Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu kolejowego
  • Kwalifikacja: TKO.07 - Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 11:21
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 11:41

Egzamin niezdany

Wynik: 2/40 punktów (5,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z posterunków może zmieniać kolejność przejazdów pociągów wyruszających na tor szlakowy sąsiadujący z tym posterunkiem?

A. Pomocniczy
B. Odstępowy
C. Zwrotniczowski
D. Zapowiadawczy
Odpowiedź "Zapowiadawczy" jest prawidłowa, ponieważ posterunki zapowiadawcze mają za zadanie koordynację i kontrolowanie ruchu pociągów na danym odcinku torów. W ramach ich kompetencji leży możliwość zmiany kolejności jazdy pociągów wyprawianych na tor szlakowy przylegający do tego posterunku. Przykładowo, w sytuacji, gdy jeden pociąg musi ustąpić przejazdowi innego, to właśnie posterunek zapowiadawczy podejmuje decyzję o zmianie kolejności. Działa to w oparciu o regulacje zawarte w instrukcjach ruchu kolejowego, które określają zasady dotyczące organizacji ruchu oraz bezpieczeństwa. Ponadto, funkcjonowanie posterunków zapowiadawczych jest kluczowe w sytuacjach awaryjnych, gdzie szybkie decyzje mają wpływ na bezpieczne i sprawne przeprowadzenie ruchu pociągów. W standardach kolei, takich jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), podkreśla się znaczenie efektywnej komunikacji i koordynacji działań pomiędzy różnymi służbami kolejowymi, co również odnosi się do roli posterunków zapowiadawczych.

Pytanie 2

W jakiej sytuacji dyżurny ruchu wpisuje czas przybycia pociągu w formie ułamka w rubryce 6 dziennika ruchu "pociąg przyjechał"?

A. Czas przyjazdu pociągu różni się od czasu blokowania bloku końcowego co najmniej o 1 minutę
B. Ruch pociągów realizowany jest na podstawie zapowiadania przez radiotelefon.
C. Wyprawiono dwa pociągi podczas prowadzenia ruchu pociągów w trakcie przerwy w komunikacji.
D. Wprowadzono telefoniczne zapowiadanie pociągów na kilku odcinkach.
Prawidłowa odpowiedź wskazuje, że w sytuacji, gdy czas przyjazdu pociągu różni się od czasu blokowania bloku końcowego co najmniej o 1 minutę, dyżurny ruchu jest zobowiązany do notowania tego czasu w formie ułamka. Praktyka ta ma na celu dokładne śledzenie ruchu pociągów i zapewnienie ich bezpieczeństwa, co jest kluczowym elementem w zarządzaniu ruchem kolejowym. Użycie ułamka w zapisie czasu pozwala na precyzyjne określenie momentu przyjazdu pociągu w kontekście rozkładu jazdy oraz istniejących opóźnień. Normy branżowe, takie jak Instrukcja o ruchu kolejowym, podkreślają znaczenie dokumentacji czasów przybycia i odjazdu pociągów, co wspiera nie tylko bezpieczeństwo, ale także optymalizację przepływu ruchu. Taki zapis umożliwia także analizę i późniejsze podejmowanie decyzji dotyczących zarządzania flotą pociągów oraz planowania dalszych operacji na szlakach. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której pociąg przyjeżdża z opóźnieniem, a dyżurny ruchu musi odpowiednio zaktualizować dane w systemie, co pozwala na lepsze zarządzanie kolejnymi pociągami i minimalizację ryzyka kolizji.

Pytanie 3

Po wznowieniu ruchu na odcinku, który był objęty sygnałem "ALARM", dyżurni ruchu umieszczają w dzienniku ruchu informację o treści przez całą szerokość strony:

A. "O godz. ….. minut…. przywrócono normalny ruch pociągów"
B. "Od posterunku……. do posterunku…… przywrócono normalny ruch pociągów"
C. "W dniu …….. od godz. ….. minut…. przywrócono normalny ruch pociągów"
D. "Na szlaku ……….. przywrócono ruch pociągów"

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'O godz. ….. minut…. przywrócono normalny ruch pociągów' jest jak najbardziej w porządku. Wiesz, w dokumentacji ruchu kolejowego ważne jest, żeby podać dokładny czas, kiedy to wszystko się dzieje. Chodzi o to, żeby wszystko było jasne i przejrzyste. Zgodnie z tym, co obowiązuje w branży, musimy mieć nie tylko informację, że ruch wrócił, ale i dokładny czas. To jest istotne, bo później można to przeanalizować, zwłaszcza jak zdarzają się jakieś incydenty czy awarie. Dokładne dane czasowe pomagają w ogarnianiu sytuacji i lepszym rozumieniu tego, co się działo. Takie zapisy są naprawdę ważne dla bezpieczeństwa na torach. Pamiętaj, że wpisy w dzienniku ruchu muszą być czytelne i zgodne z obowiązującymi zasadami, co tutaj na pewno zostało spełnione.

Pytanie 4

Zderzenie taboru kolejowego to

A. niezamierzone zdarzenie inne niż wypadek kolejowy, które jest związane z ruchem pojazdu kolejowego i wpływa na bezpieczeństwo jego ruchu
B. dynamiczne zderzenie pojazdów kolejowych poruszających się po tym samym torze w przeciwnych kierunkach
C. dynamiczne zderzenie pojazdów kolejowych poruszających się po tym samym torze w tym samym kierunku
D. zderzenie pojazdu kolejowego będącego w ruchu z innym pojazdem kolejowym, który stoi na tym samym torze

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zderzeniem taboru kolejowego określa się dynamiczne zetknięcie się pojazdów kolejowych jadących po tym samym torze w przeciwnym kierunku. Tego rodzaju zderzenie jest jednym z najbardziej niebezpiecznych zdarzeń w ruchu kolejowym, które może prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla pasażerów, jak i dla infrastruktury kolejowej. W praktyce, takie zderzenia mogą wystąpić w przypadku błędów w systemie sygnalizacji lub niewłaściwego zarządzania ruchem pociągów. W branży kolejowej stosuje się zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak automatyczne blokady torów oraz systemy monitorujące, które mają na celu minimalizację ryzyka zderzeń. Ponadto warto zauważyć, że zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Unii Kolejowej (UIC), kluczowe jest przestrzeganie rygorystycznych procedur operacyjnych oraz regularne szkolenie personelu w zakresie bezpiecznego zarządzania ruchem kolejowym, aby zredukować możliwość wystąpienia tego typu zdarzeń.

Pytanie 5

Które z torów na stacji są kontynuacją torów szlakowych?

