Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 9 maja 2025 10:39
  • Data zakończenia: 9 maja 2025 10:40

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie pary przedmiotów można uznać za komplementarne?

A. książka oraz radio
B. komputer i monitor
C. auto i rower
D. margaryna oraz masło

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobranie komplementarnych elementów odnosi się do sytuacji, w której dwa składniki lub przedmioty wzajemnie się uzupełniają, tworząc całość, która jest bardziej funkcjonalna lub wartościowa niż suma ich oddzielnych części. Komputer i monitor są klasycznym przykładem takich dóbr komplementarnych, ponieważ działają razem jako integralna część systemu komputerowego. Komputer sam w sobie nie może być w pełni funkcjonalny bez urządzenia wyświetlającego, jakim jest monitor, który umożliwia interakcję użytkownika z systemem operacyjnym oraz aplikacjami. Praktycznym zastosowaniem tej wiedzy jest zrozumienie, dlaczego w procesie zakupowym warto rozważyć nabycie obu urządzeń naraz, co często skutkuje korzystniejszymi ofertami i promocjami. Dodatkowo, świadomość o dobrych praktykach w doborze sprzętu komputerowego, takich jak kompatybilność rozdzielczości i technologii wyświetlania, jest kluczowa dla optymalizacji wydajności oraz jakości pracy na komputerze.

Pytanie 2

Dochodami własnymi gminy są wpływy z podatku

A. od podatku akcyzowego
B. z gier hazardowych
C. z sprzedaży towarów i usług
D. z tytułu spadków i darowizn

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'od spadków i darowizn' jest prawidłowa, ponieważ dochody własne gminy obejmują wpływy z różnych źródeł, w tym podatków. Podatek od spadków i darowizn stanowi istotną część takich dochodów, ponieważ gminy mają prawo do pobierania podatku od wartości dziedziczonego majątku oraz darowizn. Przykładem może być sytuacja, gdy osoba dziedziczy nieruchomość lub inne aktywa, co generuje obowiązek podatkowy. Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, gminy mogą ustalać stawki podatku w ramach określonych limitów. Dzięki tym dochodom gminy mogą finansować lokalne usługi, takie jak edukacja, infrastruktura czy opieka społeczna. W zależności od regionu, wpływy z tych podatków mogą mieć znaczący wpływ na budżet gminy, co podkreśla znaczenie skutecznego zarządzania finansami publicznymi na poziomie lokalnym.

Pytanie 3

W kontekście Kodeksu cywilnego, obiektem jest

A. woda w ruchu
B. złoże surowców mineralnych
C. rower górski
D. dzieło literackie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rower górski to rzecz, która jest opisana w Kodeksie cywilnym, co oznacza, że można go kupować, sprzedawać czy nawet wynajmować. Z definicji w Kodeksie, rzecz to coś, co ma wymiar materialny i można to jakoś wykorzystać w stosunkach prawnych. Rower górski jest dobrem materialnym, więc są różne transakcje, które normalnie się z tym wiążą. Przykładowo, kiedy ktoś kupuje taki rower, ma prawo do reklamacji, jeśli znajdzie jakieś wady fabryczne, bo tak wynika z ustawy o prawach konsumenta. Ważne jest, by przy zakupie roweru zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i jakość, które powinny być zgodne z obowiązującymi standardami, takimi jak ISO 4210 dla rowerów górskich. Dlatego znajomość przepisów dotyczących rzeczy w Kodeksie cywilnym jest naprawdę przydatna, zwłaszcza jeśli ktoś zajmuje się handlem rowerami lub je po prostu używa.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Właściwość organu administracji publicznej do podjęcia decyzji w postępowaniu administracyjnym, określana na podstawie miejsca zamieszkania strony, nazywa się właściwością

A. funkcjonalną
B. instancyjną
C. miejscową
D. rzeczową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Właściwość miejscowa organu administracji publicznej odnosi się do zdolności danego organu do rozpatrywania spraw w określonym rejonie, który jest związany z miejscem zamieszkania strony postępowania. W polskim prawie administracyjnym, zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, właściwość miejscowa jest ustalana na podstawie stosunków geograficznych i lokalnych, co zapewnia, że sprawy są rozpatrywane przez organy, które mają bezpośredni kontakt z danym obszarem. Przykładem zastosowania tej właściwości może być sytuacja, gdy osoba składa wniosek o pozwolenie na budowę w miejscu, gdzie planuje inwestycję. Wówczas organ administracji architektoniczno-budowlanej właściwy dla danego terenu będzie właściwy do rozpatrzenia sprawy. Zastosowanie właściwości miejscowej w praktyce ma na celu ułatwienie dostępu do instytucji publicznych oraz zapewnienie, że decyzje są podejmowane z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań. Dobre praktyki wskazują, że ustalanie właściwości miejscowej powinno być przejrzyste i zgodne z zasadami równości oraz proporcjonalności w dostępie do sprawiedliwości administracyjnej.

Pytanie 6

Umowa dotycząca przeniesienia własności nieruchomości, sporządzona w zwykłej formie pisemnej

A. staje się bezskuteczna jedynie w przypadku zakwestionowania jej ważności przez podmiot wskazany w przepisach.
B. staje się nieważna tylko w razie odpowiedniego wyroku sądu.
C. jest bezwzględnie nieważna
D. jest ważna, ponieważ taka forma jest określona w przepisach dla tej umowy.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości, zawarta w zwykłej formie pisemnej, jest bezwzględnie nieważna zgodnie z przepisami prawa cywilnego. Zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego, przeniesienie własności nieruchomości wymaga formy aktu notarialnego. Tylko umowy zawarte z zachowaniem tej formy wywołują skutki prawne związane z przeniesieniem własności nieruchomości. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której strony chcą sformalizować transakcję sprzedaży działki. Jeśli zawrą umowę w zwykłej formie pisemnej, nawet jeśli obie strony się na to zgadzają, umowa ta nie będzie miała mocy prawnej, co prowadzi do potencjalnych strat finansowych i problemów prawnych. Kluczowe jest, aby osoby zaangażowane w transakcje dotyczące nieruchomości były świadome wymogów formalnych oraz potrafiły rozpoznać, kiedy dana umowa jest nieważna. Stosowanie poprawnej formy umowy jest niezbędne, aby zabezpieczyć swoje interesy oraz uniknąć sporów sądowych.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Maszyny oraz inne urządzenia techniczne, które są chwilowo niesprawne, uszkodzone lub w trakcie naprawy, powinny być

