Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 23 maja 2025 09:50
  • Data zakończenia: 23 maja 2025 10:16

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na koniec maja hurtownia posiada 34 000 sztuk towarów. W trakcie maja zrealizowała sprzedaż 2 800 sztuk, a dostawy w tym okresie wyniosły 960 sztuk. Zgodnie z zasadą bilansowania, jaki był zapas towaru na początku czerwca?

A. 35 840 sztuk
B. 34 000 sztuk
C. 37 760 sztuk
D. 36 800 sztuk
W analizowanych odpowiedziach można dostrzec niepoprawne podejścia do ustalenia stanu zapasów, które mogą prowadzić do nieporozumień w obszarze zarządzania towarami. Pierwsze z błędnych koncepcji zakłada, że zapas na początku czerwca można obliczyć, dodając do zapasu na końcu miesiąca sprzedane towary oraz dostawy. Takie podejście sugeruje, że zapas na początku czerwca powinien być wyższy, co jest mylne. W rzeczywistości, zapas na koniec miesiąca uwzględnia już dokonane sprzedaże, a więc liczenie ich ponownie prowadzi do zawyżenia wyniku. Drugą niejasnością jest interpretacja dostaw jako wpływu na zapas na koniec miesiąca, co może sugerować, że każda dostawa powinna być bezpośrednio dodawana do końcowego stanu. Należy jednak pamiętać, że dostawy są uwzględniane w bilansie zapasów na poziomie sprzedaży, a zatem ich wpływ na stan zapasów powinien być analizowany w kontekście całkowitych ruchów towarowych, a nie jako dodatkowy zasób. Są to typowe błędy myślowe, które mogą wystąpić w procesach analizy finansowej i zarządzania zapasami, dlatego istotne jest zrozumienie zasad bilansowania oraz przejrzystości w zarządzaniu danymi. Aby uniknąć takich pomyłek, ważne jest przestrzeganie standardów rachunkowości oraz dobrych praktyk w obszarze logistyki.

Pytanie 2

Do kategorii produktów biodegradowalnych należą artykuły wykonane

A. z aluminium
B. ze szkła
C. ze stali
D. z papieru
Produkty biodegradowalne to materiały, które ulegają naturalnemu procesowi rozkładu w środowisku przez działalność mikroorganizmów, co prowadzi do ich przekształcenia w wodę, dwutlenek węgla i biomasy. Wybór papieru jako materiału biodegradowalnego opiera się na jego naturalnym pochodzeniu, ponieważ jest wytwarzany z włókien roślinnych, głównie z drewna. W praktyce oznacza to, że papier, po wyrzuceniu, może być kompostowany lub ulegać rozkładowi w warunkach naturalnych, co zmniejsza jego wpływ na środowisko. Biodegradowalność papieru jest potwierdzona przez różne normy, takie jak norma PN-EN 13432, która definiuje wymagania dla materiałów opakowaniowych, które powinny być biodegradowalne. Użycie papieru jako materiału opakowaniowego, w produkcji toreb czy innych wyrobów, jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i minimalizacji odpadów. W związku z tym, promowanie papieru jako materiału biodegradowalnego jest nie tylko korzystne dla środowiska, ale również wspiera ideologię gospodarki o obiegu zamkniętym.

Pytanie 3

Podstawowe urządzenie przeznaczone do przechowywania towarów w magazynie o złożonej i wielopoziomowej konstrukcji to

A. podkład
B. regał
C. stojak
D. wieszak
Regał jest podstawowym urządzeniem wykorzystywanym do składowania towarów w magazynach, szczególnie w obiektach o przestrzennej i wielopoziomowej budowie. Jego konstrukcja pozwala na efektywne wykorzystanie dostępnej przestrzeni, umożliwiając szybki dostęp do składowanych produktów. Regały są projektowane zgodnie z różnymi normami, takimi jak PN-EN 15512, które określają wymagania dotyczące ich bezpieczeństwa i wytrzymałości. W praktyce, regały mogą mieć różne formy, takie jak regały paletowe, półkowe czy przesuwnowe, co pozwala na ich elastyczne dostosowanie do specyfiki przechowywanych towarów. Umożliwiają one organizację przestrzeni magazynowej w sposób, który sprzyja optymalizacji procesów logistycznych, takich jak załadunek, rozładunek i inwentaryzacja. Dzięki zastosowaniu regałów można również łatwo wprowadzać systemy zarządzania magazynem, takie jak FIFO (First In, First Out) czy LIFO (Last In, First Out), co zwiększa efektywność operacyjną.

Pytanie 4

Proszek do pieczenia, działający jako środek spulchniający, jest surowcem o charakterze

A. mineralnym
B. zwierzęcym
C. syntetycznym
D. roślinnym
Wybór odpowiedzi dotyczącej pochodzenia roślinnego, mineralnego czy zwierzęcego jest błędny, ponieważ te kategorie surowców nie obejmują chemicznie wytworzonych substancji takich jak proszek do pieczenia. Pochodzenie roślinne sugeruje, że substancja ta powinna być pozyskiwana bezpośrednio z roślin, co jest mylne w przypadku proszku do pieczenia, który jest wynikiem syntez chemicznych. Z kolei odpowiedź sugerująca pochodzenie mineralne może wywoływać mylne skojarzenia z innymi rodzajami spulchniaczy, które rzeczywiście mogą być mineralnymi, jak na przykład gips. Odpowiedź nawiązująca do pochodzenia zwierzęcego jest również nietrafiona, ponieważ nie ma produktów zwierzęcych w składzie proszku do pieczenia. Warto zauważyć, że wiele osób może mylnie zakładać, że wszystkie dodatki do żywności mają naturalne pochodzenie, co jest nieprawdziwe. W przemyśle spożywczym coraz powszechniej stosuje się substancje syntetyczne ze względu na ich większą stabilność i przewidywalność efektów. Wybór odpowiedzi o pochodzeniu syntetycznym jest związany z nowoczesnymi trendami w technologii żywności, gdzie dodatki i konserwanty muszą spełniać określone normy bezpieczeństwa i efektywności, co jest kluczowe dla jakości produktów spożywczych.

Pytanie 5

Model relacji biznesowych w internecie, który dotyczy realizacji transakcji elektronicznych między przedsiębiorstwami a klientem, nosi nazwę

A. B2C
B. B2G
C. B2B
D. B2E
Odpowiedź B2C, czyli Business to Consumer, odnosi się do modelu relacji biznesowych, w którym przedsiębiorstwa sprzedają swoje produkty lub usługi bezpośrednio konsumentom. Jest to najpowszechniejszy model w e-commerce, który charakteryzuje się bezpośrednią interakcją między firmą a klientem. Kluczowym elementem jest wykorzystanie platform internetowych do umożliwienia zakupów, co znacząco zwiększa dostępność produktów i usług. Przykłady zastosowania tego modelu obejmują sklepy internetowe, takie jak Amazon czy Zalando, które oferują szeroką gamę produktów dla indywidualnych klientów. Modele B2C są także zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które kładą nacisk na personalizację doświadczeń zakupowych oraz zastosowanie analityki danych w celu lepszego zrozumienia potrzeb klientów. Dzięki e-commerce, firmy mogą dotrzeć do szerszego grona odbiorców, co prowadzi do zwiększenia sprzedaży i budowania długotrwałych relacji z klientami.

