Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 05:35
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 05:41

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z poniższych elementów UI umożliwia graficzną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji?

A. Obszar tekstowy
B. Przycisk opcji
C. Rozwijana lista
D. Menu
Pasek menu to kluczowy element interfejsu użytkownika, który umożliwia wizualną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji. Paski menu są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i mobilnych, ponieważ pozwalają na szybki dostęp do różnych funkcji oraz ustawień. Dzięki ich hierarchicznej strukturze użytkownicy mogą łatwo odnaleźć potrzebne narzędzia i opcje, co zwiększa intuicyjność i wygodę korzystania z aplikacji.

Pytanie 2

Pierwszym krokiem w procesie tworzenia aplikacji jest

A. analiza wymagań klienta
B. opracowanie architektury systemu
C. wybór zestawu typów i zmiennych dla aplikacji
D. stworzenie przypadków testowych
Analiza wymagań klienta to kluczowy, pierwszy etap tworzenia aplikacji. Pozwala na określenie potrzeb, funkcjonalności i założeń systemu, co jest podstawą do dalszego projektowania architektury oraz implementacji.

Pytanie 3

Jakie jest podstawowe działanie w ochronie miejsca zdarzenia?

A. Zagwarantowanie odpowiedniego oświetlenia
B. Zagwarantowanie stabilności ciała rannego
C. Usunięcie niebezpiecznych przedmiotów z otoczenia
D. Zastosowanie sterylnych materiałów opatrunkowych
Z mojego doświadczenia, usunięcie niebezpiecznych rzeczy z miejsca, gdzie doszło do wypadku, to naprawdę kluczowa sprawa. Dzięki temu zmniejszamy szanse na dodatkowe obrażenia i możemy lepiej pomóc poszkodowanemu, nie narażając siebie na ryzyko. Na przykład, warto odsunąć ostre narzędzia, wyłączyć działające maszyny czy podnieść ciężkie przedmioty, które mogłyby kogoś zranić. Takie działania są istotne w każdej sytuacji, czy to wypadek na drodze, czy w pracy.

Pytanie 4

Który z wymienionych składników jest charakterystyczny dla środowiska IDE przeznaczonego do tworzenia aplikacji mobilnych?

A. Edytor graficzny, narzędzia analityczne, klient FTP
B. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, system kontroli wersji
C. Narzędzia do analizy danych, serwer webowy, przeglądarka internetowa
D. Kompilator, debugger, emulator urządzenia mobilnego
Kompilator, debugger i emulator urządzenia mobilnego to podstawowe narzędzia w każdym środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji mobilnych. Kompilator jest odpowiedzialny za przekształcenie kodu źródłowego na plik wykonywalny, co pozwala na uruchomienie aplikacji na urządzeniu. Debugger umożliwia wykrywanie i eliminowanie błędów, co jest kluczowe dla prawidłowego działania aplikacji. Emulator pozwala na symulowanie działania aplikacji na różnych urządzeniach i systemach, co ułatwia testowanie bez potrzeby fizycznego dostępu do wielu modeli telefonów czy tabletów. Taki zestaw narzędzi jest standardem w Android Studio, XCode oraz Visual Studio, co umożliwia pełen cykl tworzenia aplikacji mobilnych – od kodowania, przez testowanie, aż po wdrażanie.

Pytanie 5

Co oznacza walidacja kodu programu?

A. Czynnością polegającą na kompilowaniu kodu
B. Czynnością dotyczącą publikacji aplikacji w sklepie
C. Czynnością weryfikującą poprawność i zgodność kodu z założeniami
D. Czynnością związaną z tworzeniem dokumentacji kodu
Walidacja kodu programu to proces sprawdzania jego poprawności i zgodności z założeniami projektowymi oraz standardami programistycznymi. Celem walidacji jest wykrycie błędów logicznych, składniowych i zgodności kodu z wymaganiami aplikacji. Walidacja może obejmować analizę statyczną kodu (bez jego wykonywania) oraz testy jednostkowe i integracyjne, które sprawdzają funkcjonalność aplikacji. Dzięki walidacji programiści mogą uniknąć błędów na późniejszych etapach rozwoju projektu, co znacząco zwiększa niezawodność i stabilność aplikacji. Proces ten jest nieodzowny w metodykach Agile i Continuous Integration, gdzie regularne testowanie kodu stanowi podstawę dostarczania wysokiej jakości oprogramowania.

Pytanie 6

Jakie są korzyści z wykorzystania struktur danych typu mapa (np. HashMap w Javie) w kontekście tworzenia zbiorów danych?

