Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 9 czerwca 2025 22:20
  • Data zakończenia: 9 czerwca 2025 22:33

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Czym jest wskaźnik TWI?

A. smarem silnikowym.
B. paliwem do silnika.
C. elementem hamulcowym.
D. oponą.
Wskaźnik TWI, czyli Tread Wear Indicator, odnosi się do opon i służy do monitorowania zużycia bieżnika. TWI to wskaźniki umieszczone w rowkach bieżnika, które stają się widoczne, gdy głębokość bieżnika jest na poziomie 1,6 mm, co jest minimalnym dopuszczalnym poziomem w wielu krajach. Poziom ten jest istotny dla bezpieczeństwa jazdy, ponieważ odpowiednia głębokość bieżnika wpływa na przyczepność opony do nawierzchni, a tym samym na zdolność do hamowania, szczególnie w warunkach deszczowych. Utrzymanie odpowiedniej głębokości bieżnika jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania flotą pojazdów i zwiększa żywotność opon. Regularne sprawdzanie wskaźników TWI jest zalecane przez producentów opon oraz organizacje zajmujące się bezpieczeństwem drogowym.

Pytanie 2

Analiza działania hamulców na stanowisku rolkowym polega na dokonywaniu pomiarów

A. drogi hamowania
B. opóźnienia hamowania
C. siły tarcia
D. siły hamowania
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z nieznajomości podstawowych zasad dotyczących badania hamulców. Pomiar siły tarcia nie jest bezpośrednio związany z funkcjonalnością hamulców w kontekście ich działania na pojazdach, gdyż jest to bardziej teoretyczna koncepcja, która nie dostarcza konkretnych informacji o wydajności systemu hamulcowego w praktyce. Opóźnienie hamowania jest pojęciem związanym z czasem, w którym pojazd reaguje na wciśnięcie pedału hamulca, ale nie odzwierciedla samej zdolności hamulców do generowania siły. Droga hamowania, chociaż istotna w kontekście ogólnej oceny skuteczności hamulców, również nie daje pełnego obrazu ich wydajności. Mylne jest zatem podejście, które koncentruje się na tych aspektach bez uwzględnienia kluczowego pomiaru siły hamowania. Na przykład, niektórzy mogą sądzić, że droga hamowania jest wystarczającym wskaźnikiem, jednak różne czynniki, takie jak stan nawierzchni, obciążenie pojazdu czy warunki atmosferyczne, mogą znacząco wpłynąć na ten wskaźnik. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, że siła hamowania stanowi fundamentalny parametr, który powinien być mierzony i monitorowany w celu zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności pojazdów.

Pytanie 3

Ciecze o niskiej lepkości używane do chłodzenia silników spalinowych stanowią mieszankę wody oraz

A. alkoholu metylowego
B. glikolu etylenowego
C. eteru etylowego
D. fenolu metylowego
Glikol etylenowy jest substancją stosowaną jako dodatek do chłodziw w silnikach spalinowych ze względu na swoje właściwości chemiczne, które zapewniają skuteczne chłodzenie. Jego obecność w mieszaninie z wodą obniża temperaturę zamarzania oraz podnosi temperaturę wrzenia, co jest niezwykle istotne w kontekście ekstremalnych warunków pracy silników. Dodatkowo, glikol etylenowy ma właściwości zapobiegające korozji, co przedłuża żywotność komponentów silnika. W praktyce oznacza to, że w przypadku silników eksploatowanych w trudnych warunkach atmosferycznych, stosowanie glikolu etylenowego w układach chłodzenia pozwala na efektywne funkcjonowanie silnika oraz zabezpieczenie go przed uszkodzeniami termicznymi. Zgodnie z normami branżowymi, stosowanie takiego chłodziwa jest szeroko rekomendowane przez producentów pojazdów oraz inżynierów mechaników.

Pytanie 4

Instalując w samochodzie światła do jazdy dziennej, powinny one być skonfigurowane w taki sposób, aby

A. świeciły się nieprzerwanie podczas jazdy
B. uruchamiały się po włączeniu silnika i gasły po aktywowaniu świateł mijania
C. uruchamiały się po włączeniu silnika i gasły po aktywowaniu świateł drogowych
D. uruchamiały się po włączeniu silnika i gasły po zmroku
Odpowiedź, że światła do jazdy dziennej zapalają się po uruchomieniu pojazdu i gasną po włączeniu świateł mijania, jest zgodna z obowiązującymi przepisami oraz dobrymi praktykami w zakresie oświetlenia pojazdów. Światła do jazdy dziennej są zaprojektowane tak, aby zwiększać widoczność pojazdu w ciągu dnia, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drodze. Po zmroku, włączenie świateł mijania jest niezbędne, ponieważ te światła oferują lepsze oświetlenie drogi i są dostosowane do warunków nocnych. Tego typu konfiguracja nie tylko spełnia wymogi prawne, ale również zapewnia optymalne warunki jazdy, minimalizując ryzyko wypadków. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy kierowca przemieszcza się w obszarze o dużym natężeniu ruchu, gdzie inne pojazdy muszą być odpowiednio widoczne, a równocześnie kierowca musi mieć zapewnione odpowiednie oświetlenie po zmroku.

Pytanie 5

Klasyczny system napędowy to taki, w którym silnik zainstalowany jest

A. wzdłużnie z przodu napędza oś przednią
B. wzdłużnie z przodu napędza oś tylną
C. poprzecznie z tyłu napędza oś tylną
D. poprzecznie z przodu napędza oś przednią
Odpowiedź 'wzdłużnie z przodu napędza oś tylną' odzwierciedla klasyczny układ napędowy, który jest powszechnie stosowany w samochodach osobowych. W takim układzie silnik umieszczony jest w przedniej części pojazdu, a jego moment obrotowy przekazywany jest na oś tylną, co pozwala na uzyskanie lepszej trakcji, zwłaszcza w warunkach zimowych. Przykładem takich pojazdów są liczne modele samochodów sportowych oraz luksusowych. Klasyczny układ napędowy zapewnia optymalne rozłożenie masy, co wpływa na stabilność i właściwości jezdne pojazdu. W praktyce, projektanci samochodów często wybierają ten układ, ponieważ umożliwia on łatwiejszą konstrukcję zawieszenia oraz lepsze osiągi. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, ten układ pozwala również na efektywne zarządzanie dynamicznymi obciążeniami oraz zapewnia lepszą responsywność podczas manewrowania. Dodatkowo, w kontekście mocy silnika, umiejscowienie z przodu ułatwia dostęp do silnika w przypadku awarii lub konserwacji.