A. Tory główne zasadnicze
B. Tory główne dodatkowe
C. Tory boczne
D. Tory komunikacyjne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Główne tory zasadnicze pełnią kluczową funkcję na stacjach kolejowych, służąc jako przedłużenie torów szlakowych, co umożliwia efektywne zarządzanie ruchem pociągów. Te tory są zaprojektowane do obsługi pociągów pasażerskich oraz towarowych i są zgodne z normami określonymi przez organizacje kolejowe. Główne tory zasadnicze są zwykle połączone z systemami sygnalizacji i zabezpieczeń, co pozwala na płynne i bezpieczne przeprowadzenie ruchu kolejowego. Przykłady zastosowania obejmują połączenia między różnymi liniami kolejowymi w celu umożliwienia przesiadek lub obsługi różnych typów pociągów w obrębie stacji. W praktyce, stacje kolejowe muszą być odpowiednio zaplanowane, aby tory zasadnicze mogły się integrować z innymi torami, co stanowi istotny element infrastruktury kolejowej. Dobre praktyki zarządzania ruchem kolejowym kładą nacisk na utrzymanie tych torów w dobrym stanie technicznym, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności transportu kolejowego.

Pytanie 6

W sytuacji, gdy po naciśnięciu przycisku nastawczego zwrotnicy oraz zakończeniu pracy napędu na planie świetlnym nie ma kontroli nad położeniem zwrotnicy biorącej udział w ruchu pociągu, a zwrotnica nie jest widoczna z nastawni, dyżurny ruchu powinien

A. zabezpieczyć zwrotnicę zamkiem trzpieniowym
B. sprawdzić oraz wymienić bezpiecznik nastawczy od zwrotnicy
C. zmienić przełącznik na pulpicie na przetwornicę II
D. skorzystać z przycisku "Iz" i wprowadzić ograniczenia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zabezpieczenie zwrotnicy zamkiem trzpieniowym to ważna sprawa, zwłaszcza gdy po pracy napędu nie mamy możliwości sprawdzenia jej położenia. Tak naprawdę dyżurny ruchu musi zadbać o to, żeby zwrotnica była na swoim miejscu i nie zmieniała się przez przypadkowe działania ludzi czy inne nieprzewidziane sytuacje. Użycie zamka trzpieniowego to zgodne z zasadami bezpieczeństwa i dobry krok w zarządzaniu ruchem kolejowym. Dzięki temu możliwe jest fizyczne zablokowanie zwrotnicy, co jest niezbędne, gdy nie możemy jej zobaczyć z nastawni. Na przykład, gdy zwrotnica jest uszkodzona, może być konieczne ograniczenie ruchu pociągów. Zabezpieczenie w ten sposób zmniejsza ryzyko, że ktoś przypadkiem przestawi zwrotnicę, co mogłoby przyczynić się do poważnych wypadków. Też warto pamiętać, że według norm, takie działania powinny być dokumentowane, a dyżurny ruchu ma obowiązek informować odpowiednie służby o wprowadzonych zmianach.

Pytanie 7

Kierownik manewrów ma możliwość przestawiania wagony próżne jednoosobowo bez działania hamulca zespolonego w liczbie nieprzekraczającej

A. 8 osi obliczeniowych
B. 28 osi rzeczywistych
C. 8 osi rzeczywistych
D. 28 osi obliczeniowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź '28 osi rzeczywistych' jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi normami i regulacjami w zakresie zarządzania ruchem kolejowym, kierownik manewrów ma prawo przestawiać wagony próżne w liczbie nieprzekraczającej 28 osi rzeczywistych. Osią rzeczywistą nazywamy rzeczywistą liczbę osi wagonów, a nie ich obliczeniową alternatywę, która uwzględnia różne parametry techniczne. W praktyce, znajomość tej normy ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operacji kolejowych, ponieważ przekroczenie tej liczby może prowadzić do znacznych zagrożeń, takich jak niestabilność zestawu, co w konsekwencji może prowadzić do wykolejenia. W kontekście manewrów, kluczowe jest stosowanie się do precyzyjnych wytycznych określających maksymalne limity dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa pracy na stacji. Zastosowanie tej zasady w codziennych operacjach kolejowych jest niezbędne, aby minimalizować ryzyko i zapewniać bezpieczne warunki pracy dla wszystkich pracowników obsługi kolejowej.

Pytanie 8

Pojazdy kolejowe mogą się zbliżać na torze zamkniętym pod warunkiem wcześniejszego porozumienia

A. drużyn pociągowych
B. kierujących pracami torowymi
C. dyżurnego ruchu oraz dyspozytora
D. kierujących manewrami w tym rejonie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zbliżanie się pojazdów kolejowych na torze zamkniętym po wzajemnym porozumieniu się drużyn pociągowych jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Taka procedura jest kluczowa, ponieważ w przypadku torów zamkniętych ruch pociągów jest z reguły zablokowany, co eliminuje ryzyko kolizji z innymi pojazdami. Współpraca między drużynami pociągowymi zapewnia, że obie strony posiadają pełną informację o sytuacji na torze, co jest niezbędne do bezpiecznego zrealizowania manewrów. Przykładem może być sytuacja, gdy jedna drużyna pociągowa musi wjechać na tor zamknięty, aby umożliwić wykonanie niezbędnych prac serwisowych lub technicznych, a druga drużyna się na to zgadza, gwarantując, że nie będzie prowadzić równolegle ruchu. Takie praktyki są zgodne z wytycznymi zawartymi w regulacjach krajowych i międzynarodowych dotyczących bezpieczeństwa kolejowego, które kładą nacisk na komunikację oraz współpracę w celu minimalizacji ryzyka.

Pytanie 9

Obsługa zwrotnic uczestniczących w przebiegu jest możliwa dopiero po całkowitym minęciu pociągu

A. przebiegowe miejsce końca pociągu
B. posterunek techniczny z urządzeniami nastawczymi
C. pierwszą w przebiegu zwrotnicę rozjazdu
D. miejsce sygnałowe końca pociągu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 'miejsce sygnałowe końca pociągu', ponieważ jest to kluczowy punkt w procesie obsługi zwrotnic po przejeździe pociągu. Zgodnie z normami bezpieczeństwa kolejowego, zwrotnice powinny być obsługiwane dopiero po tym, jak pociąg w całości minie sygnał wskazujący koniec pociągu, co zapewnia, że wszystkie wagony i lokomotywy opuściły obszar, w którym mogą wpływać na działanie zwrotnicy. W praktyce oznacza to, że operatorzy muszą monitorować sygnały końca pociągu i upewnić się, że nie ma już wagonów w zasięgu mechanizmu zwrotnicy. Na przykład, w przypadku stacji przesiadkowych, niewłaściwe ustawienie zwrotnicy w momencie, gdy pociąg jeszcze znajduje się w obrębie toru, może prowadzić do poważnych incydentów. Dodatkowo, standardy i procedury przewozowe jasno określają, że bezpieczeństwo operacji kolejowych zależy od ścisłego przestrzegania takich protokołów, co z kolei poprawia ogólną efektywność i niezawodność systemu transportowego.

