanie 28

Co należy zrobić, jeśli podczas jazdy zapali się kontrolka ostrzegawcza układu hamulcowego?

A. Wyłączyć silnik i odczekać kilka minut
B. Zatrzymać pojazd i sprawdzić poziom płynu hamulcowego
C. Zredukować prędkość i zwiększyć dystans do innych pojazdów
D. Kontynuować jazdę z większą ostrożnością
Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej układu hamulcowego podczas jazdy jest poważnym sygnałem, którego nie można ignorować. Może to sugerować niskie ciśnienie w układzie hamulcowym lub niski poziom płynu hamulcowego, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego pierwszym i najważniejszym działaniem powinno być zatrzymanie pojazdu w bezpiecznym miejscu. Następnie należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku. W przypadku jego niskiego poziomu, może być konieczne uzupełnienie płynu, ale to nie zawsze rozwiązuje problem, ponieważ nieszczelności w układzie mogą wymagać naprawy. Pamiętaj, że układ hamulcowy jest kluczowym elementem bezpieczeństwa pojazdu, dlatego nie można zignorować żadnych sygnałów ostrzegawczych z nim związanych. Profesjonalni kierowcy i mechanicy zawsze podkreślają znaczenie natychmiastowego reagowania na takie sygnały, a także regularnej kontroli i konserwacji układu hamulcowego zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. To podejście minimalizuje ryzyko awarii i zapewnia bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Jakie jest maksymalne dozwolone wymiary pojazdu na drogach w Polsce, z wyjątkiem pojazdów nienormatywnych?

A. 3,8 m
B. 3,5 m
C. 4,0 m
D. 4,3 m
Maksymalna dopuszczalna wysokość pojazdów na polskich drogach, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wynosi 4,0 m. Ta wartość jest standardem, który ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę infrastruktury, takiej jak mosty i budynki. Przekroczenie tej wysokości przez pojazdy może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym uszkodzenia mienia publicznego oraz stwarzania zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. W praktyce, gdy pojazdy przewożą ładunki o większej wysokości, konieczne jest stosowanie pojazdów nienormatywnych, które podlegają innym regulacjom i wymagają uzyskania specjalnych zezwoleń. Ważne jest, aby kierowcy i przewoźnicy byli świadomi tych ograniczeń oraz aby stosowali się do przepisów, aby uniknąć niebezpieczeństw związanych z transportem. Utrzymanie zgodności z tymi standardami jest kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pytanie 32

Dokładne zasady poruszania się pojazdów nienormatywnych po drogach publicznych są ustalone

A. w ustawie prawo przewozowe
B. w ustawie o transporcie drogowym
C. w ustawie prawo o ruchu drogowym
D. w ustawie o drogach publicznych
Odpowiedzi zawierające inne ustawy mogą prowadzić do mylnego rozumienia regulacji dotyczących przejazdu pojazdów nienormatywnych. Prawo o ruchu drogowym koncentruje się na ogólnych zasadach ruchu i bezpieczeństwa na drogach, ale nie szczegółowo odnosi się do specyficznych kwestii związanych z pojazdami nienormatywnymi. Ustawa o transporcie drogowym dotyczy głównie organizacji transportu oraz warunków wykonywania działalności transportowej, co również nie obejmuje regulacji przejazdu pojazdów nienormatywnych. Z kolei ustawa prawo przewozowe reguluje zasady przewozów towarów, ale nie porusza kwestii związanych z normami technicznymi pojazdów czy ich dopuszczalnymi wymiarami. Wybór niewłaściwej ustawy może wynikać z błędnego założenia, że wszystkie aspekty transportu są regulowane w ramach jednej normy prawnej. W rzeczywistości, skuteczne poruszanie się pojazdów nienormatywnych wymaga zrozumienia specyfikacji zawartych jedynie w ustawie o drogach publicznych. Dlatego kluczowe jest, aby osoby związane z transportem i logistyką miały na uwadze, że każda ustawa ma swoje konkretne obszary zastosowania i nie można ich mylić, co jest typowym błędem myślowym w tej dziedzinie.