Pytanie 6

Do magazynu przyjęto 7 000 jednostek ładunkowych. Ile wózków magazynowych trzeba przeznaczyć do strefy przyjęć, aby rozładować środek transportu w ciągu 1 godziny, jeśli jeden wózek może rozładować 25 jednostek ładunkowych w czasie 3 minut?

A. 13 wózków
B. 4 wózki
C. 14 wózków
D. 5 wózków
Aby obliczyć liczbę wózków magazynowych potrzebnych do rozładowania 7 000 jednostek ładunkowych w ciągu 1 godziny, należy najpierw ustalić, ile jednostek może rozładować jeden wózek w tym czasie. Jeden wózek rozładowuje 25 jednostek w czasie 3 minut, co oznacza, że w ciągu godziny (60 minut) może rozładować: 60 minut / 3 minuty = 20 cykli. Zatem, jeden wózek jest w stanie rozładować 20 cykli * 25 jednostek = 500 jednostek ładunkowych w ciągu godziny. Aby obliczyć potrzebną liczbę wózków, dzielimy łączną liczbę jednostek przez liczbę jednostek, które jeden wózek może rozładować w ciągu godziny: 7 000 jednostek / 500 jednostek/wózek = 14 wózków. W praktyce, tak precyzyjne planowanie jest kluczowe dla efektywności operacji magazynowych, co pozwala na zminimalizowanie przestojów i optymalne wykorzystanie zasobów. Dobrze zorganizowany proces przyjęcia towarów wpływa nie tylko na czas realizacji, ale także na ogólną wydajność całego systemu magazynowego.

Pytanie 7

System, który oferuje elektroniczną bazę danych do wymiany standardowych dokumentów, to

A. CAD
B. EDI
C. CIM
D. CMR
CIM, CAD i CMR to pojęcia związane z innymi aspektami zarządzania danymi i procesami, jednak nie mają one zastosowania w kontekście wymiany standardowych dokumentów. CIM, czyli Computer Integrated Manufacturing, odnosi się do zintegrowania różnych procesów produkcyjnych przy pomocy technologii informacyjnej. To podejście koncentruje się na automatyzacji i integracji różnych działań wytwórczych, jednak nie dotyczy bezpośredniej wymiany dokumentów pomiędzy systemami. CAD, czyli Computer-Aided Design, służy do tworzenia rysunków i modeli w programach komputerowych, co jest zupełnie inną dziedziną niż wymiana danych. W kontekście zarządzania dokumentacją, CAD może być używany w projektowaniu, ale nie w wymianie dokumentów handlowych czy logistycznych. Z kolei CMR, czyli Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road, dotyczy międzynarodowego transportu drogowego i regulacji prawnych związanych z przewozem towarów, co czyni go odpowiednim w kontekście transportu, ale nie wymiany danych. Błędne podejście do wyboru odpowiedzi może wynikać z braku zrozumienia roli poszczególnych systemów oraz ich zastosowania w praktyce. Warto zatem dokładnie analizować kontekst pytania oraz funkcjonalności, jakie oferują różne systemy, aby uniknąć nieporozumień i błędnych wyborów.

Pytanie 8

W jakich procesach technologicznych udział człowieka, ze względu na wysiłek fizyczny, jest najmniejszy?

A. Maszynowo-automatycznych, gdzie rola człowieka ogranicza się do nadzorowania i regulacji pracy.
B. Maszynowo-ręcznych, gdzie wykonawca działa na obiekcie pracy przy pomocy roboczej części maszyny.
C. Ręcznych, gdzie wykonawca za pomocą swojej siły, przy użyciu prostego narzędzia, zmienia obrabiany obiekt.
D. Maszynowo-półautomatycznych, gdzie działalność wykonawcy sprowadza się do działań pomocniczych.
Odpowiedź maszynowo-automatycznych procesów technologicznych jest poprawna, ponieważ w takich systemach zaangażowanie człowieka ogranicza się do nadzoru i regulacji pracy maszyn, co znacząco minimalizuje wysiłek fizyczny. W praktyce oznacza to, że ludzie nie muszą wykonywać ciężkiej pracy fizycznej, a ich rola skupia się na monitorowaniu parametrów pracy urządzeń, takich jak prędkość, temperatura czy ciśnienie. Przykładem mogą być linie produkcyjne w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie roboty zajmują się montażem, a pracownicy kontrolują i dokonują korekt w razie potrzeby. W standardach przemysłowych, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie optymalizacji procesów produkcyjnych i minimalizacji błędów ludzkich, co odnosi się do idei automatyzacji. Dzięki tej technologii poprawia się efektywność produkcji oraz bezpieczeństwo pracowników, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 9

Jakie są łączne koszty logistyczne firmy przy założeniu, że:
- wydatki na pracę oraz zużycie czynników produkcji wynoszą 1 000 zł
- koszty finansowe osiągają 350 zł
- straty wyjątkowe wynoszą 210 zł
?

A. 1 560 zł
B. 2 010 zł
C. 1 360 zł
D. 2 150 zł
Całkowite koszty logistyczne przedsiębiorstwa można obliczyć, sumując poszczególne składniki kosztów. W podanym przykładzie koszty pracy i zużycia czynników wytwórczych wynoszą 1 000 zł, wydatki finansowe to 350 zł, a straty nadzwyczajne wynoszą 210 zł. Zatem, całkowite koszty logistyczne wynoszą: 1 000 zł + 350 zł + 210 zł = 1 560 zł. Obliczanie całkowitych kosztów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem, ponieważ pozwala na zrozumienie, jakie wydatki są ponoszone na różne aspekty działalności operacyjnej. Taka analiza kosztów umożliwia identyfikację obszarów, w których można wprowadzić oszczędności lub poprawić efektywność operacyjną. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, przedsiębiorstwa powinny regularnie monitorować swoje koszty, aby podejmować świadome decyzje dotyczące inwestycji i strategii rozwoju. W ten sposób można również lepiej przygotować się na nieprzewidziane zdarzenia, które mogą wpływać na koszty, takie jak straty nadzwyczajne.

Pytanie 10

Rysunek przedstawia

Ilustracja do pytania
A. ścieżkę realizacji operacji.
B. harmonogram zaopatrzenia.
C. harmonogram obciążenia zasobów.
D. plan kalendarzowy.
Rysunek przedstawia ścieżkę realizacji operacji, co można zaobserwować na podstawie diagramu przepływu, który ilustruje kolejność działań oraz ich interakcje. Tego typu diagramy są fundamentalnym narzędziem w inżynierii procesowej oraz zarządzaniu projektami, pozwalają na wizualizację procesów, co ułatwia identyfikację potencjalnych problemów i wąskich gardeł. Przykładem zastosowania takiej ścieżki jest planowanie produkcji, gdzie każdy etap procesu jest precyzyjnie zdefiniowany, co pozwala na optymalizację zasobów i czasu. W praktyce, diagramy takie są zgodne z metodykami takimi jak BPMN (Business Process Model and Notation) czy UML (Unified Modeling Language), które dostarczają standardów do modelowania procesów biznesowych. Zrozumienie tego, jak ścieżka realizacji operacji wpływa na efektywność działania organizacji, jest kluczowe w kontekście ciągłego doskonalenia procesów oraz zwiększania ich wydajności.