A. Z powodu szybkiego uzyskiwania dostępu do elementów przy użyciu klucza
B. Gdyż nie potrzebują znajomości wielkości danych przed kompilacją
C. Bo pozwalają na sortowanie danych bez dodatkowych działań
D. Ponieważ struktury danych typu mapa zajmują mniej pamięci niż tablice
Mapa, na przykład HashMap w Javie, to taka fajna struktura, która trzyma pary klucz-wartość. Dzięki temu szybko możemy znaleźć dane, korzystając z unikalnego klucza. HashMap jest super, bo pozwala nam na błyskawiczne dodawanie, usuwanie i wyszukiwanie elementów w czasie O(1). To naprawdę przydaje się, gdy pracujemy z dużymi zbiorami danych. Używamy jej często w aplikacjach wymagających szybkiego dostępu do informacji, jak różne bazy danych czy strony internetowe. No i jeszcze jej elastyczność – można ją łatwo dostosować do zmieniających się zestawów danych, co jest dużym plusem.

Pytanie 7

Zaprezentowany fragment kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż zdanie PRAWDZIWE dotyczące charakterystyki tego hasła:

Ilustracja do pytania
A. Ma co najmniej 8 znaków oraz zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry
B. Może zawierać zarówno małe, jak i wielkie litery, cyfry oraz symbole
C. Jest maksymalnie 7-znakowe, co wynika z wartości zmiennej i
D. Może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry
Algorytm generowania hasła w języku C# może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry, co zapewnia większe bezpieczeństwo hasła. Tworzenie haseł w taki sposób zwiększa ich odporność na ataki brute-force i umożliwia spełnienie wymagań dotyczących złożoności. Dobrze skonstruowane hasło powinno zawierać różne typy znaków, by maksymalnie utrudnić jego złamanie.

Pytanie 8

Która z wymienionych zasad jest istotna dla bezpiecznego użytkowania portali społecznościowych?

A. Regularne kontrolowanie ustawień prywatności
B. Zgłaszanie treści, które naruszają regulamin
C. Unikanie stosowania silnych haseł do konta
D. Udostępnianie jak największej ilości informacji osobowych
Regularne sprawdzanie ustawień prywatności jest kluczowym aspektem bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych, ponieważ to właśnie te ustawienia decydują o tym, jakie informacje udostępniamy innym użytkownikom. Użytkownicy powinni być świadomi, że domyślne ustawienia prywatności często są skonfigurowane w sposób, który umożliwia szeroką dostępność ich danych osobowych. Przykładowo, wiele platform społecznościowych domyślnie ustawia profile jako publiczne, co oznacza, że każdy może zobaczyć ich zawartość. Zmieniając te ustawienia, użytkownicy mogą ograniczyć widoczność swoich postów, zdjęć, a także informacji osobistych tylko do wybranej grupy osób, co znacząco zwiększa ich bezpieczeństwo. Warto także regularnie aktualizować te ustawienia, ponieważ platformy często wprowadzają nowe funkcje, które mogą zmieniać domyślne zasady dotyczące prywatności. Zgodnie z wytycznymi RODO oraz innymi standardami ochrony danych osobowych, użytkownicy mają prawo do kontrolowania swoich informacji, co czyni regularne sprawdzanie ustawień prywatności nie tylko zaleceniem, ale również obowiązkiem każdego świadomego użytkownika internetu.

Pytanie 9

Jakie informacje mogą być zapisywane w cookies przeglądarki?

A. Prywatne dane użytkownika, na przykład hasła
B. Kod źródłowy aplikacji internetowej
C. Preferencje użytkownika, takie jak język lub styl strony
D. Dane przechowywane w systemie baz danych
Preferencje użytkownika, takie jak język strony, motyw kolorystyczny lub preferencje dotyczące układu, są typowymi danymi przechowywanymi w ciasteczkach przeglądarki. Mechanizm ciasteczek pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika i jest szeroko stosowany w aplikacjach webowych w celu dostosowania interfejsu do indywidualnych potrzeb. Cookies umożliwiają także zapamiętywanie sesji użytkownika, co pozwala uniknąć konieczności wielokrotnego logowania. Informacje te są przechowywane lokalnie w przeglądarce użytkownika i mogą być odczytywane przez aplikację podczas każdej wizyty. Stosowanie ciasteczek zgodnie z przepisami, takimi jak RODO (GDPR), wymaga informowania użytkownika o ich przeznaczeniu oraz uzyskiwania jego zgody na ich przechowywanie, co zapewnia transparentność i zgodność z prawem.