Pytanie 6

Aby przywrócić prawidłowe działanie instalacji elektrycznej, która funkcjonuje niepoprawnie z powodu utlenienia złącz konektorowych, należy

A. wymienić instalację na nową.
B. oczyścić złącza mechanicznie lub chemicznie oraz zabezpieczyć preparatem do konserwacji styków.
C. wymienić wszystkie przewody łączące.
D. polutować oraz zaizolować złącza konektorowe instalacji.
Odpowiedź "oczyścić złącza mechanicznie lub chemicznie oraz zabezpieczyć preparatem do konserwacji styków" jest prawidłowa, ponieważ utlenienie konektorów prowadzi do zwiększenia oporu elektrycznego, co może skutkować przegrzewaniem i awarią instalacji. Oczyszczenie złącz z utlenienia przy użyciu odpowiednich narzędzi (np. szczotki drucianej) lub chemicznie (np. za pomocą preparatów odtłuszczających) pozwala przywrócić dobry kontakt elektryczny. Po oczyszczeniu, zastosowanie preparatów konserwujących, które chronią przed dalszym utlenieniem i korozją, jest kluczowe dla przedłużenia żywotności instalacji. Dobre praktyki branżowe zalecają regularne kontrole stanu złącz oraz ich konserwację, co jest zgodne z normami takimi jak PN-IEC 60364, które podkreślają znaczenie utrzymania odpowiednich warunków technicznych w instalacjach elektrycznych.

Pytanie 7

Podczas hamowania mogą wystąpić wibracje w kierownicy oraz na pedale hamulca. Takie objawy mogą być spowodowane

A. zbyt dużym biciem przednich tarcz hamulcowych
B. nieprawidłowym zestrojeniem geometrii kół
C. luzami w układzie kierowniczym
D. zapowietrzeniem systemu hamulcowego
Nadmierne bicie przednich tarcz hamulcowych jest jedną z najczęstszych przyczyn drgań podczas hamowania. Tarcze hamulcowe, które są zniekształcone lub mają nierówną powierzchnię, mogą powodować nieprawidłowe działanie klocków hamulcowych. W momencie, gdy klocki stykają się z taką tarczą, generują drgania, które przenoszą się na kierownicę oraz pedał hamulca. W praktyce, aby ocenić stan tarcz, często przeprowadza się pomiar ich grubości oraz sprawdza się, czy nie mają widocznych uszkodzeń. W przypadku stwierdzenia nadmiernego bicia, tarcze należy wymienić lub poddać obróbce, aby przywrócić ich prawidłowy kształt. Regularne przeglądy układu hamulcowego są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy, dlatego zaleca się ich wykonywanie co najmniej raz w roku, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Pytanie 8

Do czego służy areometr?

A. oceny skuteczności działania katalizatora
B. oceny higroskopijności płynu hamulcowego
C. analizy stopnia zanieczyszczenia oleju silnikowego
D. sprawdzania stanu naładowania akumulatora
Areometr to przyrząd pomiarowy, który służy do określania gęstości cieczy, co ma kluczowe znaczenie w ocenie poziomu naładowania akumulatora. W akumulatorach ołowiowych, naładowanie można ocenić poprzez pomiar gęstości elektrolitu. Wysoka gęstość elektrolitu wskazuje na pełne naładowanie, natomiast niska gęstość sugeruje, że akumulator jest częściowo lub całkowicie rozładowany. Przykładowo, w pełni naładowanym akumulatorze gęstość elektrolitu wynosi około 1,28 g/cm³, natomiast w stanie rozładowania może spaść do 1,10 g/cm³. Stosowanie areometru jest zgodne z dobrymi praktykami w diagnostyce akumulatorów, co pozwala na optymalne zarządzanie ich żywotnością oraz wydajnością.

Pytanie 9

Posługując się danymi przedstawionymi w tabeli oblicz, jaki jest koszt wymiany sygnału dźwiękowego.

Cena sygnału dźwiękowego70,00 zł
Cena roboczogodziny70,00 zł
Czas wymiany sygnału dźwiękowego1,5 godziny

A. 210 zł
B. 175 zł
C. 70 zł
D. 140 zł
Aby zrozumieć poprawność odpowiedzi 175 zł, ważne jest uwzględnienie wszystkich elementów kosztów związanych z wymianą sygnału dźwiękowego. Koszt sygnału dźwiękowego wynosi 70 zł, co jest podstawowym wydatkiem. Następnie, aby obliczyć koszt pracy, przyjmujemy stawkę roboczogodziny wynoszącą 70 zł oraz czas pracy wynoszący 1,5 godziny. Mnożąc stawkę przez czas pracy, otrzymujemy 105 zł. Dodając te dwie wartości (70 zł za sygnał i 105 zł za pracę), uzyskujemy całkowity koszt 175 zł. W praktyce, takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami budżetowania w branży, gdzie każdy aspekt kosztów musi być precyzyjnie uwzględniony, aby uniknąć błędów finansowych. Warto także pamiętać, że w wielu projektach związanych z technologią dźwiękową ważne jest nie tylko zrozumienie kosztów, ale także ich efektywne zarządzanie, co może wpływać na końcową rentowność projektu.

Pytanie 10

Jakiego typu skrzynia biegów dysponuje dwoma mechanicznymi sprzęgłami?

A. CVT
B. Manualna
C. Automatyczna
D. DSG
Manualna skrzynia biegów opiera się na tradycyjnym podejściu do zmiany biegów, gdzie kierowca samodzielnie steruje sprzęgłem oraz wyborem biegów. W tym przypadku nie ma mowy o użyciu dwóch sprzęgieł, co skutkuje dłuższym czasem zmiany biegów oraz brakiem płynności w przyspieszaniu. Automatyczna skrzynia biegów, choć może oferować lepszą wygodę użytkowania, nie wykorzystuje technologii dwóch sprzęgieł, co również wpływa na jej czas reakcji podczas zmiany biegów. Skrzynie CVT (Continuously Variable Transmission) z kolei działają na zupełnie innej zasadzie, stosując pasy i stożki do płynnej regulacji przełożenia, co również nie wiąże się z zastosowaniem dwóch sprzęgieł. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków obejmują nadmierne uogólnienie funkcji układów napędowych oraz nieznajomość specyfiki działania poszczególnych systemów. Aby lepiej zrozumieć różnice między tymi rozwiązaniami, warto zapoznać się z ich zasadą działania oraz zastosowaniem w różnych modelach pojazdów, co jest kluczowe w kontekście wyboru odpowiedniej skrzyni biegów do indywidualnych potrzeb kierowcy.