Pytanie 10

Posterunek, w którym urządzenia nie mają funkcji powiązania sygnałów na sygnalizatorach z położeniem zwrotnic, nazywamy

A. dyżurnego peronowego
B. zwrotniczowskim
C. nastawczym
D. dróżnika przejazdowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Posterunek zwrotniczowski to rodzaj punktu obsługi ruchu kolejowego, w którym obsługiwane są zwrotnice, a sygnalizacja nie jest uzależniona od ich położenia. W praktyce oznacza to, że sygnalizatory są ustawione w sposób niezależny od aktualnego stanu zwrotnic, co upraszcza procedury operacyjne i zwiększa elastyczność zarządzania ruchem kolejowym. W kontekście standardów branżowych, zwrotniczowski posterunek jest stosowany w miejscach, gdzie konieczne jest szybkie i skuteczne zarządzanie ruchem, a także w sytuacjach, gdy nieprzewidywalne zmiany w rozkładzie jazdy mogą wymagać natychmiastowego dostosowania sygnalizacji. Przykładem takiej sytuacji może być stacja, gdzie wiele pociągów przejeżdża z różnymi kierunkami, a decyzyjność zwrotniczego w zakresie sygnalizacji pozwala na płynniejszy przepływ ruchu bez konieczności skomplikowanego uzgadniania stanu zwrotnic.

Pytanie 11

Czy w przypadku, gdy blok liniowy znajduje się w nastawni wykonawczej, nastawniczy ma możliwość zablokowania bloku końcowego podczas telefonicznego zapowiadania pociągów?

A. na każde polecenie dyżurnego ruchu
B. po wjeździe pociągu
C. po przejechaniu miejsca przebiegowego
D. po potwierdzeniu, że pociąg wjechał w całości

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to, że nastawniczy może zablokować blok końcowy na każdorazowe polecenie dyżurnego ruchu. Oznacza to, że decyzja o zablokowaniu musi być podejmowana z uwzględnieniem bieżącej sytuacji na linii i odpowiednich procedur. Dyżurny ruchu ma pełną kontrolę nad ruchem pociągów i jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa. Zablokowanie bloków w odpowiednim momencie jest kluczowe w zarządzaniu ruchem kolejowym, ponieważ pozwala na uniknięcie kolizji i zapewnienie właściwego przepływu pociągów. W praktyce, każda interakcja między dyżurnym a nastawniczym powinna być dokumentowana. Przykładowo, w sytuacji, gdy dyżurny ruchu podejmuje decyzję o wpuszczeniu pociągu, nastawniczy powinien zablokować blok końcowy zgodnie z rozkazem, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa ruchu kolejowego, określonymi w regulacjach krajowych oraz międzynarodowych.

Pytanie 12

W jaki sposób dyżurny ruchu może potwierdzić gotowość pociągu do odjazdu?

A. Za pomocą sygnału ręcznego
B. Przez przyciśnięcie zielonego przycisku
C. Tylko poprzez rozmowę telefoniczną z maszynistą
D. Poprzez sygnał dźwiękowy lub świetlny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Potwierdzenie gotowości pociągu do odjazdu przez dyżurnego ruchu za pomocą sygnałów dźwiękowych lub świetlnych jest standardową praktyką w branży kolejowej. Sygnały te są stosowane, aby zapewnić jasną i jednoznaczną komunikację między dyżurnym a maszynistą. W praktyce, na dużych stacjach, sygnały świetlne są szczególnie ważne, ponieważ mogą być widoczne z większych odległości, co jest kluczowe dla bezpiecznego i efektywnego zarządzania ruchem pociągów. Sygnały te są częścią systemów automatyzacji i zarządzania ruchem, które pomagają w synchronizacji działań na torach. Ponadto, stosowanie sygnałów dźwiękowych może być wykorzystane jako dodatkowy środek bezpieczeństwa w sytuacjach, gdy widoczność jest ograniczona, na przykład podczas złych warunków pogodowych. Takie podejście jest zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa i efektywności w transporcie kolejowym, które kładą nacisk na minimalizację ryzyka ludzkiego błędu poprzez zastosowanie technologii wspierających procesy decyzyjne.

Pytanie 13

Jakie informacje zawiera dodatek numer 2 do wewnętrznego rozkładu jazdy pociągów?

A. Spis przebiegów bez zatrzymania
B. Spis przystanków, gdzie możliwe jest wsiadanie i wysiadanie podróżnych
C. Spis ostrzeżeń stałych
D. Warunki techniczno-ruchowe linii

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wykaz ostrzeżeń stałych jest kluczowym elementem dodatku numer 2 do wewnętrznego rozkładu jazdy pociągów, ponieważ dostarcza niezbędnych informacji o stałych ograniczeniach i zagrożeniach na trasie. Te ostrzeżenia mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz odpowiedniego planowania przejazdu. Przykładem zastosowania wykazu ostrzeżeń stałych może być sytuacja, w której maszynista musi dostosować prędkość pociągu w okolicach obszarów o wysokim ryzyku, takich jak mosty czy tunele, gdzie występują ograniczenia prędkości. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, informacje te powinny być regularnie aktualizowane i dostępne dla wszystkich użytkowników, aby zminimalizować ryzyko wypadków i zapewnić sprawną komunikację między zespołami operacyjnymi. Warto podkreślić, że znajomość i przestrzeganie tych wskazówek są obowiązkowe w kontekście norm i standardów bezpieczeństwa kolejowego, takich jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei) oraz krajowe regulacje dotyczące przewozu osób i towarów.

Pytanie 14

Pociąg roboczy powinien być wyprawiony na tor zamknięty na podstawie pisemnego rozkazu?

A. O
B. Nrob
C. S
D. N

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "S" jest prawidłowa, ponieważ pociąg roboczy na torze zamkniętym rzeczywiście należy wyprawić na podstawie pisemnego rozkazu. W praktyce operacji kolejowych, zgodnie z przepisami bezpieczeństwa, wymóg pisemnego rozkazu ma na celu zapewnienie transparentności oraz jednoznaczności komunikacji pomiędzy jednostkami odpowiedzialnymi za zarządzanie ruchem. Taki rozkaz powinien być przekazany przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań na torze zamkniętym, aby uniknąć nieporozumień i zagrożeń związanych z bezpieczeństwem, takich jak kolizje czy nieautoryzowany dostęp do strefy roboczej. Przykładem może być sytuacja, w której pociąg roboczy jest kierowany do strefy, gdzie prowadzone są prace remontowe. Wymóg pisemnego rozkazu wprowadza dodatkowy element kontroli, umożliwiając odpowiednim służbom kolejowym monitorowanie sytuacji oraz podejmowanie odpowiednich działań w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności. Takie procedury są zgodne z ogólnymi standardami bezpieczeństwa w branży kolejowej, które kładą nacisk na precyzyjną dokumentację i ścisłe przestrzeganie procedur.