Pytanie 11

Skrót, którym określane są systemy informatyczne używane do automatycznego zbierania i wprowadzania danych, to

A. WMS (Warehouse Management System)
B. ADC (Automatic Data Capture)
C. DRP (Distibution Resource Planning)
D. MRP (Material Requirements Planning)
Odpowiedź ADC (Automatic Data Capture) jest poprawna, ponieważ odnosi się do systemów informatycznych, które automatyzują procesy wprowadzania i gromadzenia danych. ADC wykorzystuje różnorodne technologie, takie jak skanery kodów kreskowych, RFID (Radio Frequency Identification) oraz technologie OCR (Optical Character Recognition), aby zminimalizować błędy ludzkie i zwiększyć wydajność. Przykłady zastosowania ADC obejmują magazyny, gdzie automatyczne skanowanie produktów przyspiesza proces inwentaryzacji, a także w punktach sprzedaży, gdzie skanowanie kodów produktów przyspiesza transakcje. ADC jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak standardy GS1 dotyczące identyfikacji produktów i ich śledzenia w łańcuchu dostaw. Wdrożenie systemów ADC przynosi wymierne korzyści, w tym redukcję kosztów operacyjnych oraz poprawę jakości danych, co pozwala na lepsze podejmowanie decyzji w oparciu o rzetelne informacje.

Pytanie 12

Która z poniższych informacji nie jest powiązana z procesem wymiany wiadomości w systemie EDI?

A. Analiza marketingowa firmy
B. Raport o stanie zapasów
C. Potwierdzenie zamówienia
D. Harmonogram dostawy
Analiza marketingowa firmy nie jest związana z wymianą komunikatów systemu EDI (Electronic Data Interchange), ponieważ EDI dotyczy automatycznej wymiany dokumentów biznesowych między systemami komputerowymi różnych przedsiębiorstw. Kluczowe dokumenty związane z EDI obejmują potwierdzenia zamówień, raporty o stanie zapasów oraz harmonogramy dostaw, które są istotne dla efektywnej komunikacji w łańcuchu dostaw. Na przykład potwierdzenie zamówienia jest kluczowym dokumentem, który informuje dostawcę o akceptacji zamówienia przez odbiorcę. Raport o stanie zapasów dostarcza bieżące informacje o dostępności towarów, co pozwala na lepsze planowanie i zarządzanie zapasami. Harmonogram dostawy określa terminy i warunki dostawy, co jest niezbędne do synchronizacji działań w łańcuchu dostaw. W związku z tym, analiza marketingowa, koncentrująca się na badaniu rynku i strategiach promocji, nie ma bezpośredniego wpływu na procesy EDI, które są stricte operacyjne i skoncentrowane na wymianie danych.

Pytanie 13

Ogółem procesy logistyczne analizowane w kontekście całego kraju dotyczą

A. makrologistyka
B. eurologistyka
C. mezologistyka
D. mikrologistyka
Mezologistyka, eurologistyka oraz mikrologistyka odnoszą się do różnych aspektów logistyki, ale nie obejmują całości procesów logistycznych w skali kraju. Mezologistyka koncentruje się na logistyce w średniej skali, co oznacza, że bada procesy zachodzące w regionach lub grupach przedsiębiorstw, nie potrafiąc zdefiniować pełnego obrazu krajowego. Eurologistyka odnosi się do logistyki na poziomie europejskim, analizując przepływy i integrację pomiędzy różnymi krajami Unii Europejskiej. Ostatecznie, mikrologistyka zajmuje się poszczególnymi firmami, ich wewnętrznymi procesami logistycznymi i operacjami, co nie umożliwia zrozumienia szerszego kontekstu gospodarczego. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych odpowiedzi to dezinformacja dotycząca definicji tych pojęć i ich zakresu zastosowania w praktyce logistycznej. Zrozumienie, że makrologistyka obejmuje cały system logistyczny na poziomie krajowym, jest kluczowe dla właściwego postrzegania problematyki logistyki w kontekście gospodarki jako całości. Właściwe podejście do logistyki wymaga analizy nie tylko na poziomie pojedynczej organizacji, ale także z uwzględnieniem interakcji z innymi podmiotami oraz zewnętrznymi czynnikami wpływającymi na efektywność działań logistycznych.

Pytanie 14

Firma odzieżowa przekazała do produkcji garniturów 2 500 mb tkaniny wełnianej. Jaki dokument został wystawiony w magazynie w momencie wydania materiałów do użycia?

A. Pw
B. Rw
C. Pz
D. Wz
Dokumentem, który jest wystawiany w magazynie w momencie wydania materiałów do produkcji, jest dokument RW (Rozchód Wewnętrzny). Ten dokument stanowi potwierdzenie, że określona ilość materiałów została wydana do wykorzystania w procesie produkcyjnym, co w tym przypadku dotyczy 2500 mb tkaniny wełnianej. W praktyce, RW jest kluczowym elementem zarządzania zapasami, ponieważ umożliwia ścisłe monitorowanie zużycia materiałów oraz kontrolę nad stanami magazynowymi. Wystawienie dokumentu RW jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które wymagają transparentności w procesie wydawania surowców do produkcji. Umożliwia to również skuteczne raportowanie kosztów produkcji oraz analizę jego efektywności. Przykładem zastosowania dokumentu RW w przedsiębiorstwie odzieżowym może być sytuacja, w której na podstawie tego dokumentu kontrola jakości ocenia, czy ilość zużytych materiałów zgadza się z zamówieniami produkcyjnymi oraz czy nie wystąpiły nieprawidłowości w procesie produkcji.

Pytanie 15

Jednym ze sposobów zabezpieczania towaru przed uszkodzeniami jest blokowanie. Jego celem jest

A. oddzielanie towarów przewożonych jednym środkiem transportu za pomocą przekładek
B. eliminacja drgań towaru w trakcie transportu
C. zapewnienie, że towar nie będzie się przesuwał
D. ochrona transportowanego towaru przed zarysowaniami i gromadzeniem się kurzu
Rozumiem, że odpowiedzi dotyczące eliminacji drgań czy ochrony przed zarysowaniem mogą wydawać się sensowne, ale to nie do końca jest to, o co chodzi w blokowaniu towaru. Oczywiście, ograniczenie drgań podczas transportu jest istotne, ale nie jest to główny cel blokowania. Drgania można kontrolować z pomocą różnych materiałów amortyzujących, a to na ogół mija się z blokowaniem. Ochrona przed zarysowaniem czy kurzem to inne sprawy, które też są ważne, ale nie dotyczą bezpośrednio blokowania towaru, które ma na celu zapobieganie jego przesuwaniu. Oddzielanie towarów przy użyciu przekładek może być też ważne w pewnych sytuacjach, ale to coś innego niż blokowanie. W praktyce, często ludzie mylą te różne metody zabezpieczeń, co prowadzi do nieporozumień. Ważne jest, żeby zrozumieć, że blokowanie ma na celu głównie stabilizację towaru, a nie inne formy zabezpieczeń. To kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką i transportem.