Pytanie 11

Aby odblokować czujnik wstrząsowy, który uniemożliwia zapłon w pojeździe, co należy zrobić?

A. zastosować kondensator
B. wykorzystać urządzenie startowe
C. nacisnąć przycisk zwalniający
D. zwarcie wyjścia czujnika
Odpowiedź 'przez naciśnięcie przycisku zwalniającego' jest prawidłowa, ponieważ w systemach zabezpieczeń przeciwkradzieżowych w samochodach, odblokowanie czujnika wstrząsowego jest często realizowane właśnie poprzez dedykowany przycisk. Taki przycisk, umieszczony zazwyczaj w trudno dostępnym miejscu, zapewnia dodatkową warstwę ochrony przed nieautoryzowanym dostępem. Naciśnięcie przycisku zwalniającego przerywa zasilanie do mechanizmu blokady zapłonu, co umożliwia normalny rozruch silnika. W praktyce, instalacje takie muszą być zgodne z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa, takimi jak ISO 26262 dotyczące funkcjonalnego bezpieczeństwa w systemach elektronicznych w pojazdach. Dobre praktyki branżowe sugerują, że użytkownicy powinni być informowani o lokalizacji przycisku oraz jego funkcji, aby w razie potrzeby mogli szybko i skutecznie odblokować system.

Pytanie 12

Co może być przyczyną drgań kierownicy?

A. niewłaściwe ciśnienie w oponach.
B. niewłaściwe wyważenie kół jezdnych.
C. za wysokie ciśnienie w oponach.
D. nieprawidłowa zbieżność kół jezdnych.
Niewyrównoważenie kół jezdnych jest jedną z głównych przyczyn drgań koła kierownicy, ponieważ prowadzi do niestabilności pojazdu, co w rezultacie wpływa na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Gdy koła są niewyważone, masa koła nie jest równomiernie rozłożona, co powoduje, że podczas obracania kół pojazd nie zachowuje stabilności. W praktyce, kierowcy mogą zauważyć drgania kierownicy przy określonych prędkościach, co jest sygnałem do przeprowadzenia diagnostyki. W przypadku niewyważenia kół, standardową procedurą jest ich wyważenie przy użyciu specjalistycznego sprzętu, co wpisuje się w dobre praktyki konserwacyjne zalecane przez producentów pojazdów. Regularne sprawdzanie i utrzymywanie odpowiedniego wyważenia kół nie tylko zwiększa komfort jazdy, ale również wydłuża żywotność opon oraz elementów zawieszenia pojazdu.

Pytanie 13

W którym układzie pojazdu samochodowego nie wykorzystuje się elementów wykonanych z gumy?

A. Kierowniczym
B. Zawieszenia
C. Korbowo - tłokowym
D. Chłodzenia
Układ korbowo-tłokowy w silniku spalinowym, odpowiedzialny za przekształcanie ruchu posuwistego tłoków na ruch obrotowy wału korbowego, nie wymaga elementów gumowych. W tym układzie dominują metalowe komponenty, takie jak tłoki, korbowody i wał korbowy, które muszą wytrzymać wysokie temperatury i ciśnienia. Zastosowanie materiałów gumowych mogłoby prowadzić do ich degradacji w ekstremalnych warunkach pracy silnika. W praktyce w układzie korbowo-tłokowym kluczowe są elementy takie jak pierścienie tłokowe, które zapewniają szczelność komory spalania, a ich odpowiedni dobór i materiał mają ogromne znaczenie dla efektywności silnika. Standardy dotyczące jakości komponentów silnikowych, takie jak ISO 9001, nakładają obowiązek stosowania wyłącznie sprawdzonych materiałów, co wyklucza gumę w krytycznych elementach tego układu.

Pytanie 14

Aby sprawdzić poprawność działania czujnika indukcyjnego, należy wykonać pomiar

A. generowanego sygnału wyjściowego
B. wartości napięcia, jakie zostało do niego podane
C. wartości prądu, który przez niego płynie
D. reaktancji pojemnościowej czujnika
Wybór wartości napięcia przyłożonego do czujnika indukcyjnego jako metody weryfikacji jego działania jest nieodpowiedni, ponieważ napięcie zasilające nie odzwierciedla bezpośrednio efektywności samego czujnika. Napięcie może być prawidłowe, ale nie musi oznaczać, że czujnik wykrywa obecność obiektów. Pomiar reaktancji pojemnościowej czujnika również nie jest właściwą metodą, gdyż czujniki indukcyjne nie opierają swojego działania na pojemności, lecz na indukcyjności i zmianach pola elektromagnetycznego. Z kolei pomiar wartości prądu płynącego przez czujnik daje jedynie informacje o obciążeniu, ale nie o jego zdolności do wykrywania obiektów. Typowym błędem jest skupienie się na parametrach zasilania lub charakterystykach elektrycznych, które nie są bezpośrednio związane z detekcją. Aby skutecznie ocenić funkcjonalność czujnika indukcyjnego, należy skupić się na analizie sygnału wyjściowego, co dostarcza najistotniejszych informacji na temat jego działania w kontekście aplikacji, w jakiej jest wykorzystywany.

Pytanie 15

Jaką sprawność jednego z elementów można ocenić, analizując zmianę jego rezystancji?

A. Cewki elektromagnetycznej
B. Czujnika temperatury silnika
C. Czujnika hallotronowego
D. Diody prostowniczej
Czujnik temperatury silnika jest urządzeniem, którego sprawność można ocenić poprzez pomiar zmiany rezystancji. W przypadku tych czujników, zmiana temperatury powoduje zmianę rezystancji elementu pomiarowego, co jest wykorzystywane do określenia aktualnej temperatury silnika. Przykładem są czujniki NTC (Negative Temperature Coefficient), których rezystancja maleje wraz ze wzrostem temperatury. Tego typu czujniki są powszechnie stosowane w nowoczesnych systemach zarządzania silnikiem, co pozwala na optymalizację pracy silnika oraz redukcję emisji spalin. Zastosowanie czujników temperatury silnika jest kluczowe w diagnostyce i monitorowaniu stanu pojazdów, a ich prawidłowa obsługa jest zgodna z najlepszymi praktykami branżowymi, co przyczynia się do zwiększenia efektywności energetycznej i trwałości silników.