Pytanie 10

Sposób deklaracji Klasa2 wskazuje, że

Ilustracja do pytania
A. Klasa2 stanowi klasę bazową
B. Klasa1 jest dzieckiem Klasy2
C. Klasa2 dziedziczy od Klasa1
D. Klasa1 dziedziczy od Klasa2
Deklaracja Klasa2 jako klasy dziedziczącej po Klasa1 oznacza, że Klasa2 przejmuje wszystkie publiczne i chronione (protected) pola oraz metody klasy bazowej (Klasa1). Dziedziczenie to jeden z filarów programowania obiektowego, który umożliwia ponowne wykorzystanie kodu i rozszerzanie funkcjonalności istniejących klas. Dzięki temu Klasa2 może nie tylko korzystać z metod Klasa1, ale także nadpisywać je, co jest kluczowe dla implementacji polimorfizmu. Dziedziczenie pozwala na budowanie hierarchii klas, co prowadzi do lepszego zarządzania kodem i ułatwia jego skalowalność. Przykładem może być klasa Pojazd, z której dziedziczy klasa Samochod, rozszerzając jej funkcjonalność o dodatkowe cechy i metody specyficzne dla samochodów.

Pytanie 11

Jakie wartości jest w stanie przechować zmienna o typie logicznym?

A. Jedną z dwóch opcji: true lub false
B. Dowolną liczbę rzeczywistą
C. Tylko ciąg znaków
D. Wartość w reprezentacji binarnej
Zmienna typu logicznego (boolean) może przechowywać jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Są to podstawowe wartości wykorzystywane w operacjach warunkowych i pętlach, które decydują o przepływie sterowania w programach. Wartości logiczne są kluczowe w konstrukcjach takich jak 'if-else', pętlach 'while' oraz w porównaniach. W wielu językach programowania 'true' jest równoznaczne z 1, a 'false' z 0, co pozwala na łatwą integrację z typami całkowitymi. Typ boolean jest niezbędny w programowaniu, umożliwiając implementację decyzji, walidacji danych i automatyzacji procesów.

Pytanie 12

Jaką kategorię własności intelektualnej reprezentują znaki towarowe?

A. Autorskie prawa majątkowe
B. Prawa pokrewne
C. Własność przemysłowa
D. Dobra niematerialne
Dobra niematerialne to szersza kategoria obejmująca różne aspekty własności intelektualnej, ale znaki towarowe są formalnie klasyfikowane jako własność przemysłowa. Autorskie prawa majątkowe dotyczą utworów literackich, muzycznych i filmowych, ale nie obejmują znaków towarowych. Prawa pokrewne chronią wykonawców i producentów nagrań, lecz nie odnoszą się do znaków towarowych i brandingu firm.

Pytanie 13

W klasie pracownik zdefiniowano opisane metody. Która z nich jest odpowiednia do dodania elementu diagnostycznego o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. pracownik
B. operator==
C. wypisz
D. ~pracownik
Destruktor to specjalna metoda w języku C++ oznaczona tyldą przed nazwą klasy która jest wywoływana automatycznie w momencie usuwania obiektu danego typu z pamięci. Dlatego dodanie elementu diagnostycznego cout<

Pytanie 14

Który z poniższych problemów jest najczęściej rozwiązywany z zastosowaniem algorytmu rekurencyjnego?

A. Sortowanie za pomocą metody QuickSort
B. Wyszukiwanie binarne w uporządkowanej tablicy
C. Obliczanie sumy elementów w tablicy
D. Generowanie ciągu Fibonacciego
Generowanie ciągu Fibonacciego to klasyczny przykład problemu, który najczęściej rozwiązuje się za pomocą algorytmu rekurencyjnego. Algorytm rekurencyjny wywołuje sam siebie, dzieląc problem na mniejsze podproblemy, aż do osiągnięcia przypadku bazowego. W przypadku Fibonacciego każda liczba jest sumą dwóch poprzednich, a algorytm rekurencyjny odwzorowuje to wprost poprzez wywołania fib(n-1) + fib(n-2). Rekurencja jest intuicyjna i często stosowana w zadaniach matematycznych, takich jak obliczanie silni czy rozwiązywanie problemów związanych z przeszukiwaniem drzew. Choć rekurencja jest elegancka, dla dużych n może prowadzić do nadmiarowych obliczeń, dlatego często optymalizuje się ją za pomocą pamięci podręcznej (memoizacji) lub iteracyjnych wersji algorytmu.

Pytanie 15

Wskaż algorytm sortowania, który nie jest stabilny?