Pytanie 16

Jaką kwotę trzeba przeznaczyć na uzupełnienie zapasów, jeśli w analizowanym okresie popyt wynosi 100 sztuk, a każda dostawa to 25 sztuk i kosztuje 50 zł?

A. 100 zł
B. 50 zł
C. 150 zł
D. 200 zł
Koszt uzupełniania zapasów można obliczyć na podstawie popytu, wielkości dostawy oraz kosztu dostawy. W tym przypadku popyt wynosi 100 sztuk, a wielkość jednej dostawy to 25 sztuk. Oznacza to, że potrzebujemy 4 dostaw (100 szt. / 25 szt. na dostawę = 4 dostawy). Koszt jednej dostawy wynosi 50 zł, więc całkowity koszt uzupełniania zapasów to 4 dostawy * 50 zł = 200 zł. Ta wiedza jest szczególnie przydatna w zarządzaniu zapasami oraz w logistyce, gdzie efektywne planowanie dostaw może znacząco wpłynąć na koszty operacyjne. Przykładowo, w firmach handlowych umiejętność dokładnego obliczania kosztów związanych z uzupełnianiem zapasów pozwala na lepsze zarządzanie kapitałem oraz minimalizację ryzyka nadmiernych zapasów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 17

Zgodnie z zasadą Pareto, grupa "A" obejmuje te pozycje, których łączna wartość obrotu w stosunku do całkowitego obrotu wynosi

A. 5%
B. 20%
C. 50%
D. 80%
No to super! Odpowiedź 80% jest na miejscu, bo według zasady Pareto, czyli reguły 80/20, większość efektów pochodzi z niewielkiej liczby przyczyn. W kontekście analizy obrotów, grupa 'A' skupia się na produktach czy klientach, które przynoszą największe zyski. To znaczy, że te kilka pozycji jest odpowiedzialna za sporą część całkowitych przychodów. Na przykład w handlu często widać, że 20% towarów generuje 80% sprzedaży. Jak to zrozumiesz, to pomoże Ci lepiej zarządzać asortymentem i skupić się na tym, co naprawdę przynosi zyski. To też pozwala na lepsze planowanie zapasów i strategii marketingowych, co jest mega ważne w biznesie.

Pytanie 18

Za usługę co-packingu magazyn nalicza stawkę 24,50 zł netto za jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł). Jaki jest koszt brutto całkowitej usługi pakowania 34 pjł, przy założeniu, że usługa podlega 23% VAT?

A. 899,64 zł
B. 641,41 zł
C. 833,00 zł
D. 1 024,59 zł
Podczas obliczania kosztów kompleksowej usługi pakowania, niektóre błędne podejścia mogą prowadzić do niepoprawnych wyników. Na przykład, przy próbie ustalenia kosztu brutto, pominięcie obliczenia VAT na etapie kalkulacji jest jednym z najczęściej popełnianych błędów. Nieprawidłowe oszacowanie VAT może skutkować znacznymi różnicami w końcowym kosztorysie. Jednym z typowych błędów jest zaniżenie kwoty netto, co prowadzi do błędnych obliczeń przy ustalaniu VAT. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że nie wszyscy pracownicy mogą znać aktualne stawki VAT, co może być problematyczne, zwłaszcza w kontekście zmieniających się przepisów. Innym błędem jest pomijanie jednostkowych kosztów, które mogą wydawać się mało istotne, ale w skali większych zleceń mogą znacząco wpłynąć na wynik końcowy. Dlatego ważne jest, aby każdy krok kalkulacji był starannie przemyślany i przeanalizowany. Kiedy pracuje się z dużymi wolumenami, jak w przypadku 34 pjł, każdy błąd w obliczeniach może prowadzić do nieporozumień w relacjach z klientami oraz potencjalnych komplikacji podatkowych. Przestrzeganie dobrych praktyk w zakresie księgowości i kalkulacji kosztów jest kluczowe dla sukcesu w branży usług logistycznych.

Pytanie 19

Hurtownia sprzedała towary zgodnie z zestawieniem zamieszczonym w tabeli. Oblicz odpowiednio kwotę podatku VAT oraz wartość brutto za sprzedane towary.

Nazwa towaruCena jednostkowa netto
[zł]
Stawka podatku VAT
[%]
Liczba sprzedanych
towarów
[szt.]
Płyn hamulcowy16,002320
Płyn do chłodnic33,002310

A. 75,90 zł i 330,00 zł
B. 149,50 zł i 799,50 zł
C. 73,60 zł i 320,00 zł
D. 149,50 zł i 500,50 zł
Wybierając inne odpowiedzi, prawdopodobnie popełniłeś błąd w obliczeniach związanych z wartością netto, VAT-em i wartością brutto. Często takie błędy biorą się z pomylenia wartości netto z brutto albo złego użycia stawki VAT. Na przykład, czasami ludzie błędnie obliczają VAT jako procent od wartości brutto, a to prowadzi do wychwytywania niewłaściwych wartości VAT. Ważne jest, żeby pamiętać, że VAT liczymy od wartości netto, a nie brutto. Te nieporozumienia mogą się też brać z tego, że nie do końca znasz przepisy VAT-u, które mogą się różnić w zależności od towaru. Dodatkowo, czasami mogą występować różne stawki VAT dla różnych produktów, co komplikuje sprawę i może prowadzić do błędnych obliczeń całkowitego VAT-u. Kluczowe jest, żeby rozróżniać takie elementy, jak cena jednostkowa, ilość, wartość netto, VAT i wartość brutto. Jak tego nie zrozumiesz, mogą być problemy z poprawnym przeprowadzeniem obliczeń. W rachunkowości i finansach, błędy w obliczeniach mogą prowadzić do poważnych kłopotów, jak złe rozliczenia podatkowe czy niezadowolenie klientów. Zrozumienie zasad obliczeń VAT-u jest naprawdę istotne, nie tylko w tej sytuacji, ale ogólnie w zarządzaniu finansami firmy.

Pytanie 20

Wydatki związane z zatrudnieniem pracowników magazynowych w II kwartale wyniosły 33 000 zł. Jeśli w kwietniu w magazynie pracowało 5 pracowników, w maju 3, a w czerwcu 4, to jaki był wskaźnik średnich kosztów zatrudnienia jednego pracownika magazynowego w II kwartale?

A. 6 600 zł/pracownika
B. 8 250 zł/pracownika
C. 11 000 zł/pracownika
D. 2 750 zł/pracownika
Obliczając średnie koszty zatrudnienia pracownika magazynowego w II kwartale, należy podzielić całkowite koszty zatrudnienia przez liczbę pracowników, którzy pracowali w danym okresie. Całkowite koszty zatrudnienia wyniosły 33 000 zł. W kwietniu pracowało 5 pracowników, w maju 3, a w czerwcu 4, co łącznie daje 12 pracowników (5 + 3 + 4 = 12). Aby obliczyć wskaźnik średnich kosztów, dzielimy 33 000 zł przez 12, co daje nam 2 750 zł na pracownika. Takie obliczenia są standardową praktyką w zarządzaniu kosztami zatrudnienia i pozwalają na efektywne planowanie budżetu w przedsiębiorstwie. W kontekście zarządzania personelem, monitorowanie średnich kosztów zatrudnienia jest kluczowe dla oceny efektywności operacyjnej oraz podejmowania decyzji dotyczących zatrudnienia w przyszłości. Wiedza na temat kosztów zatrudnienia jest niezbędna do optymalizacji procesów HR i finansowych w firmie.

