Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 15 czerwca 2025 22:22
  • Data zakończenia: 15 czerwca 2025 22:34

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przedsiębiorca złożył wniosek do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o wydanie świadectwa zatrudnionemu kierowcy, niebędącemu obywatelem państwa UE. W drodze decyzji administracyjnej wydano świadectwo kierowcy ważne od 15.06.2020 r. Na podstawie fragmentu ustawy ustal, do kiedy będzie ważne świadectwo, jeżeli zostało wystawione na możliwie maksymalny okres czasu?

Fragment ustawy o transporcie drogowym
Rozdział 4a
Świadectwo kierowcy
Art. 32a. Do kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wykonującego międzynarodowy transport drogowy rzeczy, stosuje się przepisy Unii Europejskiej dotyczące świadectwa kierowcy.
Art. 32b. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego, w drodze decyzji administracyjnej, wydaje, odmawia wydania, zmienia albo cofa świadectwo kierowcy.
2. Świadectwo kierowcy wydaje się na wniosek przedsiębiorcy, posiadającego licencję wspólnotową, złożony na piśmie lub w postaci dokumentu elektronicznego.
3. Świadectwo kierowcy wraz z wypisem ze świadectwa kierowcy wydaje się przedsiębiorcy na okres do 5 lat.

A. Do 15.06.2024 r.
B. Do 15.06.2025 r.
C. Do 31.12.2025 r.
D. Do 31.12.2024 r.
Wybór jednej z innych opcji, takich jak "Do 31.12.2025 r." lub "Do 31.12.2024 r.", może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia przepisów dotyczących długości ważności świadectwa kierowcy. Na przykład, pierwsza z tych opcji sugeruje, że okres ważności mógłby być dłuższy niż maksymalnie dopuszczalne 5 lat, co jest niezgodne z przepisami prawa. W praktyce, nie ma podstaw prawnych do wydłużenia tego okresu, co może wprowadzać w błąd tych, którzy nie są zaznajomieni z regulacjami prawnymi w zakresie transportu drogowego. Z kolei wybór daty "Do 15.06.2024 r." mógłby sugerować, że świadectwo kierowcy wydano na krótszy okres, co również jest błędne, ponieważ ustawa jasno określa maksymalny czas na 5 lat. Takie błędne podejścia mogą wynikać z typowego błędu myślowego, jakim jest pomijanie kluczowych informacji zawartych w przepisach. Osoby pracujące w branży transportowej powinny być świadome, że odpowiednie dokumenty muszą być zgodne z przepisami, aby zapewnić legalność i bezpieczeństwo operacji transportowych. Brak wiedzy na temat długości ważności tych dokumentów może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak nałożenie kar lub utrata licencji na wykonywanie działalności transportowej.

Pytanie 2

Transport naczepy samochodowej za pomocą wagonu kieszeniowego odbywa się przy użyciu systemu

A. "na barana"
B. "ruchomej drogi"
C. Cargobeamer
D. Modalohr
Transport naczep samochodowych wagonami kieszeniowymi nie powinien być mylony z innymi systemami przewozu, które prezentują różne podejścia do transportu intermodalnego. System Cargobeamer, choć nowoczesny i innowacyjny, koncentruje się na przewozie kontenerów oraz ładunków na paletach, nie zaś na naczepach. Brak możliwości transportu naczep w tym systemie ogranicza jego zastosowanie w przypadku przewozów wymagających zachowania pełnej integralności ładunku. Z kolei Modalohr bazuje na zupełnie innym mechanizmie, w którym naczepy są umieszczane na wagonach poprzez system ramp, co nie zawsze jest efektywne dla dużych naczep i może powodować dodatkowe koszty związane z załadunkiem i rozładunkiem. Podejście "ruchomej drogi" dotyczy natomiast koncepcji, w której używa się ruchomych platform do transportu ładunków, ale nie jest ono dedykowane do przewozu naczep. Te nieporozumienia mogą wynikać z błędnego rozumienia specyfiki transportu intermodalnego i zastosowań technologii kolejowej w logistyce. Kluczowe jest zrozumienie, że wybór odpowiedniego systemu transportowego powinien być oparty na analizie potrzeb przewozowych oraz specyfikacji danego ładunku, co umożliwia optymalizację procesów logistycznych zgodnie z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 3

Która norma określa wymagania związane z dokumentacją w międzynarodowym transporcie kolejowym?

A. CMR
B. ADR
C. CIM
D. ATP
CIM, czyli ta Międzynarodowa konwencja o umowie dotyczącej transportu kolejowego to dość ważna sprawa. Reguluje to, jakie dokumenty są potrzebne przy międzynarodowym transporcie kolejowym. Mówiąc prościej, CIM ustala zasady dotyczące przewozu towarów między różnymi krajami. List przewozowy i inne papiery muszą być zgodne z tymi zasadami, dzięki czemu współpraca międzynarodowa staje się łatwiejsza. W kontekście przewoźników i nadawców CIM jest kluczowy, bo jasno określa, kto jest za co odpowiedzialny, a co jest ważne w razie reklamacji, jeśli coś się stanie z towarem. Na przykład, kiedy przewozimy coś między krajami Unii Europejskiej, musimy trzymać się tych reguł i odpowiednio to wszystko dokumentować. To pomaga uniknąć problemów prawnych i logistycznych. Bez zrozumienia CIM, ciężko byłoby efektywnie zarządzać transportem kolejowym na międzynarodowej arenie.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Na liście przewozowym ładunek opisano jako: "UN 1098 ALKOHOL ALLILOWY, 6.1 (3), I, (C.D)". Jakiego rodzaju ładunek będzie transportowany w oparciu o podany dokument?

A. Nienormowany
B. Głęboko schłodzony
C. Niebezpieczny
D. Szybko psujący się
Odpowiedź 'Niebezpieczny' jest prawidłowa, ponieważ oznaczenie 'UN 1098' wskazuje na substancję chemiczną, która jest klasyfikowana jako niebezpieczna. Alkohole allilowe, do których odnosi się to oznaczenie, są związkami chemicznymi, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia oraz środowiska. Klasyfikacja 6.1 oznacza, że substancja jest toksyczna, a numer 3 odnosi się do jej właściwości palnych. Materiały transportowane z takim oznaczeniem muszą spełniać rygorystyczne przepisy dotyczące bezpieczeństwa transportu, co obejmuje odpowiednie pakowanie, oznakowanie oraz dokumentację. W praktyce, przy przewozie takich substancji stosuje się specjalne kontenery oraz środki ochrony osobistej dla pracowników. Dobrą praktyką jest także szkolenie personelu zajmującego się transportem niebezpiecznych materiałów w zakresie postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz znajomości przepisów ADR, które regulują międzynarodowy transport materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 7

Do firmy transportowej wpłynęło zlecenie na przewóz 272 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Firma dysponuje naczepami, które mogą pomieścić 34 pjł w jednej warstwie, a ich wysokość pozwala na ustawienie ładunku w dwóch warstwach. Oblicz, ile naczep będzie potrzebnych do wykonania tego zlecenia?