Pytanie 16

Aby zweryfikować poprawność działania sterownika na magistrali CAN, konieczne jest zastosowanie

A. woltomierza
B. lampy stroboskopowej
C. omomierza
D. testera diagnostycznego
Tester diagnostyczny jest narzędziem zaprojektowanym do analizy i diagnozowania układów elektronicznych, w tym komunikacji na szynie CAN. Umożliwia on wykrywanie błędów w przesyłanych danych, monitorowanie sygnalizacji oraz przeprowadzanie testów funkcjonalnych. Dzięki złączu OBD-II, tester może być używany do interakcji z różnymi jednostkami sterującymi w pojeździe, co znacząco ułatwia identyfikację problemów. Przykładowo, w przypadku pojazdu z systemem ABS, tester diagnostyczny może pomóc w określeniu, czy sygnały z czujników są prawidłowo przesyłane, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Stanowi on również standard w branży motoryzacyjnej, zgodny z normami ISO 15765-4 dla komunikacji CAN, co zapewnia jego wszechstronność i niezawodność w diagnostyce.

Pytanie 17

Aby określić wartość natężenia prądu płynącego przez odbiornik, należy podłączyć

A. woltomierz szeregowo z odbiornikiem
B. amperomierz szeregowo z odbiornikiem
C. amperomierz równolegle od odbiornika
D. woltomierz równolegle do odbiornika
Amperomierz jest urządzeniem służącym do pomiaru natężenia prądu elektrycznego. Aby prawidłowo zmierzyć wartość prądu przepływającego przez odbiornik, należy podłączyć amperomierz szeregowo z tym odbiornikiem. Oznacza to, że cały prąd płynący przez obwód przepłynie przez amperomierz, co pozwala na dokładny pomiar. W praktyce przy podłączaniu amperomierza do obwodu, należy wyłączyć zasilanie, aby uniknąć uszkodzenia urządzenia oraz zapewnić bezpieczeństwo. Stosowanie amperomierza w układach prądu stałego lub zmiennego jest zgodne z ogólnymi zasadami pomiarów elektrycznych, a właściwe jego zastosowanie jest kluczowe dla diagnostyki i analizy systemów elektrycznych. Przykładowo, podczas testowania wydajności układów oświetleniowych czy silników elektrycznych, pomiar natężenia prądu pozwala na ocenę ich efektywności oraz identyfikację potencjalnych problemów.

Pytanie 18

W zakres diagnostyki układu zapłonowego nie wchodzi

A. inspekcja przewodów wysokiego napięcia
B. sprawdzenie stanu świec zapłonowych
C. wymiana cewki wysokiego napięcia
D. pomiar kąta wyprzedzenia zapłonu
Wymiana cewki wysokiego napięcia nie jest czynnością diagnostyczną, lecz operacyjną. Cewka wysokiego napięcia jest kluczowym elementem układu zapłonowego, odpowiedzialnym za generowanie wysokiego napięcia potrzebnego do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Diagnostyka polega na sprawdzeniu stanu oraz funkcjonowania elementów, a nie na ich wymianie. W praktyce, podczas diagnostyki, technicy mogą używać multimetru do pomiaru rezystancji cewki oraz sprawdzać obecność napięcia na jej wyjściu. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie właściwej diagnostyki przed przystąpieniem do wymiany elementów, co pozwala na skuteczniejsze rozwiązywanie problemów oraz ograniczenie kosztów. Zrozumienie roli cewki w układzie zapłonowym jest kluczowe dla mechaników, aby podejmować trafne decyzje serwisowe.

Pytanie 19

Jakie urządzenie należy zastosować do regeneracji uszkodzonych pierścieni ślizgowych alternatora?

A. szlifierki
B. tokarki
C. honownicy
D. wytaczarki
Tokarka jest odpowiednim narzędziem do naprawy uszkodzonych pierścieni ślizgowych alternatora, ponieważ pozwala na precyzyjne obrabianie materiałów cylindrycznych. Dzięki zastosowaniu tokarki można uzyskać odpowiednią średnicę i kształt pierścieni, co jest kluczowe dla zapewnienia ich prawidłowego funkcjonowania. Tokarki umożliwiają również obróbkę materiałów w różnych stanach, co jest istotne w przypadku zużytych lub uszkodzonych elementów. W przemysłowych standardach naprawy alternatorów tokarka jest często wykorzystywana do regeneracji pierścieni ślizgowych, co pozwala na zachowanie ich właściwości mechanicznych oraz wydłużenie żywotności całego urządzenia. Zastosowanie tokarki w takich pracach jest zgodne z dobrymi praktykami inżynieryjnymi, które zakładają precyzyjność obróbki i dbałość o jakość naprawianych komponentów.

Pytanie 20

Aby obliczyć wydłużenie pręta pod wpływem rozciągania w obszarze odkształceń sprężystych, stosuje się prawo

A. Newtona
B. Pascala
C. Faradaya
D. Hookea
Prawo Hooke'a jest fundamentalnym prawem mechaniki materiałów, które opisuje zależność między siłą a wydłużeniem w materiałach pokazujących sprężyste zachowanie. Zgodnie z tym prawem, wydłużenie pręta jest proporcjonalne do przyłożonej siły, pod warunkiem, że nie przekroczony zostanie limit sprężystości materiału. W praktyce, prawo Hooke'a jest wykorzystywane w inżynierii mechanicznej i budowlanej do projektowania konstrukcji, takich jak mosty i budynki, gdzie istotne jest zrozumienie, jak materiały będą się deformować pod wpływem obciążeń. Przykładem zastosowania jest analiza naprężeń w stali konstrukcyjnej, gdzie inżynierowie obliczają maksymalne dopuszczalne obciążenie, aby zapewnić bezpieczeństwo i stabilność konstrukcji. Zrozumienie prawa Hooke'a jest kluczowe w ocenie kondycji materiałów i przewidywaniu ich zachowań pod obciążeniem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi.