Pytanie 21

Firma transportowa "TRANSPEKS" posiada następujący cennik usług transportowych:
- 1 do 10 palet: 2,20 zł/km,
- 11 do 21 palet: 2,80 zł/km.

Jaką kwotę zapłaci firma za transport 19 palet na trasie Poznań-Warszawa (268 km)?

A. 590,60 zł
B. 550,40 zł
C. 589,60 zł
D. 750,40 zł
Odpowiedź 750,40 zł jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć koszt przewozu 19 palet, należy zastosować odpowiedni cennik firmy 'TRANSPEKS'. Dla liczby palet mieszczącej się w przedziale od 11 do 21, stawka wynosi 2,80 zł za kilometr. W przypadku przewozu z Poznania do Warszawy, który liczy 268 km, koszt można obliczyć w następujący sposób: 268 km * 2,80 zł/km = 750,40 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe w branży transportowej, ponieważ umożliwiają precyzyjne oszacowanie kosztów związanych z realizacją usług transportowych, co jest istotne zarówno dla przewoźników, jak i dla klientów. Przykładem zastosowania tego typu kalkulacji może być tworzenie ofert przewozowych, które uwzględniają różne stawki w zależności od ilości przewożonych towarów. Firmy transportowe często stosują takie cenniki, aby zróżnicować ceny w zależności od wielkości zlecenia, co może wpłynąć na decyzje klientów oraz optymalizację kosztów.

Pytanie 22

Jeżeli zapas w poszczególnych kwartałach wynosi: I kw. – 14 500,00 zł, II kw. – 10 200,00 zł, III kw. – 12 800,00 zł oraz IV kw. – 9 600,00 zł, to jaki jest rzeczywisty przeciętny zapas w magazynie?

A. 12 350,00 zł
B. 12 050,00 zł
C. 11 775,00 zł
D. 15 700,00 zł
Obliczenie przeciętnego zapasu magazynowego polega na zsumowaniu wartości zapasu w każdym z kwartałów i podzieleniu przez liczbę tych kwartałów. W tym przypadku zapasy wynoszą: I kw. 14 500,00 zł, II kw. 10 200,00 zł, III kw. 12 800,00 zł oraz IV kw. 9 600,00 zł. Aby obliczyć przeciętny zapas, sumujemy te wartości: 14 500,00 zł + 10 200,00 zł + 12 800,00 zł + 9 600,00 zł = 47 100,00 zł. Następnie dzielimy przez 4 (liczbę kwartałów): 47 100,00 zł / 4 = 11 775,00 zł. Otrzymany wynik, 11 775,00 zł, jest zatem rzeczywistym przeciętnym zapasem w magazynie. Tego typu obliczenia są kluczowe w zarządzaniu zapasami, gdyż pozwalają na lepsze planowanie i kontrolowanie kosztów magazynowania, a także umożliwiają optymalizację procesów logistycznych zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają regularną analizę poziomów zapasów.

Pytanie 23

W dziedzinie zarządzania logistycznego za kontrolowanie, organizację oraz nadzór nad przepływem materiałów w firmie odpowiedzialna jest funkcja

A. strategiczna
B. operacyjna
C. finansowa
D. marketingowa
Wybór odpowiedzi jest jak najbardziej trafny. Funkcja operacyjna w logistyce to coś, co dzieje się na co dzień w firmach. Myślimy tu o zarządzaniu przepływami materiałów – to tak jakby cały czas trzymać rękę na pulsie, żeby wszystko działało sprawnie. Menedżerowie operacyjni muszą cały czas pilnować transportu, magazynów i dystrybucji. To nie tylko przepływ towarów, ale też koordynacja dostaw, żeby materiały były na czas i w odpowiednich ilościach. W praktyce wykorzystuje się różne systemy, na przykład WMS do zarządzania magazynem, żeby mieć wszystko pod kontrolą. Dobre praktyki tu to na przykład optymalizacja tras – chodzi o to, żeby nie tracić czasu i pieniędzy. No i oczywiście ważne, żeby monitorować wydajność i dobrze zarządzać zapasami, bo to pozwala obniżyć koszty i poprawić efektywność. Zrozumienie tej funkcji operacyjnej jest kluczowe, bo to ona gwarantuje, że łańcuch dostaw działa tak, jak powinien, co przekłada się na konkurencyjność firmy.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Z punktu widzenia zasięgu, infrastrukturę lotniskową tworzą porty

A. cywilne, lokalne, towarowe
B. cywilne, wojskowe, towarowe
C. centralny, regionalne, wojskowe
D. centralny, regionalne, lokalne
W analizowanym przypadku, wiele z przedstawionych odpowiedzi zawiera istotne nieścisłości w klasyfikacji portów lotniczych. Odpowiedzi wskazujące na klasyfikację według rodzajów działalności, takich jak porty cywilne, wojskowe czy towarowe, mylą kategorie funkcjonalne z kategoriami zasięgu. Klasyfikacja na porty cywilne wprowadza w błąd, ponieważ nie uwzględnia strukturalnych różnic w zasięgu geograficznym i znaczeniu operacyjnym portów. Porty towarowe, które również się pojawiły, są specyficznymi obiektami o innym charakterze działalności, a nie można ich bezpośrednio porównywać z portami pasażerskimi w kontekście klasyfikacji zasięgu. Kolejną pomyłką jest postrzeganie portów wojskowych jako elementu infrastruktury lotniczej w kontekście ogólnych portów cywilnych, co nie ma odzwierciedlenia w praktykach branżowych, ponieważ porty wojskowe nie są klasyfikowane w ten sposób. Istnieje również nieporozumienie związane z pojęciem portów centralnych i regionalnych. Właściwe zrozumienie tych kategorii jest kluczowe dla planowania rozwoju infrastruktury transportowej oraz efektywnego zarządzania ruchem lotniczym, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży lotniczej. Stąd, zrozumienie różnic między klasyfikacjami zasięgu portów lotniczych jest niezbędne dla osób zajmujących się transportem powietrznym i planowaniem urbanistycznym.