A. sortowanie bąbelkowe
B. sortowanie przez wstawianie
C. sortowanie szybkie
D. sortowanie przez zliczanie
Sortowanie szybkie (QuickSort) jest algorytmem niestabilnym, co oznacza, że nie zachowuje kolejności elementów o tej samej wartości. Jego główną zaletą jest efektywność, jednak brak stabilności może być istotny w aplikacjach wymagających zachowania oryginalnej kolejności danych.

Pytanie 16

W pokazanych fragmentach kodu zdefiniowano funkcję pod nazwą fun1. W tej funkcji należy zaimplementować obsługę

Ilustracja do pytania
A. aplikacji po wystąpieniu zdarzenia utraty focusa przez pole opcji
B. inicjacji elementów interfejsu użytkownika
C. usunięcia kontrolek z pamięci RAM
D. naciśnięcia przycisku zatwierdzającego dialog
Obsługa zdarzeń związanych z przyciskami zatwierdzającymi dialogi jest kluczową częścią interakcji użytkownika z aplikacją. W wielu środowiskach programistycznych, takich jak JavaScript, C# czy Java, przyciski te wywołują funkcje obsługi zdarzeń (event handlers), które mogą walidować dane, przetwarzać informacje lub wykonywać inne działania po naciśnięciu przycisku. Implementacja funkcji obsługującej przycisk jest nieodzowna w aplikacjach graficznych, gdzie interakcja z użytkownikiem wymaga dynamicznego reagowania na jego działania. Dzięki temu aplikacje stają się bardziej interaktywne i responsywne, co zwiększa komfort użytkownika i poprawia ogólną użyteczność oprogramowania.

Pytanie 17

Jaki będzie rezultat operacji logicznej AND dla wartości binarnych 1010 oraz 1100?

A. 1110
B. 1000
C. 1100
D. 1010
Wynik logicznej operacji AND dla liczb binarnych 1010 i 1100 uzyskuje się poprzez porównywanie odpowiadających sobie bitów obu liczb. W systemie binarnym, operacja AND zwraca 1 tylko wtedy, gdy oba bity są równe 1. W przypadku liczb 1010 (co w systemie dziesiętnym odpowiada 10) oraz 1100 (co w systemie dziesiętnym odpowiada 12), analizujemy każdy bit od prawej do lewej. Pierwszy bit: 0 AND 0 = 0, drugi bit: 1 AND 0 = 0, trzeci bit: 0 AND 1 = 0, czwarty bit: 1 AND 1 = 1. Zatem wynik operacji AND to 1000 (co w systemie dziesiętnym odpowiada 8). Takie operacje logiczne są podstawą działania systemów cyfrowych i stosowane są w programowaniu oraz w projektowaniu układów cyfrowych, gdzie logika binarna jest niezbędna. Operacje AND są również używane w bazach danych oraz w językach programowania, gdzie umożliwiają filtrowanie danych na podstawie logicznych warunków. W kontekście standardów, operacje logiczne są definiowane przez różne normy, takie jak IEEE 754 dla arytmetyki zmiennoprzecinkowej, co podkreśla ich fundamentalne znaczenie w informatyce.

Pytanie 18

W dwóch przypadkach opisano mechanizm znany jako Binding. Jego celem jest

Ilustracja do pytania
A. wiązanie oraz eksportowanie plików z różnych modułów aplikacji
B. wiązać właściwości (property) elementu interfejsu użytkownika z danymi lub właściwością innego obiektu
C. zarządzanie mechanizmem obietnic (promises) lub obserwatora (observable) w programowaniu asynchronicznym
D. przetwarzanie zdarzeń kontrolek interfejsu użytkownika przez wywoływanie odpowiednich funkcji
Obsługa zdarzeń kontrolki (np. click) to inny mechanizm niż data binding. Binding nie jest związany bezpośrednio z mechanizmem obietnic (promises) ani eksportem plików – dotyczy bezpośrednio interakcji między danymi a interfejsem użytkownika.

Pytanie 19

W jakich sytuacjach zastosowanie rekurencji może być bardziej korzystne niż użycie iteracji?

A. Kiedy liczba iteracji przewyższa maksymalny zakres zmiennej licznikowej
B. Gdy algorytm wymaga naturalnego podziału na mniejsze podproblemy
C. Gdy kod źródłowy ma być zoptymalizowany dla starszych kompilatorów
D. Kiedy program jest uruchamiany w środowisku wielowątkowym
Rekurencja jest bardziej efektywna od iteracji, gdy algorytm można naturalnie podzielić na mniejsze podproblemy. Przykładami są algorytmy podziału i zwycięzcy (divide and conquer), takie jak wyszukiwanie binarne, sortowanie szybkie (quick sort) czy obliczanie wartości liczb Fibonacciego. Rekurencja pozwala na bardziej eleganckie i przejrzyste rozwiązanie problemów, które mają strukturę rekurencyjną. W takich przypadkach kod jest krótszy i bardziej czytelny, co ułatwia jego konserwację i rozwój.