A. 3 naczepy
B. 5 naczep
C. 4 naczepy
D. 2 naczepy
Aby obliczyć liczbę naczep potrzebnych do przewozu 272 paletowych jednostek ładunkowych, należy najpierw ustalić, ile pjł mieści się w jednej naczepie. W każdej naczepie w jednej warstwie można umieścić 34 pjł, a ponieważ naczepy pozwalają na piętrzenie ładunku w dwóch warstwach, całkowita pojemność jednej naczepy wynosi 34 pjł x 2 = 68 pjł. Następnie, aby obliczyć liczbę naczep potrzebnych do przewozu 272 pjł, dzielimy tę wartość przez pojemność naczepy: 272 pjł / 68 pjł = 4. To oznacza, że potrzebujemy 4 naczepy, aby pomieścić wszystkie jednostki ładunkowe. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce transportu, aby zminimalizować koszty i czas przewozu. Efektywne planowanie transportu, które uwzględnia pojemność pojazdów oraz rodzaje ładunków, stanowi podstawę dobrych praktyk branżowych, co przyczynia się do optymalizacji łańcucha dostaw.

Pytanie 8

Do transportu ładunków masowych luzem przeznaczone są wagony

A. platformy
B. bagażowe
C. chłodnie
D. węglarki
Chłodnie to wagony przystosowane do przewozu ładunków wymagających kontrolowanej temperatury, takich jak produkty spożywcze, farmaceutyki czy chemikalia, a nie do transportu ładunków masowych luzem. Przy ich użyciu nie można efektywnie przewozić surowców sypkich, co czyni je nieodpowiednimi do tego celu. Bagażowe wagony również nie są przeznaczone do transportu masowych materiałów, lecz do przewozu bagażu i innych niewielkich ładunków. Platformy to wagony, które nie mają boków ani dachu, co czyni je odpowiednimi do przewozu dużych i ciężkich przedmiotów, ale nie są one przeznaczone do transportu materiałów sypkich. Błędne przekonania o możliwości transportu ładunków masowych w tych wagonsach mogą wynikać z mylenia ich funkcji z innymi rodzajami transportu kolejowego. Kluczowe jest zrozumienie, że węglarki są jedynymi wagonami, które oferują odpowiednią konstrukcję i funkcjonalność do przewozu ładunków luzem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 9

Jaka konwencja określa zasady dotyczące międzynarodowego transportu szybko psujących się produktów spożywczych oraz specjalnych środków transportowych przeznaczonych do ich przewozu?

A. COTIF
B. SOLAS
C. ATP
D. ATA
ATP, czyli Umowa o międzynarodowym przewozie drogowym dla szybko psujących się artykułów spożywczych, to naprawdę ważny dokument. Reguluje on, jak transportować takie towary, żeby nie straciły jakości. Ważne jest, żeby pamiętać, że artykuły spożywcze, jak mięso, ryby czy nabiał, muszą być wożone w odpowiednich warunkach, szczególnie pod względem temperatury. W logistyce, jeśli nie przestrzegamy norm ATP, możemy mieć problemy z jakością dostarczanych produktów, co odbija się nie tylko na bezpieczeństwie ludzi, ale też na reputacji firmy. W praktyce, firmy transportowe muszą mieć odpowiednie pojazdy dostosowane do tych wymogów, a kierowcy powinni przechodzić szkolenia z obsługi takich ładunków. Warto też wiedzieć, że przy transporcie międzynarodowym zgodność z ATP jest często wymagana, więc ta konwencja jest super istotna w globalnym łańcuchu dostaw.

Pytanie 10

Jeżeli zamawiający uiszcza opłatę za zdolność przewozową pojazdu niezależnie od ilości oraz objętości ładunku, to oznacza, że mamy do czynienia z przewozem

A. intermodalnym
B. drobnicowym
C. tranzytowym
D. całopojazdowym
Odpowiedź 'całopojazdowy' jest poprawna, ponieważ odnosi się do sytuacji, w której zleceniodawca płaci za cały pojazd, niezależnie od ilości i objętości przewożonego towaru. W praktyce oznacza to, że ładunek zajmuje całą przestrzeń ładunkową pojazdu, co czyni transport bardziej efektywnym w przypadku dużych przesyłek. W transporcie całopojazdowym zleceniodawca ma pełną kontrolę nad przewożonym towarem, co zmniejsza ryzyko uszkodzeń i zwiększa bezpieczeństwo. Przykładowo, przewóz samochodów osobowych z jednego salonu do drugiego, gdzie używa się samochodu ciężarowego o odpowiedniej ładowności, jest klasycznym przykładem transportu całopojazdowego. Taki sposób transportu jest zgodny z praktykami branżowymi, które często preferują tego rodzaju przewozy w celu optymalizacji kosztów i czasu dostawy, a także w celu zminimalizowania przestojów. Warto zaznaczyć, że w transporcie całopojazdowym kluczowe jest odpowiednie zabezpieczenie ładunku oraz dostosowanie pojazdu do specyfiki towaru, co podnosi standardy przewozu.

Pytanie 11

Jakie urządzenie jest wykorzystywane do masowego przenoszenia kontenerów z wagonów kolejowych na naczepy podkontenerowe?

A. dźwig hydrauliczny
B. wóz transportowy
C. żuraw słupowy
D. suwnica bramowa
Suwnica bramowa jest kluczowym urządzeniem w procesie masowego przeładunku kontenerów, które pozwala na efektywną i bezpieczną obsługę ładunków. Charakteryzuje się ona konstrukcją w formie bramy, co umożliwia jej przemieszczanie się wzdłuż torów i precyzyjne podnoszenie oraz przenoszenie kontenerów z wagonów kolejowych na naczepy podkontenerowe. Dzięki zastosowaniu suwnic bramowych w terminalach kontenerowych, można znacznie zwiększyć wydajność operacyjną oraz skrócić czas przeładunku. Przykładem zastosowania suwnicy bramowej może być jej wykorzystanie w porcie morskim, gdzie kontenery są transportowane z jednostek pływających na platformy transportowe. W branży logistycznej i transportowej suwnice bramowe są zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, co przekłada się na minimalizację ryzyka uszkodzenia ładunków oraz zapewnienie zgodności z regulacjami prawnymi. Warto zwrócić uwagę na możliwości automatyzacji tych urządzeń, co dodatkowo zwiększa ich efektywność i precyzję operacyjną.