A. wyraźnie oznaczone i pomalowane na kolor czerwony
B. wyraźnie oznaczone i pomalowane na kolor żółty
C. zamknięte w osobnym pomieszczeniu
D. wyraźnie oznaczone i zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która wskazuje na konieczność wyraźnego oznakowania i zabezpieczenia maszyn w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie, jest zgodna z najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa pracy i zarządzania ryzykiem. W sytuacji, gdy maszyny są niesprawne lub wymagają naprawy, kluczowe jest zapewnienie, że nie mogą zostać uruchomione przez przypadkowe osoby. Oznakowanie powinno zawierać wyraźne informacje o statusie urządzenia oraz odpowiednie symbole graficzne, które wskazują na jego niesprawność. Przykładem mogą być stosowane w przemyśle etykiety z napisem "Niesprawne - nie uruchamiać" oraz dodatkowe zabezpieczenia, takie jak blokady mechaniczne, które uniemożliwiają włączenie maszyny. Zgodnie z normami BHP, takimi jak ISO 45001, kluczowe jest, aby pracownicy byli świadomi potencjalnych zagrożeń i aby odpowiednie środki bezpieczeństwa były wprowadzone we wszystkich sytuacjach, w których maszyny są uszkodzone. Takie podejście nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również zmniejsza ryzyko wypadków przy pracy, co jest priorytetem w każdym zakładzie produkcyjnym.

Pytanie 9

Najważniejszym aktem prawnym w Polsce jest

A. kodeks
B. konstytucja
C. rozporządzenie
D. umowa międzynarodowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Konstytucja jest najważniejszym aktem normatywnym w Polsce, ponieważ stanowi fundament całego porządku prawnego w państwie. Została uchwalona w 1997 roku i reguluje najistotniejsze kwestie dotyczące organizacji władzy, praw obywateli oraz zasady funkcjonowania instytucji publicznych. Konstytucja ma najwyższą moc prawną, co oznacza, że żadne akty prawne niższego rzędu, takie jak ustawy, rozporządzenia czy akty prawa miejscowego, nie mogą być z nią sprzeczne. Przykładowo, w przypadku konfliktu między ustawą a konstytucją, sądy mają obowiązek stosować przepisy konstytucyjne, a nie ustawowe. Dodatkowo, konstytucja jest przedmiotem ochrony ze strony Trybunału Konstytucyjnego, który ma za zadanie kontrolować zgodność ustaw z jej postanowieniami. W praktyce, znajomość konstytucji jest kluczowa dla każdego obywatela, ponieważ określa jego prawa i obowiązki, a także ramy funkcjonowania demokratycznego państwa prawa.

Pytanie 10

Do wyłącznej kompetencji rady powiatu należy

A. zarządzanie mieniem powiatu
B. uchwalanie budżetu powiatu
C. opracowanie projektu budżetu powiatu
D. realizacja budżetu powiatu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uchwalanie budżetu powiatu to kluczowy proces, który należy wyłącznie do kompetencji rady powiatu. Rada powiatu odpowiada za zatwierdzanie planu finansowego, który wpływa na wszystkie aspekty funkcjonowania powiatu. W ramach tego procesu rada analizuje projekt budżetu przedstawiony przez zarząd powiatu, ocenia jego zgodność z lokalnymi potrzebami oraz możliwościami finansowymi. Przykładowo, uchwalając budżet, rada uwzględnia wydatki na inwestycje w infrastrukturę, edukację, zdrowie oraz inne usługi publiczne. Dobre praktyki w zakresie uchwalania budżetu obejmują transparentność procesu, umożliwienie obywatelom wyrażania opinii oraz zapewnienie konsultacji społecznych. Rada powiatu, podejmując decyzje dotyczące uchwał budżetowych, powinna kierować się zasadą zrównoważonego rozwoju, co oznacza uwzględnianie zarówno krótko-, jak i długoterminowych potrzeb mieszkańców. Uchwała budżetowa jest dokumentem, który wyznacza kierunki działania powiatu na dany rok, a jej poprawne uchwalenie jest fundamentem dla efektywnego zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 11

Całkowita wartość cen pieczywa, które składa się z ośmiu produktów, wynosi 12 zł. Jaka jest średnia cena pieczywa w tym zestawie?

A. 1,80 zł
B. 1,50 zł
C. 1,60 zł
D. 1,70 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć średnią cenę pieczywa w asortymencie, należy podzielić całkowitą sumę cen przez liczbę pozycji. W tym przypadku suma cen wynosi 12 zł, a liczba pozycji to 8. Wzór na średnią ceny to: Średnia cena = Suma cen / Liczba pozycji. Obliczenia wyglądają następująco: 12 zł / 8 = 1,50 zł. Ta odpowiedź jest właściwa, ponieważ poprawnie zastosowano reguły arytmetyki. W praktyce, obliczanie średniej ceny jest kluczowym narzędziem w analizie ekonomicznej, handlu detalicznego oraz przy ustalaniu strategii cenowych. Na przykład, sprzedawcy mogą używać średniej ceny do porównania swoich ofert z konkurencją lub do oceny, czy ich ceny są atrakcyjne dla klientów. Ponadto, znając średnią cenę, przedsiębiorcy mogą lepiej prognozować przychody oraz podejmować decyzje dotyczące zakupów i promocji. Zastosowanie tego podejścia jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu finansami i strategią sprzedaży.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Który z poniższych aktów prawnych stanowi akt prawa lokalnego?

A. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości dotyczące wniosku o wydanie informacji lub udostępnienie danych osobowych dotyczących osoby pozbawionej wolności
B. Rozporządzenie Prezydenta RP w sprawie ogłoszenia żałoby krajowej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej
C. Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta Pruszkowa
D. Uchwała Rady Powiatu w Sierpcu dotycząca ustalenia wysokości opłat oraz kosztów za usuwanie pojazdów z drogi i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uchwała Rady Powiatu w Sierpcu jest aktem prawa miejscowego, co oznacza, że reguluje sprawy o znaczeniu lokalnym, będącym w kompetencjach jednostek samorządu terytorialnego. Prawo miejscowe jest stanowione przez organy samorządu terytorialnego i ma na celu dostosowanie przepisów do specyficznych potrzeb społeczności lokalnych. Przykład uchwały dotyczącej wysokości opłat za usuwanie pojazdów wskazuje na praktyczne zastosowanie prawa miejscowego do zjawisk codziennego życia mieszkańców, takich jak zarządzanie ruchem drogowym i porządkowanie przestrzeni publicznej. Tego typu akty często mają charakter wykonawczy dla przepisów ogólnych, takich jak ustawy o samorządzie gminnym lub powiatowym, i są niezbędne dla zapewnienia sprawności działania administracji lokalnej. Warto zauważyć, że uchwały takie są ogłaszane w Dziennikach Urzędowych, co gwarantuje ich dostępność i przejrzystość dla mieszkańców. Zrozumienie roli prawa miejscowego w administracji publicznej jest kluczowe dla efektywnego angażowania się obywateli w procesy decyzyjne na poziomie lokalnym oraz dla zapewnienia, że ich prawa i interesy są odpowiednio reprezentowane.

Pytanie 14

Który z wymienionych organów pełni funkcję organu podatkowego odpowiedzialnego za podatek rolny?

A. Dyrektor izby skarbowej
B. Minister odpowiedzialny za sprawy finansowe
C. Naczelnik urzędu skarbowego
D. Prezydent miasta

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prezydent miasta jest organem podatkowym właściwym w sprawie podatku rolnego, co wynika z regulacji zawartych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Warto zauważyć, że to lokalne władze mają kompetencje do ustalania i pobierania podatków od nieruchomości oraz działań związanych z rolnictwem. W praktyce oznacza to, że mieszkańcy gminy, którzy prowadzą działalność rolniczą, są zobowiązani do składania deklaracji podatkowych do odpowiednich organów lokalnych. Przykładowo, w przypadku wystąpienia zmian w użytkowaniu gruntów rolnych, takich jak przekształcenie użytków rolnych na grunty budowlane, prezydent miasta ma obowiązek dostosować podstawy opodatkowania i ewentualnie zmienić stawki podatku rolnego. Zrozumienie tej struktury jest kluczowe dla osób prowadzących działalność rolniczą oraz dla tych, którzy współdziałają z administracją publiczną w zakresie podatków.

Pytanie 15

Osoba fizyczna nabywa pełną zdolność do czynności prawnych w chwili

A. ukończenia 16. roku życia
B. osiągnięcia pełnoletności
C. ukończenia 13. roku życia
D. przyjścia na świat

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pełna zdolność do czynności prawnych jest kluczowym pojęciem w prawie cywilnym, oznaczającym zdolność osoby fizycznej do nabywania praw i obowiązków przez własne działania. Osoba uzyskuje pełną zdolność do czynności prawnych w momencie osiągnięcia pełnoletności, co w polskim prawodawstwie oznacza ukończenie 18. roku życia. W praktyce oznacza to, że osoba staje się odpowiedzialna za swoje decyzje prawne, może zawierać umowy, podejmować zobowiązania oraz występować w sądzie. Dla przykładu, osoba, która ukończyła 18 lat, może podpisać umowę o pracę, zaciągnąć kredyt czy kupić nieruchomość. Warto zaznaczyć, że przed osiągnięciem pełnoletności, osoby w wieku 13-17 lat mogą wykonywać ograniczone czynności prawne, ale ich skuteczność często wymaga zgody ich opiekunów prawnych. Takie regulacje zapewniają ochronę nieletnich przed niekorzystnymi skutkami prawnymi, które mogą wynikać z ich decyzji. Z tego względu pełnoletność w Polsce jest nie tylko granicą wiekową, ale także istotnym momentem w rozwoju prawnym jednostki.

Pytanie 16

W trwającym postępowaniu administracyjnym świadkowie mają stanowić dowód. Czy organ prowadzący postępowanie jest zobowiązany poinformować stronę o dacie oraz miejscu przeprowadzenia tego dowodu?

A. Tak, co najmniej na 7 dni przed ustalonym terminem
B. Tak, co najmniej na 21 dni przed ustalonym terminem
C. Nie, ponieważ strona będzie mogła później zapoznać się zeznaniami i sporządzić notatki
D. Nie, bowiem nieobecność strony nie stanowi przeszkody do złożenia zeznań przez świadków

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Organ prowadzący postępowanie administracyjne ma obowiązek zawiadomienia strony o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu w postaci przesłuchania świadków co najmniej na 7 dni przed tym terminem. Taki wymóg wynika z zasady zapewnienia stronom postępowania możliwości obrony swoich interesów i prowadzenia skutecznej strategii procesowej. Informując strony o dacie przesłuchania świadków, organ umożliwia im nie tylko osobiste stawiennictwo, ale także przygotowanie się do tego zdarzenia, co może obejmować opracowanie pytań do świadków czy zebranie dodatkowych dowodów. W praktyce oznacza to, że strona ma szansę skutecznie uczestniczyć w postępowaniu, co może pozytywnie wpłynąć na wynik sprawy. Standardy postępowania administracyjnego wskazują na konieczność transparentności działań organów, co zwiększa zaufanie do systemu prawnego. Przykładowo, jeśli strona zażąda przesłuchania konkretnego świadka, to brak wcześniejszego powiadomienia o dacie przesłuchania może być podstawą do zarzutu naruszenia prawa do obrony.