Pytanie 33

Aby uzupełnić czynnik roboczy w systemie wysprzęglania, konieczne jest dolanie

A. oleju hydraulicznym
B. płynu hamulcowego
C. oleju silnikowego
D. płynu chłodzącego
Dolać płynu chłodniczego do układu wysprzęglania to podejście, które może prowadzić do poważnych problemów. Płyn chłodniczy ma zupełnie inne właściwości fizyczne i chemiczne niż płyn hamulcowy, co czyni go całkowicie nieodpowiednim do zastosowania w układzie hydraulicznym. Jego główną funkcją jest transportowanie ciepła i regulowanie temperatury silnika, a nie przekazywanie siły. Wprowadzenie płynu chłodniczego do układu wysprzęglania mogłoby skutkować nieefektywnym działaniem sprzęgła, a w skrajnych przypadkach jego całkowitym uszkodzeniem. W przypadku oleju silnikowego, jego życie jest zgoła inne – jest on zaprojektowany do smarowania ruchomych części silnika, a nie do działania jako medium hydrauliczne. W układzie hydraulicznym stosuje się specjalne płyny, które są odporne na wysokie temperatury i nie ulegają kompresji. Podobnie, olej hydrauliczny, choć ma zastosowanie w wielu systemach mechanicznych, nie jest odpowiedni do układów wysprzęglania, ponieważ jego właściwości mogą różnić się w zależności od zastosowania, a jego niewłaściwy dobór może prowadzić do niewłaściwego działania całego układu. Typowym błędem myślowym jest założenie, że skoro płyn ma jakąkolwiek funkcję w mechanice pojazdu, to można go użyć zamiennie. Znajomość specyfikacji i przeznaczenia płynów używanych w różnych systemach pojazdu jest kluczowa dla bezpieczeństwa i efektywności eksploatacji.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Do jakich napraw wykorzystuje się obróbkę plastyczną?

A. ramy pojazdu
B. tulei cylindrowej
C. bębnów hamulcowych
D. szyby przedniej
Obróbka plastyczna jest procesem technologicznym, który polega na deformacji materiałów w celu uzyskania pożądanych kształtów i właściwości. W kontekście naprawy pojazdów, obróbka plastyczna jest szczególnie istotna w przypadku ramy pojazdu, która jest kluczowym elementem strukturalnym. W wyniku wypadków czy kolizji, rama może ulec uszkodzeniu, co wpływa na bezpieczeństwo i stabilność pojazdu. Proces ten może obejmować takie techniki jak prostowanie, wciąganie czy gięcie, które pozwalają na przywrócenie ramy do stanu pierwotnego. Standardy branżowe, takie jak te opracowane przez organizacje zajmujące się bezpieczeństwem pojazdów, jasno wskazują na konieczność przeprowadzenia profesjonalnej naprawy ramy, aby zapewnić jej integralność i bezpieczeństwo eksploatacji. Przykładem może być użycie specjalistycznych urządzeń do prostowania ram, które gwarantują precyzyjne przywrócenie geometrii pojazdu, co jest niezbędne do prawidłowego działania systemów zawieszenia oraz prowadzenia pojazdu. W praktyce, odpowiednie przeprowadzenie obróbki plastycznej ramy wpływa na dalsze użytkowanie pojazdu oraz zmniejsza ryzyko awarii związanych z nieprawidłowym wykonaniem naprawy.

Pytanie 36

System BAS to system

A. zapobiegający zablokowaniu kół podczas hamowania
B. stabilizacji toru ruchu
C. diagnostyki systemów pokładowych
D. wsparcia podczas nagłego hamowania
System BAS (Brake Assist System) to zaawansowane rozwiązanie inżynieryjne, które ma na celu wsparcie kierowcy w sytuacjach nagłego hamowania. Działa on na zasadzie automatycznego zwiększenia siły hamowania, gdy czujniki wykryją nagłe naciśnięcie pedału hamulca. Jest to szczególnie istotne w sytuacjach awaryjnych, gdzie czas reakcji ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia kolizji. Przykładem zastosowania systemu BAS jest sytuacja, gdy kierowca nagle dostrzega przeszkodę na drodze i w odpowiedzi na to gwałtownie naciska na hamulec; system automatycznie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, co umożliwia szybsze zatrzymanie pojazdu. Standardy bezpieczeństwa, takie jak te ustalone przez Euro NCAP, podkreślają znaczenie systemów wspomagających hamowanie, takich jak BAS, w kontekście poprawy skuteczności hamowania i ochrony pasażerów. Wspomaganie nagłego hamowania jest obecnie standardem w wielu nowoczesnych pojazdach, co przyczynia się do zwiększenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 37