Pytanie 12

Firma transportowa otrzymała zlecenie na przewóz 20 ton ładunku do czterech odbiorców, wykorzystując cztery pojazdy samochodowe. Jakie środki transportu powinny być użyte, aby masa dostawy do każdego odbiorcy była równa, a wykorzystanie ładowności maksymalne?

A. Małotonażowe
B. Wysokotonażowe
C. Średniotonażowe
D. Nieprzystosowane
Wybór nienormatywnych, niskotonażowych lub wysokotonażowych pojazdów dla przewozu 20 ton ładunku do czterech odbiorców jest wynikiem błędnego rozumienia zależności między typem pojazdu a efektywnością transportu. Nienormatywne pojazdy, przystosowane do przewozu ładunków o nietypowych wymiarach, nie są odpowiednie w tym przypadku, ponieważ ich użycie wiąże się z dodatkowymi procedurami i kosztami, które mogą wpłynąć na rentowność transportu. Niskotonażowe pojazdy, mające ograniczoną ładowność, wymagałyby przeprowadzenia większej liczby kursów, co niewątpliwie zwiększyłoby koszty i czas transportu. Wysokotonażowe pojazdy, mimo że mogą przewozić większe ładunki, mogą nie być efektywne w dostawach do kilku odbiorców, zwłaszcza w miastach, gdzie ograniczenia dotyczące wjazdu i parkowania są powszechne. Typowe błędy, które prowadzą do takich wniosków, to brak uwzględnienia specyfiki dostawy czy nieznajomość zasad optymalizacji tras. Właściwe zrozumienie pojęcia ładowności oraz jej zjawisk, takich jak efekt skali, jest kluczowe w logistyce, ponieważ nieefektywne wykorzystanie pojazdów prowadzi do zwiększenia kosztów operacyjnych oraz wpływa na środowisko.

Pytanie 13

Na podstawie cennika, określ łączny koszt czynności manipulacyjnych obejmujących wyładunek 1 pełnego kontenera 20’ i 2 pustych kontenerów 40’ ze statku na plac składowy oraz przeładunek tych kontenerów z placu składowego na środki transportu samochodowego.

Cennik
Nazwa usługiKontener 20'Kontener 40'
Kontener pełny
Wyładunek / załadunek w relacji wnętrze statku – plac składowy lub odwrotnie190,00 zł/szt.210,00 zł/szt.
Przeładunek w relacji plac składowy – środek transportu lądowego lub odwrotnie95,00 zł/szt.105,00 zł/szt.
Kontener pusty
Wyładunek / załadunek w relacji wnętrze statku – plac składowy lub odwrotnie180,00 zł/szt.195,00 zł/szt.
Przeładunek w relacji plac składowy – środek transportu lądowego lub odwrotnie80,00 zł/szt.95,00 zł/szt.

A. 860,00 zł
B. 865,00 zł
C. 835,00 zł
D. 890,00 zł
Wybór niewłaściwej odpowiedzi jest często wynikiem braku zrozumienia zasadności i szczegółowego wyliczenia kosztów manipulacyjnych, które są kluczowe w logistyce. Na przykład, obliczenia mogą być nieprawidłowe przez pominięcie kosztów związanych z wyładunkiem pustych kontenerów. Niekiedy uczniowie skupiają się tylko na jednym elemencie kosztów, co prowadzi do niepełnej analizy. Zdarza się również, że błędnie interpretują stawki jednostkowe, co powoduje błędne sumowanie. W branży transportowej ważne jest, aby zrozumieć złożoność kosztów manipulacyjnych, które obejmują nie tylko wyładunek, ale także wszelkie dodatkowe usługi, takie jak przeładunki. Uczestnicy powinni zwracać uwagę na każdy element kosztów, aby uzyskać dokładny wynik. Utrata precyzji w obliczeniach może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych dla firm logistycznych. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że każdy ładunek i jego obsługa mogą generować różne koszty, co wymaga dokładnych analiz i obliczeń. Dlatego tak ważne jest stosowanie standardów branżowych i dobrych praktyk przy podejmowaniu decyzji operacyjnych. Przykłady takich praktyk obejmują regularne szkolenie personelu oraz korzystanie z systemów informatycznych do zarządzania logistyką, co w dłuższej perspektywie zwiększa efektywność i redukuje błędy w kalkulacjach.

Pytanie 14

Licznik samochodu dostawczego wskazuje 317 000 km. Zgodnie z zaleceniami producenta, dokładna inspekcja układu hamulcowego powinna być przeprowadzana co 50 000 km. Oblicz, ile kilometrów pojazd może przejechać do następnej inspekcji układu hamulcowego?

A. 43 000 km
B. 28 000 km
C. 23 000 km
D. 33 000 km
Odpowiedź 33 000 km jest prawidłowa, ponieważ stan licznika wynosi 317 000 km, a normy producenta przewidują kontrolę układu hamulcowego co 50 000 km. Aby obliczyć, ile kilometrów zostało do następnej kontroli, należy od 50 000 km odjąć ostatnią wielokrotność 50 000 km, która mieści się w 317 000 km. W tym przypadku, ostatnia kontrola miała miejsce przy 300 000 km, co oznacza, że od tego momentu minęło 17 000 km. Pozostały dystans do następnej kontroli można obliczyć, subtracting 17 000 km from 50 000 km, co daje 33 000 km. Regularne kontrole układu hamulcowego są kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze, a ich przestrzeganie zgodnie z harmonogramem producenta przyczynia się do dłuższej żywotności pojazdu oraz zmniejszenia ryzyka awarii. W praktyce, taki system kontroli pozwala na wczesne wykrywanie potencjalnych problemów z hamulcami, co jest istotne zarówno dla bezpieczeństwa kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 15

Czas wyładunku ze statku 25 kontenerów, zgodnie z przedstawionym harmonogramem czynności, wynosi

Harmonogram czynności rozładunku kontenerowca
przemieszczenie chwytni suwnicy nadbrzeżnej do ładowni po kontener – 38 sek.
zaryglowanie kontenera do chwytni suwnicy nadbrzeżnej – 15 sek.
podniesienie kontenera z ładowni na wysokość 30 metrów z prędkością 2 m/sek.
przemieszczenie kontenera nad nabrzeże 80 metrów z prędkością 2 m/sek.
opuszczenie kontenera na naczepę terminalową 18 metrów z prędkością 1,5 m/sek.