Pytanie 15

Wizualizacja terenu stacji (posterunku ruchu), ukazująca na płaszczyźnie poziomej lokalizację kolejowych elementów sytuacyjnych oraz urządzeń technicznych przedstawionych przy użyciu umownych oznaczeń w określonym uproszczeniu i skali, to

A. profil podłużny stacji/posterunku
B. profil poprzeczny stacji/posterunku
C. wykres ruchu
D. plan schematyczny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Plan schematyczny stacji lub posterunku ruchu to graficzny obraz, który dokładnie przedstawia rozmieszczenie elementów infrastruktury kolejowej, takich jak tory, perony, sygnalizacja oraz inne urządzenia techniczne. Wykorzystywany jest w projektowaniu oraz zarządzaniu ruchem kolejowym, umożliwiając wizualizację układu stacji w sposób uproszczony, co jest kluczowe dla efektywnego planowania operacji kolejowych. Przykładowo, w planach schematycznych można zaznaczyć lokalizację torów towarowych oraz pasażerskich, co ułatwia koordynację ruchu pociągów. Plany te są również wykorzystywane do szkoleń pracowników oraz w procedurach awaryjnych, ponieważ pozwalają szybko zorientować się w układzie stacji. Zgodnie z normami branżowymi, plan powinien być zgodny z określonymi standardami, co zapewnia jego zrozumiałość i użyteczność w praktyce. Dobrze wykonany plan schematyczny jest niezbędnym narzędziem dla inżynierów, planistów oraz operatorów.

Pytanie 16

W przypadku zaniku zasilania sieciowego oraz braku automatów do ponownego włączania zasilania, pracownik obsługi ma obowiązek

A. uruchomić zespół spalinowo-elektryczny
B. wyłączyć elektryczne ogrzewanie rozjazdów
C. włączyć oświetlenie rozjazdów
D. odłączyć sieć trakcyjną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uruchomienie zespołu spalinowo-elektrycznego w przypadku zaniku napięcia sieciowego jest kluczowym działaniem mającym na celu zapewnienie ciągłości zasilania w infrastrukturze transportowej. Zespół spalinowo-elektryczny, jako alternatywne źródło energii, jest wykorzystywany, aby zrekompensować brak zasilania z sieci trakcyjnej. W sytuacji awaryjnej, gdy nie ma możliwości automatycznego uruchomienia systemów, pracownik obsługi powinien być w stanie szybko zareagować, co wymaga znajomości procedur oraz funkcjonalności sprzętu. W praktyce, regularne szkolenia i ćwiczenia dotyczące obsługi zespołów spalinowo-elektrycznych oraz ich integracji z systemem zasilania są niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji. Warto również zaznaczyć, że zgodnie z obowiązującymi normami i dobrymi praktykami w branży, uruchomienie awaryjnego zasilania powinno być przeprowadzane zgodnie z ustalonymi protokołami, co minimalizuje ryzyko wystąpienia dodatkowych problemów związanych z zasilaniem.

Pytanie 17

W sytuacji, gdy nie ma potwierdzenia przybycia pociągu, trzeba ustalić przyczynę braku tego potwierdzenia po upływie

A. 10 minut
B. 3 minut
C. 7 minut
D. 5 minut

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "5 minut" jest poprawna, ponieważ jest zgodna z ogólnie przyjętymi standardami w zakresie zarządzania informacjami o ruchu kolejowym. Zgodnie z regulacjami, w przypadku braku potwierdzenia przyjazdu pociągu, operatorzy powinni podjąć działania w ciągu pięciu minut. Taki czas reakcji jest istotny, aby zapewnić płynność ruchu kolejowego oraz bezpieczeństwo pasażerów. W praktyce, po upływie tego okresu, pracownik odpowiedzialny za obsługę ruchu powinien skontaktować się z odpowiednim centrum sterowania, aby ustalić przyczynę braku potwierdzenia. Tego rodzaju działania są zgodne z zasadami dobrej praktyki w branży transportowej, które wskazują na konieczność szybkiej reakcji na nieprzewidziane sytuacje. Warto również zauważyć, że dłuższy czas oczekiwania na potwierdzenie mógłby prowadzić do opóźnień w rozkładzie jazdy, co z kolei wpływałoby na komfort podróży pasażerów oraz mogłoby generować dodatkowe koszty dla przewoźników.

Pytanie 18

Co powinien zrobić dyżurny ruchu w sytuacji, gdy otrzyma prośbę o wydanie ostrzeżeń doraźnych?

A. zawiadomienie o wprowadzeniu ostrzeżenia
B. telegram zawiadomienie o wprowadzeniu ostrzeżenia
C. telegram adresu czternaście
D. zawiadomienie adresu czternaście

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'zawiadomienie o wprowadzeniu ostrzeżenia' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi procedurami w ruchu kolejowym, dyżurny ruchu ma obowiązek formalnie informować odpowiednie służby oraz personel o wprowadzeniu ostrzeżeń doraźnych. Tego rodzaju zawiadomienie stanowi ważny element zarządzania bezpieczeństwem na linii kolejowej. Praktyczne zastosowanie obejmuje przypadki, gdy występują nieprzewidziane zdarzenia, takie jak awarie infrastruktury czy warunki pogodowe, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu. W takich sytuacjach, szybkie przekazanie informacji za pomocą odpowiednich zawiadomień pozwala na podjęcie działań zapobiegawczych i minimalizowanie ryzyka. Dobre praktyki w tym zakresie wymagają, aby każdy dyżurny był dobrze przeszkolony i znał procedury związane z wydawaniem ostrzeżeń, co jest kluczowe dla zapewnienia efektywnej komunikacji oraz bezpieczeństwa całej operacji kolejowej.

Pytanie 19

W sytuacji, gdy przewody linii wysokiego napięcia ulegną zerwaniu, należy unikać zbliżania się do nich na odległość mniejszą niż

A. 3 metry
B. 8 metrów
C. 10 metrów
D. 5 metrów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 10 metrów jest zgodna z zaleceniami dotyczącymi bezpieczeństwa w pobliżu linii wysokiego napięcia. Zgodnie z normami, takimi jak PN-EN 50110-1, zaleca się, aby osoby nieuprawnione nie zbliżały się do przewodów linii wysokiego napięcia na mniej niż 10 metrów. Jest to minimalna odległość, która ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa przed ryzykiem porażenia prądem elektrycznym oraz umożliwienie pracownikom służb energetycznych wykonywania niezbędnych czynności naprawczych. W praktyce, zbliżając się do takich przewodów, można nie tylko narazić się na niebezpieczeństwo, ale również wpłynąć na stabilność przewodów, co może prowadzić do awarii systemu energetycznego. Zasady te są kluczowe dla ochrony życia i zdrowia ludzi oraz zapewnienia bezpieczeństwa infrastruktury energetycznej. W przypadku zauważenia zerwanych przewodów, ważne jest, aby natychmiast wezwać odpowiednie służby, jednocześnie zachowując bezpieczną odległość.