Kształt owalny cysterny jest stosowany w celu

A. zmniejszenia obciążeń na osiach pojazdu
B. redukcji kosztów produkcji
C. powiększenia jej pojemności
D. obniżenia środka masy pojazdu
Przekrój owalny cysterny jest kluczowym elementem projektowania pojazdów transportowych, szczególnie w kontekście stabilności i bezpieczeństwa. Obniżenie środka masy pojazdu jest istotne, ponieważ pozwala na lepsze rozłożenie sił działających na cysternę podczas transportu. Dzięki owalnemu kształtowi, ciecz jest umieszczona bliżej podłoża, co wpływa na obniżenie ryzyka przewrócenia się pojazdu na zakrętach oraz poprawia jego ogólną stabilność. W praktyce, stosowanie cystern o przekroju owalnym jest zgodne z normami bezpieczeństwa, które sugerują, aby pojazdy transportowe miały jak najniższy środek masy. Tego rodzaju rozwiązania są powszechnie wykorzystywane w przemyśle transportowym, zwłaszcza w transporcie płynów, gdzie stabilność jest kluczowa. Dobrą praktyką jest również prowadzenie regularnych ocen stabilności pojazdów w różnych warunkach eksploatacyjnych, co pozwala na identyfikację potencjalnych zagrożeń i wprowadzenie odpowiednich modyfikacji konstrukcyjnych.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

W ostatnim kwartale roku wydatki na eksploatację 5 samochodów wyniosły 225000 zł. Jaki był średni miesięczny koszt utrzymania jednego z pojazdów?

A. 30 000 zł
B. 45 000 zł
C. 75 000 zł
D. 15 000 zł
Aby obliczyć średni miesięczny koszt eksploatacji jednego pojazdu, dokonujemy kilku prostych kroków. Po pierwsze, dzielimy całkowity koszt eksploatacji (225 000 zł) przez liczbę pojazdów (5), co daje nam kwartalny koszt eksploatacji jednego pojazdu wynoszący 45 000 zł. Następnie, aby uzyskać średni miesięczny koszt, dzielimy ten wynik przez liczbę miesięcy w kwartale, czyli 3. Ostatecznie uzyskujemy średni miesięczny koszt eksploatacji jednego pojazdu równy 15 000 zł. Tego typu obliczenia są niezbędne w zarządzaniu flotą pojazdów, ponieważ umożliwiają lepsze planowanie budżetu oraz kontrolowanie wydatków. W praktyce takie analizy pomagają również w podejmowaniu decyzji dotyczących optymalizacji kosztów, co jest kluczowe w branży transportowej. Utrzymywanie niskich kosztów eksploatacji pojazdów przyczynia się do zwiększenia rentowności przedsiębiorstwa oraz poprawy efektywności operacyjnej. Dlatego znajomość tych obliczeń jest fundamentalna dla menedżerów flot.

Pytanie 40

Wskaźnik wykorzystania ładowności naczepy skrzyniowo-plandekowej definiuje proporcję

A. masy własnej naczepy w stosunku do jej dopuszczalnej masy całkowitej
B. ładowności naczepy względem masy przewożonego ładunku
C. masy przewożonego ładunku do ładowności naczepy
D. dopuszczalnej masy całkowitej naczepy do jej ładowności
Dobry wybór! Wybierając masę przewożonego ładunku jako odpowiedź na pytanie o współczynnik wykorzystania ładowności naczepy, pokazujesz, że rozumiesz, jak ważne to jest w transporcie. To tak jakby sprawdzić, na ile naczepa jest w stanie wykorzystać swoją przestrzeń – im lepiej ją wykorzystasz, tym mniejsze będą koszty transportu. Na przykład, jeśli naczepa ma ładowność 10 ton, a ty przewozisz 8 ton, to mamy 80% efektywności. Fajnie jest wiedzieć, że to wpływa na rentowność. Optymalizacja ładowności jest też kluczowa w branży, bo dzięki temu planowanie tras jest bardziej efektywne. Warto trzymać w pamięci, że normy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie efektywności, co również jest istotne w logistyce.