Pytanie 26

Zalety posiadania gestii transportowej obejmują

A. minimalizację kosztów magazynowania
B. możliwość efektywnego zorganizowania procesu transportowego oraz osiągnięcia dodatkowego dochodu
C. krótsze okresy realizacji zamówień
D. podział wydatków związanych z realizacją transportu oraz ryzyka z tym związanego
Podział kosztów związanych z realizacją transportu i ryzyka, krótsze cykle realizacji zamówień oraz minimalizacja kosztów zapasu, choć teoretycznie mogą być postrzegane jako korzyści z gestii transportowej, nie oddają one w pełni jej potencjału. Podział kosztów i ryzyka niekoniecznie prowadzi do efektywności, jeśli nie jest połączony z całościowym podejściem do zarządzania procesami transportowymi. Krótsze cykle realizacji zamówień mogą wynikać z wielu czynników, niekoniecznie związanych z gestią transportową. Kluczowe jest zrozumienie, że sama optymalizacja transportu nie rozwiązuje problemów z zapasami, a jedynie poprawia jego zarządzanie. W praktyce, minimalizacja kosztów zapasu nie jest bezpośrednio związana z gestią transportową, ponieważ odnosi się bardziej do strategii zarządzania zapasami. Właściwe podejście do gestii transportowej powinno zatem koncentrować się na integrowaniu procesów, w tym na analizie efektywności operacji, co prowadzi do pełniejszego wykorzystania możliwości rynkowych i osiągnięcia rzeczywistych zysków.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Realizacja procesu wytwórczego dla produktu końcowego, który nie był dotąd produkowany, na podstawie zamówienia klienta, stanowi zaopatrzenie materiałowe do produkcji

A. seryjnej
B. na zamówienie
C. na magazyn
D. masowej
Odpowiedź "na zamówienie" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do specyfiki realizacji procesu produkcyjnego, który jest zdefiniowany przez potrzebę dostosowania wyrobu do indywidualnych wymagań klienta. Produkcja na zamówienie charakteryzuje się tym, że wyroby są wytwarzane dopiero po złożeniu zamówienia, co eliminuje ryzyko nadprodukcji i minimalizuje koszty magazynowania. Przykładem mogą być wyroby stolarskie, które są projektowane i produkowane według specyfikacji klienta. W takich przypadkach dostawcy często korzystają z Just-In-Time (JIT) w celu optymalizacji dostaw materiałów, co pozwala na efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Warto również zwrócić uwagę na podejście Lean Manufacturing, które eliminuje marnotrawstwo w procesach produkcyjnych, co jest szczególnie istotne w produkcji na zamówienie. W branży meblarskiej czy motoryzacyjnej, produkcja na zamówienie jest często stosowaną praktyką, by sprostać wyjątkowym potrzebom klientów.

Pytanie 29

Jeśli wskaźnik pokrycia potrzeb zapasem wynosi 4 tygodnie, to jaki jest wskaźnik rocznej rotacji w razach?

A. 12
B. 13
C. 3
D. 4
Nieprawidłowe odpowiedzi na to pytanie często wynikają z mylnych założeń dotyczących zasady obliczania wskaźnika rotacji zapasów. Wskaźnik rotacji odnosi się do liczby cykli sprzedaży zapasów w danym okresie, a błędy w obliczeniach mogą prowadzić do błędnych wniosków. Na przykład nawet jeśli ktoś przyjął, że wskaźnik pokrycia zapasu na poziomie 4 tygodni oznacza, że to wystarczy na 3 lub 4 cykle rotacji w ciągu roku, nie uwzględniłby, jak kluczowe jest przyjęcie właściwej liczby tygodni w roku. Oprócz tego, przyjęcie błędnych wartości może prowadzić do nieefektywnego zarządzania zapasami, co w dłuższej perspektywie wpłynie na koszty operacyjne i poziom satysfakcji klienta. Dlatego istotne jest, aby prowadzić dokładne analizy i rozumieć mechanizmy rynkowe, które wpływają na rotację zapasów. Ostatecznie, zrozumienie tego, jak oblicza się rotację zapasów i jakie ma to implikacje dla zarządzania zapasami, jest kluczowe dla efektywności operacyjnej organizacji i może pomóc unikać typowych pułapek myślowych, takich jak przecenianie wydajności zapasów na podstawie niewłaściwych danych.

Pytanie 30

W sytuacji, gdy jeden producent produkuje określony zestaw artykułów, który nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb klientów, rolą dystrybucji jest zrekompensowanie braku

A. informacyjnej
B. przestrzennej
C. asortymentowej
D. czasowej
Wybór niewłaściwych odpowiedzi, takich jak "przestrzennej", "czasowej" lub "informacyjnej", wskazuje na pewne nieporozumienia w zakresie roli, jaką pełni dystrybucja w kontekście asortymentu. Dystrybucja przestrzenna odnosi się do lokalizacji produktów i efektywności ich dostarczania do konsumenta, co jest istotne, ale nie dotyczy bezpośrednio wypełniania luki w zakresie oferty produktowej. Dystrybucja czasowa dotyczy dostosowywania dostępności produktów do momentu zakupu, co również nie rozwiązuje problemu ograniczonego asortymentu. Natomiast dystrybucja informacyjna koncentruje się na dostarczaniu informacji o produktach, co jest ważne, ale nie adresuje bezpośrednio kwestii braków w ofercie. Kluczowym błędem jest mylenie tych różnych aspektów dystrybucji z koniecznością wypełnienia luki w asortymencie, co jest podstawowym zadaniem dystrybucji w kontekście zaspokajania potrzeb konsumentów. Właściwe podejście do zarządzania asortymentem, uwzględniające badanie preferencji i trendów rynkowych, jest niezbędne dla skutecznej dystrybucji i powinno być w centrum strategii marketingowej. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi rodzajami dystrybucji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania ofertą i zaspokajania oczekiwań rynku.

Pytanie 31

Która metoda składowania wyróżnia się najniższym wskaźnikiem użycia przestrzeni magazynowej?

A. Składowanie w regałach przepływowych
B. Składowanie blokowe bez regałów
C. Składowanie rzędowe w regałach ramowych. Na której ilustracji przedstawiony jest stojak specjalizowany do przechowywania opon?
D. Składowanie w regałach przejezdnych
Wybór składowania w regałach przepływowych, przejezdnych czy składowania blokowego bez regałów jest związany z pewnymi nieporozumieniami w zakresie efektywności magazynowania. Składowanie w regałach przepływowych, które wykorzystują system grawitacji, pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią dzięki automatycznemu przesuwaniu towarów do przodu. W takim przypadku, wskaźnik wykorzystania powierzchni jest znacznie wyższy niż w przypadku składowania rzędowego, co czyni tę metodę bardziej praktyczną dla towarów o dużym rotowaniu. Z kolei składowanie w regałach przejezdnych, które pozwala na większą gęstość składowania, również oferuje lepsze wykorzystanie przestrzeni magazynowej dzięki możliwości przesuwania regałów w celu uzyskania dostępu do towarów. Ponadto, składowanie blokowe, mimo że może wydawać się efektywne w niektórych przypadkach, wiąże się z ryzykiem uszkodzenia towarów podczas dostępu do tych z tyłu. W praktyce, skuteczne zarządzanie magazynem wymaga zrozumienia, że odpowiednie składowanie nie tylko optymalizuje wykorzystanie przestrzeni, ale również zwiększa efektywność operacyjną, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak Lean Management i Six Sigma. Dlatego kluczowe jest, aby wybierać metody składowania, które nie tylko zaspokajają bieżące potrzeby, ale również przewidują przyszłe wymagania operacyjne.

Pytanie 32

Przedstawiono cztery zasady dotyczące gospodarowania opakowaniami i odpadami. Która z nich dotyczy recyklingu?