A. 50 min
B. 120 min
C. 125 min
D. 30 min
Czas wyładunku kontenerów jest kluczowym parametrem w zarządzaniu logistyką, a odpowiedzi takie jak 120 minut, 30 minut czy 125 minut są nieprawidłowe z różnych powodów. W przypadku 120 minut, odpowiedź ta znacznie zawyża czas potrzebny na wyładunek 25 kontenerów, co sugeruje błędne rozumienie tematu. Wydłużony czas mógłby sugerować, że czas wyładunku jednego kontenera wynosi zbyt długo, co jest niezgodne z rzeczywistością operacyjną. Z kolei odpowiedź 30 minut może wydawać się kusząca, jednak nie uwzględnia ona rzeczywistego czasu, jaki jest potrzebny na wyładunek każdego kontenera. Obliczenia pokazują, że wyładunek 25 kontenerów w takim czasie byłby niemożliwe. Odpowiedź 125 minut z kolei także nie jest poprawna, ponieważ wprowadza dodatkowy margines czasowy, który nie został uwzględniony w rzeczywistych obliczeniach. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych odpowiedzi obejmują brak zrozumienia podstawowych zasad mnożenia i konwersji jednostek czasu, co jest fundamentalne w logistyce. Aby poprawnie zrozumieć czas wyładunku, należy mieć świadomość, że każde opóźnienie lub błąd w obliczeniach może mieć znaczący wpływ na efektywność całego procesu dostaw. Odpowiednie zrozumienie tych koncepcji jest kluczowe dla skutecznego zarządzania operacjami w branży transportowej.

Pytanie 16

Przedstawione w tabeli etapy procesu przewozowego występują w transporcie

  • − przyjazd pociągu oraz precyzyjne ustawienie wagonów
  • − podniesienie i obrócenie wewnętrznej części wagonu
  • − wjazd ciągnika wraz z naczepą na obróconą platformę
  • − odczepienie ciągnika od naczepy
  • − obrót wewnętrznej części wagonu
  • − sformowanie składu
  • − odjazd pociągu

A. drogowo-morskim.
B. kolejowo-morskim.
C. wodno-lądowym.
D. szynowo-drogowym.
Wybór odpowiedzi związanych z transportem drogowym, morskim czy wodno-lądowym nie uwzględnia specyfiki etapu przewozowego, który ściśle wiąże się z transportem szynowo-drogowym. Transport drogowo-morski, będący połączeniem transportu drogowego i morskiego, jest mniej efektywny w kontekście przewozu dużych ładunków na długich dystansach. W takich przypadkach może wystąpić problem z czasem dostawy i wyższymi kosztami, ponieważ każda zmiana środka transportu generuje dodatkowe opóźnienia oraz wymaga skomplikowanej logistyki przeładunkowej. Również odpowiedzi wskazujące na transport wodno-lądowy są mylne, gdyż nie uwzględniają one kluczowego elementu, jakim jest wykorzystanie transportu szynowego, który jest nie tylko bardziej ekologiczny, ale także pozwala na przewóz większych ilości towarów w krótszym czasie. Kolejowo-morski również nie jest odpowiednim połączeniem, ponieważ nie odzwierciedla ono pełnego potencjału efektywności transportu kombinowanego. W praktyce, wiele przedsiębiorstw zapomina o korzyściach, jakie niesie ze sobą odpowiednia kombinacja środków transportowych, co prowadzi do zwiększenia kosztów operacyjnych i niższej konkurencyjności na rynku. Ważne jest zrozumienie, że do efektywnego planowania transportu należy zwracać uwagę na różne typy transportu, a ich odpowiednie połączenie, jak w przypadku transportu szynowo-drogowego, stanowi klucz do sukcesu w branży logistycznej.

Pytanie 17

Przedsiębiorca wynajął wóz podnośnikowy wraz z kierowcą na 5 dni. Dobowy czas pracy kierowcy wynosi 8 godzin. Korzystając z cennika oblicz, łączny koszt najmu maszyny z kierowcą.

Cennik
Rodzaj usługiStawka
najem wozu podnośnikowego200,00 zł/dzień
praca kierowcy25,00 zł/godzinę

A. 1 125,00 zł
B. 1 800,00 zł
C. 2 000,00 zł
D. 8 000,00 zł
Odpowiedź 2 000,00 zł jest poprawna, ponieważ dokładnie odzwierciedla całkowity koszt wynajmu wozu podnośnikowego oraz pracy kierowcy przez 5 dni. Koszt wynajmu wozu wynosi 200,00 zł za dzień, co przy pięciu dniach daje 1 000,00 zł. Z kolei koszt pracy kierowcy to 25,00 zł za godzinę, a przy 8 godzinach pracy dziennie przez 5 dni, suma ta również wynosi 1 000,00 zł. Łącząc oba te koszty, uzyskujemy całkowitą kwotę 2 000,00 zł. Taki sposób obliczeń jest standardem w branży wynajmu maszyn i usług budowlanych, gdzie klarowne zestawienie kosztów robocizny oraz wynajmu sprzętu jest kluczowe dla efektywnego zarządzania wydatkami. Warto mieć na uwadze, że prawidłowe wyliczenie kosztów to nie tylko kwestia rachunków, ale także umiejętność przygotowania budżetu na różne projekty oraz przewidywania wydatków w kontekście ich rentowności.

Pytanie 18

Jakie działania wchodzą w skład procesu transportowego?

A. podpisanie umowy dotyczącej transportu
B. rozliczenie wykonanej usługi transportowej
C. zabezpieczenie ładunku na czas przewozu
D. określenie trasy transportu
Zabezpieczenie ładunku na czas przewozu jest kluczowym elementem procesu transportowego. Obejmuje ono różnorodne techniki i metody, które mają na celu zapewnienie, że ładunek dotrze do miejsca przeznaczenia w nienaruszonym stanie. Przykłady obejmują użycie odpowiednich materiałów opakowaniowych, takich jak folie stretch, taśmy, palety, oraz technik mocowania, które minimalizują ruch ładunku w trakcie transportu. W branży transportowej stosuje się procedury, które opierają się na standardach takich jak ISO 9001, które promują efektywność oraz bezpieczeństwo procesów. Zgodnie z praktykami branżowymi, właściwe zabezpieczenie ładunku nie tylko chroni towar przed uszkodzeniem, ale również minimalizuje ryzyko wypadków w trakcie transportu, co może prowadzić do strat finansowych, opóźnień, a nawet odpowiedzialności prawnej. Dlatego umiejętność zabezpieczania ładunku jest niezwykle istotna dla zapewnienia skuteczności i bezpieczeństwa całego procesu transportowego.