Pytanie 21

Przyczyną niestabilnej pracy na biegu jałowym w silniku z zapłonem iskrowym, który ma układ wtryskowy wielopunktowy, może być

A. uszkodzony zawór dodatkowego powietrza
B. defekt czujnika temperatury silnika
C. uszkodzone wtryski
D. nieszczelność w przewodach paliwowych
Uszkodzone wtryskiwacze mogą powodować problemy z zasilaniem paliwem, ale nie są one bezpośrednią przyczyną nieregularnej pracy silnika na biegu jałowym. Kiedy wtryskiwacze są uszkodzone, silnik może pracować nierówno, jednak głównym objawem takiej usterki będzie raczej zubożenie lub wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej, co niekoniecznie objawia się w stanie jałowym. Nieszczelność przewodów paliwowych może prowadzić do wycieków paliwa, ale również nie jest bezpośrednio związana z nieregularną pracą na biegu jałowym. Problemy te raczej wpłyną na ogólną wydajność silnika, ale w stanie jałowym silnik może działać stabilnie przy odpowiednich warunkach. Uszkodzony czujnik temperatury silnika, chociaż może wpływać na mieszankę paliwowo-powietrzną, nie jest to jedyny czynnik mający wpływ na stabilność obrotów silnika na biegu jałowym. Dobrą praktyką jest przeprowadzanie kompleksowej diagnostyki, aby zidentyfikować źródło problemu, co często wymaga zastosowania zaawansowanych narzędzi diagnostycznych oraz znajomości schematów działania silnika.

Pytanie 22

Tabela przedstawia pomiary parametrów akumulatorów. Który wynik pomiaru świadczy o częściowym naładowaniu akumulatora umożliwiającym eksploatację?

Pomiary akumulatorów
Wynik pomiaruGęstość elektrolitu [g/cm3]Napięcie podczas obciążenia [V]
1,2411,00
21,1410,00
31,2811,60
41,1010,50

A. 1
B. 3
C. 2
D. 4
Odpowiedź 1 jest poprawna, ponieważ gęstość elektrolitu na poziomie 1,24 g/cm3 oraz napięcie wynoszące 11,00 V wskazują na częściowe naładowanie akumulatora, co pozwala na jego eksploatację. W praktyce, dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych, gęstość elektrolitu jest kluczowym wskaźnikiem stanu naładowania. Gęstość ta w dużej mierze determinuje zdolność akumulatora do przechowywania energii oraz jej oddawania podczas pracy. Napięcie na poziomie 11,00 V oznacza, że akumulator nie jest w pełni naładowany, ale nadal może być używany do zasilania urządzeń, które nie wymagają pełnej mocy. Warto pamiętać, że akumulatory powinny być regularnie sprawdzane pod kątem stanu naładowania, a ich nieprawidłowe użytkowanie (np. głębokie rozładowanie) może skrócić ich żywotność. Zgodnie z najlepszymi praktykami, zaleca się utrzymywanie gęstości elektrolitu w odpowiednich granicach, aby uniknąć uszkodzeń i zapewnić maksymalną wydajność akumulatora.

Pytanie 23

Aby prawidłowo ocenić działanie przekaźnika elektromagnetycznego, nie należy dokonywać pomiaru

A. rezystancji cewki elektromagnetycznej
B. rezystancji styków roboczych w stanie bezczynności
C. zmiany rezystancji cewki w momencie załączenia
D. rezystancji styków roboczych w momencie załączenia
Wszystkie inne odpowiedzi mogą prowadzić do błędnych wniosków w kontekście diagnostyki przekaźników elektromagnetycznych. Pomiar rezystancji styków roboczych w stanie załączenia jest istotny, ponieważ pozwala na ocenę, czy styki przewodzą prąd w odpowiedni sposób, co jest kluczowe dla funkcjonowania urządzenia. Z kolei pomiar rezystancji styków w stanie spoczynku dostarcza informacji o ich jakości i ewentualnych uszkodzeniach, takich jak wypalenie styków czy zanieczyszczenia. Pomiar rezystancji cewki elektromagnetycznej jest również niezbędny, ponieważ pozwala na ocenę jej stanu technicznego. Błędem jest zatem myślenie, że pomiar zmiany rezystancji cewki w stanie załączenia dostarcza użytecznych informacji. Cewka powinna być badana w stanie spoczynku, ponieważ jej zachowanie w warunkach zasilania jest ustabilizowane, co może prowadzić do niejednoznacznych wyników, które są trudne do interpretacji. Otrzymanie niewłaściwych wyników z takich pomiarów może prowadzić do fałszywych diagnoz i niepotrzebnych kosztów naprawczych.

Pytanie 24

Która z podanych metod diagnostycznych charakteryzuje się największą dokładnością?

A. Wzrokowa
B. Słuchowa
C. Dotykowa
D. Pomiarowa
Pomiarowa metoda diagnostyczna jest uważana za najbardziej precyzyjną, ponieważ opiera się na obiektywnych danych liczbowych, które można dokładnie zmierzyć i zarejestrować. Przykładem może być zastosowanie urządzeń takich jak ciśnieniomierze, termometry czy analizatory chemiczne, które dostarczają precyzyjnych wartości pomiarowych. W kontekście diagnostyki medycznej, pomiary takie jak poziom glukozy we krwi czy ciśnienie krwi są kluczowe dla właściwej oceny stanu zdrowia pacjenta. Standardy branżowe, takie jak ISO 15189 dla laboratoriów medycznych, podkreślają znaczenie stosowania sprzętu pomiarowego, który zapewnia dokładność i powtarzalność wyników. W praktyce, dokładność pomiary pozwala na lepsze podejmowanie decyzji diagnostycznych i terapeutycznych, co bezpośrednio wpływa na jakość opieki zdrowotnej.

Pytanie 25

Jakie nakrycie głowy powinien nosić mechanik podczas wymiany

A. świec zapłonowych
B. przekładni napędu rozrządu
C. oleju w tylnym moście napędowym
D. płynu w chłodnicy
Wymiana świec zapłonowych, płynu w chłodnicy oraz przekładni napędu rozrządu nie wymaga stosowania nakrycia głowy, co jest mylnym założeniem. W przypadku świec zapłonowych najważniejsze jest zachowanie ostrożności przy pracy z systemem elektrycznym pojazdu, gdzie większym zagrożeniem mogą być wysokie napięcia. Przy wymianie płynu w chłodnicy kluczowe jest unikanie kontaktu z cieczą, która może być gorąca, ale nie ma bezpośredniego ryzyka, które wymagałoby nakrycia głowy. Z kolei podczas pracy z przekładnią napędu rozrządu, choć istnieją inne ryzyka, takie jak bliskość ruchomych części czy możliwość kontaktu z olejem, to nie wiąże się to z koniecznością stosowania nakrycia głowy. Wiele osób mylnie zakłada, że nakrycie głowy jest uniwersalnym środkiem ochrony, jednak powinno być stosowane w specyficznych sytuacjach, jak np. prace pod pojazdem, gdzie ryzyko urazów głowy jest większe. Takie myślenie może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania wyposażenia ochronnego oraz zwiększać ryzyko niebezpiecznych sytuacji w warsztacie. Zrozumienie, kiedy i jak stosować środki ochrony osobistej, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 26