Pytanie 17

Prawo do przygotowania projektu uchwały budżetowej dla powiatu przysługuje wyłącznie

A. staroście
B. radzie powiatu
C. wojewodzie
D. zarządowi powiatu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej powiatu należy do zarządu powiatu, co jest zgodne z Ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Zarząd powiatu ma na celu realizację uchwał rady powiatu, a jego kompetencje obejmują między innymi przygotowywanie projektu budżetu. To on odpowiada za planowanie wydatków oraz przychodów powiatu, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego. Przykładem może być sytuacja, gdy zarząd powiatu musi uwzględnić potrzeby lokalnej społeczności, takie jak inwestycje w infrastrukturę, edukację czy pomoc społeczną. Dobre praktyki w zakresie sporządzania budżetu wymagają zaangażowania obywateli w proces konsultacji, co podnosi transparentność i akceptację uchwał budżetowych. Ostatecznie projekt uchwały budżetowej jest następnie przedstawiany radzie powiatu, która podejmuje decyzję o jego przyjęciu lub odrzuceniu.

Pytanie 18

Jakie są organy gminy wiejskiej?

A. burmistrz oraz rada gminy
B. sołtys oraz zebranie wiejskie
C. wójt oraz rada gminy
D. prezydent miasta oraz rada gminy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wójt i rada gminy są organami gminy wiejskiej, co wynika z przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Wójt pełni kluczową rolę jako organ wykonawczy, odpowiedzialny za realizację uchwał rady gminy oraz za codzienne zarządzanie gminą. Może to obejmować takie aspekty jak planowanie budżetu, zarządzanie infrastrukturą oraz nadzorowanie usług publicznych. Rada gminy, z kolei, jest organem stanowiącym, odpowiedzialnym za uchwalanie lokalnych przepisów, podejmowanie decyzji strategicznych oraz kontrolowanie działalności wójta. Przykładem może być uchwała dotycząca przyjęcia lokalnego programu rozwoju, która wymaga współpracy obu organów. Zrozumienie struktury organów gminy jest kluczowe dla efektywnego zarządzania lokalnymi sprawami publicznymi oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym gminy. Dobrze działający samorząd lokalny opiera się na przejrzystej współpracy między wójtem a radą gminy, co jest fundamentem demokracji lokalnej i zaufania społecznego.

Pytanie 19

Kto jest odpowiedzialny za zabezpieczenie informacji niejawnych?

A. kierownik jednostki organizacyjnej
B. pełnomocnik ds. ochrony
C. pracownik działu ochrony
D. osoba zajmująca się konserwacją sprzętu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kierownik jednostki organizacyjnej ma kluczową rolę w ochronie informacji niejawnych w ramach swojej instytucji. Odpowiada za wdrażanie i nadzorowanie polityki ochrony danych, co jest niezbędne dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. W praktyce oznacza to m.in. tworzenie i aktualizowanie procedur dotyczących klasyfikacji, przetwarzania oraz przechowywania informacji niejawnych. Kierownik powinien również zorganizować szkolenia dla pracowników, aby zwiększyć ich świadomość na temat zagrożeń i zasad ochrony informacji. W kontekście standardów bezpieczeństwa, kierownik powinien odnosić się do norm, takich jak ISO/IEC 27001, które podkreślają konieczność zarządzania bezpieczeństwem informacji w organizacjach. Dobrym przykładem zastosowania tych zasad jest realizowanie cyklicznych audytów dotyczących ochrony danych, co pozwala na bieżąco identyfikować i eliminować potencjalne słabości w systemie bezpieczeństwa.

Pytanie 20

Osoba posiadająca nieruchomość, która nie jest jej właścicielem i nabyła posiadanie w złej wierze, uzyskuje prawo własności do tej nieruchomości, o ile utrzymuje ją przez okres

A. 40
B. 30
C. 10
D. 20

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 30 lat jest prawidłowa w kontekście polskiego prawa cywilnego, które reguluje kwestie nabywania własności nieruchomości. Zgodnie z art. 172 Kodeksu cywilnego, posiadacz nieruchomości, który uzyskał posiadanie w złej wierze, nabywa własność tej nieruchomości, jeśli posiada ją nieprzerwanie przez 30 lat. Zła wiara odnosi się do sytuacji, gdy posiadacz wie, że nie jest właścicielem nieruchomości, co wpływa na sposób nabycia własności. Przykładowo, osoba, która wprowadziła się do nieruchomości, nie znając jej historii prawnej i przez długi czas ją użytkowała, może mieć prawo do nabycia jej na własność, jednak tylko w przypadku braku dobrej wiary. Praktyczne zastosowanie tej regulacji ma miejsce w sytuacjach, gdy osoby zajmujące nieruchomość mogą ubiegać się o jej nabycie, pod warunkiem spełnienia wymogu czasowego. Tego typu przepisy mają na celu stabilizację obrotu prawnego oraz zapewnienie bezpieczeństwa prawnego dla długotrwałych posiadaczy nieruchomości.

Pytanie 21

W jakim czasie płatnik składek ma obowiązek zgłoszenia nowo zatrudnionego pracownika w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, licząc od momentu rozpoczęcia pracy przez pracownika?

A. 14 dni
B. 21 dni
C. 30 dni
D. 7 dni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to 7 dni, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnik składek ma obowiązek zgłoszenia nowo zatrudnionego pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia przez niego pracy. Termin ten jest kluczowy, ponieważ nieprzestrzeganie go może skutkować nałożeniem sankcji finansowych oraz problemami z ubezpieczeniem pracownika. Praktycznie, jeśli pracownik zaczyna pracę 1 stycznia, to zgłoszenie powinno być dokonane najpóźniej 7 stycznia. Ważne jest, aby płatnicy składek mieli na uwadze, że w przypadku zgłoszenia pracownika po terminie, mogą wystąpić dodatkowe koszty związane z odsetkami za zwłokę oraz konsekwencjami administracyjnymi. Dlatego kluczowe jest zachowanie terminowości zgłoszeń oraz regularne monitorowanie pracowników i ich statusów ubezpieczeniowych, co wpisuje się w najlepsze praktyki kadrowe i płacowe w każdej firmie.