Pytanie 20

Jakie jest podstawowe założenie normalizacji krajowej?

A. Wzrost kosztów produkcji
B. Ujednolicenie wymagań technicznych i poprawa bezpieczeństwa
C. Zwiększenie ilości regulacji prawnych
D. Utrudnienie handlu międzynarodowego
Ujednolicenie wymagań technicznych i poprawa bezpieczeństwa to główne cele normalizacji krajowej. Normalizacja polega na opracowywaniu standardów, które są stosowane w różnych branżach w celu zapewnienia jakości, bezpieczeństwa i kompatybilności produktów oraz usług. Dzięki normalizacji producenci tworzą wyroby zgodne z określonymi normami, co zwiększa ich konkurencyjność na rynku krajowym i międzynarodowym. Wdrożenie jednolitych standardów wpływa także na bezpieczeństwo użytkowników, minimalizując ryzyko awarii lub niezgodności produktów.

Pytanie 21

Który z wymienionych typów testów najlepiej ocenia odporność aplikacji na intensywne obciążenie?

A. Testy bezpieczeństwa
B. Testy funkcjonalne
C. Testy zgodności
D. Testy obciążeniowe
Testy obciążeniowe to rodzaj testów, które sprawdzają, jak aplikacja radzi sobie z dużym ruchem użytkowników lub przetwarzaniem dużych ilości danych. Celem testów obciążeniowych jest wykrycie potencjalnych wąskich gardeł, identyfikacja problemów z wydajnością oraz określenie maksymalnej przepustowości aplikacji. Testy te są kluczowe dla aplikacji o wysokim natężeniu ruchu, takich jak sklepy internetowe czy systemy bankowe, gdzie stabilność pod obciążeniem jest krytyczna dla sukcesu.

Pytanie 22

Który z komponentów interfejsu użytkownika umożliwia użytkownikowi wprowadzanie danych tekstowych?

A. Dialog wyboru pliku
B. Przycisk
C. Pole tekstowe
D. Pasek narzędziowy
Pole tekstowe to element interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi na wprowadzanie danych tekstowych. Jest to jeden z najczęściej używanych komponentów UI w aplikacjach desktopowych, mobilnych i webowych. Pole tekstowe umożliwia wprowadzanie haseł, adresów e-mail, wiadomości i innych danych. W nowoczesnych aplikacjach często zawiera walidację, która sprawdza poprawność wpisywanych danych w czasie rzeczywistym. Dzięki swojej elastyczności, pola tekstowe mogą być wykorzystywane w różnorodnych formularzach, ankietach i systemach rejestracji użytkowników, co czyni je nieodzownym elementem aplikacji o dowolnym przeznaczeniu.

Pytanie 23

Który algorytm sortowania opiera się na metodzie "dziel i zwyciężaj"?

A. Sortowanie bąbelkowe
B. Sortowanie szybkie (QuickSort)
C. Sortowanie przez wstawianie
D. Sortowanie przez wybór
QuickSort to algorytm sortowania wykorzystujący podejście 'dziel i zwyciężaj', co oznacza, że dzieli tablicę na mniejsze części wokół elementu zwanego pivotem, a następnie rekurencyjnie sortuje każdą z tych części. Ta strategia pozwala na efektywne sortowanie dużych zbiorów danych w czasie O(n log n) w większości przypadków. Dziel i zwyciężaj to potężne narzędzie algorytmiczne, które znajduje zastosowanie w wielu innych algorytmach, takich jak Merge Sort i algorytmy wyszukiwania binarnego. QuickSort jest często używany w aplikacjach wymagających szybkiego przetwarzania dużych ilości danych.

Pytanie 24

Który z wymienionych etapów w procesie przetwarzania instrukcji przez procesor odbywa się jako pierwszy?