Pytanie 20

Instrukcję ostrożnego prowadzenia pociągu wraz z redukcją prędkości wydaje się dzięki rozkazowi

A. N
B. N rob
C. O
D. S

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "O" jest poprawna, ponieważ w kontekście poleceń wydawanych przez drużynę pociągową oznacza ona polecenie do ostrożnej jazdy oraz zmniejszenia prędkości. W praktyce, stosowanie rozkazu "O" jest kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa na torach, zwłaszcza w sytuacjach, gdy występują ograniczenia, takie jak prace torowe lub przeszkody na torze. Takie podejście jest zgodne z zasadami ruchu kolejowego, gdzie priorytetem jest zapobieganie wypadkom i zapewnienie, że pociąg porusza się z prędkością odpowiednią do warunków. Na przykład, w sytuacji, gdy pociąg zbliża się do stacji i napotyka sygnał "O", maszynista powinien natychmiast zredukować prędkość, aby zapewnić płynne i bezpieczne zatrzymanie. Warto również zauważyć, że znajomość i umiejętność odpowiedniego reagowania na różne sygnały i polecenia są kluczowe dla pracy drużyn pociągowych, co podkreśla znaczenie szkoleń i regularnych ćwiczeń w tym zakresie.

Pytanie 21

Odcinki linii kolejowych dzielą się na różne kategorie?

A. połączenia i przerwy
B. szlaki i odstępy
C. połączenia i rozjazdy
D. szlaki i rozjazdy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'szlaki i odstępy' jest poprawna, ponieważ w systemie kolejnictwa linie kolejowe rzeczywiście dzielą się na te dwie kategorie. Szlaki to odcinki torów, które służą do prowadzenia pociągów, natomiast odstępy to przestrzenie pomiędzy szlakami, które są wykorzystywane do zapobiegania kolizjom oraz do zarządzania ruchem kolejowym. Odstępy są kluczowe w kontekście bezpieczeństwa, jako że umożliwiają ruch pociągów w odstępach czasowych oraz przestrzennych, co jest zgodne z obowiązującymi normami branżowymi i standardami, takimi jak instrukcje eksploatacyjne. Przykładem zastosowania wiedzy o szlakach i odstępach jest zarządzanie ruchem kolejowym w centrach sterowania, gdzie precyzyjne obliczenia odstępów między pociągami są niezbędne do zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa operacji. Znajomość tej terminologii jest istotna dla wszystkich profesjonalistów pracujących w branży kolejowej, w tym dla inżynierów, dyspozytorów i techników, co potwierdzają standardy międzynarodowe w zakresie zarządzania ruchem kolejowym.

Pytanie 22

W jakiej odległości od przeszkody powinna być umiejscowiona tarcza zatrzymania D- l "Stój" na odgałęzieniu toru?

A. 200 metrów w osi toru
B. 100 metrów w osi toru
C. 100 metrów po prawej stronie toru
D. 200 metrów po prawej stronie toru

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź '100 metrów w osi toru' jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz standardami dla sygnalizacji kolejowej, tarcza zatrzymania D-l 'Stój' powinna być ustawiona w odległości 100 metrów od przeszkody w osi toru. Wskazanie takiej odległości ma na celu zapewnienie odpowiedniego czasu na reakcję maszynisty i minimalizację ryzyka wypadków. Umożliwia to także zachowanie odpowiedniego marginesu bezpieczeństwa, co jest kluczowe w kontekście operacji kolejowych. Przykładowo, w sytuacjach awaryjnych, gdzie konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie pociągu, taka odległość daje czas na wyhamowanie, zwłaszcza w przypadku pociągów towarowych, które mają większą masę i dłuższy czas hamowania. Ustawienie tarczy w odpowiedniej odległości jest także zgodne z ogólnymi zasadami organizacji ruchu kolejowego, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Pytanie 23

Który z poniższych posterunków ruchu pozwala na zmianę kolejności odjazdów pociągów kierowanych na tor szlakowy przylegający do niego?

A. Odstępowy
B. Zapowiadawczy
C. Pomocniczy
D. Bocznicowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'Zapowiadawczy' jest prawidłowa, ponieważ posterunek zapowiadawczy pełni kluczową rolę w organizacji ruchu kolejowego. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie bezpiecznego wprowadzenia pociągów na tor szlakowy oraz kontrolowanie ruchu pociągów w danym obszarze. Dzięki zastosowaniu odpowiednich sygnałów i procedur, posterunek zapowiadawczy umożliwia zmianę kolejności jazdy pociągów, co jest niezbędne w przypadku opóźnień lub zmian w rozkładzie jazdy. Przykład praktyczny to sytuacja, w której pociąg towarowy musi ustąpić miejsca pociągowi pasażerskiemu. Posterunek zapowiadawczy wydaje odpowiednie sygnały, co pozwala na bezpieczne wprowadzenie pociągu pasażerskiego na tor szlakowy i zminimalizowanie ryzyka kolizji. Warto również zauważyć, że zgodnie z regulacjami branżowymi, każdy ruch pociągu musi być odpowiednio zapowiadany, co jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa na sieci kolejowej.

Pytanie 24

Jakie zdarzenie nie jest uznawane za kolizję?

A. Najechanie
B. Pęknięcie szyny
C. Starcie
D. Zderzenie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pęknięcie szyny nie jest kolizją, ponieważ odnosi się do uszkodzenia elementu infrastruktury, a nie interakcji między dwoma obiektami. Kolizje definiowane są jako zdarzenia, w których dochodzi do fizycznego kontaktu dwóch lub więcej obiektów, co prowadzi do uszkodzenia. W kontekście transportu kolejowego, zjawiska takie jak starcie, zderzenie czy najechanie, wiążą się z bezpośrednim uszkodzeniem taboru lub infrastruktury w wyniku kolizji. Przykładowo, zderzenie lokomotywy z innym pociągiem prowadzi do zniszczeń, które są jednoznacznie klasyfikowane jako kolizje. Natomiast pęknięcie szyny ma swoje źródło w czynnikach takich jak zmiany temperatury, zmęczenie materiału oraz korozja, co skutkuje uszkodzeniem szyny bez udziału innego obiektu. W branży kolejowej standardy bezpieczeństwa, takie jak normy EN 13481, podkreślają znaczenie monitorowania stanu infrastruktury, co ma na celu zapobieganie takim incydentom jak pęknięcia, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, ale nie są kolizjami w ścisłym sensie tego słowa.

Pytanie 25

Jakie działania nie są realizowane przez dyżurnego ruchu manewrowego?

A. Organizuje oraz kontroluje pracę manewrową związaną z zestawianiem i przekształcaniem składów
B. Organizuje i prowadzi ruch pociągów na posterunku zapowiadawczym i przyległych szlakach
C. Organizuje oraz kontroluje pracę manewrową związaną z rozdzielaniem
D. Organizuje oraz kontroluje pracę manewrową związaną z obsługą punktów ładunkowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Organizuje i prowadzi ruch pociągów na posterunku zapowiadawczym i przyległych szlakach" jest prawidłowa, ponieważ dyżurny ruchu manewrowy ma na celu koordynację i nadzór nad manewrami na stacji, a nie prowadzenie ruchu pociągów na szlakach. Dyżurny ruchu manewrowy koncentruje się na organizacji pracy związanej z zestawianiem i przeformowywaniem składów oraz nadzorowaniem obsługi punktów ładunkowych. W praktyce oznacza to, że dyżurny ten odpowiada za zapewnienie efektywności procesu manewrowania, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i terminowości operacji kolejowych. Na przykład, w przypadku załadunku lub rozładunku towarów, dyżurny ruchu manewrowy organizuje odpowiednie manewry w obrębie stacji, co wymaga znajomości układów torów oraz procedur związanych z obsługą pojazdów kolejowych. Właściwe zarządzanie tymi operacjami jest zgodne z normami branżowymi, a także standardami bezpieczeństwa, które muszą być przestrzegane na każdej stacji kolejowej.