Pytanie 22

Rodzice Julki, która 1 maja 2016 roku ukończyła cztery lata, złożyli w dniu 24 lipca 2016 r. wniosek o dowód osobisty dla córki. Dowód został wydany w dniu 22 sierpnia 2016 r. Zgodnie z przepisami Ustawy o dowodach osobistych dowód ten będzie ważny do

Wyciąg z instrukcji kancelaryjnej będącej załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 5.1. Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
(…)
§ 6.1. Dokumentacja nietworząca akt sprawy, to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, mogą stanowić w szczególności:
1)zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2)niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3)publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, chyba że stanowią załącznik do pisma;
4)dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5)listy obecności;
6)karty urlopowe;
7)dokumentacja magazynowa;
8)środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9)dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10)rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów budowlanych, zbiorów bibliotecznych.
(…)

A. 24 lipca 2026 r.
B. 22 sierpnia 2021 r.
C. 24 lipca 2021 r.
D. 22 sierpnia 2026 r.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 22 sierpnia 2021 r. jest poprawna, ponieważ zgodnie z polskimi przepisami, dowód osobisty wydany osobie niepełnoletniej, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat. Julka, która miała 4 lata w momencie składania wniosku o dowód, otrzymała dokument wydany 22 sierpnia 2016 r. W związku z tym, jego ważność upływa dokładnie 22 sierpnia 2021 r. Ustawa o dowodach osobistych reguluje te zasady, zapewniając jasne ramy dla obowiązywania dokumentów tożsamości. W praktyce oznacza to, że po upływie tego terminu, Julka będzie musiała wystąpić o nowy dowód osobisty, a jej rodzice powinni zwrócić uwagę na termin ważności dokumentu, aby uniknąć problemów związanych z tożsamością i podróżowaniem. Ważne jest, aby być na bieżąco z wymaganiami prawnymi dotyczącymi dokumentów tożsamości, co ma kluczowe znaczenie w codziennym życiu oraz w sytuacjach wymagających potwierdzenia tożsamości.

Pytanie 23

Zadanie wykonania budżetu województwa przypisane jest do

A. zarządu województwa.
B. sejmiku wojewódzkiego.
C. wojewody.
D. wyłącznie marszałka województwa.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na zarząd województwa jako odpowiedzialny za wykonanie budżetu województwa jest poprawna, ponieważ według przepisów prawa, to właśnie zarząd województwa pełni rolę wykonawczą w systemie samorządu terytorialnego. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, to zarząd ma obowiązek przygotować projekt budżetu oraz go realizować po uchwaleniu przez sejmik wojewódzki. Przykładem może być przygotowanie budżetu na wydatki inwestycyjne w regionie, takie jak budowa infrastruktury drogowej czy wsparcie dla lokalnych przedsiębiorstw. W praktyce, zarząd stosuje zasady planowania strategicznego, co pozwala na efektywne alokowanie środków publicznych. Ponadto, zarząd współpracuje z innymi organami, takimi jak mieszkańcy, organizacje pozarządowe i jednostki administracji publicznej, aby zapewnić transparentność i odpowiedzialność w wydatkowaniu funduszy publicznych. Taki model działania podkreśla znaczenie profesjonalizmu oraz zgodności z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 24

Jakie analizy są wykorzystywane do badania zmian w procesach czy zjawiskach związanych z upływem czasu?

A. rozproszenia
B. struktury
C. natężenia
D. dynamiki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Analiza dynamiki odnosi się do badania zmian w zjawiskach lub procesach w czasie, co jest kluczowe w wielu dziedzinach nauki i technologii. Przykładem może być analiza dynamiki ruchu ciał niebieskich, gdzie badamy, jak ich pozycje i prędkości zmieniają się w zależności od czasu. W kontekście nauk społecznych, dynamika grupy może być analizowana w celu zrozumienia, jak zmieniają się interakcje i struktury społeczne na przestrzeni lat. W branżach inżynieryjnych, monitorowanie dynamiki procesów produkcyjnych pozwala na optymalizację wydajności i identyfikację wąskich gardeł w procesie. Dobre praktyki w analizie dynamiki obejmują stosowanie modelowania komputerowego i symulacji, które umożliwiają przewidywanie przyszłych stanów systemów. W ten sposób analiza dynamiki staje się niezbędnym narzędziem w podejmowaniu decyzji opartej na danych oraz w strategiach rozwoju produktów i usług.

Pytanie 25

Jakiego typu odpowiedzialność cywilna może ponieść elektrownia wodna w sytuacji, gdy osoba trzecia wpadła do nieosłoniętego wykopu na terenie zakładu i doznała szkody na zdrowiu?

A. Gwarancyjną
B. Deliktową
C. Kontraktową
D. Repartycyjną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedzialność deliktowa to taka sytuacja, kiedy ktoś wyrządza szkodę drugiemu człowiekowi przez jakieś działanie albo zaniechanie, które jest niezgodne z prawem. W przypadku elektrowni wodnej, brak zabezpieczeń wokół wykopu to spore zagrożenie dla przechodniów. Elektrownia, jako właściciel terenu, musi dbać o bezpieczeństwo w swoim obszarze, bo to jest zgodne z zasadami ochrony zdrowia i życia. Jeśli ktoś nieostrożnie wpadnie do nieosłoniętego wykopu i się uszkodzi, to elektrownia może odpowiadać za tę sytuację, bo nie zabezpieczyła terenu odpowiednio. Dobrym przykładem może być sytuacja, gdy ktoś ma wypadek w zakładzie pracy przez brak zabezpieczeń. W branży warto regularnie przeprowadzać inspekcje i audyty, żeby zminimalizować ryzyko wypadków i ewentualnych roszczeń.

Pytanie 26

Organ skarbowy zawsze uznaje za nieważną decyzję ostateczną, która

A. zawiera wyraźne błędy
B. nie posiada uzasadnienia
C. jest całkowicie napisana ręcznie
D. została podjęta bez podstawy prawnej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Decyzja ostateczna, która została wydana bez podstawy prawnej, jest nieważna ze względu na fundamentalne zasady prawa administracyjnego. Zgodnie z tymi zasadami, każda decyzja administracyjna musi opierać się na obowiązujących przepisach prawnych. Brak podstawy prawnej oznacza, że organ podatkowy nie miał uprawnień do podjęcia decyzji w danej sprawie. W praktyce, takie decyzje mogą prowadzić do naruszenia praw podatników, co jest sprzeczne z zasadą ochrony zaufania obywateli do organów administracyjnych. Przykładem może być sytuacja, gdy organ podatkowy nałożyłby sankcje na podatnika bez wyraźnego uregulowania w przepisach, które by to pozwalały. W takich przypadkach, podatnik ma prawo do odwołania się od takiej decyzji, a organ podatkowy zobowiązany jest do jej unieważnienia. Zgodnie z najlepszymi praktykami, organy podatkowe powinny zawsze przestrzegać zasad praworządności, co oznacza, że decyzje muszą być podejmowane na podstawie pełnej i klarownej podstawy prawnej.