Pytanie 19

Który dokument uprawnia do realizacji przewozów między państwami Unii Europejskiej?

A. Wypis z licencji wspólnotowej
B. Wypis z licencji ogólnej
C. Zezwolenie dwustronne
D. Zezwolenie jednostronne
Wypis z licencji wspólnotowej jest dokumentem, który uprawnia do wykonywania przewozów międzynarodowych pomiędzy krajami Unii Europejskiej. Licencja ta jest zgodna z regulacjami unijnymi, które nakładają obowiązek posiadania odpowiednich zezwoleń na transport drogowy. Wypis z licencji wspólnotowej poświadcza, że przewoźnik spełnia określone wymogi dotyczące zdrowia finansowego, profesjonalizmu, oraz rzetelności. Na przykład, przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy muszą wykazać, że posiadają wystarczające środki finansowe oraz odpowiednie kwalifikacje, co jest potwierdzane w procesie wydawania licencji. Dzięki tym regulacjom, możliwe jest zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i jakości usług transportowych w całej Unii Europejskiej. Warto również zauważyć, że licencje te są uznawane wzajemnie przez kraje członkowskie, co ułatwia wymianę handlową i mobilność w transporcie drogowym.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Jakie jest zastosowanie systemu track&trace?

A. ważenia pojazdów towarowych
B. rozpoznawania numerów rejestracyjnych
C. śledzenia przesyłek
D. pobierania opłat za korzystanie z dróg
System track & trace, czyli system śledzenia przesyłek, jest kluczowym narzędziem w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Jego głównym celem jest monitorowanie przesyłek na każdym etapie ich transportu. Dzięki zastosowaniu technologii takich jak RFID, GPS oraz kodów kreskowych, możliwe jest automatyczne rejestrowanie lokalizacji przesyłek oraz ich statusu w czasie rzeczywistym. Praktyczne zastosowanie tego systemu obejmuje zwiększenie efektywności operacyjnej, minimalizację ryzyka zagubienia przesyłek, a także poprawę satysfakcji klienta poprzez dostarczanie na bieżąco informacji o stanie zamówienia. W branży e-commerce, na przykład, implementacja systemu track & trace pozwala na ścisłą kontrolę procesu dostawy, co jest istotne dla utrzymania konkurencyjności na rynku. Warto również wspomnieć o standardach takich jak GS1, które promują jednolite zasady wymiany danych, co ułatwia integrację systemów w różnych organizacjach i zwiększa transparentność procesów logistycznych.

Pytanie 22

Który z dokumentów nie jest konieczny, aby pojazd mógł być używany na drogach publicznych?

A. Ważne ubezpieczenie AC
B. Obowiązkowe ubezpieczenie OC
C. Ważne prawo jazdy osoby prowadzącej pojazd
D. Obowiązkowy dowód rejestracji pojazdu
Dowód rejestracyjny to niezwykle ważny dokument, bo potwierdza, że Twój samochód jest zarejestrowany i legalnie może jeździć po drogach. Bez niego nie wyjedziesz, bo to kluczowa sprawa. Ubezpieczenie OC to obowiązek dla każdego kierowcy, każdy musi mieć tę polisę, bo w razie wypadku chronisz siebie i innych. Ponadto, niezbędne jest też ważne prawo jazdy, żeby móc prowadzić auto. Jak masz jakieś braki w dokumentach, to mogą Cię spotkać kłopoty, takie jak mandaty czy nawet problemy z prowadzeniem. Ludzie czasami mylą AC z OC, myśląc, że jedno jest obligatoryjne, a drugie to tylko opcja, ale to nie jest do końca prawda. Takie błędne przekonania mogą prowadzić do niepotrzebnych problemów finansowych i prawnych, dlatego dobrze jest znać różnice między tymi ubezpieczeniami.

Pytanie 23

Firma zleciła transport 33 palet, z których każda waży 800 kg. Usługa transportowa została rozliczona poprzez wystawienie faktury. Koszt przewozu jednej tony wynosi 50 zł. Jaką kwotę brutto wynosi ta usługa?

A. 1 650,00 zł
B. 16 500,00 zł
C. 1 320,00 zł
D. 13 200,00 zł
Calculating the transport cost can sometimes lead to confusion, especially if one does not correctly follow the steps involved. An incorrect total might stem from a misunderstanding of how to calculate the total weight or the corresponding cost per ton. For instance, some might mistakenly add the weights of the pallets without converting them into tons or overlook the necessary multiplication of the number of pallets by their weight in kilograms. This oversight could lead to an inflated figure like 16 500,00 zł, which suggests a fundamental miscalculation in the cost per ton or the total weight. Additionally, some may confuse the cost of transporting one ton with the overall weight of multiple pallets, leading to errors such as arriving at 13 200,00 zł. It's essential to grasp the relationship between weight, cost per ton, and the total amount being transported. By ensuring clarity in these calculations and adhering to industry practices of weight conversion and unit pricing, one can achieve a more accurate and reliable cost estimation. Regular training in logistics and transport cost calculations is vital for professionals in this field to prevent such common mathematical errors. Understanding these principles not only helps in accurate budgeting but also enhances decision-making capabilities within the supply chain.

Pytanie 24

Firma transportowa uzyskała wskaźnik terminowości dostaw wynoszący 90%. To oznacza, że z 250 zleceń transportowych firma nie zrealizowała na czas

A. 90 zleceń
B. 25 zleceń
C. 225 zleceń
D. 10 zleceń
Wskaźnik niezawodności dostaw na poziomie 90% oznacza, że zrealizowano 90% zleceń transportowych na czas. W przypadku 250 zleceń, aby obliczyć liczbę zleceń, które nie zostały zrealizowane na czas, możemy zastosować prostą kalkulację. 10% z 250 zleceń wynosi 25. Zatem przedsiębiorstwo nie dostarczyło na czas 25 zleceń, co potwierdza, że 225 zleceń zostało zrealizowanych zgodnie z harmonogramem. Takie wskaźniki są kluczowe w branży transportowej, ponieważ niezawodność dostaw wpływa na satysfakcję klientów oraz na dalsze zlecenia. Jako dobre praktyki, przedsiębiorstwa powinny regularnie monitorować swoje wskaźniki wydajności, aby identyfikować obszary do poprawy i wdrażać odpowiednie działania naprawcze. Warto również stosować metodologie takie jak Six Sigma, które pomagają w doskonaleniu procesów i zwiększaniu niezawodności.