Pytanie 26

Dokładną próbę hamulca należy przeprowadzić w pociągu, w którym urządzenia hamulcowe w składzie pociągu lub w pociągu nie były zasilane sprężonym powietrzem przez okres dłuższy niż

A. 12 godzin
B. 16 godzin
C. 9 godzin
D. 24 godziny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zrobienie dokładnej próby hamulca w pociągu, który nie miał zasilania sprężonym powietrzem przez ponad 12 godzin, to naprawdę ważna rzecz. Z tego co pamiętam, takie normy jak UIC czy te krajowe mówią wyraźnie, że brak powietrza przez dłuższy czas może spowodować, że hamulce nie działają jak powinny. Przykład? Wyobraź sobie, że pociąg stoi na stacji i nikt nie sprawdza hamulców. Po jakimś czasie mogą się zaciąć lub nawet zablokować. Jakbyśmy uruchomili taki pociąg, to może być naprawdę niebezpiecznie. Dlatego zanim ruszymy w trasę, dobrze jest dokładnie sprawdzić hamulce, żeby zapewnić bezpieczeństwo dla pasażerów i towarów, a także uniknąć nieprzyjemnych wypadków.

Pytanie 27

Gdy nastąpi uszkodzenie blokady stacyjnej na nastawni wykonawczej, nastawniczy ma obowiązek zapisać ten fakt w

A. dzienniku ruchu
B. kontroli zajętości torów wjazdowych
C. dzienniku telefonicznym
D. książce przebiegów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Książka przebiegów jest dokumentem, w którym rejestruje się wszelkie istotne zdarzenia związane z eksploatacją nastawni oraz urządzeń kolejowych. W przypadku uszkodzenia blokady stacyjnej na nastawni wykonawczej, nastawniczy ma obowiązek odnotować ten incydent w książce przebiegów, ponieważ jest to dokument, który służy do monitorowania stanu technicznego sprzętu oraz zdarzeń, które mogą wpływać na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Przykładowo, w sytuacji, gdy uszkodzenie blokady może prowadzić do potencjalnych zagrożeń dla ruchu pociągów, jego zapis w książce przebiegów umożliwia późniejszą analizę i podjęcie odpowiednich działań naprawczych. W praktyce pozwala to również na dokumentację historii zdarzeń, co jest istotne w kontekście audytów i inspekcji, a także w zapewnieniu zgodności z normami bezpieczeństwa obowiązującymi w branży kolejowej.

Pytanie 28

Kiedy należy przeprowadzić szczegółową próbę hamulca zespolonego?

A. gdy urządzenia hamulcowe w pociągu nie były zaopatrywane w sprężone powietrze przez okres dłuższy niż 12 godzin
B. gdy nie było zasilania wagonów ustawionych na hamowanie R+Mg przez ponad 10 godzin
C. gdy nastąpiła zmiana kabiny sterowniczej w zespole pojazdów
D. gdy przynajmniej jeden z pojazdów kolejowych został odłączony od składu pociągu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'urządzenia hamulcowe w składzie pociągu nie były zasilane sprężonym powietrzem dłużej niż 12 godzin' jest prawidłowa, ponieważ długotrwałe brak zasilania systemów hamulcowych może prowadzić do ich wydolności oraz skuteczności działania. W standardach bezpieczeństwa kolejowego, takich jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), podkreśla się znaczenie regularnych prób hamulcowych oraz zapewnienia, że wszystkie systemy hamulcowe są w pełni funkcjonalne przed użyciem pojazdu. W praktyce, jeżeli systemy hamulcowe nie były zasilane przez dłużej niż 12 godzin, istnieje ryzyko, że elementy mechaniczne mogły się zastać, a ciśnienie powietrza w układzie mogło się obniżyć, co zagrażałoby bezpieczeństwu operacyjnemu. Przykładowo, w sytuacji, gdy pociąg nie jest używany przez dłuższy czas, niezbędne jest przeprowadzenie szczegółowej próby hamulca, aby upewnić się, że wszystkie urządzenia działają prawidłowo, co jest kluczowe w zapobieganiu wypadkom podczas transportu. Regularne kontrole hamulców są nie tylko praktyką, ale także wymogiem prawnym, co ilustruje znaczenie tej procedury.

Pytanie 29

Dokładną kontrolę hamulca trzeba przeprowadzić w pociągu, w którym systemy hamulcowe w składzie nie były zasilane sprężonym powietrzem przynajmniej przez

A. 24 godziny
B. 12 godzin
C. 9 godzin
D. 16 godzin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Szczegółowa próba hamulca w pociągu, w którym urządzenia hamulcowe nie były zasilane sprężonym powietrzem przez co najmniej 12 godzin, jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa operacji kolejowych. Zgodnie z obowiązującymi standardami, takim jak normy EN 14198 oraz wytyczne UIC (Międzynarodowego Związku Kolei), brak zasilania sprężonym powietrzem może prowadzić do niepełnej efektywności układu hamulcowego. Po 12 godzinach bez zasilania, ciśnienie w układzie hamulcowym może się obniżyć, co wpływa na jego działanie. Przeprowadzając szczegółową próbę hamulca, operatorzy mają możliwość oceny rzeczywistych warunków pracy hamulców, co jest niezbędne do zapewnienia ich optymalnego działania. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której pociąg stoi przez dłuższy czas na postoju, na przykład w przypadku awarii lub zaplanowanej przerwy. Przeprowadzenie próby hamulca jest wówczas niezbędne przed dalszą jazdą, co pozwala na uniknięcie potencjalnych awarii w trakcie ruchu. Regularne testy hamulców są częścią procedur konserwacyjnych i inspekcji, które mają na celu podniesienie ogólnego poziomu bezpieczeństwa na kolei.

Pytanie 30

Kierownik manewrów może wydać polecenie do wykonania ruchu manewrowego po sprzęgnięciu taboru kolejowego dopiero po

A. wyjściu pracownika z przestrzeni pomiędzy wagonami
B. otrzymaniu sygnału manualnego od nastawniczego
C. wyluzowaniu wagonów przy użyciu odluźniacza wagonowego
D. pojawi się sygnał na tarczy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wyjście pracownika spomiędzy wagonów jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa podczas manewrów kolejowych. Przed rozpoczęciem ruchu manewrowego, kierownik manewrów musi upewnić się, że wszyscy pracownicy są w bezpiecznej odległości od torów, co jest gwarantowane przez wyjście takiego pracownika. Ten proces jest zgodny z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w branży kolejowej, które nakładają na kierowników manewrów obowiązek sprawdzenia, czy nie ma osób w obrębie ruchu kolejowego. Przykładem zastosowania tego przepisu może być sytuacja, w której pracownicy są odpowiedzialni za przetaczanie wagonów; zanim do tego dojdzie, kierownik musi uzyskać pewność, że nikt nie znajduje się między wagonami. Dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym podkreślają konieczność przestrzegania takich procedur, aby zminimalizować ryzyko wypadków i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie systemu transportowego.