Pytanie 27

Postanowienie stanowi akt administracyjny wydany przez organ w trakcie postępowania administracyjnego, który

A. nie decyduje o meritum sprawy, chyba że przepisy kodeksu postępowania administracyjnego mówią inaczej
B. zawsze skierowane jest do stron postępowania, a nigdy do uczestników postępowania
C. zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, nigdy nie może być ogłoszone stronie ustnie
D. może być wydane bez podstawy prawnej w sytuacji dotyczącej zwrotu kosztów postępowania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Postanowienie administracyjne jest aktem prawnym, który ma na celu regulację określonych kwestii proceduralnych w toku postępowania administracyjnego. Zasadniczo postanowienia nie rozstrzygają o istocie sprawy, co oznacza, że nie są końcowym orzeczeniem w danej sprawie administracyjnej. Mogą one dotyczyć takich zagadnień jak np. przeprowadzenie dowodów, zawieszenie postępowania czy ustalenie terminów. W kontekście kodeksu postępowania administracyjnego, postanowienia są uregulowane w art. 120-124, gdzie wskazuje się, że rozstrzyganie o istocie sprawy następuje w decyzjach administracyjnych, które są końcowymi aktami w postępowaniach. Przykładem zastosowania jest sytuacja, gdy organ wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z uwagi na brak podstaw prawnych, co nie rozstrzyga o meritum sprawy, ale jedynie wskazuje na kwestie proceduralne. Dlatego znajomość tej różnicy jest kluczowa dla prawidłowego rozumienia i stosowania przepisów prawa administracyjnego.

Pytanie 28

Katarzyna Solecka otrzymała od swojego pracodawcy wypowiedzenie umowy o pracę na czas nieokreślony. W trakcie trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia przysługuje jej prawo do zwolnienia na poszukiwanie zatrudnienia w wymiarze

A. 1 dnia
B. 3 dni
C. 2 dni
D. 1 tygodnia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z polskim prawem pracy, pracownikowi, którego umowa o pracę została wypowiedziana, przysługuje prawo do zwolnienia na poszukiwanie pracy w wymiarze trzech dni roboczych podczas trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Warto podkreślić, że prawo to jest ustalone w Kodeksie pracy i ma na celu wspieranie pracowników w trudnym czasie, jakim jest utrata pracy. Przykładowo, pracownik może wykorzystać te dni na uczestnictwo w szkoleniach, spotkaniach rekrutacyjnych czy rozmowach kwalifikacyjnych. Ważne jest, aby zgłosić pracodawcy zamiar skorzystania z tego zwolnienia z odpowiednim wyprzedzeniem, co pozwoli na płynne zarządzanie procesem kadrowym w firmie. Takie rozwiązanie jest zgodne z dobrą praktyką w zakresie dbałości o pracowników i ich przyszłość zawodową, co z kolei przyczynia się do budowy pozytywnego wizerunku pracodawcy na rynku pracy.

Pytanie 29

Z artykułu 143 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wynika, że jeśli ojcostwo mężczyzny, który nie jest małżonkiem matki, nie zostało potwierdzone, zarówno matka, jak i dziecko mogą ubiegać się o roszczenia majątkowe związane z ojcostwem tylko równocześnie z ustaleniem ojcostwa?

A. wyłącznie roszczeń majątkowych związanych z ojcostwem
B. roszczeń majątkowych związanych z ojcostwem
C. ustalenia ojcostwa
D. roszczeń majątkowych związanych z ojcostwem tylko z jednoczesnym dochodzeniem ojcostwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na to, że matka i dziecko mogą dochodzić roszczeń majątkowych związanych z ojcostwem tylko jednocześnie z dochodzeniem ojcostwa, jest poprawna, ponieważ wynika to bezpośrednio z treści artykułu 143 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Zgodnie z przepisami, aby uzyskać jakiekolwiek roszczenia majątkowe związane z ustaleniem ojcostwa, konieczne jest uprzednie ustalenie samego ojcostwa. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której matka ubiega się o alimenty dla swojego dziecka; w takim przypadku musi najpierw wystąpić do sądu o ustalenie ojcostwa mężczyzny, który nie jest jej mężem. Dopiero po potwierdzeniu ojcostwa, mogą być dochodzone alimenty, a także inne roszczenia majątkowe. To podejście zapewnia spójność prawną oraz ochronę interesów dziecka, a także matki. Umożliwia to również sądom właściwe rozpatrzenie sprawy, w której ustalenie ojcostwa jest kluczowe dla ustalenia obowiązków alimentacyjnych i innych prawnych zobowiązań.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Pracodawca ma obowiązek złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych zgłoszenie dotyczące wyrejestrowania pracownika z ubezpieczeń społecznych w terminie

A. 7 dni od dnia doręczenia pracownikowi wypowiedzenia
B. 14 dni od dnia zakończenia stosunku pracy
C. 14 dni od dnia doręczenia pracownikowi wypowiedzenia
D. 7 dni od dnia zakończenia stosunku pracy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wskazuje, że pracodawca ma obowiązek złożyć zgłoszenie wyrejestrowania pracownika z ubezpieczeń społecznych w ciągu 7 dni od daty ustania stosunku pracy. Zgodnie z przepisami prawa pracy oraz ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych, pracodawcy są zobowiązani do terminowego informowania ZUS o wszelkich zmianach w zakresie ubezpieczeń swoich pracowników. W przypadku zakończenia stosunku pracy, zgłoszenie powinno być dokonane nie później niż w ciągu tygodnia, co pozwala na skuteczne i szybkie aktualizowanie danych w systemie ubezpieczeń społecznych. Przykładowo, jeśli pracownik rozwiąże umowę o pracę 15 czerwca, pracodawca powinien złożyć stosowne zgłoszenie do 22 czerwca. Przestrzeganie tego terminu jest kluczowe, ponieważ opóźnienia mogą skutkować problemami zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy, w tym możliwością nałożenia kar finansowych. Dodatkowo, terminowe wyrejestrowanie pracownika pozwala na zachowanie porządku w dokumentacji oraz uniknięcie sytuacji, w których pracownik może być nieprawidłowo zgłaszany do ubezpieczeń po zakończeniu zatrudnienia.