Aby prawidłowo zdiagnozować przekaźnik elektromagnetyczny, nie powinno się dokonywać pomiaru

A. rezystancji styków roboczych w stanie aktywacji
B. zmiany rezystancji cewki w stanie aktywacji
C. rezystancji cewki elektromagnetycznej
D. rezystancji styków roboczych w stanie spoczynkowym
Dokonywanie pomiarów rezystancji styków roboczych w stanie załączenia jest błędnym podejściem w kontekście diagnozowania przekaźników elektromagnetycznych. W rzeczywistości, stan załączenia styku powinien być oceniany pod kątem przewodzenia prądu, a nie jedynie pomiaru rezystancji. W praktyce, rezystancja w stanie załączenia jest zazwyczaj bardzo niska, co sprzyja mylnemu wrażeniu, że przekaźnik działa poprawnie, mimo że może nie spełniać wymagań operacyjnych. Kolejnym aspektem jest nieprawidłowe rozumienie konieczności oceny rezystancji styków roboczych w różnych stanach. Pomiar rezystancji styków w stanie spoczynku może dostarczyć cennych informacji o ich kondycji, np. wykrywanie korozji czy osadzania się zanieczyszczeń. W kontekście dobrych praktyk diagnostycznych, kluczowe jest nie tylko wykonywanie pomiarów, ale także zrozumienie, co one oznaczają i jak interpretować wyniki w kontekście funkcjonowania całego układu. Ignorowanie tych zasad prowadzi do błędnych wniosków i może skutkować nieefektywną konserwacją urządzeń.

Pytanie 27

Pierścienie Segera są niezbędne do naprawy systemu

A. rozrządu
B. korbowo-tłokowego
C. chłodzenia
D. smarowania
Wybór pierścieni Segera w kontekście układów chłodzenia, rozrządu czy smarowania jest nieprawidłowy, ponieważ te elementy nie są bezpośrednio związane z zastosowaniem i funkcją, którą pierścienie te pełnią. Układ chłodzenia w silniku skupia się na odprowadzaniu ciepła z jego wnętrza, co realizowane jest za pomocą chłodnic, pomp wody oraz termostatów, a nie elementów zabezpieczających, jakimi są pierścienie Segera. Z kolei układ rozrządu, odpowiedzialny za synchronizację pracy wału korbowego i wałka rozrządu, korzysta z różnych mechanizmów, takich jak paski lub łańcuchy rozrządu, które również nie wymagają użycia tych pierścieni. W przypadku układu smarowania, kluczowe są pompy olejowe, filtry i przewody, które zapewniają odpowiednie ciśnienie i filtrację oleju, a nie pierścienie zabezpieczające. Tego rodzaju nieporozumienia mogą wynikać z braku wiedzy na temat funkcji poszczególnych elementów silnika oraz ich zadań w jego działaniu.

Pytanie 28

Wskazówka paliwowskazu utrzymuje się w maksymalnym wychyleniu. Co to oznacza?

A. o przerwie w obwodzie elektrycznym
B. o braku paliwa
C. o uszkodzeniu bezpiecznika
D. o zwarciu w obwodzie czujnika w zbiorniku
Wskazówka paliwowskazu pozostająca w wychyleniu maksymalnym najczęściej oznacza zwarcie w obwodzie czujnika w zbiorniku paliwa. W przypadku uszkodzenia czujnika, który monitoruje poziom paliwa, może on dawać fałszywe odczyty, co skutkuje stałym wskazaniem maksymalnego poziomu. Jest to szczególnie istotne w kontekście bezpieczeństwa pojazdu oraz jego prawidłowego funkcjonowania, ponieważ kierowca może nie być świadomy rzeczywistego poziomu paliwa, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak zgaśnięcie silnika w trakcie jazdy. W standardach branżowych dotyczących diagnostyki pojazdów, zaleca się regularne sprawdzanie układów elektronicznych, w tym czujników, aby zapewnić ich prawidłowe działanie i unikać nieprzewidzianych awarii. Przykładem praktycznym może być testowanie obwodów czujników z użyciem multimetru, co pozwala na szybką identyfikację problemu.

Pytanie 29

Proces ładowania akumulatora, który został rozładowany, powinien być przeprowadzany do momentu wystąpienia "gazowania" oraz osiągnięcia napięcia na ogniwie równego

A. 2,00 V
B. 2,20 V
C. 1,75 V
D. 2,40 V
Odpowiedź 2,40 V jest prawidłowa, ponieważ to napięcie jest standardowym progiem, przy którym akumulator kwasowo-ołowiowy osiąga stan pełnego naładowania i zaczyna gazować. Gazowanie oznacza, że elektrolit zaczyna rozkładać się na wodór i tlen, co jest naturalnym procesem przy ładowaniu akumulatorów. W praktyce, ładowanie powinno być kontrolowane, aby uniknąć nadmiernego gazowania, które może prowadzić do utraty elektrolitu i uszkodzenia ogniwa. W większości zastosowań, takich jak w samochodach, ładowarki są zaprojektowane tak, aby automatycznie kończyły proces ładowania, gdy napięcie osiągnie ten poziom. Dobrą praktyką jest także regularne sprawdzanie poziomu elektrolitu, aby zapewnić długowieczność akumulatora oraz jego efektywność w działaniu.

Pytanie 30

Jak przebiega proces oczyszczania filtra cząstek stałych?

A. maksymalne otwarcie zaworu EGR
B. zamykanie zaworu EGR
C. obniżenie temperatury spalin
D. podniesienie temperatury spalin
Podniesienie temperatury spalin jest kluczowym procesem w oczyszczaniu filtra cząstek stałych (DPF). Wysoka temperatura spalin jest niezbędna do inicjacji procesu regeneracji filtra, podczas którego zanieczyszczenia, takie jak cząstki sadzy, ulegają spaleniu. Proces ten odbywa się zazwyczaj w temperaturze przekraczającej 550°C, co pozwala na skuteczne utlenienie cząstek stałych. Przykładowo, w silnikach diesla często stosuje się technologie aktywnej regeneracji, w której dodatkowe paliwo jest wtryskiwane do układu wydechowego, co podnosi temperaturę spalin. Zgodnie z normami emisji spalin, właściwe zarządzanie regeneracją DPF jest kluczowe dla ograniczenia emisji i spełnienia wymogów środowiskowych, co ma bezpośredni wpływ na trwałość komponentów oraz ogólną efektywność silnika.