Pytanie 31

Zwrotnica, która jest zamknięta i umocowana w torze, może być wykorzystana ponownie dopiero wtedy, gdy pociąg ją minie

A. przebiegowe miejsce zakończenia pociągu lub miało miejsce automatyczne zwolnienie tego urządzenia
B. daną zwrotnicę w realizowanym kursie
C. miejsce z sygnałem
D. nastawnia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zwrotnica zamknięta i utwierdzona w przebiegu pociągowym może być ponownie użyta dopiero, gdy pociąg minął przebiegowe miejsce końca pociągu lub nastąpiło samoczynne zwolnienie tego urządzenia. To podejście jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, które mają na celu minimalizację ryzyka kolizji oraz zapewnienie stabilności i bezpieczeństwa ruchu. Przebiegowe miejsce końca pociągu to punkt, w którym pociąg uznawany jest za zakończony, co oznacza, że wszystkie jego wagony opuściły dany odcinek toru. W praktyce, taka procedura zapobiega sytuacjom, w których zwrotnica mogłaby zostać wykorzystana, gdy pociąg nadal znajduje się na torze, co mogłoby prowadzić do niebezpiecznych incydentów. Dodatkowo, samoczynne zwolnienie zwrotnicy jest mechanizmem zabezpieczającym, który działa automatycznie w przypadku awarii lub nieprawidłowego działania systemu, co również jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa. Wprowadzenie takich zasad opiera się na międzynarodowych standardach dotyczących eksploatacji infrastruktury kolejowej, które zalecają szczegółowe procedury dotyczące zarządzania ruchem i bezpieczeństwem. Przykładem mogą być regulacje zawarte w normach UIC, które promują jednorodne praktyki w zakresie użytkowania infrastruktury kolejowej.

Pytanie 32

W sytuacji awaryjnej, gdy wymagana jest ewakuacja pasażerów, kto koordynuje akcję ewakuacyjną?

A. Kierownik pociągu
B. Dyżurny ruchu
C. Maszynista
D. Kontroler ruchu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kierownik pociągu jest osobą odpowiedzialną za koordynację ewakuacji pasażerów w sytuacji awaryjnej. Jego rola polega na zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerom oraz personelowi. Kierownik pociągu musi być przeszkolony w zakresie procedur ewakuacyjnych, co obejmuje ocenę sytuacji, komunikację z pasażerami i personelem oraz koordynację działań ratunkowych. W sytuacji zagrożenia kierownik musi szybko ocenić sytuację, podejmować decyzje oraz dbać o to, aby ewakuacja przebiegała sprawnie i bezpiecznie. Jego zadaniem jest również współpraca z innymi służbami ratunkowymi, jeśli jest to konieczne. Kierownik pociągu jest kluczowym elementem całej operacji, ponieważ jego działania mogą zdecydować o powodzeniu ewakuacji. Praktyczne zastosowanie obejmuje znajomość wyjść ewakuacyjnych, procedur alarmowych i systemów komunikacyjnych w pociągu. W branży kolejowej standardem jest, aby kierownik pociągu był zawsze przygotowany na sytuacje awaryjne, co jest częścią jego codziennych obowiązków.

Pytanie 33

Zdarzenie rozprucia zwrotnicy w mechanicznych urządzeniach zatrzymanych w nastawni jest sygnalizowane przez

A. białym światłem kontrolnym
B. dzwonkiem alarmowym
C. niebieskim światłem na planie świetlnym
D. czerwonym światłem migającym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czerwone światło migające jest sygnałem alarmowym, który w systemach sygnalizacji i kontroli ruchu kolejowego oraz w urządzeniach mechanicznych oznacza, że wystąpiła sytuacja awaryjna, taka jak rozprucie zwrotnicy. W momencie, gdy zwrotnica jest zablokowana, czerwone światło migające informuje obsługę o konieczności podjęcia pilnych działań w celu oceny sytuacji i naprawy. Stosowanie czerwonego migającego światła jako oznaczenia zagrożenia jest standardem w branży kolejowej, ponieważ kolor czerwony jest powszechnie uznawany za sygnał stopu lub ostrzeżenia. Dobre praktyki sugerują, aby systemy sygnalizacyjne były spójne i łatwe do zrozumienia dla personelu, co jest kluczowe w sytuacjach kryzysowych. Dodatkowo, w przypadku sygnalizacji awarii, powinny być wdrożone procedury zabezpieczające, takie jak przeszkolenie personelu w zakresie reagowania na tego typu sygnały, co zwiększa bezpieczeństwo operacji kolejowych.

Pytanie 34

Co należy zrobić, gdy pojazd szynowy zatrzyma się na przejeździe kolejowym i nie może ruszyć?

A. Czekać na przybycie pomocy technicznej.
B. Wysłać pasażerów do najbliższej stacji pieszo.
C. Próbować samodzielnie naprawić problem.
D. Natychmiast powiadomić dyżurnego ruchu.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Powiadomienie dyżurnego ruchu jest kluczowe w sytuacji, gdy pojazd szynowy zatrzymuje się na przejeździe kolejowym i nie może ruszyć. Dyżurny ruchu ma dostęp do systemów zarządzania ruchem kolejowym i może natychmiast podjąć działania w celu zabezpieczenia sytuacji. Może to obejmować zatrzymanie innych pociągów, które mogłyby zbliżać się do zablokowanego przejazdu, oraz koordynację działań ratunkowych z odpowiednimi służbami. W praktyce, szybkie powiadomienie dyżurnego ruchu minimalizuje ryzyko kolizji i zapewnia bezpieczeństwo zarówno pasażerom, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego. Standardy branżowe w zakresie zarządzania ruchem kolejowym podkreślają, że bezpieczeństwo jest priorytetem, a każda sytuacja, która może zagrażać bezpieczeństwu, powinna być niezwłocznie zgłaszana odpowiednim służbom. W takich przypadkach nie ma miejsca na zwłokę, ponieważ każda sekunda może mieć znaczenie dla uniknięcia potencjalnych wypadków.

Pytanie 35

Rozkaz pisemny wydaje się w celu unieważnienia wskazań tarcz ostrzegawczych dotyczących przejazdu kolejowo-drogowego, który jest zabezpieczany przez uprawnionego pracownika?