Pytanie 32

Jakie jednostki budżetowe są objęte samorządem?

A. budżetem wyłącznie gminy
B. budżetem gminy, powiatu lub województwa
C. budżetem wyłącznie powiatu
D. budżetem państwowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Samorządowe jednostki budżetowe, takie jak szkoły, przedszkola, ośrodki pomocy społecznej czy domy kultury, są finansowane z budżetów gmin, powiatów oraz województw, co oznacza, że mogą korzystać z różnych źródeł publicznych. W praktyce oznacza to, że jednostka budżetowa może być przypisana do określonego samorządu w zależności od jej funkcji i zadań. Na przykład, szkoła podstawowa w gminie będzie finansowana z budżetu gminy, podczas gdy szpital powiatowy korzysta z funduszy powiatu. Warto zauważyć, że jednostki te muszą dostosowywać swoje plany budżetowe do strategii rozwoju lokalnego oraz zasad finansowania, co jest zgodne z ustawą o finansach publicznych. Przykładowo, gmina może przeznaczyć określoną kwotę na modernizację infrastruktury edukacyjnej, co wpływa na jakość kształcenia w regionie. Zrozumienie struktury finansowania samorządowych jednostek budżetowych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania środkami publicznymi i realizacji zadań publicznych, a także dla zapewnienia transparentności w wydatkowaniu funduszy.

Pytanie 33

Przepisy prawne regulujące zasady wydawania decyzji o pozwolenie na budowę to przepisy

A. cywilnego
B. administracyjnego
C. finansowego
D. konstytucyjnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Decyzje o pozwoleniu na budowę są regulowane przez przepisy prawa administracyjnego, które obejmują normy dotyczące działań administracyjnych, w tym wydawania pozwoleń. Prawo administracyjne określa zasady, według których organy administracji publicznej podejmują decyzje dotyczące inwestycji budowlanych, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz harmonijnego rozwoju przestrzennego. Przykładem zastosowania tych przepisów jest proces oceny oddziaływania na środowisko, który jest nieodłączną częścią procedury wydawania pozwolenia na budowę. Organy administracyjne muszą zatem brać pod uwagę zarówno normy prawne, jak i interes społeczny, co wymaga od nich staranności i rzetelności w podejmowaniu decyzji. Zrozumienie regulacji w zakresie prawa administracyjnego jest kluczowe dla osób planujących inwestycje budowlane, ponieważ nieprzestrzeganie tych przepisów może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym odmowy wydania stosownego pozwolenia, a nawet nakazów rozbiórkowych w przypadku nielegalnych budów.

Pytanie 34

Pierwotną analizą dokumentów wpływających do jednostki organizacyjnej oraz ich podziałem pomiędzy poszczególne komórki organizacyjne zajmuje się

A. menedżer działu.
B. kancelaria.
C. szef jednostki.
D. wydział ds. technicznych.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kancelaria w jednostce organizacyjnej pełni kluczową rolę w zarządzaniu dokumentacją i komunikacją. Jej zadaniem jest wstępna analiza treści pism wpływających, co oznacza, że pracownicy kancelarii są odpowiedzialni za ocenę, klasyfikację oraz kierowanie dokumentów do odpowiednich komórek organizacyjnych. W praktyce, kancelaria działa jako centralny punkt zarządzania informacjami, co umożliwia sprawniejszy przepływ danych i ogranicza ryzyko pomyłek. Dobrą praktyką w zarządzaniu kancelarią jest wdrażanie systemów elektronicznego obiegu dokumentów, które zwiększają efektywność pracy i umożliwiają śledzenie statusu pism. W kontekście norm ISO dotyczących zarządzania dokumentacją, kancelaria powinna przestrzegać zasad dotyczących poufności, integralności oraz dostępności informacji. Przykładem może być systematyczne archiwizowanie pism oraz stosowanie jednolitych procedur obiegu dokumentów, co nie tylko ułatwia pracę, ale również spełnia wymogi prawne dotyczące przechowywania informacji.

Pytanie 35

Pracownicy są zobowiązani do odbywania regularnego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. To szkolenie pracownicy przeprowadzają

A. poza godzinami pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy
B. poza godzinami pracy, na koszt pracodawcy
C. w czasie pracy, na koszt pracodawcy
D. w czasie pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pracownicy muszą brać udział w szkoleniach BHP, które odbywają się w godzinach pracy i są opłacane przez pracodawcę. Zgodnie z Kodeksem pracy, to pracodawca ma obowiązek zapewnienia szkoleń, żeby zagwarantować bezpieczeństwo i zdrowie ludzi w pracy. Takie szkolenia są naprawdę ważne, bo pomagają pracownikom zrozumieć zagrożenia oraz nauczyć się, jak unikać wypadków i co robić, gdy wydarzy się coś złego. Na przykład, można na nich nauczyć się zasad udzielania pierwszej pomocy, jak korzystać z użycia sprzętu ochronnego albo jakie są procedury ewakuacyjne. Ważne, żeby szkolenia odbywały się w czasie pracy, bo wtedy wszyscy mogą się skupić na nauce, a nie martwić się o dodatkowe zajęcia po pracy. Taka organizacja wspiera też dobrą atmosferę w firmie i pokazuje, że pracodawca dba o swoich ludzi.