Pytanie 31

W pojeździe system SCR pełni funkcję

A. zapobiegającą blokadzie kół pojazdu
B. stabilizacji toru ruchu
C. oczyszczania spalin
D. diagnostyki systemów pokładowych
System SCR (Selective Catalytic Reduction) w pojazdach jest nowoczesną technologią oczyszczania spalin, która pozwala na redukcję emisji tlenków azotu (NOx). Działa poprzez wtryskiwanie roztworu mocznika (AdBlue) do strumienia spalin, co pozwala na ich chemiczną neutralizację w obecności katalizatora. Proces ten jest kluczowy dla spełnienia norm emisji spalin, takich jak Euro 6, które są wymagane w wielu krajach. Zastosowanie systemu SCR przyczynia się do znacznej poprawy jakości powietrza, co ma istotne znaczenie w kontekście globalnych działań na rzecz ochrony środowiska. W praktyce, pojazdy wyposażone w SCR są bardziej przyjazne dla środowiska, co może wpływać na decyzje zakupowe konsumentów oraz na korzystanie z pojazdów w obszarach o restrykcyjnych normach emisji.

Pytanie 32

Podzespołem roboczym tempomatu jest

A. układ hamulcowy
B. nastawnik przepustnicy
C. siłownik sprzęgła
D. modulator hydrauliczny
Nastawnik przepustnicy jest kluczowym elementem systemu regulacji prędkości jazdy w pojazdach wyposażonych w tempomat. Jego główną funkcją jest precyzyjne sterowanie otwarciem przepustnicy silnika, co pozwala na utrzymanie żądanej prędkości bez konieczności używania pedału gazu. Przykładowo, w samochodach osobowych zastosowanie nastawnika przepustnicy umożliwia automatyczne dostosowanie dawki paliwa i powietrza w silniku w odpowiedzi na zmiany oporu, takie jak wzniesienia czy zjazdy. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, nastawnik ten może być integrowany z systemami ESP i ASR, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo jazdy. W kontekście dobrych praktyk inżynieryjnych, ważne jest, aby nastawnik był regularnie testowany i konserwowany, aby zapewnić jego optymalną wydajność i niezawodność działania. Wpływa to nie tylko na komfort jazdy, ale również na efektywność paliwową pojazdu.

Pytanie 33

Wskaź najprostszy sposób na sprawdzenie, czy świeca żarowa działa poprawnie?

A. Pomiar rezystancji żarnika świecy
B. Kontrola długości sygnału sterującego świecą
C. Sprawdzenie szerokości szczeliny pomiędzy elektrodami
D. Weryfikacja wymiarów nominalnych analizowanej świecy
Pomiar rezystancji żarnika świecy żarowej jest najprostszą i najskuteczniejszą metodą diagnozowania jej poprawności działania. Świeca żarowa, jako element układu zapłonowego silników wysokoprężnych, pełni kluczową rolę w rozgrzewaniu mieszanki paliwowo-powietrznej do zapłonu. Pomiar rezystancji pozwala ocenić, czy żarnik świecy jest w odpowiednim stanie, a jego wartość powinna mieścić się w określonych normach producenta. Praktycznie, sprawdzenie rezystancji można przeprowadzić za pomocą multimetru – wartości poniżej lub powyżej normy wskazują na uszkodzenie, co może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika. Warto również pamiętać, że odpowiednia konserwacja świec żarowych zgodnie z zaleceniami producenta w dokumentacji technicznej pojazdu jest kluczowa dla ich prawidłowego funkcjonowania.

Pytanie 34

Jaką łączną kwotę należy zapłacić za wymianę oleju w skrzyni biegów, jeżeli usługa trwała pół godziny, a do jej wykonania użyto oleju przekładniowego kosztującego 50 zł, przy czym jedna roboczogodzina pracy mechanika wynosi 32 zł?

A. 82 zł
B. 66 zł
C. 132 zł
D. 98 zł
Prawidłowa odpowiedź wynika z dokładnego zrozumienia kosztów związanych z wymianą oleju w skrzyni biegów. Całkowity koszt składa się z dwóch elementów: kosztu materiałów oraz kosztu robocizny. Użyty olej przekładniowy kosztuje 50 zł, a mechanik pracuje przez pół godziny. Koszt robocizny obliczamy na podstawie stawki godzinowej, która wynosi 32 zł za godzinę. Zatem koszt robocizny za pół godziny to 32 zł / 2 = 16 zł. Sumując obie kwoty, otrzymujemy całkowity koszt: 50 zł (olej) + 16 zł (robocizna) = 66 zł. Takie podejście jest zgodne z praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są kluczowe dla zapewnienia przejrzystości i efektywności finansowej usług serwisowych. Przykładowo, w warsztatach samochodowych często stosuje się podobne metody obliczania kosztów, co pozwala na efektywne zarządzanie budżetem klienta oraz optymalizację procesu serwisowego.

Pytanie 35

Jakiego dokumentu nie wymagają przy demontażu pojazdu samochodowego?

A. Dowód osobisty właściciela pojazdu samochodowego
B. Dowód rejestracyjny
C. Umowa podpisana z ubezpieczycielem
D. Dokument potwierdzający informacje o pojeździe samochodowym
Musisz zrozumieć, że dokumenty przy złomowaniu auta są kluczowe, bo bez nich to może się skończyć problemami. Dowód tożsamości jest niezbędny, bo musisz potwierdzić, kim jesteś. Dowód rejestracyjny również jest ważny, bo bez niego nie udowodnisz, że to twoje auto. A ten dokument, co potwierdza dane pojazdu? To też jest potrzebne, żeby wszystko było zgodne z przepisami. Wiele osób myśli, że umowa z ubezpieczycielem jest niezbędna, ale to nie jest prawda przy złomowaniu. Tu nie chodzi o roszczenia, tylko o to, że potrzebujesz innych dokumentów. Więc jeśli myślisz, że umowa jest potrzebna, to się mylisz, bo nie ma tu żadnego znaczenia, co może prowadzić do niepotrzebnych problemów.

Pytanie 36

Aby zmierzyć średnicę zewnętrzną wynoszącą 12,51 mm, jakie narzędzie powinno być użyte?