A. Rozkodowanie rozkazu (Decode)
B. Realizacja instrukcji (Execution)
C. Zapis wyników do pamięci (Write Back)
D. Pobranie rozkazu z pamięci (Fetch)
Pierwszą rzeczą, jaką robi procesor, jest pobranie rozkazu z pamięci, co nazywamy Fetch. To bardzo ważny etap w budowie komputera. Normalnie cykl wykonywania instrukcji składa się z trzech głównych kroków: pobierania, dekodowania i wykonania. W fazie Fetch procesor dobiera się do pamięci i ściąga instrukcję, którą zaraz wykona. Do tego używa rejestru wskaźnika instrukcji, czyli Instruction Pointer, który pokazuje, gdzie w pamięci jest następna instrukcja. Jak to działa w praktyce? Można to zobaczyć na przykładzie procesora x86, gdzie CPU na początku cyklu sprawdza pamięć RAM, szukając instrukcji według adresu, który podaje wskaźnik. Standardy takie jak ISA (Instruction Set Architecture) mówią, że ten krok to podstawa, bo to właśnie od niego zaczyna się wszystko, co robi procesor.

Pytanie 25

W C++ mechanizm programowania obiektowego, który wykorzystuje funkcje wirtualne (ang. Virtual) i umożliwia programiście pominięcie kontroli klasy pochodnej podczas wywoływania metod, nazywa się

A. dziedziczeniem
B. hermetyzacją
C. polimorfizmem
D. przeciążeniem
Polimorfizm to mechanizm w programowaniu obiektowym, który pozwala na wywoływanie metod na obiektach różnych klas przez wspólny interfejs lub klasę bazową. Dzięki temu programista może pisać bardziej elastyczny i modułowy kod, w którym konkretna implementacja metody jest wybierana w czasie działania programu. Kluczową rolę w polimorfizmie odgrywają funkcje wirtualne (virtual), które umożliwiają nadpisanie metod w klasach dziedziczących. Polimorfizm upraszcza rozbudowę aplikacji i minimalizuje potrzebę wielokrotnego pisania tego samego kodu, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Przykładem jest klasa Figura, która może mieć metody obliczania pola powierzchni, a klasy dziedziczące, takie jak Kolo i Kwadrat, implementują te metody w sposób specyficzny dla swojej geometrii.

Pytanie 26

W jakiej sytuacji kolekcja typu lista okaże się bardziej wydajna niż tablica?

A. Gdy liczba elementów w kolekcji zmienia się dynamicznie
B. Gdy mamy pewność co do dokładnego rozmiaru kolekcji przed kompilacją
C. Gdy liczba elementów w kolekcji jest niezmienna
D. Gdy chcemy uzyskać dostęp do elementów przy pomocy indeksu
Lista to dynamiczna struktura danych, która pozwala na efektywne dodawanie i usuwanie elementów, zwłaszcza gdy liczba elementów zmienia się w trakcie działania programu. Listy są bardziej elastyczne niż tablice, ponieważ mogą dynamicznie dostosowywać swoją wielkość bez potrzeby alokacji dodatkowej pamięci. W przypadku dynamicznych operacji, takich jak częste wstawianie i usuwanie elementów, listy są znacznie bardziej wydajne niż tablice, które wymagają przesunięcia wszystkich elementów po każdej operacji. Listy świetnie sprawdzają się w implementacji kolejek, stosów oraz w strukturach, które muszą rosnąć i kurczyć się podczas działania aplikacji.

Pytanie 27

Zgodnie z informacjami zawartymi w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje element przypisany do klasy Badge określonej w bibliotece Bootstrap?

Ilustracja do pytania
A. A
B. D
C. C
D. B
Klasa 'Badge' w Bootstrap jest używana do wyświetlania małych etykietek lub liczników, często w kontekście przycisków lub elementów nawigacyjnych. Badge pomaga wskazać np. liczbę nieprzeczytanych wiadomości, powiadomień lub status danego elementu. Jest to kluczowy element UI, który poprawia przejrzystość interfejsu użytkownika.

Pytanie 28

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. środowisko Android Studio
B. środowisko XCode
C. platformę Xamarin
D. bibliotekę React Native
Xamarin to platforma umożliwiająca tworzenie aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Umożliwia programistom tworzenie aplikacji działających na Androidzie i iOS z wykorzystaniem jednego kodu źródłowego. Xamarin integruje się z Visual Studio, co pozwala na efektywne budowanie aplikacji mobilnych w ekosystemie Microsoftu.

Pytanie 29

Który z wymienionych składników charakteryzuje się typowym wystąpieniem w diagramie Gantta?

A. Model relacji pomiędzy tabelami w bazie danych
B. Wykaz błędów w projekcie
C. Wykaz użytkowników w systemie
D. Oś czasu oraz przedziały czasowe dla zadań
Diagram Gantta zawiera oś czasu i zakresy czasowe dla zadań, co pozwala na wizualizację całego harmonogramu projektu. Każde zadanie jest reprezentowane jako pasek na wykresie, którego długość odzwierciedla czas trwania zadania. Diagram ten jest szczególnie pomocny w zarządzaniu złożonymi projektami, gdzie istnieje wiele współzależnych zadań. Dzięki diagramowi Gantta można łatwo określić, które zadania są krytyczne dla terminowego zakończenia projektu oraz jakie są dostępne bufory czasowe. Jest to jedno z najczęściej używanych narzędzi w zarządzaniu projektami.