Pytanie 36

Dane zamieszczone w tabeli wskazują, że największa kwota deficytu w gminie X wystąpiła w roku

Dynamika dochodów i wydatków w gminie X w latach 2016-2019
2016 r.2017 r.2018 r.2019 r.
Dochody
w zł
46,7 mln38,9 mln41,9 mln52,7 mln
Wydatki
w zł
50,4 mln38,9 mln50,6 mln49,4 mln

A. 2016
B. 2017
C. 2018
D. 2019

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 2018, ponieważ aby zidentyfikować rok z największym deficytem w gminie X, konieczne jest przeanalizowanie różnicy pomiędzy wydatkami a dochodami dla każdego z lat. W roku 2018 suma wydatków była znacznie wyższa od przychodów, co skutkowało najwyższym deficytem w analizowanym okresie. Tego typu analiza jest kluczowa dla zrozumienia sytuacji finansowej jednostek samorządowych. W praktyce, władze gminne powinny regularnie monitorować i analizować dane budżetowe, aby podejmować odpowiednie kroki zaradcze. Standardy dobrej praktyki w zarządzaniu finansami publicznymi zalecają prowadzenie szczegółowej dokumentacji oraz transparentność w raportowaniu wyników finansowych. Regularne audyty oraz analiza danych budżetowych mogą pomóc w identyfikacji trendów, co ma fundamentalne znaczenie dla podejmowania świadomych decyzji finansowych i planowania budżetu na przyszłość.

Pytanie 37

Czym nie zajmuje się Trybunał Konstytucyjny?

A. sprawdzaniem zgodności umów międzynarodowych z Konstytucją
B. rozpatrywaniem zgodności działalności partii politycznych z Konstytucją
C. rozstrzyganiem kwestii zgodności ustaw z Konstytucją
D. określeniem ogólnie obowiązującej interpretacji ustaw

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Trybunał Konstytucyjny w Polsce odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu zgodności prawa krajowego z Konstytucją. Jego zadania obejmują między innymi orzekanie w sprawach zgodności ustaw z Konstytucją oraz kontrolę działalności partii politycznych pod kątem zgodności z podstawowymi zasadami ustroju. Ustalanie powszechnie obowiązującej wykładni ustaw nie należy do jego kompetencji, ponieważ jest to zadanie, które leży w gestii sądów powszechnych oraz administracyjnych, które są odpowiedzialne za interpretację przepisów w kontekście konkretnych spraw. Przykładem może być sytuacja, gdy sąd administracyjny wydaje wyrok na podstawie przepisów, które później są interpretowane w sposób określony przez orzecznictwo. Kluczowym aspektem tej roli jest gwarancja, że każdy obywatel ma prawo do sprawiedliwego rozpatrzenia sprawy przez organ sądowy, który, poprzez wykładnię, może dostosować zastosowanie prawa do zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują współpracę między instytucjami prawnymi oraz wykorzystanie precedensów w celu zapewnienia spójności i przewidywalności w stosowaniu prawa.

Pytanie 38

Strona musi zostać poinformowana o dacie i miejscu przeprowadzenia dowodu z udziałem świadków, biegłych lub podczas oględzin przynajmniej na

A. miesiąc przed terminem
B. siedem dni przed terminem
C. trzy dni przed terminem
D. czternaście dni przed terminem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "siedem dni przed terminem" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami kodeksu postępowania cywilnego, strona musi być poinformowana o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu co najmniej na siedem dni przed wyznaczoną datą. To podejście ma na celu zapewnienie równego dostępu do informacji oraz umożliwienie stronom odpowiedniego przygotowania się do postępowania dowodowego. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której strona musi zgromadzić dodatkowe dowody lub zorganizować obecność świadków. W praktyce, dostarczenie powiadomienia z wyprzedzeniem daje również możliwość złożenia wniosków dowodowych czy zastrzeżeń, co jest istotnym elementem sprawiedliwości procesowej. Dodatkowo, przestrzeganie tego terminu przez strony i sąd wpisuje się w ogólne zasady dobrej praktyki procesowej, zapewniając transparentność działań oraz poszanowanie praw wszystkich uczestników postępowania. Zrozumienie tych przepisów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania sprawami sądowymi i podejmowania właściwych decyzji na etapie przygotowania dowodów.

Pytanie 39

Która z poniższych spółek należy do kategorii spółek kapitałowych?

A. Spółka komandytowa
B. Spółka partnerska
C. Spółka jawna
D. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) jest typowym przykładem spółki kapitałowej, co oznacza, że jej kapitał jest podzielony na udziały, które mogą być posiadane przez różne osoby lub podmioty. W przypadku spółek kapitałowych, odpowiedzialność wspólników jest ograniczona do wysokości wniesionych wkładów, co zapewnia im większe bezpieczeństwo finansowe w porównaniu do spółek osobowych. Przykładem zastosowania sp. z o.o. jest działalność małych i średnich przedsiębiorstw, gdzie właściciele chcą ograniczyć ryzyko osobistej odpowiedzialności. Spółka ta jest również preferowana w przypadku pozyskiwania inwestorów, gdyż umożliwia łatwiejsze zbywanie udziałów oraz wprowadzenie nowych wspólników. Ponadto, regulacje prawne dotyczące spółek z o.o. są bardziej przejrzyste i stabilne, co sprzyja długoterminowemu planowaniu działalności gospodarczej. Dodatkowo, spółki kapitałowe często cieszą się większym zaufaniem wśród partnerów biznesowych oraz instytucji finansowych.

Pytanie 40

Na rachunku aktywów można zarejestrować

A. produkty gotowe
B. kapitał zakładowy
C. kredyt bankowy
D. zobowiązanie wobec dostawców

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Produkty gotowe to element aktywów, które przedsiębiorstwo posiada na swoim koncie bilansowym. Aktywa to zasoby, które mają wartość ekonomiczną i mogą przynosić korzyści w przyszłości. Produkty gotowe są wyrobami, które przeszły proces produkcji i są gotowe do sprzedaży. W kontekście rachunkowości, ich ewidencjonowanie jest kluczowe dla prawidłowego odzwierciedlenia stanu majątkowego przedsiębiorstwa. Na przykład, firma produkująca meble ewidencjonuje wyprodukowane stoły i krzesła jako produkty gotowe. Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), aktywa powinny być klasyfikowane według ich charakterystyki oraz celu, w jakim są wykorzystywane. Ewidencjonowanie produktów gotowych jako aktywów pozwala na analizy rentowności i zarządzania zapasami, a także jest istotne w procesie raportowania finansowego.