Pytanie 25

Obowiązki i prawa określone w umowie handlowej, dotyczące organizacji transportu towarów, pokrywania kosztów związanych z ich przewozem, ubezpieczeniem i odprawami celnymi to

A. kontyngent
B. kongestia transportowa
C. gestia transportowa
D. akredytywa
Kongestia transportowa to zjawisko związane z przeciążeniem infrastruktury transportowej, które może prowadzić do opóźnień w dostawach. Odpowiedź ta nie odnosi się bezpośrednio do praw i obowiązków wynikających z kontraktu handlowego, lecz raczej do problemów operacyjnych, jakie mogą pojawić się w trakcie transportu. Akredytywa to forma zabezpieczenia płatności, która nie dotyczy organizacji transportu ani obowiązków z tym związanych. W kontekście handlu międzynarodowego, akredytywa jest stosowana do zapewnienia, że sprzedawca otrzyma zapłatę po spełnieniu określonych warunków, co nie ma związku z logistyką transportową. Kontyngent to natomiast ograniczenie ilościowe lub wartościowe w handlu, co także nie ma zastosowania do kwestii organizacji transportu. Te niepoprawne odpowiedzi pokazują typowe błędy myślowe, takie jak mylenie terminów związanych z logistyką i finansami. Praktyka wskazuje, że kluczowe jest zrozumienie specyfiki każdego z terminów oraz ich zastosowania w kontekście prawa handlowego i praktyk transportowych. Takie zrozumienie pozwala na skuteczniejsze zarządzanie procesami logistycznymi oraz minimalizowanie ryzyk związanych z transportem towarów.

Pytanie 26

W Polsce, kto odpowiedzialny jest za wydawanie certyfikatu kompetencji zawodowych dla przewoźników drogowych?

A. Inspekcja Transportu Drogowego
B. Instytut Transportu Samochodowego
C. Polska Izba Spedycji i Logistyki
D. Minister odpowiedzialny za transport
Wybór odpowiedzi, które wskazują na inne instytucje, takie jak Inspekcja Transportu Drogowego, Ministerstwo właściwe ds. transportu czy Polska Izba Spedycji i Logistyki, nie jest właściwy. Inspekcja Transportu Drogowego odpowiada głównie za kontrolę przestrzegania przepisów drogowych oraz nadzorowanie działalności przewoźników, ale nie prowadzi procesu certyfikacji. Ministerstwo właściwe ds. transportu również nie wydaje certyfikatów, a jego rola polega na tworzeniu ogólnych regulacji oraz polityki transportowej. Może to prowadzić do błędnych wniosków, że instytucje odpowiedzialne za nadzór i regulacje mają również kompetencje do przyznawania certyfikatów, co jest mylne. Z kolei Polska Izba Spedycji i Logistyki, mimo że działa na rynku transportowym, pełni funkcje doradcze i reprezentacyjne, a nie certyfikacyjne. Kluczowym błędem myślowym jest utożsamianie roli nadzorującej z rolą certyfikacyjną, co prowadzi do dezinformacji o kompetencjach poszczególnych instytucji. Aby poprawnie zrozumieć, kto przyznaje certyfikaty kompetencji, ważne jest zapoznanie się z funkcjami oraz zadaniami różnych organów działających w obszarze transportu, co pozwala na świadome podejmowanie decyzji i lepszą orientację w przepisach regulujących tę branżę.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Która z formuł INCOTERMS 2010 zobowiązuje sprzedającego do dostarczenia zamówionego towaru pod wskazany adres oraz oddania go do dyspozycji kupującego, na środku transportowym, gotowego do rozładunku?

A. DDP
B. FOB
C. CIF
D. FAS
Odpowiedź DDP (Delivered Duty Paid) jest prawidłowa, ponieważ według warunków INCOTERMS 2010, sprzedający ponosi pełną odpowiedzialność za dostarczenie towaru do ustalonego miejsca przeznaczenia, a także za opłacenie wszelkich należności celnych i podatków związanych z transportem. W praktyce oznacza to, że sprzedający musi zorganizować transport towaru, dostarczyć go do miejsca wyznaczonego przez kupującego oraz zapewnić, że towar jest gotowy do wyładunku na środku transportu. Na przykład, jeśli firma zajmująca się sprzedażą maszyn budowlanych wysyła sprzęt do klienta w innym kraju, to sprzedający musi zapewnić, że maszyny dotrą do określonego magazynu klienta, przejść przez odprawę celną oraz opłacić wszelkie związane z tym opłaty. Użycie formuły DDP jest korzystne dla kupującego, który może skupić się na swoim biznesie, nie martwiąc się o kwestie logistyczne i celne.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Spreader to sprzęt, który znajduje się w wózku podsiębiernym lub podnośniku widłowym, umożliwiający podnoszenie przy pomocy

A. dźwignic kontenerowych
B. rozsuwanego pomostu
C. uchwytów kleszczowych
D. rozkładanej rampy
Wybór rozkładanej rampy, rozsuwanego pomostu lub uchwytów kleszczowych jako alternatywnych rozwiązań do podnoszenia ładunków jest błędny, ponieważ każda z tych opcji ma swoje właściwe zastosowanie, które nie obejmuje podnoszenia kontenerów. Rozkładane rampy służą głównie do umożliwienia dostępu do różnych poziomów, co jest przydatne w transporcie, ale nie zapewniają one odpowiedniej stabilności i siły niezbędnej do manipulacji dużymi ładunkami. Z kolei rozsuwany pomost, pomimo że może być użyteczny w niektórych kontekstach, nie jest przystosowany do pracy z kontenerami, a jego konstrukcja nie zapewnia wymaganej wytrzymałości. Uchwyt kleszczowy, chociaż znajduje zastosowanie w podnoszeniu różnych materiałów, nie jest optymalnym rozwiązaniem do pracy z kontenerami ze względu na ograniczenia w rozmiarze i formie ładunków, które można nim przenosić. Takie podejścia mogą prowadzić do błędnych wniosków, wynikających z niedostatecznej analizy specyfikacji i zastosowań różnych narzędzi w logistyce, co w konsekwencji może prowadzić nie tylko do obniżenia efektywności operacyjnej, ale także do ryzyka uszkodzenia ładunku lub urządzeń. W praktyce, aby skutecznie podnosić kontenery, niezbędne jest użycie odpowiednich urządzeń, które są projektowane z myślą o specyfice pracy z tymi ciężkimi, standardowymi obiektami.