A. S
B. Nrob
C. O
D. N

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "S" jest prawidłowa, ponieważ unieważnienie wskazań tarcz ostrzegawczych na przejazdach kolejowo-drogowych regulowane jest przez odpowiednie procedury, które wymagają użycia rozkazu pisemnego. Takie podejście zapewnia jednoznaczność oraz formalność w podejmowanych działaniach, co jest szczególnie istotne w kontekście bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W praktyce, uprawniony pracownik, odpowiedzialny za strzeżenie przejazdu, musi posiadać jasne instrukcje dotyczące działania w sytuacjach kryzysowych, a pisemny rozkaz stanowi dokument, który może być później wykorzystany do analizy zdarzeń. Warto również zauważyć, że zgodnie z regulacjami, unieważnienie tarcz ostrzegawczych powinno być komunikowane w sposób, który minimalizuje ryzyko błędnej interpretacji. Przykładem może być sytuacja, w której na skutek awarii systemu sygnalizacyjnego konieczne jest natychmiastowe unieważnienie sygnałów. W takim przypadku pisemny rozkaz może zawierać informacje o przyczynach oraz dalszych krokach, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno dla maszynistów, jak i kierowców.

Pytanie 36

Podczas prowadzenia pociągu po drodze nieutwardzonej nie wolno

A. wyświetlać sygnału zastępczego na wjazd pociągu
B. prowadzić książek przebiegów w pełnym zakresie i stosować zamknięcia
C. przekładać zwrotnic oraz wykolejnic w całym obszarze nastawczym
D. zabezpieczać zwrotnic przy pomocy zamków trzpieniowych i sponów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca przekładania zwrotnic i wykolejnic w całym okręgu nastawczym jest poprawna, ponieważ w przypadku jazdy pociągu po nieutwierdzonej drodze przebiegu, takie działania są niebezpieczne i mogą prowadzić do wykolejenia. Przekładanie zwrotnic w tym kontekście oznacza manipulowanie ich ustawieniem, co wiąże się z ryzykiem, zwłaszcza gdy tor jest w złym stanie lub nie posiada odpowiednich zabezpieczeń. W praktyce, w sytuacji, gdy pociąg porusza się po nieutwierdzonej drodze, kluczowym jest zachowanie maksymalnej ostrożności oraz przestrzeganie ścisłych procedur bezpieczeństwa. Zgodnie z normami bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, działanie w takich warunkach powinno być minimalizowane, a wszelkie zmiany ustawienia zwrotnic powinny być dokonywane tylko w ściśle kontrolowanych warunkach, z odpowiednimi zabezpieczeniami. Właściwe stosowanie tych zasad ma na celu nie tylko bezpieczeństwo pasażerów, ale również ochronę taboru oraz infrastruktury kolejowej.

Pytanie 37

W urządzeniach mechanicznych o scentralizowanym drążku przebiegowym, gdy nie jest realizowany przebieg, powinien on znajdować się w którym położeniu?

A. połowicznym
B. górnym
C. dolnym
D. zasadniczym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kiedy mówimy o położeniu "zasadniczym" drążka przebiegowego w mechanikach scentralizowanych, to chodzi o to, że drążek musi być w neutralnej pozycji. Dzięki temu może dobrze reagować na sygnały z systemu sterowania, co jest naprawdę istotne dla bezpieczeństwa i sprawności działania całego układu. W przemyśle, szczególnie w automatyce, to położenie jest jakby standardem. Normy, takie jak ISO 12100, mówią jasno o tym, jak ważne są mechanizmy w stanie gotowości, a położenie zasadnicze w tym bardzo pomaga. Na przykład, w automatyzacji przemysłowej, drążek w pozycji zasadniczej umożliwia szybkie reagowanie na sygnały czujników, co jest kluczowe dla synchronizacji produkcji i zmniejszenia ryzyka awarii.

Pytanie 38

Który system komputerowy jest wykorzystywany do tworzenia wykresu rzeczywistego przebiegu pociągów?

A. SEPE
B. SERWO
C. EKL
D. EBILOCK

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
SEPE (System Elektrycznego Przeładunku Ewidencyjnego) jest systemem komputerowym, który służy do monitorowania i zarządzania rzeczywistym biegiem pociągów. Jego główną funkcjonalnością jest dostarczanie informacji o aktualnej lokalizacji pociągów, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania transportem kolejowym. Dzięki SEPE, operatorzy mogą na bieżąco śledzić ruch pociągów, co pozwala na szybkie reagowanie w przypadku opóźnień czy awarii. System ten integruje dane z różnych źródeł, co umożliwia generowanie wykresów pokazujących rzeczywisty bieg pociągów w czasie rzeczywistym. Przykładem jego zastosowania może być sytuacja, w której dyspozytorzy korzystają z SEPE, aby dostosować rozkład jazdy w odpowiedzi na zmiany w ruchu pociągów, co poprawia efektywność pracy całego systemu kolejowego. W kontekście standardów branżowych, SEPE wspiera zasady zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji ruchu, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa i punktualności transportu kolejowego.

Pytanie 39

Gdy zachodzi potrzeba zatrzymania pociągu na torze z powodu uszkodzenia elementów infrastruktury oraz przejazdu przez obszar uszkodzony pod nadzorem, należy sporządzić pisemny rozkaz

A. N rob
B. N
C. O
D. S

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zatrzymując pociąg w sytuacji awaryjnej, kluczowe jest, żeby wydać pisemny rozkaz. To ważne dla bezpieczeństwa, bo w razie problemów wszystko powinno być udokumentowane. Oznaczenie 'O' odnosi się do tego, co należy robić w kryzysowych momentach. Ten rozkaz nie tylko informuje, ale też stanowi dowód, że działania podjęte w sytuacji awaryjnej są zgodne z przepisami. Na przykład, gdy zdarzy się poważna awaria, jak zerwanie torów czy problem z sygnalizacją, ważne jest, żeby spisać rozkaz i przekazać go odpowiednim służbom. To istotne dla zarządzania kryzysem i unikania większych problemów. Gdyby nie było takiego rozkazu, mogłoby dość do nieporozumień i błędnych decyzji, co nie jest zgodne z tym, co powinniśmy robić w branży kolejowej.

Pytanie 40

Elektryczne nastawnice jedno-, dwu- oraz czterorzędowe można spotkać w urządzeniach

A. komputerowych BLUES
B. przekaźnikowych
C. rodzaju "OSA"
D. suwakowych typu VES

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Elektryczne nastawnice suwakowe typu VES są kluczowymi elementami w systemach sterowania ruchem kolejowym, umożliwiając precyzyjne ustawienie i kontrolę zwrotnic oraz torów. Ich konstrukcja opiera się na zastosowaniu elektrycznych silników, które napędzają suwak w odpowiedniej pozycji, co minimalizuje ryzyko błędów ludzkich podczas obsługi. Nastawnice te są zgodne z normami bezpieczeństwa, co czyni je niezawodnym rozwiązaniem w branży transportowej. Przykładowo, w przypadku stacji kolejowych, nastawnice VES pozwalają na zdalne sterowanie ruchem pociągów, co zwiększa efektywność operacyjną. Dzięki zastosowaniu tych urządzeń, możliwe jest nie tylko zautomatyzowanie procesu ustawiania torów, ale także monitorowanie ich stanu w czasie rzeczywistym, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. W kontekście rozwoju technologii, nastawnice VES są również kompatybilne z systemami zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), co podnosi ich znaczenie w nowoczesnych rozwiązaniach transportowych.