Zasada IZasada IIZasada IIIZasada IV
zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez technologie czystej mniej odpadotwórczej produkcjipowtórne wykorzystanie odpadów poprzez ulepszanie technologii powtórnego wykorzystania materiałów odpadowychbezpieczny przewóz odpadów, składowanie na wysypiskach jako rozwiązanie ostatecznekonieczność prowadzenia działań naprawczych w dziedzinie rekultywacji wysypisk
ABCD

A. D.
B. C.
C. A.
D. B.
Poprawna odpowiedź to B, ponieważ zasada II dotyczy procesów związanych z recyklingiem, które mają kluczowe znaczenie dla zrównoważonego gospodarowania odpadami. Recykling polega na przetwarzaniu odpadów w celu ponownego wykorzystania surowców, co przyczynia się do zmniejszenia ilości odpadów trafiających na wysypiska oraz oszczędności zasobów naturalnych. W praktyce, zastosowanie technologii recyklingu umożliwia transformację odpadów plastikowych, papierowych czy metali w nowe produkty. Dla przykładu, przetworzone tworzywa sztuczne mogą być używane do produkcji nowych opakowań, a makulatura z papieru może być przetwarzana na nowe arkusze papieru. Zgodnie z normami ISO 14001, organizacje powinny wdrażać systemy zarządzania ochroną środowiska, które obejmują strategie recyklingu i odpowiedzialnego zarządzania odpadami. Recykling nie tylko zmniejsza wpływ na środowisko, ale również wspiera gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie odpady stają się wartościowym surowcem.

Pytanie 33

Firma, ustalając ilości oraz terminy wykonania serii produkcyjnych w planowanym czasie, wykorzystuje

A. DRP
B. MPS
C. MRP
D. MCI
Odpowiedzi takie jak MRP, MCI i DRP, mimo że są używane w zarządzaniu produkcją i logistyką, nie odnoszą się bezpośrednio do kwestii planowania wielkości i terminów realizacji partii produkcyjnych w takim sensie jak MPS. MRP, czyli Material Requirements Planning, koncentruje się na zarządzaniu materiałami potrzebnymi do produkcji i ustalaniu, kiedy i ile materiałów należy zamówić, aby zrealizować plan produkcji. To podejście jest bardziej skoncentrowane na potrzebach materiałowych i nie zajmuje się bezpośrednią koordynacją harmonogramów produkcyjnych. MCI, czyli Manufacturing Capacity Inventory, odnosi się do zarządzania zapasami związanymi z pojemnością produkcyjną, ale także nie rozwiązuje problemu planowania konkretnych terminów produkcji. Z kolei DRP, czyli Distribution Requirements Planning, jest narzędziem zarządzania logistyką i dystrybucją, które służy do planowania potrzeb w zakresie dystrybucji produktów do różnych lokalizacji, co również nie dotyczy bezpośrednio harmonogramu produkcji. Błędem jest zatem myślenie, że te narzędzia mogą zastąpić MPS w kontekście ustalania wielkości i terminów partii produkcyjnych. Właściwe zrozumienie funkcji każdego z tych narzędzi i ich zastosowań jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami produkcyjnymi.

Pytanie 34

Przedstawiony druk dokumentu wypełnia magazynier, gdy towar jest

Ilustracja do pytania
A. przesunięty z jednego magazynu do drugiego.
B. wydany na zewnątrz przedsiębiorstwa.
C. przyjęty z zewnątrz przedsiębiorstwa.
D. wydany na potrzeby działu produkcji.
Odpowiedź "przyjęty z zewnątrz przedsiębiorstwa" jest poprawna, ponieważ dokument PZ, czyli Przyjęcie Zewnętrzne, jest stosowany w procesach magazynowych do rejestrowania towarów, które trafiają do magazynu z zewnętrznych źródeł. Wypełniany przez magazyniera, dokument ten stanowi potwierdzenie przyjęcia towarów, a jego prawidłowe wypełnienie jest kluczowe dla zachowania porządku w ewidencji zapasów. Praktyczne zastosowanie tego dokumentu można zauważyć w procesie inwentaryzacji, gdzie poprawne zaksięgowanie nowo przyjętych towarów jest niezbędne do aktualizacji stanów magazynowych. W branży logistycznej i zarządzania łańcuchem dostaw, dokumentacja przyjęcia towaru zgodna z normami ISO 9001 oraz standardami GS1 jest istotna, ponieważ zapewnia przejrzystość i ścisłą kontrolę nad stanem zapasów. Poprawne stosowanie dokumentu PZ pozwala uniknąć błędów w systemie ewidencji, które mogą prowadzić do strat finansowych czy problemów z obsługą klienta.

Pytanie 35

Przedstawione w tabeli stawki taryfowe mają charakter

Odległość w kmObszar 1Obszar 2Obszar 3
10150155185
20228231245
30240265280
40285290330
50340355398

A. progresywny.
B. malejący.
C. stały.
D. degresywny.
Odpowiedzi takie jak "progresywny", "stały" i "malejący" są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistego charakteru analizowanych stawek taryfowych. Stawka progresywna oznaczałaby, że koszt jednostkowy wzrasta w miarę wydłużania się odległości, co jest sprzeczne z przedstawionym przykładem. W praktyce, takie stawki zazwyczaj stosuje się w sytuacjach, gdy chcemy zniechęcić do korzystania z określonych usług, co nie ma miejsca w przypadku omawianych taryf, które mają na celu optymalizację kosztów transportowych dla dłuższych tras. Z kolei stawki stałe oznaczają, że koszt za jednostkę pozostaje niezmienny niezależnie od dystansu, co również nie jest zgodne z przedstawionymi danymi. Wreszcie, termin "malejący" może wydawać się zbliżony do degresywnego, ale w rzeczywistości odnosi się do sytuacji, gdzie koszt jednostkowy maleje w sposób nieprzewidywalny, co nie jest przypadkiem w kontekście stawki taryfowej. Kluczowe jest zrozumienie, że degresywność stawki jest świadomym podejściem do ustalania cen w transporcie, które nie tylko sprzyja efektywności kosztowej, ale także buduje relacje z klientami poprzez oferowanie im bardziej korzystnych warunków na podstawie historii współpracy oraz wolumenów zleceń.

Pytanie 36

Wyróżnia się dwa typy odzieży stosowanej w miejscu pracy: odzież roboczą i odzież ochronną. Które z poniższych twierdzeń odnosi się do odzieży ochronnej?