Pytanie 31

Na podstawie zestawienia wymiarów kontenerów morskich określ wysokość wewnętrzną kontenera 40-stopowego high cube.

Wymiary kontenerów morskich
Rodzaj konteneraWymiary wewnętrzne [mm]
długośćszerokośćwysokość
20'591923402380
40'DV1204523092379
40'HC1205623472684
20' OPEN TOP591923402286
40' OPEN TOP1204323402272
20' REEFER542822662240
40' REEFER1162822942509
20' FLAT RACK566224382327
40' FLAT RACK1208024381950
45' HC1355623522698

A. 2 684 mm
B. 2 272 mm
C. 2 509 mm
D. 2 379 mm
Wysokość wewnętrzna kontenera 40-stopowego high cube wynosząca 2684 mm jest kluczową informacją, szczególnie w kontekście logistyki i transportu morskiego. Tego rodzaju kontenery są projektowane tak, aby maksymalizować pojemność ładunkową, co czyni je niezwykle wartościowymi w branży. Odpowiedź "2 684 mm" dokładnie odpowiada wartości podanej w standardowych specyfikacjach kontenerów, co jest zgodne z międzynarodowymi normami ustalonymi przez organizacje takie jak ISO. Wysokość ta pozwala na załadunek większych ładunków, takich jak sprzęt budowlany czy palety z towarami, co wpływa na efektywność transportu. Dodatkowo, znajomość tych wymiarów jest niezbędna dla planowania przestrzeni w magazynach oraz na statkach towarowych, gdzie każdy centymetr przestrzeni ma znaczenie. Przykładem może być optymalizacja układu ładunkowego, która uwzględnia wysokość kontenera, co pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni i obniżenie kosztów transportu. Zrozumienie wymiarów kontenerów jest zatem fundamentalne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 32

Kto powinien zdobyć certyfikat kompetencji zawodowych w zakresie przewozów drogowych?

A. przedsiębiorca planujący prowadzenie działalności w zakresie transportu drogowego za pomocą środków transportu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.
B. kierowca pracujący w firmie zajmującej się transportem i spedycją.
C. każdy pracownik zatrudniony w firmie transportowej.
D. przedsiębiorca planujący prowadzenie działalności w sektorze transportu drogowego przy użyciu środków transportu o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t.
W odpowiedziach, które wskazują na inne grupy osób niż przedsiębiorcy prowadzący działalność transportową, istnieje fundamentalne zrozumienie roli certyfikatu kompetencji zawodowych. Kierowcy zatrudnieni w przedsiębiorstwie transportowo-spedycyjnym nie muszą posiadać tego certyfikatu, gdyż ich kwalifikacje są regulowane innymi przepisami, takimi jak prawo jazdy oraz odpowiednie szkolenia z zakresu transportu. Warto zauważyć, że certyfikat ten dotyczy przede wszystkim osób, które zarządzają przedsiębiorstwem transportowym, a nie bezpośrednio osób wykonujących transport. W przypadku pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie transportowym, nie każdy z nich wymaga certyfikatu, co może prowadzić do błędnych założeń dotyczących obowiązków w branży. Podobnie, twierdzenie, że przedsiębiorca zamierzający wykonywać transport środkami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t wymaga certyfikatu, jest mylne. W rzeczywistości, działalność ta jest regulowana przez inne przepisy, a certyfikat kompetencji zawodowych dotyczy jedynie transportu ponad tę masę. Takie nieporozumienia mogą wynikać z braku znajomości specyfiki przepisów dotyczących transportu, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania w tej branży. Właściwe zrozumienie wymogów prawnych oraz ich praktycznych implikacji jest niezbędne dla każdego, kto pragnie prowadzić działalność w sektorze transportu drogowego.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Reguły INCOTERMS definiują

A. typy dokumentów stosowanych w transporcie międzynarodowym
B. wysokości sum ubezpieczenia towaru
C. zadania realizowane przez przewoźnika w odniesieniu do ładunku
D. zasady handlu na arenie międzynarodowej
Wybór odpowiedzi dotyczących wysokości kwot ubezpieczenia ładunku, rodzajów dokumentacji w przewozach międzynarodowych czy czynności wykonywanych przez przewoźnika, wskazuje na istotne nieporozumienia dotyczące roli, jaką pełnią reguły INCOTERMS w handlu międzynarodowym. Wysokość kwot ubezpieczenia ładunku jest zazwyczaj ustalana na podstawie wartości towaru, ryzyka transportowego i warunków ubezpieczenia, a nie przez INCOTERMS, które nie regulują ani nie wpływają na ceny ubezpieczeń. Z kolei rodzaje dokumentacji w przewozach międzynarodowych są wynikiem wymogów prawnych oraz praktyk branżowych, a INCOTERMS dostarczają jedynie kontekstu dotyczącego odpowiedzialności za dostarczenie towaru, ale nie określają samej dokumentacji. Ponadto, czynności przewoźnika są regulowane przez umowy transportowe oraz przepisy prawa przewozowego, a nie przez zasady INCOTERMS, które koncentrują się głównie na podziale obowiązków między sprzedawcę a kupującego. Kluczowym błędem jest mylenie różnych aspektów handlu międzynarodowego, co prowadzi do niejasności i ryzykownych decyzji w zakresie logistyki i transportu. Aby skutecznie prowadzić działalność na rynkach międzynarodowych, niezbędne jest zrozumienie, jak poszczególne elementy współpracy handlowej współdziałają ze sobą, co pomoże w uniknięciu potencjalnych konfliktów oraz nieporozumień.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Przedstawiony na rysunku znak, umieszczony na środku transportu, oznacza, że przewożone są materiały

Ilustracja do pytania
A. żrące.
B. promieniotwórcze.
C. samozapalne.
D. zakaźne.
Wybór innych odpowiedzi, takich jak żrące, samozapalne czy promieniotwórcze, wynika z błędnych założeń dotyczących charakterystyki materiałów niebezpiecznych. Materiały żrące to substancje, które mogą powodować uszkodzenia tkanki żywej, a ich oznaczenie różni się od tego dla materiałów zakaźnych. W przypadku materiałów samozapalnych, są to substancje, które mogą zapalić się w kontakcie z powietrzem lub innymi substancjami, co również nie jest związane z transportem materiałów zakaźnych. Z kolei materiały promieniotwórcze emitują promieniowanie i są oznaczane zgodnie z innymi standardami bezpieczeństwa. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnice między tymi kategoriami, ponieważ błędne przypisanie oznaczenia może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zagrożenia zdrowia. W praktyce, błędne zrozumienie oznaczeń może wynikać z niewystarczającej wiedzy na temat klasyfikacji materiałów niebezpiecznych. Kluczowe jest, aby osoby pracujące w tej dziedzinie posiadały odpowiednie szkolenia i wiedzę na temat klasyfikacji oraz oznakowania materiałów niebezpiecznych, co przyczyni się do większego bezpieczeństwa i skuteczności w transporcie.