A. refraktometr
B. średnicówkę
C. mikrometr
D. suwmiarkę
Suwmiarka, choć szeroko stosowana w pomiarach, nie jest najlepszym narzędziem do osiągnięcia wymaganej precyzji w przypadku podanego wymiaru. Jej dokładność, zwykle do 0,1 mm, może nie być wystarczająca w sytuacjach wymagających bardziej precyzyjnych pomiarów. Ponadto, czytelność wyników na suwmiarce może być obarczona ryzykiem błędów odczytu przy ustalaniu dziesiętnych wartości, co jest szczególnie istotne przy pomiarach małych średnic. Średnicówka, z drugiej strony, jest specjalistycznym narzędziem do pomiaru średnic wewnętrznych i zewnętrznych, jednak jej zastosowanie jest bardziej złożone i wymaga większej wprawy, co może prowadzić do pomyłek w przypadku mniej doświadczonych użytkowników. Refraktometr, jako urządzenie służące do pomiaru wskaźnika refrakcji cieczy, w ogóle nie nadaje się do pomiarów średnic materiałów stałych. Wybór narzędzia pomiarowego jest kluczowy i powinien być dostosowany do specyfiki zadania, a nie każde narzędzie będzie odpowiednie dla wszystkich zastosowań. Zrozumienie wymagań dotyczących precyzji, zakresu pomiarowego i rodzaju mierzonych obiektów jest niezbędne, aby uniknąć błędnych wniosków i pomiarów.

Pytanie 37

Do oceny poprawności działania sondy lambda należy wykorzystać

A. pirometr.
B. anemometr.
C. decibelomierz.
D. scanner OBD.
Skaner OBD (On-Board Diagnostics) jest niezbędnym narzędziem do oceny poprawności pracy sondy lambda, gdyż umożliwia odczyt kodów błędów oraz monitorowanie parametrów pracy silnika w czasie rzeczywistym. Sonda lambda, odpowiedzialna za pomiar stężenia tlenu w spalinach, jest kluczowym elementem układu kontroli emisji spalin. Używanie skanera OBD pozwala na diagnozowanie problemów z sondą, takich jak jej uszkodzenie czy niewłaściwe działanie, co może prowadzić do zwiększonej emisji szkodliwych substancji. Przykładowo, podczas analizy danych z OBD, mechanik może dostrzec nieprawidłowe wartości napięcia z sondy lambda oraz inne parametry, które mogą wskazywać na problemy z układem paliwowym lub z nadmiarem paliwa. W praktyce, regularne stosowanie skanera OBD jest zalecane przez producentów pojazdów jako element rutynowej konserwacji i diagnostyki.

Pytanie 38

Podczas pomiaru stwierdzono, że napięcie ładowania akumulatora w samochodzie jest zbyt niskie. Co może być tego przyczyną?

A. Uszkodzona sonda lambda
B. Uszkodzona dioda prostownicza w alternatorze
C. Przepalone żarówki reflektorów
D. Zbyt często używany sygnał dźwiękowy
Uszkodzona dioda prostownicza w alternatorze może prowadzić do obniżenia napięcia ładowania akumulatora w pojeździe samochodowym, co jest istotnym problemem dla całego układu elektrycznego pojazdu. Dioda prostownicza jest kluczowym elementem alternatora, który przekształca prąd zmienny generowany przez wirnik w prąd stały potrzebny do ładowania akumulatora. Jeśli dioda jest uszkodzona, może to prowadzić do niewłaściwego prostowania prądu, co skutkuje zbyt niskim napięciem. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy obejmuje regularne kontrole alternatora oraz wymianę uszkodzonych diod, co powinno być zgodne z zaleceniami producenta oraz standardami diagnostyki pojazdów. Utrzymanie sprawności alternatora jest kluczowe dla niezawodności systemu elektrycznego pojazdu.

Pytanie 39

Najlepiej dokumentację pomiarów elektrycznych rozrusznika opracować w formie

A. wykresów
B. diagramów
C. rysunków
D. tabeli wyników
Dokumentacja pomiarów elektrycznych rozrusznika najkorzystniej sporządzona w formie tabeli wyników, ponieważ umożliwia czytelne i zrozumiałe przedstawienie danych, co jest kluczowe w analizie wyników. Tabela pozwala na łatwe porównanie różnych parametrów, takich jak napięcie, prąd, oporność oraz czas działania rozrusznika. W praktyce, stworzenie tabeli wyników wspiera inżynierów w identyfikacji nieprawidłowości i tendencyjności w zachowaniu rozrusznika, co jest istotne w diagnostyce i utrzymaniu. Standardy branżowe, takie jak IEC 61010, podkreślają znaczenie systematycznego dokumentowania wyników pomiarów w formie tabelarycznej, co sprzyja lepszej organizacji danych i ułatwia późniejsze analizy. Dodatkowo, tabela umożliwia łatwe raportowanie wyników do zespołu lub klientów, co zwiększa przejrzystość i efektywność komunikacji w zespole technicznym.

Pytanie 40

Jakie urządzenie służy do określania poziomu zadymienia spalin wydobywających się z silników zapłonowych?

A. analyzer spalin
B. diagnostyk
C. czujnik lambda
D. dymomierz
Analizator spalin, diagnoskop i sonda lambda to urządzenia, które pełnią różne funkcje w ocenie i diagnostyce silników, ale nie są przeznaczone do pomiaru stopnia zadymienia spalin. Analizator spalin jest wykorzystywany do pomiaru składników chemicznych obecnych w spalinach, takich jak tlenek węgla, tlenki azotu czy dwutlenek węgla. Dzięki temu pozwala na ocenę efektywności spalania i detekcję ewentualnych problemów związanych z mieszanką paliwowo-powietrzną. Diagnoskop natomiast to sprzęt diagnostyczny, który służy do analizy ogólnego stanu technicznego pojazdu, ale także nie specjalizuje się w pomiarze zadymienia spalin. Z kolei sonda lambda jest elementem systemu zarządzania silnikiem, który monitoruje skład spalin w celu optymalizacji procesu spalania. Każde z tych urządzeń ma swoje unikalne zastosowanie, jednakże w kontekście pomiaru stopnia zadymienia spalin nie są one skuteczne. Wybór dymomierza jako odpowiedniego narzędzia do tego celu wynika z jego specyficznej konstrukcji i zasady działania, które są dostosowane do pomiaru cząstek stałych, co jest kluczowe dla oceny stopnia zanieczyszczenia spalin.