A. Nie ma wymogu certyfikacji
B. Chroni pracownika przed zabrudzeniem
C. Używana jest wyłącznie w transporcie materiałów niebezpiecznych
D. Oznaczona jest znakiem CE
W kontekście odzieży ochronnej, warto zrozumieć, że jej głównym celem jest zapewnienie ochrony przed różnorodnymi zagrożeniami, a nie tylko przed zabrudzeniami. Odzież robocza, z kolei, może być używana do ochrony przed zabrudzeniem, ale niekoniecznie oferuje te same standardy ochrony jak odzież oznaczona znakiem CE. Odpowiedź sugerująca brak obowiązku certyfikacji jest myląca, ponieważ odzież ochronna w rzeczywistości musi spełniać rygorystyczne normy bezpieczeństwa, co jest potwierdzone poprzez certyfikację znakiem CE. Ponadto, ograniczenie zastosowania odzieży ochronnej tylko do sytuacji związanych z transportem materiałów niebezpiecznych jest nieprecyzyjne; odzież ochronna jest używana w wielu branżach, takich jak budownictwo, przemysł chemiczny czy medycyna, gdzie istnieje potrzeba ochrony przed różnymi rodzajami ryzyk. Warto również zauważyć, że niektóre produkty są klasyfikowane jako odzież ochronna na podstawie specyfikacji użytkowania oraz potencjalnego zagrożenia, co czyni je szeroką kategorią obejmującą wiele zastosowań. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, a także dla przestrzegania odpowiednich przepisów prawnych i norm branżowych.

Pytanie 37

Przedstawione w tabeli stawki taryfowe mają charakter

Odległość
w km
Strefa 1Strefa 2Strefa 3
w zł
1190195205
2220230242
3250265279
4280300316
5310335353

A. degresywny.
B. stały.
C. malejący.
D. progresywny.
Stawki taryfowe nie są progresywne, co oznacza, że nie rosną w zależności od ilości przejechanych kilometrów w sposób, który charakteryzuje ten typ taryfy. Progresywne stawki oznaczają, że im więcej kilometrów pokonujemy, tym wyższa stawka za każdy dodatkowy kilometr, co może prowadzić do sytuacji, w której klienci płacą znacznie więcej za dłuższe trasy. W przypadku stawek degresywnych, z kolei, początkowe stawki są wyższe, a następnie maleją w miarę pokonywania kolejnych kilometrów, co także nie ma miejsca w omawianym przykładzie. Malejące stawki funkcjonują podobnie do degresywnych, jednak w tym przypadku zmniejszająca się stawka dotyczy ogólnych kosztów w miarę wydłużania trasy. Posiadanie takich taryf mogłoby prowadzić do nieprzewidywalności kosztów dla użytkowników, co jest sprzeczne z zasadą przejrzystości w ustalaniu cen. Użytkownicy często mylą te pojęcia z powodu nieprecyzyjnych wyjaśnień dotyczących taryf lub niewłaściwego zrozumienia funkcjonowania systemów taryfowych. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że stawki taryfowe mogą przybierać różnorodne formy, ale w tym przypadku mamy do czynienia z taryfą stałą, która zapewnia bezpieczeństwo finansowe i przewidywalność kosztów dla klientów.

Pytanie 38

Zastosowanie wielkości obrotu towarowego podczas planowania układu towarów w magazynie ma na celu

A. zapewnienie stałych miejsc do transportu towarów
B. wyszukiwanie dostępnych miejsc do transportu towarów
C. skrócenie odległości przemieszczania towarów w magazynie
D. uproszczenie procesu kompletacji zamawianych towarów
Planowanie rozmieszczenia towarów w magazynie z uwzględnieniem wielkości obrotu ma na celu nie tylko poprawę efektywności, ale także skuteczne zarządzanie przestrzenią magazynową. Utrzymywanie stałych miejsc transportu towarów to podejście, które niekoniecznie sprzyja elastyczności i skuteczności operacyjnej. W praktyce, stałe przypisanie towarów do konkretnych lokalizacji może prowadzić do dłuższego czasu skanowania i pobierania produktów, co nie jest optymalne w kontekście zmiennych potrzeb rynku. Z kolei wyszukiwanie wolnych miejsc transportu może być mylące, ponieważ efektywne rozmieszczenie towarów powinno opierać się na ich rotacji, a nie na dostępności przestrzeni. Uproszczenie kompletacji zamawianego towaru, mimo że ważne, nie wystarczy samo w sobie; kluczowe jest, aby te działania były zgodne z zasadami efektywnego zarządzania zapasami oraz rozważania przestrzenne. Powszechnym błędem jest zakładanie, że samo przypisanie towaru do wyznaczonej lokalizacji wystarczy, aby zminimalizować koszty i czas operacji. W rzeczywistości, odpowiednie rozmieszczenie towarów powinno opierać się na ich charakterystyce, rotacji oraz sezonowości, co wymaga analizy danych i elastyczności w zarządzaniu. Dobre praktyki sugerują, że optymalizacja w magazynie powinna być dynamiczna, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb i obrotów, co prowadzi do zwiększenia wydajności i niskich kosztów operacyjnych.

Pytanie 39

Firma zajmująca się logistyką planuje wprowadzenie systemu do zarządzania magazynem. Jaki to będzie system?

A. Warehouse Management System
B. Manufacturing Resource Planning
C. Distribution Requirements Planning
D. Executive Information System
WMS, czyli Warehouse Management System, to takie specjalistyczne oprogramowanie, które ma na celu ogarnianie wszystkiego, co związane z operacjami w magazynie. Dzięki niemu można lepiej kontrolować zapasy, lokalizować produkty czy zarządzać zamówieniami. Przykład? No, wyobraź sobie, że dzięki WMS firma może śledzić, co się dzieje z towarami w magazynie, co naprawdę pomaga unikać błędów przy kompletacji zamówień i zwiększa efektywność działania. Wdrażając taki system, można zautomatyzować sporo procesów i zaoszczędzić czas oraz pieniądze. Z mojego doświadczenia, przed wdrożeniem WMS fajnie jest zrobić analizę potrzeb firmy i dobrze dostosować system do konkretnej działalności. Warto też wiedzieć, że WMS często współpracuje z innymi systemami ERP, co sprawia, że dane są spójne w całej firmie, a planowanie i prognozowanie stają się łatwiejsze.

Pytanie 40

Sklep detaliczny nabył towar w hurtowni, która na swój koszt i odpowiedzialność zobowiązała się dostarczyć go do magazynu kupującego. Jaką formułę zastosował dostawca?

A. Loco magazyn odbiorcy
B. Loco magazyn dostawcy
C. Franco magazyn odbiorcy
D. Franco magazyn dostawcy
Odpowiedź 'Franco magazyn odbiorcy' jest poprawna, ponieważ oznacza, że sprzedający ponosi wszystkie koszty i ryzyko związane z dostarczeniem towarów do miejsca wskazanego przez nabywcę, w tym przypadku do magazynu odbiorcy. Taki mechanizm jest zgodny z zasadami Incoterms, które regulują warunki dostaw w handlu międzynarodowym. Przykładem zastosowania tej formuły może być sytuacja, w której producent towarów w Polsce sprzedaje je detalistom w Niemczech. Producent organizuje transport i pokrywa koszty dostawy do magazynu detalisty. Dzięki temu detalista nie musi martwić się o logistykę dostawy, co ułatwia mu prowadzenie działalności. Praktyka ta jest szczególnie korzystna dla nabywców, którzy mogą skupić się na sprzedaży i obsłudze klienta, mając pewność, że towary dotrą na czas i w dobrym stanie. Warto również zauważyć, że stosowanie formuły 'Franco' sprzyja przejrzystości kosztów w transakcjach handlowych, co jest istotne dla planowania finansowego przedsiębiorstw.