Pytanie 37

Klient zamówił 5 t cukierków, które są pakowane w jednostkowych opakowaniach po 400 g, a następnie w kartonach zawierających 50 jednostkowych opakowań. Ile kartonów jest potrzebnych do skompletowania zamówienia dla klienta?

A. 1 250 kartonów
B. 40 kartonów
C. 100 kartonów
D. 250 kartonów
Odpowiedź 250 kartonów jest poprawna, ponieważ do obliczenia liczby kartonów potrzebnych do przygotowania ładunku dla odbiorcy należy zastosować kilka kroków. Odbiorca zamówił 5 ton cukierków, co w przeliczeniu na gramy wynosi 5 000 kg, czyli 5 000 000 g. Każde opakowanie jednostkowe ma masę 400 g, zatem liczba potrzebnych opakowań wynosi 5 000 000 g / 400 g = 12 500 opakowań. Opakowania te są następnie pakowane w kartony, gdzie w jednym kartonie mieści się 50 opakowań. Dlatego potrzebna liczba kartonów wynosi 12 500 opakowań / 50 opakowań na karton = 250 kartonów. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe dla logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, aby zagwarantować właściwe pakowanie i transport towarów zgodnie z zamówieniami klientów oraz standardami branżowymi, co jest niezbędne dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 38

Firma zrealizowała 340 dostaw, z czego 30 było niepełnych, a 4 opóźnionych. Oblicz wskaźnik niezawodności dostaw, które zostały zrealizowane?

A. 0,90
B. 0,06
C. 0,95
D. 0,10
Wskaźnik niezawodności dostaw oblicza się jako stosunek liczby dostaw zrealizowanych w sposób kompletny i terminowy do łącznej liczby dostaw. W analizowanym przypadku mamy 340 dostaw, z czego 30 było niekompletnych, co oznacza, że 310 dostaw było kompletnych. Ponadto, z 340 dostaw, 4 były nieterminowe, co oznacza, że 336 dostaw zostało zrealizowanych na czas. W związku z tym, liczba dostaw zrealizowanych zarówno kompletnie, jak i terminowo wynosi 310 (kompletne) - 4 (nieterminowe) = 306. Zatem wskaźnik niezawodności obliczamy jako 306/340 = 0,90. Praktycznie, wskaźnik ten pozwala ocenić efektywność logistyczną przedsiębiorstwa oraz identyfikować obszary do poprawy. W kontekście standardów jakości, takich jak ISO 9001, monitorowanie wskaźników niezawodności dostaw jest kluczowe dla utrzymania wysokiego poziomu satysfakcji klientów i ciągłego doskonalenia procesów. Warto również zauważyć, że wysoka wartość wskaźnika niezawodności może być czynnikiem konkurencyjnym na rynku.

Pytanie 39

Pierwszą inspekcję techniczną nowego pojazdu ciężarowego o maksymalnej masie całkowitej do 3,5 t przeprowadza się

A. przed upływem 2 lat od dnia pierwszej rejestracji
B. przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji
C. przed dokonaniem pierwszej rejestracji
D. rok po dniu pierwszej rejestracji
Odpowiedź 'przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji' jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, pierwsze badanie techniczne nowego samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony należy przeprowadzić w ciągu 3 lat od momentu pierwszej rejestracji. Przepisy te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach, a regularne badania techniczne pomagają w identyfikacji potencjalnych usterek i awarii, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. W praktyce, właściciele samochodów ciężarowych powinni planować badania techniczne z wyprzedzeniem, aby uniknąć ewentualnych problemów prawnych lub administracyjnych. Przykład: jeśli samochód został zarejestrowany 1 stycznia 2021 roku, należy przeprowadzić badanie techniczne najpóźniej do 31 grudnia 2023 roku. W odpowiednich standardach eksploatacyjnych pojazdów, takich jak normy ISO 39001 dotyczące zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, podkreśla się znaczenie regularnych przeglądów technicznych jako kluczowego elementu w redukcji ryzyka wypadków drogowych.

Pytanie 40

Jakie rozwiązania nie są odpowiednie do transportu ładunków ponadgabarytowych i ciężkich?

A. przyczepy niskopodwoziowe
B. naczepy teleskopowe
C. nadwozia wymienne
D. kontenery platformy
Przyczepy niskopodwoziowe, kontenery platformy oraz naczepy teleskopowe to urządzenia zaprojektowane specjalnie do transportu ładunków ponadgabarytowych i ciężkich, co sprawia, że wybór nadwozi wymiennych jako opcji transportu może prowadzić do wielu błędów logistycznych. Przyczepy niskopodwoziowe mają obniżoną platformę, co umożliwia przewożenie dużych maszyn, takich jak dźwigi czy koparki, które wymagają niskiego środka ciężkości oraz dużej powierzchni. Kontenery platformy natomiast są idealne do transportu szerokich i ciężkich ładunków, takich jak nieprzetworzone materiały budowlane czy elementy infrastrukturalne, ponieważ ich konstrukcja pozwala na łatwe załadunek i rozładunek. Naczepy teleskopowe oferują dodatkową elastyczność, umożliwiając regulację długości oraz wysokości, co pozwala na transport ładunków o różnych wymiarach. Wybór niewłaściwego środka transportu prowadzi nie tylko do ryzyka uszkodzenia ładunku, ale także do naruszenia norm prawnych dotyczących transportu drogowego, co może skutkować poważnymi karami finansowymi. Często błędne jest przekonanie, że wszystkie nadwozia mogą pełnić tę samą rolę, co prowadzi do niedoszacowania specyficznych wymagań związanych z przewozem dużych obiektów. Dlatego kluczowe jest posługiwanie się odpowiednimi narzędziami transportowymi, które są zgodne z normami i dobrymi praktykami branżowymi, aby zapewnić nieprzerwaną i bezpieczną operację transportu.