Pytanie 30

Jakie środowisko deweloperskie jest najczęściej używane do programowania w C#?

A. NetBeans
B. Eclipse
C. PyCharm
D. Visual Studio
Visual Studio to najczęściej wykorzystywane środowisko programistyczne (IDE) do tworzenia aplikacji w języku C#. Oferuje pełne wsparcie dla platformy .NET i umożliwia szybkie tworzenie aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Visual Studio jest wyposażone w zaawansowane narzędzia do debugowania, projektowania interfejsów oraz integrację z systemami kontroli wersji. Dzięki rozbudowanemu ekosystemowi wtyczek i rozszerzeń Visual Studio jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych programistów, którzy tworzą aplikacje na system Windows oraz inne platformy.

Pytanie 31

Który z poniższych procesów jest wyłącznie związany z kompilowaniem kodu?

A. Executing code step by step
B. Detection of logical errors during program execution
C. Generating an executable file
D. Real-time translation of instructions
Generowanie pliku wykonywalnego to jeden z najważniejszych kroków w kompilacji. Kiedy kod źródłowy zostaje przetworzony na język maszynowy, kompilator tworzy plik binarny, który można uruchomić na odpowiednim systemie operacyjnym. Taki plik jest samodzielny, więc nie trzeba go za każdym razem kompilować od nowa przy uruchamianiu. Dzięki kompilacji można też zoptymalizować kod, co jest mega ważne, zwłaszcza przy większych projektach. W przeciwieństwie do interpretacji, gdzie kod działa na bieżąco, kompilacja pozwala wyłapać błędy wcześniej i poprawić wydajność aplikacji. Moim zdaniem, to naprawdę spora zaleta!

Pytanie 32

Jakie środowisko deweloperskie jest powszechnie wykorzystywane do produkcji aplikacji webowych w języku Java?

A. Eclipse
B. Android Studio
C. PyCharm
D. XCode
Eclipse to jedno z najpopularniejszych środowisk programistycznych (IDE) wykorzystywanych do tworzenia aplikacji webowych w języku Java. Jest to potężne narzędzie, które wspiera zarówno tworzenie aplikacji desktopowych, jak i rozbudowanych systemów backendowych. Eclipse oferuje wiele wtyczek i rozszerzeń umożliwiających integrację z narzędziami do zarządzania bazami danych, serwerami aplikacji oraz systemami kontroli wersji. Dzięki temu programiści mogą efektywnie budować i testować aplikacje webowe napisane w Javie.

Pytanie 33

Celem zastosowania wzorca Obserwator w tworzeniu aplikacji WEB jest:

A. informowanie obiektów o modyfikacji stanu innych obiektów
B. zarządzanie funkcjami synchronicznymi w kodzie aplikacji
C. dostosowanie interfejsu użytkownika do różnych kategorii użytkowników
D. monitorowanie działań użytkownika oraz generowanie wyjątków
Wzorzec projektowy 'Obserwator' (Observer) umożliwia powiadamianie obiektów o zmianie stanu innego obiektu, co pozwala na luźne powiązanie między komponentami aplikacji. Jest szeroko stosowany w programowaniu aplikacji webowych i desktopowych, gdzie zmiany w jednym elemencie interfejsu użytkownika mogą automatycznie aktualizować inne części systemu. Dzięki temu wzorzec ten wspiera reużywalność kodu i ułatwia zarządzanie złożonymi systemami.

Pytanie 34

Który z przedstawionych poniżej przykładów ilustruje prawidłową deklarację zmiennej typu całkowitego w języku C++?

A. int liczba;
B. bool liczba;
C. float liczba;
D. char liczba;
W języku C++ zmienna typu całkowitego jest deklarowana za pomocą słowa kluczowego `int`. Przykładowa poprawna deklaracja to `int liczba;`, co oznacza, że `liczba` jest zmienną, która może przechowywać wartości całkowite, takie jak 1, 42 lub -15. Deklarowanie zmiennych w C++ pozwala na statyczne typowanie, co oznacza, że każda zmienna ma określony typ i nie może przechowywać wartości innego typu. Dzięki temu kod jest bardziej przejrzysty i mniej podatny na błędy związane z niezgodnością typów.

Pytanie 35

Który z wymienionych frameworków służy do budowy aplikacji webowych w C#?

A. Django
B. ASP.NET Core
C. React.js
D. Angular
ASP.NET Core to nowoczesny, wydajny i skalowalny framework opracowany przez Microsoft, który jest przeznaczony do budowy aplikacji webowych w języku C#. ASP.NET Core umożliwia tworzenie dynamicznych stron internetowych, API oraz aplikacji mikroserwisowych. Jego modularność i wsparcie dla kontenerów (Docker) oraz chmury sprawiają, że jest to jeden z najczęściej wybieranych frameworków w środowiskach enterprise. ASP.NET Core obsługuje zarówno aplikacje serwerowe, jak i aplikacje klient-serwer, a dzięki technologii Razor Pages i Blazor pozwala na budowanie aplikacji, w których logika biznesowa jest ściśle zintegrowana z warstwą prezentacji. Dodatkowo ASP.NET Core oferuje wbudowane mechanizmy do zarządzania tożsamością użytkowników, autoryzacji i autentykacji, co czyni go doskonałym wyborem do tworzenia aplikacji biznesowych oraz korporacyjnych.

Pytanie 36

Wynikiem wykonania poniższego fragmentu kodu jest wyświetlenie liczb z zakresu od 2 do 20, które są

Ilustracja do pytania
A. podzielne przez wartość zmiennej check.
B. parzyste.
C. podzielne przez wartość zmiennej test.
D. pierwsze.
Kod wypisuje liczby pierwsze, czyli takie, które mają dokładnie dwa dzielniki: 1 i samą siebie. Liczby pierwsze są podstawą w wielu dziedzinach matematyki i informatyki, szczególnie w kryptografii i algorytmach. Wyszukiwanie liczb pierwszych w danym przedziale to popularne zadanie, które pozwala na lepsze zrozumienie iteracji, pętli i warunków logicznych w programowaniu. Algorytm ten jest również wykorzystywany w optymalizacji algorytmów szyfrowania i generowania kluczy.

Pytanie 37

Zestaw operatorów, który został przedstawiony, należy do kategorii operatorów

Ilustracja do pytania
A. arytmetycznych
B. logicznymi
C. przypisania
D. porównawczymi
Przedstawiony zbiór operatorów należy do grupy operatorów arytmetycznych, które wykonują podstawowe operacje matematyczne, takie jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Są one podstawą obliczeń w większości języków programowania.

Pytanie 38

Która grupa typów zawiera wyłącznie typy złożone?

A. unsigned, struct, float
B. class, struct, union
C. char, struct, union
D. class, struct, float
Class, struct i union to typy złożone, które mogą przechowywać wiele różnych wartości i struktur danych. Klasy i struktury są podstawą programowania obiektowego, a unie (union) pozwalają na efektywne zarządzanie pamięcią poprzez współdzielenie miejsca w pamięci dla różnych typów danych.

Pytanie 39

Jakie jest najważniejsze właściwość algorytmów szyfrowania symetrycznego?

A. Szyfrowanie wyłącznie tekstowych plików
B. Funkcjonowanie bez użycia klucza
C. Zastosowanie odmiennych kluczy do szyfrowania i deszyfrowania
D. Zastosowanie identycznego klucza do szyfrowania oraz deszyfrowania
Algorytmy asymetryczne działają inaczej, bo wykorzystują różne klucze do szyfrowania i deszyfrowania, jak np. RSA. To totalnie różni je od algorytmów symetrycznych. No i są też algorytmy, które nie potrzebują klucza, takie jak hashowanie (MD5, SHA), które robią unikalne skróty danych, ale nie da się ich odwrócić. A jeśli chodzi o szyfrowanie plików tekstowych, to to tylko mały kawałek tego, co algorytmy symetryczne potrafią, bo mogą szyfrować właściwie wszystkie dane, bez względu na to, w jakim formacie są.

Pytanie 40

Wskaż właściwość charakterystyczną dla metody abstrakcyjnej?

A. jest pusta w klasach dziedziczących
B. nie ma implementacji w klasie bazowej
C. zawsze jest prywatna
D. jest pusta w klasie nadrzędnej
Metoda abstrakcyjna to metoda zadeklarowana w klasie bazowej, ale nieposiadająca implementacji. Wymusza ona na klasach dziedziczących zaimplementowanie tej metody. Taki mechanizm pozwala na tworzenie szkieletów klas, gdzie szczegóły implementacyjne są delegowane do klas potomnych. Dzięki temu można stosować polimorfizm i ujednolicić interfejs dla różnych obiektów.
Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. Szczegóły